Foto bunga Clivia dan fakta menarik

Apabila anda melihat gambar bunga clivia, tanaman rumah, anda tanpa sengaja mula mencari keajaiban ini. Kipas daun berkulit panjang hingga 75 cm dan topi lonceng besar dengan pelbagai saiz pada anak panah panjang sangat menggembirakan. Selama seminggu, gramofon besar secara beransur-ansur terbuka, dan gembira dengan penampilannya selama kira-kira sebulan. Pada musim sejuk, ketika hanya ada sedikit warna cerah, clivia mengumpulkan pemandangan rumah tangga yang mengagumkan. Baca: Foto Penjagaan Rumah Clivia!

Keadaan berbunga Clivia

Untuk mengagumi keindahan tanaman berbunga setiap tahun, anda perlu banyak mengetahui. Sekiranya tanaman tidak mendapat penjagaan yang betul, berbunga yang berjaya, seperti dalam foto, anda tidak sabar menunggu bunga clivia. Adalah perlu untuk mewujudkan keadaan semula jadi untuk tanaman, seperti di kawasan tropika:

  • di bawah kanopi pokok tinggi, sinar matahari yang terang dan terang berserakan tanpa membakar daun;
  • penyejatan dari bumi dan sentiasa lembap di udara;
  • hujan lebat membasuh daun;
  • haba naik dari lantai hutan;
  • kelembapan berlebihan disaring jauh ke dalam pasir;
  • musim kemakmuran digantikan oleh musim kemarau dan suhu rendah.

Sekiranya anda bersedia membuat kawasan tropika di rumah, maka clivia dalam foto akan menjadi bunga dari dongeng.

Mengapa clivia tidak mekar di rumah

Sebab pertama dan paling umum untuk kekurangan berbunga, pakar menyebut pelanggaran kitaran biologi tanaman. Untuk mekar di tengah musim sejuk, anda perlu membuat musim sejuk tropika di apartmen. Ini bermaksud bahawa bunga clivia selama 3 bulan terkandung dalam keadaan Spartan. Kurangkan secara beransur-ansur, kemudian berhenti menyiram koma sepenuhnya. Suhu pada masa ini turun hingga 10 0 C. Di sebuah pangsapuri, tempat seperti itu mungkin tingkap utara atau sudut paling jauh dari bilik yang sejuk.

Musim sejuk sudah berakhir, bagaimana membuat clivia mekar? Tumbuhan dikeluarkan, sering dicuci dengan air suam dari bawah pancuran, penyiraman secara beransur-ansur dan penyusuan bermusim dilakukan. Semakin cepat anak panah berkembang, semakin besar peluang untuk membuat dorman sekunder dan mengatur berbunga musim panas. Setiap pembungaan berikutnya didahului oleh masa tidak aktif..

Selain pelanggaran kandungan, sebab mengapa clivia tidak mekar mungkin merupakan faktor lain..

Sekiranya anak panah bunga sangat pendek dan bunga bersarang di antara daun, suhu kandungan harus dipersalahkan. Mereka tidak memperhatikan anak panah tepat pada waktunya dan bunga itu terlalu terbuka. Oleh itu, kami mendapat keluk peduncle pendek. Sebab lain ialah kekurangan baja potash dan fosforus di tanah. Mereka mesti mengatasi nitrogen. Tetapi jika berbunga pendek, suhu tinggi di tingkap harus dipersalahkan.

Sebaik sahaja tanaman dengan anak panah yang dilepaskan telah diatur untuk pemeliharaan musim panas, tanaman itu tidak lagi terganggu atau bahkan dipusingkan.

Bagaimana jika clivia tidak mekar sama sekali? Sekiranya tanaman itu muda dan diperoleh dari biji, ia akan mekar pada tahun keempat. Bunga yang tumbuh dari lapisan harus melemparkan anak panah lebih awal. Sekiranya tidak ada berbunga, anda perlu membuat tempoh tidak aktif dari Oktober hingga Mac. Dan sebelum itu anda harus memberi makan baja fosforus-kalium. Akan mekar! Sebaik sahaja anak panah muncul, tanaman perlu membuat musim panas tropika.

Mengapa clivia tidak mekar

Keindahan clivia indah pada bila-bila masa sepanjang tahun. Bunga-bunga yang menakjubkan dan daunnya yang kelihatan eksotik menggembirakan mata. Melengkung dari bawah, mereka menggambarkan separa bulatan yang indah dan megah dari warna zamrud yang bergaya. Dan di tengah-tengah kemegahan hijau ini, anak panah elastik tumbuh, di mana perbungaan payung yang indah terbentuk dari bunga terang dari warna musim panas yang paling panas. Clivia mekar biasanya pada musim sejuk - pada masa ini, cat dan panas tidak cukup.

Dalam satu perbungaan yang terbentuk pada batang bunga yang panjang, boleh ada hingga 20 bunga. Dalam beberapa jenis (clivia mulia, misalnya), perbungaan dapat memiliki 60 bunga sekaligus. Dengan penjagaan yang betul di rumah, clivia mekar setiap tahun pada bulan Februari, dan tempoh ini berlangsung hingga 30 hari. Pada akhir berbunga, untuk kecantikan anda, anda mesti mengatur masa rehat.

Berharap untuk berbunga

Di kedai bunga anda akan ditawarkan, kemungkinan besar, bunga clivia yang mekar. Dan dalam setahun anda akan mengharapkan kemunculan semula bunga yang indah. Tetapi apa yang akan menjadi kekecewaan sekiranya clivia tidak mekar.

Untuk mencari jawaban atas pertanyaan "Mengapa clivia tidak mekar?", Kita perlu mengetahui keadaan apa yang diperlukan tanaman untuk membentuk tunas dan bunga. Tumbuhan ini datang kepada kami dari kawasan tropika di Afrika, yang bermaksud bahawa ia berada dalam keadaan hangat dan lembap sehingga sangat selesa untuknya.

Oleh itu, kami membuat kawasan tropika di apartmen:

  • Untuk bunga ini, anda perlu mencipta cahaya yang tersebar. Secara semula jadi, clivia tumbuh di bawah pokok-pokok tinggi, di mana ia cukup ringan, tetapi matahari tengah hari tidak sampai ke tanaman. Di rumah, pot bunga dengan clivia lebih baik diletakkan di ambang jendela di tingkap di sebelah utara. Tingkap selatan pangsapuri anda dalam kes ini tentu saja tidak sesuai. Pada musim panas, clivia dibawa ke balkoni terbuka dan dilorek pada sore yang panas - cahaya matahari langsung dapat membakar daun yang bergaya.
  • Udara tropika sentiasa lembap. Oleh itu, di apartmen untuknya adalah perlu untuk membuat tahap kelembapan dalam lingkungan 40-50% (petunjuk seperti itu untuk bilik dianggap normal). Sebaik sahaja anak panah-peduncle mulai muncul, tanaman mulai disiram. Semasa berbunga dan berbunga, tanaman mesti disediakan dengan penyiraman biasa dan sederhana: genangan air dari koma tanah akan menyebabkan kerusakan akar, tetapi juga pengeringan yang kuat tidak akan menjadi insentif untuk berbunga. Clivia dituangkan dengan air yang diselesaikan pada suhu bilik..
  • Tanah di kawasan tropika tepu dengan pasir. Keadaan ini penting untuk dipertimbangkan ketika menyusun substrat tanah untuk clivia di rumah. Ia mesti merangkumi rumput dan tanah berdaun dan sebahagian pasir kasar. Di dalam pot bunga, sangat mustahak untuk membuat lapisan saliran - bunga ini tidak menyukai genangan kelembapan di dekat akar.
  • Selepas tempoh berbunga, tempoh dorman diperlukan untuk bunga. Pada masa ini, tanaman sedang berehat dan mendapat kekuatan untuk berbunga baru. Di bawah keadaan semula jadi, musim sejuk tropika mulai - waktu yang sejuk dan kering. Di rumah, pot bunga dengan keindahan eksotik diletakkan di tempat yang sejuk dengan suhu hingga 10 darjah (tidak lebih tinggi!) Dan berhenti menyiram. Melembapkan tanah atas hanya apabila ia kering dengan baik. Selalunya inilah sebab mengapa clivia tidak mekar. Sukar untuk mengatur musim sejuk tropika di rumah ketika cuaca masih musim panas di luar. Dalam kes ini, pot bunga dengan bunga dibawa ke ruang bawah tanah yang sejuk, tidak lupa menyiramnya dari semasa ke semasa. Tempoh dormancy untuk clivia harus berlangsung tiga bulan. Kepantasan bermulanya tempoh berbunga seterusnya dan lamanya dalam banyak aspek bergantung pada seberapa tepat anda mengatur percutian untuk kecantikan anda..

Pada akhir "hibernasi musim sejuk" seperti itu, tanaman itu kembali terkena tempat yang terang dan mula menyiram. Mereka juga mengesyorkan membina pancuran mandian air panas - tetapi anda perlu melakukan ini dengan berhati-hati, cuba mengelakkan berlakunya koma bumi. Spesimen bunga dewasa boleh disimpan dalam keadaan sejuk hingga beku pertama. Biasanya, tempoh clivia yang tidak aktif dihentikan pada bulan November, tangkai bunga mulai tumbuh pada bulan Januari, dan dari awal Februari tanaman itu mekar.

Penting untuk menghentikan masa rehat tanaman ini tepat pada waktunya dan memindahkannya ke bilik yang terang dan hangat. Anak panah bunga yang mula tumbuh di ruangan sejuk akan melengkung dan pendek. Dalam kes ini, lebih baik tidak menunggu pembentukan dan pertumbuhan peduncle dimulai, tetapi mematuhi selang waktu dengan ketat. Sejak awal tempoh tunas dan berbunga berikutnya, pot bunga dengan bunga tidak berpusing dan tidak berpindah dari satu tempat ke tempat lain - dalam tempoh ini, clivia tidak bertolak ansur dengan kegelisahan.

