Penyakit bunga dalaman dan cara memerangi mereka

Selalunya, tanaman rumah mengalami penyakit kulat dan aktiviti perosak serangga. Pertama sekali, daun dan sistem akar terjejas. Mengikut tanda-tanda luka, anda dapat menentukan penyebab penyakit tanaman dalaman dan menghapuskannya tepat pada masanya.

Suhu tinggi dan kelembapan tinggi adalah persekitaran yang sangat baik untuk pengembangan bakteria. Atas sebab ini, bunga harus disembur dan disiram secara sederhana, kerana kelembapan berlebihan meningkatkan kemungkinan penyebaran patogen.

Alternariosis adalah penyakit kulat di mana daun, ubi dan batang tanaman ditutup dengan bintik coklat. Ejen penyebabnya adalah kulat genus Alternaria. Pertama, penyakit ini mempengaruhi daun bawah, dan kemudian lesi meningkat lebih tinggi pada bulatan sepusat. Lama kelamaan, bintik-bintik menjadi hitam dan tumbuh. Alternariosis terutama berlaku dengan perubahan suhu secara tiba-tiba.

Persekitaran terbaik untuk pengembangan mikroorganisma adalah iklim mikro yang hangat dan lembap, apabila kelembapan di dalam bilik adalah 90% dan suhu + 30 ° C.

Pencegahan penyakit seperti ini adalah pengudaraan yang baik. Pengudaraan membantu melawan acuan. Juga, seseorang tidak boleh membiarkan pucuk berkepadatan tinggi mengecualikan sumber bakteria: lebihan dahan dengan daun harus dikeluarkan tepat pada waktunya.

Penyakit ini disebabkan oleh deuteromycetes dari genera Gloeosporium, Colletotrichum, Kabatiella. Bintik-bintik pada daun yang terkena boleh memiliki warna yang berbeza: kadang-kadang berwarna kelabu-kuning, dalam kes lain berwarna coklat atau ungu. Menyebar, bintik-bintik memperoleh warna coklat. Mereka membentuk spora, yang muncul dalam bentuk rambut. Di tempat-tempat ini, permukaan lembaran kasar.

Kulat tahan terhadap fros dan merebak dengan penyiraman. Berkembang pada kelembapan tinggi dan suhu tinggi..

Pada peringkat awal penyakit, daun yang terkena dikeluarkan, menyiram tanaman dikurangkan untuk mengurangkan kelembapan. Tumbuhan disembur dengan campuran Bordeaux, vitriol, penyediaan racun kulat Strobi.

Fitopatologi disertai dengan penampilan bintik-bintik coklat kecil pada daun dengan diameter 1-2 mm. Tumbuh, gelap, perbatasan kuning terbentuk di sepanjang tepi tempat. Apabila penyakit itu menyerang batang, maka patahnya berlaku di tempat jangkitan. Tanda-tanda pertama penyakit ini muncul dalam bentuk pengeringan hujung daun. Di sempadan dengan bahagian yang sihat, muncul garis coklat gelap.

Kulat adalah patogen yang sangat stabil, dan dapat menahan fros dan kekeringan. Bertoleransi dengan titisan air ketika disembur. Langkah-langkah kawalan adalah sama seperti dengan anthracnose.

Penyakit ini diprovokasi oleh aktiviti cendawan - oomycetes. Pada peringkat awal penyakit, bintik kuning konfigurasi tidak teratur muncul di bahagian atas plat daun. Selepas beberapa ketika mereka bertukar menjadi coklat dan kemudian bertukar menjadi coklat. Lapisan kelabu muncul di bahagian bawah helaian, yang kemudian menjadi hitam. Daun sakit berkumpul, bergelombang dan jatuh. Pada peringkat kemudian, penyakit ini mempengaruhi sistem vaskular tumbuhan. Pada potongan, ini muncul sebagai kapal yang gelap.

Keadaan yang sesuai untuk perkembangan fitopatologi adalah:

  • keasidan substrat tanah yang tinggi;
  • kelembapan tinggi;
  • akses terhad ke udara segar, pengudaraan yang lemah.

Punca penyakit ini adalah pembasmian kuman dan tanah yang lemah. Untuk tujuan pencegahan, benih ditanam di dalam air pada suhu + 50 ° C selama 20 minit sebelum menanam. Benih hangat direndam dalam air sejuk selama 3 minit dan kemudian dikeringkan di udara..

Kelembapan rendah dijaga di dalam bilik. Lekapan memerlukan penipisan berterusan untuk meningkatkan akses udara. Untuk membasmi kuman tanah secara berkala perlu diubah.

Apabila penyakit merebak ke tanaman, daun dan cabang sampingan yang dijangkiti dikeluarkan. Penyemburan dilakukan dengan persiapan cecair Bordeaux, Bravo atau Quadrice. Sekiranya tanah sudah tercemar, maka penyemburan tidak termasuk.

Penyakit ini disebabkan oleh kulat erysiphoid ektoparasit. Tanda-tanda kerosakan pertama adalah bintik-bintik putih pada daun dengan warna kelabu dalam bentuk lapisan serbuk. Kemudian bintik-bintik ini menjadi gelap dan bertukar menjadi hitam. Lama kelamaan, kegelapan menyebar ke seluruh helaian, dan menutupnya dari dua sisi. Bunga, bersama dengan daun, kering dan gugur. Kelembapan hingga 60% dan udara hangat dari 15 hingga 26 ° C sangat kondusif untuk perkembangan penyakit ini..

Untuk mengelakkan cendawan serbuk, tanaman domestik tidak boleh disenyawakan dengan baja nitrogen, terutama ketika proses pematangan sedang berlangsung. Oleh kerana spora jarak jauh dengan mudah, bakteria dapat dibawa masuk dari pokok yang terletak di luar tingkap. Perkembangan penyakit ini dipengaruhi oleh kekurangan udara, namun draf juga dikontraindikasikan. Tunas yang terkena boleh dirawat dengan sulfur, whey susu atau susu..

Dengan penyakit ini, bintik-bintik berkarat muncul di daun. Sekiranya mereka digosok di tangan, maka serbuk terbentuk. Penyakit ini juga berlaku pada kulat. Ini muncul sebagai hasil penyiraman yang banyak, kekurangan pencahayaan yang cukup dan kekurangan udara segar.

Kadang-kadang penyakit ini memasuki bumi dengan biji. Tidak mungkin mengenalinya terlebih dahulu, oleh itu, sebelum menanam, tanah dan benih diproses dengan kalium permanganat. Spora jamur dapat dibawa oleh angin jika pot bunga berdiri di tingkap. Oleh itu, pada musim bunga, semua tanaman harus dirawat dengan campuran Bordeaux untuk pencegahan. Sekiranya karat telah mempengaruhi sebahagian kecil daun, ia harus dikeluarkan..

Kemunculan bintik karat boleh disebabkan oleh dos baja yang tidak betul. Sekiranya substrat tanah tidak lama berubah, tanah harus diganti sepenuhnya..

Penyakit kulat disebabkan oleh aktiviti konidia dan sclerotia di kawasan tanaman yang mati. Pertama, batangnya terjejas, yang ditutup dengan lapisan zaitun keabu-abuan. Kemudian, penyakit ini merebak ke daun dan bunga..

Noda itu menyerupai busuk kering atau bulu kapas yang longgar. Ukurannya sentiasa meningkat. Sekiranya batangnya dililit, maka bahagian atasnya hilang, kerana penguraian tisu berlaku di dalam, kapal mati dan pergerakan jus berhenti.

Penyebab penyakit ini mungkin adalah jangkitan yang disebabkan oleh tingkap terbuka, kelembapan tinggi atau kekurangan udara segar. Penanaman secara berkelompok harus ditipis secara berterusan, kerana dapat menjadi sumber pembentukan bakteria..

