Mengapa daun dracaena bertukar menjadi kuning dan apa yang harus dilakukan mengenainya

Seperti semua wakil flora, dracaena dapat menjadi mangsa penyakit dan serangga berbahaya. Tiba-tiba, daun pada tanaman yang sihat sihat menjadi kuning, bintik-bintik dan garis-garis yang tidak menyenangkan muncul di atasnya. Dracaena adalah anak dari kawasan tropika, oleh itu, sering kali penyebab penyakit adalah iklim dalaman yang tidak sesuai.

Penyebab kekuningan daun di dracaena

Kemunculan kekuningan pada penutup daun dracaena boleh disebabkan oleh beberapa sebab, baik secara semula jadi dan patologi, di mana perlu dilakukan campur tangan segera oleh tukang kebun.

Umur

Kehilangan barisan daun yang lebih rendah pada tanaman yang sihat adalah proses fisiologi, kerana daunnya hidup tidak lebih dari 2 tahun, setelah itu secara beransur-ansur berubah menjadi kuning dan kering. Perubahan warna bermula di hujung dan berlangsung cukup lama. Bahagian pengeringan harus sentiasa dipangkas agar tidak merosakkan penampilan.

Perubahan penampilan daun muda menunjukkan bahawa bunga itu semakin sakit. Adalah perlu untuk mengetahui penyebabnya secepat mungkin dan mengambil tindakan untuk memperbaiki tanaman, jika tidak, ia mungkin mati.

Penyiraman dan kelembapan

Sebab utama penampilan kekuningan pada daun adalah penyiraman dracaena yang tidak betul:

  • Bunga harus disiram secara berkala dan sederhana: pada musim panas 2 hingga 3 kali seminggu, pada musim sejuk tidak lebih dari 2 kali.
  • Sebelum mengambil tin penyiram, pastikan tanah di dalam mangkuk kering. Pada musim panas, hanya tanah kering yang kering; pada musim sejuk, pengeringan lengkap diperlukan.
  • Kelembapan berlebihan boleh menyebabkan kerosakan sistem akar, yang juga akan menyebabkan kekuningan dedaunan. Walau bagaimanapun, pengeringan tanah yang kuat tidak boleh dibenarkan..
  • Air digunakan secara eksklusif untuk pengairan.
  • Sebulan sekali, "penyiraman kering" diperlukan - melonggarkan tanah atas untuk menghancurkan kerak yang dihasilkan dan meningkatkan kebolehtelapan udara.
  • Kilang memerlukan udara hangat dengan kelembapan yang cukup tinggi sekurang-kurangnya 60%.
  • Kekeringan udara di sekitarnya membawa maut kepada dracaena, ia perlu berterusan, sebaiknya penyemburan setiap hari dengan air suam, dan pada hari-hari panas setiap 2 minggu, disarankan untuk mengatur prosedur mandi. Bunga itu diletakkan di dalam tab mandi dan disiram dari atas dengan air pada suhu bilik. Prosedur ini akan menyegarkan daun dan "mencuci" tanaman, menyelamatkannya dari habuk yang terkumpul. Selepas prosedur air, sinus harus diperiksa: air yang tersisa di dalamnya boleh menyebabkan kekuningan.

Tanah dan baja

Seperti semua makhluk hidup di bumi, dracaena secara berkala memerlukan pemakanan tambahan. Yang paling penting, dia menderita kekurangan nitrogen, yang menyebabkan kekuningan hujung daun dan jatuh.

Untuk mengelakkan masalah tersebut, pembalut mineral kompleks digunakan. Baja digunakan selama tempoh pertumbuhan aktif, yang berlangsung dari bulan Mac hingga Oktober.

Pilihan yang ideal adalah menanam semula tanaman setiap 2 tahun pada musim bunga. Transplantasi dilakukan menggunakan kaedah transshipment, menggunakan tanah khas untuk pokok kelapa sawit, di mana anda dapat menambahkan arang dan pasir sungai. Di samping itu, disarankan agar lapisan atas diperbaharui setiap tahun dalam mangkuk dengan dracaena.

Suhu dan pencahayaan

Kekuningan dan pengeringan daun kadang-kadang berlaku kerana pencahayaan yang buruk dan keadaan suhu yang tidak betul:

  • Bunga ini memerlukan cahaya yang tersebar, iaitu bekas mesti diletakkan di tempat yang cukup terang.
  • Pada musim sejuk, apabila cahaya alami tidak cukup, pencahayaan tambahan harus diatur..
  • Walau bagaimanapun, jangan letakkan di bawah sinar terik matahari dan alat pemanas berhampiran, suhu optimum adalah dari +18 hingga +25 ° C. Penyimpangan dari jarak ini dalam satu arah atau yang lain lebih dari 3 darjah menyebabkan kematian daun dan pada masa akan datang hingga kematian tumbuhan.
  • Apabila beku, pucuk menjadi coklat.
  • Dracaena tidak menahan turun naik suhu yang tajam, jadi pada musim sejuk anda tidak boleh membuka tingkap di mana pokok palma telah menetap. Ada peluang untuk menyelamatkan bunga beku dengan memindahkannya ke bilik yang hangat dan menyemburkannya dengan air suam secara berkala.

Penyakit dan Perosak

Serangga perosak jarang berlaku, tetapi kadang-kadang anda boleh menemui beberapa jenis serangga berbahaya:

  • Aphid dikenali dengan perubahan warna dan kekuningan pucuk atas, daun berpusing dan terbang;
  • Tungau labah-labah - serangga hijau kotor kecil (tidak lebih dari 0,5 mm) yang menetap di bahagian dalam daun, menutupnya dengan plak keputihan kecil dan memutarnya dengan jaring labah-labah yang tidak kelihatan;
  • Thrips - kecil, kira-kira 2 mm, parasit, diletakkan di seluruh jajahan di bahagian belakang daun, bahagian luarnya selepas itu ditumbuhi titik-titik cahaya dan menjadi kecoklatan;
  • Kudis secara praktikal adalah parasit yang tidak bergerak tidak lebih dari 4 mm, ditutup dengan warna kelabu-kuning, mereka memakan jus daun, yang menyebabkan pengeringan dan penumpahannya, kadang-kadang mereka juga bergerak ke pucuk tanaman;
  • Serbuk mealybug - serangga putih, diselimuti lapisan tepung, menarik jus dari dracaena, yang menyebabkan kelambatan pertumbuhan bunga, ditentukan oleh penampilan kotoran lilin seperti kapas pada daun dan roset.

Kadang-kadang tukang kebun harus menangani penyakit kulat berjangkit, di antaranya perkara berikut dianggap paling biasa dan berbahaya bagi dracaena:

  • Alternariosis dinyatakan dalam penampilan pada tanaman bintik-bintik bulat berwarna coklat muda, yang dibezakan oleh cincin di tengah bulatan, yang menyebabkan menghitam dedaunan;
  • Heterosporosis dicirikan oleh munculnya bintik-bintik di kedua sisi daun, secara beransur-ansur berubah warna dari kuning menjadi coklat, jangkitan dengan spora jamur berasal dari bahagian atas kepala;
  • Phyllosticosis menandakan bunga dengan bintik coklat dengan garis besar yang tidak teratur, kemudian spora hitam dari kulat muncul;
  • Bacteriosis menyebabkan kerosakan tepi daun atau seluruh kawasan, penampilan ulser pada semua bahagian tanaman;
  • Layu berbintik adalah penyakit serius yang bersifat virus, dinyatakan dalam penampilan bintik-bintik coklat dan bintik-bintik, bunga tidak tumbuh dengan baik, daunnya kecil dan cacat.

Kaedah Penyelesaian Masalah

Semasa mengenal pasti masalah yang dinyatakan di atas, anda harus segera mengambil langkah untuk menghapuskannya, jika tidak, anda bukan sahaja dapat memusnahkan tanaman yang berpenyakit, tetapi juga menjangkiti yang berdekatan:

  • Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah membuang dracaena karantina, menjauhi haiwan peliharaan lain, agar tidak mendedahkannya kepada bahaya jangkitan.
  • Kedua, kita mesti berusaha mendiagnosis penyakit seakurat mungkin:
    • Serangga berbahaya yang dikesan dibersihkan dengan larutan sabun menggunakan span, cacing serbuk dapat dikeluarkan dengan kapas yang direndam dalam alkohol. Selepas ini, rawatan dengan racun serangga harus dijalankan (Intavir, Decis, dll.). Sekiranya perlu, pemprosesan selepas 1 hingga 2 minggu dapat diulang. Semasa pemprosesan, tanah ditutup dengan beg plastik sehingga parasit tidak masuk ke dalam tanah.
    • Untuk rawatan jangkitan kulat, racun kulat seperti oxychom, topaz dan sediaan lain yang mengandungi tembaga digunakan. Tumbuhan disembur sekurang-kurangnya 3 kali dengan kekerapan 10 hari.
    • Sekiranya bakteriosis atau bintik layu didiagnosis di dracaena, semak yang terjejas mesti musnah. Kedua penyakit berbahaya ini tidak dapat diubati..
  • Ketiga, untuk mengelakkan penyakit ini berulang, perlu menghapuskan penyebab yang menyebabkannya, sebagai peraturan, penjagaan dan pemeliharaan bunga tidak betul: kekurangan nutrien, ketidakpatuhan terhadap suhu dan kelembapan.

Masalah lain dengan daun dracaena

Hujung daun bertukar menjadi hitam

Penghitaman daun di tepi melaporkan masalah serius dengan tanaman, selalunya penyebab fenomena ini adalah seperti berikut:

  • kekurangan kelembapan, berdekatan dengan radiator;
  • draf sejuk atau suhu rendah;
  • genangan air di dalam mangkuk, menyebabkan kerosakan akar.

Sekiranya langkah-langkah mendesak tidak diambil, tanaman itu tidak mungkin bertahan. Ada kemungkinan anda dapat menyimpannya hanya dengan memotong dan mencabut bahagian atas.

Daun dilipat menjadi jerami

Melipat daun dracaena mungkin menunjukkan bahawa tanaman itu membeku. Ambang tingkap sejuk, tingkap ajar, suhu udara di bawah 15C 0 - faktor-faktor ini mempengaruhi keadaan bunga secara negatif. Pertolongan pertama untuk memutar daun adalah dengan memindahkan bunga menjadi panas dan kerap menyembur dengan air suam sedikit.

Dracaena membuang daun

Dracaena dapat menjatuhkan daun hanya dalam dua kes:

  • hipotermia tanah;
  • penyiraman yang terlalu kerap.

Dalam kes ini, akarnya mula-mula membusuk, kemudian batangnya. Hanya keratan yang dapat menyelamatkan tanaman dari kematian.

Mengesan daun

Bintik-bintik di daun dracaena paling sering menandakan penyakit kulat dan berjangkit:

  • bintik kering coklat pucat dengan bulatan cahaya di jalur tengah dan gelap - alternariosis;
  • bintik kecoklatan memanjang dengan pinggir merah - heterosporosis;
  • bintik-bintik pucat besar yang tidak teratur dengan sempadan kehijauan - filostictosis;
  • bintik-bintik berminyak yang busuk, nada kekuningan - bakteriosis.

Sekiranya dalam 3 kes pertama tanaman masih dapat diselamatkan dengan racun kulat, maka bakteriosis yang dijangkiti akan segera musnah:

  • Ulser bulat pada pucuk dan batang menunjukkan kelembapan berlebihan di tanah, kelembapan tinggi dan suhu bilik yang tinggi. Titik serupa muncul dengan kekurangan fosforus dan kalium. Tumbuhan segera perlu ditransplantasikan menjadi campuran tanah baru dan diberi makan secara berkala.
  • Bintik coklat yang dipisahkan oleh jalur kehijauan dari tisu utuh disebabkan oleh kekurangan haba dan cahaya. Tapak yang tercemar dikeluarkan, kilang ditempatkan di persekitaran yang sesuai..
  • Bintik-bintik coklat juga boleh muncul dari selaran matahari. Untuk mengelakkan timbulnya masalah seperti itu, perlu menjaga agar dracaena dalam pencahayaan yang meresap.

Penjagaan Dracaena yang betul

Elakkan penampilan daun kuning dan masalah lain pada haiwan peliharaan hanya jika dracaena dijaga dengan baik.

Merawatnya adalah mudah, jika semua syarat dipenuhi, tidak ada yang perlu dikhawatirkan:

  • Suhu ruang tamu memenuhi sepenuhnya keperluan dracaena, yang utama ialah suhu tidak turun di bawah 15 dan tidak lebih tinggi daripada 29 darjah.
  • Penyiraman sederhana, jika perlu, dracaena berdaun lebar memerlukan lebih banyak air daripada daun tipis. Dalam cuaca panas, bunga ini suka mandi air suam.
  • Kapasiti mahkota dan kecerahan warna tanaman bervariasi bergantung pada lokasi di dalam bilik berbanding dengan sumber cahaya. Semakin terang tempatnya, semakin kuat mahkota, semakin banyak daun dan cat yang lebih terang. Sinaran langsung cahaya matahari mesti dilorekkan. Dracaena tumbuh dengan baik dalam cahaya buatan..
  • Baja bermula dari bulan Mac hingga November dua kali sebulan, pada musim sejuk makanan tambahan digunakan tidak lebih dari sekali sebulan. Kaedah penyusuan (daun dan akar) harus diganti. Baja boleh diambil secara universal atau ditujukan untuk pokok kelapa sawit.
  • Pemindahan tanaman diatur setiap 2 tahun pada musim bunga. Tanah menggunakan sejagat.

Kesalahan utama

Pengawasan berlebihan dalam kandungan dracaena pasti akan menyebabkan kematiannya. Senarai kesalahan biasa:

  • kekurangan kelembapan di bangunan;
  • cahaya matahari langsung di kilang;
  • kekurangan cahaya matahari;
  • terlalu banyak mineral;
  • suhu rendah;
  • draf sejuk;
  • penyiraman berlebihan, kekurangan saliran di tangki.

Petua untuk tukang kebun

Dengan penjagaan yang betul, dracaena tidak akan menghadapi masalah dengan daun menguning:

  • adalah perlu untuk sentiasa menyemburkan semak;
  • mengekalkan kelembapan dan suhu udara yang diperlukan;
  • amati tahap sederhana semasa menggunakan baja dan produk ubat.