Pembentukan tunas dan jangka waktu berbunga di rumah juga bergantung pada ketepatan masa dan kualiti pemakaian top. Sepanjang musim tumbuh, clivia diberi makan setiap dua minggu, bergantian dengan pengenalan sebatian dan organik anorganik. Perhatian harus diberikan kepada pengenalan sebatian kalium dan fosforus - unsur-unsur di dalam tanah inilah yang merangsang pembungaan tanaman ini, sebatian nitrogen, sebaliknya, secara positif mempengaruhi pertumbuhan dan ukuran daun. Oleh itu, agar clivia mekar, adalah penting untuk menyediakan baja potash dan fosforik - mesti ada lebih banyak kandungan baja daripada nitrogen.

Sukar menunggu clivia mekar jika tanaman itu ditanam dari biji. Spesimen seperti itu hanya dapat mekar pada tahun keempat kehidupan dan ini dianggap normal. Sekiranya clivia ditanam dengan membelah rimpang (dari lapisan bayi), ia akan berkembang lebih awal. Untuk merangsang berbunga, dalam beberapa kes adalah mungkin untuk memanjangkan waktu rehat hingga 4 - 5 bulan. Tetapi penting untuk tidak melewatkan permulaan penampilan peduncle.

Sebab kurangnya clivia yang mekar di rumah boleh menjadi periuk yang terlalu luas di mana tanaman itu duduk. Keindahan eksotik ini lebih suka tumbuh dengan penuh sesak. Setelah dipindahkan, tanaman pada mulanya berusaha untuk membasmi keseluruhan periuk dan hanya kemudian berbunga. Oleh itu, untuk menanam bunga (lebih tepatnya, penanganannya dengan teliti), gunakan pot bunga cetek dan cetek.

Jarang sekali, penyebab kekurangan bunga clivia menjadi penyakit tanaman. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, clivia mekar pada bulan-bulan musim sejuk, ketika berbagai jenis perosak dengan cepat mengurangkan aktivitinya. Namun, menunggu bunga yang diinginkan muncul, perhatikan lebih dekat sayang anda - adakah dia sakit? Penyakit mempengaruhi daun tanaman, secara signifikan memperburuk penampilan umum.

Kemunculan jalur sempit, serupa dengan karat, menunjukkan penyakit kulat. Dalam kes ini, anda tidak boleh melakukan tanpa bahan kimia - merawat tanaman dengan oxychoma.

Daripada perosak yang terkenal, clivia takut akan serangga skala dan serangga mealybugs. Serangga ini membengkok dan memprovokasi pengeringan mereka. Dalam kes ini, daun bunga dicuci dengan larutan sabun dengan aditif alkohol atau minyak tanah, menghilangkan perosak secara mekanikal. Pada peringkat lanjut penyakit ini, tanaman ini dirawat dengan larutan insektisida.

Sebab utama mengapa clivia tidak mekar - kita memahami dan menyelesaikan masalahnya

Clivia tergolong dalam tumbuhan herba malar hijau dari keluarga amaryllis. Tumbuhan unik ini berbeza dengan banyak tanaman dalaman kerana sifatnya yang tidak bersahaja, dan juga tahap kerentanan yang tinggi terhadap pelbagai perosak dan penyakit. Selalunya, walaupun ada beberapa masalah yang timbul selama pertumbuhannya, maka, sebagai peraturan, ini disebabkan oleh penjagaan yang tidak betul dan pelanggaran terhadap syarat-syarat penahanan.

Oleh itu, dalam artikel ini kita akan mendedahkan sebab-sebab utama mengapa clivia tidak mekar, serta penyakit yang paling biasa di tumbuhan ini, dan membincangkan cara untuk menanganinya.

Penerangan ringkas mengenai tanaman

Clivia adalah malar hijau abadi. Milik keluarga Amaryllis. Tanah air bunga ini dianggap sebagai Afrika Selatan. Secara semula jadi, terdapat kira-kira 5 spesies.

Bunga Clivia adalah tumbuhan bulat dengan daun sempit panjang berwarna hijau tepu. Clivia juga mempunyai peduncle yang panjang. Semasa tempoh berbunga, tanaman ini kelihatan sangat memikat. Perbungaan mempunyai beberapa bunga yang dicat dengan warna oren tepu..

Penyakit dan rawatan di rumah

Harus diingat bahawa clivia adalah tumbuhan yang agak tidak aneh dan sangat sesuai dengan kehidupan dalam keadaan bilik. Namun, jika anda tidak memberikan bunga ini dengan betul, maka beberapa penyakit dan perosak boleh mempengaruhinya. Oleh itu, kami mempertimbangkan dengan lebih terperinci penyakit clivia, serta kaedah untuk rawatannya.

Kekurangan warna

Terdapat beberapa sebab mengapa clivia tidak mekar di rumah:

    Kekurangan berbunga kerana bunga yang ditransplantasikan ke dalam pasu yang sangat besar - clivia mula aktif menanam daun dan akar, dan sehingga ia sepenuhnya mengambil semua ruang kosong di dalam pasu, ia tidak akan mekar.

Anda perlu tahu bahawa pemindahan clivia ke dalam periuk besar juga boleh menyebabkan reput sistem akar.

Sebabnya adalah kelewatan air periuk yang berlebihan.

Langkah-langkah yang diperlukan: semasa melakukan pemindahan, akar tanaman harus memenuhi ruang periuk sepenuhnya (Contohnya, jika diameter periuk adalah 30 cm, maka kapasiti untuk pemindahan tidak boleh lebih dari 35 cm). Kekurangan nutrien tanah.

Langkah-langkah yang diperlukan: dalam tempoh pertumbuhan, setiap 2 minggu, anda harus menyuburkan tanaman, dan pada tahun berikutnya akan ada anak panah berbunga. Sebagai baja, anda boleh menggunakan, misalnya, urea urea atau ammonium nitrat.

  • Suhu udara yang tidak sesuai di mana bunga terkandung (sangat tinggi atau sebaliknya rendah). Langkah-langkah yang diperlukan: suhu udara tidak boleh lebih rendah daripada 20 darjah dan tidak lebih tinggi daripada 25.
  • Mengapa daun kering?

    Kadang kala clivia menunjukkan pengeringan, bermula dari tengah daun. Proses ini juga disertai dengan penampilan bintik-bintik coklat dengan sempadan putih. Sebab utama pengeringan dedaunan clivia terletak pada lokasinya yang tidak betul. Bunga tidak boleh diletakkan di bawah sinar matahari langsung, kerana ini menyebabkan luka bakar pada daun, yang akhirnya menyebabkan pengeringan mereka.

    Langkah-langkah yang diperlukan: bunga harus diletakkan di tempat dengan cahaya matahari yang tersebar.

    Selain itu, mengeringkan dan menggelapkan hujung daun boleh menunjukkan pelanggaran peraturan penyiraman. Jadi, clivia, sebagai tanaman bawang, dapat menyimpan sejumlah besar kelembapan, yang cukup untuk waktu yang lama. Dalam hal ini, penyiraman mestilah sederhana. Semasa dormancy, penyiraman harus diminimumkan..

    Dedaun menguning

    Mungkin ada beberapa sebab untuk menguning dedaunan di clivia:

    • Proses semula jadi - hanya daun bawah berubah menjadi kuning, sementara dedaunan muda mula muncul. Dalam kes ini, tidak ada alasan untuk risau..
    • Hasil daripada pemindahan - perlu diingatkan bahawa clivia dalam kebanyakan kes mengalami pemindahan tidak tanpa akibat. Agar tanaman dapat berakar, cukup untuk menambahkan stimulator pembentukan akar khas ke dalam air selama 1 bulan.
    • Penyiraman yang tidak betul adalah penyebab paling kerap menguningnya dedaunan. Dalam kes ini, penyiraman banyak atau sebaliknya. Anda harus menjaga keseimbangan dan ingat bahawa clivia tidak memerlukan banyak kelembapan. Adalah perlu untuk memastikan bahawa sebelum penyiraman berikutnya tanah mesti kering.

    Dalam kes ini, satu-satunya cara untuk menyelamatkan bunga adalah dengan memindahkannya. Dalam kes ini, perlu merawat akar yang busuk.

  • Pada akhir tempoh berbunga - sebagai hasil pembentukan dan pematangan buah, daun clivia juga boleh menjadi kuning. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam tempoh ini tanaman menghabiskan banyak "kekuatan". Sekiranya anda tidak mencapai tujuan mengumpulkan biji, maka buah-buahan, dan juga tangkai bunga pengeringan, harus dibuang.
  • Peduncle tidak tumbuh

    Kehadiran peduncle pendek di clivia, atau ketiadaannya sama sekali, menunjukkan bahawa tanaman tidak cukup menyiram atau disimpan pada suhu yang terlalu rendah semasa pertumbuhan aktif. Kaedah yang paling berkesan untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan menyiram bunga dengan air suam (suhu tidak lebih tinggi daripada 40 darjah).

    Selain itu, alasan lain untuk pertumbuhan peduncle yang lemah adalah ketiadaan tempoh tidak aktif untuk bunga. Jadi, pada musim sejuk, clivia harus berada pada suhu tidak lebih tinggi daripada 12 darjah. Namun, jika terkandung pada suhu yang lebih tinggi, maka tangkai bunga akan mulai berkembang secara aktif.

    Pada masa yang sama, tisu sel tidak mempunyai waktu untuk terbentuk sepenuhnya, yang akibatnya menyebabkan peduncle pendek dan cacat dengan bunga mekar.

    Apa yang perlu dilakukan untuk kesihatan tumbuhan?

