Rawat kismis dari penyakit dan perosak

Currant adalah buah beri yang enak dan sihat. Di setiap petak kebun, semak belalang hitam, merah atau kuning semestinya tumbuh. Budaya ini cukup bersahaja, namun demikian, perosak dan penyakit menyerangnya. Untuk mendapatkan tanaman yang berkualiti, perlu melakukan aktiviti pencegahan dan pemusnahan perosak dan patogen secara berkala.

Jadual dan masa pemprosesan

Untuk melindungi kismis dengan kecekapan maksimum, anda perlu memilih ubat yang sesuai untuk diproses. Di samping itu, perlu mematuhi syarat-syarat memproses budaya kebun, dan juga melaksanakannya secara berkala, dan bukan dari kes ke kes.

Loji pemprosesan dilakukan mengikut jadual berikut:

  • pada awal musim bunga, ketika buah pinggang masih tidur;
  • apabila perbungaan muncul;
  • selepas berbunga;
  • bilakah buah beri akan dipetik.

Pemprosesan musim bunga

Rawatan pertama dari currant pada musim bunga adalah saat paling penting bagi perlindungan tanaman. Bagaimanapun, dengan penyemburan awal, parasit dan agen berjangkit yang belum terbangun, yang berjaya musim sejuk di bawah kulit kayu dan di tanah, akan musnah.

Kutu yang terkena ginjal membesar dan membulat (pucuk ke kanan)

Lakukan pemprosesan musim bunga seperti berikut:

  1. Semburkan semburan pertama pada awal Mac. Rawat semak dengan campuran Bordeaux 1% atau larutan sulfat besi 5% terhadap septoria, anthracnose dan karat. Potong bahagian atas pucuk yang diperhatikan lapisan abu-abu - ini adalah miselium cendawan serbuk yang terlalu sejuk. Keluarkan pucuk yang rosak akibat hama ginjal. Sangat mudah untuk menentukannya - buah pinggang yang terjejas membesar dan membulat.
  2. Semburkan yang kedua pada akhir Mei - hari-hari pertama bulan Jun, ketika tunas bunga baru mula terbentuk. Dalam tempoh ini, anda akan memusnahkan sejumlah besar parasit, yang memulakan hidup aktif. Terhadap kutu, daun sawi dan kutu daun, gunakan Actellik, Fufanon, Iskra-bio, Akarin, Fitoverm.
  3. Penyemburan ketiga adalah setelah kismis berbunga. Semburkan semak dengan cecair Bordeaux 1% terhadap kutu, anthracnose, septoria, daun sawi dan kutu daun.

Pemprosesan musim panas

Sekiranya pada musim bunga, tarikh akhir untuk memproses semak tidak dijawab, maka jangan gunakan bahan kimia. Lebih selamat menggunakan sediaan biologi - Lepidocil, Bitoxibacillin, Fitop, Trichodermin. Anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat (infus: bawang, bawang putih, sitrus, dari daun tembakau, dari marigold kering; larutan soda). Penggunaan bahan kimia dalam tempoh berbuah sangat dilarang, kerana boleh menyebabkan keracunan! Persiapan biologi dan kaedah perlindungan alternatif dapat digunakan untuk mengesan parasit dan penyakit sepanjang musim tumbuh. Huraian yang lebih terperinci mengenai ubat dan kaedah kawalan dalam bab yang berasingan.

Pemprosesan musim luruh

Apabila musim panas berakhir, pastikan anda mengadakan acara untuk memastikan hasil panen yang baik tahun depan. Pemprosesan dilakukan setelah tanaman dituai dan musim gugur daun telah bermula..

Semasa penanaman musim luruh, ingatlah bahawa setelah menuai daun blackcurrant dapat dipotong - ini akan mempercepat pengumpulan nutrien untuk musim sejuk yang berjaya. Dan dengan kismis merah, anda mesti menunggu daunnya jatuh sendiri.

Semasa pemprosesan musim luruh, perlu:

  1. Luangkan pemangkasan musim luruh. Keluarkan dahan yang kering, rosak dan terbaring di tanah. Potong dahan yang tumbuh di dalam semak. Di ranting lama, potong bahagian atas yang kering, dan pada usia muda biarkan tidak lebih dari 6 tunas.
  2. Semburkan pokok renek terhadap serangga dan jangkitan. Apabila keseluruhan tanaman dituai, perlakukan dengan campuran dahan tanaman Bordeaux 1% dan tanah di bawah semak. Cecair Bordeaux berkesan terhadap semua jangkitan parasit dan kulat. Melawan api, kutu daun, cendawan serbuk - gunakan Karbofos. Melawan cendawan dan bintik - Fundazol. Untuk melindungi dari cendawan, septoria, karat, bintik-bintik, gunakan ubat biologi Fitosporin. Sekiranya anda tidak mahu menggunakan kimia, semburkan kismis dengan ubat-ubatan rakyat - infusi bawang putih, infusi bawang, infusi marigold kering, larutan soda. Penyediaan dan kaedah yang digunakan untuk melindungi kismis dari perosak dan penyakit akan dijelaskan di bawah..
  3. Kumpulkan serpihan tumbuhan dan kendurkan tanah di bawah semak. Tumpahkan bumi dengan larutan merah jambu muda kalium permanganat, larutan 1% cecair Bordeaux (100 g per 10 l air) atau tembaga sulfat (50 g per 10 l air) untuk membunuh parasit dan jangkitan kulat.
  4. Menambah pakaian atas. Taburkan 1 sudu besar kalium sulfat dan superfosfat berganda di bawah currant, dan kemudian tuangkan sekurang-kurangnya 1 baldi di bawah setiap belukar dengan air. Anda boleh menambahkan ubat ini ke baldi air dan menyiram tanaman dengan penyelesaian siap pakai..

Penyediaan semburan

Semak currant untuk penyemburan mesti disediakan terlebih dahulu:

    Setelah salji mencair, sebelum tunas terbuka, potong semua dahan yang beku dan rosak. Potong cawangan beku ke putik bengkak pertama. Cawangan currant kering dan mudah patah, tetapi masih dipangkas dengan gunting pemangkasan. Bakar dahan yang telah dipotong.

Potong cabang currant yang sudah beku ke tunas bengkak pertama

Sokongan untuk semak currant mudah dilakukan.

Keluarkan semua serpihan tumbuhan dari bawah semak currant

Penyakit dan Perosak

Periksa tanaman secara berkala untuk mengetahui masalah pada waktunya dan mulakan rawatan yang sesuai.

  • sferotek (embun mealy);
  • septoria (bintik putih);
  • karat goblet;
  • karat kolumnar;
  • pengeringan tanpa pucuk dari pucuk;
  • mozek berjalur;
  • pembalikan (terry);
  • anthracnose.

Galeri gambar: penyakit currant

  • ikan mas currant;
  • hama labah-labah;
  • kaca currant;
  • senapang;
  • rama-rama.

Galeri gambar: perosak currant

Video: cara melindungi daripada kutu daun dan kismis

Persediaan Memproses

Kilang ini boleh dirawat dengan persediaan kimia dan biologi. Penggunaan ubat-ubatan rakyat memberi kesan yang baik..

Semasa memproses, ingat bahawa perosak lebih suka pelbagai jenis kismis. Blackcurrant paling kerap diserang ikan mas, ngengat, kutu. Dan pada merah dan putih - kutu daun dan gergaji.

Sebelum meneruskan pemprosesan semak kismis, ketahui ramalan cuaca dalam masa terdekat. Sekiranya hujan turun selepas penyemburan, maka semua persediaan akan dibersihkan dan tidak akan ada hasilnya. Dan juga cuba menjalankan pemprosesan dalam cuaca yang tenang. Saya entah bagaimana terlibat dalam pemprosesan dalam angin kencang (tidak ada peluang lain) dan memproses diri saya sebagai ganti semak.

Bahan Kimia

Bahan kimia sangat berkesan dalam mengawal perosak dan penyakit. Pada masa yang sama, mereka beracun, dan boleh membahayakan manusia dan alam sekitar. Oleh itu, semasa menggunakan kimia, ikuti arahan dengan tegas dan gunakan pada masa yang sesuai.

  1. 1% larutan cecair Bordeaux atau 1% larutan tembaga sulfat - digunakan untuk anthracnose, septoria, karat dan bintik-bintik lain. Penyemburan dilakukan sebaik sahaja daun pertama di semak muncul. Cecair Bordeaux boleh dibeli siap atau disediakan secara bebas. Untuk memasak, cairkan dalam 10 l air 100 g tembaga sulfat dan 100 g kapur.
  2. Spark, Inta-TsM, Carbocin - melawan aphids, empedu, cacing daun, kilang papan dan rama-rama. Gunakan pada awal pembentukan tunas bunga. Kecekapan pemprosesan yang terbaik dicapai dengan menyemburkan pada cuaca sejuk, di bawah suhu 15 o.
  3. Karbofos, Actellik - melawan kutu daun, empedu, cacing daun, lalat gerimis dan rama-rama. Ia juga digunakan pada awal pembentukan tunas bunga, tetapi paling efektif untuk melakukan pemrosesan pada suhu udara sekurang-kurangnya 15 o.
  4. Akarin, Spark-bio, Aktara - terhadap tungau tunas currant, aphids, thrips, skala serangga. Sapukan semasa daun mekar dan munculnya perbungaan. Kecekapan pemprosesan terbesar dicapai pada suhu 24-25 o. Penyemburan berulang boleh dilakukan setelah berbunga dan setelah penuaian..
  5. Vectra, Strobi, Topaz, Tiovit Jet, sulfur koloid - terhadap cendawan serbuk, anthracnose dan septoria. Pemprosesan dilakukan sebaik sahaja berbunga. Berkesan pada suhu 19 kira-kira dan ke atas. Diulang selepas penuaian.

Persediaan biologi

Ubat ini beracun rendah dan praktikalnya tidak mendatangkan bahaya kepada manusia dan haiwan. Untuk penggunaan produk biologi yang berkesan, baca arahan penggunaan dengan teliti.

