Rawatan racun perosak dari pokok epal - bagaimana mendapatkan buah yang berkualiti dan mengurangkan bahaya

Melindungi tanaman dari penyakit dan perosak adalah sains. Sebilangan besar tukang kebun moden mempunyai idea yang sangat sedikit bila, bagaimana dan dengan apa yang diperlukan untuk memproses pokok epal mereka, dan sama ada ia mesti dilakukan sama sekali. Di satu pihak, anda ingin mempunyai buah-buahan yang manis, cantik dan utuh yang akan disimpan lama. Sebaliknya, tidak ada keinginan untuk meracuni diri sendiri dan orang yang anda sayangi dengan racun pada abad kita dan ekologi yang begitu tidak baik. Mari cuba selesaikan masalah ini bersama-sama dan cari jalan tengah.

Sekiranya epal dirawat dengan racun perosak

Tidak ada jawapan pasti untuk soalan ini, masing-masing memutuskan untuk dirinya sendiri. Di satu pihak, tanpa rawatan, anda dapat ditinggalkan sepenuhnya tanpa tanaman, bahkan pada tahun yang menguntungkan, dan kemudian semua usaha untuk memotong, menyiram, merumput dan penjagaan lain hanya akan habis. Kita masih mempunyai epal, tetapi sudah dari kedai dan dari pasar, sama sekali tidak memikirkan berapa kali dan dengan apa persediaan mereka diproses. Sebaliknya, racun masih terkumpul, walaupun sedikit, dan terutama pada tunas dan buah muda. Mereka boleh menjadi sangat berbahaya, terutama bagi orang tua dan kanak-kanak..

Ia kelihatan seperti epal dari pokok yang tidak dirawat yang terkena kudis

Walau bagaimanapun, ketakutan bahan kimia di kalangan tukang kebun dan tukang kebun sangat dibesar-besarkan, hampir meningkat menjadi kultus. Mungkin sebab utama untuk meninggalkan racun perosak adalah kurangnya pengetahuan mengenai sistem perlindungan tanaman. Pertama, orang membeli ubat secara rawak, atas nasihat penjual atau jiran. Mereka menghabiskan wang, usaha dan masa mereka sendiri untuk memproses, tetapi pada masa yang sama mereka tidak mengetahui masa atau ciri aplikasi. Akibatnya, hasilnya, jika ada, sangat kecil. Cuba mengetahuinya, seseorang hanya tenggelam dalam longsoran nama-nama ubat-ubatan, perosak, semua jenis "ifs" yang sukar dibaca. Dan ia membiarkannya melayang, terutamanya kerana rawatannya kelihatan berbahaya. Sebenarnya, semuanya baik secara sederhana.

Perlindungan yang betul - yang perlu anda ketahui

Perlindungan tanaman adalah keseluruhan sistem di mana satu melekat pada yang lain. Sistemnya dinamik, iaitu, ia sentiasa berubah bergantung pada apa yang berlaku sekarang. Jangan takut, ini hanya bermaksud bahawa anda tidak perlu membuang perubahan di laman web ini, tetapi memperhatikan dan menggunakannya untuk keuntungan anda. Sekiranya anda mengetahui ciri-ciri tanaman anda (ragam, stok, waktu berbunga dan berbuah, kecenderungan untuk penyakit), iklim (ketika salji mencair, aliran getah bermula, kekeringan, pencairan, kembali dan frosts pertama), sifat jiran (apa yang tumbuh di laman web ini, ketika mereka mengurus, penyakit mana yang berpunca dari mereka), maka tidak sukar untuk merumuskan sistem perlindungan anda sendiri. Namun, semua ini dapat diketahui secara beransur-ansur, dalam prosesnya, menganalisis kesalahan.

Pencegahan kejatuhan

Anehnya, perlindungan pokok epal bermula pada musim gugur. Semua orang tahu bahawa penyakit ini lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Untuk tanaman, ini juga berlaku. Musim sejuk adalah tempoh yang berbahaya dan sukar bagi semua makhluk hidup, termasuk perosak dan patogen. Tugas tukang kebun pada masa ini adalah untuk membuat musim sejuk organisma berbahaya sesulit mungkin.

    Pertama sekali, pada musim luruh anda perlu menjaga pokok epal itu sendiri. Tanaman ini, yang disiapkan untuk musim sejuk, mempunyai imuniti yang baik, menyembuhkan kerosakan musim sejuk dengan lebih cepat dan memberi masalah kepada tukang kebun. Sekiranya musim luruh dan separuh kedua musim panas kering, pengairan memuat air dilakukan. Buat sekurang-kurangnya sebulan sebelum fros dan daun jatuh sepenuhnya, jika tidak, pertumbuhan pucuk untuk musim sejuk tidak akan berhenti. Terutama berhati-hati dalam hal ini anda perlu bersama tanaman muda. Mereka berhenti menyiram 1.5 bulan sebelum akhir musim gugur. Pada musim hujan, dan juga di daerah-daerah berair, berlumpur, dengan air tanah yang dekat, pengairan pengisian kelembapan tidak dilakukan.

Pengairan pengisian air dilakukan sekurang-kurangnya sebulan sebelum akhir musim gugur daun

Setelah menuai dengan baik, pakaian musim luruh pasti diperlukan, ini meningkatkan kekebalan pokok epal

Pada musim luruh, daun mesti dibersihkan dan dibakar - patogen dan perosak musim sejuk di dalamnya

Kulit mati dari batang dibersihkan hanya dengan objek tumpul

Batangnya diputihkan hingga ketinggian lengan terentang, dan tidak hanya di bawah

Perlindungan taman pada musim sejuk

Pada musim sejuk, terdapat juga kerja-kerja yang dapat mengurangkan bilangan perosak dan penyakit pokok epal di laman web ini.

  1. Pertama sekali, pada musim sejuk semua cawangan kering dan rosak (mereka adalah taman asuhan penyakit) dipotong menjadi kayu hidup. Mahkota pokok ditipis - ini meningkatkan keadaan udara, pusatnya lebih baik ditiup, spora pada daun kering dan buah tidak bercambah. Potongan gergaji dibuat sama rata, tanpa retakan dan "tangga", sehingga lebih sukar bagi mereka untuk menangkap spora jamur kayu. Tanpa dempul, kayu retak, sehingga potongan segera ditutup dengan lapisan tipis dari taman. Sekiranya anda meletakkan lapisan tebal, maka pada musim panas var akan mengalir ke bawah, dan kulit di bawahnya akan mati.
  2. Burung mangsa tertarik ke tempat ini, yang memakan larva serangga - tits, nuthatch, woodpeckers.

Rumah tikus mungkin tidak biasa

Pemakan burung mesti tahan lama

Rawatan untuk penyakit dan perosak pada musim bunga

Organisma berbahaya disesuaikan dengan pokok epal, mereka bergantung padanya, sehingga mereka bangun dengan sebatang pokok dan bahkan lebih awal. Spora kudis mula berdebu apabila daun muda pertama hanya muncul dari buah pinggang. Kumbang bunga mencari pokok epal sebaik sahaja matahari memanas untuk memakan jus tunas yang bengkak, dan kemudian segera meletakkan telur di tunas. Oleh itu, kebanyakan rawatan, seperti perosak, berkaitan dengan fasa perkembangan pokok epal. Penting untuk tidak merindui mereka. Hanya dua hari lebih awal atau lebih baru - dan racun tidak berfungsi dengan kuat, tetapi boleh tinggal di kilang dan masuk ke dalam buah.

    Selama tempoh pembengkakan tunas, ketika genangan air dan tanah masih terperangkap dalam ais pada waktu pagi, tanah di bawah pokok dapat ditanam dari tahap musim sejuk. Ini dilakukan sekiranya rawatan tidak dijalankan pada musim gugur atau jika dedaunnya rosak teruk musim lalu. Dan anda perlu bergantian - jika pada musim gugur mereka disembur dengan sediaan yang mengandung tembaga, maka pada musim bunga mereka dirawat dengan urea, dan sebaliknya. Pada masa yang sama, jika pokok-pokok terkena lichen teruk, gunakan larutan 5-7% besi sulfat (bukan tembaga!). Anda juga boleh merawat pokok epal dengan larutan garam (1 kg per 10 liter air) - ini mendorong permulaan tumbuh-tumbuhan pokok, yang menjadikannya kurang terkena kudis. Penting untuk melakukan ini sebelum tunas terbuka, jika tidak, anda boleh membakar daun muda dengan persediaan pekat.