    Untuk memastikan pertumbuhan clivia yang normal, dan juga pembungaan yang subur, penting untuk mematuhi peraturan asas penjagaan berikut:

      Lokasi - bunga harus diletakkan di ambang tingkap cahaya. Walau bagaimanapun, adalah penting agar cahaya matahari langsung tidak jatuh pada tanaman. Pada musim panas, clivia dapat dibawa keluar, sementara juga di tempat yang tidak dapat dijangkau oleh terik matahari..

    Lokasi yang paling sesuai untuk clivia adalah tingkap barat dan timur. Suhu penyelenggaraan - pada musim panas dan musim bunga, bunga harus dilengkapi dengan suhu udara 20-26 darjah. Pada musim luruh, suhu harus dikurangkan hingga 13-14 darjah. Dalam kes ini, dengan penampilan peduncle, suhu tidak boleh turun di bawah 20 darjah.

    Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, peningkatan suhu udara selama periode clivia yang tidak aktif dapat memberikan kesan negatif terhadap pertumbuhan bunga dan tanaman lebih lanjut.

  • Menyiram - menyiram bunga semestinya air lembut, setelah dibiarkan selama sehari. Antara penyiraman adalah perlu untuk membiarkan bumi kering. Sekiranya terdapat lebihan air di dalam kuali kaca, ia harus dicurahkan dari sana. Semasa tempoh berbunga, penyiraman harus ditingkatkan. Dalam kes ini, air harus sedikit lebih tinggi daripada suhu bilik.
  • Menyemburkan bunga - secara berkala, clivia harus disembur, dan juga lap daunnya dengan kain lembap. Tahap kelembapan optimum untuk clivia adalah 40%.
  • Transplantasi - harus diperhatikan bahawa clivia sangat tidak menyukai transplantasi, oleh itu prosedur ini harus dilakukan dalam kes yang luar biasa (contohnya, ketika akar mulai membusuk).

    Pemindahan tanaman dewasa harus dilakukan tidak lebih dari 1-2 kali sepanjang tahun. Selain itu, sebelum menanam bunga di periuk lain, akarnya harus dirawat dengan arang batu atau abu yang dihancurkan.

    Setelah selesai proses transplantasi, clivia harus diletakkan di ambang jendela dengan sisi ke arah matahari, yang sebelumnya berdiri. Memupuk - perlu untuk memberi makan tanaman selepas pilihan pertama. Prosedur ini harus dilakukan 2 kali sebulan untuk tanaman dewasa dan setiap dua minggu dalam tempoh pertumbuhan..

    Baja seperti itu digunakan sebagai pembalut utama: Mineral - Kemira, Agricola, Pokon, Master, dll., Baja organik, kotoran burung, kompos, gambut, dll. Semasa dormancy, bunga tidak perlu diberi makan.

    Jika tidak, pengambilan jus daun di saluran pencernaan boleh menyebabkan cirit-birit dan muntah..

    Baca lebih lanjut mengenai ciri penjagaan dan nuansa lain yang tumbuh di rumah, baca dalam bahan yang berasingan.

    Di bawah ini anda dapat melihat foto clivia dan penyakitnya.

    Perosak dan memerangi mereka

    Perosak clivia yang paling biasa berikut dibezakan:

      Shield - juga dipanggil perisai aphid. Seorang dewasa terus bergerak di satu tempat, dan larva merayap di seluruh bunga. Tanda ciri penampilan hama ini adalah pembentukan bintik-bintik pertumbuhan gelap pada daun.

    Cara perjuangan: daun mesti dicuci dengan air sabun. Pada masa yang sama, untuk meningkatkan kesannya, anda boleh menambahkan sedikit kerasin atau alkohol yang didenaturasi. Kaedah ini akan membantu menghilangkan larva scutellaria. Orang dewasa hanya boleh dikeluarkan dengan kain yang direndam dalam air sabun. Selepas prosedur ini, bunga harus disembur dengan racun serangga. Mealybug - kelihatan seperti bulu kapas putih, terletak di daun.

    Cara perjuangan: jika jumlah individu parasit ini tidak besar, maka mereka dapat dengan mudah dikeluarkan dengan kain lembap. Sekiranya terdapat banyak perosak, maka bunga itu harus disembur dengan racun serangga setiap hari sehingga bunga itu dibersihkan sepenuhnya. Hama labah-labah - perosak jenis ini hampir tidak dapat dilihat pada tanaman. Ini adalah labah-labah kecil berukuran 0,5-1 mm. Tubuhnya boleh dicat dengan warna hijau, kelabu atau coklat. Ia memakan getah sel tumbuhan, yang kemudian menyebabkan munculnya titik-titik kecil yang telus di daun. Kemudian daun menjadi kuning, kering dan gugur.

    Kaedah kawalan: alat yang paling berkesan dalam memerangi hama labah-labah adalah rawatan clivia dengan phytoverm. Aphids - terletak di koloni besar di bahagian bawah daun. Ini memakan getah sel tumbuhan, yang menyebabkan ubah bentuk, memutar, dan pengeringan mereka. Jus aphid yang berlebihan keluar dari luar, yang membentuk, pada bunga, yang disebut "embun madu".

    Cara perjuangan: jika kutu daun menyerang daerah clivia yang tidak signifikan, menggosok daun akan membantu menghilangkannya, dan juga memotong kawasan yang paling terjejas. Sekiranya kawasan tanaman yang ketara terjejas, maka bunga itu dapat dirawat dengan racun serangga.

    Oleh itu, clivia mempunyai kecenderungan rendah terhadap kesan perosak yang berbahaya. Walau bagaimanapun, jika ini berlaku, dan parasit berakhir, maka perlu bertindak tepat pada waktunya, mencegah pembiakan aktif mereka. Jika tidak, akan sangat sukar untuk mengeluarkan "tetamu yang tidak diundang", dan dalam beberapa kes, tidak ada gunanya.

    Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Mengapa clivia tidak mekar - sebab dan nuansa utama meninggalkan

    Helo pembaca sekalian! Clivia adalah tumbuhan tropika yang indah yang sangat popular dengan penanam bunga. Melihat bunga yang luar biasa ini, sukar untuk tetap acuh tak acuh. Anak panah naik di atas kipas daun hijau gelap dengan topi bunga kecil yang terang. Bunga kuning, oren, putih, merah menunjukkan "gramofon" besar. Tidak seperti banyak tanaman eksotik, clivia tidak terlalu berubah-ubah, dan mudah ditanam di rumah. Walau bagaimanapun, untuk berbunga yang indah, syarat-syarat tertentu mesti dibuat. Mari lihat mengapa clivia tidak mekar, dan pelajari rahsia menjaga kecantikan tropika.

    Kandungan

    Keadaan berbunga Clivia

    Bilakah clivia mekar? Pembungaan berlaku pada musim sejuk, waktunya bergantung pada pelbagai jenis tanaman:

    • Gardena - mekar pada separuh kedua musim sejuk.
    • Cinnabar - Februari-Mei, berbunga pada waktu lain mungkin.
    • Cantik - separuh kedua musim sejuk.

    Clivia adalah tumbuhan beracun; jauhkan dari jangkauan kanak-kanak dan haiwan..

    Berapa kerap clivia mekar? Sebagai peraturan, ia mekar setahun sekali. Tetapi tumbuh-tumbuhan dewasa yang besar dan sihat, dengan penjagaan yang sempurna, dapat menghasilkan peduncles berulang kali.

    Oleh itu, apakah syarat-syarat yang diperlukan untuk mekar clivia di rumah? Anda mesti mencuba untuk membuat keadaan di rumah yang hampir semula jadi untuknya:

    1. Kelembapan tinggi.
    2. Cahaya matahari yang menyebar.
    3. "Hujan tropika" - menyembur dan mandi air suam.
    4. Saliran tanah yang baik.
    5. Tanah yang kaya dengan humus.
    6. Hangat pada musim panas, diikuti dengan sejuk pada musim sejuk.
    7. Kekeringan berkala juga semula jadi..

    Mengapa clivia tidak mekar: sebab dan apa yang perlu dilakukan

    Banyak parameter mempengaruhi pembungaan clivia: suhu, pencahayaan, penyiraman, pemakaian top. Walaupun hanya menyusun semula atau mengembangkan periuk boleh mempengaruhinya. Mari kita perhatikan lebih dekat sebab-sebab kekurangan bunga dan ketahui selok-belok penjagaan clivia.

    Suhu

    Clivia berasa baik pada suhu bilik biasa + 20-25 darjah. Pada musim luruh, dia perlu membuat masa rehat. Untuk melakukan ini, turunkan suhu hingga kira-kira 12-14 darjah. Dan apabila peduncle muncul, suhunya meningkat hingga 18-20 darjah. Ketiadaan tempoh tidak aktif yang sejuk boleh menyebabkan clivia tidak mekar.

    Pencahayaan

    Tempat terbaik untuk clivia adalah tingkap timur atau barat. Di sebelah utara, ia mungkin tidak mekar. Dan di sebelah selatan anda perlu meneduhkan tanaman. Pada musim panas, anda boleh meletakkan periuk dengan selamat di balkoni atau di taman, di mana terdapat sedikit teduhan.

    Cahaya matahari yang berlebihan boleh menjadi sebab mengapa clivia tumbuh pendek. Faktanya ialah di alam tumbuh di hutan di bawah naungan pokok. Di bawah naungan peduncle terbentang.

    Penyiraman dan kelembapan

    Kelembapan tanaman ini lebih baik. Tetapi yang lebih penting adalah penyiraman. Penyiraman yang tidak betul mempengaruhi pembungaan. Dari musim bunga hingga musim luruh, semestinya banyak. Ia disiram dengan hemat pada musim gugur, air disalirkan dari kuali. Semasa dormancy, penyiraman adalah minimum. Gunakan air suhu bilik, tidak sejuk.

    Cara menyiram clivia semasa berbunga: apabila tunas muncul, penyiraman meningkat.