Kemudian telapak tangan yang anggun akan berubah menjadi hiasan bilik yang sempurna, menambah warna-warna cerah yang baru..

Mengapa daun dracaena bertukar menjadi kuning dan gugur dan apa yang harus dilakukan mengenainya

Dengan memberi sedikit masa untuk penjagaan dracaena, penanam bunga menerima tanaman dalaman yang sangat eksotik dan hiasan, yang sempurna melengkapkan hampir semua bahagian dalam ruangan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang penanam terpaksa menangani beberapa masalah yang memerlukan campur tangan segera. Dengan bantuan tepat waktu, tanaman dalaman tropika dapat mati dalam waktu yang cukup singkat.

Daun Dracaena bertukar menjadi kuning dan jatuh

Mungkin ada beberapa sebab untuk menguning dan jatuh dedaunan. Sebilangan daripadanya bersifat fisiologi semata-mata dan berkaitan dengan penuaan bunga. Tetapi ada juga kesalahan dalam perawatan dan penyakit yang menimbulkan manifestasi seperti itu.

Kami menentukan sebab-sebabnya

  • Selalunya, daun menjadi kuning di dracaena akibat penyiraman yang tidak betul. Tanah harus kering di antara penyiraman, dan kelembapan berlebihan menyebabkan reput akar dan, akibatnya, kekuningan daun di dracaena.
  • Untuk tanaman tropika seperti itu, kehadiran udara kering adalah faktor yang merugikan. Kelembapan dalaman mesti dijaga pada 60%.
  • Sangat penting untuk mengekalkan rejim suhu yang betul, yang boleh berkisar antara 18 hingga 25 darjah Celsius. Meremehkan dan kenaikan suhu yang kuat menimbulkan kekuningan daun dan kematian bunga.
  • Dracaena memerlukan pakaian yang tinggi dengan kandungan komponen nitrogen yang tinggi. Kekurangan nitrogen dalam kombinasi dengan air pengairan dan udara kering di dalam bilik adalah penyebab paling kerap daun menguning dan jatuh.

Selain itu, selalunya daun menjadi kuning kerana kerosakan oleh pelbagai parasit tumbuhan, termasuk thrips, hama labah-labah, kudis dan kulat.

Mengambil tindakan

Kegiatan penting daun adalah sekitar dua tahun, selepas itu, bermula dari petua, daun menjadi kuning. Ini adalah proses semula jadi, dan penanam hanya boleh memotong kawasan kuning dan kering.

Penyiraman pada musim panas tidak boleh lebih dari dua kali seminggu. Pada musim sejuk, kekerapan penyiraman menjadi separuh. Pada musim panas, titik rujukan untuk penyiraman berikutnya adalah pengeringan lapisan atas tanah, dan pada musim sejuk anda harus menunggu pengeringan koma tanah yang lebih lengkap.

Adalah mustahak untuk menyemburkan daun secara berkala, dan pada hari-hari panas untuk mengatur mandi tanaman, yang menyegarkan daun dan menghilangkan penumpukan debu. Penting untuk memeriksa ketiadaan pengumpulan kelembapan pada sinus daun. Baja cecair bebas fluorida harus dibeli dan ditambahkan ke air pengairan..

Sekiranya bunga dijangkiti parasit tumbuhan, dracaena mesti diasingkan dari tanaman dalaman yang lain dan dirawat dengan persediaan khas racun serangga sesuai dengan arahan yang dilampirkan pada alat.

Dracaena: daun kering (video)

Tompok hitam dan kuning pada daun dracaena

Agak jarang, tetapi masih ada masalah seperti penampilan bintik-bintik hitam atau kuning di daun dracaena bilik, yang merupakan bukti pertama perawatan yang tidak betul atau tanda-tanda beberapa penyakit.

Kami menentukan sebab-sebabnya

  • Cahaya matahari langsung mempunyai kesan negatif pada dracaena. Hasil dari kesan ini adalah luka bakar pada daun tanaman, yang ditunjukkan oleh bintik-bintik kuning.
  • Warna bintik-bintik yang lebih coklat mungkin menunjukkan lokasi dracaena dalam draf.
  • Selalunya, seseorang dapat melihat kekalahan dracaena bilik oleh penyakit bakteria, di antaranya busuk. Dengan memukul daun, reput menyebabkannya menjadi kuning. Selalunya, reput adalah hasil daripada kelembapan terlalu banyak atau pengairan yang terlalu kuat.

Mengambil tindakan

Dracene harus dilindungi dari sinar matahari langsung dan draf di dalam bilik. Pada hari-hari yang sangat panas, kilang memerlukan peneduhan. Untuk mengelakkan kerosakan akibat reput, anda harus menyesuaikan kelembapan udara dan mengembangkan skema pengairan yang betul, bergantung pada waktu tahun dan suhu.

Dracaena berubah menjadi kuning selepas pemindahan

Prosedur pemindahan untuk mana-mana tanaman dalaman sangat tertekan. Dan dracaena dalam hal ini tidak terkecuali. Walau bagaimanapun, terdapat sebab lain yang sama biasa menguning..

Kami menentukan sebab-sebabnya

Dalam beberapa hari pertama selepas pemindahan, dracaena dalaman sakit. Keadaan ini berterusan sehingga rambut akar baru tumbuh di akar. Sebagai peraturan, proses semacam itu tidak lebih dari lima belas hari, setelah itu dracaena kembali normal dan pertumbuhan tanaman diaktifkan..

Kekuningan yang berterusan dengan kematian daun bawah yang seterusnya dapat memberi isyarat gangguan yang berkaitan dengan pemakanan tanaman, serta kelembapan tanah yang berlebihan dan pemilihan tanah yang tidak betul semasa pemindahan.

Mengambil tindakan

Campuran tanah untuk dracaena bilik harus longgar. Jangan gunakan tanah berasid. Komposisi tanah yang optimum diwakili oleh bahagian rumput dan tanah berdaun yang sama, serta gambut dan pasir. Segera setelah transplantasi, disarankan untuk menyiram tanaman dalaman dengan larutan perangsang pertumbuhan dan memasang dracaena di tempat yang teduh dan terlindung dari tempat draf.

Pemulihan dracaena bilik dengan cepat setelah pemindahan difasilitasi dengan menyemburkan daun dengan air suam dengan penambahan Epin atau besi koloid.

Cara menyiram dracaena (video)

Daun Dracaena bertukar menjadi kuning dan jarang sekali. Dracaena dalaman hampir semua spesies telah menjadikan diri mereka sebagai tumbuhan yang tidak bersahaja. Walau bagaimanapun, menjaga mereka di rumah harus berdasarkan peraturan tertentu. Dengan pengairan yang betul, memberi makan tepat pada masanya dan memerhatikan keadaan mikroklimatik yang optimum, dracaena dalam ruangan akan menggembirakan penanam selama bertahun-tahun dengan penampilannya yang sihat dan daunnya yang cantik dan berwarna cerah.

Mengapa dracaena mengeringkan daun, penyakit lain dari dracaena dengan foto dan rawatannya

Sekiranya anda mengikuti semua cadangan untuk kandungan dracaena, maka jarang dijangkiti penyakit dan perosak..

Tetapi, walaupun demikian, tanaman itu mulai kehilangan penampilan semula jadi yang sihat, adalah perlu untuk mengenal pasti penyebab jangkitan secepat mungkin. Oleh itu, anda perlu mengetahui tanda-tanda penyakit yang paling kerap menyerang dracaena.

Penyakit Daun Dracaena yang biasa

Penyakit dracaena, yang paling biasa adalah penyakit daun, terutama bintik coklat, dari jenis yang berikut dapat diperhatikan.

Alternariosis

Kemunculan penyakit kulat ini dapat dikesan dengan warna bulat, kering, coklat muda dengan bintik-bintik garis-garis gelap pada daun dracaena. Kemudian mereka menjadi hitam dari spora kulat yang ditumbuhi..

Heterosporosis

Ia dicirikan oleh bintik-bintik bulat yang memanjang pada daun berwarna coklat muda, yang dikelilingi oleh batas warna merah gelap. Di atasnya, plak boleh terbentuk dari spora, yang mempunyai warna zaitun..

Phyllosticosis

Ketika phylosticosis muncul, daun dracaena ditutup dengan bintik-bintik coklat pucat yang besar, bulat, dan kadang-kadang bentuknya tidak teratur, ditutup dengan tepi warna hijau kekuningan. Sebagai peraturan, penyakit ini berkembang pada daun tua tanaman dengan udara kering yang tinggi di dalam bilik dan penyiraman yang tidak mencukupi.

Bakteriosis

Jangkitan dracaena dengan bakteriosis dinyatakan dalam pelembutan dan peluruhan hujung dedaunan. Mereka mula gelap, memperoleh konsistensi berair dan warna coklat. Kemudian bintik-bintik itu tersebar di seluruh lembaran, mula basah dan busuk.

Ciri khas penyakit ini boleh disebut jalur kuning lebar dengan mekar berminyak yang memisahkan bahagian yang sihat dari pesakit.

Bintik ditutup dengan cairan, yang, apabila dikeringkan, ditutup dengan filem. Dengan perkembangan penyakit ini, tangkai ditutup dengan bisul. Penyakit ini berkembang pesat dengan peningkatan kelembapan dan suhu udara di dalam ruangan, limpahan tanah, kekurangan baja fosforus dan kalium.

Tumbuhan yang dijangkiti bakteriosis sangat sukar untuk disembuhkan, agar tidak merosakkan yang lain di dalam rumah, lebih baik memusnahkannya.

Perosak dracaena yang paling biasa

Tumbuhan ini boleh terkena sawit pisang, hama labah-labah, thrips. Juga di dracaena terdapat serangga skala dan kutu daun. Dan jika terdapat lapisan putih pada batang dan daun atau titik atau bintik putih, serta larva putih (tongkat), maka kutu mealy menetap di dracaena. Sekiranya perosak dijumpai di tanaman, ia harus dicuci dengan air sabun dan dirawat dengan racun serangga.

Masalah Berpotensi Menanam Dracaena

Mengapa dracaena secara berkala bertukar menjadi kuning dan daun kering

Jangka hayat daun dracaena tidak lebih dari dua tahun, kemudian mereka mula menjadi kuning, hujungnya kering. Tetapi mereka mati dan jatuh dengan sangat perlahan, oleh itu, untuk mengekalkan kualiti hiasan, bahagian yang kering mesti dipotong secara berkala.

Sekiranya kekuningan dan jatuh daun muda berlaku, maka tanaman disiram secara tidak teratur. Juga, jika dracaena berubah menjadi kuning, ini mungkin menunjukkan bahawa tanah tersebut disejukkan.

Mengapa dracaena bertukar menjadi kuning dan petua daun kering

Sebagai peraturan, ini berlaku dengan kelembapan rendah dan penyiraman yang tidak mencukupi. Juga, tepi daun dapat mengering di hadapan draf dan tidak mencukupi atau, sebaliknya, berpakaian atas yang berlebihan, serta dengan pemilihan tanah yang tidak betul. Adalah perlu untuk mengkaji keadaan tanaman, mengenal pasti punca dan menghapuskannya.

Sekiranya hujung daun basah terlebih dahulu dan kemudian kering, ini boleh menyebabkan selaran matahari. Penyebab menghitam dan mengeringkan dedaunan muda juga adalah fakta bahawa tanaman itu tidak ditransplantasikan untuk waktu yang lama (sekitar tiga tahun). Selama ini, sebilangan besar garam terkumpul di dalam tanah, yang menghalang tanaman menyerap nutrien dalam jumlah yang tepat. Diperlukan pemindahan tanaman segera, kerana kematian sepenuhnya dari sistem akar mungkin.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya dracaena kering

Sebagai peraturan, dracaena layu dan kering dengan penyiraman yang tidak mencukupi atau kekeringan udara yang tinggi. Ini juga boleh berlaku semasa pemindahan tanah, dalam kes ini, akarnya busuk dan dracaena mati. Anda boleh mencuba bahagian atas tanaman.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya daun alocasia bertukar menjadi kuning ditulis di sini.

Mengapa daun Anthurium berubah menjadi hitam, dan bagaimana untuk mengelakkannya, baca di sini: https://cvetolubam.ru/anturium-bolezni/

Dan untuk mengetahui mengapa vriesia tidak mekar dan bagaimana membuatnya berkembang, anda boleh dalam artikel ini.

Dracaena tenggelam dan daun menjadi kusam

Sebab bahawa dracaena menurunkan daun mungkin berupa draf, sinar matahari langsung, limpahan tanah, kekurangan penyemburan dan pemilihan tanah yang tidak betul. Anda juga perlu memeriksa sistem root, ia mungkin sudah reput. Adalah perlu untuk menghilangkan reput dan menanamkan tanaman, jika tidak mungkin, perlu mengakar bahagian atasnya.

Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana menyelamatkan dracaena jika ia rosak

Sebagai peraturan, kucing sering menjatuhkan dracaena ketika mereka memakan daunnya. Sekiranya bahagian atas tanaman pecah, maka ia dapat diletakkan di dalam air sehingga memberikan akar atau segera akar di substrat, sementara itu mesti ditutup dengan polietilena, dan disiarkan dan disiram setiap hari jika diperlukan.

Tunggul yang tersisa di dalam periuk dapat diproses menggunakan karbon aktif atau kayu manis. Lama-kelamaan, dia akan memberikan tangkapan sampingan baru..

Sekiranya dracaena mempunyai batang lembut

Sekiranya batang dracaena menjadi lembut, anda perlu mengeluarkannya dari bekas dan memeriksa akarnya, kemungkinan besar, busuk itu busuk kerana limpahan berlebihan.

Anda perlu memotong sistem akar ke keadaan sihat, atau jika mati sepenuhnya, potong bahagian tanaman yang sihat dan akarnya semula. Ini paling baik dilakukan dalam gelas gelap atau plastik dengan air, pembentukan akar berlaku dengan baik di dalamnya..

Oleh kerana dracaena rentan terhadap banyak penyakit yang sukar diobati, perlu dilakukan pemeriksaan rutin secara berkala, yang akan mengenal pasti penyakit pada tahap awal dan menyelamatkan tanaman..

