Muraya: Cara Menanam Melati Jeruk di Rumah

Muraiya adalah tanaman rumah yang menawan yang dihargai bukan hanya untuk berbunga, tetapi juga untuk aromanya yang halus, yang mengingatkan pada bau melati. Keistimewaan bunga itu ialah mekar sepanjang tahun, sambil mengikat buah. Oleh kerana itu, pada satu semak, anda dapat melihat tunas, dan bunga, serta buah secara serentak. Walaupun muraya dianggap sebagai kehendak di antara penanam bunga, ia harus dibuat di rumah, kerana dengan mewujudkan keadaan yang sesuai untuk itu, anda dapat mencapai pembungaan yang berterusan dan menikmati aroma indah.

Asal dan Huraian Muraya

Muraiya - pokok renek atau pohon kecil milik keluarga Root, bersama dengan semua buah sitrus yang terkenal, seperti lemon atau mandarin.

Kilang ini pertama kali ditemui pada akhir abad ke-18 di Himalaya oleh naturalis Sweden Murray, yang untuk penghormatannya mendapat namanya.

Dalam keadaan semula jadi, muraya dijumpai di Asia Tenggara, khususnya di Sumatera, Taiwan, di kawasan pergunungan di China, di India dan Nepal. Di samping itu, ia dapat dilihat di bahagian utara benua Australia..

Muraiya, seperti tanaman sitrus, termasuk dalam keluarga Rutovye

Belukarnya kecil, tinggi muraya tumbuh rata-rata hingga dua meter. Batang nipis dan fleksibel ditutup dengan kulit bayangan kelabu muda. Bilah daunnya berkulit, berkilat dan licin disentuh. Di satu helai terdapat beberapa daun memanjang berwarna hijau gelap.

Bunga putih salji terdiri daripada lima kelopak yang dibengkokkan ke belakang. Mereka dikumpulkan dalam perbungaan racemose dan mengeluarkan aroma indah yang mengingatkan pada bau melati. Buah muraya kecil, bujur. Secara luaran, mereka menyerupai jeruk memanjang kecil. Di dalam setiap buah terdapat tulang besar warna kekuningan.

Pada satu belukar, anda dapat melihat dan tunas, serta bunga, dan buah beri secara serentak

Jenis dan jenis muraya, popular di florikultur dalaman

Ahli botani menggambarkan sepuluh spesies muraya, tetapi hanya dua daripadanya yang ditanam sebagai tanaman rumah..

  1. Muraya Königa (aronia). Ia adalah tanaman malar hijau yang berasal dari India. Muraya Königa mempunyai daun cirrus, di mana terdapat 11 hingga 21 bilah daun berbentuk pisau pembedah. Keanehan spesies ini adalah bahawa bukan hanya bunga, tetapi juga daunnya mempunyai aroma yang kuat, yang mana ia digunakan dalam masakan dan tata rias. Di India, perasa kari dibuat dari mereka, jadi aronia muraiya sering disebut "pohon kari". Untuk florikultur dalaman, spesies ini agak murung, memerlukan kelembapan dan pencahayaan khas..
  2. Paniculata muraia (eksotik). Dalam keadaan semula jadi, bunga tumbuh di kawasan selatan Asia dan di bahagian utara Australia. Tumbuhan inilah yang lebih kerap dijumpai dalam koleksi bunga rumah. Daun tidak sebesar chokeberry muraya, panjangnya mencapai 7 - 12 cm. Pada setiap daun, dari 7 hingga 11 bilah daun kecil. Bunga dicat dengan warna putih salji atau krim. Buahnya mempunyai warna merah terang. Semasa berbunga, muraya yang panik memancarkan aroma yang menyenangkan, yang mana bunga itu dikenali sebagai "melati oren." Spesies ini berkembang agak lewat, pada usia 5-8 tahun. Walau bagaimanapun, varietas muraya panik baru, yang mekar dalam enam bulan pertama setelah menanam benih, telah dibiakkan oleh alat hibridisasi. Ini adalah muraya kerdil, yang pertumbuhannya pada masa dewasa tidak melebihi 50 cm. Di antara varieti moden, Min-a-min, Minima dan Dwarf Compact dapat dibezakan.

Di kedai-kedai, muraya yang panik sering dijual dengan nama Belanda, ini bukan jenis muraya, sama seperti mereka mula memanggil muraya yang panik, yang dibekalkan dari Belanda.

Aronia, panik (atau Belanda) dan jenis murai lain dalam foto

Keadaan bermusim untuk muraya - jadual

MusimPencahayaanKelembapanSuhu
Musim bunga musim panasBunga itu adalah tanaman yang cukup fotofil. Walau bagaimanapun, muraya tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung. Pilihan yang ideal adalah mengatur tetingkap orientasi timur atau barat. Pada musim panas, anda perlu berteduh dari terik matahari.Kelembapan tidak banyak masalah, muraya dapat menahan udara kering di dalam bilik, tetapi pada hari-hari yang sangat panas, ia perlu disembur dengan air suam dua kali sehari: pagi dan petang.+22-25 darjah
Musim luruh musim sejukTempat yang terang diperlukan, tetapi walaupun demikian, murayu juga harus diterangi dengan lampu pendarfluor.Semburkan bunga setiap 2-3 hari atau letakkan periuk di atas dulang dengan tanah liat, lumut atau kerikil yang diperluas basah.+15-17 darjah

Cara pemindahan murayu?

Tanah untuk Melati Jeruk

Tanah harus longgar, ringan, dengan keasidan netral atau sedikit berasid, tidak terlalu berkhasiat, kerana di alam muraiya tumbuh terutama di kawasan pergunungan, dan pertapa tidak begitu menyukai tanah berminyak. Substrat yang ideal untuk menumbuhkan kecantikan eksotik adalah campuran humus, rumput dan tanah berdaun, diambil dalam bahagian yang sama. Pasir kasar (1 bahagian), serta beberapa vermikulit dan perlit, harus ditambahkan pada mereka untuk kelonggaran..

Sekiranya tidak mungkin membuat substrat sendiri, anda boleh menggunakan primer universal atau primer siap pakai untuk sitrus. Tetapi di dalamnya anda perlu meletakkan beberapa sudu perlite atau vermikulit untuk kelonggaran yang lebih besar.

Memilih Bekas Muraya yang Tepat

Periuk muraya tidak boleh terlalu lebar dan dalam. Agar "melati oren" mekar dengan baik, periuk yang agak dekat diperlukan, akar bunga harus menutup sepenuhnya benjolan tanah. Untuk setiap pemindahan berikutnya, pilih bekas yang kira-kira 2 cm lebih besar daripada yang sebelumnya..

Bonsai yang cantik dibuat dari muraya. Sekiranya anda ingin menanam pokok pelik, pilihlah mangkuk seramik yang cetek..

Pemindahan Muraya - penerangan proses langkah demi langkah

Spesimen muraya muda memerlukan transplantasi tahunan, yang harus dirancang pada awal musim bunga, ketika bunga mulai tumbuh dengan aktif..

Belukar dewasa dipindahkan setiap tiga tahun sekali (dengan syarat bahawa pot bunga menjadi terlalu kecil dan akarnya keluar melalui lubang saliran), dan dalam selang waktu antara prosedur, anda hanya boleh mengganti tanah atas di dalam periuk dengan substrat segar.

  1. Masukkan lapisan saliran tanah liat yang diperluas ke dalam bekas. Muraiya tidak bertolak ansur dengan genangan air, jadi lapisannya harus cukup besar dan menempati sekitar 1/4 periuk.
  2. Tuangkan substrat nutrien dengan separuh periuk..
  3. Keluarkan murayu dari pot bunga lama, goncangkan tanah dari akar. Potong akar yang rosak.
  4. Susun bunga di dalam pasu, sebarkan akar dan tutup lubang dengan tanah. Perhatikan bahawa leher akar berada di permukaan tanah, ia tidak perlu diperdalam, jika tidak, anda tidak akan menunggu berbunga.
  5. Tuangkan Murayu. Letakkan pada transplantasi beg transparan dan letakkan rumah hijau mini selama 2-3 hari di bawah naungan.