Pemprosesan pada musim bunga bermula apabila salji belum mencair sepenuhnya

Pemakaian top spring dipakai dalam bulatan, dan tidak dekat dengan batang

Pada fasa kerucut hijau, spora kudis muncul dan kumbang epal mula memberi makan

Permulaan fasa tunas merah jambu di pokok epal - kumbang mula bertelur

Kejatuhan kelopak terakhir dari pokok epal bertepatan dengan permulaan penerbangan rama-rama

Musim panas menyemburkan pokok epal

Bahan kimia digunakan hanya pada separuh pertama musim panas sehingga racun perosak tidak mempunyai masa untuk terkumpul di dalam buah. Dari separuh kedua musim panas, semua rawatan pokok berbuah dihentikan. Pokok epal muda dapat disembur dari kutu daun dan kutu setiap 7-10 hari, bergantung pada tahap kerosakan. Kadang-kadang di wilayah selatan bermula kedua, akhir musim panas, penerbangan rama-rama. Kemudian mereka cuba menggunakan sediaan kontak dan usus, dan buahnya harus dicuci dengan bersih sebelum digunakan.

    Ulat rama-rama codling muncul dari telur 17-20 hari selepas permulaan musim panas. Di selatan, akasia putih mekar pada masa ini. Di wilayah yang lebih utara, mereka dipandu oleh ukuran ovari: semestinya kira-kira dengan kacang hazel. Rawatan dilakukan dengan racun serangga sistemik atau kontak, yang bertindak ketika ulat memasuki perut (Dimetoat, Actellik).

Ulat rama-rama Codling bertukar buah 2-3 kali setiap musim

Buah-buahan rosak akibat kudis peringkat akhir

Penting untuk diingat bahawa pemangkasan, pemberian makanan dan merawat pokok epal juga merupakan bagian dari sistem perlindungan tanaman. Jangan hanya bergantung pada bahan kimia toksik. Mereka - dalam kes yang melampau, apabila semua yang lain tidak membantu. Pada masa yang sama, langkah keselamatan diri mesti diperhatikan - gunakan sarung tangan, kacamata, alat pernafasan, pakaian getah, cuci tangan dan muka dengan sabun dan air dengan bersih selepas setiap rawatan.

Memproses pokok epal pada musim bunga dari penyakit dan perosak

Penuaian buah epal yang baik memerlukan perhatian khusus, namun, kepatuhan operasi terhadap semua peraturan tidak dapat menjamin peningkatan hasil..

Unsur penting ialah penyediaan pokok buah-buahan musim bunga, sebagai penyembur pencegahan dan pembasmian, yang melindungi pokok epal dari kemungkinan penyakit dan serangga berbahaya.

Tahap dan syarat pemprosesan musim bunga pokok epal dari penyakit dan perosak

Penyemprotan pokok epal adalah momen penting, yang memungkinkan bukan sahaja melindungi dan meningkatkan tanaman masa depan, tetapi juga melindungi mereka dari pelbagai perosak. Tukang kebun profesional memproses kebun dalam 4 peringkat, mempunyai beberapa alasan penting untuk ini:

  • serangga yang boleh membahayakan pokok berbuah tidak bangun pada masa yang sama;
  • penyakit kulat juga berlaku dalam tempoh musim yang berlainan.

Mengikut sebab-sebab ini, penyemburan dilakukan dalam beberapa peringkat, bergantung pada keadaan pokok. Memproses oleh:

  • cawangan kosong;
  • buah pinggang tidur;
  • pokok berbunga;
  • ovari muda sebaik sahaja bunga jatuh.

Untuk melakukan ini, gunakan:

  • racun kulat. Ini adalah bahan khas yang digunakan untuk memerangi pelbagai penyakit tumbuhan;
  • racun serangga. Ubat ini digunakan untuk membunuh serangga..

Bahan-bahan ini boleh berasal dari bahan kimia atau biologi. Yang pertama sangat popular di kalangan tukang kebun amatur. Faktanya adalah bahawa bahan aktifnya mula bertindak lebih cepat daripada rakan biologinya. Walaupun berasal dari bahan kimia yang menakutkan, ini adalah satu-satunya cara untuk bertindak cepat terhadap perosak yang kini memusnahkan pokok tanpa ampun. Rawatan kimia pokok epal pada musim bunga sama sekali tidak berbahaya bagi manusia. Semasa penuaian matang, racun perosak yang digunakan dalam penyediaan untuk merawat pokok benar-benar hancur menjadi unsur surih yang selamat dan tidak dapat memasuki tubuh manusia.

Dengan menggunakan apa-apa bahan, terutamanya yang berasal dari bahan kimia, sangat penting untuk mempertimbangkan dosnya. Faktanya adalah bahawa ketidakpatuhan terhadap norma dan cadangan dalam arahan dan pada bungkusan boleh menyebabkan luka bakar pada daun dan bunga muda, yang juga akan menyebabkan kehilangan tanaman.

Ubat biologi dan ubat rakyat hanya boleh digunakan sekiranya penyakit tanaman sangat kecil. Penggunaannya relevan untuk sebilangan kecil perosak pada tanaman atau jika kawasan yang terjejas sangat tidak signifikan.

Peringkat pemprosesan pertama

Setiap tukang kebun secara bebas memilih saat yang paling sesuai untuk penyemburan pertama dari kebun epal. Biasanya, ia mesti dimulakan dalam cuaca hangat yang kering, apabila suhu lingkungan melebihi +5 ° C, tidak ada salji, tetapi tunas di dahan belum membengkak.

Penyemburan pertama dari dahan pokok epal yang telanjang diperlukan untuk melindungi pokok daripada spora penyakit kulat yang secara aktif dibawa oleh angin. Rawatan pertama tidak memusnahkan semua spora, tetapi memperlambat perkembangannya dengan ketara.

Neoplasma kulat dimusnahkan oleh ubat berikut:

  • 3% campuran kapur dan tembaga sulfat. Semasa menyediakannya, penting untuk mengikuti semua cadangan dan arahan dengan betul. Jika tidak, campuran tersebut akan dicampurkan dengan tidak betul dan tidak membahayakan penyakit kulat;
  • batu dakwat;
  • korus;
  • Urea + tembaga sulfat.

Penyediaan campuran terakhir memerlukan 5 liter air panas, 350 g urea (urea), 25 g vitriol (tembaga sulfat). Penggunaan air panas disebabkan oleh fakta bahawa ia mempercepat pembubaran bahan dengan ketara. Penyelesaian siap mesti disaring dan digunakan sebagai alat untuk menyemburkan kebun. Tembaga dalam larutan ini adalah pelindung tanaman terhadap penyakit kulat, dan urea menyuburkan kebun, melindungi pokok. Rawatan ini melambatkan proses berbunga di taman dengan ketara. Penting untuk mempertimbangkan masa ini - pokok epal akan mekar seminggu kemudian daripada kebun yang tidak dirawat. Perkembangan kejadian seperti ini dapat mengelakkan kematian tanaman kerana frosts pertama yang tiba-tiba..

Banyak tukang kebun dengan betul percaya bahawa penyemburan dengan tembaga sulfat boleh menjadi sangat berbahaya bagi tubuh manusia. Persediaan yang mengandungi tembaga dianggap berbahaya, tetapi merawat pohon pada tahap awal, terutama ketika buahnya belum mulai tumbuh, tidak akan membahayakan. Semasa pematangan tanaman epal, tembaga dibasuh sepenuhnya, menjadikan penggunaannya benar-benar selamat.

Di samping itu, perlu dipertimbangkan bahawa pada awal musim bunga tidak ada bahan aktif selain tembaga dan besi sulfat. Pada musim sejuk, penggunaan bahan biologi sama sekali tidak berguna - menyemburkan pokok dengan produk biologi pada awal musim bunga tidak akan membawa hasil, kerana ia tidak berfungsi pada suhu rendah.

Tahap kedua pemprosesan

Pemprosesan pokok epal seterusnya berlaku di kemudian hari, ketika suhu udara berada di kawasan + 10... + 15 ° C.

Selepas rawatan pertama, lebih kurang 2 minggu berlalu. Tunas di pokok mula membengkak secara aktif, tetapi juga inilah masanya aktiviti serangga berbahaya bermula. Penyemburan kedua akan memungkinkan bukan sahaja memerangi penyakit kulat, tetapi juga menghentikan serangga dalam perjalanan ke tunas berbunga manis. Itulah sebabnya campuran racun kulat (ubat untuk pemusnahan penyakit kulat) dan racun serangga yang digunakan untuk memerangi serangga berbahaya digunakan untuknya..

Musuh yang paling berbahaya bagi pokok epal berbunga adalah lebah epal. Ia menembusi ke tengah bunga yang belum mekar dan bertelur di dalamnya. Larva yang menetas merekatkan kelopak bunga dengan jisim melekit khas, tinggal di dalamnya dan memakan jus manis tumbuhan. Mustahil untuk menyingkirkan mereka sehingga mereka sendiri keluar dari tempat perlindungan yang boleh dipercayai. Bunga di mana hama menetap, tentu saja, tidak akan menghasilkan panen, mereka kelihatan kering dan menghitam.

Anda boleh memusnahkan kumbang bunga dengan bantuan racun serangga dan campurannya dengan racun kulat:

  • Fufanon;
  • Keputusan
  • Percikan api;
  • Intavir;
  • Tanrecom
  • Cecair Bordeaux 1% (larutan mestilah 1%. Kepekatan tinggi dapat membakar tunas muda, yang akan memberi kesan negatif terhadap keadaan keseluruhan pokok);
  • Horus + Decis (Karbofos, Aktara).