Mengapa daun dracaena berubah menjadi kuning: sebab, rawatan, ciri penjagaan

Dracaena adalah loji tanaman yang sangat popular. Walaupun di rumah ia sangat jarang mekar, dracaena akan menjadi hiasan dalaman yang indah di mana-mana bilik. Tumbuhan itu tergolong dalam daun hiasan. Spesimen muda kelihatan seperti landak dengan "jarum" berdaun hijau. Apabila dracaena tumbuh, topi dari daun naik ke atas, dan tanaman itu menjadi seperti pokok palma biasa. Sebenarnya, ia dipanggil oleh orang - tapak tangan palsu.

Kadang-kadang daun dracaena bertukar menjadi kuning. Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan sedemikian dan sebab apa yang menyebabkan fenomena ini berlaku?

Maklumat am

Dracaena adalah abadi. Di persekitaran semula jadi, mereka tumbuh di Afrika, Madagascar, di zon tropika Amerika dan Asia. Secara semula jadi, terdapat kira-kira 140 spesies dracaena. Biasanya mereka adalah pokok yang agak rendah - hingga 6 m. Mereka mekar dengan banyak dan berbuah..

Tumbuhan yang didomestasikan lebih kecil dari segi saiznya. Mereka jarang tumbuh lebih tinggi daripada 3 m. Semua dracaena mempunyai ciri daun sempit hingga 70 cm. Warna boleh ada, bergantung pada jenisnya - hijau tua, hijau muda, dengan perbatasan yang berbeza. Perkataan "dracaena" bermaksud "naga betina." Spesies yang popular untuk pembiakan di rumah adalah Fringed (beberapa jenis, termasuk Coloram dan Tricolor), Deremskaya, Bamboo, Dragon dan Reflex.

Semua spesies ini merasa baik dalam pembiakan bilik. Tetapi kadang-kadang tanaman mempunyai masalah dengan penampilannya, dan tidak selalu mungkin untuk mengenal pasti mengapa ini berlaku. Contohnya, mengapa daun dracaena bertukar menjadi kuning? Terdapat beberapa kemungkinan jawapan untuk soalan ini. Tetapi pada mulanya perlu dijelaskan dalam keadaan apa yang perlu mengandungi tumbuhan eksotik seperti itu.

Syarat-syarat penahanan

Mengapa daun dracaena kering dan gugur? Daun adalah petunjuk kesihatan. Dan sekiranya ada perubahan dalam penampilan mereka, ini berfungsi sebagai isyarat bahawa tidak semuanya sesuai dengan tanaman. Mungkin semuanya dalam keadaan penahanannya.

Dracaena paling baik disimpan di tingkap timur atau barat. Dia suka cahaya lembut, meresap, atau bahkan cahaya separa cahaya. Sementara lokasi selatan dan sinar matahari langsung boleh membawa maut kepada pokok. Sekiranya siang hari kecil, maka tanaman perlu diterangi dengan lampu pendarfluor. Selang pencahayaan optimum ialah 12 jam sehari.

Dracaena suka udara sejuk segar, tetapi tidak bertolak ansur dengan draf. Sekiranya dimensi tanaman memungkinkan, maka semasa musim panas, ia boleh memakai loggia atau beranda tertutup.

Pada musim bunga dan musim panas, rejim suhu harus cukup tinggi - 22-25 ° C. Musim sejuk adalah masa rehat. Oleh itu, suhu di dalam bilik harus dikurangkan menjadi 18-19 ⁰С. Had kritikal ialah 15 ° C. Sekiranya suhu turun di bawah, pokok itu akan menderita. Pengecualian adalah dracaena wangi, dracaena Hooker dan Dragon. Mereka dapat menahan penurunan suhu yang pendek hingga 10 ° C..

Sebilangan besar spesies tidak terlalu memerlukan kelembapan udara. Mereka tumbuh dengan normal pada kadar 40-50%. Namun, sekiranya kelembapannya tinggi, maka tanaman akan terasa lebih baik. Oleh itu, semua dracaena perlu disembur dan disiram dari bilik mandi.

Pada musim panas, pokok-pokok disiram setiap 2-3 hari. Pada musim sejuk, jumlah penyiraman dikurangkan menjadi satu dalam 5-7 hari. Hanya air yang mesti disiram, tidak ada cecair yang perlu dicurahkan ke dalam kuali.

Mereka memberi makan tanaman dengan baja khas untuk dracaena. Mereka dijual di mana-mana kedai khusus. Memupuk dracaena sebulan sekali.

Mengapa dracaena bertukar menjadi daun kuning? Ini boleh berlaku kerana pelbagai sebab, jadi anda perlu mempertimbangkan semuanya secara bergiliran.

Pusingkan kuning dan pudar

Kehidupan daun pokok-pokok ini adalah 2 tahun. Lama kelamaan, jisim hijau mula mengering dan jatuh untuk memberi ruang hidup kepada daun baru. Oleh itu, jika hanya daun bawah yang dikuning di dracaena, dan selebihnya ditutup dengan baik, kemungkinan besar masalah ini dalam proses semula jadi layu. Dedaunan yang mati hanya perlu dikeluarkan.

Daun menjadi kuning pucat dan hancur.

Sebab lain kemungkinan dedaunan berubah menjadi kuning adalah kekurangan cahaya. Sekiranya siang hari terlalu kecil, atau tanaman di bawah naungan lebat, maka pokok itu mula nipis dan berubah bentuk. Daun menjadi pucat, pudar, keanjalan semula jadi hilang. Penyelesaian masalahnya ialah anda perlu memindahkan kilang ke tempat yang lebih terang atau untuk menonjolkan periuk dengan lampu.

Dedaunan jatuh

Sekiranya daun jatuh tanpa perubahan warna atau dengan sedikit gelap, maka ini mungkin disebabkan oleh perubahan suhu yang tajam. Apabila penyejukan, walaupun jangka pendek, kilang mengalami kejutan, dan membuang jisim hijau.

Keringkan dan jatuh

Mengapa daun dracaena bertukar menjadi kuning, kemudian kering dan gugur? Kemungkinan besar, ini semua berkaitan dengan penyiraman yang buruk. Daripadanya, daun cepat kering dan meringkuk ke dalam tiub. Perlu diingat bahawa selang penyiraman tidak hanya bergantung pada jenis tanaman. Dalam banyak cara, ini ditentukan oleh syarat-syarat penahanan. Dan jika ruangan kering dan panas, dan tanah di dalam periuk cepat kehilangan kelembapan, maka pokok itu perlu disiram lebih kerap.

Petua kuning dan kering

Mengapa dracaena menjadikan petua daun kuning, dan kemudian menjadi gelap dan kering? Sebabnya kelembapan tidak mencukupi. Walaupun tanaman ini tidak terlalu menuntut pada keadaan ini, tetapi jika udara kering, yang khas untuk negara kita pada musim pemanasan, maka daun akan mulai kering dari tepinya. Penyelesaian untuk masalah ini adalah penyemburan yang kerap, memasang pelembap rumah tangga, atau periuk air di dekat periuk penyejatan..

Petua kering dan bintik-bintik pada dedaunan

Fenomena tersebut disebabkan oleh penggunaan baja yang tidak betul atau oleh pengairan dengan air paip yang tidak stabil. Dracaena tidak menyukai kelebihan fluorida yang terdapat di banyak kompleks mineral, malah di air biasa. Dari adanya komponen ini di dalam tanah berhampiran pokok, hujung daun mulai kering, dan kawasan mati kecil muncul di seluruh permukaan daun.

Dedaunan mengering dan kehilangan cahaya

Kemungkinan besar, kenyataannya adalah bahawa dracaena berdiri di bawah sinar matahari yang terang. Di bawah pengaruh mereka, daun kehilangan warna, menjadi pudar dan kering. Tompok seperti itu tidak rata. Tetapi luka bakar selalu dapat dibezakan dari kemungkinan masalah lain. Titik keputihan akan dikelompokkan di sisi yang menghadap matahari, dan di tempat-tempat di mana terdapat tetesan air yang berfungsi seperti lensa yang meningkatkan sinar cahaya.

Sempadan keputihan di sekitar tepi lembaran

Mengapa dracaena bertukar menjadi kuning dan daun gugur? Fenomena ini mungkin berlaku kerana lebihan baja di dalam tanah. Sekiranya anda memberi makan pokok terlalu kerap, maka daun di sepanjang tepi akan kehilangan keanjalan, menjadi kuning dan berair. Penyelesaian untuk masalah ini adalah pemindahan ke tanah segar..

Di daunnya terdapat biji-bijian putih

Sebagai peraturan, fenomena satu kali apabila penyiraman berat disertai dengan kelembapan tinggi. Dari ini, kristal putih kecil muncul di bahagian kepingan yang salah.

Dracaena tumbuh sangat perlahan atau berhenti dalam perkembangan

Ini boleh berlaku kerana beberapa sebab. Pertama, kerana kekurangan baja. Oleh itu, pokok itu perlu disenyawakan atau dipindahkan ke tanah yang segar. Kedua, kerana tanah pasu yang tidak betul. Penyelesaiannya adalah pemindahan. Dan ketiga, kerana kapasiti semasa menjadi terlalu ketat. Penyelesaiannya sama - perlukan transplantasi dalam periuk yang lebih luas.

Daun kuning dengan bintik gelap

Mengapa daun dracaena berubah menjadi kuning dan ditutup dengan bintik-bintik coklat? Ini menunjukkan bahawa tanaman itu dijangkiti rhizoctonia. Atau lebih ringkas, reput coklat. Untuk menyingkirkan penyakit ini, pokok itu ditransplantasikan menjadi periuk baru dan tanah segar. Semasa pemindahan, akar tanaman dicuci dalam larutan "Baktofita".

Tompok kuning

Sekiranya daun dracaena jatuh dan menguning, apa yang harus dilakukan dalam keadaan sedemikian? Sekiranya menguning pada dedaunan disertai dengan kehadiran jaring laba-laba kecil di batang, maka pokok itu dijangkiti hama labah-labah. Titik-titik coklat muncul di bahagian bawah helaian, di mana sempadan kuning menyebar.

Anda boleh menyingkirkan perosak ini. Untuk melakukan ini, lap semua bahagian tanah tanaman dengan alkohol. Sekiranya ini tidak membantu, maka dracaena harus dirawat dengan persediaan khas - Neoron, Sunmight atau Apollo. Untuk pencegahan, anda boleh meninggalkan daun dracaena kuarza - beberapa minit di setiap sisi.

Tompok kuning dan coklat kemerahan

Mereka dapat diperhatikan pada tahap teruk Fusarium reput. Semasa penyakit ini, daun menjadi kuning, dan bahagian atas tanaman layu dan mati. Batangnya menipis, menjadi bata merah.

Dengan fusarium, pokok itu harus dicuci dengan teliti di bawah pancuran air suam, dan semua bahagian yang mati harus dibuang. Bahagian tersebut mesti dilapisi debu arang batu atau dirawat dengan larutan antibakteria. Seluruh bahagian daratan tanaman mesti disembur dengan Fundazol atau Benomil. Semburkan 3-4 kali dengan selang 4 hari.

Untuk pencegahan reput fusarium, dracaena harus dirawat secara sistematik dengan Fitosporin-M.

Apabila dracaena bertukar menjadi kuning dan menjatuhkan daun, apa yang harus saya lakukan dalam situasi seperti ini? Pertama sekali, anda perlu mengenal pasti penyebabnya. Setelah ditentukan, semua langkah mesti diambil untuk menghilangkan sumber kesihatan tanaman yang buruk. Kadang-kadang, di sebalik semua usaha, kilang itu tidak dapat diselamatkan. Tetapi kecewa dengan perkara ini tidak berbaloi. Dracaena tumbuh, walaupun perlahan, tetapi jauh lebih cepat daripada manusia atau haiwan. Dan dalam beberapa tahun "telapak tangan" yang mewah akan muncul di rumah anda lagi.

Daun Dracaena berubah menjadi kuning: sebab, kaedah penjagaan di rumah

Daun dracaena, seperti tanaman lain, secara beransur-ansur berubah menjadi kuning dan jatuh: proses pembaharuan semula jadi berlaku. Dengan penjagaan yang betul dan penempatan dracaena yang berjaya, daun di atasnya hidup selama 2 tahun, kemudian secara beransur-ansur mati. Atas sebab luaran, mereka mungkin menjadi kuning lebih awal. Dalam kes ini, anda harus mengetahui sebabnya dan memberi kilang segala yang diperlukan untuk wujud, jika tidak, tanaman rumah akan mati. Anda boleh menyimpan dracaena di rumah, jika anda mengikuti semua cadangan.

Perkara utama dalam menjaga dracaena adalah tidak mencurahkannya. Ini mudah dikendalikan: anda perlu memastikan bahawa tanah di dalam periuk mempunyai masa untuk kering di antara penyiraman. Rata-rata, pada musim sejuk, tanaman disiram 2 kali sebulan, dan pada musim panas - 4.

Untuk pengairan, hanya perlu digunakan air suhu bilik yang telah diselesaikan..

Anda tidak boleh mencurahkan terlalu banyak air: sistem akar akan mulai membusuk, dracaena tidak akan dapat nutrien yang cukup dari tanah dan akan mula menjatuhkan daun. Gejala tambahan penyiraman berlebihan:

  • kulit kerut;
  • batang menjadi tidak elastik;
  • 2-8 daun jatuh setiap minggu.

Sekiranya ini berlaku, maka anda perlu segera memeriksa akarnya, memotong yang manja, dan memindahkan tanaman itu sendiri ke bumi lain. Selepas pemindahan, anda perlu menyiram bunga. Sekiranya akarnya kering, anda perlu melakukan langkah yang sama..

Apabila sistem akar telah reput sepenuhnya, hanya keratan yang akan membantu.

Dracaena adalah tumbuhan tropika, jadi perlu kelembapan sekurang-kurangnya 60% di dalam bilik. Sekiranya keadaan ini tidak dipenuhi, maka daun kelihatan tidak bermaya dan bertukar menjadi kuning. Untuk memberi keselesaan kepada tanaman, perlu menyemburkannya dari semburan 2 kali seminggu. Untuk tujuan ini, hanya air suling yang boleh digunakan..

Selain itu, dracaena dapat disiram dengan air dari pancuran, tetapi perlu mengalirkan sinus daun selepas setiap prosedur untuk mengelakkan genangan cecair dan busuk berikutnya.

Untuk mengekalkan kelembapan dari masa ke masa, periuk boleh diletakkan di kerikil basah. Pelembap di bilik dengan tanaman tidak akan berlebihan.