  1. Lepidocide - melawan serpihan api, casing kismis, rama-rama, dll. Ia bertindak pada aktiviti pembiakan - parasit tidak membiak. Dadah yang tidak berbahaya dan mesra alam. Sapukan dalam cuaca kering ketika suhu udara tidak lebih rendah dari 15 o.
  2. Bitoxibacillin - melawan perosak. Ia bertindak pada usus serangga - mereka tidak boleh makan dan mati. Ia tidak boleh digunakan ketika tanaman berbunga dan berbuah. Penyemprotan dilakukan apabila suhu udara 17 o ke atas.
  3. Phytop - melawan jangkitan yang menyebabkan penyakit tumbuhan. Sebagai tambahan kepada perlindungan terhadap jangkitan, ubat ini adalah baja humik. Dadah yang tidak berbahaya dan mesra alam.
  4. Dendrobacillin - melawan perosak yang memakan dedaunan. Ia bertindak pada usus, parasit mati dalam 2-3 hari. Pada rama-rama dan sudu tidak bertindak.
  5. Trichodermin - bertindak pada mikrob yang menyebabkan penyakit ini. Meningkatkan pertumbuhan dan meningkatkan imuniti dalam tanaman hortikultur. Ubat mesra alam, boleh digunakan apabila terdapat buah-buahan di semak. Beri dituai walaupun pada hari pemprosesan, hanya perlu dicuci dengan baik. Tindakan berkesan pada suhu tidak lebih rendah daripada 14 o.
  6. Fitosporin - berkesan melawan jangkitan kulat dan bakteria. Seluruh musim tanam diterapkan, tanaman dituai walaupun pada hari pemprosesan. Gunakan hanya pada cuaca mendung atau pada waktu malam, kerana sinar matahari membunuh bakteria bermanfaat.

Video: produk biologi untuk perlindungan tanaman

Ubat rakyat

Tukang kebun telah berjaya menggunakan ubat-ubatan rakyat untuk melindungi semak kismis.

  1. Infus sitrus - digunakan untuk melawan kutu daun, serangga skala, kutu daun. Anda perlu mengambil 100 g kulit sitrus dan tuangkan 1 liter air, biarkan selama lima hari di tempat yang gelap. Semburkan sekurang-kurangnya tiga kali dengan selang dua minggu.
  2. Penyerapan bawang putih - terhadap lalat putih, cacing, kutu dan serangga skala. Satu kepala bawang putih, sebelumnya dicincang, tuangkan 1 liter air mendidih dan biarkan selama tujuh hari. Kemudian cairkan 50 ml infusi dalam 10 l air dan semburkan semak.
  3. Infusi bawang - terhadap aphids, thrips, kutu; terhadap penyakit yang disebabkan oleh kulat dan bakteria. Satu liter gruel bawang cincang tuangkan 1 liter air suam, biarkan selama sehari dengan penutup ditutup. Untuk menyemburkan 20 ml infusi dicairkan dalam 10 liter air.
  4. Penyerapan daun tembakau - terhadap serangga yang menghisap dan memakan daun. Anda perlu mengambil 1 kg daun cincang dan batang tembakau dan tuangkan 10 liter air mendidih, bersikeras selama sehari. Dalam 10 l infusi tambahkan 10 l air dan 80 g sabun dobi parut.
  5. Infusi marigold kering - terhadap aphids, kutu, whiteflies, thrips, jangkitan kulat. Tuangkan air mendidih di atas bunga kering dan daun marigold dalam nisbah 1: 1 dan bersikeras selama dua hari. Saring infusi yang dihasilkan dan semburkan tanaman dua kali sebulan.
  6. Penyelesaian soda - melawan cendawan tepung, jangkitan kulat. Anda perlu menambah 50 g soda hingga 10 liter air suam. Untuk keberkesanan, tambahkan 50 g sabun dobi parut.
  7. Penyerapan abu kayu - terhadap cendawan serbuk. Tuangkan satu kilogram abu kayu dengan baldi air dan bersikeras 4 hari. Masukkan 50 g sabun dobi parut ke dalam larutan. Penyemburan dilakukan dua kali sebulan.
  8. Amonia (larutan ammonia) - terhadap aphids. Cairkan 50 g sabun cuci parut dalam 10 l air dan tambahkan 30-40 g ammonia. Pemprosesan dapat dilakukan semasa berbuah pada bulan Jun.
  9. Penyelesaian abu soda dengan yodium - terhadap kutu daun dan cendawan tepung. Untuk 10 l air, ambil 2 sudu besar soda abu, 40 g sabun cuci atau sabun tar dan 1 sudu teh iodin.
  10. Cuka - melawan perosak serangga. Dalam 10 l air, tambahkan 2 sudu esen cuka dan semburkan semak-semak dan air tanah di bawahnya.

Sentiasa tanam marigold dan calendula di sekitar semak currant. Serangga perosak tidak menyukai bau bunga tertentu, jadi mereka akan terbang di sekitar semak-semak anda. Di kebun saya, bunga-bunga indah ini tumbuh di mana-mana. Selain melindungi banyak tanaman kebun, mereka menghias taman.

Air mendidih

Cara termudah dan paling berkesan untuk menghilangkan perosak pada awal musim bunga adalah dengan menuangkan air mendidih ke atasnya. Kaedah ini dengan selamat menghilangkan kismis dari kutu, cendawan serbuk, dan kutu daun. Dan air mendidih membunuh spora kulat yang menghabiskan musim sejuk di kulit kayu dan tanah. Tumbuhan yang bertahan dari tekanan akibat terkena air panas meningkatkan imuniti, hasil meningkat, dan beri lebih besar dan lebih enak..

Mencurahkan air mendidih dilakukan ketika salji belum mencair, sehingga ginjal bangun. Tuang air mendidih pada suhu 100 ° C mustahil! Suhu penyiraman tidak boleh lebih dari 80 kira-kira. Semasa menyiram, ia sejuk 10-20 °, yang optimum untuk pemusnahan kutu dan spora jamur. Air mendidih dituangkan ke dalam tin penyiram dan disiram dengan teliti setiap semak. Jauhkan tin penyiram pada jarak kira-kira 10 cm dari dahan. Taburkan tanaman tidak lebih dari 5 saat.

Kelebihan menyiram dengan air mendidih adalah kaedah yang paling mesra alam untuk memerangi jangkitan dan perosak. Ia berlaku bahawa penggunaan ubat-ubatan moden tidak menyelesaikan masalah. Kemudian hanya penyiraman air dengan air mendidih yang akan menyelamatkan tanaman dari parasit dan jangkitan.

Video: menuangkan kismis ke atas air mendidih

Anda boleh menggunakan wap panas untuk diproses. Di bawah semak kismis, sebelumnya ditutup dengan filem, anda perlu meletakkan baldi air mendidih. Wap panas merosakkan kutu buah pinggang dan spora penyakit kulat yang terlalu banyak di dahan. Apabila air sejuk hingga 70 о, filem dikeluarkan.

Kaedah perlindungan lain adalah dengan merawat kilang dengan api obor atau pembakar gas. Kaedah ini serupa dengan rawatan dengan air mendidih atau wap. Tunas kismis yang sihat ditutup dengan kepak yang kuat dan mereka tidak takut dengan api terbuka yang cepat. Dan pada tunas yang longgar, di mana terdapat banyak kutu, mereka mati.

Pemprosesan dilakukan pada awal bulan Mac, ketika tanaman belum terbangun. Tanpa mendekatkan pembakar lebih dari 10 cm, kami mengarahkan api di sepanjang dahan dan menghabiskan beberapa kali dari atas ke bawah. Lakukan prosedur dengan berhati-hati agar tidak membakar tanaman. Kaedah ini membunuh tungau musim sejuk di buah pinggang dan telur aphid..

Kecekapan dan keselamatan kaedah pemprosesan yang berbeza

Bagaimana merawat budaya kebun: kimia, biologi atau ubat-ubatan rakyat? Semuanya bergantung pada tahap kerosakan pada kismis.

  1. Sekiranya serangga memenuhi tanaman dan kawasan jangkitannya besar, maka penggunaan bahan kimia adalah paling berkesan. Bahan kimia memusnahkan serangga dan patogen dengan berkesan. Jangan menimbulkan bahaya bagi orang jika rawatan dilakukan sebelum berbunga dan penampilan buah. Kelebihan: tindakan pantas dan kesan yang baik. Kekurangan: perlu menggunakan langkah-langkah perlindungan (alat pernafasan, kacamata, dll.), Jika bahan kimia digunakan dengan tidak betul, terdapat kemungkinan keracunan yang tinggi.
  2. Persediaan biologi selamat untuk kesihatan manusia dan sangat berkesan. Mereka mengandungi enzim dan bahan biologi yang meningkatkan kemampuan tumbuhan untuk melawan penyakit dan perosak. Kelebihan: dalam sediaan biologi tidak ada racun, bahan toksik. Kekurangan: rawatan berkesan pada suhu udara sekurang-kurangnya 13 0, kerana pada suhu yang lebih rendah rawatan tidak akan membawa hasil. Oleh itu, rawatan awal musim bunga utama semak belukar tidak dilakukan dengan persediaan biologi..
  3. Penggunaan ubat-ubatan rakyat telah terbukti berkesan selama lebih dari satu dekad. Ubat-ubatan rakyat sama sekali tidak berbahaya bagi manusia dan haiwan, mereka menggunakannya sepanjang musim tumbuh. Kelebihan: Kaedah pemprosesan yang cekap dan selamat. Kekurangan: penyediaan penyelesaian cukup memakan masa, untuk mendapatkan hasil yang stabil, pemprosesan mesti dilakukan beberapa kali.

Melindungi kismis dari penyakit dan perosak adalah langkah yang diperlukan untuk memperoleh hasil yang baik. Sekiranya anda mematuhi syarat dan cadangan untuk diproses, maka semak beri akan menjadi sihat dan banyak buahnya..

Rawatan kismis musim bunga untuk penyakit dan perosak

Semua mengenai pondok> Taman> Berry> Currants> Memproses currants pada musim bunga dari penyakit dan perosak

  • 29 April 2017
  • ke Currant
  • Alexey Viktorovich

Di pondok musim panas dan tanah pertanian, semak kismis ditanam di mana vitamin, beri berwarna hitam, merah dan putih yang lazat tumbuh. Selalu tidak mungkin untuk mengekalkan tanaman yang banyak jika pada musim bunga currant tidak dirawat untuk penyakit dan perosak.

Anda perlu menjaga kismis sepanjang tahun supaya semak memberi tunas yang sihat.

Penjagaan currant musim bunga

Pemprosesan currant mesti dimulakan dengan pemeriksaan semak, penyingkiran dahan kering dan tunas beku. Kemudian anda perlu mengeluarkan semua daun kering, dahan dan membakarnya. Hampir di dasar semak pada musim sejuk di mana semua serangga berbahaya menyembunyikan, penyakit kulat berkumpul.