Spesimen muda iurai ditransplantasikan setiap tahun

Cara menanam murayu di rumah - video

Penjagaan rumah untuk muraya

Ciri penyiraman dan pembalut atas

Pada musim panas, muraye memerlukan penyiraman yang banyak. Walau bagaimanapun, tanaman tidak menyukai kelembapan berlebihan, jadi segera keluarkan lebihan cecair dari kuali, mengelakkan genangan kelembapan. Nuansa penting adalah bahawa bunga tidak bertolak ansur dengan klorin, jadi gunakan hanya air berdiri.

Muraiu diberi makan baja organik dan mineral bergantian sepanjang tahun. Humate sangat sesuai sebagai organik, dan dari sediaan yang mengandungi mineral dan unsur mikro, pilih baja kompleks untuk buah sitrus. Pada musim sejuk, teruskan memberi makan, tetapi kurangkan kepekatan nutrien hingga separuh.

Semasa menyiram dan berpakaian top, ikuti peraturan keemasan: lebih baik makan dan muraiy lebih rendah daripada berlebihan.

Cara memotong dan membentuk mahkota

Untuk memberikan semak yang luar biasa dan menguatkan percabangan, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan mencubit pucuk pada awal musim tanam. Untuk melakukan ini, anda perlu memendekkan pucuk utama, dan ketika dia memberikan cabang samping, mereka juga perlu mencubit. Prosedur harus diulang tiga kali dengan selang tiga hingga empat minggu..

Untuk mendapatkan semak yang subur dan berbunga, disarankan mencubit murayu pada musim bunga

Perlu diingat bahawa varietas Muraya yang panik kerdil tidak perlu dibentuk, kerana tanaman itu sendiri tumbuh di semak yang subur.

Cara membuat bunga dan berbuah

Muraya yang indah tidak mempunyai masa rehat yang ketara. Ia dapat berbunga dan berbuah sepanjang tahun, sementara tanaman tidak memerlukan penyerbuk, ia subur sendiri. Bunga wangi putih salji mekar selama 1-2 hari, dan kemudian membentuk buah yang masak selama empat bulan.

Sekiranya ruangan itu lembap dan cukup hangat, maka muraya akan mekar dan membuahkan hasil tanpa usaha tambahan. Walau bagaimanapun, dalam cuaca yang terlalu panas dan udara kering, debunga menjadi steril dan tidak sesuai.

Kilang ini mekar hampir sepanjang tahun

Kadang kala tanaman "enggan" mekar. Tekanan sedikit akan membantu merangsang penampilan tunas. Susun semula bunga pada musim sejuk di tempat yang sejuk, dengan suhu tidak lebih tinggi dari +17 darjah, kurangkan jumlah penyiraman dan pembalut atas. Setelah sebulan, susun kembali muraya di tempat yang cerah dan air dengan banyaknya, dalam satu atau dua minggu tunas akan muncul di bunga.

Akibat daripada penjagaan yang tidak betul untuk muraya - jadual

MasalahSebab yang mungkinCara membetulkan keadaan
Risalah Muraya pudar, bernoda atau kekuningan. Tepi bilah daun melengkung, pertumbuhan tanaman menjadi perlahan.
  1. Klorin yang berlebihan dan kekurangan unsur surih, khususnya zat besi.
  2. Penimbunan air.
  1. Laraskan mod penyiraman.
  2. Beri makan produk bebas klorin tanaman anda.
Hujung daun kering, tangkai bunga jatuh.Udara dalaman yang sangat kering.
  1. Semburkan udara di sekitar Muraya.
  2. Letakkan periuk di atas dulang dengan kerikil basah atau tanah liat yang diperluas.
Bilah daun bertukar menjadi kuning dan jatuh.Penyiraman yang salah.
  1. Laraskan mod penyiraman. Basahkan hanya setelah lapisan atas substrat di pot bunga kering.
  2. Mencegah genangan kelembapan dan mengeringkan substrat..
Daun kering di tengah dan sekitar tepinya..Selaran matahari.Pindahkan bekas Muraya ke tempat yang mempunyai cahaya terang tetapi menyebar..

Perosak dan penyakit muraya

Sekiranya Muraiya diberi perawatan yang baik dan syarat penahanan yang boleh diterima, dia secara praktikal tidak jatuh sakit dan dia tidak terganggu oleh perosak. Namun, di udara kering, bunga itu terkena hama labah-labah dan kutu pelindung. Dan dengan kelembapan berlebihan, muraya sakit dengan reput akar dan klorosis.

Sekiranya udara terlalu kering di dalam bilik, muraya terkena kudis.

Penyakit dan perosak serta cara memerangi mereka - jadual

Penyakit dan PerosakTanda-tandaSebab berlakunya kejadianLangkah Rawatan dan Pencegahan
KlorosisDaunnya menjadi kuning, pucat atau bernoda, dan pertumbuhan muraya menjadi perlahan.Klorin yang berlebihan di dalam tanah dan kekurangan unsur surih, terutama zat besi.Pastikan air semasa pengairan dan baja tidak mengandungi klorin. Anda juga boleh memberi makan tanaman dengan persediaan dengan bentuk besi chelated. Contohnya, baja mikro "Orton Micro-Fe".
Akar busukDaun dan pucuk mula menghitam. Acuan muncul di leher akar.Substrat pembuangan air.Bunga yang terkena reput akar harus dikeluarkan. Sebagai pencegahan penyakit, betulkan air murayu. Mencegah genangan kelembapan.
Tungau labah-labahDaun layu, bertukar menjadi kuning, kemudian mereka mati dan jatuh. Di bahagian belakang bilah daun anda dapat melihat jaring laba-laba nipis.Udara dalaman kering.Actellik akan membantu menghilangkan hama labah-labah. Cairkan mengikut arahan dan semburkan muraya dengan hati-hati, cuba memastikan titisan larutan jatuh di bahagian atas dan dalam daun, serta pada semua pucuk. Setelah diproses, letakkan beg di kilang. Ulangi prosedur tiga kali setiap tujuh hari. Untuk mengelakkan jangkitan pada hama labah-labah, lembapkan udara di sekitar murai secara berkala.
Perisai aphid (skala)Tuberkel coklat muncul di bilah daun dan pucuk muraya. Daun menjadi pucat, mereka layu, kemudian kering sepenuhnya dan gugur.Kelembapan tidak mencukupi di dalam bilik.Rawatan mekanikal muraya membantu menyingkirkan serangga skala. Gosok tuberkel dan basuh semua bahagian tanaman dengan sapu yang dicelupkan ke dalam air sabun. Selepas itu, semburkan bunga dengan Actellik, dicairkan mengikut arahan. Periksa bunga secara berkala yang terletak bersebelahan dengan muraia. Segera tinggalkan mereka sekiranya dijangkiti perosak..

Ciri pembiakan muraya

"Melati oren" dibiakkan dengan metode vegetatif dan biji, sedangkan keratan akarnya agak sukar, oleh itu, kaedah benih dominan.

Muraya dari biji - penerangan langkah demi langkah mengenai proses pembiakan

Percambahan biji Muraya hilang dengan cepat, jadi hanya bahan penanaman segar yang harus digunakan untuk pembiakan. Pilihan yang ideal adalah menggunakan biji dari buah yang baru dipetik, tetapi anda boleh menggunakan biji yang dijual di kedai, anda hanya perlu memperhatikan tarikh pembuatannya, ia tidak boleh melebihi 1 tahun.

Semakin lama tulang Murai disimpan, semakin rendah percambahannya.