    Tanah dan pembajaan

    Tanah yang sesuai untuk clivia harus terdiri daripada 4 bahagian tanah berdaun, 8 bahagian rumput dan 1 bahagian pasir. Dalam fasa pertumbuhan aktif, bunga perlu diberi makan 2 minggu sekali. Semasa berbunga, baja digunakan setiap 3 minggu..

    Penting untuk tidak menggunakan baja dengan kandungan nitrogen yang tinggi. Nitrogen yang berlebihan adalah salah satu sebab mengapa tanaman tidak berbunga..

    Pindah

    Tumbuhan muda dipindahkan setiap tahun, orang dewasa - setiap 3-5 tahun. Transplantasi clivia selepas tempoh berbunga. Ini mesti dilakukan dengan berhati-hati, perkara utama adalah tidak merosakkan akar, mereka sangat rapuh dan boleh reput kerana kerosakan.

    Periuk yang terlalu besar menyebabkan kekurangan berbunga. Akar harus memenuhi isipadu sepenuhnya.

    Menjaga clivia selepas berbunga

    Apabila bunga clivia yang luar biasa berakhir, timbul persoalan - adakah perlu memotong tangkai bunga. Apa yang perlu dilakukan dengan tangkai bunga clivia setelah berbunga bergantung pada tujuan anda. Sekiranya anda tidak akan menyebarkannya dengan biji, maka anda perlu memotongnya. Sekiranya dibiarkan, maka benih terbentuk di atasnya. Lebih-lebih lagi, tahun depan tanaman kemungkinan besar tidak akan mekar.

    Meninggalkan selepas berbunga juga terdiri dari penyiraman biasa dan pemakaian top. Tumbuhan dewasa boleh berbunga berulang kali, kerana ini, lakukan sedikit muslihat. Letakkan pot bunga di tempat yang paling teduh, kurangkan penyiraman, jangan membaja. Beberapa minggu kemudian, peduncle baru mungkin muncul.

    Sekiranya anda mematuhi semua peraturan penjagaan, keindahan eksotik ini akan menggembirakan anda dengan bunga yang elegan setiap tahun. Sehingga lain kali, kawan-kawan tersayang.

    Bunga Clivia: Penjagaan Rumah

    Tumbuhan yang menakjubkan ini adalah antara sepuluh bunga hiasan yang paling popular di rumah hijau rumah. Setelah melihat Clivia, sukar untuk menahan keinginan untuk mencari keindahan tropika yang mekar. Penting bahawa pembungaan Clivia bermula pada musim sejuk, ketika semua bunga berada dalam keadaan hibernasi. Di samping itu, ia tidak aneh dan mudah dijaga, yang bermaksud bahawa mana-mana pemula dapat menyimpannya.

    Penerangan tanaman

    Clivia tergolong dalam keluarga Amaryllis. Tumbuhan abadi ini datang kepada kami dari hutan subtropik lembap. Clivia mendapat namanya sebagai penghormatan kepada Duchess of Northumberland dan pemerintah sementara Ratu Victoria sendiri - Charlotte Clive.

    Penampilan. Ciri-ciri utama tumbuhan:

    • Daun berwarna hijau gelap, berbentuk seperti tali pinggang. Mereka tumbuh dalam bentuk kipas, disusun dalam dua baris genap. Panjang daun adalah dari empat puluh hingga tujuh puluh sentimeter, dan lebarnya sekitar enam.
    • Clivia tidak mempunyai batang. Ia digantikan oleh daun basal yang saling membungkus sedemikian rupa sehingga penampilan batang diciptakan.
    • Akar tanaman adalah bentuk peralihan dari mentol ke rimpang biasa. Akarnya sendiri pendek dan berdaging.
    • Perbungaan payung, terdiri daripada tiga puluh bunga berbentuk loceng, tetapi kadangkala jumlahnya jauh lebih kecil. Mereka terletak di dua atau tiga peduncle berusuk.
    • Clivia mekar setahun sekali. Oleh kerana bunga mekar tidak rata, proses ini berlangsung sekitar tiga minggu.
    • Apabila bunga mekar, biji terbentuk dalam kotak merah.

    Daun dan akar tanaman ini beracun. Semasa bekerja, berhati-hati dan gunakan sarung tangan..

    Paparan popular

    Dalam pembiakan rumah, keutamaan diberikan kepada jenis Nobilis, Gardenia dan Miniat:

    • Clivia Nobilis mempunyai ketinggian sekitar tiga puluh sentimeter. Ia mempunyai daun lebar dengan hujung tajam. Peduncle panjang, begitu juga peduncle. Perbungaan mengandungi hingga enam puluh bunga berbentuk corong dengan warna merah terang. Kelopak agak runcing.
    • Varieti Gardenia agak tinggi, kadang kala pertumbuhannya melebihi setengah meter. Dia memiliki daun hijau muda dalam bentuk pedang dan peduncle tinggi dengan perbungaan besar yang terdiri daripada selusin bunga rona merah muda pucat.
    • Miniata mempunyai daun berkulit yang kelihatan seperti tali pinggang. Perbungaan payung dengan bunga besar. Ini adalah salah satu daripada beberapa spesies Clivia yang dapat mekar dua atau tiga kali setahun. Warna perbungaan sangat tepu dan cerah. Selalunya anda boleh menemui Clivia Miniatu oren, merah atau kuning.

    Varieti Miniata juga mempunyai bentuk Striat dengan daun bergaris asli..

    Cara menjaga Clivia

    Agar ia mekar dan menggembirakan kita dengan penampilannya yang indah dan sihat, diperlukan penjagaan yang teliti, yang merangkumi penyiraman sederhana, pembalut atas, pemindahan dan memastikan rejim suhu yang diperlukan.

    Tanaman tropika ini memerlukan penciptaan keadaan iklim yang sesuai..

    • Hujan hangat.
    • Tanah yang lembut dan gebu dengan saliran yang sangat baik.
    • Cahaya siang yang panjang dengan cahaya yang menyebar, tanpa cahaya matahari langsung.
    • Kelembapan tinggi.
    • Banyak nutrien di dalam tanah.

    Cara menanam bunga

    Penjagaan rumah juga melibatkan pergerakan yang kerap. Biasanya, pemindahan hanya dilakukan apabila bunga tidak lagi sesuai di dalam pasu. Sebaik sahaja anda melihat akar yang menonjol dari tangki, segera cari pengganti.

    Walaupun tidak bersahaja, Clivia sangat menyakitkan untuk menahan campur tangan seperti ini, jadi cubalah memindahkannya tidak lebih dari sekali setiap tiga tahun.

    Transplantasi adalah seperti berikut. Mereka menunggu sehingga tanaman pudar, dan membuangnya dari periuk bersama dengan tanah. Sediakan tangki baru, yang sekurang-kurangnya tiga sentimeter lebih besar daripada yang sebelumnya. Dalam periuk yang terlalu besar, akarnya akan tumbuh, dan perbungaan, sebaliknya, akan lebih kecil. Tingkah laku ini adalah ciri semua tanaman berbunga berbunga..

    Sekiranya anda merosakkan akar, pelincirkan pecahan dengan arang, dan lepaskan bahagian yang busuk dengan pisau tajam. Pastikan menggunakan sarung tangan untuk mengelakkan racun racun dari kulit anda. Sebelum mengeluarkan tanaman dari periuk, disiram terlebih dahulu beberapa jam sebelum transplantasi.

    Periuk mesti mempunyai lubang saliran. Di samping itu, saliran dalam bentuk kerikil, tanah liat yang diperluas atau batu bata yang patah juga semestinya diletakkan di bahagian bawah. Tanah biasanya dibeli di kedai bunga, tetapi anda boleh menyiapkannya sendiri. Untuk melakukan ini, anda memerlukan: tanah lembaran, gambut dan pasir. Pilihan yang paling sesuai adalah primer untuk anggrek. Telah diperhatikan bahawa di dalamnya, Clivia dengan cepat berakar dan mekar dengan banyak..

    Pastikan mengusahakan tanah sebelum menanam. Terdapat beberapa cara untuk melakukan ini:

    • Menusuk dalam ketuhar panas selama kira-kira sepuluh minit.
    • Rawatan buburan mangan.
    • Pemanasan gelombang mikro tidak lebih dari tiga minit.

    Oleh itu, anda akan menyingkirkan tanah dari mikrob berbahaya, larva perosak dan kulat. Penanam bunga yang berpengalaman tidak disarankan untuk menggunakan cara tambahan seperti Intexid atau racun kulat. Mana-mana tanah mengandungi banyak mikroorganisma bermanfaat, jadi dengan menggunakan agen kuat, anda akan menyingkirkannya.

    Untuk menjadikan tanah lebih berkhasiat, tambahkan kira-kira dua puluh gram baja fosfat ke dalamnya. Ia boleh menjadi tepung fosforit atau superfosfat. Perlite ditambahkan ke tanah untuk anak benih.

    Bunga itu dikebumikan di dalam tanah sehingga leher akar berada di atas permukaan tanah. Gumpalan bumi di akar, sebagai peraturan, dibiarkan. Taburkan di atas kira-kira tiga sentimeter tanah siap.

    Pembiakan Clivia di rumah

    Di rumah, tanaman ini membiak melalui biji atau proses. Agar benih terbentuk, bunga mesti diserbuki dan buahnya matang. Ini akan memakan masa sekurang-kurangnya sembilan bulan. Biasanya, menjelang bulan November, benih sudah siap untuk bercambah..

    Sebelum menanam, direndam selama sehari di dalam air suam. Campuran tanah disediakan dari tanah lembaran, pasir dan gambut dan bahan penanaman diletakkan di permukaan tanah. Jarak antara biji mestilah sekitar dua sentimeter. Daripada menyiram, tanah disembur dari botol penyembur dan tutup bijinya dengan filem.

    Sekiranya pemeluwapan terbentuk pada filem, hapuskannya. Tumbuh pertama dapat dilihat setelah sebulan setengah. Sebaik sahaja daun pertama selesai, anak benih ditransplantasikan ke dalam periuk kecil. Clivia berkembang dengan perlahan dan memerlukan pemindahan setiap tahun. Komposisi tanah tetap sama setiap tahun, hanya berubah menjadi yang baru.