Sekiranya daun dracaena bertukar menjadi kuning, ada kemungkinan tempat yang salah untuk periuk dengan tanaman. Dua masalah yang paling biasa yang berkaitan dengan tempat itu adalah draf dan cahaya matahari langsung. Dalam kes pertama, daun atas, di mana sinar jatuh ke tahap yang lebih besar, berubah menjadi kuning dan kering; dalam kes kedua, bintik-bintik terbentuk di atasnya.

Untuk mengelakkan ini, periuk dengan dracaena harus diletakkan di tempat yang hangat dengan cahaya yang menyebar, dilindungi dari sinar matahari dan draf. Pada musim sejuk, patut menerangi bunga.

Sekiranya di musim sejuk periuk berada di ambang tingkap, disarankan untuk memeriksa apakah bingkai tingkap ditiup.

Untuk membuat dracaena selesa, suhu di dalam bilik mesti dijaga pada tahap 18-25 darjah. Pada suhu di bawah 16 darjah, tanaman akan membeku dan mungkin mati, kerana tanah akan kehilangan kelembapan dengan banyaknya. Tanda tambahan bahawa bilik terlalu sejuk adalah:

  • jatuh daun hijau;
  • memusingkan daun menjadi jerami;
  • kelembutan daun yang berlebihan.

Dalam kes ini, kilang perlu disembur dari senapang semburan dengan air suam, atau dipindahkan ke tempat lain.

Apabila dracaena tumbuh secara aktif, ia mesti dibekalkan dengan nitrogen. Sekiranya tidak mencukupi, daun menjadi pucat dan kuning.

Agar tanaman dapat berkembang dengan harmoni, ia memerlukan campuran pemakanan khas dengan kandungan nitrogen yang tinggi. Dengan sebatian seperti itu, disarankan memberi makan dracaena sepanjang tempoh musim bunga-musim panas. Di mana-mana kedai bunga anda boleh menemui pelbagai jenis baja yang sesuai..

Jangan biarkan berlebihan semasa memberi makan: jika anda melebihi dos, dracaena akan kehilangan daya tahan terhadap penyakit kulat.

Pilihan lain untuk baja adalah tongkat khas. Dengan menggunakannya, anda boleh melupakan keperluan pemakanan tumbuhan dalam jangka masa yang lama: hanya meletakkan batang di dalam periuk secara menegak.

Pada musim sejuk, cukup untuk memberi makan dracaena sekitar 1 kali sebulan, kerana pertumbuhannya perlahan, dan tidak memerlukan rangsangan tambahan.

Perosak boleh berlaku kerana tanah yang dijangkiti atau bersentuhan dengan tanaman yang dijangkiti. Mereka menghilangkan jus daun bunga, akibatnya mereka berubah menjadi kuning. Untuk mengesan perosak, anda perlu mengambil daun dari tanaman dan memeriksanya dengan teliti menggunakan pembesar. Sekiranya daun itu dijangkiti, maka ia dapat memiliki garis labah-labah, titik-titik warna putih atau coklat, "tepung", melepaskan lekat.

Anda mesti segera mengeluarkan daun kuning dari tanaman dan mencuci dracaena dengan air sabun. Selepas itu, anda harus merawat bunga dengan racun serangga yang dimaksudkan untuk penyakit tertentu, dan bilas sekali lagi dengan larutan sabun.

Bintik-bintik coklat dan daun berwarna kuning menunjukkan bahawa dracaena terkena kudis. Actellik atau Forbetsid akan membantu dengan cepat menanganinya..

Warna daun kelabu-coklat menunjukkan bahawa thrips telah menetap di atasnya. Untuk memusnahkannya, alat yang sesuai seperti Actellik dan Decis.

Gejala penampilan hama labah-labah adalah daun kuning dengan bintik putih. Untuk mengatasinya, air sabun sudah cukup, tetapi dengan luka yang teruk, ia juga bernilai menggunakan Acaricide.

Dracaena dalaman mungkin sakit ketika bersentuhan dengan tanaman yang berpenyakit atau disebabkan oleh tanah yang buruk.

Tanah harus dibeli hanya di kedai khusus, di sana ia melewati beberapa tahap kawalan, oleh itu ia selamat digunakan.

Heterosporosis muncul sebagai bintik-bintik kuning di permukaan daun. Sekiranya tanaman tidak dirawat, maka daunnya kering, berubah menjadi coklat dan dapatkan batas gelap. Ini adalah penyakit kulat yang membantu racun kulat.

Kemunculan bintik-bintik coklat muda dengan pinggiran kuning adalah tanda pasti penyakit seperti phylosticosis. Daripadanya, dan juga dari heterosporosis, anda boleh menyingkirkan dengan bantuan racun kulat.

Terdapat beberapa penyebab jangkitan:

  • haba;
  • kelembapan tinggi;
  • kekurangan pemakanan.

Sekiranya bisul muncul di dracaena, maka hampir mustahil untuk menyelamatkannya, kerana jangkitan bakteria sukar untuk diubati, sekarang mereka dianggap mematikan bagi tanaman.

Agar dracaena dapat menyenangkan pemiliknya selama bertahun-tahun, perlu mematuhi prinsip-prinsip merawatnya dengan tegas.

Daun berwarna kuning: 7 kesalahan besar yang membawa kepada dracaena kuning

"Palm" tropika ini telah menjadi tanaman rumah kegemaran ramai orang Rusia dan banyak digunakan dalam reka bentuk dalaman. Terima kasih kepada bahagian atas hijau yang padat, dracaena mudah dikenali di antara bunga dalaman yang lain. Ia cukup bersahaja dan tidak memerlukan penjagaan khas, tetapi jika daun dracaena tiba-tiba menjadi tidak sihat dan berubah menjadi kuning, anda perlu segera membunyikan penggera dan mengetahui punca fenomena ini.

Penyiraman berlebihan

Perkara pertama yang harus anda perhatikan sekiranya menguning daun dracaena adalah penyiraman yang terlalu kerap dan banyak. Kelembapan berlebihan terkumpul di akar, yang memberi kesan buruk kepada keadaan sistem akar. Penyiraman yang tidak betul boleh mengakibatkan kerosakan bahagian bawah tanah tanaman, akibatnya daunnya menjadi kuning dan jatuh. Untuk pengairan dracaena, disarankan untuk menggunakan air yang diselesaikan pada suhu bilik dan secara berkala melonggarkan tanah di dalam periuk untuk menyediakan akses oksigen ke akar. Pada musim panas, perlu menyiram tanaman lebih kerap - sebaik sahaja lapisan atas bumi di dalam periuk kering. Pada musim sejuk, dengan penyiraman, anda perlu berhati-hati dan membiarkan tanah kering selama beberapa hari, kerana pada musim sejuk, kelembapan berlebihan berbahaya bagi pembusukan akar.

Kelembapan tidak mencukupi di dalam bilik

Penampilan dan kesihatan rumah dracaena secara langsung bergantung pada mewujudkan iklim yang baik. Udara kering di dalam bilik memberi kesan buruk bukan hanya pada keadaan umum seseorang, tetapi juga pada tanaman dalaman. Ini amat ketara pada musim sejuk, ketika peralatan pemanasan berfungsi. Kelembapan rendah tidak menguntungkan Dracaena - tanah airnya adalah kawasan tropika, dan di persekitaran semula jadi ia tinggal di iklim lembap. Ia adalah udara kering dan kelembapan yang tidak mencukupi yang dapat menyebabkan kekuningan daun dracaena.

Suhu optimum di ruangan di mana "pohon palma" dianggap 18-20 darjah, dan penyimpangan yang ketara dari norma ini dapat menyebabkan tanaman merasa tidak sihat.

Cahaya matahari langsung

Tompok-tompok kuning di dracaena kegemaran anda adalah tanda pasti bahawa tanaman itu terdedah kepada cahaya matahari langsung, dan kecederaan ini tidak lain hanyalah luka bakar. Walaupun tanaman ini merasa selesa dalam iklim yang hangat, pada masa yang sama lebih baik memilih tempat di mana matahari tidak terarah. Selain bintik-bintik degil, pengaruh sinar matahari langsung dapat ditunjukkan oleh warna daun pucat dan pengeringan hujungnya. Sekiranya anda membawa dracaena ke beranda atau balkoni terbuka, jangan lupa untuk meneduhkan tanaman, jika tidak, ia akan menjadi sakit.

Menyimpan di dalam bilik yang sejuk

Pelebaran daun yang gelap dengan dominasi warna coklat adalah tanda bahawa dracaena beku. Penurunan suhu dan draf yang mendadak dapat mempengaruhi kesihatan tanaman. Tidak dianjurkan untuk meletakkan "pohon palma" di sebelah pintu balkoni, kerana udara sejuk dapat meniup melalui tanaman ketika tingkap dibuka. Pilihan terbaik adalah tempat yang hangat dan terang tanpa draf. Suhu yang rendah boleh menyebabkan tanaman kehilangan penampilan yang menarik dan bahkan menjatuhkan daunnya. Pertolongan pertama untuk dracaena beku adalah menyemburkan dengan air suam dan memastikan iklim yang selesa.

Kekurangan makan

Pengenalan nutrien ke dalam tanah tepat pada masanya membolehkan dracaena menerima semua unsur surih yang diperlukan dan berkembang sepenuhnya. Baja nitrogen-kalium akan menggembirakan tanaman dengan sebaiknya - bahan-bahan inilah yang sangat diperlukan dalam tempoh pertumbuhan dan pembentukan mahkota. Pengilang menawarkan pelbagai pilihan pakaian komprehensif siap pakai yang dibuat khusus untuk dracaena. Mereka boleh dalam bentuk serbuk atau pekat cair - cukup masukkan ubat ke dalam air untuk pengairan mengikut arahan penggunaan.

Peletakan berhampiran bateri

Semakin tinggi suhu di dalam bilik, semakin banyak tanaman menderita. Sebabnya ialah pemanas yang berfungsi dan bateri pemanasan pusat. Mereka mengeringkan udara, sehingga menyebabkan kekurangan oksigen, yang sangat diperlukan untuk kehidupan tanaman. Anda boleh meningkatkan kelembapan dengan bantuan pelbagai alat: pelembap udara, mesin basuh udara, dan anda juga boleh meletakkan tangki air berhampiran kilang. Adalah berguna untuk menyemburkan tanaman dan ruang di sekelilingnya dari senapang semburan secara berkala. Untuk penempatan kilang yang selesa, disarankan untuk memilih tempat yang selamat dari bateri.

Pengabaian sunat

Kami mendapati bahawa merawat dracaena cukup mudah, satu-satunya perkara yang boleh menyebabkan kesukaran ketika tumbuh adalah memotong tanaman. Ia mesti dilakukan secara berkala untuk merangsang pertumbuhan pucuk sisi dan peremajaan mahkota. Sebab utama mengapa anda perlu memotong:

  • sebagai pencegahan pelbagai penyakit, kerana lama, daun yang rosak dibuang;
  • untuk membentuk mahkota yang subur;
  • untuk menghentikan pertumbuhan tinggi, jika tanaman telah mencapai ukuran yang besar.

Batang potong dapat berfungsi sebagai bahan untuk menyebarkan: untuk ini, anda perlu merawat luka dengan karbon aktif untuk pembasmian kuman, keringkan sedikit, dan kemudian masukkan ke dalam air untuk membentuk akar.

Dengan penjagaan yang baik dan keadaan yang baik, dracaena akan menyenangkan pemiliknya dengan mahkota yang indah dan menjadi hiasan dalaman hijau.

Tompok kuning Dracaena di daun

Masalah daun Dracaena

Daun Dracaena berubah menjadi kuning dan jatuh, hujung daun kering, bintik-bintik muncul, dracaena berubah menjadi kuning dan mengering... Seperti tanaman dalaman lain, dracaena rentan terhadap pelbagai penyakit dan perosak. Oleh kerana tanah airnya adalah kawasan tropika di Dunia Lama, udara dalaman yang kering dan kekurangan panas sering menjadi penyebab penyakit.

Mengenai kesukaran dalam penanaman, biasanya pembiakan dan perawatan tidak membawa kesulitan khusus. Tumbuhan ini cukup fotofil, tetapi cukup tahan cahaya dan memerlukan perlindungan dari cahaya matahari langsung. Varieti dengan daun hijau lezat bertoleransi dengan baik.

Di dracaena yang diletakkan di penumbra, daun menjadi lembut dan nipis. Di ruangan separa cahaya, tanaman kadang-kadang mesti dipusingkan sehingga bahagian atas yang mencapai sumber cahaya tidak membengkok. Suhu optimum untuk menjaga mereka di rumah ialah 18-22 darjah. Pada bulan-bulan musim sejuk, disarankan untuk menyimpannya di dalam ruangan yang cerah dan air dengan sederhana; pada musim bunga dan musim panas, penyiraman harus ditingkatkan.

Kelembapan udara yang tinggi adalah prasyarat untuk pemeliharaan, oleh itu disarankan untuk menyemburkan daun setiap hari, 1-2 kali sebulan untuk mengelap daun dengan span lembap untuk menghilangkan habuk yang terkumpul.

  • - Dracaena tidak tumbuh.
    Dracaena tumbuh sangat perlahan atau berhenti tumbuh sekiranya kekurangan nutrien dan unsur surih. Jadi tanah di mana ia ditanam tidak sesuai karena ringan, kekurangan humus, atau sebaliknya, kerana graviti. Tanah lama secara beransur-ansur mengumpulkan garam yang mengganggu pengambilan nutrien, yang juga berlaku kerana pemindahan yang jarang berlaku. Tanaman seperti ini memerlukan pemindahan segera untuk campuran tanah yang lebih subur dan pembajaan yang tepat pada masanya, tetapi perlu diingat bahawa baja yang berlebihan juga menjadikan tanah tidak sesuai untuk pertumbuhan..

Tanaman muda mesti ditanam semula dua tahun sekali, lebih dewasa tiga tahun sekali, dengan spesimen terbesar, cukup untuk menggantikan lapisan atas substrat. Tanah yang sesuai untuk pertumbuhan penuh disediakan dari bahagian pasir, tanah rumput dan humus yang sama rata. Dracaena dewasa yang lebih banyak harus menimbang tanah, mengurangkan bahagian pasir dan meningkatkan jumlah substrat sod.

