20 buah paling eksotik teratas di dunia

Apa yang dikaitkan dengan frasa "buah eksotik"? Pisang, nanas, kiwi, mangga, alpukat... Semua buah-buahan di luar negara ini telah lama berlalu di rak kedai Rusia sehingga anda tidak dapat menyebutnya terutamanya eksotik..

Oleh itu, hari ini di Atas kami terdapat makanan yang sangat jarang berlaku yang praktikalnya tidak dieksport dari tempat pertumbuhan mereka. Peserta dalam 20 buah teratas yang paling eksotik di dunia tidak senang dijual, dan lebih baik membeli "gula-gula" seperti itu di tanah air, di mana mereka dituai benar-benar masak dan siap dimakan..

20. Serpihan Annona (Epal gula)

Berasal dari kawasan tropika Amerika, Pakistan, India dan Filipina. Buah-buahan yang berkrim ini berdiameter sekitar 10 cm dan menyerupai benjolan..

19. Aprikot Amerika (Mamea Amerika)

Ia pertama kali ditemui di Amerika Selatan. Beri ibu besar mempunyai diameter sekitar 20 cm. Pulpa oren manis yang boleh dimakan, disembunyikan oleh kulit tebal..

18. Cherimoya (epal krim)

Berkembang di Amerika Selatan. Daging berkrim yang lembut dari buah eksotik terasa seperti pisang, nanas, betik dan markisa pada masa yang sama..

17. Platonia indah

Ia tumbuh di kawasan tropika Brazil dan Paraguay. Buah berukuran rata-rata oren. Daging putih mempunyai rasa manis dan masam.

16. Kepompong

Berkembang di pergunungan Amerika Selatan. Beri boleh berwarna oren, merah dan kuning. Rasanya tidak biasa, mengingatkan sebiji tomato dengan sedikit rasa lemon.

15. Pokok roti

Ia tumbuh di Filipina dan kepulauan Asia Tenggara. Dalam keadaan masak, buahnya terasa seperti pisang. Buah yang belum masak hanya boleh dimakan selepas rawatan panas.

14. Langsat dan Dooku

Dua buah eksotik serupa tumbuh di seluruh Asia. Perbezaan antara langsat adalah lebih sukar untuk dikupas dari kulit yang mengandungi lateks. Buahnya manis dan bijinya sebaliknya pahit.

13. Dacryodes boleh dimakan (pir Afrika)

Berkembang di Afrika tropika. Buahnya menyerupai terung dengan warna biru tua atau ungu..

12. Jaboticaba (pokok anggur Brazil)

Ia tumbuh di Brazil. Buah-buahan manis dilekatkan terus ke batang pokok eksotik ini..

11. Rambutan

Berasal dari Asia Tenggara. Bola lembut berwarna oren merah mempunyai diameter 3-6 cm. Rasanya manis dan masam.

10. Noni (Moringa Besar, Mulberry India)

Berkembang di Australia dan Asia Tenggara. Buah bulat dalam bentuk mentah dimakan dengan garam, dan sering dimakan dalam versi siap.

9. Marula

Berasal dari Afrika. Buah masak berwarna kuning dan mempunyai aroma yang menyenangkan. Daging putih dalamannya lembut dan berair.

8. Cloudberry

Ia dijumpai di Siberia, di zon tengah Rusia dan Timur Jauh, serta di Amerika Utara. Ia kelihatan seperti raspberi. Mereka memakannya mentah, dan juga menggunakannya dalam penyediaan wain, jem, dan gula-gula..

7. Salaka (buah ular)

Berasal dari Indonesia. Buahnya ditutup dengan kulit coklat kemerahan yang menyerupai kulit ular. Rasanya manis dan masam, dagingnya menyerupai epal.

6. Jaminan (epal batu)

Buah India kuning, kelabu atau hijau. Kulit keras mesti dibuka dengan tukul. Pulpa dimakan mentah dan dikeringkan..

5. Chrysophyllum (epal bintang)

Ia tumbuh di Amerika Tengah dan India. Buah bulat ditutup dengan kulit ungu yang padat. Dagingnya manis.

4. Carambola (buah belimbing)

Ia tumbuh di Asia Tenggara dan Timur, Amerika Selatan. Sebiji bintang terbentuk di bahagian membujur buah riben ini. Buah berair dan rangup masak.

3. Melon Tanduk (Timun Afrika)

Ia tumbuh di Afrika, Australia, New Zealand dan Chile. Daging seperti jeli mempunyai warna hijau terang dan rasa pisang..

2. Pitaya (buah kaktus)

Ia tumbuh di Asia, Amerika, Australia. Penampilan Amerika lebih berasid. Buah merah, kuning atau ungu mempunyai aroma yang menyenangkan.

1. Buah ajaib

Ia mempunyai keistimewaan untuk menjadikan rasa produk yang dimakan dalam masa sejam selepas buah yang luar biasa ini manis. Asalnya buah ajaib dari Afrika Barat.

10 Teratas: Buah Paling Tidak Biasa

Sepuluh buah pelik di planet ini.

Kiwano adalah sesuatu yang aneh, mengingatkan pada campuran timun dan tembikai. Buah itu sendiri berasal dari New Zealand. Bahagian dalam buah ini tidak kurang aneh dan menyerupai cecair hijau, yang biasanya berasal dari makhluk asing dalam filem.

Buah naga, juga dikenal sebagai pitaya, mempunyai persamaan dengan naga. Dari luar, ia kelihatan seperti ciptaan seni moden. Buah ini berasal dari Mexico, tetapi hari ini telah menjadi sangat terkenal di seluruh dunia dan tumbuh di Indonesia, Australia dan bahkan di Israel..

Durian Dari semua buah yang diketahui, durian merupakan ciri yang paling polar. Bau durian sangat menjijikkan sehingga tidak dibenarkan masuk ke kebanyakan tempat awam. Tetapi jika, setelah mencubit hidung anda dan mengatasi rasa jijik, anda masih mencubanya, maka anda akan memahami mengapa buah ini disebut "raja". Tanah Air Durian - Asia Tenggara.

Tangan Buddha adalah buah yang tidak biasa yang kelihatan seperti lemon yang aneh dengan kerak yang sangat tebal dan kadang-kadang tanpa apa-apa kecuali kerak. Jus tidak boleh diperah dan sering tidak ada biji di dalamnya. Di China, ia sering disimpan di rumah sebagai jimat. Buah ini juga sering digunakan dalam pembuatan minyak wangi..

Buah nafsu di banyak negara dikenali sebagai "buah semangat." Dia berasal dari Amerika Selatan dan mempunyai jus yang sangat lazat. Buburnya tidak kurang enak dan sering berfungsi sebagai penambah pelbagai gula-gula.

Pandanus juga dikenali sebagai tapak tangan. Tanah air pandan adalah pulau-pulau di kepulauan Malaysia. Hasilnya banyak terdapat di hampir semua bidang kehidupan - dari pembuatan cat hingga makan.

Rambutan adalah buah misteri dari Asia Tenggara. Ia digunakan terutamanya dalam pembuatan jem dan jeli, dan bijinya digoreng dan dimakan..

Akebia quinata, juga dikenal sebagai "timun memanjat" datang kepada kami dari China Tengah. Buahnya sangat menarik, menyerupai sosej, dengan pulpa yang boleh dimakan di tengahnya, rasanya seperti raspberi.

