Penampilan Daun Pakis

Pakis - tanaman tertua, muncul 400 juta tahun yang lalu. Pada era Paleozoikum dan Mesozoikum, pakis berukuran besar dan sangat menentukan penampilan planet ini. Pada masa kini, pakis menjadi lebih kecil, tetapi tidak kehilangan kepelbagaian spesiesnya - di dunia terdapat lebih dari 300 genera dan 10,000 spesies pakis. Ini adalah pokok, rumput, air dan pakis lain.

Kemunculan daun pakis seperti sekarang timbul sebagai akibat dari rantaian dahan besar. Pakis tidak mempunyai daun yang benar, seperti tanaman lain. Ini adalah keseluruhan sistem cawangan yang terletak dalam satu satah. Adalah tepat untuk memanggil mereka bukan daun, tetapi pelat daun atau daun. Dalam struktur vayya, petiole dan plate dapat dibezakan. Plat daun cirrus mempunyai sumbu, atau rachis, yang merupakan lanjutan dari tangkai daun. Di bahagian bawah spora daun berkembang dan terbentuk, di mana pakis merebak..

  • Blog Pengguna - Tatyana_Stavitskaja
  • Untuk menghantar komen, sila log masuk atau daftar

Re: Penampilan daun pakis

Adakah seseorang menanam pakis di rumah juga? Dia mempunyai daun yang cantik. Adakah mereka hanya mekar? Saya tidak pernah melihat. Di hutan kita, seluruh pakis tumbuh. Dan yang paling penting, cendawan tidak terdapat di dalamnya. )

Pakis. Jenis Pakis

Pakis adalah jabatan tumbuhan vaskular spora yang paling banyak. Ini adalah penduduk tertua di planet kita. Sejauh mana iklim di Bumi tidak berubah, tetapi di antara sebilangan besar spesies tumbuhan, hanya pakis yang dapat menyesuaikan diri. Mereka bertahan hingga ke zaman kita, tumbuh di semua zon iklim dan mengagumkan dalam kepelbagaian mereka. Sejak zaman dahulu lagi, manusia selalu merawat pakis dengan cara yang istimewa, membezakannya dengan tanaman lain. Tumbuhan peninggalan era Mesozoikum, zaman dinosaur, mineral hidup - semua ini boleh dikatakan mengenai pakis.

Kandungan artikel:

Pakis - ramuan abadi dari keluarga pakis sebenar - mempunyai rimpang yang kuat dan serong tumbuh dengan daging batang tinggi hingga 1 m. Rimpang membawa sekumpulan daun cirrus yang dibedah. Di bahagian bawah mereka terdapat timbunan sporangia (sorus). Pakis (Polypodiophyta) adalah antara kumpulan tanaman tertua yang lebih tinggi. Pakis tergolong dalam Jabatan berbentuk Pakis, terdapat kira-kira 12 ribu spesies. Dalam florikultur dalam ruangan, sesuai dengan sistematisasi yang diguna pakai, pakis tergolong dalam kumpulan daun hiasan.

KEMUNGKINAN YANG BANYAK

Banyak spesies pakis hiasan tergolong dalam kelas, pesanan, keluarga yang berbeza. Pakis sangat meluas, malah tumbuh di seluruh dunia, dan terdapat di pelbagai tempat. Tetapi pelbagai jenis tanaman ini dapat dilihat di hutan hujan tropika. Di antara pakis pasu yang paling kerap ditanam:

  • Rambut Adiantum Venus (Adiantum capillus veneris);
  • Asplenium bulbous (Asplenium bulbiferum);
  • Nefrolepis meningkat (Nephrolepis exaltata);
  • Polypodium emas (Polypodium aureum);
  • Tanduk Platycerium (Platycerium alcicorr)

Menarik mengenai fender

Pakis itu sendiri dianggap harta karun dalam komposisi fisio-biologi dan kimianya. Untuk tujuan perubatan, pucuk dan rimpang pakis digunakan. Untuk tujuan perubatan, pakis digunakan pada zaman dahulu. Sifat pakis dijelaskan oleh Dioscorides, Pliny, Avicenna dan lain-lain.Dari segi komposisi kimia dan biologi mereka, pakis tergolong dalam tanaman pelindung radio, penyembuh dan elixir. Ia mengandungi 18 asid amino berharga, fruktosa, sukrosa, glukosa, arabinosa, serat, abu, protein dan nitrogen amina, pati 40%, alkaloid, minyak pati, tanin dan asid tanquilic.

Para saintis telah menemui spesies pakis yang tumbuh dengan baik walaupun terdapat kepekatan arsenik yang tinggi di dalam tanah. Mereka mencadangkan agar tanaman ini, iaitu Pteris vittata, dapat digunakan untuk membersihkan tanah dan air dari unsur TOKSIK INI atau sebatiannya. Para saintis mencadangkan mengalirkan air melalui tangki yang disemai dengan pakis jenis ini untuk membersihkannya dari arsenik.

Kemungkinan besar, tanpa pengecualian, semua orang mengetahui kisah bahawa setahun sekali di Ivan Kupala, pada malam terpendek tahun ini, di hutan lebat, di bawah birch dengan tiga batang dari satu akar, pakis mekar. Bunganya bersinar seperti api. Sekiranya anda menemui bunga ini, anda akan bernasib baik dalam perniagaan apa pun. Dan bunga pakis dijaga oleh kekuatan najisnya, yang tidak memungkinkannya dibawa keluar dari hutan. Sayangnya, ini, walaupun indah, tetapi hanya legenda. Pakis tidak berbunga, tetapi membiak dengan spora.

Di bahagian bawah daun kebanyakan pakis terdapat formasi khas yang disebut sorus, yang mengandungi sporangia - organ yang membentuk spora. Dan di beberapa spesies pakis, spora terletak pada daun bermutasi khas..

JENIS-JENIS PENGGUNA DAN TEMPAT PERTUMBUHAN

Pada kata "pakis", kebanyakan kita membayangkan periuk dengan rumput yang sedikit menarik. Tetapi sedikit orang tahu bahawa pakis telah menghuni semua benua, kecuali, tentu saja, Antartika, dan mereka merasa hebat dalam keadaan apa pun.

Di hutan hujan, pakis raksasa seperti pohon, pakis liana, pakis epifit tumbuh. Epiphytes adalah tanaman yang tumbuh di tanaman lain, terutama di dahan dan batang pokok, serta di daun (epiphylls), dan menerima nutrien yang diperlukan dari alam sekitar, tetapi bukan dari tanaman inang. Anda tidak boleh mengelirukan tumbuhan epifitik dan tumbuhan parasit. Dalam proses evolusi, beberapa epifit mengembangkan alat khas untuk menangkap air dan mineral dari udara. Ini, misalnya, inti spongy pada akar, atau apa yang disebut sarang akar - pleksus akar dalam bentuk bakul di mana debu terkumpul, daun gugur dan dengan demikian membuat tanah untuk menyuburkan akar. Penyesuaian serupa tersedia untuk pakis Asplenium. Epifit lain, misalnya, pakis Platicerium, mempunyai daun niche yang membentuk ceruk di batang, di mana tanah juga dibuat.