    Tiga tahun kemudian, sepertiga anak benih mula berbunga, dan selebihnya memberikan perawatan yang baik dan membiarkannya sendiri. Sebagai peraturan, pada tahun keempat semua Clivia muda mekar.

    Penyebaran melalui pucuk adalah kaedah yang disukai untuk pembiakan tanaman ini. Ia berlaku seperti berikut. Semasa pemindahan berikutnya, anak-anak dipisahkan dari akar dan ditanam di dalam pasu kecil. Setiap proses harus mempunyai sekurang-kurangnya empat daun. Daripada bumi, pasir basah harus berada di dalam tangki. Apabila pucuk berakar, mereka ditransplantasikan ke dalam pasu dengan tanah biasa untuk Clivia. Selepas kaedah pembiakan ini, pembungaan akan berlaku dua tahun sebelumnya..

    Sebilangan tukang kebun berkongsi semak besar dan menerima beberapa tanaman baru. Tempat pecah akar dilumurkan dengan arang batu, dan anak benih baru ditanam di dalam pasu dengan tanah. Tumbuhan tidak disiram selama tiga hari. Kaedah pembiakan ini secara paksa hanya untuk penternak yang berpengalaman..

    Ciri penyiraman

    Tumbuhan tropika ini menyukai kelembapan, tetapi sangat negatif mengenai genangan air. Tanah pot Clivia harus sentiasa lembap, tetapi tidak basah. Airnya sebaik sahaja lapisan atas mengering..

    Semasa waktu rehat, Clivia memutuskan untuk tidak mengganggu. Bermula dari pertengahan musim luruh dan berakhir pada bulan Januari, bunga disiram sebulan sekali dengan sedikit air. Dengan permulaan kebangkitan, penyiraman biasa dipulihkan.

    Air harus menetap untuk beberapa waktu, jika tidak, ion klorin akan ada di dalamnya. Air sejuk tidak boleh disiram. Dari semasa ke semasa, lap daun dengan span lembap, dan pelembap tambahan tidak akan diperlukan untuk bunga.

    Berpakaian bunga

    Dua kali sebulan, tanaman diberi makan baja organik dan mineral. Bermula pada musim gugur dan berakhir pada bulan Januari, pemberian makanan dikurangkan menjadi dua bulan sekali. Yang paling sesuai adalah: Ammophos, Breadwinner dan Ideal.

    Baja kalium digunakan untuk merangsang berbunga, dan nitrogen digunakan untuk menunda kemunculan tangkai bunga. Baja ditanam di dalam air - kira-kira satu sudu per dua liter - dan perlahan-lahan menyiram akar bunga. Jangan biarkan larutan jatuh pada daun tanaman.

    Masalah dan Perosak

    Pemindahan bunga sejauh ini merupakan peristiwa yang paling penting. Di samping itu, sangat penting untuk menyebarkan, memindahkan dan menjadikan Tropicana yang indah mekar.

    Salah satu kebimbangan utama adalah kekurangan berbunga di Clivia. Sebagai peraturan, ini disebabkan oleh suhu rendah atau, sebaliknya, terlalu tinggi, dan juga kurangnya cahaya. Ramai yang mengharapkan berbunga dari tanaman yang terlalu muda. Penting untuk diingat bahawa Tropicana hanya mekar pada tahun keempat kehidupan. Hampir mustahil untuk mempengaruhi proses secara radikal. Oleh itu, hanya perlu menunggu dengan sabar.

    • Dari semua perosak, Clivia paling sering diserang oleh serangga, kutu dan kutu busuk. Untuk menyingkirkannya, gunakan ubat khas. Anda boleh membelinya di kedai bunga.
    • Daun halus dari bunga ini tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung. Sekiranya anda melihat bintik-bintik berkarat di permukaan lembaran, itu bermakna Clivia menerima selaran matahari. Pindahkan ke tempat lain di mana akan ada cahaya yang tersebar.
    • Ia berlaku bahawa pada akhir musim sejuk, Clivia tidak dapat bangun dan melepaskan panah. Dalam kes seperti itu, dia harus dibantu. Tuangkan dengan air suam dan beri dengan baja. Kadang-kadang keadaan ini dikaitkan dengan kegelapan dan kekurangan pencahayaan, serta kesejukan..
    • Akar yang lembut mulai membusuk dari tanah yang sentiasa basah.
    • Sekiranya ruangan di mana bunga itu berada dipanaskan dengan buruk, ia akan mempunyai tangkai bunga yang sangat pendek.
    • Kekurangan nitrogen di dalam tanah akan mempengaruhi daun. Mereka akan kehilangan warna dan menjadi pucat..
    • Sekiranya daun terlalu rendah pada bunga, ini bermaksud bahawa pencahayaan atau sudut cahaya matahari telah berubah. Kadang kala gejala ini menunjukkan kerosakan pada akar. Dalam kes sedemikian, bunga itu dikeluarkan dan diperiksa..

    Mereka sangat gemar menanam tanaman bersahaja ini di pejabat-pejabat di mana mereka tidak begitu peduli. Walaupun begitu, walaupun dengan sikap seperti itu, ia berkembang dengan baik dan terasa sangat baik. Clivia akhirnya akan dapat menyesuaikan diri dengan suhu dan keadaan pencahayaan apa pun..

    Clivia tidak mekar apa yang harus dilakukan

    Foto bunga Clivia dan fakta menarik

    Apabila anda melihat gambar bunga clivia, tanaman rumah, anda tanpa sengaja mula mencari keajaiban ini. Kipas daun berkulit panjang hingga 75 cm dan topi lonceng besar dengan pelbagai saiz pada anak panah panjang sangat menggembirakan. Selama seminggu, gramofon besar secara beransur-ansur terbuka, dan gembira dengan penampilannya selama kira-kira sebulan. Pada musim sejuk, ketika hanya ada sedikit warna cerah, clivia mengumpulkan pemandangan rumah tangga yang mengagumkan. Baca: Foto Penjagaan Rumah Clivia!

    Keadaan berbunga Clivia

    Untuk mengagumi keindahan tanaman berbunga setiap tahun, anda perlu banyak mengetahui. Sekiranya tanaman tidak mendapat penjagaan yang betul, berbunga yang berjaya, seperti dalam foto, anda tidak sabar menunggu bunga clivia. Adalah perlu untuk mewujudkan keadaan semula jadi untuk tanaman, seperti di kawasan tropika:

    • di bawah kanopi pokok tinggi, sinar matahari yang terang dan terang berserakan tanpa membakar daun;
    • penyejatan dari bumi dan sentiasa lembap di udara;
    • hujan lebat membasuh daun;
    • haba naik dari lantai hutan;
    • kelembapan berlebihan disaring jauh ke dalam pasir;
    • musim kemakmuran digantikan oleh musim kemarau dan suhu rendah.

    Sekiranya anda bersedia membuat kawasan tropika di rumah, maka clivia dalam foto akan menjadi bunga dari dongeng.

    Mengapa clivia tidak mekar di rumah

    Sebab pertama dan paling umum untuk kekurangan berbunga, pakar menyebut pelanggaran kitaran biologi tanaman. Untuk mekar di tengah musim sejuk, anda perlu membuat musim sejuk tropika di apartmen. Ini bermaksud bahawa bunga clivia selama 3 bulan terkandung dalam keadaan Spartan. Kurangkan secara beransur-ansur, kemudian berhenti menyiram koma sepenuhnya. Suhu pada masa ini turun hingga 10 0 C. Di sebuah pangsapuri, tempat seperti itu mungkin tingkap utara atau sudut paling jauh dari bilik yang sejuk.

    Musim sejuk sudah berakhir, bagaimana membuat clivia mekar? Tumbuhan dikeluarkan, sering dicuci dengan air suam dari bawah pancuran, penyiraman secara beransur-ansur dan penyusuan bermusim dilakukan. Semakin cepat anak panah berkembang, semakin besar peluang untuk membuat dorman sekunder dan mengatur berbunga musim panas. Setiap pembungaan berikutnya didahului oleh masa tidak aktif..

    Selain pelanggaran kandungan, sebab mengapa clivia tidak mekar mungkin merupakan faktor lain..

    Sekiranya anak panah bunga sangat pendek dan bunga bersarang di antara daun, suhu kandungan harus dipersalahkan. Mereka tidak memperhatikan anak panah tepat pada waktunya dan bunga itu terlalu terbuka. Oleh itu, kami mendapat keluk peduncle pendek. Sebab lain ialah kekurangan baja potash dan fosforus di tanah. Mereka mesti mengatasi nitrogen. Tetapi jika berbunga pendek, suhu tinggi di tingkap harus dipersalahkan.

    Sebaik sahaja tanaman dengan anak panah yang dilepaskan telah diatur untuk pemeliharaan musim panas, tanaman itu tidak lagi terganggu atau bahkan dipusingkan.

    Bagaimana jika clivia tidak mekar sama sekali? Sekiranya tanaman itu muda dan diperoleh dari biji, ia akan mekar pada tahun keempat. Bunga yang tumbuh dari lapisan harus melemparkan anak panah lebih awal. Sekiranya tidak ada berbunga, anda perlu membuat tempoh tidak aktif dari Oktober hingga Mac. Dan sebelum itu anda harus memberi makan baja fosforus-kalium. Akan mekar! Sebaik sahaja anak panah muncul, tanaman perlu membuat musim panas tropika.

    Mungkin tanaman itu ditanam dalam mangkuk besar, dan sehingga memenuhi rongga dengan akar, tidak akan ada berbunga. Hanya pinggan mangkuk yang dekat sahaja yang akan memprovokasi penyebaran benih dengan cepat oleh tanaman pada pembersihan lain.