Atemoya adalah kacukan cherimoya dan epal gula. Buah ini dianggap sebagai buah terbaik di dunia. Dia digelar "ratu buah subtropika." Bubur anon, terasa seperti mangga dan nanas, hanya meleleh di mulut anda, seperti krim atau krim masam.

Buah ular, juga dikenal sebagai ikan haring, menghasilkan buah yang ditutup dengan kulit yang mengingatkan pada kulit ular, mirip dengan mentol. Buburnya berwarna kuning krem, manis, beraroma dan mempunyai rasa tertentu. Untuk membersihkannya, anda perlu membiasakannya dengan betul atau anda boleh memotong semua tangan dengan mudah.

Buah yang paling luar biasa di dunia

Alam adalah seniman, pengukir dan pakar masakan yang paling mahir. Ciptaannya menyerlah dalam penampilan, menyebabkan kebingungan, rasa dan aroma yang menggembirakan. Asia Jauh dan hutan tropika di Amerika Selatan telah menjadi tempat tinggal banyak buah-buahan luar biasa yang tidak pernah terdapat di rak-rak kedai kami. Anda dapat berkenalan dengan rasa yang tidak biasa hanya ketika berkeliling dunia. Bulat dan panjang, ditutup dengan duri, rambut dan sisik, buah yang dicat dengan semua jenis bunga, tumbuh di atas pokok, pokok anggur, kaktus adalah objek ingin tahu untuk dikaji. Lapan buah eksotik dari pokok luar negeri yang disajikan cukup popular di kawasan pertumbuhan, dan ada juga yang sangat sedap sehingga mendapat pengiktirafan di seluruh pelosok dunia.

1. Hati Naga


Pada kaktus di Asia Selatan, China, Jepun, Thailand dan Indonesia, buah memanjang yang tidak biasa tumbuh dengan warna merah jambu terang. Di permukaan kulit, pertumbuhan menyerupai kelopak berdaging terlihat. Buburnya berwarna putih dan harum, dipenuhi dengan batu-batu hitam kecil. Buah ini mempunyai beberapa nama, kerana penampilan itu disebut buah naga atau mata naga, pilihan kedua tidak ada kaitan dengan legenda, berasal dari nama kaktus - pitaya atau pitahaya.

Rasa buahnya tidak jenuh, tetapi menyenangkan dan menyegarkan, ia digunakan dalam salad dan koktel. Buburnya mungkin berwarna merah, ia mempunyai rasa yang lebih jelas. Buahnya mudah dipotong, dimakan dalam irisan seperti tembikai atau dipilih dengan sudu, rupa aslinya berfungsi sebagai hiasan untuk salad buah. Kematangan ditentukan oleh tekanan, buah padat yang belum masak itu tidak sedap, tidak patut dicuba. Pitahaya mengekalkan khasiatnya selama 6 hari, sukar diangkut, jadi sangat sukar untuk dicuba di negara-negara yang tidak tumbuh.

2. Melon Bertanduk


Kiwano kelihatan seperti tembikai dengan jerawat atau paku, dan di bahagiannya kelihatan seperti timun dengan biji besar. Buahnya kecil - 15 cm, tumbuh di pohon anggur berumput, tanah asalnya adalah Afrika, sekarang ditanam di banyak negara di mana suhunya tidak turun di bawah 0 darjah:
Amerika Selatan, Selandia Baru, muncul di Eropah dan Israel, varietas khas untuk penanaman dalam iklim yang sejuk dibiakkan. Ketekunan dalam meninggalkan dan produktiviti yang tinggi mendorong populariti. Buburnya seperti jeli, hijau, digunakan dalam koktail manis dan dalam salad dengan garam, kerana rasa manis dan masam menyerupai timun dan pisang. Rendah kalori; disyorkan untuk menurunkan berat badan..

3. Mendaki Timun


Five akebia - salah satu jenis creeper, ia mempunyai perbungaan wangi yang indah dan biasa di pantai Laut Hitam dan di Crimea sebagai tanaman hiasan. Di China, Jepun, dan negara-negara Asia Timur yang lain, buah acebia dimakan. Buahnya kecil, panjangnya hanya 6-8 cm, kulitnya berwarna ungu dengan lapisan lilin putih, menampakkan diri semasa tempoh pematangan. Rasa buah ini tidak menyerupai raspberi..

4. Platonia Amerika Latin


Platonium yang luar biasa tumbuh di hutan tropika Amerika Selatan, buah bulat berwarna coklatnya mempunyai kulit tebal yang kaya dengan lateks. Inti mereka berwarna putih, dengan tulang besar. Pulpa diisi dengan mineral - zat besi, fosforus dan vitamin C, jeli dan marmalade disediakan daripadanya. Buah ini praktikalnya tidak diketahui oleh dunia kerana tidak dapat mengeksportnya..

5. Pir Afrika - Dacryodes


Dacriodes yang boleh dimakan tumbuh liar di hutan tropika Afrika; versi penanamannya ditanam di perkebunan Angola dan Nigeria. Buah ungu mempunyai daging biru yang dipenuhi dengan asid lemak. Mereka sangat berkhasiat, mengandungi banyak vitamin, dan lemak menyumbang separuh berat badan. Buahnya dimakan mentah, digoreng dan direbus, bijinya dijadikan makanan ternakan. Peruntukan kawasan penting untuk perkebunan dacryodes akan membantu menyelesaikan masalah makanan Afrika yang kelaparan.

6. Aprikot Amerika


Mammea American adalah pokok malar hijau yang dilahirkan di Amerika tropika. Hari ini ia ditanam di seluruh Amerika, di Asia Selatan dan Afrika. Buahnya menyerupai rasa dan warna bubur, aprikot, tetapi ukurannya lebih besar hingga 20 cm dan memiliki kulit keras. Buah-buahan dimakan hanya setelah matang penuh, lebih baik mereka sendiri jatuh ke tanah. Jenis-jenis mommy yang baik mempunyai rasa yang kaya, selebihnya baik atau masam. Di dalamnya terdapat biji coklat besar yang digunakan untuk tujuan perubatan. Buah wangi dalam tin, jeli dan marmalade, wain dibuat dari jus. Janin rendah kalori kaya dengan asid folik dan zat besi, penting untuk wanita hamil.

7. Epal krim


Buah pokok cherimoya diketahui oleh penduduk asli Amerika Selatan, seiring berjalannya waktu ia menyebar ke utara melalui benua asalnya dan diangkut melintasi lautan ke India, Australia, Mesir. Di Sepanyol dan Portugal, pokok ini tumbuh dengan baik; di pasar tempatan, buah harum dijual bersama dengan jeruk dan epal. Buahnya besar, mencapai 0,5 hingga 3 kg, mempunyai kulit bersisik yang tidak biasa. Inti buah sejuk menggantikan ais krim, berfungsi sebagai pengisian kek dan pencuci mulut.

Buburnya manis dan harum seperti krim, ia menggabungkan rasa beberapa buah sekaligus: nanas, betik, pisang dan markisa, walaupun separuh daripada nama itu sama eksotik dengan cherimoya itu sendiri, kami percaya ia sangat enak. Di pasar Jepun, harga buahnya adalah $ 40, tetapi permintaan untuk mereka melebihi penawaran, begitu juga di negara lain di mana tanaman itu tidak ditanam. Kerumitan pengangkutan membataskan jumlah buah yang dieksport. Permintaan yang besar membuat kami mencari jalan keluar yang mungkin untuk menanam cherimoya di negara lain dan pengangkutannya, segera buah eksotik, yang dianggap sebagai raja pencuci mulut, akan tersedia bersama dengan jeruk.