Tumbuhan dalaman cenderung tidak terkena parasit, tetapi kadang-kadang ini berlaku. Perosak ini boleh:

  • Aphid. Serangga yang menghisap jus dari tisu tumbuhan.
  • Tanda cyclamen. Ia menempel pada permukaan daun, sekumpulan kutu besar kelihatan seperti debu.
  • Nematod. Adalah sukar untuk mengatasi perosak ini, tetapi jarang mempengaruhi bunga dalaman..
  • Penyakit Mealybug. Ini adalah kumbang kecil yang ditutupi bulu..
  • Perisai. Oleh itu, dilindungi oleh pelindung lilin, penyediaan serangga tidak bertindak.
  • Gajah anggur. Kumbang daun.
  • Ulat. Jarang menjangkiti tanaman dalaman.

Penyelenggaraan tanaman dalaman memerlukan penjagaan berterusan dan pemeliharaan keadaan iklim yang diperlukan. Anda perlu memantau faktor utama: kelembapan dan suhu udara di dalam bilik. Penurunan tajam atau kenaikan petunjuk ini tidak boleh dibenarkan. Perlu menukar tanah lebih kerap dan periksa keasidannya. Oleh itu, anda dapat mengelakkan kerosakan pada tanaman dalaman oleh penyakit kulat dan perosak..

Mengapa bunga sakit: gejala dan sebabnya

Pengarang: Natalya Kategori: Tanaman Rumah Diterbitkan: 05 Februari 2019 Dikemas kini: 04 November 2019

Merawat tanaman dapat menimbulkan kegembiraan ketika melihat bunga yang indah dan sihat, dan kesedihan akibat kegagalan: jika tanaman menumpahkan daun, tidak mekar, layu dan mati di depan mata kita, tukang kebun yang tidak berpengalaman mula panik, tidak tahu bagaimana menyelamatkan bunga kegemaran mereka. Namun, tidak ada situasi tanpa harapan, anda hanya perlu tahu di mana mencari jalan keluar untuk masalah tersebut. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda mengenai gejala penyakit tanaman yang paling biasa, serta sebab-sebab kejadiannya..

Dengarkan artikel

Gejala Penyakit Tumbuhan

Pada tanaman yang baru dibeli, daun jatuh.

Tumbuhan, seperti orang, boleh mengalami tekanan akibat perubahan keadaan yang biasa, dan tanda pertama tekanan tersebut adalah kehilangan daun oleh tanaman. Untuk mengurangkan rasa tidak selesa ketika bergerak, kilang mesti dibungkus semasa pengangkutan pada musim sejuk - dilindungi dari udara sejuk.

Daun jatuh serta-merta tanpa kehilangan warna dan turgor.

Selalunya, akibat seperti itu disebabkan oleh perubahan suhu udara yang tajam atau draf sejuk. Sebab lain mungkin peningkatan ketara dalam jumlah cahaya - perlu meningkatkan intensiti pencahayaan secara beransur-ansur.

Tumbuhan pokok boleh menjatuhkan dedaunan secara dramatik jika anda membiarkan pengeringan koma yang teruk.

Daun bertukar menjadi kuning, kemudian hancur.

Banyak tumbuh-tumbuhan secara beransur-ansur mula menurunkan daun yang lebih rendah dari masa ke masa - ini adalah proses biologi biasa yang tidak memerlukan tindakan. Sekiranya tanaman menjatuhkan beberapa daun sekaligus, maka kemungkinan besar disebabkan oleh salutan sejuk atau kelembapan tanah yang berlebihan untuk waktu yang lama.

Daun dilipat dan jatuh.

Selalunya simptom ini menunjukkan bahawa ruangan tidak cukup panas atau bahawa tanaman telah kering, atau tanah di dalam periuk tidak mempunyai waktu untuk kering di antara penyiraman.

Daun bawah kering dan hancur.

Ini mungkin merupakan petanda bahawa tanaman kekurangan air. Punca lain dari fenomena tersebut ialah suhu udara yang terlalu tinggi dan kekurangan pencahayaan..

Daun atas bertukar menjadi kuning.

Sekiranya daun menjadi kuning, tetapi tidak pudar, ini biasanya disebabkan oleh tanaman yang menggunakan air terlalu keras untuk menyiram (air mesti dibiarkan sekurang-kurangnya satu hari sebelum menyiram). Sebab lain mungkin kalium berlebihan di dalam tanah, walaupun pada hakikatnya tanaman itu tidak bertolak ansur dengan kapur..

Batang dan daun tanaman membusuk.

Ini biasanya disebabkan oleh masuknya air pada daun atau di outlet daun ketika suhu bilik rendah. Pada musim sejuk, kekerapan penyiraman dan penyemburan untuk hampir semua tanaman perlu dikurangkan.

Tompok coklat muncul di daun..

Sekiranya bintik-bintik kering, biasanya ini adalah hasil penyiraman yang tidak mencukupi. Perlu diingat bahawa hampir semua tanaman perlu disiram segera setelah tanah atas kering.

Sekiranya bintik-bintik itu lembut dan lembap, ini bermakna anda berlebihan dengan kelembapan.

Tompok kuning atau putih pada daun.

Bintik-bintik seperti itu mungkin muncul jika tanaman terkena sinar matahari langsung untuk waktu yang lama (banyak tumbuhan dari sinar matahari yang tidak tahan) Sebab lain: tanaman itu sakit atau terkena perosak. Noda juga muncul jika tanaman disiram dengan air sejuk atau air masuk ke daun ketika menyiram.

Tepi dan / atau hujung daun kering dan bertukar menjadi coklat.

Selalunya ini berlaku sekiranya daun sentiasa menyentuh dinding, tingkap atau objek lain. Selalunya disebabkan oleh perubahan ini dan udara yang terlalu kering. Cuba tingkatkan kelembapan dengan menyemburkan tanaman atau udara di sekelilingnya dengan air suhu bilik.

Tepi daun coklat atau kuning.

Penyakit ini adalah hasil daripada beberapa sebab. Tepi daun berubah menjadi kuning atau memperoleh warna coklat baik dari kekurangan kelembapan di dalam tanah, dan dari kelebihannya; kerana udara kering di dalam bilik; semasa memberi makan tanaman berlebihan dengan baja mineral; kerana draf sejuk. Perubahan seperti itu berlaku melanggar rejim suhu - suhu terlalu tinggi atau terlalu rendah daripada keperluan kilang. Sebab lain mungkin terlalu kuat atau, sebaliknya, pencahayaan yang tidak mencukupi..

Daun terkulai.

Ini adalah gejala pelanggaran rejim pengairan - kelembapan berlebihan pada akar, dan kekurangannya secara berkala. Daun boleh terkulai jika suhu bilik lebih tinggi daripada keperluan tanaman dan pencahayaan terlalu kuat. Atau jika tanaman itu mempunyai pot kecil dan memerlukan bunga untuk ditransplantasikan ke dalam bekas yang lebih besar. Punca lain: kerosakan tanaman oleh perosak atau kelembapan dalaman yang tidak mencukupi.

Daun menjadi pucat.

Tumbuhan ini mungkin terkena hama labah-labah atau cahaya terlalu terang..

Lubang dan tepi koyak di daun.

Ini sama ada kerosakan perosak atau mekanikal..

Daun berubah warna.

Kekurangan cahaya boleh menyebabkan tanaman dengan daun beraneka ragam kehilangan coraknya dan menjadi monofonik.

Batangnya diregangkan, dan daun baru tumbuh kecil dan pucat.

Tanaman ini kekurangan mineral, dan perlu diberi makan, atau kekurangan cahaya. Tumbuhan diregangkan walaupun musim sejuk tidak betul - suhu bilik terlalu tinggi, penyiraman tidak berlebihan berlebihan dalam cahaya rendah.

Tumbuhan tidak tumbuh atau tumbuh dengan perlahan.

Untuk musim sejuk, ini adalah perkara biasa, kerana di kebanyakan tanaman dalaman, musim sejuk adalah tempoh yang tidak aktif. Sekiranya tanaman dalam tempoh pertumbuhan aktif, tetapi tidak berkembang, maka alasannya mungkin kekurangan mineral. Pembangunan mungkin terhenti kerana akarnya memenuhi seluruh pot, dan keperluannya telah matang untuk pemindahan bunga. Kelembapan berlebihan di tanah dan kekurangan pencahayaan juga dapat menghambat pertumbuhan tanaman..