    Untuk clivia, kelembapan optimum ialah 40%. Walau bagaimanapun, parameter ini tidak penting untuk berbunga.

    Perlu belajar teman wanita bilik anda. Tidak semua jenis mekar dua kali. Tidak ada gunanya mengeluarkan bunga yang bertentangan dengan alam semula jadi.

    Sebab lain mengapa clivia tidak mekar termasuk kerosakan pada daun dan akar akibat penyakit dan perosak. Daunnya pucat, yang bermaksud mereka tidak menghasilkan nutrien yang mencukupi. Tetapi mungkin akar-akar ini yang membusuk dari air bertakung tidak berfungsi dengan baik. Mungkin perosak serangga menarik getah dari tanaman. Sebarang penyimpangan dalam penjagaan clivia mempengaruhi pembungaan.

    Apa jenis clivia yang digunakan dalam penyelenggaraan rumah

    Dari banyak jenis clivia, hanya tiga jenis yang sangat baik wujud bersama dengan orang:

    Perlu diingat bahawa tanaman itu beracun dan mesti ditempatkan di tempat yang tidak dapat diakses oleh kanak-kanak dan haiwan.

    Clivia Gardena mekar hanya sekali, pada musim sejuk. Ia memiliki daun lebar, mengingatkan pada tali pinggang, dan peduncle tinggi dengan bakul, seperti dalam foto. Tidak ada muslihat yang memaksa untuk menghasilkan peduncle dua kali.

    Ciri khas cinnabar atau clivia variegate (sebagai varietas) adalah sikat bunga yang terkulai. Mereka dikumpulkan dalam tiub, kelopak dengan hijau di hujungnya. Loceng seperti itu pada peduncle, terdapat 30-70 keping. Warna merah, kuning mencipta gabungan yang indah. Clivia jenis ini menjadi kegemaran para penternak..

    Semasa membeli bunga, anda perlu mempertimbangkan terlebih dahulu kemungkinan mewujudkan keadaan agar tanaman dapat bersenang-senang dengan berbunga tahunan yang mempesona.

    Pembungaan tahunan clivia - video

    Mengapa clivia tidak mekar? Ciri-ciri clivia yang semakin meningkat di rumah

    • 19 Februari 2019
    • Tumbuhan rumah
    • Irina Tsirikhova

    Tumbuhan yang disebut "clivia" (lat. Clivia) atau "Kaffir lily" dapat dikaitkan dengan genus kecil perennials herba hijau dari keluarga Amaryllis. Tumbuhan ini dijinakkan bertahun-tahun yang lalu, tetapi kadang-kadang timbul pertanyaan: "Mengapa clivia tidak mekar dalam beberapa kasus bahkan dengan perawatan yang tepat?" Kami harap artikel kami dapat menyelesaikan masalah anda..

    Ciri bunga

    Tumbuhan tanaman clivia adalah bunga malar hijau tanpa batang dengan daun fleksibel gelap mencapai panjang 40 hingga 75 cm dan lebar 5,5 hingga 8 cm. Daun tanaman yang terletak berdekatan dengan akar membentuk roset dan berdekatan satu sama lain, mengambil jenis batang pelik. Clivia mungkin mempunyai beberapa tangkai bunga dengan struktur bergaris, mereka boleh mencapai ketinggian 20 hingga 40 cm. Tumbuhan kelihatan seperti payung kecil dari 12-30 bunga kecil yang berdiameter dari 15 hingga 20 cm, mereka berkembang secara beransur-ansur dan mekar dua hingga tiga minggu. Tetapi kadang-kadang ada yang tidak kena, dan timbul pertanyaan yang cukup logik: "Mengapa clivia tidak mekar?", "Apa yang harus dijaga?".

    Apa yang anda tidak tahu mengenai bunga yang indah ini

    • Clivia adalah tumbuhan perantaraan antara bulbous dan rimpang. Tanaman ini mempunyai akar pendek dan lezat dengan dahan yang cukup besar..
    • Clivia digunakan secara aktif dalam farmakologi, tetapi akar dan daunnya cukup toksik, kerana mengandungi lycorin, yang meningkatkan tekanan, menyebabkan muntah, dan bahkan dapat melumpuhkan seseorang dalam dos yang besar, jadi anda harus mengambil langkah berjaga-jaga semasa pemindahan dan memberi amaran kepada isi rumah anda mengenai kemungkinan akibat pengendalian bunga yang cuai.
    • Dalam keadaan tumbuh di rumah, bunga ini memerlukan masa yang tidak aktif, tetapi jika anda berhati-hati menjaga clivia dan mengikuti semua peraturannya, bunga ini dapat mekar walaupun beberapa kali dalam setahun.
    • Bunga ini menyukai persekitaran yang tenang: jangan terlalu sering menukar lokasi clivia semasa tempoh berbunga; tidak perlu memindahkan tanaman sehingga akarnya dapat dilihat dari periuk saliran.

    Sekiranya anda tidak melanggar peraturan mudah ini, anda tidak perlu mencari jawapan mengapa clivia tidak mekar di rumah anda.

    Merawat clivia di rumah agak mudah, tidak seperti, merawat tanaman eksotik. Keadaan yang paling optimum untuk tanaman ini ialah tingkap rumah anda menghadap ke timur atau barat. Ada kemungkinan di utara, yang utama ialah pencahayaan harus terang, tetapi tidak membakar tanaman. Suhu optimum untuk clivia adalah 20–25 ºC selama musim tanam, dan 12–15 ºC selama tempoh tidak aktif. Pada musim panas clivia, disarankan berada di udara segar, tetapi di tempat teduh.

    Bagaimana cara menyiram clivia? Jangan risau tahap kelembapannya, anda hanya perlu mencuci daun agar tanaman kelihatan kemas. Jangan keterlaluan dalam membasahi tanaman, kerana lapisan atas tanah harus sedikit kering. Sebelum menyiram tanaman, anda perlu mempertahankan airnya, dan lebih baik mendidih. Semasa berbunga dan berkembang, perlu menyuburkan clivia, tetapi ada yang berlebihan, mengapa clivia tidak mekar untuk kali kedua.

    Pemindahan bunga

    Tidak mungkin membayangkan clivia dan perawatan di rumah tanpa pemindahan yang betul. Sekiranya anda ingin memindahkan clivia, tunggu sebentar apabila akarnya keluar dari periuk. Apakah rawatan terbaik untuk clivia di rumah? Selalunya, tanaman dewasa harus dipindahkan ke dalam pasu yang lebih luas setelah tempoh berbunga dua hingga tiga tahun sekali. Tanaman yang lebih muda ditanam semula setiap tahun. Semasa menanam, berhati-hati agar tidak putus akar - luka pada mereka boleh menyebabkan kerosakan tanaman. Anda harus memilih periuk kecil, walaupun sedikit sempit, sehingga masa berbunga clivia berlangsung selama mungkin. Agar clivia merasa selesa, campurkan tanah dan tanah daun dalam bahagian yang sama. Jangan lupa tentang lapisan saliran. Sekiranya clivia anda cukup besar dan tua, maka lapisan atas (kira-kira 5 cm) perlu diubah kira-kira sekali setahun.

    Bagaimana dan kapan clivia mekar? Penjagaan Rumah

    Bunga Clivia biasanya jatuh pada akhir musim sejuk atau awal musim bunga. Sebaik sahaja panjang batang mencapai 10-15 cm, perlu memindahkan bunga dari bilik yang sejuk ke tempat yang terang dan hangat, meningkatkan jumlah air dan baja. Perlu diingat bahawa kerana anda memindahkan clivia ke tempat yang hangat, anda tidak boleh memindahkannya dan membalikkannya, jika tidak, anda tidak akan tahu apa yang harus dilakukan jika clivia tidak mekar. Tempoh pembungaan aktif tanaman berlangsung sekitar sebulan. Semakin banyak batang pada batang tanaman, semakin banyak waktu clivia terus mekar pada tahun ini.

    Apabila tempoh berbunga berlalu, clivia dapat disusun semula di balkoni, teres musim panas atau dipindahkan ke taman, lebih dekat ke tempat teduh dan kesejukan. Sekiranya anda memerlukan clivia untuk mekar lebih dari sekali setahun, setelah musim panas yang panas, bawa ke bilik gelap, kurangkan pembajaan dan penyiraman tanaman. Setelah beberapa lama, daun akan mulai berubah menjadi kuning, tetapi pada saat yang sama panah bunga akan muncul, yang harus mencapai panjang 10-15 cm. Selanjutnya, lanjutkan seperti biasa. Tetapi anda tidak boleh mengharapkan ini dari tanaman muda, hanya bunga dewasa yang boleh mekar lebih dari sekali setahun.

    Musim sejuk dan clivia

    Pada musim sejuk dan musim luruh, tempoh rehat bermula pada bunga dalaman clivia. Pada masa ini, lebih baik mengubah penjagaan tanaman. Tetapi jika clivia tidak mekar, apa yang harus saya lakukan? Sekiranya tanaman cukup matang dan besar, maka rehatnya selepas berbunga hendaklah selama mungkin. Tumbuhan muda berehat lebih baik dari bulan September hingga Disember. Kakak lelaki mereka berehat selepas tempoh berbunga dari Oktober hingga Februari. Lebih baik meletakkan clivia pada loggia berkaca dalam tempoh ini.