Setelah bermulanya musim tanam, semak harus diperiksa lagi agar tidak terlepas dari pengumpulan tunas yang berpenyakit yang dijangkiti kutu kismis. Tunas hijau pucat yang longgar harus dikeluarkan dari semak dan mesti musnah.

Selanjutnya, tanah di dekat semak ditaburkan dengan abu dan dilonggarkan, sehingga sarang parasit hancur. Setelah memproses tanah di bawah semak, di lorong, perlu menambah humus, hiasan kentang kering untuk setiap semak.

Pakaian berpakaian seperti ini memberi makan kismis dengan elemen mikro yang berguna sepanjang tempoh vegetatif.

Cara memproses currant pada musim bunga

Currants mempunyai begitu banyak musuh berbahaya. Salah satunya adalah kutu ginjal yang telah musim sejuk di tunas tanaman. Pada musim bunga, di satu ginjal, yang membengkak dan kelihatan seperti kepala kubis kecil, membiak hingga seribu perosak ini.

Menunggu penampilan daun dan aphids berbahaya.

Untuk menghentikan pembiakan serangga berbahaya, penyakit kulat, anda perlu menggunakan kaedah mudah - merawat kismis dengan air mendidih.

Pada musim bunga, ini dapat dilakukan sebelum tunas terbuka, ke semak kosong. Cawangan tidak akan menderita, dan air mendidih akan membersihkan banyak parasit, memusnahkannya selamanya.

  • Rancangkan rawatan dengan air mendidih hanya sebelum awal musim semak tumbuh.
  • Sediakan jumlah air yang diperlukan agar tidak sempat menyejukkan.
  • Buat lapisan pelindung pada sistem akar (filem, papan lapis) agar tidak merosakkan akar dengan air mendidih.
  • Tuangkan air mendidih ke dalam tin penyiram logam.
  • Untuk meningkatkan kesan pembasmian kuman, tambahkan sedikit garam atau larutan kalium permanganat ke air panas.
  • Belukar basah sepenuhnya, tetapi cepat agar tidak melecurkan pucuk lembut dengan air panas.

Cara menyemburkan kismis pada musim bunga

Penyiraman kismis pada musim bunga dari perosak sebaiknya dilakukan sebelum daunnya muncul. Rawatan awal semak tidak berbahaya bagi tanaman, baik pucuk muda maupun ovari akan menderita.

Persediaan semula jadi

Untuk mengelakkan pengumpulan bahan berbahaya bagi tubuh manusia, pemprosesan kismis dilakukan dengan kaedah rakyat:

  • Sekiranya masa untuk memproses dengan air mendidih terlewat, kismis mulai mekar, maka penyelesaian terbaik untuk bertarung adalah penyelesaian abu (100 g per baldi air). Ini bermakna anda perlu menyemburkan semak pada musim bunga sekurang-kurangnya tiga kali untuk mencapai kejayaan dalam memerangi kulat dan perosak lain..
  • Sesuai untuk pemusnahan kutu daun, kutu, kulat, penyerapan bawang putih dalam larutan dengan sabun cucian. Bawang putih mesti disuntik selama sehari (100 g per liter air), tapis, tambahkan sabun untuk melekat, taburkan semak dengan murah hati. Penyelesaiannya tidak akan membahayakan daun muda dan juga bunga.
  • Tidak kurang berjaya dan selamat untuk kesihatan manusia akan menyemburkan kismis pada musim bunga dengan warna tembakau dan lada (200 g per baldi air).
  • Gunakan infusi kulit bawang selama 6 jam. Saring dan gunakan larutan yang telah disediakan untuk menyemburkan kismis 3 kali seminggu.

Memproses kismis dengan persiapan semula jadi memerlukan ketekunan dan kesabaran, kerana tidak memberikan hasil yang cepat. Tetapi dalam buah beri pasti tidak akan ada bahan berbahaya.

Bahan Kimia

Pengawalan perosak jauh lebih berkesan dan lebih pantas jika anda menggunakan bahan kimia khas. Setiap ubat mempunyai kesan fungisida pada jenis parasit tertentu, larva mereka dan mampu memusnahkan penyakit jamur.

Sekiranya sudah jelas bahawa kaedah rakyat tidak memberikan hasil yang diinginkan, masa pemprosesan kismis telah terlewat, maka perlu tergesa-gesa untuk memusnahkan gerombolan serangga berbahaya dengan cara aktif yang aktif.

Pemprosesan kismis secara kimia harus dilakukan dengan ketat sesuai dengan syarat yang ditentukan dalam arahan, kerana tanaman ini mempunyai masa tumbuh-tumbuhan yang sangat awal. Pelanggaran tempoh yang dibenarkan boleh membahayakan bukan hanya serangga, tetapi juga daun, bunga, tunas muda.

Perjuangan melawan kutu buah pinggang

Mengatasi musuh utama hama ginjal currant akan membantu penyelesaian berair yang disediakan khas dengan penambahan klorofos, campuran sulfur koloid dan karbofos (10: 2), ubat Furafon. Penyemburan dilakukan sebelum bermulanya tumbuh-tumbuhan aktif untuk memusnahkan kutu walaupun di tunas.

Pemusnahan aphid currant

Perlahan-lahan mengubah belukar menjadi timbunan daun yang berkerut yang telah berhenti tumbuh kerana kehilangan jus, kutu kecil yang berbahaya. Penampilan kutu daun dapat dilihat oleh semut yang memakan rembesannya. Sebelum tumbuh-tumbuhan bermula, lebih baik menggunakan Furanon untuk membunuh larva aphid.

Selepas penampilan daun pertama untuk penyemburan, mereka menggunakan campuran Bordeaux, larutan tembaga sulfat, malathion dan cara lain yang terdapat dalam senarai bahan kimia khas.

Cendawan serbuk

Pada awal musim bunga, semak currant juga terkena penyakit kulat. Plak putih pada daun adalah cendawan serbuk, menghalang perkembangan ginjal, dan pada masa akan datang buah beri menjadi tidak dapat dimakan secara umum. Oleh itu, mustahil untuk menangguhkan memerangi penyakit ini.

Sekiranya anda terlepas menuangkan air mendidih di atas semak, rawat kismis dengan Fundazole (15 ml per baldi air), sulfat tembaga (100 g setiap baldi air), dan larutan Nitrofen.

Sangat penting untuk menyembur dengan larutan ini bukan sahaja cabang, tetapi juga tanah di sekitar semak. Sekiranya cendawan tepung belum hilang sepenuhnya, rawatan diulang selepas beberapa minggu..

Anthracnose

Selalunya, currants dari awal musim bunga diserang oleh penyakit kulat - anthracnose. Lebih baik mencegah penyakit ini sebelum daun pertama muncul, walaupun jamur tidak selalu terlihat. Apabila sudah mempengaruhi daun, tidak mudah menyembuhkan semak, tetapi mungkin.

Kaedah rakyat tidak lagi membantu, anda hanya perlu menggunakan campuran Bordeaux atau larutan besi sulfat (300 g setiap baldi air) sebelum berbunga. Penyemprotan kismis berganda dengan amplitud 30 minit dilakukan pada waktu petang.

Tukang kebun yang berpengalaman selalu tahu bahawa merawat tanaman, memproses currants tepat pada masanya pada musim bunga dari penyakit dan perosak akan dinobatkan dengan kejayaan. Penuaian beri currant masak yang enak akan menggembirakan semua orang, dan buah belukar akan berlangsung selama beberapa tahun.

Tuangkan permanganat kalium, taburkan dengan vitriol. Rawatan taman awal untuk penyakit dan perosak

Musim sejuk basah dan sejuk tanpa musim sejuk 2019-2020 menyumbang kepada aktiviti aktif dalam tanaman kebun dari pelbagai jenis kulat.

Dan mereka mesti diperjuangkan, pakar www.interfax.by pasti, Vladimir Tereshchuk, calon sains pertanian.

Sekiranya anda memeriksa dengan teliti pokok dan semak, semuanya ditutup dengan mekar merah dan hijau. Dan di mana-mana, pelbagai jenis lumut dan lumut berkembang di batang dan dahan. Oleh itu, dalam cuaca kering dan tenang, semua pokok dan pokok renek, sebelum tunas dan tunas terbuka, perlu segera dirawat dengan besi (500 g per 10 l air) atau sulfat tembaga (300 g per 10 l air), atau azophos (100 g per 10 l air). Sekiranya ginjal sudah membengkak dan mulai berbunga, maka besi sulfat, yang paling sukar, tetapi berkesan, untuk mengelakkan luka bakar, perlu mengurangkan kadar penggunaannya hingga 200-300 g / 10 l air.

Dan lebih cepat ini dilakukan, semakin besar peluang untuk menyingkirkan penyakit dan perosak.

Mula-mula anda perlu memeriksa semak dan tanah dengan teliti untuk mengetahui perosak mana yang harus anda lawan. Semasa memeriksa semak, perhatikan keadaan dahan. Sekiranya kelihatan seperti terbakar, semak anda akan terkena ngengat ginjal. Sekiranya buah pinggang besar dan menyerupai kepala kubis, ini adalah "kerja" tungau buah pinggang. Plak di hujung dahan berbicara mengenai cendawan serbuk, dan lubang di dalam dahan menunjukkan kekalahan semak dengan casing kaca. Dahan yang terkena perlu dipotong. Ini juga berlaku untuk dahan lama, tunas tumbuh di dalam semak, dahan dengan mekar dan umumnya semua cabang "mencurigakan".

Sebelum mencuba "artileri berat" racun serangga kimia, tukang kebun biasanya menggunakan ubat-ubatan rakyat lama yang baik. Tanah di sekitar semak disiram dengan air panas dengan sejumlah kecil kalium permanganat atau soda. Dahan semak juga ditumpahkan dengan larutan panas ini menggunakan tin penyiram..

Satu lagi ubat yang pasti digunakan oleh penduduk musim panas ialah sulfat tembaga (50-100 g setiap 10 liter air). Kepekatan ubat bergantung pada usia tanaman dan tahap kerosakannya (semakin tua tanaman dan semakin banyak kerosakan, semakin tinggi kepekatannya). Pada asasnya, untuk rawatan dengan tembaga sulfat satu semak kismis atau gooseberry pada musim bunga, larutan 1-1.5 liter diperlukan.

Untuk rawatan penyakit, tukang kebun juga banyak menggunakan cecair Bordeaux - 100 g tembaga sulfat, 100 g lendir dan 10 l air. Ini cukup untuk mengatasi 10 semak gooseberry dan currant. Penting agar larutan itu digunakan dalam masa lima jam setelah penyediaan - selepas waktu ini, kapur yang terdapat dalam campuran Bordeaux akan mulai melekat bersama-sama menjadi gumpalan dan menyumbat kaleng penyiram.

