Penyakit Orkid biasa

Anggrek adalah bunga yang indah dan menggembirakan mata. Kilang ini muncul lebih dari satu juta tahun yang lalu, tetapi mula menikmati populariti yang tinggi baru-baru ini. Tempat kelahiran tanaman ini dianggap sebagai negara China. Orkid memasuki pasaran Eropah kira-kira 2 abad yang lalu. Pada zaman kita, lebih daripada 45 ribu spesies tumbuhan ini telah muncul. Berkat kajian ciri bunga oleh pakar, ia boleh ditanam di rumah.

Phalaenopsis sejauh ini adalah jenis anggrek yang paling popular. Pada masa yang sama, merawatnya memakan masa dan susah payah. Bunganya sangat murung dan sensitif terhadap pelbagai penyakit. Oleh itu, setiap pencinta tanaman ini perlu mempertimbangkan penyakit orkid phalaenopsis dan rawatannya.

Selalunya, kebetulan penyakit anggrek timbul kerana penjagaan tanaman yang berlebihan. Oleh itu, penyakit tidak berjangkit yang paling biasa. Mereka dikaitkan dengan penjagaan bunga yang tidak betul, menyebabkan kelesuan tanaman atau perkembangan bakteria dan perosak patogen. Orkid akhirnya mati.

Seperti apa rupa orkid?

Jenis orkid yang paling biasa adalah phalaenopsis. Bunga ini terkenal kerana mempunyai sejumlah besar skema warna yang berbeza dengan bintik-bintik berwarna-warni dan diselingi pada daun. Tunas dapat memadankan semua warna dan warna pelangi.

Tumbuhan boleh berbeza saiznya. Bilangan daun di anggrek juga tidak sama. Bunga Phalaenopsis mungkin tidak berbau. Bilangan tunas bergantung sepenuhnya pada jenis anggrek dan kesuburannya. Jumlah tunas adalah antara 5 hingga 36 keping pada satu cabang. Phalaenopsis tumbuh dengan baik di rumah. Anggrek terdiri daripada satu batang di mana dedaunan diletakkan, yang mempunyai bentuk dan jenis yang berbeza. Juga pada tanaman terdapat satu titik pertumbuhan. Phalaenopsis memerlukan perawatan menyeluruh yang sama seperti jenis anggrek lain..

Penyakit Bunga Orkid

Penyakit yang berkaitan dengan tunas anggrek disebabkan terutamanya oleh penjagaan tanaman yang tidak betul. Pertimbangkan yang paling biasa.

Kekurangan orkid berbunga

Semasa membeli tanaman, anda harus membiasakan diri dengan pelbagai dan masa berbunga. Anggrek dari pelbagai spesies berbeza dalam tempoh berbunga. Kadang-kadang ia berlaku bahawa pembungaan yang ditunggu-tunggu tidak berlaku, walaupun batang dan daunnya terus tumbuh.

Faktor utama untuk ini adalah faktor berikut:

  • Penyiraman tanaman yang tidak betul
  • Gangguan rehat
  • Kekurangan pencahayaan yang mencukupi
  • Turun naik dan berterusan suhu udara.

Sebab utama kekurangan tunas, profesional menyebut kekurangan cahaya. Dari ini, tanaman mula pudar. Sebilangan besar jenis orkid tidak bertolak ansur dengan cahaya separa cahaya, tetapi Paphiopedilum dan Phalaenopsis mampu berbunga di persekitaran seperti itu..

Perkara pertama yang harus anda perhatikan adalah naungan dedaunan tanaman. Sekiranya cahaya tidak mencukupi, maka daun memperoleh warna hijau terang, sementara warna semula jadi hijau muda. Dengan tahap ultraviolet yang tinggi, daun akan mula menjadi kuning dengan cepat. Langkah-langkah kawalan akan bergantung pada perkara di atas. Tumbuhan perlu dikeluarkan di tempat teduh atau sebaliknya untuk memberi pencahayaan tambahan.

Terdapat juga masalah penting lain di mana anggrek menolak untuk berkembang - penyakit akar. Pengenalpastiannya adalah proses yang agak rumit. Kadang-kadang berlaku bahawa walaupun dengan busuk bunga terus mekar. Namun, jika semuanya sesuai dengan pencahayaan, dan kuncup enggan muncul, anda perlu memperhatikan sistem akarnya. Masalah ini berlaku dengan penyiraman tanaman yang berlebihan. Dalam kes ini, satu-satunya jalan keluar adalah dengan memindahkan orkid dan menghilangkan bahagian rimpang yang rosak. Perlu diingat bahawa pemindahan berkala yang berterusan tidak akan merosakkan bunga.

Pucuk tanaman yang layu

Masalah fenomena ini adalah faktor yang dinyatakan di atas. Namun, ada sebab tambahan. Tumbuhan ini terlalu sensitif terhadap perubahan pemandangan. Sekiranya anggrek baru-baru ini diperoleh dan bertukar tempat tinggal, maka tidak ada yang salah dengan fakta bahawa tunas telah pudar dan jatuh.
Aspek penting ialah pencahayaan. Dalam keadaan rumah hijau, ia akan menjadi ideal..

Walau bagaimanapun, di rumah atau pangsapuri anda harus menjaga perkara ini. Semasa membeli, lebih baik tanyakan kepada penjual mengenai jenis anggrek ini, kerana terdapat spesies yang suka cahaya dan teduh. Di utara atau timur laut, phalaenopsis dan cumbria lebih sesuai. Varieti yang menyukai cahaya adalah cymbidiums, lelia, vanda dan angrekuma.

Faktor lain mungkin hipotermia bunga. Anggrek adalah tanaman yang sangat termofilik. Penting untuk tidak membiarkan suhu bilik jatuh di bawah 22 darjah Celsius pada musim sejuk. Anda juga harus menjaga kelembapan tidak lebih rendah daripada 70%. Sekiranya mod ini dilanggar, maka bunga akan mula jatuh.

Tumbuhan ini bagus untuk peredaran udara yang baik, tetapi tidak boleh berlebihan dengan draf. Anggrek sensitif terhadap pelbagai makanan yang mungkin berada di sebelahnya. Sayuran dan buah-buahan yang mampu mengeluarkan etilena mempercepat pematangan tunas. Oleh itu, yang terakhir mungkin tidak mempunyai masa untuk mekar dan mula jatuh.

Anda juga tidak boleh melupakan pelbagai perosak. Mealybug memakan jus orkid dengan sangat baik, yang boleh menyebabkan kerosakan serius pada tunas tanaman.
Penting untuk diingat bahawa layu dan jatuh adalah proses semula jadi. Tempoh berbunga untuk varieti sama sekali berbeza - dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. Juga, pilihan untuk memperoleh tanaman setelah berbunga juga mungkin. Rawatan orkid boleh menjadi proses yang memakan masa dengan hasil yang tidak selalu positif..

Kemunculan bintik-bintik gelap pada tunas

Bintik-bintik pada bunga mungkin muncul bukan hanya disebabkan oleh penjagaan tanaman yang tidak betul. Pembentukan sedemikian mungkin mempunyai watak mekanikal. Contohnya, dengan penghantaran anggrek yang tidak betul ke destinasi mereka. Dalam kes ini, bintik-bintik tidak akan merebak ke seluruh permukaan tanaman, tetapi hanya mulai kering..

Tetapi pewarnaan juga mungkin disebabkan penyiraman yang tidak betul. Sekiranya kelembapan turun, tunas tidak hanya dapat bernoda, tetapi juga hancur. Sekiranya tanaman berada di bawah cahaya matahari, maka luka bakar dapat terjadi disebabkan oleh air pada kelopak. Cecair pada masa ini akan berfungsi seperti lensa.

Ini menarik: bintik-bintik coklat pada kelopak mungkin muncul kerana jangkitan dengan jangkitan kulat. Dalam keadaan seperti itu, bunga itu boleh runtuh hanya dalam satu malam. Kilang itu boleh diwarnai sepenuhnya. Batang dan dedaunan menjadi berair. Penampilan lapisan berkulat pada mereka tidak dikesampingkan.

Jenis utama perosak dan penyakit tumbuhan

Terdapat sebilangan besar perosak dan penyakit yang mengerikan bagi anggrek. Punca utamanya boleh menjadi pelbagai kulat, virus. Bakteria dan produk buangan.

Pembentukan reput

Pelbagai jenis reput menonjol dalam kategori yang berasingan. Senarai gejala sangat luas dan bergantung kepada sebilangan besar faktor. Proses ini dipengaruhi oleh kelembapan udara, keadaan setempat, kekerapan dan kekerapan penyiraman, suhu bilik. Masalah yang paling biasa adalah:

  • Reput hitam
  • Akar busuk
  • Reput kelabu
  • Reput coklat
  • Fusarium reput.
  • Layu dan menghitam daun anggrek

Sebilangan besar jenis penyakit tumbuhan ini muncul di daunnya. Apabila bunga rosak, struktur, kepadatan dan warna dedaunannya mula berubah. Pengesanan masalah tersebut dan penghapusannya tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa anggrek.

Diagnosis yang paling biasa adalah:

  • Anthracnose
  • Mengesan daun
  • Cendawan serbuk.

Sekiranya tumbuhan mempunyai penyakit virus, maka ia tidak dapat disembuhkan. Ia mesti segera dihapuskan, yang terbaik, dengan membakar bunga.

Cendawan serbuk

Penyakit seperti itu adalah jangkitan kulat yang luas. Ia boleh kelihatan seperti warna ungu keputihan pada dedaunan tumbuhan. Seolah-olah anggrek ditutup dengan tepung. Penyakit seperti ini sangat berbahaya dan membawa kepada kematian bunga. Cendawan serbuk berlaku kerana kelembapan yang berlebihan dan suhu tinggi, mengakibatkan anggrek mengukus.

Dalam memerangi fenomena serupa, untuk tujuan pencegahan, Fitosporin digunakan sebagai penyembur. Juga mengeluarkan dana seperti itu: Kelajuan dan campuran sulfur koloid. Penting untuk menyiram tanaman dengan teliti sebelum ini, dan hanya selepas itu mulakan penyemburan.

Anthracnose

Salah satu penyakit yang paling biasa. Penampilannya dikaitkan dengan kerosakan pada daun tanaman. Pada peringkat awal perkembangan, bintik bulat kecil terbentuk. Kemudian secara beransur-ansur mereka menghitam. Perbezaan antara mereka adalah bahawa mereka mempunyai permukaan cekung. Selepas beberapa ketika, bintik-bintik menjadi ditutup dengan sentuhan merah jambu atau kekuningan. Kemunculan penyakit ini dikaitkan dengan kelembapan berlebihan di udara. Juga, anthracnosis boleh berlaku kerana pengumpulan air di axil daun..

Untuk melindungi tanaman dari penyakit ini, perlu melakukan pengudaraan secara teratur di ruangan di mana anggrek berada. Kelembapan mestilah antara minimum 45% dan maksimum 65%. Juga perlu untuk membersihkan sinus setelah setiap kelembapan terkena dedaunan.

Apabila anthracosis berlaku, dedaun yang terkena dikeluarkan. Bahagian kepingan dirawat dengan yodium. Sekiranya tanaman dalam keadaan serius, ia dilincirkan dengan Ridomil dan Mikosan..

Karat

Penyakit ini berlaku dalam kes yang sangat jarang berlaku. Jangkitan ini adalah sejenis kulat. Kekalahan itu merebak ke daun tanaman. Falaenopsis yang lemah kebanyakannya mudah terkena karat. Perkembangan penyakit ini bermula dengan pembentukan bintik-bintik di dalam daun. Lama kelamaan, mereka menjadi oren dari sini dan namanya berkarat. Pada saat munculnya naungan ini, proses sporulasi kulat berlaku.

Rawatan orkid adalah dengan membuang dedaun yang berpenyakit. Bahagian kepingan dicelupkan ke dalam alkohol. Penyelesaiannya harus mengandungi alkohol tidak lebih daripada 25%. Dalam keadaan yang lebih maju, rawatan dijalankan dengan bantuan Mikosan atau Ridomil.

Kemunculan kulat hitam atau jelaga

Selalunya, pelbagai jenis perosak mempengaruhi orkid. Yang paling biasa di antaranya adalah kutu daun, kutu daun dan serangga skala. Oleh kerana aktiviti mereka, kulat hitam dapat berkembang di kawasan formasi tanaman manis. Stomata daun tersumbat, mengakibatkan laluan cahaya terhad.
Cacing boleh dikaitkan dengan jenis perosak yang paling serius. Bentuk dan ukuran badan bujurnya ialah 4 mm.

Terdapat dua subspesies serangga yang berbahaya bagi anggrek:

  • Bristleworm - dicirikan oleh warna kemerahan dan bentuk bujur dengan lapisan putih
  • Cacing sitrus - boleh berwarna oren, hitam atau merah jambu dengan lapisan putih. Ukuran badan mencapai 6 mm.

Perbezaan utama antara cacing dan scutellum adalah ketiadaan pelindung. Jenis perosak ini mampu mengeluarkan pelindung. Ini adalah cecair manis yang melindungi mereka dari pelbagai pengaruh luaran. Cacing ini sangat berbahaya dan mampu memusnahkan tanaman jika anda tidak memusnahkannya tepat pada waktunya. Dia dapat mengeluarkan jusnya dari anggrek, sambil menyuntik racunnya ke dalamnya. Kesan sedemikian membawa kepada kekuningan atau kerosakan penutup daun. Ciri pembezaan pertama dan utama penampilan cacing adalah pembentukan plak putih salji dan titisan pelekat pada daun tanaman.

Cacing hanya boleh membahayakan anggrek yang lemah, yang berada dalam keadaan buruk bagi mereka. Perosak ini jarang muncul di semak-semak yang disenyawakan dengan nitrogen. Kemungkinan besar, jangkitan pada musim sejuk, ketika hari tidak lama dan tanaman tidak mempunyai cukup cahaya. Cacing juga boleh bermula ketika memperoleh tanaman baru, jadi anda harus berhati-hati dan berhati-hati pada waktu seperti itu.

Untuk tujuan pencegahan, gunakan persediaan yang mengandungi pokok Nim. Harus diingat bahawa rawatan dengannya tidak akan membawa manfaat yang nyata.

Untuk memerangi masalah yang sama, kaedah mandi air panas juga berguna. Untuk ini, tanaman perlu disiram dengan air suam pada suhu hingga 55 darjah. Banyak perosak mati pada suhu 40 darjah, jadi kaedahnya cukup berkesan..

Penampilan dan perkembangan busuk pada anggrek boleh menyebabkan jangkitan kulat dan virus. Dalam kes ini, sistem akar dan dedaunan tanaman terjejas. Sebab-sebab dalam kes ini adalah kelembapan berlebihan dan suhu tinggi. Masalah ini dapat diperbaiki dengan bantuan pelbagai rawatan tanah dan rimpang dengan larutan baseazole 0.3% atau campuran benlate 0.2%. Untuk ini, tanaman benar-benar direndam dalam campuran ini. Jeda antara prosedur mesti sekurang-kurangnya setengah bulan.

Kutu dan perosak lain

Perkembangan dan kitaran hidup parasit sangat berbahaya bagi semua jenis tanaman. Anggrek sangat terdedah kepada perosak seperti kebanyakan tanaman dalaman..
Yang paling berbahaya adalah:

  • Kutu labah-labah dan akar
  • Slug yang membiak di substrat
  • Menghisap perosak (aphids, mealybugs, serangga)
  • Thrips dan Whitefly
Daun kasih sayang dengan kutu

Penyakit virus

Masalah ini terlalu berbahaya bagi semua jenis anggrek. Sekiranya virus itu disahkan di satu tumbuhan, maka ia perlu segera diasingkan dari yang lain dan segera dimusnahkan. Malangnya, belum ada cara yang berkesan untuk memerangi penyakit virus. Menyulitkan pengesanan penyakit virus adalah hakikat bahawa ia tidak dapat dikesan sejak sekian lama. Pada peringkat kemudian, perubahan bentuk dan warna anggrek dikesan. Sekiranya terdapat beberapa pot bunga di dalam bilik yang digabungkan dengan satu penyiraman, maka virus itu menjangkiti semua tanaman sekaligus.

Juga, penyakit ini dapat muncul ketika memproses bunga dengan pelbagai alat. Apabila sekumpulan faktor tertentu, virus diaktifkan dengan tajam. Ini difasilitasi oleh perubahan suhu, kelembapan, perubahan pemandangan yang tajam. Sekiranya ada virus yang disyaki, tanaman tersebut akan segera diasingkan dan dirawat dengan antibiotik dan larutan fungisida.

Bengkak

Anehnya, anggrek dicirikan oleh perkara seperti pembengkakan. Masalah ini berlaku apabila kilang menghubungi air terlalu lama. Ini boleh berlaku jika anda merendam bunga ketika menyiram dan kemudian melupakannya sebentar, misalnya, selama sehari. Perincian penting juga ialah suhu bilik tempat anggrek itu kelihatan. Apabila suhu turun hingga 15 darjah celcius, penyiraman juga berkurang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan pemanasan udara yang cukup rendah, kemungkinan kerosakan oleh kulat atau bakteria meningkat.

Dengan udara sejuk dan penyiraman yang berlimpah, bunga kemungkinan besar akan membengkak. Sangat dilarang meletakkan anggrek di ambang tingkap yang sejuk pada musim sejuk dan musim luruh. Anda juga harus mengurangkan dos air semasa menyiram tanaman. Sekiranya bintik-bintik basah terjadi, mereka harus segera dikeluarkan agar tidak tumbuh dan anggrek tidak membusuk sepenuhnya..

Kerosakan dan ubah bentuk dedaunan

Punca patah daun mungkin kesan mekanikal standard. Tetapi dalam kes tertentu, ini disebabkan oleh kekurangan kelembapan ketika menyiram bunga, atau penyejukan yang kuat. Perhatian khusus harus diberikan kepada baja. Dengan kelebihan nitrogen dan sebatiannya, ubah bentuk dedaunan tumbuhan berlaku. Dalam kes ini, penebalan, pelbagai keretakan dan kerosakan mungkin berlaku. Juga, warnanya boleh berubah tajam menjadi hijau tua. Untuk menghilangkan fenomena ini, cukup lama untuk berhenti menggunakan baja seperti itu. Membilas sistem akar dan transplantasi orkid yang lengkap tidak akan berlebihan. Dalam kes ini, tanaman cenderung berhenti tumbuh. Tetapi seseorang tidak perlu takut dengan kenyataan ini - fenomena seperti ini adalah perkara biasa..

Semasa menanam tanaman seperti itu, seseorang harus memperhatikan semua kemungkinan penyakit anggrek, dan rawatannya, untuk mengelakkan kesulitan dalam pemulihan tanaman di masa depan.

Pada pandangan pertama, nampaknya merawat anggrek adalah kerja yang sangat sukar, dan melihat senarai kemungkinan penyakit tanaman memastikan ini. Tetapi untuk keindahan seperti itu di rumah, anda boleh mencuba.

Dari hampir semua penyakit, bunga dapat diselamatkan. Dengan penjagaan tanaman yang betul, masalah di atas biasanya tidak timbul. Seseorang mesti mula merawat tanaman dan ia akan menjadi kebiasaan. Dan tidak lama lagi anggrek lain akan muncul di rumah. Sesungguhnya, bunga mampu memberikan kegembiraan dengan daya tarikannya kepada mana-mana orang yang paling acuh tak acuh.

Penyakit utama anggrek dan rawatannya

Kedai bunga, setelah memperoleh tanaman dalaman yang indah, berusaha mengekalkan penampilannya yang sihat. Tetapi penyakit orkid dapat mencegahnya. Mereka berkembang dengan pelbagai sebab. Adalah perlu untuk memulakan rawatan pada waktunya agar bunga tidak mati.

Penyakit utama anggrek dan rawatannya

Faktor Perkembangan Penyakit

Semasa membeli tanaman, perlu dipertimbangkan keperluan spesies tertentu dan kemungkinan menyediakannya. Selalunya, penyakit phalaenopsis ditunjukkan kerana penjagaan buta huruf:

  • penyiraman yang tidak betul;
  • udara kering;
  • pencahayaan yang lemah;
  • suhu yang tidak sesuai;
  • lebihan atau kekurangan nutrien.

Juga, penyakit orkid dalam keadaan dalaman menimbulkan faktor seperti:

  • pencerobohan parasit;
  • patogen kulat, virus dan bakteria;
  • luka yang tidak dibersihkan.

Selalunya, penyakit phalaenopsis muncul kerana penjagaan yang buta huruf

Perlu melindungi bunga dari perosak yang mungkin:

  • pada tanaman baru yang dibawa masuk ke rumah;
  • pada sejambak bunga;
  • dalam substrat yang tidak dibasmi kuman;
  • pada sayur-sayuran atau buah-buahan yang tercemar di kawasan berhampiran.

Penyakit kulat

Anggrek mempengaruhi pelbagai penyakit kulat.

Reput coklat

Selalunya muncul pada daun muda dalam bentuk bintik coklat muda dan berair. Dari masa ke masa, mereka menempati kawasan yang lebih besar di tumbuh-tumbuhan, menghitamkan dan menyambung. Pucuk juga luar biasa. Berkembang dengan penyiraman lebat dan suhu rendah..

Sekiranya anggrek baru mula sakit, maka rawatannya adalah seperti berikut:

  • kawasan yang rosak dipotong dengan alat tajam, menangkap tisu yang sihat;
  • tempat pemotongan dirawat dengan arang batu yang dihancurkan;
  • ditaburkan dengan bahan yang mengandungi tembaga.

Sekiranya seluruh kultur ditutupi dengan bintik-bintik, maka lebih baik membuangnya agar reput coklat tidak merebak ke tanaman yang sihat. Spastitsvetok sudah mustahil.

Untuk mencegah penyakit ini, mereka memproses kultur dengan tembaga sulfat. Ia digunakan sebulan sekali. Anggrek jenis Phalaenopsis, Cymbidium, Cattleya, Pafeopedilum terjejas.

Reput hitam

Punca bintik hitam di daun:

  • menyembur dengan air di bilik sejuk;
  • pengudaraan yang lemah
  • imuniti tumbuhan yang lemah kerana penyakit atau perosak.

Lawan reput hitam, potong kerosakan dengan pisau yang dibersihkan. Luka dirawat dengan campuran arang atau Bordeaux. Kilang ini dipindahkan. Substrat diganti, periuk disterilkan. Sekiranya daunnya dihitam sepenuhnya, mereka akan membuangnya. Tanaman di sekitarnya disembur dengan ubat-ubatan yang mengandungi tembaga..

Untuk pencegahan anggrek memberikan syarat yang tepat. Di antara jenis yang paling mudah dijangkiti penyakit ini, Cattleya dan Papeopedilum dibezakan.

Akar busuk

Gejalanya adalah warna coklat daun, akarnya bernoda, kemudian menjadi berkerut dan mulai membusuk. Prosesnya sampai ke leher, mentol, rimpang dan batang. Daun kehilangan turgor, kedut, mati dan gugur. Keadaan untuk perkembangan penyakit - peningkatan suhu dan kelembapan, penyiraman berlebihan.

Untuk merawat reput akar, akar dan substrat dirawat. Untuk melakukan ini, periuk direndam dalam larutan Fundazole atau Topsin 0.2%. Prosedur ini dilakukan dalam 3 peringkat dengan selang waktu 10-14 hari. Substrat antara penyiraman hendaklah kering sepenuhnya.

Apabila sistem root rosak teruk, anda harus berusaha mengembangkan yang baru. Untuk melakukan ini, bahagian busuk dipotong, selebihnya dibasuh dan dikeringkan selama beberapa jam. Kilang ini ditanam dalam substrat berkualiti tinggi dan padat. Air jarang. Sekiranya akar muda telah tumbuh, perlu memastikan bahawa proses pembusukan tidak bermula lagi.

Untuk mengelakkan penyakit, campuran tanah yang disinfeksi digunakan semasa menanam. Lebih sering daripada tidak, Cymbidium, Miltonia, Papahedilum Vietnam dipengaruhi oleh jenis reput ini..

Anggrek terdedah kepada pelbagai penyakit kulat.

Reput kelabu

Daun anggrek pertama kali ditutup dengan bintik-bintik gelap dengan lapisan berbulu kelabu yang khas. Lama kelamaan, tanah dan bunga terjejas, di mana bintik coklat muncul.

  • udara sejuk;
  • kelembapan tinggi;
  • kelebihan nitrogen semasa membaja.

Rawatan untuk penyakit anggrek ini terdiri dari membuang kawasan yang rosak dan menyemburkan racun kulat dari pangkal batang dan daun ke bahagian paling atas. Satu ubat tidak digunakan dua kali, kerana kulat mengalami ketahanan terhadapnya..

Mereka menghalang perkembangan reput kelabu dengan menambahkan penambah imuniti semasa menyiram. Bunga diletakkan di antara satu sama lain untuk mengelakkan jangkitan. Menahan suhu, kelembapan dan dos bahan makanan pada tahap yang sesuai untuk jenis tertentu. Penyakit ini menyerang Phalaenopsis, Cymbidium, Cattleya..

Fusarium reput

Nama kedua penyakit ini adalah tracheomycosis. Ia bermula dengan akar yang reput, pucuk muda juga terjejas. Plat daun menjadi lemas, memutar, dan ditutup dengan lapisan merah jambu, kerana miselium jamur menyumbat saluran tanaman. Fusarium busuk berkembang dengan peredaran udara yang lemah di dalam bilik dan kelembapan yang terlalu tinggi.

Untuk menghidupkan semula kilang, ambil langkah-langkah seperti:

  1. 3 kali sehari, pot bunga diletakkan dalam larutan Fundazole 0,2%. Pemprosesan dilakukan dalam masa 10 hari.
  2. Untuk beberapa lama mereka berhenti menyemburkan budaya.

Sebagai langkah pencegahan, ventilasi ruangan, tetapi pastikan bunga itu tidak terdapat dalam draf. Nilai kelembapan optimum juga diperhatikan. Perlu diingat bahawa yang paling mudah diserang penyakit anggrek adalah Phalaenopsis, Miltonia, Epidendrum.

Leher membusuk

Sukar untuk mengesan busuk pada tahap awal perkembangan; ia berkembang di tengah. Anggrek secara beransur-ansur hancur: daun berubah menjadi kuning di leher dan jatuh. Sebabnya ialah sentuhan akar yang berpanjangan dengan air.

Sekiranya reput leher menyerang kultur, ia tidak dapat disembuhkan. Oleh itu, lebih baik memerhatikan penyiraman sederhana, menunggu substrat kering di antara akar.

Anthracnose

Bintik coklat gelap dengan sempadan terbentuk di daun. Dari masa ke masa, mereka tumbuh, bergabung ke kawasan yang luas. Ia juga mempengaruhi dahan dan pucuk, di mana kawasan yang tertekan muncul. Mereka menghalang aliran nutrien ke semua organ budaya. Tekanan berwarna coklat muda dan bentuknya memanjang. Secara beransur-ansur mereka meningkat. Pada peringkat akhir penyakit ini, kemurungan mendapat sapuan ungu coklat atau gelap.

Anthracnose muncul bintik-bintik coklat gelap dengan sempadan

Sekiranya ruangan itu hangat dan kering, kawasan yang terjejas akan retak. Pada kelembapan tinggi, tisu membusuk dan pecah dari sebarang sentuhan. Sekiranya penyakit itu diabaikan, maka daunnya menjadi coklat, dan akhirnya seluruh bahagian tanah mati. Persekitaran yang bermanfaat untuk perkembangan penyakit ini adalah:

  • suhu 23 °;
  • kelembapan 87-88%;
  • kekurangan kalium, kalsium;
  • keasidan tinggi.

Sekiranya anggrek dipengaruhi oleh anthracnose, ia mesti dirawat dengan racun kulat. Anda perlu merawat tanaman dengan Skor atau Oksikhom, Fundazolom, Ridomil Gold, Previkur atau lain-lain. Penyemburan dilakukan dalam 2-3 peringkat dengan selang 7 hari. Kurang berbahaya bagi alam sekitar ialah Fitosporin-M dan Gamair. Tempat yang rosak dikeluarkan. Selepas prosedur perubatan, kurangkan penyiraman dan berhenti makan sebentar.

Penyakit ini dicegah dengan memberi kelembapan pada kultur 40 hingga 70%. Juga kerap menyiarkan premis. Air dari paksi daun dan inti mentol basah dengan serbet. Rintangan yang lemah terhadap anthracnose dibezakan oleh Phalaenopsis, Miltonia, Oncidium, Paphiopedilum.

Cendawan serbuk

Tanda-tanda penyakit ini pada anggrek adalah salutan putih khas pada daun, batang, bunga. Daun berwarna coklat dari masa ke bawah, bintik-bintik kekuningan atau kecoklatan muncul di atas. Oleh kerana itu, proses fotosintesis terganggu, yang memperlambat pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Bentuk berlubang muncul. Sekiranya litas dibalut, maka kainnya cacat. Lubang tetap di atasnya. Jangkitan merebak di persekitaran yang panas dan lembap..

Rawatan harus dimulakan dengan segera apabila organ orkid menjadi putih. Cendawan tepung harus dibanteras dengan salah satu racun kulat seperti Topaz, Skor, Khom, sulfat tembaga, dan lain-lain. Kawasan yang terjejas dipotong dan dimusnahkan. Bunga itu harus diproses di bilik yang sejuk dan kering. Sapukan ubat sekurang-kurangnya 3 kali dengan selang 10 hari.

Semua jenis dipengaruhi oleh cendawan serbuk. Untuk melindungi budaya daripadanya, anda harus mematuhi peraturan tersebut:

  • gunakan peralatan yang dibasmi kuman;
  • tanaman yang dibeli secara transplantasi;
  • terukir substrat;
  • Penjagaan yang betul;
  • semburkan bunga dengan Fitosporin-M.

Tanda-tanda cendawan tepung - salutan putih khas pada daun, batang, bunga

Karat

Bagi keluarga anggrek, penyakit ini jarang berlaku. Anda dapat menentukannya dengan bintik cahaya di bahagian bawah daun, yang setelah beberapa lama memperoleh warna merah. Jadi sporulasi kulat berlaku. Mempengaruhi tanaman yang lemah.

Anda perlu menyingkirkan masalah dengan membuang kawasan yang rosak atau keseluruhan helaian. Potongan dirawat dengan karbon aktif yang dihancurkan atau alkohol 20%. Kilang ini disembur dengan salah satu cara seperti: Topsin-M, Ridomil, Skor.

Adalah perlu untuk merawat budaya secara teratur dengan ubat-ubatan yang meningkatkan kekebalannya. Ini akan mencegah jangkitan karat. Penjagaan yang betul adalah penting..

Cendawan sooty (hitam)

Sebab perkembangan penyakit ini terletak pada kekalahan tanaman oleh perosak seperti kutu daun, kutu daun, serangga skala putih. Pada rembesan manis yang mereka keluarkan, kulat muncul. Lapisan hitam terbentuk, yang menyumbat stomata daun dan menghalang akses cahaya. Tumbuhan menjadi lemah dan mati dari masa ke masa. Menakjubkan budaya muda.

Penyakit ini berlanjutan di bilik dengan peredaran udara yang buruk, di mana terdapat suhu yang tinggi. Ia juga berkembang di lingkungan dengan kelembapan tinggi dan kerumunan tanaman dalaman..

Sekiranya kultur menjadi sakit dengan jamur hitam, ia harus:

  • semburkannya dengan racun kulat - Mikosan lebih selamat, Topsin-M, Skor dan Ridomil juga digunakan;
  • memotong bahagian yang terjejas;
  • lap simpanan jelaga dengan span basah atau letakkan anggrek di bawah pancuran air suam;
  • Selepas itu, keringkan untuk mengelakkan genangan kelembapan;
  • jika serangga dikesan, meneutralkannya dengan racun serangga atau kaedah alternatif: 1 l air, 150 g sabun tanah, 5 g sulfat tembaga.

Cercosporosis

Menurut keterangan, ia adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh kulat. Ciri khas - terdapat kawasan bentuk bulat (garis jarang), yang kemudian berubah menjadi kuning dan bergabung menjadi bulatan besar. Lama kelamaan, tutup helaian sepenuhnya. Tompok lama bertukar menjadi coklat. Penyakit ini berkembang dalam keadaan kelembapan rendah. Lebih kerap terkena Cattleya cercosporosis, Cymbidum, Oncidium, Dendrobium. Oleh kerana daun Cattleya keras, mereka menjadi putih atau kuning ketika sakit.

Untuk menghilangkan cercosporosis, anda perlu membuang kawasan yang rosak, merawat titik potong dengan karbon hijau atau aktif. Kilang itu harus disembur dengan racun kulat. Sesuai untuk setiap jenis rawatan akan berfungsi sebagai pencegahan yang sangat baik.

Acuan

Tanda-tanda penyakit orkid phalaenopsis juga adalah plak yang berketul-ketul putih pada kepingan kulit kayu, di permukaan substrat, akar dan batang. Ini adalah acuan yang disebabkan oleh pertumbuhan acuan atau kulat yang membusuk - reput coklat atau bakteria. Untuk beberapa waktu mereka dalam keadaan tidur, dan dalam keadaan yang baik mereka diaktifkan.

Sekiranya substrat berkulat, pada peringkat awal perkembangan penyakit, ia dilonggarkan dan dikeringkan. Lain kali disiram apabila tanah kering sepenuhnya. Budaya diletakkan di tempat yang terang.

Apabila sistem akar dan batangnya berkulat, tanaman dikeluarkan dan dibasuh di bawah air suam (30-35 ° C). Akar direndam selama 10-15 minit dalam larutan fungisida yang lemah. Bunga itu dipindahkan, membasmi kuman dan substrat. Selepas itu, jangan menyiram 2-5 hari. Penjagaan dan kebersihan yang betul akan membantu mengelakkan jamur..

Titik bakteria

Daun bertukar menjadi kuning, kemudian menjadi gelap, menjadi lembik. Mereka ditutup dengan bintik-bintik lengket yang ditekan dan bisul yang menangis dengan pelek kuning. Bakteria memasuki tisu melalui mikrokrack atau stomata terbuka. Hujung daun dan urat lobar sering berfungsi sebagai tempat penampilan..

Rawatan anggrek untuk bercak bakteria di rumah: buang kawasan yang berpenyakit, rawat luka dengan hijau, iodin atau arang aktif. Kilang ini diasingkan untuk mencegah jangkitan tanaman lain. Dalam kes yang lebih kompleks, bakterisida atau antibiotik digunakan..

Penyakit virus

Di rumah, mereka jarang mempengaruhi budaya. Dimanifestasikan dengan bintik-bintik mosaik pada daun dan bunga. Kadang-kadang pinggan daun menjadi bergaris atau melengkung. Titik masih bulat.

  • hipotermia atau terlalu panas;
  • lebihan atau kekurangan air.

Rawatan penyakit ini pada anggrek phalaenopsis tidak akan memberikan hasil - mereka harus dibuang.

Penyakit lain

Penyakit anggrek dan rawatannya sering dikaitkan dengan penjagaan yang tidak sesuai.

Pencahayaan redup

Pencahayaan yang buruk mengancam dengan manifestasi seperti itu:

  • mencincang daun;
  • pertumbuhan yang lemah dan cacat memanjang yang tidak membentuk tunas berkembang.

Sekiranya bintik-bintik putih atau bintik-bintik muncul di daun, maka ini menunjukkan terbakar sinar matahari. Untuk mengelakkan ini, tanaman secara beransur-ansur disesuaikan dengan sinar matahari pada musim bunga. Ia berlorek. Jangan semburkan di bawah sinar matahari langsung sehingga titisan air panas tidak menyebabkan luka bakar..

Sekiranya tunas layu, tanaman tidak mempunyai cahaya yang mencukupi. Apabila terdedah kepada cahaya pada musim gugur-musim sejuk, perlu dijaga dengan ketat jarak 20-30 cm, jika tidak, tanaman akan menerima luka bakar termal. Lama kelamaan, mereka akan kering, tetapi bintik-bintik akan tetap ada.

Mod penyiraman yang salah

Sekiranya daun terkulai, menjadi nipis atau berkerut, anda harus melihat kandungan lembapan tanah.

Apabila substrat mengering, mereka juga pecah separuh.

Semasa menyiram tanaman kering, cairan cepat dihantar ke kawasan yang bermasalah. Ia terkumpul di sana, selepas itu tisu terkoyak, jadi penyiraman harus tepat pada masanya.

Edema muncul dengan alasan seperti itu:

  • sentuhan berpanjangan dengan air;
  • penyiraman yang banyak di bilik yang sejuk.

Apabila bintik-bintik basah muncul, perlu segera mengeluarkannya dengan kertas turas, kerana tumbuh dengan cepat. Kemudian tanaman mengancam akan reput. Anda tidak boleh meletakkannya di tingkap yang sejuk selepas menyiram.

Suhu yang tidak betul

Anda tidak boleh meninggalkan bunga di balkoni yang tidak dipanaskan dalam keadaan sejuk sehingga tidak hilang. Semasa ditayangkan, periuk dengan anggrek dikeluarkan dari tingkap, jika tidak, daun akan dibekukan. Dari suhu rendah, mereka retak, memutar dan mengetatkan, tunas menjadi basi.

Dari hipotermia, retakan muncul di tengah atau di tepi daun. Sekiranya petua mereka digantung, tanaman itu mungkin mengalami penyusutan. Dengan perubahan suhu secara tiba-tiba, plat kepingan juga retak dan terbelah, tepinya bertambah cerah.

Sekiranya penyiraman dilakukan dengan betul, dan daunnya berkerut, ada baiknya memindahkan bunga ke tempat yang lebih sejuk. Kemudian penyejatan kelembapan akan menjadi perlahan.

Dos baja yang tidak betul

Apabila memperkenalkan nutrien dalam jumlah yang sombong, budaya menghentikan perkembangan. Akarnya tidak tumbuh, daun menjadi lembap. Sistem akar terbakar akibat overdosis baja dibuktikan oleh jalan buntu mereka. Plat daun mengambil warna coklat. Kadang-kadang, akibat kandungan gula yang tinggi, titisan melekit muncul di atasnya. Sekiranya daun pecah, ia juga boleh menjadi akibat daripada makan berlebihan..

Apabila terdapat banyak nitrogen dalam substrat, plat daun diregangkan. Jisim hijau tumbuh, peduncles sering tidak terbentuk. Sekiranya berbunga berlaku, maka tunasnya sedikit. Anggrek dengan baja yang berlebihan harus dirawat dengan mandi air panas. Prosedur ini dilakukan seminggu sekali..

Sekiranya daun berwarna cerah, kultur kekurangan nitrogen. Apabila mereka berkerut, mereka menyediakan magnesium, kalium, fosfor untuk tanaman lama, dan boron, tembaga, mangan hingga tanaman muda..

Pemadatan substrat

Sekiranya daunnya lemas dan lembik, anda harus melihat keadaan campuran tanah. Lama kelamaan, kehilangan nafas kerana pemadatan, yang dipercepat oleh kulat tanah dan alga. Kemudian akar tidak mendapat cukup oksigen. Mula tercekik.

Kelembapan kurang optimum

Sekiranya kultur melemparkan atau menurunkan daun ke bawah atau daunnya tidak begitu anjal, alasannya terletak pada kelembapan rendah. Ia sangat berbahaya jika digabungkan dengan suhu tinggi. Kelembapan menguap dengan kuat dari tisu, akarnya tidak mempunyai masa untuk mengimbanginya. Mentol, bunga dan tunas juga kering. Apabila anggrek phalaenopsis menderita penyakit kerana penjagaan yang kurang baik, keadaan penahanan harus diubah, jika tidak, tanaman akan hilang. Kelembapan mestilah melebihi 30-40%.

Perosak

Sekiranya rasa melekit muncul di daun - rembesan serangga yang manis, ada baiknya memeriksa tanaman untuk mengetahui adanya serangga seperti itu:

Skala pelindung menyebabkan masalah paling banyak. Ia menyedut jus dari tisu, melepaskan rahsia yang melekit. Tuberkel dan pertumbuhan terbentuk pada daun anggrek, mereka dibungkus. Perosak dikeluarkan dengan larutan alkohol. Apabila terdapat terlalu banyak, budaya harus ditangani dengan Fitoverm. Substrat dan periuk ganti.

Kaedah kawalan perosak orkid

Apabila jaring labah-labah muncul di bunga dan tunas atau di bahagian bawah daun, kultur dipengaruhi oleh hama labah-labah. Dengan peringkat lanjut penyakit ini, tanaman kehilangan turgor, daunnya melengkung dan kering. Serangga menghisap jus dari tanaman, yang menyebabkan kematiannya dari masa ke masa.

Pengawalan perosak adalah seperti berikut:

  • membasuh kilang dengan larutan sabun;
  • memproses tempat di mana ia dan periuk;
  • air dan masukkan selama 3 hari ke dalam beg plastik, pastikan suhu yang tinggi tidak membahayakan bunga.

Budaya juga diserang oleh satu spesies nematoda - serangga ringan sepanjang 1-2 mm. Apabila mereka diserang, daunnya cacat, alur dan bintik-bintik cahaya muncul di atasnya. Sekiranya mereka menjadi gelap, penyakit ini sudah berlanjutan. Bilangan warna kemudian berkurang. Bintik-bintik mati muncul di pseudobulbs, jerawat muncul di akar. Untuk memerangi nematode, mereka melakukan manipulasi berikut:

  • bunga mengasingkan;
  • disiram dengan larutan Dekaris atau Levamisal (1 tablet per 1 liter air);
  • letakkan tanaman di bawah pancuran air panas (40 ° C).

Penyakit virus orkid - adakah rawatan boleh dilakukan?

Bagi banyak pemilik koleksi tumbuhan eksotik di rumah, penyakit virus anggrek terdengar seperti ayat untuk bunga: rawatan tidak mungkin, hanya ada satu jalan keluar - hanya untuk membuangnya. Benarkah begitu, mungkin sekurang-kurangnya peluang kecil untuk menyelamatkan kecantikan eksotik?

Pakar anggrek moden mengetahui lebih daripada 50 virus yang terdapat pada tumbuhan keluarga. Sebahagian daripadanya mempengaruhi banyak jenis anggrek, yang lain hanya bunga jenis tertentu. Mereka menampakkan diri dengan cara yang berbeza, bahkan virus yang sama pada daun tumbuhan yang berbeza, yang berbeza dalam tekstur plat daun, kelihatan berbeza.

Tanda-tanda Betul Penyakit Anggrek Viral

Terdapat gejala umum yang tidak diragukan lagi bahawa anggrek dijangkiti penyakit virus. Pertama sekali, ini adalah pewarna kelopak bergaris - pukulan putih, merah jambu atau gelap, atau adanya gigi palsu atau sayatan pada mereka dengan latar belakang pertumbuhan yang lemah dan keadaan tanaman yang terhambat.

Sekiranya daun muda muncul dengan corak kekuningan yang dapat dilihat: bintik-bintik, goresan, pelbagai bentuk geometri - cincin, oval, rombus, ada juga setiap alasan untuk menganggap anggrek itu dijangkiti virus. Setelah diperhatikan lebih lanjut, corak berubah warna - menghitam atau menjadi coklat kemerahan, dan kemudian coklat gelap dan murung.

Cara jangkitan virus pada tanaman domestik

Virus ini berasal dari anggrek yang sakit menjadi yang sihat dengan jus bunga yang dijangkiti. Sering menghisap perosak, seperti kutu daun, kutu dan lain-lain, membawanya, jadi penampilan serangga harus selalu menjadi isyarat agar penjual bunga bertindak untuk membasmi mereka..

Jangkitan juga tiba di rumah dengan anggrek yang baru diperoleh. Kes seperti ini sangat biasa berlaku pada bunga yang dibeli dari pembekal Belanda, kerana banyak kepala sekolah yang memiliki banyak koleksi tanaman mengatakan demikian.

Itulah sebabnya para pakar selalu bersikeras pada karantina wajib, serta pembasmian kuman secara menyeluruh setelah bekerja dengan pemindahan dan pembelahan rimpang. Melalui kesalahan penanam sendiri, anggrek lain di koleksi rumah dijangkiti. Anda juga perlu mencuci tangan dengan sabun setelah mendapat jus atau membasmi kuman atau membuang sarung tangan getah di mana tanaman ditransplantasikan..

Adakah mungkin untuk mengubati penyakit orkid virus

Sebilangan besar pakar menyatakan bahawa disarankan untuk segera memusnahkan tanaman yang terkena virus agar jangkitan tidak merebak ke bunga lain.
Namun, ada kes apabila daun dengan tanda-tanda jangkitan virus yang muncul di permukaannya segera terputus dari bunga, didiagnosis positif dan musnah, dan tanaman itu berkembang normal selama 5-7 tahun lagi tanpa manifestasi penyakit ini.

Setiap penanam mempunyai hak untuk memutuskan sendiri apa yang harus dilakukan dengan anggreknya, tetapi hari ini diyakini bahawa tidak ada cara yang berkesan untuk menyembuhkan tanaman eksotik dari jangkitan virus.

Jenis utama virus orkid yang biasa

Di antara virus orkid dalaman yang diketahui untuk garis lintang sederhana, tidak lebih daripada 20 spesies adalah ciri, tetapi lebih kerap daripada yang lain, tumbuhan dipengaruhi oleh yang berikut:

Virus flek orkid (OFV) - terdapat pada pelbagai jenis anggrek dan berbahaya kerana ia menampakkan diri secara luar dengan cara yang berbeza..

Permukaan plat daun cymbidium, apabila terkena virus jenis ini, jarang ditutup dengan cincin; lebih kerap, jalur yang terdiri daripada kotak kecil atau segi empat tepat dilihat. Mereka boleh berubah menjadi warna yang lebih gelap dengan cepat - dalam masa 3 minggu, dan perlahan, selama beberapa bulan, atau bahkan setahun.

Pada daun dendrobium - dalam bentuk bintik berbentuk cincin, rombong ganda atau oval. Tisu yang terjejas tidak menjadi tertekan untuk waktu yang lama, dan virus mudah dikelirukan dengan jangkitan kulat. Perlu diingat bahawa spora kulat tidak akan muncul di tempat virus..

Jangkitan Phalaenopsis lebih berbahaya - anggrek boleh menjadi pembawa jangkitan virus dalam jangka masa yang lama, yang tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, atau bintik-bintik khas muncul pada bilah daun bawah yang lama dan tidak memberi kesan pada bahagian atas muda. Penyakit kulat, sebagai peraturan, menyebar lebih cepat pada bunga.

Rawatan berkesan terhadap penyakit virus ini hampir mustahil, dan tanaman biasanya dibuang. Ia jarang berlaku apabila virus diaktifkan hanya dalam keadaan tertentu, misalnya, pada suhu 26 darjah atau lebih atau tahap kelembapan melebihi 80%. Walau bagaimanapun, anggrek itu ditakdirkan dalam keadaan apa pun. Tidak masuk akal untuk meninggalkannya dan membahayakan keseluruhan koleksi rumah. Lagipun, anda perlu memantau dengan teliti bahawa ia dituangkan secara berasingan dari pinggan lain, dan alat-alat untuk memindahkannya, sehingga mereka dibasmi kuman dengan semangat khas.

Virus mosaik Dendrobium (DeMV) - dikenali sebagai virus mosaik dendrobium. Secara luaran, secara praktikalnya tidak berbeza dengan spesies sebelumnya dan kelihatan seperti rhombus berganda yang sama, noda berbentuk cincin atau oval pada daun anggrek. Walau bagaimanapun, lebih banyak spesies semula jadi terjejas, sedikit yang dilihat pada kacukan. Sayangnya, tanaman yang berpenyakit juga tidak dapat disembuhkan sepenuhnya dan musnah. Biarkan anggrek yang dijangkiti hanya dalam kes yang jarang berlaku, apabila virus tidak aktif dalam keadaan tertentu, tetapi mengandung secara terpisah dari tanaman domestik yang lain..

Virus Mosaik Tembakau (TMV) - untungnya, ia tidak sering dilihat pada anggrek dalaman dan biasanya menyertai jangkitan virus lain, jarang muncul secara bebas.
Di Cattleya, tidak hanya bilah daun yang terkena, tetapi juga kelopak. Biasanya tunas muda sudah terbentang dengan jalur cahaya di sepanjang urat tengah. Pada saat berbunga, seluruh daun ditutup dengan bintik-bintik kuning-merah-coklat dan kelihatan membusuk. Bunga yang terbuka sangat menyimpang dan cacat sehingga tidak boleh mekar dan sangat jelek.

Sifat kerosakan pada daun cymbidium mirip dengan Cattleya, tetapi ia juga dapat menampakkan diri dalam bentuk bintik anulus, menghitam dan tertekan setelah selang waktu. Pada dedaunan oncidium yang dijangkiti, coraknya kelihatan seperti cincin cahaya dan segmen bulat, yang juga gelap dan ditekan.

Virus ini hanya dapat dikenal pasti di makmal. Rawatan anggrek yang berpenyakit adalah mustahil, jangkitannya sangat agresif. Beberapa tempoh yang tidak penting mungkin berlaku secara sembunyi-sembunyi, tetapi jika diaktifkan, maka tidak ada keselamatan bagi bunga itu.

Virus ringpot Odontoglossum (ORSV), atau virus cincin Odontoglossum - manifestasi jangkitan pada pelbagai jenis anggrek adalah pelbagai aspek dan bergantung pada tekstur tisu bilah daun. Pada daun nipis, cincin berganda khas, gelap setelah beberapa bulan, kadang-kadang pelek menjadi gelap dan pelek ditekan, dan bahagian tengah cincin tetap hijau.

Pada bilah daun phalaenopsis, paphiopedilum, dendrobium dan cymbidium, corak dalam bentuk cincin jarang terbentuk, lebih kerap garis dan pukulan tidak tentu terbentuk, seterusnya menutup ke dalam rombongan tidak teratur.

Virus spot Phalaenopsis chlorosis (PhCSV) adalah salah satu penemuan terbaru pakar Taiwan. Ditemui pada tahun 2004, ia tidak dikenal pasti selama beberapa tahun, kerana secara luarannya serupa dengan manifestasi jangkitan virus lain. Diagnosis tepat jangkitan ini hanya mungkin dilakukan di makmal khusus.

Setakat ini hanya dilihat pada anggrek dari genera Phalaenopsis, Cattleya dan Dendrobium. Ia muncul dalam bentuk klorosa: ia menyumbang kepada pelanggaran pembentukan klorofil dalam sel-sel tisu tumbuhan dan, dengan demikian, menyebabkan pelanggaran fotosintesis. Di permukaan pelat daun, kelihatan bintik-bintik merah jambu atau kekuningan pertama, yang setelah beberapa lama ditekan dan menjadi ringan, hampir putih sepenuhnya.

Virus ini masih kurang dipelajari dan mustahil untuk mengatakan dengan pasti adakah mungkin untuk menyingkirkannya. Namun, dengan proses lesi yang berjalan perlahan-lahan yang muncul hanya pada satu daun, ada peluang untuk mencoba menyelamatkan bunga tersebut. Untuk melakukan ini, anda perlu meletakkannya di bilik yang berasingan dan memotong bilah kepingan dengan pisau yang dibasmi kuman. Tempat potong harus dirawat dengan hijau atau iodin yang cemerlang, kepingan potong harus dihancurkan. Sekiranya tanda-tanda baru kehadiran virus muncul di daun lain, tanaman itu harus disingkirkan.

Virus mosaik Cymbidium (CyMV), atau mosaik cymbidium - berbeza kerana tanaman dijangkiti melalui luka yang disebabkan oleh alat pemotong, walaupun penularan dan jangkitan dari serangga penghisap tidak sepenuhnya dikecualikan.

Pada phalaenopsis, virus ini diperhatikan pada daun tua dan juga pada yang muda, sementara pada tangkai dan kelopak bunga sangat jarang terlihat. Muncul pada mulanya di bahagian bawah bilah daun dalam bentuk bintik-bintik putih kekuningan atau sepenuhnya, atau titik-titik hijau muda, kemudian bergabung ke kawasan yang lebih besar yang menjadi gelap dari masa ke masa dan menjadi tertekan.

Di Lelia dan Cattleya, kawasan yang terjejas muncul pada bilah daun tua dan muda. Oleh kerana strukturnya berbeza, penampilan kawasan yang terjejas mempunyai ciri khas. Selalunya ini adalah garis-garis dan pukulan, dalam bentuk cincin dan bintik-bintik, penyakit ini jarang kelihatan. Pada bunga, jangkitan juga menampakkan diri, tetapi hanya pada perubahan warna kelopak dan pembentukan corak cahaya atau titik gelap yang lebih ringan.

Kerosakan bunga tidak berlaku. Pada daun tua, corak yang terdiri daripada rhombus, cincin dan oval diperhatikan..

Pada oncidiums dan cymbidiums, virus itu muncul terutamanya pada bilah daun dan sangat jarang pada bunga. Sehingga kini, hanya dilihat pada kelopak bunga hibrida yang mekar gelap. Walaupun disebut mozek, untuk jenis anggrek ini bentuknya berbentuk garis-garis dan goresan, dan bintik-bintik dan cincin sangat jarang terjadi, tetapi tidak sepenuhnya dikecualikan. Coraknya ringan pada mulanya, kemudian serpihannya menjadi tertekan dan menjadi gelap.

Corak pukulan dan bintik cahaya adalah ciri zygopetalum dan pescatoria. Ia muncul tidak lama lagi - dalam masa 5-10 hari - dari garis individu, cepat gelap dan menjadi tertekan.

Hanya mungkin untuk menentukan virus secara tepat di makmal. Ia tidak dikenakan rawatan, anggrek yang berpenyakit musnah.

Virus mosaik lobak (TuMV) adalah jangkitan virus yang jarang berlaku, yang ditunjukkan dalam bentuk bola bengkak kecil. Sejauh ini hanya dilihat pada phalaenopsis. Oleh itu, tidak banyak yang telah dikaji, para pakar menasihati untuk memusnahkan anggrek yang berpenyakit, walaupun sering terdapat bunga di mana bunga yang diasingkan dari tanaman lain berkembang secara normal untuk waktu yang lama, sehingga keadaan penahanan berubah.

Calanthe potyvirus mosaik ringan (CalMMV) juga merupakan salah satu jangkitan virus yang baru ditemui dan dikaji di Jepun. Ia masih jarang berlaku di lintang sederhana, jatuh ke rumah dengan anggrek Asia, dan setakat ini hanya dapat dilihat pada berang-berang dan phalaenopsis. Ia kelihatan seperti mozek garis-garis cahaya dan potongan garis yang semakin gelap dari masa ke masa. Pada tanaman yang terkena virus ini, warna kelopak berubah. Bunga yang terjejas tidak dapat disembuhkan dan dimusnahkan..

Virus Capsicum chlorosis (CaCV) adalah jangkitan virus yang juga dikenali sebagai Taiwan-Virus. Sangat mudah dikenali dengan bintik berbentuk cincin berganda - cincin kecil di dalam yang besar. Kadang-kadang gambar itu menyerupai awan berasap..

Penyakit ini juga belum banyak dikaji, dan tidak ada bukti apakah penyakit itu dapat dihilangkan sepenuhnya. Kes-kes bahawa kawasan-kawasan yang terjejas yang dikenal pasti pada peringkat awal telah dikeluarkan, dan jangkitan itu tidak menampakkan diri dalam tempoh 5 tahun ke depan, atau bahkan 7 tahun, tidak tunggal.
Virus layu tomat (TSWV) juga jarang terjadi pada anggrek - virus bronzial tomato dan virus Carnation mottle (CarMV), atau virus cengkih.

Kesimpulannya

Penyakit virus anggrek sering menjadi penyebab kematian spesimen rumah, kerana para saintis belum menemui cara yang berkesan untuk memerangi mereka. Tidak mungkin menyembuhkan tanaman sepenuhnya, hanya mungkin untuk beberapa waktu mengandungi bunga kegemaran anda, yang sangat disayangkan untuk dibuang, dalam keadaan seperti itu apabila jangkitan virus tidak menampakkan diri, tidak aktif.

Walau bagaimanapun, ini selalu disertai oleh kesulitan tertentu. Bagaimanapun, bunga adalah pembawa virus, ia mesti diletakkan secara terpisah dan dipantau dengan teliti agar tidak memindahkan jangkitan ke seluruh koleksi. Setiap penanam memutuskan apakah akan mempertaruhkan seluruh flora rumahnya untuk satu anggrek yang berpenyakit, bahkan yang paling disayangi.

Perosak dan penyakit orkid Phalaenopsis

Bunga yang luar biasa dan sangat indah - anggrek - dikagumi oleh banyak orang. Bunga anggrek mempunyai pelbagai warna dan bentuk yang luar biasa. Pada masa ini, terdapat lebih dari 40 ribu spesies tumbuhan ini, dibawa ke Eropah dan Rusia beberapa abad yang lalu..

Penyakit orkid phalaenopsis yang paling biasa

Ini adalah phalaenopsis yang boleh disebut jenis anggrek yang paling terkenal dan biasa, kerana ia adalah perkara biasa di florikultur rumah. Tidak mudah menyimpan bunga yang luar biasa ini di rumah, kerana ia memerlukan penciptaan keadaan tertentu dan penjagaan yang sangat berhati-hati..

Malangnya, anggrek terdedah kepada banyak penyakit dan perosak, sementara anda dapat menentukan masalah tertentu dengan adanya gejala. Selalunya, anggrek phalaenopsis, dengan perawatan yang tidak betul di rumah, mengalami pelbagai jenis reput, yang timbul daripada perkembangan aktif kulat dan bakteria patogen.

Dalam kebanyakan kes, tukang kebun mengalami reput: kelabu, hitam, coklat, akar, dan fusarium. Untuk mengambil langkah yang betul dan tepat pada masanya, perlu mengenali jenis busuk yang telah muncul dengan tepat..

Selalunya, gejala pelbagai penyakit muncul di daun tanaman, dan masing-masing juga mempunyai simptom tersendiri. Di antara penyakit seperti itu, cendawan tepung, anthracnose, penampilan bintik daun dapat diperhatikan.

Penyakit virus mempengaruhi anggrek yang tumbuh di rumah, juga kerap. Dalam kes ini, mustahil untuk mengambil langkah-langkah untuk menyelamatkan tanaman, jadi anggrek yang berpenyakit mesti dimusnahkan untuk mencegah virus merebak ke tanaman lain..

Sebab-sebab perkembangan penyakit

Sebagai peraturan, perosak dan penyakit mempengaruhi orkid Phalaenopsis dengan penjagaan yang tidak betul atau tidak mencukupi di rumah. Orkid sangat murung dan cerewet. Dalam keadaan semula jadi, mereka tumbuh di hutan, di mana kelembapan, panas dan sinar terik matahari yang berterusan tidak menembusi.

Anggrek tidak bertolak ansur dengan cahaya terang dan sinar terik matahari secara langsung, jadi ia mesti diletakkan dengan betul. Penyebab penyakit lain adalah penyiraman. Dengan kelembapan berlebihan di dalam tanah, anggrek mulai sakit, layu, dan menjadi kuning.

Hipotermia anggrek juga sering membawa kepada perkembangan penyakit atau kematian tanaman. Pot bunga tidak boleh diletakkan sehingga dapat menerima aliran udara sejuk ketika ventilasi bilik. Ia juga perlu untuk mengekalkan suhu yang betul..

Daun boleh berubah menjadi kuning pada cahaya rendah, ketika dalam keadaan sejuk, tetapi panas yang berlebihan juga menjadi penyebab kerap timbulnya penyakit. Apa-apa jenis anggrek memerlukan pencahayaan yang tepat, kerana kekurangan cahaya, serta kelebihannya, boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan anggrek.

Anda tidak boleh meletakkan tanaman di bawah sinar matahari langsung, namun tanaman itu juga tidak selesa di bawah naungan. Atas sebab ini, untuk mengelakkan penyakit dan layu, anggrek disarankan untuk mengatur pencahayaan khas.

Penyakit orkid Phalaenopsis dan rawatannya

Semasa menanam orkid Phalaenopsis di rumah, sangat banyak penanam bunga, terutama yang tidak berpengalaman, melakukan pelbagai kesalahan, akibatnya tanaman mulai sakit dan layu. Untuk mengelakkan ini, anda perlu mengelilingi bunga dengan berhati-hati dan berhati-hati, kerana penyakit anggrek lebih mudah dicegah daripada menghilangkannya dan memulihkan tanaman.

Anthracnose

Penyakit ini merujuk kepada penyakit yang sangat biasa, sementara gejala penyakit orkid phalaenopsis muncul di daun.

Pada peringkat awal penyakit, bintik bulat kecil terbentuk di daun tanaman. Selepas itu, bintik-bintik pada daun orkid Phalaenopsis menjadi hitam dan menjadi cekung.

Kemudian, lapisan kuning atau merah jambu terbentuk di permukaan bintik-bintik. Kelembapan yang berlebihan, sebagai peraturan, menyebabkan kemunculan anthracnose, misalnya, ketika menyemburkan dan mengumpulkan air di daun sinus terlalu kerap.

Di samping itu, bilik sering disyorkan untuk ditayangkan. Sekiranya penyakit itu muncul, maka daun yang terkena mesti dikeluarkan dengan memotongnya dengan pisau tajam. Tempat-tempat bahagian tersebut harus dirawat dengan larutan yodium biasa. Dengan penyakit yang sedang berjalan, setelah mengeluarkan daun yang terkena, diperlukan untuk mengobati orkid phalaenopsis dengan ubat Ridomil atau Mikosan.

Karat

Penyakit ini mempunyai etiologi kulat dan mempengaruhi daun tanaman. Pada dasarnya, penyakit ini berkembang pada semak yang lemah.

Dalam kes ini, bintik-bintik terbentuk di bahagian dalam daun, yang dengan cepat memperoleh warna merah (berkarat). Karat terbentuk sebagai hasil proses pematangan kulat khas yang mempengaruhi orkid phalaenopsis.

Dalam kes ini, daun yang terkena juga mesti dikeluarkan, tetapi bahagiannya mesti dirawat dengan larutan alkohol pada kepekatan 25%. Selepas itu, anda perlu menyemburkan anggrek dengan larutan Ridomil atau Mikosan.

Cendawan serbuk

Jenis jangkitan yang menyerang orkid dan tanaman lain sangat biasa. Dengan penyakit ini, anggrek phalaenopsis membentuk lapisan putih pada daun dengan rona ungu muda. Dalam penampilan, orkid phalaenopsis yang terkena kelihatan ditaburkan dengan tepung..

Sebab kemunculan lesi seperti itu pada daun biasanya suhu persekitaran yang tinggi bersama dengan kelembapan berlebihan, yang memprovokasi pengukusan tanaman. Untuk tujuan pencegahan, anggrek harus disembur secara berkala dengan Fitosporin.

Tidak mudah menyembuhkan penyakit. Untuk melakukan ini, anda perlu menyemburkan dengan ubat Scor. Sebelum prosedur, anggrek yang berpenyakit harus disiram dengan hati-hati, dan hanya selepas beberapa jam, proses tanaman dapat dilakukan..

Cendawan Sooty

Hampir selalu, penampilan cendawan jelaga di permukaan daun anggrek dikaitkan dengan kerosakan pada tanaman oleh sebarang perosak, misalnya kudis, kutu daun atau kutu busuk.

Akibatnya, daun ditutup dengan lapisan hitam yang padat, yang menimbulkan halangan untuk fotosintesis normal dan, jika langkah-langkah tepat waktu tidak diambil, tanaman akan cepat mati. Dalam kes ini, anda boleh menyelamatkan anggrek Phalaenopsis dengan menyemburkannya dengan penyelesaian ubat Ridomil atau Mikosan..

Busuk

Busuk kelabu, yang paling sering dijumpai pada anggrek, adalah bintik coklat atau hitam pada daun, di permukaannya terdapat formasi abu-abu yang serupa dengan bulu.

Reput kelabu muncul kerana kelembapan yang terlalu tinggi. Untuk mengelakkan penyakit ini, para pakar mengesyorkan penyiraman orkid Phalaenopsis secara berkala dengan penggunaan Kendal, yang meningkatkan imuniti anggrek dan daya tahan mereka terhadap pelbagai lesi.

Sekiranya, selepas rawatan, penyakit ini berkembang lagi, maka untuk rawatan perlu memilih ubat lain dari kumpulan ini. Dua kali menggunakan satu ubat tidak masuk akal, kerana spora segala jenis busuk dapat menyesuaikan diri dengan ubat yang digunakan.

Selain reput kelabu, reput hitam dapat muncul pada anggrek. Dalam kes ini, daun yang sakit mesti segera dikeluarkan dan bahagian diproses dengan sulfur koloid, dan seluruh tanaman dengan racun kulat.

Reput coklat paling kerap mempengaruhi daun anggrek muda. Jangkitan ini menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik coklat, yang dengan cepat meningkat ukurannya..

Apabila busuk fusarium muncul, daun yang terkena berubah menjadi kuning, selepas itu mereka melipat dan berubah menjadi kelabu. Sebagai terapi, perlu merendam tanaman dalam larutan baseazole, kepekatan 0.3%.

Perosak orkid dan kaedah untuk mengawalnya

Perosak yang paling biasa dan sangat berbahaya bagi anggrek adalah aphid. Serangga ini boleh mempunyai warna kuning, hijau dan bahkan hitam, dan pada tanaman, biasanya, hidup di seluruh jajahan, dengan cepat mengalikan bilangannya.

Bagi anggrek, perosak itu sendiri tidak begitu berbahaya seperti yang dikeluarkan oleh mereka, yang melekit. Akibatnya, anggrek Phalaenopsis bukan sahaja kehilangan jus yang dihisap oleh perosak, tetapi juga kerana jisim melekit ini, pernafasan daun terganggu. Di samping itu, persekitaran ini sangat bagus untuk perkembangan kulat.

Serangga perosak lain adalah thrips, lalat yang sangat kecil dengan sayap bujur. Lalat secara aktif menyebarkan larva yang boleh berwarna telus atau putih.

Larva, yang jatuh di orkid phalaenopsis, mula memakan bahagian termuda. Untuk menghilangkan masalah tersebut, anda boleh menggunakan racun serangga atau menyemburkan tanaman beberapa kali seminggu dengan larutan sabun cucian.

Sekiranya tanaman itu terkena serangga, maka di daunnya terdapat benjolan kecil, seperti bulu kapas. Perosak menghisap jus dari tanaman, kerana phalaenopsis layu, daunnya menjadi kuning dan jatuh.

Siput dan siput mungkin muncul kerana tanah yang berkualiti rendah. Perosak ini merosakkan akar anggrek, secara beransur-ansur merebak ke seluruh tanaman. Sangat sukar untuk menyingkirkannya, jadi dalam kebanyakan kes tanaman yang berpenyakit perlu dimusnahkan.

Untuk menghilangkan hama, perlu menjaga kelembapan yang tinggi, sering menyemburkan tanaman atau melakukan rawatan dengan ubat khas. Untuk menghilangkan perisai dan pelindung palsu, anggrek phalaenopsis harus dirawat dengan air sabun atau alkohol, seterusnya meningkatkan kelembapan udara sebagai langkah pencegahan.

Cara membaiki orkid yang rosak

Dalam kebanyakan kes, anggrek yang rosak dapat dihidupkan kembali dengan merangsang pertumbuhan akar atau daun baru. Orkid Phalaenopsis mempunyai sifat pemulihan yang luar biasa dengan pendekatan yang tepat dan mengikut cadangannya. Sekiranya anggrek belum mati, tetapi hanya daun yang tersisa daripadanya, walaupun dalam hal ini tanaman baru yang sihat dan kuat dapat ditanam.

Cara menghidupkan semula phalaenopsis tanpa akar

Dari leher daun yang sihat, anda dapat menanam akar dan mendapatkan tanaman baru yang sihat. Untuk melakukan ini, sediakan larutan nutrien khas, dengan mengambil air sejuk yang direbus, tambahkan 1-2 tablet karbon aktif.

Untuk pembentukan akar, anda boleh menggunakan bahagian atas tanaman yang mempunyai titik pertumbuhan atau daun yang sihat. Setelah memotong batang atau daun, ia mesti diletakkan di tempat yang kering, hangat dan berlorek selama kira-kira 2 jam, sehingga potongannya mempunyai waktu untuk mengetatkan.

Selepas ini, bahan penanaman yang disiapkan mesti diletakkan selama 20 minit dalam larutan perangsang pembentukan akar. Seterusnya, anda perlu memasukkan tablet karbon aktif ke dalam air, menggunakan bekas kecil, dan letakkan keratan yang telah disediakan.

Untuk mencambah bekas hendaklah diletakkan di tempat yang hangat (suhu dalam 25 ° C), dan berikan pencahayaan yang cukup (tersebar). Bilik di mana keratan berada mesti di ventilasi secara berkala.

Kira-kira seminggu sekali, tanaman perlu disembur dengan pakaian khas untuk daun. Sekiranya perlu, air perlu ditambahkan, kerana keratan harus direndam 1 cm di dalam air.Jika panjang akar muda mencapai 5 - 7 cm, tanaman muda dapat dipindahkan ke dalam pasu. Ia berlaku selepas kira-kira 2 bulan.

Cara menyelamatkan tanaman setelah penyiraman tidak mencukupi atau berlebihan

Sekiranya tanaman tidak menerima jumlah air yang mencukupi, akarnya akan mulai kering, dan daunnya secara beransur-ansur memudar, sambil menyiram normal tidak selalu membantu. Untuk membetulkan keadaan, anda mesti:

  • Dalam 1 liter air, cairkan 1 ml vitamin B dan rendam tanaman dalam larutan ini selama kira-kira setengah jam;
  • Selepas ini, tanaman harus dikeluarkan, dan dalam larutan yang tinggal, letakkan sphagnum lumut selama kira-kira 2 minit;
  • Setelah waktunya berlalu, lumut mesti dikeluarkan, biarkan lebihan air mengalir sehingga lumut tetap lembap dan letakkan di bahagian bawah beg plastik, lebih baik dengan kunci, dan di atas lumut letakkan anggrek yang sakit.
  • Beg mesti ditutup rapat dan dibiarkan di tempat yang berlorek, mengekalkan suhu sekitar 25 ° C.

Perlu untuk mengudarakan rumah hijau seperti itu beberapa kali sehari selama kira-kira 30 minit, memastikan bahawa pemeluwapan tidak tersejat. Pemulihan biasanya memakan masa sekurang-kurangnya sebulan..

Resusitasi orkid selepas radang dingin

Sekiranya anggrek mempunyai daun radang dingin, mereka akan ditutup dengan tempat basah. Dengan radang dingin yang teruk, daun dengan cepat berubah menjadi kuning dan mati. Daun yang rosak terasa seperti jeli licin dan mungkin terlalu besar.

Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa anda dapat menyelamatkan tanaman hanya jika terdapat sedikit radang dingin. Sekiranya keseluruhan tanaman menjadi licin dan lembut, menyimpannya tidak akan berfungsi. Sekiranya daun tanaman dibekukan, ia mesti dikeluarkan dengan perlahan-lahan memijak di hujungnya dan perlahan-lahan meregangkan ke sisi sehingga daun frostbitten dikeluarkan sepenuhnya dari batang utama. Batang di tempat ini hendaklah disalut dengan arang.

Sekiranya akar anggrek mempunyai radang dingin, sangat sukar untuk menyelamatkannya. Untuk melakukan ini, potong akar yang rosak dengan berhati-hati menggunakan sektor pembasmi kuman yang tajam. Selepas ini, potong bahagian dengan arang dan biarkan kering.

Keadaan tanaman mesti diperhatikan. Sekiranya penghitaman tidak menyebar di sepanjang batang, anda boleh mencuba menanam akar baru. Sekiranya penghitaman merebak, tanaman tidak dapat diselamatkan.

Cara menjaga tanaman rumah

Sekiranya tanaman tidak terasa sihat, ini tercermin pada daunnya. Mereka mula pudar, bertukar menjadi kuning dan kering. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda mesti menjaga tanaman dengan betul. Sudah tentu, kita tidak boleh lupa bahawa phalaenopsis setiap tahun kehilangan 1 - 2 daun yang lebih rendah dengan cara semula jadi, yang berkaitan dengan penuaan mereka. Ini bukan patologi..

Sebaiknya letakkan anggrek di ambang tingkap di sebelah timur atau barat, kerana tanaman seperti cahaya, tetapi tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung. Waktu siang hendaklah lebih kurang 12 - 15 jam.

Dalam cuaca sejuk, bunga memerlukan pencahayaan tambahan. Suhu juga sangat penting. Ia mestilah antara 22 - 25 ° C. Semasa tidak aktif, anda boleh menurunkan suhu hingga +15 - + 18 ° C, tetapi tidak lebih rendah.

Adalah perlu untuk mengekalkan kelembapan yang betul, kadarnya mestilah 70 - 80%. Bagi orang, kelembapan seperti itu tidak begitu baik, jadi lebih baik memperuntukkan ruang berasingan untuk anggrek (jika boleh).

Anda boleh memasang pelembap udara, air pancut kecil atau dulang biasa dengan kerikil basah di sebelah tanaman. Penyiraman tanaman mestilah bersih, lebih baik hujan, air suam, menunggu substrat kering di dalam periuk. Anda perlu menyiram pada waktu pagi.