Juniper

Juniper (Latin Juniperus) adalah genus konifer dan pokok renek malar hijau dari keluarga Cypress (Cupressaceae), yang mempunyai lebih dari 60 spesies tumbuhan dioecious atau monoecious yang tumbuh di Hemisfera Utara dari zon kutub hingga tropika gunung. Terdapat beberapa versi mengenai asal usul nama tumbuhan ini. Beberapa penyelidik percaya bahawa ia terbentuk dari ungkapan 'Mezhelnik' (di Utara ia tumbuh di antara pokok cemara), sementara yang lain mengemukakan versi bahawa ia mempunyai etimologi dari perkataan Rusia lama 'susu', yang bermaksud 'simpul', sejak juniper memiliki dahan dan batang yang simpul. Namun, para saintis tidak mencapai kesepakatan bukan hanya mengenai asal usul nama Rusia, tetapi juga mengenai sinonim Latinnya 'Juniperus', yang dapat ditemukan di Pliny dan Virgil. Mungkin ia berasal dari Celtic Jeneprus - 'berduri', dan mungkin dari Latin Junior - 'junior', kerana buah muda juniper muncul ketika yang lama belum jatuh.

Juniper boleh berupa semak (kadang-kadang merayap), mencapai ketinggian 1,5-3 m, atau pohon kecil hingga 10-12 m, lebih jarang hingga 20-30 m. Dalam keadaan iklim yang teruk, juniper dapat mengambil bentuk kerdil. Mahkota pada tanaman lelaki berbentuk kolumnar dan padat, sedangkan pada tanaman betina itu berbentuk bujur dan luas.
Jarum juniper terdiri daripada dua jenis: pada tanaman muda - jarum hijau, sangat tajam, panjangnya kira-kira 1.5 cm, dan pada spesimen yang lebih tua, kedua jarum dan bersisik.

Juniper mekar pada bulan Mei. Kerucut jantan kuning mempunyai bentuk bulat atau memanjang, dan kerucut betina hijau dikumpulkan dalam kumpulan kecil. Pada tahun pertama setelah persenyawaan, bunga betina kelihatan seperti bola coklat padat, dan pada tahun kedua mereka dipenuhi dengan jus dan mengambil bentuk beri. Menjelang musim luruh, buah beri berubah warna menjadi biru tua atau hitam-ungu, lebih jarang merah-coklat, dengan mekar kebiruan.

Juniper tumbuh terutamanya di hutan pinus dan hutan lebat atau membentuk rimbunan di pasir, di lereng pegunungan atau bukit yang kering. Tidak mudah memilih tanah, kerana akarnya yang kuat dapat mengekstrak air dan nutrien dari tanah termiskin. Di samping itu, ia adalah tanaman tahan cahaya, tahan kemarau dan tahan fros yang dapat menahan fros hingga -40 ° С. Walaupun juniper tumbuh dengan sangat perlahan, ia dibezakan oleh umur panjang - beberapa kejadian bertahan hingga 3000 tahun.

Di Rusia, terdapat kira-kira 30 spesies juniper. Di zon hutan (kecuali Timur Jauh), juniper biasa (J. communis) adalah yang paling biasa, dan di kawasan selatan Eropah dan Asia Tengah, Cossack juniper (M. sabina) tumbuh di lereng gunung dan tebing berpasir di sungai Timur Jauh, Siberia Timur, dan juga di utara China dan Mongolia, Daurian juniper (J. davurica) dijumpai. Sebilangan spesies tumbuhan ini menjadi mangsa; oleh itu, mereka tersenarai dalam Buku Merah dan dilindungi sepenuhnya. Antaranya: juniper tinggi (J. excelsa), Sarzhent juniper (J. sargentii) dan juniper padat (J. rigida), yang terdapat di alam semula jadi di Primorye, China, Jepun dan utara Semenanjung Korea. Spesies langka yang tersenarai dalam Buku Merah adalah juniper (J. polycarpos). Secara semula jadi, tanaman ini terdapat di timur laut Mediterania, di Crimea, di Caucasus (Dagestan), Turki, Iran, Afghanistan. Juga tumbuh di Caucasus: juniper berdaun panjang (J. oblonga) - pokok kecil dengan daun sempit dan panjang (1.6-2 cm), juniper merah (J. oxycedrus) - pokok renek atau pokok besar yang tinggi hingga 10 m dengan jarum yang sangat berduri (hingga 2 cm) dan kerucut coklat-merah, dan juniper berbau (J. foetidissima) - pokok setinggi 16 m. Juniper Turkestan - juniper (J. turkestanica) tumbuh di pergunungan Tyan Shan dan Pamir-Alai - pokok monoecious setinggi 18 m, yang dibezakan dengan buah beri hitam manis yang boleh dimakan. Di antara banyak spesies juniper, seseorang tidak dapat menyebut 'pohon pensil' - juniper perawan (J. virginiana), yang kayunya sangat penting ekonomi, termasuk ia digunakan untuk pembuatan pensil.

Juniper dapat ditanam bukan hanya di plot pribadi, tetapi juga di rumah, membentuknya di pohon kerdil atau semak belukar. Di rumah, tanaman yang menarik ini akan menggembirakan mata dan membersihkan udara beberapa meter di sekitarnya, kerana mempunyai sifat antiseptik yang kuat.

CIRI-CIRI PERATURAN BUDAYA, TANAH, TANAH
Beberapa jenis juniper tidak bertolak ansur dengan udara kering. Ini termasuk juniper biasa dan juniper Cina. Tetapi juniper Virginian, seperti banyak spesies lain, tahan kekeringan, tetapi berkembang lebih baik di tanah dengan kelembapan sederhana. Pada musim panas kering, disarankan untuk menyiram juniper 2-3 kali setiap musim dan semburkan seminggu sekali pada waktu petang.
Setelah menyiram dan menyiangi rumpai di perkebunan muda, pelonggaran dangkal tanah dan mulsa dengan gambut, serpihan kayu atau habuk papan dengan lapisan 5-8 cm harus dilakukan untuk mengelakkan penyejatan kelembapan dari permukaan bumi. Juniper bertolak ansur dengan potongan rambut, tetapi kebanyakannya kering.
Sebagai persediaan untuk musim sejuk, tanaman dengan bentuk kolumnar mahkota diikat untuk musim sejuk, kerana dahan sering terputus di bawah berat penutup salji. Sebilangan besar spesies dan bentuk juniper lain tidak berlindung, kecuali tumbuh-tumbuhan muda pada tahun pertama kehidupan. Untuk kultivar yang suka panas, mulsa dilakukan untuk tempoh musim sejuk.
Dengan bermulanya musim bunga, pada bulan April - Mei, baja digunakan di bawah setiap pokok - nitroammophoska dalam pengiraan 30-40 g / m2.
Semua pelompat tidak memerlukan kesuburan tanah..
Lubang juniper mesti disediakan terlebih dahulu. Sila ambil perhatian bahawa mereka harus ditanam di tempat yang cerah. Di tempat teduh, tumbuh-tumbuhan tumbuh longgar dan kehilangan sifat hiasan dari bentuknya. Jarak antara tanaman adalah dari 0,5 hingga 1,5-2 m (dalam bentuk tinggi juniper dara dan juniper Cina dengan mahkota penyebaran). Semasa menanam, perhatikan hakikat bahawa satu semak Cossack juniper dalam 10 tahun meliputi kawasan seluas 20 m2.
Kedalaman penanaman bergantung pada benjolan bumi dan sistem akar, biasanya 70 cm - dengan penambahan tanah ke dalam lubang. Juga, untuk tanaman konifer ini, perlu menggunakan saliran, di mana anda boleh mengambil bata atau pasir yang pecah, dengan lapisan 15-20 cm. Campuran tanah untuk juniper terdiri daripada bahagian berikut: gambut, tanah rumput, pasir (2: 1: 1). Nisbahnya boleh berbeza-beza bergantung pada jenis tanaman tertentu, misalnya, juniper Siberia lebih suka tanah berpasir, spesies Asia Tengah dan Cossack juniper memberi respons positif terhadap pengapuran tanah, juniper Virgin tumbuh lebih baik di tanah liat. Segera setelah menanam, disyorkan untuk mulsa.