8. Pokok anggur Brazil


Jaboticaba adalah pokok yang tidak biasa, buahnya tidak tergantung dari dahan, tetapi tumbuh dari batang. Keajaiban Brazil ini pertama kali ditutup dengan bunga putih, dan setelah batang dan ranting besar dihiasi dengan buah bulat ungu kecil. Ciri ini digunakan oleh tanaman untuk menyebarkan spesiesnya, dan buah-buahan yang terletak rendah di batang menjadi mudah diakses oleh lebih banyak haiwan. Hari ini bukan hanya pohon liar, di Peru, Cuba, Panama ia ditanam di ladang. Hasil dari pokok dituai dua kali setahun. Buahnya lembut, di bawah kulit kasar, tidak sesuai, inti ringan, elastik dan sangat manis.

Simpan buah untuk sementara waktu tidak akan berfungsi, setelah tiga hari ia akan menapai dan menjadi mabuk. Penggunaan utama anggur Brazil adalah pembuatan wain, yang tidak menghairankan, kerana anggur kita ditanam untuk tujuan yang sama..
Buah-buahan - dan di Afrika, Amerika, Brazil - buah-buahan, ia berguna dan diperlukan untuk tubuh kita, dari mereka kita mendapat vitamin, antioksidan dan mineral penting. Buah-buahan yang menyebabkan kita mengejutkan tidak asing lagi di tanah airnya, tidak semua akan menyukai rasanya yang tidak biasa, anda harus berhati-hati dengan eksotik, tetapi sekurang-kurangnya mencubanya.

Buah yang paling eksotik di dunia

Di planet kita, anda dapat menjumpai tumbuh-tumbuhan, haiwan, dan buah-buahan yang sangat luar biasa. Sesungguhnya, kadangkala ciptaan alam yang eksotik dapat mengagumkan dengan penampilan dan citarasa mereka yang luar biasa.

Kami mengumpulkan eksotisme sebenar, yang mungkin tidak dilihat oleh banyak orang, dalam pilihan TOP-10 buah-buahan paling eksotik di planet ini, dengan foto dan nama.

Jawa pisang biru

Pelbagai jenis pisang ini tumbuh di Australia, Hawaii dan sebahagian Asia. Walaupun penampilannya pelik, ia berbeza dengan pisang kuning biasa bukan sahaja dari luaran, tetapi juga rasanya.

Pada asasnya, varieti ini sangat popular dalam bentuk pencuci mulut. Secara luaran, Jawa pisang memiliki warna kulit biru muda dengan warna kelabu kehijauan. Setelah membuka kulitnya, anda dapat melihat pisang biasa, tetapi dalam rasa dan biji hitamnya berbeza dari yang asli.

Rasanya serupa dengan ais krim vanila atau kastard berkrim. Ukuran pisang biru tidak besar 18-23 sentimeter. Pisang ini juga disesuaikan dengan iklim yang lebih sejuk..

Pineberry Strawberry Putih

Pelbagai strawberi putih Pineberry dibiakkan menggunakan pembiakan kacukan antara dua spesies langka - strawberi Virgin dan Chile. Secara luaran, strawberi tidak berbeza dengan jenis biasa, kecuali warna dan rasa.

Juga, dari segi dimensi, varieti ini sama sekali tidak besar - 2.5 sentimeter. Semasa pertumbuhan, pineberry mempunyai warna hijau biasa, tetapi lebih dekat dengan pematangan, ia memperoleh warna putih. Stroberi putih juga mempunyai rasa yang luar biasa mirip dengan nanas.

Berkat rasa selepasnya, varieti ini mendapat namanya. Stroberi ini diedarkan terutamanya di UK, Holland dan Chile..

Buah Lychee

Buah pokok leci Cina sebenarnya adalah plum eksotik. Buah ini banyak digunakan dalam minyak wangi dan perubatan oriental. Walaupun begitu, buahnya boleh dimakan. Lychee tumbuh di pokok malar hijau, mencapai ketinggian 13-25 meter.

Buah ini berasal dari China dan diedarkan secara meluas di wilayah Vietnam, Indonesia, Amerika Latin dan Thailand. Buah ini mempunyai lebih dari 100 jenis. Secara luaran, buah lychee berbentuk bujur dan ditutup dengan struktur yang tidak rata, agak serupa dengan raspberry.

Di dalam buah mempunyai konsistensi putih lutsinar dalam bentuk jeli. Menurut rasa, buahnya dibandingkan antara rasa anggur dan strawberi. Buah yang tidak biasa ini ditambah kepada pelbagai sos, pencuci mulut, koktel, teh atau seumpamanya..

Annona

Buah annon yang besar, ia juga merupakan "sirsak" yang tumbuh di atas pokok tropika yang malar hijau. Secara luaran, buahnya berbentuk kerucut, memiliki warna hijau, dan pada kulitnya terdapat antena kecil-lonjakan.

Dalam konteks buahnya sangat mirip dengan epal. Buah ini juga mempunyai bau yang harum dan kombinasi rasa yang tidak biasa. Untuk rasa, ia menyerupai campuran antara nanas dan strawberi..

Annona digunakan terutamanya untuk membuat pencuci mulut dan jus semula jadi, juga untuk perasa teh atau hanya memakannya. Buahnya mencapai panjang 10 hingga 35 sentimeter, dan jisim 4.5 hingga 7 kilogram.

Buah Salak

Buah ini juga dikenal sebagai "buah ular." Buah eksotik yang tidak biasa tumbuh di pokok palma. Secara luaran, ikan haring memiliki bentuk bulat, ditutup dengan kulit berbukit coklat, menyerupai sisik ular.

Semasa memotongnya, anda dapat melihat kepingan putih dengan tulang coklat di dalamnya. Spesies ini tidak biasa bukan sahaja dari luaran, tetapi juga rasanya. Rasanya kadang-kadang pelbagai, misalnya, manis dan masam atau bahkan pala..

Kadang-kadang herring menyerupai strawberi, kadang-kadang kacang atau gula-gula kapas. Panjangnya, janin mencapai 3-4 sentimeter, dan jisimnya hanya 100 gram. Buah pelik ini tumbuh di Asia Selatan..

Buah Eksotik Hala

Buah Hala tumbuh di iklim tropika di Madagascar, Australia, Afrika, Mikronesia, India dan Asia Timur. Ia tumbuh di atas pohon hijau berbentuk telapak tangan, yang dapat mencapai ketinggian hingga 30 meter.

Di antara daun palma menggantung buah challah yang besar. Secara luaran, buah mempunyai bentuk dan rupa kerucut yang ditutupi dengan warna hijau yang tidak rata. Tetapi jika buahnya dipecah menjadi dua bahagian, maka di dalamnya terdiri dari pulpa berserat, serupa dengan limau gedang.

Juga, warna struktur dalaman buah mempunyai warna kuning-oren. Rasa challah mempunyai rasa manis dan masam, antara nanas dan limau gedang.

Kiwano pelik

Buah Kiwano yang tidak biasa dimiliki oleh keluarga labu dan merupakan saudara terdekat timun. Tetapi, walaupun ini, buahnya dapat dimakan baik dalam bentuk manis dan masin.