Rawatan ketiga

Tahap ini juga disebut "By the pink bud". Rawatan ini bertujuan untuk memerangi rama-rama.

Faktanya ialah serangga ini secara aktif bertelur di dekat atau pada tunas yang masih belum dibuka. Menembusi bunga, ngengat merayap secara aktif merosakkan tanaman masa depan, yang hanya dapat dilihat pada musim gugur, pada saat pengumpulannya. Agar tidak dibiarkan tanpa epal, anda harus menggunakan campuran larutan racun kulat dan racun serangga pada tunas, ketika sudah muncul, tetapi belum mekar.

Pada masa penyemburan, anda tidak boleh menyimpan penyelesaiannya - ia tidak hanya digunakan pada cabang, tetapi juga ke tanah di sekitar batang, dalam radius 1 meter. Perlu juga diperhatikan pokok berbuah dan semak lain yang terletak berhampiran pokok epal.

Serangga dapat bergerak dengan cepat dari mereka ke dahan pokok epal, yang juga akan memberi kesan negatif kepada penuaian masa depan. Penting untuk mengambil kira hakikat bahawa pada suhu di jalan yang cukup tinggi, banyak persediaan biologi, seperti Fitoverm dan Phytoxybacillin, kehilangan sifatnya pada suhu di atas +10 ° C.

Pemprosesan keempat

Tahap penyemburan terakhir dan terakhir digunakan setelah berbunga, ketika ovari muda mencapai ukuran kacang kecil. Untuk ini, perlu menggunakan larutan 2 g aktara (racun serangga) dan 2 g Skor (fungisida) dalam 10 liter air. Pemprosesan sedemikian dilakukan di seluruh pokok - dedaunan, dahan dan bulatan pokok.

Penduduk Musim Panas memberi amaran: ciri memproses pokok epal dewasa (tua) dan muda

Sudah tentu, pokok berbuah dewasa mesti disembur mengikut semua peraturan, dalam 4 peringkat pada musim bunga. Anak benih muda yang belum berbuah dan mekar, memerlukan pemprosesan yang lebih kurang. Tumbuhan seperti itu tidak begitu menarik menarik serangga berbahaya, yang sangat memudahkan kerja tukang kebun. Untuk pokok epal seperti itu, hanya tiga peringkat yang mencukupi, yang merangkumi pemprosesan:

  • di cawangan kosong;
  • pada kon hijau;
  • selepas berbunga.

Petua menangani pokok epal pada musim bunga

Sebelum menyemburkan pokok epal secara langsung dan menyediakan penyelesaiannya, anda harus mengetahui beberapa perkara penting:

  1. Tembaga sulfat kurang berinteraksi dengan besi, jadi semasa menyediakan larutan, jangan gunakan benda besi. Tongkat plastik dan kayu paling sesuai untuk dicampurkan, dan penyelesaiannya paling baik disimpan di dalam bekas kaca.
  2. Tidak mungkin memusnahkan semua perosak sepenuhnya. Apabila diproses sesuai dengan "kerucut hijau", kemungkinan banyak perosak yang tidur di kulit pohon akan tetap hidup dan setelah bangun terus akan membahayakan kebun epal. Oleh itu, perlu dilakukan rawatan semula dengan zat dengan kepekatan yang lebih rendah setelah daunnya mekar.
  3. Semasa menguli besi sulfat, penting untuk diingat bahawa ia mempunyai sifat cukup teroksidasi dengan cepat. Oleh itu, untuk mengekalkan semua sifat bermanfaat, sebilangan kecil asid sitrik mesti ditambahkan ke dalam larutan..
  4. Pada masa memproses kebun epal, jangan lupakan perlindungan anda sendiri! Penting agar larutan semburan tidak masuk ke selaput lendir hidung, mata dan mulut. Sekiranya bersentuhan, bilas kulit dengan air yang mengalir dan berjumpa doktor.

Penyemburan pokok epal pada musim bunga dari penyakit dan perosak

Kerja bermusim yang kerap adalah jaminan hasil panen yang banyak. Langkah pencegahan dan pembasmian bertujuan untuk memerangi serangga berbahaya dan penyakit budaya. Pemprosesan pokok epal pada musim bunga dari penyakit dan perosak harus dilakukan sesuai dengan peraturan yang ditetapkan.

Keperluan untuk memproses musim bunga pokok epal

Penyemburan bermusim adalah peristiwa penting yang melindungi pokok buah dari serangga, penyakit. Tidak ada varietas sejagat yang tidak mudah diserang oleh kutu daun atau jamur. Prosedur dijalankan dalam had masa yang ketat, jika tidak, masalahnya sukar dihilangkan.

Penyakit

Kudis mengurangkan kekebalan pokok epal, sehingga tanaman menjadi tahan terhadap serangga, penyakit. Buah-buahan yang terkena kehilangan persembahan, kurang disimpan, rasanya semakin merosot. Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat yang menjangkiti hijau, ovari dan buah-buahan. Penyebab penyakit ini adalah kelembapan yang meningkat kerana kesalahan pengairan, hujan dan kabut yang kerap.

Pinggan yang terkena jatuh lebih awal, buahnya cacat, retak dan berkedut. Spora tidak takut dengan fros, musim sejuk dengan baik di daun yang gugur, rumput yang tidak bersih. Dengan bermulanya panas dan kelembapan, patogen mula aktif memusnahkan tanaman.

Moniliosis - kulat berbahaya yang menyebabkan buah membusuk, mengeringkan dahan dan tunas. Kitaran hidup penyakit ini bertepatan dengan tempoh vegetatif pokok epal. Pada musim bunga, penyakit ini berpindah ke pucuk muda, menampakkan diri dalam bentuk luka bakar. Penyakit itu berlaku dalam dua bentuk:

  1. Busuk. Spora menembusi buah, menyebabkan pemusnahan pulpa. Tanda-tanda gelap muncul di permukaan, epal berubah menjadi coklat, kehilangan rasa dan mumia. Keadaan yang baik untuk patogen menjadi kelembapan tinggi (dari 60%) apabila suhu turun.
  2. Luka bakar itu monolial. Penyakit ini merosakkan dahan, tunas dan ovari muda.

Lichen Merupakan simbiosis alga dan kulat kecil. Organisme parasit tidak mempunyai akar, jadi ia memilih pokok epal untuk pemakanan. Pertumbuhan berkembang dengan perlahan, pada peringkat pertama mereka tidak membahayakan pokok. Penyebaran aktif perosak di sepanjang korteks menyebabkan kelemahan "inang", melanggar sistem imun. Luka menjadi persekitaran yang sangat baik untuk memberi makan serangga, penyakit.

Cendawan serbuk - Penyakit berbahaya yang memusnahkan pokok epal yang terjejas. Perselisihan tidak takut musim sejuk dan musim sejuk, pada musim sejuk mereka secara beransur-ansur membunuh pembawa, cepat tersebar di kebun. Tempoh inkubasi berlangsung 14 hari, secara luaran miselium menyerupai lapisan cahaya ringan. Punca kejadiannya adalah:

  • haba;
  • kelembapan;
  • kesilapan pengairan;
  • lebihan nitrogen di dalam tanah.

Penyakit Berjangkit Berbahaya - bakteriosis - dalam satu musim ia boleh memusnahkan kebun. Bahagian merah pada urat daun secara beransur-ansur bergerak ke tepi pinggan. Bahagian atas dahan muda kering, berubah bentuk. Lapisan yang lembap dan melekit muncul di korteks, yang menjadi gelap. Bunga, ovari berhenti berkembang, mati dan mumia. Penyakit ini menjadi lebih aktif pada kelembapan tinggi dan suhu sederhana (musim bunga dan musim luruh), ketika panas, gejala menjadi kusam.

Perosak

Pokok epal yang tidak diproses pada musim bunga sangat sesuai untuk parasit. Serangga kecil aphid makan jus tumbuhan. Parasit lebih suka memakan pokok yang tidak cukup disenyawakan dengan persiapan yang kompleks. Dedaunan yang terkena melengkung ke bawah dengan hujungnya, lepuh merah muncul di permukaan, cecair melekit.

Tungau berkembang pesat dan sepanjang musim memberikan sekurang-kurangnya 4 generasi. Makhluk arachnid memakan getah pokok, spesimen yang terkena lemah, ketinggalan dalam perkembangan. Dengan pencerobohan besar-besaran di kebun, munculnya penyakit bakteria dan penyakit berjangkit. Hama kecil sukar dilihat, jadi anda dapat mengenalinya dengan jaring labah-labah nipis di antara daun dan lapisan kelabu di bahagian belakang pinggan. Pada hijau, nekrosis terang berlaku.