  1. Keluarkan biji dari buah masak dengan warna merah terang. Untuk melakukan ini, potong kulitnya dengan pisau.
  2. Bilas tulang dari pulpa dan masukkan ke dalam persekitaran yang lembap selama sehari.
  3. Tablet gambut sangat baik untuk menanam muraya dari biji. Mereka akan mempunyai ruang yang cukup untuk pengembangan tanaman dan kemungkinan menanam benih tanpa merosakkan sistem akarnya.
  4. Rendam tablet gambut dan masukkan satu tulang yang direndam ke dalam ceruk masing-masing.
  5. Taburkan di atas dengan lapisan kecil substrat longgar.
  6. Letakkan tablet di dalam bekas dan tutup dengan beg lutsinar atau penutup plastik..
  7. Letakkan di tempat yang cerah. Agar benih tumbuh, mereka memerlukan pemanasan dari bawah hingga 28 darjah, jadi bekas dengan penanaman paling baik diletakkan di ambang tingkap, di mana bateri pemanasan berada.
  8. Lembapkan penanaman ketika lapisan atas mengering, ventilasi rumah hijau setiap hari dan lap titisan air yang terkumpul di penutupnya. Cuba jangan terlalu basah tanah, jika kelembapan terlalu lembap, biji mungkin busuk..
  9. Benih segar menetas dengan cepat. Tiga minggu kemudian, gelung benih pertama akan muncul. Dalam keadaan yang lebih sejuk (tanpa pemanasan bawah), percambahan biji boleh memakan masa hingga dua bulan.
  10. Apabila 2-3 daun sejati muncul, penutupnya dapat dikeluarkan dan anak benih muraya bersama pelet gambut ditransplantasikan ke dalam cawan plastik yang terpisah (200 ml).

Untuk menyebarkan biji Muraya, perlu menggunakan bahan penanaman segar secara eksklusif.

Penyebaran muraya dengan keratan - kelas induk langkah demi langkah

Muraiu juga dapat disebarkan dengan keratan apikal. Mereka kurang berakar.

Dari sepuluh keratan itu, hanya sebilangan kecil yang akan memberi akar.

  1. Potong keratan apikal dengan pucuk yang tidak dilekatkan dan dua pasang daun. Bilah daun besar dipotong separuh.
  2. Buat campuran tanah pasir dan gambut, diambil dalam bahagian yang sama. Tuangkan substrat ke dalam mangkuk dan lembapkannya.
  3. Celupkan bahagian bawah keratan muraya ke Kornevin atau perangsang akar lain dan tanam di tanah yang telah siap pada sudut. Lembapkan semula penanaman dan tutup dengan penutup plastik lutsinar atau letakkan beg di dalam bekas.
  4. Letakkan rumah hijau dengan keratan muraya di tempat yang hangat dengan pemanasan bawah. Jangan mengeringkan tanah dan menyiram tanaman secara berkala..

Semasa membentuk mahkota muraya, sejumlah besar keratan diperoleh, yang dapat digunakan untuk menyebarkan bunga

Ulasan pekebun mengenai Murai

Pertama, saya meminta rakan sebiji buah beri dan menanamnya dengan selamat. Di sini, omong-omong, mungkin ada kesulitan, kerana buah beri harus segera ditanam, segera setelah mereka masak dan mereka telah dipetik dari semak. Semakin lama beri, semakin kurang percambahannya. Sama sekali mustahil untuk mengeringkannya, saya yakin ini dari pengalaman saya sendiri. Sekarang saya mempunyai 2 pokok berusia lima tahun yang selalu berbunga dan berbuah. Walaupun muraya tidak mempunyai sifat penyembuhan, ada baiknya membuat aroma bunga-bungaannya yang tidak dapat dijelaskan! Ia adalah bau syurga tropika!

Ekaterina Yaroshchak

http://irecommend.ru/content/zhivaya-aromalampa

Beberapa bulan yang lalu saya membeli sendiri bunga baru bernama Murraya. Secara umum, saya menjaga sebiji lemon, tetapi seorang rakan jurujual menasihati saya untuk membeli bunga ini, kerana buahnya boleh dimakan, dan bukan hanya buah-buahan, tetapi juga daun. Saya berpuas hati dengan pembelian tersebut. Memindahkan bunga dari periuk yang dibeli hanya selepas beberapa bulan. Bunga, atau lebih tepatnya daun tanaman, mulai berubah menjadi sedikit kuning - semasa pemindahan, ia membasahi akar sedikit dengan air, tetapi perlu sedikit kering. Tetapi bunga ini jelek, setelah tiga minggu daunnya menjadi kurang kering dan kuning, banyak pucuk hijau muncul.

tetikus26

http://otzovik.com/review_452667.html

Saya memujinya! beberapa tahun yang lalu semua orang berusaha membeli tanaman yang lebih besar - tetapi ini adalah orang Belanda, dan atas sebab tertentu mereka berdegil tidak mahu mekar dan berbuah. kemudian saya membeli keratan kasar di jabatan di Timiryazevka. Jadi dia belum mula tumbuh, tetapi sudah mekar. Selama empat tahun sudah begitu cantik, mekar sepanjang masa dan memberi buah beri. Kita memakannya, tetapi kita belum merasakan apa-apa tentang fikiran dan umur panjang, sungguh mengejutkan bahawa beri kering, jika jatuh di dalam periuk, cepat menembak. Dan keratan dari murai saya sudah banyak dipotong. Sekarang ini adalah hadiah terbaik untuk rakan-rakan saya.

tasha_jardinier

http://tasha-jardinier.livejournal.com/26573.html

Muraya saya tumbuh, walaupun masih kecil. Tetapi sebenarnya, ini adalah loji penjagaan miskin yang sangat indah dan hampir tidak dapat dihancurkan.

kubah_stica

http://tasha-jardinier.livejournal.com/26573.html

Muraiya: dari buah beri hingga tanaman dewasa - video

Muraiya adalah tanaman rumah yang unik yang tidak hanya berfungsi sebagai hiasan dalaman, tetapi juga sebagai doktor rumah. Aromanya yang luar biasa memenuhi ruangan dengan bau yang menyenangkan, dan daun dan buah-buahan berfungsi sebagai ubat untuk radang amandel, penyakit nasofaring dan jangkitan virus lain. Tingtur dari tumbuhan akan membantu mengurangkan tekanan, dan juga berfungsi sebagai profilaksis terhadap kegagalan jantung dan infark miokard..

Muraya (Murraya)

Pokok dan pokok renek Muraya, atau Murraya (Murraya) adalah wakil dari keluarga Rutov. Tanah air mereka adalah India, Indochina, serta pulau-pulau Jawa dan Sumatera, sementara budaya ini lebih suka tumbuh di hutan tropika. Tumbuhan ini dinamai sempena ahli botani Sweden Johan Andreas Murray, yang merupakan pelajar Carl Linnaeus. Genus ini menyatukan 8 spesies, tetapi di rumah hanya satu yang ditanam, iaitu muraya eksotik atau panik.

Keistimewaan Murai

Dalam keadaan liar, paniculata muraya, juga disebut muraia paniculata, adalah pokok renek atau pohon malar hijau, mencapai ketinggian 7 meter, sedangkan batangnya sekitar 13 sentimeter. Spesies ini juga mempunyai bentuk yang lebih kecil, tingginya tidak melebihi 200 cm. Plat daun yang tidak berpasangan licin berkilat adalah kompleks, terdiri dari 3-9 daun. Dedaunan mempunyai bau yang menyenangkan. Di permukaan dedaunan muda terdapat pubertas, sementara di piring matang ia halus. Bunga wangi, berdiameter mencapai 20 mm, boleh dicat dengan warna krim atau putih, mereka mempunyai 5 kelopak yang dibengkokkan ke belakang. Buahnya adalah beri merah kecil yang matang sepenuhnya sekitar empat bulan selepas kemunculannya. Pada masa yang sama, bunga, tunas, dan juga buah beri yang mekar mungkin terdapat di semak. Dalam keadaan semula jadi, spesies ini dapat dijumpai di Asia Tenggara dan Asia Selatan, pulau-pulau Jawa dan Sumatera, Australia Utara, Taiwan, India, Melaka, Filipina, China Selatan dan bahagian selatan AS.

Tumbuh Muraya dari Benih

Menanam murayu pada keadaan bilik dari biji sangat mudah. Dalam kes ini, anda harus tahu bahawa benih tetap dapat digunakan untuk jangka masa yang agak lama. Sebelum menyemai, benih harus disimpan di dalam air suam selama 2 jam, kemudian biji-bijian harus diedarkan secara merata di permukaan campuran tanah yang dibasahi, yang meliputi pasir dan gambut (1: 1). Juga, anak benih boleh ditanam dalam tablet gambut atau campuran tanah, yang terdiri dari tanah pasir dan tanah. Anda tidak perlu menguburkan biji di dalam substrat, mereka harus ditutup dengan lapisan tipis (0,5-1 cm) campuran tanah di atasnya. Bekas di atas mesti ditutup dengan kaca atau filem, kemudian dipindahkan ke tempat yang terang di mana tidak ada sinar matahari langsung, sementara suhu udara harus dari 22 hingga 28 darjah. Anak benih pertama akan muncul 30-40 hari setelah menyemai, dan setelah mereka membentuk 3 piring daun nyata, mereka harus memilih raspberi dalam periuk individu. Muraya yang ditanam di dalam rumah tidak semestinya..