Apabila masin, buah ini digunakan dalam salad dan beberapa hidangan lain, dan manis dalam minuman, pencuci mulut dan koktel. Secara luaran, Kiwano ditutup dengan kulit keras dan mempunyai warna kuning-oren atau coklat-merah.

Ia juga memiliki bentuk lonjong dan lonjakan kecil pada kulitnya. Panjang janin mencapai hingga 15 sentimeter. Di dalam Kiwano terdapat bubur seperti jeli hijau dengan sebilangan besar biji. Rasanya, buahnya menyerupai campuran pisang dan timun..

Carambola kuning

Buah carambola memiliki nama lain untuknya: "buah belimbing". Ia tumbuh di pokok malar hijau di India, Indonesia dan Asia Timur..

Buah ini diedarkan secara meluas di Brazil, Amerika Syarikat, Israel, Guiana dan Ghana. Secara luaran, karambola mempunyai bentuk zyzyda, ini sangat ketara dalam konteks buahnya. Buah mempunyai struktur yang tidak rata dan warna kuning-coklat, yang bergantung pada kematangan.

Rasanya, buahnya berair dan rangup. Rasanya manis atau manis dan masam, sesuatu yang serupa dengan mangga.

Manggis Kecil

Buah manggis kecil tumbuh di atas pokok yang tergolong dalam genus Garcinia. Pokok ini mencapai ketinggian hingga 25 meter dan berbuah dengan jenis buah ini..

Secara luaran, manggis mempunyai bentuk bulat dan ukuran kecil dari 5 hingga 10 sentimeter. Buahnya mirip dengan kesemek marun di luar, dan di dalam bentuknya mirip dengan irisan tangerine.

Terdapat lobus putih di bawah kulit manggis yang pekat, dan tulang terletak di dalam pulpa. Rasanya, buahnya menyerupai gabungan banyak buah yang berbeza..

Rasanya kadang-kadang serupa dengan epal, secara berkala menyerupai anggur dan memberikan buah persik. Manggis tumbuh hampir di seluruh Asia.

Buah aki

Buah aki yang sangat menarik dan pelik tumbuh di sebatang pokok milik keluarga Sapindov. Buah Aki adalah harta negara Jamaica.

Walaupun pada awalnya Aki tumbuh di Afrika Barat dan setelah beberapa ketika dibawa ke Jamaica. Pada tahun 1778, ia menjadi buah kebangsaan utama Jamaica. Secara luaran, buah aki mempunyai bentuk lada bel, yang apabila matang akan terbuka.

Warna oren muda atau merah karang. Pada masa pembukaan janin, anda dapat melihat 3 kaki putih di mana terdapat tiga biji hitam.

Hanya bubur putih yang dimakan, selebihnya tidak dibenarkan. Rasanya seperti krim manis dan rasanya seperti walnut. Beratnya berbeza dari 100 hingga 200 gram.

Sebilangan besar buah eksotik berbeza tumbuh di Bumi, tetapi banyak orang tidak menyedari kewujudannya. Spesimen langka sangat tidak biasa dalam bentuk dan rasanya sehingga boleh mengejutkan banyak orang.

Buah dunia yang tidak biasa

Mana-mana pengembara, sekali di negara eksotik, pasti ingin mencuba buah-buahan yang tidak biasa. Walaupun kita semua biasa dengan pisang, nanas dan kelapa, serta kiwi, alpukat, mangga, masih ada buah yang mungkin mengejutkan kita. Tidak semua orang biasa dengan rupa, bau dan rasa buah-buahan yang tidak dieksport dari tempat pertumbuhan.

Durian

Buah yang paling luar biasa. Durian

Durian adalah pokok besar malar hijau yang tergolong dalam keluarga Malvaceae. Buah durian mempunyai cengkerang yang sangat keras dan ditutup dengan duri kuat yang melindungi kandungan buah yang belum masak dari haiwan. Biasanya beratnya 3-4 kg. Terdapat juga buah-buahan, yang beratnya mencapai 10 kg.

Aroma buah ini sangat menjijikkan malah dilarang membawanya ke tempat awam. Tetapi setiap orang yang berani mencuba buah dengan bau yang paling tidak menyenangkan, gembira dengan rasanya. Banyak yang memperhatikan bahawa pulpa durian sangat mengingatkan kastard.

Adalah sukar untuk mencari buah yang mengandungi nutrien sebanyak durian. Janin mempunyai sejumlah besar kalium, magnesium, fosforus, serta kalsium dan natrium. Selain itu, durian mengandungi seluruh kompleks vitamin B, asid folik dan sejumlah besar vitamin C. Terdapat juga antioksidan pada janin untuk memanjangkan masa muda tubuh. Durian mempunyai kesan bakteria yang sangat baik, kerana kandungan indonol di dalamnya..

Walaupun durian sangat berguna, disarankan untuk menggunakannya dalam jumlah yang sedikit. Penyalahgunaan buah boleh membahayakan kesihatan. Juga tidak digalakkan mengambil minuman yang mengandungi alkohol segera setelah penggunaannya..

Durian adalah buah yang agak mahal. Walaupun di Thailand, di mana terdapat banyak buah-buahan ini, anda perlu membayar sekurang-kurangnya $ 3 untuk sebilangan kecil pulpa.

25 buah pelik dan tidak biasa dari seluruh dunia

Kecuali anda tinggal di Asia atau Afrika, buah-buahan, yang akan kami sampaikan kemudian, tidak akan diketahui oleh kebanyakan kita. Walaupun orang Eropah dan Amerika Utara terbiasa dengan apa yang dianggap "buah-buahan biasa" (pisang, epal, blueberry, dll.), Orang-orang di banyak negara hampir tidak mengetahui apa-apa tentang mereka. Bagi mereka, epal dan blueberry adalah buah eksotik. Walau bagaimanapun, intinya adalah bahawa buah eksotik relatif. Bagaimanapun, bagi kebanyakan anda, dua puluh lima buah, yang akan kita bincangkan di bawah, adalah buah-buahan paling pelik di dunia.

Ia adalah salah satu endemik buah yang terkenal di Asia Tenggara di Indonesia. (Tetapi, jika anda tinggal di barat, anda mungkin tidak pernah melihat buah ini).

Aki adalah endemik di Afrika Barat, tetapi diperkenalkan ke Jamaica semasa perdagangan hamba, dan hari ini merupakan bahagian penting dalam masakan Caribbean..

Buah ini, yang sering disebut Jack, adalah buah terbesar di dunia yang dilahirkan di atas pokok..

Jari Citron (tangan Buddha)

Citron tanpa jari sering digunakan di Asia dalam minyak wangi, perubatan dan pelbagai ritual..

Buah ini bersifat endemik di China dan, menurut catatan sejarah, telah ditanam selama lebih dari 2000 tahun..

Buah Amerika Selatan ini digunakan untuk membuat mentega, jem, ais krim dan juga wain terkenal dengan kegunaan serbaguna..

Landak Papa atau Kaffir Lime (Markut Lime)

Buah Asia ini juga disebut kapur kaffir, tetapi istilah "kaffir" menyinggung perasaan beberapa orang, jadi disarankan untuk menggunakan istilah eritema papeda..