Pencerobohan besar-besaran risalah mampu mencabut tanaman kebun. Serangga berbahaya lebih suka memakan tunas, daun dan buah-buahan yang lembut. Pokok buah yang terkena larva berdiri dengan tiub di dahan. Rama-rama bersayap bertelur di kulit pucuk, musim sejuk pupae berjaya di beku yang teruk. Sekiranya anda tidak menyemburkan tanaman, maka ulat tersebut membahayakan sepanjang musim.

Kumbang bunga lebih suka kelembapan tinggi dan suhu sederhana. Serangga muda berkembang di tunas, tunas yang tidak dapat diletupkan. Larva memakan stamen dan alu, merosakkan komponen dalaman sepenuhnya. Pelepasan melekit tidak membiarkan kelopak terbuka, yang menyebabkan penggerudian. Bug muncul dari pupae yang memakan dedaunan dan memecahkan ovari.

Ulat rama-rama membiak dengan cepat dan memberi kesan buruk kepada pokok epal. Orang dewasa mengepang tanaman dengan sarang labah-labah, bertelur. Larva secara aktif memakan tunas, dedaunan.

Ngengat serangga dapat memusnahkan crop tanaman. Parasit menyebabkan kerosakan buah awal, penurunan kualiti dan persembahan.

Tahap dan syarat utama memproses pokok epal

Untuk mengawal perosak pokok epal, ada tarikh yang disyorkan. Kerana prosedur awal, bahan kimia kehilangan keberkesanannya. Kerpasan akan membersihkan bahan toksik, jadi anda harus memprosesnya semula. Sekiranya anda menunggu terlalu lama dengan kerja, maka penyakit, serangga berbahaya akan memusnahkan penanaman.

Penyediaan semburan musim bunga

Suhu panas yang stabil (+4 ° С) adalah isyarat untuk memulakan aktiviti di kebun. Pada awal bulan Mac, batang dibersihkan dari lapisan dan lichen lama. Dalam tempoh ini, pokok dinobatkan, dahan lemah dipotong, larva musim sejuk dihancurkan. Tempat pemotongan dilindungi dengan taman kebun atau RanNet.

Batang pemutih dengan kapur akan melindungi pokok epal dari sinar ultraviolet yang terik dan cuaca. Kulit pokok tidak akan diliputi oleh celah-celah di mana serangga dan penyakit hidup dengan senang. Dalam baldi air, komponen pembasmi kuman dilarutkan ke keadaan krim masam cair (perkadaran dalam kg):

  • gebu - 2;
  • tembaga sulfat - 0,5;
  • tanah liat - 1.

Tahap pertama: sebelum musim bunga dan awal musim bunga menyembur "di pohon kosong"

Memproses tanaman dari penyakit dan perosak berlaku sebelum daun terbuka. Prosedur ini dilakukan pada tidur buah pinggang dua minggu selepas mencuci batang putih. Aktiviti terbaik dilakukan dalam cuaca kering dan panas (+5 ° C). Penyemprotan pokok epal musim bunga dilakukan dengan bahan kimia termudah:

  1. campuran vitriol dengan urea;
  2. Cecair Bordeaux;
  3. BAWAH.

Dari parasit musim sejuk dan penyakit kulat, lebih baik menyediakan penyelesaian Nitrafen. Alat ini mencegah berlakunya penyakit biasa, memusnahkan serangga pada semua peringkat perkembangannya.

Tidak hanya semua bahagian atas tanah disembur dari perosak, tetapi juga tanah lingkaran akar.

Urea pekat mencegah parasit muncul di pokok yang sihat.

Tembaga sulfat tidak akan membahayakan buah pinggang yang sedang tidur. Ubat yang agresif akan membasmi semua jenis kulat pada tanaman, tanah, melindungi batang dari busuk, membersihkan lubang dari jangkitan terkumpul. Semakin tua pokok epal, semakin disembur.

Tahap kedua: penyemburan pada tahap "kerucut hijau"

Pada fasa ginjal yang bengkak, yang berlaku kira-kira pada pertengahan April, perosak dirawat semula. Daunnya belum tumbuh di dahan, jadi prosedurnya memberikan hasil yang baik. Pada peringkat kedua, agen pembasmian profesional (Kinmix, Aktara) digunakan, yang dicampurkan dengan racun kulat berasaskan tembaga. Sulfur koloid membantu melawan penyakit dan kutu, dan menyemburkan dengan campuran Bordeaux akan melegakan reput, kudis.

Tahap ketiga: penyemburan pada tahap pemanjangan tunas atau pada fasa "tunas merah jambu"

Pokok epal perosak dirawat mengikut tunas yang telah terbentuk, tetapi tidak dibuka. Pada tahap pengembangan antara kelopak ini, rama-rama bertelur, jadi acara itu diperlukan. Sekarang ubat-ubatan agresif diharamkan, jadi mereka lebih suka kimia moden. Untuk prosedur, pilih cuaca tanpa angin yang tenang (dalam + 10-15 ° C).

Semasa berbunga (dan sejurus selepas itu) pokok epal, pir dan tanaman lain tidak dapat diproses.

Tahap keempat: penyemburan setelah berbunga "sesuai dengan ovari kacang"

Epal perosak diproses setelah pembentukan ovari kecil. Rawatan bersepadu terhadap kulat dan parasit akan melindungi kebun daripada pencerobohan besar-besaran. Campuran etsa dan racun serangga bertindak secara sistematik. Sekiranya pada musim lalu ada pencerobohan serangga, maka kemungkinan dilakukan profilaksis dengan larutan karbofos dan klorofos.

Teknik pemprosesan

Prosedur pelindung dan pembasmian bermusim mesti dijalankan dengan betul. Untuk acara, pilih cuaca yang hangat dan tenang, dan larutan dicairkan dalam cecair suam. Turun di pokok epal di bawah pengaruh matahari berubah menjadi luka bakar, jadi kerja dilakukan pada waktu petang atau pada awal pagi.

Kekhususan pemprosesan pokok dewasa (tua) dan muda

Cukuplah menyemburkan anak benih muda sebanyak 3 kali, dan berbuah pokok dan pokok renek - 4. Sekiranya budaya orang dewasa tidak berbunga dan tidak menghasilkan epal, maka perosak tidak memakannya. Untuk acara "remaja" diperlukan:

  • pada tunas yang tidak putus;
  • pada kon hijau;
  • kacang polong.

Penyediaan larutan untuk pemprosesan dilakukan sebelum menyembur. Bahan kimia yang dicairkan dengan air kehilangan keberkesanannya setelah sehari, sehingga sisa tidak disimpan. Cecair itu diedarkan secara merata ke seluruh permukaan pokok dan tanah di zon akar.

Pakaian pelindung untuk tubuh, organ penglihatan dan pernafasan adalah ciri keselamatan penting yang melindungi dari kerosakan..

Pemprosesan epal di pelbagai wilayah

Penyemaian pokok tidak terikat pada hari-hari tertentu. Prosedur ini dilakukan dalam fasa pengembangan tanaman tertentu, yang sama untuk semua wilayah iklim. Tarikh kalendar tidak bertepatan dengan Siberia dan Krasnodar, tetapi tahap berlalu apabila ciri khas dan suhu positif muncul.

Sebatian dan penyediaan untuk diproses

Agar produk dapat berfungsi dengan cekap, anda perlu memilih bahan kimia dan kepekatan yang betul untuk penyemburan. Mencampurkan ubat dengan prinsip tindakan yang berbeza menjimatkan masa tukang kebun. Tidak semua bahan boleh digabungkan, jadi penting untuk memilih pilihan yang selamat..

Racun kulat

Tidak ada agen rawatan kulat sejagat yang membunuh semua penyakit. Agar patogen tidak mengalami ketahanan terhadap ubat, perlu mengganti bahan aktif. Dos yang dipilih dengan betul tidak akan membakar tisu tumbuhan dan tidak akan menimbulkan kemunculan daya tahan.

Dua peringkat pertama memproses pokok epal dari perosak dilakukan dengan bahan kimia yang mengandungi tembaga. Cecair Bordeaux pada kepekatan 3% selamat untuk kayu kosong, dan 1% paling baik digunakan untuk tunas. Kapur dengan tembaga dicampurkan sebelum prosedur, residu dituangkan.

Urea boleh digunakan untuk membasmi kudis, bintik-bintik dan luka bakar monilial. Baja digunakan baik dalam campuran dengan vitriol, dan secara bebas. Penyelesaian untuk penyemburan disediakan mengikut skema:

Untuk perlindungan pokok epal berkualiti tinggi dari kulat, racun kulat sentuhan dan sistemik digunakan. Ubat "Tiovit Jet" bertindak di tempat yang dipengaruhi oleh penyelesaiannya. Bahan kimia "Skor", "Chorus" dan "Topaz" menembusi tisu pokok, bergerak dengan mudah dan mula bertindak 2 jam selepas prosedur.

Racun serangga

Ubat parasit sistemik membunuh perosak ketika memasuki organ pencernaan mereka.

