Cara menghidupkan semula anggrek tanpa akar

Kandungan anggrek di rumah menakutkan tukang kebun pemula kerana takut akan kematian tumbuhan. Dengan kurangnya pengalaman dalam perawatan, sistem akar bunga benar-benar mengalami reput atau mengering. Dan kerana ia memainkan peranan penting dalam kehidupan tumbuhan, kerosakannya secara langsung mempengaruhi keadaan pseudobulbs, daun dan berbunga.

Tetapi anda boleh, walaupun anda kehilangan bilangan akar anggrek maksimum, menanamnya menggunakan beberapa kaedah.

Bagaimana untuk memahami bahawa akar anggrek busuk

Pembusukan akar bawah tanah dan udara adalah penyakit biasa tanaman domestik dengan penjagaan yang tidak betul atau kerosakan oleh serangga berbahaya. Proses ini paling kerap bermula pada musim sejuk, dengan penurunan pada waktu siang dan penurunan suhu.

Sekiranya lesi tidak diabaikan dengan teruk, mereka boleh dirawat. Untuk memahami sama ada bunga itu sakit atau tidak, perlu membezakan antara akar yang sihat dan yang mudah reput. Terdapat beberapa prinsip untuk mengenalinya..

Dengan tanda luaran

Kaedah pertama adalah penentuan dengan penampilan umum dan sentuhan. Akar anggrek yang sihat (kiri) dan berpenyakit (kanan)

Sistem akar anggrek mestilah:

  • konsistensi padat;
  • warna keperakan dalam keadaan normal dan hijau ketika dibasahi (kloroplas, peserta utama dalam fotosintesis, mulai bersinar), pada tanaman lama berwarna kuning atau hanya coklat;
  • licin dan elastik.

Sekiranya proses putrefaktif telah bermula, maka gejala berikut akan muncul:

  • warna gelap, hampir hitam;
  • cecair, lendir;
  • acuan;
  • bau busuk;
  • filormorm.

Kaedah yang berpengalaman

Kehidupan akar ditentukan bukan sahaja oleh tanda-tanda luaran, juga memungkinkan untuk mengeluarkan tanaman dari periuk, merendamnya ke dalam air dan membiarkannya selama 3 jam. Akar yang sihat disuburkan, dapatkan keanjalan dan tepu, jika prosesnya masih lemas dan pucat, maka dijangkiti.

Punca akar orkid reput

  • Kelembapan berlebihan semasa peraturan penyiraman tidak dipatuhi.
  • Lokasi yang salah, kekurangan cahaya.
  • Penyakit kulat yang mempengaruhi sistem akar.
  • Kekurangan bekalan oksigen kerana tanah yang lemah atau pemadatan yang kuat.
  • Luka bakar disebabkan oleh baja berlebihan.

Anggrek mempunyai akar kering: penyebabnya

Kadang-kadang sebaliknya berlaku dan akarnya kering. Sebabnya juga adalah tidak mematuhi peraturan pengairan, tetapi hanya apabila tanaman tidak mempunyai kelembapan yang mencukupi. Sekiranya keadaan tidak diperbetulkan, tangkai bunga akan mulai kering, dan kemudian daunnya.

Pilihan resusitasi orkid

Penting untuk mengesan penyakit pada peringkat awal, dalam hal ini akan lebih mudah untuk menghidupkan semula bunga.

Mula-mula anda perlu menentukan tahap kerosakan. Berdasarkan ini, pilih kaedah menghidupkan semula anggrek.

Bahagian kecil yang rosak

Sekiranya hanya beberapa bahagian akar yang mengalami penyakit dan proses baru terbentuk, kaedah mengubah rejim digunakan:

  • Anggrek dikeluarkan dari periuk, dibebaskan dengan teliti dari tanah dengan mencuci.
  • Kawasan yang terjejas ditentukan, dikeluarkan, dirawat dengan arang atau racun kulat, Kornevin.
  • Berdiri untuk pengeringan, biasanya memerlukan 3 jam.
  • Letakkan tanaman di dalam periuk kecil (6-7 cm) dengan substrat yang terdiri dari lumut dan tanah liat yang diperluas, dan buat keadaan yang berbeza dari penempatan sebelumnya. Mereka meletakkan di tempat yang lebih terang atau memberikan pencahayaan, memperpanjang waktu siang (sekurang-kurangnya 12 jam). Tingkatkan juga suhu suhu (+ 22... + 25 ° C).
  • Melembapkan ketika tanah mengering. Anda boleh melakukan ini dengan merendam bekas dengan tanaman di dalam air selama setengah jam, pastikan lapisan atasnya lembab, tetapi air tidak tetap di dasar.

Kerosakan teruk

Semasa membusuk sebahagian besarnya, kaedah menanam akar anggrek dalam keadaan rumah hijau diterapkan.

Tahap awal pemulihan adalah sama seperti pada kes pertama:

  • Tumbuhan dikeluarkan dari periuk, akar busuk dipotong, dengan berhati-hati. Kawasan yang masih terjejas dapat membatalkan semua usaha, menyebabkan gelombang kerusakan baru.
  • Selepas bahagian tersebut dirawat dengan racun kulat atau arang. Sekiranya acuan dikesan, bunga diletakkan dalam larutan kalium permanganat yang lemah selama 20 minit.
  • Kemudian bunga itu diletakkan di atas kapal khas dengan dasar cembung, air yang ditapis lembut dituangkan di sana sehingga roset daun tidak menyentuhnya, dan bahagian bawahnya direndam di dalamnya. Selalunya sirap gula atau madu ditambahkan ke dalam air, dan tanaman itu sendiri dirawat dengan perangsang pertumbuhan, Kornevin..
  • Selepas 6-7 jam, tanaman dilepaskan dan dikeringkan.
  • Kaedah itu sendiri terdiri dalam mewujudkan ruang tertutup untuk bunga yang sakit, di mana karbon dioksida terkumpul merangsang kloroplas untuk membentuk sel baru. Pada masa yang sama, mereka memberikan suhu yang selesa +25 ° C dan kelembapan berterusan sekurang-kurangnya 70%. Keadaan seperti itu boleh dibuat menggunakan bekas kaca apa pun. Udara rumah hijau secara berkala. Dos disiram.
  • Pastikan anda mengatur anggrek dengan pencahayaan yang baik sekurang-kurangnya 12-14 jam sehari.
  • Sebulan sekali mereka diberi makan baja (Epin, larutan madu).

Syarat revitalisasi anggrek dan tindakan selepas pemulihan

Tempoh pemulihan tanaman boleh berlangsung dari sebulan hingga setahun, walaupun semuanya dilakukan dengan betul.

Masa terbaik untuk menghidupkan semula bunga adalah musim bunga atau musim luruh. Pada musim sejuk, peluang keselamatan jauh lebih sedikit.

Apabila data luaran anggrek bertambah baik, ketika daun menjadi hijau dan akar udara baru mulai tumbuh, mereka berhenti makan dengan baja dan mengurangkan penyiraman.

Pematuhan dengan peraturan penjagaan bukanlah proses yang sangat memakan masa, terutama jika ia adalah anggrek Phalaenopsis yang tidak bersahaja, anda hanya perlu memantau tanaman dengan lebih teliti untuk membuat tindakan pembetulan tepat pada waktunya.

Dachnik mengesyorkan: pertumbuhan akar pada anak-anak anggrek

Kaedah resusitasi dan pertumbuhan akar pada anggrek dapat diterapkan sekiranya lama tidak muncul akar pada anak-anak semasa pembiakan.

Untuk melakukan ini, gunakan kaedah rumah hijau menggunakan sphagnum lumut. Serta berenang di atas busa di atas air.

Menumbuhkan akar anggrek adalah proses yang cukup mudah dan tidak memakan masa, bahkan penanam pemula yang tidak berpengalaman dapat mengatasinya, hanya mematuhi peraturan.