Buah ini juga dikenali sebagai buah ais krim, kerana mempunyai struktur yang serupa. Mark Twain menggambarkan makanan istimewa Amerika ini sebagai "buah paling sedap" yang diketahui oleh manusia..

Romanesco (brokoli Romanesco)

Buah ini pertama kali muncul di Itali. Bentuk buah ini membawa nama "kembang kol".

Buah ini, yang merupakan sumber makanan utama di Mikronesia, mempunyai banyak kegunaan dan bahkan dapat digunakan sebagai benang gigi.!

Buah ini, sangat dihargai untuk dagingnya yang lembut dan lembut, telah ditanam di Asia Tenggara selama ribuan tahun..

Walaupun dianggap sebagai tumbuhan invasif di beberapa negeri AS, acebia sangat popular di Jepun. Sebilangan orang tua mungkin ingat bagaimana mereka menuai buah ini di kawasan berbukit ketika kecil..

Buah ini, endemik di Jawa dan Sumatera, juga disebut buah ular kerana lapisan luarnya yang bersisik.

Buah ini, endemik di kedua benua Amerika, mempunyai tekstur yang setanding dengan tomato, tetapi rasanya seperti strawberi.

Epal Annetic Reticulated atau Creamy (Custard Apple)

Buah ini tumbuh di kawasan subtropika. Untuk memakannya, anda perlu memotongnya separuh dan menggunakan sudu untuk mengikis daging putih.

Momordika Kokhinkhinskaya (Gac)

Oleh kerana makanan istimewa Vietnam ini tumbuh hanya dalam jangka waktu yang sangat pendek, terutamanya pada bulan Disember-Januari, Mokhdinka Kokhingha biasanya hanya disajikan pada upacara seperti majlis perkahwinan..

Kiwano (Melon Bertanduk)

Walaupun endemik di Afrika sub-Sahara, buah ini ditanam di seluruh dunia dan dikenali sebagai ikan pufferfish di Amerika Syarikat dengan alasan yang jelas..

Buah kesayangan ini, endemik di Mexico, tumbuh di kaktus dan mekar hanya pada waktu malam. Ia biasanya dikenali sebagai pitaya..

Pokok-pokok Caribbean ini, yang berbuah dengan rasa yang sangat manis dan memabukkan, mati dengan cepat jika suhu turun di bawah sifar.

Ini adalah buah Caribbean lain yang popular kerana penggunaannya dalam milkshake, shake buah, dan ais krim. Ia paling popular di Amerika Tengah, Florida selatan, dan Caribbean..

Walaupun kelihatan seperti oren, kumquat sebenarnya jauh lebih sukar. Buah sitrus ini dapat menahan suhu hingga -10 darjah celcius.

Buah ini, ditanam di Amazon, terkenal dengan aroma uniknya yang menyerupai campuran coklat dan nanas. Namun, rasanya lebih mirip pir dengan pisang..

Momordica Charentia (Labu Pahit)

Tidak semua buah manis. Buah ini ditanam di seluruh Asia, Afrika dan Caribbean kerana rasanya yang sangat pahit.!

Carambola, juga dikenal sebagai "buah belimbing", karena bentuk keratannya, menyerupai campuran epal, pir, anggur dan sitrus.

Walaupun ia terkenal dengan rasanya yang enak, buah ini berbau harum. Sebenarnya, buah-buahan ini berbau sangat teruk sehingga di banyak institusi Asia (dan pengangkutan awam) mereka dilarang.

Acara menarik 29 Februari 2016 1,567 tontonan

Buah-buahan dan sayur-sayuran eksotik yang paling luar biasa di dunia

Pecinta eksotik pasti merasa mangga, alpukat dan nanas. Penghantaran produk-produk ini ke negara dilakukan dalam jumlah besar, jadi gourmets selalu berpeluang mencubanya. Walau bagaimanapun, di dunia ada buah-buahan langka lain dengan sayur-sayuran yang tidak dimaksudkan untuk eksport yang luas. Anda boleh mencubanya hanya dengan mengunjungi tempat pertumbuhan. Kami menawarkan pembaca kami 35 pilihan buah-buahan dan sayur-sayuran yang luar biasa dan luar biasa yang terdapat di alam semula jadi..

Kiwano

Buah Kiwano yang eksotik tumbuh di New Zealand. Buahnya berwarna kuning cerah menyerupai tembikai dan timun. Bahagian dalamnya berwarna hijau, dengan biji yang besar. Permukaan Kiwano ditutup dengan duri lembut dan kerak nipis. Ia mempunyai rasa sejuk dan kesan hiasan yang tinggi. Nampak bagus dalam komposisi asal. Kiwano juga dapat digunakan untuk menghias pokok Krismas. Buahnya tepu dengan vitamin C dan PP.

Timun merah

Timun merah adalah tanaman sayuran yang berasal dari Asia Tenggara, yang juga terdapat di timur jauh dan selatan Rusia. Buahnya kelihatan seperti timun kecil dan tebal dengan warna merah terang. Rasanya seperti labu dicampur dengan kiwi dan nanas. Sebilangan gourmets menyebut timun merah terlalu segar dan tidak sedap. Tumbuhan itu tergolong dalam rumpai.

Jagung pelbagai warna

Kepala jagung dengan bijirin pelbagai warna kelihatan hebat dan tidak biasa. Varieti baru ini dibiakkan oleh petani Carl Barnes dari Oklahoma. Manik-manik pelbagai warna menyerupai mutiara, dan setiap telinga individu mengandungi kombinasi warna yang unik. Gabungan warna biji-bijian tidak berulang. Benih jagung berwarna terlalu keras, jadi produknya tidak sesuai untuk memasak biasa. Dari itu anda boleh membuat popcorn, tepung jagung atau digunakan untuk tujuan hiasan.

Pitaya

Buah Pitaya atau naga adalah pelbagai buah kaktus dengan warna merah jambu terang dan warna kehijauan. Buahnya tumbuh di Mexico dan kini boleh ditanam di dalam rumah.

Jagung biru

Jagung Biru Hopi popular di Amerika. Produk ini mempunyai sifat penyembuhan, mengandungi banyak antosianin dan antioksidan, dan mempunyai kesan anti-radang yang kuat. Hopi dicirikan oleh indeks glisemik rendah.

Durian

Durian adalah buah dengan aroma yang menjijikkan dan rasa yang menyenangkan. Dalam penampilan, ia kelihatan seperti bola bulat berwarna hijau, ditutup dengan duri panjang dan kaku. Di dalamnya terdapat buah kuning. Bau durian mengingatkan daging atau kumbahan busuk.

Kentang ungu

Kentang yang tidak biasa dicat dengan warna ungu yang kaya, bukan sahaja di luar tetapi juga di dalamnya. Produk ini diperoleh dengan mencampurkan varieti Afrika yang tumbuh di alam liar. Biji kentang ungu dijual secara dalam talian. Walau bagaimanapun, merawat tanaman ini agak sukar.

Tangan buddha

Buah yang kelihatan seperti gurita, dan kerak tebalnya menyerupai kulit lemon. Budaya ini tidak mempunyai biji dan jus, jadi anda dapat menggunakannya hanya sebagai maskot atau hiasan rumah (seperti, misalnya, di China).