  1. Semasa tidak aktif dari serangga, lebih baik menggunakan "Drug 30 plus" yang agresif.
  2. Karbofos digunakan dari bentuk musim sejuk, oleh itu, pokok epal disembur pada buah pinggang yang terbangun.
  3. Biotlin memusnahkan kumbang bunga, kutu daun, sesuai untuk prosedur dalam fasa "kerucut hijau".

Selepas penampilan kehijauan, bahan kimia sistemik yang tidak merosakkan plat digunakan. Untuk racun tidak ketagihan, perlu mengganti komponen aktif. Actara boleh digantikan oleh Confidor, dan Inta-vir - Herold. Setiap alat menunjukkan hasil yang sangat baik 2 kali, selepas itu anda perlu menukar komponennya.

Bahan kimia mempunyai kesan perlindungan terhad yang berlangsung selama 3-4 minggu. Tarikh pemprosesan semula selalunya bertepatan dengan tahap penyemburan bermusim seterusnya. Tukang kebun memantau perubahan pada pokok epal, memilih satu atau satu lagi pilihan untuk dimusnahkan.

Produk biologi (racun kulat dan racun serangga)

Perosak adalah racun kuat yang cepat membunuh serangga. Produk biologi yang mesra alam tidak berkesan seperti racun kulat, racun serangga, tetapi tidak terkumpul di dalam buah. Untuk memusnahkan parasit, anda perlu banyak menyemburkan. Memproses pokok epal dibenarkan sebelum menuai.

  • Phytolavin digunakan untuk luka bakar kudis dan bakteria, dan Phytosporin digunakan untuk cendawan serbuk..
  • Moniliosis berbahaya dirawat dengan baik dengan Planriz.
  • Agrofit terbuat dari racun asal semula jadi, yang memberi kesan negatif kepada tubuh kutu daun, rama-rama dan rama-rama.
  • Ubat kompleks Haupsid memusnahkan patogen kulat dan parasit biasa.

Campuran tangki (racun kulat + racun serangga)

Tidak semua bahan kimia boleh dicampurkan, jadi titik ini dinyatakan dalam arahan sebelum digunakan. Untuk rawatan musim bunga, ubat pembasmian penyakit dan serangga dipilih. Hasil yang baik dalam cuaca panas (+ 10-15 ° C) ditunjukkan oleh duet Decis Profi dengan Horus (Skor). Karate berfungsi dengan berkesan dengan Bayleton, dan Caesar bekerja dengan Tilt 250.

Ejen biologi tidak boleh digabungkan dengan bahan kimia.

Universal Haupsin digabungkan dengan Bitoxybicillin dan Lepidocide. Agrophyte yang popular akan melengkapkan sifat-sifat Trichophyte. Ubat-ubatan pada bahan semula jadi bertindak perlahan, mudah dicuci oleh pemendakan.

Membasmi Semburan Terhadap Penyakit dan Perosak

Pemusnahan serangga musim sejuk, patogen dilakukan oleh ginjal yang sedang tidur atau dalam fasa "kerucut hijau". Prosedur penghapusan mencegah pencerobohan massa dengan peningkatan suhu, peningkatan kelembapan. Agar tidak membahayakan tanaman, tukang kebun yang berpengalaman sangat mengesyorkan penggunaan bahan kimia yang betul.

Resipi larutan sulfat

Ubat ini larut sepenuhnya dalam cecair panas, oleh itu, untuk acara tersebut, air dipanaskan hingga +50 ° C. Untuk melarutkan sulfat tembaga, 300 g ubat dituangkan ke dalam kelembapan 1.5 liter, diaduk dengan tongkat kayu, dituangkan ke dalam tangki dan diencerkan hingga 9 liter. Tambahkan 0.5 kg urea dengan teliti, 250 ml detergen pencuci pinggan. Jenis sabun padat mempunyai tindak balas alkali yang akan menyebabkan kuprum mengendap.

Amonia cair meningkatkan sifat fungisida tembaga sulfat untuk pokok, jadi 30 ml bahan per 10 liter air mencukupi. Komponen ubat rakyat untuk memerangi serangga menghisap dicampur dengan teliti dalam tangki, digunakan untuk prosedur membasmi ginjal yang tidak patah.

Urea mengurangkan bilangan serangga, melambatkan berbunga selama seminggu.

Resipi larutan besi sulfat

Vitriol berasaskan besi cepat teroksidasi dalam cairan, jadi asid sitrik ditambahkan ke dalam campuran untuk menghentikan prosesnya. Sebungkus 50 g kristal dilarutkan dalam setengah baldi air, kemudian dimasukkan ke dalam bahan kimia. Kepekatan racun kulat bergantung pada hasil yang diinginkan:

  1. 5%. Untuk merawat perosak epal, 0.5 kg serbuk harus dicairkan.
  2. 6% 600 g besi sulfat dituangkan dari lumut ke dalam air.

Penyelesaian kerja dituangkan ke dalam tangki, disesuaikan dengan 9 liter. Komposisi campuran diperbaiki dengan menambahkan urea (500 g) dan asid humik. Goncangkan bekas dengan teliti, lakukan tindakan perlindungan pada batang, dahan dan tanah yang berdekatan. Semasa memproses di kebun kanak-kanak, haiwan tidak boleh hadir.

Memproses pokok epal pada awal musim bunga adalah bahagian penting dalam penjagaan tanaman yang tidak boleh diabaikan. Fasa perkembangan pokok akan memberitahu anda mengenai permulaan peristiwa. Harus diingat bahawa penyakit ini lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Sekiranya anda kerap merawat kebun dan kebun dari perosak, maka serangga dan penyakit tidak akan membahayakan tanaman dan tanaman. Sebelum menyemburkan pokok epal pada musim bunga dari perosak, anda perlu membiasakan diri dengan arahan penggunaan racun kulat / racun serangga terpilih.

Cara merawat pokok epal pada musim bunga selepas musim sejuk: rawatan, perlindungan dari penyakit dan perosak

Selepas musim sejuk, semua tanaman buah memerlukan penjagaan. Pokok epal memerlukan pendekatan khas: terdapat banyak nuansa yang harus diperhatikan pada musim bunga, merawat pokok itu. Tukang kebun yang berpengalaman mungkin mengetahui semua selok-belok penjagaan, tetapi akan berguna bagi penduduk awal musim panas untuk mengetahui peraturan pemangkasan, penjagaan tanah, penyiraman, pemberian makanan dan pemprosesan dari perosak dan penyakit.

Penjagaan apa yang diperlukan untuk pokok epal pada musim bunga?

Secara amnya, penjagaan epal musim bunga tidak berbeza dengan merawat pokok lain. Walau bagaimanapun, setiap operasi dalam senarai kerja untuk merawat tanaman ini pada awal musim adalah sangat penting. Pada akhirnya, pelaksanaannya dapat meningkatkan kekebalan tanaman, meningkatkan kemampuannya untuk menahan pelbagai penyakit dan perosak dan memberikan penuaian epal yang sangat baik, yang, dengan penuaian yang teliti, dapat bertahan lama dan menyenangkan dengan rasa segar walaupun pada musim sejuk.

Sekiranya kita bercakap mengenai tahap umum penjagaan epal musim bunga, maka ini, tentu saja, pemangkasan kebersihan, mencuci batang dan ranting kerangka, menyiram, jika perlu, menghilangkan pelbagai kecederaan yang tersisa dari tempoh musim sejuk, menggunakan baja, rawatan pencegahan terhadap perosak dan penyakit, memerangi perosak dan penyakit musim bunga pertama, serta perlindungan tunas dan bunga mekar dari musim bunga kembali musim bunga.

Penghapusan Tempat Perlindungan Musim Sejuk

Tidak mungkin untuk menentukan masa yang tepat untuk menghilangkan penebat musim sejuk dari pokok. Kerana di setiap wilayah ada waktu yang berbeza dari permulaan pencairan. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh memulakan kerja seperti itu pada suhu bawah sifar. Petunjuk optimum ialah sekitar 12-16 darjah pada waktu siang..

Tempat perlindungan disyorkan untuk dibuang dalam beberapa hari, beberapa bahagian. Ini akan membolehkan pokok epal menyesuaikan diri dengan keadaan baru tanpa masalah..

Mengeluarkan lumut dan lumut

Pemeriksaan batang pokok epal dilakukan setelah mencairkan salji sepenuhnya. Keretakan semestinya melincirkan var taman. Kulit pokok boleh rosak akibat fros yang teruk. Pada mulanya ia ditutup dengan bintik-bintik kecoklatan, kemudian retak dan mengelupas. Sekiranya terdapat masalah seperti itu, tepi kulit kayu yang rosak dipotong, dan potongannya juga dilumurkan dengan var.

Lumut, lumut dan kulit kayu lama dikeluarkan dengan pengikis kayu. Selalunya ini adalah tempat musim sejuk untuk serangga berbahaya, jadi anda tidak boleh mengabaikan peristiwa penting ini untuk merawat epal selepas musim sejuk. Setelah membersihkan, pastikan untuk membasmi kuman dengan larutan besi sulfat 3%.