Tunas jatuh.

Kejatuhan tunas sering disebabkan oleh sebab yang sama dengan jatuh daun. Selain itu, tunas hancur karena kelembapan tanah dan udara yang tidak mencukupi, dari perubahan pencahayaan yang tajam, ketika diserang oleh perosak atau dari perubahan lokasi pot bunga dengan bunga pada saat tunas.

Kekurangan berbunga.

Salah satu sebab utama tanaman tidak berbunga adalah merawatnya dengan tidak betul semasa tempoh tidak aktif. Tanaman tidak mekar jika kelembapan terlalu rendah, jika tidak cukup cahaya, atau jika terlalu banyak mineral terkumpul di dalam tanah. Beberapa jenis tanaman tidak mahu mekar di periuk yang luas.

Berbunga pendek.

Bunga cepat pudar dari kekurangan air - dari penyiraman yang terlalu jarang atau pelit, dari kelembapan yang cukup tinggi, yang dapat ditingkatkan dengan meletakkan periuk di atas palet dengan tanah liat yang basah, dari panas atau kekurangan cahaya.

Plak Pot Seramik.

Lapisan hijau menunjukkan penyiraman berlebihan atau saliran yang buruk - tanah tidak mempunyai masa untuk mengering atau air berlebihan tidak meninggalkan periuk.

Plak putih muncul ketika menyiram tanah dengan air keras (ingat: air mesti dipertahankan sebelum pengairan pada siang hari) atau ketika membaja dengan baja mineral berlebihan.

Anda boleh mengatasi semua masalah ini, tetapi lebih mudah untuk mengelakkan kesilapan dalam perawatan, dengan mematuhi peraturan untuk menanam tanaman dalaman. Bagaimanapun, lebih mudah untuk mengelakkan masalah timbul daripada mencari cara untuk menyelesaikannya.

Tompok coklat di daun spathiphyllum: mengapa ia muncul dan bagaimana menyembuhkan bunga?

Spathiphyllum juga disebut "kebahagiaan wanita." Menurut legenda, dewi cinta Astarte, menikah, memberikan bunga yang indah ini yang memberikan kebahagiaan bagi setiap wanita dan gadis yang mempercayainya.

Dalam artikel ini, akan dijelaskan secara terperinci jenis tanaman apa dan bagaimana ia kelihatan dalam keadaan sihat, serta, sebenarnya, mengapa bintik-bintik gelap muncul coklat dan hitam pada bunga dan apa yang harus dilakukan mengenainya?

Apa bunga ini?

Spathiphyllum adalah tanaman tahunan yang tumbuh di alam liar di Amerika Tengah dan Selatan, serta di beberapa pulau di Asia Tenggara. Bunga ini tumbuh di rumah, menggembirakan dengan bentuk bunga yang tidak biasa dan daun hijau yang besar, berkilat dan terang..

Bagaimana rupa dia?

Ini adalah tumbuhan biseksual kecil dari ketinggian 30 cm hingga 1 m, dengan rimpang pendek dan tidak ada batang sama sekali - bujur atau dengan ujung runcing daun tumbuh terus dari akar. Peduncle keluar dari tanah, diakhiri dengan bunga yang serupa dengan tongkol jagung dengan "kerudung" berwarna putih kehijauan dan bentuk bujur dengan ujung runcing.

Sebab-sebab Spotting Gelap

  • udara kering di apartmen;
  • penyiraman berlebihan atau penyiraman yang terlalu jarang berlaku;
  • heterogen tanah;
  • hipotermia akar;
  • selaran matahari;
  • baja terlalu banyak;
  • kekurangan unsur surih, khususnya besi;
  • kekalahan oleh bakteria atau kulat.

Apa yang dia mengancam?

Bintik-bintik seperti itu memperburuk penampilan spathiphyllum dan mempengaruhi kesihatan umum, oleh itu ia adalah isyarat bahawa tanaman itu tidak dijaga dengan betul atau bahawa ia terkena penyakit, ia boleh:

  1. mengganggu pertumbuhan bunga;
  2. untuk menjahit bunga;
  3. membawa kepada kematian yang lengkap.

Rawatan

Bergantung pada jenis dan lokasi bintik-bintik, rawatan dan resusitasi spathiphyllum boleh berbeza.

Petua pengeringan kecil di kawasan

Sebab kerosakan daun ini adalah udara kering di apartmen.

Langkah-langkah untuk menghilangkan kekeringan bunga yang berlebihan:

  1. semburkan sekurang-kurangnya dua kali sehari;
  2. masukkan periuk dengan tanaman ke dalam dulang dengan tanah liat yang diperluas basah;
  3. letakkan spathiphyllum di sebelah tangki air.

Lesi hujung yang luas

Pada masa yang sama, sempadan kuning kecil dapat dilihat di antara bahagian daun yang sihat dan terjejas. Sebab bintik hitam besar adalah limpahan.

Langkah-langkah untuk menghilangkan kekalahan dari petua Spathiphyllum:

  1. amati peraturan penyiraman yang seragam: lakukan semasa tanah di dalam periuk kering sepertiga dari ketinggiannya;
  2. untuk mengelakkan pengeringan sepenuhnya tanah dan penyiraman berlebihan.

Sebagai peraturan, dalam kebanyakan kes, hanya penyalahgunaan penyiraman tanah adalah penyebab penyakit ini. Maksudnya, pemiliknya sering lupa menyiram tanaman, dan apabila tanah benar-benar kering, mereka mulai membanjiri air dengan banyak dan kuat.

Tepi dan tengah plat kepingan bertukar menjadi hitam dan kering

Pada masa yang sama, terdapat juga sempadan kuning sempit di sekitar kawasan hitam. Sebabnya ialah perkembangan reput akar akibat penyiraman yang terlalu lama.

Langkah-langkah untuk menghitamkan dan menguning di tengah-tengah plat daun tanaman:

  1. Keluarkan tanaman dari tangki, bilas akarnya hingga dibebaskan sepenuhnya dari tanah (bukan di bawah air yang mengalir!).
  2. Potong bahagian akar yang busuk dengan pisau, taburkan irisan dengan arang aktif, keringkan.
  3. Ganti bumi sepenuhnya di dalam periuk, tambahkan karbon aktif, transplantasikan spathiphyllum tanpa menyiram.
  4. Dua hari kemudian, setelah tanah kering, siram bunga dengan air yang sedikit hangat. Masukkan Kornevin ke dalam air.

Bintik gelap dengan sempadan kuning di tengahnya

Sebabnya ialah hipotermia akar jika dituangkan dengan air sejuk pada waktu petang, dan pada waktu malam suhu di apartmen turun atau periuk dengan tanaman berada dalam draf.

Langkah-langkah untuk menghilangkan bintik hitam di bunga:

  1. letakkan bunga di tempat yang hangat;
  2. air hanya dengan air suam;
  3. semburkan dengan Epin (ubat tekanan).

Kekalahan yang meluas tanpa sempadan

Sebabnya baja terlalu banyak digunakan. Biasanya, bintik-bintik seperti itu muncul dengan cepat setelah menambahkan baja: disenyawakan pada waktu petang - pada waktu pagi bunga menjadi sakit.

Langkah-langkah untuk menghilangkan baja berlebihan di tanah Spathiphyllum:

  1. Bilas akar dengan air bersih (bukan di bawah air yang mengalir!).
  2. Ganti tanah sepenuhnya di dalam periuk.

Yellowness

  • Klorosis mungkin merupakan penyebab pertama menguningnya daun spathiphyllum (penyakit yang disebabkan oleh kekurangan zat besi di dalam tanah). Pada masa yang sama, urat tetap hijau, dan daunnya sendiri menjadi kuning dan mungkin jatuh.

Untuk mengelakkan klorosis pada tanaman, anda memerlukan:

  1. ubah tanah menjadi lebih ringan, kerana terlalu padat mengekalkan kelembapan, yang meningkatkan komponen alkali di dalamnya;
  2. menyiram tanaman dengan penambahan beberapa butir asid sitrik per 1 liter air - ini akan meningkatkan keasidan tanah.