Kembang kol pelbagai warna

Penampilan kembang kol pelbagai warna hampir sama dengan penampilan biasa. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa ia tidak putih, tetapi mempunyai warna terang. Sayuran ini berwarna ungu cerah, hijau, oren dan menjadi asas yang sangat baik untuk hidangan lazat. Kubis mempunyai hasil yang berkurang, dan rasanya sama dengan kembang kol putih biasa.

Buah Markisa

Buah markisa atau "markisa" mempunyai jus yang sangat sedap. Buburnya sering digunakan dalam gula-gula untuk membuat pelbagai gula-gula. Dalam penampilan, buah markisa menyerupai plum bulat besar. Dagingnya berwarna kuning, dengan biji kecil.

Kubis Romanesco

Penampilan kubis Romanesco menyerupai komposisi mewah yang terdiri daripada piramid hiasan kecil. Tempat kelahiran sayur hijau terang yang indah adalah Itali, di mana kubis disebut tidak lebih dari karang. Semasa memasak, bau produk lemah, mengingatkan kacang.

Pandanus

Telapak tangan atau daun pandan adalah budaya eksotik yang boleh dimakan, serta membuat cat dari itu. Buah pandan menyerupai bola, di permukaannya terdapat banyak pertumbuhan segi empat tepat. Warna buah - oren terang.

Bayam strawberi

Bayam stroberi adalah cabang hijau yang ditutup dengan beri merah yang menyerupai strawberi atau raspberi. Daun dan beri budaya sesuai untuk dimakan. Mereka baik dalam bentuk mentah dan sebagai tambahan untuk kek, sup dan persediaan musim sejuk. Rasa beri bayam strawberi lemah. Anda boleh membuat jem atau pelbagai pencuci mulut dari mereka..

Rambutan

Rambutan adalah buah berbentuk bulat dan warna oren yang kaya ditutupi dengan ikal-duri hijau nipis. Di dalam buahnya terdapat daging warna putih yang enak, dari mana jem dan jeli dibuat. Ia mengandungi biji yang juga boleh digoreng dan dimakan..

Lobak tembikai

Sayuran dengan pinggir merah jambu terang, tepi putih atau hijau dengan penampilannya sangat menyerupai semangka. Rasa lobak ini pahit.

Mendaki Timun (Akebia quinata)

Buah timun yang memanjat kelihatan seperti sosej. Seleranya raspberry.

Lada coklat

Lada manis dengan warna coklat yang tidak biasa memperoleh warna yang luar biasa setelah matang. Buah lada muda mempunyai warna hijau biasa. Sayuran ini rasanya sangat manis. Ia boleh digabungkan dengan buah-buahan atau ditambahkan ke salad sayur-sayuran..

Atemoya

Daging atemoi menyerupai nanas dan mangga sesuai dengan keinginan anda. Konsistensinya serupa dengan krim masam, ia benar-benar meleleh di mulut anda.

Chayote yang boleh dimakan

Timun Mexico (nama lain untuk Chayote) adalah buah hijau yang ditanam di Kosta Rika. Bentuk budaya lebih mirip pir, dan dari jauh ia kelihatan seperti kue rata.

Buah ular

Buah coklat gelap, kulitnya menyerupai kulit reptilia, ditutup dengan sisik kecil. Di dalam, tanaman kelihatan seperti cengkih bawang putih atau umbi. Dagingnya mempunyai bau dan rasa yang menyenangkan. Benar, sampai ke bahagian buah ular yang enak itu kerana kulitnya yang berduri.

Peria

Sayuran tropika kelihatan sangat tidak biasa. Dalam bentuk, menyerupai timun hijau besar, ditutup dengan pertumbuhan jarum besar. Buah-buahan hijau yang belum masak secara beransur-ansur berubah menjadi kuning, dan kemudian oren. Di dalam labu pahit masak terdapat sebiji buah beri dan biji merah terang. Jus tanaman tidak boleh dimakan kerana ketoksikannya. Buburnya, terasa seperti timun, boleh dimakan. Buah masak mempunyai rasa pahit, tetapi bijinya sangat manis. Labu pahit dikurniakan banyak khasiat penyembuhan. Ia dapat dimakan oleh penderita diabetes, pesakit barah dan orang yang menderita penyakit hati.

Pitanga

Buah pitanga merah terang liar ditanam di pelbagai negara. Pada penampilannya, tanaman itu kelihatan seperti ceri dengan permukaan yang bergaris. Buah Pitanga matang 3 minggu selepas berbunga.

Kaktus yang boleh dimakan

Hidangan kaktus nopal tidak asing lagi bagi orang Mexico. Kek lazat dibuat daripadanya, membersihkan permukaan tanaman dari duri. Rasanya, kaktus ini serupa dengan asparagus. Ia boleh dipanggang, diasinkan atau dicincang menjadi salad. Bukan hanya batangnya yang dapat dimakan, tetapi juga buah rona merah gelap dengan rasa strawberi. Nopal cacti membuat pencuci mulut yang sangat baik dalam bentuk jem, sorbet dan jeli, serta minuman (koktel, rebusan, tincture).

Strawberi liar Cina

Buah beri tumbuhan eksotik ini kelihatan seperti gula-gula gula-gula. Rasa khusus tidak membenarkan penggunaannya dalam makanan. Tujuan utama strawberi liar China adalah menghias taman dan dataran.

Carambola

Carambola - buah, dalam konteks memiliki bentuk bintang lima, mempunyai rasa masam atau manis. Kuning menjadikan budaya sebagai hiasan taman. Carambola boleh ditambahkan ke salad atau dimakan begitu sahaja (jika buahnya manis). Dengan rasanya, ia menyerupai campuran mangga, anggur dan lemon..

Nasi hitam

Nasi hitam, yang setelah dimasak menjadi ungu tua, sebelumnya termasuk dalam diet maharaja. Produk ini sangat berguna kerana mengandungi sebilangan besar unsur surih..

Buah telur (canister)

Buah-buahan tabung bujur, bulat dan berbentuk hati (buah telur) berwarna dalam warna kuning dan oren. Rasa kulturnya serupa dengan ubi jalar, ia selaras dengan salad dan sup. Buahnya boleh digabungkan dengan ais krim dan pencuci mulut buah..

Longan

Buah Longan yang manis dan berair mempunyai kasturi. Buah-buahan manis mengandung banyak vitamin C dan gula, serta zat besi, kalsium, fosforus, dan asid bio. Budaya sangat bermanfaat untuk kulit badan. Kupas warna - dari kuning hingga oren.

Kapur jari

Buah dengan pulut kaviar yang terletak di bawah kulit tebal menyerupai limau biasa secukupnya. Semasa mengunyah, telur kultur itu pecah di mulut, mengisinya dengan jus yang enak.

Kupuasu

Buah Kupuasu sangat mirip dengan biji koko. Rasanya kompleks, pelbagai aspek, dengan aksen coklat yang khas..

Buah Roti

Buah sukun hijau ditutup dengan jerawat kecil. Di dalam budaya mempunyai warna putih. Anda boleh memakannya sebagai tidak masak, merasai roti yang baru dibakar. Buah sukun dan masak, kerana ia mempunyai rasa manis dan berkrim.

Zapodilla

Buah sapodilla yang besar berwarna kuning tua, mempunyai bentuk bujur dan menyerupai tembikai. Rasa tanamannya serupa dengan gula bakar dan bir akar. Sebelum makan, buah mesti dibersihkan dengan baik dari biji, di hujungnya terdapat cangkuk. Sekiranya tertelan, ia mungkin tersekat di kerongkong..