Penyebaran
Benih yang masak pada beberapa spesies pada tahun pertama, pada yang lain - hanya pada tahun kedua. Anak benih setelah menyemai muncul dalam 1-3 g. Pada musim bunga menyemai, stratifikasi bulanan diperlukan pada suhu 20-30 ° C, kemudian 4 bulan pada suhu 14-15 ° C. Untuk percambahan yang lebih mesra, benih dibersihkan dari penyemaian pericarp sebelum disemai dan dilumurkan (sebahagiannya melanggar inti keras). Dianjurkan untuk menambahkan sedikit tanah dari bawah penanaman juniper untuk menabur alur untuk memperkenalkan mikoriza.
Bentuk juniper menjalar disebarkan dengan berlapis.
Dengan memotong, kultivar (bentuk hiasan) dapat disebarkan. Keratan hijau perlu diambil 'dengan tumit' dari tanaman muda.

PENYAKIT DAN Hama
Secara umum, juniper tahan terhadap penyakit dan perosak, tetapi pada jarum tanaman ini salah satu jenis kulat karat dapat berkembang, yang juga berbahaya bagi pir dan plum. Khususnya, Cossack juniper adalah sebilangan besar jamur karat, yang menyebabkan karat plum mesh, yang boleh membahayakan pokok plum dengan serius. Karat tumbuh-tumbuhan dicirikan oleh pembentukan pustula pelbagai bentuk dan ukuran pada organ yang terkena, dari mana serbuk "berkarat" yang terdiri dari spora jamur memicu setelah retak. Langkah-langkah kawalan: penyemburan dengan racun kulat sejurus selepas munculnya jarum yang terkena, dengan pengulangan berganda selepas 15 hari.

REKA BENTUK LANDSKAP
Membuat komposisi landskap ekspresif pada plot peribadi, banyak perhatian diberikan kepada juniper, yang sangat hiasan dalam bentuk penanaman tunggal dan kumpulan kecil. Mereka kelihatan sangat menarik dengan latar belakang heather, sesuai dengan bunga ros, bijirin hiasan dan perennial liar. Latar belakang yang sangat baik untuk junior di kawasan anda boleh berfungsi sebagai rumput hijau yang rapi, dan juga komposisi batu semula jadi. Yang paling biasa digunakan dalam landskap adalah juniper, Virginia dan Cossack.

Juniper Virginia (Juniperus virginiata)
Kayu ini mempunyai warna kemerahan, mudah diproses dan lembut, sehingga digunakan dalam pembuatan pertukangan dan pensil. Minyak pati yang berasal dari kayu digunakan dalam minyak wangi dan sebagai ubat untuk ngengat.

CIRI-CIRI KHAS
Batang dengan kulit kelabu atau coklat, mengembang di pangkal. Spesies ini tahan terhadap perosak dan penyakit, dan juga mudah dibentuk, sementara tanaman itu mengekalkan bentuknya untuk waktu yang lama. Disebarkan oleh biji, keratan, lapisan. Buah dalam 6-7 tahun. Disyorkan untuk lindung nilai yang dibentuk..

Habitat Timur Amerika Utara: Dari Teluk Hudson di Utara hingga Florida di Selatan.
Dimensi Pokok tanaman dewasa sehingga 20-30 m tinggi dan diameter batang dari 0,4 hingga 1 m.
Hiasan Bentuk mahkota dan jarum terutama hiasan pada spesies ini.
Jarum mempunyai dua jenis jarum: pada pucuk - berbentuk jarum, dan di sisi - bersisik, panjang 1-1,5 mm.
Masa dan bentuk berbunga.Tumbuhan sering dioecious atau pada pokok yang sama boleh menjadi kerucut jantan dan betina..
Cones Cones, dengan diameter 5-8 mm, pada mulanya berwarna hijau muda, ungu tua dengan mekar berwarna kebiruan ketika matang. Mereka masak dalam satu musim yang semakin meningkat. Setiap kon mempunyai 1 hingga 4 biji.
Keperluan tanah Spesies ini tidak terlalu menuntut di tanah, tumbuh dengan baik di tanah podzolik lembap, dan di tanah berpasir kering dan berbatu, pH = 4.0-5.5.
Sikap Ringan.
Tahan terhadap keadaan bandar Ia bertolak ansur dengan keadaan bandar: gas, asap, dan menginjak-injak tanah.
Rintangan fros Jenis ketahanan fros dalam keadaan hortikultur zon selatan dan tengah (bahagian Eropah di Rusia dan negara jiran).
Tempat perlindungan untuk musim sejuk Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Jangka hayat hidup lebih dari 1000 tahun.

Juniper berbau (Juniperus foetidissima)

Tanah Air: Crimea, Caucasus, Turki, Syria, Semenanjung Balkan.
Keterangan tumbuhan: pokok dioecious setinggi 16 m, dengan mahkota padat piramidal atau ovoid. Crohn cantik, padat. Kulitnya berwarna coklat, dipisahkan oleh serat panjang, pada dahan muda - coklat kemerahan. Cabang naik dengan betul, dengan jarum berduri panjang berukuran 1.5-4 mm. Pucuk berwarna hijau gelap, tetrahedral setebal 1.5 mm. Beri konifer pada pucuk pendek lurus, berbentuk bulat atau sedikit memanjang, besar berbanding dengan spesies lain (diameter hingga 10 mm), coklat gelap atau hampir hitam, dengan mekar kebiruan.
Kekerasan musim sejuk: musim sejuk yang agak tahan lasak di tempat yang terlindung dan kering.
Ciri penanaman: tidak bertolak ansur dengan peneduhan dan pengairan yang berpanjangan. Ia boleh tumbuh di tanah yang miskin. Saliran yang baik diperlukan. Tahan panas dan tahan kemarau.
Pembiakan: oleh biji, dalam budaya - dengan keratan.
Penggunaan: ia berkembang dengan baik di tempat-tempat terang yang dilindungi, di tanah yang kering, lembap, dan neutral.
Nota: spesies yang jarang berlaku. Ia memiliki kayu kuning yang sangat kuat, tidak mudah rusak dan lubang cacing, yang dinilai sebagai bahan bangunan dan terutama sebagai bahan hiasan..

Juniper mendatar (terbuka) (Juniperus horizontalis)
Juniper, mendatar, atau terbuka, tumbuh di zon pesisir di utara Amerika Syarikat, dan juga di beberapa kawasan di Kanada.
Memiliki nilai hiasan, juniper mendatar juga memainkan peranan praktikal. Sebagai contoh, buah kerucutnya digunakan dalam pembuatan gin - merekalah yang memberi minuman beralkohol ini sebagai aroma khas.