Baru-baru ini, ahli biologi (Bitoxibacillin, Fitosporin, Trichophytum, Mikosan, dll.) Semakin mendapat populariti untuk memerangi penyakit. Semuanya baik, tetapi harus diingat bahawa ubat ini berfungsi pada suhu 8 ° C atau lebih tinggi, sementara rawatan pencegahan musim bunga pertama bermula sebaik sahaja salji mencair. Jadi, keberkesanan dana di atas pada awal musim bunga akan sangat rendah

Untuk mengawal perosak kismis dan gooseberry, ikuti cadangan berikut:

Sebelum bengkak buah pinggang

1. Cabang dan pucuk dengan tanda kerosakan akibat cendawan tepung, casing kismis, sarung, pseudoscutum, tungau currant dipotong hingga ke permukaan tanah dan dibakar. Jangan membuang cawangan ini ke dalam kompos - ini adalah substrat siap pakai untuk perkembangan penyakit dan perosak! Tetapi abu selepas pembakaran boleh digunakan sebagai baja.

2. Daun yang gugur juga dibakar. Lorong, serta tanah di sekitar semak, dilonggarkan, sehingga mengurangkan kemungkinan terjadinya jangkitan seperti anthracnose dan septoria dan melegakan tanaman ulat rama-rama.

Tempoh pembengkakan dan pembengkakan buah pinggang

1. Untuk mencegah pencerobohan tepian hempedu daun dan batang kismis, lapisan mulsa setebal 6 cm diletakkan di tanah di sekitar semak (gunakan gambut).

2. Semak currant banyak disiram dengan air panas (60-70 ° C) - ini akan membantu memusnahkan telur aphid.

3. Untuk mengawal perosak, semak disembur dengan larutan penyediaan Aktara, Angio, Decis, Karbofos, Actellik, Confidor, Actofit.

4. Untuk memerangi kutu daun, serangga skala, rama-rama ginjal, kumbang, raspberi, kumbang raspberry, Fufanon (10 ml per 10 l air) digunakan, menghabiskan 1.5 l larutan untuk setiap belukar dewasa.

5. Untuk memerangi rama-rama gooseberry gunakan larutan Karbofos (15 ml per 10 l air).

6. Terhadap rama-rama rama-rama, semak kismis disembur dengan Iskra (1 tablet per 10 liter air), atau 0.1% Actara.

Pemprosesan anggur pada awal musim bunga

Dari cara anda memproses anggur pada awal musim, ini bergantung secara langsung pada apakah buah itu akan berbuah. Penjagaan anggur pada musim bunga bermula dengan pengumpulan sampah, pemangkasan tanaman anggur kering, penyingkiran pucuk yang rosak, penanaman.

Musuh utama anggur adalah penyakit kulat. Rawatan pencegahan pertama bermula setelah bahan penutup musim sejuk dikeluarkan daripadanya. Pada masa ini, larutan tembaga sulfat atau cecair Bordeaux 2% dapat digunakan. Juga pada masa ini, pokok anggur dapat dirawat dengan larutan besi sulfat (berdasarkan 200 g ubat per 10 liter air), rawatan ini akan membantu melindungi bukan hanya dari penyakit, tetapi juga serangga berbahaya yang musim sejuk di bawah kulit kayu.

Semasa pembukaan buah pinggang, anggur dirawat dengan persiapan terhadap kutu anggur (Vermitek, BI-58, dll.).

Pemprosesan epal dan pir pada awal musim bunga

Sebelum tunas mulai mekar, batang pokok dan tanah di sekitarnya dapat disembur dengan larutan urea (300 g per 10 liter air). Rawatan sebegini akan membantu memusnahkan perosak yang terlalu sejuk..

Pada periode sebelum pemula, apa yang disebut "penyemburan biru" dilakukan menggunakan campuran Bordeaux. Rawatan tepat pada masanya dengan ubat ini akan melindungi pokok buah dari kudis dan moniliosis. Sebagai peraturan, sehingga tunas mekar, larutan campuran Bordeaux 2% digunakan, dan kemudian - sudah 1%.

Pemprosesan Raspberry Musim Semi

Sebaik sahaja tempoh suhu positif stabil bermula, tukang kebun mula melepaskan semak raspberry dari pucuk mati dan berpenyakit dan menyemburkan semak dengan campuran Bordeaux. Untuk melakukan ini, ambil 400 g kapur, 300 g tembaga sulfat dan cairkan semuanya dalam 10 liter air.

Kesan yang baik juga diperoleh dengan menyemburkan tanah dengan larutan urea (50 g sulfat tembaga dan 300 g urea per 10 liter air). Kira-kira 2.5 l campuran akan diperlukan untuk memproses 10 meter persegi tanah.

Banyak tukang kebun memproses semak raspberry dengan larutan besi sulfat dalam perkadaran 100 g zat per 5 liter air. Biasanya, penyemburan setiap semak memerlukan kira-kira 0.5 l larutan. Resipi di atas akan membantu melindungi raspberry daripada jangkitan, serta perosak utamanya - kumbang raspberry, lalat batang, kumbang raspberry strawberi, tunas empedu. Dan agar perosak baru tidak berpeluang membahayakan tanaman, tanah yang digali hingga kedalaman 10 cm dirawat dengan larutan Fufanon (20 ml ubat per 10 l air).

Persediaan berikut mengatasi hama raspberry: Actellik - 15 ml per 10 liter air (sekurang-kurangnya 200 ml larutan diperlukan untuk setiap semak), Karbofos - 75 g per 10 liter air (1 liter per 1 semak). Karbofos juga digunakan untuk profilaksis terhadap gelas - 6 g bahan dilarutkan dalam 1 liter air - penyelesaian ini cukup untuk memproses lima semak.

Pemprosesan spring plum dan ceri

Penyemprotan plum dan ceri plum pertama pada musim bunga dilakukan sebelum aliran getah bermula. Untuk melindungi pokok dari perosak, seperti kutu buah, kutu daun, rama-rama plum, kumbang dan lain-lain, anda boleh menggunakan persediaan Iskra, Fufanon, Karbofos, dll..

Untuk melindungi pokok plum dari penyakit - gnomoniasis, kleasterosporiosis, busuk buah, gummosis dan lain-lain - disarankan untuk menyemburkan pokok dengan larutan urea (300 g zat per 10 liter air) atau menggunakan larutan tembaga sulfat 2%, atau cairan Bordeaux 2%. Bulatan batang juga memproses.

Pastikan memutihkan plum untuk melindungi mereka dari selaran matahari, perubahan suhu, serta serangga dan larva mereka yang musim sejuk di kulit kayu.

Pemprosesan Persik pada Musim Bunga

Peach mula disembur sebelum tunas terbuka, tetapi ketika suhu udara sudah mencapai nilai tambah yang stabil.

Tujuan utama rawatan ini adalah memerangi penyakit yang teruk - daun kerinting. Di samping itu, prosedur ini akan menyumbang kepada pemusnahan semua perosak yang berjaya musim sejuk, bersembunyi di kulit kayu dan pucuk pokok. Dalam kes ini, racun kulat digunakan, di mana tembaga ada (tembaga sulfat, cecair Bordeaux, dll.).

Penyemburan tahap kedua dilakukan pada akhir Mac - awal April, sebelum tunas dicalonkan. Penyemburan ketiga dilakukan pada awal Mei, ketika kutu aktif membiak..

Mahkota persik disembur dari perosak oleh Aktofit - dalam kadar 40 ml per baldi air. Lingkaran batang dekat dirawat dengan Planriz - 330 ml per 10 l air. Juga popular adalah ubat seperti Trichodermin (20 g per 10 l air), Bitoxibacillin (10 ml setiap baldi air).

Pada peringkat kedua rawatan musim bunga, urea (300 g zat, 10 l air, 50 g tembaga sulfat) digunakan, larutan besi sulfat (500 g zat per 5 l air), larutan tembaga sulfat (50 g per 5 l air).

Apabila suhu udara ditetapkan pada suhu 14 ° C, anda boleh merawat persik dengan penyediaan Skor, yang akan melindungi dari daun kerinting, cendawan serbuk dan busuk kelabu. Untuk melakukan ini, sediakan larutan 2 g bahan dan 8 l air.

Memproses ceri pada musim bunga

Taburkan ceri dan ceri sebelum memulakan aliran getah. Untuk tujuan ini, sapukan larutan 2% sulfat tembaga atau cecair Bordeaux, serta besi sulfat (200 g zat per 10 liter air). Juga untuk penyemburan pertama, tukang kebun menggunakan urea (300 g setiap baldi air). Langkah-langkah ini akan membantu melindungi pokok daripada kutu daun, kutu dan perosak lain dan larva mereka, serta melindungi mereka dari luka bakar, bintik ungu dan kudis. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, maka penyemburan lebih lanjut dari penyakit mungkin tidak diperlukan. Sekiranya anda masih tidak dapat mengelakkan jangkitan, ubat berikut digunakan untuk rawatan: Skor (berkesan melawan coccomycosis), Polyram (akan mengatasi anthracnosis), Topsin-M (digunakan untuk melawan moniliosis), dll..

Cara merawat kismis pada musim bunga dari perosak dengan air mendidih

Memproses kismis pada musim bunga dari penyakit dan perosak adalah langkah yang diperlukan jika tukang kebun ingin menuai pada musim panas. Prosedur ini tidak boleh diabaikan, merujuk kepada penyemburan semak pada musim gugur. Semua larva parasit, spora kulat tidak dapat dimusnahkan. Sebahagiannya, mereka tetap musim sejuk di korteks, ginjal, dan pada musim bunga setelah terbangun mereka akan mula memusnahkan semak belukar.

Perosak dan penyakit kismis

Perlindungan kismis secara menyeluruh dari perosak dan penyakit pada musim bunga di masa depan akan mempengaruhi hasil panen yang baik. Bergantung pada ragamnya, semak buah lebih kurang terdedah kepada kerosakan. Namun, jika tidak ada langkah perlindungan, budaya yang paling tahan lasak juga berada dalam bahaya..