Biriba

Buah Biriba kelihatan seperti nanas. Buah masak berwarna hitam. Rasanya menyerupai meringue atau lemon lemon. Pulpa warna putih dengan biji besar gelap.

Melotria kasar

Melotria kasar mempunyai bentuk bujur dan diwarnai dengan jalur pelbagai warna hijau. Budayanya mirip dengan semangka mini, dan rasanya seperti timun dengan sedikit lemon.

Tamarillo

Buahnya menyerupai buah tomato dan markisa. Buah merah jambu adalah lauk dan pencuci mulut yang indah. Di dalamnya terdapat daging gelap dengan biji kecil.

11 buah pelik dari seluruh dunia

Dunia bukan sahaja epal dan oren. Ada rambutans, leci dan durian!

Separuh dari buah-buahan ini bahkan tidak kelihatan boleh dimakan, tetapi terdapat di sana - dan mereka juga cukup sedap. Lihatlah buah-buahan pelik ini dari seluruh dunia dan mungkin anda akan mendapat inspirasi pelancong.

Manggis


Tidak lebih besar daripada plum, manggis mempunyai daging yang sangat manis di bawah kulit ungu lilinnya..

Di Indonesia, teh dan jem dibuat dari manggis. Buah ini juga diiklankan sebagai obat untuk beberapa penyakit kesihatan, walaupun sains belum mengesahkan sesuatu yang konkrit, tetapi manggis semestinya kaya dengan vitamin..

Meriam


Buah lain dari Asia Tenggara, meriam (juga disebut carambola) biasa di India, Indonesia dan Sri Lanka. Buah keseluruhan boleh dimakan, termasuk kulit kuning kehijauan..

Ini mempunyai rasa manis, renyah dan berair dan dapat digunakan segar, dalam salad dan smoothie..

Rambutan


Rambutan biasa di Thailand, Malaysia, Vietnam dan Filipina..

Di bawah kulit merah dan berduri - daging putih manis. Paku agak lembut, jadi anda boleh menggigit buah, atau membukanya dengan tangan.

Buah Markisa


Buah nafsu telah menjadi wangian yang sangat popular di dunia, tetapi tumbuh dengan baik di kawasan tropika di Brazil, Paraguay dan Argentina Utara. Ukuran besbol dan lebih kecil, di dalam buah terdiri dari berair, likat, dipenuhi dengan bubur biji.

Buah markisa digunakan dalam pelbagai pencuci mulut, yogurt dan koktel..

Pitaya (buah naga)


Mungkin salah satu jenis buah yang paling terang dan paling sejuk di dunia, pitaya, atau seperti yang disebut dengan cara lain - buah naga - rasanya seperti gabungan kiwi dan pir. Berasal dari Amerika Selatan, pitaya sangat biasa di Thailand dan Vietnam..

Buah terdapat dalam tiga jenis yang berbeza, dengan pulpa putih, merah, dan kuning: semuanya sama enak.


Sama dengan rambutan, lychee mempunyai penampilan kasar dan daging putih manis di dalamnya. Lychee pada asalnya dibesarkan di China, Malaysia dan Vietnam..

Di tengah-tengah buah adalah biji padat. Lychee biasanya dimakan mentah, tetapi juga dapat digunakan dalam teh atau koktail..

Tangan Buddha (sitron berjari)


Buah yang sangat pelik ini berasal dari Timur Laut India dan China..

Oleh kerana buahnya terutama terdiri dari kulit, ia dapat digunakan untuk minuman, menjadikan marmalade, sebagai perasa pedas.

Nangka

Nangka adalah pokok buah terbesar di dunia. Ia boleh tumbuh hingga 30 meter.

Walaupun nangka tidak mempunyai aroma yang enak, rasanya menyerupai mangga, dan paling enak dimakan segar. Berkembang di Asia dan Caribbean.

Kiwano


Buah kiwi atau tembikai bertanduk kelihatan seperti makhluk beracun di bawah air, tetapi sebenarnya buah lembut dan berair yang kelihatan seperti timun.

Melon bertanduk berasal dari Afrika, dan nama "Kiwano" diciptakan oleh dua orang Selandia Baru yang menanam buah ini.

Epal Gula (gula-gula)


Buah ini mempunyai rasa manis dan berkrim, walaupun penampilannya kenyal. Buah Tanah Air - India dan Australia.

Buahnya diisi dengan biji hitam yang tidak dimakan..

Durian


Terkenal dengan baunya yang mengerikan, buah bola sepak yang berduri ini berasal dari Asia Tenggara.

Dia dianggap sebagai "raja buah-buahan" di beberapa bahagian, tetapi bagi orang yang tidak dikenali, durian terasa sangat aneh. Ais krim durian adalah hidangan yang sangat popular di Indonesia, tetapi anda harus berusaha memutuskan sama ada anda suka atau tidak..

Buah dunia yang tidak biasa. 10 teratas

Di dunia kita yang luas terdapat pelbagai budaya negara, masakan, sayur-sayuran dan juga buah-buahan. Dan kadang-kadang banyak orang tahu nanas dan pisang, menganggapnya eksotik. Tetapi ada juga jenis buah yang tidak biasa yang belum pernah didengar oleh ramai. Pertimbangkan secara terperinci 10 buah paling tidak biasa dan langka di dunia. Oleh itu, mari kita pergi.

Buah "Akebia"

Buah Akebia tumbuh di semak liana yang berbunga di Asia Timur. Tumbuhan hiasan mencapai ketinggian hingga 3 meter. Buah eksotik diedarkan secara meluas di: Korea, Jepun dan China. Juga, tempat pertumbuhan buah akebia adalah Pulau Honshu, dan buah itu sendiri dianggap kebanggaan Yamagata. Bentuk akebia menyerupai terung dan mempunyai warna kulit ungu muda. Pada saat matang, buahnya pecah, di mana anda dapat melihat daging putih dalamannya. Untuk rasa, buah ini menyerupai gabungan buah betik dan mangga..

Pitahaya eksotik

Buah pitahaya yang tidak biasa juga dikenali sebagai Pitaya atau Buah Naga. Buah-buahan ini tumbuh di kaktus anggur, yang terkenal di Mexico dan Amerika Selatan. Hingga kini, tanaman ini telah tersebar secara besar-besaran di wilayah: Australia Utara, kepulauan Hawaii, Israel dan Sri Lanka. Secara luaran, buah naga memiliki bentuk bulat, dan beratnya 200-600 g. Kulitnya mempunyai warna raspberry dengan pertumbuhan kuning-hijau. Apabila buah dipotong, anda dapat melihat pulpa jeli dengan biji hitam kecil. Kulit buah tidak dimakan, tetapi bunga buah ini dapat ditambahkan ke dalam teh. Juga, anggur yang baik dan jus semula jadi dibuat dari buah. Terdapat jenis pitaya lain dalam bentuk buah-buahan kuning dan merah. Rasa buahnya manis, tetapi kadang-kadang boleh didapati segar, yang jarang terjadi. Rasanya menyerupai koktail tropis yang terbuat dari gabungan kiwi dan pisang.

Durian Fetid

Buah durian yang menarik tumbuh di atas pokok bercabang tepat di dasar dahan. Kawasan pengedaran durian adalah negara seperti: Thailand, Indonesia, Malaysia dan Borneo. Buah yang tidak biasa itu mempunyai bentuk bujur, panjangnya boleh mencapai 30 sentimeter. Secara luaran, buahnya ditutup dengan pertumbuhan rona hijau-kuning yang tajam. Ia mempunyai kulit pelindung yang keras dan ketika dibuka dapat dilihat potongan pulpa kuning. Mereka menggunakan buah itu segera ketika membukanya, kerana setelah beberapa saat ia mulai mengeluarkan bau busuk. Buahnya mempunyai rasa vanila, pisang, nanas dan kacang. Kadang-kadang ada rasa krim manis dan mangga. Di kebanyakan negara eksotik, buah tidak dibenarkan di tempat awam..

Rambutan merah

Pokok subur tropika mencapai ketinggian hingga 25 meter dan berbuah dengan buah yang tidak biasa. Kawasan pengedaran adalah Asia Tenggara. Buah rambutan luar biasa mempunyai bentuk bulat dan kulit tebal berwarna merah. Buah-buahan tumbuh dalam kelompok, dan pada satu cabang boleh terdiri dari 5 hingga 20 keping. Di dalam bola flek itu terdapat pulpa lutsinar putih yang dapat dimakan. Buah ini muncul dalam ukuran 3 hingga 7 sentimeter. Rasanya seperti anggur dan mempunyai rasa masam manis..

Sapota Manis

Buah ini tumbuh di atas pokok yang subur dan tergolong dalam genus persimmon. Sapota tumbuh di Guatemala dan Mexico Selatan. Juga, tanaman dan buah-buahan ini ditanam di Filipina, Hawaii, Mauritius dan Brazil. Buah manisnya juga memiliki nama seperti "kesemak coklat" dan "kesemak hitam". Secara lahiriah, buah but pada mulanya berwarna hijau muda, tetapi seiring dengan waktu yang semakin matang warnanya menjadi coklat-rawa. Bentuknya, buahnya mirip dengan kesemak biasa, tetapi rasanya berbeza. Di dalam buah mempunyai daging coklat gelap dengan inti 5-6 biji. Rasa buahnya manis dan mempunyai rasa coklat. Ia sering digunakan sebagai pengisian kue dan pai, dan juga ditambahkan pada pencuci mulut dan milkshake..

Jaboticaba yang tidak biasa

Pokok jabotababa yang menakjubkan tumbuh di: Brazil, Argentina, Bolivia dan Paraguay. Juga terdapat di kawasan lintang tropika: Colombia, Filipina, Peru, Uruguay dan Cuba. Pokok malar hijau mencapai ketinggian 5-13 meter dan berbuah dengan cara yang tidak biasa. Semasa perbungaan, batang pokok ditutup dengan bunga putih, dan buah-buahan hijau muncul. Lama kelamaan, semakin hampir dengan masak, warna buah menjadi merah marun, dan kemudian menjadi hitam sepenuhnya. Secara luaran, kelompok terletak di seluruh batang dan menyerupai anggur. Buah-buahan Jabotababa dimakan segar, dan mereka juga membuat wain, jeli, jus dan marmalade. Kulit janin tidak dimakan, dan hanya pulpa dalaman yang dimakan. Walaupun dalam proses membuat jus dan anggur, buah-buahan dibersihkan dari kulit pahit. Jaboticaba mempunyai rasa manis yang serupa dengan plum dan anggur..

Cherimoya yang bersisik

Buah cherimoya tumbuh di atas pokok yang subur, yang mencapai ketinggian 6 hingga 9 meter. Kawasan pengedaran buah ini adalah: Bolivia, Ecuador, Colombia dan Peru. Juga, buah-buahan ditanam di: California, Chile, Brazil, Mexico dan Argentina. Secara luaran, buahnya berbentuk kerucut besar dan bervariasi dalam ukuran dari 10-25 sentimeter. Buahnya ditutup dengan pertumbuhan yang tidak merata sehingga menghasilkan gambaran hop. Warna janin berbeza dengan warna hijau muda atau kuning-coklat. Di bahagian buah, anda dapat melihat daging putih dengan biji hitam di dalamnya. Untuk rasa, buah cherimoya terkenal dengan pulpa halus, yang menyerupai krim atau ais krim. Digunakan secara meluas dalam pembuatan minuman, ais krim dan pencuci mulut. Perlu juga diingat bahawa biji janin beracun dan tidak boleh dimakan..

Nangka besar

Buah nangka besar tumbuh di pohon malar hijau, mencapai ketinggian hingga 20 meter. Tempat kelahiran buah ini adalah Bangladesh dan India. Juga, buah-buahan meluas di Filipina dan Asia Tenggara. Buah ini mempunyai nama lain seperti "Bread tree". Buah-buahan besar yang boleh dimakan bervariasi dari 30 hingga 110 sentimeter, dan berjisim hingga 35 kilogram. Secara luaran, nangka mempunyai bentuk lonjong atau tidak rata, ditutup dengan pertumbuhan kecil ubi. Warna utama janin berwarna hijau atau coklat-kuning. Dengan memotong buahnya, anda dapat melihat lapisan kulit yang dipadatkan dari dalam dan cengkih bawang putih dari rona kuning-oren. Anda boleh menggunakan kepingan kecil ini, yang mengandungi batu. Bubur buahnya manis dan sedap tembikai..

Buah Bunkhozia

Pokok hijau kecil bunkhozia mencapai ketinggian hingga 10 meter dan berbuah buah-buahan berair kecil. Kawasan pengedaran dan genus buah-buahan adalah Amerika Tengah dan Selatan. Bentuk buahnya menyerupai setetes terbalik, dan juga memiliki kulit oren yang dipadatkan. Buah bunkhozia tumbuh dalam kelompok, dan pada satu cabangnya boleh terdiri dari 3 hingga 6 keping. Ukuran anggaran buahnya bervariasi antara 4 hingga 6 sentimeter. Dengan memotong buahnya, anda dapat melihat pulpa tebal berair yang menyerupai buah ara secukupnya. Buah bunkhozia dimakan segar, dan juga digunakan untuk membuat jeli, jus dan jem.

Buah Monstera

Monstera tropika (Monstera deliciosa) merujuk kepada tanaman liana yang berbunga dan berbuah. Tumbuhan ini berasal dari Mexico, Costa Rica dan Guatemala. Diagihkan secara meluas di kawasan lintang tropika Australia dan India. Tumbuhan liana mampu tumbuh setinggi 9 meter. Walaupun kenyataannya juga berlaku untuk tanaman rumah, di alam liar ia menghasilkan buah yang tidak biasa. Juga, kejadian ini sering dikelirukan dengan spesies tandus tropika yang lain. Buah monstera mencapai ketinggian 20-30 sentimeter dan mempunyai bentuk tongkol jagung. Secara luaran, buahnya ditutup dengan kulit bersisik, yang sangat berbahaya bagi tekak jika buahnya belum matang. Semasa masak, buah monstera melepaskan sisiknya, membicarakan kematangannya. Buah itu sendiri mempunyai warna hijau atau kuning-hijau. Di bawah kulit buah terdapat pulpa putih dengan biji hitam. Rasanya, monstera dibandingkan antara nanas dan kelapa..

Sebilangan besar buah ajaib tumbuh di negara tropika dan dijual di pasaran negara. Dan jika seseorang merancang perjalanan yang cerah, disarankan untuk merasakan eksotik seperti itu.