CIRI-CIRI KHAS
Pokok renek bersaiz Evergreen dengan ranting panjang yang anggun. Menderita udara kering. Disebarkan oleh biji dan keratan. Dianjurkan untuk digunakan untuk perbatasan rendah, hiasan lereng dan kebun batu sebagai penutup tanah. Spesies ini sangat popular di kalangan tukang kebun, yang paling sering menggunakannya sebagai permaidani tanaman hiasan yang indah, tidak hanya meliputi tanah, tetapi juga dinding rumah. Sebilangan pencinta juniper mendatar menanam tanaman ini dalam pelbagai bekas gantung, seperti bakul, atau menanamnya dengan gaya bonsai. Pemandangan ini kelihatan sangat mengagumkan di bukit alpine, merangkak dahan menjalar di atas batu. Berkembang dengan sangat perlahan.

Range Atlantik Amerika Utara.
Ukuran tanaman dewasa. Ketinggian semak hingga 20 cm, dan diameter mahkota adalah 1.5-1.8 m.
Hiasan Bentuk mahkota dan jarum terutama hiasan pada spesies ini.
Bentuk jarum Jarum berbentuk jarum berwarna hijau atau kelabu, panjang 3-5 mm. Pada musim luruh dan musim sejuk, jarum sering menggunakan warna coklat.
Masa dan bentuk berbunga. Mekar pada bulan Mei..
Kerucut Matang berwarna biru tua, hampir hitam, sfera, berdiameter 5-8 mm.
Keperluan tanah Tidak menuntut kesuburan tanah, tetapi lebih suka tanah dengan pasir.
Sikap Ringan.
Ketahanan terhadap keadaan bandar berkembang dengan baik di kawasan bandar.
Rintangan fros Tahan fros di zon selatan dan tengah hortikultur.
Tempat perlindungan untuk musim sejuk Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Jangka hayat hidup sehingga 300 tahun.

Juniper Daurian (Juniperus davurica)

Tanah Air: Timur Jauh, Siberia Timur, Mongolia, China.
Penerangan mengenai tanaman: semak penutup tanah yang merayap dengan dahan yang meningkat. Kulit dahan lama berwarna kelabu, mengelupas. Cawangan menjalar berakar. Pucuk muda paling kerap nipis, dengan diameter sekitar 1 mm, tetrahedral. Daun (jarum) dari dua jenis. Di hujung pucuk, ranting pendek ditutup dengan daun bersisik. Selebihnya - dengan jarum, bengkok dari pucuk, jarum pendek, runcing, panjang 5-8 mm, lurus atau sedikit melengkung, biasanya di dinding di sepanjang kelenjar resin. Jarum untuk musim sejuk bertukar menjadi coklat. Kerucut berbentuk tunggal, bulat, dengan diameter 5-6 mm, biru tua, dengan mekar kebiruan. Di dalam 3-4 biji ovoid bujur.
Ketahanan musim sejuk: tinggi.
Ciri-ciri penanaman: tidak memerlukan tanah, tidak bertolak ansur dengan penumpahan air. Fotofil, tetapi dapat menahan bayangan yang lemah. Tanaman penambahbaikan tanah.
Pembiakan: oleh biji, dalam budaya - dengan keratan musim panas. Boleh disebarkan dengan berlapis.
Gunakan: untuk selongsong lereng, lereng, untuk kebun batu. Ia boleh menjadi hiasan taman kecil dan komposisi seni bina landskap kecil.
Nota: tanaman perubatan dan makanan.

Juniper Cossack (Juniperus sabina)
Juniper Cossack tumbuh di kawasan yang luas di Amerika Utara, Eropah dan Asia, membentuk belukar pada ketinggian 2500-3000 m dari permukaan laut. Fitontsidny, loji udara pengion. Pada masa lalu, dalam perubatan rakyat, ia digunakan sebagai ubat pengguguran, dan juga untuk penyediaan penggilingan, ubat untuk rawatan abses dan penyakit kulit. Walaupun jarum dan pucuk Cossack juniper beracun, ia masih digunakan dalam farmakologi hari ini..
Kayunya kuat, tetapi agak lembut, sehingga mudah diproses. Digunakan dalam pertukangan.

CIRI-CIRI KHAS
Kulit spesies ini berwarna merah-coklat, pengelupasan, dan cabang-cabang yang bersentuhan dengan tanah cepat berakar dan tumbuh. Oleh kerana itu, tumbuh dengan cepat lebar, membentuk lebat tebal. Tanda ciri spesies tersebut adalah bau yang tidak menyenangkan, yang mengeluarkan jarum dan pucuk ketika menggosok. Pucuk mengandungi minyak pati beracun - sabinol. Disebarkan oleh biji, keratan dan lapisan. Sebelum menanam, benih memerlukan stratifikasi jangka panjang. Sesuai untuk perbatasan satu baris yang lebar, dan juga digunakan sebagai tanaman perlindungan tanah di lereng runtuh, lereng.

Habitat tumbuh di wilayah besar Eropah dan Asia, dari Semenanjung Iberia hingga Mongolia.
Ukuran semak Tanaman dewasa dengan ranting yang meningkat hingga 3-5 m.
Hiasan Dalam bentuk ini, bentuk mahkota yang indah dan warna jarum yang terang menarik.
Jarum mempunyai dua jenis jarum: pada tanaman muda, berbentuk jarum, tegak, runcing, panjang 4-6 mm, dari atas - hijau kebiruan, lembut, dengan garis tengah yang berbeza; pada tanaman dewasa, jarum bersisik.
Masa dan bentuk berbunga. Mekar pada bulan Mei..
Cones Conish-beri berukuran bulat-bulat 5-12 mm, coklat-hitam dengan mekar kebiruan, mengandungi 1-6 biji, beracun. Berkembang dalam 2-3 musim yang semakin meningkat.
Keperluan tanah Keperluan tanah rendah. Tumbuh di tanah berkapur, tanah liat, di pasir, lereng gunung berbatu. Bertolak ansur dengan kemarau.
Sikap terhadap cahaya.
Ketahanan terhadap keadaan bandar.Pandangan tahan terhadap asap dan gas..
Rintangan fros Jenis ketahanan fros di semua kawasan hortikultur (boleh ditanam dari St. Petersburg ke Sverdlovsk).
Tempat perlindungan untuk musim sejuk Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Jangka hayat hidup sekitar 500 tahun.

Juniper Cina - Juniperus chinensis

Tanah air dari juniper China adalah China dan Jepun, di mana ia sangat bernilai untuk perhutanan dan hiasan berkebun. Spesies ini tumbuh dengan cepat, sangat tahan terhadap keadaan kota moden (pencemaran gas, habuk, asap), dan juga tidak memerlukan komposisi tanah dan keadaan tumbuh. Juniper Cina mula digunakan dalam landskap sejak tahun 1804. Terdapat banyak bentuk hiasan dalam budaya, yang mana varieti dengan mahkota piramidal dan pelbagai warna jarum (dari kuning-emas hingga hijau-gangsa) sangat menarik..
Kayu juniper Cina ringan dan kuat, oleh itu ia digunakan dalam pertukangan.

Juniper confer (Juniperus conferta) - spesies yang jarang berlaku, adalah penduduk asli Jepun dan wilayah selatan Pulau Sakhalin. Ini adalah semak konifer kerdil, tingginya tidak melebihi 0,5 m, dan lebarnya dapat menempati area lebih dari 3 m. Seperti spesies lain, konifer juniper dibezakan dengan adanya minyak pati dalam kerucut pinus dan kayu, kerana ia digunakan secara meluas pada Zaman Pertengahan dalam perubatan sebagai ubat untuk sakit perut, dan asap dari pembakaran dahan juniper dianggap sebagai alat yang sangat baik untuk membasmi kuman bilik. Pada masa ini, buah-buahan dari Juniper Confer memberi rasa pada gin, dan penampilannya yang menarik menggembirakan banyak tukang kebun.