Cara menyelamatkan orkid tanpa daun, tetapi dengan akar?

Anggrek adalah tanaman yang sangat cantik, tetapi pada masa yang sama tanaman yang agak berubah-ubah, yang memerlukan perhatian khusus. Namun, di sebalik semua kekurangan itu, banyak yang menginginkan bunga ini menghiasi rumah mereka, dan oleh itu terlibat dalam penanamannya.

Mengapa anggrek kehilangan daun?

Sering kali anggrek kehilangan daunnya dari masa ke masa. Ini boleh berlaku akibat dari proses semula jadi yang menjadi ciri semua tanaman. Dalam kes ini, daun segera berubah menjadi kuning, dan kemudian kering sepenuhnya..

Dua daun mungkin mati pada masa yang sama, namun, jangan risau. Sesungguhnya, di tempat mereka harus kekal sebahagian besar daun. Di samping itu, terdapat anggrek yang mempunyai kitaran hidup yang tidak lengkap. Pada musim sejuk, daun tanaman ini akan jatuh sepenuhnya, namun sistem akarnya akan sihat. Daun anggrek dapat hidup hingga tiga tahun, dan di beberapa spesies hingga tujuh.

Walau bagaimanapun, kebetulan daun mati akibat perawatan yang tidak betul. Dalam kes ini, anda harus segera bimbang, kerana seluruh tanaman boleh mati sepenuhnya.

Ini berlaku dalam beberapa kes, pertimbangkannya dengan lebih terperinci..

  • Penyakit kulat. Sekiranya tanaman menyerang kulat, akar anggrek pertama kali terjejas, dan hanya selepas itu penyakit itu sudah merebak ke seluruh bunga. Kulat menyumbat semua "kapal" anggrek, sehingga sistem akarnya sepenuhnya diselimuti busuk. Akibatnya, kelembapan atau nutrien tidak dapat masuk ke daun. Sekiranya anda tidak segera menyedari penyakit seperti itu, maka tanaman itu mungkin mati sepenuhnya. Pertama, akarnya terjejas, dan kemudian daunnya jatuh.
  • Pencahayaan yang tidak betul. Akibat memilih keadaan yang salah, tanaman itu segera mulai layu. Pertama, daun menjadi kuning, pudar, dan kemudian jatuh sepenuhnya. Pada masa akan datang, akar juga kehilangan daya hidup mereka.
  • Tidak mematuhi peraturan semasa menyiram. Ramai yang percaya bahawa mana-mana tanaman perlu disiram dengan kerap. Walau bagaimanapun, dalam keadaan anggrek, semuanya mesti dilakukan sebaliknya. Menyiram tanaman hanya setelah tanah kering sepenuhnya. Jika tidak, akarnya akan mulai reput, dan daunnya akan mulai hancur..
  • Tanah yang tidak steril. Sekiranya tanaman berada di dalam periuk untuk waktu yang lama tanpa transplantasi, maka serangga atau mikroorganisma kulat mungkin muncul di dalamnya. Akibatnya, bukan sahaja daun, tetapi juga akarnya dapat terjejas..

Bagaimana untuk menyelamatkannya?

Sekiranya tanaman itu telah kehilangan daun dan akarnya sepenuhnya atau sebahagiannya mulai hilang, maka anggrek perlu segera menghidupkan semula. Anda boleh menghidupkan semula tanaman di rumah, menggunakan kaedah yang berbeza.

Sebagai permulaan, anda boleh meletakkan tanaman layu dalam larutan racun kulat. Ini akan meningkatkan imuniti dengan ketara, serta mengatasi masalah yang timbul..

Anda juga boleh menghidupkan semula anggrek dengan cara lain. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli rumah hijau di kedai khusus atau membuatnya sendiri dari kotak plastik biasa. Ia harus ditutup dengan lumut tanah liat dan sphagnum lumut. Anggrek harus diletakkan di persekitaran ini. Untuk memulihkan tanaman akan memerlukan banyak cahaya, sehingga cukup, anda mesti membeli phytolamp terlebih dahulu. Seterusnya, anda perlu melakukan prosedur berikut:

  • rendam anggrek secara berkala dalam larutan khas;
  • di tempat-tempat di mana daun harus tumbuh, lap batangnya dengan agen perangsang khas.

Persediaan pemulihan mungkin merangkumi vitamin B, yang akan membantu memulihkan sepenuhnya akar anggrek. Ini juga dapat menjadi pengatur pertumbuhan, yang meliputi fitohormon. Sebagai tambahan, baja berasaskan fosforus atau kalium dapat digunakan.

Ada cara lain untuk menghidupkan semula tanaman seperti itu. Untuk melakukan ini, setelah diperiksa, perlu mengeluarkan semua akar yang reput dan kering. Perkara yang sama mesti dilakukan dengan akar dengan bintik-bintik kecil atau titik. Semua manipulasi harus dilakukan dengan alat yang dibasmi kuman. Selepas itu, tempat memotong mesti dirawat dengan racun kulat. Kemudian tanaman mesti dibiarkan kering selama 2-3 jam. Selanjutnya, anggrek dapat dipindahkan ke tanah segar dan dipindahkan ke tempat yang terang. Maka anda perlu membuat syarat yang sesuai, iaitu mematuhi semua peraturan pengairan.

Anda boleh menggunakan kaedah resusitasi lain - mandi air panas. Untuk melakukan ini, anda mesti terlebih dahulu menyiram tanaman dengan air biasa, dan kemudian, secara harfiah setengah jam kemudian, dengan air, suhunya akan mencapai 45 darjah. Resusitasi seperti itu dapat dilakukan tidak lebih dari dua kali sebulan. Selepas itu, biarkan anggrek mengalir selama 12 jam, dan barulah bunga itu boleh diletakkan di tempat yang sama.

Mana-mana pilihan ini akan membantu kilang mengatasi masalah yang timbul, akibatnya ia akan bertahan..

Cara membiak menggunakan akar?

Penyebaran anggrek dapat dilakukan dengan pelbagai cara. Walau bagaimanapun, adalah perlu untuk membiasakan diri dengan asas-asasnya. Anda tidak boleh menggunakan tanaman muda, kerana sukar untuk dipisahkan. Di samping itu, tumbuhan muda mungkin mati. Anda boleh melakukan semuanya dengan betul sama ada dengan peroksida atau dengan larutan kalium permanganat.

Melalui akar

Pemisahan hanya dibenarkan setengah bulan setelah anggrek memudar. Semasa pembahagian, semua akar mesti benar-benar sihat, dan pada setiap bahagian yang terpisah harus terdapat beberapa pseudobulbs (sekurang-kurangnya dua). Semakin banyak daripadanya, semakin berjaya bahagian ini akan berubah, yang bermaksud bahawa kilang itu juga akan dapat berakar dengan lebih cepat.

Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah mengeluarkan anggrek dari periuk dan membersihkannya dari tanah. Untuk melakukan ini, anda boleh menggoyangkan tanaman dengan lembut, dan lebihan substrat akan jatuh dengan sendirinya. Seterusnya, akar anggrek mesti dimasukkan ke dalam air, dipanaskan hingga suhu bilik. Mereka mesti berada di sana selama kira-kira setengah jam. Kemudian, dengan menggunakan pisau yang sangat tajam, potong akarnya, dan kemudian bahagikan anggrek menjadi dua bahagian.

Tempat potong harus ditaburkan dengan kayu manis, atau arang aktif dihancurkan menjadi serbuk. Kemudian tanaman harus dibiarkan selama 2-3 jam, sehingga akarnya sedikit kering. Selepas itu, kedua-dua bahagian yang terpisah dapat ditanam di dalam pasu yang terpisah, dengan tanah yang telah disiapkan. Ia boleh dengan atau tanpa sphagnum lumut.