Dracaena bersempadan dengan cahaya rendah yang kurang berkembang, daunnya menjadi lebih kecil dan pucat, yang membuatnya kurang menarik, tangkai menjadi lebih tipis dan tidak tetap lurus. Bintik-bintik kering ringan di daun mungkin muncul akibat selaran matahari..

Mengapa daun dracaena bertukar menjadi kuning

Daun Dracaena mempunyai jangka hayat sekitar dua tahun, setelah itu secara beransur-ansur berubah menjadi kuning dan kering. Proses pengeringan semula jadi lambat, dan mereka harus dipangkas agar tanaman tidak kehilangan penampilannya yang menarik. Petua mengeringkan daun juga disyorkan..

Namun, jika daun muda mulai menguning dan kering di dracaena, ini bermakna tanah basah ketika diairi. Penyiraman yang terlalu banyak, terutama pada musim sejuk, boleh menyebabkan daun kuning menguning dan bahkan kematian seluruh tanaman. Dracaena hanya perlu mengeringkan tanah atas, dan lapisan bawah harus sedikit lembap. Sekiranya masalah dikesan, lebih baik menanam tanaman ke tanah segar dengan saliran yang baik, dan juga mengurangkan penyiraman.

- Hujung daun bertukar menjadi hitam.
Sekiranya hujung daun menjadi hitam, maka ini adalah tanda jelas kelembapan udara yang tidak mencukupi atau tanaman berada di dalam draf sejuk, jadi lebih baik meletakkannya di sudut ruangan atau di ruangan terpencil. Dracaena tidak bertolak ansur dengan pemanasan bateri.

- Daun melengkung menjadi jerami.
Sekiranya daun dracaena melengkung ke dalam tiub, menjadi tidak bernyawa dan kering, maka ini adalah petunjuk adanya radang dingin. Kemungkinan besar, dracaena terletak terlalu dekat dengan tingkap sejuk atau ke tingkap terbuka. Mungkin suhu dalam rumah di bawah 16 darjah. Anda boleh menjimatkan tanaman hanya dengan panas dan kerap menyembur dengan air pada suhu bilik.

- Dracaena membuang daun.
Tumbuhan ini mempunyai sifat menjatuhkan daun semasa hipotermia koma tanah dan penyiraman yang terlalu kerap. Akibatnya, akarnya cepat reput, daun jatuh, dan busuk menuju ke batang. Anda boleh menyelamatkan tanaman dracaena yang sakit hanya dengan keratan.

Penampakan daun di dracaena

Dracaena: penjagaan dan penyakit... Penampilan pada batang dan daun bintik-bintik kering berwarna coklat terang dengan garis-garis gelap dan pusat yang terang menunjukkan jangkitan kulat - alternariosis. Tisu yang terkena secara beransur-ansur mengambil warna hitam. Tompok kecoklatan memanjang pada daun dengan sempadan merah - tanda heterosporosis.

Bintik-bintik pengeringan bentuk tidak teratur dengan batas kehijauan pada batang, pucat besar pada daun menunjukkan adanya filostictosis. Kemudian bintik-bintik hitam mula muncul di bintik-bintik. Penyakit ini biasanya menyerang tumbuh-tumbuhan dewasa sekiranya berlaku kelembapan atau kekurangan kelembapan di udara dan tanah.

Bintik-bintik busuk basah yang busuk, pereputan dan pelembutan hujung daun, serta kehadiran jalur lebar berminyak pada daun menunjukkan kemunculan bakteriosis. Lebih-lebih lagi, titisan cecair sering terbentuk di bintik-bintik, yang berubah menjadi filem apabila dikeringkan.

Untuk menyingkirkan beberapa penyakit (dalam kes pertama dan kedua) akan membantu penyemburan dengan racun kulat yang mengandung tembaga, yang mesti dilakukan 3 kali dengan selang 7-10 hari. Tumbuhan yang terjejas dengan bakteriosis hampir mustahil untuk disembuhkan, jadi lebih baik memusnahkannya.

Pada petioles dan batang anda dapat melihat ulser bulat. Perkembangan penyakit ini menyumbang kepada kelembapan tanah dan peningkatan kelembapan, serta suhu ruangan yang terlalu tinggi, atau kekurangan kalium dan fosforus. Dracaena yang sakit harus ditransplantasikan ke dalam tanah segar dan diberi baja dengan banyak.

Bagaimana mewujudkan iklim mikro yang optimum di dracaena

Dracaena cukup bersahaja, dan tidak ada yang rumit dalam mewujudkan iklim mikro yang optimum untuknya di rumah. Tetapi keperluan tanaman harus tetap diperhatikan, berusaha menciptakan suasana sedekat mungkin dengan suasana yang digunakannya di alam.

Jadual: Keadaan yang sesuai untuk menanam dracaena

Sebagai tambahan kepada iklim mikro yang optimum, pengaruh yang besar terhadap bagaimana tanaman merasa disediakan dengan cara berpakaian tepat pada waktunya dan rejimen penyiraman yang betul.

Pada musim panas, anda perlu membiarkan tanah di dalam periuk kering sedalam 4-5 cm. Ini dapat ditentukan dengan meletakkan tongkat kayu di dalam periuk. Satu prosedur dalam 2-3 hari sudah cukup. Pada musim sejuk, selang dinaikkan menjadi 5-7 hari. Di tanah basah, apabila sejuk, busuk cepat berkembang. Dracaena berdaun lebar lebih kerap disiram - mereka mempunyai kawasan penyejatan yang lebih besar. Isyarat yang jelas adalah daun yang terkulai dan kencang. Dan jangan lupa melonggarkan tanah selepas setiap prosedur.

Juga, bahan-bahan mengenai syarat-syarat menjaga sander Dracaena akan berguna: https://diz-cafe.com/rastenija/bambuk-komnatnoe-rastenie-uhod.html

Untuk pemakaian top, ada baja khas untuk dracaena. Pokok ini disiram dengan larutan nutrien setiap 20-30 hari, setelah kira-kira setengah jam ia dibasahi dengan baik dengan tanah. Sekiranya alat sejagat untuk tanaman dalaman digunakan, perhatikan komposisinya. Fosforus dan nitrogen yang berlebihan boleh menyebabkan penampilan daun yang buruk. Dan dracaena secara kategoris tidak bertolak ansur dengan fluorida.

Video: menjaga dan merawat bunga di rumah

Penyakit dan perosak khas untuk dracaena dan pencegahannya

Dracaena, yang dijaga dengan baik, cukup tahan terhadap kerosakan oleh pelbagai kulat patogen, virus dan bakteria. Selalunya, masalah tanaman seperti ini adalah hasil daripada kesalahan tuan rumah yang tidak disengajakan. Pencerobohan perosak, bahkan serangan besar-besaran, juga tidak mungkin menyebabkan kematiannya, tetapi akan menimbulkan banyak masalah kepada penanam.

Yang paling berbahaya untuk itu adalah semua jenis busuk, serta penyakit bakteria dan virus, yang tidak dapat disembuhkan dengan cara moden. Dalam kes ini, kilang itu perlu dimusnahkan secepat mungkin, tidak kira betapa menyesalnya. Jika tidak, anda mungkin kehilangan keseluruhan koleksi..

Selalunya, untuk mengelakkan masalah dengan dracaena, pencegahan yang cekap sudah cukup:

  • kuarantin untuk tanaman yang baru diperoleh selama 25-30 hari;
  • pemeriksaan berkala ke atas keseluruhan koleksi (idealnya melalui kaca pembesar) dan pengasingan spesimen "mencurigakan" dengan segera;
  • percuma, tanpa sesak, penempatan periuk;
  • kerap mengudara bilik dan mengekalkan kelembapan yang tinggi;

Mendiagnosis masalah

Kilang ini memberi isyarat yang jelas kepada penanam. Kemerosotan penampilannya adalah tanda jelas masalah kesihatan. Penting untuk mentafsirkan tanda-tanda ini dengan betul, dan mengetahui apa yang harus dilakukan dalam setiap kes.

Jadual: Gejala dan Sebab yang Mungkin

Apa kesilapan dalam meninggalkan: contoh dalam foto

Penyakit dan cara mengatasinya

Daripada penyakit kulat untuk dracaena, yang paling berbahaya adalah semua jenis busuk, yang berkembang dengan cepat apabila disiram secara tidak teratur. Sekiranya suhu bilik masih di bawah normal, ia hampir tidak dapat dielakkan.

Jadual: Penyakit Dracaena Khas

Galeri gambar: bagaimana rupa tumbuhan yang terkena kulat dan bakteria patogen

Video: bagaimana menangani penyakit kulat dracaena

Dracaena menyerang perosak

Sebilangan besar perosak, walaupun telah dibiakkan dalam jumlah besar, tidak akan membunuh dracaena. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa mereka tidak perlu diperangi. Kilang itu tidak "membawa" serangga eksotik dari tanah air bersejarahnya. Perlu mengatasi serangga dan kutu yang paling biasa yang memakan jusnya.

Jadual: Perosak Biasa

Galeri gambar: bagaimana rupa perosak yang menjangkiti dracaena

Video: perosak biasa tanaman dalaman dan kawalannya

Tumbuhan Semula Tumbuhan

Selalunya, dracaena memerlukan pemulihan semula, perlu disalahkan pemiliknya. Ia bertindak balas dengan menyakitkan terhadap penyiraman yang tidak betul - "kekeringan" atau "paya" di dalam periuk.

Dalam kes pertama, potong semua daun kering ke tisu hidup tanpa menyentuh titik pertumbuhan di bahagian atas dracaena. Setiap 2-3 hari, semburkan dengan larutan biostimulan. Susun semula dekat dengan tingkap barat daya atau tenggara. Air mengikut arahan. Sekiranya akar tidak terjejas, setelah 2-3 bulan dracaena akan memberikan daun baru. Apabila titik pertumbuhan telah kering, anda harus memotongnya dan berharap agar buah pinggang sebelah "bangun". Tetapi tidak ada banyak peluang.

Dalam substrat yang terendam air, perkembangan reput hampir tidak dapat dielakkan. Drazen perlu dipindahkan secepat mungkin, tanpa mengira waktu sepanjang tahun. Tetapi prosedur ini tidak menjamin kejayaan; ia hanya akan berkesan pada peringkat awal perkembangan penyakit ini. Dalam prosesnya, pastikan memotong semua akar yang terkena kulat, jangan lupa untuk mensterilkan periuk dan tanah baru. Pada mulanya, berhati-hati dengan penyiraman, tetapi semburkan dracaena setiap hari. Pilih kapasiti sesuai dengan ukuran sistem akar (ditambah maksimum 2-3 cm).

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai cara membuat pemindahan dracaena dengan betul dari bahan: https://diz-cafe.com/rastenija/peresadka-dratsenyi-v-domashnih-usloviyah.html

Apa yang perlu dilakukan dengan dracaena sawit yang patah

Dracaena adalah tanaman yang cukup besar, jadi bahagian bawah tanah hanya boleh melebihi periuk. Selain itu, “patah tulang” yang sering dia terima adalah hasil daripada aktiviti intensif kanak-kanak dan haiwan peliharaan. Dalam kes ini, jangan kecewa. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, bukannya satu tanaman, anda akan mendapat dua.

Cara paling mudah adalah apabila batangnya pecah, tetapi sama sekali tidak pecah. "Ban" diletakkan di atasnya, seolah-olah di lengan atau kaki, dan kulitnya terpasang sehingga menutupi "luka" jika mungkin. Anda boleh membungkus helai sphagnum lumut atau serat kelapa di atasnya..

Jika tidak, bahagian tanaman yang tinggal di dalam periuk:

  1. Keluarkan tong secara merata di bawah titik kerosakan. Sebaiknya lakukan ini sesuai dengan "bekas luka" yang tersisa dari daun yang gugur.
  2. Bersihkan irisan dengan larutan kalium permanganat merah jambu terang atau 1% - cecair Bordeaux.
  3. Tuangkan dengan lilin cair, parafin, tutup dengan var taman. Sekiranya tidak ada apa-apa, gunakan 2-3 cat minyak.
  4. Letakkan tanaman di bawah naungan separa. Hemat air. Apabila pertumbuhan tumbuh, kembali ke penjagaan normal..

Ia juga akan menjadi bahan berguna mengenai kaedah penyebaran dracaena: https://diz-cafe.com/rastenija/dratsena-razmnozhenie-v-domashnih-usloviyah.html

  1. Potong pada sudut kira-kira 45º. Cubalah lakukan ini dengan lancar, tanpa "mengelupas" dan cincang. Biarkan sehingga kering selama 2-3 jam.
  2. Koyakkan daun yang mengganggu. Masukkan ke dalam bekas dengan biostimulator yang disediakan mengikut arahan. Asid succinic dan karbon aktif dapat digunakan (per tablet untuk setiap 200 ml). Alternatifnya ialah menggunakan perlit basah, vermikulit, pasir. Potongan perlu ditaburkan dengan perangsang akar serbuk.
  3. Tukar air setiap 3-4 hari, lembapkan substrat secara berkala. Berikan pemanasan bawah, waktu siang sekurang-kurangnya 12 jam dan suhu sekitar 25ºС.
  4. Bersabarlah. Proses rooting boleh berlangsung 3-4 bulan atau bahkan enam bulan. Apabila daun baru pertama muncul, pindahkan tanaman ke tanah yang sesuai untuk dracaena dewasa.

Daun Dracaena bertukar menjadi kuning dan jatuh

Mungkin ada beberapa sebab untuk menguning dan jatuh dedaunan. Sebilangan daripadanya bersifat fisiologi semata-mata dan berkaitan dengan penuaan bunga. Tetapi ada juga kesalahan dalam perawatan dan penyakit yang menimbulkan manifestasi seperti itu.

Kami menentukan sebab-sebabnya

  • Selalunya, daun menjadi kuning di dracaena akibat penyiraman yang tidak betul. Tanah harus kering di antara penyiraman, dan kelembapan berlebihan menyebabkan reput akar dan, akibatnya, kekuningan daun di dracaena.
  • Untuk tanaman tropika seperti itu, kehadiran udara kering adalah faktor yang merugikan. Kelembapan dalaman mesti dijaga pada 60%.
  • Sangat penting untuk mengekalkan rejim suhu yang betul, yang boleh berkisar antara 18 hingga 25 darjah Celsius. Meremehkan dan kenaikan suhu yang kuat menimbulkan kekuningan daun dan kematian bunga.
  • Dracaena memerlukan pakaian yang tinggi dengan kandungan komponen nitrogen yang tinggi. Kekurangan nitrogen dalam kombinasi dengan air pengairan dan udara kering di dalam bilik adalah penyebab paling kerap daun menguning dan jatuh.