Pemangkasan

Pemangkasan pokok yang tepat pada masanya adalah mustahak ketika meninggalkan pada awal musim bunga, baik untuk pokok epal lama dan juga untuk anak muda. Bagi yang pertama, membuang pucuk yang berlebihan adalah cara yang baik untuk meremajakan pokok dan membersihkannya dari kayu mati, untuk yang kedua, ia adalah cara yang baik untuk membentuk mahkota.

Acara bermula pada awal musim bunga, sehingga tunas membengkak. Pada pertengahan musim bunga, kerucut hijau terbentuk di atasnya. Dalam tempoh ini, pemangkasan tidak digalakkan.

Pemangkasan diperlukan untuk menghilangkan dahan yang tajam ke atas, serta pucuk muda yang mengaburkan atau menggosok dahan yang sebelumnya terbentuk. Di antara dahan yang membentuk kerangka pokok, jaraknya tidak boleh kurang dari 40cm.

Pemangkasan formatif melakukan tugas penting - menyeimbangkan cabang yang sedang berkembang, menundukkannya ke konduktor pusat. Pada pokok epal yang telah mencapai usia 2-3 tahun, pucuk konduktor pusat yang bersaing dipotong menjadi cincin, hanya menyisakan bilangan cabang rangka yang diperlukan, memendekkannya, dengan fokus pada yang paling lemah. Pucuk yang tumbuh di dalam mahkota dipotong.

Pokok yang mencapai ketinggian 5 meter dipendekkan. Ketinggian yang selesa bagi diri mereka ditentukan dengan berdiri di tangga terakhir tangga, dengan lengan memanjang ke atas. Tahap inilah yang membolehkan anda menjaga pokok dan mengumpul buah dengan mudah. Prosedur ini disyorkan untuk dilakukan dengan gergaji besi atau pemangkas manual..

Keputihan

Pemprosesan musim bunga batang pokok epal dilakukan dengan larutan kapur, atau cat kebun secara akrilik. Acara ini melindungi pokok daripada perubahan mendadak dalam penunjuk suhu siang dan malam. Membantu mencegah serangan tikus dan serangga berbahaya. Ia juga merupakan profilaksis penyakit kulat yang sangat baik, terutamanya jika kapur digunakan. Warna putih memiliki sifat untuk memantulkan sinar matahari, jadi pencucian putih akan mencegah terlalu panasnya pokok epal pada musim panas. Hujan secara beransur-ansur dapat mencuci putih, jadi prosedur diulang beberapa kali pada musim bunga. Mencuci putih dari bawah ke atas, sedikit mencengkam dahan rangka pertama.

Menyiram pokok epal pada musim bunga

Acara ini lebih penting untuk wilayah selatan Rusia, di mana salji mencair dengan cepat, dan sebahagian besar kelembapan menguap. Pada masa yang sama, akar mulai aktif menyerap nutrien yang dilarutkan di dalam air dari tanah, aliran nutrien ke atas terjadi, daun mekar, berbunga bermula, proses fotosintesis diaktifkan.

Mengingat semua ini, jika tidak ada kelembapan yang cukup di dalam tanah, tetapi anda adalah penduduk selatan atau hanya musim sejuk yang bersalji, maka setiap minggu anda perlu menuangkan baldi air di bawah setiap pokok jika berusia lebih muda dari lima tahun, dan dua kali lebih banyak jika lebih tua. Pantau cuaca. Oleh itu, jika mendung dan hujan, penyiraman tambahan sama sekali tidak diperlukan.

Penanaman tong

Sekiranya semuanya sesuai dengan kelembapan, maka jangan lupa bahawa tanah mesti bernafas. Agar tidak mengganggu pertukaran udara tanah pada musim bunga, tanah di jalur dekat pokok epal perlu dilonggarkan lebih kerap (sekurang-kurangnya sekali seminggu) agar kerak tanah tidak terbentuk. Anda boleh menggunakan cangkul konvensional untuk melonggarkan. Semasa melonggarkan, agar tidak merosakkan akar, perlu menggali cangkul tidak lebih dari tiga atau empat sentimeter.

Pokok epal memberi makan musim bunga

Pada musim bunga, baja terbaik untuk pokok epal adalah baja kompleks, contohnya nitroammophosk. Oleh kerana terdapat cukup air cair di dalam tanah, pembalut atas dapat disapu kering sebaik sahaja salju mencair sepenuhnya. Mula-mula anda perlu melonggarkan tanah di jalur batang dekat, kemudian tuangkan dengan baldi air suhu bilik dari tin penyiram (untuk pembasahan seragam), kemudian sebarkan baja secara merata.

Di bawah pokok epal berusia lebih dari lima tahun, anda memerlukan satu sudu baja dengan periuk, dan di bawah pokok kurang dari lima tahun, setengah sudu makan sudah cukup. Setelah menggunakan baja ini, disarankan untuk meratakan tanah dan mulsa dengan humus (lapisan beberapa sentimeter).

Adalah mungkin untuk melakukan pemakaian topi daun, yang mana 10 g nitroammophoska dicairkan dalam baldi air, musim penyembur ransel dan merawat tanaman - ini adalah norma untuk tanaman yang berumur lebih dari lima tahun, untuk yang lebih muda, perlu mengurangkan norma dengan separuh.

Memproses pokok epal pada awal musim bunga

Memproses pokok epal pada musim bunga daripada penyakit dan perosak adalah langkah penting dalam melindungi pokok dan tanaman. Tukang kebun yang menanam kebun epal secara profesional disarankan untuk memproses pokok epal sebanyak 4 kali pada musim bunga kerana beberapa sebab:

  • pelbagai serangga perosak bangun dari hibernasi pada masa yang sama;
  • penyakit kulat menjelma pada masa yang berlainan.
  • rawatan awal musim bunga di dahan kosong;
  • pada kon hijau;
  • pada putik merah jambu;
  • selepas berbunga, di ovari kecil.

Di kawasan yang berlainan, masa untuk rawatan pertama sangat berbeza, dan setiap tukang kebun sendiri menentukan saat ini dengan keadaan cuaca:

  • tidak ada lagi salji;
  • buah pinggang belum membengkak;
  • suhu udara kira-kira + 5 darjah.

Rawatan pertama

Penyemburan pertama pada cabang telanjang dilakukan pada awal musim bunga untuk memusnahkan spora penyakit kulat. Spora ini dapat dibawa oleh angin, dan semasa proses awal, ia hancur atau sekurang-kurangnya memperlambat kesan berbahaya. Untuk rawatan pertama terhadap penyakit kulat, gunakan:

  1. Campuran Bordeaux 3% yang terdiri daripada kapur dan tembaga sulfat. Ia disusun dengan ketat mengikut saranan dalam arahan, pelanggaran prinsip pencampuran membawa hasil sifar.
  2. batu dakwat.
  3. Chorus.
  4. Rumah.
  5. Nitrafen.
  6. Urea + tembaga sulfat.

Untuk menyediakan penyelesaiannya, 5 l air suam, 350 g urea (urea), 25 g tembaga sulfat (tembaga sulfat) diperlukan. Air suam diambil untuk mempercepat proses pembubaran. Kemudian larutan disaring, dituangkan ke penyembur dan kebun dirawat. Tembaga dalam sulfat tembaga memusnahkan penyakit kulat, dan urea mempunyai beberapa sifat berguna:

  • berfungsi seperti baja;
  • cara melindungi pokok.

Setelah diproses dengan urea, pokok epal sedikit melambat dengan perkembangan musim bunga, dan waktu berbunga berlaku 7-10 hari lebih lambat dari biasanya, yang meningkatkan kemungkinan bunga tidak jatuh di bawah embun beku, dan tukang kebun akan kehilangan tanaman epal.

Rawatan kedua

Pokok epal harus diproses pada musim bunga untuk kali kedua pada saat suhu udara mencapai +10 -15 darjah (setelah kira-kira 14 hari), dan hanya - buah pinggang membengkak (kerucut hijau). Dalam jangka masa ini terdapat kebangkitan aktif dari hibernasi serangga berbahaya musim sejuk, dan ini adalah saat yang paling sesuai untuk merawat pokok epal dengan mabuk - ubat-ubatan yang memerangi perosak berbahaya. Pemprosesan akan menyekat jalan serangga ke tunas manis dan membantu memelihara tanaman. Untuk penyemburan, racun kulat (ubat-ubatan yang melawan penyakit kulat) dicampurkan dengan minuman keras (ubat melawan serangga berbahaya).

Pada masa ini, sebiji epal-kumbang terbangun di atas pokok epal, yang, menembusi inti bunga, bertelur di sana, dan larva yang menetas melekatkan tepi tunas, menghalangnya daripada mekar, menghisap semua jus daripadanya. Tidak mungkin memusnahkannya sehingga keluar. Secara luaran, putik seperti itu kelihatan coklat dan kering. Sebarang racun serangga dan campurannya dengan racun kulat digunakan dari kumbang bunga:

  • fufanon;
  • keputusan;
  • percikan api;
  • intavir;
  • tanrek;
  • Cecair Bordeaux 1% (larutan yang lebih pekat boleh membakar buah pinggang sensitif);
  • chorus + decis (karbofos, actara) atau ubat lain terhadap serangga berbahaya, dicairkan mengikut arahan.