Setelah menanam semula anggrek, anda perlu mengawasinya dengan teliti. Penyiraman paling baik dilakukan sebagai penyembur.

Kemunculan akar atau daun pertama akan menunjukkan bahawa anggrek telah berakar, dan anda tidak perlu risau lagi..

Proses udara

Anggrek merebak dengan kaedah udara. Sekiranya bunga itu mempunyai banyak akar warna perak yang lapang, maka bunga itu dapat digunakan untuk pembiakan. Untuk tujuan ini, anda perlu memilih akar terkuat yang muncul dan berhati-hati, tanpa memotong batangnya, letakkan lapisan lumut di dalam periuk yang sama. Sebelum ini, lumut mesti dibasahi sedikit. Kemudian, di tulang belakang, sayatan kecil mesti dibuat dan dirawat dengan agen perangsang khas. Di tempat pemotongan, proses harus muncul, di mana dalam sebulan akar kecil akan muncul.

Selepas penampilan mereka, bayi dapat dipotong dari tanaman utama dan ditaburkan dengan kayu manis atau arang. Potongan tidak boleh lebih dari satu sentimeter dari akar utama. Sekarang anda boleh memindahkannya ke dalam periuk terpisah, yang akan menjadi lebih kecil. Untuk menanam sistem akar yang baik dengan cepat di tanaman baru, anda boleh membuat rumah hijau buatan sendiri. Untuk melakukan ini, prosesnya perlu ditutup dengan cawan plastik yang dipotong ke sisi dan mewujudkan kesan rumah hijau.

Lumut mesti dibasahi secara berkala agar anggrek muda dapat tumbuh dan berkembang dengan cepat.

Semua kaedah pemisahan dapat digunakan untuk tanaman yang telah menjadi sesak di dalam periuk.

Langkah pencegahan

Setelah mengkaji sebab-sebab penyakit tumbuhan, adalah mustahak untuk mengembangkan satu siri langkah pencegahan yang seterusnya akan membantu mengelakkan kesilapan lebih lanjut dan mencegahnya muncul lagi. Untuk melakukan ini, ikuti peraturan berikut.

  • Pupuk anggrek hanya dengan sebatian yang dijual di kedai khusus. Adalah mustahak bahawa kepekatan mereka minimum. Selain itu, beberapa bulan pertama untuk membaja tidak digalakkan.
  • Air bunga dengan air bersih. Ia boleh disuling, direbus atau disaring dengan baik..
  • Pastikan anda memantau perubahan tanah, sementara anda perlu membelinya di kedai bunga.
  • Perhatikan keadaan suhu. Suhu tidak boleh lebih rendah daripada 15 darjah dan tidak lebih tinggi daripada 25.
  • Jangan lupa tentang pencahayaan yang betul dan beli lampu yang baik dan kuat yang terpasang di siling atau di ambang tingkap.
  • Kapasiti yang dibeli untuk orkid mestilah sesuai. Maksudnya, ia mesti telus sehingga akarnya terus menerus menerangi.

Oleh itu, beli periuk klasik yang diperbuat daripada tanah liat tebal atau seramik.

Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa untuk mengatasi masalah yang timbul ketika merawat anggrek, anda dapat di rumah. Di samping itu, anda tidak perlu panik dengan segera jika daunnya mulai gugur, kerana ini boleh berlaku dengan cara semula jadi, dan pada anggrek yang berbunga, keadaan ini tidak akan dipaparkan sama sekali. Hanya dalam beberapa bulan, haiwan kesayangan akan menggembirakan rumah tangga dengan bunga dan tunas hijau segar..

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai menghidupkan semula anggrek tanpa daun dan titik pertumbuhan..

Cara menghidupkan semula dan menyelamatkan orkid tanpa akar

Punca Kehilangan Akar

Penyebab umum kehilangan akar adalah limpahan. Sekiranya substrat sentiasa basah, velamen mula membusuk - tisu akar yang lengkap. Kemudian membusuk mempengaruhi akar secara keseluruhan, dan prosesnya boleh menjadi lambat atau hampir seketika. Dalam kes terakhir, tanaman itu benar-benar berantakan: akarnya mati dan gugur, dan hanya beberapa daun yang tinggal berhampiran titik pertumbuhan dari bahagian atas. Terlalu banyak adalah berbahaya dengan kekurangan cahaya, maka anggrek "tertidur" dan tidak menyerap kelembapan.

Sebabnya mungkin sebaliknya - kekurangan kelembapan di saluran air panas dan membunuh akar phalaenopsis. Akhirnya, jangkitan bakteria dan kulat, terlalu keras dan air masin, atau bahkan tumbuhan lama, boleh merosakkan sistem akar. By the way, jika dari ginjal terutama anak-anak muncul, dan bukan peduncles baru, ada baiknya memeriksa kesihatan tanaman dan meninjau keadaan penahanan dan iklim mikro.

Sekiranya akarnya busuk, daunnya menjadi lembap, dan daun dan anak berhenti tumbuh dan penyiraman tidak memberi apa-apa, maka anda perlu mengeluarkan tanaman dari periuk dan memeriksa bahagian bawahnya. Akar hidup teguh dan tegas disentuh. Mereka mungkin berwarna coklat kerana kekurangan cahaya, tetapi ini tidak bermaksud penyakit. Tetapi jika akarnya busuk, ia menjadi berongga, berlendir dan tersebar di bawah jari, sehingga memperlihatkan bentuk benang. Semasa ditekan, air mengalir keluar dari mereka.

Dalam kes ini, mereka tidak lagi dapat diselamatkan - yang tinggal hanyalah memotong semua kawasan yang telah kering, busuk dan jelas terkena nekrosis. Setelah meneruskan pemulihan falaenopsis.

Apa yang diperlukan

Untuk menyelamatkan orkid tanpa akar, pertama sekali anda perlu membersihkan kawasan potong dengan serbuk karbon aktif. Ada yang menggunakan kayu manis. Tidak digalakkan menggunakan sediaan yang mengandungi alkohol - ia hanya akan menjadikannya lebih teruk, kerana ia akan membakar dan mengeringkan, tanaman yang lemah, yang akan menyukarkan penumbuhan akar baru.

Kemudian tanaman perlu dikeringkan selama 2-3 jam, dan kemudian dirawat dengan pengatur pertumbuhan, misalnya, Epin atau Zirkon. Mereka dibiakkan dalam perkadaran 1 tetes per 1 liter air. Sisa sistem akar diletakkan dalam larutan selama 1-2 jam. Air tidak boleh menyentuh daun..

Penting untuk diingat - resusitasi akan berjaya hanya jika phalaenopsis menerima cahaya yang cukup. Dengan kekurangannya, misalnya, pada musim sejuk, perlu juga diterangi dengan phytolamp.

Rawatan berkala daun phalaenopsis dengan asid succinic disyorkan: ini akan membantu tanaman mendapatkan semula kekuatan.

Cara menghidupkan semula

Sekiranya terdapat anak-anak di peduncle phalaenopsis, periksa mereka. Mereka yang berjaya menanam akar udara, menanam. Peduncle itu sendiri disyorkan untuk dipotong. Tetapi lebih baik tidak menyentuh bayi akar - pemisahan itu akan mencederakan tanaman ibu.

Adalah mungkin untuk menghidupkan semula phalaenopsis baik di rumah hijau dan di udara terbuka. Kaedah dipilih berdasarkan keadaan tanaman. Sekiranya hampir semua akarnya reput, lebih baik menggunakan rumah hijau. Sekiranya terdapat keseluruhan akar atau tunggul besar, dan turgor daunnya normal, anda boleh melakukannya tanpanya.