Selain itu, selalunya daun menjadi kuning kerana kerosakan oleh pelbagai parasit tumbuhan, termasuk thrips, hama labah-labah, kudis dan kulat.

Mengambil tindakan

Kegiatan penting daun adalah sekitar dua tahun, selepas itu, bermula dari petua, daun menjadi kuning. Ini adalah proses semula jadi, dan penanam hanya boleh memotong kawasan kuning dan kering.

Penyiraman pada musim panas tidak boleh lebih dari dua kali seminggu. Pada musim sejuk, kekerapan penyiraman menjadi separuh. Pada musim panas, titik rujukan untuk penyiraman berikutnya adalah pengeringan lapisan atas tanah, dan pada musim sejuk anda harus menunggu pengeringan koma tanah yang lebih lengkap.

Adalah mustahak untuk menyemburkan daun secara berkala, dan pada hari-hari panas untuk mengatur mandi tanaman, yang menyegarkan daun dan menghilangkan penumpukan debu. Penting untuk memeriksa ketiadaan pengumpulan kelembapan pada sinus daun. Baja cecair bebas fluorida harus dibeli dan ditambahkan ke air pengairan..

Sekiranya bunga dijangkiti parasit tumbuhan, dracaena mesti diasingkan dari tanaman dalaman yang lain dan dirawat dengan persediaan khas racun serangga sesuai dengan arahan yang dilampirkan pada alat.

Dracaena: daun kering (video)

Tompok hitam dan kuning pada daun dracaena

Agak jarang, tetapi masih ada masalah seperti penampilan bintik-bintik hitam atau kuning di daun dracaena bilik, yang merupakan bukti pertama perawatan yang tidak betul atau tanda-tanda beberapa penyakit.

Kami menentukan sebab-sebabnya

  • Cahaya matahari langsung mempunyai kesan negatif pada dracaena. Hasil dari kesan ini adalah luka bakar pada daun tanaman, yang ditunjukkan oleh bintik-bintik kuning.
  • Warna bintik-bintik yang lebih coklat mungkin menunjukkan lokasi dracaena dalam draf.
  • Selalunya, seseorang dapat melihat kekalahan dracaena bilik oleh penyakit bakteria, di antaranya busuk. Dengan memukul daun, reput menyebabkannya menjadi kuning. Selalunya, reput adalah hasil daripada kelembapan terlalu banyak atau pengairan yang terlalu kuat.

Mengambil tindakan

Dracene harus dilindungi dari sinar matahari langsung dan draf di dalam bilik. Pada hari-hari yang sangat panas, kilang memerlukan peneduhan. Untuk mengelakkan kerosakan akibat reput, anda harus menyesuaikan kelembapan udara dan mengembangkan skema pengairan yang betul, bergantung pada waktu tahun dan suhu.

Dracaena berubah menjadi kuning selepas pemindahan

Prosedur pemindahan untuk mana-mana tanaman dalaman sangat tertekan. Dan dracaena dalam hal ini tidak terkecuali. Walau bagaimanapun, terdapat sebab lain yang sama biasa menguning..

Kami menentukan sebab-sebabnya

Dalam beberapa hari pertama selepas pemindahan, dracaena dalaman sakit. Keadaan ini berterusan sehingga rambut akar baru tumbuh di akar. Sebagai peraturan, proses semacam itu tidak lebih dari lima belas hari, setelah itu dracaena kembali normal dan pertumbuhan tanaman diaktifkan..

Kekuningan yang berterusan dengan kematian daun bawah yang seterusnya dapat memberi isyarat gangguan yang berkaitan dengan pemakanan tanaman, serta kelembapan tanah yang berlebihan dan pemilihan tanah yang tidak betul semasa pemindahan.

Mengambil tindakan

Campuran tanah untuk dracaena bilik harus longgar. Jangan gunakan tanah berasid. Komposisi tanah yang optimum diwakili oleh bahagian rumput dan tanah berdaun yang sama, serta gambut dan pasir. Segera setelah transplantasi, disarankan untuk menyiram tanaman dalaman dengan larutan perangsang pertumbuhan dan memasang dracaena di tempat yang teduh dan terlindung dari tempat draf.

Pemulihan dracaena bilik dengan cepat setelah pemindahan difasilitasi dengan menyemburkan daun dengan air suam dengan penambahan Epin atau besi koloid.

Cara menyiram dracaena (video)

Daun Dracaena bertukar menjadi kuning dan jarang sekali. Dracaena dalaman hampir semua spesies telah menjadikan diri mereka sebagai tumbuhan yang tidak bersahaja. Walau bagaimanapun, menjaga mereka di rumah harus berdasarkan peraturan tertentu. Dengan pengairan yang betul, memberi makan tepat pada masanya dan memerhatikan keadaan mikroklimatik yang optimum, dracaena dalam ruangan akan menggembirakan penanam selama bertahun-tahun dengan penampilannya yang sihat dan daunnya yang cantik dan berwarna cerah.

Mengapa daun dracaena bertukar menjadi kuning dan jatuh

Terdapat beberapa sebab mengapa daun dracaena berubah menjadi kuning dan kering. Penyebab alami menguning adalah usia tanaman, daun dracaena hidup selama kira-kira dua tahun, dan kemudian, bermula dari petua, berubah menjadi kuning. Sekiranya daun tumbuhan muda menjadi kuning atau kering, anda perlu mencari alasannya.

Penyiraman yang salah

Peraturan utama menyiram tanaman adalah tidak membanjiri, tanah di antara penyiraman harus kering. Pada musim panas, tanaman disiram dua hingga empat kali seminggu, pada musim sejuk - tidak lebih dari dua kali. Pada musim panas, lapisan atas tanah harus kering dengan baik, pada musim sejuk - pengeringan lengkap, periksa dengan tongkat nipis.

Kerana kelembapan berlebihan, sistem akar mulai membusuk, dan dracaena berubah menjadi kuning dan mengering. Ketika menyiram, disarankan untuk menggunakan air berdiri, dan setelah itu melonggarkan tanah untuk oksigen ke akar.

Ketidakpatuhan terhadap suhu dan kelembapan

Ramai pencinta pot bunga membuat kesilapan ketika memilih tempat untuk dracaena. Walaupun tetamu berasal dari Afrika panas, udara kering dikontraindikasikan untuknya. Tidak semestinya periuk dengan loji diletakkan di sebelah alat pemanas. Itulah yang menjadi punca di mana dracaena berubah menjadi kuning dan jatuh.

Suhu yang sesuai untuk dracaena adalah dari 18 hingga 25 darjah. Pada suhu rendah, ia boleh menjadi sakit. Dracaena menyukai cahaya yang lembut dan menyebar, pada musim sejuk dia perlu memberikan pencahayaan tambahan.

Kelembapan di ruangan tempat kilang harus dijaga pada tahap yang mencukupi. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan penyemburan, mandi air suam dengan air bilik.

Pancuran, selain kesegaran, akan membersihkan debu dari daun, tetapi sebelum meletakkan tanaman di tempat selepas mandi, pastikan bahawa tidak ada air yang tersisa di sinus di antara daun - dracaena berubah menjadi kuning dan untuk alasan ini.

Pemakanan tumbuhan yang tidak mencukupi

Semasa tempoh pertumbuhan, tanaman memerlukan nitrogen. Di kedai bunga terdapat komposisi yang sesuai untuk pot bunga yang lebat dengan kandungan unsur ini yang tinggi. Masukkan ubat ke dalam air semasa penyiraman dari bulan Mac hingga Ogos.

Dalam tempoh pertumbuhan, komposisi kompleks mempengaruhi tanaman dengan baik: ammonium sulfat (0,3 g), kalium nitrat (0,5 g), kalium fosfat (0,4 g). Komponennya dicampurkan dan dicairkan dengan satu liter air. Penyelesaian ini paling berkesan semasa menyembur..

Terdapat baja dalam bentuk tongkat di kedai, satu batang itu cukup untuk jangka masa panjang. Ia mesti tersekat secara menegak ke dalam tanah dan untuk sementara waktu melupakan pembajaan.

Untuk pertumbuhan jisim tumbuhan yang subur setiap empat belas hari, gunakan penyelesaian nitroammophoski atau infus organik. Berpakaian atas untuk mengelakkan kegelapan hujung daun - persiapan "Master" atau "Stimulus", ia dipakai setiap empat belas hari.

Pada musim sejuk, pada suhu bilik 16-20 darjah, pakaian atas dikurangkan menjadi sebulan sekali. Dalam kes ini, hanya tanah yang disenyawakan, pemupukan daun tidak digunakan.

Mengapa bintik-bintik muncul di daun

Noda pada daun tanaman mungkin menunjukkan penjagaan yang tidak betul atau jangkitan oleh penyakit.

Cahaya matahari langsung

Tompok-tompok kuning di dracaena adalah selaran matahari, ia kelihatan jika tanaman anda berdiri di bawah sinar matahari langsung. Semasa membawa pot bunga di balkoni atau loggia pada musim yang hangat, jangan lupa untuk menaungi.

Tanda pencahayaan yang terlalu terang adalah warna daun pucat dan pengeringan hujung hujung daun daun. Pada musim panas, dracaena sering perlu dikeluarkan dari tempat yang panas, terlalu panas juga mempengaruhi keadaan umum tanaman.

Penyakit

Dracaena mudah diserang penyakit dan perosak. Reput bakteria mempengaruhi daun, dan kelembapan tinggi dan penyiraman yang kerap menyumbang kepada penyebaran penyakit..

Anda perlu tahu cara menyelamatkan dracaena jika daunnya menjadi kuning dan kering kerana sakit. Pertama sekali, untuk pencegahan, tambahkan fosforus dan kalium semasa membaja. Mengurangkan penyiraman dan rawatan racun serangga akan membantu melawan penyakit..

Sekiranya anda mengesyaki serangan parasit (thrips, hama labah-labah atau serangga skala), keluarkan dracaena dari pot bunga lain untuk mengelakkan jangkitan. Cara sedemikian akan membantu memerangi perosak: Iskra, Promonal dan Actellik.

Lokasi dracaena dalam draf

Tompok coklat menunjukkan pembekuan dracaena. Kilang ini tidak menyukai perubahan suhu dan draf. Tidak digalakkan meletakkan pot bunga di ambang tingkap dengan tingkap yang terbuka untuk pengudaraan. Udara segar baik, tetapi dari perubahan suhu yang tajam, hujung daun ditutup dengan bintik-bintik coklat.

Pastikan tingkap mempunyai kedap yang baik, selalunya beg plastik moden dengan angin kencang membiarkan udara sejuk masuk. Daun beku dapat disimpan dengan mencuci dengan air suam.

Mengapa dracaena kering selepas pemindahan

Tumbuhan itu tidak boleh berada di tanah yang sama dalam jangka masa yang lama. Pilihan terbaik untuk pembangunan yang baik adalah pemindahan setiap dua hingga tiga tahun. Selalunya tanaman mulai kering setelah perubahan pada pot bunga, ini menunjukkan bahawa prosedur tersebut tidak dilakukan dengan betul, tanah tidak dipilih dengan betul atau sistem akarnya rosak.

Kami akan mengetahui cara melakukan proses pemindahan tanaman dengan betul. Agar tidak merosakkan akar dracaena, transplantasikannya dengan kaedah transshipment. Lebih baik memilih tanah untuk tanaman sawit, ada baiknya menambahkan pasir dan arang. Ingat, tanah untuk dracaena harus ringan, longgar dan tidak berasid..

Kira-kira dua minggu selepas pemindahan, dracaena menyesuaikan diri dengan keadaan baru, sementara daunnya mungkin menjadi kuning. Untuk membantu tanaman pulih, semburkan tanah baru dengan Epin atau besi koloid..

Sering kali, dracaena tumbuh di air, tetapi dengan tinggal lama di persekitaran air, batangnya menjadi kuning di dracaena. Bahan-bahan mineral disimpan di dinding tangki, yang mengganggu perkembangan tanaman yang tepat, di samping itu, persekitaran perairan sangat baik untuk pengembangan bakteria. Pindahkan Dracaena ke dalam tanah, perhatian dan penjagaan akan membantunya pulih.

Ramai pemilik haiwan peliharaan tertanya-tanya tentang ketoksikan dracaena. Perhatikan bahawa kucing hanya suka mengunyah daun tanaman. Tidak perlu dibimbangkan mengenai perkara ini - tidak ada bahaya kepada haiwan atau manusia. Tumbuhan seperti sawit akan menjadi hiasan eksotik lain untuk kediaman anda..

Masalah yang semakin meningkat

Kesalahan dalam penanaman dracaena menyebabkan masalah tertentu yang dimanifestasikan oleh penyakit tanaman:

Sebab-sebab mengapa hujung daun mula kering: layu semula jadi atau penyiraman yang tidak betul.

Pengeringan semula jadi adalah proses semula jadi yang disebabkan oleh pertumbuhan tanaman. Setiap daun dracaena hidup selama kira-kira dua tahun dan setelah tiba waktunya kematiannya. Oleh itu, daun tanaman yang lebih rendah boleh berubah menjadi kuning.

Pertama, bahagian atas berubah menjadi kuning, dan kemudian keseluruhan daun mengering. Luntur ini berlaku dengan perlahan, sehingga bahagian yang kering dapat dikeluarkan secara beransur-ansur, sehingga dapat mengekalkan penampilan hiasan tanaman.

Menguning daun muda berlaku apabila penyiraman terganggu. Tanah kering juga berbahaya bagi dracaena, dan terlalu basah. Kelembapan sederhana dengan lapisan atas kering adalah pilihan penyiraman yang sesuai.

Sebab: hipotermia.

Dracaena tidak bertolak ansur dengan suhu di bawah 14 darjah Celsius, serta aliran udara dan udara sejuk. Sekiranya anda meletakkan tanaman di dalam api dan menyemburkannya dengan air suam, maka mungkin ia akan hidup.

Subcooling penuh dengan reput akar. Dalam kes ini, tanaman perlu dipindahkan, menghilangkan akar busuk.