Penjagaan rumah untuk muraya

Pencahayaan

Bilik di mana bunga berada mesti diudarakan secara sistematik. Pencahayaan harus tersebar, tetapi dari 2 hingga 3 jam sehari semak mungkin berada di bawah sinar matahari langsung. Pada musim sejuk, sangat mustahak bahawa muraya mempunyai cahaya yang cukup. Pakar menasihatkan meletakkan bunga di dekat tingkap yang terletak di bahagian timur atau barat bilik.

Suhu

Pada musim bunga, musim panas dan musim gugur, tanaman ini memerlukan panas (dari 24 hingga 28 darjah), dan pada musim sejuk suhu di dalam bilik harus dikurangkan menjadi 17–20 darjah, kerana muraya memiliki waktu istirahat yang ringan.

Pemangkasan

Tidak perlu memotong atau mencubit belukar, kerana tanaman itu mampu membentuk mahkota sendiri. Walau bagaimanapun, dalam kes yang jarang berlaku, mungkin perlu memendekkan pemotretan yang terlalu panjang. Agar semak mempunyai bentuk yang indah, ia mesti dipusingkan secara sistematik bersama dengan bekas di sekitar paksinya.

Cara penyiraman

Pada musim bunga dan musim panas, muraya perlu menyediakan penyiraman yang banyak, tetapi tidak kerap. Pada masa yang sama, anda perlu menyiram semak hanya setelah sebilangan tanah mengering hingga 1/3 bahagian. Air digunakan tanpa klorin dan lembut (ia dicampurkan dengan sedikit asid sitrik). Pada musim gugur dan musim sejuk, penyiraman harus dikurangkan, tetapi aturannya tetap sama, yaitu, semak harus disiram hanya setelah benjolan tanah kering hingga 1/3.

Kelembapan udara

Kelembapan di pangsapuri bandar cukup sesuai untuk bunga ini, jadi ia tidak perlu dibasahi setiap hari dari botol semburan. Tetapi anda masih perlu menyemburkan tanaman dari semasa ke semasa, terutama pada hari-hari panas.

Baja

Pada musim bunga dan musim panas, muraya memerlukan pakaian berpakaian yang sistematik: sekali setiap 15-20 hari. Pada musim bunga, bunga memerlukan kalium dan nitrogen, yang menyumbang kepada pertumbuhan jisim hijau yang lebih aktif. Sebaiknya baja organik dan mineral digunakan secara bergantian untuk berpakaian atas, sambil berhati-hati agar tidak memberi makan bunga yang berlebihan. Pada musim luruh dan musim sejuk, baja tidak dapat ditambahkan ke dalam campuran tanah.

Pemindahan Muraya

Spesimen muda dipindahkan setiap tahun. Tanaman dewasa dipindahkan setiap 2 atau 3 tahun sekali, tetapi setiap tahun pada musim bunga, para pakar menasihatkan untuk mengganti lapisan atas tanah di dalam pasu. Periuk harus dipilih supaya tidak terlalu kecil atau sangat besar. Campuran tanah diperlukan longgar dan tepu dengan nutrien. Sebagai contoh, untuk menciptanya, anda boleh menggabungkan rumput dan tanah berdaun, humus dan pasir dalam nisbah 2: 2: 1: 2. Murayu juga boleh ditransplantasikan menjadi campuran tanah siap untuk buah sitrus. Jangan lupa membuat lapisan saliran tebal yang baik sebelum mendarat di bahagian bawah tangki. Transplantasi dilakukan menggunakan kaedah transshipment, sambil berusaha untuk tidak memusnahkan benjolan tanah.

Mekar

Semasa berbunga di semak, sebilangan besar bunga pucat atau bunga wangi putih terungkap, mencapai hingga 20 mm. Muraya mekar sangat berkesan dan boleh menjadi hiasan utama di mana-mana bilik, terutamanya apabila anda menganggap bahawa waktu berbunga adalah sekitar 6 bulan (dalam beberapa kes, ia bertahan lebih lama).

Kekurangan berbunga

Sebilangan tukang kebun mengadu bahawa semak muraya mereka tidak mahu mekar. Ini mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab. Oleh itu, jika muraya Belanda ditanam, maka anda harus ingat bahawa dari saat pembelian hingga berbunga pertama, ia boleh memakan masa dari 3 hingga 4 tahun. Juga, semak mungkin tidak mekar kerana tumbuh di piring yang terlalu ketat, sebagai peraturan, setelah dipindahkan ke dalam periuk yang lebih besar, semak segera mulai mekar.

Penyebaran Murai

Murayu boleh dibiakkan dengan biji. Cara melakukan ini dijelaskan dengan terperinci di atas. Juga, tanaman ini dapat dibiakkan dengan keratan, namun, perlu diperhatikan bahawa kaedah ini tidak boleh dipercayai. Keratan separa lignis dipotong dari pucuk berusia satu tahun. Untuk rooting, keratan harus ditanam di pasir basah, perlite, gambut atau mereka boleh diturunkan menjadi segelas air. Keratan memerlukan haba (dari 26 hingga 30 darjah), ia mesti ditutup dengan penutup lutsinar yang diperbuat daripada polietilena atau balang kaca di atasnya. Akan sangat baik jika keratan memberikan pemanasan yang lebih rendah.

Penyebaran muraya dengan keratan mungkin terjadi pada bulan September - November. Keratan akar perlu dipindahkan ke dalam periuk individu yang dipenuhi dengan campuran tanah longgar yang subur, sementara di bahagian bawah anda perlu membuat saliran saliran yang baik.

Penyakit dan perosak murai

Sekiranya muraye tidak memiliki cahaya yang cukup, serta kelembapan yang terlalu rendah atau penyiraman yang tidak betul, masalah dapat dimulai dengannya. Sebagai contoh, penyakit kulat boleh timbul pada hama busa atau labah-labah atau kudis, yang memakan menyedut getah sel dari pelbagai bahagian tanaman, akan menetap di atasnya. Untuk memusnahkan perosak, muraya mesti dirawat dua kali atau tiga kali dengan larutan akarisida (Karbofos atau Actellik), sementara selang waktu antara sesi mesti dikekalkan pada selang 7 hari. Sekiranya belukar terkena penyakit kulat, maka ia mesti disembur dengan larutan racun kulat (Fitosporin-M, Fundazol, Oksikhom atau ubat lain yang serupa). Namun, untuk menyembuhkan tanaman, sangat penting untuk mula merawatnya dengan betul, serta mewujudkan keadaan yang optimum untuk pertumbuhan dan perkembangannya..

Jenis dan jenis muraya

Telah disebutkan di atas bahawa dalam keadaan bilik, tukang kebun hanya menanam jenis paniculata murai, misalnya:

  1. Min-a-min Varieti ini adalah bentuk ringkas dari pilihan Taman pilihan pintar. Ketinggian tanaman lebat seperti itu kira-kira 100 cm, ia dicirikan oleh pertumbuhan pesat. Di kawasan dengan iklim yang hangat dan hangat, varietas ini juga dapat ditanam di kebun, sehingga menghasilkan lindung nilai yang luar biasa..
  2. Minima. Ketinggian tanaman miniatur ini adalah dari 0,4 hingga 0,6 m, ia dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan, dan berbunga bermula pada tahun pertama kehidupan. Pelbagai ini sangat baik untuk penanaman dalaman..
  3. Kerdil Kerdil. Ini adalah jenis kerdil, ketinggian semak tidak melebihi 10-15 sentimeter, panjang bilah daun bujur adalah kira-kira 0,5 cm. Varietas ini dianggap sebagai perawatan dan keadaan yang paling menuntut..