CIRI-CIRI KHAS
Berbeza dengan pucuk warna coklat gelap.
Tumbuhan kerdil ini sangat sesuai ketika membuat taman batu. Terutama hiasan adalah jenis dengan jarum kebiruan-hijau dan perak-biru.
Ia tumbuh dengan cepat, sehingga 10 cm setahun.

Range Sakhalin, Primorye, Jepun.
Ukuran tanaman dewasa Dengan ketinggian tidak lebih dari 0,5 m, ia meliputi kawasan seluas 4 meter persegi. m.
Hiasan Bentuk mahkota dan jarum berduri yang menarik memberikan kesan hiasan khas kepada spesies ini..
Bentuk jarum Jarum lurus, berbentuk jarum, sangat berduri, panjang 10-15 mm dan lebar 1 mm, mempunyai alur di atas.
Masa dan bentuk berbunga. Mekar pada bulan Mei..
Cone Conish beri berwarna biru tua, dengan diameter 12-15 mm, mempunyai 3 biji.
Keperluan tanah Tanah tidak begitu menuntut.
Sikap terhadap cahaya.
Tahan terhadap keadaan bandar Rendah.
Rintangan fros Tahan fros untuk semua kawasan berkebun.
Tempat perlindungan untuk musim sejuk Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Jangka Hayat Hidup sehingga 500-700 tahun.

Juniper berbohong (Juniperus procumbens)
Juniper berbaring atau merayap, tumbuh di pergunungan Jepun dan merupakan semak rendah yang tumbuh dengan pucuk yang merayap di tanah, jadi dalam reka bentuk lanskap tanaman bersahaja ini digunakan untuk lanskap taman berbatu dan sebagai penutup tanah.
Kayu kemerahannya tidak hanya harum, tetapi juga tahan lama, ia mudah diproses.
Pada zaman dahulu, orang Jepun menggunakan jarum dan buah (kerucut) juniper yang berbohong untuk tujuan perubatan, mengetahui tentang sifat diuretiknya.

CIRI-CIRI KHAS
Pucuknya tersebar di tanah, keras dan lurus di hujungnya. Spesies ini digunakan untuk lanskap kebun berbatu, sebagai penutup tanah..

Julat Jepun.
Dimensi semak tanaman dewasa setinggi 50-75 cm, diameter mahkota hingga 2 m.
Hiasan Penampilannya hiasan kerana bentuk mahkota yang tidak biasa.
Bentuk jarum Jarum kebiruan dalam pusingan masing-masing 3 keping, berbentuk lonjong panjang, panjang 6-8 mm, cekung di atas, cembung di bawah, dengan dua bintik putih di pangkal.
Masa dan bentuk berbunga. Mekar pada bulan April..
Cone Cones hampir bulat, tebal 8-9 mm, dengan tiga biji.
Keperluan tanah Tanah tidak begitu menuntut.
Sikap terhadap cahaya.
Rintangan terhadap keadaan bandar Tinggi.
Rintangan fros Tahan fros di zon berkebun tengah.
Tempat perlindungan untuk musim sejuk Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Jangka Hayat Hidup sehingga 1000 tahun.


Juniper biasa (Juniperus communis) dijumpai di pantai dan di kawasan pergunungan, naik ke ketinggian 3500 m di atas permukaan laut.
Buah Juniper dari spesies ini mengandungi gula, minyak pati, resin, lilin, asid organik, pigmen kuning, garam mineral dan unsur surih. Oleh kerana itu, juniper biasa banyak digunakan dalam pembuatan wain, minuman keras, tincture, balsam dan ubat-ubatan. Juniper konifer disyorkan untuk digunakan sebagai perasa untuk hidangan permainan dan ikan. Pengambilan harian mereka membawa kepada pembersihan badan daripada toksin. Selain itu, kayunya sesuai untuk pembuatan produk pusing dan ukiran kecil (manik, jepit rambut, sikat, cenderamata).

CIRI-CIRI KHUSUS Pokok, yang biasanya mempunyai beberapa batang, atau pokok renek. Crohn sangat berbeza dari piramid yang sempit, hampir merayap, hingga piramidal sempit biasa. Disebarkan oleh biji dan keratan. Digunakan dalam penanaman tunggal dan berkelompok, dan juga untuk lindung nilai.
Spesies yang lambat tumbuh. Ketinggian pertumbuhan tahunan kira-kira 15 cm, lebar - 5 cm.

Habitat tumbuh di hutan di zon sederhana dan sejuk di Hemisfera Utara, di Eropah, Asia dan Amerika Utara.
Ukuran tanaman dewasa Ketinggian tanaman betina adalah 3-5 m, diameter mahkota adalah 3-5 m, lelaki - 5-8, diameter mahkota adalah 1.5 m.
Hiasan kelihatan cantik juniper.
Bentuk jarum Jarum tusuk, padat, runcing di hujungnya, panjang 8-12 mm, di bahagian atasnya terdapat jalur stomatal kebiruan. Letaknya terletak di pucuk dengan 3 jarum di setiap pucuk.
Masa dan bentuk berbunga. Akhir April - Mei. Tumbuhan biasanya dioecious, tetapi terdapat spesimen dengan kerucut jantan dan betina..
Cones Conish berry berdaging, bulat atau silinder, berdiameter hingga 8 mm, tidak matang - hijau, matang - biru tua. Berkembang dalam 2-3 musim yang semakin meningkat. Setiap kon mempunyai 1 hingga 3 biji.
Keperluan tanah Secara amnya, spesies ini tidak terlalu menuntut di tanah, ia tumbuh walaupun di tanah berbatu dan berpasir yang buruk. Walau bagaimanapun, lebih suka tanah ringan yang tidak berasid. Ia tidak bertolak ansur dengan kemasinan tanah dan angin kering. Bertolak ansur dengan kemarau.
Sikap terhadap cahaya Menoleransi peneduhan, tetapi tumbuh dengan lebih baik di kawasan terbuka.
Ketahanan terhadap keadaan bandar Sangat sensitif terhadap pencemaran udara, yang menghalang kemasukannya secara meluas ke landskap bandar.
Rintangan fros Di kawasan tengah, tanaman tidak membeku. Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Tempat perlindungan untuk musim sejuk Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Jangka Hayat Baka panjang umur, hidup hingga 2000 tahun.

ISTIMEWA YANG SEDERHANA Walaupun jenisnya (subspesies communis) dikenali dengan bentuknya yang menyerupai pokok, jarum jarang - panjang hingga 20 mm dan tidak lebih lebar daripada 1.5 mm, di sepanjang jalur sempit dan kelabu, subspesies alpina, diedarkan pada ketinggian 1500 hingga 2500 m di atas permukaan laut, berbeza dalam bentuk menjalar, sangat padat, melengkung, dengan jalur jarum lebar dan putih - tidak lebih dari 15 mm. Sub-spesies Hemisphaerica, yang terdapat di Sardinia, Corsica dan di kawasan pergunungan di barat laut Mediterania, adalah semak setengah bulat besar dengan jarum sekitar 2 mm, sangat padat, dengan garis putih lebar. Pada juniper merah dan beri, jarum lebih kuat, dengan dua daripada satu helai dan lebih besar, coklat kemerahan ketika masak, tetapi tidak berbau buah-buahan.

