Pemangkasan pokok dan pokok renek musim bunga

Menanam kebun hanyalah langkah pertama untuk mendapatkan tanaman. Agar dia berbuah dengan baik dan tidak sakit, pokok pemangkasan diperlukan. Mereka membuatnya pada musim bunga dan musim luruh. Bercakap mengenai musim bunga.

Dengan memotong tanaman, anda akan mencederakannya. Oleh itu, sangat penting untuk memilih jenis dan kualiti alat yang anda gunakan. Itu bergantung kepada mereka sama ada pokok itu akan pulih dengan cepat..

Cabang disyorkan untuk dipotong dengan pisau. Secateurs lebih mudah, tetapi lebih berbahaya: memampatkan kayu dengan kuat, dan kemudian luka sembuh lebih lama. Agar kebun pulih lebih cepat, pemotongan mestilah sama rata. Ini hanya dapat dicapai dengan pisau kebun..

Pemangkasan pokok buah-buahan pada musim bunga

Bagi tukang kebun amatur, persoalan sering timbul: bila hendak memangkas pokok buah pada musim bunga, adakah mungkin setelah aliran getah bermula? Semuanya bergantung pada keadaan taman anda. Batangnya pecah, dahan pecah di bawah berat salji? Sudah tentu, pemangkasan tidak dapat dielakkan. Apabila tidak ada yang seperti ini, maka tidak ada salahnya mencederakan pokok-pokok. Bagaimanapun, pemangkasan bukanlah tujuannya sendiri. Sekiranya anda membentuk pokok mengikut peraturan, anda hanya memerlukan operasi pembetulan minimum, tanpa itu anda boleh lakukan tanpa.

Memangkas pokok buah-buahan adalah faktor penting untuk kebun yang sihat dan berbuah. Dan anda perlu melakukannya dengan mahir. Pertama sekali, pucuk harus dikeluarkan:

  • yang berlepas dari batang pada sudut akut;
  • diarahkan ke pusat mahkota;
  • yang tidak berbuah (bahagian atas).

Terdapat beberapa peraturan yang selalu dipatuhi oleh tukang kebun profesional:

  1. Pemangkasan harus segera dimulakan, segera setelah embun beku besar (selalunya ini adalah akhir Januari, awal bulan Mac). Oleh itu, luka tidak akan membeku, dan ketika aliran getah bermula, mereka akan sembuh dengan cepat. Hirisan hendaklah sekata, halus. Mereka mesti dilumasi dengan var taman.
  2. Anda perlu memotong pucuk di atas mata, yang tumbuh keluar dari mahkota. Menjalankan potongan dari dalam ke luar.
  3. Cabang yang merupakan lanjutan dari batang harus lebih panjang daripada yang lain.
  4. Pada pokok yang lemah lakukan pemangkasan pendek. Pangkas mata kedua atau ketiga.
  5. Dengan pertumbuhan yang kuat lakukan pemangkasan sederhana. Cawangan memotong mata kelima.
  6. Untuk pokok yang tumbuh panjang menghabiskan pemangkasan yang panjang, meninggalkan lapan mata atau lebih.

Pembentukan mahkota

Untuk membentuk mahkota pohon muda dapat bermula pada tahun kedua hidupnya dan berlanjutan selama beberapa tahun. Buah-buahan di pokok epal, pir muncul pada pucuk abadi, dan plum, ceri berbuah pada tahun berikutnya setelah menanam. Mengetahui hal ini, pemangkasan musim bunga pokok buah dapat dibuat tanpa banyak kerosakan pada penuaian masa depan. Sistem pembentukan mahkota tanpa tahap dan tahap jarang. Yang terakhir ini sesuai untuk ceri, plum, ceri. Asas mahkota seperti itu adalah batang dan hingga selusin cabang lateral yang tumbuh dari batang secara bertingkat pada jarak hingga dua puluh sentimeter antara satu sama lain.

Oleh itu, bagaimana memangkas pokok buah pada musim bunga dan membentuk mahkota? Teruskan seperti berikut:

  1. Konduktor adalah pucuk tengah, terputus sekitar 80 cm dari pangkal. Perkara utama: sehingga selusin buah pinggang harus tetap berada di konduktor. Dari jumlah ini, pucuk baru, cawangan sampingan akan pergi. Ini adalah peringkat pertama.
  2. Tahun depan, tanggalkan dahan yang rosak semasa musim sejuk, pilih tiga atau empat yang kuat. Padamkan yang lain. Ini adalah peringkat kedua.
  3. Oleh itu, pada asasnya, tentukan tahap ketiga sudah pada tahun keempat.
  4. Pokok ini telah mencapai ketinggian empat meter (pokok buah yang tidak berukuran - maksimum), lepaskan konduktor di atas dahan atas. Oleh itu, hentikan pertumbuhan, bentuk mahkota pokok sepenuhnya.

Pokok perlu dipangkas secara berkala: setahun sekali atau pada musim bunga dan musim luruh. Pada bila-bila masa, jika perlu, menghasilkan pemangkasan kebersihan atau pembetulan.

Memangkas pokok buah pada musim bunga Tarikh: akhir musim sejuk atau awal musim bunga. Ini sangat penting untuk aprikot, ceri, pic, ceri plum. Pada musim panas, pemangkasan dilakukan hanya untuk menghilangkan bahagian atas, cabang yang menyumbang kepada kepadatan mahkota yang tidak diperlukan.

Huraian: a - pemendekan pucuk pada tahun pertama; b, c - membentuk pemangkasan pucuk mahkota sepanjang kontur tertentu; g - pemangkasan kebersihan (penyingkiran dahan kering); d - pemangkasan dan penipisan untuk meningkatkan pengudaraan (sebelum dan selepas); e - peremajaan pokok lama.

Memangkas Pokok Buah Dewasa

Taman anda sudah berbuah. Tetapi, seperti pokok muda, memerlukan perawatan dan penyingkiran dahan kering atau berpenyakit. Cara memangkas pokok buah pada musim bunga?

Pemangkasan pokok buah-buahan pada musim bunga

Salah satu pekerjaan pertama di kebun adalah pemangkasan pokok buah-buahan. Pada awal bulan Mac, sebaik sahaja embun beku musim sejuk, tanaman yang berada di bawah tempat perlindungan secara beransur-ansur dilepaskan dari bahan pelindung, setelah itu semua cabang yang mati, rosak dan lemah dikeluarkan dengan teliti. Ini sebahagiannya akan membersihkan mahkota pokok dan memudahkan pembentukannya lebih jauh. Pemangkasan musim bunga lebih disukai untuk kedua-dua jenis pokok yang tahan musim sejuk dan suka panas, kerana menjadikan tanaman lebih mudah bertahan musim sejuk. Pada musim bunga, mereka pulih lebih cepat, sehingga luka akibat pemangkasan sembuh dalam waktu yang lebih singkat..


Terdapat dua jenis pemangkasan: pemendekan (apabila bahagian cabang dihapuskan) dan penipisan (keseluruhan cabang dihapuskan). Semasa memendekkan, kebangkitan ginjal yang tidur dirangsang, pertumbuhannya meningkat, dan cabang yang telanjang juga berkurang. Penipisan digunakan pada pokok-pokok itu, mahkota yang terdiri dari banyak cabang yang tidak produktif. Dalam kes ini, pemangkasan membantu meningkatkan pencahayaan tanaman, meremajakan, menyumbang kepada pembentukan buah sebelumnya dan memperoleh tanaman yang berkualiti. Pemotongan mesti diselesaikan sebelum pembengkakan buah pinggang.