    Pembiakan Clivia

    Bagaimana cara menanam clivia? Terdapat dua cara untuk membiakkan tanaman ini - vegetatif dan generatif. Sekiranya anda ingin mendapatkan biji dari clivia anda sendiri, anda harus menggunakan kaedah pendebungaan, yang memerlukan ketangkasan dan pengetahuan yang luar biasa. Tetapi, selalunya, pilihan untuk membeli benih jauh lebih mudah dan cepat daripada pendebungaan. Sebelum menanam clivia dari biji, biarkan selama beberapa hari untuk membengkak di dalam air, kemudian tuangkan biji yang tumbuh ke dalam campuran perlite dan gambut, yang dapat diganti dengan tanah gambut hingga kedalaman sekitar satu sentimeter. Di antara biji mesti jarak sekurang-kurangnya dua sentimeter. Dalam bekas dengan biji, suhunya harus dikekalkan pada 20-25 ºC, serta tahap pengudaraan dan kelembapan yang diperlukan. Pucuk pertama muncul selepas kira-kira satu setengah bulan. Sebaik sahaja daun pertama muncul di atas tanah, tunas ditransplantasikan menjadi tunas kecil dengan campuran tanah dan kemudian setiap tahun memindahkan tanaman ke dalam pasu dengan ukuran yang sesuai. Proses pertumbuhan clivia agak lambat, dua atau tiga daun dapat tumbuh pada tahun pertama, enam atau lapan daun besar pada tahun kedua, dan tiga pasang daun sudah tumbuh pada tahun ketiga. Sekiranya anda menanam clivia dari biji, maka clivia tidak akan berbunga selama beberapa tahun. Anda akan melihat bunga pertama selepas jangka masa yang agak panjang - 5-6 tahun.

    Kaedah pembiakan vegetatif

    Kaedah pembiakan vegetatif pada tanaman adalah kaedah termudah untuk membiakkan tanaman dalaman. Ini terdiri dalam memisahkan proses lateral dengan tepat dari akar ibu dan memindahkannya ke dalam periuk yang terpisah. Untuk kaedah vegetatif, tanaman yang telah mencapai usia tiga hingga empat tahun sesuai. Pucuk yang dipisahkan harus ditransplantasikan ke dalam pasu berdiameter 7 cm, dan dijaga ketika anda menjaga tanaman dewasa. Satu-satunya peringatan - tauge memerlukan sedikit kelembapan, tetapi lebih sedikit cahaya. Dipindahkan dengan kaedah vegetatif, clivia muda akan mekar setelah tiga atau empat tahun.

    Penyakit perosak dan Clivia

    Serangga dan perosak yang mempengaruhi clivia termasuk serangga mealybugs, aphids atau serangga skala. Kudis meninggalkan bintik-bintik coklat kecil di batang, kerana tanaman itu layu dan menjadi kuning. Mealybugs merosakkan daun dengan mengubah bentuknya. Cara mengatasi perosak ini cukup mudah - lap tanaman dengan span sabun dan kemudian semburkan dengan air bersih dari botol semburan.

    Sekiranya terlalu kerap dan banyak menyiram clivia, daunnya akan mulai ditutup dengan bintik-bintik coklat dan gelap. Ini bermaksud bahawa dia diserang busuk kelabu. Sekiranya tanaman itu tidak terjejas teruk oleh penyakit ini, maka cukup untuk menaburkannya dengan "Topaz" atau "Juara". Sekiranya ini tidak membantu, maka ada baiknya menggunakan bahan yang paling ampuh, seperti "Cuproscate" atau "Vitriol".

    Clivia tidak mekar: alasan untuk membuat tanaman mekar

    Penternak Clivia sering menghadapi masalah berbunga. Mungkin ada beberapa sebab untuk ini, dan tugas utama anda adalah mengenal pasti dengan betul. Mungkin musim sejuk terlalu panas - waktu rehat ketika clivia panas; penyiraman berlebihan dan pakaian berpakaian semasa musim sejuk; baja nitrogen berlebihan, kerana daunnya akan mekar banyak, tetapi bunga tidak akan mekar. Apa yang perlu dilakukan jika clivia tidak mekar? Lebih baik mengkaji bahagian teori penjagaan bunga dengan teliti dan memahami kesilapan anda agar tidak merosakkan tanaman.

    Sekiranya anda telah menyaksikan bagaimana daun tumbuhan menjadi kuning dan mati dalam tempoh musim sejuk, maka anda tidak perlu takut - ini adalah fenomena semula jadi. Tetapi jika daunnya tidak jatuh pada musim musim sejuk, maka anda harus risau. Apa yang menyebabkan daun clivia kuning? Ini kemungkinan besar merupakan reaksi terhadap pemindahan. Penyelesaiannya ialah penambahan rimpang atau perangsang pertumbuhan lain ke dalam air selama 2-3 bulan. Juga, alasan daun kuning tidak pada musim musim sejuk adalah penyiraman yang tidak betul. Situasi dengan penyiraman yang tidak mencukupi diperbetulkan dengan sederhana, tetapi dengan berlakunya pengairan, anda perlu mencuba, kemungkinan besar, perlu mengubah substrat dan saliran, sambil memotong semua akar busuk dan membasmi kuman semua luka pada akar yang sihat. Anda juga harus memperhatikan pemakanan clivia..

    Secara amnya, penyebab daun kuning di clivia terletak pada penjagaan yang tidak betul. Apabila anda menemui alasannya, akan mudah untuk menghilangkan akibatnya dan menghidupkan semula bunga kegemaran anda..

    Betapa mudah dan sederhana untuk mencapai berbunga clivia

    Clivia muncul di Eropah pada abad sebelum yang lalu. Dikenali secara meluas, bunga itu telah menjadi salah satu tanaman rumah yang paling biasa. Terdapat banyak pilihan varieti tanaman, dan setiap varietas individu memerlukan perawatan dan keadaan khas..

    Mengapa clivia tidak mekar di rumah

    Clivia, yang berbunga bergantung pada pematuhan peraturan penahanan, memudar atau tidak mekar sama sekali kerana pelbagai alasan. Penanam harus memahami 3 halangan utama kehidupan tanaman:

    1. Periuk yang luas adalah alasan yang paling logik. Akar memerlukan masa untuk bercambah dengan betul, dan isi tangki mempunyai pengisian terpanjang. Sekiranya pemilik menanam bunga itu di dalam periuk volumetrik, tinggal menunggu sehingga akarnya semakin dalam hingga ke dasar.
    2. Pemprosesan tanaman yang tidak betul pada fasa tidur.
    3. Masalahnya adalah kebalikan dari yang pertama - Clivia mengatasi takungannya. Untuk menghilangkan masalah ini, cukup untuk memindahkan sebahagian tanaman ke dalam periuk lain.

    Pelanggaran bioritma tumbuhan

    Fasa rehat adalah yang paling penting. Sebab mengapa clivia tidak mekar banyak, tetapi yang utama adalah bioritme bunga yang salah. Pada bulan Oktober (kadang-kadang pada bulan November), clivia memasuki keadaan tidak aktif, di mana ia kekal hingga Januari-Februari. Memasuki fasa tidur memerlukan pengurangan penyiraman yang dirancang dan memindahkan periuk ke bilik paling sejuk.

    Membaja atau menukar tanah semasa tidur dilarang. Suhu bilik tidak boleh melebihi 12 ° C. Penyiraman sederhana dibenarkan hanya sekiranya jatuh daun.

    Keadaan yang tidak betul

    Algoritma penyiraman Clivia harus bergantian bergantung pada tahap pertumbuhan. Penghidratan biasa hanya sesuai pada musim panas. Bermula pada bulan Ogos, perlu mengurangkan intensiti sehingga memasuki fasa rehat. Pada musim sejuk, penyiraman hanya boleh dilakukan dengan pengeringan tanah yang jelas. Penyiraman sederhana, dikurangkan pada suhu bilik yang tepat (10-15 ° C), menjamin pembungaan yang sihat. Pada akhir bulan Februari, kenaikan frekuensi pelembapan dan kenaikan suhu bilik dibenarkan. 10-18 ° C - optimum untuk pengairan. Untuk mengelakkan kerosakan, perlu membuang gelas dalam kuali air tepat pada waktunya.

    Sekiranya anda memberi makan tanaman terlalu kerap, terutama pada waktu rehat, maka terdapat risiko mendapat daun hipertrofik dengan tunas yang lembap. Kekurangan makanan akan mengelakkan clivia berkembang.

    Clivia harus disenyawakan dalam tempoh dari bulan Mac hingga Ogos setiap 2 minggu. Sebaiknya gunakan baja khas yang mengandungi bahan multikompleks untuk tanaman domestik, misalnya, Pokon. Pada bulan Ogos, pemberian makanan ditangguhkan, kerana peralihan ke fasa rehat bermula.

    Tanaman terlalu muda

    Hanya semak clivia yang tumbuh dari biji yang telah mencapai usia 4 tahun yang mampu berbunga. Clivia, yang tumbuh dari tunas, akan memberikan hasil lebih awal - 2-3 tahun sudah cukup untuk tanaman itu menunjukkan potensi penuhnya. Pembungaan penuh hanya dapat dilakukan setelah berehat dalam keadaan perawatan yang kompeten.

    • Sekiranya anda mengikuti peraturan dalam tempoh dari Oktober hingga Januari, anda dapat mengesan peduncle yang menjelma pada bulan Februari;
    • Semasa peduncle terbentuk, penting untuk mulai meningkatkan intensiti pengairan dan menukar baja yang mengandung kalium.

    Sekiranya usia clivia suka berbunga, dan semua syarat telah dipenuhi, tetapi tanaman itu tidak mekar, perlu ditinggalkan sendiri selama 2 minggu hingga sebulan di dalam bilik gelap dengan suhu 13-16 ° C.

    Cara mencapai mekar clivia

    Untuk memaksa clivia mekar, perlu menyediakan semua syarat yang diperlukan oleh kilang dan sabar menunggu:

    • Keamatan penyiraman pada musim panas;
    • Pakaian berpakaian biasa dari akhir musim bunga hingga awal musim gugur;
    • Pencahayaan penuh tanpa sentuhan langsung dengan matahari untuk sepanjang tempoh pertumbuhan;
    • Penjagaan sistematik semasa fasa rehat;
    • Memantau keadaan bunga dan pemusnahan organisma berbahaya, jika ia muncul.