Penyebab daun kering: udara kering, kekurangan atau pembajaan yang berlebihan.

Apabila petua kering muncul di tanaman atau bintik-bintik di sepanjang tepi daun, anda perlu berhati-hati untuk mewujudkan keadaan yang lebih selesa. Untuk mengekalkan penampilan hiasan, hujung kering dipotong.

    1. Daun jatuh dan tunas muda dracaena kering.

Sebab tumbuhan menumpahkan daun: hipotermia, kelembapan berlebihan di dalam tanah.

Sekiranya daun jatuh dalam jumlah besar, maka tanaman dianjurkan untuk memotong.

Sebab: cahaya matahari langsung terbakar.

Dengan luka bakar, bintik-bintik basah muncul terlebih dahulu, yang kemudian mengering.

Untuk mengelakkan dracaena ini harus menerima cahaya matahari yang lembut.

Sebab: penimbunan air, kekurangan cahaya dan panas atau penyakit berjangkit.

Sekiranya sempadan kuning terbentuk di sekitar tempat, maka ini adalah bakteriosis.

Sekiranya tidak ada sempadan, alasannya adalah penjagaan yang tidak mencukupi.

Untuk mengelakkan kerosakan, anda perlu meninjau keadaan tanaman.

Sebab: kekurangan pemindahan untuk jangka masa yang panjang atau kekurangan baja.

Dracaena memerlukan pemindahan setiap 2-3 tahun. Sekiranya dracaena tidak ditransplantasikan pada waktunya, maka garam terkumpul di dalam tanah, yang menyebabkan kerosakan daun muda.

Dan inilah video mengenai mengapa daun dracaena kering.

Penyakit

Seperti semua tanaman, dracaena terdedah kepada penyakit tertentu..

Alternariosis

Penyakit ini dimanifestasikan oleh manifestasi di pelbagai bahagian tanaman bintik-bintik coklat dan hitam bulat. Di tempat ini cincin berwarna gelap dan terang dilukis dengan jelas. Dengan perkembangan penyakit ini, daun menjadi hitam dan terkena spora kulat.

Heterosporosis

Penyakit ini dicirikan oleh pembentukan bintik-bintik kuning, yang segera menjadi warna coklat muda dengan garis gelap di sekitarnya.

Lama kelamaan, bintik-bintik meningkat dan lapisan gelap dengan spora kulat muncul di atasnya. Sekiranya anda tidak merawat tanaman, daunnya akan kering.

Phyllosticosis

Dengan penyakit ini, bintik-bintik kuning-coklat besar dengan sempadan kehijauan muncul di dracaena. Bintik boleh bulat atau tidak tentu, kemudian ditutup dengan spora kulat.

Phyllosticosis mempengaruhi dracaena dewasa dan tua yang melanggar kelembapan tanah dan udara.

Bakteriosis

Penyakit ini menyebabkan pelembutan hujung daun, yang seterusnya menyebabkan kerosakan mereka..

Manifestasi bakteriosis lain adalah kawasan busuk gelap di daun, dikelilingi oleh jalur berminyak kuning. Pembentukan ulser bulat kecil pada batang juga mungkin..

Bacteriosis adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh beberapa sebab: kelembapan udara dan tanah yang meningkat, kekurangan baja, suhu persekitaran tinggi.

Kelihatan layu

Penyakit virus ini jarang berlaku. Tompok coklat dan garis membujur muncul di daun. Muda berkembang dengan perlahan dan cacat.

Rawatan penyakit

Rawatan penyakit seperti alternariosis, heterosporosis, phylostictosis, dilakukan dengan menggunakan ubat fungisida. Anda boleh menggunakan oxychrome, topaz dan ubat lain yang mengandungi tembaga.

Dengan kekalahan bakteriosis, penyelamatan dracaena tidak mungkin dilakukan, kerana penyakit berbahaya ini berkembang dengan cepat dan langsung membawa kepada kematian. Tumbuhan memusnahkan.

Perosak dan cara mengatasinya

Dracaena kadang-kadang dilanda perosak. Ini termasuk serangga skala, thrips, cacing makan dan hama labah-labah. Adalah berguna bagi tukang kebun untuk mengetahui tanda-tanda kekalahan oleh tetamu berbahaya ini dan kaedah perjuangan.

Perisai

Serangga skala adalah serangga berukuran 2-5 milimeter, ditutup dengan pelindung kekuningan. Menghisap jus dari kilang. Daun pudar dan jatuh.

Perisai itu berbahaya kerana sukar dikesan kerana pergerakan. Oleh itu, kilang harus diperiksa secara berkala.

Dracaena yang terkena dirawat dengan air sabun dengan span lembut, dan kemudian sediaan racun serangga (intra-virus, decis, fitoverm) digunakan.

Skala pelindung di Dracaena: foto perosak.

Tungau labah-labah

Labah-labah labah-labah - serangga kecil susu, warna hijau atau oren hingga 1 mm. Dia menetap di belakang helaian dan menutupnya dengan bintik-bintik putih. Pada bahagian yang terjejas anda dapat melihat sarang labah-labah kecil.

Tumbuhan ini melambatkan pertumbuhan dan menjadi sasaran mudah untuk pelbagai penyakit. Tungau labah-labah bertolak ansur dengan beberapa penyakit.

Untuk rawatan, dracena dibasuh dengan air sabun suhu tinggi (47-50 darjah Celsius) dan disembur dengan acarisida.

Thrips

Thrips adalah serangga hingga 1-2 mm. Menetap di kawasan jajahan di bahagian bawah plat daun. Lembaran ditutup dengan titik di atas dan berwarna coklat..

Thrip berlaku di udara kering dan suhu bilik meningkat..

Racun serangga digunakan untuk rawatan..

Penyakit Mealybug

Mealybug adalah serangga yang ditutup dengan lapisan putih serbuk. Menghisap jus dari dracaena, menyebabkan penghambatan pengembangannya.

Apabila pepijat rosak, bintik-bintik, titik dan lapisan putih muncul di daun, dan rembesan lilin yang kelihatan seperti bulu kapas terkumpul dalam roset. Pada batang dan bilah daun, serangga meletakkan larva.

Lapisan putih (tongkat) di dracaena - bagaimana menghilangkan titik, bintik-bintik pada daun dan batang? Rawatan bermula dengan penyingkiran larva dengan air sabun atau kapas yang direndam dalam alkohol, dan dilanjutkan dengan rawatan racun serangga tanaman. Selepas rawatan pertama, yang kedua dilakukan dengan selang satu minggu.

Tertakluk kepada peraturan penting untuk menjaga kesihatan dracaena tetap sihat. Kekalahan akibat penyakit dan perosak hanya mungkin berlaku apabila keadaan tidak sesuai untuk tanaman itu diciptakan.

Keadaan rumah yang optimum untuk tumbuh dracaena

Dracaena adalah tumbuhan tropika yang indah yang berasal dari Afrika, Asia dan Amerika Selatan. Secara luaran, tanaman itu kelihatan seperti pokok kelapa, tetapi sebenarnya bukan, tetapi milik keluarga asparagus.

Secara semula jadi, anda boleh menemui spesimen berbilang meter dengan batang yang dilekatkan, daun berwarna hijau panjang lebar atau dengan jalur warna yang berbeza.

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 150 spesies tanaman. Yang paling popular ialah Naga, Wangi, Massangeana, Marginata (bersempadan), Deremskaya, Bent, Sandera (buluh bertuah), dll..

Varieti dracaena - galeri foto

Mengetahui ciri-ciri keadaan yang semakin meningkat, mudah untuk mengelakkan penyakit dracaena:

  • Tanah yang disyorkan untuk dracaena - campuran gambut, tanah liat dan perlite atau tanah siap untuk pokok palma.
  • Semasa menanam tanaman, anda perlu memilih periuk 3 cm lebih lebar dan 5 cm lebih tinggi daripada yang sebelumnya.
  • Lokasi pilihan dracaena adalah tempat yang cerah untuk spesimen dengan dedaunan berwarna-warni dan naungan separa untuk spesies dengan daun hijau. Suhu bilik mesti dijaga antara 20-25 ° C.
  • Pada musim panas, tinggal di taman atau di balkoni mempunyai kesan yang baik pada dracaena, sementara ia tumbuh secara aktif. Walau bagaimanapun, jangan lupa bahawa bunga harus dilindungi dari draf dan cahaya matahari langsung..
  • Bersihkan habuk secara berkala: semburkan bunga dari botol penyembur dan lap daun dengan kain lembap. Penyiraman yang betul adalah salah satu perkara terpenting dalam merawat Dracaena..
  • Pada musim panas, tanaman disiram dua kali seminggu dengan air yang menetap, mencegah tanah kering. Pada musim sejuk, penyiraman menjadi separuh.

Penyakit, parasit dan manifestasi mereka

Penyakit Dracaena boleh menjadi kulat, bakteria atau virus.

Kami mendiagnosis penyakit berjangkit - jadual

Sebilangan besar dracenes mudah dijangkiti penyakit kulat. Yang paling biasa di antaranya adalah alternariosis dan phylosticosis. Sebagai peraturan, penyakit ini berlaku dengan kelembapan udara yang tinggi dan kelembapan berlebihan di dalam tanah. Penyebab penyakit ini adalah spora jamur yang mungkin ada di dalam tanah atau diperkenalkan dari luar. Contohnya, peralatan kebun yang tidak disterilkan yang sebelumnya bersentuhan dengan tanaman yang dijangkiti boleh menjadi pembawa penyakit berjangkit..

Sekiranya dracaena ditransplantasikan ke dalam tanah kebun yang lebat, ia sering dan banyak disiram dengan air yang tidak stabil, dengan kebarangkalian yang tinggi ini akan menyebabkan penyakit bakteria. Dari semua spesies dracaena, Derema Dracaena paling mudah dijangkiti bakteriosis. Keindahan ini sangat digemari oleh tukang kebun amatur kerana daunnya yang berwarna-warni dan perbezaan warnanya. Walau bagaimanapun, daun ini juga sering dipilih oleh bakteria dan jamur..

Tukang kebun profesional menyatakan bahawa dracaena cukup tahan terhadap penyakit virus. Tetapi masih jarang bunga menyerang layu. Virus ini boleh menjangkiti tumbuhan di mana imuniti sudah lemah. Contohnya, imuniti dikurangkan sekiranya bunga lama tidak dijaga kerana tidak betul atau rosak akibat perosak serangga. Dengan jangkitan virus, dracaena berhenti tumbuh dan mulai pudar.

Penyakit Dracaena - galeri foto

Selalunya, parasit di Dracaena boleh dijumpai kutu busuk, sarung, thrips atau labah-labah labah-labah. Serangga perosak muncul di daun tanaman ketika udara kering di dalam bilik, pencahayaan dan panas tidak mencukupi. Oleh itu, tempoh yang paling baik untuk penampilan parasit adalah musim luruh - musim sejuk, ketika rumah menjadi sejuk, matahari tidak bersinar begitu terang, dan bunga berdiri di dekat alat pemanas.

Serangga Dracaena - meja

Perosak tanaman dalaman - galeri foto

Punca lain dari masalah tanaman adalah kesalahan penjagaan

Dengan penjagaan yang tidak betul, dracaena kehilangan penampilan hiasannya: tanaman tumbuh dengan buruk, membuang daun, batang menjadi nipis dan telanjang, bengkok. Oleh itu, pertama sekali, periksa, mungkin dracaena anda tidak sakit, tetapi rapi.

Masalah utama dalam penjagaan dan akibatnya:

  • Udara dan habuk dalaman yang kering boleh menyebabkan hama menyerang tanaman. Daun kering, keriting, noda, gelap.
  • Penyiraman yang berlebihan menyebabkan penyakit kulat. Akibatnya, akar mulai membusuk, batangnya menjadi lembut, bintik-bintik gelap muncul di daun. Cacing, midges dan acuan juga boleh terbentuk di dalam tanah..
  • Pada suhu rendah di dalam ruangan, daun memperoleh penampilan berkedut yang lembap, bahagian atasnya membeku, daunnya mungkin gugur.
  • Kerana kekurangan kelembapan, daun berubah menjadi kuning dan jatuh, bahagian atas dracaena mengering.

Dalam kebanyakan kes, bunga terkena jangkitan oleh mikroba atau serangan serangga tepat dengan kekebalan yang lemah, yang disebabkan oleh perawatan yang tidak betul.

Permulaan penyakit tumbuhan dapat dilihat oleh keadaan daun. Harus diingat bahawa proses pengeringan dan kematian daun dracaena yang lebih rendah adalah tanda pertumbuhan semula jadi. Daun ini harus dipangkas, dan batangnya akhirnya akan menjadi kaku di tempat itu..

Dalam kes lain, warna dedaunan yang tidak sihat menandakan masalah penjagaan.

Kami menyelesaikan masalah

Masalah kesihatan dracaena boleh berbeza sama sekali. Mari cuba mencari tahu apa yang perlu dilakukan dalam setiap kes. Mari mulakan dengan daun..

Kembalikan dedaunan yang sihat

  • Sekiranya dracaena berubah menjadi kuning, mungkin kekurangan kelembapan. Kilang ini mula kering kerana penyiraman yang tidak mencukupi atau tidak tepat waktu. Untuk membasahi gumpalan tanah dengan baik, periuk tanpa palet harus dilepaskan selama setengah jam ke dalam lembangan air. Kemudian pulihkan penyiraman sistemik: dua kali seminggu dalam jumlah kecil, lembapkan tanah sedalam 5 cm.
  • Hujung daun kering ketika udara kering di dalam bilik atau ketika bunga berada di dekat alat pemanas. Hujung kering mesti dipotong dengan hati-hati, periuk harus digerakkan 1-2 meter dari bateri dan daunnya harus disembur dengan air yang diselesaikan dari pistol penyembur.
  • Daun dracaena mengambil kelesuan dan keriput ketika mereka membeku. Untuk menyelamatkan daun yang terkulai, pot bunga mesti segera dipindahkan ke bilik yang hangat dan cerah.
  • Dracaena membuang daun kerana keadaan suhu yang tidak baik di dalam bilik, serta sentiasa dalam keadaan sejuk atau dalam keadaan sejuk, dan dalam beberapa kes dengan radang dingin yang berpanjangan, seluruh bahagian atasnya mungkin jatuh.
  • Warna daun kehilangan tepu, mereka mulai meringankan, batang "telapak tangan" menjadi nipis dan panjang dengan kekurangan cahaya. Dracaena adalah wajar untuk memilih tempat yang lebih cerah.
  • Serangga parasit menjangkiti dedaunan jika tanaman jarang disembur dan tidak dibersihkan dari habuk. Pada tanda-tanda pertama parasit, daun harus dibasuh dengan sempurna dengan larutan sabun. Sekiranya tidak membantu, gunakan racun serangga..
  • Tompok kuning atau gelap pada daun menunjukkan penyiraman berlebihan dan permulaan penyakit kulat. Juga, jika tanah di dalam periuk selalu basah, cetakan mungkin muncul di tanah. Perlu mengurangkan penyiraman dan menyemburkan tanaman dan tanah dengan racun kulat.
  • Kemunculan bintik-bintik kering terang dan coklat adalah akibat daripada selaran matahari. Walaupun dracaena lebih suka tempat yang cerah, pada musim panas disarankan untuk melindungi tanaman dari sinar matahari langsung.