Untuk rawatan klorosis harus:

  1. semburkan daun dengan sediaan besi (Ferovit, Antichlorosis);
  2. air bunga dengan ubat yang sama di bawah akar selama tiga hari.
  • Sebab kedua mungkin adalah selaran matahari dari cahaya matahari langsung. Daun menjadi sangat nipis dan rapuh; bintik-bintik atau jalur kuning besar muncul di atasnya.

    Langkah-langkah untuk menghilangkan klorosis pada bunga:

    1. susun semula bunga dalam naungan separa - di tingkap menghadap ke utara;
    2. jika di rumah semua tingkap menghadap ke arah cerah, maka anda boleh memindahkan spathiphyllum dari tingkap.
  • Sebab-sebab kekuningan spathiphyllum bukan sahaja daun, tetapi juga bunga, serta apa yang harus dilakukan dalam kes ini, yang telah kami jelaskan dalam bahan ini.

    Dedaunan menghitam dari tepi, kedutan dan pudar

    Penyebab layu daun spathiphyllum adalah gummosis (penyakit ini disebabkan oleh bakteria Xanthomonas dieffenbachiae, yang memasuki tanaman dengan setetes air). Selain itu, jika bunga bakung Dieffenbachia, Anthurium atau Calla tumbuh di dekat bunga, risiko jangkitan dengan gummosis meningkat.

    Langkah-langkah untuk menghilangkan gammosis:

    1. daun berpenyakit dikoyak dan dibuang;
    2. daun yang sihat dibasuh dengan air mengalir dan sabun cucian;
    3. rawat daun dan keseluruhan bunga dengan persediaan mikrobiologi Glyokladin, Alirin atau Gamair;
    4. semburkan bunga ke atas daun dengan stresogen (Epin, HB-101).

    Mengenai apa yang harus dilakukan jika bukan sahaja daun layu, tetapi juga bunga spathiphyllum, baca di sini.

    Pencegahan Penyakit Berulang

    Agar spathiphyllum tidak sakit dan senang dengan daun yang sihat, perlu diperhatikan teknologi pertanian:

    1. air tanaman tepat pada waktunya dan sama rata: jangan biarkan kering dan jangan tuangkan;
    2. menyediakan tanah dan saliran yang longgar, serta keasidan tanah yang optimum (pH 5–5,5);
    3. letakkan periuk spathiphyllum di bawah cahaya matahari yang tersebar;
    4. jika perlu, beri makan dengan persediaan besi;
    5. jangan tanam dieffenbachia, anthuriums atau callas yang berdekatan.

    Penjagaan selanjutnya

    Setelah menghilangkan semua punca bintik pada daun spathiphyllum, penting:

    1. mengekalkan suhu dan kelembapan optimum;
    2. semburkan daun tepat pada waktunya;
    3. beri makan dengan baja mineral untuk tanaman aroid yang tidak mengandungi kapur (contohnya, Biomaster, Bunga) dalam kadar 1 g per 1 liter air seminggu sekali.

    Kesimpulan dan kesimpulan

    Spathiphyllum adalah bunga buatan sendiri yang cantik dan asli dengan watak yang murung. Agar dia tidak terluka dan mekar untuk waktu yang lama, penting untuk merawatnya dengan betul dan tidak membuat kesalahan penjagaan yang dijelaskan dalam artikel.

    Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Tempat daun: penerangan dan foto jenis penyakit

    Bintik-bintik coklat, putih, hitam di taman kegemaran mereka sekurang-kurangnya sekali diperhatikan oleh setiap tukang kebun. Pengambilan daun tidak hanya merosakkan penampilan tanaman, tetapi juga menghilangkan bahagian terbesar tanaman. Bintik boleh mempunyai bentuk dan warna yang berbeza. Mereka muncul pada daun dari usia apa pun, tetapi membahayakan tanaman muda. Terdapat penyakit yang tidak hanya mempengaruhi daun, tetapi juga buah-buahan. Mengesan secara agresif menyebabkan pengeringan daun, jatuhnya pramatang dan, sebagai akibatnya, gangguan proses fisiologi di kilang, penipisan dan kematiannya.

    Untuk memahami bagaimana menangani "kehebatan warna-warni" ini, anda perlu mengenal pasti penyakit ini, menangani patogen dan laluan. Kulat, bakteria, dan virus boleh menyebabkan bercak daun. Tetapi selalunya terdapat kesan asal kulat, yang mempengaruhi sebilangan besar tanaman kebun dan tanaman dalaman.

    Titik putih

    Pada peringkat awal, bintik putih menampakkan diri dalam bentuk banyak bintik-bintik coklat bulat kecil di dedaunan. Kemudian bintik-bintik ini tumbuh, bahagian tengahnya cerah, dan tepinya menjadi coklat. Dalam cuaca basah, bintik-bintik dapat membusuk, dan dalam cuaca panas mereka dapat mengering dan jatuh, meninggalkan lubang pada cadar.

    Dari dedaunan, penyakit ini merebak ke seluruh tanaman. Pucuk yang terkena pertama kali ditutup dengan bintik coklat, dan kemudian mati. Buah menjadi kecil, tidak sedap atau tidak sesuai untuk dimakan..

    Budaya yang Terlibat

    Tanaman beri (strawberi, kismis, gooseberry, raspberi) terjejas teruk oleh bintik putih. Blackcurrant lebih cenderung menderita penyakit ini daripada merah dan putih. Pada gooseberry, bintik putih "menutupi" seluruh semak. Daun yang terkena kering dan gugur. Beri yang ditutup dengan lapisan putih kehilangan rasa, dan membusuk semasa kelembapan tinggi.

    Tidak kurang menyedihkan "gambar" dengan kekalahan pir. Tanda-tanda pertama penyakit ini muncul sebagai bintik kelabu pada bulan Mei. Buah tidur cenderung menutupi "tanda" yang sama.

    Bintik putih juga boleh mempengaruhi tomato. Bintik-bintik keperangan mula-mula muncul di daun bawah. Kemudian ukurannya bertambah dan menyebar di sepanjang batang dan tangkai atas. Sebagai peraturan, buahnya tetap utuh.

    Ejen penyebab penyakit

    Semua kultur (kecuali gooseberries) dipengaruhi oleh kulat Mycosphaerella fragariae Lind. Dan penyakit ini disebut septoria. Patogen aktif membiak dalam tempoh ketika hujan bergantian dengan hari-hari cerah (dalam cahaya, jamur berkembang lebih cepat). Suhu optimum untuk pengedarannya ialah 20-25 ° C. Tetapi +3 dan +35 bukan penghalang baginya.

    Sclerotia dengan spora terbentuk di kawasan daun yang terkena, yang bercambah tahun depan dalam keadaan yang baik.

    Punca penyebaran septoria adalah tumbuhan yang berpenyakit dan serpihan tumbuhan yang tidak bersih.

    Gooseberry dipengaruhi oleh kulat Phylosticta Grossulariae Sacc. Keanehannya adalah bahawa ia "menangkap" hanya semak yang sakit dan tua. Lebih-lebih lagi, jika penyakit itu terwujud pada musim ini, tidak semestinya penyakit itu akan muncul pada musim berikutnya.

    Ubat Septoria

    Selalunya, cecair Bordeaux digunakan dalam memerangi septoria. Pada masa pokok renek dan pokok masih tanpa dedaunan, mereka dirawat dengan larutan 4%. Untuk daun yang tumbuh, dibenarkan menggunakan larutan 1%. Untuk menghilangkan bintik putih, tempat tidur dengan strawberi disembur tiga kali dengan larutan campuran Bordeaux 1%:

    • yang pertama sebaik sahaja tunas mula muncul;
    • yang kedua - selepas 10 hari;
    • yang ketiga - selepas penuaian.

    Juga, dalam memerangi bintik putih, persiapan Horus berkesan (penggunaan 0.7 kg / ha sebelum berbunga dan 0.4 kg / ha setelah berbunga) dan Switch (penggunaan 1 kg / ha).