Anda kadang-kadang dapat mencari iklan yang mereka tawarkan untuk membeli murayu Belanda. Tetapi ini hanya muric paniculata, yang diimport dari Belanda untuk dijual.

Sifat muraya: bahaya dan faedah

Khasiat penyembuhan muraya

Sudah di Mesir kuno mereka tahu bahawa muraya mempunyai khasiat perubatan. Terdapat banyak mitos mengenai tanaman ini, dan sejarahnya diselimuti misteri. Tetapi apa gunanya tanaman ini, yang disebut "pohon maharaja Jepun"? Hesperidin adalah sebahagian daripada dedaunan - glikosida pahit ini mempengaruhi kebolehtelapan kapilari. Tumbuhan ini juga mempunyai kesan anti-inflamasi, memperbaiki dan penyembuhan, oleh karena itu digunakan dalam ubat alternatif untuk gastritis, cirit-birit, disentri dan penyakit lain saluran gastrointestinal, serta untuk berbagai luka. Dedaunan juga digunakan secara luaran untuk sakit dan sakit sendi. Dan jus yang diperoleh dari daun berkesan menghilangkan sakit kepala dan sakit gigi. Buah kultur ini mengandungi bahan aktif secara biologi, iaitu: antioksidan dan vitamin. Sekiranya anda makan 3 atau 4 buah ini setiap hari, maka ini akan menjadi pencegahan penuaan pramatang yang sangat baik. Mereka juga digunakan untuk penyakit jantung koroner, darah tinggi dan penyakit lain dari sistem kardiovaskular. Dan mereka juga ditunjukkan untuk diabetes, kerana terima kasih kepada mereka, kadar gula darah berkurang tanpa penggunaan ubat.

Membuat warna muraya sangat mudah, untuk ini anda perlu mengambil beri dan dedaunan dalam nisbah berat badan yang sama. Pertama, biji dikeluarkan dari beri, kemudian mereka dan dedaunan dihancurkan. Jisim yang dihasilkan dituangkan ke dalam bejana kaca, di mana vodka dituangkan, dengan 2-3 sudu besar. l campuran itu diambil 0.25 liter vodka. Kapal yang ditutup rapat dibersihkan di tempat yang sejuk dan gelap selama 15 hari, sementara anda perlu menggoncang cecair secara sistematik. Tincture siap diambil dalam 20-30 tetes dua atau tiga kali sehari selama 30 minit. sebelum makan. Ia membantu dengan kegagalan jantung, dengan penyakit jantung koronari, dengan migrain yang kerap dan sebagai langkah pencegahan infark miokard..

Kontraindikasi

Semasa menggunakan beri, dedaunan dan dana dari murai, kesan sampingan yang tidak diingini diperhatikan. Walau bagaimanapun, alkohol alkohol muraya membantu menurunkan tekanan darah, dan oleh itu disarankan untuk menggunakannya dengan berhati-hati pada pesakit hipotensi. Namun, para pakar tidak menyarankan menyalahgunakan buah tanaman ini.

Muraya di rumah - rahsia penanaman yang berjaya

Muraiya adalah tanaman sitrus yang indah yang mudah ditanam di rumah. Ia agak berubah-ubah, tetapi untuk mewujudkan keadaan yang baik untuk penanamannya tidak begitu sukar. Kami akan memberitahu anda bagaimana menanam muraya di ambang tingkap anda, dan juga mengetahui penjagaan apa yang harus dilakukannya di rumah.

Penerangan tanaman

Muraiya adalah semak malar hijau dari keluarga akar, berjumlah sekitar 10 spesies yang berbeza. Ia ditemukan di lingkungan alami di hutan tropis India, Australia, China, dan juga di pulau Jawa dan Sumatera. Ini adalah tanaman sitrus, yang di kalangan tukang kebun juga dikenali sebagai:

  • murraya;
  • Murray
  • Mariah;
  • semut
  • kari (kerana penggunaan daun tanaman untuk perasa kari).

Ia menarik! Perdu itu dinamai ahli botani, seorang pelajar Karl Linnaeus, yang namanya Johan Andreas Murray. Dalam hal ini, adalah lebih tepat untuk memanggil semak Murray.

Di rumah, muraya membentuk semak kecil atau pokok dengan batang nipis dan fleksibel, yang ditutup dengan kulit abu-abu muda. Di dahan duduk daun bujur berdaging dengan permukaan halus. Mereka dicat dengan warna hijau tua yang gelap..

Dengan penjagaan yang betul, pembungaan murai berterusan sepanjang tahun. Oleh itu, seringkali kita dapat melihat bagaimana tunas terbentuk pada pokok pada masa yang sama, bunga wangi berbunga dan buahnya matang. Bunganya, menyerupai bunga bakung, berdiameter 9-10 cm. Warnanya putih. Setelah bunga pudar, buah kecil yang boleh dimakan diikat (fotonya ada di bawah). Memerlukan masa 4 bulan untuk matang..

Spesies dan jenis

Di rumah, biasanya hanya dua spesies yang tumbuh. Ini termasuk:

Muraiya Keninga adalah tanaman rumah yang tumbuh hingga 6 m di alam liar. Ia mempunyai daun bergelombang kecil yang indah dan bunga-bunga indah yang berbau sedap. Bunga putih dikumpulkan dalam perbungaan, memberikan pohon itu daya tarikan istimewa. Buah hitam memanjang terbentuk di semak, di mana hanya ada satu biji.

Muraiya yang panik juga disebut paniculata, yang di lingkungan alamnya mencapai ketinggian 3 m. Pohon ini mempunyai daun yang sempit tetapi besar. Panjangnya mencapai 12 cm. Nama lain untuk tanaman itu adalah melati oren. Itu diberikan kepadanya kerana aroma bunga yang sangat pedas. Setelah berbunga, buah merah yang enak dibentuk. Terdapat 2 tulang di dalamnya.

Baru-baru ini, jenis muraya kerdil menjadi popular, yang mula berkembang dan berbuah pada tahun pertama kehidupan. Contohnya, pokok biasa berbuah hanya selama 2, 3 atau bahkan 4 tahun hidup. Kerdil kerdil mekar ketika mencapai ketinggian batang 5 cm. Lebih-lebih lagi, penternak mengatakan bahawa ini bukan kelebihan mereka, tetapi kejutan dari alam itu sendiri: kerdil muncul kerana mutasi semula jadi.

Memilih tempat dan syarat penahanan

Muraiya adalah bunga dalam ruangan yang agak berubah-ubah, memerlukan ketaatan ketat terhadap syarat-syarat penahanan. Mari kita cari tahu apa yang Muraya suka, dan apa yang mesti tidak dibenarkan.

Pencahayaan dan lokasi

Murray suka cahaya yang banyak tersebar. Tetapi dia takut sinar matahari langsung. Susunan periuk terbaik dengan pokok ini adalah ambang tingkap timur. Di tingkap barat akan menjadi lebih buruk baginya, kerana pada waktu pagi sinaran paling baik mempengaruhi fotosintesis. Anda tidak boleh meletakkan bunga di tingkap utara atau di belakang bilik - dari kekurangan pencahayaan, ia akan mula membuang daun.

Sekiranya anda meletakkannya di ambang tingkap selatan, maka setiap hari pada tengah hari, bina bayangan buatan. Sekiranya tidak berlindung, mustahil untuk mengeluarkan murayu di balkoni dan udara terbuka.

Nasihat! Agar Murray mekar dan berbuah sepanjang tahun, sediakan dia lampu buatan dari bulan September hingga Mei. Jumlah keseluruhan waktu siang mesti sekurang-kurangnya 12 jam.

Suhu

Suhu optimum untuk menanam semak sitrus ialah + 22... + 25 ° C. Pada musim sejuk, lebih baik menurunkannya hingga + 15... + 20 ° C. Muraiya tidak bertolak ansur dengan panas dan sejuk yang melampau, terutamanya jika udara di dalam bilik terlalu kering.

Udara dan kelembapan

Muraya menyukai kelembapan tinggi (70-80%). Tetapi nilai ini tidak mudah dicapai di seluruh bilik, terutama pada musim sejuk. Oleh itu, untuk melembapkan udara di sekitar pokok itu sendiri, periuk dengan tanaman diletakkan di atas palet yang dipenuhi dengan tanah liat yang diperluas basah. Kelembapan, menguap dari batu, akan mengekalkan tahap kelembapan yang diinginkan.