Berkebun memerlukan alat yang tajam dan tajam (tukang cukur, pisau kebun dan gergaji besi). Di samping itu, peraturan teknik pemangkasan mesti dipatuhi untuk mengelakkan kerosakan dan kecederaan pada pokok. Untuk mengelakkan pemecahan cabang yang ditanggalkan dan kerosakan pada batang, pertama ia dipotong dari bawah pada jarak 30 - 40 cm dari batang, dan kemudian digergaji dari atas, kemudian kedua-dua potongan ditutup sehingga potongan berbentuk cincin terbentuk (memotong cabang menjadi cincin). Pemangkasan harus dilakukan dengan hati-hati, untuk mencegah pembentukan luka lebar atau dalam, agar tidak menghalangi penyembuhannya, tidak meninggalkan simpul. Diameter besar mesti dibersihkan dengan pisau atau pahat yang tajam.


Semasa memendekkan pucuk nipis oleh pemotong, perlu memastikan bahawa pinggir bawah potongan berada pada tahap dasar ginjal, dan bahagian atas - pada tahap atasnya. Potongan yang tinggi akan menyebabkan pengeringan lonjakan dan penyembuhan luka yang berpanjangan, dan luka yang rendah menimbulkan risiko kerosakan ginjal dan kematiannya. Ranting harus dipendekkan di atas tunas yang terletak di bahagian luar mahkota. Tempat pemotongan mesti ditutup dengan taman var.


Dengan pemangkasan yang betul, buat bentuk mahkota pokok yang diinginkan. Yang paling biasa adalah sparse-tier, di mana rangka cawangan tingkatan kuat yang kuat terbentuk. Bentuk ini menyumbang kepada kestabilan pokok, umur panjang, pertumbuhan yang kuat dan produktiviti yang tinggi. Mahkota bertingkat terbentuk pada spesis epal, pir, plum, ceri, ceri, plum ceri dan aprikot yang tumbuh tinggi dan tinggi.

Untuk membuat mahkota seperti itu, pada musim bunga, anak benih tahunan tanpa cabang dipendekkan 80 cm dari permukaan bumi, dan daun yang muncul dari tunas tunas dipotong hingga ketinggian 40 cm. Tanaman berusia dua tahun meninggalkan 2-4 pucuk, yang akhirnya membentuk tingkat bawah cabang rangka. Sekiranya sudut antara pucuk bersebelahan adalah 90 °, hanya tiga dari mereka yang tersisa, memotong sisanya menjadi cincin. Sekiranya anak benih telah membentuk banyak tunas di zon pembentukan mahkota, beberapa daripadanya dipendekkan menjadi 10 cm, dan setelah 2 hingga 3 tahun, mereka dipotong menjadi cincin. Pucuk yang ditinggalkan sebagai cabang rangka juga memendekkan sepertiga atau seperempat dari panjangnya (bergantung pada ragamnya).


Dalam keadaan buruk, anak benih berusia dua tahun yang ditanam dengan mahkota sering hanya membentuk roset daun. Dalam kes ini, mereka tidak boleh dipangkas pada tahun kedua setelah menanam. Hanya apabila pucuk lemah yang tipis muncul di hujung cabang rangka, mereka akan dikeluarkan bersama dengan bahagian dahan berusia dua tahun ke lokasi tunas yang berkembang dengan baik. Sekiranya pucuk sepanjang 40-60 cm tumbuh pada anak benih berusia dua tahun, maka kayu yang belum matang harus ditanggalkan di atasnya, dan konduktor pusat (batang) harus dipendekkan sehingga 20-25 cm lebih tinggi daripada bahagian atas cawangan rangka. Cabang lateral kecil pada konduktor pusat dan cawangan rangka yang tumbuh ke luar tidak memendek.


Pada musim bunga, pokok berusia tiga tahun membentuk ranting kerangka dari tingkat kedua (pada jarak 70-100 cm dari yang pertama) pada konduktor pusat, dan juga cabang urutan kedua pada cabang rangka tingkat pertama. Cabang pertama dari urutan kedua dibiarkan pada jarak 50-60 cm dari batang, dan yang kedua berada pada jarak 45-50 cm dari yang pertama. Hanya dua cabang dengan sudut pesongan 45 ° yang tersisa di peringkat kedua. Cabang-cabang yang terbentuk antara lapisan pertama dan kedua, panjangnya melebihi 30 cm, dipendekkan separuh, menjadikan peringkat pertama sebagai kayu berbuah.


Dalam proses pembentukan mahkota, bahagian penting dari cabang, pucuk cabang tengkorak pesaing dan konduktor pusat, serta bahagian atas yang terbentuk di bahagian dalam cabang rangka, dipotong menjadi cincin. Sekiranya pucuk pesaing berkembang lebih baik daripada konduktor, yang terakhir diganti dengan penyingkiran.


Untuk mengelakkan penebalan mahkota, lepaskan semua pucuk pada cabang rangka yang tumbuh di dalam mahkota, dan pada konduktor tengahnya yang membentuk sudut akut dengannya. Kayu busuk pada cabang konduktor dan rangka diletakkan selepas 15 - 20 cm sehingga tidak menimbulkan persaingan untuk mereka. Adalah mungkin untuk mengubah tunas yang kuat menjadi cabang buah dengan memendekkannya menjadi 40 cm. Sekiranya panjang tunas ini tidak melebihi ukuran ini, maka tidak perlu memotongnya. Semak pada pokok buah dengan dahan kuat memendekkan, dan dengan dahan yang lemah lebih banyak.


Pembentukan mahkota kebanyakan pokok kebun dapat diselesaikan dalam 4 hingga 5 tahun. Kehadiran 5-7 cabang rangka mahkota besar, masing-masing mempunyai 1-2 cabang rangka urutan kedua, menunjukkan bahawa mahkota pohon terbentuk. Sekiranya pada masa ini konduktor pusat tidak menyimpang ke sisi dan terus tumbuh, dan pokoknya mencapai ketinggian 4 m, disarankan memotongnya ke cabang sisi berusia dua atau tiga tahun, yang tumbuh pada sudut lebih dari 45 °.


Di pokok berbuah, proses pertumbuhan secara beransur-ansur perlahan dengan usia dan dahan kecil mulai mati. Penipisan dan pemendekan ranting pada pokok epal dan pir tidak dapat menyelesaikan masalah ini, oleh itu terdapat keperluan untuk menyegarkan semula pemangkasan. Lebih baik menjalankan prosedur ini pada tahun berikutnya setelah penuaian, apabila tidak banyak tunas buah terbentuk. Pemangkasan dilakukan pada kayu muda (ranting berusia 2 - 4 tahun) dengan peningkatan hingga 40 cm. Pemangkasan dilakukan di atas dahan buah atau Kolchatka (cabang buah terpendek). Pemangkasan anti-penuaan digabungkan dengan penipisan formasi buah. Dalam varietas yang berbuah di sarung tangan, separuh dari pucuk ini mesti dikeluarkan, dan pada varietas dengan percabangan yang kuat, di samping itu, cabang buah kompleks dipendekkan sepertiga..


Pemangkasan anti-penuaan yang berkelayakan membolehkan anda mencapai pertumbuhan hingga 50 cm dalam dua hingga tiga tahun. Pada tahun-tahun berikutnya, pokok yang diremajakan memerlukan pemangkasan yang sama dengan yang berbuah muda. Pokok rapi yang tidak membentuk pertumbuhan dibezakan oleh kedangkalan dan buahnya yang jarang; mereka disegarkan semula dengan kayu berusia 5-10 tahun. Potongan dibuat pada pertumbuhan tahunan 30-50 cm sehingga diameternya tidak melebihi 3 cm. Potong ke cabang buah abadi, pendekkan hingga 1-2 tunas yang lebih rendah.


Buah ceri berlaku terutamanya pada cawangan sejambak dengan tunas buah lateral. Mahkotanya terdiri dari 5-8 cabang rangka yang diletakkan jarang-jarang pada jarak antara kumpulan dan cabang tunggal 30-40 cm. Peraturan untuk membentuk mahkota untuk ceri hampir sama dengan pokok epal, dan ketinggian pokok mesti dibatasi hingga 3-3.5 m. Cherry dicirikan oleh pembentukan tunas yang tinggi, oleh itu mahkotanya ditipis dengan memotong 1 - 2 cabang besar ke cincin dan meninggalkan yang kecil. Adalah tidak diinginkan untuk memotong dahan lama pokok rapi, kerana luka berdiameter besar pada ceri sembuh dengan teruk. Pokok lama diremajakan dengan memotong bahagian atas cawangan rangka dengan peningkatan dalam beberapa tahun kebelakangan ini berbanding cabang lateral atau tandan (atau pucuk berlemak).