Juniper Sargent (Juniperus sargentii)

Tanah Air: Pulau Sakhalin, Kepulauan Kuril Selatan (Shikotan, Iturup, Kunashir), Jepun. Tumbuh di tebing pantai dan pasir.
Kekemasan musim sejuk: musim sejuk tahan lasak.
Keterangan tumbuhan: pokok renek dioecious yang menjalar setinggi 1.5 m, dengan pucuk utama yang panjang dan cabang-cabang lateral yang padat, yang saling bertindih, membentuk mahkota yang padat, lebar dan terbuka dengan cabang kipas yang anggun. Berkembang perlahan. Kulit kayu berwarna coklat atau merah-coklat, pada pucuk muda halus, berkilat, pada pucuk tua ia tidak stabil. Jarum berwarna hijau kusam atau kebiruan, biasanya bersisik, berpasangan silang, tumpul, sangat dekat. Cone berwarna biru tua atau hampir hitam, dengan mekar kebiruan, berdiameter 5-8 mm. Ciri penanaman: lebih suka tanah yang lembap. Tidak pilih-pilih mengenai tanah. Terasa baik di tempat yang terang, tetapi bertolak ansur dengan sedikit peneduhan..
Pembiakan: oleh biji, dalam budaya lebih kerap dilakukan dengan keratan. Lebih baik ditransplantasikan pada musim bunga, dengan pemeliharaan wajib dari koma tanah dan penyiraman tanaman yang banyak dipindahkan.
Gunakan: sebagai cacing pita, untuk membuat kumpulan hiasan dan pameran, di plot kebun dan di taman batu.
Nota: salah satu spesies yang paling hiasan.

Juniper Siberia (Juniperus sibirica)

Tanah Air: utara Eropah bahagian Rusia, Ural, Altai, Siberia, Timur Jauh, Eropah Barat, Kazakhstan, Asia Tengah, Mongolia.
Keterangan tanaman: semak merayap monoecious atau dioecious setinggi 40-60 cm, jarang lebih tinggi. Kulit dahan lama berwarna kelabu gelap, retak. Pucuk muda berwarna kekuningan, trihedral. Jarum panjangnya 4-12 (17) mm, runcing dan tusuk, di bahagian atasnya berlekuk, dengan jalur keputihan, dari bawah dengan keel tumpul. Jarum lurus atau melengkung sabit. Beri kon berbentuk bulat, hitam, dengan mekar kebiruan yang kuat, diameter 6-8 mm, sedikit berdaging.
Ketahanan musim sejuk: tinggi.
Ciri penanaman: lebih suka tanah yang lembap. Cukup fotofil. Tidak tahan garam.
Pembiakan: biji dan keratan (lebih baik dengan pemanasan buatan). Transplantasi pemindahan yang teruk.
Gunakan: untuk penanaman hutan di lereng dan hiasan plot taman, menjanjikan di taman batu dan taman heather, di lereng batu.
Catatan: tanaman perubatan, kerucut pain digunakan sebagai rempah..


Juniper berbatu (Juniperus scopulorum)
Nama spesies ini berasal dari habitatnya - tumbuh tinggi di Pegunungan Rocky di Amerika Utara.
Kayunya kuat dan tahan lama; oleh itu, ia menemui pelbagai aplikasi dalam ekonomi. Orang Amerika Utara yang diukir sudu, sisir dan barang-barang isi rumah kecil dari itu yang telah lama digunakan, mempunyai warna dan aroma yang menyenangkan. Selain itu, orang asli menggunakan tumbuhan ini untuk merawat luka dan penyakit pada kulit, tulang dan sendi, menempatkan pesakit di belukar. Pada masa ini, minyak rendaman diperoleh dari pucuk juniper berbatu, yang digunakan dalam mikroskopi..

CIRI-CIRI KHAS
Ia mempunyai mahkota piramid dan kulit merah-coklat. Yang paling tahan panas dan tahan kemarau dari juniper Asia Tengah. Juniper berbatu tahan terhadap kemarau dan tanah yang buruk, jadi ia bukan sahaja menghiasi kebun, tetapi juga tidak akan membawa banyak masalah kepada tukang kebun. Ia tumbuh dengan perlahan: pada 5 tahun mencapai ketinggian 1,1 m, dan pada 10 tahun - 2,2 m.

Range Amerika Utara, Pegunungan Rocky (hingga 2.000 m di atas permukaan laut), Texas Barat, Arizona Utara, Oregon.
Pokok tanaman dewasa setinggi 12 m.
Hiasan Antara spesies lain menonjolkan bentuk mahkota yang indah.
Bentuk jarum Jarum bersisik, hijau tua atau kebiruan.
Masa dan bentuk berbunga. Mekar pada bulan Mei..
Cones Conish beri biru gelap dengan mekar kebiruan, dengan dua biji.
Keperluan untuk tanah Ke tanah, spesies ini tidak memerlukan. Secara semula jadi, ia tumbuh di tanah segar yang kaya, tetapi juga dapat tumbuh di lereng selatan yang kering dan kering, kerana ia mempunyai sistem akar yang kuat (panjang akar individu melebihi ketinggian pokok).
Sikap terhadap cahaya.
Tahan terhadap keadaan bandar Rendah.
Ketahanan fros di zon berkebun selatan.
Tempat perlindungan untuk musim sejuk Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Jangka Hayat Boleh Hidup Lebih Dari 1000 Tahun

Hard Juniper (Juniperus rigida)

Tanah air: wilayah selatan Wilayah Primorsky, China, Korea, Jepun. Spesies langka di alam semula jadi.
Penerangan mengenai tumbuhan: pokok dioecious setinggi 8-10 m, dengan mahkota kolumnar yang indah. Kadang-kadang semak terbuka atau ditekan. Kulit batangnya berwarna kelabu muda atau merah-coklat, mengelupas secara membujur. Jarumnya tajam, sangat kaku dan berduri, hampir segitiga di bahagian silang, terletak di pusingan 3 jarum. Kerucut dengan diameter 4-10 mm, biasanya hampir bulat, hitam atau coklat-hitam, dengan mekar kebiruan, masak pada tahun ke-3.
Kekerasan musim sejuk: musim sejuk yang agak tahan lasak.
Ciri penanaman: tidak memerlukan kelembapan dan kekayaan tanah, tanaman xerofit. Sangat fotofil, tahan bayangan yang lemah pada usia muda. Lebih suka tanah kering, kerikil atau berpasir. Ia tidak bertolak ansur dengan tanah berasid, bertindak balas dengan baik terhadap penghapusannya.
Pembiakan: biji dan keratan.
Gunakan: untuk penanaman tunggal dan berkelompok di kebun batu, taman dan taman.
Nota: satu-satunya juniper pokok di Timur Jauh. Crohn lebih tebal pada lelaki dan jarang pada wanita.

Scaly Juniper (Juniperus squamata) tumbuh di China, di pulau Taiwan, dan juga di Himalaya. Dalam keadaan semula jadi, ini adalah semak malar hijau hingga ketinggian 1.5 m. Jenis juniper ini mempunyai banyak bentuk kebun dan sangat popular di kalangan tukang kebun kerana tahan musim sejuk, tidak memerlukan kesuburan tanah dan bertolak ansur dengan keadaan bandar. Disyorkan untuk taman batu lanskap.

CIRI-CIRI KHAS
Pokok malar hijau, dioecious dengan kulit coklat gelap.
Pada masa muda, ranting tanaman cukup padat, dan seiring bertambahnya usia semak ini mencapai ketinggian 5 m. Jarum keras memberikan daya tarikan khas kepada juniper bersisik, yang dapat memiliki warna dari perak-biru hingga hijau gelap. Lebih baik menanamnya di kawasan terbuka dan cerah, kerana di tempat teduh kehilangan daya tarikannya.
Disebarkan dengan baik oleh keratan.

