Tompok-tompok hitam dan putih pada daun anggrek - kita menjumpai punca-punca penyakit ini

Orkid adalah bunga yang paling indah di antara tanaman dalaman. Dia menjadi popular di kalangan pencinta bunga. Bunganya cukup murung dan memerlukan perawatan yang tepat, serta rentan terhadap penyakit. Penyakit di orkid Phalaenopsis paling kerap berlaku kerana penjagaan yang berlebihan. Penyakit menyebabkan lemahnya belukar, pembentukan bintik-bintik pada daun dan, sebagai akibatnya, kematiannya. Selalunya, bintik-bintik hitam muncul di daun anggrek. Oleh itu, agar orkid dapat menikmati penampilannya yang sihat dan berbunga mewah dalam jangka masa yang lama, anda harus mengetahui sebab dan cara menyelamatkan tanaman.

Punca Penyakit

Selalunya, bintik-bintik muncul di anggrek. Mereka datang dalam pelbagai warna. Bintik-bintik di daun muncul kerana penjagaan bunga yang tidak betul:

  • Pendedahan langsung kepada cahaya matahari. Tompok-tompok kuning muncul di daun. Berhati-hati dalam memilih lokasi..
  • Kelembapan berlebihan. Penyiraman berlebihan boleh menyebabkan reput akar. Oleh itu, penyiraman harus betul.
  • Pengudaraan yang tidak mencukupi. Di bahagian bawah tangki harus ada lubang dengan diameter sekurang-kurangnya 1 cm. Mereka harus jarak yang rata di seluruh perimeter bahagian bawah..
  • Stagnasi udara. Bilik di mana anggrek berada perlu diventilasi. Elakkan draf. Mereka boleh menjejaskan keadaan bunga..
  • Bekas yang dipilih dengan tidak betul. Ia tidak boleh sesak, tetapi tidak terlalu longgar. Pot mesti dipilih bergantung pada isipadu sistem akar.
  • Pelanggaran rejim pengairan. Beberapa jenis anggrek tidak disiram dari atas untuk mengelakkan genangan air di bahagian bawah.
  • Substrat berkualiti rendah. Ia mesti ringan dan longgar. Komponen harus disusun secara merata sehingga air mengalir sepenuhnya. Substrat tidak boleh terkumpul dalam gumpalan setelah basah..
  • Aplikasi baja yang tidak betul. Anda perlu membuatnya mengikut perkadaran yang betul dan kuantiti yang diperlukan. Ini mengambil kira pelbagai dan ciri bunga.

Penyakit

Penjagaan yang tidak betul membawa kepada fakta bahawa penyakit berikut berkembang di anggrek:

  1. Jangkitan kulat. Mereka menjangkiti daun dan pucuk. Penyebab kemunculan kulat boleh menjadi suhu rendah dan kelembapan tinggi.
  2. Bakteria Bakteria berkembang di tisu tumbuhan. Punca kejadiannya ialah pecahnya daun dan batang bunga. Air bertakung.
  3. Penyakit virus. Sebabnya adalah ciri fisiologi.

Tanda dan kaedah rawatan

Anggrek ditanam kerana berbunga mewah. Tetapi bagaimana jika timbul masalah. Di atasnya, bintik-bintik atau bunga mula jatuh.

Bunga jatuh

Cahaya tidak cukup, terlalu panas, kering di dalam bilik, draf, sejuk, suhu tidak stabil.

Tompok gelap pada bunga

  • Bunga itu busuk;
  • Kelembapan;
  • Pengudaraan terganggu di dalam tangki.

Orkid tidak berbunga

Pelanggaran suhu.

Plak hijau pada daun

Kelembapan tinggi.

  • Cairkan sabun hijau di dalam air. Lembapkan kapas di dalamnya. Keluarkan plak dari daun. Selepas prosedur sedemikian, beli bunga.

Daun retak

Kerosakan mekanikal. Selalunya berlaku semasa pengangkutan.

Daun di pangkal menjadi kuning, layu dan jatuh

Tumbuhan itu dipengaruhi oleh Fusarium. Dimanifestasikan dengan penyiraman berlebihan, bilik sejuk.

  • Membasmi pisau tajam. Tanggalkan bahagian bunga yang berpenyakit dengan pisau. Penyingkiran harus dilakukan sebelum bahagian tanaman yang sihat. Rawat hirisan dengan Fundazole pembasmi kuman. Berhenti menyiram sebentar.

Titik gelap tertekan (coklat atau hitam)

Tumbuhan tersebut dipengaruhi oleh reput bakteria..

  • Gunakan pisau steril untuk mengeluarkan daun yang berpenyakit. Taburkan tempat kepingan dengan serbuk arang.

Bintik-bintik coklat dibingkai oleh pelek kuning atau keputihan

Titik bakteria.

  • Mengasingkan tanaman yang berpenyakit dari yang lain. Potong bahagian yang berpenyakit. Rawat tapak potongan dengan pembasmi kuman. Penyiraman selepas pemangkasan mestilah sederhana.

Kemunculan sebatan gelap pada daun

Tumbuhan itu dijangkiti penyakit virus.

  • Kilang itu mesti dimusnahkan. Penyakit virus orkid tidak dirawat.

Bintik putih

  • Pada musim bunga dan musim panas, tanaman mesti dilindungi dari cahaya matahari yang kuat.

Layu daun

  • Keluarkan orkid dari bekas. Periksa akarnya. Keluarkan akar yang berpenyakit. Rawat dengan ubat antijamur.

Ubah bentuk lembaran dan pewarnaan tidak sekata

  • Atur pemakanan orkid yang mencukupi dengan baja mineral.

Akar udara kering

  1. Biasanya Akar Rosak Kering.
  2. Udara dalaman kering.
  3. Pembakaran akar baja.
  4. Air terlalu keras untuk pengairan.
  • Potong akar yang patah. Untuk memproses tempat pemotongan. Tetapi jika tidak ada kerosakan pada sistem akar, dan akarnya masih kering, aturkan penyiraman dan kelembapan yang mencukupi di dalam bilik.

Akar di substrat kering

Kelembapan sedikit di dalam substrat.

  • Letakkan bekas dengan bunga sebentar di dalam air. Untuk mendapatkannya. Biarkan air mengalir dari periuk. Akar normal berwarna hijau dan tahan penampilan..

Akarnya busuk

Penyiraman yang banyak. Akarnya lembut, berkerut dan menjadi gelap..

  • Tanggalkan bahagian akar yang rosak. Untuk memproses tempat pemotongan. Pindahkan ke substrat baru. Air sederhana. Di antara penyiraman biarkan substrat kering sepenuhnya.

Agar anggrek yang cantik tidak menyakitkan, anda harus memberikannya penjagaan yang sewajarnya, dan dia akan mengucapkan terima kasih kepada anda dengan berbunga yang subur dan mewah.

Di tempat orkid di daun - apa yang perlu dilakukan

Orkid adalah salah satu bunga terindah yang tumbuh di dalam rumah. Tetapi penting untuk mengetahui bahawa tanaman ini sangat aneh dan memerlukan penjagaan yang betul. Di antara banyak penyakit yang dihidapi oleh anggrek, ada yang mudah disembuhkan, dan penyakit yang hampir tidak mungkin diatasi. Dalam kebanyakan kes, anda dapat memahami apa yang terjadi pada bunga dengan tanda-tanda luaran, termasuk sifat bintik-bintik pada daun..

Penyebab utama bintik-bintik pada daun

Terdapat banyak sebab untuk pembentukan pelbagai tanda pada daun anggrek. Antaranya ada yang berkaitan dengan pelanggaran peraturan penyelenggaraan tanaman:

  • Selaran matahari. Masalahnya berlaku apabila anggrek diletakkan di bawah cahaya matahari langsung..
  • Penyiraman dan pengairan yang berlebihan. Kemunculan bintik-bintik adalah hasil dari akar yang reput.
  • Saliran buruk. Lapisan saliran setebal sekurang-kurangnya 1.5 cm, lubang harus dibuat di bahagian bawah periuk.
  • Stagnasi udara dalaman. Bilik mesti sentiasa berventilasi tanpa membuat draf.
  • Periuk yang salah. Isipadu mestilah 2-3 cm lebih tinggi daripada sistem akar.
  • Tanah yang buruk atau tidak sesuai. Penggunaan mestilah campuran tanah secara eksklusif untuk Orchidaceae, longgar dan dengan kandungan kulit kayu yang mencukupi.
  • Pelanggaran dos baja. Makan berlebihan adalah berbahaya bagi phalaenopsis, jadi anda harus mematuhi arahan ubat-ubatan tersebut..

Selalunya, semua masalah dengan penyakit anggrek bermula dengan sebab yang dijelaskan. Sekiranya anda tidak menyesuaikan perawatan tepat pada masanya, akibatnya akan menjadi lebih serius..

Jenis pigmentasi

Secara luaran, tanda yang muncul di daun anggrek boleh sangat berbeza. Ukurannya boleh berbeza dari titik kecil hingga tempat kabur yang besar. Kadang-kadang walaupun ada sedikit bintik-bintik yang terdapat dalam jarak sehingga kelihatan seperti satu kawasan yang besar. Warna bintik-bintik juga boleh berbeza: kuning, coklat, hitam, putih dan tidak hanya. Kerosakan mungkin berbentuk bulat, dengan tepi rata, cembung atau cekung.