Tanaman sitrus seperti penyemburan setiap hari dengan air pada suhu bilik. Dan jika daun ditutup dengan lapisan debu, maka ia mesti dikeluarkan dengan spons lembut dan lembap. Anda tidak boleh meletakkan pokok pada draf.

Tanah dan periuk

Sebagai tanah, anda boleh menggunakan campuran tanah khusus untuk buah sitrus. Ia dijual di kedai bunga. Tetapi muraya memerlukan tanah yang berbeza bergantung pada usia belukar. Tanaman muda memerlukan tanah yang longgar dan ringan, dan tanaman lama memerlukan tanah yang lama dan berat. Sekiranya anda ingin menyiapkan tanah sendiri, kemudian campurkan 2 bahagian tanah humus, daun dan rumput, dan kemudian tambahkan 1 bahagian pasir sungai kasar (dibasuh dari habuk). Campuran ini sesuai untuk pokok muda..

Periuk Muraya mestilah cukup ketat. Di antara akar tanaman dan dinding kapal tidak boleh lebih dari 2-3 cm ruang kosong. Biasanya menggunakan periuk plastik dengan lubang saliran di bahagian bawah.

Penting! Tanah untuk muraya harus mempunyai reaksi asid sedikit. Tanah beralkali atau sangat berasid boleh menyebabkan kematian sitrus.

Sangat mudah mengurus muraya jika anda mempelajari beberapa peraturan. Perkara paling sukar yang harus anda hadapi ialah pemangkasan pokok formatif. Tetapi anda akan menguasainya dengan sempurna..

Menyiram

Muraya harus disiram dengan hemat: akarnya membusuk dari kelembapan berlebihan, dan seluruh tanaman menderita ini, yang akhirnya dapat menyebabkan kematiannya. Untuk penyiraman, anda perlu menggunakan air lembut dan suam. Untuk melakukan ini, ia mesti dipertahankan selama 1-2 hari di tempat yang hangat.

Melembapkan tanah setiap kali ia mula kering. Pada musim panas, kekerapan penyiraman boleh 2-3 kali seminggu, dan pada musim sejuk 4-5 kali sebulan.

Semburkan mahkota pokok hanya pada awal pagi dan hanya dalam tempoh pertumbuhan aktif. Pada musim sejuk, prosedur air perlu dihadkan..

Berpakaian atas

Murai perlu diberi makan 1 kali dalam 2 minggu dalam tempoh pertumbuhan aktif. Pada musim sejuk, jika anda memberi tanaman rehat, ini tidak perlu. Berpakaian top organik harus diganti dengan mineral. Sebagai organik, anda boleh menggunakan humus. Cukup untuk mengganti tanah atas dengan kotoran busuk.

Pembajaan mineral dilakukan dengan menggunakan baja kompleks yang dirancang khusus untuk buah sitrus. Anda juga boleh menggunakan sebatian yang direka untuk pokok bonsai. Pakaian berpakaian sedemikian digabungkan dengan penyiraman. Untuk melakukan ini, ambil 1-2 g baja untuk setiap liter air dan cairkan. Gadai pokok dengan cara biasa.

Penanaman, sungkupan

Longgarkan bumi setiap kali ia mula menjadi sangat padat. Ini harus dilakukan dengan berhati-hati, menembus tanah dengan objek yang panjang dan sempit hingga kedalaman 3-4 cm.

Mencubit, menggigit, memotong

Muraya dipangkas setiap musim bunga. Matlamatnya adalah untuk membentuk mahkota yang indah dan megah. Untuk melakukan ini, cubit titik pertumbuhan pada tanaman muda, dan kemudian ini diulang dengan setiap tunas lateral yang baru. Adalah perlu untuk membuang cawangan yang akan tumbuh ke dalam dengan tepat pada masanya: jangan tunggu mereka menjadi besar sehingga kilang tidak membuang tenaga pada mereka.

Penting! Sekiranya anda tidak memangkas murai, pokok itu akan tetap tumbuh. Tetapi ia akan terbentuk jelek, dan bunga pertama akan muncul dalam beberapa tahun.

Pindah

Belukar muraya muda memerlukan pemindahan tahunan pada musim bunga. Untuk ini, setiap kali periuk lebih besar digunakan: diameternya mestilah 2-3 cm lebih besar daripada yang sebelumnya. Tumbuhan lama ditanam semula lebih jarang: cukup untuk mereka menukar periuk sekali setiap 2-3 tahun. Lebih-lebih lagi, ia tidak perlu diubah ukurannya: cukup untuk memindahkan semak ke dalam bekas dengan tanah yang diperbaharui.

Nasihat! Pada tanaman dewasa yang jarang ditanam semula, tanah atas mesti ditukar setiap tahun.

Pembiakan

Murayu dapat disebarkan dengan dua cara:

  • dengan menyemai benih;
  • keratan.

Penanaman muraya dari biji tidak memerlukan banyak masa. Untuk ini:

  1. Sediakan periuk dengan diameter 8-9 cm. Ia mesti mempunyai lubang saliran..
  2. Letakkan bahan saliran (tanah liat yang diperluas, perlit atau kerikil) di bahagian bawah periuk. Taburkan tanah yang sesuai untuk tanaman sitrus di atas.
  3. Buat lubang di tengah periuk (kedalaman 3-4 cm) dan masukkan biji di dalamnya. Serbuk dengan tanah dan air dengan banyak.
  4. Letakkan di tempat yang hangat. Pilihan tambahan: genangan kelembapan boleh menyebabkan perkembangan jangkitan kulat. Tetapi dalam kes ini, anda perlu memantau kelembapan tanah: ia mesti sentiasa basah.

Tunas muncul dalam masa sebulan. 3-4 bulan selepas ini, cubit bahagian atas semak.

Arahan untuk membiakkan muraya dengan keratan:

  1. Potong bahagian atas pucuk yang kuat dan sihat sepanjang 5-6 cm.
  2. Potong daun bawah sehingga tinggal 2-3 daun teratas sahaja.
  3. Taburkan bahagian bawah pemegang dengan Epin atau Kornevin..
  4. Letakkan tangkai di dalam gelas dengan air pertahanan pada suhu bilik dan hantar ke tingkap timur atau barat.
  5. Perhatikan air: mestilah telus, dan parasnya mesti tetap. Cuba ubahnya sekurang-kurangnya sekali setiap 2-3 hari.
  6. Apabila akar pertama muncul (ini berlaku selepas 4-5 minggu), tanamlah keratan di dalam pasu dan terus merawatnya sebagai tanaman dewasa.

Nasihat! Untuk mengelakkan air membusuk semasa mengakar batang, tambahkan 1 tablet karbon aktif.

Penyakit dan Perosak

Masalah yang mungkin anda hadapi ketika menanam muraya, penyebab dan penyelesaiannya:

  • Daun kering dari tengah atau dari tepi. Kemungkinan besar, pokok itu berdiri di ambang tingkap yang cerah tanpa bayangan. Sama ada buat bayangan buatan, atau pindahkan muraya ke tetingkap lain.
  • Muraya berhenti berbunga dan berkembang. Periuk kehabisan nutrien. Pindahkan tanaman ke dalam periuk baru atau beri makan.
  • Daun cerah dan gugur. Kemungkinan besar, pokok itu terlalu gelap. Beri dia cahaya yang lebih tersebar..
  • Tunas jatuh dan daun kering dari hujungnya. Kemungkinan besar, kelembapan di dalam bilik terlalu rendah. Gunakan kaedah melembapkannya (masukkan dulang dengan tanah liat yang diperluas basah, pelembap atau bekas air).
  • Daun bertukar menjadi kuning dan pudar. Ini berlaku dengan perubahan suhu secara tiba-tiba. Ia tidak dirawat. Cuba untuk mengelakkan situasi seperti itu lagi..

Di rumah, perosak muraya boleh:

Sekiranya terdapat sedikit perosak, ia boleh dikeluarkan secara manual. Kutu daun dapat diatasi dengan menyemburkan tanaman dengan larutan sabun. Mandi suam membantu melawan serangga. Dalam kes yang teruk, anda boleh menggunakan ubat dari kumpulan racun serangga (Aktaru, Karbofos).

