Pemindahan orkid setelah berbunga di rumah

Ramai pencinta bunga sering tertarik dengan soalan: Apa yang perlu dilakukan agar pemindahan orkid betul. Bersamaan dengan ini, timbul persoalan berikut: Tetapi secara umum, adakah diperlukan ?

Pengalaman mengenai pemeliharaan bunga yang indah ini ada, kerana ia adalah salah satu tanaman dalaman yang paling indah. Di kedai, harganya mahal. Di antara rakan-rakan saya, anak-anak dewasa memberikan orkid mekar bersama periuk untuk ibu mereka.

Telah diketahui bahawa tanah air tanaman tersebut adalah kawasan tropika dan subtropik. Oleh itu, memandangkan ini, mereka ditanam di negara lain, pertama di rumah hijau. Dan kemudian, mula membawa keadaan hidup di rumah lebih dekat dengan parameter iklim asli.

Pemindahan selepas anggrek berbunga memerlukan pematuhan terhadap pencahayaan, suhu, kelembapan tanah dan udara. Sekiranya anda mencuba, anda boleh mewujudkan keadaan seperti itu di rumah anda.

Memindahkan orkid ke dalam periuk baru

Selalunya, mereka memikirkan pemindahan yang betul walaupun segera membeli bunga mekar di kedai. Cuma tidak tahu mahu melakukannya atau tidak.

Dan hanya selepas berbunga, adakah pemahaman bahawa transplantasi diperlukan.

Banyak jenis anggrek yang menyakitkan untuk dipindahkan, kerana akarnya yang rapuh mudah putus. Dan anda perlu melakukan ini dengan sangat berhati-hati dan pada waktu tertentu. Terbaik pada akhir tempoh tidak aktif.

Ini ditentukan oleh pembengkakan awal tunas pertumbuhan dan percabangan akar tahun lalu. Oleh kerana sistem akar, sebagai peraturan, terletak berhampiran permukaan substrat, beberapa akar semestinya melampaui pot. Oleh itu, penampilan akar lateral selalu kelihatan.

Petua yang tumbuh secara aktif adalah hijau terang atau merah jambu..

Semua ini adalah semula jadi, kerana percabangan akar lama memberikan penambahan kehilangan air. Kehilangan air tidak dapat dielakkan dalam tempoh tidak aktif..

Semasa pemindahan, beberapa akar selalu hilang dan ini tidak dapat dielakkan. Tetapi untuk tanaman itu tidak kritikal. Kerana sistem akar kemudian dipulihkan dengan cepat kerana pembentukan akar baru dan pertumbuhan baru.

Sekiranya masa terlewat dan pertumbuhan muda sudah terbentuk sendiri, maka transplantasi ditangguhkan dengan sebaik-baiknya. Kerana akar sendiri telah berakar pada substrat.

Dan jika anda masih memutuskan untuk memindahkannya ke dalam periuk baru, maka lakukanlah dengan sangat berhati-hati. Oleh kerana kehilangan akar muda secara praktikal tidak dapat diganti.

Biarkan akar tanaman yang sihat dalam larutan kalium permanganat yang lemah atau larutan furatsilin yang lemah selama 2 minit. Kemudian keluarkan dan letakkan di atas meja untuk mengeringkan akar dan hirisan selama 2 jam.

Masukkan substrat yang sudah siap di dalam periuk dan turunkan tanaman dengan akarnya. Kemudian tuangkan pada bahagian atas substrat yang sama dari kulit kayu untuk memperbaiki bunga agar stabil.

Kemudian masukkan lumut yang dibeli di kedai bunga dari atas. 5 hari pertama anda tidak perlu menyiram, tetapi hanya semburkan daun dengan air. Lumut itu sendiri mesti disembur semasa mengering..

Cara memindahkan orkid ke dalam periuk lain di rumah

Sehari sebelum pemindahan, bunga itu ditumpahkan dengan teliti. Ini memudahkan pemisahan akar yang melekat pada pinggan. Kemudian keluarkan tanaman dengan berhati-hati dari periuk atau bakul.

Sekiranya akarnya tersekat, maka ia tidak ditarik atau terkoyak, tetapi dipisahkan dengan teliti dari pinggan dengan pisau atau jari yang tumpul.

Setelah semua akar dikeluarkan dari periuk, ia diperiksa dengan teliti. Kemudian, dengan pisau atau alat pemotong, semua akar dan mentol yang mati dan reput dipisahkan.