Tompok coklat

Pewarnaan tanda yang menyakitkan menunjukkan masalah serius. Noda mungkin berminyak, melekit, atau kering dalam struktur. Yang terakhir berlaku dengan peningkatan kelembapan di ruangan di mana bunga itu berdiri, dan lama-kelamaan mereka dapat memusnahkan tanaman.

Nota! Tanda coklat, basah pada daun terbentuk kerana reput bakteria atau coklat yang mempengaruhi sistem akar..

Bahagian tanaman yang rosak mesti dikeluarkan segera dan langkah-langkah diambil untuk menyembuhkannya sementara bunga masih dapat diselamatkan.

Tompok coklat pada daun orkid

Bintik hitam

Titik-titik hitam pada daun yang timbul di anggrek menunjukkan berkembangnya larut malam, yang khas untuk tanaman ini dan agak berbahaya. Pada mulanya, mereka boleh memiliki warna ungu, kemudian menjadi lebih gelap, hingga selesai menghitam. Sebabnya biasanya kerana penyiraman. Rawatan mesti dimulakan dengan segera..

Penyakit lain yang biasa menyebabkan bintik-bintik hitam yang terdapat pada anggrek pada daun adalah klorosis. Ciri khas yang membezakan ialah memutar plat kepingan.

Penting! Tompok-tompok hitam pada daun sering muncul berkaitan dengan perkembangan jangkitan kulat. Saiz mereka secara beransur-ansur meningkat dan bunga itu mati.

Bintik-bintik putih

Masalah yang paling biasa berlaku semasa menanam anggrek adalah bintik-bintik putih. Tanda-tanda ini menunjukkan penyakit bakteria, virus, atau kulat yang merebak pada tanaman..

Sekiranya daun bawah anggrek ditutup dengan lapisan telus putih, kemungkinan besar tukang kebun telah mengalami cendawan tepung. Tompok-tompok itu akan cepat merebak ke akar dan pucuk bunga, ia akan mulai kering dan mati.

Tompok kuning

Kemunculan bintik-bintik kuning menunjukkan pelanggaran penjagaan anggrek. Selalunya kerana cahaya matahari langsung, bintik-bintik kuning muncul di daun. Anda dapat mengatasi masalahnya dengan hanya memindahkan bunga ke tempat yang sesuai atau membuat teduh di mana ia berada. Titik cembung warna kuning yang tidak rata, secara beransur-ansur mengalir melalui plat lembaran, adalah kesalahan dalam pengairan, yang hanya boleh digunakan air yang berdiri.

Sekiranya pada bintik-bintik anggrek pada daun kuning disertai dengan titik-titik hitam, maka tanaman tersebut terkena jangkitan kulat.

Tanda kekuningan berwarna sekata menunjukkan adanya penyakit bakteria. Sebabnya suhu terlalu tinggi dan pengudaraan bilik tidak mencukupi.

Tompok kuning pada daun orkid

Cerah

Noda warna tepu yang jelas bukan ciri anggrek. Tetapi juga berlaku bahawa tompok-tompok merah terang menjadi ketara pada daun. Ini berlaku kerana beberapa sebab:

  • selaran matahari;
  • reput coklat;
  • reput coklat;
  • anthracnose;
  • kemunculan hama labah-labah atau kudis.

Periksa semua versi dan hilangkan masalah yang dikenal pasti secepat mungkin..

Sebab-sebab Noda

Setelah mengetahui manifestasi penyakit pada daun anggrek, penting untuk mengatasi masalah ini secepat mungkin. Setelah sifat noda, menjadi jelas penyakit atau perosak yang harus anda hadapi, anda harus segera berjuang untuk menyelamatkan bunga.

Titik bakteria

Penyakit ini terutamanya menampakkan diri pada daun anggrek: mereka mula-mula berubah menjadi kuning, kemudian menjadi gelap, melekit, lembut dan retak. Luka cecair muncul di permukaan plat daun.

Rawatannya terdiri daripada menghilangkan bahagian bunga yang dijangkiti dan merawat kepingan dengan debu arang batu atau larutan iodin. Sekiranya penyakit itu melanda urat lobar, maka anda harus beralih kepada ubat khusus yang lebih berkesan. Dalam kes ini, tanaman tersebut dirawat sekurang-kurangnya 10 hari. Selanjutnya, selama 1.5-2 minggu, tanaman dipantau dengan teliti agar tidak terlepas dari kemungkinan kambuhnya penyakit ini.

Nota! Biasanya, masalah ini berlaku pada musim bunga atau musim luruh, yang melanggar rejim pengairan atau disebabkan oleh cahaya matahari yang berlebihan.

Pendedahan pada suhu rendah

Pada musim sejuk, anggrek phalaenopsis memerlukan penjagaan khas, kerana ia tidak tahan sejuk. Adalah perlu untuk memberi tanaman panas (sekurang-kurangnya 16 ° C) dan pengudaraan biasa, untuk mengecualikan penyemburan. Jika tidak, daun akan ditutup dengan bintik-bintik gelap asal kulat..

Sekiranya anda membeli orkid Phalaenopsis di sebuah kedai dan membawanya pulang pada musim luruh-musim sejuk, anda mungkin menghadapi masalah lain. Bunganya sukar untuk menyesuaikan diri dalam cuaca dingin, daunnya digigit fros dan ditutup dengan bintik-bintik putih. Anda perlu memotong kawasan yang terkena pada tisu yang sihat dan menaburkan irisan dengan karbon aktif yang dihancurkan.

Penyakit Viral Orkid

Tidak jarang, anggrek diserang penyakit virus. Tumbuhan yang dijangkiti diasingkan dan dimusnahkan, kerana cara untuk mengatasi virus belum dikembangkan..

Penting! Bahaya utama adalah bahawa penyakit seperti itu mungkin tidak berlaku dalam jangka masa yang lama. Virus ini dapat didiagnosis hanya dengan perubahan patologi dalam bentuk dan warna anggrek.

Sebab utama mengapa virus itu mempengaruhi orkid adalah penggunaan alat tidak steril yang kotor semasa melakukan prosedur kejururawatan. Selanjutnya, apabila keadaan yang baik untuk perkembangan virus muncul, virus tersebut akan diaktifkan.

Pada kecurigaan sedikit pun tentang terjadinya penyakit virus, bunga itu dikeluarkan dari tanaman lain, mereka dirawat dengan sediaan fungisida dan antibiotik. Sekiranya terdapat kekurangan, anggrek musnah.

Penyakit kulat

Dalam kebanyakan kes, penyakit kulat berlaku pada anggrek kerana pelanggaran peraturan pengairan, kandungan bunga pada suhu yang salah atau kelembapan berlebihan. Diagnosis disahkan oleh fakta bahawa bintik-bintik pada bunga muncul di anggrek. Penyakit yang paling biasa adalah cendawan tepung, antraknosa, busuk kelabu. Kadang kala karat mungkin berlaku..

Cendawan serbuk berlaku disebabkan oleh suhu yang terlalu tinggi atau genangan bunga. Setelah mengesan tanda-tanda penyakit, disarankan untuk menyiram bunga dengan baik dan setelah 2 jam disembur dengan larutan sulfur koloid atau Fitosporin. Rawatan daun harus diulang 3-4 kali setiap 10 hari.

Pelanggaran keadaan penyiraman dan suhu juga boleh menyebabkan penampilan busuk kelabu. Untuk mengatasi penyakit ini, ubat Imunnocytophyte, yang menyemburkan semua bahagian tanah tanaman, disembur.

Kelembapan yang meningkat dan air bertakung boleh menyebabkan anthracnose. Untuk menyingkirkan penyakit ini, kawasan bermasalah dipisahkan dari tisu yang sihat dan bahagian yang dicelupkan ke dalam abu. Sekiranya lesi volumetrik, gunakan komposisi Mikosan.

Penting! Untuk mengelakkan kambuh anthracnose, bunga dipindahkan ke bilik kering dan pastikan air tidak terkumpul di panci periuk.

Karat, yang kurang biasa daripada penyakit kulat lain, muncul kerana pelanggaran penjagaan yang berterusan, yang menyebabkan keadaan tanaman menjadi lemah. Untuk mengatasi penyakit ini, tanaman memotong bahagian daun yang dijangkiti, merawat tempat potong dengan arang batu. Ia juga dibenarkan membasmi kuman dengan larutan alkohol 20%. Untuk luka besar, disyorkan untuk menggunakan komposisi Mikosan, Skor atau Ridomil.

Perosak

Di antara serangga berbahaya, terdapat serangga yang paling kerap menyerang daun anggrek lezat. Ini termasuk:

  • larva thrips;
  • slug;
  • siput;
  • ulat
  • nematod;
  • hama labah-labah,
  • aphid.

Sekiranya langkah tepat waktu untuk memusnahkan perosak tidak diambil, mereka akan memusnahkan tanaman. Ejen yang paling berkesan untuk mengawal serangga adalah Aktara, Fitoverm, Agravertin.

Penting! Penggunaan bahan kimia harus betul-betul sesuai dengan arahan pada pembungkusan.

Pencegahan penyakit

Sebagai langkah pencegahan utama dalam memerangi berbagai jenis bintik pada daun anggrek, perawatan harus diambil.

