Bunga anggrek. Penerangan dan Penjagaan Orkid

Anggrek bukan hanya bunga, tetapi sepersepuluh dari semua bunga. Kilang ini mempunyai 35,000 spesies. Sebahagian daripadanya dipasang di tanah. Yang lain tinggal di bawahnya, diserbuki oleh tahi lalat dan makhluk lain di dunia yang lebih rendah..

Anggrek liar dapat meraih batu, atau berakar pada pokok dan pokok renek, parasit. Tanpa had dan skema warna. Bahkan ada tunas hitam, atau dengan kelopak yang sesuai dengan batangnya. Kami akan menumpukan satu bab yang terpisah untuk ciri-ciri anggrek yang lain..

Kilang itu adalah keluarga Orchid. Perwakilannya biasa di mana-mana kecuali tiang dan padang pasir. Sebilangan besar spesies ditemui di kawasan tropika Amerika dan Asia Selatan. Di Timur, bunga anggrek dimakan. Khususnya, dari tunas dan serbuk akar membuat Salep.

Ini adalah minuman panas, sangat popular di Turki. Di Barat dan di Amerika, vanila lebih dihormati. Anggrek berbunga ini sangat berguna terutamanya pada pencuci mulut. Aroma vanila juga digunakan dalam industri kosmetik, minyak wangi..

Akar anggrek, misalnya, Bletti Purple, digunakan dalam perubatan. Salap berdasarkan serbuk dari pucuk bawah tanah menyembuhkan luka dengan sempurna. Produk ini popular di Amerika Syarikat, di mana bunga tumbuh..

Penduduk berkulit merah di negara ini menganggap Gudayer juga ubat. Daun orkid ini membantu scrofula. Batangnya digunakan oleh Dendrobium Noble. Kaldu dan pucuk membius dan nada. Ini adalah preskripsi untuk perubatan Cina..

Di Rusia, Kasut itu Biasa, atau, seperti yang disebut juga, Venus. Anggrek mekar pada awal musim panas dan digunakan sebagai pil tidur. Benar, baru-baru ini spesies tersebut disenaraikan dalam Buku Merah. Oleh itu, memetik rumput adalah dilarang.

Dalam sejambak wakil genus dihargai kerana stamina. Membeli anggrek bermaksud menjadi orang yang membuat hadiah dari hati. Bunga potong berdiri dalam pasu lebih lama daripada yang lain.

Umur anggrek yang panjang lebih semula jadi lebih menyerlah. Beberapa spesies mati hanya pada usia 100 tahun. Rumah anggrek juga dapat menggembirakan mata selama beberapa dekad..

Hampir tidak ada batasan untuk ukuran beberapa wakil genus. Terdapat pemandangan yang mencapai panjang 20 meter. Pada tahap ini, pertumbuhan tidak berhenti. Cukup, bunga itu tidak menopang berat dan pecahnya sendiri. Ukuran tunas beberapa anggrek juga luar biasa..

Foto tahun 1991 menunjukkan bunga dengan diameter 122 sentimeter. Benar, putiknya kelihatan seperti meter kerana kelopak yang sedikit bengkok. Dimensi mengingatkan tumbuhan gergasi era masa lalu. By the way, anggrek muncul ketika itu. Bunga pertama berkembang pada zaman Kapur. Jadi, dari genus adalah centenarian dan dari sudut sejarah.

Memandangkan luasnya keluarga, lebih mudah untuk melihat klasifikasi anggrek dalam kumpulan. Terdapat 10. Orkid Bletievaya jarang ditanam di rumah. Sebabnya - kebanyakan genera kumpulan ini gugur, dengan perkembangan berkala.

Ini bermakna bahawa ketika mereka mekar, tanaman akan layu. Yang tinggal hanyalah rimpang, yang mesti disimpan dengan betul sehingga musim tanam berikutnya. Di antara Bletievs, hampir juga tidak ada parasit pada tanaman lain. Wakil kumpulan - anggrek tanah.

Perawatan dan bunga Dendrobium, sebaliknya, mengambil kira sifat parasitnya. Terdapat hampir hanya epifit dalam kumpulan itu. Selebihnya adalah lithophytes, iaitu petroglyphs. Spesies mereka kekal, hijau sepanjang tahun, oleh itu, terdapat di dalam pasu. Orkid penjagaan rumah ini memerlukan penjagaan yang rapi. Untuk sikap hormat, haiwan peliharaan membayar dengan tunas satin yang besar dan tunas hijau terang.

Anggrek Katazetumny dibezakan oleh struktur batangnya. Ia sering dibandingkan dengan lobak merah. Ciri lain adalah pembahagian warna kumpulan menjadi lelaki dan wanita. Yang terakhir ini tidak ketara. Tunas lelaki besar, cerah, hebat. Oleh itu, semasa membeli keratan, perhatikan lantai kilang. Adalah perlu untuk mempertimbangkan musim perkembangan, seperti di anggrek Blethia.

Secara berkala, perkembangan spesies Maxillaria. Antaranya ialah epiphytes dan herba terestrial. Penyebaran anggrek kumpulan dilakukan secara pembahagian, atau dengan keratan. Bunga terutamanya dipotong. Terutama hiasan adalah Lycasts. Genus Maxillaria dan Zygopetalum juga termasuk dalam senarai. Saiz tanaman berkelompok bermula pada 50 sentimeter.

Ramai yang berminat dengan cara merawat orkid Spirantova. Kedai bunga tidak tertarik dengan bunga, tetapi oleh hiasan kehijauan. Genus kumpulan itu disebut berharga. Vena tumbuh-tumbuhan dicat dengan warna emas, perak, kemerahan. Selain itu, daunnya besar dan baldu..

Kumpulan integer terkenal dengan bunganya, lebih tepatnya, jangka hayatnya. Anggrek putih, atau tanaman dengan tunas warna lain, ditutup dengan bunga selama beberapa bulan. Dari hijau terdapat daun berbentuk pisau pembedah. Mereka tidak banyak. Tetapi terdapat banyak tunas. Mereka sering dikumpulkan dalam sikat perbungaan. Penyiraman anggrek kumpulan memerlukan banyak. Tanaman dianggap pasu..

Spesies Cypropedia dikenal pasti sebagai kumpulan yang terpisah. Ini adalah kasut Venus yang sama, tumbuh luas di Rusia. Tsipripedievye mempunyai akar yang tebal dan puber. Pucuk juga ada di villi. Daun disusun dalam lingkaran, atau dilekatkan seperti jubin. Spesies, kumpulan, kebanyakannya liar, dan kebun dan pasu tidak ditanam.

Cara pemindahan orkid Cymbidium ke dalam periuk juga tidak begitu jelas. Di antara wakil kumpulan terdapat banyak raksasa dengan panjang daun 2-2.5 meter. Di rumah hijau dan rumah yang luas, mereka mempunyai pemandangan sepanjang satu meter, tetapi tidak banyak. Bunga Cymbidium dipotong dan dijual dalam kotak hadiah.

Beberapa spesies Epidendrine ditanam di pangsapuri. Dalam kumpulan itu, misalnya, anggrek hitam Catley. Bunga epidendrin adalah warna yang besar dan tidak standard dan yang penting terutama wangi. Jadi, orkid gelap mampu memenuhi sebuah pangsapuri kecil dengan bau kawasan tropika. Hanya sebilangan tunas sahaja sudah cukup.

Kumpulan terakhir ialah Oncidium Orchids. Antaranya terdapat banyak kawasan tinggi. Mereka paling hiasan, oleh itu muncul di rumah. Walau bagaimanapun, unit bertahan. Terlalu rumit untuk dijaga.

Penjagaan Orkid di Rumah

Anggrek Phalaenopsis domestik dan jenis lain memerlukan banyak cahaya sekitar. Beberapa jenis sama sekali menyukai warna. Sinar matahari secara langsung boleh merosakkan semua anggota keluarga.

Pilihan suhu warna berbeza-beza. Orkid Phalaenopsis, misalnya, adalah termofilik. Tanaman terasa baik dalam lingkungan antara 18 hingga 30 darjah. Terdapat jenis suhu sederhana.

Mereka memerlukan suhu 15 hingga 22 Celsius. Bunga yang suka sejuk, biasanya bergunung, tidak boleh menerima lebih dari 22 darjah pada musim panas. Pada musim sejuk, dan suhu sama sekali tidak boleh meningkat di atas 15.