Rawatan ketiga

Rawatan ini mempunyai nama yang indah - untuk tunas merah jambu. Perlu memproses pokok epal pada saat tunas sudah maju, tetapi belum dibuka. Pada masa ini, seekor rama-rama epal muncul, yang bertelur sama ada dekat dengan putik atau langsung di wadah. Dan pada musim gugur, tukang kebun mendapat epal dan pemulung cacing sepenuhnya. Dalam tempoh ini, cecair Bordeaux tidak lagi digunakan, tetapi campuran larutan disediakan dari racun kulat dan racun serangga.

Semburkan dengan teliti di dahan, tidak menyimpan larutannya, rawat dahan dari bawah dan juga bumi di sekitar pokok epal, sekitar 1 m dalam lilitan. Tidak perlu mengabaikan semak buah, semua luka dan serangga dari mereka akan segera berpindah ke pokok epal. Pada masa ini sudah cukup panas, dan banyak tukang kebun beralih ke penggunaan persediaan biologi, seperti Fitoverm dan Fitoksibacillin, yang tidak berfungsi pada suhu di bawah +10 darjah.

Pemprosesan keempat

Penyemburan terakhir dalam rangkaian pra-rawatan, tukang kebun menghasilkan selepas berbunga. Pada ketika ini, ovari kecil seukuran kacang polong. Selama musim bunga ini, pir diperlakukan terhadap moniliosis dan codling, yang dapat bertelur di ovari kecil. Untuk ini, 2 g aktara (racun serangga) dan 2 g scorum (fungisida) dicairkan dalam 10 liter air. Diproses oleh dedaunan, dahan dan lingkaran dekat batang.

Dilarang menggunakan bahan kimia semasa pendebungaan bunga oleh lebah, iaitu semasa berbunga.

Masa yang tidak diingini untuk penyemburan

Tukang kebun yang berpengalaman sebelum menyembur berminat dengan ramalan cuaca selama 2 hari akan datang. Tidak perlu hujan, jika tidak, tidak ada kesan dari kerja yang dilakukan. Sebelum prosedur rawatan, badan ditutup dengan pakaian pelindung, wajah dengan topeng, tangan dengan sarung tangan. Sebaiknya semburkan pada waktu petang, ketika tidak ada cahaya matahari dan angin kencang..

Melindungi bunga dari musim bunga beku

Frost spring musim bunga sering memusnahkan bunga, mengakibatkan kegagalan tanaman. Sangat sukar untuk melindungi pokok buah yang tinggi, kerana pada masa cuaca sejuk, ia tidak akan berfungsi untuk menutupnya dengan bahan, seperti strawberi atau semak beri lain. Tetapi anda boleh cuba menyelamatkan tanaman dengan beberapa cara:

  1. Api berasap ditanam di sekitar kawasan plot, berhampiran pokok buah-buahan. Dalam cuaca yang tenang, kaedah ini sangat berkesan, kerana asap, suhu di kebun akan meningkat beberapa darjah. Dengan pembekuan kecil, bunga tidak akan membeku. Penting - simpan api yang menyala sehingga fros hilang.
  2. Penyemburan air di pokok berkesan mengatasi bunga dari fros. Titisan air yang jatuh pada bunga membeku dalam kesejukan, dan panas memasuki tanaman.
  3. Salah satu kaedah yang paling moden ialah memasang pemanas atau kipas di bawah pokok. Udara hangat akan naik, akibatnya, bunga akan tetap utuh, kerana tidak akan sempat membeku. Penting - anda tidak boleh menghidupkan pemanas elektrik dalam cuaca hujan, ini berbahaya. Perkakas mesti dipantau, jangan biarkan tanpa pengawasan.

Bagaimana, kapan dan bagaimana menyemburkan pokok epal pada musim bunga dari perosak dan penyakit

Menuai epal adalah kebanggaan setiap tukang kebun. Dari pokok epal yang berbunga, dari dahan yang tergantung di bawah seberat buah, mustahil untuk melelapkan mata. Mungkin akan membincangkan kelebihan buah-buahan ini.

Agar pokok epal berbuah dengan banyak, mereka memerlukan penjagaan dan langkah pencegahan sepanjang musim, terutama pada musim bunga. Pada masa ini sepanjang tahun, pokok paling mudah diserang penyakit dan perosak. Rawatan musim bunga adalah salah satu tahap penjagaan yang paling penting. Kami akan memberitahu anda lebih banyak mengenainya..

Matlamat pemprosesan pokok epal musim bunga

Penjagaan epal musim semi melibatkan satu set langkah yang berbeza, termasuk pemangkasan, pembajaan, pemutihan, melindungi pokok.

Tujuan utama rawatan ini adalah untuk melindungi tanaman dari penyakit kulat dan perosak. Banyak serangga musim sejuk di dahan pokok epal di peringkat telur, sehingga mereka mulai memproses pokok pada awal musim bunga. Berkat pemprosesan musim bunga yang betul dan tepat pada masanya, akan ada lebih sedikit kerja pada musim panas.

Perosak apa yang mengancam pokok epal

Serangga membawa banyak kemudaratan kepada budaya. Mereka memakan daun atau menghirup jusnya, merosakkan kulit pokok dan akar pokok, merosakkan tunas, ovari dan tunas.

Bergantung pada sifat kerosakan, serangga terbahagi kepada menggerogoti dan menghisap.

Perosak utama pokok epal:

  1. Rama-rama epal. Salah satu perosak pokok epal yang paling berbahaya. Ini adalah rama-rama coklat kelabu malam, mencapai lebar sayap 20 mm. Pada sebelah petang dia bersembunyi di mahkota pokok. Seminggu selepas permulaan berbunga pokok epal, serangga bertelur di bahagian atas daun pokok. Rama-rama Codling berwarna merah muda muda dengan ketuat kelabu di badan, sehingga 18 mm. Mereka memasukkan lubang cacing ke seluruh epal, dan sudah 25-30 hari setelah berbunga, bangkai muncul.
  2. Lambang skala pokok epal. Perisai bergabung dengan kulit pohon yang berwarna, dan menyerupai tanda koma. Ukuran pelindungnya ialah 2-4 mm. Di bawah perisai terdapat serangga kekuningan rata. Juga di bawah perisai terdapat telur serangga untuk musim sejuk. Kulit kepala memakan jus dahan muda dan kulit kayu.
  3. Aphid. Serangga berukuran hingga 2 mm berwarna coklat atau hijau. Telur diletakkan untuk musim sejuk di dekat tunas di dahan muda. Aphid merosakkan bahagian atas pucuk muda pokok epal dan daunnya. Selepas kekalahan kutu daun, daunnya melengkung dan kering, dan dahan berhenti berkembang.
  4. Cacing daun. Ulat berwarna hijau, panjang hingga 2 cm, menggerogoti kulit epal, keriting dan daun gnaw.
  5. Apple Blossom (Weevil). Kumbang hingga 7 mm mempunyai proboscis panjang. Weevil memakan alu-alas dan benang-benang tunas dan merekatkan kelopak bersama-sama.
  6. Rama-rama epal. Rama-rama tumbuh dari ulat kekuningan hingga 2 cm. Serangga itu menetap di pokok-pokok di koloni. Ulat memakan daun muda dan melingkari pokok epal dengan jaring, membentuk jaring labah-labah.
  7. Kutu epal merah. Ia mempunyai panjang hingga 0,4 mm dan warna merah terang. Oleh kerana saiznya yang kecil, sukar untuk diperhatikan pada pokok epal. Kutu itu tinggal di bahagian bawah daun dan membentuk sarang labah-labah nipis di sana. Arthropod bergerak di sepanjangnya. Tandakan mempengaruhi daun yang mula-mula menjadi gelap dan kemudian kering.

Apa penyakit

Bukan sahaja serangga membahayakan penuaian epal. Budaya ini rentan terhadap pelbagai penyakit dan jangkitan kulat. Mereka mudah dikenali dengan penampilan pokok dan buah-buahan..