Segala masalah dapat dielakkan sekiranya kilang tersebut mempunyai syarat-syarat berikut:

  • Mod penyiraman. Melembapkan tanah dengan rendaman dan hanya setelah kering selama sekurang-kurangnya 2 hari.
  • Suhu udara yang optimum. Perbezaan suhu pada siang hari tidak boleh melebihi 4-5 ° C.
  • Pencahayaan. Anggrek ditunjukkan cahaya yang tersebar selama 10-12 jam pada siang hari.
  • Aplikasi baja. Phalaenopsis diberi makan dua kali sebulan, dengan penangguhan selama tempoh berbunga.
  • Campuran tanah yang dipilih dengan betul. Ia harus merangkumi kulit kayu, lumut, pasir sungai dan tanah gambut.

Perlu diingat juga perlunya membuat lapisan saliran yang baik, menyediakan akses udara ke akar.

Sekiranya terdapat penyakit yang muncul di daun, penting untuk mengenal pasti sumber masalah dengan betul dan menghapusnya. Penjagaan seterusnya diatur agar tidak mengulangi kesilapan yang dilakukan. Mematuhi cadangan yang dijelaskan akan menjadi kunci kesihatan dan kecantikan orkid rumah.

Apakah bintik-bintik pada daun dan keseluruhan anggrek

Mengapa bintik-bintik muncul

Kemunculan bintik-bintik pada daun anggrek paling kerap menunjukkan keadaan bunga yang tidak betul. Kesalahan kedai bunga merangkumi:

  • kelembapan berlebihan. Menyiram dan melembapkan udara adalah penting, tetapi lebihan air dapat merosakkan sistem akar;
  • selaran matahari. Selalunya prasyarat untuk penampilan kecacatan pada tanaman adalah selaran matahari. Masalah seperti itu mungkin berlaku sekiranya tanaman itu terdedah kepada cahaya matahari langsung dalam jangka masa yang lama;
  • kekurangan pengudaraan yang baik. Di satu pihak, udara bertakung dikontraindikasikan untuk anggrek, dan di sisi lain, draf atau pendedahan langsung ke udara dari penghawa dingin boleh merosakkan bunga;
  • Periuk yang tidak sesuai. Anggrek disyorkan periuk satu-dalam-satu, iaitu, tidak terlalu besar, tetapi tidak terlalu kecil. Di samping itu, untuk anggrek, periuk lutsinar digunakan di mana sistem akar diterangi;
  • tanah dan baja berkualiti rendah. Tanah sangat penting untuk menanam tanaman, tetapi baja tidak kurang pentingnya. Pakaian berpakaian yang buruk yang dibuat pada waktu yang salah boleh merosakkan anggrek.

Video "Peraturan Penanaman Anggrek"

Dari video ini, anda akan belajar cara menanam anggrek dengan betul..

Penyakit apa yang dicirikan oleh kehadiran bintik-bintik

Bintik-bintik, pertumbuhan, jaring laba-laba dan manifestasi menyakitkan lain menunjukkan permulaan penyakit ini.

Gatal-gatal

Tanda-tanda urtikaria adalah bintik hitam kecil di permukaan luar daun. Bintik-bintik mula tumbuh dari pusat ke tepi, membentuk cincin tertutup hitam di tengah-tengah kecacatan. Urtikaria berlaku apabila iklim mikro terganggu - udara basi, penurunan suhu yang berpanjangan dan pada masa yang sama meningkatkan kelembapan.

Bintik kering

Bintik kering tidak kelihatan seperti bintik bulat tertutup, tetapi seperti kerak kering, yang dari masa ke masa dapat merebak ke seluruh tanaman. Adalah salah untuk menganggap bahawa penyebab kekeringan adalah kekurangan kelembapan. Sebaliknya, peningkatan kelembapan tanah dan udara adalah kawasan cendawan yang ideal, yang sebenarnya adalah penyebab bintik-bintik kering.

Kekaburan lewat

Kulat Phytophtora cactorum adalah penyebab penyakit larut malam di kalangan pemilik tanaman rumah. Semasa larut malam, bintik-bintik ungu kecil muncul di daun anggrek, yang akhirnya tumbuh, menghitam dan menutupi seluruh daun. Perjuangan melawan kulat ini harus dimulakan seawal mungkin, menghilangkan terutamanya penyebabnya - kelembapan tanah yang berlebihan dan kepadatannya yang tinggi.

Kematian sel daun atau keruntuhan Mesofil

Keruntuhan Mesofil adalah kematian sel daun di bawah pengaruh air sejuk. Dengan menggunakan air sejuk atau berais, tanaman menggunakan terlalu banyak tenaga untuk memanaskan dan mengangkut kelembapan, sebab itulah sel tumbuhan kehilangan bahan yang diperlukan. Akibatnya, bintik-bintik tertekan hitam dari bentuk tidak homogen mula muncul di tanaman.

Titik bakteria

Seperti yang anda ketahui, penyakit boleh memprovokasi bukan hanya kulat atau parasit, tetapi juga bakteria berbahaya yang menyebar ke udara, menyiram atau menanam bahagian warna lain. Titik bakteria dibezakan dari spesies lain dengan adanya patogen (selalunya bakteria Cercospora), serta lokasi kecacatan: bintik kuning di bahagian atas daun, dan kulat di bahagian bawah.

Filositosis

Disebabkan oleh bakteria Phyllostictina Pyriformis. Kemunculan phylloscitosis ditunjukkan oleh banyak bintik-bintik kecil hitam dan kuning, yang tidak dapat dihilangkan untuk waktu yang lama..

Sebagai peraturan, luka tidak bertambah atau berkurang, tetapi boleh berada dalam keadaan yang sama untuk waktu yang lama. Hasil penyakit ini adalah lempeng daun mati.

Klorosis

Berbilang bintik hitam mungkin menunjukkan adanya penyakit klorosis, yang mengering dari masa ke masa, sehingga menyebabkan kepingan lembaran berpusing dan mati. Perlu segera melawan klorosis, kerana hasilnya boleh mengakibatkan kematian anggrek.

Reput lembut bakteria

Tompok hitam gelap di permukaan daun menjadi tanda busuk lembut. Tompok-tompok tersebut mempunyai struktur lembut (mereka boleh ditekan), dan menyerupai penguraian putrefaktif. Prasyarat untuk penampilan busuk lembut adalah keadaan yang buruk untuk menjaga bunga - suhu udara rendah dengan penyiraman berat dengan air sejuk.

Cara menanganinya

Memerangi penyakit boleh menjadi langkah pencegahan dan kecemasan.

Untuk pencegahan, tentu saja, mengamati syarat untuk menanam bunga: pencahayaan yang optimum sesuai dengan waktu tahun dan waktu siang, penyiraman dan penyemburan yang mencukupi tepat waktu, pengudaraan udara yang selesa, tanah berkualiti tinggi, pembalut atas dan kapal yang tumbuh. Cuba juga untuk mengelakkan kerosakan, luka dan lipatan yang tidak dirawat pada bunga.

Walau bagaimanapun, kami tidak selalu berjaya mencegah penyakit anggrek kesayangan kami. Sekiranya masalah berlaku, lebih baik segera beralih ke persediaan kimia, tidak termasuk penyelesaian semula jadi yang mungkin selamat, tetapi bertindak terlalu perlahan pada jamur.

Pilihan terbaik adalah menggunakan racun perosak dan racun serangga dengan mana anda boleh menyemburkan anggrek, serta merawat periuk dan tanah.

Penyakit anggrek: foto, rawatan dan pencegahannya

Menambah artikel ke koleksi baru

Malangnya, terdapat banyak penyakit anggrek. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui bagaimana mereka menampakkan diri dan membezakan gejala mereka. Ini akan membantu memilih kaedah rawatan yang tepat pada waktunya dan tepat pada masanya. Dan dengan mengetahui musuh di wajah, anda bahkan dapat mencegah penampilannya.

Wakil keluarga Orkid sangat rentan busuk, sumbernya boleh menjadi kulat dan bakteria. Antara penyakit ini, busuk coklat, reput hitam, reput akar, reput fusarium, dan reput kelabu adalah perkara biasa..

Sering kali, anggrek menderita penyakit yang gejalanya muncul di daun. Penyakit seperti itu juga perlu dapat membezakan. Ia boleh menjadi bintik daun, anthracnose, jamur serbuk..

Ia juga berlaku bahawa anggrek dijangkiti penyakit virus. Tetapi, sayangnya, tidak ada keselamatan dari mereka. Dalam kes ini, tanaman yang berpenyakit harus dimusnahkan.

Reput coklat (bakteria)

Yang paling mudah dijangkiti penyakit ini ialah phalaenopsis, cattleya, cymbidium dan papiopedilum.

Sekiranya bintik-bintik coklat muda dan berair muncul di pucuk dan daun muda anggrek - kemungkinan besar, tanaman itu menjadi sakit dengan reput coklat. Seiring berjalannya waktu, bintik-bintik dapat mulai gelap, peningkatan ukuran dan bergabung antara satu sama lain. Penyakit ini paling kerap menyerang daun muda..

Penyiraman yang banyak dan suhu udara yang rendah di tempat anggrek disimpan mempercepat proses kerosakan..

Sekiranya kerosakannya minimum, anggrek tetap dapat dibantu. Untuk melakukan ini, gunakan alat tajam untuk memotong kawasan yang terjejas menjadi tisu yang sihat. Seterusnya, tempat pemotongan harus ditaburkan dengan arang batu yang dihancurkan dan dirawat dengan penyediaan yang mengandung tembaga, misalnya, cairan Bordeaux. Simpan anggrek selepas "operasi" mestilah dalam keadaan yang ditunjukkan kepada spesies tertentu.