Dari segi penyiraman anggrek tidak bertolak ansur dengan genangan air di dalam periuk. Adalah lebih baik untuk tidak mengisi secara berlebihan daripada mengisi berlebihan, mengimbangi kekurangan kelembapan di tanah dengan pengairan udara. Dalam keadaan seperti itu, warna anggrek gelap akan banyak dan tahan lama. Benar, anda memerlukan air lembut. Hujan sangat sesuai, tetapi cecair dari keran juga dapat dipertahankan.

Bunga harganya mahal, walaupun ada anggrek manik. Tetapi, kebanyakan berminat dengan pilihan potong, atau pot. Kos terakhir dari 800 rubel. Ini adalah tanda harga untuk kecambah kecil yang tidak berbunga. Tumbuhan dewasa dengan tunas berharga dari 1,500 hingga 2,000 rubel. Terdapat sampel untuk 5,000 dan 6,000.

Untuk cawangan yang dipotong di kedai bunga, mereka meminta dari 700 rubel. Tanda harga purata ialah 1.000. Anda boleh berjimat tanpa tunas yang diletakkan di dalam kotak hadiah. Ini berharga 200-350 rubel.

Anggrek

Keluarga orkid. Tumbuhan berbunga hiasan ini dipilih dalam kumpulan khas. Ini adalah keluarga tanaman berbunga terbesar dan tertua. Ia mempunyai lebih dari 40 ribu spesies, dan semakin banyak spesies baru terus dijumpai..

Anggrek adalah tumbuhan herba abadi, pelbagai spesies tumbuh di semua zon iklim, tetapi kebanyakan di negara-negara dengan iklim tropika dan sederhana. Yang paling penting, pelbagai jenis anggrek dijumpai dan dijelaskan di negara-negara Amerika Selatan dan Tengah, serta Asia..

Habitat anggrek sangat berbeza. Banyak spesies tumbuh di hutan tropika pada ketinggian 1000-2500m di atas permukaan laut, di mana kabut dan embun adalah ciri khas. Sebahagiannya tumbuh di dataran, hutan, dan lembah di kawasan terbuka. Banyak spesies anggrek tumbuh di kawasan berbatu atau di savana, di mana musim keringnya panjang.

Habitat anggrek meninggalkan kesan tertentu pada penampilan dan bentuk pertumbuhannya. Sebilangan besar spesies orkid adalah epiphytes atau semi-epiphytes. Mereka tumbuh di pohon, batang dan ranting, di tunggul dan reruntuhan, di celah-celah permukaan berbatu. Akarnya hampir terbuka sepenuhnya dan melakukan banyak fungsi: mereka memegang tanaman di permukaan yang sesuai, menempel pada kulit kayu dan batu, tumbuh "tentakel" (tumbuh ke semua arah) untuk menangkap sampah daun untuk tujuan pemakanan, memerangkap kelembapan dari udara dan hujan, ikut serta dalam proses fotosintesis.

Satu lagi bentuk kehidupan anggrek adalah daratan. Kumpulan orkid ini mempunyai rizom bawah tanah atau umbi yang tumbuh di substrat yang lebih mengingatkan pada bumi biasa. Tetapi tetap berbeza dengan tanah di mana kentang tumbuh, atau, misalnya, pokok kelapa sawit, dengan adanya pecahan besar - kulit kayu, akar, serpihan batu, dengan kata-kata komponen yang menjadikannya sangat longgar, udara dan kelembapan telap, dan beberapa anggrek tanah tumbuh sama sekali bukan di tanah, tetapi di permukaan bumi di atas akar pohon dan akar yang berlumut, di antara sampah daun, yang terdiri dari daun yang gugur, dahan, pertumbuhan lumut, potongan kulit kayu dan batu yang pecah. Dalam kes ini, akar berada di lapisan atas bumi, dan sebahagian rimpang berjalan secara mendatar di permukaan, oleh itu, pada dasarnya (dalam struktur), sistem akar anggrek terestrial tidak berbeza dengan epifit. Dan selalunya orkid terestrial dapat ditanam sebagai epifit.

Anggrek dikelaskan mengikut jenis pertumbuhan tunas.

Ini adalah orkid simpodial dan monopodial. Untuk memahami perbezaannya, mesti dikatakan bahawa anggrek mempunyai titik pertumbuhan yang tinggi - tempat dari mana daun baru berkembang dan tunasnya berterusan. Jadi, anggrek monopodial, sebagai contoh yang paling jelas - phalaenopsis, mempunyai titik pertumbuhan apikal sepanjang hayat, jika anda tidak merosakkannya, anggrek tumbuh dalam satu arah, sementara ia mempunyai batang panjang dan ketumpatan yang berbeza - phalaenopsis sebenarnya mempunyai roset, sangat daun yang ditanam dengan padat, pucuknya pendek, tetapi dalam vanila, sebaliknya, daunnya jarang duduk, dan ia adalah pokok anggur.

Anggrek simpodial mempunyai keanehan - titik pertumbuhan mempunyai jangka hayat tertentu, ia diletakkan secara genetik, setelah mencapai ukuran tertentu, tangkai bunga terbentuk pada akhir pucuk, atau, jika keadaannya tidak cukup baik untuk berbunga, ia hanya mati, sehingga tunas tidak tumbuh lebih lama daripada panjang tertentu. Tetapi di pangkal setiap pucuk adalah titik pertumbuhan baru. Terdapat tunas dan tunas utama dari urutan kedua dan ketiga, dan tanaman ini mempunyai beberapa siklus pengembangan, di mana terdapat peningkatan batang dan daun. Tetapi tidak seperti, katakanlah, oren, yang pertumbuhannya mendatar dan kelihatan seperti pohon, di anggrek simpodial, pertumbuhan batang baru pertama kali mendatar, kemudian batangnya naik. Bahagian mendatar dari pucuk disebut rimpang, dan dalam spesies orkid yang berlainan boleh lebih panjang atau lebih panjang. Bagi sesetengah orang, sangat pendek sehingga hampir tidak dapat dilihat, seperti untuk miltonia, nampaknya daun tumbuh dari satu tempat.

Selain itu, batang anggrek simpodial diubah - mereka mempunyai ketebalan yang menyerupai mentol atau bentuk kembung, bulat atau rata, yang berfungsi untuk mengumpulkan air dan nutrien dan disebut pseudobulbs, tuberidia atau hanya mentol. Perbungaan pada anggrek simpodial boleh berbentuk apikal atau lateral. Wakil anggrek simpodial yang paling biasa: Dendrobium Dendrobium, Oncidium Oncidium, Cattle Cattleya, Lelia Laelia, Bulbophyllum Bulbophyllum, Coelogyne Coelogy, dll..

Orkid di rumah

Anggrek adalah salah satu tanaman yang paling indah di planet ini, dan sangat diinginkan bagi mana-mana orang yang tidak peduli dengan bunga segar..

Tetapi tidak semua anggrek dapat bertahan dalam keadaan dalaman yang normal. Sekiranya sederhana, anggrek mekar akan memenuhi ambang jendela setiap rumah. Tetapi tidak, kami membelinya dan membeli, kerana hanya sedikit yang bertahan, dan anggrek membiak dengan enggan.

Untuk menumbuhkan rumah, anda perlu memilih spesies yang paling bersahaja - kurang kecewa, lebih banyak peluang berjaya.

Sebilangan orang, setelah percubaan yang tidak berjaya, percaya bahawa anggrek tidak dirancang untuk tumbuh di rumah - terlalu sukar untuk mewujudkan iklim mikro yang optimum. Dan tidak kira apa yang mereka katakan mengenai beberapa jenis baru, kononnya disesuaikan dengan premis kediaman, semua ini adalah PR berterusan.

Anggrek adalah dan masih menuntut tanaman. Seseorang tumbuh lebih baik, seseorang lebih teruk - menanam anggrek di rumah, ini adalah cara belajar berenang. Anda tahu, ada kanak-kanak yang masuk ke dalam air, dua pukulan, lihat - sudah berenang! Anak lain dapat diajar untuk waktu yang sangat lama, dan dia tidak pernah belajar atau hanya menggelepar di air cetek seperti anjing...

Anda pasti pernah melihat di suatu tempat di tempat pendaratan terdapat semak busuk yang tumbuh di jisim simen, dengan bangga disebut bumi, memanjang, ditaburkan dengan perisai, tetapi berbunga. Ia boleh menjadi bunga raya, abutilon, hippeastrum nenek, tetapi bukan anggrek. Merawat tanaman ini di rumah memerlukan sedikit kesabaran. Orkid memerlukan substrat khas: super longgar; pergerakan udara lembap yang berterusan, tetapi bukan draf; perbezaan suhu harian 5-10 darjah; penyiraman berkala yang banyak dan pengeringan tanah yang cepat setelahnya.

Kami menggabungkan semua petua penjagaan menjadi satu siri artikel mengenai cara menjaga orkid:

Sebilangan besar anggrek berasal dari kawasan dengan iklim bermusim, di mana perubahan musim hujan dan hujan berlaku dua atau lebih kali dalam setahun. Oleh itu, pelbagai jenis anggrek mempunyai masa rehat yang ketara atau hampir tidak dapat dilihat, di mana tunas bunga diletakkan.

Anggrek yang suka panas memerlukan sedikit penurunan suhu, hingga 15-16 ° C, anggrek yang suka panas - sedikit lebih rendah daripada 13-15 ° C, anggrek yang suka sejuk - hingga 10 ° C. Tetapi bergantung pada keperluan spesies, misalnya.

Orkid - anda perlu tahu: glosari, klasifikasi anggrek, singkatan ringkas untuk spesies dan kacukan, glosari)

Rimpang atau Rimpang - rimpang - tangkapan bawah tanah tumbuhan herba abadi yang lebih tahan lama, serta pokok renek, digunakan untuk pemendapan bahan rizab, pembaharuan dan pembiakan vegetatif. Ia berbeza dari akar dengan adanya daun bersisik, bekas luka dari daun gugur (kadang-kadang sisa keringnya), tunas dan akar adneksal, dan ketiadaan penutup akar.

Epiphytes adalah tanaman yang tidak mempunyai kaitan dengan tanah: mereka terpaku pada batang dan dahan pokok atau tanaman lain. Gunakan kelembapan dan mineral dari pemendakan atmosfera. Sebagai peraturan, mereka mempunyai sistem akar terbuka, kadang-kadang mereka tidak mempunyai akar.

Akar orkid epifit tidak hanya menyerap air dan nutrien, tetapi juga berpartisipasi dalam fotosintesis, jadi periuk dengan lubang diperlukan sehingga beberapa akar dapat keluar dengan bebas atau pot transparan. Selain pasu untuk menanam anggrek, bakul plastik, bakul batang buluh digunakan (mereka halus, dan akar anggrek tidak melekat padanya).
Komponen utama adalah kulit kayu pinus cincang (potongan 0,5-1 cm), serat kelapa, serpihan kelapa, lumut sphagnum, akar pakis (potong 0,5-1 cm), juga untuk beberapa anggrek, anda boleh menggunakan tanah berdaun (daun humus) ).

Sekiranya anda berusaha menanam anggrek dari biji di rumah dan juga dalam keadaan semula jadi - hanya untuk menabur, maka peluang untuk hidup adalah tipis. Tetapi ahli biologi mendapati bahawa jika anda menyemai benih anggrek di persekitaran yang steril, di mana tidak ada sedikit pun rhizoctonia cendawan, tetapi menyediakan nutrien, maka banyak jenis anggrek tumbuh dalam jumlah besar. Dan walaupun anak benih anggrek tumbuh cukup lama, ia berkembang sepenuhnya dalam kira-kira 180-200 hari, dan hanya pada usia 300 hari (biasanya lebih lama dari 400-500 hari, bergantung pada spesies) adakah ia siap untuk dipindahkan ke dalam substrat, penemuan ini memungkinkan kita menyebarkan penanaman anggrek berskala besar di Tabung uji.
Ngomong-ngomong, dengan nama Profesor Lewis Knudson, penyelesaiannya disebut "media budaya Knudson".

Anggrek paling kerap terkena kutu dan thrips. Kutu adalah hama yang paling berbahaya, kerana ada spesies yang sangat mikroskopik sehingga jaring laba-laba hanya dapat dilihat melalui mikroskop. Di luar, tanda centang muncul di daun seperti ini: bintik-bintik perak kecil atau pukulan yang kelihatan seperti tanda sempit kecil. Sekiranya sangat panas, maka dalam tiga hari daunnya akan mendapat warna perak. Di bahagian belakang daun terdapat butiran putih kecil yang kelihatan seperti kelemumur atau debu. Web biasanya hanya dapat dilihat pada peringkat lanjutan..

Perkara yang buruk adalah bahawa kutu lebih suka memakan bahagian atas pucuk, titik pertumbuhan anggrek, bersembunyi di gandar daun, potongan substrat dan cepat mengembangkan ketahanan terhadap agen kimia.

Anggrek, tidak seperti tanaman lain, tidak hidup di bumi biasa (kecuali beberapa daratan), tetapi di substrat tanpa nutrien, yang hanya diperlukan untuk memperbaiki anggrek. Secara semula jadi, mereka mendapat nutrien dari air hujan, yang mengalir ke batang pohon dan membawa garam mineral penting terlarut. Di rumah, anggrek biasanya disenyawakan dengan rendaman dalam larutan nutrien selama 10-15 minit.

Anggrek, seperti yang anda ketahui, dibezakan oleh fakta bahawa mereka memerlukan pembajaan dengan baja hampir sepanjang tahun. Dengan permulaan musim bunga - untuk pertumbuhan yang berjaya, baja nitrogen digunakan. Dalam fasa pembentukan mentol (kira-kira dari pertengahan musim panas), pembajaan dengan baja fosforus digunakan untuk membentuk peduncles. Setelah pembentukan mentol, untuk pematangannya dan pengembangan peduncles, baja potash digunakan.

Tidak lama dahulu, saya memperoleh phalaenopsis, yang mengejutkan saya dengan keengganan hidup di dalam periuk lutsinar. Hakikatnya adalah bahawa akar tanaman ini lebih sensitif terhadap limpahan daripada akar phalaenopsis yang saya perolehi sebelumnya. Kilang ini mula kehilangan akarnya kerana reput.

Hanya ada satu jalan keluar - memasukkannya ke dalam bakul. Kaedah penanaman ini adalah persilangan antara penanaman di periuk plastik dan di blok. Pada keadaan bilik, phalaenopsis saya terlalu basah di dalam periuk, substrat perlahan-lahan kering dan akarnya basah untuk waktu yang lama, hasilnya busuk.

Manual ini sesuai untuk anggrek hygrophilous (seperti paphiopedia, fragpedium, folidota, dll.)

Plastik sangat baik untuk anggrek, kerana periuk seperti itu tidak menyerap garam dari air, selalunya telus, yang membantu memantau keadaan akarnya, tetapi. hodoh. Dan saya mahu menghias rumah saya sendiri bukan hanya dengan keindahan eksotik, tetapi juga dengan apa yang dia tumbuh..

Bukan rahsia lagi bahawa seringkali anda dapat menjumpai anggrek di sebuah kedai bunga di markdown. Ini bermaksud (tidak selalu, tetapi sering) tanaman itu menghabiskan lebih dari sebulan di kedai bunga dalam keadaan limpahan, hipotermia dan kekurangan cahaya matahari yang paling sukar. Akibatnya, ketiadaan akar yang hampir lengkap.

Anggrek berharga langka. Tanah Air Malaysia dan New Guinea, tumbuh di kawasan hutan tropika yang lebih rendah di bawah naungan pokok. Di rumah ia tumbuh dalam keadaan kelembapan tinggi pada sampah daun yang gugur. Orkid adalah kelembapan dan panas (22-29 C). Apabila kering, membuang daun dan kehilangan hiasan.

Sebelum membincangkan secara langsung masalah keratan, saya ingin secara ringkas mendefinisikan "anggrek berharga". Ini adalah sekumpulan anggrek, hiasan dengan daunnya, biasanya mempunyai pelbagai corak dengan urat berkilat, emas berkilauan, perak atau tembaga, pada latar belakang daun beludru yang polos atau berwarna. Walaupun beberapa genera tidak mempunyai corak pada daun, daun baldu ada.

Anggrek miniatur yang luar biasa ini telah lama dikaitkan (ada yang masih disebut) dengan oncidium, kerana bentuk bunga yang sangat mirip dengan pupae dengan rok. Pada beberapa tempoh, anggrek ini dipilih dalam genus mereka sendiri - tolumnia kerana bunga yang lebih sedikit, peduncle yang lebih pendek dan perbezaan lain dari oncidium lain.

Sekilas melihat gambar stangopeia sudah cukup untuk menjatuhkan pesona baginya, untuk menyerah pada keinginan untuk melihat anggrek yang tidak biasa ini dalam koleksinya. Dan penggalian bermula di buku rujukan, di ensiklopedia, di forum, jujur, tidak hanya untuk mengumpulkan maklumat mengenainya, tetapi mencari maklumat mengenai kemungkinan memperoleh bunga yang indah ini.

Pakar membezakan anggrek mengikut warna dan venation daun. Corak urat bergantung pada keadaan di mana orkid hidup dan usia tanaman. Dengan setiap helaian baru, lukisan yang semakin kompleks dibuka. Dalam keadaan semula jadi, anggrek berharga (beraneka ragam) sangat sukar diperhatikan, kerana tumbuh di antara daun dan lumut yang jatuh, di bawah ranting dan akar pokok besar. Anggrek hidup secara simbiosis dengan cendawan endemik (yang memberi mereka perlindungan dengan mengeluarkan beberapa produk fotosintetik dari tumbuh-tumbuhan), yang memungkinkan anggrek hampir gelap, di antara daun dan lumut yang gugur.

Peduncle apical, dengan beberapa bunga bersaiz sederhana. Bunga lebih beraneka warna daripada tanaman kumpulan pertama, dan sering mempunyai tekstur yang lebih padat. Banyak Cattleya adalah tanaman plastik yang cukup, jadi ketika merawatnya, anda tidak perlu berusaha untuk mencipta semula jadi alam semula jadi dengan tepat.

Penting bahawa parameter optimum bukan parameter individu, tetapi kombinasinya. Contohnya, dengan membuat rejim suhu tertentu, anda tidak boleh memilih pencahayaan, kelembapan sewenang-wenangnya. Oleh itu, jika tanaman disimpan terlalu panas pada musim sejuk dalam keadaan cahaya yang rendah, mereka akan habis - pernafasan akan berlaku berbanding fotosintesis. Penyiraman berlebihan yang digabungkan dengan suhu rendah boleh menyebabkan kematian akar.

Anggrek

Orkid di alam semula jadi

Anggrek di alam tumbuh di semua benua kecuali Antartika. Zon iklim sangat beragam, kebanyakan berasal dari kawasan tropika dan subtropik, terdapat banyak spesies dalam iklim sederhana, misalnya, kasut Venus tumbuh di negara-negara Skandinavia dan di wilayah Arkhangelsk.

Jenis spesies terbesar dapat membanggakan Asia Tenggara dan pulau-pulau di kepulauan Melayu.

Bergantung pada tempat pertumbuhan, pelbagai jenis anggrek mempunyai keperluan berbeza untuk tumbuh.

Oleh itu, semasa memilih anggrek, perhatikan dari mana asalnya, atau lebih tepatnya, pada ketinggian di atas permukaan laut tempat bersejarahnya yang tumbuh. Semakin tinggi angka ini, semakin ketara perbezaan suhu harian dan biasanya lebih sejuk.

Sebagai contoh, di hutan tropika rata, pada musim panas, rata-rata, di kawasan + 30 ° С, tidak pernah lebih sejuk + 18 ° С. Di hutan pada ketinggian 2000 m di atas permukaan laut, jauh lebih sejuk - hingga 13-15 darjah.

Keterukan perubahan musim juga sangat penting, jika di tanah air bersejarah mereka anggrek mempunyai penggantian masa kering dan basah, maka di rumah mereka akan memerlukan pematuhan terhadap peraturan ini..

Adalah sangat penting untuk menentukan jenis tanaman yang menjadi anggrek: epiphytic, semi-epiphytic atau terrestrial.

Epifit yang diucapkan - sentiasa tumbuh di atas tanah di batang pokok dan dahan. Mereka harus tumbuh di bakul anyaman, di blok, atau dipasang dengan cara apa pun dengan sistem akar terbuka.

Anggrek tanah tumbuh di tanah di padang rumput dan tumbuh-tumbuhan, akarnya hampir sepenuhnya di tanah, Tetapi mereka mempunyai yang istimewa - sangat longgar, dengan sedikit humus. Periuk biasa disediakan untuk anggrek seperti itu dan tanah dibuat berdasarkan tanah daun atau gambut.

Half-epiphytes - pautan perantaraan - anggrek yang memulakan hidup mereka dengan sistem akar terbuka, tetapi secara beransur-ansur akarnya tumbuh ke tanah.

Di alam, ada anggrek - litofit, hidup di celah-celah batu, dan bukan di atas pokok (sejenis separa epifit).

Oleh itu

Di kebanyakan anggrek, batang mempunyai penebalan atau kembung, yang mungkin kelihatan seperti gelendong, atau pertumbuhan sfera, dll. Mereka mempunyai nama yang lucu - mentol, kemudian mereka kelihatan seperti mentol, tetapi nama botani yang betul adalah tuberidia, atau pseudobulbs (ubi udara).

Pada mentol, terdapat bekalan kelembapan dan nutrien selama tempoh pertumbuhan, sehingga anggrek ini dapat menahan masa pemeliharaan kering yang sangat lama, yang dapat bertahan selama beberapa bulan.

Menariknya, jika mentol tanpa daun tetap ada, ia boleh berbaring selama beberapa bulan dalam keadaan kering, secara beransur-ansur berkerut. Tetapi sebaik sahaja kelembapan tinggi dibuat, tunas pertumbuhan terbangun dan mentol mula tumbuh akar dan tunas baru.

Oleh itu

Daun anggrek mempunyai bentuk yang berbeza untuk spesies yang berlainan atau genera anggrek, strukturnya bergantung pada keadaan persekitaran tertentu. Dalam beberapa spesies mereka tebal, berdaging dan berfungsi untuk menyimpan kelembapan, sementara yang lain nipis, dengan permukaan penyejatan yang besar. Terdapat spesies langka di mana daun dikurangkan menjadi skala kecil..

Ciri anggrek sebagai tanaman monokotilon adalah susunan urat daun yang selari antara satu sama lain, seperti, misalnya, dalam amarilis. Jangka hayat daun ditetapkan secara genetik di setiap spesies dan genus: di beberapa daun hanya ada dalam satu musim tanam, pada yang lain mereka tetap hijau selama 2 atau 3 tahun, yang lain selama bertahun-tahun.

Warna daun juga disebabkan oleh pertalian spesies, sebagai cara untuk menyesuaikan anggrek di persekitaran semula jadi. Daun boleh berwarna hijau muda, hijau tua, mempunyai warna coklat kemerahan atau kemerahan.

Beberapa anggrek terestrial mempunyai penyesuaian lain terhadap keadaan persekitaran, kerana kemampuan untuk membiak adalah pembentukan stolon.

Ciri khas untuk anggrek kasut, seperti Paphiopedilum Paphiopedilum. Stolon adalah pucuk lateral dengan garis pusat memanjang, bawah tanah atau tanah, dengan daun yang kurang berkembang, kasar, seperti misai strawberi.

Oleh itu

Waktu berbunga dari jenis anggrek yang paling indah:

Pada musim bunga: cytrine dan labiate, cymbidium lovianum, dendrobium denziflorum, miltonia vexillaria, odontoglossum (crispum, Rusia, cardatum, maculatum, pescatori), phalaenopsis Schillerian.

Pada musim panas: Cattleya labiate dan dendrobium moshatum, Lelia cripsa dan purpurea, Oncidium incurvum, Tunia alba.

Musim luruh: Cattleya Labiate and Garissoni, dendrobium chrysanthum, Lelia autumnalis, Odontocan, Wanda Cerulea.

Pada musim sejuk: Kalanche Veichi, Cattleya trianei, Celogine Cristata, Cypipedium insigne, Dendrobium Nobile, Lelia Anceps and Albida, Lycaste skinneri and aromatics, Oncidium ornitoringum.

Baja kulit pisang

Rangkaian ini dipercayai secara meluas bahawa baja pisang sangat ajaib, berkesan untuk banyak tanaman berbunga, termasuk berguna untuk anggrek

Tetapi sebaik sahaja mereka tidak memasaknya, dan terutamanya mengikut jenis mash. Saya ingin memberi amaran kepada pencinta orkid dan memberikan resipi baja pisang yang betul:

  • 4 biji pisang
  • 1 sudu gula
  • 1 liter air

Cara menyediakan baja dari kulit pisang: rebus selama kira-kira 20 minit. Biarkan sejuk. Saring melalui dua hingga tiga lapisan kain kasa. Air orkid dengan mencelupkan. Dua minggu sekali, tidak lebih kerap.

Jangan memaksa tumbuk, dan jangan lupa meneran, jika tidak, anggrek anda tidak akan mendapat apa-apa kecuali tempat pembiakan bakteria dan kulat.

Stimulator Pertumbuhan Orkid

Saya akan berkongsi satu resipi hebat yang terbukti dapat merangsang pertumbuhan akar orkid.

Cabang-cabang willow menangis mengandungi hormon pertumbuhan tumbuhan, dari mana kita akan menyediakan tonik:

  • 2 cawan dahan willow atau kulit kayu, potong 4-5 cm,
  • 1 liter air

Kami menggunakan cawangan hanya hidup, dengan kayu hijau, tidak lebih tebal daripada inti dari pen gel. Atau kita mengeluarkan kulit kayu dari dahan hidup tebal.

Isi dahan atau kulit kayu dengan air dan bakar. Didihkan, jangan rebus! Padamkan api dan biarkan semalaman (12-24 jam).

Tiriskan melalui penapis. Kami mendapat tumpuan. Untuk menyediakan penyelesaian kerja, ambil 100 ml infus dalam 1 liter air bersih. Air kaedah mencelupkan selama 10 minit. Jangan gunakan larutan lagi - tuangkan di bawah tanaman dalaman yang lain. Anda boleh menyediakan penyelesaiannya untuk penggunaan masa depan, ia disimpan di dalam peti sejuk selama kira-kira 2 bulan.

Selain merangsang pertumbuhan akar, tonik willow menghalang perkembangan bakteria, kulat dan penyakit virus.

Orkid rumah

Bahkan 15 tahun yang lalu, anggrek dikelilingi oleh lingkaran misteri dan tidak dapat diakses, dan sekarang, berkat penyelidikan dan mempopulerkan hibrida interspesifik dan intraspesifik, tumbuh dan menyebarkan anggrek di rumah telah menjadi kenyataan.

Orkid (Orchidaceae). Penerangan, jenis dan penjagaan anggrek

Nama "Orchid" berasal dari bahasa Yunani. "Ορχυς" ("testis" seseorang atau mamalia lain).

Orchidaceae, atau Orchis, juga Orchid (Orchidaceae) - keluarga terbesar tumbuhan monocotyledonous.

Orchidaceae - sebuah keluarga kuno yang muncul pada era Kapur Akhir.

Anggrek dikenali terutamanya sebagai tanaman hiasan berbunga, adalah tanaman rumah hijau kegemaran. Cattleya, Dendrobium, Phalaenopsis genera sangat popular..

Salah satu orkid Phalaenopsis pertama (Phalaenopsis) ditemui di Pulau Ambon (Moluccas) oleh pelancong Jerman dan naturalis Georg Rumpfius. Nama genus berasal dari bahasa Yunani. phalaina - rama-rama malam, rama-rama, opsis - kesamaan (bunga menyerupai rama-rama dalam bentuk).

Phalaenopsis (Phalaenopsis) adalah keluarga Orchid yang paling tidak bersahaja, dan bagi pemula, disyorkan penanaman anggrek darinya.

Sebelum membeli, periksa tanaman dengan teliti, akarnya harus berwarna hijau, perak, jelas kelihatan melalui periuk (hampir selalu telus), tidak busuk (hitam, apabila ditekan lembut) daunnya berwarna hijau dan lebat, tanpa bintik-bintik.

Spesies orkid

. Acineta superba. Aganisia sianea. Ludisia berubah warna

. Catasetum. Ceratostylis rubra. Coelogyne mooreana

. Disa. Skrip Grammatophyllum. Barkeria

. Lycaste skinneri. Puteri Schlechterara Mikasa. Phalaenopsis schilleriana

Penjagaan Orkid

Suhu. Dia berasa selesa pada siang hari pada suhu +22 hingga + 30 ° С, pada waktu malam tidak lebih rendah dari + 16 ° С. Draf dan panas yang berlebihan berbahaya. Suhu yang lebih sejuk menyumbang kepada pembungaan, lebih panas pada penampilan bayi di peduncle.

Pencahayaan. Suka pencahayaan yang terang. Sekiranya tidak ada cahaya matahari, maka anda boleh menggunakan cahaya buatan (lampu pendarfluor). Jangan sekali-kali meletakkan anggrek di bawah sinar matahari langsung, luka bakar mungkin berlaku..

Menyiram. Anggrek disarankan untuk disiram setiap 4 hari pada musim panas, setiap 7 hari pada musim sejuk dengan air yang disaring, direbus atau diselesaikan, dan 20 minit selepas pengairan, toskan air yang berlebihan. Ingat bahawa limpahan lebih buruk daripada pengisian yang berlebihan, dan jika ragu-ragu air hari ini atau esok, esok lebih baik. Air pengairan tidak boleh mencapai titik pertumbuhan (pusat pertumbuhan daun) untuk mengelakkan kerosakan.

Baja. Semasa berbunga dan tidak berbunga, anggrek membaja dengan cara yang berbeza, dan memilih baja, lihat formula di bahagian belakang, jika fosfor kurang dari nitrogen, maka baja ini sesuai untuk pembalut teratas biasa selama tempoh pertumbuhan, untuk tempoh berbunga (semasa pembentukan peduncle), sangat diinginkan baja dengan kandungan fosforus yang tinggi. Pupuk setiap dua hingga tiga pengairan.

Kelembapan udara. Untuk meningkatkan kelembapan, penyemburan akan membantu. Walau bagaimanapun, kelembapan berlebihan pada suhu rendah pada musim sejuk, dan juga pada malam musim panas, adalah berbahaya, kerana boleh menyebabkan munculnya bintik-bintik pada daun dan pseudobulbs, dan kadang-kadang reput. Atas sebab yang sama, anggrek harus disembur pada waktu pagi, mengudarakan bilik, sehingga pada waktu malam mereka mempunyai waktu untuk mengering. Sangat penting untuk mengingatnya selama tempoh pertumbuhan, untuk mengelakkan kerosakan titik pertumbuhan dan daun muda yang lembut dari tetesan air yang tersisa.

Pindah. Tidak semestinya menanam semula kilang yang baru dibeli.

Dalam keadaan apa-apa jangan pindah ke tanah biasa, anggrek tumbuh di substrat (kulit kayu pinus). Lebih baik melakukan ini hanya apabila tanaman tumbuh dengan kuat atau substrat telah reput sepenuhnya. Anggrek epifit dewasa disyorkan untuk ditanam semula setiap 2-3 tahun. Anggrek tanah, yang kehilangan akarnya semasa dorman, memerlukan pemindahan tahunan. Perkara utama semasa menanam orkid adalah ingat bahawa akarnya lebih rapuh daripada kebanyakan tanaman lain. Sebelum melakukan pemindahan, tanaman perlu dibasahi dengan baik, untuk memudahkan pemisahan akar dari dinding periuk. Sekiranya periuk lama adalah plastik, maka ia akan senang dibuat. Sekiranya anggrek tumbuh di dalam periuk tanah liat, maka anda harus bekerja keras. Akar kemungkinan besar menempel di dinding, dan untuk pemisahannya, anda memerlukan tongkat kayu dan banyak kesabaran. Sekiranya periuk seramik tidak disiram dari dalam, anda mungkin perlu memecahkannya.

Pembiakan. Anggrek dibiakkan oleh "bayi" yang muncul di batang bunga.

Akar bayi dibungkus sphagnum lembap, sambil meninggalkan peluang untuk kering dengan baik, dan kemudian menyemburkan sedikit.

Apabila akar tumbuh 3-4 cm, ia boleh ditanam.

Kesukaran yang mungkin berlaku

Daun lembik (lembik). Sistem akar tanaman rosak. Ia tidak dikenakan rawatan. Daun seperti itu dapat berfungsi secara normal selama 2-4 tahun, kemudian menjadi kuning dan mati.

Ia menjadi gelap (bertukar menjadi kuning) dan daun paling atas jatuh. Kehadiran air yang berpanjangan di teras kilang, paling sering digabungkan dengan kelembapan tinggi, suhu yang cukup rendah dan pencahayaan yang tidak mencukupi. Kawasan yang rosak mesti dibawa ke tisu hijau yang sihat dan dibersihkan, misalnya, ditaburkan dengan serbuk karbon aktif atau kayu manis, dilapisi dengan sulfur, atau dirawat dengan hati-hati dengan daun yodium atau hijau (iodin dan daun hijau dapat mengeringkan bukan saja daerah yang rusak, tetapi juga tisu yang sihat, yang menyebabkan kematian daun yang sihat, mereka mesti digunakan dengan berhati-hati). Anggrek diletakkan di tempat yang sangat terang pada suhu sekurang-kurangnya + 18 ° C dan selama seminggu ia dijaga kering sepenuhnya. Sangat penting untuk memantau keadaan luka dengan berhati-hati dan, pada tanda-tanda sedikit kerosakan, segera segera membasmi kuman.

Jam dari peduncles. Berlaku kerana penyiraman lebat, atau penyemburan (Paphiopedilum orchid tidak boleh disembur). Anda perlu menyesuaikan mod penyiraman.

Titik dan titik telus, hijau atau hanya gelap (hitam atau coklat).

Kerosakan mekanikal (calar) yang disebabkan oleh pelbagai jenis kecederaan yang diterima semasa pengangkutan atau jatuh tanaman. Tidak dikenakan rawatan.

Bincangkan artikel ini di forum

Tags: orkid, orkid care, orchid care, orchids photos, phalaenopsis orchid, phalaenopsis orchids, orchid flowers, orchid flower, orchid flower, orchid how to care, orchids how to care, anggrek dalaman, spesies orkid, spesies orkid, penyebaran orkid, orchid care orkid, orkid rumah, transplantasi orkid, orkid di rumah, bunga anggrek, orkid putih, penanaman anggrek, penyiraman anggrek, orkid di rumah, anggrek di rumah, gambar anggrek, anggrek tumbuhan, anggrek penyakit, anggrek di rumah, bunga dalaman anggrek, foto bunga anggrek, anggrek dan perawatannya, anggrek tanaman dalaman, varieti anggrek, penjagaan anggrek dalaman, jenis orkid, foto spesies anggrek, bunga anggrek dalaman, pembiakan penjagaan anggrek, daun kuning anggrek, daun kuning anggrek, anggrek rumah, penjagaan penanaman orkid, penyiraman orkid phalaenopsis, pemindahan perawatan orkid, spesies orkid, penyiraman orkid, pembiakan orkid, pemindahan orkid, baja anggrek

Laporkan topik Orkid 3, Gred 5

Anggrek adalah tanaman luar biasa yang boleh ditanam di mana sahaja di dunia. Kesukaran hanya boleh timbul di negara-negara utara. Pada masa ini, tumbuh-tumbuhan meluas di kawasan tropika. Anggrek mudah menyesuaikan diri dengan keadaan baru. Contohnya, lianas dengan bantuan antena mereka melekat pada pokok dan bangkit. Bunga menggantung dan memenuhi udara dengan bau yang menyenangkan. Tetapi tidak semua anggrek mempunyai bau yang menyenangkan, kerana di alam semula jadi terdapat banyak spesiesnya.

Yang menarik perhatian ialah penampilan anggrek. Ada yang membandingkannya dengan karya seni, yang lain dengan angsa. Dan orang-orang telah lama mengakar nama - "bunga bangsawan." Bunga anggrek sangat kompleks dan berbeza mengikut spesies. Bunga boleh menyerupai kasut atau binatang betina, ukurannya juga berkisar antara beberapa milimeter hingga 30 sentimeter. Sebilangan besar mempunyai tiga sepal di bahagian atas kelopak, yang kadang-kadang menyatu bersama. Tiga kelopak bawah membentuk bahagian bawah bunga. Kelopak tengah bahagian bawah juga disebut "bibir" dan di sinilah nektar terletak.

Di negara yang berlainan, tanaman ini diberi simbolisme khusus. Sebagai contoh, di China, anggrek adalah simbol awal, musim bunga, ketika mereka mekar sebelum permulaan tahun baru. Oleh Feng Shui anggrek dapat ditanam di semua bilik, kerana ia adalah simbol keharmonian. Orang Eropah menganugerahkan bunga itu dengan ciri-ciri seperti kesempurnaan dan prinsip ketuhanan. Di beberapa negara Amerika Latin, anggrek adalah simbol kebangsaan. Di Rusia, bunga ini juga disukai dan dihormati. Inilah simbol cinta, keselesaan keluarga, kecanggihan dan kebijaksanaan. Anggrek sering dijadikan hadiah untuk orang yang dikasihi (lelaki juga biasanya diberikan).

Perhatian khusus harus diberikan kepada merawat tanaman. Adalah sangat penting bagi anggrek untuk mengatur musim panas yang kekal, dengan kata lain - bilik harus mempunyai cahaya matahari yang cukup (tetapi tidak tahan dengan cahaya matahari langsung). Penyiraman mesti dilakukan dengan berhati-hati, kerana kelembapan berlebihan akan memusnahkan tanaman. Lebih baik menyaring air paip dan biarkan sebentar, barulah anda dapat meletakkan periuk dengan tanaman di dalam air. Sekiranya tanaman tidak berbunga, maka anda perlu memeriksa kebenaran penjagaan. Anggrek tidak memerlukan penjagaan khas, kerana ia tumbuh di kawasan tropika dan tunasnya mekar ketika musim kering.

Nombor opsyen 2

Baru-baru ini, anggrek yang cantik telah popular di kalangan tukang kebun. Bunga yang menakjubkan ini mengagumkan dengan keindahan dan keasliannya. Anggrek tumbuh di semua benua kecuali Antartika sejuk. Perwakilan spesies ini yang paling terang tumbuh di kawasan tropika..

Di alam liar, anggrek boleh tumbuh di tanah atau di pokok. Sebahagian daripadanya adalah pokok anggur. Orkid adalah tanaman tahunan. Mereka boleh dipanggil centenarian. Umur bunga ini boleh mencapai 70 tahun atau lebih..

Sebab populariti anggrek adalah perbungaan yang indah dan asli. Sebilangan bunga menyerupai rama-rama, sementara yang lain menyerupai binatang mewah. Orkid mekar untuk waktu yang sangat lama. Dia menggembirakan mata selama sebulan.

Semasa menanam anggrek, anda perlu tahu bahawa ia tidak bertolak ansur dengan genangan air di dalam periuk. Akar tanaman akan mati dengan kelembapan berlebihan. Pada musim panas, bunga disiram dengan lebih banyak, dan pada musim sejuk, penyiraman berkurang. Dalam beberapa jenis anggrek, tanah di antara pengairan mesti kering sepenuhnya.

Anggrek harus ditanam dalam periuk lutsinar, kerana akar tanaman terlibat dalam fotosintesis. Tanah untuk bunga ini dijual di kedai khusus, tetapi anda boleh menyiapkannya sendiri. Ini memerlukan kulit kayu pinus cincang, lumut sphagnum, arang dan akar pakis yang dipotong menjadi kepingan.

Pada musim panas, suhu di bilik di mana anggrek tumbuh mestilah sama seperti di persekitaran semula jadi tanaman ini. Apabila penjual bunga dapat membuat rejim suhu yang betul, anggrek akan sering mekar dan kelihatan sihat. Pada musim panas, suhu mestilah dari 25 ° C hingga 28 ° C. Pada musim sejuk - lebih rendah: dari 15 ° С hingga 18 ° С. Rejim suhu yang betul dapat dipilih hanya mengetahui semua ciri setiap spesies tumbuhan ini.

Cahaya juga memainkan peranan penting dalam penanaman anggrek. Waktu siang tidak boleh kurang dari 15 jam. Pada musim sejuk, anda boleh menggunakan lampu untuk pencahayaan tambahan.

Tumbuhan mesti diberi makan hanya semasa ia tumbuh. Selepas berbunga, anda perlu berehat pada anggrek. Pakaian khas dijual di kedai..

Sekuntum bunga dipindahkan apabila periuk menjadi sempit.

Gred 5, Gred 3

Anggrek

Topik Mesej Popular

Buruj Orion tertua Orion menyerupai sosok manusia dan dinamakan sebagai pemburu mitologi Yunani, Orion. Setelah mati, Poseidon mengabadikan ingatan anaknya dengan membuat buruj dalam bentuk seorang lelaki gembala.

Kini gunung berapi Klyuchevskaya Sopka adalah salah satu gunung berapi terbesar di benua Eurasia. Gunung berapi itu terletak di Semenanjung Kamchatka. Para saintis menganggarkan bahawa gunung berapi berusia lebih dari 7000 tahun.

Dunia zaman kanak-kanak dalam kehidupan manusia adalah bahagian kehidupan yang menarik dan menarik, jika kita beralih kepada sastera Rusia untuk pengetahuan. Di kalangan penulis kanak-kanak, Vitaliy Valentinovich Bianchi sangat berbangga.

Komuniti lelaki hijau

Ensiklopedia memotong tanaman

Orkid (Orchidáceae)

Keluarga: Orkid

Maklumat ringkas mengenai tanaman potong

Orkid: Huraian Botani

Tumbuhan herba abadi yang tumbuh di tanah, di atas batu atau tanaman lain. Panjang pucuk (tinggi) dari beberapa sentimeter hingga beberapa meter, lianoid pendek bercabang atau panjang. Sebilangan besar spesies mempunyai pseudobulbs - organ untuk menyimpan air dan nutrien. Daunnya utuh, nipis atau berair (menyimpan kelembapan); dari bersisik kecil - hingga besar, dari hijau muda - hingga coklat kemerahan.

Bunga bersendirian atau dikumpulkan dalam perbungaan lebih atau lebih kepingan; dicirikan oleh berbagai macam bentuk dan warna, ukurannya berkisar antara 1 mm hingga ciri umum mereka - kehadiran "bibir" (kelopak yang diubah suai) dan "lajur" (benang sari dan pistil menyatu bersama).

Orkid: penerangan floristik

Anggrek - tumbuhan dengan bentuk pertumbuhan aktif yang memanjang. Merujuk kepada tanaman yang sangat penting. Bunga agung yang boleh menghiasi komposisi apa pun. Warna kelopak yang tidak dapat ditiru dan bentuk kelopak yang indah menjadikan anggrek sebagai salah satu tanaman terbaik yang digunakan dalam floristry.

Anggrek tidak disimpan di dalam peti sejuk. Bunga-bunga yang suka kelembapan ini diletakkan di dalam air di mana disyorkan untuk menambahkan vodka. Sebelum menetapkan, potong pada sudut akut.

Orkid

Anggrek dan seluruh keluarga Orkid yang menjadi miliknya adalah salah satu jenis spesies dan jumlah biomassa yang paling pelbagai. Sekali bunga langka di luar alam liar, yang dianggap sebagai tanda kebijaksanaan, kejantanan, dan kemudian musim gugur, hari ini anda dapat dengan mudah menemukannya di pameran, di pejabat dan di persekitaran rumah yang sederhana.

Hanya pada pandangan pertama, anggrek itu kelihatan sangat rapuh, pemilih dan sukar tumbuh. Sebenarnya, kilang itu mempunyai kemampuan yang baik untuk menyesuaikan diri dengan banyak keadaan persekitaran. Tetapi jika ada keinginan untuk memiliki tanaman yang harum dan indah, ia pasti bernilai mengetahui beberapa rahsia dan menyimpannya.

Penerangan Botani

Anggrek adalah tumbuhan herba abadi. Mereka boleh tumbuh di tumbuh-tumbuhan lain, pokok, menyerupai tanaman menjalar. Terdapat beberapa jenis yang tumbuh di tanah atau batu. Dimensi bahagian atas tanah boleh berbeza dengan ketara. Terdapat spesies yang tidak melebihi beberapa sentimeter, yang lain tumbuh beberapa puluh meter panjang atau tinggi.

Sebilangan besar anggrek mempunyai mentol dan pseudobulbs - penebalan pucuk khas di mana air dan nutrien disimpan. Terima kasih kepada mereka, tanaman ini kurang bergantung pada sistem akar dan kualiti tanah di mana ia tumbuh..

Atas sebab ini, beberapa spesies umumnya hanya mempunyai akar udara yang menerima kelembapan dari kulit pokok atau udara..

Daun anggrek utuh, nipis dan berair. Dalam beberapa spesies, mereka dapat menyimpan kelembapan bersama dengan akarnya.

Bunga bentuk dan strukturnya sederhana, tetapi mempunyai ciri-ciri tersendiri. Anggrek dicirikan oleh adanya "lajur" dan "bibir" dalam semua warna. Setiap tanaman boleh membentuk satu bunga sahaja, serta perbungaan keseluruhan yang terletak di sepanjang panjang tunas.

Keluarga mana

Orkid tergolong dalam keluarga Orchidaceae. Keluarga ini boleh dipanggil "keluarga anggrek." Ini adalah salah satu keluarga terbesar tumbuhan monokotilon, yang diedarkan di semua benua kecuali Antartika..

Pakar percaya bahawa keluarga tumbuhan kuno ini muncul di planet ini pada zaman Kapur Akhir..

Struktur tanaman

Semua Anggrek adalah salah satu wakil flora di bumi yang paling banyak. Kepelbagaian mereka sungguh luar biasa, mereka boleh menjadi semak hanya beberapa sentimeter tinggi atau mencapai ketinggian 35 meter, menjerat pepohonan yang erat seperti menjalar.

Sebilangan besar anggrek yang diketahui boleh dikaitkan dengan beberapa jenis. Epiphytes - tumbuhan yang menjerat tanaman atau dinding lain, cerun, menggunakannya sebagai penyokong.

Spesies kedua yang paling pelbagai adalah orkid terestrial. Mereka adalah tanaman klasik yang tumbuh di tanah dan, secara umum, tidak berbeza dalam ukuran besar.

Kumpulan terkecil adalah lithophytes. Mereka tumbuh terutamanya di kawasan berbatu, dicirikan oleh tahap tidak bersahaja terhadap keadaan luaran dan komposisi tanah berkualiti tinggi.

Perbezaan spesies yang serius dikaitkan dengan tanaman bercabang. Menonjol:

  • Orkid Monopoid.
  • Orkid Simposi.

Dalam kes pertama, anggrek adalah tanaman tegak tegak dengan batang tunggal, yang terbentang dari satu titik pertumbuhan. Pada titik puncak tunas mahkota terbentuk, dari mana daun tumbuh berpasangan setiap tahun, dan tunas generatif diletakkan di antara mereka - kemudian mereka akan menjadi akar udara dan perbungaan.

Varieti yang paling terkenal: Wanda, Erangis, Phalaenopsis, Vanilla.

Anggrek simpodial menarik kerana tunas utamanya menyebar secara mendatar di atas tanah atau beberapa penyokong yang kukuh. Dan titik pertumbuhan, yang mana beberapa diletakkan di atas tunas, memulakan pertumbuhannya ke arah menegak. Pada pucuk menegak terdapat daun, bunga, tunas pekat. Dan pucuk mendatar utama sering kali terletak di bawah permukaan tanah.

Varieti yang paling biasa: Cattleya, Bulbofilum, Oncidium, Encyclia.

Akar

Ciri penentu yang paling penting bagi keluarga Orchidaceae adalah struktur bahagian akar yang unik. Yaitu, beberapa pucuk terletak di udara terbuka, tidak ditaburkan dengan substrat. Bersama bahagian udara anggrek, mereka juga turut serta dalam fotosintesis.

Walaupun akar berfungsi dengan baik fungsi klasik untuk tanaman. Mereka mengumpulkan nutrien, menyerapnya dari tanah (dan, dalam kasus anggrek, juga dari udara) dan memastikan kekokohan anggrek..

Terdapat anggrek (misalnya, Phalaenopsis) yang sama sekali tidak melekat di tanah. Akar udara mereka menyerap kelembapan yang cukup dari udara, dan semua bahan yang diperlukan untuk pertumbuhan dihasilkan melalui fotosintesis.

Daun

Kepelbagaian spesies yang besar memberi kesan kepada perbezaan besar struktur dan fungsi daun di anggrek yang berbeza.

Sebagai contoh, varieti monopoid biasanya mempunyai bilah daun yang lebih besar. Mereka dibentuk pada satu kemenangan, bertentangan dengan satu sama lain. Hanya dua bilah daun yang dapat menghasilkan satu pucuk. Anggrek monopoid menggunakan bilah daun secara tradisional untuk fotosintesis, serta untuk pengumpulan kelembapan dan oksigen di dalamnya. Oleh itu, daunnya besar, strukturnya agak padat.

Anggrek simpodial juga membentuk bilah daun mengikut prinsip satu pucuk - dua daun. Tetapi mereka kecil dalam spesies tersebut dan tidak dapat mengumpulkan bahan berguna dalam diri mereka. Dalam varieti simpodial, mentol terletak di pangkal setiap pucuk - ini adalah penebalan batang utama, di mana pengumpulan air dan mikro, makro sel lain.

Oleh itu, daun anggrek boleh berukuran kecil, besar, dengan struktur rata dan bersisik, nipis, lebat, dan jarak antara pasang daun dalam pelbagai jenis adalah dari beberapa milimeter hingga satu meter atau lebih.

Bunga

Bunga anggrek adalah kualiti utama yang mana tanaman ini digemari, ditanam di rumah atau dijadikan hiasan dalaman.

Bergantung pada jenis tanaman tertentu, bunga boleh bervariasi dari ukuran 1-2 cm atau lebih. Yang terbesar dengan mudah mencapai 20-25 cm.

Dalam semua keadaan, struktur bunga itu sederhana: ia mempunyai simetri pusat yang dapat dibezakan dengan jelas, enam kelopak dipasang pada dua bulatan - tiga di bahagian dalam, tiga di luar. Di bahagian tengah, "bibir" atau labellum menonjol. Bahagian bunga ini, iaitu kelopak bawah, yang hanya terdapat pada keluarga Orchid. Bibirnya berbeza warna bergantung pada jenis anggrek (seperti kelopak juga) dan diperlukan untuk menarik serangga pendebungaan.

Ciri lain dari struktur bunga keluarga Orkid adalah kehadiran "lajur" yang disebut. Inilah benang sari dan alu yang tumbuh bersama.

Bunga diletakkan di antara batang tanaman dan daunnya. Tempoh berbunga standard adalah musim luruh atau musim bunga. Bunga berubah setiap tahun.

Ahli botani hari ini memenuhi syarat dua jenis anggrek. Pada sebilangan, bunga diletakkan satu pada setiap pucuk. Pada yang lain, sikat keseluruhan terbentuk yang secara harfiah merangkumi keseluruhan pucuk.

Pucuk di mana bunga tumbuh, atau lebih tepatnya tangkai bunga, disarankan untuk ditanggalkan pada akhir berbunga.

Buah

Buah-buahan adalah kotak kecil yang terdiri daripada tiga muka. Mereka terbentuk di tempat bunga, salah satu wajahnya adalah "bibir" bunga - kelopak terendah yang menarik serangga.

Apabila matang, kotak itu mula terbuka, beberapa retakan terbentuk di atasnya. Di dalamnya, biji yang sangat kecil matang, yang sangat mengingatkan pada debunga. Ia mudah ditoleransi melalui udara atau air. Telah diketahui bahawa, kerana berat badan mereka yang rendah, biji anggrek dapat dengan mudah menempuh jarak puluhan kilometer sebelum akhirnya berakar.

Salah satu ciri penting keluarga Orchid adalah simbiosis dekat dengan cendawan. Dalam banyak cara, dia menolong mereka berkembang, bukan parasit, tetapi menggunakan batang pohon, lereng gunung untuk menarik tunas ke cahaya, kurang bergantung pada pelekatan ke tanah. Kualiti ini ditunjukkan dalam benih tanaman ini. Benih tidak memiliki endosperma di dalamnya, di mana bekalan zat yang cukup untuk pertumbuhan dipertahankan. Atas sebab ini, Anggrek hanya dapat berakar pada simbiosis dengan kulat mikorizal, yang dapat memberi biji dengan cukup nutrien.

Orkid Tanah Air

Tanah air Orkid dapat dianggap sebagai seluruh dunia, kerana keluarga Orkid diedarkan di semua benua dan kebanyakan kawasan iklim. Tumbuhan tidak hanya terdapat di Antartika..

Jenis spesies terbesar berlaku di lintang tropika dan subtropika. Cukup panas, kelembapan dan cahaya ke kilang. Oleh itu, di Afrika, Asia, Amerika Selatan, spesies, genera dan jenis anggrek paling banyak diperhatikan..

Di alam liar, anggrek juga tumbuh di iklim sederhana. Kepelbagaian di wilayah utara jauh lebih miskin, tetapi sekitar 75 genera dan 900 spesies juga tumbuh di sana (kira-kira 4.5% dari jumlah spesies).

Di wilayah bekas USSR, tidak kurang dari 419 spesies dicatat di persekitaran semula jadi.

Tanda dan takhayul yang berkaitan dengan orkid

  • Anggrek sering dianggap tanaman vampire. Mereka benar-benar menyedut daya hidup dari pemiliknya, berdasarkan kepercayaan yang banyak terhadap kebangsaan yang berbeza. Bahkan doktrin Feng Shui yang terkenal, yang biasanya bercakap baik tentang semua perkara semula jadi, tidak mengesyorkan penggunaan anggrek di rumah.
  • Sebilangan orang percaya bahawa anggrek mempengaruhi lelaki dengan teruk. Khususnya, mereka seolah-olah mengusir lelaki dari rumah tempat mereka tumbuh. Menurut versi lain, anggrek adalah tanaman betina. Oleh itu, ia dapat memberi sensitiviti, kewanitaan kepada lelaki.
  • Anggrek dengan bunga merah atau ungu dipercayai dapat membantu melawan kemalasan..
  • Bunga kuning pada anggrek akan menjadikan anda kaya.
  • Orkid dikenali sebagai pelindung pemiliknya. Dipercayai bahawa bunga itu membantu mengenal pasti orang-orang yang datang ke rumah dengan reka bentuk buruk terhadap pemiliknya.

Varieti Orkid

Untuk florikultur dalaman, seseorang dapat mengklasifikasikan kepelbagaian spesies anggrek kepada 5 kategori besar:

  • Varieti hibrid, tumbuh secara senyap dalam keadaan bilik biasa, dengan dan tanpa pencahayaan.
  • Spesies penyayang panas yang memerlukan simulasi iklim tropika yang panas.
  • Miniatur, jenis hiasan.
  • Varieti untuk pembiakan dalam keadaan rumah hijau.
  • Spesies yang suka sejuk.

Jenis yang paling popular untuk florikultur dalaman adalah:

  1. Phalaenopsis (Phalfenopsis) - anggrek monopoid, dengan sebilangan kecil daun, berserakan dengan bunga hampir sepanjang panjang peduncle. Tumbuhan ini secara praktiknya tidak memerlukan perawatan yang rumit dan hanya dapat memuaskan dengan pencahayaan yang baik, dan penyiraman biasa.
  2. Calante (Calanthe) - pelbagai yang sering dipilih kerana berbunga yang indah dan melimpah. Bentuk dan warna daun mungkin berbeza dengan ketara..
  3. Vanda (Vanda) - membentuk semak yang cantik dan kemas. Menariknya, tanaman dewasa mempunyai banyak dedaunan, yang dilengkapi dengan berbunga yang banyak di bahagian atas peduncle.

Penjagaan tanaman

Anggrek adalah salah satu daripada beberapa bunga dalaman yang dapat menyesuaikan diri dengan keadaan di sekitarnya. Sebaliknya, jenis hibrida, yang mana lebih daripada 250.000 dibiakkan hari ini, biasanya lebih rentan terhadap keadaan rumah hijau, sangat mengingatkan kawasan tropika yang biasa mereka alami.

Anggrek selalu berusaha mendapatkan cahaya. Sinar matahari bagi mereka adalah asas kehidupan normal. Sekiranya cahaya tidak mencukupi, kadang-kadang tanaman tidak berbunga sama sekali.

Tetapi penting untuk diingat bahawa pada musim panas matahari terlalu agresif, jadi tanaman itu perlu dilorek atau dirapikan ke tempat di mana akan ada cahaya yang lebih menyebar, lembut, tetapi tidak sinar matahari langsung.

Tetapi pada musim gugur, musim sejuk dan musim bunga, bunga itu boleh diletakkan di ambang tingkap. Walau bagaimanapun, semasa berbunga, pada musim gugur atau musim bunga, pencahayaan buatan mungkin diperlukan..

Menyiram

Akar udara tumbuhan sangat menyukai kelembapan. Itulah sebabnya spesifikasi penjagaan anggrek melibatkan pencucian tanaman secara berkala di bawah pancuran cahaya dengan air suhu bilik.

Sekiranya anggrek tumbuh di dalam tanah, maka tanah harus lembap. Anda perlu menyiramnya setiap hari pada musim panas dan 1-2 kali seminggu pada musim sejuk. Sekiranya spesies ini hanya mempunyai akar udara, maka bunga semacam itu disimpan di dalam bekas berisi air, yang mesti ditambah jika perlu. Tetapi tidak boleh berlaku genangan air. Khususnya, akar tidak boleh berada di dalam air sepanjang masa, jika tidak, akarnya akan mulai membusuk..

Air untuk tanaman mestilah lembut. Sebaik-baiknya, air hujan yang dikumpulkan atau direbus dan diselesaikan.

Selain itu, anggrek boleh disembur secara berkala, kerana mereka menyukai udara lembap.

Kesimpulannya

Sebagai kesimpulan, kita dapat mengatakan bahawa anggrek adalah perwakilan flora terestrial yang sangat mengejutkan. Tetapi ciri utama mereka jauh dari ini. Anggrek adalah tanaman yang kelihatan agak eksotik dan mekar dengan luar biasa. Oleh kerana itulah kebanyakan tukang kebun pasti menyimpan beberapa jenis anggrek dalam koleksi mereka. Dalam kes ini, rumah hijau rumah hanya menang, dan bunga itu sendiri adalah tambahan organik untuk bahagian dalam bilik.