Cherry pada usia muda membentuk mahkota piramid dengan susunan ranting berjenjang yang jelas. Untuk membuat mahkota, tinggalkan tunggul dengan ketinggian 50 - 70 cm, dan dalam lapisan 3 - 4 cabang. Apabila pokok mencapai 3.5 - 4 m, konduktor pusat mesti dipotong di atas cabang sisi. Semasa berbuah bermula, pemangkasan mestilah kurang kuat. Dalam varietas dengan percabangan yang kuat, mahkota ditipis, sedangkan pada varietas dengan cabang yang lemah, pertumbuhan yang kuat dipendekkan untuk meningkatkan percabangan. Selain itu, cabang yang rosak dan kering dikeluarkan setiap tahun pada musim bunga, dan juga menghadkan ketinggian mahkota. Elakkan mencabut dahan tebal sehingga luka besar tidak terbentuk sehingga melemahkan pokok..


Plum terbentuk dari 3-4 cabang rangka, meletakkannya secara berpasangan atau jarang. Ketinggian pokok terhad kepada 3,5 - 4 m dengan pembukaan mahkota wajib. Semasa pemangkasan, mereka memendekkan ranting untuk menundukkannya ke konduktor pusat, dan dengan pertumbuhan tahunan 60 cm atau lebih - untuk membatasi ketinggian mahkota dan merangsang percabangannya. Pokok buah dipangkas agar tidak membatasi pertumbuhannya. Sekiranya pertumbuhannya lemah, mereka memerlukan peremajaan pokok sihat yang mudah ke dahan sebelah terdekat, dan kemudian pada tahun-tahun berikutnya mereka menyegarkan semula seluruh pokok.


Persik mempunyai sifat penebalan yang sangat tinggi, sehingga memerlukan pemangkasan musim bunga setiap tahun. Tempoh terbaik untuk ini adalah masa penampilan tunas merah jambu. Semasa pemangkasan, cabang yang lemah, berpenyakit, kering, serta ranting tumbuh secara menegak atau ke dalam mahkota (jika tidak diperlukan untuk berbuah atau menggantikan dahan berbuah) dikeluarkan. Mahkota pokok dibentuk sebagai mangkuk yang diperbaiki, yang pada ketinggian 40 - 50 cm dari tanah, 3 hingga 4 cabang yang ditanam dengan baik ditempatkan secara merata di sekitar batang (pada jarak 15 hingga 20 cm). Selebihnya hendaklah dipotong menjadi cincin, dan memotong konduktor pusat di atas bahagian atas. Kemudian dipotong ke ginjal luar sehingga panjang cabang bawah adalah 25-30 cm, tengahnya 20 cm, dan bahagian atasnya 10 cm.


Pemangkasan pada musim bunga berikutnya akan terdiri daripada melepaskan dahan menegak dan tumbuh ke dalam dari mahkota. Pada cawangan rangka meninggalkan 1 - 2 cabang urutan kedua, terletak pada jarak 30 - 40 cm antara satu sama lain dan dari batang. Panjangnya hendaklah lebih pendek dari panjang cabang rangka dengan 25-30 cm. Untuk berbuah, biarkan cabang bercampur dengan bunga dan tunas pertumbuhan.

Panduan langkah demi langkah untuk tukang kebun pemula: cara memangkas aprikot pada musim bunga dengan betul

Aprikot adalah pokok buah dari genus Plum dari keluarga Pink. Tuai buah-buahan berair dan lembut dipungut dari setiap pokok selama 30-40 tahun. Buah mengandungi magnesium, kalium, zat besi, vitamin A dan kumpulan B, berguna untuk anemia, anemia, penyakit jantung dan vaskular, memperbaiki pencernaan, memberi kesan yang baik terhadap penglihatan, meningkatkan kadar hemoglobin.

Seperti semua pokok buah, tanaman ini memerlukan perawatan yang baik, termasuk pemangkasan musim bunga. Kami akan memberitahu anda cara memangkas aprikot dengan betul pada musim bunga sehingga mereka dapat menuai dengan banyak.

Tujuan pemangkasan musim bunga aprikot

Pemangkasan musim bunga meremajakan dan memperbaiki pokok aprikot. Ranting kering yang lama menghalangnya daripada berkembang, perosak menetap di bawah kulit kayu, yang menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki pada tanaman.

Pemangkasan membentuk mahkota pokok, tetapi tugasnya yang paling penting adalah meningkatkan produktiviti.

Kelebihan dan kekurangan prosedur musim bunga

Kelebihan utama pemangkasan musim bunga:

  • rangsangan pematangan awal;
  • meningkatkan ketahanan fros kayu;
  • pengembangan mahkota yang betul.

Satu-satunya kelemahan dari prosedur ini ialah apabila ia dijalankan, tanaman akan mula bangun pagi dan mekar. Sekiranya anda tidak mempunyai masa untuk melakukan semua peringkat perawatan tepat pada waktunya, tidak akan ada hasil yang baik.

Apa yang akan berlaku sekiranya aprikot tidak dipotong

Anda tidak boleh mengabaikan pemangkasan tanaman. Mahkota akan tumbuh dengan banyak, buah akan lebih awal, tetapi selepas 3-4 tahun keadaan pokok dan kualiti tanaman akan merosot. Dahan akan tumbuh panjang dan nipis, mulai pecah di bawah berat buah, mereka akan menjadi lebih kecil dan kehilangan rasa.

Bila perlu dipangkas pada musim bunga

Manipulasi dilakukan dalam tempoh aktiviti pokok paling sedikit, sehingga aliran getah bermula. Untuk ini, suhu udara positif yang stabil mesti ditentukan..

Penting! Apabila mengeluarkan dahan yang berlebihan, pokok itu mati, sehingga pemangkasan dilakukan secara sederhana.

Di wilayah selatan, prosedur ini dilakukan pada pemanasan pertama (pada dekad pertama bulan Mac), di kawasan di mana iklim tidak stabil - pada awal April, di wilayah utara - tidak lebih awal dari separuh kedua bulan.

Hari-hari yang menguntungkan

Tumbuhan dipengaruhi oleh kitaran bulan, sehingga banyak tukang kebun mematuhi cadangan kalendar lunar. Aprikot dipangkas pada bulan yang semakin lemah, pada fasa ketiga dan keempat.

Hari yang sesuai untuk pemangkasan pada bulan Mac: 3, 4, 11, 18, 19, 22, 23, 28, 29. Pada bulan April: 1, 4, 5, 14, 15.

Jenis Pemangkasan

Aprikot dipangkas dengan cara yang berbeza bergantung pada usia mereka. Bezakan antara membentuk, anti-penuaan dan peraturan.

Formatif

Prosedur ini dilakukan untuk membentuk mahkota yang kuat dan terang, merangsang pertumbuhan cabang. Sebilangan besar pokok muda terbentuk sehingga mereka memasuki masa berbuah. Bagi tanaman yang berumur lebih dari 5 tahun, prosedur ini tidak dijalankan.

Anti penuaan

Kaedah ini diterapkan pada pohon tua, yang mengalami penurunan pada tingkat pertumbuhan pucuk untuk memperpanjang masa berbuahnya..

Peraturan

Pemangkasan jenis ini digunakan untuk pokok berbuah dewasa. Ia dilakukan untuk mengekalkan nisbah optimum buah dan ranting daun. Pokok ditipis, mengeluarkan 1-2 cabang besar di tengah mahkota, pucuk lateral bawah dan pucuk pada batang.

Pemangkasan kebersihan dilakukan pada musim bunga untuk membersihkan pokok dari dahan kering, beku dan berpenyakit..

Cara memangkas aprikot

Untuk tukang kebun awal, pemangkasan kelihatan rumit, tetapi jika anda mengetahui peraturan dan prosedurnya, maka mudah untuk mengurusnya.

Bahan dan alat yang diperlukan

Untuk memotong aprikot, anda memerlukan alat khas. Agar tidak membahayakan pokok, mereka mesti diasah dengan baik dan dibasmi kuman dengan larutan tembaga sulfat 1% untuk mencegah penyebaran penyakit.

Alat yang diperlukan:

  • pengasing untuk mengeluarkan pucuk kecil;
  • penimbang untuk memotong dahan tinggi;
  • fail taman untuk memotong dahan yang kuat;
  • fail untuk melucutkan tempat;
  • alat mengisar.

Mereka juga menggunakan pasta khas untuk pembasmian kuman pada bahagian ("RunNet", "Farmayod", "Zhivitsa") dan taman untuk menutupnya.

Arahan langkah demi langkah dan corak pemotongan

Kaedah pemangkasan yang berbeza diterapkan pada pokok yang berumur berbeza..

Memangkas pokok muda

Asas untuk mahkota pokok diletakkan ketika menanam anak benih. Bahagian tanah dipendekkan hingga maksimum 80 cm. Sekiranya terdapat pucuk pada anak benih, mereka dipendekkan dengan 1/3 panjangnya. Selama 4 tahun pertama, mahkota terus terbentuk.

Bentuk mahkota bertingkat-tingkat

Pada tahun 1, batang anak benih dipotong hingga 1 4 panjang, meninggalkan 2 cabang rangka di sisi yang bertentangan. 2-3 dahan mesti kekal di dahan.

Pada tahun berikutnya, 2 cabang utama ini dipendekkan. Mahkota harus mempunyai cabang rangka 5-6 panjang 50-60 cm. Selama 3 tahun, panjang cabang rangka dipotong hingga 30 cm.

Nota! Proses separa kerangka pada mahkota seperti itu harus ditempatkan pada selang hingga 50 cm. Pucuk pucuk lemah sehingga menjadi lebih kuat.

Bentuk mangkuk

Pada tahun 1, tanaman dalam satu peringkat memilih 5 cabang utama yang tumbuh dalam pelbagai arah. Semua pucuk lain dibersihkan.

Pada 2, 3 dan 4 tahun, cawangan ini memendekkan hingga 40-50 cm dari batang utama. Pucuk muda di batang dikeluarkan untuk membentuk cabang roset..

Rujukan! Setiap peringkat dibentuk lebih pendek daripada sebelumnya.

Apabila mahkota berbentuk mangkuk, batang pusatnya dipotong.

Bentuk pemimpin

Ini adalah bentuk mahkota sewenang-wenangnya. Cabang-cabang terbentuk secara seragam sepanjang panjang batang pada jarak yang sama.

Pada tahun ke-5 kehidupan, tanaman memotong batang pusat. Pokok seperti ini memiliki tinggi rata-rata dan mahkota jarang, yang memudahkan penuaian. Pucuk muda dipotong tidak kurang dari 0.5 cm dari buah pinggang.

Memangkas pokok dewasa

Pokok dewasa menyesuaikan hasil. Untuk ini, peningkatan pucuk muda disediakan. Pertama, pendekkan 1-2 cabang sisi. Untuk pokok bercabang besar, simpul berukuran panjang 5 cm, untuk pokok bercabang lemah - 15 cm.

Pada tahun berikutnya, pucuk terkuat dipotong hingga 10 cm. Pucuk lain dipendekkan dengan panjang 1/3. Selama musim ini, dahan buah dengan tunas berbunga terbentuk di atasnya, dan pucuk baru pada simpulan.

Pada tahun berikutnya, dituai dari dahan buah. Setelah menuai, mereka dipangkas ke dahan paling rendah.

Memangkas pokok lama

Pokok lama berpanjangan dengan kemampuan berbuah dengan pemangkasan anti penuaan. Lakukan prosedur setiap 10 tahun.

Pucuk sekunder dipotong pada cawangan rangka, selepas itu baru mula terbentuk. Di antaranya, cabang berbuah dipilih, dan semua yang lain dikeluarkan.

Semasa tempoh pertumbuhan pucuk muda, pertumbuhan yang berlebihan menipis. 2-3 cabang rangka dikeluarkan pada jarak 30-40 cm dari batang utama. Apabila pucuk terbentuk di atasnya, cabang yang paling kuat ditinggalkan, selebihnya dikeluarkan.

Ciri-ciri prosedur di kawasan penanaman yang berlainan

Banyaknya jenis aprikot membolehkan anda menanamnya di pelbagai kawasan. Keadaan iklim khas memerlukan pendekatan mereka sendiri untuk pertumbuhan dan pemangkasan..

Lebih mudah menanam aprikot di wilayah selatan, Crimea, Kuban, Ukraine.

Di zon tengah dan Siberia, di mana iklimnya lebih teruk, syarat untuk menjaga tanaman lebih ketat. Perbezaan utama antara kawasan dari segi penanaman. Iklim yang lebih panas, pemangkasan lebih awal.

Di wilayah selatan, pemangkasan musim bunga dilengkapi dengan pemangkasan musim panas. Lakukan prosedur pada dekad ketiga bulan Jun. Prasyarat untuk pemangkasan musim panas adalah penyiraman yang banyak.

Banyak tukang kebun di Siberia dan wilayah lain di mana musim sejuk mendominasi, mengesyorkan agar tidak menjalankan prosedur pada musim gugur, untuk mengelakkan pembekuan. Untuk tujuan yang sama, jangan memotong dahan di bawah pangkalan.

Nuansa untuk Aprikot Tiang

Aprikot berbentuk tiang dipanggil untuk penampilannya: pokoknya hampir tidak mempunyai cabang sisi, dan buah-buahan terletak di sepanjang panjang batang utama. Buah itu sendiri harum dan besar.

Untuk pemangkasan berbentuk aprikot, pucuk utama dipendekkan hingga 90 cm. Biarkan 2-3 cabang menghala ke atas. Separuh daripadanya terputus. Pucuk sisi setiap tahun memendekkan hingga 20 cm, meninggalkan sekurang-kurangnya 3 tunas pada masing-masing.

Cawangan kering dikeluarkan tanpa ovari. Pemangkasan tanaman dilakukan pada musim luruh, pada bulan Oktober, dan pada musim bunga, pada akhir bulan Mac.

Penjagaan selepas pemangkasan

Selepas prosedur, pokok memerlukan penjagaan khas:

  1. Potongan petak semestinya ditutup dengan taman var. Sekiranya permukaan kepingannya besar, mereka dibasmi kuman dengan larutan tembaga sulfat.
  2. Mereka memantau kelembapan tanah, mencegah pengeringan.
  3. Untuk memastikan akses oksigen ke akar, lingkaran batang dilonggarkan.
  4. Untuk memulihkan dan menyesuaikan pokok ke batang, baja nitrogen digunakan.

Kesimpulannya

Pokok aprikot pemangkasan musim bunga - manipulasi wajib. Ia dilakukan untuk meningkatkan produktiviti dan meningkatkan kesihatan pokok. Tumbuhan yang berumur berbeza menggunakan kaedah pemangkasan mereka, dengan mengambil kira keadaan iklim di wilayah ini. Sekiranya prosedur itu dilakukan tepat pada waktunya dan sesuai dengan semua peraturan, pohon akan berbuah dengan banyak, dan kualiti buah akan bertambah baik.

Bila perlu memangkas pokok pada musim bunga pada tahun 2020, mana yang boleh dipangkas, yang mana tidak boleh dipangkas

Setiap penduduk musim panas yang mempunyai pokok di plotnya tahu bahawa mereka tumbuh dari masa ke masa. Sekiranya ini normal untuk pokok liar biasa, maka pada pokok buah-buahan, jumlah dahan yang berlebihan dapat mengurangkan produktiviti, dan buah-buahan itu sendiri menjadi semakin kecil. Oleh itu pokok kebun memerlukan pemangkasan.

Adakah mungkin untuk memangkas pokok pada musim sejuk

Pada prinsipnya, prosedur ini disarankan untuk dilakukan ketika pohon sedang beristirahat, iaitu, anda dapat memulai pada akhir musim gugur. Di wilayah selatan Rusia, pemangkasan dibenarkan pada musim sejuk. Di Jalur Tengah, Ural Selatan, Timur Jauh, waktu pemangkasan optimum adalah akhir musim sejuk, hingga awal berbunga pokok buah.

Di ladang kebun yang besar, pemangkasan semua pokok tidak mungkin dilakukan dalam masa yang singkat, oleh itu, pemangkasan dilakukan di sini sepanjang musim sejuk, namun pada suhu di bawah 8-10 darjah di bawah sifar, anda masih tidak dapat melakukan ini.

Faktanya ialah dalam cuaca dingin kayu menjadi rapuh, yang mempengaruhi kualiti potongan, dan luka yang dihasilkan tidak sembuh untuk waktu yang lama. Sebahagiannya masalah ini dapat diselesaikan dengan memanjangkan potongan.

Tetapi pada musim sejuk, pokok buah muda tidak dapat ditebang secara kategoris. Tanaman buah batu tidak diinginkan untuk ditebang ketika cuaca basah dan sejuk, kerana ini menyebabkan gusi.

Kelebihan Pemangkasan Musim Semi

Sekiranya jumlah pokok di laman web anda sedikit, lebih baik melakukan prosedur ini pada awal musim bunga. Tempoh optimum adalah sehingga masa ginjal mulai terbangun, walaupun pada spesies yang berlainan ini terjadi dengan pergeseran.

Manfaat pemangkasan musim bunga:

  • Pada musim sejuk, penginapan di negara ini tidak begitu selesa. Tetapi pada musim bunga, ketika matahari sudah mulai panas, pemangkasan adalah alasan terbaik untuk keluar ke kawasan luar bandar;
  • pada masa ini, mahkota dapat dilihat dengan sangat baik, strukturnya dapat dilihat, dan ini memungkinkan kita terlibat dalam pembentukan dengan faedah maksimum bagi pokok;
  • ahli agronomi mengatakan bahawa memotong pada minggu pertama musim bunga, ketika tidak lagi sejuk tetapi tidak hangat, mengurangkan tekanan yang dialami oleh pokok;
  • akhirnya, dalam tempoh ini setelah pemangkasan, pokok-pokok akan dapat memulakan masa tumbuh-tumbuhan baru dengan bekalan nutrien maksimum yang terkumpul di akar semasa musim sejuk, dan memendekkan dahan menyumbang kepada fenomena ini.

Pemangkasan dibenarkan setelah daun dan tunas muncul di pokok pada musim bunga

Dengan permulaan pokok berbunga atau berbunga, penting untuk memastikan bahawa mencabut dahan tidak membahayakannya.

Potongan rambut musim bunga dapat menghadkan potensi pokok berbunga sepanjang tahun. Juga, ingat bahawa potongan segar menjadikan tanaman lebih rentan terhadap jangkitan oleh serangga atau penyakit pada bulan-bulan musim bunga..

Pemangkasan apa pun akan menimbulkan luka yang perlu diperbaiki (sebaiknya dengan kebun var).

Semasa pemangkasan musim bunga, dua tujuan harus dicapai:

  1. Pencegahan Semua dahan yang mati, mati, atau busuk dikeluarkan untuk menjaga keselamatan pokok dan kebun secara keseluruhan..
  2. Estetika. Dalam kes ini, pemprosesan mestilah minimum. Dengan alat atau secara manual, dahan ditanggalkan untuk memberi bentuk yang kemas kepada pokok.

Pokok mana yang lebih baik dipangkas pada musim bunga

Pemangkasan harus dimulakan dengan jarum malar hijau seperti pinus, juniper atau yew. Sekiranya terdapat pokok-pokok ini, anda harus fokus memperbetulkan bentuknya, mengeluarkan dahan yang tidak bergerak, atau menipiskan pucuk yang tidak diingini.

Pokok muda yang baru ditanam juga memerlukan potongan rambut musim bunga. Memotong bahagian yang rosak dan rosak akan memperbaiki struktur tanamannya dengan ketara..

Pokok yang ditebang dipangkas tepat sebelum mereka mekar.

Pemotongan ditangguhkan sehingga warna hilang jika terdapat spesies berikut:

Pada akhir musim bunga, anda boleh memangkas maple, walnut dan birch.

Pokok yang sangat tidak digalakkan memangkas pada musim bunga

Jangan sesekali menggunakan pemangkasan pokok seperti:

  • oak (untuk mengurangkan kemungkinan layu);
  • sycamore (untuk mengurangkan risiko dijangkiti anthracnose);
  • pokok madu (untuk mengurangkan kemungkinan kerosakan tangkai oleh pelbagai penyakit).

Juga, elakkan memotong pokok lama. Jika tidak, mereka mungkin berhenti tumbuh..

Dan ingat bahawa menebang pokok pada musim bunga dianggap selamat sekiranya lebih daripada 10% dahan tidak dibuang.

Mengapa dan bagaimana memangkas pokok buah dan pokok renek

Tiada tambahan

"Orang yang memproses pokok, meminta mereka, siapa yang membaja - menolong mereka, dan orang yang menebang, memaksa mereka berbuah." Oleh itu, ahli agronomi kuno berfikir dan betul! Tanpa pemangkasan, betul dan tepat pada masanya, anda tidak dapat memimpikan hasil panen yang baik. Saya setuju dengan ini dan Nadezhda Kapichnikova, Calon Sains Pertanian, Profesor Madya, Penyelidik Terunggul di Jabatan Teknologi Penanaman Buah, RUE "Institut Penanaman Buah".


- Nadezhda Grigoryevna, mengapa anda perlu memangkas pokok buah dan pokok renek?

- Pada tanaman yang ditinggalkan ke alatnya sendiri, mahkota menebal, menjadi rapuh, rapuh, hasil menurun, kualiti dan rasa buah merosot, dan kekerasan musim sejuk menurun. Pemangkasan mengatur proses pertumbuhan, perkembangan dan pembuahan seluruh pokok dan bahagiannya masing-masing.

- Apa jenis pemangkasan yang ada?

- Bergantung pada usia tanaman buah atau beri, pelbagai jenis pemangkasan dibezakan. Formatif bertanggungjawab untuk pembentukan kerangka yang kuat, penempatan seragam cawangan rangka, separa rangka dan fouling, penciptaan keadaan cahaya yang baik dan (sebagai hasilnya) mendapatkan penuaian awal.

Buah, pemangkasan, memberikan hasil tinggi yang stabil, mengemas kini cabang pencemaran. Pemangkasan peraturan membantu menyeimbangkan buah dan pertumbuhan tahunan. Peremajaan ditunjukkan untuk pokok yang telah kehilangan kemampuan untuk tumbuh dengan aktif. Pemangkasan regeneratif diperlukan untuk mencipta kembali mahkota dan meneruskan berbuah setelah mengalami kerosakan pada suhu rendah atau kerosakan mekanikal. Pembersihan kebersihan adalah pemotongan dahan yang kering, mengecil, patah, berpenyakit atau bahagiannya.

Dalam praktiknya, semua jenis pemangkasan digabungkan. Dalam tempoh hidup pokok yang berbeza, pelbagai jenis pemangkasan digunakan. Semasa pertumbuhan dan perkembangan - formatif, dengan buah penuh - mengatur, dan semasa penuaan - anti-penuaan.

- Bilakah masa terbaik untuk memotong?

- Itu semua bergantung pada tugas. Pemangkasan pertama dilakukan pada awal musim bunga sebelum permulaan aliran getah (Mac-April), ketika bahaya kembalinya frosts teruk berlalu. Pada masa ini, sebahagian besar tanaman terputus. Yang pertama di bawah pemangkas adalah pokok delima, dan kemudian buah batu. Pemotongan haiwan muda di kemudian hari penuh dengan kelemahan tanaman yang kuat kerana kehilangan nutrien rizab bersama dengan cabang yang dikeluarkan.

Jangan tergesa-gesa untuk memotong ceri dan plum pada musim bunga (terutamanya jika anda tidak mempunyai masa sebelum aliran getah) - biarkan pada musim luruh. Jika tidak, luka setelah memotong di bawah tekanan kuat jus tidak akan ditutup dan gusi akan terbentuk.

Sekiranya musim sejuk teruk, hujung cabang epal dan pir atau pertumbuhan tahunan dapat membeku. Tetapi sebahagian dari mereka akan dapat pulih dari tunas pada korteks, jadi biarkan pemangkasan pada akhir musim bunga apabila pertumbuhan pemulihan dapat dilihat.

Pemangkasan dilakukan semasa dan selepas berbunga - dari Mei hingga separuh pertama bulan Jun. Pokok yang matang dapat dipangkas walaupun selepas permulaan aliran getah. Terutama jika anda perlu menurunkan mahkota untuk melemahkan pertumbuhan.

Pada musim panas, hanya beberapa tanaman yang dipangkas, terutama aprikot. Ini dilakukan sehingga tahun depan ia akan mekar kemudian dan berkat ini, ia akan mengelakkan frosts May yang akan kembali..

Pada musim panas, mereka juga melakukan pukulan (mencubit pucuk) dan mematahkan pucuk yang tidak perlu (yang disebut puncak berputar), dan perbungaan yang pudar dipotong dari tanaman hiasan untuk meneruskan berbunga.

Potong tanaman pada musim gugur, dengan permulaan daun jatuh. Tetapi, sebagai peraturan, hanya untuk tujuan kebersihan atau untuk meremajakan pokok dan beri lama dan lalai.

Pada musim sejuk, potong dahan atau bahagian mahkota, rosak oleh angin, hujan, cair. Pemangkasan seperti itu akan mencegah pemecahan atau pemecahan cawangan lebih lanjut..

- Apakah kaedah penanaman yang paling popular??

- Penipisan dan pemendekan. Semasa menipis, pucuk terpisah atau bahagian cabang yang terpisah dipotong sepenuhnya. Dalam kes pertama, cabang dipotong "menjadi cincin", di kedua - dengan "pindah ke cabang sisi". Kaedah ini mempengaruhi kuantiti dan daya pertumbuhan pucuk baru, dan juga meningkatkan umur panjang cabang-cabang pengotoran. Penipisan paling kerap dilakukan pada pokok epal, ceri semak, semak buah dan beri.

Memendekkan adalah penyingkiran bahagian pucuk atau hujung cabang. Kaedah pemangkasan ini meningkatkan pemakanan dan kelembapan bekalan buah pinggang yang tersisa, merangsang pertumbuhannya dan pembentukan pucuk baru.

- Dari apa "umur" pemotongan ditunjukkan?

- Keperluan pemangkasan timbul pada tahun pertama setelah penanaman. Sesungguhnya, ketika menggali anak benih dari tapak semaian, bahagian sistem akarnya rosak, dan bahagian yang tinggal mungkin tidak memberikan nutrien dan kelembapan di bahagian atas tanah dengan jumlah yang betul. Semasa pemangkasan pada tahun pertama setelah penanaman, hanya tunas terbaik yang tumbuh, tumbuh pada sudut tepat atau dekat dengannya, dari mana mereka kemudian membentuk pangkal pokok. Dalam kes ini, peleburan cabang dengan batangnya dipastikan. Cabang-cabang yang memanjang dari batang pada sudut akut mesti dikeluarkan: apabila sarat dengan buah-buahan atau di bawah salji yang berat, ia dapat pecah.

Pemangkasan pokok muda bermula dengan memendekkan konduktor pusat. Ada kalanya dua ranting kuat yang kuat bersebelahan, kemudian ditebang ke sisi, tetapi diarahkan ke arah buah pinggang yang bertentangan.

- Dan mahkota apa yang lebih baik dibentuk di pokok?

- Semasa membentuk pokok muda, mereka sering membuat mahkota gabungan. Kerangka terbentuk dari 5-7 cabang, di mana 3-4 terletak di tingkat pertama dan tumbuh dari tunas tetangga. Dan tahap yang tinggal dibentuk pada konduktor pusat secara jarang atau dalam kumpulan kecil. Jarak dari tingkat bawah ke cabang tunggal adalah 50-60 cm. Sekiranya cabang yang terletak di atas dikumpulkan, jaraknya meningkat menjadi 80-100 cm. Untuk mahkota seperti itu, rantingnya lebih kuat dan lebih sekata, lebih baik menyala dan lebih sesuai untuk kerja dan menuai..

Sebagai tambahan kepada kelantangan, mahkota rata juga dapat dibentuk. Kami melampirkan arah pertumbuhan yang diinginkan dan sudut pelepasan ke cabang dengan bantuan cara improvisasi - staples dawai, pendakap, rel, benang, dan lain-lain. Pertama, pilih dan tinggalkan cabang ke arah pesawat yang dipilih secara bersyarat..

Pada pokok di batang akar klon, mahkota juga dapat dibentuk sebagai gelendong. Pada tahun pertama, anak benih tahunan yang tidak mempunyai cabang lateral dipotong pada ketinggian 80 cm dari permukaan tanah. Sekiranya pucuk lemah, anak benih dipendekkan pada ketinggian 100-120 cm dan kita melepaskan semua pucuk sisi ke ketinggian batang 40-50 cm. Pada tahun kedua, kita membiarkan pucuk dibiarkan mendatar dan mengikatnya dengan benang ke batang. Pada tahun ketiga, kami memotong semua pucuk tumbuh secara menegak dan jauh ke mahkota. Pucuk yang tumbuh di bahagian atas pokok kembali bengkok ke kedudukan mendatar dan diikat dengan benang ke batang. Pada masa akan datang, kami memotong semua ranting yang tumbuh jauh ke dalam mahkota dan menebalnya.

- Selalunya terdapat keperluan untuk mengurangkan ketinggian pokok. Cara melakukannya dengan betul?

- Pokok besar dapat diturunkan sebanyak 2.5-3.5 m tanpa membahayakan produktiviti selanjutnya. Selama bertahun-tahun berbunga yang melimpah, ini bahkan dapat meningkatkan produktivitas, dan pada masa yang sama meningkatkan ukuran dan meningkatkan kualiti buah. Apabila pokok itu berkurang, cahaya memasuki tengah mahkota, kerana ini, pencahayaan dahan bawah bertambah baik, dan tunas buah terbentuk di atasnya.

Anda perlu mengurangkan mahkota pada musim bunga sebelum aliran getah bermula, sehingga nutrien telah berpindah ke bahagian atas pokok. Konduktor pusat dipotong pada ketinggian yang diperlukan, dan cabang atas dipendekkan sehingga berkembang dengan baik dan diarahkan ke arah yang betul dari cabang sisi. Konduktor mesti dipotong di atas cawangan sisi yang memanjang pada sudut sehingga sebilangan besar bahagian atas tidak terbentuk di tempat pemotongan.

- Cara memangkas pokok epal lama?

- Memangkas pokok epal yang lama dan diabaikan mempunyai sejumlah ciri. Sebilangan besarnya, pokok epal seperti ini berada dalam tempoh pertumbuhan yang membusuk dan berbuah.,

mempunyai ukuran besar, tinggi, dahan mati. Semua pertumbuhan yang ada dilokalisasi di puncak atau di pinggir mahkota, buah tidak teratur, buahnya kecil, tetapi terdapat banyak daripadanya. Pemangkasan pokok epal lama dilakukan secara berperingkat selama dua hingga tiga tahun. Jika tidak, banyak luka akan melemahkan (atau bahkan memusnahkan) pokok. Pada tahun pertama, mahkota dipotong dari satu sisi, lebih baik dari selatan, ke tahap yang diinginkan dengan berpindah ke cabang sisi. Pada tahun berikutnya, bahagian atas yang dihasilkan dipotong untuk berbuah. Pada tahun-tahun berikutnya, bahagian kedua mahkota dan bahagian atas yang baru dibentuk dipangkas.

- Nadezhda Grigoryevna, luka selalu ada ketika memangkas dahan. Dan semakin besar saiznya, semakin lama mereka tumbuh. Adakah terdapat teknik yang dapat membantu pokok pulih lebih cepat selepas pemangkasan?

- Semasa memendekkan pertumbuhan tahunan, bahagian serong (pada 45 darjah) dibuat, pinggir bawahnya hendaklah memanjang 1-2 mm lebih tinggi dari pangkal ginjal, dan yang lebih rendah - sedikit lebih tinggi daripada bahagian atas ginjal. Apabila dipotong tinggi di atas ginjal, pucuk atas yang tumbuh keluar akan menyimpang jauh dari arah pertumbuhan cabang. Tunggul yang tersisa untuk pengeringan (lonjakan) akan mengganggu penyembuhan luka. Dengan potongan yang sangat rendah, ginjal boleh mengering atau mengeluarkan pucuk yang lemah.

Semasa memangkas dahan di atas cawangan lateral tinggalkan rami 1-2 mm. Cabang rangka lateral tebal dipotong dengan gergaji besi di sepanjang bahagian atas kemasukan korteks anulus di tempat pembuangan. Semasa memotong cincin, luka lebih kecil dan cepat sembuh. Sekiranya tidak ada kemasukan yang ketara, cabang dipotong di pangkal dengan penonjolan kecil di bahagian bawah potongan. Agar cabang tidak terputus dari batang, ia mesti dipotong beberapa langkah dan di bahagian kecil.

• Pada batang tidak biasa membuat dua luka besar di dekatnya.

• Potong ranting tanpa rami - ia mengganggu penyembuhan luka, retak, busuk dan menyebabkan pembentukan lubang.

• Bahagian serong meningkatkan ukuran luka dengan ketara, lebih teruk dan sembuh lebih lama.

• Potongan yang dibuat oleh gergaji dibersihkan dengan pisau kebun, kemudian ditutup dengan var taman, berbasis air atau cat minyak.

• Sekiranya terdapat beberapa bahagian, mereka boleh ditutup dengan plastik - ia termasuk petrolatum, yang merangsang penyembuhan luka.

• Tambahkan racun kulat ke dempul - biasanya tembaga sulfat.

• Sebagai dempul, anda juga boleh menggunakan campuran tanah liat dan mullein (2: 1), diencerkan hingga ketumpatan krim masam, di mana bulu, bahagian pecahan jerami atau jerami ditambahkan untuk kelikatan.

Mula memangkas, mematuhi peraturan keemasan: jangan tergesa-gesa, bertindak berdasarkan prinsip "mengukur tujuh kali - potong satu." Perhatikan lebih dekat setiap pokok, fikirkan rancangan untuk pembinaan semula, dan barulah mula memotong, membuat perubahan dan penambahan yang diperlukan semasa anda bekerja..

Kayu beku di pokok epal mempunyai warna coklat muda pada potongannya. Mulakan pemangkasan dari hujung cabang dan, secara beransur-ansur bergerak ke cawangan kerangka, anda akan sampai ke tempat di mana potongannya ringan. Bermula dari tempat ini, kain pokok itu masih hidup, dan tidak perlu lagi memotong. Tetapi (perhatian!) Pir mempunyai kayu yang belum dibekukan dan berwarna lembut, jadi jangan cuba memotong dahan menjadi kayu putih!

Pucuk dan ranting kecil dipotong dengan pisau tajam atau alat pemotong, kemudian permukaan potongannya licin dan cepat tumbuh. Pemangkas harus selalu diarahkan dengan sisipan pemotong lebar ke arah bahagian cabang yang tersisa di atas pokok. Semasa pemangkasan, pastikan untuk memerhatikan subordinasi dalam susunan berjenjang dari dahan besar utama di atas pokok dan dahan di setiap cabang ini. Untuk melakukan ini, proseskan setiap cabang secara berurutan dan pastikan bahawa cabang dan pucuk tingkat bawah tidak lebih tinggi daripada yang berikutnya, dan cabang utama (konduktor atau pemimpin) sentiasa kekal lebih lama daripada semua cabang yang terletak di atasnya.

Skim pemangkasan pokok musim bunga untuk pemula

Pemangkasan pokok buah tahunan dan tepat pada masanya akan membolehkan anda mendapatkan hasil panen buah yang baik. Ia dijalankan, sebagai peraturan, pada musim bunga. Pertimbangkan cadangan untuk pemula dalam gambar langkah demi langkah, yang akan sangat memudahkan prosesnya.

Tarikh Pemangkasan Musim Semi

Penting untuk memantau rejim suhu. Menjalankan prosedur terlalu awal akan membawa kepada fakta bahawa tempat-tempat cawangan yang dipotong tidak akan bertolak ansur dengan kesan fros.

Penundaan dengan ini juga tidak dianjurkan, manipulasi mungkin bertepatan dengan permulaan aliran getah, iaitu, tanaman akan mulai menangis, dan ini juga tidak baik.

Sebagai peraturan, ini adalah akhir bulan Mac - awal bulan April.

Penyediaan alat dan bahan

Pemangkasan pokok muda dan tua pada musim bunga harus dilakukan dengan alat pemotong tajam, gergaji besi dan gunting kebun. Adalah perlu untuk menyediakan peralatan kerja dengan berhati-hati, adalah wajar untuk membasmi kuman dalam air masin.

Penyelesaiannya disediakan berdasarkan 1 liter air 1 sudu garam. Rendam inventori selama beberapa jam. Sekiranya alat tidak dikendalikan dengan betul, tapak potong mungkin dijangkiti kulat..

Semua alat mesti memenuhi syarat berikut:

  • Untuk memudahkan pemotongan dan tidak mencederakan dahan, bilah mesti diasah dengan baik.
  • Untuk mencapai tempat yang sukar dijangkau membolehkan peralatan dengan hujung yang menyempit.
  • Sekuriti, gergaji besi, pemotong berus dan alat pembersih mestilah ringan.
  • Pegangan alat hendaklah dibuat dari bahan yang tidak tergelincir.

Alat ini senang dijumpai di rumput..

Nuansa penting semasa pemangkasan musim bunga

Selalunya tukang kebun pemula melakukan kesilapan. Semuanya logik, seseorang yang mengambil gunting pemangkasan untuk pertama kalinya, mungkin tidak memanipulasi dengan betul.

Untuk mengelakkan ini, disarankan untuk menonton video untuk pemula, dan juga memperhatikan perkara-perkara seperti:

  • Bekerja dengan pokok muda. Pokok yang tidak tandus harus dipangkas dengan teliti. Pakar menasihatkan untuk mengelakkan pemangkasan berlebihan. Dalam gambar-gambar anda dapat melihat langkah demi langkah bagaimana prosedur dilakukan, termasuk membuang pucuk kering yang rosak, berpenyakit, dan kering.

Cabang tambahan adalah pesaing khas dalam perjuangan untuk mendapatkan daya hidup, mereka menundukkan pucuk rangka dan konduktor pusat untuk diri mereka sendiri. Oleh kerana itu, pokok itu tidak akan dapat berkembang sepenuhnya, dan tidak ada perbincangan mengenai penuaian yang baik.

  • Perhatikan teknik penanaman. Video untuk pemula mengandungi maklumat terperinci. Setelah prosedur, tidak boleh ada tunggul, jadi pemangkasan harus dilakukan pada "cincin".

Cabang besar dikeluarkan mengikut peraturan: pertama, fail kecil dibuat dari bawah, dan kemudian di bahagian atas anda perlu memotong cawangan sepenuhnya. Teknik ini akan menjimatkan kulit kayu.

  • Perhatian yang betul harus diberikan kepada buah pinggang. Dalam proses pemangkasan, penjagaan mesti diambil untuk tidak mengikatnya. Secateurs perlu dijaga pada sudut 45 darjah, mengarahkannya ke bahagian atas batang dari pangkal pucuk.

Bilah pemotong gunting atau gunting pemangkas harus beberapa milimeter dari pangkal ginjal, bilah tambahan harus 2 mm lebih tinggi dari yang pertama.

Pemangkasan pokok yang betul: jenis dan bila hendak digunakan

Pada musim bunga, pemangkasan pokok rekreasi dijalankan. Matlamat utama adalah penyingkiran pucuk yang terkena, kering dan dijangkiti busuk dan kudis.

Untuk memastikan bahawa penyakit ini tidak akan merebak lebih jauh semasa penyingkiran pesakit dan cawangan lemah, sebahagian kecil kayu yang sihat dibiarkan dipotong..

Untuk pemula, maklumat dalam gambar diberikan langkah demi langkah, bagaimana cara memendekkan pemotongan. Tujuan utama pemangkasan ini adalah untuk membuang dahan yang terlalu panjang yang boleh mengganggu perkembangan mahkota.

Anda perlu memeriksa pokok dengan berhati-hati, idealnya, setiap ranting harus diterangi sepenuhnya dan memanfaatkan sinar matahari sepenuhnya. Sebagai peraturan, pokok yang berumur 1-2 tahun memerlukan pemangkasan jenis ini.

Anda juga perlu menjalankan prosedur dengan tujuan menipiskan mahkota, kerana ini, dahan akan kering sepenuhnya, dan pemilik kebun tidak perlu memprosesnya busuk dan kudis.

Memangkas pokok epal pada musim bunga

Intipati prosedur adalah membentuk mahkota yang betul. Pemangkasan pokok pertama harus dilakukan sebaik sahaja menanam. Anak benih perlu dipendekkan hingga 80-95 sentimeter. Pucuk sisi juga harus dipendekkan sepertiga atau seperempat dari keseluruhan panjang cabang. Sekiranya tiada pucuk sisi, prosedur dilakukan pada musim bunga tahun depan.

Skema pemangkasan pokok epal ditunjukkan dalam gambar langkah demi langkah. Pada tahun kedua dan seterusnya, cawangan kering, berpenyakit dan rosak mesti dikeluarkan. Terutama yang tumbuh ke arah tengah pokok. Adalah perlu untuk memastikan bahawa cawangan sisi sepanjang tidak lebih panjang daripada konduktor pusat. Ketahui mengenai prinsip pemangkasan dari video pemula..

Pemangkasan jenis epal berbeza dengan prosedur biasa. Dalam kes ini, kerja harus dimulakan dengan cawangan besar.

Sekiranya jelas bahawa cabang-cabang utama tidak dapat digunakan dan busuk, maka pemangkasan tidak diperlukan, ia tidak akan membantu menghidupkan budaya ini.

Pemangkasan pir pada musim bunga dengan betul

Prosedurnya tidak jauh berbeza dengan pemangkasan epal. Pembentukan mahkota dilakukan mengikut skema yang serupa. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa pada pir, pemangkasan dahan berlaku pada pucuk sisi, dan pada pokok epal di sebentuk cincin. Buah pir juga dipangkas pada tahun pertama setelah penanaman, batang pusatnya dipendekkan menjadi 90 sentimeter. Pucuk sisi perlu dikeluarkan.

Pada tahun kedua, pir mesti dipotong sehingga beberapa lapisan terbentuk, di setiap baris harus ada 3-6 tunas yang menyimpang. Pokok buah lama perlu diproses, membuang dahan yang rosak, kering dan lemah pada musim bunga.

Sekiranya anda perlu sedikit menekuk cabang pir, mereka boleh diikat pada pasak yang dipalu ke tanah. Untuk tukang kebun permulaan, arahan terperinci dalam gambar dan video disajikan langkah demi langkah.

Petua Membentuk Mahkota

Manipulasi penyayang ini dilakukan setiap tahun, selama 6-7 tahun kehidupan budaya. Untuk kesan terbaik, pembentukan mahkota harus digabungkan dengan penyiraman, pembajaan dan penyembuhan pokok yang banyak dan teratur..

Setelah melakukan manipulasi, setiap tukang kebun akan mendapat kelebihan seperti:

  • peningkatan kuantiti dan kualiti tanaman;
  • buah-buahan akan mempunyai aroma dan rasa yang ketara, mereka juga akan berair;
  • pokok untuk meremajakan;
  • pembentukan adalah profilaksis yang sangat baik terhadap penyakit.

Pertimbangkan bila anda perlu memangkas, jenisnya, tujuan dan masa utama:

  • Pemangkasan formatif dilakukan untuk menjadikan kayu kelihatan lebih hiasan. Ia juga membantu mencipta mahkota yang kuat dan membolehkan anda menerangi budaya sepenuhnya. Dibuat dalam 3-4 tahun pertama.
  • Anti penuaan. Ia dilakukan untuk memulihkan pokok buah tua, agar dapat menumbuhkan semula dahan, merangsang penutupan buah pinggang yang sihat. Sesuai untuk pokok berumur 2-3 tahun. Lakukan sekali setiap 3-4 tahun.
  • Untuk meningkatkan hasil dan meningkatkan kualiti pencahayaan, anda perlu melakukan pemotongan langkah demi langkah untuk mengurangkan pertumbuhan. Ia dijalankan pada pokok berusia 2-4 tahun.
  • Pemangkasan kebersihan dilakukan setiap tahun, dengan bantuannya, mahkota yang dilancarkan yang mempunyai penampilan yang tidak sesuai dikeluarkan.

Dalam gambar anda dapat melihat bagaimana pokok-pokok dari pelbagai usia kelihatan.

Cara memangkas tanaman buah dewasa

Agar hasilnya efektif, sangat penting untuk menjalankan operasi setiap tahun setelah pemangkasan pertama, ini berlaku tidak hanya pada tanaman muda, tetapi juga tanaman dewasa. Sebelum bekerja, anda perlu memeriksa pokok dengan teliti dan pastikan tidak ada kerosakan pada bahagian kerangka batang.

Pertimbangkan urutan pemangkasan pokok buah pada musim bunga untuk pemula:

  1. Segera anda perlu mengeluarkan dahan kering dan pucuk yang tumbuh di dalam mahkota.
  2. Adalah perlu untuk menghilangkan batang yang telanjang dan sakit, juga tidak akan ada hasil panen dari mereka..
  3. Cabang kerangka dapat dikeluarkan, tetapi hanya jika mengganggu perkembangan pucuk muda.
  4. Pada peringkat seterusnya, anda perlu memendekkan dahan, iaitu pucuk yang tingginya 3-3.5 meter akan jatuh di bawah penyingkiran.
  5. Anda perlu menanggalkan bahagian atasnya, jika terdapat sebilangan besar, ini menunjukkan bahawa trim sebelumnya adalah salah.

Sebaiknya tinggalkan tidak lebih dari 10 puncak, dan hanya yang tumbuh pada sudut ke arah luar dan ke arah atas.

Cara melakukan manipulasi boleh didapati dalam video untuk pemula. Memangkas pokok buah pada musim bunga mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Luka di dahan mempunyai masa untuk sembuh sehingga jusnya bergerak, tahun depan anda dapat memperoleh hasil panen yang baik, buahnya akan mempunyai bentuk yang ideal, ukuran besar dan rasa yang sangat baik. Jangka hayat pokok akan meningkat, dan penampilannya akan estetik.

Mengikuti cadangan mudah, pada musim panas adalah mungkin untuk menuai hasil yang banyak. Sekiranya terdapat kekaburan, ada baiknya mempelajari video untuk pemula dan gambar rajah terperinci dalam gambar langkah demi langkah, yang membolehkan anda memahami cara memotong pokok dengan betul.