Sekiranya kerosakan terlalu teruk, hampir mustahil untuk menyembuhkan anggrek yang berwarna coklat busuk. Tidak peduli betapa menyedihkannya tumbuhan, yang terbaik adalah memusnahkannya sehingga bunga yang berpenyakit itu dijangkiti dengan sihat.

Untuk pencegahan reput coklat, anda boleh menyemburkan anggrek dengan tembaga sulfat 1 kali sebulan.

Reput hitam

Kulat sebagai penyebab penyakit ini paling sering menyerang Paphiopedilum dan Cattleya.

Penyakit ini biasanya berlaku kerana suhu kandungannya terlalu rendah. Anggrek adalah tanaman yang suka panas, dan jika mereka berada dalam keadaan sejuk dalam waktu yang lama, mereka boleh mengalami reput hitam. Juga, penyakit ini dapat muncul pada tanaman yang telah lemah akibat serangan oleh perosak atau disebabkan oleh penyakit lain yang ada.

Kawasan yang terjejas harus dibawa ke tisu yang sihat dengan pisau steril (atau gunting), dan kawasan yang terjejas harus dirawat dengan arang atau cecair Bordeaux. Selepas itu, anda perlu menyingkirkan substrat di mana anggrek tumbuh, dan periuk mesti disterilkan. Apabila tanaman ditanam semula, tanaman itu akan mewujudkan keadaan yang baik untuk pemulihan yang berjaya..

Hampir mustahil untuk menyembuhkan anggrek, yang kebanyakannya terkena busuk hitam - hanya tinggal menyingkirkan tanaman secepat mungkin. Tetapi anda boleh menyelamatkan anggrek dan tanaman domestik yang lain. Sekiranya reput hitam, ini boleh dianggap kejayaan besar. Untuk melakukan ini, rawat bunga yang berdiri di sebelah anggrek dengan cecair Bordeaux atau penyediaan lain yang mengandungi tembaga.

Pencegahan terbaik dari banyak penyakit kulat, termasuk reput hitam, adalah mematuhi semua peraturan untuk menjaga orkid.

Akar busuk

Lebih banyak daripada anggrek reput akar lain, cymbidium, miltonia, papiopedilum terdedah.

Sekiranya kerosakan pada anggrek akibat reput akar, daun bunga mulai berubah menjadi coklat, dan akarnya membusuk dan menjadi lembut. Suhu yang terlalu tinggi dan kelembapan yang tinggi sering menjadi faktor yang mempercepat perkembangan penyakit ini.

Perlu memulakan rawatan dengan mewujudkan keadaan yang baik untuk pemeliharaan anggrek, kerana penyakit ini paling sering terjadi kerana pelanggaran dalam perawatan. Sekiranya anggrek rosak akibat reput akar, perlu merawat akar dan substrat tanaman dengan larutan Fitosporin-M atau Trichoderma Veride, mengikut arahan. Untuk mencapai kesan positif, disarankan untuk melakukan prosedur 3 kali dengan selang waktu 10-14 hari. Cara termudah untuk melakukan ini adalah dengan merendam periuk dalam larutan..

Semasa menanam anggrek, anda harus menggunakan tanah yang dibasmi kuman berkualiti tinggi - ini akan menjadi pencegahan reput akar yang terbaik.

Fusarium reput

Anggrek seperti phalaenopsis, miltonia, epidendrum paling kerap terkena penyakit ini..

Penyakit ini juga merujuk kepada busuk dan dimanifestasikan dengan menguningnya daun dan munculnya bintik-bintik pada mereka. Mempengaruhi penyakit dan pucuk muda. Fusarium paling mudah dikenali oleh bilah daun yang menjadi lembut, melengkung, dan boleh menjadi merah jambu (spora kulat). Sekiranya ini berlaku dengan anggrek anda - ramalan itu mengecewakan. Penyebab penyakit ini paling kerap menjadi kekurangan peredaran udara di dalam bilik dan kelembapan yang tinggi.

Untuk menyingkirkan anggrek Fusarium, anda perlu merawatnya dengan larutan Fitosporin-M selama 10 hari, merendamnya di dalam periuk dengan tanaman 3 kali sehari. Juga, untuk sementara waktu, adalah mustahak untuk meninggalkan penyemburan, agar tidak menimbulkan perkembangan penyakit yang cepat. Sebaiknya ventilasi ruangan dengan anggrek lebih kerap, sambil mengelakkan draf.

Perlindungan terbaik untuk anggrek dari Fusarium adalah mematuhi semua peraturan penjagaan yang diperlukan.

Reput kelabu

Busuk kelabu terdedah kepada phalaenopsis, cymbidium dan βοesya, yang mekar bunga putih.

Kehadiran busuk kelabu pada anggrek tidak sukar ditentukan: ia dicirikan oleh pulau-pulau gelap yang ditutup dengan mekar berbulu kelabu, yang dapat dilihat terlebih dahulu pada daun, kemudian di tanah dan akhirnya pada bunga tanaman. Juga, kehadiran penyakit ini akan memberitahu bintik-bintik coklat pada bunga. Reput kelabu adalah hasil penjagaan orkid yang tidak betul. Sebab kejadiannya sama - suhu rendah dalam kombinasi dengan kelembapan tinggi. Walau bagaimanapun, pembusukan baja yang berlebihan dengan kandungan nitrogen yang tinggi juga boleh menyebabkan kerosakan anggrek akibat reput kelabu. Kepekatan unsur ini yang besar sering menyebabkan tanaman menjadi kurang tahan terhadap penyakit ini..

Sekiranya anggrek rosak teruk, kawasan yang rosak harus dibuang dan kemudian disembur di kilang dengan racun kulat, misalnya, Sporobacterin, mengikut arahan. Pada masa yang sama, perlu diperhatikan bahawa sekiranya berlaku kerosakan berulang pada anggrek yang sama dengan reput kelabu, ubat yang sama tidak dapat digunakan. Spora kulat dengan cepat mengembangkan imuniti terhadap ubat fungisida.

Semasa menyiram anggrek, anda boleh menggunakan persediaan khas yang meningkatkan daya tahannya terhadap penyakit. Maka mungkin untuk mengelakkan penampilan busuk kelabu. Dan jangan lupa tentang penjagaan anggrek yang betul.

Semasa meletakkan anggrek di taman bunga rumah, jangan meletakkannya berdekatan satu sama lain. Sekiranya salah satu tanaman sakit dengan reput kelabu, maka penyakit ini dapat merebak ke salinan berdekatan dengan sangat cepat.

Mengesan daun

Perkembangan penyakit berjangkit berbahaya ini, yang paling sering dipengaruhi oleh phalaenopsis, difasilitasi oleh pencahayaan yang terlalu terang pada musim bunga-musim panas, penyiraman yang tidak betul dan penggunaan baja yang berlebihan. Bintik daun dapat ditentukan oleh bintik-bintik basah dengan warna gelap yang muncul pada daun anggrek yang lemah.

Untuk menyelamatkan anggrek, anda perlu mengeluarkan semua daun yang terkena dari tanaman, dan kemudian menyemburkan bunga dengan penyediaan racun kulat dan tidak menyiramnya selama 4-5 hari ke depan.

Anthracnose

Yang paling mudah diserang penyakit ini ialah miltonia, oncidium, papiopedilum, phalaenopsis.

Penyakit ini lebih kerap dijumpai pada daun dan kadang-kadang pada pseudobulbs. Tanda-tanda anthracnose kecil dan bulat, tetapi bintik-bintik berwarna coklat terang, yang dari masa ke masa dapat meningkat dan menyambung. Kawasan besar secara beransur-ansur menjadi hitam dan membentuk penyok. Dengan tahap yang diabaikan sepenuhnya, lapisan kekuningan atau merah jambu mungkin muncul di tempat. Selalunya, anggrek dipengaruhi oleh anthracnose kerana kelembapan udara yang terlalu tinggi, serta genangan air di axil daun atau di inti pseudobulb. Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat.

Tapak yang terkena anthracnose harus dipotong dari anggrek dan dibakar. Titik potong harus dirawat dengan karbon aktif atau abu. Ubat yang mengandungi tembaga seperti HOM atau Horus akan membantu menyembuhkan anggrek. Mereka perlu memproses bunga tiga kali dengan selang 10 hari. Selepas ini, anda harus mengurangkan penyiraman dan berhenti memberi makan tanaman.

Agar anthracnose tidak muncul di anggrek, ia perlu memberikan kelembapan udara dari 40 hingga 70%. Di samping itu, disarankan untuk mengudarakan ruangan dengan bunga secara berkala agar udara tidak bertakung, tetapi beredar dengan baik. Selain itu, setelah menyiram, air dari sinus daun dan inti pseudobulb mesti dikeluarkan dengan kain atau kain.

Cendawan serbuk

Cendawan serbuk turut mempengaruhi semua orkid di rumah.

Sekiranya cendawan tepung mempengaruhi anggrek, maka daun dan tunasnya ditutup dengan lapisan putih. Penyakit ini membawa kepada fakta bahawa kawasan tanaman yang rosak mulai kering, dan tidak lama kemudian bunga itu mati. Perkembangan penyakit ini menyumbang kepada peningkatan kelembapan dan suhu udara yang tinggi. Keadaan ini juga dipanggil kesan rumah hijau..