    Penting untuk diingat bahawa pemprosesan strawberi tidak boleh dilakukan dalam tempoh berbuah. Sekiranya langkah yang diperlukan diperlukan, maka beri tidak boleh dimakan setelah penyemburan..

    Berjuang tanpa bahan kimia

    Malangnya, walaupun sediaan kimia tidak selalu berkesan terhadap kulat Mycosphaerella fragariae Lind. Tetapi jika langkah pencegahan diambil, maka penyakit itu dapat dikalahkan.

    Oleh kerana bahagian-bahagian tanaman yang dijangkiti adalah sumber jangkitan, mereka perlu dipisahkan tanpa ampun. Setelah melihat bintik-bintik yang mencurigakan pada daun semak atau strawberi, mereka mesti segera dibuang.

    Sekiranya stroberi keseluruhannya terjejas, maka anda perlu memilih gerai muda yang tidak rosak dan memindahkannya ke tempat baru secepat mungkin. Gali tempat tidur lama dan tanam tanaman yang tidak mudah dijangkiti penyakit ini.

    Anak benih tomato paling sering mengalami bintik putih, jadi apabila anda membelinya, anda perlu menolak spesimen walaupun dengan bintik-bintik kecil. Lebih baik, tentu saja, menanam anak benih sendiri, menggunakan benih yang tidak dijangkiti penyakit kulat. Sekiranya spesimen berpenyakit dijumpai di atas katil, ia dikeluarkan dan dibakar. Selepas penuaian, mereka juga melakukan bahagian atas. Di tempat di mana tomato tumbuh, tahun depan anda hanya boleh menanam tanaman yang tidak menghidap penyakit kulat.

    Semasa menanam tomato di rumah hijau, anda perlu memantau kelembapan: sering berventilasi dan meminimumkan penyiraman.

    Bayangkan betapa menghina kulat itu! Saya bangun pada musim bunga, dengan harapan ia akan berpesta dan berlipat ganda, dan di sini sekali lagi - dan tidak ada "rumah"! Perkara yang buruk hanya boleh "tertidur" dan menunggu pemilik laman web itu kehilangan kewaspadaan.

    Apa yang perlu dilakukan dengan penuaian

    Sekurang-kurangnya sekali, kita masing-masing makan pir dan gooseberry "berbintik" di cangkang. " Sudah tentu, mereka tidak meracuni sesiapa pun. Tetapi rasanya lebih buruk daripada buah-buahan yang sihat. Di samping itu, jumlah vitamin, asid organik dan sebatian aktif biologi dalam buah beri dari tanaman yang dijangkiti dikurangkan. Artinya, mereka bukan sahaja tidak enak, tetapi juga tidak berguna. Oleh itu, timbul persoalan - mengapa ada masa itu?

    Titik coklat

    Titik coklat muncul pada bulan Mei - awal bulan Jun dengan bintik-bintik zaitun ringan, yang hampir tidak dapat dilihat. Kemudian mereka bertukar menjadi kuning atau coklat, dan mekar berwarna kelabu atau coklat kehijauan muncul di bahagian bawah daun, di mana spora matang, bersedia untuk menempuh jarak jauh di angin sepoi-sepoi. Coklat coklat hanya terdapat pada beberapa tanaman hingga ke pucuk dan buah. Tetapi disebabkan oleh fakta bahawa daun yang terkena mati, memperburuk fotosintesis keseluruhan tanaman, ia mulai tertinggal dalam pertumbuhan dan tidak lagi dapat berbuah sepenuhnya.

    Tanda-tanda seperti itu dapat dijumpai di pelbagai tanaman kebun. Lebih-lebih lagi, budaya yang berbeza dipengaruhi oleh pelbagai jenis jamur. Tetapi kerana mereka semua mempunyai tanda dan kaedah perjuangan yang sama, mereka sering bersatu dengan nama yang sama "brown spotting".

    Ejen penyebab dan "mangsa"

    Cladosporium fulvum adalah kulat yang paling kerap menyerang tomato dan timun. Lebih-lebih lagi, tidak hanya daun yang rosak pada timun, tetapi juga bahagian atas dan buahnya. Kadang-kadang dijumpai pada peonies. Cladosporiosis pada tahap pertama dimanifestasikan pada bintik-bintik yang ringan dan berbentuk tidak teratur di bahagian luar daun. Kemudian lapisan coklat atau kelabu muncul di bahagian bawah. Daun mula kering dan melengkung, tetapi tidak jatuh. Penyakit ini sering berlaku di tanah tertutup, apabila suhu di rumah hijau disimpan pada suhu 20-25 ° C, dan kelembapan - 90%.

    Cendawan Marssonina mempengaruhi stroberi, kacang, poplar, birch. Sekiranya pada tanaman hiasan hanya penampilan yang dipengaruhi oleh marsoniosis, kemudian "menetap" pada kacang, ia mempengaruhi daun, tunas, bunga dan buah-buahan. Penyakit ini adalah bencana sebenar yang dapat memusnahkan penuaian ladang besar. Cendawan ini tidak kurang berbahaya bagi strawberi liar, kerana daunnya sangat teruk sehingga tanamannya mati. Keadaan utama untuk perkembangan marsoniosis adalah kelembapan yang sangat tinggi.

    Cendawan Phyllosticta "menyukai" dedaunan raspberry, pokok epal, pir, chestnut, abu gunung, elm dan maple. Phyllosticosis juga terdapat pada tanaman dalaman (ficus, ivy, pokok palma). Kerana kulat ini, buah berangan tetap tanpa dedaunan pada bulan Julai atau awal Ogos. Pada tanaman buah, ia juga menampakkan dirinya sebagai kudis.

    Persediaan bintik coklat

    Pada tanda-tanda pertama penyakit pada tomato dan timun, mereka dirawat dengan ubat Penghalang (8 g per 10 liter air). Semburkan semula katil selepas 10 hari. Sekiranya tidak ada ubat seperti itu, anda boleh menggunakan produk berasaskan tembaga..

    Untuk strawberi liar yang dijangkiti bintik coklat, Euparen atau Gamair sesuai. Mereka menyemburkan kebun sebelum berbunga dan setelah menuai. Sebagai langkah pencegahan terhadap marsoniasis, Horus, Ridomil, Ordan, Bravo digunakan..

    Untuk menyelamatkan tanaman kacang, pokok disembur sebelum getah mengalir dengan larutan 3% cecair Bordeaux. Kemudian, ketika daun mulai tumbuh, rawatan berganda dilakukan dengan selang 10 hari dengan larutan 1%.

    Dalam memerangi phylloctictosis, campuran Bordeaux juga berkesan. Dia menjalankan 2-3 rawatan setiap musim.

    Mawar yang mengalami bintik coklat dirawat 2-3 kali setiap musim dengan larutan tembaga sulfat 3% atau dengan Zineb dan Benlat.

    Ubat rakyat

    Dengan bintik coklat, anda boleh mencuba kaedah tradisional menggunakan resipi berikut:

    • Dalam 10 l air tambahkan 300 g abu dan rebus. Dengan kaldu ini, siram tanaman setiap hari, bergantian dengan larutan kalium permanganat yang lemah.
    • Kisar 0.5 kg bawang putih yang dikupas, campurkan dengan 10 l air, bersikeras dan semburkan tanaman yang sakit selama sehari.

    Dana ini boleh digunakan pada peringkat awal penyakit atau sebagai profilaksis..

    Tindakan pencegahan

    Agar tidak bertemu dengan bintik coklat, anda perlu mematuhi peraturan mudah berikut:

    • pilih jenis tahan;
    • rendam biji sebelum disemai dalam larutan racun kulat;
    • dapatkan hanya bahan penanaman yang sihat;
    • sediakan pertukaran udara yang baik (jangan tanam tanaman dengan dekat, ambil daun tomato yang lebih rendah, ventilasi rumah hijau);
    • elakkan pengumpulan kelembapan pada daun (air di bawah akar dan hanya dengan air suam pada waktu pagi);
    • selepas menuai, angkat dan bakar bahagian atas, daun dan pucuk yang terkena;
    • memproses alat rumah hijau dan kebun dengan pembasmi kuman;
    • jangan gunakan baja dan kompos segar (di persekitaran ini, sebarang kulat patogen berkembang dengan aktif).