Sarang Asplenium (Asplenium nidus)

Terdapat pakis raksasa, misalnya, sarang Asplenium (Asplenium nidus). Tumbuhan ini adalah epifit khas, berasal dari Asia tropika. Pakis tumbuh di batang pokok besar. Mencapai ukuran yang sangat besar (diameter - beberapa meter, dan berat - hingga satu tan atau lebih), asplenium memecahkan pokok raksasa walaupun beratnya. Asplenium dikenal sebagai tanaman rumah biasa, yang ukurannya jauh lebih sederhana.

Di antara pakis, terdapat spesies yang hidup di bawah air, misalnya, Marsilea quadrifolia. Pakis ini sering digunakan untuk merancang kolam kecil di lokasi, kerana pemandangannya sangat hiasan..

Permukaan air juga sesuai untuk kehidupan pakis - keluarga Salviniaceae telah mendapat populariti terbesar di sini. Tumbuhan ini boleh disebut rumpai sungai tropika. Menyebarkan dalam jumlah besar, salvinia menjadi halangan untuk pengangkutan air, mengganggu operasi normal stesen janakuasa hidroelektrik, menyumbat jaring ikan..

Pakis lain yang terapung, Azola caroliniana, dibiakkan di sawah. Tumbuhan ini mempunyai kemampuan unik untuk mengumpulkan nitrogen, di samping itu, Azola menghalang pertumbuhan rumpai di ladang padi..

Di antara pakis, terdapat pakis kerdil dengan panjang hanya beberapa milimeter. Tumbuhan mikroskopik ini tumbuh di hutan tropis di permukaan batu atau tanah, naik ke ketinggian kecil di sepanjang batang pokok. Di antara pakis terdapat "pokok" yang sebenarnya - genus Cyathea, yang tingginya mencapai 25 meter dan diameter batang mencapai setengah meter.

Genus pakis Chiatea

Terdapat pakis yang daun tangkai daunnya dapat bersaing dengan kekuatan baja - Dicranopteris. Anda dapat melalui belukar Dikranopteris hanya dengan bekerja keras dengan sebilah parang, di atas bilah daun pakis yang ditinggalkan, seperti dari pemotongan wayar logam yang sebenarnya.

Tumbuh pakis pada keadaan bilik menjadi bergaya pada abad ke-18. Pada masa itu, pakis dapat dilihat di salon Inggeris elit, itu adalah hiasan hotel mahal dan rumah orang-orang mulia. Namun, hanya beberapa spesies yang ditanam sebagai tanaman dalaman biasa, kerana hasil pembakaran gas dan asap dari arang batu, yang kemudian dipanaskan, sangat toksik bagi hampir semua pakis. Kemudian Inggeris datang dengan "pameran pakis" khas untuk pakis (kotak kaca yang dibingkai oleh besi tuang), yang menjaga kelembapan udara dan tanah yang diperlukan.

Kedai bunga menjadi tertarik pada pakis pada awal abad ke-19. Di Eropah, mereka menanam kebun dan taman, menghiasi sudut-sudut teduh yang indah di dekat kolam. Pada masa ini, pakis sangat dihargai oleh penjual bunga dan amatur profesional di seluruh dunia. Sebagai contoh, di Jerman terdapat seluruh rangkaian rumah hijau yang mengkhususkan diri secara eksklusif dalam penanaman dan penjualan pakis, daunnya kemudian digunakan dalam penyediaan karangan bunga dan pelbagai karangan bunga.

Adalah dipercayai bahawa sekarang lebih daripada dua ribu spesies pakis sesuai untuk penanaman dalaman. Tetapi walaupun demikian, di rumah hijau dan rumah hijau kebun raya, budaya lestari lebih dari empat ratus spesies pakis dibiakkan.

Tidak ada konsensus di kalangan profesional mengenai sama ada sukar atau sederhana untuk menanam tanaman ini. Tetapi satu perkara yang pasti: pakis memerlukan penjagaan yang berterusan.

STRUKTUR FELLOWSHIPS

Pakis (Polypodiophyta) - jabatan tanaman yang lebih tinggi, menempati kedudukan perantaraan antara rhinophytes dan gymnosperms. Pakis berbeza dari rhinophytes terutamanya oleh adanya akar dan daun, dan dari gymnosperma - oleh ketiadaan kampung.Perak berkembang dari rhinophytes, yang mana pakis Devonian kuno sangat dekat. Beberapa genera yang paling primitif adalah bentuk pertengahan antara rhinophytes dan pakis khas). Untuk pakis, seperti tanaman lain yang lebih tinggi, penggantian generasi adalah ciri - aseksual (sporofit) dan seksual (permainanofit), dengan dominasi generasi aseksual.

Fern sporophyte adalah tumbuhan herba atau seperti pokok yang kebanyakannya mempunyai daun besar dan berulang kali dibedah (daun muda biasanya berbentuk koklea). Pakis dicirikan oleh pelbagai bentuk, struktur dalaman dan ukuran. Daun mereka berkisar berulang kali dipotong hingga keseluruhan, dari daun raksasa - panjang 5-6 m (di beberapa wakil Marattius dan sate) dan bahkan hingga 30 m (daun kerinting di Lygodiu articulatum) hingga daun kecil dengan panjang hanya 3-4 mm yang terdiri daripada 1 lapisan sel (di Trichomanes goebelianu). Panjang batang pakis bervariasi dari beberapa sentimeter hingga 20–25 m (di beberapa spesies Cyatea). Mereka berada di bawah tanah (rimpang) dan di atas tanah, tegak dan kerinting, sederhana dan bercabang. Sebilangan besar sporangia terletak di daun hijau biasa; di beberapa daun dibezakan menjadi spor-bearing (sporophylls) dan vegetatif, hijau.

Kebanyakan pakis adalah ekor. Di antara pakis moden, hanya tiga keluarga kecil pakis akuatik yang dikelaskan sebagai heterogen: pakis, salvinia dan azolls.

TAMADUN HIDUP PERANCIS

Oleh itu, kebanyakan pakis adalah tumbuhan herba setinggi 1 m, hanya di kawasan tropis lembap seperti pakis tumbuh sehingga 24 m, kadang-kadang daunnya lebih panjang daripada 5 m. Pembentukan pakis aseksual - sporofit mempunyai akar, batang dan daun. Batangnya tanah atau bawah tanah - rimpang. Daun (vayi) besar, biasanya dengan piring yang dibedah ke lobus, membentuk koklea ketika mekar. Pakis mempunyai sistem vaskular pengalir yang berkembang dengan baik. Di permukaan bawah daun sporangia terbentuk, dikumpulkan secara berkumpulan (sorus), berpakaian tudung (Hindu). Spora (n) yang matang di dalamnya tumpah keluar dari sporangia dan bercambah di tanah lembap, membentuk kuman - gametofit dalam bentuk plat hijau berdiameter 0,5-0,8 cm dengan rizoid melekat pada tanah. Anteridia dan archegonia terbentuk di bahagian bawah pertumbuhan. Sperma dari anteridium dalam medium tetesan-air memasuki archegonium, dan salah satunya menyuburkan telur, mengakibatkan pembentukan zigot (2n), dari mana terbentuknya sporofit baru - tanaman pakis dewasa.

Pakis tersebar di seluruh pelosok dunia. Mereka paling beragam di hutan tropika, di mana mereka tumbuh di permukaan tanah, batang dan dahan pokok - sebagai epifit dan sebagai tanaman merambat. Terdapat beberapa jenis pakis yang hidup di badan air. Di Rusia, terdapat kira-kira 100 spesies pakis berumput.

Pakis dan spesiesnya: ciri dan ciri

Mungkin perkara pertama yang terlintas di fikiran ketika menyebutkan seperti pakis adalah bunga ajaib dan misteri. Tidak pernah mekar dalam kehidupan nyata, tetapi pada masa yang sama menjadi salah satu tanaman terindah yang ada di alam semula jadi, pakis telah lama menjadi pahlawan dongeng dan legenda. Apa sebenarnya yang dia suka? Apa yang benar dan apa itu fiksyen?

Dari zaman kuno hingga moden

Pakis, atau, seperti yang biasa disebut dalam dunia ilmiah, polypodiophytes, adalah wakil dari perennial vaskular yang lebih tinggi, lebih-lebih lagi, mereka sangat kuno.

Yang pertama muncul di planet ini sekitar empat ratus juta tahun yang lalu, ketika tidak ada tanaman berbunga. Era kemakmuran berbentuk pakis jatuh pada zaman dulu - Paleozoik dan Mesozoik. Dalam tempoh ini, kebanyakan pakis kuno adalah pokok besar yang kelihatan seperti pokok palma. Tumbuhan besar ini menempati kedudukan yang menentukan di muka Bumi. Selepas itu, kayu pakis kuno berfungsi sebagai asas pembentukan arang batu.

Pakis telah jauh dari asal bumi ini hingga sekarang. Di antara beberapa tanaman kuno, mereka berjaya mengekalkan pelbagai jenis yang setanding dengan yang sebelumnya. Sementara perwakilan flora yang lain hilang dari dunia, pakis berkembang dan membentuk spesies baru. Namun, mereka mempunyai ruang untuk maju..

Galeri: pakis (25 gambar)

Struktur tanaman

Dalam strukturnya, tanaman pakis bahkan tidak menyerupai tanaman berbunga dari jauh. Organ pakis lebih rendah daripada pertumbuhan organ organ yang lebih tinggi daripada kumpulan lain. Tetapi inilah "keterbelakangan" yang unik yang menjadikannya unik dan luar biasa cantik.

Ciri utama struktur pakis adalah bahawa mereka tidak mempunyai daun. Apa yang kelihatan seperti daun di tumbuh-tumbuhan ini sebenarnya adalah sistem dahan yang terletak di satah yang sama. Sistem ini disebut "Vaya", atau, dengan cara sederhana, gelombang satah. Vaya tidak terbahagi kepada daun dan batang - jika pemisahan ini berlaku, yang seperti pakis akan melangkah ke tahap perkembangan seterusnya.

Walaupun evolusi belum menganugerahkan daun pakis daun asli, mereka sudah mempunyai piring daun. Mereka muncul kerana meratakan cabang-cabang papan pakis kuno. Asas untuk helaian itu sudah ada. Tetapi walaupun dengan mempertimbangkan vayya dengan teliti, mustahil untuk memahami di mana "batang" yang dikatakan masuk ke dalam "daun". Kontur di mana pelat lembaran dapat digabungkan menjadi kepingan sebenar belum timbul.

Deskripsi umum

Badan tumbuhan pakis terdiri daripada organ berikut:

  • Wii, atau bilah daun;
  • petioles;
  • pelarian yang diubah suai;
  • akar vegetatif;
  • akar bawahan.

Wakil-wakil flora ini mempunyai batang pendek, yang merupakan rimpang yang terletak di tanah. Vayi tumbuh dari tunas rimpang dan terbentang di permukaan tanah. Organ-organ ini dicirikan oleh pertumbuhan apikal, kerana mereka dapat mencapai ukuran yang cukup besar. Tetapi sudah bergantung pada tanaman tertentu - beberapa spesies menonjol untuk miniaturnya.

Pembiakan

Pembiakan dilakukan dengan beberapa cara:

Sepanjang kitaran hidup tanaman, kaedah ini bergantian. Akibatnya, generasi aseks (sporofit) dan generasi seksual (gametofit) berlaku secara bergilir. Lebih-lebih lagi, fasa aseksual berlaku.

Pembiakan aseksual seperti pakis berlaku secara vegetatif (oleh rizom, vayas dan organ lain), dan melalui spora. Yang terakhir berlaku seperti berikut: spora membentuk kelompok khas di bahagian bawah daun - luka ditutup dengan lapisan filem. Kemudian spora jatuh ke dalam tanah dengan sendirinya, setelah itu bilah daun kecil tumbuh dari mereka, menghasilkan sel kuman. Pengeluaran semula oleh spora adalah proses yang agak rumit, jadi dalam praktiknya ia tidak sering dilakukan.

Jenis Pakis

Tanaman pakis sangat berbeza antara satu sama lain dalam banyak ciri - seperti ukuran dan struktur, kitaran hidup dan bentuk, dll. Tetapi tidak kira betapa berbezanya, kerana penampilannya yang khas, orang memanggil semua jenis pakis sebagai "pakis".

Tidak ramai yang mengetahui bahawa nama ini menggabungkan kumpulan tumbuhan spora terbesar. Oleh itu, untuk menjawab persoalan berapa spesies pakis yang ada adalah mustahil. Kira-kira tiga ratus genera diketahui, yang merangkumi lebih dari sepuluh ribu spesies pakis..

Tumbuhan unik dan menakjubkan ini tersebar di seluruh dunia. Jenis pakis yang paling banyak terdapat di kawasan tropika dan subtropik, atau, dengan kata lain, di kawasan dengan iklim yang hangat dan lembap. Tetapi, di mana sahaja di dunia, anda dapat dengan mudah mencari wakil pakis dalam bentuk apa pun.

Mengikut habitatnya, tanaman ini dapat dibahagikan kepada tiga jenis:

  • hutan (tumbuh terutamanya di hutan, dan dapat dijumpai di peringkat bawah hutan dan di bahagian atas; kerana epifit tumbuh di pokok besar);
  • berbatu (hidup di atas batu, di celah, dan bahkan di dinding bangunan);
  • air (tumbuh banyak di tasik dan sungai, di paya dan berhampiran badan air).

Antara lain, spesies seperti pakis sering dijumpai di tepi jalan, dan juga di tanah pertanian seperti rumput rumpai.

Oleh kerana penyebaran dan ragam penampilan ini, kekeliruan sering timbul - ada yang menganggap tanaman itu adalah semak, dan yang lain menganggapnya sebagai rumput. Harus diingat bahawa kedua-dua versi itu betul. Fern mempunyai bentuk kehidupan yang berumput dan berkayu. Oleh itu, soalan "semak atau rumput?" paling tepat untuk menjawab bahawa dia berdua.

Tanaman pakis adalah jenis yang jarang dan biasa. Pada perwakilan terang yang pertama dan terakhir akan dibincangkan lebih lanjut.

Seperti yang anda ketahui, bukan sahaja para naturalis berminat dengan spesies seperti pakis, tetapi juga tukang kebun - sebagai hiasan laman web mereka. Berikut adalah jenis dan nama pakis yang tergolong dalam jenis langka dan biasa, yang, walaupun tidak serupa, mampu mengubah dan menghias taman mana pun - baik sebagai tanaman yang bebas dan juga sebagai reka bentuk tempat tidur bunga.

Wakil spesies langka - hutan liar

Spesies ini dilindungi oleh undang-undang di beberapa negara Eropah..

Asal nama varieti ini mudah dijelaskan. "Debryanka" - kerana hakikat bahawa spesies ini tumbuh terutamanya di hutan lebat yang rimbun, atau, dengan kata lain, di alam liar. "Spiky" - untuk vayi runcing terus dari rimpang.

Debryanka adalah tanaman yang agak besar yang kelihatan seperti pokok palma kecil. Batang "sawit" ini sebenarnya adalah rimpang yang diubah suai, ditutup dengan sisik coklat gelap. Pada tanaman yang lebih tua, ketinggian batang boleh mencapai hingga 50 cm.

Wii liar mempunyai bentuk yang berbulu dan dibedah. Panjang daun, walaupun pada perwakilan spesies tertua, biasanya tidak melebihi 60 cm, tetapi di beberapa tanaman, ia dapat tumbuh dalam jarak 1 meter.

Menanam pakis spesies ini adalah perniagaan yang sangat menyusahkan. Debryanka adalah tumbuhan yang sangat murung. Ia mesti dilindungi dari arus dan suhu rendah. Sebagai tambahan, spesies ini memerlukan peningkatan tahap kelembapan yang berterusan, tetapi tidak dalam bentuk penyemburan. Oleh itu, untuk menghias taman anda dengan jenis tanaman pakis yang jarang berlaku ini, anda harus mengacau.

Wakil Spesies Umum - Bulu Burung Unta

Varieti ini mendapat namanya kerana persamaan daun yang kuat dengan bulu burung unta. Spesies ini juga disebut "burung unta biasa" dan "pakis hitam." Ini adalah salah satu tanaman pakis yang paling indah. Vayi dalam spesies ini tumbuh sangat tinggi - panjangnya boleh mencapai hingga satu setengah meter. Mereka dihubungkan oleh rimpang pendek dan sangat kuat..

"Bulu burung unta" terdiri daripada dua jenis - dengan daun steril dan tahan spora. Anda boleh membezakannya dari segi penampilan. Pakis spora di tengah corong, dibentuk oleh banyak vayas berbulu, mempunyai beberapa daun dengan ukuran lebih kecil dan bentuknya sangat baik. Pakis dengan waiyi jenis steril tidak mempunyai daun tambahan.

Wakil spesies ini tidak aneh. Tetapi masih ada beberapa batasan. Tanah di mana pakis ini tumbuh harus dibasahi dengan baik, tetapi tanpa genangan. Dengan penyiraman yang banyak, burung unta tumbuh sangat cepat.

Secara umum, naungan seperti pakis, tetapi di habitat yang terlalu teduh tumbuhan ini dapat layu dari kekurangan cahaya. Penyakit dan perosak tidak mempengaruhi Bulu Burung Unta.

Pandangan ini adalah salah satu yang paling popular untuk reka bentuk landskap. Di plot kebun atau di dalam pasu, secara berasingan atau di antara bunga - tanaman ini kelihatan lebih hebat daripada keadaan apa pun.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai ini dan banyak spesies lain, serta apa ciri luaran tanaman pakis dari semua jenis, dari pelbagai penerbitan cetak dan elektronik. Terutama bagi mereka yang berminat dengan alam secara umum dan tanaman pakis khususnya, kesamaan khas katalog telah dibuat, di mana nama dan ciri pakis dilengkapi dengan gambar yang menggambarkan spesies yang dijelaskan.

Apakah struktur pakis - ciri daun, akar pakis

Tanaman pakis telah wujud sejak sekian lama dan diwakili oleh pelbagai bentuk kehidupan. Tanaman seperti pertama muncul kira-kira 400 juta tahun yang lalu. Sekarang mereka tinggal terutamanya di tempat yang mempunyai kelembapan tinggi. Struktur khas menolong mereka dengan mudah menyesuaikan diri dengan keadaan pertumbuhan baru..

Penerangan umum tanaman pakis

Terdapat beberapa versi mengenai apa itu pakis. Komuniti saintifik meletakkannya di antara tumbuhan tertua - rhinophytes. Dalam proses evolusi, struktur pakis menjadi lebih kompleks, itulah sebabnya pakis tersebut dikaitkan dengan tanaman yang lebih tinggi.

Pakis tidak boleh dikelirukan dengan tanaman lain

Beberapa fakta yang menyokong pandangan ini:

  • Tumbuhan ini berkembang secara kitaran.
  • Terdapat sistem vaskular yang maju.
  • Semak dicirikan oleh kemampuan yang baik untuk menyesuaikan diri dengan kaedah hidup di darat.

Perwakilan pakis adalah pokok renek yang kekal dalam spora. Namun, banyak penanam bunga masih prihatin dengan persoalan: pakis adalah pokok renek atau rumput. Kedua-dua jawapan adalah positif.

Menarik! Terdapat tumbuh-tumbuhan yang tinggi sehingga mereka digolongkan sebagai pokok.

Pakis dibezakan dengan pelbagai warna dan warna. Oleh itu, setiap tanaman dengan indahnya tersendiri dan pastinya menghiasi tempat di mana ia tumbuh. Pokok renek yang tidak biasa ini sering digunakan dalam reka bentuk landskap dan dalaman rumah. Mereka secara praktikal tidak jatuh sakit dengan rawatan yang betul.

Tumbuhan ini mempunyai rupa semak malar hijau dan tidak berbunga. Namun, bagi orang Slavia, bunga ini adalah dan tetap menjadi simbol cinta, kebahagiaan. Terdapat tradisi untuk mencarinya pada malam percutian Ivan Kupala.

Pengelasan biologi pakis

Pengelasan pakis agak rumit kerana sebilangan besar spesies. Sejak zaman kuno, para saintis telah berusaha untuk membina sistem. Terdapat skema percubaan yang berbeza antara satu sama lain. Dan hanya kemudian muncul satu klasifikasi, berdasarkan struktur organ pembiakan (sporangia) dan beberapa tanda lain.

Secara ringkas - semua tanaman dibahagikan kepada 2 kumpulan: kuno dan sezaman. Bahagian pakis terdiri daripada 7 kelas tumbuhan vaskular yang pupus dan sedia ada. Kelas-kelas ini disajikan secara ringkas di bawah:

  • struktur tertua dan paling sederhana, kumpulan Aneurophitopsida;
  • perwakilan kuno, mirip dengan konifer - Archaeopteridopsida (Archaeopteridopsida);
  • "Cabang evolusi buta" - sebagai Cladoxylopsida (Cladoxylopsida) dijuluki;
  • kategori peralihan kepada sezaman diwakili oleh Zygopteridopsids (Zygopteridopsida atau Goenopteridopsida);
  • tumbuhan moden - Ophioglossopsids atau paksaan (Ophioglossopsida);
  • perennials besar dan padat - Marattiopsida (Marattiopsida);
  • satu lagi sezaman, di antaranya perennial lebih biasa, lebih jarang - tanaman tahunan - Polypodiopsids (Polypodiopsida).

Yang terakhir dibahagikan kepada 3 subkelas: Polypodiidae, Marsileidae, Salviniidae.

Peralihan kelas pakis

Sejarah Spesies Tanaman Pakis

Berbentuk pakis mempunyai sejarah mereka sejak zaman ada dinosaur di planet ini. Kemudian ada iklim tropika hangat yang baik. Sebilangan spesies tumbuh dengan besar mengikut standard moden - hingga 30 m.

Masa berlalu, dan iklim tidak berubah menjadi lebih baik, akibatnya bencana berlaku dan bentuk tumbuhan tertua tidak bertahan hingga hari ini. Bahagian pakis moden sangat berbeza dengan nenek moyangnya dari segi saiz dan bentuk. Kumpulan terbesar terdiri daripada 300 genera yang diwakili oleh 10,000 spesies.

Pada nota! Pokok renek ini tersebar luas di kawasan kebun dan rumah..

Tumbuhan tertinggi tumbuh dalam iklim yang sesuai dengan mereka - tropika dan subtropika. Individu individu tumbuh hingga 20 m.

Pakis tertinggi tumbuh di kawasan tropika

Kelaziman alam, contoh spesies

Di mana dan bila pakis tumbuh bergantung pada tahap kelembapan dan suhu persekitaran. Secara sederhana, iklim apa yang berlaku di wilayah tertentu. Mereka dapat hidup di hutan, sungai, tasik, rawa, serta di padang rumput basah, jurang, di sepanjang tepi jalan, celah-celah batu.

Dalam iklim sederhana, terdapat kira-kira 100 tumbuhan herba. Penerangan pakis bergantung pada jenis:

  • Orlyak: daun pakis dari jenis ini mudah dikenali dengan bentuk yang serupa dengan payung dalam keadaan terbuka. Ia tinggal di hutan (terutamanya pain) dan sesuai digunakan dalam makanan.
  • Tiroid jantan dengan batang hingga 1.5 m, spesies yang agak jarang, ekstraknya mempunyai kemampuan penyembuhan untuk membunuh helminths, yang berjaya digunakan oleh ubat.
  • Mnogoryadnik dibezakan oleh daun hijau gelap, yang terletak di batang berturut-turut.
  • Osmund tumbuh dalam keadaan semula jadi di timur Asia dan Amerika Utara, menonjol di permukaan daun memanjang yang berkilat.
  • Kod wanita - tanaman bersaiz besar dengan daun anggun.
  • Burung unta ini dikenali sebagai salah satu pakis yang paling indah, ia mempunyai rimpang panjang yang menghasilkan belukar yang sebenarnya, kesan ini digunakan dalam menghiasi pemandangan.

Pada nota! Daun burung unta rebus boleh dimakan.

Terdapat varieti yang bertujuan untuk penanaman dalaman:

Secara berasingan, perlu diserlahkan Junior - pelbagai dengan lembaran bergelombang.

Menarik! Terdapat pakis yang sangat kecil dengan tangkai yang tinggi tidak lebih dari 12 mm. Wakil yang terang - Azolla Cariliniana, yang tumbuh di pokok, pokok anggur.

Di pergunungan anda dapat melihat tanaman lain yang menakjubkan dengan daun terbuka yang elegan. Ia dipanggil rambut venerein. Terdapat juga penduduk di bawah air, misalnya, Marsilea quadrifolia. Dan pakis Dicranopteris mempunyai tangkai daun yang sangat kuat.

Terdapat pakis yang merupakan spesies langka dan terancam punah. Jadi, Salvinia disenaraikan dalam Buku Merah Belarus.

Berapa banyak pakis hidup

Untuk persoalan berapa pakis boleh hidup, tidak ada satu jawapan. Ia bergantung pada tempat dan penjagaan (jika tumbuh di rumah atau di kebun). Peranan spesies tergolong dalam. Dalam iklim sederhana, dengan permulaan penyejukan, bahagian atas tanaman segera mati, dan dalam keadaan tropika belukar dapat tumbuh bertahun-tahun berturut-turut.

Walau bagaimanapun, akarnya, yang bawahan, diperbaharui setiap 4 tahun, dan rimpang meningkatkan jangka hayat dalam kes ini hingga satu abad. Ini adalah sistem akar yang kuat yang membolehkan tanaman bertahan dan menyesuaikan diri dengan keadaan yang berubah.

Ciri-ciri pemakanan tumbuhan

Seperti pakis adalah tumbuhan yang memakan akar dan daun. Unsur surih penting dan air yang mereka serap dari tanah. Risalah terlibat dalam fotosintesis. Oleh itu, pengeluaran gula, pati, yang diperlukan untuk kerja semua organ pakis.

Analisis struktur tanaman pakis

Leluhur pakis dibuat lebih sederhana daripada spesies moden..

Daun, Vayi

Ciri struktur ditunjukkan oleh daun besar, yang lebih berat daripada tangkai pakis. Mereka berbeza dalam pelbagai bentuk, mempunyai ciri tersendiri dalam pertumbuhan dan pengeluaran. Biasanya, daunnya berbentuk bulu dan dibedah. Daun pakis disebut vayi (definisi seperti itu diberikan oleh saintis). Batang daun dilekatkan pada bahagian batang, terletak di bawah tanah, sehingga tidak mungkin melihat awal daun.

Pada nota! Keanehan pelepah pakis adalah pertumbuhan hujungnya, menyerupai siput. Pertama, helaian dilipat, dan kemudian secara beransur-ansur terungkap.

Daun tumbuh pertama di bawah tanah. Tempoh ini berlangsung selama 2 tahun. Pada tahun ketiga mereka kelihatan di atas permukaan. Kerana pertumbuhan puncak, terdapat pertumbuhan yang pesat. Bagi banyak orang, vaya mengambil bahagian dalam fotosintesis, proses tumbuh-tumbuhan dan pembentukan spora.

Spora terbentuk di bahagian belakang pinggan daun, sama ada secara tunggal atau berkumpulan.

Batangnya

Batang pakis selalu kecil dan sedikit berkembang. Pengecualian adalah tanaman di kawasan tropika, yang tumbuh dengan ukuran pokok. Batangnya besar, ditutup dengan kulit kayu. Batang kerinting boleh menjadi sangat panjang.

Sistem akar

Sistem akar diwakili oleh rimpang dan banyak tambahan. Batangnya ditutup dengan kain yang berkelakuan baik dan menyerap air. Dalam berkas, kapal, ia bergerak ke daun.

Organ pembiakan

Semua hayat tanaman mempunyai 2 kitaran utama:

  1. Aseksual berpanjangan, apabila pakis tidak membiak - sporofit.
  2. Pendek - gametofit apabila pembiakan berlaku.

Organ pembiakan diwakili oleh sporangia, yang mengandungi spora. Terletak di bahagian belakang helaian. Apabila spora cukup matang, angin membawanya dalam jarak jauh.

Perhatian! Beberapa saintis menyamakan pembentukan spora dengan berbunga.

Tidak semua pertikaian dapat bertahan, hanya beberapa. Fasa pembiakan berasal dari percambahan dan transformasi menjadi kuman yang disebut gametofit. Ini menyerupai piring beberapa mm dalam bentuk hati hijau..

Gametofit di bawah menghasilkan anteridia dan archegonia, masing-masing, organ pembiakan wanita dan lelaki. Mereka menghasilkan telur dan sperma, menghubungkan pada tahap kelembapan yang mencukupi. Akibatnya, zigot muncul. Dari padanya muncul embrio tumbuhan masa depan.

Pakis boleh membiak secara vegetatif. Dalam kes ini, tunas brood muncul di akar dan tangkai. Varieti yang jarang dan cantik hanya berkembang biak melalui spora..

Perbandingan dengan tanaman herba lain

Berbentuk pakis termasuk pakis, mahkota, ekor kuda. Mereka mempunyai satu asal, dan semuanya berkembang biak melalui pembentukan spora. Walau bagaimanapun, pakis mempunyai sifat khas dari rumput:

  • sistem akar dan struktur daun yang kompleks berbeza dengan alga;
  • keunggulan sporofit secara turun temurun, tidak seperti lumut, yang pada umumnya mempunyai gametofit;
  • kehadiran tisu yang mampu mengalirkan air;
  • kekurangan berbunga.

Fern adalah tanaman kuno dan indah yang akan menghiasi taman dan bahagian dalam apartmen. Komposisi kimianya dikurniakan sifat perubatan, yang digunakan dalam perubatan. Terdapat varieti yang sesuai untuk dimakan..

Pakis

Pakis (Polypodiophyta) adalah jabatan terbesar tumbuhan vaskular tanpa biji, dengan kira-kira 11,000 spesies hidup. Kajian terbaru membuktikan bahawa mereka mungkin merupakan saudara terdekat tanaman benih. Hari ini adalah kumpulan yang berkembang pesat, 75% spesiesnya hidup di kawasan tropika. Hutan hujan, termasuk pakis seperti pokok, terdapat di kawasan tropika dan subtropik di Australia, Amerika, dan Asia..

Selain ekor kuda dan mahkota, pakis adalah kumpulan tanaman tertua. Mereka muncul di akhir Paleozoik - permulaan Mesozoikum. Spesies pokok pakis yang merupakan sebahagian daripada hutan Carboniferous memainkan peranan terbesar dalam komposisi penutup vegetasi Bumi.

Hutan berkarbon. Sumber: https://lib.nspu.ru/umk/

Bentuk pakis hidup

Hari ini, pakis tumbuh di semua benua kecuali Antartika dan dalam pelbagai keadaan persekitaran. Tetapi kepelbagaian spesies dan bentuk hidupnya yang paling besar ditunjukkan di hutan tropika dan subtropika lembap. Di lintang sederhana, semua pakis, kecuali salvinia terapung, adalah tumbuhan herba dengan rizom bawah tanah pendek atau panjang.

Daun pakis rimpang panjang (Linnaeus, bracken, dll.) Memiliki daun pada jarak yang sangat jauh antara satu sama lain kerana kehadiran simpul panjang beberapa sentimeter. Di kebanyakan pakis, daun membentuk roset pada rimpang pendek. Roset mereka sering mati pada musim gugur, dan pangkalnya tetap pada batang nipis (hingga 1 cm).

Di hutan subtropika dan tropis, bentuk pakis hidup lebih pelbagai. Bentuk menjalar daratan tumbuh di tempat teduh, spesies dengan pucuk pendek tegak jarang terjadi.

Pakis terestrial terkecil dari genus Trichomanes mempunyai panjang 3-4 mm hingga 2-4 cm, dan spesies terbesar genus Angiopteris dari keluarga Marattiaceae, yang sering membentuk tebal, mempunyai batang tuberous berdiameter hingga 1 m. daun tumbuh sepanjang 5-6 m dengan tangkai daun panjang yang kuat dan bilah daun yang dibedah dengan kuat.

Angiopteris evecta.
Dihantar oleh: Tidak berbaju, CC BY-SA 4.0

Banyak epifit permukaan, terutamanya dari keluarga Hymenophyllaceae, berada dalam keadaan kelembapan berlebihan; daun transparan bawah mereka dengan ketebalan 1-3 lapisan sel kekurangan stomata dan menyerap kelembapan atmosfera ke seluruh permukaan badan. Epiphytes yang tinggal di mahkota dan di batang pokok berada dalam keadaan kekurangan kelembapan, dan oleh itu mempunyai daun yang lebat, berkulit atau sangat puber.

Salah satu pakis epiphytic yang luar biasa, yang memberikan penampilan yang aneh pada hutan Dunia Lama, sarang asplenium, atau sarang burung, dari jauh memberikan kesan sarang burung yang besar. Pucuknya yang pendek dan tebal dipasang dengan kuat pada batang dan dahan pokok dengan bantuan banyak akar yang terjalin dan sangat puber. Di bahagian atas pucuk, terbentuk roset yang cantik dari daun berkulit, kadang-kadang mencapai panjang 2 m. Seluruh daun dan akar dapat mengumpulkan humus dan menyerap kelembapan dari atmosfer, menyediakan nutrien dan bekalan air.

Di semua hutan tropika, spesies genus Platicerium, atau tanduk rusa, tersebar luas. Batang pendek mereka juga dilekatkan pada kulit pokok dengan banyak akar. Daun vegetatif mempunyai rupa plat bulat rata yang ditekan kuat ke batang dengan pangkalnya, dan bahagian atasnya tertinggal di belakang batang, membentuk ceruk dalam bentuk poket. Kulit pokok yang tertinggal dan daun yang jatuh dari tumbuhan itu sendiri terkumpul di ceruk, iaitu mereka sendiri membentuk tanah.

Pada platycerium besar di ceruk sedemikian, dengan kedalaman lebih dari 1 m, sehingga 100 kg tanah dapat terkumpul; di bawah berat badan mereka, pokok pembawa kadangkala berubah dengan akar. Tidak lama kemudian, daun vegetatif atau spora muncul, bercabang atau bercabang, yang mana pakis disebut tanduk.

Bersama dengan bentuk yang sangat khusus yang dijelaskan di atas, terdapat banyak epifit dan epifit kecil yang tergolong dalam genera Trichomanes dan Schizaea. Daun beberapa spesies ditutup dengan rambut hygroscopic yang menyerap kelembapan dari atmosfera dan mengurangkan penyejatan. Pada yang lain, mereka tidak mengandung rambut, tetapi pada masa kering mereka dapat menjalani animasi yang digantung.

Pakis dalam bentuk pokok anggur jarang berlaku. Sebahagian dari mereka hanya bergantung pada batang pokok, yang lain dilengkapi dengan akar bawahan, paku pada daun atau tangkai daun tipis.

Yang paling menarik adalah genus ligodium, yang mempunyai bentuk hidup yang unik dari daun liana. Sepanjang pucuknya yang menjalar, akar membentang dari sisi bawah, dan di bahagian atas dalam dua baris terdapat daun yang sangat banyak yang dibelah banyak; petioles mereka mampu pertumbuhan jangka panjang, kadang-kadang mencapai panjang 30 m. Meringkuk di batang pokok, mereka membawa pecahan daun lebih dekat ke cahaya.

Pakis berbentuk treel yang merupakan sebahagian daripada 8 genera sangat pelik. Sebilangan besar dari mereka, misalnya, cyatea (Cyathea) dan dixonia (Dicksonia) terbatas di kawasan pergunungan zon tropika dan subtropis, di mana mereka membentuk kebun yang elegan. Sebilangan besar pakis seperti pokok mencapai 5-6 hingga 10 m, spesimen langka mempunyai ukuran maksimum 20-25 m dan diameter 50 cm. Batangnya, biasanya, tidak bercabang dan membentuk mahkota daun sirus yang terbuka sepanjang 2-3 m di bahagian atas ( di cyatea hingga 5-6 m).

Akar terbentuk di bawah setiap daun, sebahagiannya sampai ke permukaan bumi, sementara yang lain tetap lapang. Akar batang juga ditembusi oleh bundle sclerenchymal, yang memberi mereka kekuatan yang lebih besar. Petioles diarahkan ke atas dan akar diarahkan ke bawah, saling menjalin, membentuk silinder yang kuat di sekitar batang seperti jaring seperti cangkang yang melakukan fungsi pendukung. Tetapi pokok pakis pokok adalah herba gergasi.

Microdonta Cyathea.
Dihantar oleh Alejandro Bayer Tamayo, CC BY-SA 2.0

Oleh kerana pakis tidak mempunyai kambium, mereka tidak memiliki kayu sekunder, kekuatan mekanikal dicapai kerana lapisan sclerenchymic di sekitar bundel pengalir; hanya kadang-kadang korteks luar terdiri daripada tisu mekanikal. Oleh itu, silinder akar daun luar melakukan fungsi sokongan utama. Seiring bertambahnya tanaman, pangkal batangnya mati dan runtuh, tetapi batangnya tidak jatuh, kerana dipegang pada batang dengan menggantung akar.

Adalah mustahil untuk menarik garis yang jelas antara ramuan dan bentuk pokok. Dalam satu spesies, ukuran pakis dapat bervariasi dari beberapa desimeter hingga beberapa meter, yang banyak ditentukan oleh keadaan tanah dan suhu..

Pakis air merangkumi hanya beberapa rumput yang hidup di perairan atau di paya.

Azolla filiculoides - pakis, Salvinia natans (pakis), Ricciocarpos natans (bryophyte).
Dihantar oleh Christian Fischer, CC BY-SA 3.0

Walaupun senarai pendek bentuk kehidupan menunjukkan kepelbagaian morfologi pakis, ini berlaku pada daun, batang dan pucuk secara umum.

Struktur pakis

Sporofit pakis secara strukturnya lebih kompleks daripada lumut. Ia mempunyai tisu vaskular dan badan yang dibezakan dengan baik menjadi batang, akar dan daun. Seperti ekor kuda, mereka mengandungi pucuk diubahsuai bawah tanah mendatar - rimpang. Dalam iklim sederhana, pakis berumput pada awal musim tumbuh dari daun pada rimpang membentuk daun dilipat oleh siput. Dengan berpusing rapat, mereka dengan mudah mengatasi rintangan dan pergi ke permukaan tanah, di mana mereka sudah dapat dibuka dengan tenang tanpa kerosakan..

Ciri utama pakis:

  • kekurangan kambium;
  • makrofilia (daun besar);
  • kekurangan strobiles.

Rimpang pakis

Ciri morfologi pakis sering menghadapi kesulitan terminologi, kerana istilah dan konsep yang dikembangkan untuk berbunga tidak selalu dapat diterima oleh pakis. Ini terutama merujuk kepada konsep rimpang pakis, yang dalam proses pembangunan dapat mengubah sifatnya.

Dalam spesies pakis rimpang yang dikaji, zigot membentuk empat sel semasa pembelahan; haustorium timbul dari satu, akar dari yang kedua, daun dari yang ketiga, batang dari yang keempat, iaitu batang, akar dan daun adalah organ homolog yang setara. Selalunya, akar dan daun germinal berada di depan batang dalam perkembangannya, oleh itu, daun dengan akar di dasar terbentuk. Di dasar tangkai daun pertama, tuberkel meristematik diletakkan, membentuk daun baru dengan akar di pangkal.

Daun seterusnya timbul dari tubercle yang terletak di dasar tangkai daun sebelumnya. Asas semua daun dan akar yang baru muncul bersama-sama membentuk rimpang yang unik untuk semua tumbuh-tumbuhan yang lebih tinggi. Kadang-kadang disebut filogenous, iaitu berkembang dari daun. Walau bagaimanapun, semasa ontogenesis, rizom filogen digantikan dengan yang biasa; sementara tuberkel meristematik (titik pertumbuhan) mula membentuk batang dengan primordia daun.

Pada pakis rimpang panjang di puncak, di dekat sel awal apikal (tubikal), tuberkel dipisahkan dari sel meristematik. Dari situ, rimpang lateral atau daun dapat berkembang, yang juga menunjukkan homologi organ-organ ini. Bahagian atas rimpang pakis rimpang panjang boleh ditutup dengan banyak sisik atau tetap telanjang.

Dalam bentuk rimpang pendek di bahagian paling atas, daun khas diletakkan dengan bilah daun yang tidak berkembang dan pangkalan yang dikembangkan dengan baik, liddopodia, mereka memberikan perlindungan tambahan untuk ginjal musim sejuk. Penanaman tanaman dapat dilakukan bukan hanya karena tunas batang, tetapi juga oleh tunas yang terjadi pada daun daun atau pada daun daun. Selalunya, tunas berdaun seperti itu segera membentuk roset muda, yang jatuh dan melakukan pembiakan vegetatif; tumbuhan seperti itu dipanggil viviparous.

Di beberapa pakis, seperti nefrolepis tuberous, rimpang berbentuk stolon nipis tanpa daun dan ditutup dengan sisik berkulit berkembang dari batang tunas. Datang ke permukaan bumi, mereka membentuk saluran baru. Selain itu, cabang lateral tuberoid muncul di stolon, melakukan penyebaran vegetatif.

Dari akar sebenarnya, akar pakis bawahan, serta di antara badut dan ekor kuda, berbeza kerana ia tidak dapat diletakkan di bahagian tunas yang sudah terbentuk. Akar pakis hidup 3-4 tahun.

Tangkai pakis

Batang (dalam bentuk rimpang berumput) pada masa muda paling sering mempunyai protostela pusat, yang pada bahagian yang lebih tua menjadi struktur jenis siphon dan polystyles dari bentuk yang paling pelbagai, paling sering dengan xilem tengah dan floem periferal. Kadang-kadang saluran darah terbentuk (seperti di Pteridium aquilinum).

Bungkus konduktif dikelilingi oleh exoderm. Tidak ada penebalan sekunder, dan kekuatan batang dicapai secara berbeza daripada dengan Lycopodiopsida dan Equisetopsida: banyak kumpulan jejak daun melewati paling kerap pada jarak yang jauh di korteks dan bersama dengan plat sclerenchymal menguatkan batang. Di beberapa pakis seperti pohon, kekuatan batang juga meningkat kerana lapisan akar aksesori yang keras. Kadang-kadang penutup seperti itu boleh menjadi sangat tebal (hingga beberapa desimeter).

Organ pakis seperti daun

Organ pakis daun spesifik adalah vayi. Mereka dicirikan oleh pertumbuhan puncak yang berpanjangan, yang ditunjukkan dalam pembentukan koklea (kecuali janda) dan jaringan padat urat bercabang. Perkembangan daun di bawah tanah sering berlangsung beberapa tahun, dan di atas tanah - ia selesai dalam 1-1,5 minggu. Di beberapa pakis, misalnya, di adiantum, comptorus, daun menunjukkan sifat batang - rachisnya ditarik ke sebatan berbentuk batang dan, setelah mencapai permukaan bumi, berakar untuk membentuk roset baru. Di ligodium, daun rachis juga menyerupai batang dengan kelakuannya.

Mengikut struktur histologi (adanya parenchyma palisade dan spongy), daun ini banyak mengingatkan pada daun tanaman darat yang lebih tinggi, tetapi sel epidermis pada pakis selalunya mengandungi kloroplas.

Pangkal daun, tangkai daun, dan bilah daun dari banyak spesies ditutup dengan sisik, yang kadang-kadang dianggap sebagai mikrofila (daun kecil) - daun yang berasal dari alam. Kepelbagaian bentuk, ukuran, warna adalah atribut sistematik yang penting.

Yang paling biasa untuk pakis adalah veyi yang dibedah dua kali, tiga kali ganda dan lebih tepat. Bahagian tengah bilah daun, mewakili kelanjutan petiole, disebut rachis, dan lobus lateral dari urutan pertama dan berikutnya masing-masing disebut bulu dan bulu..

Bersama dengan daun yang dibedah dalam keluarga yang berbeza terdapat daun utuh. Ini adalah ciri bahawa di hutan tropis lembap pakis kecil, biasanya, memiliki daun padat, dan semua yang besar mempunyai bilah daun. Ini, nampaknya, disebabkan oleh sifat hujan tropis di mana aliran air yang kuat secara bebas melewati bilah daun yang dibedah, tanpa melanggar integritasnya. Vena daun tidak kurang berbeza dari terbuka paling primitif, hingga jaring yang lebih sempurna.

Di kebanyakan spesies pakis, daun menggabungkan dua fungsi - fotosintesis dan sporulasi, namun, banyak spesies menunjukkan dimorfisme daun - beberapa berfungsi sebagai fotosintesis, sementara yang lain hanya sporulasi, misalnya, burung unta, trichomate.

Dalam beberapa spesies (uzhnovikovye, osmunda) terdapat dimorfisme bahagian daun. Bahan paleontologi menunjukkan bahawa ketiga-tiga jenis daun sudah ada di Paleozoikum Awal dan terbentuk secara bebas antara satu sama lain..

Wii Fern Soruses

Analisis organ vegetatif pakis menunjukkan kemampuan mengubah satu organ menjadi organ lain, yang menunjukkan bahawa pembezaan menjadi organ di dalamnya tidak selalu diperbaiki secara genetik.

Penyebaran pakis

Pakis membiak secara vegetatif, aseksual dan seksual. Penyebaran vegetatif berlaku di kalangan pakis secara meluas. Selalunya ia dilakukan dengan bantuan tunas brood yang terjadi pada daun, batang dan akar. Penyebaran vegetatif juga merupakan transformasi batang dan bahkan daun menjadi stolon yang menjalar. Pembiakan aseksual berlaku kerana spora, kebanyakan spesies adalah tanaman yang lengkap, jumlah tanaman yang heterogen di antara pakis adalah kecil.

Pakis Vayi dengan sorus di tepi

Sebagai peraturan, pada musim bunga, kumpulan sporangia - sorus (singular - sorus) muncul di bahagian bawah vaya generatif atau campuran. Pada spesies yang paling primitif, sporangia tunggal terletak di tepi daun, atau di bahagian atas lobus, dengan setiap sporangia dibekalkan dengan urat bebas. Ini menyerupai susunan apikal sporangia di hujung telom riniofit vaskular. Semasa perkembangannya, luka sering dilindungi oleh cangkang yang telus, kemudian secara luarannya menyerupai luka yang disebabkan oleh bakteria atau serangga. Sorus Maraton, menyatu antara satu sama lain, membentuk Sinangi.

Lokasi sporangia atau sorus di bahagian bawah daun bermanfaat secara biologi:

  • pertama, perlindungan sporangia yang boleh dipercayai semasa pematangannya diberikan dan pada masa yang sama intensiti fotosintesis tidak berkurang;
  • kedua, penyebaran spora yang seragam dipastikan;
  • ketiga, ia menghasilkan kemungkinan pengeluaran sporangia yang besar di seluruh permukaan lembaran, dan bukan hanya di sepanjang tepi.

Kitaran pengembangan pakis

Kitaran hidup pakis berbeza dengan lumut dalam dominasi dan kebebasan yang lebih besar dari fasa sporofit aseksual. Sporofitnya berdiameter kurang dari satu sentimeter (seperti pada pakis akuatik, seperti azolla) atau tinggi lebih dari 24 m, dengan daun hingga 5 m atau lebih pada pakis seperti pohon. Gametofit sangat kecil, jarang mencapai diameter 6 mm. Kedua-dua gametofit dan sporofit pakis mengandungi kloroplas dan mampu melakukan fotosintesis.

Kitaran hidup pakis

Sel spora ibu diploid di sporangia mengalami meiosis, menghasilkan spora haploid. Spora matang dilontarkan dari sporangia. Pertikaian boleh berada dalam keadaan rehat dari beberapa hingga puluhan tahun. Mereka yang berada dalam keadaan yang sesuai dapat tumbuh dan menimbulkan gametofit fotosintetik - anak benih - tahap seksual kitaran hidup. Untuk percambahan spora, kelembapan, suhu positif, keasidan tanah tertentu, intensiti cahaya dan kualiti khusus untuk setiap spesies diperlukan.

Pertumbuhan pakis dalam ketebalan sel tunggal, kecuali bahagian tengah, dan dalam bentuk jantung, mempunyai rhizoid yang membetulkannya di dalam tanah. Di kebanyakan orang yang sama, mereka menjalani gaya hidup terestrial, memberikan nutrisi autotrofik. Jangka hayat mereka, sebagai peraturan, dikira dalam beberapa bulan dan hanya pada spesies primitif tertentu, gametofit hidup selama beberapa tahun (kadang-kadang hingga 10-15).

Rhizoid bukan akar yang sebenar, mereka tidak mempunyai tisu konduktif, tetapi sangat membantu mengangkut air dan nutrien dari tanah..

Archegonia seperti labu (organ genital wanita) dan anteridia sfera (lelaki) dihasilkan sama ada pada satu atau pada pertumbuhan yang berbeza. Archegonia terbentuk paling kerap daripada anteridia, yang menyokong persenyawaan silang. Dengan pemakanan yang sangat buruk, pembentukan archegonia ditekan sepenuhnya.

Sel haploid seksual di semua sel spora terbentuk akibat mitosis dari sel haploid. Archegonies multiselular membentuk satu telur setiap satu dan memberikan perlindungan kepada embrio. Spermatozoa yang terbentuk di anteridia dilengkapi dengan flagella, dengan bantuannya mereka berenang ke archegonium di hadapan air semasa hujan, embun atau di pakis air tepat di sungai. Mereka bergerak, memfokuskan pada bahan kimia yang dihasilkan oleh para arkeoni.

Setelah menyuburkan telur dengan sperma, zigot diploid terbentuk, yang berkembang menjadi sporofit baru. Embrio pakis yang berkembang mempunyai perlindungan yang lebih dipercayai daripada char char. Tetapi dia juga tidak dapat memasuki fasa istirahat untuk bertahan musim sejuk yang keras sebagai embrio mani.

Anda akan berminat

Dalam botani, daun adalah organ vegetatif, bahagian pelarian tumbuhan vaskular. Biasanya, mereka sedang membangun...

Botani adalah cabang biologi menyeluruh yang mengkaji tumbuh-tumbuhan. Sebagai sains, ia muncul berdasarkan praktik...

Horsetail (Equisetum) - satu-satunya genus tumbuhan spora vaskular moden, yang lebih kerap diperuntukkan di jabatan Bebas Kuda...

Plown, atau Lycopodium (Lycopodium, dari Lycos - serigala, Podos - kaki) - ini adalah genus kelas...