Cendawan tepung mesti dibendung dengan segera sebaik sahaja tanda-tandanya dijumpai di kilang. Ini akan menyembuhkan anggrek tanpa kehilangan yang ketara. Terhadap cendawan tepung, larutan sulfur koloid adalah baik. Anda juga boleh mengatasi penyakit ini dengan bantuan Bactofit..

Untuk mengelakkan cendawan serbuk, anggrek harus disembur dengan Fitosporin-M, mengikut arahan.

Penyakit virus

Lebih kerap daripada generik anggrek yang lain, penyakit virus boleh menyerang cymbidium, ternak, phalaenopsis dan vanda.

Takut akan penyakit virus, pada gilirannya terakhir, kerana mereka jarang menjangkiti anggrek. Selalunya ia ditunjukkan oleh bintik-bintik mosaik pada daun dan bunga. Juga, dengan penyakit virus di rumah "tropicans" anda dapat melihat bintik-bintik khas dalam bentuk bulatan, jalur atau anak panah.

Sayangnya, tidak mungkin untuk menyembuhkan anggrek yang terkena penyakit virus. Sekiranya anda mengesyaki bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan haiwan kesayangan, haiwan itu harus segera diasingkan dari tanaman lain. Sekiranya anggapan itu disahkan, maka anda harus menyingkirkan anggrek yang berpenyakit.

Peringatan awal adalah lengan bawah. Sekarang anda tahu segala-galanya mengenai penyakit anggrek dan dalam hal ini anda dapat melindungi tanaman anda dari musuh mereka yang diam.

Penyakit Orkid: Penerangan dan Pengendalian

Seperti kebanyakan tumbuh-tumbuhan, anggrek dipengaruhi oleh tiga jenis penyakit: kulat, virus dan bakteria. Juga, terdapat banyak kes apabila tanaman eksotik ini mula sakit kerana penjagaan yang tidak betul (mewujudkan keadaan suhu dan kelembapan yang tidak sesuai, penyiraman yang terlalu banyak atau meletakkan pot bunga di draf). Untuk menangani penyakit anggrek dengan cekap mungkin, baca cadangan di halaman ini dengan teliti..

Penyakit orkid kulat: bagaimana dan bagaimana merawat penyakit (dengan video)

Penyakit kulat dari anggrek, yang selalu menemani tanaman tropis di bawah budaya, menyebabkan pelbagai kulat patogen yang mampu mengeluarkan mikotoksin yang meracuni tisu tumbuhan semasa hidupnya. Dan selalunya cendawan yang sama mampu mengeluarkan bukan satu tetapi beberapa toksin sekaligus. Gejala penyakit juga dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza, mereka sangat bergantung pada jenis tanaman inang, keadaan umum, dan ciri penanaman..

Anthracnose. Colletotrichum gloeosporioides (Penz.) Penz. & Sacc. - peringkat genital, Glomerella cingulata - tahap aseksual dari kulat yang sama.

Bukan penyakit anggrek yang sangat agresif, lebih kerap dijumpai pada daun daripada pada batang. Bintik-bintik hitam di daun atau di hujung daun mempunyai piping kuning. Bintik secara beransur-ansur tumbuh, dan seiring berjalannya waktu, nekrosis dapat merebak ke seluruh daun.

Langkah kawalan. Kegiatan terbesar kulat ini diperhatikan pada suhu dan kelembapan yang tinggi dalam kombinasi dengan cahaya rendah. Oleh itu, dengan simptom pertama penyakit, perlu segera memindahkan tanaman ke tempat sejuk yang lebih kering, untuk memberi pencahayaan yang lebih baik dan pengudaraan bilik yang baik.

Kawasan yang terjejas dikeluarkan, memotong bukan sahaja bintik-bintik nekrotik, tetapi menangkap 1-2 cm tisu hijau hidup. Sekiranya kepingannya rosak teruk, ia harus dipotong sepenuhnya. Selepas setiap pemotongan, alat ini harus dirawat dengan vodka atau alkohol, anda juga dapat menetas permukaan pemotong pemotong di atas api.

Dalam rawatan penyakit anggrek ini, sesi pada tanaman juga harus dibasmi kuman - ditaburkan dengan karbon aktif yang dihancurkan atau kayu manis tanah, diurapi dengan pasta fungisida atau larutan alkohol. Saya mencadangkan langkah-langkah ini untuk anggrek yang terkena jangkitan kulat..

Sekiranya terdapat jangkitan yang sangat progresif, perlu membuang kawasan yang rosak dan merawat tanaman yang sakit dengan cineb (0,4%), thiram (3%) atau racun kulat sistemik, dengan menambahkan perekat (beberapa tetes detergen).

Root Rot (Fusarium oxysporum Schlecht.j).

Kulat patogen ini parasit tidak hanya pada akar, tetapi juga pada bahagian vegetatif lain dari anggrek. Penyakit akar anggrek ini menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik ungu bulat atau memanjang, atau merah jambu-ungu pada rimpang dan pseudobulbs, yang secara aktif berkembang, mempengaruhi kawasan penyimpanan tisu tunas baru, malam pembaharuan, dan tunas bunga. Di dalam pucuk, jangkitan boleh menembusi akar, menyebabkan kematian mereka.

Gejala kerosakan pucuk adalah bintik-bintik tangisan coklat kemerahan yang besar yang cepat merebak ke tisu yang sihat. Daun anggrek yang terkena Fusarium menjadi jerawatan, berubah menjadi kuning, nipis dan pudar..

Seperti yang dapat dilihat dalam foto, dengan penyakit anggrek ini, tepi daun memperoleh warna logam kelabu:

Busuk biasanya muncul pada bunga yang tidak terbuka yang berubah menjadi kuning pada peringkat tunas dan tidak lama lagi akan gugur. Penyebaran jamur ini sangat tinggi sehingga hanya sekitar 20 hari dapat berlalu dari saat jangkitan hingga kematian tanaman sepenuhnya. Penggunaan racun kulat dapat mencegah kematian tumbuhan, tetapi pucuknya masih cacat teruk, pseudobulbs miring dan berkerut, dan akarnya mati sepenuhnya.

Langkah kawalan. Pertama sekali, tanaman yang berpenyakit harus diasingkan dari yang sihat untuk mencegah penyebaran jangkitan. Maka perlu bukan sahaja untuk membuang semua kawasan tanaman yang berpenyakit, tetapi juga untuk memusnahkannya sepenuhnya (contohnya, terbakar). Langkah pencegahan agro-teknikal seperti pembasmian kuman dan saliran sangat penting..

Semasa pemindahan, hanya substrat segar dan saliran baru yang harus digunakan. Pengudaraan secara berkala juga akan membantu mencegah penyebaran jangkitan. Sebagai langkah kawalan kimia untuk penyakit anggrek ini, disarankan untuk menyemburkan dan menyiram suspensi foundationazole, benomil atau topsin 0,2% tiga kali berturut-turut dengan selang waktu 10 hari.

Penyakit bunga Fusarium (Fusarium moniliforme Sheld. J.).

Tompok coklat gelap dan hitam muncul pada bunga, tunas dan peduncles, yang ditutup dengan debu seperti miselium keputihan dengan badan buah merah jambu kecil. Pada daun, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik kecil; di sini, biasanya, sporulasi tidak ada. Kulat patogen menembusi luka kecil di dalam tumbuhan..

Langkah kawalan. Penyakit bunga anggrek ini sangat jarang dijumpai dalam keadaan amalan pertanian yang betul dengan pengudaraan yang baik. Tetapi jika patogen itu dikesan, anda perlu mengeluarkan semua bahagian tanaman yang terjejas, menurunkan suhu, meningkatkan pencahayaan dan enggan menyemburkan bunga dan daun, kerana Fusarium dapat menyebar dengan titisan air.

Sebagai rawatan kimia, disarankan untuk melakukan tindakan yang sama dengan memerangi jenis Fusarium lain (lihat Fusarium oxysporum), serta penyemburan 3 kali ganda dengan cineb (0,4%) setiap 4-7 hari.

Inti atau reput mahkota (Phytophthora cactorum (Lib. Et Cohn) Schroet.).

Parasit luka yang mengeluarkan racun yang kuat. Miseliumnya masuk ke dalam tisu tumbuhan inang, di antara sel dan melaluinya. Penyakit ini mula muncul pada pucuk, daun atau akar muda, secara beransur-ansur menangkap lebih banyak fokus.

Perhatikan foto - dengan penyakit anggrek di daun ini, gejala jangkitan pertama kelihatan seperti bintik-bintik tangisan kecil, terletak secara rawak di luar:

Tompok-tompok ini cepat berubah menjadi coklat keunguan atau magenta, kadang-kadang dengan pelek kekuningan bersentuhan dengan tisu daun yang sihat. Kawasan yang rosak secara beransur-ansur meningkat dan, bila ditekan, dapat mengeluarkan cairan.

Seiring bertambahnya usia, lesi ini menghitam dan mengering, tetapi ketika bersentuhan dengan bahagian yang sihat, tanaman juga dapat menyebarkan jangkitan. Selain itu, jangkitan boleh merebak di sepanjang tisu dalaman tumbuhan di sepanjang akar dan rimpang. Ini berlaku terutamanya dengan cepat dalam keadaan lembap..