    Bahaya pada buah

    Sudah tentu, tidak ada yang akan makan kacang-kacangan yang busuk dari marsoniosa. Dan epal dan pir, apabila terkena phylostictosis, kehilangan penampilannya sahaja dan tidak menjejaskan kesihatan manusia, jadi anda boleh mengupas kulit dan memakan pulpa. Sekiranya ada buah yang tidak terluka, burung yang rosak dapat diberi makan.

    Dalam keadaan apa pun buah-buahan tidak boleh diwarnai dengan kompos!

    Titik kering

    Penyakit ini membahayakan bukan sahaja dedaunan, tetapi juga buah-buahan. Dalam keadaan yang sangat baik, penyakit ini dapat mengurangkan hasil sebanyak 50%. Pada mulanya, bintik kering muncul sebagai bintik-bintik gelap dengan pelbagai ukuran pada daun. Kemudian daun mula berubah menjadi kuning dan kering. Pada buah yang terkena, bintik-bintik hitam dapat dilihat di mana reput tersembunyi..

    Yang menderita bintik kering

    Kentang, tomato, lada, kubis - ini adalah budaya kegemaran penyakit ini. Di antara tanaman buah, bintik kering paling banyak dipengaruhi oleh anggur. Pokok epal juga mungkin rosak..

    Sebab penyakit

    Ejen penyebab bintik kering adalah kulat Alternaria solani. Oleh itu nama penyakit ini - alternariosis.

    Keadaan terbaik untuk kulat ini ialah: suhu 26 ° C dan kelembapan tinggi. Ia menyebar dengan bantuan mycelia dan conidia, yang dibawa melalui udara. Juga, jangkitan boleh berlaku melalui tanah dan bahan penanaman. Tumbuhan yang paling banyak terjejas dan lemah.

    Persediaan menentang Alternaria

    Sebilangan besar racun kulat dapat menekan perkembangan alternariosis. Anda boleh menggunakan Ridomil, Quadris, Poliram. Sekiranya terdapat tembaga sulfat, maka untuk penyemburan, anda boleh menyediakan larutan 10 liter air, 200 g tembaga sulfat dan serpihan sabun. Sekiranya anda perlu menyemburkan tanaman pada peringkat berbuah, gunakan sediaan biologi Trichodermin, Bactofit, Planriz. Ia juga digunakan pada awal musim tanam untuk tujuan pencegahan.

    Pemprosesan dilakukan dengan selang waktu 10-14 hari sehingga tanda-tanda penyakit itu hilang sepenuhnya.

    Ubat rakyat

    Produk tenusu telah berulang kali membuktikan keberkesanannya dalam memperjuangkan tanaman. Di samping itu, whey dan susu meningkatkan imuniti tumbuhan, menjadikannya kurang rentan terhadap kulat patogen..

    Penyelesaian berikut disediakan untuk menyemburkan katil sayuran:

    • dalam 5 l air tambahkan 15 tetes yodium dan 0,5 l susu tanpa lemak;
    • 1 l serum dicampurkan dalam 10 l air.

    Kunci kesihatan dalam pencegahan

    Pengeringan kering adalah penyakit kulat, jadi langkah pencegahan yang dijelaskan di atas akan melindungi tanaman dari alternariosis.

    Satu-satunya ciri adalah bahawa kulat ini menjangkiti tumbuhan yang lemah. Oleh itu, perlu mematuhi teknologi pertanian tanaman yang ditanam dan memantau kesuburan tanah. Tindakan pencegahan tidak diperlukan untuk memproses katil Imunosit beberapa kali dalam satu musim. Untuk ini, 1 tab. dihancurkan dan dilarutkan dalam 2 l air.

    Makan Buah Sakit

    Sayur-sayuran dan buah-buahan yang rosak oleh alternosis menjadi tidak sesuai untuk dimakan. Dengan luka kecil, mereka kehilangan selera. Contohnya, tomato mungkin tidak terasa atau pahit. Dalam kes yang lebih maju, reput tumbuh pada buah, yang membahayakan kesihatan..

    Titik hitam kulat

    Ejen penyebab bintik hitam adalah beberapa kulat yang menyerang tumbuh-tumbuhan yang berbeza. Tetapi gejala penyakit ini tidak jauh berbeza. Coklat gelap, bintik-bintik hampir hitam dengan bahagian tengah atau tepi yang terang muncul di dedaunan. Tisu yang rosak membengkak. Penyakit ini menangkap batang dan pucuk. Tumbuhan melemah, membuang dedaunan, menolak untuk berbunga, pucuk yang rosak mati. Tanpa rawatan, belukar boleh mati.

    Budaya sakit

    Titik hitam mempengaruhi bunga mawar, ungu, anggur. Dan jika penampilan pokok renek hiasan, bintik hitam adalah ancaman serius terhadap anggur..

    Bintik-bintik hitam, berbentuk nekrotik muncul pada bulan Jun pada pucuk muda. Lama kelamaan, kawasan yang terkena ditutup dengan tisu gabus, daunnya kering dan pucuknya mati. Kayu tahunan bertukar menjadi kelabu. Buah beri di semak-semak yang terjejas memperoleh warna ungu dan rasa yang tidak menyenangkan..

    Ejen penyebab bintik hitam

    Anggur menjangkiti Phomopsis viticola. Penyakit ini disebut phomopsis atau eskorioz. Spora kulat dibawa oleh angin, serangga. Berkecambah dalam keadaan lembap. Tumbuhan memasuki kawasan pedalaman akibat kerosakan pada korteks dan stomata. Phomopsis melemahkan semak, mengurangkan ketahanan musim sejuknya dan selama 5-6 tahun perkembangan yang tidak terkawal, penyakit ini membunuh belukar.

    Titik mawar hitam disebabkan oleh jamur Marssonina rosae. Cendawan hibernate di tanah dan serpihan tumbuhan. Kulat berkembang dalam tempoh dengan suhu rendah dan hujan yang kerap. Selalunya, semak yang kekurangan kalium jatuh sakit.

    Ubat untuk rawatan

    Cendawan fomopsis merebak jauh ke dalam tisu, jadi racun kulat kontak tidak sesuai untuk mengawalnya. Perlu menggunakan ubat sistemik yang bertujuan untuk melindungi tanaman jangka panjang..

    Sekiranya musim panas yang lalu terdapat pucuk sakit di semak, maka musim musim panas harus dimulakan dengan menyemburkan anggur dengan persiapan DNOC atau Nitrafen. Lakukan prosedur sebaik sahaja buah pinggang mula membengkak. Ini adalah agen beracun yang kuat, jadi ia tidak boleh digunakan pada daun dan buah hijau.

    Pada bulan-bulan musim panas, setelah hujan berpanjangan atau pertumbuhan yang kerap, penyemburan pencegahan dengan Euparen, Kaptan, Maxim.

    Pada tanda pertama bintik hitam pada mawar, dedaunan yang rosak dikeluarkan dan semak mula disembur dengan racun kulat (Skor, Topaz, Fundazol). Pemprosesan dilakukan setiap 10 hari sehingga bintik-bintik baru berhenti muncul. Dianjurkan untuk menumpahkan tanah di sekitar semak dengan Fitosporin. Ini adalah ubat biologi yang tidak memusnahkan mikroorganisma yang bermanfaat..

    Pada musim luruh, sebelum menutup bunga mawar, anda perlu membebaskan semak dari daun dan menyemburkannya dengan larutan besi sulfat 3%.

    Cara perjuangan rakyat

    Merebus buah sitrus dan ramuan herba tidak menyelamatkan dari bintik hitam. Ubat bawang putih dan bawang ternyata lebih berkesan..

    Untuk ini, 40 g sekam didihkan, dibiarkan meresap selama 8 jam. Penyelesaian yang dihasilkan menumpahkan tanah di sekitar bunga ros.

    Untuk menyemburkan semak belukar, larutan 1 ml yodium dan 400 ml air disediakan.