Di rumah hijau

Beli rumah hijau siap pakai atau buat sendiri dari kotak plastik dari bawah kek, sebotol (hanya jika phalaenopsis kecil) dan juga akuarium. Tanah liat yang diperluas harus dituangkan ke dalam bekas, dan sedikit lembap (tidak basah!) Sphagnum lumut harus diletakkan di atasnya. Kami mempunyai phalaenopsis di bahagian atas.

Pencahayaan memberi cukup banyak dan meresap. Suhu yang sesuai dari +22 hingga +25 ° C. Sekiranya lebih rendah, kelembapan yang meningkat tidak akan membantu tanaman tumbuh akar baru, tetapi hanya memprovokasi pertumbuhan acuan. Suhu yang terlalu tinggi akan membakar tanaman dan menyebabkannya menguap kelembapan dan bukannya menyerapnya. Bagaimanapun, pertumbuhan akar akan menjadi perlahan atau mustahil.

Semasa akarnya tumbuh, penting untuk mengudarakan rumah hijau sekali sehari. Sebaiknya lakukan ini pada waktu petang dan malam. Pada musim sejuk, 20 minit penayangan sudah cukup, dan pada musim panas biarkan rumah hijau terbuka hingga pagi.

Periksa secara berkala daun dan bayi yang mengakar di tempat yang bersentuhan dengan lumut. Sebaik sahaja anda melihat kawasan gelap yang dipenuhi air, keringkan phalaenopsis di luar rumah hijau, dan kemudian letakkan kembali dengan sisi lain.

Untuk merangsang pertumbuhan sistem akar, resusitasi harus merangkumi pembalut atas. Mereka dijalankan setiap 10-20 hari. Kandungan nitrogen dalam baja tidak boleh melebihi 14%: pertumbuhan akar disediakan terutamanya oleh fosforus dan kalium. Anggrek yang lemah memerlukan besi. Gunakan chelate besi mikronutrien. Overdosis ubat ini hampir mustahil, dan pemakaian top seperti itu boleh dilakukan setelah 2-3 hari. Gunakan pengatur pertumbuhan sebulan sekali, seperti Epin atau Zircon.

Untuk mengekalkan keanjalan daun, beberapa pakar mengesyorkan menggosoknya dengan larutan gula atau madu (1 sudu kecil. Per 1 liter air). Baja ditambahkan ke dalam air ini - glukosa membantu nutrien untuk menembusi sel. Untuk daun atropik, teknik ini tidak berguna..

Tanpa rumah hijau

Pertumbuhan akar mungkin terjadi di dalam air, hanya perlu tempoh pengeringan. Setiap hari, sisa sistem akar dimasukkan ke dalam air yang disaring hangat selama 3-6 jam, kemudian dikeringkan. Cahaya harus terang, tetapi tidak langsung, suhu - dari +20 hingga +27 ° C. Air tidak boleh menyentuh daun. Untuk mempercepat pertumbuhan akar, tambahkan madu atau gula ke dalam air setiap hari (1 sdt. Hingga 1 liter.). Setiap 2-3 hari sekali, berguna untuk menambahkan besi chelate.

Makan dengan fosforus dan kalium dapat dilakukan sekali setiap 15–20 hari, tidak lebih kerap: dalam dos yang besar mereka akan memprovokasi pertumbuhan peduncles, dan bukan akar. Setiap 2-3 minggu sekali, gunakan Kornevin (1 g per 1 liter air). Kilang tidak boleh berada dalam larutan sedemikian selama lebih dari 6 jam pada satu masa.

Secara teorinya, anggrek dapat tumbuh akar di dalam air tanpa pengeringan, hanya kaedahnya yang sangat tidak boleh dipercayai: hanya 10% tumbuhan yang bertahan, dan kemudian menunjukkan hipersensitiviti terhadap penyiraman, mati sekering.

Penjagaan selanjutnya

Untuk menghidupkan semula anggrek, masa akan diperlukan dari sebulan hingga setahun. Ia bergantung pada jumlah awal akar atau tangkai, keadaan daun dan keadaan umum.

Apabila panjang akar baru mencapai 3-4 cm, anggrek dapat ditransplantasikan ke dalam tanah, yang utama adalah tidak mengambil yang sebelumnya, tetapi yang kecil, tidak lebih dari 8 cm, seperti bayi. Periuk gambut juga sesuai. Adalah lebih baik kerana apabila anggrek tumbuh akar, ia tidak memerlukan transplantasi: masukkan keseluruhan periuk ke dalam bekas dengan substrat.

Setelah dipindahkan ke tanah, penyiraman diperlukan seperti biasa. Agar kilang tidak hangus, ia tetap disokong selama 2–4 ​​minggu.

Selepas beberapa ketika, anggrek akan mula pulih. Mungkin penampilan bayi basal. Adalah tidak diinginkan untuk membuang bayi ini, agar tidak melemahkan tanaman.

Video "Resusitasi anggrek tanpa akar"

Dalam video ini anda akan belajar bagaimana menghidupkan semula anggrek tanpa akar..

Adakah mungkin menghidupkan semula anggrek jika akarnya busuk?

Anggrek dalaman dianggap sukar untuk dijaga dan dijaga hanya kerana banyak penanam pemula mati kerana kehilangan sistem akarnya. Adakah mungkin, dan bagaimana menghidupkan semula anggrek, di mana sebahagian besar akar yang memberi makan bunga busuk atau layu?

Tempoh musim luruh-musim sejuk paling berbahaya bagi orang-orang dari kawasan tropika, di mana praktikalnya tidak ada turun naik musim, suhu, cahaya dan kelembapan. Pada musim panas, anggrek yang tumbuh secara aktif, mekar merasa selesa dalam keadaan semula jadi, dengan mudah bertolak ansur dengan kekurangan pencahayaan, pemanasan dan pelembapan udara tambahan. (Phalaenopsis anggrek - rama-rama bunga)

Tetapi pada musim sejuk gambarnya sudah berubah. Dan tanaman itu memperlambat pertumbuhan, memakan lebih sedikit nutrien dan kelembapan. Apakah sebabnya anggrek mati di rumah, dan bagaimana menyelamatkan bunga yang indah?

Sekiranya penanam tidak bertindak balas tepat pada waktunya terhadap perubahan musim, tidak menyesuaikan perawatan anggrek dan keadaan penahanan, akibatnya dalam bentuk tangisan, akar busuk pasti akan membuat diri mereka merasa.

Cara menyelamatkan anggrek dengan akar busuk?

Memerhatikan bahawa baru-baru ini bunga yang hidup dan sihat menjadi lembap, daunnya kehilangan jus, kering, dan bahkan penyiraman tidak membantu tanaman pulih, penanam harus berhati-hati. Semakin cepat masalah ditemui, semakin mudah untuk menghidupkan anggrek, kerana tanpa akar bunga tidak akan dapat memberi makan dan pasti akan mati.

Sebelum menghidupkan semula anggrek di rumah, anda perlu menilai keadaan dan mengetahui tahap kerosakannya. Lakukan ini dengan pemeriksaan sistem akar dengan teliti:

  • Akar hidup dan sihat sentiasa lebat, dengan permukaan seragam elastik. Semakin muda rimpang, semakin terang warnanya, dan ketika direndam di dalam air atau setelah pengairan yang kuat, mereka kelihatan berubah menjadi hijau.
  • Rimpang lama mempunyai warna kelabu atau coklat. Tetapi selagi mereka menyuburkan roset daun dan batang, akarnya tetap teguh, halus dan kering hingga disentuh..

Melepaskan substrat dan mencuci bahagian bawah tanah tanaman akan menunjukkan gambaran lengkap mengenai lesi. Tanda reput, jangkitan bakteria atau kulat adalah:

  • kegelapan rimpang;
  • kemunculan kawasan yang menangis dan berlendir pada mereka;
  • aliran keluar air dengan menekan akar;
  • bentuk filamen akar yang reput.