Antara penyakitnya, murayu paling sering bimbang tentang klorosis. Dalam kes ini, daun menjadi ringan, dan urat mengekalkan warna sebelumnya. Penyebab penyakit ini adalah kelebihan klorin. Ini dapat diperoleh ketika menyiram dengan air paip yang tidak dibuang atau menggunakan baja yang mengandungi garam asid perklorik. Rawatannya merangkumi penyemburan tanaman dengan besi sulfat (3 g per 1 liter air) dengan penambahan 1 g asid sitrik.

Muraiya adalah tanaman sitrus eksotik yang dapat hidup dengan baik di rumah. Dengan merawat murai anda dengan betul, anda dapat menikmati palet warna yang cerah yang terdiri dari daun, bunga, dan buah-buahan pada masa yang sama. Bonus yang menggembirakan - buah lazat yang enak.

Muraya dalaman: penjagaan rumah dan rahsia menanam semak malar hijau eksotik dengan aroma yang menyenangkan

Muraiya adalah budaya malar hijau dari keluarga Rutov, saudara terdekat tanaman sitrus. Genus menerima nama ini sebagai penghormatan kepada naturalis Sweden Murray, yang menemui tumbuh-tumbuhan pada akhir abad ke-18 di Himalaya.

Baru-baru ini, muraya semakin popular. Ia tidak hanya sesuai dengan bahagian dalaman mana-mana, tetapi juga mempunyai sifat penyembuhan. Daun dan buah tanaman dimakan. Dan bunga kering adalah bahan tambahan aromatik untuk teh. Pada masa yang sama, tidak sukar untuk merawat muraia di rumah. Dalam keadaan tertentu, anda boleh menanam pokok renek mewah dengan aroma yang indah..

Jenis dan jenis yang popular

Di lingkungan alam, muraya tumbuh di pulau-pulau Jawa, Sumatera, di hutan tropis India, di Nepal, kawasan pergunungan di China, di utara Australia. Hanya beberapa spesies muraya yang ditanam sebagai budaya bilik..

Panik (eksotik)

Berasal dari hutan Australia. Di persekitaran semula jadi, ia dapat tumbuh hingga 3 m. Merupakan semak dengan daun yang panjang dan sempit hingga 12 cm. Bunga boleh disendiri atau dikumpulkan dalam perbungaan. Mereka berbau seperti oren.

Varieti murai yang panik biasa:

  • Minima (tinggi hingga 60 cm);
  • Min-a-min (sehingga 1 m);
  • Kerdil Kompak (tinggi pokok 10-15 cm).

Koenig (pokok kari)

Ia tumbuh liar di India dan dapat mencapai ketinggian 6 m. Daunnya sempit, menyirip, berbentuk pisau pembedah, panjangnya hingga 22 cm. Bunga-bunga berwarna krim lembut, dikumpulkan dalam perbungaan 30-80 keping. Buahnya memanjang, hitam. Anda perlu menggunakannya dengan berhati-hati. Tulang mengandungi racun. Bumbu kari yang terkenal dibuat dari daun murai Koranig.

Kerdil (dalaman)

Ini adalah salah satu jenis murai yang panik. Ia tumbuh dengan ketinggian tidak lebih dari 0,5 m. Ia tumbuh dengan cepat setelah menanam. Ini adalah wakil kerdil genus yang paling popular untuk pembiakan rumah. Malangnya, asal usul varieti ini tidak dapat ditentukan. Ia boleh mekar hampir sepanjang tahun. Di bahagian atas pucuk, proses penampilan ovari, pembukaan bunga, pembentukan tunas baru, pematangan buah secara berterusan.

Belanda

Ini adalah muraia panik yang biasa, yang disempurnakan oleh penternak Belanda. Penampilannya lebih menyerlah daripada penampilan orang kerdil. Tanaman ini mula mekar hanya 5 tahun selepas penanaman. Dari segi sifat dan ciri-cirinya, muraya Belanda tidak berbeza dengan nenek moyangnya. Maksudnya, ia bukan gred yang berasingan. Dan jika "Muraya Holland" ditunjukkan di toko, itu berarti dia dihantar dari Belanda.

Penjagaan Rumah

Keadaan penahanan bergantung pada tahap pertumbuhan tanaman. Tidak diperlukan usaha penjagaan khas, tetapi pengetahuan tentang nuansa tertentu tidak akan menyakitkan.

Lokasi dan pemilihan pot bunga

Tempat terbaik untuk mengekalkan budaya adalah tingkap timur atau barat. Sekiranya tingkap berada di selatan, maka ia harus dilorekkan selama tempoh terik matahari. Di sebelah utara, tanaman mungkin mula menumpahkan daun. Pada musim panas, berguna untuk membawa murayu ke balkoni atau ke jalan. Perkara utama adalah bahawa ia dilindungi dari hujan, angin, draf.

Pot bunga perlu dipilih agar pada saat berbunga akar mempunyai masa untuk mengisi isinya sepenuhnya (tidak terlalu lebar dan dalam). Dalam budaya periuk sempit mekar lebih banyak. Untuk setiap pemindahan berikutnya, perlu memilih pot bunga 2 cm lebih tinggi daripada yang sebelumnya. Ia harus mempunyai beberapa lubang saliran.

Priming

Untuk muraya memberikan banyak berbunga dan menghasilkan buah-buahan yang enak, lebih baik menanamnya di tanah yang longgar dengan sedikit reaksi asam. Sekiranya anda menyediakan substrat secara bebas, maka untuk itu anda perlu mengambil 2 bahagian rumput dan tanah berdaun, humus, dan juga 1 bahagian pasir kasar. Anda boleh mengambil tanah siap untuk buah sitrus. Sebelum menanam, disyorkan untuk menambahkan komponen pelonggaran (perlite, vermikulit) ke dalamnya. Semakin muda tanaman, tanah semakin longgar..

Pendaratan dan pemindahan

Pemindahan budaya dilakukan semasa ia tumbuh. Anak benih muda - setiap tahun, spesimen lebih matang - setiap 3 tahun. Setiap musim bunga, disyorkan hanya untuk menukar tanah atas. Transplantasi tidak berjadual diperlukan untuk reput akar, kerosakan oleh kulat, serangga, pengasidan tanah.

Arahan pemindahan Muraya:

  • Tuangkan lapisan saliran ke dalam periuk yang disediakan. Jumlahnya harus merangkumi sekitar 25% dari jumlah keseluruhan.
  • Tuangkan substrat yang disediakan hingga separuh kapasiti. Membasmi kuman terlebih dahulu dengan larutan kalium permanganat atau racun kulat yang lemah.
  • Dapatkan tanaman dari periuk lama, goncangkan sebanyak mungkin bumi dari akar. Keluarkan akar yang rosak.
  • Letakkan muraiu di periuk baru di tengah. Untuk mengisi semua kekosongan dengan tanah. Leher akar harus tetap berada di permukaan tanah, tidak memperdalamnya, jika tidak, tanaman tidak akan mekar lama.
  • Air budaya, tutup dengan beg lutsinar dari atas dan letakkan di tempat yang teduh selama beberapa hari.
  • Setelah rooting, letakkan pot bunga di tempat tetap.

Seterusnya, video visual - arahan untuk menanamkan muraya:

Suhu dan kelembapan kandungan

Dari musim bunga hingga musim luruh, suhu + 22-25 darjah diperlukan untuk muraya. Walaupun tanaman itu termofilik, panas yang kuat tidak diingini olehnya. Pada musim sejuk, suhu dikurangkan sedikit - hingga + 17-20 darjah.

Tahap kelembapan rata-rata, khas untuk keadaan kediaman, cukup sesuai untuk tanaman. Tidak perlu meningkatkannya setiap hari dengan penyemburan, kecuali untuk hari-hari yang gerah. Sekiranya udara terlalu kering, maka hujung daunnya mulai kering di muraya. Dalam kes sedemikian, disarankan untuk mengisi kuali dengan tanah liat yang diperluas basah..