Jangkitan pucuk muda mudah dikenali secara visual oleh kawasan ungu atau coklat keunguan dengan tepi kekuningan. Selalunya, gejala ini berlaku dengan peningkatan kelembapan udara dan genangan air di dalam saluran keluar daun tunas.

Kemungkinan jangkitan pseudobulbs dan bahagian rimpang pucuk melalui akar. Dalam kes ini, patogen menyebar melalui tisu dalaman dan secara visual kelihatan seperti penyangga pucuk dan daun.

Kadang kala jangkitan tertumpu pada pucuk, sementara pada daun tidak ada tanda-tanda jangkitan, tetapi menjadi rapuh dan cepat jatuh. Pada bunga, jangkitan muncul dalam bentuk bintik basah coklat muda.

Langkah kawalan. Di antara langkah pencegahan untuk memerangi penyakit anggrek ini adalah penjagaan yang betul dengan suhu dan kelembapan terkawal, yang seharusnya tidak terlalu tinggi.

Dianjurkan juga untuk membuang semua bahagian tanaman dengan tanda-tanda penyakit dan menahan diri dari menyemburkan pucuk dan daun untuk mencegah penyebaran jangkitan melalui titisan air. Semasa melakukan pemindahan, prasyarat adalah penggunaan bekas dan saliran yang bersih, dibasmi kuman, dan juga substrat segar..

Setelah mengeluarkan semua bahagian yang terkena, tanaman disembur dengan cineb (0,4%), ditumpahkan dengan cecair Bordeaux (1%), tembaga sulfat (1%) atau bubuk dengan tiram.

Anggrek busuk hitam (Pythium ultimum Triw.j).

Jamur patogen ini memasuki tanaman melalui akar, menyebar di sepanjang rimpang dan menjangkiti pseudobulbs, dan kemudian daun. Pada masa yang sama, pseudobulbs menyusut, mengeras dan mumia, dan daun anggrek dalam penyakit ini menjadi hitam berkilat, lembut untuk disentuh. Apabila ditekan, cecair mengalir keluar daripadanya. Dalam keadaan kelembapan berlebihan, kerosakan daun mungkin berlaku di hujungnya.

Reput hitam membunuh anggrek secara besar-besaran dan dalam masa yang singkat. Anak benih dan tanaman muda sangat terjejas oleh penyakit ini. Pada anak benih, sebagai peraturan, titik reput pertama adalah titik pertumbuhan yang terletak di pangkal pucuk.

Langkah kawalan. Pitium berjaya berkembang dalam keadaan sejuk dan lembap, oleh itu, peningkatan suhu dan penurunan kelembapan membantu mencegah penyebaran penyakit.

Oleh kerana jangkitan ini ditularkan dari tanaman ke tanaman melalui penyemburan air, maka perlu mengecualikan penyemburan tanaman dan mengatur anggrek dengan lebih bebas agar daunnya tidak menyentuh.

Untuk mengubati penyakit daun dan akar ini secepat mungkin, anda mesti segera membuang semua tanaman yang berpenyakit - ini adalah salah satu langkah perlindungan yang paling penting untuk mencegah penyebaran reput hitam.

Ini benar terutamanya untuk anak benih. Tumbuhan dewasa boleh dicuba merawat dengan membuang semua kawasan yang terjejas dan merendam selama 20-30 minit. dalam larutan sediaan yang mengandungi tembaga - kloroksida tembaga (0.5%) atau vitriol (1-3%).

Sekiranya beberapa anak benih anggrek ditanam dalam periuk bersama sekaligus, bukan hanya tanaman yang terkena, tetapi juga semua tanaman lain perlu direndam dalam racun kulat.

Leaf Rot (Pythium splendens Braun.).

Terkena penyakit ini, daun anggrek ditutup dengan bintik-bintik coklat gelap bujur atau bulat. Bintik-bintik ini mempunyai tepi yang kabur, warnanya bervariasi dari coklat gelap hingga coklat muda dan hijau, secara beransur-ansur bergabung dengan warna normal bahagian daun yang sihat. Bintik secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran dan, pada akhirnya, daun mati.

Rhizoctonia (Rhizoctonia solani J. G. Kuhn).

Walaupun kulat ini pertama kali mempengaruhi akar, gejala pertama jangkitan dengan penyakit ini muncul pada daun yang berubah menjadi kuning, nipis, dan berubah bentuk. Pucuk muda tumbuh tertindas, lemah, dan jika penyebaran jangkitan tidak terkawal pada waktunya, bukan hanya anak benih, tetapi juga tanaman dewasa dapat mati dengan cepat. Pada akarnya, jangkitan muncul sebagai busuk coklat dengan hyphae kulat putih dan coklat di permukaan.

Langkah kawalan. Penyakit ini cepat disebarkan dari satu tanaman ke tanaman yang lain, oleh itu, penyingkiran dan pemusnahan bahagian tanaman yang berpenyakit, penggantian substrat sepenuhnya, penggunaan alat disterilkan dan bahan bantu (periuk, saliran) diperlukan.

Selalunya, reput akar bermula disebabkan oleh persekitaran yang tidak baik di dalam periuk, yang dibuat dengan pengairan air yang substrat, pengairan dengan air keras atau dengan kepekatan baja yang terlalu banyak. Dalam kes ini, anda perlu memindahkan tanaman ke substrat segar, menyediakan saliran yang baik dan mengoptimumkan kepekatan garam larutan pengairan.

Di antara langkah kawalan kimia, penyiraman tanaman dengan racun kulat sistemik (benomyl (0.2%), foundationazole (0.2%)), atau penyemburan dengan cinebom (0.4%), thiram (1-3%) disyorkan.

Kaedah untuk merawat penyakit anggrek ini ditunjukkan dalam foto berikut:

Rot Rot (Botrytis cinerea Pers.).

Manifestasi penyakit ini (bintik-bintik kelabu, hitam atau coklat kecil pada bunga) dikaitkan terutamanya dengan penurunan suhu yang berpanjangan dengan kelembapan relatif yang tinggi. Selalunya satu malam yang sejuk cukup untuk bunga ditutup sepenuhnya dengan busuk kelabu.

Langkah kawalan. Di antara langkah pencegahan, disarankan untuk tidak menyemburkan tunas dan bunga, dan juga untuk membuang bunga yang pudar dan berpenyakit pada waktunya. Selain itu, disarankan untuk meningkatkan peredaran udara di sekitar tumbuhan, penurunan kelembapan relatif dan peningkatan suhu malam..

Jangkitan boleh ditularkan oleh perosak rumah hijau (siput, siput, serangga), oleh itu disarankan untuk sentiasa memantau jumlahnya.

Di antara langkah-langkah kimia untuk memerangi penyakit anggrek ini, digunakan rawatan dengan racun kulat sistemik - benomil (0.2%), foundationazole (0.2%).

Daun-reput (Botrytis sp.).

Jangkitan muncul pada daun dalam bentuk bintik-bintik gelap, yang secara beransur-ansur tumbuh dan bergerak ke hujung daun. Hujung daun ditutup dengan spora. Penyakit ini lebih kerap muncul pada anggrek yang diairi dengan air keras atau kerap mendapat nutrien mineral. Pada tanaman seperti itu, hujung daunnya menjadi lemah dan mudah dijangkiti Botrytis..

Langkah-langkah kawalan: Sebagai langkah pencegahan, disarankan untuk mengimbangkan nutrien mineral dan mengoptimumkan keasidan air pengairan.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai rawatan penyakit orkid, tonton video ini:

Phylostictosis (Phyllostictina capitalensis Henn. Et al.).

Bintik boleh muncul di daun dan di psdobulb. Pada mulanya, mereka kelihatan seperti bintik-bintik putih atau hijau keputihan yang lebih terang berbentuk bujur atau bulat, yang akhirnya berubah menjadi coklat dan hitam. Bintik-bintik boleh berukuran kecil atau lebih besar, dalam bentuk tanda sempang, oval, rombus atau garis. Setiap titik berdiameter individu mencapai tidak lebih dari 6 mm.

Sekiranya jangkitan berlanjutan, sporulasi coklat hitam atau gelap muncul di bahagian tengah bintik-bintik. Penyakit ini disebarkan melalui setetes air, alat yang tidak dibasmi kuman, dan lain-lain. Dari saat jangkitan hingga permulaan tanda-tanda penyakit, 3-6 minggu.

Langkah kawalan. Tumbuhan yang sakit harus diasingkan dengan membuang semua kawasan yang terjejas. Oleh kerana phylostictosis berkembang pesat pada kelembapan tinggi dan suhu di atas 25 ° C, jangkitan ini dapat dicegah dengan penurunan suhu, pencahayaan yang baik, pengudaraan biasa dan pematuhan terhadap langkah-langkah fitosanitari.

Di antara kaedah kimia untuk merawat penyakit daun anggrek ini, disarankan untuk menyembur dengan racun kulat sistemik - benomil (0.2%), foundationazole (0.2%) dan sediaan berasaskan tembaga - tembaga kloroksida, cecair Bordeaux, sulfat tembaga.

Pada bahagian artikel seterusnya, anda akan mengetahui penyakit virus yang boleh dijangkiti anggrek, dan bagaimana menanganinya..

Penyakit virus orkid: gambar dan cara menangani penyakit

Virus Mosaik Cymbidium (CyMMV).