Sayangnya, akar busuk tidak lagi dapat diselamatkan, sehingga akarnya dikeluarkan dengan berhati-hati ke tisu yang sihat. Lakukan perkara yang sama dengan rimpang kering. Kehilangan dua atau tiga akar, jika penjagaan yang kompeten diambil untuk tanaman, tidak akan mempengaruhi daya maju.

Tetapi bagaimana jika akar anggrek membusuk, atau kebanyakannya? Adakah mungkin untuk mengembalikan tanaman menjadi sihat atau dengan haiwan hijau harus mengucapkan selamat tinggal?

Setelah membuang kawasan yang bermasalah, bahagian pada bahagian yang tinggal harus dirawat dengan karbon aktif, dihancurkan ke permukaan serbuk atau kayu manis, yang juga mempunyai sifat pembasmi kuman. Apabila akarnya telah kering, berguna untuk membenamkannya dalam larutan racun kulat selama 10-15 minit. Ini akan mengurangkan risiko menjajah tumbuhan yang lemah dengan kulat berbahaya..

Dengan membasmi kuman akar yang tinggal, melindungi tanaman, penting untuk merawat zon pertumbuhan akar masa depan dengan perangsang pertumbuhan. Ini akan menguatkan imuniti anggrek dan mempercepat proses rooting..

Cara menghidupkan semula anggrek: cara yang ada di rumah

Anggrek yang ditinggalkan tanpa akar tidak boleh dibuang. Tanaman tropika, dengan berhati-hati dan sabar, sangat tahan lasak dan cergas. Penanam bunga yang berpengalaman disarankan untuk mempertimbangkan tiga cara revitalisasi:

  • di rumah hijau rumah;
  • tanpa rumah hijau, menggunakan penyiraman dan pengeringan biasa;
  • dengan menanam di substrat biasa.

Sebelum menghidupkan semula anggrek, anda perlu menilai keadaannya dan memilih kaedah yang paling berkesan dan pantas. Sekiranya bunga yang kehilangan kurang dari 60% akarnya dapat dipulihkan kepada kesihatan dalam sebulan, maka anggrek yang benar-benar tanpa sistem akar mungkin memerlukan pemeliharaan dan perawatan khas hingga satu tahun.

Pilihan cara menyelamatkan anggrek tanpa akar bergantung kepada:

  • dari keadaan bunga yang terjejas;
  • mengenai bilangan dan keadaan daun;
  • dari kehadiran primordia kuda yang terbentuk di bahagian bawah roset daun.

Kepentingan yang sangat penting adalah keadaan yang boleh dibuat oleh tukang kebun untuk menghidupkan semula anggrek tanpa akar.

Cara menghidupkan semula anggrek dalam keadaan rumah hijau?

Sekiranya tukang kebun mempunyai rumah hijau tingkap di mana tanaman akan disimpan pada kelembapan tinggi yang stabil dan suhu yang selesa, ada kemungkinan besar untuk menyelamatkan bahkan bunga yang lemah dengan lemah tanpa sistem akar.

Bagaimana cara menghidupkan semula anggrek jika akarnya busuk? Di dalam bekas di mana anda mesti mengaut bunga:

  • tuangkan lapisan nipis tanah liat yang diperluas;
  • di atasnya terdapat lapisan sphagnum yang dikupas dan dikukus dengan teliti.

Substrat dibasahi dengan lembut dan salur keluar daun diletakkan di dalamnya. Sehingga tanaman panjangnya 3-5 cm, bunga harus sentiasa ditutup:

  • pada suhu udara dari 22 hingga 28 ° C;
  • dengan kelembapan udara dalam lingkungan 70-100%;
  • dalam cahaya persekitaran yang terang selama 12-14 jam sehari.

Suhu di bawah 20 dan di atas 33 ° C menghalang pertumbuhan akar, tetapi menyumbang kepada penyebaran flora dan kulat patogen.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anggrek telah membusuk semua akar? Bolehkah pembentukan akar dirangsang? Ya, ini dapat dilakukan dengan bantuan perawatan yang cekap dari outlet daun yang terletak di rumah hijau. Sekiranya perlu, substrat dibasahi sedikit, dan rumah hijau berventilasi. Ini paling baik dilakukan pada waktu malam, yang membantu memenuhi udara dengan karbon dioksida dan menjadikan tunas sistem akar sihat masa depan menjadi lebih cepat..

Kejayaan rooting bergantung pada memerhatikan rejim suhu, menjaga waktu siang yang panjang dan peningkatan kelembapan di apartmen. Semasa anggrek berada di rumah hijau, saluran keluar harus diperiksa secara berkala untuk mengelakkan kemunculan fokus busuk.

Dalam empat daripada lima kes, menggunakan kaedah ini, anda dapat menyelamatkan anggrek tanpa akar, dan tanda-tanda pembentukan sistem akar baru akan kelihatan selepas 10-14 hari. Dan tanaman dengan akar sepanjang 3-4 cm ditanam dalam substrat biasa dan dipindahkan ke keadaan biasa untuk bunga.

Cara menyelamatkan orkid tanpa menggunakan rumah hijau?

Seperti halnya sebelumnya, tanaman berakar pada suhu 20 hingga 27 ° C, di tempat yang dikaburkan oleh sinar matahari langsung. Tetapi bagaimana menghidupkan semula anggrek dalam kes ini, apabila tidak ada rumah hijau atau rumah hijau?

Saluran pra-rawatan diletakkan di dalam kapal kaca yang dalam. Air lembut, rebus atau ditapis dituangkan ke dalamnya setiap hari, pada waktu pagi, sehingga permukaannya hanya menyentuh bahagian bawah sistem akar yang tersisa dan tidak membasahi daun. Dalam bentuk ini, anggrek bertahan sehingga 6 jam. Kemudian air disalirkan, dan bunga dikeringkan hingga keesokan paginya.

Terdapat satu ciri, bagaimana menghidupkan semula anggrek tanpa akar dengan lebih cepat dan lebih berkesan..

Satu sudu teh madu atau sirap gula ditambahkan ke dalam air per liter cecair. Di samping itu, untuk melembapkan substrat atau menyiram semua anggrek yang disusun semula, berguna untuk menggunakan:

  • baja kompleks khusus dalam kepekatan yang sangat rendah;
  • pakaian atas dengan besi;
  • rawatan pengatur pertumbuhan bulanan.

Bagaimana menghidupkan semula anggrek, yang tidak kehilangan semua akarnya, tetapi hanya sebahagian daripadanya? Dalam kes ini, tanaman masih dapat dimakan dengan cara biasa, jadi anda boleh menanam akar yang hilang dengan menanam bunga di dalam periuk dengan diameter 6-8 cm dengan substrat biasa. Pencahayaan selama 12 jam dan suhu 20-25 ° C akan menyebabkan tunas akar mengaktifkan. Pada waktu malam, suhu tidak boleh turun, dan kelembapan dijaga pada tahap tinggi.

Daripada menyiram, pengairan titisan kecil lapisan atas substrat digunakan atau selama setengah jam mereka meletakkan bekas dengan anggrek di dalam dulang dengan sejumlah kecil air. Lembapkan semula tanah hanya setelah kering sepenuhnya. Pertumbuhan akar baru bermula dalam 1-4 minggu.

Sebuah video mengenai cara menyelamatkan anggrek jika akarnya busuk, dan tanaman itu kehilangan keupayaan untuk menerima kelembapan dan pemakanan, akan membantu menjelaskan semua nuansa prosedur yang rumit. Persiapan teori yang teliti tidak akan membuat kesilapan dalam praktik, dan tidak lama lagi bunga kegemaran anda akan menjadi perhiasan koleksi rumah anda. Baca mengenai penyakit orkid!