    Sekiranya clivia tidak mekar, walaupun syarat di atas dipenuhi, adalah penting untuk mengambil langkah-langkah berikut:

    1. Profilaksis kulat dan serangkaian pemeriksaan penyakit lain.
    2. Mengganti periuk dengan yang lebih panjang. Akar clivia panjang, jadi mereka memerlukan pembungkusan yang sesuai, jika tidak, masalah akan timbul. Tanda kekurangan panjang periuk - akar muncul di permukaan tanah.
    3. Buat sekurang-kurangnya 3 lubang untuk mengalirkan kelembapan berlebihan.
    4. Sebelum meneruskan penanaman, perlu memasang bantal yang terbuat dari cawangan atau bahan lain di bahagian bawah periuk, yang akan membantu menghilangkan kelembapan berlebihan dan mengelakkan kerosakan..
    5. Semasa menggunakan air paip, anda harus mempertahankannya sekurang-kurangnya 3 hari.
    6. Mengasingkan clivia dari tanaman yang dijangkiti.

    Langkah-langkah di atas cukup untuk mengelakkan tanaman layu. Perkara utama adalah tidak mengabaikan peraturan penjagaan dan memantau keadaan clivia setiap hari semasa tempoh pembentukannya.

    Mengapa clivia tidak mekar

    Keindahan clivia indah pada bila-bila masa sepanjang tahun. Bunga-bunga yang menakjubkan dan daunnya yang kelihatan eksotik menggembirakan mata. Melengkung dari bawah, mereka menggambarkan separa bulatan yang indah dan megah dari warna zamrud yang bergaya. Dan di tengah-tengah kemegahan hijau ini, anak panah elastik tumbuh, di mana perbungaan payung yang indah terbentuk dari bunga terang dari warna musim panas yang paling panas. Clivia mekar biasanya pada musim sejuk - pada masa ini, cat dan panas tidak cukup.

    Dalam satu perbungaan yang terbentuk pada batang bunga yang panjang, boleh ada hingga 20 bunga. Dalam beberapa jenis (clivia mulia, misalnya), perbungaan dapat memiliki 60 bunga sekaligus. Dengan penjagaan yang betul di rumah, clivia mekar setiap tahun pada bulan Februari, dan tempoh ini berlangsung hingga 30 hari. Pada akhir berbunga, untuk kecantikan anda, anda mesti mengatur masa rehat.

    Berharap untuk berbunga

    Di kedai bunga anda akan ditawarkan, kemungkinan besar, bunga clivia yang mekar. Dan dalam setahun anda akan mengharapkan kemunculan semula bunga yang indah. Tetapi apa yang akan menjadi kekecewaan sekiranya clivia tidak mekar.

    Untuk mencari jawaban atas pertanyaan "Mengapa clivia tidak mekar?", Kita perlu mengetahui keadaan apa yang diperlukan tanaman untuk membentuk tunas dan bunga. Tumbuhan ini datang kepada kami dari kawasan tropika di Afrika, yang bermaksud bahawa ia berada dalam keadaan hangat dan lembap sehingga sangat selesa untuknya.

    Oleh itu, kami membuat kawasan tropika di apartmen:

    • Untuk bunga ini, anda perlu mencipta cahaya yang tersebar. Secara semula jadi, clivia tumbuh di bawah pokok-pokok tinggi, di mana ia cukup ringan, tetapi matahari tengah hari tidak sampai ke tanaman. Di rumah, pot bunga dengan clivia lebih baik diletakkan di ambang jendela di tingkap di sebelah utara. Tingkap selatan pangsapuri anda dalam kes ini tentu saja tidak sesuai. Pada musim panas, clivia dibawa ke balkoni terbuka dan dilorek pada sore yang panas - cahaya matahari langsung dapat membakar daun yang bergaya.
    • Udara tropika sentiasa lembap. Oleh itu, di apartmen untuknya adalah perlu untuk membuat tahap kelembapan dalam lingkungan 40-50% (petunjuk seperti itu untuk bilik dianggap normal). Sebaik sahaja anak panah-peduncle mulai muncul, tanaman mulai disiram. Semasa berbunga dan berbunga, tanaman mesti disediakan dengan penyiraman biasa dan sederhana: genangan air dari koma tanah akan menyebabkan kerusakan akar, tetapi juga pengeringan yang kuat tidak akan menjadi insentif untuk berbunga. Clivia dituangkan dengan air yang diselesaikan pada suhu bilik..
    • Tanah di kawasan tropika tepu dengan pasir. Keadaan ini penting untuk dipertimbangkan ketika menyusun substrat tanah untuk clivia di rumah. Ia mesti merangkumi rumput dan tanah berdaun dan sebahagian pasir kasar. Di dalam pot bunga, sangat mustahak untuk membuat lapisan saliran - bunga ini tidak menyukai genangan kelembapan di dekat akar.
    • Selepas tempoh berbunga, tempoh dorman diperlukan untuk bunga. Pada masa ini, tanaman sedang berehat dan mendapat kekuatan untuk berbunga baru. Di bawah keadaan semula jadi, musim sejuk tropika mulai - waktu yang sejuk dan kering. Di rumah, pot bunga dengan keindahan eksotik diletakkan di tempat yang sejuk dengan suhu hingga 10 darjah (tidak lebih tinggi!) Dan berhenti menyiram. Melembapkan tanah atas hanya apabila ia kering dengan baik. Selalunya inilah sebab mengapa clivia tidak mekar. Sukar untuk mengatur musim sejuk tropika di rumah ketika cuaca masih musim panas di luar. Dalam kes ini, pot bunga dengan bunga dibawa ke ruang bawah tanah yang sejuk, tidak lupa menyiramnya dari semasa ke semasa. Tempoh dormancy untuk clivia harus berlangsung tiga bulan. Kepantasan bermulanya tempoh berbunga seterusnya dan lamanya dalam banyak aspek bergantung pada seberapa tepat anda mengatur percutian untuk kecantikan anda..

    Pada akhir "hibernasi musim sejuk" seperti itu, tanaman itu kembali terkena tempat yang terang dan mula menyiram. Mereka juga mengesyorkan membina pancuran mandian air panas - tetapi anda perlu melakukan ini dengan berhati-hati, cuba mengelakkan berlakunya koma bumi. Spesimen bunga dewasa boleh disimpan dalam keadaan sejuk hingga beku pertama. Biasanya, tempoh clivia yang tidak aktif dihentikan pada bulan November, tangkai bunga mulai tumbuh pada bulan Januari, dan dari awal Februari tanaman itu mekar.

    Penting untuk menghentikan masa rehat tanaman ini tepat pada waktunya dan memindahkannya ke bilik yang terang dan hangat. Anak panah bunga yang mula tumbuh di ruangan sejuk akan melengkung dan pendek. Dalam kes ini, lebih baik tidak menunggu pembentukan dan pertumbuhan peduncle dimulai, tetapi mematuhi selang waktu dengan ketat. Sejak awal tempoh tunas dan berbunga berikutnya, pot bunga dengan bunga tidak berpusing dan tidak berpindah dari satu tempat ke tempat lain - dalam tempoh ini, clivia tidak bertolak ansur dengan kegelisahan.

    Pembentukan tunas dan jangka waktu berbunga di rumah juga bergantung pada ketepatan masa dan kualiti pemakaian top. Sepanjang musim tumbuh, clivia diberi makan setiap dua minggu, bergantian dengan pengenalan sebatian dan organik anorganik. Perhatian harus diberikan kepada pengenalan sebatian kalium dan fosforus - unsur-unsur di dalam tanah inilah yang merangsang pembungaan tanaman ini, sebatian nitrogen, sebaliknya, secara positif mempengaruhi pertumbuhan dan ukuran daun. Oleh itu, agar clivia mekar, adalah penting untuk menyediakan baja potash dan fosforik - mesti ada lebih banyak kandungan baja daripada nitrogen.

    Sukar menunggu clivia mekar jika tanaman itu ditanam dari biji. Spesimen seperti itu hanya dapat mekar pada tahun keempat kehidupan dan ini dianggap normal. Sekiranya clivia ditanam dengan membelah rimpang (dari lapisan bayi), ia akan berkembang lebih awal. Untuk merangsang berbunga, dalam beberapa kes adalah mungkin untuk memanjangkan waktu rehat hingga 4 - 5 bulan. Tetapi penting untuk tidak melewatkan permulaan penampilan peduncle.

    Sebab kurangnya clivia yang mekar di rumah boleh menjadi periuk yang terlalu luas di mana tanaman itu duduk. Keindahan eksotik ini lebih suka tumbuh dengan penuh sesak. Setelah dipindahkan, tanaman pada mulanya berusaha untuk membasmi keseluruhan periuk dan hanya kemudian berbunga. Oleh itu, untuk menanam bunga (lebih tepatnya, penanganannya dengan teliti), gunakan pot bunga cetek dan cetek.

    Jarang sekali, penyebab kekurangan bunga clivia menjadi penyakit tanaman. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, clivia mekar pada bulan-bulan musim sejuk, ketika berbagai jenis perosak dengan cepat mengurangkan aktivitinya. Namun, menunggu bunga yang diinginkan muncul, perhatikan lebih dekat sayang anda - adakah dia sakit? Penyakit mempengaruhi daun tanaman, secara signifikan memperburuk penampilan umum.

    Kemunculan jalur sempit, serupa dengan karat, menunjukkan penyakit kulat. Dalam kes ini, anda tidak boleh melakukan tanpa bahan kimia - merawat tanaman dengan oxychoma.

    Daripada perosak yang terkenal, clivia takut akan serangga skala dan serangga mealybugs. Serangga ini membengkok dan memprovokasi pengeringan mereka. Dalam kes ini, daun bunga dicuci dengan larutan sabun dengan aditif alkohol atau minyak tanah, menghilangkan perosak secara mekanikal. Pada peringkat lanjut penyakit ini, tanaman ini dirawat dengan larutan insektisida.