Pegunungan Range China, Pulau Taiwan, Himalaya Timur.
Ukuran pokok renek tumbuhan dewasa mencapai 1.3-1.5 m.
Hiasan Rupa sangat hiasan.
Bentuk jarum Jarum berbentuk tombak, sangat kaku dan tajam, panjang 0,5-0,8 cm, hijau gelap di bahagian bawah dan putih di atas kerana jalur stomatal.
Masa dan bentuk berbunga. Mekar pada bulan Mei..
Kerucut Kerucut hitam dan berkilat matang pada bulan Mei, satu tahun selepas berbunga..
Keperluan tanah Spesies ini tidak terlalu menuntut kesuburan tanah. Bertolak ansur dengan kemarau.
Sikap terhadap cahaya.
Tahan terhadap keadaan bandar Memuaskan.
Rintangan fros.
Tempat perlindungan untuk musim sejuk Tanaman muda pada tahun pertama penanaman.
Jangka hayat Hidup 150-200 tahun

Seperti apa spesies dan jenis juniper: keterangan dengan foto, penggunaan untuk landskap

Musim luruh adalah masa untuk menanam konifer. Juniper adalah salah satu konifer yang paling popular di kalangan tukang kebun. Mereka tumbuh dengan mudah, tahan fros, terdapat pelbagai jenis - anda boleh menemui Kaukasia, Cina, Cossack, Siberia, Perawan, dan lain-lain. Tumbuhan berbeza dari segi saiz, ketinggian, bentuk dan warna jarum.

Artikel ini memberi pembaca maklumat mengenai jenis juniper, foto varieti popular, penerangan mengenai ciri penanaman dan perawatan.

Penerangan botani tumbuhan, foto

Juniper adalah tanaman malar hijau dari keluarga Cypress (Cupressaceae). Soalan sering timbul: juniper adalah pokok atau pokok renek. Jawapannya mudah - genus merangkumi pokok malar hijau dan pokok renek.

Tanaman ini hidup hingga 600 tahun, ketinggian varieti tinggi seperti pokok juniper mencapai 15 meter. Terdapat juga jenis medium, semak, penutup tanah, kerdil. Pelbagai besar.

daunmalar hijau, berbentuk jarum, berbentuk lensolat linear, ditekan, dipendekkan, seperti skala pada tanaman dewasa, seperti pinus - pada muda
buah pinggangtanpa timbangan atau dengan timbangan pada spesies batu
Konkerucut bulat yang tidak mengembang dengan timbangan, mengandungi 10 biji

Ia menarik! Juniper beri mengandungi minyak pati, flavonoid, tanin, garam mineral, asid organik, sebatian gula dan mempunyai sifat penyembuhan:

  • antibakteria;
  • mempercepat metabolisme;
  • mempunyai kesan positif pada sistem pencernaan dan saluran kencing;
  • mandi juniper mengurangkan masalah kulit;
  • minyak beri membantu dengan sakit reumatik;
  • rempah terkenal yang digunakan dalam masakan.

Oleh itu, jika kita mencari yang senang dijaga, dan pada masa yang sama kilang yang menyenangkan dan menarik - juniper akan berfungsi dengan sempurna.

Faedah Juniper

Juniper mudah tumbuh dan dijaga, mempunyai beberapa kelebihan:

  1. tahan terhadap kemarau;
  2. tahan terhadap suhu rendah dan tinggi;
  3. tidak memerlukan prosedur penjagaan yang serius;
  4. tumbuh dengan baik walaupun di tanah yang miskin dan miskin, tetapi tanah yang dikeringkan dengan teliti lebih sesuai;
  5. tidak memerlukan penyiraman khas;
  6. tidak memerlukan baja;
  7. bertolak ansur dengan pemangkasan dengan baik;
  8. tahan terhadap pencemaran udara, oleh itu sering digunakan untuk landskap bandar dan pinggir bandar.

Keadaan yang semakin meningkat

  • kedudukan: tanaman yang cerah dan fotofil, adalah wajar untuk menyapu tapak pendaratan kulit kayu, bertolak ansur dengan lokasi penumbra;
  • tanah: sederhana, berpasir, telap, lembap sederhana atau rendah, bahkan kering, berasid atau sedikit berasid;
  • ketahanan musim sejuk, ketahanan fros - tinggi.

Reka bentuk landskap

Juniper adalah sejagat. Anda boleh menanamnya di pelbagai tempat:

  • pada diskaun;
  • untuk lindung nilai;
  • gabungkan dengan konifer lain;
  • Sesuai dengan taman Jepun;
  • varietas menjalar kelihatan baik di kebun berbatu, rockeries;
  • digunakan sebagai tanaman penutup tanah yang menutup dan bahkan menggantikan rumput di kawasan kering dan kompleks;
  • terdapat varieti yang ditanam pada teralis - mempunyai bentuk kolumnar;
  • tumbuh dengan baik di dalam bekas - boleh ditanam di balkoni, teres.

Jenis, jenis, jenis juniper

Terdapat sebilangan besar dari mereka. Mereka boleh muncul dalam sejumlah warna jarum:

Tumbuhan bervariasi dalam bentuk mahkota, ada:

  • sfera atau sfera,
  • lajur,
  • piramidal,
  • lajur.

Beberapa jenis pada jarum musim sejuk berwarna dalam warna ungu. Pada musim sejuk, tanaman tidak menjatuhkan jarum, pada hari bersalji mereka menghiasi taman dengan kehijauan yang cerah.

Jenis juniper utama yang paling popular berikut dibezakan:

Nama RusiaNama Latin
Juniper CossackJuniperus sabina L
Cina JuniperJ.chinensis
Biasa JuniperJ. komunis
Juniper MediumJ.media
Juniper MelintangJ. horizontalis moench
Juniper Spiny, merahJ. oxycedrus
Juniper TinggiJ. excelsa M. Bieb
Pantai JuniperJ. conferta
Juniper VirginiaJ. virginiana L.
Juniper BerbaringJ. procumbens
Gunung Juniper, BerbatuJ. scopulorum sarg.
Juniper bersisikJ. squamata buch
Juniper DeltoidJ. deltoides

Beberapa jenis dan jenis juniper dijelaskan di bawah..

Melintang

Penerangan mengenai juniper mendatar: menonjol di antara pokok renek konifer yang ditanam sebagai tanaman penutup, di lereng, batu, dalam pelbagai komposisi. Banyak pilihan jenis menjalar menjadikan tanaman tumbuh menjadi popular. Juniperus horizontalis mempunyai batang panjang yang menyesuaikan diri dengan permukaan yang berbeza, mewujudkan permaidani padat yang tingginya hingga 30 cm. Buah juniper yang menjalar adalah kerucut biru gelap dengan diameter 7-9 mm, ditutup dengan lapisan biru.

Ini adalah tanaman yang sangat baik untuk ditanam di lereng, di kebun berbatu. Varieti yang tumbuh rendah berfungsi dengan baik sebagai penutup tanah.