Penyakit berikut paling kerap dijumpai pada kismis:

  • Cendawan serbuk adalah sejenis penyakit kulat. Gejala muncul pada bulan Mei dengan lapisan putih pada dedaunan, dahan. Lama kelamaan, kulat berubah menjadi buah beri..
  • Bintik putih adalah jamur yang muncul di bilah daun dengan bintik-bintik coklat. Mereka cerah menjelang Julai. Batas coklat terbentuk di tepi bintik..
  • Anthracnose juga tergolong dalam kulat. Penyakit ini menampakkan diri dengan bintik-bintik warna merah di piring daun. Lama kelamaan, mereka mulai bertambah besar, menjadi bola.
  • Terdapat dua jenis karat. Sekiranya jerawat berwarna oren telah terbentuk di bahagian belakang plat daun, maka penyakit seperti ini disebut kerang. Sekiranya kepingan ditutup dengan bintik kecil warna merah, maka karat jenis ini disebut kolumnar.
  • Terryness ditunjukkan oleh perubahan bentuk kepingan kepingan. Ia memanjang dengan hujung yang tajam. Bentuk perbungaan berubah. Mereka menjadi tidak subur dan tidak membentuk ovari..
  • Mozek berjalur ditunjukkan oleh kekuningan daun. Pertama, ia merebak di sepanjang urat. Corak seperti web muncul di kepingan lembaran.

Penyakit mempengaruhi kismis kerana penjagaan yang buruk, tempat tidur yang tersumbat, cuaca hujan dengan suhu yang tidak stabil. Selalunya, serangga bertindak sebagai pembawa patogen. Untuk kismis, serangga berikut dianggap paling berbahaya:

  • Ngengat ginjal paling kerap menetap pada budaya dengan buah-buahan putih dan merah. Serangga beri hitam kurang suka. Hama dalam bentuk larva berhibernasi di bawah kulit kayu. Pada musim bunga ia memakan tunas semak, berubah menjadi rama-rama. Telur rama-rama dewasa berbuah.
  • Aphid menetap dalam kelompok besar di dedaunan muda, pucuk hijau. Serangga minum jus, memusnahkan tanaman.
  • Ognevka adalah kupu-kupu kecil yang suka bertelur di dalam bunga. Larva yang dihasilkan memakan buah, daun.
  • Kutu ginjal adalah pembawa penyakit yang tidak dapat disembuhkan - terry. Serangga itu menetap di dalam ginjal, yang dapat ditentukan oleh peningkatan saiznya yang kuat.
  • Pembuat kaca adalah ulat yang hidup di bawah kulit kayu di dahan semak. Perosak itu memakan kayu, memusnahkan tanaman sepenuhnya.

Langkah pencegahan, perawatan kismis musim semi, pengendalian serangan perosak, menjaga kebersihan tempat tidur, mengurangkan kemungkinan penyakit tanaman.

Matlamat dan objektif mata wang pemprosesan musim bunga

Tujuan utama memproses tanaman kismis adalah pemusnahan parasit musim sejuk, spora kulat. Pada musim bunga, mereka masih tidak aktif. Pada tahap ini, mereka mesti dimusnahkan. Sekiranya kita membiarkan kebangkitan parasit, maka mereka akan mula aktif menyedut jus dari semak, pindah ke penanaman currant baru.

Bila hendak menyemburkan kismis pada musim bunga dari perosak dan penyakit

Adalah mustahil untuk menentukan tarikh yang tepat bila perlu menyemburkan kismis musim bunga dari penyakit. Semuanya bergantung pada cuaca. Musim bunga boleh menjadi awal atau panjang. Masa pemprosesan anggaran jatuh pada 1 April. Di jalan, suhu udara harus ditetapkan sekitar +18 о Process. Pemprosesan dilakukan dalam cuaca tenang dan tidak di bawah sinar matahari. Masa terbaik adalah pagi atau petang. Hari tidak boleh hujan atau berkabut, jika tidak, ubat itu hanya akan dicuci dari cawangan.

Pada musim bunga, currants mungkin memerlukan dua rawatan. Penyemburan primer dilakukan lebih awal, mencegah manifestasi penyakit. Biasanya menggunakan ubat Karbofos dalam kombinasi dengan Skor. Dos mengikut arahan. Rawatan primer cukup 1 kali, asalkan budaya musim lalu tidak dipengaruhi oleh penyakit. Sekiranya semak sangat sakit, maka 2 minggu selepas rawatan pertama, semburan lain dilakukan.

Pemprosesan sekunder dilakukan mengikut hasil pemeriksaan kismis. Pada musim bunga, sebelum berbunga, perhatikan tunas, kulit kayu, daun mekar. Sekiranya tanda-tanda perosak atau penyakit dapat dilihat, maka kitar semula diperlukan.

Adakah terdapat perbezaan dalam pemprosesan currant merah, hitam dan putih

Prinsip memproses kismis yang membawa buah beri dengan warna yang berbeza tidak berbeza. Perosak dan penyakit mempengaruhi semua jenis pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, semasa memilih ubat, perlu dipertimbangkan nuansa kecil. Perosak suka mengasingkan kismis:

  • kultur aronia paling kerap dirosakkan oleh ikan mas, kutu tunas, dan tungau buah pinggang;
  • kutu daun empedu, daun sawi, rama-rama tunas tumbuh pada budaya dengan beri putih dan merah.

Semasa memproses jenis kismis tertentu pada musim bunga, mereka menekankan perosak yang paling jelas.

Cara menyemburkan kismis pada musim bunga dari penyakit

Terdapat banyak ubat yang baik untuk menyemburkan semak kismis pada musim bunga dari perosak dan spora kulat. Yang paling popular adalah urea dan tembaga sulfat. Selalunya kedua-dua ubat ini digunakan dalam kompleks. Untuk merawat pokok renek pada awal musim bunga, 50 g sulfat tembaga, 0,7 kg urea diambil setiap 10 l air. Setiap bahan dicairkan secara berasingan dalam 5 l air, selepas itu larutan dicampurkan..

Currants boleh dirawat dengan hanya satu ubat. Bahagian 10 liter air diambil sama. Namun, ada satu peringatan. Tembaga sulfat merosakkan parasit. Urea adalah baja nitrogen yang sangat baik untuk memberi makan daun. Lebih berkesan menggunakan ubat secara menyeluruh.

Nitrafen digunakan untuk merawat kismis musim bunga dari perosak pada masa lalu. Dadah itu dilarang, hilang dari penjualan. Sekarang dia telah muncul semula. Nitrafen dengan sempurna memusnahkan spora perosak musim sejuk pada jamur. Penyelesaian kerja disediakan dari 10 l air dan 300 g bahan.

Dalam tindakannya, Penyediaan 30 tidak berbahaya bagi kismis. Bahan kimia tersebut tidak menyebabkan kulit kayu terbakar. Setelah diproses, dahan ditutup dengan filem nipis, di mana kulat, perosak dan larva mereka mati. Prasasti "tambah" pada bungkusan dengan ubat menunjukkan adanya bahan tambahan, misalnya, racun serangga. Larutan kerja dicairkan mengikut arahan kepada 10 liter air. Dos ubat 30 bergantung pada bahan tambahan dan biasanya berbeza antara 200-500 g.

Tukang kebun campuran Bordeaux menyelamatkan hampir semua tanaman, termasuk kismis. Komposisi ubat adalah kapur dan tembaga sulfat. Tidak ada gunanya merawat kismis dengan musim bunga dengan campuran Bordeaux dari hama yang ditaburkan, kerana bahan kimia tersebut tidak membahayakan serangga. Ubat ini berkesan dalam meneutralkan kulat. Ketekalan penyelesaian kerja bergantung pada masa pemprosesan. Dengan pencairan pertama pada musim bunga sebelum pengaktifan buah pinggang, campuran 3% dicairkan. Pada akhir musim bunga, setelah berdaun, tetapi sebelum berbunga, gunakan larutan 1%.

Dalam video tersebut, mereka mengajarkan pelajaran mengenai penyediaan diri campuran Bordeaux:

Pencegahan Penyakit Currant Spring

Semasa merawat blackcurrant dari perosak pada musim bunga, anda boleh menggunakan bukan sahaja bahan kimia yang berkesan, tetapi juga agen pencegahan.

Ubat "Profilactin FEM" membantu memusnahkan pada ranting perosak musim sejuk. Kecekapan dicapai apabila larutan kerja dibawa ke suhu +40 о С.

Topaz boleh digunakan untuk merawat dan mencegah penyakit. Ubat ini mencegah kerosakan pada semak oleh cendawan tepung, dan juga karat..

Penyediaan HOM mengandungi oksiklorida tembaga dalam komposisinya. Currants dirawat dengan larutan yang berfungsi untuk mencegah bintik, karat, dan antraknosa..

Cara merawat kismis pada musim bunga dari perosak

Racun serangga digunakan untuk menyemburkan kismis pada musim bunga dari perosak. Bahan kimia praktikalnya selamat untuk tubuh manusia. Pemprosesan dilakukan pada musim bunga sebelum atau selepas berbunga.

Fufanon mampu memusnahkan hampir semua parasit yang diketahui. Penyelesaian kerja dibuat dari 10 l air dan 10 ml racun serangga. Penggunaan anggaran - 1 liter setiap belukar.

Dari kutu dan perosak lain, racun serangga Actellic KE membantu dengan baik. Penyelesaian kerja untuk memproses pokok renek pada musim bunga disediakan dari 2 l air dan 2 g serbuk kering.

Ubat terbaik untuk kutu daun adalah Aktara KS. Selepas satu kali rawatan kultur beri pada musim bunga, serangga tidak muncul selama 2 bulan. Penyelesaian kerja disediakan dari 10 l air dan 2 g pati pekat.

Rawatan perosak Urea pada awal musim bunga

Urea membolehkan anda menyelesaikan dua masalah sekaligus: menyingkirkan bakteria patogen, perosak dan memperkayakan tanaman dengan nitrogen pada musim bunga. Pemprosesan primer dilakukan pada semak kosong hingga pembengkakan buah pinggang. Penyelesaian kerja disediakan dari 10 l air dan 0,5-0,7 kg urea. Kadar aliran anggaran 2.5 l / 10 m 2. Pemprosesan semula dilakukan sekiranya kekurangan nitrogen, yang ditentukan oleh kekuningan dedaunan.

Rawatan kismis dengan air mendidih pada awal musim bunga dari perosak

Semasa menjaga kismis pada musim bunga, memerangi penyakit dan parasit dapat dilakukan dengan cara orang tua. Air direbus di atas tungku atau api. Cawangan semak pada awal musim bunga sebaik sahaja salji mencair. Air mendidih dituangkan ke dalam tin penyiram dan seluruh semak ditaburkan. Air panas memusnahkan spora kulat dan parasit musim sejuk.