Menyiram dan menyembur

Muraya suka kelembapan. Pada musim panas dia memerlukan penyiraman yang banyak. Tetapi penumpahan air tanah yang kuat tidak boleh dibiarkan. Setelah disiram, lebihan cecair dari kuali harus segera dicurahkan. Anda hanya boleh menggunakan air lembut yang dijaga dengan baik. Air paip klorin merugikan budaya. Dalam cuaca sejuk dan musim sejuk, kerapuhan penyiraman dikurangkan. Air bunga hanya apabila tanah kering kering.

Pencahayaan

Muraya berasal dari wilayah selatan. Oleh itu, dia sangat menyukai cahaya. Pot bunga dengan tanaman ini harus diletakkan di kawasan yang terang. Pada masa yang sama, pendedahan kepada terik matahari harus dielakkan. Sangat sesuai untuk cahaya yang disebarkan oleh muraya.

Waktu siang untuk tanaman harus berlangsung 12-14 jam, dan sepanjang tahun. Oleh itu, pada musim luruh-musim sejuk, dia harus memberi pencahayaan tambahan. Muraya merasakan cahaya buatan dengan baik, biasanya dapat berbunga dan berbuah.

Pembajaan dan baja

Berpakaian top untuk pokok renek dewasa dapat dilakukan dalam tempoh pertumbuhan aktif dan pembentukan ovari. Cukup dengan menggunakan baja sebulan sekali. Penting untuk tidak keterlaluan dengan berpakaian top. Jangan gunakan sebatian klorin. Pembajaan bermula dari awal musim bunga dan berterusan sehingga akhir musim luruh. Lebih baik menggunakan komposisi untuk buah sitrus (contohnya, kebahagiaan Bunga). Tetapi dosnya harus diambil lebih sedikit daripada yang ditunjukkan dalam arahan. Pembalut topi bonsai atau baja kompleks standard juga sesuai..

Masa berbunga dan tidak aktif

Anak benih muda sudah boleh mekar pada tahun kedua (bergantung pada jenis muraya). Tetapi bunga pertama harus dipotong. Tumbuhan itu mesti tumbuh lebih kuat. Bunga pertama dapat dilihat pada awal musim bunga, dan bunga ini sesuai dengan warna putih atau krimnya hingga akhir musim luruh. Bunga dengan diameter hingga 2 cm biasanya dikumpulkan dalam perbungaan yang lebat dengan bau yang harum. Walaupun setiap bunga disimpan di batang tidak lebih dari 3 hari, proses kemunculan dan mekar tunas baru dan baru terus berlangsung. Pada masa yang sama, ovari dapat terbentuk di semak, bunga mekar, buah yang masak.

Tempoh rehat di muraya dinyatakan dengan lemah. Tanaman ini boleh berbunga dan berbuah hampir sepanjang tahun. Sekiranya tidak berbunga, alasannya mungkin pada ukuran pot yang salah (sangat ketat atau luas), serta nutrien yang tidak mencukupi.

Kaedah pembiakan

Terdapat 2 cara untuk menyebarkan muraya: biji dan keratan.

Keratan

Kaedah pembiakan ini lebih sukar dilakukan. Keratan akar dengan sukar dan untuk masa yang lama. Pemotongan paling baik dilakukan pada musim luruh. Lebih baik memotong banyak keratan, tidak semuanya akan bermula. Masih belum muncul pucuk ligna. Masukkan ke dalam air, tutup dengan kerajang. Simpan pada suhu kira-kira +30 darjah. Selepas penampilan akar, tanam di substrat gambut dan pasir yang ringan pada sudut sedikit. Air tanaman secara berkala, mencegah tanah kering. Pindahkan keratan berakar ke dalam pasu dengan diameter 10-15 cm.

Benih

Semakin segar benih, semakin tinggi percambahannya. Lebih baik mengambil tulang dari buah yang baru matang. Rendam biji sebelum menanam dalam air suam selama 24 jam. Tanam pada campuran gambut dan pasir (1: 1) atau dalam tablet gambut. Teratas dengan lapisan tanah 1 cm, tutup sedikit dengan gambut. Letakkan gelas di atas. Letakkan di tempat yang hangat dengan cahaya yang meresap. Secara berkala, tanah mesti dibasahi. Selepas 1-1.5 bulan, benih akan bercambah. Apabila tanaman mempunyai 3 daun, ia dapat menyelam ke dalam pasu kecil.

Memangkas dan membentuk mahkota

Muraya menahan rasa sakit hati. Dianjurkan untuk meninggalkan batang rangka dan membuang pucuk muda. Tetapi mahkota harus dibentuk secara beransur-ansur, jangan memotong semua cabang sekaligus. Lebih baik melakukan ini dalam tempoh bangunan aktif - pada musim bunga. Memendekkan cabang dengan panjang dapat merangsang penampilan pucuk sisi. Mahkota kemudian menjadi lebih padat dan megah. Tanpa pemangkasan, hiasan muraya dapat menderita.

Jenis budaya miniatur tidak perlu dipangkas, dari mereka anda boleh membentuk mahkota sesuai dengan keinginan anda. Pada tanaman muda, sebelum berbunga, cubit bahagian atasnya dengan tunas.

Ciri-ciri penjagaan bermusim

Bagi muraya, syarat penahanan harus disesuaikan, bergantung pada musim. Terdapat beberapa perbezaan dalam menjaga suhu, pencahayaan, penyiraman pada waktu yang berlainan dalam setahun. Pada musim bunga dan musim panas, bunga mesti disimpan pada suhu + 22-25 darjah di tempat yang terang. Penyiraman harus banyak, tetapi tanpa genangan air di dalam kuali. Dalam keadaan panas, disyorkan untuk menyemburkan tanaman untuk meningkatkan kelembapan.

Pada musim luruh-musim sejuk, suhu harus dikurangkan hingga + 15-17 darjah. Jumlah penyiraman dikurangkan. Untuk memastikan jumlah cahaya yang mencukupi, muraye menggunakan lampu pendarfluor atau pendarfluor.

Rawat kesilapan dan penghapusannya

Masalah

Punca

Keputusan

Daun kering, tangkai bunga jatuh

Perubahan suhu secara tiba-tiba, udara kering, penyiraman tidak mencukupi

Menormalkan keadaan penahanan, mematuhi peraturan penjagaan

Teduh, berikan cahaya yang tersebar

Kekurangan cahaya, suhu yang tidak betul

Letakkan di tempat yang lebih terang, pastikan suhu optimum.

Kekurangan nutrien, udara segar, tanah rata, keupayaan sempit

Transplantasi secara berkala semasa mereka tumbuh, sapukan pakaian atas mengikut jadual, ganti tanah dengan yang lebih longgar, lebih kerap ventilasi bilik

Buahnya tidak diikat

Udara yang sangat panas

Terlindung dari cahaya matahari langsung, semburkan lebih kerap

Penyakit dan perosak, kaedah kawalan

Muraya agak tahan terhadap penyakit. Lebih kerap dia menderita klorosis. Ini muncul ketika menyiram tanaman dengan air berklorin atau menggunakan baja dengan klorin. Akar busuk juga mungkin muncul kerana genangan air atau jangkitan kulat. Untuk menyingkirkan penyakit ini, anda perlu membuang semua kawasan yang terjejas, merawat dengan racun kulat dan memindahkan bunga ke tanah baru..

Perosak muraya yang biasa:

  • Tungau labah-labah - daun dan batang ditutup dengan jaring labah-labah nipis, titik-titik cahaya muncul, daun berubah warna, kering, runtuh.
  • Kudis - tuberkel coklat muncul, pertumbuhan tanaman melambatkan, daun jatuh.
  • Aphids - ranting berpusing, bahan melekit dari aktiviti serangga muncul di permukaan daun.
  • Mealybug - mekar keputihan muncul di batang dan pangkal daun, pertumbuhan tanaman melambat, daun runtuh.

Untuk menyingkirkan perosak, anda mesti terlebih dahulu membuang semua daun dan batang yang rosak, membeli tanaman di bilik mandi. Sebaiknya tanam murayu ke tanah baru. Untuk memproses dengan larutan acaricide (Actellik, Karbofos) atau fungisida (Fitosporin, Fundazole). 2-3 rawatan disyorkan pada selang minggu..

Video - cadangan mengenai ciri-ciri menanam muraya di rumah: