Daun orkid: 155 foto daun anggrek yang sihat. Video Penjagaan dan Pemprosesan Daun

Memiliki anggrek bukan hanya kegembiraan, tetapi juga kegembiraan yang dapat disebabkan oleh pelbagai kesulitan. Selalunya, daun anggrek adalah yang pertama bertindak balas terhadap pelbagai masalah, yang menandakan masalah. Kami akan bercakap hari ini mengenai apa yang boleh berlaku pada kilang anda dan apa yang harus dilakukan dengannya..

Ringkasan artikel:

Daun lembut

Selalunya pemiliknya mula mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena apabila anggrek daun layu. Daun bawah adalah yang pertama menderita, kerana mereka paling dekat dengan akar, kerana anggrek disusun sedemikian rupa sehingga jika kekurangan kelembapan, cadangan dipindahkan ke atas ke daun atas.

Panas berlebihan

Ramai yang tidak memahami bahawa tanaman mereka memerlukan keadaan tertentu, dan suhu yang terlalu tinggi hanya akan membahayakan. Pada musim panas, bilik mungkin mempunyai suhu yang cukup tinggi, terutamanya jika anda tidak menggunakan penghawa dingin, dan jika anda menambah ini anggrek yang berdiri di ambang tingkap di bawah cahaya matahari langsung, kami akan mendapat hasil yang tidak terlalu menyenangkan.

Pada musim panas, pada waktu siang, menyenangkan anggrek berada di dalam rumah, suhunya hingga dua puluh lima darjah. Keadaan suhu yang melebihi angka ini biasanya akan menyebabkan layu..

Memandangkan terlalu panas, kilang mula menguap kelembapan secara lebih aktif. Tambahkan terlalu panas substrat ini, dan kita mendapat hasil yang lebih kurang menyenangkan. Sekiranya anda baru-baru ini menjadi pemilik kilang yang cantik ini, maka anda sukar untuk menghadapi masalah seperti itu, tetapi anda dapat melihat di Internet gambar daun anggrek yang mengalami kepanasan.

Untuk memperbaiki keadaan ini dan menyembuhkan daun anggrek yang lembap, anda perlu mengambil tanaman anda dan memindahkannya ke bahagian yang lebih dalam dari bilik, jauh dari sinar cahaya langsung.

Selepas dua atau tiga jam, suhu akar dan daun akan mulai normal, selepas itu anda boleh melakukan penghidratan. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan tisu basah, yang perlu mengelap daun dengan berhati-hati.

Selain itu, anda juga boleh menyiram atau menyemburkan anggrek dengan semburan, yang juga akan membantu mengembalikan tahap kelembapan di dalam tanah dan di dalam tanaman.

Daun kuning

Sering kali, setelah membeli tanaman, daunnya mulai menguning pada minggu pertama. Keadaan ini tidak terkecuali, dan kerana banyak pemilik harus berurusan dengan mengapa daun menjadi kuning dari anggrek, yang baru mereka dapatkan. Saya ingin memperhatikan bahawa ini berlaku dengan bunga yang telah lama berada di rumah seseorang.

Selalunya daun anggrek bertukar menjadi kuning kerana pengalaman pemilik baru itu. Faktanya ialah hampir semua bunga anggrek yang terdapat di kedai berada dalam keadaan berbunga. Sekiranya penjual bunga tidak membincangkan asas-asas merawat tanaman, perkara pertama yang dibeli oleh pembeli adalah pasti bahawa tanaman tersebut harus dipindahkan, disenyawakan dan diletakkan di ambang tingkap, lebih dekat dengan cahaya. Jalan pemikiran seperti itu adalah khayalan yang disebabkan oleh kurangnya persiapan.

Tumbuhan adalah organisma hidup yang juga mengalami tekanan akibat perubahan persekitaran yang digunakan. Biasanya memakan masa sekitar dua minggu untuk menyesuaikan anggrek dengan keadaan hidup yang baru. Pada masa ini, ada baiknya meletakkan tanaman dari bunga lain di rumah anda, dan jangan lupa perhatikan keadaannya.

Hanya selepas penyesuaian seperti itu, pemindahan boleh dilakukan. Anda juga perlu mempersiapkan proses ini, kerana jika anda melakukannya dengan betul dan cekap, anda tidak boleh memindahkan anggrek selama beberapa tahun lagi.

Penampilan

Seperti tanaman lain, penampilan anggrek secara terperinci menunjukkan keadaan umum. Terutama ia hanya berkaitan dengan daun. Sekiranya ada sesuatu yang tidak betul, perkara itu akan mempengaruhi mereka terlebih dahulu - dalam empat hingga lima hari pertama.

Jangan risau apabila anda melihat bahawa daun bawah sudah mulai mati. Ini adalah perkara biasa dan cukup semula jadi untuk sebarang spesies dan anggrek hibrid. Lebih-lebih lagi, dalam satu hari anda dapat menjumpai anggrek tanpa daun, kerana ada satu jenis anggrek, Rhoda, yang tidak kehilangan beberapa daun, tetapi sekaligus.

Hitam

Tidak ada yang selamat dari masalah, dan terutama dari masalah bakteria dan penyakit. Namun, tanaman tidak berada dalam keadaan ideal, dan oleh itu dapat menghadapi pelbagai kesukaran. Jangkitan dengan bakteria atau sejenis virus biasanya disertai bintik-bintik pada daun anggrek.

Sekiranya tanaman anda terletak di ruangan di mana suhunya lebih tinggi daripada yang diperlukannya, serta kelembapan, maka munculnya penyakit berjangkit hanya seketika.

Untuk membetulkan keadaan ini, pertama sekali anda perlu mengasingkan anggrek dari tanaman lain, dan meletakkannya di dalam bilik dengan keadaan yang betul. Seterusnya, singkirkan bahagian daun dan bunga yang terkena. Semua kawasan yang ditorehkan harus dirawat dengan antiseptik yang akan mencegah jangkitan yang tidak perlu..

Seterusnya, perlu menyemburkan anggrek dengan racun kulat, yang akan membantunya pulih sepenuhnya. Bunga seperti anggrek perlu dijaga dengan teliti, dan kemudian bunga itu tidak akan berhenti menyenangkan anda.

Mengapa anggrek mempunyai daun yang lembut dan lembap

Keadaan luar anggrek selalu menunjukkan kesejahteraan dan kesihatannya. Sekiranya anggrek mempunyai daun yang lembut dan lembap, ini adalah tanda kerosakan fungsi kehidupan bunga, penjagaan yang tidak betul. Anggrek juga layu kerana penyakit ini berkembang.

Mengapa anggrek mempunyai daun yang lembut dan lembap

Penyebab utama kelesuan daun

Untuk membantu tanaman pulih, mereka mula-mula menentukan punca perubahan..

Panas berlebihan

Sebab pertama penampilan daun lembap, lembut dan berkerut adalah terlalu panas. Pelbagai jenis eksotik menyukai cahaya dan kehangatan, tetapi kelimpahannya yang berlebihan dapat menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki pada tanaman. Pada musim panas, pada musim panas, terutama pada waktu tengah hari, sinar matahari secara agresif mempengaruhi bunga. Pada masa yang sama, ia mula menguap kelembapan secara intensif. Dalam kes ini, akar tanaman berhenti menerima kelembapan yang betul, sejuk, yang memberi kesan negatif terhadap keadaan tanaman dan penampilannya.

Terutama haba maut dari alat pemanasan. Pendedahan terma menyebabkan kelembapan dari tumbuhan menguap, menyebabkan bunga mati sedikit demi sedikit.

Kekurangan kelembapan

Sekiranya orkid phalaenopsis mekar, tetapi daunnya pudar, ia akan menurunkannya, salah satu sebabnya adalah kekurangan kelembapan. Tanah yang terlalu kering adalah bencana untuk Phalaenopsis.

Tidak ada peraturan khusus kapan dan berapa kerap menyiram anggrek. Kekerapan dan dos penyiraman bergantung pada dua faktor:

  • kelembapan udara;
  • suhu ambien.

Perlu menyiram bunga hanya apabila tanah di dalam periuk menjadi kering sepenuhnya, tetapi tidak retak.

Masalah akar

Daun dan bunga anggrek akan layu apabila terdapat masalah akar. Sekiranya bunga phalaenopsis pudar, perlu melihat warna sistem akarnya.

Akar hidup utama

Sekiranya akarnya berwarna hijau atau terang, jangan risau: ia kelihatan seperti akar yang sihat. Kemunculan tompok coklat menunjukkan adanya busuk. Selalunya, akar gelap adalah isyarat kekurangan oksigen, yang berlaku kerana tanah yang terlalu padat. Ini berlaku jika tanaman tidak ditransplantasikan untuk waktu yang lama, tanah tidak dilonggarkan, atau baja dalam dos yang besar digunakan semasa memberi makan.

Tanah padat

Ini menyukarkan aliran oksigen ke sistem akar, itulah sebabnya bunga mula pudar secara beransur-ansur. Ini terutamanya mempengaruhi daun orkid. Mereka menjadi lesu dan lembut. Akar menderita kedua.

Kelembapan berlebihan

Kelembapan berlebihan adalah salah satu faktor yang paling biasa yang mempengaruhi keadaan tanaman secara negatif. Sekiranya tidak ada lubang di dalam periuk atau terlalu sedikit di dalamnya, sukar bagi anggrek untuk menghilangkan kelembapan berlebihan. Air bertakung di dalam bekas, kerana daunnya pudar di tanaman.

Kapasiti yang ketat

Orkid mengalami masalah sistem akar. Pada keadaan akar phalaenopsis memberi kesan negatif pada periuk yang terlalu ketat, genangan air atau tanah yang terlalu kering, sejumlah besar baja. Secara keseluruhan, terdapat 4 darjah kerosakan akar: ringan, sederhana, teruk dan sangat teruk. Dalam dua kes terakhir, peluang untuk menyimpan bunga adalah 1 dari 100.

Makan berlebihan

Makan yang tidak betul juga membawa kepada hasil yang menyedihkan. Anggrek bertoleransi dengan baik baja, tetapi kelebihan nutrien boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki. Penjagaan tanaman di rumah sesuai dengan pemakanan yang kompeten dan seimbang.

Penyakit dan Perosak

Penyakit dan perosak adalah penyebab phalaenopsis layu yang paling biasa. Biasanya kita bercakap mengenai penampilan larva nutcracker. Mereka menetap pada tanaman muda, merosakkan sistem akarnya, kerana bunga tersebut tidak menerima kelembapan yang diperlukan. Sekiranya dikalahkan oleh kumbang kacang, phadenopsis memerlukan pencucian segera seluruh sistem akar, dan kemudian - transplantasi ke tanah baru.

Penyiraman pertama selepas pemindahan dilakukan selepas 2 minggu. Sekiranya bunga phalaenopsis menjadi lembap, kemungkinan kutu telah menetap di tanaman. Serangga perosak secara beransur-ansur menyerap jus dari tisu, sehingga mengubah penampilan: bunga layu, menjadi berkerut dan berubah warnanya menjadi gelap. Terutama selalunya daun orkid phalaenopsis memudar dari perosak merah dan putih.

Frostbite

Sekiranya anggrek mempunyai daun yang lembap, kemungkinan penyebabnya adalah radang dingin. Pudar tidak hanya pada musim panas semasa berbunga, tetapi juga pada musim sejuk. Semuanya kerana bunganya sejuk. Dalam kes ini, daun bawah dan atas menjadi lembut. Menginap dalam keadaan deras, suhu minus atau sifar menyebabkan bunga menjadi gelap, berkerut dan lesu.

Sekiranya tingkap terlalu sejuk pada musim sejuk, radang dingin tanaman berlaku pada suhu di bawah 15-17 ° C. Mustahil untuk menyelesaikan masalah ini - bunga beku mati cepat atau lambat.

Langkah kawalan

Phalaenopsis adalah spesies eksotik, jadi sepasang daun lembut dan lembut tidak menjadi masalah. Anda tidak boleh menghapusnya: walaupun dalam keadaan ini mereka memberi nutrien kepada tanaman. Kita mesti menunggu sehingga mereka jatuh sendiri.

Sekiranya sebahagian besar telah layu, ini sudah pasti menjadi perhatian. Bunga itu perlu dibantu untuk pulih, dan semakin cepat semakin baik:

  • Pastikan bahawa anggrek mempunyai daun yang lembap bukan kerana terlalu panas atau hipotermia. Ingat ketika penyiraman terakhir dilakukan. Ukur suhu di dalam bilik, periksa jika suhu terlalu tinggi. Sinar matahari tidak sukar untuk jatuh pada bunga. Sekiranya ada, susun semula periuk ke tempat lain, angkat jauh ke dalam bilik. Ini dilakukan supaya suhu akar secara beransur-ansur mencapai tahap yang diperlukan.
  • Goncang soket. Ini akan memastikan bahawa sistem akar anggrek adalah normal. Sekiranya bunga berayun dengan bebas, akarnya akan kering atau busuk. Dalam kes ini, perlu membuang semua bahagian sistem akar yang berpenyakit, dan yang sihat - untuk dirawat dengan antiseptik. Tidak boleh mengandungi alkohol..
  • Sekiranya bunga anggrek yang mekar menjadi lembap kerana terlalu panas, semburkan tanaman atau lap dengan kain lembap. Ini akan membantu menghidupkan semula daun yang layu. Pantau juga suhu bilik anda. Sekiranya bunga layu kerana terlalu panas, sedikit penyediaan khas ditambahkan ke dalam air untuk pengairan, yang mengurangkan tahap tekanan bunga.
  • Sekiranya daun anggrek menjadi lembap kerana penyiraman yang tidak mencukupi, tanaman harus disiram dengan larutan khas. Setelah kering, air bunga dengan penambahan asid succinic. Penyiraman dilakukan dengan rendaman di dalam air, suhu cecair hendaklah sekitar 40 ° C. Tempoh prosedur adalah kira-kira satu jam..
  • Sekiranya dijangkiti parasit, kumpulkan kutu, dan kemudian merawat tanaman dengan penyelesaian khas terhadap perosak.

Resusitasi tanaman tanpa daun

Ada peluang untuk menyembuhkan bunga tanpa daun di rumah, tetapi ini terjadi dalam kes yang jarang berlaku. Selalunya dengan kekurangan kelembapan atau cahaya matahari yang berlebihan, daunnya jatuh sepenuhnya.

Akar yang baik dapat menghidupkan semula tumbuhan. Ia akan memakan masa yang lama untuk menunggu sehingga soket terbangun dan buah pinggang baru muncul. Untuk mendapatkan mekar penuh, anda perlu menanam jisim vegetatif yang baik, yang memakan masa sekurang-kurangnya setahun.

Kesimpulannya

Sekiranya daun anggrek menjadi lembut dan pudar secara beransur-ansur, sangat mustahak untuk menghilangkan semua penyebab fenomena ini dan mengoptimumkan perawatannya. Dalam keadaan penyelenggaraan tanaman yang baik, masalah ini tidak perlu dihadapi.

Mengapa anggrek mempunyai daun yang lembut dan lembap: apa yang perlu dilakukan

Kelesuan dan pelembutan daun di anggrek dalaman adalah isyarat masalah yang jelas. Walaupun secara semula jadi daun penuaan tumbuh-tumbuhan ini menjadi kuning untuk waktu yang sangat lama dan lancar, dan hanya kemudian mulai layu. Lebih membimbangkan jika semua daun segera tergantung di anggrek. Untuk memahami sebab-sebab keadaan ini dan memahami apa yang perlu dilakukan seterusnya, bahan yang dicadangkan akan membantu.

Menentukan keadaan turgor daun di anggrek

Plat daun orkid tahan lama dan mempunyai epidermis yang lebat, mencegah kehilangan kelembapan. Dalam banyak spesies, misalnya, dalam phalaenopsis, mereka menebal dan menyerupai daun tanaman lezat. Struktur "berdaging" mereka dikaitkan dengan kemampuan anggrek untuk mengumpulkan dan menahan air.

Daun anggrek yang sihat biasanya mempunyai kadar turgor yang sangat tinggi. Dalam biologi, turgor disebut tekanan dalaman yang berlaku pada sel ketika air memasuki mereka. Sel yang penuh dengan air menyerupai bola yang melambung, dan tekanan dalamannya mencapai 10 atmosfera. Ini menjadikan daun anggrek tahan dan lebat..

Menentukan sama ada indeks turgor daun anggrek adalah normal adalah sangat mudah. Untuk melakukan ini, gunakan jari anda untuk sedikit mengangkat helaian di hujungnya. Sekiranya rintangan kuat dirasakan, turgor adalah normal. Sekiranya helaian itu mudah dan tanpa rintangan yang boleh diterima oleh pengaruh luaran, terdapat tanda-tanda layu.

Penting! Kemunculan kedutan pada daun anggrek sambil mengekalkan turgor yang baik bukanlah tanda layu. Selepas menyiram, kedutan cepat hilang. Daun pudar mungkin tidak pulih walaupun disiram.

Kemungkinan penyebab kehilangan turgor

Daun anggrek perlahan-lahan kehilangan turgor. Ini dapat dilihat dengan jelas semasa resusitasi spesimen yang kehilangan sistem akar. Walaupun tanpa akar, anggrek dapat bertahan lama, sambil mengekalkan keadaan daun yang sangat baik. Oleh itu, penyebab layu yang paling jarang berlaku adalah pengeringan tanaman yang berlebihan.

Lebih kerap, kehilangan turgor berlaku akibat pelanggaran berikut:

PelanggaranMekanisme pengurangan turgor daun
Penimbunan air kronikTeluk yang tetap, terutama dengan kekurangan cahaya, udara sejuk dan menyimpan di dalam periuk yang tidak berventilasi, menyebabkan akar anggrek busuk. Akar yang sakit tidak dapat menyerap dan mengalirkan air ke daun. Untuk beberapa waktu, daun menggunakan sumbernya sendiri, tetapi sel-selnya mengalami dehidrasi sehingga turgor jatuh.
Kepanasan yang berpanjanganSekiranya anda meninggalkan anggrek di bawah terik matahari sepanjang hari, daun perlu menguap air secara intensif untuk menyejuk, mengepamnya keluar dari sel mereka. Hasilnya adalah dehidrasi dan penurunan turgor yang cepat.
Hipotermia atau radang dinginKehadiran anggrek selama beberapa jam di udara sejuk (+ 5-7 0 C) atau pendedahan jangka pendek kepada fros membawa kepada perubahan sitoplasma sel yang tidak dapat dipulihkan dan pelanggaran terhadap semua tindak balas biokimia. Kehilangan turgor dalam kes ini tidak dapat dipulihkan.
Jangkitan atau perosakSekiranya jangkitan mempengaruhi sistem vaskular batang, kehilangan turgor berlaku dengan cepat. Kerosakan pada akar akibat penyakit atau perosak mempengaruhi daun dengan lebih perlahan. Proses satu dan yang lain dikaitkan dengan kemustahilan penyerapan normal dan pengaliran air ke lempeng daun.

Oleh itu, sebelum memulakan langkah-langkah untuk memulihkan turgor yang hilang, perlu mengkaji gejala yang menyertainya.

Kehilangan turgor akibat "jurang" dan kerosakan sistem akar

Secara paradoks, tetapi daun anggrek yang layu paling sering berkembang akibat berlakunya genangan air yang kronik, dan tidak terlalu kering. Penanam anggrek permulaan sering mengikuti cadangan umum untuk penyiraman, dan taktik seperti itu tidak dapat digunakan semasa menanam epifit.

Sekiranya anggrek ditanam dalam periuk lutsinar, diagnosis keadaan sistem akar adalah mungkin tanpa mengeluarkan tanaman dari substrat. Tetapi semasa menanam di dalam bekas seramik legap, untuk memeriksa akarnya, anggrek harus ditarik keluar. Sekiranya terdapat bintik-bintik gelap dan endapan pada akar, lendir, pelembut, keperangan atau bau yang tidak menyenangkan, lakukan seperti berikut:

  • lap gunting tajam dengan alkohol;
  • memotong semua akar busuk ke tisu yang sihat;
  • selama 5-10 minit, masukkan akar anggrek dalam larutan kalium permanganat yang lemah;
  • letakkan anggrek pada serbet dan tunggu sehingga kering;
  • untuk memproses hirisan pada akar dengan bahan hijau.

Seterusnya, skala kerugian harus dianggarkan. Sekiranya anda berjaya menyelamatkan sekurang-kurangnya beberapa akar hidup, anggrek boleh ditanam di substrat steril baru, letakkan di bawah cahaya yang baik dan berikan kelembapan tinggi dengan kelembapan substrat sederhana.

Sekiranya anggrek dibiarkan hampir tanpa akar, anda tidak boleh menanamnya. Tumbuhan seperti itu pertama kali mesti diletakkan di ruang kelembapan tinggi sehingga dapat menanam sistem akar baru.

Petua # 1. Penyiraman anggrek harus diselaraskan bukan dengan jadwal yang sukar, tetapi untuk keperluan tanaman itu sendiri. Dalam kehangatan dan pencahayaan yang baik, mereka dapat menjadi lebih kerap, dalam keadaan sejuk dan kurang cahaya - jarang terjadi. Anda tidak perlu fokus pada substrat, tetapi pada keadaan akarnya. Selagi tetap tebal dan hijau, anda tidak perlu menyiram anggrek.

Pemulihan selepas pelanggaran suhu

Seperti yang disebutkan di atas, kehilangan turgor akibat tekanan sejuk biasanya tidak dapat dipulihkan. Daun layu dari anggrek yang terlalu sejuk tidak akan pulih. Tetapi tanaman yang terdedah kepada pemanasan berlebihan sering kali menjalani pemulihan.

Untuk memulihkan anggrek yang terlalu panas, anda mesti melakukan prosedur berikut:

  • periuk benar-benar direndam dalam air pada suhu bilik selama 15 minit;
  • pada masa yang sama, daun anggrek disembur dengan air lembut atau larutan Epin-Extra;
  • setelah 15 minit periuk dikeluarkan, dan setelah menguras lebihan air dipasang di tempat teduh separa.

Anggrek, yang tidak terlalu panas untuk waktu yang singkat (tidak lebih dari 1 hari), biasanya dipulihkan sepenuhnya dalam seminggu. Selama ini, ia dilindungi dari sinar matahari dan disembur setiap hari.

Sekiranya orkid berada di bawah terik matahari lebih dari 1 hari, kehilangan turgor tidak dapat dipulihkan. Melembutkan sepenuhnya lembaran, digantung dengan "kain" menunjukkan penurunan tekanan intraselular di bawah nilai minimum yang boleh diterima. Tetapi daun yang hanya sedikit kendur dapat pulih.

Pengaruh perosak dan jangkitan pada turgor daun

Daun layu kerana penyakit berjangkit biasanya tidak dapat dipulihkan. Sudah tentu, sesuatu bergantung pada keparahan lesi, dan pada ciri-ciri patogen, tetapi hampir mustahil untuk memulihkan daun tersebut. Selalunya ia adalah mengenai menyelamatkan anggrek secara keseluruhan, dan bukan mengenai bahagiannya sendiri.

Bagi perosak, tidak semuanya menyebabkan daun layu. Kehilangan turgor berlaku hanya apabila serangga melanggar saluran dan urat batang dan daun itu sendiri atau sistem akar.

Taktik pemulihan tanaman yang kehilangan turgor akibat penyakit dan perosak dapat seperti berikut:

Sebab layu daunTaktik tindakan
Jangkitan
  • diagnosis dan penentuan patogen;
  • mengekstrak orkid dari substrat, memangkas kawasan yang dijangkiti ke tisu yang sihat;
  • pemprosesan kepingan;
  • merawat tanaman dengan racun kulat atau bakterisida yang sesuai;
  • menanam di substrat yang bersih;
  • memberikan pencahayaan yang baik dan kelembapan dan suhu yang betul.
Perosak
  • diagnosis dan penentuan perosak;
  • dengan luka daun dan batang - rawatan tanaman dengan racun serangga yang sesuai dengan tumpahan substrat;
  • dengan luka akar - pengekstrakan dari tanah, pembasmian sistem akar, penggantian substrat;
  • mengawal rawatan dengan racun serangga 10-15 hari selepas yang pertama, dengan tumpahan substrat;
  • memberikan pencahayaan yang baik dan kelembapan dan suhu yang betul.

Setelah perosak dimusnahkan, selalunya mungkin untuk memulihkan turgor daun dalam beberapa hari. Tetapi jika jangkitannya terlalu kuat dan berpanjangan, dan sistem konduktif hancur, ia tidak akan berfungsi untuk mengimbangi kehilangannya..

Kekalahan jangkitan dan perosak dinyatakan bukan hanya dalam mengurangkan turgor. Masalah-masalah ini selalu disertai oleh banyak gejala tambahan, dengan mana anda dapat menentukan apa yang sebenarnya berlaku pada tanaman..

Overdrying orkid: gejala dan rawatan

Ia sangat jarang berlaku, tetapi kebetulan anggrek mengering sehingga daunnya mula menggantung. Amalan menunjukkan bahawa tumbuh-tumbuhan dewasa yang sihat dengan mudah bertahan dalam kemarau yang berpanjangan:

"Saya pergi bercuti selama sebulan, tidak ada yang menjaga anggrek. Menyiram sebelum pergi. Semasa saya kembali, saya melihat akarnya berkerut dan kelabu, tetapi tidak kering, dan daunnya tetap tegak seperti semula. Hanya lipatan yang hampir tidak kelihatan di atasnya. Oleh itu kesimpulannya: untuk mengeringkan anggrek, anda perlu berusaha keras ”(Svetlana, Vyborg).

Sesungguhnya, kehilangan turgor yang ketara dapat dilihat pada daun kebanyakan spesies anggrek hanya pada bulan kedua tanpa penyiraman. Lebih-lebih lagi, semakin kuat lapisan velamen pada akar dan semakin padat struktur daunnya, semakin lama tanaman dapat dilakukan tanpa pengairan.

Dengan terlalu kering, anggrek menunjukkan pelbagai gejala:

  • terdapat banyak kedutan dalam pada daun;
  • plat kepingan kehilangan keanjalannya;
  • hujung daun kering;
  • sebahagian besar akarnya melengkung, menjadi gelap dan kering sepenuhnya.

Dalam kes seperti itu, tanaman memerlukan resusitasi dengan mengeringkan akar kering dan tumbuh yang baru. Pada yang lebih ringan, apabila akarnya masih hidup, cukup untuk menggandakan periuk penuh dalam air selama 15 minit dengan selang 1 jam.

Penanaman dalam sistem tertutup membantu memulihkan turgor daun di anggrek yang sangat kering.

Nasihat pakar mengenai pemulihan turgor di anggrek

Setelah penyebab layu telah dikenal pasti dan dihilangkan, anggrek dapat disokong dengan beberapa ubat:

"Hasil yang baik ketika memulihkan turgor yang hilang memberikan pengairan dengan larutan glukosa. Larutan ampul biasa, yang dijual di semua farmasi, dilarutkan dalam air dengan kadar ampul per liter, dituangkan ke dalam botol semburan dan diberikan di atas daun pada waktu pagi. Menyiram anggrek dengan glukosa juga mungkin. Pembiakan dalam kes ini dalam kepekatan yang sama ".

D. Yazeva, penanam anggrek dengan pengalaman 5 tahun

Isu sebenar pemulihan turgor daun

Soalan nombor 1. Adakah saya perlu memangkas daun yang layu dan tidak naik?

Lembaran seperti itu tidak lagi memenuhi fungsi langsung. Walau bagaimanapun, terdapat aliran kelembapan dan unsur mineral darinya ke arah tisu yang tumbuh. Oleh itu, jika daun tidak pudar kerana jangkitan, lebih baik tidak memangkasnya. Untuk luka berjangkit, pemangkasan adalah wajib.

Mengapa anggrek memudar daun: sebab dan kaedah menanganinya

Tidak ada tumbuhan lain di Bumi yang alaminya telah dikerjakan dengan teliti. Anggrek terkenal bukan sahaja kerana kecantikannya, tetapi juga untuk pelbagai bentuk yang tidak biasa. Tumbuhan eksotik telah lama disesuaikan di garis lintang Rusia dan dianggap tidak bersahaja. Masih ada sebab mengapa anggrek daun layu.

Faktor utama layu

Dedaunan anggrek yang terkulai adalah bukti kekurangan nutrien.

Faktor lain yang mempengaruhi sistem akar dan bahagian udara tumbuhan boleh menyebabkan layu..

Hipotermia

Suhu rendah adalah tipikal untuk musim sejuk. Sekiranya daun mula pudar di Phalaenopsis, disarankan untuk memeriksa suhu di dekat tingkap. Ia tidak boleh jatuh di bawah + 15 ° C, jika tidak, plat akan kehilangan turgornya, dan tanaman tropika akan berhenti berbunga dan bahkan hilang.

Panas berlebihan

Panas yang melampau juga berbahaya bagi anggrek. Di bawah pengaruh suhu tinggi, air secara aktif menguap dari tanah, dan sistem akar mengalami kekurangan kelembapan. Kilang tersebut terpaksa menggunakan "cadangan" sendiri, menyedut air dari daun.

Penyiraman tidak mencukupi

Bunga dalaman mengalami kekurangan kelembapan dengan pengairan yang tidak betul. Sebilangan pemilik menyiram tanaman setelah jangka waktu tertentu, tidak memperhatikan keadaan tanah.

Tanah mungkin kering lebih awal kerana panas, kerapuhan substrat, saiz periuk.

Penimbunan air

Anggrek suka "minum", tetapi kelembapan berlebihan berbahaya kepada akar - ia menghalang udara daripada beredar di dalam tanah. Sekiranya pada masa yang sama substrat padat, maka bahagian bawah tanah menjadi rentan terhadap penyakit, dapat membusuk. Akibatnya, daun anggrek akan layu.

Kuasa berlebihan

Berpakaian atas cukup baik. Phalaenopsis sensitif terhadap peningkatan kepekatan bahan aktif di dalam tanah. Kerana kelebihan garam, akarnya akan kering, prosesnya akan beralih ke bahagian atas tanaman.

Kenapa daun berkerut

Masalah kedua yang sering diperhatikan oleh penanam bunga pada anggrek adalah daun yang berkerut. Kehilangan keanjalan sering dikaitkan dengan kegagalan dalam proses biokimia. Sebab-sebab yang dinyatakan di bawah membawa kepada perkara ini..

Masalah sistem akar

Organ utama yang memberi kekuatan pada keseluruhan tumbuhan adalah akarnya. Sekiranya dia merasa tidak selesa, bahagian tanah akan menderita. Di antara sebab-sebab yang memprovokasi turgor daun, kita dapat membezakan:

  • kekurangan nutrien (dengan kata lain, substrat habis);
  • tanah kering yang tidak memberikan kelembapan pada akar;
  • periuk sempit yang menghalang sistem daripada berkembang.

Sekiranya faktor-faktor ini tidak dihapuskan tepat pada waktunya, akarnya akan kering, dedaunan hijau akan mula menjadi kuning, jatuh, dan anggrek akan cepat mati.

Perosak

Tumbuhan eksotik lemah untuk menghisap serangga (thrips, tick, scutes, cacing tepung, kutu daun). Parasit menyedut jus dari daun, dan piring segera mula mengerutkan kening. Selain kehilangan turgor, ada risiko dijangkiti penyakit virus.

Penyakit

Anggrek boleh dijangkiti bukan hanya dari perosak. Terdapat faktor lain yang memprovokasi penyakit tanaman tropika.

Penyakit utama orkid

PandanganPuncaTanda-tanda
Busuk
HitamHipotermia, dilemahkan oleh imuniti perosakIa mempengaruhi semua bahagian tanaman. Daun tidak hanya berkedut, tetapi memperoleh warna hitam
CoklatPenyiraman berlebihan dan suhu rendahPenyakit ini sering menyerang daun muda, menunjukkan bintik-bintik berair coklat muda.
MengasyikkanKelembapan tinggi, peredaran udara yang burukPlat daun mengerutkan kening, menjadi lembik, ditutup dengan spora kulat berwarna merah jambu
KelabuPelanggaran peraturan, pemberian makanan yang tidak betulPulau-pulau gelap, puber dengan lapisan abu-abu, tidak hanya mempengaruhi dedaunan, tetapi juga tunas dan bunga yang sudah dibuka
Penyakit lain
BercakapBanyak cahaya langsung pada awal musim tanam, makan berlebihan, penyiraman yang tidak betulBintik-bintik lembap gelap jelas kelihatan pada daun yang telah kehilangan turgor.
AnthracnoseKelembapan tinggiBintik-bintik hitam tumbuh di daun berkerut dan pseudobulbs, selepas itu penyok muncul.
Cendawan serbukKesan rumah hijau (kelembapan tinggi pada suhu tinggi)Lapisan putih kelihatan pada daun dan tunas. Tompok orkid yang rosak mula kering dan bunganya mati

Penyakit virus yang diperkenalkan di Phalaenopsis oleh perosak muncul pada daun yang berkerut dengan bintik bulat.

Daun orkid yang dijangkiti virus

Anda dapat melihat "seni" mozek yang lain: anak panah dan garis.

Pemindahan

Semasa memindahkan anggrek dari satu bekas ke bekas yang lain pada hari pertama tanaman akan menjadi lembap. Sekiranya selepas 5 hari kerutan pada daun tidak lulus, dan turgor terus jatuh, pemindahan dilakukan tanpa mematuhi kehendak teknologi pertanian:

  • substrat dipilih dengan tidak betul;
  • keseimbangan asid-asas terganggu;
  • tidak ada lubang saliran di dalam bekas (sebagai contoh, mangkuk minum kaca digunakan dan bukannya periuk).

Nota! Sekiranya tanaman tidak ditransplantasikan pada waktunya, akarnya akan melemah, dan mereka tidak akan mempunyai kekuatan yang cukup untuk mendapatkan pijakan dalam bekas baru.

Mengapa daun lembut dan berkerut

Sekiranya daun anggrek lembut dan lesu perlu dicari melanggar peraturan, dan dalam penyakit. Definisi faktor berbahaya yang betul akan membantu menyelamatkan loji tanaman.

Panas berlebihan

Budaya tropika telah belajar bagaimana bertolak ansur dengan panas. Pendedahan yang berpanjangan pada suhu tinggi menyebabkan terlalu panas tanaman, dan secara aktif menguap kelembapan. Substrat juga mengalami proses sedemikian..

Akarnya menderita kehausan, menjadi lesu. Mereka tidak dapat menopang tanah, dan dedaunan dengan cepat merosot.

Penyakit akar

Sebab biasa mengapa daun lembut keriput anggrek boleh disebut masalah dengan sistem akar. Untuk memastikan ini, anda perlu memindahkan tanaman yang lemah. Sekiranya akarnya sakit, bunga akan mudah bergerak.

Semasa mengeluarkan tanaman dari periuk dan memeriksa bahagian bawah tanahnya, anda dapat melihat bintik-bintik coklat yang menunjukkan reput akar (di anggrek yang sihat mereka berwarna hijau muda). Daun bawah juga terkena, yang pertama melembutkan, kemudian mati.

Kekurangan kelembapan

Anggrek adalah tanaman epifit dan bertolak ansur dengan ketiadaan penyiraman, puas dengan simpanan mereka sendiri. Kadang-kadang, pengairan daun cukup untuk mereka. Sekiranya substrat tidak dibasahi untuk waktu yang lama, ia menjadi lebih padat, dan akarnya terperangkap dalam "penjara bawah tanah batu". Habis, sistem ini tidak akan dapat membekalkan nutrien ke bahagian lain tanaman. Ini segera membawa kepada kelesuan daun..

Air buruk

Dalam penjagaan orkid, bukan sahaja kekerapan penyiraman adalah penting, tetapi juga kualiti cecair yang digunakan untuk ini. Air paip tidak sesuai di sini - terlalu masin dengan kekotoran. Mereka secara beransur-ansur terkumpul di dalam substrat, menyumbatnya dengan racun..

Nota! Mendidih keadaan tidak memperbaikinya - anda memerlukan kelembapan lembut. Oleh itu, lebih baik mengambil air suling atau mengumpulkan air hujan. Pada musim sejuk, anda boleh mencairkan salji, mengeluarkan ais dari dinding peti sejuk pada bila-bila masa sepanjang tahun.

Rawatan Orkid

Sekiranya daun lembap dijumpai di anggrek, anda perlu segera mengenal pasti punca masalah untuk mengambil langkah yang betul. Dalam kes ringan, ubat-ubatan rakyat sesuai untuk rawatan. Dalam keadaan lanjutan, anda harus menggunakan ubat yang lebih serius.

Kaedah rawatan alternatif

Tidak semua masalah yang menyebabkan layu anggrek dapat dihilangkan dengan cara improvisasi. Resipi buatan sendiri akan mengatasi beberapa penyakit pada peringkat awal..

Terapi alternatif untuk penyakit

BermaknaBagaimana hendak masakCara memohon
Penyelesaian abu soda· Air (5 l) didihkan;
· Larutkan soda (25 g);
· Masukkan sabun cair (5 g);
· Biarkan sejuk hingga suhu bilik
Dengan rehat seminggu, tanaman dan tanah atas dirawat 2-3 kali setiap musim
Permanganat kaliumPermanganat (2.5 g) dicairkan dalam air (10 l)Semburkan anggrek beberapa kali dengan selang 5 hari
Serbuk penaikSoda (1 sudu besar) dicampurkan dengan sabun cair (0,5 sudu kecil);
· Diencerkan dengan air (4 l)
Tanaman disembur 3 kali pada selang mingguan.
Abu· Air (10 l) dipanaskan hingga 35 °;
· Tuangkan abu (1 kg);
· Bersikeras 5-7 hari;
· Tapis;
· Masukkan sedikit sabun (cecair)
Penyelesaiannya diproses anggrek 3 hari berturut-turut
Sirap gula4 sudu kecil dilarutkan dalam segelas air SaharaPada waktu malam, plat bawah lembaran lembaran dirawat dengan larutan menggunakan berus cat air yang lebar. Pada waktu pagi, lapisan manis mesti dibasuh supaya tanaman dapat bernafas

Maklumat tambahan. Kawasan semak bunga yang terjejas mesti dikeluarkan, titik potong dirawat dengan karbon aktif yang dihancurkan atau agen yang mengandung tembaga. Lakukan perkara yang sama dengan sistem root..

Untuk mengawal perosak dengan berkesan, anda harus mempertimbangkan jenis serangga. Dalam setiap kes, anggrek dibasuh di bawah air yang mengalir, mengeluarkan parasit secara manual daripadanya. Anda juga boleh menggunakan penyelesaian sabun..

Ubat rakyat untuk perosak

SeranggaLangkah kawalan
PerisaiSebaiknya lap kawasan yang rosak dengan etil alkohol, minyak zaitun, jus bawang putih
AphidPenyerapan kulit bawang atau kulit sitrus banyak membantu.
CacingAnda boleh menambahkan alkohol atau minyak zaitun yang dicukur ke dalam formula sabun
Tungau labah-labahMerebus ubi siklamen yang disuntik dengan baik membantu, yang perlu memproses anggrek beberapa kali, mengekalkan selang 5 hari
ThripsLarutan bawang putih atau bawang yang sesuai (1 sdt gruel per segelas cecair), serta minyak zaitun yang diencerkan dengan air (2 sudu besar per 1 liter)

Kawalan serangga

Penting! Semasa rawatan anggrek, ada baiknya mengecualikan semua jenis pembalut. Ini dapat mempercepat pembiakan perosak..

Bahan Kimia

Sekiranya bunga itu terkena busuk, racun kulat (HOM, Kuprazol, Fundazol, sulfat tembaga) digunakan, menyemburkan tanaman yang sakit 3 kali dengan selang 10 hari. Dengan penyakit bakteria, Gentamicin, Furacilin, Streptocid digunakan..

Nota! Sekiranya kekalahan sepenuhnya, anggrek lebih mudah dihancurkan. Tidak boleh dirawat dan penyakit virus.

Bagi serangga, berikut adalah racun perosak sistemik terpilih yang mempengaruhi sistem makanan dan saraf.

Racun serangga

SeranggaPersediaan
PerisaiSelepas penyingkiran parasit secara manual, tanaman tersebut dirawat dengan Fitoverm atau Actellik, mengulangi prosedur selepas seminggu
AphidSelepas mandi, bunga itu dirawat dengan Chlorophos atau Fitoverm
CacingDua kali pada selang mingguan semburkan bahagian bawah tanaman dan substrat
ThripsSetelah membuang kawasan yang rosak, bunga itu diairi dengan Actellic atau Fitoverm. Selepas 10 hari, prosedur diulang.

Agar tidak membahayakan tanaman, perlu menggunakan racun perosak dengan ketat mengikut arahan yang dilampirkan pada ubat.

Penjagaan orkid lebih lanjut

Cuba menghidupkan semula bunga yang lembap, anda tidak boleh mengharapkan hasil yang cepat. Untuk pulih, orkid memerlukan sekurang-kurangnya 3 hari. Penjagaan tanaman yang betul penting di sini:

  • di tempat pertama, semua mod ditetapkan: termal, ringan, pengairan;
  • mengekalkan kelembapan optimum dalam lingkungan 60-70%;
  • 10 hari selepas rawatan, makan semula, yang seharusnya sederhana, disambung semula;
  • Sebulan sekali, anggrek dimandikan di bawah air yang mengalir;
  • setiap 30 hari, kepingan disembur dengan tembaga sulfat;
  • kelembapan yang terperangkap di inti pseudobulbs dan sinus segera dikeluarkan dengan kain kering dan bersih;
  • ventilasi bilik secara berkala, memastikan peredaran udara yang mencukupi di daun Phalaenopsis.

Sekiranya masalah itu mempengaruhi sistem akar, lebih baik memindahkan tanaman ke dalam periuk lain, yang mengalami pensterilan termal. Membasmi kuman dan substrat baru. Pemindahan akan memperlambat pembungaan, tetapi tidak akan membiarkan tanaman layu sepenuhnya.

Mengapa daun orkid menjadi lembut

Punca daun orkid lembap: cara menyimpan bunga

Anggrek yang sihat dan cantik dengan daun kenyal dan mekar yang subur menjadi hiasan dalaman yang sebenar. Tetapi kadang-kadang penjagaan yang tidak betul mengakibatkan kehilangan keanjalan daun. Mereka menjadi lembut dan pudar secara beransur-ansur. Selalunya ini berlaku dengan orkid phalaenopsis. Terdapat beberapa sebab daun anggrek lembap. Bergantung pada ini, mereka memutuskan apa yang harus dilakukan apabila anggrek mempunyai daun yang lembap.

Mengapa daun orkid layu

Sekiranya daun bawah anggrek pudar, tidak perlu risau. Ini adalah tanda-tanda proses layu semula jadi. Pada ketika ini, nutrien berpindah dari plat daun ke substrat. Daun yang layu secara beransur-ansur akan jatuh dengan sendirinya. Oleh itu, melanggarnya tidak perlu.

Tetapi jika semua daun anggrek kehilangan turgor dan keriput, bunga itu memerlukan pertolongan segera. Dalam kes ini, plat daun pudar, warna kekuningan dan kedutan muncul di atasnya.

Perkara pertama yang perlu dilakukan sekiranya anggrek mempunyai daun berkerut adalah mengasingkan bunga yang berpenyakit dari tanaman lain. Segera cari punca layu. Tumbuhan itu dibersihkan di tempat yang dilindungi dari sinar matahari yang terang sehingga tidak memindahkannya sekali lagi. Semua pakaian untuk tempoh rawatan dibuang. Pengairan juga tidak dilakukan sehingga penyebab sebenar penyakit ini dapat diketahui..

Hipotermia

Anggrek boleh mempunyai daun lembut pada musim sejuk jika mereka meninggalkan bunga di dalam draf di ruangan dengan suhu udara rendah. Mereka berbaring dan kelihatan seperti kain buruk. Pada musim sejuk, radang dingin di epiphytes yang terletak di ambang tingkap berlaku apabila suhu udara turun hingga +15 darjah. Tidak mungkin menyembuhkan pinggan daun yang terkena. Kawasan yang rosak di kilang hanya dipotong dan dibasmi kuman dengan kepingan serbuk kayu manis. Tumbuhan seperti itu tidak memerlukan pemindahan.

Panas berlebihan

Tumbuhan orkid lebih suka tumbuh di tempat yang hangat dengan cahaya yang terang tetapi meresap. Dengan pendedahan langsung kepada sinar ultraviolet atau pemanasan yang kuat pada musim sejuk, udara panas merosakkan bunga. Kandungan epifit di dapur, di mana dapur sentiasa berfungsi, membawa kepada hasil yang sama. Dengan pemanasan bahagian udara yang kuat, daun menguap kelembapan, berusaha menurunkan suhu menjadi normal. Akar dalam kes ini sangat sejuk. Tetapi ini menyebabkan ketidakupayaan untuk menyerap kelembapan. Oleh itu, ia tidak diisi semula, dan anggrek di daun periuk mengerutkan kening, kehilangan keanjalan.

Tumbuhan orkid dibahagikan kepada tiga kumpulan suhu:

  1. Termofilik merangkumi semua phalaenopsis, dendrobium dan beberapa Katlya. Mereka mesti sentiasa hangat sepanjang masa. Pada musim panas, anggrek seperti ini mampu menahan suhu maksimum + 32 darjah pada waktu siang. Suhu udara terendah pada waktu malam pada musim sejuk bagi mereka ialah +15 darjah. Dalam kes ini, perbezaan terbesar antara suhu siang dan malam tidak boleh melebihi 5 darjah.
  2. Kumpulan suhu pertengahan merangkumi miltonia dan odontoglossum. Mereka akan berasa seronok pada musim panas pada suhu dari +18 hingga +22 darjah. Pada musim sejuk, suhu terendah mestilah antara +12 hingga +15 darjah.
  3. Dendrobium Australia, sebilangan besar papopedilum, teratai disebut sebagai penyuka sejuk. Bagi mereka, udara tidak boleh panas di atas +22 darjah pada siang hari. Suhu minimum yang selesa untuk tanaman seperti itu ialah nilai +12 darjah.

Untuk memulihkan turgor daun orkid Phalaenopsis setelah terlalu panas, lakukan langkah-langkah berikut:

  1. Epipit disusun semula ke dalam bilik selama beberapa jam untuk secara beransur-ansur menyamakan suhu bahagian atas dan bawah tanah.
  2. Tumbuhan disembur, daunnya disapu dengan kain lembap. Anda boleh menyiram substrat secara pilihan.
  3. Susun semula anggrek di tempat yang lebih sesuai untuk mengelakkan terlalu panas.

Beberapa tetes penyediaan Epin atau asid succinic di hujung pisau ditambahkan ke air pengairan. Ubat ini akan mempercepat pemulihan bunga. Ketumpatan bilah daun dipulihkan dalam beberapa jam. Dengan kekeringan yang teruk, pemulihan memerlukan masa tiga hingga empat hari.

Lebihan atau kekurangan kelembapan

Sekiranya daun anggrek menjadi lembut dan layu, selalunya alasannya adalah pengairan yang tidak betul. Terlalu kering substrat dalam periuk juga berbahaya bagi kesihatan bunga, seperti kelembapan berlebihan. Dengan perubahan iklim mikro yang berterusan di dalam bilik, tidak mustahil untuk memantau keadaan substrat. Untuk menentukan masalahnya, gerakkan bunga sahaja. Sekiranya tidak bergerak, tanah terlalu kering..

Untuk membetulkan keadaan, penyiraman dilakukan dengan rendaman. Tuangkan air lembut yang dilembutkan ke dalam bekas yang luas dan turunkan periuk dengan tanaman ke dalamnya sehingga paras cecair tidak mencapai tepi atas bekas sebanyak 1 cm. Selepas 30 minit, substrat sepenuhnya tepu dengan kelembapan. Kemudian tanaman dikeluarkan dari air dan dibiarkan mengalirkan cecair.

Akibat sistem teluk akar lebih sukar untuk dihapuskan. Dalam kes ini, kebarangkalian akar membusuk tinggi. Segera tentukan keadaan ini sangat sukar. Secara luaran, tanda-tanda kerosakan mungkin tidak lama muncul. Kadang-kadang bahkan berbunga bermula di anggrek dengan akar busuk, yang mulai berubah menjadi hitam. Sekiranya orkid phalaenopsis memudar daun, maka lesi telah mencapai nilai kritikal dan sistem akar tidak lagi dapat memberi nutrisi pada bahagian udara.

Turgor boleh kembali ke daun setelah dipindahkan. Untuk melakukan ini, kilang dibersihkan dari kepingan substrat dan diperiksa dengan teliti. Setelah mencuci sistem akar dengan air mengalir, semua bahagian yang rosak dipotong dan dirawat dengan karbon aktif yang dihancurkan. Kemudian biarkan bunga kering ke udara dan ditransplantasikan menjadi substrat segar.

Penyakit sistem akar

Sekiranya suhu di dalam bilik normal dan penyiraman dilakukan sesuai dengan semua peraturan, dan daun anak atau tanaman dewasa masih layu, maka masalahnya mungkin tersembunyi dalam keadaan akar.

Tumbuhan orkid sangat tahan lasak. Mereka dapat dipulihkan walaupun dengan jumlah akar hidup yang minimum. Oleh itu, walaupun tanpa adanya akar hidup, seseorang tidak perlu menolak untuk menghidupkan semula.

Untuk menyelamatkan anggrek dan mengembalikan turgor ke daun, bunga itu dikeluarkan dari periuk dan memeriksa akarnya. Semua menghitam, terkena busuk, kawasan pengeringan dipotong. Bahagian mesti dirawat dengan serbuk kayu manis atau karbon aktif. Kilang ini dipindahkan ke tanah segar. Untuk tempoh pemulihan, semua pakaian atas dikeluarkan..

Perosak dan penyakit

Penyebab umum daun jatuh, berkerut, atau berubah menjadi kuning adalah serangan parasit. Di lapisan atas substrat, larva kumbang pemutus bermula. Mereka menetap di akar muda dan memakannya. Akibatnya, sistem akar tanaman berbunga kehilangan kemampuannya untuk menyerap air dan nutrien. Daun lembik memulihkan pemindahan segera. Adalah perlu untuk membuang sistem akar. Kemudian bunga itu dipindahkan ke tanah segar..

Daun epiphytic boleh menjadi lesu atau gelap kerana dijangkiti jangkitan kulat atau bakteria. Spesimen yang sakit perlu dikeluarkan dari yang sihat untuk mengelakkan munculnya tanda-tanda pada tanaman lain. Selepas pemendakan, memerangi daun berkerut dilakukan dengan kaedah yang berkesan untuk patogen tertentu.

Penyakit anggrek bakteria dirawat dengan penurunan kelembapan penyiraman dan udara. Selain itu, tingkatkan peredaran jisim udara agar tidak bertakung. Semua tisu yang rosak pada tanaman dipotong dengan alat yang dibasmi kuman. Selepas itu, bunga itu disembur dengan agen bakteria selama seminggu. Dengan kerosakan virus, tugas awal adalah membawa kepada keadaan penahanan yang normal. Kemudian kawasan yang terkena juga dibuang dan bahagiannya dibasmi kuman. Dengan jangkitan kulat, rawatan dijalankan dengan persiapan kulat.

Peningkatan kepadatan tanah

Syarat penting untuk kesihatan anggrek dalaman adalah substrat yang berkualiti. Dengan kelesuan dan kelembutan daun, salah satu masalah yang mungkin berlaku adalah tanah yang terlalu padat. Ia tidak membenarkan oksigen menembusi akar. Oleh itu, reput terbentuk, kulat muncul. Untuk menyelesaikan masalah, substrat diganti dengan segar. Ia harus terdiri dari kepingan kulit kayu, akar pakis dengan penambahan lumut dan arang. Potongan mesti besar sehingga udara menembusi di antara mereka..

Sekiranya layu tidak berhenti

Kadang-kadang, walaupun dengan penyiraman yang betul dan menjaga tanaman di iklim mikro yang sesuai, layu daun tidak berhenti. Maka penyebabnya mungkin penuaan tanaman, ketika bole.

Untuk melakukan ini, tanaman dikeluarkan dari bekas penanaman dan sistem akar dibersihkan dari kepingan substrat. Kemudian, dengan alat tajam yang dibasmi kuman, anggrek dibahagikan kepada beberapa bahagian. Pada setiap cuti 1-2 pucuk dan 3-4 pseudobulbs. Semua tempat dihiris serbuk dengan karbon aktif yang dihancurkan atau kayu manis tanah. Delenki dipindahkan ke dalam kotak baru. Tidak lama lagi keadaan daun akan melambung kembali..

Pencegahan

Agar daun anggrek bilik tidak luntur, ia mesti dijaga dengan teliti. Tumbuhan ini tidak menyukai perubahan mendadak dalam iklim mikro atau pergerakan. Sangat penting untuk tidak menyentuhnya semasa tempoh berbunga. Jika tidak, daun akan pudar dan kelopak akan jatuh.

Dari semasa ke semasa, anggrek dimandikan di bawah pancuran air suam dengan tekanan rendah. Prosedur ini menyerupai hujan tropika dan tanaman sangat disukai. Setelah mencuci dengan air, semua sisa kelembapan dikeluarkan dengan kain lembut agar tidak mencetuskan perkembangan busuk.

Ia juga penting untuk memantau keadaan akar. Tumbuhan anggrek biasanya ditanam dalam bekas lutsinar. Oleh itu, tidak sukar untuk memeriksa sistem akar tanpa mengeluarkan bunga dari periuk. Akar yang sihat harus berwarna kehijauan. Sekiranya tanda-tanda reput atau mengering kelihatan, anda perlu mengeluarkan anggrek pot mereka dan melakukan penyembuhan akar.

Kesimpulannya

Anggrek itu cantik, tetapi penanamannya memerlukan usaha dan penjagaan yang hebat dari penanam. Dengan penjagaan yang tidak betul, dedaunan menjadi lesu, lembut, berkedut. Pada masa ini, penting untuk menentukan punca kemerosotan dengan betul dan menghapuskannya. Untuk ini, mikroklimat yang sesuai dibuat untuk bunga, kekerapan dan intensiti pengairan dikaji, pemindahan atau rawatan penyakit dan parasit dilakukan.

Mengapa daun orkid menjadi lembut

Suhu kritikal

Kilang ini tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung pada musim panas. Terutama banyak bahaya yang mereka lakukan anggrek selepas makan malam. Daun berkerut, dari mana kelembapan dilepaskan, menunjukkan bahawa bunga telah terlalu panas. Dalam kes ini, terlalu banyak kelembapan dilepaskan, akar tidak mempunyai waktu untuk menyerapnya, akibatnya daun menjadi lembut.

Agar tanaman pulih, ia mesti dipindahkan ke tempat teduh. Semburkan dedaunan dengan lembut agar air tidak naik ke atas bunga. Sekiranya anda mengabaikan masalah ini, anggrek akan mati.

Menanam tanaman ini, sangat penting untuk memantau rejim suhu pada musim panas. Pada musim sejuk, tidak ada yang boleh diancam. Sekiranya daun masih pudar, akarnya mungkin terlalu panas dari bateri yang memanaskan ambang tingkap. Panas berlebihan mempunyai kesan buruk yang sama pada tanaman, serta cahaya matahari langsung. Kerana pemanasan yang kuat, kelembapan menguap dengan cepat, dan akarnya sentiasa kurang.

Anda boleh memperbaiki keadaan dengan bantuan panci berganda. Lubang saliran dibuat di tangki dalam, dan bahagian luar mestilah kedap udara sepenuhnya. Tutup bahagian bawah periuk luar dengan kerikil atau tanah liat yang diperluas. Air yang berlebihan akan masuk ke kerikil, dan menguap, membasahi akar, yang tidak akan membiarkan tanah terlalu panas.

Kekurangan atau kelembapan berlebihan

Penyiraman yang tidak betul adalah penyebab biasa daun layu. Bagi tanaman, tanah yang terlalu kering dan kelembapan berlebihan adalah berbahaya. Sebenarnya, mengeringkan campuran tanah adalah sangat mudah. Iklim mikro di dalam bilik sentiasa berubah, jadi tidak selalu mungkin untuk mengikuti ini. Anda boleh mengenal pasti masalahnya dengan menggerakkan tanaman - jika secara praktikalnya tidak bergerak, maka tanah terlalu kering.
Sekiranya ini berlaku, masukkan anggrek terus ke dalam periuk selama setengah jam di dalam air suam, kemudian tarik keluar dan biarkan lebihan cairan mengalir. Air tanaman apabila lapisan atas kering. Penting agar tanah sentiasa longgar..

Sekiranya bunga dituangkan, akar akan mula reput. Masalahnya diperumit oleh fakta bahawa ia tidak dapat dilihat dengan segera. Anggrek bahkan boleh mekar dengan sistem akar yang berpenyakit. Apabila akar yang lemah tidak lagi dapat memberi makan tanaman, daun akan mulai pudar. Dalam kes ini, pemindahan segera diperlukan. Substrat lama dikeluarkan dari akar, semua bahagian yang rosak dipotong, dibasuh dengan air, dibiarkan kering sedikit dan ditanam dalam campuran tanah yang baru. Penanam berpengalaman mengesyorkan kepingan kayu manis.

Masalah sistem akar

Sekiranya anda cukup menyiram bunga anda, perhatikan rezim suhu, dan daunnya tidak akan pulih, maka masalahnya adalah pada sistem akar. Menariknya, anggrek adalah bunga yang sangat kuat. Tumbuhan itu dipulihkan, walaupun hanya mempunyai 5 cm akar yang sihat. Dan walaupun tidak ada akar sama sekali, ada baiknya mencuba menghidupkan semula kecantikan.

Daun lembut menunjukkan bahawa anggrek kekurangan kalsium atau fosforus. Kacau tanaman dengan berhati-hati ke dalam periuk - jika terhuyung-hayang seperti gigi yang buruk, maka akarnya dalam keadaan buruk.

Keluarkan bunga dari bekas dan periksa akarnya dengan teliti. Tanggalkan bahagian yang kering, busuk, ditutupi lendir dengan pisau tajam, hanya tinggal tisu yang sihat. Rawat bahagian dengan antiseptik yang tidak mengandungi alkohol. Jangan makan semasa luka sembuh.

Perosak atau penyakit

Pudar daun dari orkid bilik kerana kerosakan tumbuhan akibat jangkitan virus, bakteria atau kulat. Sekiranya anda mengesyaki bahawa bunga anda dijangkiti, maka sebagai permulaan, ia harus diasingkan dari "saudara" kerana jangkitan merebak dengan cepat.

Penyakit ini harus diatasi bergantung kepada patogen. Untuk rawatan penyakit bakteria, mereka mengurangkan penyiraman, mengurangkan kelembapan di dalam bilik dan meningkatkan peredaran udara. Alat ini dirawat dengan antiseptik, dan kemudian tisu yang terkena dikeluarkan. Selepas itu, agen bakteria dirawat selama 5 hari. Jangkitan virus dirawat dengan menghilangkan luka dan mewujudkan keadaan yang baik..

Pada anggrek yang terkena dengan secateurs steril, tapak lesi dikeluarkan. Setelah luka sembuh, tanaman ini dirawat dengan racun kulat dalam bentuk pekat untuk tujuan perubatan.

Tanah berkualiti rendah

Anggrek mungkin mempunyai daun yang terlalu lembut kerana substrat berkualiti rendah. Sistem akar loji mesti mempunyai pengudaraan yang baik, oleh itu, substrat mesti bernafas. Sekiranya padat, akses oksigen ke sistem akar berkurang, sehingga daunnya pudar.

Untuk menyelesaikan masalah ini, anda perlu memindahkan tanaman ke tanah baru. Tanah menjadi lebat, layu akibat penyiraman biasa, pemendapan garam, dan pertumbuhan jamur dan jamur. Di tanah seperti itu, terdapat sedikit nutrien yang diperlukan untuk tanaman rumah. Tanah yang terlalu kering boleh membunuh tanaman.

Anggrek tidak boleh disiram mengikut jadual. Pendekatan individu diperlukan di sini..

Setiap hari, suhu, kelembapan dan cahaya berubah. Oleh itu, adalah mungkin untuk menentukan kapan menyiram, hanya dengan keadaan tanah. Selalu longgar untuk memberi akses oksigen ke akar, dan cukup lembap. Tidak perlu mengatur "paya" di dalam periuk.

Video "Kehalusan penyiraman anggrek"

Dari video ini, anda akan mengetahui rahsia penyiraman anggrek.

Ketahui mengapa orkid mempunyai daun lembut?

Daun tanaman boleh menjadi lembut kerana pelbagai sebab - kerana masalah penyiraman atau akar yang rendah.

Tetapi perlu diperhatikan hal ini, kerana ini adalah isyarat pertama bahawa tanaman itu tidak sihat.

Daun Lembut - Gejala Penyakit Tumbuhan

Kadang-kadang pada siang hari turgor daun hilang di kilang dan mereka layu. Anda perlu memerhatikan tanaman dengan teliti untuk membantunya mengembalikan keanjalan jisim daun, agar tidak kehilangannya.

Sebabnya mungkin berbeza, tetapi menyebabkan kematian tanaman, dan oleh itu, bergantung kepada penyebabnya, perlu memulihkan dedaunan dengan cara tertentu.

Tanda-tanda

Fakta bahawa jisim daun telah kehilangan turgor dan menjadi lembut dapat dilihat oleh mata kasar:

  1. Daun terkulai dan digantung seperti kain.
  2. Permukaannya menjadi berkerut, mengecil.
  3. Permukaan lembaran menjadi ternoda dengan kelembapan.
  4. Kehilangan gloss.

Sekiranya anda mendapati kelesuan dan kelembutan jisim daun, anda perlu mencari punca fenomena ini untuk membantu tanaman memulihkan turgor.

Mengapa anggrek mempunyai daun lembut?

Kehilangan turgor paling kerap berlaku kerana penjagaan tanaman yang tidak betul. Oleh itu, tukang kebun, yang menjaga kebun mengikut semua peraturan, anggrek akan berada dalam keadaan sempurna.

Tidak cukup baik

Dengan penjagaan tanaman yang kurang baik, terdapat pelbagai masalah, termasuk kehilangan turgor.

  • Sekiranya tidak menyiram, kelembapan mula menguap secara lebih intensif dari permukaan kepingan lembaran daripada dalam keadaan biasa. Oleh itu, perlu disiram tepat pada waktunya, sebaik sahaja kulitnya kering dan jangan tunggu ia pecah. Kekerapan penyiraman bergantung kepada:
    • Dari kelembapan persekitaran;
    • Dari suhu udara: semakin tinggi, semakin kerap bunga memerlukan penyiraman.
  • Apabila pengairan dilakukan terlalu kerap, ada masalah dengan akarnya, dan mereka berhenti memberi makan bahagian vegetatif dan, sebagai akibatnya, kehilangan turgor;
  • Sekiranya tanaman epifit tidak ditanam di kulit kayu, maka oksigen tidak memasuki sistem akarnya, dan ia mati. Tanpa bilangan akar yang diperlukan, anggrek mula mengeringkan dedaunan, yang segera kehilangan turgor dan mengubah warnanya menjadi warna kuning;
  • Bekas kecil tidak akan membiarkan akar berkembang, dan kerana ini, daun akan menjadi lembut.

Frostbite atau terlalu panas

Sekiranya radang dingin berlaku pada musim sejuk, daun akan menjadi lembut jika dibiarkan menghirup udara sejuk di atasnya..

Atau suhu di dalam bilik akan berada di bawah 18 darjah, yang juga akan menyebabkan radang dingin keindahan selatan. Apabila daun radang dingin ditutup dengan bintik basah dan kendur, kehilangan turgor.

Apabila sistem akar atau bunga terlalu panas, lempeng daun mulai berkerut dan kendur, kehilangan kelembapan. Untuk mengelakkan ini, perlu menyiram bunga pada waktunya dan memindahkannya ke kedalaman bilik untuk waktu musim panas.

Kekalahan oleh Penyakit dan Perosak

Sekiranya ada serangga berbahaya yang terkena, tanaman mulai kehilangan turgor jisim daun, kerana sebahagian besar perosak memakan jus tanaman. Oleh itu, anda mesti terlebih dahulu menyingkirkan serangga berbahaya, dan kemudian mengembalikan daunnya ke turgor. Kutu merah atau putih sering menyerang daun..

Dengan penjagaan yang betul dan mematuhi semua peraturan, perosak tidak mengunjungi kilang.

Kepentingan penyiraman yang betul

Untuk perkembangan normal anggrek, perlu mengatur penyiraman yang betul, dan air yang diperlukan untuk itu mesti digunakan. Agar kilang mendapat jumlah air yang tepat, perlu mengawasi pengeringan substrat.

Sebaik sahaja akarnya menjadi warna abu-abu muda dan kulitnya kering, perlu disiram dengan air berkualiti agar tidak merusak velamen.

Lebih baik menyiram dengan bantuan penyiraman yang lebih rendah, apabila anggrek diturunkan ke dalam bekas air dan dibiarkan selama 20 minit. Ini akan memastikan bahawa kulit kayu tepu secara merata..

Kualiti air

Air yang digunakan untuk pengairan mestilah:

  • Lembut;
  • Hangat;
  • Dilindungi tanpa klorin dan kekotoran berbahaya yang lain.

Sekiranya kawasan ini memiliki air yang sangat keras, maka dapat dilembutkan dengan mendidih. Setelah sejuk, tiriskan 2/3 bahagian atas isipadu air, kerana endapan biasanya menetap di bawah, yang tidak disarankan untuk digunakan.

Adakah air sejuk boleh diterima??

Penyiraman dilakukan hanya dengan air suam, jika tidak ketika menyiram dengan air sejuk tanaman akan mengalami kejutan dan mungkin mulai membusuk, yang akhirnya mengakibatkan kematiannya.

Kesan masalah sistem akar

Sekiranya kerana sebab tertentu anggrek telah kehilangan sebahagian daripada sistem akar, maka ia akan mendapat sedikit khasiat melalui akar yang tinggal. Ini bermakna bahawa tanaman akan kekurangan kelembapan, ia akan mulai berkerut daunnya.

Oleh itu, jika masalah dengan sistem root bermula, anda harus mula membinanya secepat mungkin. Resusitasi dilakukan dengan kaedah yang dapat diterima oleh penanam:

  • Di atas air;
  • Dalam air;
  • Di tanah yang lembut;
  • Rumah hijau.

Tetapi, walaupun semasa resusitasi, daun akan tetap lembut dan lembik, kerana kekurangan zat makanan. Untuk memperbaiki keadaan mereka, mereka boleh disapu dengan glukosa atau asid succinic.

Berapakah suhu yang menyebabkan daun lembut?

Pada suhu di atas 30 darjah, sistem akar tidak dapat mengatasi suhu tinggi dan jatuh ke tahap genangan.

Ringkasnya, ia berhenti menyerap air. Sehingga saat ini anggrek dapat memperoleh kelembapan yang diperlukan, ia mesti ditingkatkan dengan:

  • Penyemburan;
  • Penempatan tangki air leher lebar;
  • Letakkan bekas dengan bunga di kuali dengan tanah liat yang diperluas.

Semua tindakan ini akan meningkatkan kelembapan di sekitar kilang..

Baja apa yang tidak boleh disalahgunakan?

Sekiranya baja mengandungi sebahagian besar nitrogen, maka apabila mereka banyak dikonsumsi, daun akan mulai lembut dan, pada akhirnya, akan mati akibat reput. Oleh itu, semasa menanam bunga, lebih baik kurang makan daripada makan berlebihan.

Video-video yang berkaitan

Video tersebut membincangkan sebab-sebab kelembutan daun anggrek:

Berikut adalah kesilapan yang biasa dilakukan dalam merawat tanaman, yang menyebabkan kehilangan daun phalaenopsis:

Dan inilah cara menyimpan bunga dengan masalah ini:

Dan di sini diberitahu mengapa turgor mungkin tidak kembali:

Agar plat daun orkid menjadi elastik dan berkilat, ia memerlukan penjagaan yang betul.

Pada pelanggaran sedikit pun, daun akan memberi isyarat masalah, dan ini tidak dapat diabaikan. Adalah perlu untuk memahami mengapa daun bunga menjadi lembut, dan dengan itu membantu tanaman.

Mengapa anggrek mempunyai daun yang lembap - cara merawat tanaman

Banyak yang menanam Phalaenopsis di sebuah pangsapuri, dan masalah utama yang dihadapi oleh penanam bunga adalah daun anggrek yang lembut. Ini menunjukkan penjagaan yang tidak betul. Punca kelesuan: kekurangan kelembapan, pemanasan berlebihan tanaman, penyiraman berlebihan, kerosakan pada akar, perosak, radang dingin, tanah berkualiti rendah atau makanan berlebihan. Penting untuk memulakan rawatan tepat pada masanya, kerana bunga yang sihat mempunyai daun yang elastik, halus, berkilat, cerah.

Masalah yang paling biasa adalah kehilangan keanjalan bahagian hijau tanaman. Risalah menjadi lembut, pudar, berkerut dan beransur-ansur menjadi kuning. Biasanya, lemas bermula di bahagian bawah. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan, bunga itu akan mati. Mungkin ada beberapa penyebab penyakit, penting untuk mengenal pasti dan menyelesaikannya tepat pada waktunya.

Anggrek adalah budaya termofilik, tetapi terlalu panas sangat berbahaya untuknya. Biasanya ini berlaku pada musim panas pada hari-hari panas, jika tanaman berada di bawah terik matahari atau semasa musim pemanasan: substrat mengering. Akar dan daun menjadi panas, kelembapan mula meninggalkannya. Anda perlu memilih tempat lain untuk bunga, menyiramnya tepat pada masanya dan mengelap daun dengan kain lembap.

Kekurangan air menyebabkan pengeringan keluar dari bumi. Daun berhenti menerima kelembapan dan layu. Sukar untuk mengatakan berapa kerap anda perlu menyiram tanaman. Itu bergantung pada tahap kelembapan dan suhu udara di apartmen, cuaca di luar tingkap. Paling mudah untuk menentukan keadaan tanah di dalam bekas lutsinar; tanah kering beratnya lebih sedikit. Dianjurkan untuk menyiram budaya dengan air rebusan yang hangat.

Orkid tidak bertolak ansur dengan penumpahan air. Kelembapan dan genangan air yang berlebihan memberi kesan buruk kepada keadaan akar, ia mulai membusuk, kulat, jamur dan lumut muncul. Dalam persekitaran lembap, bakteria dan perosak membiak. Penting untuk membuat lubang di periuk di bahagian bawah dan sisi: lebihan cecair melaluinya dan akarnya berventilasi. Penyiraman dilakukan hanya setelah pengeringan substrat.

Seiring waktu, kulit kayu di dalam periuk pecah, menjadi cetek dan padat, kehilangan khasiatnya. Dalam kes ini, akar tidak menerima oksigen dan nutrien, kulat, jamur, lumut mungkin muncul. Adalah perlu untuk menukar tanah secara berkala. Kulit kayu harus menyerap kelembapan dengan baik, jika tidak, ia tidak akan berlama-lama di dalam periuk dan tumpah melalui lubang.

Substrat khas boleh dibeli di kedai bunga. Kulit kayu perlu disiapkan (tahan dalam air mendidih selama beberapa jam, air terus berubah), sehingga liang terbuka.

Sekiranya tanaman itu berdiri di ruangan sejuk di tingkap yang terbuka sepanjang masa, daun akan membeku dan menjadi lembut. Mustahil untuk mengembalikan penampilan bekas mereka. Anda perlu mengeluarkan bahagian yang rosak dan menyusun semula bunga di tempat yang sesuai. Semua bahagian ditaburkan dengan arang.

Anggrek perlu disenyawakan: membaja dengan betul, memerhatikan dosnya. Apabila terlalu tepu dengan nutrien, daun menjadi lembut, berubah menjadi kuning dan jatuh, akarnya menjadi merah atau hitam. Sekiranya tanda-tanda ini menjadi nyata, anda perlu mengeluarkan kultur dari tangki, bilas akarnya dan ubah tanah.

Untuk memeriksa keadaan akar, goncangkan tanaman: jika terhuyung-huyung dan mudah ditarik keluar dari periuk, akarnya tidak teratur. Anda perlu mendapatkan budaya dan menelitinya. Dalam bunga yang sihat, sistem akarnya banyak. Prosesnya berwarna hijau atau perak, berair, padat. Gejala masalah:

  1. 1. Akar gelap dengan reput dan acuan, ditutup dengan lumut. Keadaan ini berlaku dengan pelembapan korteks yang berlebihan, kekurangan lubang di dalam periuk, dan substrat yang padat. Akarnya tidak disiarkan, kekurangan oksigen. Adalah perlu untuk membuang semua proses dan pemindahan yang rosak.
  2. 2. Akar kering. Sebabnya ialah kekurangan air, akarnya berkerut, kering, saya tidak dapat menyerap kelembapan dan menyampaikannya ke bahagian tanaman yang lain. Adalah perlu untuk memantau kekerapan pengairan dan untuk mencegah transfusi. Sekiranya terdapat sedikit akar yang sihat, anda perlu meninggalkan kultur dalam segelas air sehingga tumbuh muda muncul..

Daun boleh terkena kutu. Dia menyedut jus, dan tanaman itu mati. Serangga ini muncul di ruangan yang hangat dengan kelembapan rendah. Untuk mengelakkan jangkitan, anda perlu sentiasa mengelap daun dengan kain lembap yang lembut.

Asid succinic akan membantu mengatasi banyak masalah tanpa menyebabkan bahaya. Ia diekstrak dari ambar. Ubat itu adalah tablet kristal. Mereka dibeli di farmasi atau kedai bunga..

Asid boleh digunakan untuk pelbagai tujuan:

  • Ia merangsang pertumbuhan akar dan daun, menyuburkan dan melindungi mereka dari penyakit dan perosak..
  • Menggalakkan penghasilan klorofil. Daun menjadi cerah, berkilat.
  • Merangsang penampilan anak panah berbunga.
  • Bilangan dan saiz tunas semakin meningkat.
  • Tempoh berbunga dilanjutkan.
  • Membantu memulihkan tumbuhan yang sakit dan lemah.
  • Mempercepat proses rooting selepas pemindahan.
  • Membasmi kuman substrat. Asid succinic tidak membahayakan tanaman, tetapi tidak menyalahgunakan pembajaan.

Sediakan larutan seperti berikut: 1 g bahan per 1 liter. air rebusan suam. Kristal harus larut sepenuhnya. Komposisi mesti digunakan dengan segera. Dengan simpanan jangka panjang, sifat berguna hilang.

  1. 1. Dalam penyelesaian ini, anda boleh meletakkan tanaman tanpa akar.
  2. 2. Lap daun untuk mengelakkan penyakit dan perosak.
  3. 3. Bilas akar sebelum menanam ke tanah baru..
  4. 4. Rendam tanah di dalamnya untuk menghilangkan parasit.

Kedai bunga bercakap dengan baik mengenai alat ini. Ia membantu dalam kes yang paling sukar. Asid succinic boleh digunakan pada musim panas dan musim bunga. Pada masa inilah kilang itu aktif berkembang. Pada musim sejuk dan musim luruh terdapat waktu rehat. Makan tidak digunakan. Mereka memproses tanaman tidak lebih dari 1-2 kali sebulan.