Tempat luka ditaburkan dengan serbuk arang atau belerang muda untuk melindungi anggrek daripada jangkitan dari substrat.

Sekiranya tanaman telah tumbuh dengan banyak, maka ketika menanamnya dibahagikan kepada beberapa bahagian. Kemudian setiap bahagian dimasukkan ke dalam mangkuk yang berasingan.

Sekiranya pemindahan tidak betul, akibatnya akan mempengaruhi sekurang-kurangnya 2 tahun. Kerana bukan sahaja tunas tahun semasa, tetapi juga pertumbuhan yang menyusul akan kehilangan akarnya. Dan hanya pada kenaikan seterusnya, ini akan mempengaruhi tahap yang lebih rendah.

Sekiranya pemindahan orkid dilakukan tepat pada waktunya dan betul, maka bunga itu secara praktikal tidak ketinggalan dalam pertumbuhan dan mekar pada tahun pertama.

Kilang itu sendiri mesti sentiasa dipasang dengan kuat pada substrat.

Untuk melakukan ini, anggrek dengan mentol tinggi diikat pada pasak. Pasak itu mesti dipasang dengan betul di dalam periuk atau bakul.

Sekiranya bunga tidak tinggi, maka tertarik dengan wayar yang melewati bahagian bawah bakul atau melalui lubang saliran periuk. Sehingga pangkal bunga pada sebarang pergerakan tetap di satu tempat, iaitu, tidak jatuh.

Sekiranya anggrek ditanam dengan betul, maka ia tidak akan jatuh dari koma substrat, walaupun periuk jatuh dari ketinggian kecil. Lekapan yang ketat diperlukan agar akar muda dan rapuh dapat menembus dengan selamat ke dalam substrat.

Kemudian bunga di dalam pasu tidak akan pecah apabila periuk bergetar dan tanaman itu bergetar.

Periuk orkid mana yang lebih baik untuk dipilih

Untuk menanam bunga, gunakan pelbagai jenis hidangan. Contohnya, periuk plastik dan seramik, bakul dan juga jaring.

Kami sekarang berminat menanam di dalam pasu, kerana ini adalah hidangan yang paling biasa.

Pot Orkid Seramik

Kelebihan periuk tanah liat (seramik) diketahui oleh semua orang - harga murah dan kemampuannya. Mereka tidak terlalu panas di bawah sinar matahari dan menahan air dengan baik. Namun, berdiri di ambang tingkap, mereka menguap kelembapan melalui dinding. Oleh itu, pada musim sejuk, di ambang tingkap, suhu substrat menurun dengan ketara, yang menyebabkan hipotermia akar.

Dalam periuk seramik, mereka ditanam ketika transplantasi anggrek melibatkan pengembangan peduncle secara langsung dari bunga. Dan, ketika peduncles melewati substrat (stangopei), maka mereka tidak menanam di dalam pasu seperti itu.

Selalunya, hidangan seperti itu digunakan untuk tanaman yang memerlukan kelembapan substrat yang seragam sepanjang tahun. Contohnya, untuk kasut.

Periuk seramik sangat sesuai untuk anggrek yang besar dan cepat tumbuh seperti cymbidium. Mereka memerlukan substrat nutrien dan penghidratan yang berterusan dan banyak sepanjang tempoh pertumbuhan..

Sekiranya periuk seramik kecil, maka mereka tumbuh tanaman delenki dan muda.

Kelemahannya ialah akarnya melekat pada dinding pinggan mangkuk seramik. Untuk mengelakkan ini, filem plastik diletakkan di bahagian dalam periuk. Hati-hati, kerana pada masa itu tanaman sangat mudah diisi.

Pot Orkid Plastik

Baru-baru ini, dalam penanaman tanaman, pasu plastik semakin mula muncul. Mereka dengan lubang di dinding dan tanpa lubang.

Penampilan periuk lebih menarik. Dan di dinding mereka tidak membentuk garis-garis garam yang mengendap akibat penyejatan air dari dinding periuk seramik.

Dan yang paling penting, akar tanaman praktikal tidak melekat pada plastik.

Dan aliran air substrat dalam piring plastik dapat dicegah dengan menggerudi beberapa lubang dengan diameter 5-8 mm di bahagian bawah dan di dinding.

Sekarang periuk plastik dengan lubang di bahagian bawah dan dinding boleh dibeli siap pakai.

Terdapat banyak jenis periuk plastik. Hanya yang paling biasa ditunjukkan di sini..