Penyakit virus ini sangat merebak di kalangan anggrek dan dijumpai secara eksklusif pada wakil keluarga ini. Dalam pelbagai jenis anggrek, gejalanya menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Penyakit ini disebut nekrosis orkid hitam, virus mosaik orkid, variasi Cattleya dan sebagainya..

Pada bunga phalaenopsis, virus ini muncul dalam bentuk pucat daripada warna bunga, terletak secara rawak pada kelopak dan sepal bintik dan noda. Noda ini sangat ketara pada bunga 1-2 minggu setelah tunas terbuka..

Pada daun, penyakit anggrek rumah ini bermula dengan munculnya bintik-bintik klorin hijau pucat kecil atau lebih besar, yang kemudiannya bersifat nekrotik. Bintik-bintik itu boleh disusun dalam bentuk sebatan, cincin kecil, lingkaran sepusat, garis lurus, garis lurus atau melengkung hitam yang terletak pada sudut akut ke urat utama daun, dan sebagainya..

Apabila digabungkan dengan virus lain, bintik-bintik dengan sifat yang berbeza dapat muncul pada satu helaian. Pada anggrek dengan daun nipis, virus pada daun muncul 3-5 minggu selepas jangkitan, terutama pada tunas muda.

Pertama, pukulan dan bintik mosaik klorotik muncul, yang kemudian menjadi lebih jelas dan gelap. Pada daun tua, nekrosis kawasan yang terjejas diperhatikan. Pertumbuhan dan pembungaan dikurangkan.

Pada daun phalaenopsis, manifestasi jangkitan virus sangat beragam. Ini boleh menjadi bintik-bintik klorotik hijau muda, dan nekrotik yang sangat ditekan, serta bintik-bintik basah. Nekrosis sering muncul di permukaan bawah daun. Daun yang terkena sakit mati. Kadang kala, gejala luaran jangkitan virus sama sekali tidak ada walaupun dengan ujian virus positif.

Tidak ada langkah yang berkesan untuk memerangi penyakit ini dengan anggrek di rumah, sehingga semua tanaman yang berpenyakit musnah.

Virus Mosaik Tembakau Orkid (TMV-O).

Virus mosaik tembakau (TMV) sering dikelirukan dengan virus mosaik tembakau anggrek (TMV-O), tetapi yang terakhir mempunyai sifat khas dan selain virus anggrek, ia hanya menjangkiti beberapa tumbuhan penunjuk, sementara virus mosaik tembakau menjangkiti banyak benda.

Sebilangan besar pembawa virus mosaik tembakau (TMV) tidak menjangkiti anggrek. Virus TMV-O adalah biasa dengan virus lain.

Langkah-langkah yang berkesan untuk memerangi virus belum ada, sehingga semua tanaman yang berpenyakit musnah.

Virus Mosaik Phalaenopsis (CyMV + TMV-O).

Penyakit ini berpunca daripada gabungan dua virus - virus mosaik Cymbidium (CyMV) dan virus mosaik tembakau orkid (TMV-O).

Lihat gambar - dengan penyakit ini, daun anggrek ditutup dengan bintik hijau atau klorotik bergantian:

Tisu daun hancur: di bahagian atas, bilah daun ditutup dengan bintik-bintik klorotik dan nekrotik, dan di sebelah bawah, alur klorotik lebar atau bintik-bintik menangis muncul, dengan waktu bintik-bintik menjadi tertekan.

Langkah-langkah yang berkesan untuk memerangi virus belum ada, oleh itu, semua tanaman yang berpenyakit memusnahkan.

Virus Trichopilia (T1).

Virus ini dijumpai di Jerman di anggrek epifit tropika genus Trichopilia (Trichopilia). Ini muncul dalam bentuk garis cahaya dan gelap yang berterusan atau putus-putus yang terletak di "pagar" dan menuju pada sudut akut ke urat utama daun. Tidak ada maklumat yang lebih terperinci mengenai virus ini..

Berikut ini adalah penerangan mengenai penyakit bakteria anggrek dan petua bagaimana merawat tanaman.

Penyakit orkid bakteria dan langkah kawalan

Reput bakteria lembut (Erwinia carotovora 0ones Holland).

Jangkitan ini pada mulanya menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik tangisan kecil yang segera berubah menjadi coklat, busuk cepat menyebar melalui tisu, dan daun dan akar terkena beberapa kali lebih cepat daripada rimpang dan pseudobulbs. Semasa menekan kawasan yang terkena, cecair berwarna berbau busuk dilepaskan. Dengan kerosakan pada inti tunas muda yang tumbuh dan malam pembaharuan, tumbuh-tumbuhan mati, dan dari awal perkembangan penyakit hingga kematian anggrek sepenuhnya, hanya 2-3 hari yang dapat berlalu.

Langkah kawalan. Menanggapi manifestasi pertama penyakit ini harus segera. Pertama sekali, adalah perlu untuk mengasingkan tanaman yang terjejas dan merawat tempat di rak yang ditempati mereka dengan larutan 10% Na hipoklorit atau larutan 25% dari mana-mana bahan pencuci isi rumah yang mengandungi oksigen aktif.

Untuk mencegah penyebaran jangkitan melalui tetesan air, penyemburan harus dikecualikan dan kelembapan relatif harus dikurangkan. Di samping itu, penyakit ini disebarkan oleh fitofag (kutu, serangga dan moluska), oleh itu, perlu sentiasa memantau kehadiran perosak.

Seperti yang ditunjukkan dalam foto, dalam rawatan penyakit anggrek ini dari daun dan bahagian lain dari tanaman yang berpenyakit, perlu mengeluarkan semua kawasan yang terjejas, membasmi kuman alat setelah setiap luka:

Kemudian semburkan dengan ubat yang mengandungi antibiotik (bahan aktif myomycin, streptomycin, tetracycline, ampicillin, Previkur, phytobacteriomycin). Di samping itu, disyorkan untuk merawat kepingan dengan pasta fungisida sistemik (foundationazole, benomyl). Selepas rawatan, perlu mengurangkan penyiraman dan menjaga tanaman yang berpenyakit selama 2 minggu pada kelembapan udara rendah (55-60%).

Untuk mengelakkan jangkitan, anda boleh menyemburkan tanaman yang berpenyakit dengan beberapa racun kulat biologi, misalnya, Fitosporin-M atau Pseudobacterin-2, dengan menyediakan penyelesaian yang berfungsi dengan mencairkan ubat dengan air 100 kali.

Reput bakteria krisan (Erwinia chrysanthemi Burkholder et alj).

Penyakit ini muncul pada daun. Pada spesies dengan daun lembut yang tipis, bersamaan dengan munculnya bintik-bintik tangisan yang cepat gelap, kekuningan daun kelihatan kuning. Phalaenopsis dengan daun berdaging dan berkulit pertama menunjukkan kawasan lut yang cepat berubah menjadi hitam dan murung.

Langkah kawalan. Penjagaan rumah untuk anggrek yang terkena penyakit ini sama seperti Erwinia carotovora.

Kasut Bacterial Rot of Venus (Erwinia cypripedii (Hori) Bergey, Harrison, Breed & Huntoonj).

Pada mulanya, bintik-bintik tangisan bulat atau bujur kecil muncul di daun, yang akhirnya bertambah besar dan menjadi coklat gelap. Selalunya, bintik-bintik ini mula berkembang di tengah daun dan muncul dari luar dan dari dalam. Mereka cepat menyebar melalui tisu pucuk muda yang tumbuh, menyebabkan kematian mereka.

Seperti yang dapat dilihat dalam foto, pada daun anggrek penyakit ini mulai muncul dalam bentuk bintik bulat kecil yang kuning dan berair pada mulanya, dan kemudian menjadi coklat kemerahan dan jatuh:

Gejala penyakit ini mudah dikelirukan dengan manifestasi reput bakteria yang disebabkan oleh Pseudomonas cypripedii.

Langkah kawalan: penyemburan kemungkinan pencegahan dengan tiram (3%), "Pseudobacterin-2", "Fitosporin-M".

Titik coklat (Acidovorax avenae subsp. Cattleyae, sinonim: Pseudomonas cattleyae)

Penyakit ini bermula dengan munculnya vesikel kecil berair lembut. Vesikel ini pada mulanya berwarna hijau, tetapi kemudian saiznya bertambah, tisu gagal, dan kawasan yang terjejas berubah menjadi coklat atau hitam. Dari mereka mengalir cecair yang mengandungi banyak bakteria, terutama ketika lesi mencapai tulang daun.

Langkah kawalan. Jangkitan ini mudah ditularkan melalui air pengairan, perosak, dan juga alat yang membuat luka. Oleh itu, penjagaan khas diperlukan semasa menjalankan aktiviti pertanian.

Alat, rak, piring dan saliran mesti dibasmi kuman. Dari tanaman yang berpenyakit, perlu mengeluarkan kawasan yang terjejas, jangan lupa untuk memproses alat setelah setiap pemotongan. Oleh kerana patogen ini lebih suka kelembapan, keadaan hangat, kelembapan dan suhu harus dikurangkan, dan semburan daun harus dielakkan. Kaedah kawalan kimia sama seperti untuk Erwinia carotovora.

Apakah penyakit orkid yang tidak berjangkit?

