Orkid: bagaimana menanam bunga mewah dari kawasan tropika dengan tangan anda sendiri

Anggrek kecantikan dongeng, seperti seorang puteri, menuntut penjagaan dan keadaan yang semakin meningkat. Setelah memutuskan untuk menanam bunga ini di rumah, banyak nuansa harus dipertimbangkan. Namun, anda akan memahami bahawa usaha itu tidak sia-sia apabila, sebagai hasil perawatan, anda mendapat bunga yang indah dengan aroma yang halus.

Apa jenis orkid yang sesuai untuk menumbuhkan rumah?

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 20,000 jenis anggrek di dunia. Keindahan ini tidak boleh disebut tanaman dalaman yang tidak bersahaja, kerana dalam iklim kita, anda boleh berusaha membiakkan sekitar selusin spesies, dan semua selebihnya dapat bertahan kecuali di rumah hijau.

  • Phalaenopsis adalah varietas terbaik untuk penanaman rumah, kerana bunganya adalah warna yang paling luar biasa dan kekal dalam proses berbunga untuk jangka masa yang panjang..

Sekiranya anda memutuskan untuk mencuba jenis orkid lain, perhatikan pilihan berikut:

  • Dendrobium mekar selama kira-kira sebulan dan memerlukan kesejukan yang relatif..
  • Cattleya lebih suka panas, tetapi tidak panas. Bunganya yang berdiameter boleh mencapai sekitar 20 cm.
  • Zygopetalum adalah bunga dengan perbungaan indah wangi 2-3 warna. Dia tidak tahan dengan terik matahari.
  • Wanda dibezakan oleh sistem akar yang diperkuat, menyukai bayangan. Perbungaan besar, dan dalam proses peningkatan saiz, mereka menjadi lebih cerah.

Semua jenis anggrek ini agak "lebih sukar" daripada Phalaenopsis, jadi lebih baik bagi pemula untuk berlatih pengambilan pekerja.

Penting! Penanaman anggrek di rumah adalah yang terbaik untuk dimulakan dengan mengusahakan keratan. Benih tanaman sangat kecil sehingga kelihatan seperti habuk keputihan. Penyebaran anggrek dengan kaedah benih adalah teknologi yang kompleks, dan terutama digunakan untuk membiakkan hibrida baru di rumah hijau. Itulah sebabnya, jika anda berminat untuk menyebarkan anggrek dengan kesan maksimum, kami mengesyorkan menggunakan keratan berkualiti tinggi yang dibeli dari tukang kebun atau taska yang terbukti.

Cara menetapkan tahap untuk anggrek

Tugas utama campuran tanah adalah menjaga tanaman dalam posisi tegak tegak, menyediakan akses oksigen ke akar dan menghilangkan kelembapan berlebihan.

Penting! Di tanah yang terlalu lembap, akarnya mati!

Tanah mesti mempunyai sebilangan besar lompang, jadi anda tidak boleh menganggap bumi sebagai substrat - sangat padat. Adalah lebih baik bagi tukang kebun pemula untuk membeli tanah di kedai kebun, dan bagi mereka yang mempunyai kesabaran dan masa, kami menawarkan resipi untuk penyediaan tanah sendiri:

  • kulit pinus (untuk tanaman besar, pecahannya adalah 6-9 mm; untuk tanaman kecil, 3-6 mm);
  • gambut + pakis + tanah daun + arang + kulit kayu pinus (3/3/2/1/1);
  • kulit pinus + arang (10/1).

Penting! Sebelum memasak, kulit pinus mesti dikeringkan dengan teliti sehingga tidak terdapat kulat di dalam substrat.

Penanaman anggrek dalam bekas yang berbeza

Apabila anda telah menyiapkan tanah, anda perlu menentukan kapasiti penanaman dan langsung dengan bahan penanaman. Betis harus segar, tanpa penyakit yang kelihatan, tidak layu. Untuk perhatian anda peraturan penanaman keratan, dengan mempertimbangkan kapasiti yang dipilih:

  • Pot orkid adalah yang paling popular di kalangan tukang kebun yang berpengalaman. Isi 1/3 tangki dengan saliran. Ia boleh menjadi kepingan batu bata, pecahan, serpihan polistirena. Pasang wire mesh dan pasak, yang kemudian akan berfungsi sebagai penyokong bunga. Letakkan tangkai di atas. Isi dengan tanah sehingga tangkai tetap di atas tanah.
  • Bakul. Di bahagian bawah, letakkan wire mesh, dan sebarkan akar di permukaan. Tuangkan substrat dari atas ke tanda yang dikehendaki.
  • Sekat. Pada kelembapan normal, bunga memerlukan substrat lumut mereka. Pasangkan bunga dengan perlahan ke blok, tutup akar dengan lumut di atas. Betulkan pemegang pada blok dengan tali pancing, benang nilon atau wayar.

Penyiraman anggrek beberapa hari selepas penanaman tidak digalakkan. Penjagaan orkid di rumah akan menentukan keadaan dan daya maju tanaman yang lebih jauh.

Cara mewujudkan keadaan untuk pertumbuhan orkid

Bergantung pada cara merawat anggrek, ia bergantung kepada sama ada tanaman itu berakar atau tidak..

  • Pencahayaan. Orkid rumah lebih suka naungan separa. Sekiranya periuk berada di ambang tingkap, maka lebih dekat ke tengah hari lebih baik membuangnya dari situ. Apabila waktu berbunga musim luruh bermula, anda harus menyediakan periuk dengan sumber cahaya tambahan agar tunas tidak kering, tetapi mempunyai masa untuk dibuka. Pada musim sejuk, periuk mesti tetap menyala sekurang-kurangnya 12 jam.
  • Suhu. Anggrek di rumah akan bertolak ansur dengan kenaikan suhu daripada menurunkannya. Julat suhu optimum antara + 28 + 30 ˚С.

Penting! Untuk merangsang proses berbunga, anda boleh menahan tanaman pada suhu +12 + 15 selama kira-kira seminggu.

  • Kelembapan. 60-80% - tahap kelembapan optimum ketika menjaga kecantikan bilik. Sekiranya indikator jauh lebih rendah, maka sediakan panci dengan parut, ke mana air dituangkan dan lapisan saliran dituangkan. Reka bentuk diletakkan di bawah periuk, kelembapan menguap dan melembapkan tanaman.
  • Pengudaraan. Bunga menyukai pergerakan udara yang berterusan, tetapi tidak bertolak ansur dengan draf.
  • Sekiranya anda bimbang tentang cara menyiram anggrek semasa anda berada jauh, maka jangan risau. Kilang ini boleh dilakukan tanpa air sehingga 2 minggu. Sistem akar adalah petunjuk tahap kelembapan dalam periuk. Warna hijau pada akar yang menonjol menunjukkan kelembapan normal, dan coklat menunjukkan kelembapan berlebihan. Air bunga dengan air yang telah diselesaikan pada suhu bilik. Cuba mengelakkan kelembapan memasuki daun agar tidak menjangkiti busuk. Pada musim panas, anda boleh membuat pengecualian dan menyemburkan dedaunan dari pistol penyembur. Semasa meletakkan periuk di bilik yang lebih sejuk, kurangkan penyiraman minimum.
  • Akar anggrek memerlukan baja. Ingat bahawa sebaik sahaja menanam atau menanam, anda tidak boleh memberi makan selama dua minggu. Memupuk tanaman dalam tempoh pertumbuhan aktif. Ubat cair seperti Mr. Colour Orchid, Dr. Foley, atau Bona Forte akan dilakukan..

Sekiranya semua cadangan dipatuhi, bunga akan tumbuh secara aktif, dari masa ke masa, sistem akar akan meningkat dengan ketara, dan persoalan akan timbul mengenai bagaimana cara memindahkan orkid di rumah ke dalam bekas lain yang lebih luas.

Ia dilakukan seperti ini:

  1. Keluarkan tanaman dari periuk.
  2. Bebaskan akar dengan berhati-hati dari sisa tanah, dan jika tidak bersih, masukkan akar ke dalam air suam selama 30 minit, sisa-sisa akan dibersihkan. Periksa sama ada terdapat tapak mati, potong sehingga pertumbuhannya tidak terhalang.
  3. Rawat titik potong dengan kayu hijau atau kayu manis..
  4. Sediakan periuk yang lebih besar.
  5. Setelah pengeringan selesai, pemindahan orkid dilakukan mengikut skema yang sama dengan penanaman awal.

Perkara utama semasa pemindahan tidak merosakkan akar. Pada bulan-bulan pertama setelah menukar periuk, kilang akan memerlukan perawatan tambahan - sokongan untuk batang dan tempat perlindungan dengan polietilena untuk mewujudkan kesan rumah hijau.

Penting! Dengan penjagaan yang betul, proses bayi muncul di dekat pangkal batang. Anggrek dapat dibiakkan dengan memisahkannya dengan teliti..

Perosak apa yang anda perlukan untuk melindungi anggrek

Yang paling berbahaya bagi bunga:

  • Perisai. Seperti yang dapat dilihat dalam foto, ini adalah serangga kecil yang memakan jus dan membentuk lendir yang merosakkan. Tanda-tanda jangkitan adalah bintik-bintik gelap pada daun. Anda boleh menyingkirkan: menukar tanah, membuang perosak, menyemburkan dengan peralatan khas dan bilas lembaran dengan air secara berkala.
  • Penyakit Mealybug. Serangga kecil dan lembut menjangkiti tumbuhan, dan daunnya jatuh. Keluarkan serangga dan nyah kuman.
  • Whitefly Larva menghisap jus. Basuh kilang dengan larutan sabun cucian (1: 6) dan hapus kuali.
  • Dari kelembapan yang melimpah, bintik-bintik coklat anthracnose mungkin muncul, yang tumbuh seiring berjalannya waktu. Potong kepingan yang rosak, dan rawat titik potong dengan abu kayu. Perlu membeli ubat di kedai dan memproses cadar dengannya..
  • Cendawan serbuk - lapisan keputihan, menyebabkan pengeringan dari kawasan yang terjejas. Punca kejadiannya adalah suhu atau kelembapan yang tinggi. Rawatan - semburkan seluruh kawasan dengan larutan sulfur koloid, setelah menyiram tanah secara menyeluruh.

Perlu sedikit usaha dan bunga mewah akan menggembirakan anda selama bertahun-tahun..

Kami menggunakan kaedah agroteknik di rumah: menanam anggrek di dalam air mengikut kaedah hidroponik

Seiring dengan tumbuh-tumbuhan di tanah, adalah mungkin untuk menanamnya tanpa menggunakan tanah dalam larutan khas. Penyelesaian seperti itu mengandungi semua bahan yang diperlukan bunga untuk pertumbuhannya yang baik..

Anggrek yang tumbuh di dalam air memenuhi keperluan dan ciri mereka. Dalam artikel ini kita akan membincangkan kaedah ini secara terperinci. Yaitu: kelebihan dan kekurangan kaedah ini, cara membuat penyelesaian, cadangan penjagaan, masalah yang mungkin berlaku.

Cara menanam bunga tanpa tanah?

Kaedah penanaman tanaman di dalam air disebut hidroponik, dan sering digunakan oleh tukang kebun. Penyelesaian di mana bunga diletakkan mengandungi nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhannya sepenuhnya.

Kebaikan dan keburukan kaedah

Faedah menanam anggrek menggunakan hidroponik:

  • Tidak memerlukan pemindahan kekal.
  • Bunganya tidak kekurangan baja.
  • Oleh kerana kemunculan hama tanah dan reput adalah masalah yang signifikan bagi anggrek, masalah ini tidak muncul ketika tumbuh di dalam air.
  • Sistem akar menerima semua nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan bunga yang baik.
  • Masalah mengeringkan akar dan kekurangan oksigen hilang.
  • Masa yang diperlukan untuk merawat kilang dikurangkan, kerana terdapat sistem automatik untuk penyelesaian yang beredar. Pada selang waktu yang tetap, hanya perlu menambahkan air. Phalaenopsis boleh dibiarkan sebentar dan tidak bimbang ia akan kering.

Kelemahan penggunaan hidroponik:

  • air mesti sentiasa sejuk;
  • adalah perlu untuk memastikan bahawa air meliputi sistem akar, dan jika perlu diisi;
  • pemakaian orkid dilakukan sepanjang pertumbuhannya.

Berapa banyak yang boleh saya masukkan ke dalam cecair?

Sama ada kemungkinan meninggalkan anggrek di dalam air untuk malam atau menyimpannya dalam larutan sentiasa - bergantung pada tujuannya. Penyelenggaraan tetap memerlukan perubahan cecair secara berkala, sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Arahan langkah demi langkah mengenai kandungan dalam penyelesaiannya

Tidak perlu menggunakan substrat dan campuran nutrien untuk memberi nutrien lengkap kepada tanaman. Semua unsur yang diperlukan boleh dilarutkan di dalam air..

Komposisi dan kepekatan bahan

Baja mesti ditambahkan ke dalam air sama seperti untuk penanaman tanah. Anda perlu memberi makan anggrek secara berterusan.

Kepekatan baja dengan kaedah ini harus sama dengan separuh norma kepekatan ketika menyiram anggrek di dalam tanah.

Pembersihan dan pemeriksaan

Sebelum menanam, akar dicuci di bawah air yang mengalir dan dibersihkan dari substrat sebelumnya..

Pada akar anda dapat melihat alga hijau, tetapi ia tidak boleh dikeluarkan. Pada masa akan datang, mereka akan meningkatkan pertukaran gas di dalam air apabila ia bertakung..

Memindahkan ke dalam periuk baru

Bergantung pada berapa banyak akar baru yang diberikan orkid, anda dapat menentukan sama ada anda perlu menyimpannya lebih jauh di dalam bekas atau adakah sudah tiba masanya untuk memindahkannya ke dalam periuk yang lebih besar.

  1. Sebelum menanam anggrek di tanah liat yang diperluas, akarnya mesti diperiksa, dan kemudian dibilas di bawah air yang mengalir. Bekas diisi hingga separuh, bunga dipindahkan, setelah itu air ditambahkan.
  2. Sekiranya diputuskan untuk memindahkan orkid ke perlite, bekas itu diisi dengan tanah liat yang diperluas. Maka anda harus menanam anggrek dan taburkannya dengan perlite, tidak cukup tidur satu sentimeter ke tepi bekas. Bekas diletakkan di dalam air untuk menutup perlit di sekitar akar. Untuk hiasan di atas, anda boleh mencurahkan kerikil untuk hiasan.
  3. Apabila tanaman dipindahkan ke diatomit, tanah liat yang diperluas dituangkan ke permukaan lubang penutup, anggrek dipindahkan ke bumi diatom dan ditutup dengan tanah liat yang diperluas dari atas..
  4. Sekiranya campuran grinmix digunakan untuk penanaman, tanah liat yang diperluas dituangkan ke permukaan lubang penutup, anggrek dipindahkan, dan bekas diisi ke bahagian atas dengan campuran. Untuk menutup substrat yang dihasilkan, ia disiram dengan banyak.

Masalah dan penyelesaian yang mungkin berlaku

Sekiranya bunga itu mempunyai kerutan, suhu di dalam bilik terlalu tinggi. Perbezaan antara suhu siang dan malam mestilah lapan darjah.

Akar busuk menunjukkan periuk yang terlalu sempit yang menekan sistem akar. Sekiranya tidak berbunga, anda boleh membuat tekanan panas pada anggrek. Perbezaan suhu antara siang dan malam mestilah sepuluh darjah.

Petua Penjagaan Rumah

  1. Semasa menanam anggrek di dalam air, kualiti air memainkan peranan penting. Lebih baik menyebarkannya melalui penapis atau menggunakan air hujan.
  2. Garam sering berkumpul di tangki air. Untuk menghilangkannya, periuk mesti dibasuh dengan baik dengan air setiap bulan..
  3. Pada musim sejuk, paras air di tangki tidak boleh lebih tinggi daripada satu sentimeter.
  4. Untuk memberi makan, lebih baik menggunakan larutan nutrien, dengan mengambil kira fasa kehidupan anggrek.
  5. Pada musim panas, suhunya mesti sejuk di bilik di mana bunga itu berada. Pada musim sejuk, suhu tidak boleh melebihi 25 darjah.

Video berguna

Dari video, anda akan belajar apa yang harus dicari ketika menanam anggrek di dalam air:

Kesimpulannya

Adalah mungkin untuk menanam anggrek dengan jayanya dan tanpa menggunakan tanah. Keberkesanan penggunaan hidroponik telah dibuktikan oleh lebih daripada satu penanam. Tertakluk kepada semua peraturan penanaman dan perawatan, keindahan eksotik akan menggembirakannya sejak sekian lama..

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Rahsia menanam orkid di rumah

Sebelum anda membeli anggrek kecantikan tropika, anda pasti harus membiasakan diri dengan peraturan penanamannya. Bagi spesies yang paling meluas, spesies ini tidak terlalu kompleks. Perlu juga diingat bahawa penanaman anggrek di rumah harus dimulakan dengan pemilihan tempat yang sesuai.

Keadaan yang semakin meningkat

Menanam anggrek di rumah hanya mungkin dilakukan sekiranya keadaan yang sesuai dibuat. Kegagalan mematuhi sekurang-kurangnya salah satu daripadanya akan menyebabkan kekurangan berbunga, dan mungkin juga untuk mematikan tanaman.

Pencahayaan

Anggrek adalah tumbuhan tropika, jadi mereka memerlukan tahap pencahayaan yang tinggi. Tetapi kerana mereka berada dalam keadaan semula jadi yang terletak di tingkat bawah hutan hujan, cahaya untuknya mesti disebarkan. Rata-rata, untuk perkembangan penuh mereka memerlukan waktu siang sekurang-kurangnya 16 jam. Oleh itu, pada musim sejuk, disarankan untuk mereka mengatur pencahayaan dari lampu khas.

Suhu

Suhu optimum untuk penanaman anggrek ialah 22–27 ° C pada siang hari dan 18–22 ° C pada waktu malam. Tidak digalakkan menurunkan suhu di bawah + 18 °. Anggrek dapat menahan penyimpangan kecil dari suhu di atas, tetapi lebih baik tidak menyalahgunakannya. Keadaan seperti itu pada tanaman akan menimbulkan tekanan, sehingga boleh jatuh sakit.

Pemilihan tanah dan periuk

Secara semula jadi, anggrek adalah tumbuhan epifit. Ini bermaksud bahawa untuk pertumbuhan dan perkembangan penuh mereka tidak memerlukan kehadiran campuran tanah biasa. Untuk kehidupan normal, mereka memerlukan substrat khas, yang terdiri daripada potongan kulit kayu dan lumut. Penanam bunga yang berpengalaman lebih suka membuatnya sendiri, tetapi ini memerlukan kemahiran tertentu. Oleh itu, lebih mudah bagi para uskup pemula untuk membeli versi siap pakai.

Tujuan utama periuk anggrek adalah untuk menjaga tanaman tegak dan mengekalkan kelembapan. Oleh itu, mana-mana bekas isi padu yang sesuai boleh digunakan seperti itu. Perkara utama adalah bahawa ia mempunyai sejumlah besar bukaan untuk akses udara dan saliran air yang berlebihan semasa pengairan. Dan juga periuk mestilah telus. Ini disebabkan oleh fakta bahawa proses fotosintesis berlaku di akar anggrek, dan cahaya diperlukan untuknya.

Ciri-ciri berkembang dalam sistem tertutup

Baru-baru ini, menanam anggrek dalam sistem tertutup menjadi popular. Untuk ini, termos dan pasu khas paling kerap digunakan. Anggrek pelbagai spesies boleh ditanam di dalamnya. Kaedah tumbuh ini mempunyai banyak kekurangan. Yang paling penting adalah rawatan yang rumit dan risiko jangkitan fungus yang tinggi. Kelebihannya, perlu diperhatikan bahawa anggrek dalam termos atau pasu lutsinar akan menjadi hiasan dalaman yang bergaya, serta fakta bahawa kaedah penanaman ini akan memberikan penjimatan masa yang besar ketika menyiram.

Tumbuh di dalam air

Selain substrat biasa untuk menanam anggrek, persekitaran akuatik juga dapat digunakan. Ini sepenuhnya sesuai dengan keperluan semula jadi mereka. Penanaman anggrek di dalam air melibatkan penggunaan hidroponik. Kelebihannya, perlu diperhatikan kekurangan keperluan penyiraman. Teknologi penanaman anggrek ini mempunyai ciri tersendiri, jadi di rumah ia digunakan di tukang kebun berpengalaman utama. Kaedah penanaman hidroponik juga sering dipraktikkan dalam penanaman dan pembiakan industri..

Rahsia utama penanaman anggrek adalah mematuhi peraturan penjagaan. Tumbuhan yang sihat dan sihat hampir tidak mudah diserang penyakit dan jarang dijangkiti perosak. Mereka mekar tanpa masalah hampir sepanjang tahun..

Menyiram

Mod pengairan sebahagian besarnya bergantung pada keadaan suhu. Dalam kes ini, peraturan berikut berlaku, semakin rendah suhu persekitaran, semakin sedikit penyiraman. Tetapi pada masa yang sama, ukuran pot dan keadaan tanaman harus diambil kira. Sekiranya anggrek dalam keadaan rehat, penyiramannya harus dikurangkan minimum. Sambung semula sepenuhnya hanya selepas permulaan pertumbuhan aktif.

Air untuk pengairan mestilah lembut dan mengendap. Penyiraman terus dari paip tidak boleh diterima. Ia mengandungi banyak kekotoran yang berbeza, termasuk klorin. Dan pada gilirannya, mereka akan menyumbang kepada penyenyawaan substrat.

Spesies orkid yang meluas menyesuaikan diri dengan keadaan bilik. Oleh itu, penyemburan untuk mereka bukanlah prosedur wajib. Cukup berjaya diganti dengan pancuran air suam, yang dilakukan setiap dua minggu sekali. Ia berkesan menghilangkan habuk dan kotoran lain dari permukaan daunnya..

Pindah

Teknologi untuk menanam anggrek tidak memerlukan pemindahan tahunan tahunan. Lakukan hanya dalam keadaan kecemasan. Contohnya, banjir atau kerosakan akibat perosak mungkin menjadi penyebabnya..

Tetapi pemindahan juga dapat dilakukan dengan pengembangan tanaman secara intensif. Dalam kes ini, sistem akar tidak lagi sesuai di dalam periuk, dan sebahagian akarnya mula tergantung di tepinya. Akar anggrek sangat rapuh dan mudah patah, jadi dalam kebanyakan kes pemindahan dilakukan secara transshipment.

Untuk ini, tanaman dikeluarkan dengan teliti dari periuk. Dari akarnya, bahagian substrat yang runtuh sendiri dikeluarkan dengan teliti. Selepas itu, anggrek diletakkan di dalam periuk baru. Ukurannya mestilah sedikit lebih besar daripada yang sebelumnya. Selepas pengedaran akar dengan teliti, jurang di antara mereka ditutup dengan substrat segar. Dua yang pertama selepas transplantasi menyiram anggrek tidak digalakkan. Kemudian penyiraman secara beransur-ansur disambung semula.

Memberi makan

Menanam orkid memerlukan pembajaan. Tanpa ini, berbunga yang banyak tidak akan berjaya. Harus diingat bahawa anggrek sangat sensitif walaupun terdapat sedikit baja. Terutama bagi mereka, banyak nitrogen menakutkan. Bahkan satu penggunaan terlalu banyak elemen ini boleh menyebabkan kematian tanaman sepenuhnya.

Untuk orkid berpakaian top harus menggunakan formulasi khusus sahaja. Di dalamnya, keseimbangan nutrien asas berada pada tahap yang selesa untuk tanaman. Terdapat sebilangan besar pembalut cair yang direka khas untuk anggrek. Sebelum menggunakannya, anda mesti mengkaji anotasi yang dilampirkan dengan teliti.

Kawalan Perosak dan Penyakit

Menumbuhkan phalaenopsis anggrek, walaupun ia tidak berbeza dalam kerumitan tertentu, tetapi kadang-kadang masalah tertentu masih dapat timbul dengan ini. Perosak anggrek yang paling biasa, perkara berikut harus diperhatikan:

  • whitefly;
  • aphid;
  • pepijat;
  • hama labah-labah.

Perjuangan menentang tiga spesies pertama dalam senarai adalah sama. Untuk pemusnahannya, racun serangga tindakan sistemik digunakan. Untuk keadaan rumah, yang paling sesuai adalah Aktara. Ia tidak berbau dan mempunyai kesan perlindungan yang panjang. Ia boleh didapati dalam bentuk serbuk larut air. 10 hari selepas rawatan pertama, penyemburan tambahan adalah wajib. Ini membolehkan anda hampir sepenuhnya menghilangkan kemungkinan penyebaran semula perosak..

Penting! Pemusnahan hama labah-labah harus dilakukan dengan menggunakan ubat khas - acaricides. Racun serangga konvensional terhadapnya tidak berkesan.

Untuk menghancurkan hama labah-labah, ubat berikut sesuai:

  • fitoverm;
  • Actellik
  • Panglima

Untuk membiak dan menggunakannya mestilah sesuai dengan penjelasan yang dilampirkan. Selepas 10 hari, rawatan mesti diulang. Untuk membuat tanaman seefektif mungkin dengan kutu, disarankan agar anda terlebih dahulu bilas air mengalir dengan bersih di bawah air mengalir dan ganti substrat di dalam periuk dengan segar.

Tungau labah-labah orkid

Penyakit

Penyakit anggrek yang paling biasa adalah reput dari pelbagai asal usul. Ia berlaku paling kerap melanggar keadaan yang semakin meningkat. Sebagai contoh, walaupun satu teluk boleh merosakkan sistem akar. Dan juga di anggrek, kawasan leher akar sering terjejas.

Melawan reput adalah penggunaan sediaan racun kulat. Mereka bertindak seperti berikut:

  1. Tumbuhan diekstrak dari periuk.
  2. Semua kawasan yang rosak dipotong dengan pisau tajam..
  3. Hirisan dirawat dengan serbuk arang, kulit kayu atau foundationazole.
  4. Kilang ini ditransplantasikan menjadi substrat segar..

Anda tidak boleh menyiram anggrek buat masa ini. Pertama, kepingan yang dihasilkan harus kering. Biasanya yang pertama dilakukan tidak lebih awal dari seminggu kemudian. Sehingga selama ini tanaman tidak kehilangan bekalan kelembapan berharga dari daun, ia ditempatkan di rumah hijau kecil. Pada masa yang sama, ia mesti ditayangkan beberapa kali sehari.

Kesimpulannya

Merawat anggrek tidak begitu rumit kerana kelihatannya pada pandangan pertama. Perkara utama adalah tidak melanggar peraturan asas penanaman. Dan kemudian anggrek pasti mengucapkan terima kasih dengan berbunga yang banyak dan panjang.

Rahsia menanam anggrek di air tanah

Teknik berkembang

Anda boleh berjaya menanam bunga tanpa tanah, menggunakan tujuh budaya. Teknologi ini melibatkan meletakkan akar anggrek di dalam air, anggrek di dalam air juga mesti direndam di dalam bahan lengai dan tidak dapat terdegradasi terlebih dahulu.

Kejayaan penggunaan semi-hidrokultur berdasarkan sifat kapilari tanah liat yang diperluas. Ia mesti diletakkan di dalam bekas dan diisi dengan air pada jarak 0,04 meter. Di bawah pengaruh daya kapilari, air naik hingga ke akar tanaman. Maksudnya, berkat tanah liat yang diperluas, anggrek dapat dipenuhi dengan kelembapan.

Faedah yang sesuai

Hidroponik sebagai cara menanam bunga mempunyai beberapa kelebihan:

  • Dengan pertolongannya, adalah mungkin untuk mencegah pembusukan budaya atau kemunculan parasit tanah. Ciri ini sangat penting, kerana reput akar sering menyerang anggrek. Hidroponik juga memberikan udara yang mencukupi ke akar dan peredaran air yang berterusan, yang menghalang perkembangan kerosakan.
  • Adalah mungkin untuk menanam anggrek dengan cara ini tanpa pemindahannya..
  • Nutrien yang dilarutkan dalam cecair memastikan bahawa tanaman tidak mengalami kekurangan atau kekurangan.
  • Budaya tanpa tanah tetap sihat dan kuat, kerana ia mendapat jumlah nutrien yang tepat pada waktunya, dan akarnya tidak kering.

Di samping itu, sistem terbuka jenis automatik digunakan untuk anggrek, yang akan membantu menjimatkan masa untuk penjagaan bunga. Perkara utama adalah jangan lupa menambahkan air ke sistem melalui jangka masa tertentu. Semasa menggunakan kaedah ini, anggrek tidak dapat disiram selama beberapa minggu tanpa membahayakannya.

Cara memilih kapasiti

Anda berjaya menanam anggrek dalam periuk plastik lutsinar. Dalam bekas sedemikian, perlu dibuat tiga lubang dengan diameter 0,6 sentimeter. Lubang hendaklah mendatar dan seperempat ketinggian periuk.

Pemindahan Hidroponik

Sebelum mendarat Samantha di tanah liat yang diperluas, perlu membersihkan akarnya dari tanah "lama" dengan mencuci di bawah air. Kapasiti di mana transplantasi dirancang harus diisi dengan substrat tidak lebih dari setengah, selepas itu anda perlu meletakkan bunga dengan kuat di dalam periuk dan mengisinya dengan tanah.

Sekiranya phalaenopsis dipindahkan ke perlite, periuk diisi dengan tanah liat yang diperluas ke tahap lubang penutup, hanya kemudian tanaman itu diletakkan di dalam bekas. Selepas itu, perlite dituangkan sehingga sekurang-kurangnya satu sentimeter tetap berada di tepi periuk. Untuk memadatkan perlit di dekat akar, ada baiknya meletakkan periuk ke dalam air. Kerikil hiasan boleh diletakkan di permukaan..

Prosedur untuk memindahkan bunga ke diatomit adalah serupa. Di dalam periuk, anda perlu mencurahkan tanah liat yang diperluas ke paras lubang penutup, kemudian masukkan anggrek diatomit dan ditaburkan lagi dengan tanah liat yang diperluas.

Dalam kes pemindahan kultur ke dalam campuran grinmix, tanah liat yang diperluas juga dituangkan ke dalam bekas ke permukaan lubang penutup, maka kultur ditempatkan di dalamnya. Selepas itu, periuk diisi sepenuhnya dengan grinmix. Untuk menutup campuran memerlukan penyiraman yang teliti. Jangan biarkan pengeringan grinmix dan diatomite. Jika tidak, mereka akan mula "menarik" air dari akar bunga itu sendiri.

Ciri penyiraman

Bagaimana menjaga orkid hidroponik? Masalah terbesar dalam merawat bunga adalah menyiram. Walau bagaimanapun, masalah ini diselesaikan. Pertama sekali, anda perlu memberi perhatian kepada kualiti air. Dianjurkan untuk menyaringnya atau mengutamakan hujan. Kekerapan dan kaedah penghidratan bergantung pada komposisi tanah. Sekiranya bahagian terbesar adalah tanah liat yang diperluas, maka anda perlu menyemburkannya dengan teliti dan hanya selepas itu lakukan penyiraman sepenuhnya. Sekiranya anda lebih suka "menyimpan" anggrek di tanah diatom, campuran perlite atau grinmix, perlu menyemburkan sistem akar secara aktif, dan semasa menyiram, pastikan air mengalir keluar dari dinding periuk.

Untuk membersihkan periuk garam di dinding, anda boleh membilasnya dengan banyak air setiap bulan dalam jumlah yang mencukupi. Pada musim sejuk, paras air tidak boleh meningkat melebihi satu sentimeter.

Penyelesaian nutrien harus ditujukan khusus untuk anggrek. Sekiranya boleh, pilih campuran berdasarkan fasa kitaran hidup bunga anda. Dengan kaedah ini, anda akan memastikan berbunga yang banyak dan stabil, serta kesihatan tanaman anda..

Jadi, anda berjaya menanam anggrek di apartmen tanpa menggunakan tanah. Hidroponik yang paling biasa digunakan, kerana kaedah ini terbukti berkesan.

Video "Anggrek yang tumbuh di dalam air"

Dari video ini, anda akan belajar bagaimana dan mengapa menanam anggrek di dalam air..

Menanam anggrek di dalam air: apa jenis kaedahnya dan berapa banyak yang anda perlukan untuk menyimpannya dalam keadaan ini di rumah, serta cara merawatnya?

Anggrek adalah tanaman berbunga yang popular, yang menghiasi tempat hampir semua tujuan. Agar anggrek pot mekar berulang kali, ia mesti dilengkapi dengan pelembap khas yang meniru keadaan semula jadi bunga. Mengenai cara mengatur penyiraman seperti itu, dan akan dibincangkan dalam artikel.

Cara menjaga orkid

Di persekitaran semula jadi, anggrek tumbuh di atas pokok, dan akarnya terdedah kepada matahari, udara dan air. Untuk berjaya menanam bunga ini di rumah, anda mesti mematuhi peraturan asas untuk menjaganya.

Kami menawarkan memo ringkas untuk mereka yang baru hendak menanam tanaman yang menakjubkan ini:

  1. Berikan bunga itu dengan cahaya terang, tetapi cubalah mengasingkannya dari sinar matahari langsung.
  2. Anggrek lebih toleran terhadap pengeringan daripada ketepuan air, jadi kadang-kadang mengatur jangka pendek pengeringan substrat.
  3. Pastikan suhu di dalam bilik berada dalam + 10... + 30 ° С.
  4. Berikan kelembapan yang tinggi di apartmen. Tanaman berbunga lebih suka udara lembap, mirip dengan suasana kawasan tropika. Untuk melakukan ini, sebagai contoh, anda boleh menyimpan periuk di dalam kuali dengan kerikil berisi air.
  5. Anggrek menyukai udara segar, baik di sekitar akar dan daun. Buat keadaan untuk pergerakan udara di sekitar akar. Pastikan tangki mempunyai lubang saliran. Penyiraman yang betul akan dilanggar jika tidak ada bukaan di dalam tangki di mana air dapat mengalir dengan bebas.
  6. Gunakan bekas yang direka khas untuk penanaman anggrek. Mereka biasanya dibuat dari tanah liat terakota. Tumbuhan yang dipersembahkan juga boleh ditanam dalam periuk kaca, yang utama ialah tangki mempunyai lubang saliran tambahan di bahagian bawah atau sisi.

Cara memahami bahawa sudah tiba masanya untuk menyiram anggrek

Penyiraman buta huruf adalah penyebab kematian anggrek rumah yang paling biasa. Sebilangan spesies bunga ini dikurniakan organ untuk pengumpulan dan penyimpanan air (contohnya, dendrobium, cattleya, odontoglossum dan oncidium), sementara yang lain kekurangan kemampuan ini (di antaranya miltonia, papiopedilum, phalaenopsis dan cymbidium).

Sekiranya bunga anda dapat mengumpulkan air, biarkan campuran tanah kering sepenuhnya sebelum menyiram. Sekiranya anda memiliki anggrek jenis kedua, lembapkannya sebelum tanah kering sepenuhnya. Tidak yakin dengan jenis apa contoh anda, beri air ketika masih terdapat sedikit kelembapan di dalam substrat.

Tahap kelembapan substrat juga dikira dengan kehadiran atau ketiadaan titisan kondensat di dinding pasu. Sekiranya bekas itu legap, kehadiran kelembapan ditentukan oleh tahap perendaman di dalam tongkat kayu.

Ujian jari adalah kaedah terbaik untuk menentukan sama ada bunga memerlukan air. Pasang jari kelingking ke tanah: jika anda tidak merasakan kelembapan atau sedikit - sudah tiba masanya untuk menyiram. Sebaik sahaja anda merasakan campuran basah, tunggu sebentar dengan penyiraman. Meragui keadaan substrat, ulangi ujian setiap hari.

Fakta bahawa terdapat kelembapan yang cukup ditunjukkan oleh warna hijau tepu akar. Akar ringan adalah isyarat untuk penyiraman.

Angkat pot bunga untuk memeriksa beratnya. Sekiranya berat, maka masih ada air di dalamnya. Sekiranya pot bunga ringan, sudah tiba masanya untuk menyiram.

Berapa kali dan berapa kerap menjalankan prosedur

Mengenai berapa kali seminggu, setiap bulan, anggrek memerlukan air baru, tidak ada peraturan yang tepat dalam hal ini..

Kekerapan pengairan dipengaruhi oleh beberapa faktor luaran dan dalaman:

  • ciri biologi tumbuhan (kitaran hidup);
  • kaedah berkembang;
  • musim;
  • jumlah matahari yang diterima;
  • ciri tanah;
  • mikroklimat dalaman - penunjuk suhu dan tahap kelembapan.

Oleh kerana faktor-faktor ini berbeza mengikut wilayah, tidak ada satu pun peraturan pengairan. Anda harus menyusun jadual anda sendiri agar sesuai dengan persekitaran anda..

Semakin rendah pencahayaan, suhu, dan substrat yang lebih halus, semakin sedikit permintaan air untuk anggrek. Contohnya, jika ruangan sejuk, bunga harus disiram lebih jarang daripada ketika suhunya lebih tinggi. Sekiranya tanaman diletakkan di ambang jendela yang cerah, ia perlu dibasahi lebih kerap daripada jika tanaman itu berdiri di tempat yang lebih gelap.

Di samping itu, campuran tanah yang berlainan menahan jumlah air yang berbeza (contohnya, kulit kayu pinus menyimpan air lebih lama daripada arang atau butiran tanah liat).

Penting! Tiada pelbagai jenis orkid yang mesti disiram setiap hari. Kelembapan berlebihan dengan kelembapan boleh menyebabkan reput sistem akar, dan akhirnya kematian tanaman.

Bagi kebanyakan jenis dalaman, penyiraman 1-3 kali seminggu pada musim panas dan 1-2 kali seminggu pada musim sejuk boleh diterima. Menyiram bunga pada waktu pagi, sehingga pada waktu petang di axil daun tidak ada kelembapan yang tersisa..

Air apa yang lebih baik untuk disiram

Untuk masa yang lama, para pakar menegaskan bahawa anggrek hanya memerlukan air hujan. Hari ini, kebanyakan pemilik anggrek pot menggunakan air paip tanpa masalah. Satu-satunya syarat - sebelum pengairan, air dari paip mesti dipertahankan selama 3-4 hari.

Walau bagaimanapun, jika anda menemui endapan yang tidak normal pada akar, anda harus mencari sumber air yang baru. Air dari keran dapat dicampurkan dengan sulingan dalam nisbah 1 hingga 2. Lebih baik mengambil analog rebus atau dicairkan. Suhu air tidak boleh lebih rendah dari + 18 ° С, penunjuk optimum ialah + 30... 35 ° С.

Air suling tulen tidak sesuai untuk pengairan. Juga, berhati-hatilah dengan air yang telah dirawat dengan bahan kimia yang keras. Air hujan hanya dapat digunakan jika dikumpulkan di luar kota, dan agar bakteria tidak membiak semasa penyimpanan, simpan di dalam peti sejuk atau bilik bawah tanah.

Cara menyiram anggrek di rumah: cara

Berikut adalah kaedah yang paling biasa dan berkesan untuk pengairan anggrek pasu..

Perendaman

Perendaman adalah teknik yang paling digemari untuk melembapkan bunga yang dimaksudkan. Untuk pelaksanaan kaedah, pot bunga khas sangat sesuai. Sekiranya tidak, gunakan periuk tinggi yang lebih besar daripada periuk itu sendiri.

Masukkan bunga ke dalam kuali kosong, memegang periuk, isi dengan air. Apabila air sampai di sisi pot bunga, pasangkan bunga di dalam kuali menggunakan barang-barang di ladang. Dedaunan dan batang tidak boleh basah. Selaman akan berlangsung sekitar 10-20 minit. Pada akhir, angkat periuk dan biarkan air yang tersisa mengalir..

Menyiram dari atas

Pilihan penyiraman seterusnya sesuai untuk spesimen berbunga. Untuk membasahi tanah, tin penyiram dengan hidung yang panjang sesuai dari atas. Celupkan pot bunga dengan tanaman ke dalam mangkuk yang dalam, kemudian masukkan substrat dari tin penyiraman.


Kawal jet air dengan berhati-hati agar kelembapan tidak memasuki sinus daun, kerana ini dipenuhi dengan kerosakan titik pertumbuhan dan kematian bunga. Semburkan air secara merata ke seluruh permukaan tanah. Tiriskan kelembapan yang tinggal dengan segera..

Air yang mengalir

Cara termudah untuk menyiram adalah dengan menyimpan periuk di bawah keran dan membiarkan air mencapai suhu bilik di tanah. Dianjurkan untuk menggunakan muncung di keran, yang memungkinkan Anda menyebarkan air, dan tidak hanya berjalan di tanaman satu aliran air yang kuat.

Jadi, teruskan air mengalir ke tanah di bawah anggrek.

Lanjutkan prosedur selama kira-kira satu minit, biarkan air meresap ke dalam periuk dan keluar lubang di bahagian bawah.

Kadar keluarnya air dari lubang saliran harus cukup tinggi. Sekiranya air berlarutan di dalam periuk, maka campuran tanah yang anda gunakan terlalu padat.

Setelah menunggu beberapa minit, periksa kuali - sisa kelembapan harus keluar dari akar. Tiriskan semua air dan kembalikan bunga ke ambang tingkap..

Menyembur akar

Oleh kerana anggrek terasa enak dan mekar di persekitaran yang lembap, menyemburkan akar adalah cara yang baik untuk menjaga bunga agar tetap sihat dan mencegah akar kering..


Jadi, tugas anda adalah mengisi penyembur dengan air yang sesuai, kemudian merawat akar tanaman. Isipadu air bergantung pada persekitaran tempat kilang itu berada.

Penting! Jangan biarkan air terkumpul di daun. Semua kelembapan dari daun mesti basah dengan serbet..

Pertimbangkan cara menyiram anggrek dalam kes tertentu:

  1. Selepas pembelian. Penyiraman pertama dilakukan hanya pada hari ke-7-10. Di kedai-kedai, anggrek dibasahi dengan air yang dilembutkan dan dibasmi kuman, sehingga bunga tersebut dapat memberi reaksi negatif terhadap air paip.
  2. Selepas pemindahan. Tidak berbaloi untuk mengairi bunga yang baru dipindahkan dengan banyaknya. Cukup merendam periuk dalam air selama setengah jam atau kurang. Penghidratan penuh pertama sebaiknya dilakukan selepas dua minggu (menggunakan pallet atau cache-pot). Sekiranya tanah terlalu kering, semburkannya.
  3. Semasa berbunga. Anggrek dalam jangka masa tertentu lebih suka substrat lembap, jadi tanaman berbunga harus dibasahi 2-3 kali dalam 15 hari. Walau bagaimanapun, penyiraman yang tidak terkawal penuh dengan kematian buah pinggang. Oleh itu, jangan gunakan teknologi rendaman setiap kali, lebih baik sedikit membasahi tanah.
  4. Pada musim sejuk. Pada musim sejuk, keperluan anggrek dikurangkan. Oleh itu, jangan lembapkan bunga lebih dari 1 kali dalam dua minggu. Oleh kerana rimpang perlahan-lahan menyerap kelembapan pada bulan-bulan musim sejuk, disarankan untuk menggunakan kaedah rendaman..

Adakah mungkin untuk menyiram orkid

Seterusnya, mari kita bincangkan tentang kegunaan menggunakan ubat biostimulasi seperti asid succinic dan root.

Asid succinic

Bahan ini sering dipanggil "air hidup" untuk anggrek. Ubat ini tidak dapat bertindak sebagai pengganti pembajaan yang lengkap, tetapi mempercepat pertumbuhan, memprovokasi berbunga, memperkuat kekebalan tanaman muda.
Selain itu, asid succinic juga meningkatkan kualiti tanah:

  • meningkatkan mikroflora;
  • memusnahkan toksin;
  • mempercepat penyerapan nutrien lain oleh tumbuhan.

Kornevin

Kornevin adalah agen pembentuk akar, sangat diperlukan sekiranya orkid dibiarkan tanpa sistem akar. Alat ini tidak membiarkan sisa tanaman mati, dan juga menyumbang kepada percambahan cepat akar baru.

Bahan ini juga digunakan dalam proses pembiakan bunga..

Penting! Apabila digunakan dengan betul, tidak ada kesan berbahaya bagi asid succinic dan akar pada anggrek.

Tanda penyiraman yang tidak betul

Penyiraman yang jarang atau buta huruf boleh memprovokasi:

  • pengeringan atau kerosakan akar;
  • stunting dan berbunga;
  • layu atau pengeringan pramatang bunga dan tunas yang tidak tertiup;
  • keadaan ketika anggrek berubah warna (bunga mulai pudar);
  • pembentukan tompok gelap di kawasan hijau, meningkat dengan pengairan berterusan;
  • pembentukan sebilangan besar daun kuning;
  • pembakaran daun.

Seperti yang anda lihat, ketika menyiram anggrek dalam jangka masa yang berlainan dan dalam situasi yang berbeza, perlu mematuhi peraturan yang dikembangkan oleh alam itu sendiri. Barulah tanaman yang menakjubkan ini akan berkembang tepat pada masanya dan megah dan tumbuh dengan baik.

Nasihat profesional: adakah mungkin dan berapa lama menyimpan anggrek di dalam air?

Terdapat kaedah khas untuk menanam anggrek di dalam air. Untuk melakukan ini, anda perlu mempunyai pasu kaca dengan dinding lutsinar dan pengetahuan yang diperlukan untuk menanam tanaman dengan hidroponik.

Seterusnya, kami akan memberitahu anda sama ada mungkin dan berapa banyak menyimpan anggrek di dalam air untuk kebaikan tanaman..

Peruntukan am

Epiphytes - apakah itu dan bagaimana ia tumbuh di alam semula jadi?

Secara semula jadi, keindahan eksotik ini tumbuh di atas pokok. Tetapi bunga itu bukan parasit, kerana makanan untuk pengembangannya diambil dari udara dan kulit pohon mati, yang mungkin berada di celah atau celah lain.

Sehubungan itu, anggrek tergolong dalam kumpulan tanaman epifit yang tumbuh di atas pokok..

Struktur akar anggrek

Akar tanaman terdiri daripada:

  1. Filamen konduktif;
  2. Parenchyma;
  3. Velamena;
  4. Hujung akar apikal.

Semua bahagian terlibat dalam fotosintesis tumbuhan dan sangat penting untuk metabolisme yang betul. Dengan penyiraman yang kerap, velamen dan parenchyma busuk, menyebabkan akar ke benang konduktif. Oleh itu, pengeringan bunga diperlukan.

Akar orkid: 1 - Silinder tengah; 2 - Lambang; 3 - Velamen.

Peraturan penyiraman asas

Semasa mengusahakan tanaman, perlu memilih rejim pengairan dan kualiti air yang betul. Berikut adalah peraturan asas untuk penyiraman:

  1. Air bunga apabila akarnya menjadi keputihan atau warna kelabu muda. Akar hijau tidak memerlukan penyiraman;
  2. Kulit kayu hendaklah kering di 2/3 bekas;
  3. Air yang digunakan untuk pengairan mestilah hangat, menetap dan tidak kaku. Kekerasan air dapat dikurangkan dengan mendidih..

Dengan hujan

Anda boleh memandikan tanaman di bilik mandi - ini sangat berguna. Hasilnya, daun yang baik tumbuh dan mekar akan menjadi bunga yang lebih besar.

  • tanaman terkena mandi dan disiram dengan tekanan kecil dari bilik mandi, tetapi air harus lembut dan hangat 30-40 darjah;
  • mereka meniru hujan sehingga kulitnya benar-benar basah, setelah itu bunga ditinggalkan di sana untuk menggelas sepenuhnya air dari substrat. Tidak semestinya menyemburkan air pada bunga;
  • Selepas satu jam, perlu mengelap sinus pada lempeng daun supaya kelembapan tidak terkumpul di sana, yang boleh menyebabkan kerosakan pada lembaran dan kematiannya. Terutama penyingkiran kelembapan menyangkut spesies tumbuhan seperti Phalaenopsis dan Wanda.

Kaedah rendaman

Selalunya, tukang kebun menggunakan pengairan rendaman. Ini digunakan di kebanyakan wilayah Rusia, kerana air yang cukup keras mengalir dari keran.

Peraturan utama, bagaimana dan berapa banyak merendam anggrek di dalam air:

  • air disediakan mengikut parameter terlebih dahulu;
  • bekas di mana tanaman akan direndam hendaklah berukuran sedemikian sehingga pot bunga yang terendam dapat membasahi seluruh kulit kayu;
  • rendam bekas dengan perlahan sehingga kulit kering tidak dapat mendorong akar bunga ke udara;
  • masa berapa banyak tumbuhan harus berdiri di dalam air bergantung pada ukuran jisim akar. Biasanya selaman berlangsung dari 10 hingga 25 minit;
  • selepas prosedur pengairan, toskan air sepenuhnya dan hanya selepas itu letakkan bekas dengan bunga di palet.

PENTING! Untuk mengelakkan jangkitan dengan penyakit bakteria, penyiraman mesti diatur untuk setiap bunga secara berasingan.

Kandungan orkid di dalam air

Sekiranya tanaman diturunkan ke dalam air untuk tujuan penyiramannya, maka tidak boleh basah selama lebih dari 20 minit pada satu masa. Penyiraman dilakukan bergantung pada keadaan suhu: seminggu sekali pada musim panas, dan sebulan sekali pada musim sejuk, atau lebih jarang.

Sebilangan tukang kebun menanam anggrek mereka menggunakan hidroponik, ini adalah ketika tanaman tumbuh sepenuhnya tanpa tanah di dalam air. Ini memerlukan pasu dan kilang kaca yang jelas.

Berapa lama ia boleh bertahan? Nah, kaedah ini melibatkan menanam bunga di dalam air, jadi ia tidak terhad untuk jangka masa panjang.

Dalam kes ini, prasyarat adalah pertukaran air di dalam kapal seminggu sekali. Air harus ditapis dan lembut..

Di dalam air, pembalut atas ditambahkan dalam setengah dos dari yang ditunjukkan dalam arahan pada bungkusan. Perlu diingat bahawa baja itu dibeli dan diaplikasikan hanya dengan tanda "Untuk Anggrek".

PENTING! Perubahan air adalah faktor yang diperlukan untuk menanam tanaman di dalam air.

Pemalar

Sekiranya ini bukan kaedah hidroponik, anda tidak boleh menyimpan anggrek di dalam air sepanjang masa. Kilang itu perlu menerima oksigen dan oleh itu penanam bunga yang berpengalaman mempertimbangkan kaedah terbaik untuk menanamnya - di kulit kayu. Oleh itu, di dalam air, bunga itu hanya terkandung semasa pengairan atau mandi.

Cara menerjemahkan kaedah berkembang ini?

Teknologi bagaimana menterjemahkan anggrek ke dalam air:

  1. Bunga itu dikeluarkan dari tanah dan membersihkan sepenuhnya jisim akar dari pelbagai kekotoran;
  2. Keluarkan akar yang rosak atau kering dan rawat bahagian dengan antiseptik;
  3. Keringkan selama 2 hari dan masukkan ke dalam pasu kaca;
  4. Tuangkan air ke tahap yang diperlukan dan pantau penurunannya, mencegah air kering.

Apabila disimpan di dalam air, jangan biarkan akar kering.

Spesies dan jenis

Spesies dan spesies epifit yang tumbuh di alam hidup pada formasi batuan terasa baik di dalam air. Mereka tidak memerlukan substrat, dan mereka menerima makanan dari persekitaran yang lembap. Oleh itu, hidroponik bagi mereka bukanlah sesuatu yang baru, tetapi perkara biasa.

Peraturan asas

  • air yang ditapis bersih;
  • pantau paras air, elakkan pengeringan;
  • cahaya matahari yang banyak tersebar;
  • pemakaian top dilakukan tepat pada waktunya dalam separuh dos.

Pilihan ini tidak dapat diterima, kerana pembasahan berterusan akar akan mulai membusuk, yang akan mengakibatkan kematian tanaman.

Di antara penyiraman, kulit dan akar mesti kering untuk menghirup oksigen yang diperlukan untuk fotosintesis jisim akar.

Dari sentuhan berterusan dengan air, akarnya mungkin reput..

Di atas palet

Penanam bunga yang berpengalaman menasihati pada musim panas dalam keadaan panas untuk meningkatkan kelembapan di sekitar tanaman, meletakkannya di palet dengan tanah liat yang diperluas, dibanjiri air. Tetapi pada masa yang sama, sistem akar tanaman tidak boleh menyentuh air. Jika tidak, ini akan menyebabkan hujung akarnya busuk, dan ini sudah membahayakan tanaman.

Apabila tidak ada akar

Terdapat cara untuk meningkatkan jisim akar, tetapi ini terdiri dari menuangkan air sekitar 3 cm ke dalam bekas tanpa lubang saliran, dan meletakkan bunga di atasnya sehingga bahagiannya tidak menyentuh air. Dari kelembapan di bahagian bawah, akar muncul yang meraih air.

Pada masa yang sama, penjagaan mesti diambil untuk memastikan bahawa paras air tidak naik atau turun banyak. Berada sepenuhnya di dalam air, bunga itu mulai membusuk dari kelembapan berlebihan.

Video berguna

  • Tonton video mengenai cara memandikan anggrek dengan betul:

Perincian mengenai penyiraman dengan menyelam akan dijelaskan dalam video berikut:

Percubaan video mengenai kandungan anggrek di dalam air:
Petua video untuk tumbuh di dalam air:

Kesimpulannya

Sekiranya anda memutuskan untuk menanam keindahan tropika anda di dalam air, anda mesti mempunyai air berkualiti tinggi, yang tidak akan menyebabkan kematian tanaman tersebut. Dan pada masa yang sama, awasi paras air di dalam bekas bunga dengan teliti dan ketahui cara merendam anggrek dengan betul.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk menyimpan anggrek di dalam air semasa menyiram

Semua Mengenai Orkid

Setiap pemilik kecantikan tropika yang baru harus tahu berapa banyak menyimpan anggrek di dalam air semasa menyiram. Ini perlu kerana 50% pendatang baru mengisi bunga yang indah ini, sebab itulah mereka cepat mati.

Banyak eksotik adalah epifit, mereka hidup di atas pokok, menempel pada akarnya, kerana kelembapan hanya boleh menyentuhnya, tanpa bertakung di dalam pot bunga. Inilah yang berlaku dalam keadaan semula jadi. Akarnya sangat mudah reput..

Oleh itu, mereka harus kering dengan teliti di antara penyiraman, terutama fakta ini berlaku untuk phalaenopsis. Varieti seperti cymbidium, papiopedilum, takut kering hingga renyah, oleh itu penyiramannya harus lebih kerap.

Peraturan Penyiraman

Oleh itu, anda perlu memikirkan apakah mungkin menyimpan anggrek di dalam air semasa menyiram? Kaedah rendaman baik untuk banyak eksotik: vanda, Cattleya, kumpulan oncidium, phalaenopsis, dendrobium. Terima kasih kepadanya, akarnya tepu secara merata dengan kelembapan, mendapat jumlah yang diinginkan. Mereka hanya mengambil seberapa banyak yang mereka perlukan, dan sisa-sisanya dikeringkan dari palet.

Selain rendaman, terdapat dua jenis penghidratan lain: menyiram substrat dari atas, mandi air suam. Yang terakhir ini sangat sesuai untuk tanaman termofilik tropika. Dia dipuja oleh tongkat sihir, phalaenopsis. Terdapat anggrek dengan tempoh dorman yang ketara: dendrobium, cattleya, papiopedilum, cymbidium dan lain-lain.

Untuk tempoh ini, perlu diperhatikan penghidratan sederhana, mengelakkan penyiraman biasa. Hanya perlu menyemburkan semak dengan pistol penyembur, mewujudkan sedikit kelembapan.

Sekarang anda dapat menentukan apakah mungkin untuk menyimpan anggrek di dalam air, kerana jika ia mempunyai tempoh tumbuh-tumbuhan aktif, maka ini mungkin dan bahkan perlu, tetapi jika damai, maka perlu masa untuk menyelam, menggunakannya hanya setelah semak mekar. Setiap spesies anggrek memerlukan penyiraman yang berbeza..

Vanda, misalnya, sekali setiap 3-5 hari, phalaenopsis - 7-10 hari, cymbidium - 3-5 hari, dendrobium - 4-5 hari dan seterusnya. Ia bergantung pada keadaan yang anda sediakan kilang. Dalam cahaya rendah, kelembapan tinggi, suhu terlalu rendah atau tinggi, penyiraman berkurang, berlaku lebih jarang.

Pasti anda berminat berapa banyak anggrek di dalam air ketika disiram dengan rendaman. Biasanya biarkan pot bunga selama 10-30 minit. Selama ini, akar dapat menyerap kelembapan. Sangat mudah untuk menentukannya dengan penampilan mereka: keputihan-perak di phalaenopsis kering, hijau, berdaging basah.

Biasanya, setelah penyiraman yang baik, ubah bentuk pot bunga tertentu dirasakan, kerana akarnya memperoleh kelembapan, menjadi lebih lebat. Periuk lutsinar membolehkan anda menilai keadaan dan memahami bahawa sudah cukup penyiraman. Terdapat situasi ketika anggrek dilupakan di cache-pot dengan air dan sendok selama satu atau dua hari. Kes seperti itu berakhir dengan teruk..

Oleh itu, berhati-hatilah jika mungkin menyimpan anggrek di dalam air sekiranya bunga anda sangat disukai oleh anda. Sekurang-kurangnya sebahagian daripada sistem akar membusuk, diperlukan pemindahan segera dengan penyingkiran akar mati.

Kes terburuk menunjukkan hasil ini: seluruh tanaman membusuk sepenuhnya, termasuk titik pertumbuhan (daun phalaenopsis paling atas keluar dari leher).

Apa yang perlu disiram

Sebagai tambahan kepada maklumat mengenai berapa banyak mengekalkan anggrek di dalam air, anda harus tahu dan lebih baik membasahi tanaman. Air mesti lembut. Keras meninggalkan bintik-bintik gelap di akar, memberi kesan negatif keasidan tanah, semak bahkan boleh mati akibat penggunaannya yang berpanjangan.

Air akan dilembutkan dengan penyaringan, mendidih, pra-beku. Sangat sesuai untuk menyiram bunga dalaman dengan air cair atau hujan, terutama jika kawasan anda mesra alam.

Untuk mengisi bahan mineral, air diencerkan dengan baja setelah 1-3 pengairan, yang bergantung pada jenis bunga tertentu.

Menanam anggrek di rumah adalah perniagaan yang memakan masa dan memerlukan pengetahuan yang baik. Bunga yang tidak biasa ini memerlukan penjagaan yang cekap. Pencahayaan yang terang, pembalut, suhu - semua ini sangat penting dalam menanam tanaman.

Salah satu perkara utama yang perlu anda ketahui ialah cara menyiram anggrek di dalam periuk. Selalunya, pengairan yang tidak betul adalah penyebab utama kematian tumbuhan. Oleh itu, artikel ini akan memberitahu anda cara menyiram anggrek dengan betul di dalam pasu..

ciri-ciri

Sebilangan besar anggrek adalah epifit, iaitu, tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di alam hidup yang melekat pada batang pokok, dan kelembapan diekstrak dari persekitaran. Jadi tanaman ini tidak pernah basah di dalam air.

Dari sini mengikuti peraturan penyiraman yang pertama dan utama: anda tidak boleh menyimpan anggrek di dalam air, membasahi mereka. Penjagaan tanaman kurus ini berbeza dari yang lain dan bergantung kepada banyak faktor, yang akan kita pertimbangkan di bawah.

Peraturan asas

Sebagai permulaan, anda perlu menyiram anggrek melalui bahagian atas periuk, membiarkan lebihan cecair mengalir.

RUJUKAN: perkara paling penting yang perlu diingat oleh semua orang - anda perlu menyiram anggrek apabila substrat kering sepenuhnya! Jika tidak, ia boleh menyebabkan kerosakan pada akar.!

Adalah mustahil untuk memberikan cadangan tepat untuk menyiram anggrek untuk apa jua keadaan dalam hidup. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa peraturan umum yang harus dipatuhi:

  1. Penyiraman harus dilakukan tidak kerap, tetapi banyak.
  2. Suhu air mestilah pada suhu bilik, atau sedikit lebih tinggi.
  3. Waktu terbaik untuk pengairan adalah pagi.
  4. Semasa penyiraman dan penyemburan, anda perlu memastikan bahawa air tidak jatuh pada bunga tanaman, jika tidak, bintik-bintik akan terbentuk di kelopak dan anggrek akan layu lebih cepat.
  5. Sentuhan akar dengan air tidak boleh melebihi setengah jam.
  6. Cecair selepas menyiram semuanya harus mengalir dari periuk.

Petunjuk langkah demi langkah untuk tukang kebun pemula

Tidak dinafikan, plak memainkan peranan besar dalam pertumbuhan dan perkembangan tanaman mana pun, dan terutama anggrek. Semua penanam bunga lebih suka pelbagai jenis hidangan: tanah liat, kaca, plastik, dengan dan tanpa lubang saliran.

Dan tentu saja, bergantung pada periuk, penyiraman tanaman juga akan berbeza. Marilah kita mempertimbangkan secara terpisah setiap jenis mangkuk dan penjagaan yang betul di dalamnya..

Penanam tanpa lubang saliran

Pengairan anggrek dalam periuk seperti itu mempunyai ciri tersendiri. Penyiraman harus dilakukan hanya di atas tanah, merendam dalam kapal dengan cairan tidak masuk akal, kerana tidak ada bukaan untuk mengalirkan air.

Dibolehkan menyiram anggrek di pancuran dengan bantuan tin penyiram, sementara, selepas itu, perlu mengalirkan lebihan cairan. Ini dilakukan dengan sederhana: anda perlu menghidupkan pasu bunga sambil memegang sistem akar dan menuangkan air.

Adalah kurang diperlukan untuk mengairi anggrek di dalam periuk tanpa lubang, kerana tanah di dalam periuk seperti itu akan tetap basah lebih lama. Selang yang disarankan antara penyiraman adalah 14 hari. Anda boleh menyesuaikan frekuensi ini berdasarkan keadaan tanah..

PENTING: kerana tanah di dalam mangkuk tanpa lubang mengering lebih lama, ia cepat tidak dapat digunakan untuk bunga!

Telus dan legap untuk tumbuh

Anggrek yang ditanam di dalam periuk lutsinar dengan lubang saliran dapat disiram dengan beberapa cara. Anda boleh menggunakan pancuran air panas, rendam di dalam air atau penyiraman dengan tin penyiram. Setiap kaedah mempunyai nuansa tersendiri..

Sekiranya periuk direndam di dalam air, anda perlu menurunkan mangkuk dengan perlahan agar akar tidak mendorong bunga keluar. Ia mengambil masa kira-kira 30 saat untuk memastikan tanaman tetap cair dan jumlah yang sama di udara.

Kaedah pengairan ini dianggap paling berkesan dan lebih murah. Oleh itu, anda perlu menyiram tanaman tiga hari sekali, dan pada waktu yang lebih sejuk - seminggu sekali.

Penyiraman dengan tin penyiraman dilakukan dengan berhati-hati, tanpa menyentuh bunga tumbuhan dan sinus daun. Penyiraman diperlukan sehingga air mengalir keluar dari lubang. Toskan lebihan air dari kuali.

Kelebihan periuk lutsinar ialah pemilik dapat memantau selang penyiraman dengan jelas. Sekiranya terdapat pengumpulan kondensasi di dinding periuk, setetes kecil cairan, maka tanaman terlalu awal untuk menyiram.

Kaedah menyiram bunga dalam periuk legap tidak jauh berbeza dengan kaedah sebelumnya. Satu-satunya kelemahan mereka adalah mustahil untuk melihat keadaan akar untuk pengairan seterusnya.

Namun, ada satu kaedah yang terbukti: anda perlu mengambil lidi kayu, memperdalamnya hingga ke hujung tanah dan biarkan selama setengah jam. Sekiranya pada akhir tempoh tongkat tetap kering, sudah tiba masanya untuk menyiram anggrek.

Di bawah ini anda dapat melihat foto - cara menyiram anggrek di rumah untuk pemula dengan betul:

Petua dan trik berguna

Orkid adalah tanaman yang sangat murung. Satu langkah yang salah boleh merosakkan bunga sekali dan selamanya. Tukang kebun yang baru membuat banyak kesilapan. Untuk mengelakkannya, pertimbangkan beberapa petua berguna di bawah:

  • Overfilling adalah kesalahan yang paling biasa yang harus dielakkan. Akar bunga tidak bertolak ansur dengan kelembapan, yang menyebabkan pembusukan mereka.
    Nasihat! Ini dapat dielakkan menggunakan saliran busa tinggi - kira-kira 4 cm.
  • Semasa menyiram, cubalah untuk tidak masuk ke dalam daun daun, jika tidak, ini boleh menyebabkan leher akar tanaman merosot, dan ia akan mati.
  • Anda perlu menyemburkan bunga dari jarak sekurang-kurangnya 20 cm. Sekiranya jarak ini tidak diperhatikan, maka cecair akan menguap lebih lama.
  • Anda perlu menyiram anggrek hanya dengan air rebus berkualiti tinggi pada suhu bilik. Sistem akar tanaman akan cepat mati akibat air sejuk yang keras.
  • Dengan menggunakan kaedah rendaman, perlu menukar air selepas setiap periuk. Ini dilakukan supaya sekiranya penyakit salah satu tanaman, tidak menjangkiti selebihnya.

Dengan mengikuti semua peraturan mudah ini, anda dapat memperoleh bunga yang sihat yang akan menggembirakan mata pemilik dan tetamunya.

Penyiraman anggrek berbeza dalam penggunaan dan ciri-cirinya. Setelah anda mengetahui cara menyiram tanaman ini dengan betul, tidak ada yang akan menghalang anda daripada menanamnya di rumah.

Tumbuh anggrek di dalam air: kaedah hidroponik

Anda boleh berjaya menanam bunga tanpa tanah, menggunakan tujuh budaya. Teknologi ini melibatkan meletakkan akar anggrek di dalam air, anggrek di dalam air juga mesti direndam di dalam bahan lengai dan tidak dapat terdegradasi terlebih dahulu.

Kejayaan penggunaan semi-hidrokultur berdasarkan sifat kapilari tanah liat yang diperluas. Ia mesti diletakkan di dalam bekas dan diisi dengan air pada jarak 0,04 meter. Di bawah pengaruh daya kapilari, air naik hingga ke akar tanaman. Maksudnya, berkat tanah liat yang diperluas, anggrek dapat dipenuhi dengan kelembapan.

Faedah yang sesuai

Hidroponik sebagai cara menanam bunga mempunyai beberapa kelebihan:

  • Dengan pertolongannya, adalah mungkin untuk mencegah pembusukan budaya atau kemunculan parasit tanah. Ciri ini sangat penting, kerana reput akar sering menyerang anggrek. Hidroponik juga memberikan udara yang mencukupi ke akar dan peredaran air yang berterusan, yang menghalang perkembangan kerosakan.
  • Adalah mungkin untuk menanam anggrek dengan cara ini tanpa pemindahannya..
  • Nutrien yang dilarutkan dalam cecair memastikan bahawa tanaman tidak mengalami kekurangan atau kekurangan.
  • Budaya tanpa tanah tetap sihat dan kuat, kerana ia mendapat jumlah nutrien yang tepat pada waktunya, dan akarnya tidak kering.

Di samping itu, sistem terbuka jenis automatik digunakan untuk anggrek, yang akan membantu menjimatkan masa untuk penjagaan bunga. Perkara utama adalah jangan lupa menambahkan air ke sistem melalui jangka masa tertentu. Semasa menggunakan kaedah ini, anggrek tidak dapat disiram selama beberapa minggu tanpa membahayakannya.

Cara memilih kapasiti

Anda berjaya menanam anggrek dalam periuk plastik lutsinar. Dalam bekas sedemikian, perlu dibuat tiga lubang dengan diameter 0,6 sentimeter. Lubang hendaklah mendatar dan seperempat ketinggian periuk.

Pemindahan Hidroponik

Sebelum mendarat Samantha di tanah liat yang diperluas, perlu membersihkan akarnya dari tanah "lama" dengan mencuci di bawah air. Kapasiti di mana transplantasi dirancang harus diisi dengan substrat tidak lebih dari setengah, selepas itu anda perlu meletakkan bunga dengan kuat di dalam periuk dan mengisinya dengan tanah.

Sekiranya phalaenopsis dipindahkan ke perlite, periuk diisi dengan tanah liat yang diperluas ke tahap lubang penutup, hanya kemudian tanaman itu diletakkan di dalam bekas. Selepas itu, perlite dituangkan sehingga sekurang-kurangnya satu sentimeter tetap berada di tepi periuk. Untuk memadatkan perlit di dekat akar, ada baiknya meletakkan periuk ke dalam air. Kerikil hiasan boleh diletakkan di permukaan..

Prosedur untuk memindahkan bunga ke diatomit adalah serupa. Di dalam periuk, anda perlu mencurahkan tanah liat yang diperluas ke paras lubang penutup, kemudian masukkan anggrek diatomit dan ditaburkan lagi dengan tanah liat yang diperluas.

Dalam kes pemindahan kultur ke dalam campuran grinmix, tanah liat yang diperluas juga dituangkan ke dalam bekas ke permukaan lubang penutup, maka kultur ditempatkan di dalamnya. Selepas itu, periuk diisi sepenuhnya dengan grinmix. Untuk menutup campuran memerlukan penyiraman yang teliti. Jangan biarkan pengeringan grinmix dan diatomite. Jika tidak, mereka akan mula "menarik" air dari akar bunga itu sendiri.

Ciri penyiraman

Bagaimana menjaga orkid hidroponik? Masalah terbesar dalam merawat bunga adalah menyiram. Walau bagaimanapun, masalah ini diselesaikan. Pertama sekali, anda perlu memberi perhatian kepada kualiti air. Dianjurkan untuk menyaringnya atau mengutamakan hujan.

Kekerapan dan kaedah penghidratan bergantung pada komposisi tanah. Sekiranya bahagian terbesar adalah tanah liat yang diperluas, maka anda perlu menyemburkannya dengan teliti dan hanya selepas itu lakukan penyiraman sepenuhnya.

Sekiranya anda lebih suka "menyimpan" anggrek di tanah diatom, campuran perlite atau grinmix, perlu menyemburkan sistem akar secara aktif, dan semasa menyiram, pastikan air mengalir keluar dari dinding periuk.

Untuk membersihkan periuk garam di dinding, anda boleh membilasnya dengan banyak air setiap bulan dalam jumlah yang mencukupi. Pada musim sejuk, paras air tidak boleh meningkat melebihi satu sentimeter.

Penyelesaian nutrien harus ditujukan khusus untuk anggrek. Sekiranya boleh, pilih campuran berdasarkan fasa kitaran hidup bunga anda. Dengan kaedah ini, anda akan memastikan berbunga yang banyak dan stabil, serta kesihatan tanaman anda..

Jadi, anda berjaya menanam anggrek di apartmen tanpa menggunakan tanah. Hidroponik yang paling biasa digunakan, kerana kaedah ini terbukti berkesan.

Video "Anggrek yang tumbuh di dalam air"

Dari video ini, anda akan belajar bagaimana dan mengapa menanam anggrek di dalam air..

Anggrek di dalam air: peraturan untuk tumbuh tanpa tanah

Hidroponik mempunyai beberapa kelebihan:

  1. Keupayaan untuk mencegah serangan akar busuk dan serangga perosak. Kelebihan ini sangat penting untuk anggrek. Akar busuk dan parasit sering menjadi musuh tumbuhan. Kaedah ini memberikan oksigen ke akar dan pergerakan air yang berterusan.
  2. Tidak diperlukan pemindahan. Prosedur ini selalu menjadi tekanan besar bagi bunga, jadi anda tidak boleh melepaskan peluang untuk meninggalkan prosedur ini dengan menggunakan hidroponik.
  3. Nutrien yang larut dalam air memasuki tanaman dalam jumlah yang diperlukan..
  4. Bunga itu, walaupun tanpa campuran, tetap sehat dan kuat, kerana ia menerima jumlah nutrien yang diperlukan, sementara akarnya tidak kering.

Di samping itu, sistem automatik menjimatkan masa untuk penjagaan tanaman. Perkara utama adalah jangan lupa untuk mengisi air tepat pada waktunya. Kaedah ini membolehkan anda tidak menyiram anggrek dalam jangka masa yang lama.

Video "Menanam anggrek di dalam air"

Dari video ini, anda akan belajar bagaimana menanam anggrek di dalam air, tanpa tanah..

Prinsip berkembang

Jadi, bunga anggrek dapat ditanam sepenuhnya tanpa campuran tanah, dan menggunakan tujuh-hidrokultur untuk tujuan ini. Prinsip tumbuh adalah bahawa akar diletakkan dalam bahan lengai yang tidak terurai, dan kemudian direndam dalam larutan berair (bukan bumi).

Kejayaan penerapan separa hidrokultur berdasarkan sifat tanah liat yang diperluas. Bahan ini diletakkan di dalam bekas, diisi dengan air pada 0,04 m. Kekuatan kapilari akan menaikkan air hingga ke akar anggrek, yang akan memungkinkan akar tanaman tepu dengan kelembapan dan nutrien yang larut di dalamnya.

Sebenarnya, fungsi tanah liat yang diperluas adalah kebalikan dari saliran: jika yang terakhir menghilangkan kelembapan berlebihan, yang pertama membantu menyalurkan air ke akar.

Pemilihan dan penyediaan kapasiti

Anggrek berjaya ditanam dalam periuk plastik lutsinar. Kaca tidak sesuai kerana bahannya sejuk.

Untuk melakukan semuanya mengikut peraturan, tiga lubang dengan diameter 0,6 cm harus dibuat (melintang di sekitar lilitan bekas) di dalam periuk, yang harus terletak pada ketinggian tiga perempat dari ketinggian "rumah" bunga yang baru. Mereka akan memberikan oksigen ke sistem akar, dan juga akan mengatur kadar cairan..

Proses Pemindahan Hidroponik

Sebelum meneruskan penempatan semula anggrek yang indah di "rumah" air barunya, anda harus menyingkirkan campuran tanah sebelumnya, membersihkan akar dengan teliti. Selepas itu, bilas akar dengan baik di bawah paip. Sekiranya anda memindahkan bunga ke tanah liat yang diperluas, bahannya separuh diisi dalam periuk. Kemudian letakkan tanaman secara menegak dan isikan bekas ke bahagian paling atas.

Sekiranya bunga "bergerak" ke perlite, maka tanah liat yang diperluas memenuhi bekasnya, merangkumi tahap lubang yang dibuat. Seterusnya, tanam tanaman dan taburkannya dengan perlite, tinggalkan 1 cm ke tepi bekas. Untuk memadatkan bahan, periuk diletakkan di dalam air.

Sekiranya meletakkan anggrek diatomit, tanah liat yang diperluas dituangkan dengan cara yang sama seperti dalam kes yang dijelaskan di atas, mereka juga ditutup dengan bahagian atas.

Sekiranya tanaman akan "hidup" dalam campuran grinmix, maka mereka sekali lagi mengisi bekas dengan tanah liat yang diperluas seperti yang sudah kita ketahui, kemudian meletakkan anggrek dalam kedudukan tegak dan mengisinya dengan campuran.

Satu nuansa yang harus diperhatikan: jangan biarkan pengeringan grinmix dan diatomite, kerana mereka akan mengambil air dari akar tanaman.

Apabila tumbuh di dalam air, sistem akar tidak rusak karena busuk, kerana akarnya berventilasi dengan baik. Anggrek tidak rosak oleh perosak yang hidup di dalam tanah. Lebih-lebih lagi, anggrek tidak akan pudar jika tidak mempunyai baja yang mencukupi atau kuantitinya berlebihan. Sekiranya anda menanam bunga di dalam air, maka tidak lagi memerlukan pemindahan.

Ciri Penjagaan

Mari kita bincangkan ciri merawat orkid yang cantik, jika dia sekarang "tinggal" di dalam air. Pertama sekali, anda harus kerap menukar penyelesaian di mana bunga itu berada. Selepas 2-3 hari, isi air tawar dengan baja. Air mesti diselesaikan atau ditapis. Penyiraman dengan air hujan dialu-alukan. Walau apa pun, banyak bergantung pada kualiti air..

Semasa mengganti medium cair, terlebih dahulu lap akar, kemudian keringkan sedikit dan selepas 5 minit letakkan di dalam medium berair. Untuk mengelakkan reput, pastikan plat daun tidak jatuh ke permukaan air. Pastikan lubang di dalam periuk tidak tersumbat..

Cuba sediakan bunga dengan cahaya selama 12 jam. Gunakan lampu latar jika perlu. Pastikan mencuci periuk di bawah air yang mengalir setiap bulan. Pada musim sejuk, tahap larutan berair harus sekitar 1 cm, dan pada musim panas - hingga 4 cm.

Sekiranya bahagian terbesar tanah liat adalah tanah liat yang diperluas, maka anda perlu menyemburkannya dengan teliti, dan kemudian mengairi. Sekiranya keutamaan diberikan kepada campuran diatomit, perlit atau grinmix, maka akarnya disembur secara aktif, dan penyiraman dilakukan sehingga cairan mengalir ke dinding periuk.

Penyelesaian nutrien yang dibeli dengan perkataan "hanya untuk anggrek." Sekiranya anda berjaya mengambil campuran dengan mempertimbangkan tahap perkembangan bunga anda, maka anda dapat memberikan kecantikan bukan hanya kesihatan, tetapi juga pembungaan yang panjang.

Ada soalan dan perlukan jawapan? Tanya pakar

Tumbuh anggrek di dalam air: kaedah dan peraturan

Rumah → Tumbuhan dalaman → Anggrek yang tumbuh di dalam air: kaedah dan peraturan

Menanam anggrek dalam hidroponik membolehkan anda mendapatkan tanaman besar dengan bunga besar, menjadikannya lebih mudah dijaga. Beralih ke kaedah ini paling sering dicegah oleh inersia pemikiran dan kurangnya pengetahuan..

Kaedah Penanaman Anggrek

Anggrek berbeza dari kebanyakan bunga bukan hanya pada bunga yang sangat indah. Di alam liar, mereka tidak tumbuh di tanah, tetapi melekat pada kulit pokok. Mereka mendapat kelembapan dan nutrien melalui akar udara.

Air diambil dari udara, hujan dan kabut, dan makanan diambil dari sisa-sisa bahan berguna yang terkumpul di kulit pokok. Tetapi semua ini berlaku di kawasan tropika dengan kelembapan yang tinggi, yang sangat sukar untuk dipastikan di apartmen.

Terdapat beberapa cara untuk menanam anggrek:

  • Penggunaan tanah.
  • Penggunaan pelbagai substrat lengai disebut hidrokultur..
  • Tumbuh di udara tanpa tanah dan air - aeroponik.
  • Hidroponik (di dalam air).

Sekiranya akar anggrek sentiasa ditutup dengan air, mereka tidak dapat bernafas, mereka akan mula terkena kulat dan busuk. Oleh itu, mereka mesti berada di lapisan yang berada di atas air. Walaupun sebilangan penanam bunga menyimpan air di aras keluar akar dari dasar tanaman.

Untuk memindahkan anggrek tumbuh di dalam air, anda perlu secara beransur-ansur:

  • Mereka mengeluarkan bunga dari tanah, membersihkan akar residu dan zarah-zarah kulit kayu yang melekat, polistirena. Pertama, rendam dalam air selama 2 hari, kemudian biarkan hari kering, keringkan hampir sepenuhnya. Akarnya direndam di dalam air tidak lebih dari sepertiga panjangnya; semasa pengeringan, 1 cm tetap.
  • Selepas seminggu, tingkatkan masa dalam air hingga 5 hari dengan pengeringan satu hari.
  • Kemudian mereka terus disimpan di dalam air, mengubahnya seminggu sekali dan mencuci periuk dan akar. Menentukan tempoh dengan dan tanpa air, mereka melihat keadaan akarnya. Sekiranya mereka menjadi perak - anda perlu menyiram anggrek.

Selama ini, akar udara muda akan mulai tumbuh dengan aktif, dan pada usia tua, perkembangan juga akan terlihat dalam bentuk tunas hijau muda. Tetapi kadang-kadang dengan kaedah ini tumbuh di akar, cetakan muncul dalam bentuk plak putih.

Untuk menyingkirkannya, keluarkan tanaman dari air selama sehari, kemudian rawat akarnya dengan racun kulat atau hidrogen peroksida.

Sebilangan tukang kebun memberi nasihat agar tidak membuang alga yang muncul di akar, kerana ia membantu meningkatkan pertukaran udara.

Sebilangan akarnya mati semasa perubahan habitat, dan bukan akarnya, yang lain terbentuk, lebih sesuai untuk tumbuh di dalam air.

Untuk mengelakkan kerosakan acuan, lebih baik menggunakan hidrokultur separa, tumbuh pada substrat. Tetapi ini bukan tanah biasa dengan sekumpulan bahan berguna. Anggrek tidak mendapat dari substrat pemakanan seperti itu.

Dia hanya memegangnya tegak. Tumbuhan ini menerima bahan berguna dari sebatian khas yang perlu ditambahkan ke dalam air.

Baja dalam bentuk mudah dicerna, sehingga kilang tidak menghabiskan tenaga untuk memprosesnya, tumbuh dengan cepat.

Tidak semua jenis anggrek sesuai untuk tumbuh di dalam air. Phalaenopsis dan spesies peliharaan lain tumbuh dengan baik dalam keadaan seperti itu. Mereka lebih suka yang tidak mempunyai tempoh tidak aktif dengan pengeringan akar:

  • Phragmipedium.
  • Dendrobium, lebih suka tumbuh di bilik yang sejuk.
  • Cattleya dengan bunga dengan diameter 20 cm. Dia tumbuh dengan lebih baik dalam iklim yang hangat, tidak suka panas.
  • Mormode, yang kelopak dan sepal sering ditutup dengan bintik-bintik, titik dan pukulan.
  • Zygopetalum dengan kelopak dua warna dan tiga warna wangi.

Penyediaan bekas dan substrat

Lebih senang menyimpan anggrek dalam mangkuk lutsinar. Ini berlaku untuk semua kaedah penanaman, termasuk di dalam air. Pasu kaca tidak sesuai kerana dua sebab:

  1. Bahan sejuk untuk akar orkid.
  2. Jangan membuat lubang untuk peredaran udara dan kawalan paras air.

Oleh itu, mereka menggunakan periuk plastik yang boleh dibeli di kedai bunga. Anda boleh mengambil baldi plastik lutsinar biasa, dan untuk menyembunyikan asalnya - bersembunyi di dalam pasu bunga hiasan. Di dinding periuk pada tahap bahagian keempat ketinggiannya, 3 lubang dengan diameter 6 mm dibuat. Gunakan besi pematerian atau pemutar skru yang dipanaskan.

Bahan lengai digunakan sebagai substrat, yang tidak membusuk di dalam air:

  • Styrofoam.
  • Tanah liat yang diperluas.
  • Kulit pinus.
  • Perlite.
  • Diatomit.
  • Greenmix, yang terdiri daripada bulu mineral dengan penambahan perlite.

Banyak penanam bunga lebih suka tanah liat yang diperluas. Terima kasih kepada saluran kapilari yang nipis, air itu sendiri naik ke akar, memastikan peredarannya. Dengan menggunakan grinmix dan diatomite, anda perlu memantau tahap cecair dalam pinggan dengan teliti. Sekiranya tidak mencukupi, substrat akan mula mengeluarkan kelembapan dari akar orkid.

Selalunya, penanam bunga mencampurkan pelbagai jenis substrat dalam perkadaran sewenang-wenangnya.

Baja untuk menanam anggrek dalam hidroponik dibeli di sebuah kedai. Berbagai pilihan memungkinkan untuk mengambil yang paling sesuai untuk fasa pengembangan anggrek (rooting, berbunga).

Menanam anggrek di dalam air melibatkan beberapa peringkat:

  1. Akarnya dibersihkan dan dibasuh dengan air sejuk dari sisa tanah.
  2. Tuangkan substrat ke dalam periuk yang disediakan sehingga sampai ke lubang di dinding.
  3. Tetapkan orkid, sebarkan akarnya.
  4. Tuangkan larutan nutrien.
  5. Tambahkan substrat sehingga satu setengah sentimeter kekal di bahagian atas pinggan.

Peraturan penanaman disesuaikan bergantung pada substrat mana yang digunakan:

  • Sekiranya ini adalah tanah liat yang diperluas itu sendiri, mereka mencurahkannya kepada separuh kapasiti, menetapkan bunga, kemudian menambahkannya ke bahagian atas.
  • Semasa menggunakan perlite, lapisan tanah liat yang diperluas diletakkan di bahagian bawah, tanaman diletakkan dan dituangkan dengan perlite 1 cm ke bahagian atas. Tenggelam dalam air hingga padat.
  • Semasa menanam diatomit, lapisan tanah liat yang diperluas diletakkan di bahagian bawah, mencapai lubang. Bangunkan bunga, tertidur dengan bumi diatom, dan di atas meletakkan lapisan tanah liat yang diperluas.
  • Campuran Hijau tertumpah di atas untuk menutupnya. Air sisa dikeluarkan melalui bukaan. Kemudian tuangkan komposisi pemakanan.

Pada musim panas, ketinggian air harus 4 cm, pada musim sejuk dikurangkan menjadi 1 cm. Panjang siang harus sekurang-kurangnya 12 jam. Untuk pencahayaan gunakan phytolamps.

Penjagaan Orkid di Air

Anggrek yang ditanam di dalam air memerlukan pemantauan dan penjagaan yang berterusan:

  • Suhu pada musim sejuk dikekalkan tidak lebih tinggi daripada 25 darjah. Untuk membentuk putik bunga, turunkan suhu dua minggu hingga 15 darjah.
  • Orkid suka udara lembap. Paling baik mereka merasakan kelembapan 60-75%. Ini adalah masalah utama dalam menanam tanaman, kerana menciptanya di rumah tidak akan berjaya. Terutama kelembapan tinggi diperlukan semasa pembentukan outlet. Sebilangan besar varieti anggrek yang ditanam tumbuh dengan baik dengan kadar 35-40%. Tumbuh dalam air hingga tahap tertentu menyelesaikan masalah kelembapan. Air menguap di bawah pengaruh suhu tinggi, dan kelembapan berhampiran akar meningkat.
  • Bunga itu menyukai udara segar, tetapi tidak bertolak ansur dengan draf. Oleh itu, anda perlu memasang periuk di tempat di mana udara segar dari tingkap tidak sampai. Sekiranya tidak ada pengudaraan semula jadi, anda boleh menghidupkan kipas atau penghawa dingin. Pada musim panas, anda boleh menanam anggrek di balkoni, jika cahaya matahari langsung tidak jatuh di sana. Tetapkan pinggan dengan orkid dalam naungan separa. Sinar matahari dapat meninggalkan luka bakar di daunnya. Perkara yang sama berlaku untuk penempatan di bilik..
  • Ia dituangkan dengan air lembut yang disaring dengan arang, suhunya sekitar 23 ° C. Lebih baik menggunakan hujan.
  • Apabila ditanam di substrat, yang kebanyakannya adalah tanah liat yang diperluas, kerikil pertama kali disembur, kemudian disiram. Dengan menggunakan semua bahan kecuali tanah liat, akar anggrek terlebih dahulu disembur dan kemudian disiram, membiarkan air mengalir di sepanjang dinding pinggan.
  • Daun anggrek tidak boleh dibenarkan memasuki air. Di sana mereka boleh membusuk. Titisan yang jatuh di daun semasa penjagaan dikeluarkan dengan serbet. Kadang-kadang lap dengan span lembap tanpa meninggalkan titisan. Periksa dan bersihkan lubang di pinggan secara berterusan.
  • Tukar larutan dalam periuk setiap 3 hari. Sebulan sekali, basuh periuk dengan air yang mengalir. Semasa prosedur, akarnya disapu, dikeringkan selama 6 minit, kemudian direndam dalam komposisi baru.
  • Sekiranya tepi daun berkerut, ini bermakna biliknya sangat panas, perbezaan antara suhu malam dan siang kecil atau tidak ada. Phalaenopsis tidak memerlukan perbezaan suhu.
  • Kadang kala anggrek tumbuh akar dan daun, tetapi tidak berbunga. Dianjurkan untuk membuat jurang suhu siang dan malam dalam 8 darjah.

Dengan kaedah ini anggrek tumbuh tidak terlindung dari hama terbang dan larva mereka yang memakan getah tanaman. Ini adalah rama-rama whitefly, yang mudah dilihat pada daun tanaman. Anda boleh melawannya dengan merawat dengan sabun cucian. Cairkan dengan air (6 bahagian) dan lap daunnya.

Kelebihan dan kekurangan kaedah

Semasa menanam anggrek di dalam air, bahan-bahan bermanfaat dapat sampai ke tanaman lebih cepat daripada dengan kaedah biasa. Ini membolehkan anda mencapai ukuran maksimum dan membentuk bunga dengan diameter hingga 20 cm. Kelebihan kaedah penanaman ini:

  1. Air sentiasa beredar di dalam pinggan, akarnya disiarkan, sehingga tidak membusuk.
  2. Perosak yang tinggal di tanah biasa tidak jatuh pada tanaman, dan oleh itu tidak perlu mengatasinya.
  3. Anggrek menerima nutrien yang seimbang dan mengambilnya dari air sebanyak yang dia perlukan ketika ini.
  4. Untuk menanam anggrek dengan kaedah penanaman ini tidak memerlukan transplantasi.

Kelemahannya ialah anda perlu menambahkan air ke pinggan tepat pada waktunya. Tetapi masalah ini dapat diselesaikan dengan memasang pemasa dan sistem peredaran pam atau larutan. Kemudian sistem akan menambahkan air secara automatik. Ini akan memberi sedikit masa untuk menumpukan perhatian kepada penjagaan anggrek..