  • Andorra Variegata (Andorra Variegata) - ragamnya mempunyai warna yang menarik - beberapa jarum tidak mengandungi klorofil, mempunyai warna putih. Mereka kelihatan sangat cantik dengan latar belakang jarum hijau. Pada musim sejuk, jarum dicat dengan warna ungu halus..
  • Blue chip (Blue Chip) - juniper dengan ciri khas pelbagai - kerucut sfera biru hiasan. Jarum berwarna ungu pada musim luruh dan musim sejuk. Tingginya 10 tahun hingga 0.2 m dan lebar 1.5 m. Batangnya merayap di tanah dan mempunyai hujung yang menonjol. "Blue Chip" sangat sesuai untuk menutup tanah, ditanam dalam jumlah 2-3 keping setiap 1 m².
  • Alpina (Alpina) - salah satu jenis tertua, unik dan asli. Mencapai setelah 10 tahun penanaman berdiameter 1-2 m. Pertumbuhan tahun pertama adalah menegak, tingginya hingga 60 cm. Pada tahun-tahun berikutnya, di bawah beratnya sendiri, semak tumbuh secara mendatar. Jarum mengambil warna hijau kebiruan..
  • Permaidani Emas (Permaidani Emas) - varietas yang tumbuh dengan perlahan, mencapai ketinggian 0,1 m setelah 12 tahun dengan diameter 1,2 m. Warna kuning keemasan yang menarik memberi perhatian. Sebagai penutup tanah, ia harus ditanam dalam jumlah 2-3 keping per m².
  • Plumeza (Plumosa) - ragam dengan pucuk yang dibesarkan yang menyimpang dari pusat semak dan membentuk bentuk khas. Setelah 10 tahun, kilang ini mencapai ketinggian 0,4 m dan lebar 1,2 m. Tunas muda mempunyai warna hijau, pada musim sejuk mereka memperoleh naungan plum.
  • Glauca (Glauca) - juniper mendatar tumbuh dengan ketinggian hingga 7.5 m, bentuk piramid sempit, selebar 2 meter. Suka tempat yang cerah. Dedaunan berwarna biru perak, sedikit pucat hingga biru-hijau. Daun ini tumbuh warna kecoklatan pada musim sejuk di iklim utara..
  • Viltoni (Wiltonii) - dimaksudkan untuk penanaman sebagai penutup tanah. Tumbuh selebar 3 meter, tinggi 0.1 meter, dengan warna biru-hijau yang menarik.

Anak dara

Kon kuning, bulat tumbuh secara tunggal di hujung cawangan. Ia mekar pada bulan Mac dan April. Kulit Taupe. Di rumah, di Virginia, tumbuh hingga ketinggian 40 m dan hidup hingga 300 tahun. Mahkota biasanya nipis, kolumnar atau kerucut. Di Eropah Tengah, perlahan-lahan tumbuh, mencapai beberapa meter.

  • Golden Spring (Golden Spring) - mempunyai jarum biru-biru, tunas muda berwarna kuning. Tumbuhan ini bertoleransi dengan baik, sesuai untuk dibentuk.
  • Canaertii (Canaertii) - varieti lama dengan mahkota berbentuk kerucut atau sempit, dipadatkan dengan baik dan sangat tumbuh, terutama di tanah yang subur dan kaya. Pucuk ditutupi dengan sisik hijau. Disyorkan untuk taman rumah besar, taman..

Biasa

Juniper adalah pokok renek yang terkenal yang terdapat dalam pelbagai jenis yang menarik. Tanam tanaman di lereng, di tempat yang sukar dijangkau.

Spesies yang sangat berubah-ubah, tumbuh seperti semak besar atau pohon setinggi 15 m, dengan bentuk kolumnar atau kerucut, kulit kemerahan tipis. Ia mempunyai jarum runcing khas. Kerucut hitam dan biru dengan diameter 5-6 mm matang selama 2-3 tahun selepas berbunga. Ini adalah tumbuhan dioecious, di alam terdapat spesimen betina dan lelaki. Benih mudah dimakan oleh burung, yang menyumbang kepada penyebarannya.

Seperti apa rupa biasa juniper - foto

Varieti juniper biasa boleh berbentuk kolumnar atau merayap. Pokok renek bulat sering digunakan untuk lindung nilai, dan jenis juniper yang menjalar adalah tanaman penutup yang sangat baik..

Di kebun terdapat banyak jenis tanaman juniper biasa:

  • Hibernica (Hibernica) - juniper mempunyai bentuk kolumnar, yang sesuai untuk tumbuh di atas teralis. Jarum - kelabu-biru, jarum muda - hijau muda.
  • Gold Cone "Gold Cone" adalah jenis kerucut sempit juniper biasa yang tumbuh dengan perlahan, yang dalam 10 tahun mencapai ketinggian 1,5 m. Jarum runcing kuning keemasan.
  • Arnold (Arnold) - variasi sempit, kolumnar, padat, setelah 10 tahun ketinggian semak adalah 1.5 m. Batangnya disusun secara menegak, jarum memperoleh warna kelabu-hijau.
  • Bruns (Bruns) - tumbuh agak cepat berbanding varieti lain, setelah 10 tahun, tumbuh hingga 2.5 meter. Pucuk kaku, disusun secara menegak, jarum runcing - kelabu-biru.
  • Meyer (Meyer) - salah satu jenis juniper biasa terbaik. Berkembang pesat, setelah 10 tahun mencapai 3 meter. Batangnya kaku, kuat, sangat berduri, kelabu-hijau.
  • Sentinel (Sentinel) - juniper yang tumbuh dengan perlahan dengan mahkota kolonial yang sempit, mencapai ketinggian 1.5 meter dalam 10 tahun. Cabang-cabang semak lurus, kelabu-hijau.
  • Horstman - tumbuhan yang sangat menarik dengan pucuk gantung.
  • Green Carpet (Green Carpet) - semak tumbuh perlahan dengan mahkota menjalar, mencapai ketinggian 10 cm dengan lebar 1.5 meter pada usia 10 tahun. Jarum hijau muda, jarum lembut, tanpa duri. Ditanam dalam jumlah 3 keping setiap 1 m persegi.
  • Repanda (Repanda) - juniper kerdil, setelah 10 tahun mencapai ketinggian 0,2 meter dan lebar 2,5 m. Pucuk diletakkan berjubin, jarum berwarna hijau, tidak berduri. Untuk kesan blackthorn, 2-3 keping ditanam setiap 1 meter persegi.
  • Spotty Spreader - bentuk menjalar dengan pertumbuhan perlahan, setelah 10 tahun ia mencapai ketinggian 0,2 m dan diameter mahkota 2 m. Jarum hijau dengan warna putih tidak teratur.

Tengah

Spesies malar hijau hibrid yang diperoleh di persimpangan juniper Cina dan Sabbin. Varietasnya berkembang pesat. Jarum hijau. Tumbuhan dioecious membentuk kon sfera. Medium Juniper tumbuh hingga ketinggian 2-3 m.

  • Emas Lama (Emas Lama) - Juniper adalah unik. Penerangan: dalam warna jarum - pucuk muda berwarna kuning keemasan, kemudian, musim luruh dan musim sejuk - warna emas tua dengan sentuhan coklat. Menoleransi pemangkasan, pembentukan, semak tebal.
  • Pfitzeriana Aurea (Pfitzeriana Aurea) - varietas tumbuh dengan kuat, lebat, dengan pucuk kendur di hujungnya. Jarum berwarna kuning keemasan, akhirnya kuning-hijau.
  • Pfitzeriana Compacta (Pfitzeriana Compacta) - tumbuh lebih cepat daripada yang lain, merebak dengan baik, ditutup rapat dengan jarum kuning keemasan.
  • Mint Julep (Mint Julep) - varietasnya cukup kuat tumbuh, mempunyai jarum kebiruan, sangat berduri, mencapai ketinggian sekitar 1 meter dan diameter mahkota 2 m. Ia tumbuh dengan kuat, dengan mahkota padat dan padat, jarum berwarna hijau.