Selalunya, penyakit anggrek dalaman tidak timbul disebabkan oleh jangkitan, tetapi sebagai akibat dari amalan pertanian yang tidak betul. Mereka mungkin mengalami kekurangan atau kelebihan cahaya, selaran matahari, komposisi cahaya spektrum yang tidak betul, kelembapan udara rendah, keadaan suhu yang tidak seimbang, pemakanan yang tidak seimbang, penggunaan racun perosak, dll. Semua kesalahan penanaman ini boleh menyebabkan pelbagai bintik-bintik pada daun, pengeringan dari pucuk, mati akar, penolakan berbunga.

Lihat bagaimana penyakit orkid yang tidak berjangkit dalam foto ini:

Selalunya, penanam anggrek berhadapan dengan kemunculan tiba-tiba pada daun phalaenopsis bintik-bintik putih dan hitam yang tertekan, yang dianggap sebagai manifestasi jangkitan virus. Sebenarnya, penyebab utama munculnya bintik-bintik tersebut adalah penurunan suhu udara hingga 4-6 ° C (pendek sekali atau berulang kali berulang selama beberapa malam berturut-turut) atau menyemburkan daun dengan air sejuk.

Daun yang sangat ringan menunjukkan klorosis, yang diperhatikan pada anggrek epifit sekiranya kekurangan zat besi, yang hanya diserap dalam lingkungan berasid dan tidak dapat diakses oleh tanaman ketika diairi dengan air keras, ketika menggunakan substrat karbonat, dan juga ketika terdapat lebihan fosfor dalam baja.

Dalam rawatan penyakit ini anggrek domestik, manifestasi klorosis dapat dihilangkan jika besi chelate ditambahkan ke larutan baja makronutrien yang sedikit berasid dan pembalut daun tanaman dengan unsur mikro dilakukan secara berkala.

Titik tangisan yang tidak berwarna mungkin muncul di daun anggrek beku, disimpan sebentar pada suhu di bawah 0 ° C. Sekiranya radang dingin tidak menjejaskan tisu batang (pada anggrek yang tumbuh secara monopodial) atau rimpang (pada anggrek yang tumbuh secara bersamaan), kawasan dengan bintik basah harus segera dibuang.

Satu lagi pendedahan suhu yang melampau adalah selaran matahari. Bintik-bintik dari luka bakar segera kekal di daun sehingga mati secara semula jadi, tidak seperti bintik-bintik yang disebabkan oleh patogen, mereka tidak bertambah besar.

Tetapi kadang-kadang ubah bentuk tisu disebabkan bukan oleh sinar matahari, tetapi oleh suhu yang selalu tinggi, ketika rumah hijau tertutup ditinggalkan di tingkap yang cerah. Matahari langsung mungkin tidak jatuh pada daun tanaman yang berada di dalamnya, tetapi ketika suhu di rumah hijau meningkat hingga 30 ° C dan ke atas, tanaman mulai bertindak balas dengan mengambil air dari tisu daun, bunga, pseudobulbs, dan akar. Luka bakar terma seperti itu muncul secara beransur-ansur, dan akibatnya jauh lebih berbahaya.

Sebagai tambahan kepada luka bakar matahari dan panas, luka bakar kimia yang disebabkan oleh subkorteks atau racun kulat yang terlalu pekat juga dapat diperhatikan..

Yang paling sensitif terhadap luka bakar kimia adalah petua halus akar muda yang tumbuh..

Dengan penurunan suhu setiap malam, daun muda anggrek yang tumbuh secara monopodial dapat menderita air yang terkumpul di dalam saluran keluar daun. Untuk mengelakkan kerosakan meristem apikal dan tidak mencetuskan jangkitan kulat atau bakteria, air selepas pengairan perlu dikeluarkan dengan membasahi serbet. Sekiranya bahagian atas pucuk masih membusuk, ia harus dirawat dengan racun kulat, dan kemudian bersabar dan tunggu sehingga ginjal lateral terbangun..

Kemunculan ubah bentuk dan bintik-bintik pada peduncles, pseudobulbs, daun dan akar pembentuk dapat dijelaskan dengan lebih banyak alasan, dari draf hingga gigitan dangkal oleh kucing atau lipas.

Rawatan penyakit orkid semasa rawatan di rumah (dengan foto)

Dalam memerangi perosak dan penyakit, langkah pencegahan yang paling berkesan. Cadangan umum - pemeriksaan tanaman secara berkala, menjaga periuk dan perkakas tetap bersih, mengukus substrat, penyiangan racun perosak, penyemburan profilaksis dengan racun kulat biologi yang terdiri daripada strain bakteria aktif heterogen untuk mencegah reput kulat dan bakteria.

Jangan biarkan air berdiri di daun tanaman, terutama dengan kekurangan cahaya, juga pada malam musim sejuk yang panjang. Untuk pembiakan vegetatif, adalah wajar untuk memilih tanaman yang jelas sihat sahaja.

Semasa pemindahan, selepas setiap sayatan, instrumen harus dibasmi kuman dengan alkohol, segera setelah pemindahan, tempat kerja mesti dibersihkan dari serpihan tumbuhan.

Memperkenalkan tanaman baru ke dalam rumah, mereka mesti diperiksa dengan teliti. Pelbagai corak dan bintik pada daun dan pucuk, ubah bentuk nseudobulbs dan bilah daun, jamur jelaga - semua ini menunjukkan penyakit dan perosak tersembunyi yang mungkin muncul sejurus selepas penanaman.

Sekiranya ragu-ragu, anda perlu memperuntukkan tempat terpencil khas, di mana untuk sementara waktu meletakkan semua anggrek yang baru diperoleh. Rawatan profilaksis secara berkala di kawasan ini dengan racun serangga dan racun kulat adalah wajar. Pengasingan sementara ini akan membantu mencegah perosak baru..

Perosak juga dapat diperkenalkan dengan substrat, oleh itu, komponen asal tumbuhan (tanah, gambut, sampah daun, kulit kayu, sphagnum dan lain-lain) mesti diperiksa untuk mengetahui adanya cacing tanah, cacing daun, kutu kayu, siput, siput, dan juga telurnya. Mengukus substrat yang baru disiapkan adalah salah satu langkah pencegahan yang paling berkesan..

Anggrek (terutamanya bunganya) cukup sensitif terhadap racun perosak. Oleh itu, sebelum rawatan kimia, racun kulat mesti diperiksa untuk fitotoksisitas. Anggrek disembur pada awal pagi atau larut malam, mengelakkan suhu udara tinggi dan cahaya matahari langsung.

Semasa memerangi kompleks perosak (hama labah-labah, tungau merah rata, thrips, coccids, kutu kayu) dan penyakit (fusarium dan akar busuk, antraknosa dan bintik-bintik lain), adalah mungkin untuk menggunakan campuran racun perosak gabungan.

Foto-foto ini menunjukkan penjagaan anggrek di rumah, semasa rawatan penyakit:

Setiap gabungan ubat mesti sesuai dengan jadual keserasian ubat khas dan mesti diuji terlebih dahulu pada jenis anggrek tertentu.

Penyelesaian racun perosak yang berfungsi biasanya disediakan sebaik sebelum diproses, dengan jelas mematuhi kepekatan yang diberikan. Untuk pembasahan yang lebih baik, pelekat atau surfaktan ditambahkan ke dalam larutan. Ini biasanya sabun (potash, cecair, atau isi rumah). Sabun dicairkan dalam sedikit air dan ditambahkan ke larutan kerja segera sebelum digunakan pada kadar 3-4 ml per 1 liter larutan.

Semasa bekerja dengan racun perosak, langkah pencegahan khusus diambil, permukaan kulit terbuka dilindungi dengan pakaian dan sarung tangan getah, dan saluran pernafasan dengan alat pernafasan khas.

Menghilangkan rawatan kimia dengan campuran racun perosak gabungan, yang dilakukan terhadap kompleks perosak untuk rawatan penyakit anggrek di rumah, harus diberi masa untuk tempoh aktiviti patogen yang paling besar. Kurma ini biasanya jatuh pada musim bunga dan akhir musim gugur. Oleh itu, misalnya, sepanjang tahun, wabah cacing dan serangga skala berlaku pada bulan Februari - Mac, Julai - Ogos, dan November - Disember..

Peningkatan bilangan tungau labah-labah berlaku pada bulan Februari - Mac, dan juga Mei (keluar dari diafaus), Julai - Ogos (penembusan dari tanah terbuka), dan Oktober - November (penurunan kelembapan udara kerana awal musim pemanasan).

Aktiviti maksimum kulat patogen berlaku pada musim panas dan musim luruh (terutamanya sebelum bermulanya musim pemanasan).

Oleh itu, rawatan biasa dengan campuran campuran racun perosak, yang dibenarkan untuk digunakan di tanah terlindung, dilakukan hanya dua kali setahun - pada musim bunga (April) dan pada musim gugur (akhir Oktober - November) - paling berkesan dan menimbulkan bahaya paling sedikit, baik untuk kesihatan manusia dan juga hiasan orkid.

Ingat bahawa penggunaan racun perosak yang berpanjangan menyebabkan ketahanan terhadapnya dalam perosak dan patogen. Untuk mengatasi ketahanan terhadap racun perosak, disarankan untuk memberi keutamaan kepada persediaan biologi, dan juga racun perosak alternatif dari pelbagai kelas sebatian kimia (karbamat, turunan fosforus, piroid, dll.).

Di sini anda dapat melihat foto penjagaan orkid yang terkena penyakit: