Angiosperma

Soalan pada awal perenggan

1. Tumbuhan apa yang dipanggil berbunga?
Tumbuhan berbunga adalah angiosperma yang organ benihnya adalah bunga..

2. Tumbuhan berbunga apa yang anda tahu?
Tumbuhan berbunga merangkumi semua pokok berbunga, pokok renek dan herba: maple, birch, linden, lilac, ceri burung, pokok epal, ceri, rosehip, strawberi, kentang dan banyak lagi.

3. Tempat tumbuh-tumbuhan berbunga?
Tumbuhan berbunga tumbuh di semua bahagian planet kita dari Kutub Utara hingga Antartika. Mereka dapat dijumpai di darat dan di air, di pergunungan dan di padang pasir, di hutan dan di stepa..

Soalan di akhir perenggan

1. Tumbuhan apa yang dipanggil angiosperma? Mengapa mereka mendapat nama sedemikian?
Angiosperma tergolong dalam tumbuhan yang lebih tinggi. Organ pembiakan mereka adalah bunga. Setelah bunga pudar, buah terbentuk di tempatnya, di dalamnya benih matang. Oleh kerana benih dilindungi dari pengaruh luaran oleh dinding janin, tanaman disebut angiosperma.

2. Bagaimana angiosperma berbeza dengan gymnosperma?
Di gymnosperma, biji terbuka di permukaan kerucut, sementara di angiosperma, biji tumbuh di dalam buah.

3. Contoh apa yang dapat menunjukkan kepelbagaian angiosperma?
Angiosperma dibezakan oleh kepelbagaian mereka. Ini dapat dilihat oleh fakta bahawa mereka:
• dibahagikan mengikut jenis pertumbuhan (pokok, semak dan ramuan),
• mengikut tempoh kitaran hidup (tahunan dan tahunan),
• oleh habitat (akuatik dan daratan),
• mengikut zon iklim (utara, selatan, lintang tengah),
• sesuai dengan keadaan pertumbuhan (gunung, padang rumput, hutan, tundra, padang pasir),
• dari segi saiz,
• dengan kaedah pemakanan dan keadaan pembiakan dan banyak faktor lain.

Fikirkan

Terdapat lebih daripada 350 ribu spesies tumbuhan di planet kita, hampir - daripadanya adalah angiosperma. Mengapa angiosperma dari segi kepelbagaian spesies dan bilangan menduduki kedudukan dominan di dunia tumbuhan?
Angiosperma menduduki kedudukan dominan di dunia tumbuhan kerana banyak sebab:
• benih mereka semasa pematangan dilindungi dengan baik, yang memungkinkan mereka terpelihara dengan lebih baik dari faktor persekitaran yang buruk,
• kaedah penyebaran angiosperma paling pelbagai (angin, air, haiwan dan burung),
• pelbagai kaedah pendebungaan (angin, serangga) dan persenyawaan (berganda) membantu mereka membiak dengan lebih berkesan,
• keupayaan untuk menyesuaikan diri dan bertahan dalam keadaan iklim yang berbeza.

Tugas

1. Pertimbangkan Rajah 81 dan terangkan tumbuhan mana yang disebut tahunan, dwitahunan, dan tahunan. Berikan contoh tanaman seperti itu.
Angiosperma tahunan merangkumi tanaman yang kitaran hidupnya tidak lebih dari satu tahun. Hampir semuanya berumput. Contoh tanaman tahunan yang menarik adalah tanaman kebun (timun, tomato, lada, kentang, kacang polong) dan banyak ramuan pertanian (rai, gandum, barli).
Angiosperma dwitahunan merangkumi tumbuhan yang kitaran hidupnya dua tahun (bawang, pasli, wortel, bit).
Angiosperma tahunan meliputi tumbuhan yang kitaran hidupnya berlangsung lebih dari dua tahun. Ini terutamanya pokok dan pokok renek. Tetapi terdapat banyak tanaman kebun abadi (strawberi liar, tulip, daffodil, bunga iris, peonies).

2. Huraikan beberapa tanaman yang biasa anda ketahui berdasarkan jangka hayat dan ciri buah. Isi jadual.

Nama tanaman

Pokok, pokok renek atau ramuan

Tahunan, dwitahunan atau tahunan

Berapa kali dalam hidup seseorang membuahkan hasil

BUNGA

BUNGA, angiosperma (Angiospermae), pembahagian terbesar kerajaan tumbuhan, yang dicirikan oleh organ pembiakan khusus yang membentuk bunga. Tanaman berbunga telah dikenal sejak zaman Jurassic (sekitar 150 juta tahun yang lalu): sudah pada waktu itu mereka sangat berkembang dan tersebar luas, oleh itu wakil pertama mereka pasti muncul lebih awal, mungkin di tanah yang terdedah setelah pengunduran laut. Selepas itu, tumbuh-tumbuhan berbunga menakluki seluruh planet, mengerumuni bekas dominan, khususnya seperti pakis dan konifer. Ini adalah tanaman berbunga yang mendominasi di hutan lebat, yang pernah menduduki daerah yang signifikan di Amerika Utara, dan di hutan tropis yang luas di Amerika Tengah dan Selatan, Afrika dan Asia. Bahagian ini merangkumi bijirin yang meliputi padang rumput Amerika dan pampas, savana Afrika dan stepa Eurasia, serta kaktus dan semak belukar yang berduri, banyak rumput bawah laut dan terapung sungai, tasik dan laut, yang mengingatkan pada spesies lumut, menjalar di atas batu dan tergantung dari dahan pokok. Akhirnya, tepatnya manusia yang menanam tanaman berbunga di ladang, di kebun sayur dan kebun; mereka adalah hiasan utama rumah hijau dan taman..

STRUKTUR TANAMAN BUNGA

Daun.

Sebilangan besar nutrien organik di Bumi terbentuk di daun tanaman berbunga. Dalam kes biasa, daun terdiri dari bilah daun rata di tangkai daun, yang dilekatkan dengan pangkalnya ke batang. Di laman lampiran terdapat dua pertumbuhan seperti daun - stipules. Walau bagaimanapun, setiap struktur ini mungkin tidak ada. Bilah daun beberapa tumbuh-tumbuhan berbunga, seperti banyak labioecious dan salib, sessile, i.e. berlepas terus dari batang tanpa tangkai; pada spesies lain hanya daun vagina mereka yang tinggal dengan daun yang dikurangkan menjadi struktur seperti benang (ini dapat diperhatikan dalam bijirin). Di dalam daun terdapat sel pembungkus yang agak longgar kaya dengan pigmen hijau - klorofil. Di dalamnya, fotosintesis berlaku. Di permukaan atas daun, sel-sel ini biasanya memanjang dan terletak bersebelahan tegak lurus dengan permukaan: mereka membentuk apa yang disebut. parenchyma palisade. Sel-sel yang mendasari bentuknya kurang seragam dan dipisahkan oleh ruang-ruang antara sel-sel yang membawa udara - inilah yang disebut parenchyma spongy. Pertukaran udara dari tisu dalaman daun dengan persekitaran melalui lubang kecil pada kulit lapisan tunggal yang menutupnya (epidermis): akibatnya, sel fotosintetik menerima karbon dioksida, yang diperlukan untuk pembentukan organik, dan menyingkirkan "sisa pengeluaran" - oksigen. Epidermis biasanya dilapisi secara luaran dengan lapisan lilin (kutikula) dan relatif tidak tahan terhadap air dan gas, dan sel-selnya tidak mampu melakukan fotosintesis. Sayangnya, daun kehilangan banyak air melalui penyejatan, yang kadang-kadang boleh membahayakan kewujudan keseluruhan tanaman. Ia dibekalkan dengan air melalui sistem urat dalaman, biasanya membentuk jaringan bercabang yang padat. Vena terdiri daripada sel-sel tisu vaskular yang menyalurkan air ke kawasan fotosintetik dengan garam mineral terlarut di dalamnya dan membawa bahan organik dari sana ke semua bahagian tumbuhan. Oleh kerana beberapa sel sistem pengalir ini berdinding tebal, urat secara serentak memainkan peranan kerangka lembaran, menyokongnya dalam keadaan yang diperluas dan memastikan bekalan normal semua bahagiannya dengan cahaya dan udara.

Batang.

Melalui sel pengalir batang, air dengan garam mineral terlarut di dalamnya masuk dari akar ke dalam urat daun, di mana terdapat sel-sel dari jenis yang sama. Pada batang muda, sistem bekalan air (xilem) ini biasanya membentuk silinder yang bermula masih di bawah tanah, berfungsi sebagai penyokong kaku untuk daun, bunga dan buah-buahan dan mampu menebal dan melekat dengan kuat dari masa ke masa, berubah menjadi batang multi-meter yang kuat. Di luar xilem, terdapat silinder serupa - floem, yang terdiri daripada sel-sel di mana bahan organik diangkut. Floem juga memasuki urat daun. Selebihnya batang terdiri daripada tisu lembut, kadang-kadang fotosintetik, yang sering menyimpan nutrien berlebihan. Bahagian tengah batang - inti - boleh runtuh, dan kemudian rongga tetap di batang di tempatnya. Batang dengan daun (serta bunga dan buah-buahan, yang dipercayai berasal dari daun) disebut pucuk.

Akar.

Sistem akar membetulkan tanaman di substrat. Tisu pengalir juga terletak di akar - lebih dekat dengan pusat xilem, lebih jauh dari pusat - floem. Di sini, sejumlah besar bahan ganti juga dapat terkumpul, jadi beberapa akarnya sangat besar. Selain menyokong dan menyimpan, fungsi akar yang paling penting adalah penyerapan: air dengan garam yang dilarutkan di dalamnya mesti datang dari tanah untuk menembak dan mengimbangi kos dan kerugian tanaman. Sedutan dilakukan oleh apa yang disebut rambut akar - banyak pertumbuhan sel akar cetek di zon yang agak sempit berhampiran hujungnya. Ini adalah rambut akar yang menembusi antara zarah tanah terkecil yang memberikan permukaan penyerap yang sangat besar dari bahagian bawah tanah tanaman.

Kehadiran sistem pengalir, atau vaskular adalah ciri khas semua tanaman berbunga, yang, dalam segala hal, strukturnya sangat berbeza. Xilem dan floem di semua tanaman berbunga terdiri, pada dasarnya, dari unsur yang sama, lebih kurang sama jaraknya. Tumbuhan berbunga secara anatomi paling dekat dengan konifer, cemara dan gymnosperma lain; kekeluargaan evolusi yang lebih jauh menghubungkan mereka dengan pakis.

JENIS STRUKTUR

Tumbuhan herba.

Dalam penampilan, struktur dalaman dan gaya hidup, tanaman berbunga sangat berbeza. Sebilangan daripadanya adalah ramuan tahunan yang mati pada awal musim sejuk atau, di kawasan tropika, dengan berakhirnya musim hujan. Kadang-kadang, walaupun dalam masa yang singkat, mereka berjaya mencapai ukuran yang cukup besar (contohnya bunga matahari dan jagung yang terkenal). Sebilangan spesies menggunakan tumbuhan lain sebagai penyangga, membawa daunnya ke cahaya. Untuk melakukan ini, misalnya, dalam banyak kekacang, hujung daun kompleks yang terdiri daripada beberapa bilah daun (risalah) diubah menjadi antena yang berpintal dan berpintal. Banyak tumbuh-tumbuhan berbunga adalah herba abadi: bahagian udara mereka mati pada musim yang tidak menyenangkan, tetapi bahagian bawah tanah tetap hidup dan memberikan tunas baru dari tahun ke tahun. Organ perennials bawah tanah berbeza dari segi struktur dan sifatnya. Sebagai contoh, di gladiol, inilah yang disebut corms - pangkal pendek batang tebal dengan sisa daun bersisik; dalam kentang, ubi terbentuk pada cabang lateral batang utama; pada ubi jalar - akar yang ditumbuhi; dalam spesies lain, khususnya, ikan paus pembunuh, violet, rumput gandum, rimpang, i.e. batang bawah tanah yang panjang. Mentol gondok, bawang dan daffodil terdiri dari daun yang berubah menjadi sisik berdaging, padat dalam struktur seperti ginjal pada batang yang rata - bahagian bawah. Semua formasi bawah tanah ini mengumpulkan nutrien yang membolehkan tumbuhan herba bertahan musim yang tidak baik dan menimbulkan tunas overhead baru. Penyimpanan bahan organik pekat seperti itu menjadikan hidup kita lebih mudah: seseorang menggunakan banyak "tanaman akar" (kentang, bawang, wortel, bit, dll.) Dan menyebarkan tanaman makanan (contohnya, kentang dengan potongan ubi dengan apa yang disebut. "Mata"). Kumis atau stolon yang tinggi, serupa dengan rimpang asal - batang yang diubahsuai merayap di tanah, mampu mengakar dan menghasilkan tanaman baru yang penuh. Kaedah pembiakan vegetatif ini dapat diperhatikan, misalnya, pada strawberi liar..

Tumbuhan berkayu.

Di pokok, pokok renek dan pohon anggur seperti pokok, batang udara tidak mati walaupun pada musim sejuk atau kering yang teruk dan secara berkala membentuk daun, buah dan bunga baru. Batang seperti itu, tumbuh menjadi batang yang kuat, dapat hidup beratus-ratus tahun, mencapai ukuran yang sangat besar (hanya lebih besar di sebilangan konifer). Sebahagian besar tanah diliputi oleh hutan di mana pokok-pokok itu mendominasi. Persekitaran khas terbentuk di bawah mahkota mereka, di mana tumbuh-tumbuhan bertolak ansur rendah merasa hebat. Daun busuk, penguraian, memperkaya tanah dengan organik mati, yang berfungsi sebagai makanan untuk saprofit, termasuk dan beberapa tumbuhan berbunga, seperti zamrud dengan daunnya yang bersisik dan hampir tidak berwarna. Rumput yang tumbuh di hutan lebat sering mekar hanya pada musim bunga, sementara dedaunan di mahkota pohon belum dibuka dan cukup banyak cahaya yang dekat dengan tanah. Jenis ramuan lain - epiphytes - menetap di tempat yang selalu banyak cahaya - di dahan tinggi, tetapi biasanya mereka tidak melakukan parasit pada tanaman seperti pokok, tetapi hanya menggunakannya sebagai sokongan. Terutama banyak epifit di kawasan tropika, di mana ia merangkumi, misalnya, anggrek, bromeliad, dll. Walau bagaimanapun, tumbuhan parasit juga mendiami pokok, khususnya mistletoe, yang, walaupun pada tahap tertentu mampu melakukan fotosintesis, menghisap air dan sebahagian besar nutrien dari tisu hidup tanaman inang. Anggur khas, yang juga banyak terdapat di hutan tropika, berakar di dalam tanah, dan kemudian naik ke cahaya, di sepanjang batang dan dahan pohon tinggi, membungkusnya dengan pucuk fleksibel mereka atau menempel pada kulitnya dengan banyak akar tambahan pada batang (seperti ivy atau sumac berakar), antena khas (seperti anggur), paku yang disangkut, dll..

Penyesuaian dengan keadaan yang melampau.

Habitat ekstrem telah dikembangkan oleh tanaman berbunga, strukturnya sangat berbeza dengan yang biasa. Sebagai contoh, semak berduri dengan daun berkulit kecil, serta kaktus dan succulents lain, iaitu spesies dengan bahagian hijau berdaging (misalnya pada daun, ini adalah daun) yang mengandungi tisu penahan air khas. Sebilangan besar kaktus tidak mempunyai daun sama sekali, dan fungsi fotosintesis dilakukan oleh batang - dengan cara ini adalah mungkin untuk mengurangkan kehilangan kelembapan semasa penyejatan. Tanaman berbunga di bawah air tidak memerlukan xilem, dan biasanya tidak ada: batangnya lembut, dan daunnya sering berbentuk filum atau dibedah menjadi segmen tipis dengan anatomi yang dipermudahkan. Kadang-kadang seluruh badan tumbuhan ini ditembusi oleh sistem rongga udara: gas yang mengambil bahagian dalam proses aktiviti penting terkumpul di dalamnya. Tisu udara seperti itu (aerenchyma) juga merupakan ciri banyak tumbuhan, bahagian bawahnya berakar di bawah air, dan bahagian atasnya mengapung di permukaan atau naik di atasnya, misalnya alang-alang dan teratai.

Tumbuhan serangga.

Di antara semua tanaman berbunga, mungkin yang paling tidak biasa - yang disebut serangga atau karnivor, dapat menangkap haiwan kecil dan menggunakannya untuk makanan. Spesies semacam itu diketahui di beberapa keluarga, dan alat pemburuannya berbeza. Jadi, sundews (Drosera) menyimpan serangga yang ceroboh dengan rahsia melekatkan banyak rambut kelenjar yang menutupi permukaan atas daunnya. Mangsa tidak hanya menempel pada rambut yang sudah disentuh, tetapi juga memaksa rambut tetangga untuk membungkuk ke arahnya, yang menjadikan cengkaman itu benar-benar mati. Dalam perangkap lalat venus (Dionaea), daunnya terdiri daripada dua bahagian yang ditutup ketika mangsa menyentuh rambut sensitif khas di permukaannya. Tepi daun cengkih menempel dan, semakin dekat, sebagai kisi mereka memisahkan mangsa dari dunia luar. Pada spesies Sarracenia, Darlingtonia dan Nepenthes, bilah daun diubah menjadi kendi perangkap, di dalamnya serangga terpikat oleh rembesan manis. Pancang, timbangan bertindih, dan lain-lain, tidak membenarkan mangsa merangkak ke belakang. pertumbuhan daun, sehingga pada akhirnya ia tenggelam dalam perangkap cecair yang terkumpul di bahagian bawah, kadang-kadang terdiri terutamanya dari air hujan. Pemphigus (Utricularia) adalah tumbuhan bawah air, pada daun yang terendam yang menjebak vesikel dengan bukaan injap hanya di dalam: haiwan akuatik kecil masuk ke dalamnya. Sekurang-kurangnya sebahagian daripada vesikel ini mengeluarkan jus yang mencerna protein mangsa. Akibatnya, tanaman serangga, mungkin kurang daripada spesies lain, bergantung pada nitrogen anorganik tanah yang diperlukan untuk sintesis protein mereka sendiri.

BUNGA

Tumbuhan berbunga membiak dengan pelbagai cara: tumbuh semula dari bahagian vegetatif yang terpisah (keratan, daun, kepingannya, dan lain-lain), membentuk individu anak dari rimpang, stolon, akar, mentol, ubi dan formasi yang serupa, tetapi organ pembiakan utama dan unik untuk kumpulan ini - bunga, strukturnya, walaupun sangat berbeza, mematuhi seragam prinsip untuk semua spesies.

Struktur.

Bunga adalah tunas khusus atau, kemungkinan besar, sistem pucuk yang dipendekkan dan jarak dekat, yang sebahagiannya membentuk beberapa bulatan sepusat atau lingkaran di sekitar puncak. Di luar biasanya ada secangkir sepal hijau yang menutupi bahagian bunga yang lain dalam tunas yang belum dibuka. Sebagai peraturan, lebih dekat ke pusat adalah corolla kelopak berwarna cerah dan berbau harum. Kedua-dua bulatan ini membentuk apa yang disebut perianth. Stamen bahkan lebih dekat ke pusat, dan, akhirnya, di dalamnya terdapat satu atau lebih pistil. Ini sebenarnya bahagian pembiakan bunga - lelaki dan wanita, masing-masing. Kadang-kadang di dalam bunga tidak ada kelopak, corolla, perianth utuh, benang sari atau putik. Sebagai contoh, bunga sereal tunggal terdiri dari tiga benang sari dan satu putik, dikelilingi oleh sisik kaku, yang, secara tegas, tidak dapat disebut kelopak atau sepal. Oaks mempunyai dua jenis bunga: beberapa terdiri daripada benang sari dengan sepal, yang lain hanya dari pistil. Walau bagaimanapun, bagaimanapun, agar bunga dapat mengambil bahagian dalam pembiakan, ia mesti mempunyai benang sari atau putik; jika tidak ada yang lain atau yang lain, ia adalah steril. Walau bagaimanapun, dalam beberapa spesies bunga steril digunakan untuk menarik pendebunga (contohnya, "kelopak" marjinal dalam perbungaan bunga matahari), dan seseorang secara khusus memaparkan peony "terry", anyelir dan tanaman berbunga lain tanpa benang sari dan pistil untuk tujuan hiasan.

Pendebungaan.

Bahagian pembiakan benang sari adalah kepalanya, yang disebut anter. Biasanya terdiri daripada empat beg debunga yang terletak bersebelahan. Mematangan, mereka terbuka dengan retakan membujur atau liang membulat dan melepaskan debunga - banyak butir debunga kecil, mudah menguap atau melekit.

Pendebungaan angin.

Tumbuhan yang diserbangkan angin membentuk sejumlah besar debunga terbang: kebanyakannya hilang tanpa digunakan, dan hanya butir serbuk sari individu, secara tidak sengaja jatuh pada stigma perosak pada bunga dari spesies yang sama, memberikan pembiakan. Kaedah pendebungaan ini adalah ciri banyak pokok (tidak hanya berbunga, tetapi juga konifer), bijirin, sedge, dan beberapa rumpai terkenal, seperti kayu cacing dan ragweed. Debunga terbang mereka boleh menyebabkan demam, yang dihidapi oleh banyak orang. Ambrosia mekar pada akhir musim panas sangat berbahaya dalam hal ini..

Pendebungaan serangga.

Serbuk sari melekit hanya boleh jatuh dari anter ke putik, tetapi lebih sering ia dipindahkan dari bunga ke bunga oleh serangga (kadang-kadang burung dan bahkan mamalia kecil juga memainkan peranan penyerbuk). Hubungan tanaman berbunga dengan haiwan yang mengunjungi bunga mereka sangat menarik, dan sukar untuk menjelaskan kejadiannya tanpa menggunakan konsep "tujuan". Akibatnya, seseorang sering dapat mendengar bahawa serangga "mencari" bunga yang cukup pasti, dan mereka, pada gilirannya, "mencari" stamens mereka berdasarkan tamu ini. Bagaimanapun, serangga benar-benar tertarik pada bunga yang diserbuki oleh warna dan baunya, tidak semestinya menyenangkan. Lalat, misalnya, terbang ke aroma bangkai, disebarkan oleh kirkasone dan "kubis skunk" (simparkarpus berbau), dan rama-rama pada waktu malam bertindak balas terhadap keputihan terang spesies mekar pada waktu senja. Menembusi bunga untuk makanan, penyerbuk secara tidak sengaja mengeluarkan biji-bijian serbuk sari itu sendiri dan sebahagian dari serbuk sari ini kemudian dapat "secara tidak sengaja" meninggalkan sebiji bunga yang sama atau bunga lain pada stigma, bahkan bunga dari spesies yang sama. Serbuk sari itu sendiri berfungsi sebagai makanan untuk serangga seperti itu, atau, dalam banyak kes, nektar - cairan manis yang terbentuk oleh struktur asal yang berbeza - nektar dan terkumpul di kedalaman corolla atau di kelopak tubular khas - taji, misalnya, dalam violet dan hidup. Biasanya bunga yang diserbuki serangga dirancang sehingga anda harus sampai ke nektar, menyentuh benang sari, yang dalam beberapa keadaan dilengkapi dengan mekanisme khas yang bertindak balas terhadap sentuhan seperti itu. Contohnya, dinding antera boleh berada di bawah tekanan, seperti Kalmia (Kalmia): ada baiknya menyentuh mereka, kerana mereka meletup dan menghujani tamu dengan biji-bijian debunga.

Di antara peranti seperti itu, yang paling mengejutkan adalah alat yang memberikan pendebungaan silang, iaitu pemindahan debunga ke putik bunga bukan dari contoh tanaman yang sama (ini disebut pendebungaan sendiri), tetapi yang lain. Pendebungaan silang bermanfaat kerana meningkatkan kepelbagaian spesies, dan oleh itu peluang kumpulan taksonomi ini secara keseluruhan, untuk bertahan hidup. Namun, bertentangan dengan pendapat Darwin, pendebungaan diri juga tidak selalu menyebabkan kemerosotan, dan banyak tanaman selalu menggunakannya. Di sebilangan, bunga tidak terbuka sama sekali, dan debunga jatuh di alu tanpa pembawa luaran. Walau bagaimanapun, pendebungaan silang nampaknya lebih meluas, bahkan di antara spesies yang didebunga angin: di banyak daripadanya, bunga sama ada beraneka ragam atau benang sari (sesama jenis), selalunya beberapa tumbuhan adalah wanita semata-mata dan yang lain adalah lelaki semata-mata.

Struktur bunga dan pendebungaan.

Di banyak bunga, benang sari dewasa lebih awal atau lebih lambat daripada putik, jadi penyerbukan diri tidak mungkin dilakukan, namun debunga dapat dipindahkan ke contoh lain dari spesies yang sama, yang pistilnya cukup siap menerimanya. Sebagai contoh, di sage (Salvia), anter setiap benang sari, yang sangat memanjang dan melengkung oleh kuk, menyerupai tuas: masuk ke dalam tiub corolla, serangga itu pasti menekan bahu pendeknya dengan kepalanya - yang panjang jatuh, menyentuh bahagian belakang serangga dan meninggalkan sebahagian serbuk sari di atasnya. Pada bunga yang lebih tua, anther sudah kosong, tetapi alu dibengkokkan oleh busur sehingga stigma adalah tepat di mana bahagian belakang penyerbuk harus muncul. Bunga tubular jenis primrose yang sama terdiri daripada dua jenis: dalam beberapa spesimen anther terletak di atas mulut tiub, dan stigma putik berada di kedalaman, sedangkan yang lain sebaliknya. Memanjat kepala terlebih dahulu ke dalam tiub untuk nektar, serangga dalam kes pertama hanya menggosok punggungnya dengan debunga, dan dalam kes kedua hanya kepala mereka dan kemudian membiarkan debunga hanya pada pistil panjang atau pendek, iaitu. sudah ada pada tanaman lain.

Di sebilangan violet pada tanaman yang sama, sebilangan bunga dapat dilihat dengan jelas, hanya mampu melakukan pendebungaan silang, sementara yang lain kecil, tidak dibuka - hanya pendebungaan sendiri yang mungkin bagi mereka; yang terakhir, dengan cara, lebih produktif. Mekanisme yang paling kompleks untuk pendebungaan silang telah timbul di kebanyakan spesies anggrek. Di tengah-tengah bunga mereka adalah yang disebut tiang benang sari tunggal yang disatukan dengan alu. Biji-bijian debunga digabungkan menjadi massa sakular - pollinia. Masing-masing berada di rongga khas dan dilengkapi dengan kaki, yang hujungnya disambungkan dengan cakera lekat (tongkat). Penganut melekat pada serangga yang telah mengunjungi bunga dengan tepat sehingga seluruh jisim debunga hanya boleh berada pada stigma putik bunga lain dari spesies yang sama.

PERSIARAN

Bahagian bunga yang paling rumit adalah alu. Ia terdiri daripada satu atau lebih karpet, di dindingnya terdapat biji primordia - ovula. Ovula tertumpu di bahagian bawah alu yang bengkak, disebut ovari, dan bahagian atasnya membentuk "tempat pendaratan" yang lebih luas atau melekit untuk debunga - stigma. Selalunya ia naik di atas ovari pada tiang berbentuk batang. Setelah berada di stigma, biji-bijian debunga menerima air dan nutrien darinya dan tumbuh dengan tiub debunga, yang menembusi ovari dan, akhirnya, ovula. Di sana dia menerobos dan melepaskan dua gamet lelaki. Salah satu daripadanya bergabung dengan telur di ovula - persenyawaan berlaku dan zigot timbul, sehingga menghasilkan tanaman baru. Embrio berkembang dari zigot, dan dari tisu sekitarnya, bekalan nutrien untuknya (dalam banyak kes ini adalah endosperma) dan membran pelindung - ovula berubah menjadi biji. Oleh itu, persenyawaan dan pengembangan benih berlaku di dalam ovari. Dari struktur inilah tanaman berbunga, juga disebut angiosperma, terutama berkat kejayaan evolusi mereka. Embrio di dalam benih boleh berehat selama beberapa minggu, bulan, dan bahkan bertahun-tahun: ia dilindungi dari pengaruh luaran oleh kulit benih dan dibekalkan dengan bekalan makanan; dalam keadaan yang baik, ia akan mulai tumbuh, kerana rizab dalaman, ukuran embrio yang meningkat dengan cepat, dan akan berubah menjadi anak benih. Proses ini dipanggil percambahan biji. Ukuran biji berbunga sangat beragam - dari mikroskopik di anggrek hingga pokok kelapa yang besar. Satu tanaman dapat membentuk jumlah yang sangat banyak: pisang pisang dan beg gembala - lebih dari lima ribu setahun, kayu cacing biasa (Artemisia vulgaris) - lebih dari satu juta. Sebilangan biji boleh dimakan, ada yang beracun, ada yang keras sehingga tidak dapat dipotong dengan pisau. Bentuk dan warna mereka paling pelbagai; mereka halus dan berkerut, melekit dan berbulu..

Fakta bahawa biji mengandungi bekalan nutrien banyak digunakan oleh manusia. Tepung gandum, minyak jarak atau, misalnya, gula yang terkandung dalam biji-bijian jagung manis - semua ini kita dapat dari biji benih endosperma. Dalam kes lain, bahan rizab berada di dalam embrio itu sendiri, dalam kotiledon yang boleh dimakan. Jadi, misalnya, keadaannya adalah dengan kacang soya, kacang tanah, kacang dan kacang polong, benih yang kekurangan endosperma.

BUAH BUAH

Sementara biji di dalam ovari matang, ia sendiri juga berubah dan berubah, kadang-kadang bersama dengan bahagian bunga yang lain, menjadi buah. Dindingnya, yang disebut pericarp, dapat berair, kering, terdiri dari lapisan yang berlainan konsistensi dan membawa berbagai pelengkap. Pelbagai buah sangat hebat, dan asal-usul serta komponennya sangat heterogen sehingga tidak hanya terdapat klasifikasi yang diterima umum, tetapi bahkan satu definisi tunggal dari kata "buah".

Pelbagai buah.

Buah oren, yang disebut hesperidium atau oren, dan buah anggur - buah beri - terbentuk hanya dari ovari; buah ceri - drupes - juga. Dalam kes terakhir, kedua-dua bahagian yang dapat dimakan dan tulang keras adalah pelbagai lapisan pericarp yang mengelilingi biji. Epal dibentuk oleh ovari, direndam di pangkal bunga - wadah - dan menyatu dengannya. Bahagian buah ini berair sesuai dengan wadah, dan sebenarnya ovari hanyalah "rintisan" yang berkulit. Apa yang biasa disebut buah rosehip juga merupakan wadah yang telah tumbuh menjadi struktur kendi berdaging, di dalamnya bukan biji (seperti yang biasa dipercayai), tetapi banyak kacang yang sifatnya sebanding dengan anggur atau jeruk dan mengandung satu biji. Oleh itu, di sini kita dapat membincangkan buah yang kompleks, atau pasang siap - pelbagai guna. Dalam pembentukan setiap kacang rosehip, satu karpel terlibat, dan untuk setiap buah epal dan buah oren, beberapa karel ditanam bersama dalam satu putik dengan ovari bersarang. Bahagian "strawberi" yang dimakan juga tidak sesuai dengan ovari: ini juga merupakan bekas yang terlalu banyak, permukaannya yang cembung ditutupi bukan dengan biji, tetapi dengan kacang yang tumbuh dari karpet individu dengan biji di dalamnya. Sekali lagi kita mempunyai multi-nib. Dalam bunga raspberry, seperti strawberi, terdapat banyak karpet yang tidak menyatu antara satu sama lain, dan oleh itu ovari. Masing-masing dari mereka menghasilkan buah kecil berair, seperti ceri, dan semuanya tumbuh bersama dalam buah gabungan, atau kompleks, berbilang batang. Buah raspberry sangat mirip dengan buah mulberry: perbezaan istilahnya dijelaskan oleh fakta bahawa yang terakhir berkembang dari ovari bukan satu bunga, tetapi banyak bunga dikumpulkan dalam sikat padat. Nanas tumbuk dibentuk dengan cara yang serupa, tetapi bahagiannya yang dimakan tidak hanya terdiri daripada turunan bunga yang padat dari banyak bunga, tetapi juga dari bahagian vegetatif dari perbungaan yang tumbuh bersama-sama dengan mereka dan menjadi berdaging. Dari perbungaan burdock dan cocklebur, buah berbuah (biji polyspermous) juga terbentuk: mereka tidak berair, tetapi kering, dikelilingi oleh selebaran pembungkus dengan cangkuk kuat di bahagian atas masing-masing. Banyak buah kecil dan tidak dapat dimakan, oleh itu, dalam bahasa vernakular mereka sering disebut "biji", walaupun pada asalnya buahnya sesuai dengan sebiji oren atau epal, dan bukan hanya pada biji di dalamnya. Selain itu, setiap "biji" bunga matahari atau dandelion dibentuk bukan hanya oleh biji dan ovari, tetapi juga oleh bahagian lain dari bunga kecil tanaman ini. Khususnya, "parasut" dandelion sememangnya sepal. Buah kenari juga berasal dari heterogen: bukan hanya ovari, tetapi juga bahagian bunga yang lain turut serta dalam perkembangannya. Sebenarnya, ini bukan kacang, tetapi kacang, seperti ceri atau pic, hanya bahagian luar buah yang berdaging, apabila matang, kering dan jatuh dari tulang.

Contoh-contoh ini menunjukkan kesukaran yang dihadapi oleh ahli botani dalam usaha mengembangkan klasifikasi buah-buahan yang tidak hanya mempertimbangkan struktur akhir mereka, tetapi juga ciri-ciri pembentukannya. Pembahagian buah menjadi sayur-sayuran dan buah-buahan, yang sering dijumpai dalam kehidupan seharian, sama sekali tidak mempunyai makna saintifik. Lebih-lebih lagi, jika "buah" dalam pengertian konvensional masih sesuai dengan buah, maka "sayur" termasuk tidak hanya buah, tetapi juga bagian tanaman yang dapat dimakan lainnya.

Kepentingan semua struktur yang dijelaskan di atas untuk spesies hanya dapat difahami jika kita ingat bahawa di dalam benih terdapat embrio, kuman generasi baru. Tumbuhan kecil ini sering kali tidak aktif untuk jangka masa panjang, menunggu keadaan percambahan yang baik. Ia mesti mempunyai bekalan makanan agar dapat melalui tahap awal pengembangan dengan cepat, yang pada gilirannya hanya mungkin terjadi apabila persaingan dari tanamannya sendiri dan spesies lain tidak terlalu hebat. Konsistensi pepejal kulit biji, dan kadang-kadang pericarp, melindungi embrio semasa dorman. Beberapa biji ditutup dengan rambut panjang, seperti kapas dan kapas, yang memberi mereka volatilitas, sehingga dapat dibawa oleh angin dalam jarak jauh. Yang lain membawa pertumbuhan elastik yang membolehkan mereka "melompat" dari janin. Menyumbang kepada penyebaran biji dan ciri struktur beberapa buah: pertumbuhan pterygoid, seperti maple dan abu, pelengkap berbulu, seperti dandelion dan pergelangan kaki, atau cangkuk yang melekat pada penutup binatang, seperti tali atau burdock. Buah-buahan berair sering dicucuk oleh burung. Benih kerana kulitnya yang keras tidak dicerna di saluran gastrointestinal mereka dan jatuh di tanah dengan kotoran, kadang-kadang berjarak beberapa kilometer dari tanaman induk. Walaupun tidak ada yang memakan buah-buahan berair, mereka membusuk dan memperkayakan tanah dengan air dan nutrien yang diperlukan untuk percambahan biji yang terdapat di dalamnya.

Embrio.

Dengan pelbagai ukuran dan bentuk biji tanaman berbunga, struktur embrio di dalamnya mengikuti satu konsep. Di satu hujung paksi berbentuk batangnya terdapat akar dasar, di sisi lain - ginjal dengan satu atau dua daun germinal yang berdekatan dengannya - kotiledon. Struktur yang terakhir berbeza-beza bergantung pada spesiesnya. Dalam kekacang, mereka menempati sebahagian besar biji dan, semasa perkembangannya, menyerap nutrien dari endosperma, yang akhirnya hilang. Dalam kacang walnut, mereka sangat berkerut dan dihubungkan oleh pelompat nipis. Bijirin, liliaceae, telapak tangan, dan banyak keluarga lain hanya mempunyai satu kotiledon: kadang-kadang ia membentuk scutellum lebar yang melindungi embrio dari endosperma, kadang-kadang hanya lonjakan yang menonjol di atas ginjal. Cotyledon legum berdaging mengandungi bekalan makanan; Enzim merembes cotyledon sereal yang mencerna endosperma dan membekalkan embrio yang sedang berkembang dengan nutrien. Banyak kotiledon rata, berbentuk daun, dilipat dengan pelbagai cara di dalam biji, dan setelah percambahan mereka mengambil bentuk daun khas dan untuk beberapa waktu menjalankan fungsinya.

Biasanya, tempoh dormansi benih berlangsung beberapa bulan. Pada masa ini, proses sering terjadi di dalamnya yang disebut "pematangan" embrio: percambahan tidak mungkin tanpanya. Dalam kes lain, percambahan ditangguhkan kerana ketebalan lapisan benih. Agar benih seperti itu tumbuh, permukaannya mesti tergores atau dirawat dengan asid - ini disebut scarification. Sebilangan besar benih kehilangan daya maju setelah beberapa bulan atau tahun, tetapi dalam beberapa spesies mereka dapat tumbuh walaupun selepas tempoh tidak aktif lebih dari seribu tahun..

Berkembang dan tumbuh

Percambahan biji bermula dengan masuknya air ke dalamnya: ia membengkak, dan kulit biji pecah. Dari bawahnya muncul hujung akar kuman, yang mulai cepat memanjang, membongkok di bawah tindakan graviti. Lebih rendah, i.e. terletak di antara tulang belakang dan kotiledon, bahagian batang germinal (lutut submuskular) muncul dari bawah kulit biji dan sisa-sisa endosperma "ke belakang", menarik kotiledon. Kemudian batang meluruskan dan sering membawa kotiledon ke permukaan, di mana mereka meluruskan dan di mana fotosintesis bermula. Kadang-kadang pada kotiledon, sisa kulit biji disimpan dalam bentuk topi. Pada tahap ini, anak benih sudah mampu menyerap air dengan garam mineral dari tanah dan melakukan fotosintesis, iaitu. menjadi bebas dari bahagian lain dari biji dan janin. Kadang-kadang, bagaimanapun, kotiledon tetap di bawah tanah, seperti kacang polong, dan yang pertama mendapat pertumbuhan adalah buah pinggang yang menerima makanan dari mereka. Batang yang tinggi dan daun fotosintetik pertama berkembang dari buah pinggang.

Jenis pertumbuhan.

Perkembangan tanaman merangkumi pembahagian sel, peningkatan ukuran dan pembezaannya. Pada peringkat awal perkembangan, semua sel embrio hampir sama, dan pertumbuhan bahagian-bahagiannya, khususnya akarnya, terutama disebabkan oleh dua pertama dari ketiga proses ini. Sel-sel berhampiran hujung akar dengan cepat membelah dan memanjang, mendorong hujung akar lebih dalam ke tanah. Jenis pertumbuhan yang sama juga merupakan ciri batang: di bahagian paling atas, sel-sel membelah lebih kurang secara berterusan, dan sel-sel yang "dalam eselon kedua" meningkatkan ukuran dan memperoleh ciri-ciri dewasa, sambil mendorong sel-sel "eselon pertama" ke atas.

Tunas dan daun.

Pucuk yang sudah mulai tumbuh berkembang mengikut corak yang sama, tetapi di sini masalahnya rumit oleh pembentukan daun. Mereka diletakkan di bahagian atas pucuk dalam bentuk papila lateral ke depan yang diarahkan ke depan. Semasa batangnya tumbuh, ruas daun ini memisahkan, meluruskan, meningkat dan membezakan. Selepas ini, sel yang mampu meneruskan pembelahan tidak tinggal di dalam daun, oleh itu, ukuran daunnya terhad dan jangka hayatnya agak kecil. Daun baru dapat muncul hampir sepanjang hayat tanaman, tetapi di kawasan dengan perubahan musim yang ketara pada tanaman tahunan, tunas secara berkala jatuh ke keadaan tidak aktif. Pertumbuhan berhenti, dan daun luar khusus tumbuh di atasnya, yang menjadi kaku, rapat, sering melekat dan melindungi tisu yang lebih halus di bawahnya dari keadaan cuaca buruk. Apabila cuaca memungkinkan pertumbuhan semula, skala ginjal ini menyimpang, jatuh, dan pucuk baru muncul dari bawahnya. Menariknya, semua dedaunan, yang ditumbuhi pokok pada musim bunga dan musim panas, biasanya diletak dalam jangka masa pendek tahun sebelumnya. Buah pinggang tidak hanya apikal. Apabila batang memanjang dan selnya matang, sekelompok kecil sel di dalam sinus setiap daun tetap tidak dapat dibezakan dan mampu dibelah: mereka membentuk tunas lateral atau axillary, yang dapat menimbulkan tunas lateral. Akibatnya, lokasi yang terakhir biasanya sama dengan daun spesies ini - yang berikutnya, bertentangan atau berputar. Ginjal juga boleh terbentuk dari sel-sel lain yang tidak dapat dibezakan yang kekal di dalam batang matang. Tunas seperti itu, serta akar tambahan yang disebut aksesori, sering muncul ketika batangnya dipotong atau rusak parah..

Pertumbuhan sekunder.

Semasa batangnya berkembang, tisu konduktif berkembang di dalamnya - xilem dan floem yang telah disebutkan. Di antara mereka, yang disebut paling banyak kambium - lapisan sel yang tidak dibezakan yang terus membelah seperti sel apikal, iaitu secara berterusan atau sepanjang musim yang semakin meningkat. Semasa pembahagian ini, kambium meletakkan lebih banyak lapisan tisu konduktif baru: lebih dekat ke pusat - xilem, ke arah yang bertentangan - floem. Setiap tahun, kayu (dibentuk oleh xambia cambium) menjadi lebih tebal. Lebih-lebih lagi, di lintang sederhana, pada musim bunga, kambium meletakkan sel seluasnya, dan pada musim luruh - yang paling sempit, sehingga batas antara lapisan (cincin tahunan) yang tumbuh selama bertahun-tahun biasanya dapat dilihat dengan jelas. Dengan mengira cincin tahunan di dasar tunggul, anda dapat menentukan usia pokok. Oleh kerana ketebalan setiap cincin bergantung pada keadaan cuaca pada tahun ia dibentuk, kadang-kadang data ini bahkan dapat digunakan untuk menilai perubahan iklim baru-baru ini. Di samping itu, kajian mengenai cincin pokok kadangkala dapat mengetepikan kayu yang ditemui semasa penggalian arkeologi dan menentukan usia struktur yang dibina beratus-ratus abad yang lalu. Corak yang terbentuk pada pemotongan batang oleh cincin ini dan sinar tisu vaskular yang memotongnya, memanjang ke dahan sisi, disebut tekstur kayu dan merupakan salah satu ciri ekonomi penting bagi setiap spesies hutan.

Floem pokok tidak pernah begitu tebal. Pertama, ia lebih perlahan daripada xilem, diisi semula dengan sel baru. Kedua, dinding mereka tetap lembut, oleh itu, setelah mati, protoplas runtuh. Di samping itu, pertama di luar floem, dan kemudian dalam ketebalannya, lebih dari sekali, yang disebut gabus cambium, sel-selnya, ketika membahagi, meletakkan gabus kalis air yang diresapi dengan bahan seperti lemak yang lebih dekat ke permukaan batang. Oleh kerana tidak membenarkan air masuk, semua tisu di luarnya mati dan berubah menjadi kerak keras, atau korteks luar. Secara mekanikal, ia tidak dapat dipisahkan dari korteks dalaman, iaitu berbaring lebih dalam daripada sel hidup hingga ke kambium, dan dikeluarkan bersama-sama dengan mereka dalam satu lapisan. Oleh itu, jika batang "debarked", iaitu untuk mengupas kulitnya, maka floem akan dikeluarkan; pengangkutan nutrien akan berhenti dan pokok akan mati. Namun, untuk mencapai hasil yang sama, cukup dengan memotong kulit kayu dengan sebentuk cincin, mengganggu mesej floem antara akar dan daun fotosintetik. Teknik membunuh pokok ini disebut "berdering.".

KEBERSIHAN

Bunga dari beberapa spesies tumbuhan muncul secara tunggal - di hujung pucuk, seperti, misalnya, di magnolia (Magnolia). Adalah dipercayai bahawa lokasi mereka dari segi evolusi adalah sifat primitif. Dalam kebanyakan kes, bunga dikumpulkan dalam kumpulan 3-4 hingga beberapa ribu setiap satu, iaitu membentuk perbungaan. Perbungaan dibentuk sesuai dengan skema khusus yang khusus untuk takson. Mungkin perbungaan pertama di dunia adalah bunga apikal, di bawah mana dua cabang lateral tumbuh di dahan lateral pendek: ini adalah ciri banyak spesies moden, khususnya bunga mawar. Pada cabang-cabang lateral di bawah bunga, tunas urutan kedua juga dapat berkembang, juga dengan bunga di ujungnya, dan lain-lain, sehingga perbungaan yang padat terbentuk, disebut cymose, supracoloured atau tertutup. Ia sering dijumpai dalam wakil keluarga cengkih, di stonecrops succulent (Sedum) dan bryophyllums (Bryophyllum), dll..

Jenis perbungaan.

Biasanya, dalam perbungaan cimik, urutan mekar bunga sesuai dengan urutan cabang di hujungnya terdapat bunga. Jenis perbungaan lain disebut botrytic, bococial, atau terbuka: paksi utama batang terus tumbuh, secara berurutan melepaskan tunas lateral pendek dari paksi daun apikal dengan bunga atau perbungaan kecil di hujungnya. Pada masa yang sama, daun apikal sendiri menurun selama evolusi, menjadi seperti skala atau hilang sama sekali, dan sumbu pusatnya dipendekkan, sehingga perbungaan secara keseluruhan menjadi lebih padat. Mekar bunga di dalamnya, secara semula jadi, dari pangkal ke puncak. Skim Tsimozny dan botani menjelaskan pelbagai perbungaan yang diketahui. Contohnya, yang disebut payung sederhana di primroses terbentuk apabila paksi pusat berhenti tumbuh, dan tempat-tempat di mana cabang-cabang lateral berlepas dari satu sama lain (semua cabang berlepas hampir dari satu titik) dan dikelilingi oleh daun bermutasi. Bunga marjinal sesuai dengan yang lebih rendah dan mekar terlebih dahulu, sehingga bunga menyebar secara sentripetally - dari pinggiran ke pusat. Sekiranya nasib cabang tengah menimpa dahan sampingan, payung kompleks akan timbul, seperti wortel dan pasli. Pembungaan perbungaan umbellate (perianth) bawang, pelargonium, atau osochnik, sebaliknya, bersifat sentrifugal, kerana asalnya berasal dari cimic. Memendekkan kaki bunga individu boleh menyebabkan munculnya perbungaan kapit, seperti, misalnya, pada semanggi. Banyak perbungaan memanjang, kadang-kadang rumit dan tersusun tidak rata, tetapi serupa dengan bunga di dalamnya secara praktikal "duduk" di paksi tengah, disebut telinga jagung. Anting-anting willow, poplar dan oak adalah telinga gantung yang lembut. Kadang kala hanya kajian terperinci yang membolehkan anda menentukan sifat perbungaan - sama ada bersifat cimik, botrik atau heterogen. Oleh itu, pelindung floret-flap Viburnum (diratakan), cornel dan hawthorn yang diratakan di atasnya adalah cimic, dan di bahagian silinder silinder anda boleh menemui bahagian cimik dan botik.

KLASIFIKASI DAN EVOLUSI

Monocotyledonous dan dicotyledonous.

Bahagian tanaman berbunga dibahagikan kepada dua kelas - monocotyledonous (Monocotyledonae) dan dicotyledonous (Dicotyledonae). Seperti namanya, mereka berbeza dalam jumlah kotiledon embrio. Di samping itu, dalam bunga monokotilon, mereka biasanya terdiri dari tiga anggota (iaitu jumlah pelbagai bahagiannya adalah gandaan dari tiga), venasi daun biasanya selari (pada dasarnya, daunnya terutamanya daun daun yang terlalu besar tanpa lamina), ikatan pengikat tersebar dalam ketebalan batang dan tidak membentuk silinder yang jelas, dan kambium dalam kebanyakan kes tidak, oleh itu, pertumbuhan sekunder dalam ketebalan tidak berlaku. Pada dicotyledon, bunga biasanya berempat atau lima anggota, daun daun, sebagai peraturan, retikular, tisu konduktif membentuk silinder di batang, dan kerana aktiviti kambium, batang dapat tumbuh dengan tebal. Monocotyledon merangkumi keluarga besar yang terkenal seperti bijirin, pokok kelapa sawit, ungu dan anggrek, tetapi dikotiledon jauh lebih banyak dan pelbagai..

Tanda bunga.

Angiosperma dibahagikan kepada keluarga, yang memberi tumpuan terutamanya pada tanda-tanda bunga mereka. Magnolia yang berdekatan dengan bunga dianggap sebagai yang paling primitif: terdapat bilangan stamen dan putik yang tidak ditentukan yang disusun secara spiral pada paksi memanjang (bekas), bahagian-bahagian individu tidak tumbuh bersama, dan simetri radial umumnya terpelihara. Dalam bunga dari kebanyakan spesies moden, bilangan elemen setiap jenis ditentukan dengan ketat, dan mereka disusun dalam bulatan, dan bukan dalam lingkaran. Oleh itu, dalam keluarga merah jambu, tanda primitif dipelihara - banyak stamen dan pistil, tetapi bekasnya tidak lagi berbentuk paksi, tetapi telah berkembang bersama dengan pangkalan mereka menjadi cakera lebar atau struktur berbentuk cawan dengan benang sari di tepi dan alu di tengahnya. Keluarga ini mempunyai banyak spesies dengan buah-buahan yang boleh dimakan, yang termasuk menjadi wadah berdaging (strawberi liar, mawar liar). Perwakilan dari keluarga epal yang berkait rapat (sering dianggap sebagai subfamili merah jambu), ovari tumbuh bersama antara satu sama lain dan bekas yang mengelilinginya di semua sisi, membentuk struktur yang kompleks, yang menjadi buah yang sangat khas ketika masak. Karel kacang dan alu-alang, masing-masing, hanya mempunyai satu, dan benang sari biasanya sepuluh, sering disatukan sepenuhnya atau sebahagian dengan pangkalan ke dalam tiub yang mengelilinginya; kelopaknya berbeda bentuk, dengan dua yang lebih rendah menyatu menjadi "perahu", sehingga bunga itu simetris secara bilateral. Dalam geranium, simetri bunga bersifat radial; bunga lima anggota; sepal, kelopak dan stamen adalah percuma, dan karpet tumbuh bersama dalam satu lajur; bekas hampir tidak kelihatan. Banyak lagi keluarga dapat dihitung yang menggabungkan watak primitif dan progresif dengan cara yang berbeza, tetapi hanya ada satu kesimpulan: evolusi pokok berbunga berjalan dengan cara yang berbeza dan tidak selalu langsung. Ikatan kekeluargaan keluarga jabatan ini membentuk pohon keluarga bercabang yang kompleks.

Jenis Ovari.

Banyak ovari berbunga sama dengan pokok epal, yang disebut. yang lebih rendah, iaitu tenggelam di dalam bekas dan menyatu dengannya. Sifat ini sering digabungkan dengan beberapa bahagian bunga, simetri dua hala dan sifat progresif lain. Dalam keluarga umbellate, misalnya, ovari lebih rendah, dan terdapat lima ovari, tidak tumbuh bersama, lima sepal dan kelopak, walaupun disusun secara simetris. Pada ovarium honeysuckle, stamen bawah, stamens, kelopak dan sepal biasanya lima, tetapi kelopak menyatu antara satu sama lain dan corolla yang telah tumbuh stamen biasanya simetris secara bilateral. Di labiaceae, kelopak tumbuh menjadi corolla dua bibir, benang sari (dua atau empat daripadanya) tumbuh di dalamnya, tetapi ovari, dalam pembentukan yang melibatkan dua karpet, tetap di atas, yaitu. di dalam wadah tidak direndam. Pistol kacang dibentuk oleh satu karel, dan ovari atau buah (kacang), jika dibuka, juga menyerupai daun dengan satu baris ovula (biji) di sepanjang setiap tepinya. Sekiranya putik dibentuk oleh beberapa karpet yang menyatu, maka di ovari mereka pada potong anda sering dapat melihat (contohnya, saksifrages dan nighthade) bilangan rongga (sarang) yang sesuai dengan ovula di dalamnya. Dalam kes lain, walaupun ovari pada asalnya kompleks, pembelahan antara karel di dalamnya hilang, dan ia menjadi satu sarang, seperti pada violet dan primroses. Sifatnya dapat ditentukan oleh perincian anatomi lain, misalnya, dengan lokasi ovula atau dengan adanya beberapa stigma di dalam perosak. Jadi, dalam ovula violet membentuk tiga baris menegak di dinding dalaman ovari, dan pada primroses mereka melekat pada lajur tengah, memanjang dari bawahnya.

Pengurangan saiz bunga.

Angiosperma yang paling primitif mempunyai bunga yang agak besar. Semasa evolusi, ukurannya cenderung menurun, jumlah bahagiannya berkurang, tetapi hubungannya rumit. Dalam banyak garis evolusi, beberapa bahagian bunga cenderung hilang sepenuhnya. Sebagai contoh, oak, hazel, poplar, abu dan beberapa pokok lain sering kekurangan sepal dan kelopak, dan bunga menjadi dioecious, i.e. di beberapa, hanya stamen yang tersisa, yang lain hanya pistil. Penyederhanaan dan penyempurnaan semacam itu sama sekali tidak berarti kemerosotan dari segi evolusi, melainkan langkah ke arah pengeluaran sumber yang lebih ekonomik dan efisien. Sebagai contoh, keluarga yang paling berjaya merangkumi bijirin dan rumput kecil dengan bunga kecilnya, yang sering kali dioecious, tanpa perian.

Perbungaan kompleks.

Selari dengan pengurangan saiz dan penyederhanaan bunga, terdapat kecenderungan untuk menggabungkannya menjadi perbungaan kompleks yang besar. Mereka khas, misalnya, untuk bijirin dan sedges (telinga, panikel), payung (payung kompleks), cornel dan honeysuckle (scutes). Puncak semacam ini yang dijumpai di bunga kompleks ini (bunga matahari, chamomile, aster, dandelion, cornflower, dll.): Perbungaan mereka (ia disebut keranjang) tidak sukar untuk dikelirukan dengan satu bunga besar. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk membezakan bunga miniatur sebenar yang membentuknya. Sebagai contoh, dalam dandelion, semuanya sama dan terdiri daripada bekas kolumnar yang terendam di dalamnya dari asal kompleks, tetapi hanya mengandungi satu ovari ovula, sepal, diubah menjadi rambut tipis (puncak), kelopak dan benang sari. Terdapat lima kelopak: dengan dasar mereka tumbuh bersama dalam tiub pendek, yang diregangkan dari satu tepi menjadi pita panjang berwarna kuning (rata-rata menganggapnya sebagai satu kelopak). Ada juga lima stamen: anter mereka tumbuh bersama di silinder yang mengelilingi putik, dan pangkalannya tumbuh ke corolla. Oleh itu, ukuran yang kecil tidak bermaksud kesederhanaan struktur dan lebih-lebih lagi kehilangan kelebihan. Di Asteraceae yang lain, struktur keranjang lebih kompleks: bunga di dalamnya berbeza - tubular kecil (biseksual) padat di tengah, dan buluh yang lebih besar, sering berbeza warna dan serupa dengan "kelopak" dandelion "terletak di tepi. Bunga marjinal boleh menjadi uniseksual (pistillate) atau steril (seperti bunga matahari), iaitu bukan untuk membentuk biji, tetapi untuk menarik pendebunga dengan penampilannya yang cerah. Di beberapa kultivar, dahlia dalam perbungaan menyajikan bunga tiga jenis.

Trend evolusi umum.

Kecenderungan miniisasi bunga, penyatuan banyaknya menjadi perbungaan besar dan pembezaan di dalamnya menjadi produktif dan steril, menarik penyerbuk, juga diperhatikan dalam keluarga lain. Sebagai contoh, beberapa jenis hidrangea (Hydrangea) membentuk perbungaan sfera yang besar dengan bunga-bungaan steril di pinggiran dan produktif halus di dalamnya. Gambar yang sama dapat dilihat di viburnum (Viburnum) - tumbuh-tumbuhan dari keluarga yang sama sekali berbeza. Lebih-lebih lagi, ada alasan untuk mempercayai bahawa bunga angiosperma itu sendiri berasal dari sejenis "perbungaan" - sekumpulan tunas pembiakan yang, semasa evolusi, semakin dekat, memperoleh fungsi yang berbeza dan struktur yang berbeza. Sekiranya hipotesis ini benar, maka garis umum untuk pengembangan berbunga dapat dianggap penurunan ukuran, kepadatan struktur dan pembezaan pekerja untuk pembiakan alat ganti. Kecenderungan ini diperhatikan dalam pelbagai keluarga dengan pelbagai kombinasi watak primitif dan progresif; kecenderungan selari untuk mengurangkan dan menyederhanakan keseluruhan tanaman, iaitu dengan kemunculan spesies berumput, sedangkan angiosperma pertama hampir pasti pokok atau pokok renek.

Keluarga berbunga.

Senarai di bawah sebilangan kecil keluarga angiosperma dengan beberapa wakil terkenal hanya bertujuan untuk menunjukkan kepelbagaian tumbuhan ini dan kepentingannya dalam kehidupan manusia.

Buttercups (Ranunculaceae): buttercups, anemon (anemon), clematis, delphinium, tadahan. Cruciferous (Cruciferae): kubis, lobak, mustard, lobak, lobak. Pink (Rosaceae): mawar (rosehip), plum, ceri, badam, pic, raspberi, blackberry, strawberi. Kekacang (Leguminosae): kacang polong, kacang, kacang soya, alfalfa, semanggi. Kaktus (Cactaceae): Pelbagai kaktus. Euphorbiaceae (Euphorbiaceae): banyak succulents yang kelihatan seperti kaktus tetapi sangat berbeza dalam struktur bunga; hevea pokok getah dan minyak jarak memberikan minyak jarak. Payung (Umbelliferae): saderi, pasli, parsnip, dill, wortel dan sejumlah tumbuhan beracun, seperti hemlock (Conium), yang dimasukkan ke zaman kuno dihukum mati. Heather (Ericaceae): heather, blueberry, cranberry, rhododendron, azalea. Solanaceae (Solanaceae): petunia, kentang, tomato, terung, paprika dan banyak tumbuhan yang mengandungi bahan aktif secara biologi, seperti tembakau (Nicotiana), belladonna (Atropa), dope (Datura). Labu (Cucurbitaceae): labu, timun, tembikai, tembikai. Compositae: bunga matahari, aster, aster, dahlias, selada, artichoke Yerusalem (pir tanah) dan banyak rumpai, seperti cirsium, thow thistle, dandelion, ragweed, gingerbread, burdock. Semua keluarga di atas tergolong dalam kelas dikotilon. Daripada monocotyledons, kita mengehadkan diri kita kepada yang paling terkenal. Palma (Palmae): kelapa, tarikh. Bijirin (Gramineae): semua bijirin, khususnya gandum, gandum, barli, beras, jagung; buluh. Aronikovye (Araceae): calla (calla), monstera, philodendron. Liliaceae (Liliaceae): bunga bakung, gondok, tulip, bawang. Amaryllid (Amaryllidaceae): daffodil, amaryllis. Iris (Iridaceae): iris (Iris), freesia, gladiol (adas). Orchidaceae (Orchidaceae): pelbagai orkid hiasan, khususnya selipar; vanila.