    Langkah pencegahan

    Sekiranya anda mengikuti beberapa peraturan ketika menanam anggur, anda dapat meminimumkan kemungkinan tanaman merambat dijangkiti bintik hitam..

    Perlu menanam jenis yang tahan terhadap penyakit kulat. Pada musim luruh, sebelum anda menutup semak, pastikan untuk melepaskan pucuk dengan kerosakan dan noda. Pada musim bunga, seawal mungkin, ikatlah tanaman merambat, mencegahnya turun ke tanah. Memberi makan semak secara kerap dengan baja dengan kandungan boron dan zink yang tinggi.

    Agar bunga ros tidak menyakitkan, mereka juga pada musim bunga, sebelum aliran getah bermula, keluarkan semua pucuk yang rosak dan lakukan penyemburan pencegahan dengan besi sulfat. Untuk menjadikan mawar kuat, mereka disenyawakan dengan baja organik dan mineral. Dan pastikan untuk mengganti pakaian atas akar dan daun.

    Bahaya bintik hitam

    Keburukan escoriosis adalah bahawa penyakit ini dianggap "kronik." Sekiranya banyak penyakit kulat, jika tanaman dirawat dengan persediaan dan disimpan dalam keadaan yang sesuai, "pergi" selama musim, maka eskoriosis (phomopsis) harus berjuang selama lebih dari satu musim, secara harfiah menaklukkan setiap pokok anggur dan sebilangan besar anggur. Terutama jika anda ingat bahawa penyakit ini memberi kesan serius kepada beri, menjadikannya tidak sesuai untuk dimakan.

    Titik hitam bakteria

    Noda pada daun yang disebabkan oleh bakteria, sebagai peraturan, tidak menyebabkan bahaya yang besar, tetapi sebilangannya masih dapat membahayakan tanaman.

    Budaya yang Terlibat

    Bakteria yang paling "jahat" menjangkiti tomato dan lada. Pada mulanya, bintik-bintik berair berukuran 1-2 mm muncul di tomato, kemudian mereka "merayap" di atas daun, batang dan tangkai daun. Lama kelamaan, bintik-bintik ini menjadi kuning. Bintik-bintik hitam cembung dengan sempadan berair pertama kali muncul pada buah-buahan, dan kemudian ulser busuk cepat terbentuk di tempat-tempat ini.

    Pada lada, bintik-bintik berair yang sama terletak di sepanjang urat dan, kerana ini, memperoleh bentuk sudut. Ulser serupa muncul pada buah..

    Tanda-tanda jangkitan pertama muncul selepas 2-5 hari, dan setelah beberapa minggu anda dapat mengesan penyakit di seluruh kebun.

    Ejen penyebab penyakit

    Tomato dan lada dipengaruhi oleh bakteria yang sama - Xanthomonas vesicatoria. Selalunya, tanaman dan anak benih yang belum matang muda sakit. Jangkitan berlaku melalui stomata dan kerosakan mekanikal. Bakteria mula aktif berkembang pada kelembapan udara 70% dan suhu 25 ° C. Pada suhu yang lebih rendah, perkembangannya menjadi perlahan, tetapi disambung semula dengan keadaan yang menguntungkan..

    Bakteria berjaya hibernasi pada biji dan serpihan tumbuhan. Lebih-lebih lagi, diperhatikan bahawa jika laman web ini dibersihkan dengan teliti dan bakteria sumber kuasa tidak dibiarkan, maka ia akan mati setelah 5 hari.

    Produk Perlindungan

    Untuk mengecualikan jangkitan melalui bahan biji yang berpenyakit, benih direndam. Untuk tujuan ini, gunakan larutan trisodium fosfat (12 g setiap 100 ml air). Benih direndam selama 1 jam, dan kemudian dibasuh di bawah air yang mengalir. Ubat Planriz membunuh bukan hanya bakteria yang terselamat di membran, tetapi juga jangkitan intra-seminal. Benih tahan selama 6 jam.

    Malangnya, hampir mustahil untuk menyelamatkan tanaman yang dijangkiti. Oleh itu, untuk mengelakkan jangkitan, penyemburan profilaksis dilakukan. Anak benih boleh diairi secara berkala dengan Fitosporin, Bactofit, Planriz. Setelah menanam di tanah, tanaman muda disembur dengan Fitolavin.

    Ubat rakyat

    Mereka yang tidak menggunakan bahan kimia semasa menanam sayur-sayuran dapat menggunakan larutan kalium permanganat yang lemah untuk rawatan benih, di mana benih disimpan selama 30 minit. Atau rendam biji dalam air panas pada suhu 60 ° C. Rawatan haba dijalankan selama 20 minit.

    Kalium permanganat juga sesuai untuk membasmi kuman anak benih. Ramai tukang kebun yang berpengalaman menggunakan larutan serum (0,5 l per 10 l air).

    Tindakan pencegahan

    Agar tidak bersedih dengan tanaman yang hilang, penting untuk mengingat perkara berikut:

    • Solanaceae dapat dikembalikan ke kebun setelah 3 tahun;
    • gunakan benih hanya dari tanaman yang sihat;
    • rawatan pra-menyemai adalah wajib;
    • memberikan keadaan pertumbuhan yang optimum (tanaman kuat kurang terdedah kepada "serangan" kulat dan bakteria);
    • bersihkan semua serpihan tumbuhan dengan teliti;
    • jika tanaman yang dijangkiti dijumpai di rumah hijau, tanah mesti diganti.

    Kerosakan bakteria

    Sekiranya langkah pencegahan tidak diambil ketika menanam tomato dan lada, maka anda boleh kehilangan sebahagian besar tanaman. Titik hitam bakteria berkembang sangat cepat..

    Sekiranya jangkitan di laman web ini berlaku, anda perlu mengumpulkan buah yang belum matang secepat mungkin (ia akan matang di rumah). Buah-buahan yang rosak dengan tanda reput menjadi berair, pahit, dan tidak dapat digunakan..

    Bakteria, virus, kulat - tidak kira apa yang menjadi sumber penularan. Penyakit yang dimanifestasikan dalam bentuk bintik menyebabkan bahaya besar dan bagaimanapun juga, tanaman yang dijangkiti tidak dapat ditinggalkan tanpa rawatan.

    Apakah bintik-bintik coklat dan lain-lain pada daun dan bunga spathiphyllum? Kaedah untuk merawat tanaman

    Spathiphyllum, secara umum, adalah bunga tropis yang tidak diperlukan, tetapi apabila dilepaskan dengan tidak betul, ia membuang daun, menjadi lesu dan tidak bermaya, bintik-bintik muncul di piring daun. Hari ini kita akan membincangkan sebab-sebab bintik daun, sifat dan akibatnya. Penanam yang berpengalaman akan berkongsi kaedah bantuan kecemasan yang berkesan di rumah..

    Penyebab bercak daun dan bunga

    Spathiphyllum adalah tumbuhan yang tidak berubah-ubah dan tidak bersahaja, berasal dari Amerika Selatan dan Tengah, di mana iklim tropika dan kelembapan hidup adalah syarat yang diperlukan untuk pertumbuhan eksotik.

    Varieti yang dibiakkan khas - kacukan Spathiphyllum (Merah, Cupido, Wallis, Picasso, Strauss) dibezakan dengan penyebaran semak dengan jisim hijau yang besar. Daun, berkilau atau berkulit, bergelombang atau berbentuk tombak dan sepucuk bunga putih seperti belayar, membuat semula flora hutan tropika lembap di taman bunga dan tapak semaian.

    Kemunculan bintik-bintik pada daun dan bunga adalah tanda pertukaran jus terganggu, kegagalan proses fotosintesis, gejala jangkitan virus dan kulat.

    Sebab-sebab bintik plat Spathiphyllum:

    • yang utama - kelembapan berlebihan, pelanggaran peraturan minum;
    • jangkitan virus, bakteria atau kulat;
    • menghisap perosak (kutu, thrips, aphids, dll.);
    • ketidakpatuhan dengan standard suhu (perbezaan harian, pembekuan sistem akar);
    • kekurangan cahaya pada musim gugur-musim sejuk;
    • pelanggaran norma dan cara makan (kelebihan atau kekurangan nitrogen, zat besi, dan nutrien lain);
    • substrat lama, berlapis, peningkatan keasidan campuran tanah, komposisi yang tidak betul.

    Punca jangkitan dikenal pasti berdasarkan warna, konsistensi, luas penyebaran, pewarnaan, dan, dengan demikian, rawatan ditetapkan.

    Sekiranya bintik-bintik coklat muncul

    Punca penyebab bintik coklat Spathiphyllum:

    1. Titik bulat coklat kering adalah hasil cahaya matahari langsung, ini adalah luka bakar. Titik sedemikian tidak menular, tidak merebak ke seluruh pelat dan tidak disebarkan ke "jiran".
    2. Pembentukan coklat gelap pada daun dan roset muncul dengan hipotermia sistemik sistem akar.
    3. Bintik-bintik coklat di permukaan daun - bunga kekurangan khasiat. Campuran pada mulanya harus berkhasiat. Semasa musim tumbuh, Spathiphyllum kekurangan kekuatan. Tetapi walaupun berlebihan atau tidak mematuhi dos baja, bintik coklat juga muncul di kepingan lembaran.
    4. Jangkitan kulat (larut malam, klorosis, Fusarium dan reput kelabu) meninggalkan bintik-bintik coklat muda dan terang pada daun dan batang. Penyakit berjangkit, rawatan segera diperlukan.
    5. Sukar untuk mengawal bintik-bintik asal bakteria. Bakteria berbahaya merembes ke tisu melalui luka, mikrokrak sekiranya berlaku kecederaan yang tidak disengajakan, pemindahan dan pembelahan belukar.
    6. Serangga berbahaya adalah pembawa jangkitan dan penyakit. Sebagai contoh, kutu daun meninggalkan jangkitan kulat jelaga dalam rembesannya.
    7. Thrips - serangga perosak menyukai daun dan pucuk muda. Tanda-tanda kekalahan adalah titik coklat kecil. Kemudian laman web menjadi mati.

    Hitam

    Bintik-bintik hitam pertama kali muncul di hujung plat daun, kemudian kawasan yang terkena merebak ke seluruh permukaan. Dalam kes ini, lembaran itu sendiri kehilangan kilauan dan keanjalannya, bintik-bintiknya basah.

    Terdapat beberapa sebab:

    1. Limpahan kekal, substrat kasar. Akibatnya, tanah menjadi padat, berat, pertukaran kelembapan terganggu dan kebolehtelapan udara. Sistem akar tidak dapat "memproses" begitu banyak cecair, ia mulai membusuk.
    2. Kaedah dan cara pengairan adalah salah (ada air di panci, air terlalu dingin atau tidak dirawat, norma pengairan musim dingin dilanggar, setelah menyemburkan dan mandi di daun air jatuh ke dalam sinus).
    3. Titik hitam kulat dicirikan oleh batuk kering yang agak menyakitkan. Kulat berbahaya kerana tertumpu jauh di dalam tisu.
    4. Titik hitam asal bakteria dicirikan oleh penampilan vesikel cecair. Penyakit ini merebak dengan cepat, mempengaruhi semua daun dan batang.

    Berwarna

    Dalam kes yang lebih maju, "pencerobohan" thrips menyebabkan layu secara beransur-ansur dari seluruh plat lembaran bawah, ia ditutup dengan bintik-bintik berwarna (mesh terbuka) dengan lapisan perak dan mati, dan tunas muda cacat.

    Pada risalah muda dari perosak terdapat tanda kering putih, jalur, kemudian berubah menjadi hitam.

    Cerah

    Tungau labah-labah menjerat semak dengan jaring laba-laba, menyedut jusnya. Bahagian udara menjadi pucat. Di permukaan luar, pada mulanya titik tusukan gelap terbentuk, maka daunnya ditutup dengan bintik-bintik putih atau kuning (pigmen hijau dihancurkan oleh perosak).

    Apa yang perlu dilakukan untuk menghidupkan semula bunga?

    Titik daun adalah gejala sekunder. Sebagai peraturan, ini adalah bagaimana Spathiphyllum memberi isyarat kemunculan luka nekrosis, reput, kulat dan bakteria.

    Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah membuang Spathiphyllum dalam karantina dan memeriksanya untuk mengetahui adanya spora kulat atau larva perosak. Setelah menjelaskan sifat perubahan morfologi di bahagian udara dan akarnya, mereka memulakan rawatan.

    Sekiranya bintik-bintik gelap - coklat atau coklat

    Kecederaan ringan disebabkan oleh rawatan yang tidak betul, kaedah pemulihannya mudah:

    1. Sinar musim bunga pertama matahari sangat kuat, daun Spathiphyllum yang mengeras muda terbakar. Penting untuk mengetahui bahawa bunga suka cahaya yang tersebar (tetapi tidak langsung). Tempat terbaik adalah memasang periuk di tingkap tenggara. Lebih-lebih lagi, pada musim panas, tingkap-tingkap dilorekkan dengan tirai lutsinar atau pasu yang disusun semula jauh ke dalam bilik.
    2. Pada musim luruh, kerana kekurangan cahaya, daun berubah pigmentasi. Memerlukan pencahayaan tambahan, memperpanjang waktu siang secara artifisial.
    3. Lapisan busa akan menyelamatkan akar daripada penyejukan berlebihan. Sampah ini diletakkan di ambang tingkap, dan kemudian periuk diletakkan di atasnya. Untuk musim sejuk, anda boleh menyusun semula periuk pada penyokong atau meja khas, jauh dari tingkap "sejuk".
    4. Juga penting untuk mengelakkan arus dan aliran udara sejuk atau panas (penghawa dingin, kipas angin), daun menjadi ternoda oleh perubahan suhu secara tiba-tiba.
    5. Dilarang keras menyiram Spathiphyllum dengan air ais, penduduk tropika tidak tahan sejuk.
    6. Sekiranya terdapat kekurangan nutrien, perlu memasukkan baja nitrogen dan kalium-fosfor melalui pengairan; ganti mineral bergantian dengan organik (larutan kotoran mullein atau burung).

    Cara merawat penyakit tertentu?

    • Kulat klorosis dan hawar akhir disebarkan oleh sel spora yang "melahap" seluruh bahagian udara; diperlukan rawatan tanah dan semak dengan agen antijamur (Tembaga sulfat, cecair Bordeaux).
    • Luka bakteria lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan; langkah berjaga-jaga untuk pemindahan atau pemangkasan luka - keadaan steril (pemprosesan bekas penanaman, alat, pengapuran substrat, pembasmian kuman baja organik).
    • Jangkitan virus disebarkan oleh perosak (kutu daun, serangga skala, kutu, thrips); perkara utama di sini adalah tidak melepaskan masa dan segera mula memproses daun dengan racun kulat dan racun serangga (Confidor, Actellik, Karbofos, Intavir, dll.).

    Sekiranya daun bertukar menjadi hitam

    • Kurangkan penyiraman (air hanya apabila lapisan atas kering - hingga 10 mm).
    • Pada musim sejuk dan musim luruh, kadar penyiraman tidak lebih dari 1 kali dalam 7-10 hari.
    • Susun semula periuk di tempat yang hangat dan terang..
    • Untuk mengoptimumkan suhu purata kandungan - 22-24 0 С, pada waktu rehat - tidak lebih rendah daripada 15 0 С.
    • Ventilasi bilik - udara basi dan lembap memprovokasi kerosakan soket dan daun.
    • Tukar sebahagian atau keseluruhan campuran tanah (serbuk penaik dan lapisan saliran 2-3 cm diperlukan).

    Perhatian! Tanah di dalam periuk harus longgar dan lembab, dan tidak lembap dan seperti tanah liat.

    Titik hitam kulat dan bakteria sukar dirawat, ubat-ubatan rakyat sangat diperlukan, ubat antibakteria khas diperlukan (Chistotsvet, Bactofit, Topaz, Tsvetoluks Bau, dll.).