Menghilangkan kesan limpahan

Sekiranya bintik-bintik gelap muncul di daun, mungkin tanaman mengalami penyiraman yang berlebihan dan genangan air di kuali. Adalah perlu untuk memeriksa keadaan akar tanaman.

  1. Keluarkan tanaman dari periuk, bebas dari tanah lama dan bilas dengan air mengalir.
  2. Sebarkan akar dan potong semua tepi busuk ke tisu yang sihat (padat).
  3. Untuk membasmi kuman selama 1 jam, pegang akar dalam larutan mangan atau Fitosporin yang lemah (cairkan mengikut arahan)
  4. Tanam tanaman di tanah steril dalam periuk yang lebih kecil (pilih 3 cm kurang dari yang sebelumnya).

Sekiranya akar tanaman reput sepenuhnya, batang dracaena menjadi lembut. Fenomena ini mungkin berlaku akibat penyiraman tanah yang kerap dan banyak. Tumbuhan itu tidak mungkin dapat disembuhkan. Suhu yang disyorkan untuk pertumbuhan tanaman yang sihat adalah dari 16 hingga 25 ° C.

Sekiranya batang membeku dan menjadi lembut

Menginap lama dalam draf, di luar rumah atau di dalam rumah, dengan suhu udara di bawah 18 darjah, dracaena membeku.

Pada masa yang sama, batang tanaman masih boleh hidup (tegas dan sukar disentuh), dan daun menjadi lemas dan diturunkan. Mereka tidak dapat diselamatkan. Sekiranya bahagian atas dracaena jatuh, anda perlu meremajakan batangnya:

  1. Potong mahkota dengan pisau bersih hingga awal tisu hidup (padat). Buang bahagian atas, dan taburkan tempat pemotongan pada batang dengan arang batu yang dihancurkan.
  2. Letakkan periuk dengan tanaman di tempat yang cerah di ruangan yang hangat (suhu 22-25 ° C). Hapuskan kemungkinan draf.
  3. Tuangkan bunga dengan baja kompleks yang diencerkan separuh sebanyak yang ditunjukkan dalam arahan.
  4. Setiap minggu, semburkan batang dan tanah dengan perangsang pertumbuhan tanaman.
  5. Perhatikan kaedah penyiraman yang betul dan tunggu dracaena pulih dan berikan buah pinggang sampingan.

Sekiranya hujungnya rosak

Apa yang perlu dilakukan jika mahkota dracaena patah dan batang panjang yang sihat kekal:

  1. Pasangkan bahagian atas batang dengan mahkota. Untuk melakukan ini, potong tangkai dengan panjang yang dikehendaki.
  2. Taburkan hirisan dengan arang hancur dan biarkan selama dua jam.
  3. Masukkan pegangan ke dalam air dengan secubit Kornevin (bekas mesti telus) di tempat yang cerah.
  4. Tukar air secara berkala, dan apabila akar muncul (dari 5 cm), tanam tanaman di tanah.
  5. Periksa batang yang tersisa di dalam periuk "untuk kekuatan", pastikan akarnya dipegang dengan kuat di tanah jika tanaman jatuh. Potong bahagian atas batang pada ketinggian yang diingini: buah pinggang sebelah akan keluar dari potongan.
  6. Rawat irisan dengan arang serbuk dan kemudian semburkan setiap hari dengan perangsang pertumbuhan (mis. Epin).
  7. Selepas 1-2 bulan, ginjal sampingan akan terbangun di dracaena.

Sekiranya batangnya terlalu panjang atau bengkok

Ada kalanya dracaena berkembang pesat: batang tumbuh tinggi dengan cepat, tetapi dengan sendirinya nipis dan tidak cukup kuat. Ini boleh berlaku sekiranya dracaena benar-benar puas dengan syarat penahanannya, tetapi dia berdiri di tempat yang kurang terang. Sebagai contoh, batang dengan cepat menjadi nipis dan panjang dengan dracaena Bordered dan Deremsky..

Tidak perlu tergesa-gesa untuk mengucapkan selamat tinggal kepada kilang kegemaran anda, kerana satu dapat dilakukan dalam salah satu situasi ini. Dracaena boleh dilakukan pemangkasan anti-penuaan dan membahagikan batang menjadi beberapa bahagian:

  1. Potong keratan dengan pisau tajam sepanjang 7-15 cm, serbuk dengan arang cincang dan keringkan udara selama 2 jam.
  2. Letakkan keratan secara mendatar dalam substrat yang dibasahi dan ringan, mendalamkan tanah dengan 2 cm dan tekan dengan lembut.
  3. Letakkan periuk di ambang jendela yang cukup terang, tutup dengan beg plastik di atasnya.
  4. Setiap hari, keluarkan beg selama 2 jam sehingga tanah diudara, semburkan substrat dari botol penyembur dan tutup semula dengan polietilena.
  5. Selepas 1.5 bulan, keratan akan mula berakar di dalam tanah, dan tidak lama kemudian tunas di batang akan bangun dan daun pertama akan muncul.
  6. Kaedah cantuman ini disebut mendatar dan sesuai untuk dracaena dengan batang nipis (dracaena Deremskaya, dracaena Bordered).

Cara merawat Dracaena dari luka - perincian

Untuk memerangi penyakit kulat, bunga mesti dirawat dengan cermat dengan racun kulat. Sebaiknya tanam tanaman dan ganti tanah yang tercemar dengan tanah yang disterilkan.

Penggunaan racun kulat dalam penyakit kulat

Untuk rawatan, disarankan untuk menggunakan larutan Fundazole dalam kadar 10 gram per 500 ml air. Semburkan pokok yang dijangkiti 2 minggu sekali, ulangi prosedur tiga kali. Alternatif untuk Fundazole adalah rawatan tanaman yang sakit dengan Topaz atau ubat lain yang mengandungi tembaga. Semua prosedur dijalankan dengan ketat mengikut arahan dan di kawasan yang berventilasi baik..

Untuk pencegahan penyakit kulat dracaena, perlu mengelakkan penumpukan tanah, bilik yang sejuk dan gelap, bersentuhan dengan alat kebun yang tidak dirawat.

Jangkitan virus dan penyakit bakteria dracaena pada masa ini dianggap tidak dapat diubati. Malangnya, tanaman yang berpenyakit mesti musnah agar tidak menjangkiti bunga dalaman yang lain.

Pemindahan ke tanah steril

Dengan penyakit kulat atau dengan perkembangan reput akar dari genangan air atau pembekuan koma tanah, akarnya mulai membusuk di tanaman, spora jamur membiak di dalam tanah. Untuk menyingkirkannya, dracaena perlu dipindahkan ke tanah yang steril..

  1. Tarik bunga dari periuk, bebaskan sepenuhnya sistem akar dari tanah yang tercemar di bawah air yang mengalir.
  2. Dengan pisau bersih, potong akar busuk (mereka akan lembut apabila disentuh) ke bahagian yang sihat dan rawat dengan larutan Fitosporin (cairkan pasta mengikut arahan).
  3. Letakkan substrat yang sudah siap untuk dracaena dalam ketuhar yang dipanaskan selama 10 minit; untuk pensterilan, rejim suhu harus ditetapkan hingga 200 darjah. Sejuk.
  4. Untuk memulihkan dan membangun sistem akar, pilih pot yang lebih kecil untuk bunga (diameter 3 cm dan kurang dari ketinggian sebelumnya). Tambahkan lapisan tanah liat yang diperluas, tanah yang disterilkan dan tanaman dracaena dengan cara biasa.

Cara menggunakan racun serangga

Daun Dracaena diserang oleh kudis, hama labah-labah dan hama lain, terutama jika bunganya berada di ruangan yang sejuk dengan udara kering.

Pada tahap awal, ketika ada sedikit serangga, Anda dapat menggunakan ubat tradisional dan menyemburkan tanaman dengan larutan sabun (cairkan sabun isi rumah biasa di dalam air). Juga, antara cara rakyat untuk memerangi kutu daun dan kutu busuk, penyemburan dengan kemasukan air, tembakau dan sabun dobi membantu. Dalam memerangi hama labah-labah, penyemburan dengan penyiraman 100 gram daun kering hogweed dipotong menjadi 1 liter air digunakan. Sekiranya keadaan tidak membaik dalam beberapa hari mendatang, bunga itu dirawat dengan bahan kimia. Dalam memerangi parasit, racun serangga digunakan. Terdapat banyak jenama yang dijual: Decis, Inovir, Fitoverm, Actellik, dll. Pembantu jualan akan membantu anda memilih ubat yang betul, dan anda perlu mencairkan larutan penyembur, bertindak tegas mengikut arahan.

Ubat perosak serangga - galeri foto

Sebagai peraturan, rawatan dengan ubat-ubatan rakyat membantu dalam memerangi hama labah-labah, kutu busuk dan kutu daun, dan kudis dan thrips musnah setelah dirawat dengan racun serangga.

Sebagai profilaksis harus:

  • secara berkala (seminggu sekali) memeriksa daun dracaena dan mengelap habuk dari mereka;
  • semburkan tanaman dengan air sabun sebulan sekali (gunakan sabun cucian atau beli "sabun hijau" di kedai bunga untuk pencegahan dan pengendalian serangga perosak).

Resusitasi Dracaena yang Meninggal Dunia

Sekiranya dracaena telah lama tidak dijaga dan sudah kelihatan hampir mati, masih perlu dicuba untuk menyelamatkannya.

Sekiranya bahagian bawah tanaman telah reput

Dengan penyiraman yang kerap dan banyak, akarnya membusuk di dracaena, dan kemudian batang dan bahagian atasnya membusuk. Keadaan ini boleh disebut putus asa, tanaman hanya dapat dibuang. Dalam kes yang jarang berlaku, daun dan bahagian batangnya mungkin tidak mempunyai waktu untuk menderita, maka anda perlu berusaha menyelamatkan mahkota dan mengakarnya seperti batang apikal:

  1. Dengan pisau tajam yang tajam, potong pucuk apikal dengan bahagian batangnya (sihat dan kuat). Bahagian atas harus mempunyai penampilan yang sihat: daunnya lebat, dan batangnya padat. Buat potongan tegak lurus ke batang, taburkan tempat potong dengan arang batu yang dihancurkan.
  2. Biarkan tangkai yang terhasil di udara selama dua jam, sehingga tempat potongan sedikit kering.
  3. Letakkan pemegang dalam gelas lutsinar dengan air yang diselesaikan pada suhu bilik dan tambahkan perangsang akar, misalnya, Kornevin. Cairkan separuh sebanyak yang ditunjukkan dalam arahan.
  4. Letakkan gelas dengan pemegang di ambang tingkap yang cerah.
  5. Sekiranya perlu (jika mekar), ganti air dalam gelas, tambah.
  6. Apabila akar lebih dari 5 cm muncul, tanam dracaena dalam periuk kecil, mendalamkan batang dengan akar 2 cm ke dalam tanah yang disterilkan.

Sekiranya bahagian atas kering

Sekiranya dracaena tidak disiram untuk waktu yang lama, misalnya, semasa percutian yang panjang, tanaman dapat kehilangan semua daun dari kekurangan kelembapan, dan titik pertumbuhan itu sendiri dapat mengering.

Dalam kes ini, masih ada peluang untuk menyelamatkan kilang. Untuk ini:

  1. Pertama sekali, dracaena perlu mengatur "prosedur mandi". Untuk melembabkan benjolan tanah dengan baik dan menghidupkan kembali sistem akar, pot bunga harus diletakkan di dalam lembangan dengan air hangat selama setengah jam (air harus berada pada suhu bilik).
  2. Bahagian atas yang dikeringkan hendaklah dipotong dengan pisau tajam dan dibuang, rawat tapak potong dengan arang serbuk aktif dan tunggu ginjal sebelah (tidur) bangun.

Fikirkan seberapa tinggi memangkas batang supaya tanaman itu menyenangkan secara estetik..

Petua berguna: bagaimana menolong telapak tangan palsu tidak lagi sakit

Semasa merawat dan memulihkan tanaman, perhatikan peraturan berikut:

  • Tidak perlu mengeluarkan keseluruhan lembaran pengeringan, tetapi anda boleh memotong bahagian kering dengan berhati-hati, hanya meninggalkan asas yang sihat.
  • Jangan biarkan kelembapan berlebihan di dalam tanah.
  • Campuran tanah dianjurkan untuk diganti setiap tiga tahun, maka dracaena akan tumbuh sihat dan cantik.
  • Periksa sama ada tempat untuk dracaena dipilih dengan betul. Mungkin tempat baru akan membantu mengembalikan kekuatan lebih cepat. Penyelesaian terbaik adalah meletakkan 1-2 meter dari tingkap (tidak termasuk arah utara), suhu bilik adalah 20-25 darjah.
  • Pembalut atas yang mengandungi nitrogen dan baja kompleks untuk pokok kelapa sawit juga akan membantu pulih lebih cepat. Baja hendaklah digunakan mengikut arahan 2 kali sebulan dari bulan April hingga Ogos.

Dua musuh utama dracaena adalah udara kering dan penyiraman berlebihan. Di kawasan yang kering dan berventilasi buruk, parasit menyerang dracaena, dan penyakit kulat berkembang dari kelembapan berlebihan pada bunga. Sebilangan besar masalah tidak boleh takut, jika anda mengikuti peraturan mudah merawat tanaman.