Cara menyelamatkan anggrek yang mati tanpa akar dan daun

Orkid Phalaenopsis adalah tanaman yang tidak bersahaja, tetapi walaupun demikian, masalah kadang-kadang berlaku semasa proses penanaman. Selalunya, mereka dikaitkan dengan kerosakan sistem akar. Masalah ini amat relevan pada musim luruh-musim sejuk. Pada masa ini, phalaenopsis, yang berasal dari kawasan tropika, mengalami kekurangan pencahayaan dan turun naik suhu. Oleh itu, jika peraturan asas penjagaan tidak dipatuhi, akarnya mulai mati. Cara menyelamatkan anggrek dengan sistem akar busuk akan dijelaskan dengan lebih terperinci di bawah..

Penyebab utama kerosakan akar

Terdapat beberapa penyebab utama reput sistem akar pada phalaenopsis. Berikut adalah yang paling biasa:

  1. Teluk Tanpa akar, anggrek paling kerap kekal sebagai hasil teluk. Kelembapan substrat yang sentiasa tinggi, digabungkan dengan pengudaraan yang lemah, menyumbang kepada reput akar. Untuk mengelakkan ini, tanaman harus disiram hanya selepas pengeringan. Gejala utama teluk adalah layu dan menguning daun dan substrat yang sudah lama kering.
  2. Cahaya rendah. Anggrek juga binasa kerana kekurangan pencahayaan. Tumbuhan memerlukan cahaya untuk proses fotosintesis. Dengan kekurangannya, anggrek mula mengalami masalah yang berkaitan dengan pembentukan sel baru. Akibatnya adalah menghentikan pertumbuhan tanaman, sedangkan akar tidak dapat menyerap kelembapan dan mulai mati.
  3. Hipotermia. Phalaenopsis tanpa akar mungkin kekal disebabkan oleh hipotermia. Menurunkan suhu, terutama di kawasan sistem akar mengganggu proses penyerapan kelembapan dari substrat. Akibatnya, tanaman tersebut mendapat luka bakar yang sejuk dan sel-sel akarnya mati.
  4. Hipotermia akar paling kerap berlaku semasa meletakkan periuk di ambang tingkap yang sejuk. Untuk mengelakkan ini pada musim sejuk, anggrek dipindahkan ke tempat yang lebih panas atau lapisan bahan penebat panas diletakkan di bawah periuk.
  5. Pembakaran kimia. Anda dapat melihat gambaran bagaimana semua akar reput di anggrek walaupun dengan luka bakar kimia yang disebabkan oleh baja yang terlalu pekat. Akar phalaenopsis yang halus sangat sensitif walaupun terdapat overdosis berpakaian atas yang sedikit. Tetapi luka bakar juga boleh berlaku ketika menyiram dengan baja pada substrat kering. Akibatnya adalah kematian akar atau sebahagiannya..
  6. Penyakit Phalaenopsis boleh kekal tanpa daun dan akar kerana penyakit kulat. Kebangkitan mereka biasanya bermula jika anggrek kering dibanjiri. Memberi reaksi kepada tanaman ini terlebih dahulu dengan daun yang lembap, kemudian dengan perkembangan penyakit ini, kematian akarnya bermula.

Penyakit Phalaenopsis Kulat

Gejala utama masalah akar

Adalah mungkin untuk menentukan bahawa phalaenopsis telah mulai membusuk oleh sistem akar dengan tanda-tanda berikut:

  1. Daun menjadi lembut dan berkerut. Turgor mereka tidak pulih walaupun disiram.
  2. Akar udara berubah warna menjadi gelap, kering, atau sebaliknya mulai membusuk.
  3. Kerana kehilangan akar, tanaman tidak dapat bertahan dengan baik di dalam periuk.
  4. Di dinding periuk anda dapat melihat lapisan atau acuan hijau.

Walaupun salah satu daripada tanda-tanda ini ada, keadaan sistem akarnya semestinya patut diperiksa. Pemantauan tepat pada waktunya akan membantu mewujudkan keadaan kilang dan memulakan pemulihan semula. Jadi bagaimana menyelamatkan orkid tanpa akar?

Apa yang perlu dilakukan sekiranya akar orkid phalaenopsis membusuk

Resusitasi orkid phalaenopsis dengan akar yang hilang harus dimulakan dengan mengeluarkan tanaman dari periuk. Setelah mengeluarkan sisa substrat dan pemeriksaan awal, mereka mula memotong bahagian sistem akar yang busuk. Untuk ini, gunting tajam atau pisau tajam adalah yang terbaik. Dalam kes ini, walaupun semua bahagian yang meragukan dan mencurigakan harus dipotong. Bahkan kawasan busuk yang kecil dapat menjadi tempat pembiakan busuk yang berpotensi..

Selepas itu, anggrek yang mati dibasuh dengan sempurna di bawah air mengalir dan dibasmi kuman dengan larutan merah jambu muda kalium permanganat atau racun kulat. Kedai bunga untuk masa yang lama menanam anggrek untuk tujuan ini menggunakan serbuk Fundazole. Mereka membersihkannya dengan semua bahagian dan bahagian tanaman yang rosak. Hanya selepas pra-rawatan tersebut kita dapat memulakan langkah pemulihan lebih lanjut. Jadi, bagaimana menghidupkan semula anggrek dengan akar yang hilang?

Akar Orkid busuk

Cara menghidupkan semula anggrek dengan akar yang hilang

Terdapat beberapa cara untuk memulihkan anggrek dengan akar busuk. Pilihan satu atau yang lain bergantung pada tahap kerosakan pada phalaenopsis dan kemampuan pemiliknya.

Pemulihan di rumah hijau mini

Phalaenopsis dengan 100% akar yang hilang diturunkan semula di rumah hijau. Tahap kelembapan yang berterusan dan suhu optimum secara signifikan meningkatkan kemungkinan bertahan walaupun spesimen yang paling lemah. Jadi, bagaimana menghidupkan semula anggrek di rumah hijau?
Keadaan optimum untuk pemeliharaan anggrek di rumah hijau adalah seperti berikut:

  1. Suhu dari +23 hingga + 28 ° С.
  2. Kelembapan dari 80 hingga 100%.
  3. Pencahayaan intensif 12 jam.

Sebelum meletakkan phalaenopsis tanpa akar di rumah hijau, ia mesti ditanam dengan betul. Untuk melakukan ini, bergantung pada ukuran saluran daun, periuk dipilih. Lapisan saliran dituangkan di bahagian bawahnya, lapisan sphagnum lumut diletakkan di atasnya. Lumut harus dibasuh dan dikukus dengan teliti sebelum digunakan..

Selepas penyediaan, tanah disiram dan tanaman mula menanam. Anggrek yang disimpan akan kekal dalam keadaan ini sehingga ia mengembangkan sistem akar. Sekiranya anda membuangnya lebih awal, maka ia mungkin akan mati.

Pemulihan orkid tanpa akar di rumah hijau juga memerlukan penjagaan yang kompeten. Seperti yang diperlukan, tanaman itu dibasahi dan diudarakan.

Maklumat penting! Penyiaran paling baik dilakukan dalam gelap. Pada masa ini, udara mengandungi lebih banyak karbon dioksida, yang menyumbang kepada pembentukan akar.

Sayangnya, tidak semua tukang kebun berpeluang menghidupkan semula phalaenopsis di rumah hijau. Jadi, bagaimana menyelamatkan orkid busuk dengan cara lain?

Rumah hijau mini untuk anggrek

Cara menyelamatkan orkid tanpa akar di persekitaran air

Pemulihan phalaenopsis yang rosak juga dapat dilakukan di dalam air. Untuk melakukan ini, kilang yang telah dirawat terlebih dahulu diletakkan di dalam bejana telus dengan air yang disaring atau direbus. Parasnya harus sedemikian rupa sehingga bahagian bawah anggrek hanya menyentuh permukaan, tetapi tidak sampai pada batang atau daun.