Cara melindungi kismis dari perosak pada musim bunga dengan racun kulat

Racun kulat adalah kaedah paling berkesan untuk menyelamatkan tanaman buah. Untuk memproses semak kismis pada musim bunga dari perosak, Skor paling kerap digunakan. Fungisida yang lebih berkesan akan melindungi semak beri bersama dengan Karbofos.

Kedua-dua ubat dilarutkan dalam satu bekas dengan dos yang dinyatakan dalam arahan. Biasanya cukup untuk currants satu rawatan dengan bermulanya musim bunga awal. Sekiranya semak sangat sakit pada musim luruh, maka selepas 2 minggu mereka menyembur lagi.

Taburkan currants pada musim bunga dari perosak dengan tembaga sulfat

Selepas salji mencair pada musim bunga, masih ada dedaunan dan tunas yang bengkak di dahan. Tumbuhan dapat dibasmi kuman dengan selamat dengan sulfat tembaga. Bahan dalam bentuk serbuk biru adalah antiseptik dan racun kulat tindakan sentuhan. Kepekatan larutan adalah kuat. Kulit kismis tidak akan terjejas, dan semua parasit dan patogen akan mati. Penyelesaiannya disediakan dari 100 g bahan kering per 10 l air. Untuk keberkesanan, 25 g sabun boleh dilarutkan. Seluruh semak dan tanah yang berdekatan dengannya dirawat dengan larutan yang berfungsi.

Penyemburan kismis dari perosak pada musim bunga dengan ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat selalu dipandang tinggi, dan ia digunakan sejak awal. Resipi yang paling popular untuk memproses pokok renek berry:

  • Infusi tembakau disediakan selama 2 hari dari 10 g air panas dan 0,4 kg daun. Analog bahan mentah yang baik adalah shag. Infusi ditapis, dicairkan 1: 1 dengan air, 50 g sabun ditambahkan ke 10 liter cecair.
  • Penyerapan bawang putih disediakan dari 10 liter air dan 0.4 kg kepala. Bahan-bahannya dicampur dengan teliti, disaring dan segera digunakan untuk diproses. Sebagai ganti kepala untuk infusi, anda boleh mengambil 150 g dedaunan bawang putih kering, tetapi anda harus berkeras sekurang-kurangnya sehari.
  • Infus Celandine disediakan dari 10 liter air dan 1 kg daun kering. Larutan disuntik selama 1,5 hari, setelah itu cairan disaring dan segera digunakan untuk memproses penanaman.
  • Infusi mustard disediakan dari 10 liter air dan 200 g serbuk. Infusi berlangsung 2 hari. Cecair ditapis, dicairkan dengan air 1: 5. Untuk 10 l larutan cair, anda boleh menambah 40 g sabun cuci.
  • Penyerapan abu disediakan dari 10 liter air dan 0.3 kg serbuk. Selepas penapisan, 40 g sabun dilarutkan..

Untuk penyediaan infus mengikut resipi lain, bahagian atas tomato, sekam bawang, tansy, dan jerami segar digunakan. Mortar membantu melawan parasit currant pada musim bunga.

Kesimpulannya

Rawatan kismis musim bunga dari penyakit dan perosak harus dirancang seawal musim luruh. Langkah tepat pada masanya akan menyelamatkan buah beri dan pokok renek.

Memproses kismis dari penyakit dan perosak - 15 aset tetap dan ciri prosedur

Untuk mendapatkan hasil panen currant yang baik, tidak cukup untuk menjalankan praktik pertanian tradisional untuk semua tanaman buah - menanam, menyiram, menanam, memberi makan. Tumbuhan ini rentan terhadap berbagai penyakit dan parasit, oleh itu, ia memerlukan pencegahan secara berkala. Pemprosesan pokok renek dilakukan tepat pada waktunya. Sebelum memulakan penyemburan, perlu menyiapkan tanaman dan tanah di sekitarnya dengan betul. Kejayaan profilaksis sangat bergantung pada pilihan ubat yang betul - bergantung pada keadaannya, ia boleh menjadi ubat kimia atau ubat-ubatan rakyat.

Tarikh rawatan kismis hitam, merah dan putih: musim bunga, musim panas dan musim luruh

Rawatan pencegahan semak currant dilakukan dalam masa yang diperuntukkan dengan ketat. Sekiranya tanaman itu sakit, maka ia harus segera dirawat setelah gejala dikesan. Mengenai keterangan dan ciri-ciri pelbagai kismis kismis hitam yang dibaca di sini.

Penjagaan musim bunga dan penyemburan pencegahan disarankan pada awal Mac, tetapi, bergantung pada wilayahnya, waktunya mungkin berbeza:

  • di selatan - minggu pertama bulan Mac;
  • bahagian tengah - dari pertengahan hingga akhir bulan Mac;
  • jalur utara - dekad pertama bulan April;
  • wilayah selatan Siberia Barat, Ural - dari awal hingga pertengahan April;
  • Siberia Timur - dari dekad kedua April hingga Mei.

Melihat cuaca, perkara utama adalah tidak ketinggalan pemanasan yang tajam, yang menyebabkan pembengkakan buah pinggang yang cepat.

Penetapan suhu udara yang stabil pada tahap +5 ºС adalah titik rujukan utama, yang bermaksud bahawa anda boleh mula menyemburkan.

Pada musim panas, rawatan kimia dilakukan hanya jika penyakit atau tanda-tanda kerosakan perosak dikesan. Untuk pencegahan gunakan hanya produk biologi atau resipi rumah yang tidak memberi kesan berbahaya pada masak buah beri. Mengapa blackcurrant tidak berbuah, cari di sini..

Pada musim luruh, rawatan terdiri daripada penyediaan tanah yang betul untuk musim sejuk, serta penyemburan pencegahan dengan agen pelindung. Lebih baik melakukannya dalam cuaca kering dan sejuk (tetapi tidak lebih rendah daripada 5 darjah).

Jangkamasa: sebelum, semasa dan setelah berbunga, semasa pematangan buah beri dan buah

Kaedah memproses currant juga bergantung pada tahap kitaran hidup tanaman:

  1. Sebelum tumbuh, semak harus dirawat dengan vitriol atau urea - ini akan memusnahkan spora kulat atau larva perosak tahan musim sejuk. Tukang kebun yang berpengalaman pada akhir Februari - awal Mac, sementara salji menetap, tuangkan semak dengan air mendidih. Sehingga tempoh hibernasi berakhir, anda boleh mencurahkan air mendidih ke atas semak. Ini tidak akan mendatangkan bahaya kepada tanaman dan akan melegakan masalah yang mungkin berlaku pada masa akan datang..
  2. Semasa berbunga, lebih baik menahan diri dari memproses pucuk. Sekiranya benar-benar diperlukan, anda boleh menggunakan agen biologi atau melakukan rawatan tempatan terhadap kawasan yang terkena pada semak berbunga.
  3. Pada saat munculnya daun pertama, kutu ginjal dicegah dengan cairan Bordeaux atau racun kulat bio.
  4. Setelah kismis berkembang, semasa ovari, jika perlu, anda boleh taburkan dengan ubat-ubatan rakyat.
  5. Semasa berbuah, ketika beri muncul, penggunaan produk biologi juga dibenarkan. Tetapi 7-10 hari sebelum pengambilan buah beri yang dijangkakan, semua pemprosesan harus dihentikan.

Mengapa currants sakit, dan dari mana parasit mereka dirawat

Ejen penyebab penyakit currant adalah virus, kulat dan perosak. Sebab jangkitan tumbuhan terletak bukan hanya pada kehadiran patogen. Untuk mengaktifkan sumber penyakit, diperlukan kombinasi keadaan tambahan:

  • jumlah nutrien yang tidak mencukupi;
  • perubahan suhu secara tiba-tiba;
  • kekurangan atau lebihan kelembapan.

Faktor-faktor ini mengurangkan daya tahan tanaman dan berfungsi sebagai tanah yang baik untuk habitat patogen..

Penyakit currant

Penyemprotan semak pada musim bunga pencegahan yang bertujuan untuk mencegah perkembangan:

  1. Artaknose - ditunjukkan oleh bintik-bintik coklat ubi kecil di piring daun. Menggabungkan satu sama lain, formasi tersebar di seluruh tanaman, menyebabkan kematiannya.
  2. Karat adalah penyakit kulat yang disertai dengan kemunculan anjing laut berwarna kuning-oren di bahagian belakang daun. Daun bertukar menjadi kuning dengan cepat dan kemudian jatuh.
  3. Septoria (bercak putih). Dengan penyakit ini, daun tanaman menjadi putih dan ditutup dengan bintik-bintik gelap..
  4. Pembalikan (terry), di mana bentuk daun berubah, bunga kering, buah tidak terbentuk.
  5. Jamur - Cendawan serbuk Amerika (sferoteka), yang dimanifestasikan oleh lapisan keputihan pada daun, yang secara beransur-ansur menebal, mengubah bentuk daun daun. Dari daun, kulat boleh merebak ke pucuk atau buah..
  6. Cendawan serbuk Eropah adalah plak seperti sarang laba-laba yang menutupi dedaunan, menyebabkannya melengkung, kering dan gugur. Penyakit ini lebih kerap berlaku pada arus merah.
  7. Mozek berjalur - penyakit mematikan untuk kismis, yang memerlukan pemusnahan segera seluruh semak. Ia muncul sebagai corak kuning atau merah terang yang terbentuk di sekitar urat pada daun.

Jika tidak dijaga, penyakit ini dapat memusnahkan seluruh tanaman currant dalam beberapa tahun. Oleh itu, rawatan musim bunga dengan persediaan khas adalah prosedur wajib. Kaedah Agroteknik akan membantu mencegah penyakit kismis - menghilangkan rumpai, penyiangan, penanaman, penyiraman yang kompeten dan makanan yang rasional.