Orang Cina

  • Stricta variegatta (Stricta) - juniper sangat popular, tanaman hiasan dalam bentuk kerucut. Ketinggian adalah 3 meter, diameter - 1 meter.
  • Spartan (Spartan) - dikenali sebagai juniper China "Helle". Pokok renek atau pokok menonjol dalam bentuk kolumnar. Tingginya hingga 3-5 m tinggi. Ia menghasilkan dahan yang lembut dan pendek, ditutup dengan timbangan kecil dan jarum tajam di dasar dahan. Ragam "Spartan" berwarna hijau pucat, sehingga kerucut biru yang matang kelihatan sangat hiasan. Ia lebih suka kedudukan yang cerah dan substrat yang agak lembab dengan pH berasid atau sedikit berasid. Penjagaan tidak menimbulkan masalah. Ia tumbuh dengan baik di tanah berpasir. Tahan sepenuhnya pada suhu rendah, bahkan hingga -29 darjah. Varieti ini mudah digunakan di kebun rumah, di jalan raya dan di tempat awam..
  • Old Gold (Old Gold) - semak tumbuh perlahan, mencapai ketinggian 1.5 m, dengan diameter 2-2.5 m. Ia mempunyai warna jarum emas yang kuat.
  • Monarch (Monarch) - pelbagai bentuk kerucut. Jarum berwarna biru.
  • Blue Alps - Juniper, pucuk yang dinaikkan menentukan penampilan semak yang menarik. Ia menampilkan warna biru-perak yang kuat pada jarum yang sangat tajam. Tingginya hingga 3 m tinggi.

Bersisik

Juniper tumbuh di Himalaya, China, Afghanistan. Ini adalah semak malar hijau, dicirikan oleh warna jarum kebiruan yang menarik. Banyak jenis sering menghiasi taman, taman, dataran. Menanam dan merawat tanaman adalah mudah, juniper biru bertolak ansur dengan pencemaran di bandar. Mengganti rumput dengan sempurna, membuat permaidani tebal berwarna biru perak.

  • Permaidani Biru (Permaidani Biru) - juniper terbantut, tingginya 0,8 m, lebar 4 m, tumbuh 15 cm setahun. Jarumnya keras, runcing, biru perak. Ia tumbuh dengan baik di tanah yang sedikit berasid. Nampak baik di syarikat konifer lain.
  • Blue Star (Blue Star) - pokok renek yang tersebar luas dicirikan oleh kadar pertumbuhan yang perlahan - hingga 10 cm per tahun. Setelah 10 tahun, mahkota mencapai diameter 2 meter, dengan ketinggian 50 cm. Warna jarum berwarna kebiruan.
  • Meyeri adalah semak yang menarik dengan dahan gantung yang disebut "ekor ikan". Dinilai untuk warna biru perak dari jarum keras dan tebal. Kilang tumbuh hingga 3-5 meter.
  • Golden Flame - pelbagai mengingatkan Meyeri. Tetapi ini bukan tanaman yang luas, tumbuh perlahan - ketinggian hingga 1 m. Ia berbeza dengan ranting kebiruan dengan rona keemasan. Belukar tahan sepenuhnya terhadap fros, dapat menahan suhu -20 darjah Celsius. Lebih suka tanah berasid dan subur dengan kelembapan sederhana. Sesuai dengan kedudukan yang sedikit berlorek.

Berbatu

Spesies ini mempunyai keperluan tanah yang rendah. Ia tumbuh dengan baik di tempat yang cerah, di tanah kering, ringan dan berpasir. Kelebihan Juniperus scopulorum adalah ketahanannya yang tinggi terhadap pencemaran udara bandar dan suhu rendah. Pokok renek berbentuk tiang tumbuh hingga ketinggian 12 m dan lebar 2.5 m. Pokok renek hiasan memberi peluang kepada pemangkasan dan pembentukan. Ini adalah tumbuhan dioecious..

Di negara kita, banyak jenis menarik telah mendapat populariti:

  • Anak Panah Biru Penerangan Juniper: tingginya hingga 8 m. Bentuk sempit dan kolumnar membolehkan tanaman digunakan untuk lindung nilai. Blue Arrow Juniper juga merupakan solitaire dan tanaman yang indah untuk kebun berbatu. Pada dahan kaku yang tumbuh secara menegak, jarum berwarna biru dan bersisik kelihatan. Kesan cahaya matahari pada tanaman mempengaruhi warna jarum. Penanaman boleh dilakukan di tanah liat dengan kebolehtelapan yang baik. Lebih baik menyediakan semak dengan substrat yang sedikit berasid. Terjejas oleh penyakit kulat. Kelebihan varietasnya adalah daya tahan tinggi terhadap perubahan keadaan cuaca, kemampuan tumbuh di persekitaran yang tercemar. Tahan kepada fros -30 darjah.
  • Skyrocket - Juniper yang berkembang pesat dihargai kerana bentuknya yang cantik dan langsing. Ia tumbuh - ketinggian hingga 8 meter, lebar 60 cm. Ia mempunyai keperluan tanah yang rendah, lebih suka substrat berpasir dan berpasir dengan pH berasid dan kelembapan sederhana. Tumbuh dalam kedudukan yang cerah dan sedikit teduh. Tahan fros sepenuhnya hingga -30 darjah. Cukup tahan terhadap penyakit dan perosak tumbuhan. Roket dihiasi dengan jarum biru-hijau, memperoleh rupa yang asli.

Cossack

Ini adalah pokok renek dari keluarga cemara. Ia tumbuh di Kaukasus, di Siberia, Mongolia. Digunakan di kebun naturalistik, untuk menanam di lereng, tanggul kerana kecenderungan pertumbuhan yang kuat. Menciptakan semak besar dengan diameter hingga 20 m. Daun dalam bentuk jarum hanya terdapat di bahagian atas pucuk utama. Cabang tumbuh hingga ketinggian 1-1,5 m. Jarum dan pucuk nipis mengandungi minyak pati yang mudah meruap - sabinol. Setelah mengisar jarum, minyak berpisah, mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Bahagian bawah pucuk boleh berakar. Kerucut hitam tumbuh di tangkai cangkuk. Belukar mengalami keadaan iklim yang sukar, seperti tanah batu kapur..

Perhatian! Cossack juniper sangat beracun, penggunaannya dalam makanan boleh menyebabkan kematian.

  • Glauka (Glauka) - tingginya hingga 1 meter. Daun berwarna biru. Belukar tumbuh dengan baik di kedudukan yang cerah dan sedikit teduh, di tanah yang subur dengan pH berasid..
  • Tamariscifolia (Tamariscifolia) - pelbagai kerdil. Cabang ditutup rapat dengan daun biru-hijau atau kelabu-hijau. Belukar tumbuh setinggi 1 meter. Sangat tahan terhadap suhu rendah, tahan -30 darjah celcius. Ia kelihatan cantik di taman-taman kecil dan bilik-bilik besar, indah menutupi tanah.
  • Blue Donau (Blue Donau) - tanaman penutup tanah dengan pucuk menaik berwarna kelabu-hijau. Batangnya tumbuh dari tengah semak, dalam bentuk bintang yang menyebar. Kon hiasan berwarna biru. Kerana sistem akar yang kecil dan meluas, tanaman tidak boleh dipindahkan. "Blaue Donau" mencapai diameter 1.5 meter dan ketinggian 0.5 meter setelah pertumbuhan 10 tahun. Memerlukan substrat pH berasid. Berkembang dengan baik di bawah sinar matahari.

Juniper adalah tumbuhan yang terkenal dengan jarum sempit, malar hijau, penampilan yang sangat hiasan. Kilang ini sangat tidak diperlukan dalam perawatan dan penanaman, tahan fros, sangat popular dalam reka bentuk landskap. Pelbagai jenis dan jenis juniper akan membolehkan setiap tukang kebun memilih pilihan mengikut citarasa mereka.