Anggrek harus berada di atas air selama 6-8 jam sehari. Biasanya pada waktu pagi ia diletakkan di dalam bekas air, dan ditarik keluar dan dikeringkan semalaman. Untuk mempercepat proses pembentukan akar, sebilangan kecil madu atau sirap gula dicampurkan ke dalam air.

Bekas dengan tanaman diletakkan di tempat yang dilindungi dari cahaya matahari langsung dengan suhu udara sekitar 25-27 ° C. Pada suhu di bawah + 20 ° C dan di atas + 30 ° C, pertumbuhan akar berhenti, tetapi persekitaran yang baik diciptakan untuk pengembangan mikroflora patogen. Resusitasi anggrek di dalam air adalah proses yang agak panjang, biasanya memerlukan beberapa minggu.

Tumbuh akar di atas air

Cara menyelamatkan orkid phalaenopsis tanpa daun

Resusitasi orkid tanpa daun agak berbeza dengan pemulihan dengan kehilangan sistem akar. Ini disebabkan oleh spesifik fenomena ini. Selalunya, anggrek tanpa daun kekal sebagai akibat kekalahan penyakit berbahaya seperti fusarium. Untuk menyelamatkan tanaman dalam kes ini, anda perlu bertindak cepat. Kulat patogen menyebar hampir pada kelajuan kilat. Di samping itu, anggrek yang berpenyakit segera terpencil, kerana fusarium cukup menular.

Penyebab penyakit ini adalah pengasinan substrat dan suhu rendah. Tetapi fusarium juga boleh berlaku sekiranya tuan rumah membanjiri kilang. Setelah memasuki tisu tumbuhan, kulat menyumbat sistem vaskular, sehingga menyebabkan kematian daun. Dan dalam beberapa kes, daunnya jatuh hijau, bahkan tidak sempat menghitam. Jadi, bagaimana menghidupkan semula anggrek tanpa daun?

Resusitasi kehilangan daun

Perkara pertama yang harus dilakukan dengan Fusarium adalah memotong semua kawasan yang terjejas ke tisu yang sihat. Anda boleh membezakannya dengan warna hijau. Semasa pemotongan bahagian yang terkena, sebahagian kecil tisu sihat juga harus ditangkap. Mereka masih tidak mempunyai tanda kerosakan luaran, tetapi patogen sudah ada di dalamnya. Seterusnya, tanaman tersebut dirawat dengan larutan fungisida..

Maklumat penting! Untuk resusitasi yang terkena Fusarium, anggrek tidak boleh digunakan sebagai air atau rumah hijau..

Kelembapan tinggi adalah medium yang sangat baik untuk pembiakan patogen. Tumbuhan yang terjejas hanya ditransplantasikan menjadi substrat segar..

Cara pemindahan orkid

Penanaman yang rosak oleh anggrek Fusarium dijalankan dalam substrat yang bersih dan lebih baik steril. Contohnya, vermikulit sangat sesuai untuk tujuan ini. Ini memiliki kemampuan untuk menjaga kelembapan pada tingkat yang optimal, dan juga tidak berfungsi sebagai lingkungan untuk pengembangan patogen.

Pindahkan tanaman hanya selepas penyediaan awal yang dinyatakan di atas. Kemungkinan menghidupkan semula anggrek yang rosak cukup tinggi hanya jika ia mengekalkan tunas pembaharuan, dari mana peduncles atau anak-anak muncul. Dalam kes ini, walaupun tidak mungkin menumbuhkan tanaman dewasa, sekurang-kurangnya mungkin untuk memendam anak-anak yang tumbuh dari ginjal.

Oleh itu, kami belajar mengenai masalah menanam orkid Phalaenopsis dan bagaimana cara menyelamatkannya sekiranya kehilangan akar atau daun. Dalam 90% kes, kilang berjaya dipulihkan. Phalaenopsis cukup gigih dan walaupun terdapat sekurang-kurangnya satu buah pinggang yang layak, mereka semestinya mula tumbuh.

Orkid layu - apa yang perlu dilakukan untuk menyelamatkan

Punca Pengeringan Anggrek

Mungkin ada beberapa. Anggrek sangat berbeza dari segala yang mengelilingi kita sehingga seringkali eksotik tropika hancur oleh cinta dan penjagaan kita. Kami menyiram, memberi makan, meletakkan di bawah sinar matahari, udara... Itulah lakukan betul-betul apa yang dikategorikan secara kontraindikasi oleh anggrek!

Terutama kerap anggrek mengalami penyiraman dan percikan yang berlebihan. Akarnya membusuk kerana kelembapan berlebihan, dan air yang terkumpul di axil daun menyebabkan penyakit kulat.

Dan perosak dengan penyakit tidak tidur.

Terutama akibat bencana meninggalkan fusarium. Dengan penyakit ini, daun mula menguning pada batang, kering dan gugur. Dari anggrek hanya ada tunggul.

Tunggul yang sama tetap ada setelah peremajaan tanaman, akibatnya kepala dikeluarkan dari anggrek - bahagian atas muda dengan 3-4 akar udara dipotong, yang ditanam di dalam bekas baru.

Dengan satu cara atau yang lain, anda mempunyai anggrek, dari mana masih ada satu tunggul dengan satu atau dua daun yang masih hidup. Adakah mungkin untuk menyelamatkan orang kurang upaya ini?

Bagaimana untuk mengetahui sama ada anggrek kering dapat disimpan?

Anggrek yang dikandung oleh alam semula jadi dengan margin keselamatan yang besar. Sekiranya daun rosak atau hilang, maka fungsinya - fotosintesis - sepenuhnya diandaikan oleh akarnya. Oleh itu, anda tidak boleh menanam anggrek di periuk legap atau di tanah!

Sekiranya akarnya membusuk, tetapi sekurang-kurangnya ada beberapa daun, maka tanaman akan mengambil makanan dari udara melalui stomata bilah daun dan mengarahkan daya ke pengembangan akar.

Nota! Sekiranya orang miskin anda mempunyai sekurang-kurangnya satu tulang belakang yang sihat atau satu atau dua daun yang sihat, maka adalah mungkin untuk menyelamatkannya!

Sekiranya, bukannya haiwan peliharaan, anda melihat akar kering dan tunggul pokok, kemungkinan kebangkitan semula anggrek adalah kecil, tetapi ia tetap patut dicuba! Lagipun, anda selalu mempunyai masa untuk membuang tanaman malang itu.

Pemulihan orkid kering

Di mana untuk mula menyelamatkan haiwan kesayangan anda? Pertama sekali, anda perlu memeriksa kilang dengan teliti. Untuk melakukan ini, bebaskan dari substrat.

  • gunting tajam;
  • penyelesaian pembasmian kuman untuk alat pemotong;
  • 3% hidrogen peroksida;
  • karbon aktif yang dihancurkan
  • ubat antivirus dan antivirus (foundationazole, fitosporin);
  • vitalizer (secara optimum - HB-101);
  • Vitamin B;
  • pengatur pertumbuhan atau agen pembentuk akar.

Akar

Rasakan setiap akarnya. Sekiranya, apabila ditekan dari proses akar, cairan dilepaskan atau lapisan velamin dengan mudah berpisah, memaparkan tali - ini adalah akar mati, ia mesti dikeluarkan dengan kejam ke tisu yang sihat. Gunakan alat pembasmi kuman yang tajam yang tidak meremas atau memotong jangkitan..

Jangan buang akar kering pada peringkat ini. Mungkin hidup masih menghangatkan diri mereka.

Selepas itu, anda perlu merendam tanaman selama 1 jam dalam air suam (35 darjah), di mana sebarang vitalizer dilarutkan (saya mengambil HB-101, pada kadar 4 tetes per 1 liter air).