Perosak

Varieti currants, benar-benar tahan terhadap semua jenis parasit, tidak wujud. Oleh itu, setiap belukar berisiko mengalami kerosakan serangga. Yang terakhir, memakan bahagian tanaman yang berlainan, menghabiskannya, menyebabkan penurunan kesuburan atau kematian. Perosak utama currant:

  1. Tungau buah pinggang currant. Ia membiak dengan sangat cepat, dalam masa yang singkat dapat mengumpul seluruh tanaman. Menyebabkan kekurangan tanaman, penumpahan bunga dan beri. Melakukan pembalikan. Ia mempengaruhi tunas kismis, yang kelihatan seperti kepala bulat yang montok.
  2. Tungau labah-labah. Ia tinggal di bahagian bawah plat daun. Tanda utama kehadirannya adalah titik putih kecil di daun. Secara beransur-ansur membelit seluruh semak dengan jaring laba-laba, menghancurkan daun dan mencegah pembentukan ovari.
  3. Perisai. Ia lebih suka terletak di persimpangan keratan daun hingga dahan. Menghisap jus pucuk, daun atau beri, membawa kepada kematian keseluruhan tanaman. Tanda utama kerosakan adalah bintik-bintik kuning gelap yang besar pada daun dan adanya bahan melekit di atasnya.
  4. Aphid. Ia memakan jus currant, secara beransur-ansur memusnahkannya.
  5. Semut. Bahaya serangga ini terletak pada keperluan pembiakan dan perlindungan lebih lanjut terhadap koloni aphid. Anthills, didirikan berhampiran semak currant, memperlambat perkembangannya.
  6. Aphid hempedu. Ini memakan jus daun muda, mengganggu perkembangan pucuk baru, sehingga memberikan dampak negatif pada kualiti tanaman masa depan. Parasit tersebut dapat dikenali dengan titik merah, bengkak atau tuberkel tidak rata di bahagian atas lempeng daun. Membalikkan daun yang terkena, anda dapat melihat serangga itu sendiri.
  7. Rama-rama kismis. Ulat hijau muda. Makan daun dan membungkus beri dalam lapisan sarang labah-labah yang padat. Pengeluaran semula parasit mengancam kehilangan tanaman sepenuhnya.
  8. Rumah kaca currant. Seekor rama-rama yang larva menembusi pucuk dan memakan jusnya. Daun semak yang terkena menjadi kecil, jatuh sebelum waktunya, dan sebilangan buah beri memperoleh rasa yang sangat masam. Pucuk di mana hama telah menetap, kering dan jatuh secara spontan.

Kismis juga boleh dipengaruhi oleh rama-rama daun, rama-rama dan lalat gergaji. Daun tanaman.

Kaedah Pemprosesan Belukar

Bergantung pada tujuan utama, rawatan semak dapat:

  • pencegahan - dijalankan untuk mencegah penyakit dan menghalau perosak;
  • perubatan - direka untuk memusnahkan agen atau serangga berjangkit;
  • spot, yang melibatkan mengarahkan bahagian tanaman yang terjejas.

Seberapa baik proses pemeliharaan pokok renek dilakukan, kestabilan selanjutnya bergantung.

Latihan

Agar agen racun serangga dapat mencapai tujuan, sebelum menyemburkan semak, anda harus:

  • potong bahagian atas semua cawangan;
  • keluarkan semua pucuk yang berpenyakit, kering, rosak;
  • menyingkirkan dahan lama yang jelas tidak akan menghasilkan tanaman.

Sekiranya terdapat kerosakan kecil pada tanda ginjal, keluarkan secara manual semua buah pinggang yang rosak, atau potong pucuk sepenuhnya. Buah pinggang yang sihat dapat dibezakan dari yang rosak mengikut bentuknya. Mereka di mana kutu telah menetap mempunyai bentuk bulat yang tidak normal. Mengenai ciri-ciri dan penjagaan currants Treasure akan memberitahu bahan ini.

Penyemburan

Prosedur ini dilakukan dengan menggunakan botol penyembur, ke mana cairan yang sesuai dituangkan. Ia boleh menjadi:

  • racun serangga - bahan toksik yang memusnahkan serangga;
  • racun kulat - ubat antijamur;
  • Acaricides - direka untuk mengawal kutu.

Bergantung pada masalahnya, anda boleh menggunakan satu bahan untuk menyembur atau menggabungkan ubat dari pelbagai arah - ini mengoptimumkan proses dan memberikan perlindungan serentak terhadap penyakit dan perosak..

Sebelum menggabungkan agen pencegahan atau terapi yang berbeza, pastikan ia sesuai. Kemunculan endapan selepas kombinasi atau tindak balas kimia yang ganas selama ini bermaksud komposisi yang diperoleh lebih baik tidak digunakan.

Terdapat peraturan untuk menyemburkan kismis hitam, putih dan merah:

  1. Pemprosesan dilakukan pada hari kering dan tenang. Hujan selepas menyemburkan atau menggunakan larutan pada pucuk basah akan mengurangkan keberkesanan prosedur.
  2. Pemprosesan dalam cuaca cerah mungkin tidak berkesan - sinar terang akan menyumbang kepada pengeringan cepat persiapan.
  3. Untuk mengelakkan perkembangan ketahanan patogen, agen rawatan ditukar secara berkala.
  4. Air suhu bilik digunakan untuk melarutkan serbuk dan cecair profilaksis atau terapeutik. Pengecualian adalah agen yang mengandungi vitriol - ia ditambahkan ke dalam air yang dipanaskan hingga 40-50 ° С.
  5. Penyemburan pencegahan dengan larutan asal tidak dilakukan semasa tempoh berbunga..
  6. Semasa penyediaan penyelesaian dan penyebarannya di antara semak-semak, langkah keselamatan dipatuhi. Semasa bekerja dengan agen toksik, sarung tangan, kacamata dan pakaian khas adalah sifat wajib.

Ubat rakyat

Kesan kimia pada tanaman beri tidak selalu dibenarkan. Banyak tukang kebun menggunakan resipi rakyat untuk mencegah penyakit atau kerosakan serangga..

Adakah mungkin untuk menyemburkan semak panas dengan lada panas

Infusi lada panas digunakan untuk memerangi kutu daun. Terdapat dua cara untuk menyediakan produk:

  1. 25 g lada tanah merah dituangkan ke dalam 500 ml air mendidih. Bersikeras 4 jam. Cecair yang disejukkan dilarutkan dalam 5 l air pada suhu bilik. Agar infus melekat pada dedaunan dengan lebih dipercayai, sedikit sabun cair ditambahkan sebelum disembur.
  2. Campurkan 100 g habuk tembakau dengan 20-30 g lada panas, dihancurkan dengan cara yang mudah. Tuangkan campuran 5 liter air suam. Berkeras sehari. Kacau larutan hingga bersih sebelum diproses..
  3. Satu kilogram capsicum digiling dan dituangkan 10 liter air sejuk. Selama satu jam, larutan itu disimpan pada api kecil, dan kemudian berkeras di tempat yang hangat selama dua hari. Sebelum digunakan, pekat disaring dan digunakan pada kadar 250 ml per baldi air.

Memproses infusi lada merah disyorkan dua minggu sekali. Lada panas juga berkesan dalam mengawal slug kebun..

Cara menyemburkan currant berbunga celandine dengan betul

Celandine concentrate berkesan untuk hama labah-labah, kutu daun, honeypots, kudis. Pengumpulan bahan mentah dilakukan pada musim bunga - pada masa ini ketoksikan dan aktiviti biologi tertinggi tanaman diperhatikan. Untuk menyediakan penyelesaian penyemburan, 800 g ramuan segar (akar, batang, daun, bunga) atau 200 g celandine kering dimasukkan ke dalam baldi dan diisi dengan air ke bahagian atas. Tegaskan 12 jam, tapis dan gunakan untuk menyiram tanah di sekitar batang semak. Satu semak memerlukan setengah baldi penyelesaian seperti itu. Dengan pengumpulan serangga yang banyak, akan lebih berkesan mencelupkan hujung cabang hama ke dalam baldi selama 2-3 minit. Pemprosesan semak dilakukan pada awal musim bunga, sebelum berbunga dan segera setelah selesai. Artikel ini akan menceritakan tentang kelebihan dan kekurangan varieti blackcurrant Dobrynya.

Semasa pembentukan ovari, currant tidak dirawat dengan celandine. Racun yang terdapat di dalam tumbuhan mungkin terkumpul pada buah-buahan yang akan datang..

Semasa menggunakan infus celandine, perlu menggunakan sarung tangan pelindung dan untuk mengelakkan titisan cairan pada membran mukus.

Baking dan soda abu mempunyai sifat pembasmi kuman, oleh karena itu dapat digunakan untuk penyakit dan serangan hama, tanpa mengira tahap tumbuh-tumbuhan. Perkara utama adalah tidak melebihi kepekatan semasa penyediaan penyelesaian. Ubat rumah disediakan mengikut resipi seperti:

  1. Dengan cendawan tepung, 80 g baking soda (atau 50 g soda abu) dicairkan dalam baldi air, 40 g sabun parut atau cair ditambahkan. Untuk memproses semak dua kali seminggu.
  2. Dari kotak api, 100 g soda dan 40 g sabun ditambahkan ke dalam baldi air. Penyelesaian yang dihasilkan disembur dengan banyak pada mahkota tanaman. Rawatan semula dijalankan dalam seminggu..
  3. Apabila aphids terjejas, satu mentol disalurkan melalui penggiling daging. Dalam baldi air hantar 20 g bawang besar dan abu soda. Semburkan semak seminggu sekali. 3 minggu sebelum penuaian, prosedur harus dihentikan.
  4. Untuk menghilangkan semut, cukuplah taburkan dengan baking soda tempat pengumpulan terbesar mereka.

Untuk mengelakkan penyakit di semak belukar muda, disarankan untuk merendam anak benih dalam larutan soda selama sehari.

Rawatan semak secara berkala dengan larutan yang mengandungi soda meningkatkan kepekatan biokarbonat di dalam tanah. Ini membantu meningkatkan kesuburan currant..

Abu digunakan untuk memerangi kutu daun, ognevke, cendawan serbuk. Untuk penyemburan, 3 kg abu kayu dituangkan dengan baldi air panas, bersikeras selama dua hari. Cecair siap ditapis, 40 g sabun ditambahkan. Penyelesaian ini juga dapat menjalankan pemakaian kismis..

Untuk melindungi dari semut, daunnya dihabisi abu, dan juga menaburkan tanah di sebelah semak.

Tembakau

Insektisida tumbuhan yang berpatutan. Komponen utama - tembakau, mempunyai kesan toksik pada serangga, sehingga kaldu dapat mencegah serangan kebanyakan perosak. Untuk menyiapkan infus, satu kilogram daun tembakau dituangkan dengan baldi air. Selepas 2 hari, infus ditapis dan 300 g sabun ditambahkan ke dalam cecair. Penyemburan pertama dilakukan sebelum bermulanya musim tanam, dan yang kedua - setelah seminggu. Untuk mengelakkan musim sejuk parasit di dalam tanah, semasa musim luruh melonggarkan bumi di dekat semak, anda boleh mencurahkannya dengan infusi abu, tanpa menambahkan sabun.