Penyakit epal biasa:

  1. Kanser hitam. Salah satu penyakit paling berbahaya yang menyebabkan jangkitan kulat. Membentuk bintik-bintik coklat pada kulit kayu dan dahan pokok, kemudian menjadi gelap dan murung. Secara beransur-ansur, bintik-bintik meningkat dalam ukuran dan menghitam. Kulit kayu mula mati dan retak. Penyakit ini menyebabkan kematian batang dan dahan dan mempengaruhi pokok epal yang lebih tua. Cawangan yang terjejas biasanya hapus.
  2. Kudis. Penyakit berbahaya yang menyerang daun dan buah. Ia disebabkan oleh kulat genus Venturia inaequalis. Ia menjadi aktif dengan kelembapan yang tinggi dan mula-mula mempengaruhi tunas muda, dan kemudian bergerak ke sisa pokok. Muncul bintik-bintik gelap pada daun pada akhir berbunga, yang bertambah besar dan kemudian bergabung. Selepas itu, daunnya jatuh. Pada buah-buahan muda, bintik-bintik ditutup dengan plak baldu hijau juga muncul. Tisu janin di kawasan yang terjejas retak dan mengeras.
  3. Acuan. Ia juga disebabkan oleh jangkitan kulat yang memasuki luka di kulit pokok. Jamur muncul bintik-bintik kelabu-kehijauan di korteks. Kulat membiak dengan cepat dan mempengaruhi bahagian penting dari bahagian tersebut.
  4. Moniliosis (reput buah). Penyakit kulat ini disebabkan oleh perosak. Buah mula-mula menjadi lembut, kemudian mula membusuk. Rot juga mempengaruhi pucuk muda.

Tarikh Pemprosesan

Pemprosesan pokok epal pada musim bunga dilakukan dalam beberapa peringkat.

Rawatan pertama hanya dapat dilakukan apabila salji sudah mencair. Pada masa yang sama, suhu udara tidak boleh turun di bawah + 5 ° C. Juga, rawatan pertama diperlukan sebelum pembengkakan buah pinggang.

Kali kedua kultur dirawat pada suhu +10 hingga + 15 ° C. Pada masa ini, buah pinggang membengkak dan perosak mula terbangun.

Rawatan ketiga dilakukan ketika tunas pokok epal sudah ada, tetapi belum dibuka. Ini adalah masa kebangkitan ngengat. Pemprosesan menghalang ngengat bertelur.

Pemprosesan terakhir - keempat dilakukan setelah berbunga. Ini adalah masa pembentukan ovari. Ngengat dan moniliosis juga berbahaya pada masa ini..

Penting! Sejurus selepas berbunga, pokok epal tidak digalakkan. Pemprosesan bermula dalam 10-15 hari.

Aktiviti Persediaan

Sebelum memproses pokok epal dari perosak, mereka perlu disediakan.

Selepas musim sejuk, kerosakan pada pokok mungkin berlaku dan kulit kayu akan terkelupas di beberapa tempat. Pokok diperiksa, membersihkan kulit kayu lama. Kerosakan kecil diatasi dengan var taman. Jejak radang dingin dipotong ke tisu hidup dan dirawat dengan antiseptik.

Kulit pokok muda boleh terbakar sinar matahari, jadi pokok epal yang berusia lebih dari sepuluh tahun dilunturkan dengan kapur atau cat akrilik taman.

Penting! Kulit pokok lama dibersihkan setelah hujan.

Tahap penting ialah pemangkasan musim bunga. Ia meremajakan pokok tua, membentuk mahkota, mengatur fungsi berbuah. Tanggalkan dahan kering dan rosak ke tempat tinggal dan tutup dengan var taman. Anak benih muda meninggalkan dahan kerangka yang paling kuat.

Cara mengatasi

Untuk melindungi pokok epal dan mendapatkan hasil panen yang banyak, anda perlu mengetahui cara menyemburkan pokok epal pada musim bunga dari perosak dan penyakit. Tidak ada kekurangan dana sekarang. Perkara utama adalah memilihnya dengan betul dan mengikut arahan. Tukang kebun menggunakan kaedah biologi dan kimia, serta kaedah rakyat.

Bahan Kimia yang Dibeli

Bahan kimia bertindak lebih cepat daripada yang lain, tetapi memerlukan dos yang tepat. Kerosakan tanaman yang berlebihan. Penyemburan kimia pokok epal sebelum aliran getah bermula.

Bahan kimia yang berkesan:

  1. Urea (urea). Memusnahkan cacing daun, kutu daun, penyakit kulat. Mengisi tanah dengan nitrogen. Pada saat jus bergerak, produk rawatan urea akan terhakis. Untuk 10 liter air, 20-30 g urea diperlukan.
  2. Kuprum sulfat. Dengan menggunakan tembaga, pokok epal dirawat setahun sekali. Diencerkan dalam 10 l air, 100 g kristal vitriol.
  3. Cecair Bordeaux. Memusnahkan larva kebanyakan perosak. Produk mengandungi tembaga. Cecair Bordeaux adalah salah satu langkah pencegahan terbaik terhadap penyakit pokok epal. Untuk memasak, gunakan 300 g sulfat tembaga dan 400 g lendir setiap 10 l air.
  4. Sulfur koloid. Alat yang sangat baik untuk melindungi daripada kutu. 80 g sulfur diaduk dalam 10 l air hingga suspensi..
  5. Batu Ink. Ubat sejagat yang membunuh serangga dan melindungi daripada penyakit kulat. Penyediaan: 500 g vitriol setiap 10 l air.

Produk biologi

Produk biologi dicipta berdasarkan virus dan bakteria yang memusnahkan serangga dan penyakit kulat..

Produk biologi utama:

  • "Agrophyte" merosakkan rama-rama, rama-rama dan aphid;
  • "Planriz" adalah salah satu ubat yang paling universal yang mempengaruhi penyakit dan serangga;
  • "Haupsid" berkesan mempengaruhi penyakit kulat;
  • Pentafag-S digunakan untuk pencegahan dan rawatan pokok epal dari barah hitam;
  • "Biktoksibacillin" - ubat ini berkesan kerana kesannya pada sistem pencernaan serangga perosak, mereka mati dengan cepat.

Tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan menggunakan campuran produk biologi untuk penyemburan. Semburkan dengan larutan sedemikian pada suhu udara sekurang-kurangnya + 10 ° C. Suhu yang lebih rendah mengurangkan kecekapan larutan.

Penting! Sebelum menyemburkan pokok epal, anda perlu mengetahui ramalan cuaca selama 1-2 hari lebih awal. Sekiranya hujan dalam tempoh ini, kesannya akan minimum.

Kaedah rakyat

Ubat-ubatan rakyat digunakan terutamanya untuk mengawal perosak yang memusnahkan dedaunan, dan untuk melawan penyakit.

Kaedah rakyat biasa:

  1. Bawang putih. Infus disediakan dalam bahagian berikut: 1 kg bawang putih dituangkan ke dalam 10 liter air dan bersikeras selama dua jam.
  2. Kuah lada. 100 g lada panas dituangkan ke dalam 1 liter air dan rebus selama dua jam. Kemudian tapis dan tambahkan air hingga 10 l.
  3. Teh camomile. 700 g chamomile kering dituangkan dengan 5 liter air mendidih dan berkeras selama 10 jam. Masukkan air hingga 10 l dan larutkan 50 g sabun dobi.
  4. Soda. 70 g soda dan 20 g sabun cair diambil setiap 10 liter air.

Cara menjalankan pemprosesan musim bunga pokok epal

Banyak yang memandang rendah bahaya bahan kimia yang digunakan untuk menyemburkan pokok epal, menggunakan alat pelindung yang tidak berkesan, atau bahkan tanpa tanpanya. Kecerobohan seperti ini boleh menyebabkan bahaya yang besar kepada kesihatan, oleh itu langkah berjaga-jaga mesti diambil semasa merawat pokok..

Langkah berjaga-jaga

Terdapat beberapa langkah yang perlu diambil oleh setiap orang ketika menyemburkan pokok:

  • persediaan untuk diproses disediakan dengan ketat mengikut arahan;
  • pokok epal disembur hanya dalam cuaca yang tenang;
  • gunakan peralatan pelindung diri: pakaian khas, alat pernafasan, cermin mata keselamatan, sarung tangan.

Penjagaan selanjutnya

Setelah menyembur di bawah pokok epal, mereka menggali bumi dalam bulatan dekat batang. Ini adalah diameter bahagian mahkota terluas. Gali sekop ke kedalaman pin, menghilangkan akar rumpai.

Di banyak kawasan, frosts musim bunga berlaku. Pada masa yang sama, ovari dan bunga menderita kebanyakan dari pokok epal..

Lindungi pokok epal dari fros terutamanya dengan dua cara:

  1. Asap Api unggun dibuat dari bahagian bawah laman web. Bahan dalam api hanya boleh membara sehingga menghasilkan asap. Untuk tujuan ini, gunakan serbuk gergaji, dedaunan tahun lalu.
  2. Air. Di bawah setiap pokok dewasa, dituangkan hingga 60 liter air.

Kesimpulannya

Untuk menanam buah epal yang banyak, anda perlu bekerja keras pada musim bunga. Tidak kira seberapa keras pokok epal, pada musim bunga mereka perlu disiapkan untuk berbuah di masa depan: bersihkan dari dahan lama dan kulit kayu, potong lebihan cawangan, rawat dengan berhati-hati dari kemungkinan penyakit dan serangga berbahaya, makanan dan air. Dengan penjagaan yang betul, pokok epal akan senang dengan hasil panen yang banyak, dan pada musim sejuk akan selalu ada selai, jus dan pai yang lazat di atas meja.