Akar yang kering tetapi masih hidup akan menjadi elastik dan berubah warna dari kelabu menjadi hijau.

Keluarkan tanaman dari cecair, keringkan selama 20-30 minit dan periksa akarnya semula. Akar mati akan berubah menjadi hijau, tetapi di dalamnya, bukannya substrat elastik, akan ada jisim seperti jeli yang akan memerah ketika ditekan. Mereka mesti dikeluarkan.!

Penting! Walaupun tanamannya mempunyai sedikit akar, mustahil untuk menyelamatkan tanaman yang busuk. Mereka tidak akan pulih, dan apabila diletakkan di dalam substrat, mereka akan reput dan berfungsi sebagai punca kerosakan kulat pada keseluruhan tanaman.

Semua kawasan busuk dikeluarkan ke tisu yang sihat. Rawat titik potong dengan hidrogen peroksida dan taburkan dengan arang hancur (anda boleh menggunakan kayu manis).

Batang

Selalunya kerana pengairan yang tidak betul, titik pertumbuhan membusuk, dan reput hitam ini merebak di sepanjang batang. Adalah perlu untuk mengalihkan semua kawasan yang terjejas ke kawasan yang sihat. Periksa dengan teliti semua sisik, rami dari daun yang jatuh dan potong tangkai bunga. Di sana dapat menyembunyikan perosak dan koloni kulat patogen.

Buang semua zarah mati dengan berhati-hati. Semburkan batang dan daun dengan larutan HB-101. Selepas itu, rawat seluruh bahagian udara orkid dengan foundationazole atau fitosporin.

Daun

Adalah perlu untuk mengeluarkan semua atau sebahagian, ke tisu yang sihat, semua bilah daun yang terkena. Pembuangan lembaran yang sakit dilakukan secara lembut seperti berikut:

  • daunnya terkoyak hingga ke tangkai;
  • bahagian dibiakkan dalam arah yang berbeza sehingga terpisah dari batang.

Sekiranya hanya kawasan yang dijangkiti atau mati terputus di risalah, maka titik potong juga dirawat dengan hidrogen peroksida dan ditaburkan dengan arang (kayu manis).

Mendarat

Lebih baik membuang substrat lama atau membasmi kuman dengan larutan kalium permanganat. Untuk menanam tanaman yang sakit, pilihlah kulit kayu dan arang batu yang paling banyak dan memerlukan banyak air. Lebih baik tidak menggunakan lumut dan serat kelapa pada tahap ini, kerana untuk tanaman yang lemah ini sangat sukar untuk memilih rejim penyiraman.

Substrat dibasahi dan dibiarkan kering sedikit. Setelah merendam dalam larutan orkid dalam larutan vitalizer, anggrek dikeringkan selama 2-3 jam, bergantung pada suhu udara.

Selepas itu, mereka menanamnya di dalam bekas dengan sejumlah besar lubang saliran dan mengisinya dengan substrat sehingga udara sebanyak mungkin berada di akar. Substrat dalam tempoh ini diperlukan terutamanya untuk memastikan bahawa anggrek disimpan di dalam bekas.

Menyiram

Ciri orkid adalah interaksi akar dan daunnya. Kelembapan terkumpul di akar (atau lebih tepatnya, di velamine), dan daun memberikan isyarat untuk memajukannya ke atas. Sekiranya tidak ada daun, maka sistem akar tidak akan menerima isyarat seperti itu. Kelembapan kekal di akar dan mereka membusuk..

Penting! Sekiranya anggrek hanya mempunyai tunggul pokok tanpa daun, jangan menyiramnya!

Dalam kes ini, anda sedikit boleh menyemburkan substrat dan tunggul dari pistol penyembur.

Sekiranya reanimash mempunyai daun, penyiraman dilakukan secara menunjuk, ke akar, mengikuti warnanya: jika berwarna abu-abu perak, maka mereka disiram dari botol semburan, jarum suntik tanpa jarum atau jarum suntik.

Berpakaian atas

Ingat! Tumbuhan dengan akar, tetapi tanpa daun (atau dengan daun tunggal) tidak dirawat dengan akar atau ubat pembentuk akar lain.

Akar akan berkembang, menyimpan air dan nutrien, dan tidak ada tempat untuk memindahkan simpanan ini.

Tetapi koktel vitamin terdiri daripada:

  • Vitamin B (1 ampul setiap 1 liter air);
  • asid succinic (1 tablet dalam 1 liter air);
  • glukosa (1 sudu kecil gula pasir per 1 liter air).

Dengan koktel ini, anda perlu menyemburkan akarnya sebulan sekali, dan lap daunnya sebulan sekali, jika ada.

2 bulan sekali, irigasi tetes akar dengan baja kalium-fosforus harus dilakukan dalam dos yang dikurangkan sebanyak 2 kali dibandingkan dengan petunjuk yang disarankan.

Sebulan selepas menanam rami, anda boleh menyiram tanaman dengan baja mikro dengan besi chelate.

Apa yang akan datang?

Selepas 2-3 minggu, ginjal yang tidur harus bangun di atas rami, dari mana anak-anak kemudian akan muncul. Sekiranya ini tidak berlaku, semasa akarnya masih hidup, maka anda boleh mengatur tempoh kering anggrek. Faktanya ialah, secara semula jadi, kanak-kanak di anggrek hanya muncul semasa musim kemarau..

Goncangkan anggrek anda - berhenti menyiram selama 7 hingga 10 hari. Ini membantu "pesakit" saya! Di bawah skala kering tuberkel muncul, dari mana bayi kecil cantik dibentuk.

Penjagaan Bayi

Sekiranya bayi telah terbentuk di permukaan lateral batang, maka lumut sphagnum lembap harus diletakkan di bawahnya untuk merangsang pembentukan akar udara. Sebaiknya semburkan lumut dengan larutan akar.

Bayi boleh menjadi akar. Dalam kes ini, anda perlu menggerakkan substrat dengan teliti dan mengganti serpihan besar dengan yang lebih kecil. Penting untuk memberi bayi anda peluang untuk berkembang di udara.

Pada tahap ini, sedikit baja nitrogen dapat ditambahkan ke dalam koktail vitamin, untuk pengembangan daun pada anak.

Rooting bayi

Sebaik sahaja bayi mempunyai akar sepanjang 4-5 cm, ia ditanam di dalam bekas yang berasingan. Orkhovods menyebutnya sebagai "hospital bersalin" - ia adalah bekas lutsinar kecil di mana mereka meletakkan di atas botol plastik tanpa penutup. Di dalam botol, suhu dan kelembapan tetap dijaga, yang menyumbang kepada pertumbuhan semula akar bayi dengan cepat.

Dengan penjagaan yang betul, bayi akan berubah menjadi anggrek muda dalam setahun, siap untuk menyenangkan penyelamatnya dengan berbunga panjang.

Kesimpulannya

Jangan pernah putus asa, walaupun anggrek anda dalam keadaan buruk. Sudah tentu, anda mesti berusaha menghidupkannya kembali, tetapi sangat mungkin, ada keinginan.

Dan anda perlu melakukan perkara berikut:

  1. Keluarkan semua kawasan akar, batang dan daun yang terkena, busuk dan kering.
  2. Buang semua bahagian dengan hidrogen peroksida..
  3. Rawat tanaman dengan larutan vitalizer.
  4. Tanam di dalam bekas dengan substrat yang besar.
  5. Jangan sekali-kali membanjiri kilang..
  6. Untuk memberi makan dengan vitamin kumpulan B, glukosa, besi chelate, baja kalium fosforus.
  7. Masukkan bayi yang muncul di dalam bekas yang berasingan.

Dan bergembiralah dan berbangga bahawa kami berjaya menyelamatkan bunga yang indah. Saya pasti bahawa anggrek yang anda hidupkan semula akan menjadi kegemaran anda! Kejayaan dan kesabaran!