Bawang putih

Mengandungi bahan toksik untuk perosak kebun - dallyl sulfide. Tidak menjejaskan kualiti tanaman. Resipi Bawang Putih:

  1. Dua kepala besar dihancurkan hingga konsisten lembik, tuangkan 10 liter air suam, bersikeras hari. Pucuk diproses selama 2-3 hari berturut-turut, setelah seminggu prosedur diulang.
  2. 200 g cengkih bawang putih dicincang dimasukkan ke dalam satu liter air selama lima hari. Untuk penyemburan, 100 ml pekat yang diperoleh digabungkan dengan 5 liter air.
  3. Masukkan 5-7 ulas bawang putih cincang ke dalam balang air setengah liter, bersikeras 3 hari. Saring dan masukkan ke dalam cecair satu sudu teh minyak sayuran dan satu sudu teh sabun cair. Untuk pemprosesan kismis, pengiraan dibuat berdasarkan 60 ml pekat bawang putih per 2 liter air.
  4. 150 g sekam bawang putih kering dituangkan dengan baldi air suam, bersikeras 24 jam di tempat yang hangat. Terikan, menyiram setiap minggu.

Memproses dengan infusi bawang putih akan membantu mencegah perkembangan karat, cendawan tepung, melegakan kutu, kutu daun.

Persediaan

Bahan kimia atau nutrien digunakan untuk melindungi tanaman dari penyakit dan serangga. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan, serta ciri aplikasi..

Amonia

Komponen utama ammonia adalah ammonia. Uap zat ini memusnahkan kutu daun dan parasit lain, menyebabkan kelumpuhan sistem pernafasan mereka. Bau amonia berlarutan pada pucuk untuk jangka masa panjang dan menghalau kemungkinan perosak. Untuk menyediakan penyelesaiannya, tambahkan 50 ml ammonia ke dalam baldi air. Untuk memastikan produk lebih lama di semak, tuangkan satu sudu besar serbuk pencuci ke dalam cecair yang telah siap. Pencegahan dilakukan dengan menggunakan penyiram dengan lubang besar. Kekerapan penggunaan - dua minggu sekali.

Untuk memproses kismis, anda hanya boleh menggunakan larutan ammonia yang baru disiapkan.

Untuk menyingkirkan amonia dari aphid semut, pekat dituangkan ke lubang semut, digabungkan pada kadar 100 ml ammonia per liter air.

Alatar

Insektisida spektrum luas yang kompleks, yang digunakan sebagai pertolongan cemas untuk pelbagai lesi semak, dan juga menghalang aktiviti menyerang patogen. Menurut arahan, untuk rawatan kismis, perlu menggabungkan 5 ml (1 ampul) ubat dengan 3,5 l air. Penyediaan penyelesaian dilakukan secara beransur-ansur. Isi ampul dicampurkan dengan sempurna dengan satu liter air, dan kemudian air yang tersisa ditambahkan.

Alatar adalah ubat ketoksikan sederhana dan dalam dos kecil selamat untuk manusia. Dalam kes ini, pematuhan terhadap peraturan pencegahan adalah wajib. Dilarang merokok atau makan semasa pemprosesan. Sentuhan secara tidak sengaja dengan kulit atau selaput lendir boleh menyebabkan kerengsaan dan luka bakar. Ketidakpatuhan dengan dos yang disarankan dipenuhi dengan keracunan dan tanda-tanda keracunan kimia.

Fitosporin

Ubat antibakteria dan antijamur yang berasal dari biologi. Berkesan dengan cendawan tepung, bintik, karat. Anda boleh menggunakan alat ini di mana-mana peringkat perkembangan tanaman. Kaedah penggunaan Fitosporin bergantung pada bentuk pelepasannya:

  1. Serbuk. Untuk tujuan pencegahan, sebelum menanam kismis dua jam sebelum rawatan yang diinginkan, penyelesaian disediakan pada kadar 10 g produk per 5 l air. Akar diletakkan di dalam larutan yang telah disediakan dan dibiarkan selama 1-2 jam. Untuk menyemburkan dahan dan daun, 5 g bahan dilarutkan dalam 10 l air.
  2. Tampal. Direka untuk penyediaan larutan pekat. Ubat ini dicairkan dalam air dalam nisbah 1: 2. Untuk memproses keratan kismis, 4 tetes pekat ditambahkan ke 200 ml air. Untuk penyemburan - 3 sudu teh setiap baldi air.
  3. Cecair Digunakan untuk menyemburkan daun currant. 10 tetes ubat dilarutkan dalam 200 ml air.

Semula dirawat setiap dua minggu sekali..

Fitoverm

Ubat yang agak berbahaya dengan tahap pendedahan yang tinggi terhadap kutu daun, kutu dan perosak lain. Menembusi badan parasit ketika memakan daun yang dirawat atau pada saat penyemburan. Ia mempunyai kesan lumpuh pada sistem saraf serangga, yang menyebabkan kematiannya.

Untuk merawat pokok renek, tambahkan ampul Fitoverma dalam 2 liter air, campurkan dengan teliti, dan kemudian isi padu air menjadi 10 liter. Kadar penggunaan untuk satu semak kismis - 1.5 liter.

Fitoverm dilarang bercampur dengan cara lain yang berasal dari bahan kimia atau biologi.

Cecair Bordeaux

Komponen utama ubat ini adalah sulfat tembaga dan lendir. Tembaga memberi kesan buruk kepada organisma kulat, dan susu limau mengurangkan tindak balas asid vitriol. Penyemburan dilakukan dalam tiga peringkat:

  • sebelum pembengkakan buah pinggang - penyelesaian 3%;
  • pada bulan Mei - penyelesaian 1% (jika perlu, rawatan kedua dapat dipindahkan ke tempoh musim panas atau musim gugur awal);
  • pada bulan November - penyelesaian 3%.

Untuk penyemburan, anda boleh membeli cecair Bordeaux siap pakai atau menyediakannya sendiri. Untuk melakukan ini, 300 g kapur dilarutkan dalam lima liter air, ditapis. Gabungkan secara berasingan 300 g tembaga sulfat dengan lima liter air. Tuangkan cecair ke dalam satu bekas dan campurkan.

Penggunaan cecair Bordeaux selari dengan bahan lain adalah dilarang. Memproses di bawah cahaya matahari yang terang boleh menyebabkan luka bakar daun..

Vitriol

Tembaga sulfat (tembaga sulfat) dan besi sulfat (ferrous sulfate) memberi kesan buruk kepada kebanyakan jangkitan dan serangga kulat. Kaedah aplikasi:

  1. 300 g tembaga sulfat dalam 10 liter air. Ia digunakan sebelum tunas terbuka untuk memusnahkan spora atau larva yang terlalu lama. Sekiranya rawatan diperlukan setelah tunas kismis berkembang, ia dilakukan dengan larutan 1% (100 g vitriol per baldi air).
  2. 250 g besi sulfat per 10 l air (larutan 2.5%). Digunakan pada awal musim bunga untuk mencegah penyakit kulat..

Kedua-dua tembaga dan besi sulfat adalah bahan toksik. Semasa menggunakannya, semua langkah keselamatan harus dipatuhi. Untuk mengelakkan melebihi kepekatan besi atau tembaga di dalam tanah, disarankan untuk menggunakan larutan vitriol secara bergantian.

Karbofos

Sebatian organofosfar dengan sifat racun serangga yang tinggi. Dalam hortikultur, ia digunakan untuk memerangi hempedu, kutu daun, kutu, ngengat ginjal, kudis. Terdapat dalam bentuk serbuk, tablet, butiran, cecair, emulsi. Cara pemprosesan dilakukan tiga kali - apabila tunas terbuka, semasa pembentukan perbungaan, sebulan sebelum buah matang. Untuk menyemburkan satu semak, anda memerlukan 1.5 liter larutan yang disediakan dari 10 liter air dan 75 g ubat.

Penggunaan malathion secara berkala boleh menyebabkan perkembangan daya tahan pada patogen.

Fungisida kimia yang menghalang aktiviti pembiakan spora kulat dan mengurangkan perkembangan penyakit ini. Kesan terapi dari aplikasi hanya akan berlaku apabila rawatan currants dilakukan pada hari-hari pertama jangkitan. Penggunaan untuk tujuan pencegahan memberikan hasil yang baik, dengan syarat tidak ada tanaman yang dijangkiti di dekat semak yang dirawat.

Untuk menyemburkan semak, disediakan larutan 2 ml bahan dan satu liter air. Pencegahan dilakukan dua kali, dengan selang waktu 10 hingga 12 hari. Belukar yang sakit dirawat setiap 8 hari. Bilangan maksimum semburan - 4 setiap musim.

Ubat Skor sesuai dengan kebanyakan racun serangga dan racun kulat, kecuali ubat dengan reaksi alkali. Walaupun begitu, sebelum menggabungkan cara yang dipilih, anda harus membaca dengan teliti arahan untuk semua komponen andaian dan mengesan kemungkinan reaksi interaksi.

Urea

Urea adalah baja berbutir dengan kandungan nitrogen yang tinggi. Digunakan untuk mengawal perosak dan patogen. Untuk menyembur semak menggunakan larutan yang disediakan pada kadar 50-70 g urea per liter air. Prosedur ini dilakukan sebelum permulaan musim tanam.

Dalam situasi sukar, rawatan semak dilakukan dengan larutan yang disediakan dari urea dan vitriol (masing-masing 300 g) ditambahkan ke 10 l air.

Video

Mengenai perlindungan kismis dari perosak dan penyakit, lihat videonya:

Kesimpulannya

  1. Tidak kira apa jenisnya, currants mudah dijangkiti atau kesan berbahaya dari perosak serangga.
  2. Agar rawatan antijamur atau antiparasit berjaya, perlu melakukan persiapan yang betul untuk prosedur ini.
  3. Waktu pemprosesan mungkin berbeza bergantung pada keadaan cuaca atau keadaan cuaca..
  4. Untuk pencegahan atau pada peringkat awal lesi, agen biogenik digunakan. Aplikasi kimia memerlukan tanaman dengan kawasan kerosakan yang luas.
  5. Perancangan untuk penyemburan pencegahan akan bermula pada musim gugur - ini akan membantu mengelakkan kekecohan dan menjalankan rawatan dengan ubat yang tepat pada waktu yang tepat..

Dapatkan maklumat mengenai jenis currant merah terbaik di pautan ini..