Video mengenai cara memindahkan orkid setelah berbunga

Dan kesimpulannya adalah bahawa hanya anggrek yang terpaku pada substrat, setelah menanam atau melakukan pemindahan, cepat mengakar dan mengembangkan sistem akar yang baik.

Kami memindahkan orkid dengan betul

Orkid adalah salah satu bunga dalaman yang paling indah dan popular. Di mana-mana bilik, anda boleh mewujudkan keadaan yang selesa untuk kehidupan, pembiakan dan pengembangan anggrek. Cukup untuk melakukan usaha mengatur mod pencahayaan, penyiraman dan pengudaraan yang betul. Di samping itu, bunga yang halus memerlukan pertukaran pot dan tanah dari semasa ke semasa..

Mengapa perlu memindahkan orkid

Pemindahan orkid, terutamanya sejurus selepas pemerolehan, tetap menjadi salah satu langkah terpenting untuk merawatnya. Unsur kayu besar dari substrat di mana bunga tumbuh mungkin mengandungi acuan, spora penyakit kulat, virus dan parasit.

Penjual kedai bunga yang berhati-hati merawat substrat dengan penyelesaian khas untuk menghilangkan kemungkinan perosak dan patogen, tetapi tidak semua orang melakukannya.

Penggunaan substrat yang dijangkiti spora kulat membawa akibat yang menyedihkan.

Sekiranya kedai bunga sudah mempunyai anggrek lain, maka yang baru diperoleh dengan tanah yang belum diproses boleh menyebabkan penyakit pada seluruh kumpulan bunga. Untuk menghilangkan kemungkinan akibatnya, tanaman baru mesti diasingkan dari yang lain selama satu bulan atau hingga akhir fasa berbunga aktif. Dalam kes ini, anda perlu memantau keadaan substrat setiap hari. Sekiranya dapat mengesan tanda-tanda peluruhan, jamur, perubahan warna dan struktur daun, parasit dan produk metaboliknya, langkah-langkah terapi dan pencegahan harus segera diambil. Salah satu ukuran tersebut adalah pemindahan, yang melibatkan pembasmian kuman dan penggantian substrat..

Di samping itu, terdapat sejumlah keadaan dan tanda-tanda tertentu yang menandakan perlunya penempatan semula anggrek:

  • setelah pembelian kilang itu, 1-2 tahun telah berlalu;
  • sistem akarnya dikekang kuat oleh dinding periuk dan mendorong tanaman keluar;
  • substrat mengekalkan kelembapan untuk masa yang lama dan mempunyai tanda-tanda penguraian, reput;
  • bunga itu terkena penyakit atau perosak dan memerlukan resusitasi.

Di samping itu, tanaman yang berumur lebih dari dua tahun memerlukan pemindahan setiap 2-3 tahun.

Apa yang anda perlukan untuk mempersiapkan penempatan semula bunga

Sebaiknya tanam tanaman pada musim bunga: pada masa ini pada tahun inilah masa dorman bermula di anggrek. Sekiranya bunga yang baru diambil perlu dipindahkan, lebih baik menunggu sehingga pudar. Mustahil untuk memindahkan orkid dalam tempoh berbunga.

Kehancuran substrat koma selalu memberi tekanan kepada bunga. Kadang-kadang lebih baik menanam tanaman dengan sisa tanah lama, mengisi ruang kosong periuk dengan substrat segar.

Benjolan akar perlu dibersihkan dari substrat dengan sangat berhati-hati

Untuk proses penempatan semula yang berjaya, anda memerlukan alat dan bahan berikut:

  • periuk lutsinar baru dengan diameter yang lebih besar, sebelumnya dibasmi kuman dengan air mendidih atau larutan kalium permanganat;
  • pisau atau pemangkas kebun yang tajam;
  • substrat yang disediakan (dibasmi kuman dan dikeringkan);
  • tanah liat yang diperluas atau kerikil kecil untuk saliran;
  • tongkat khas yang diperbuat daripada bahan semula jadi (buluh, serpihan pinus) untuk memperbaiki batang kayu;
  • karbon aktif untuk memproses tapak pemotongan akar;
  • penyelesaian racun serangga untuk merawat akar yang terkena parasit.

Pemilihan periuk

Secara semula jadi, akar anggrek mendapat cahaya yang cukup, perlu untuk pertumbuhan dan perkembangan normal. Oleh itu, dalam keadaan bilik, periuk harus memberi pencahayaan. Anda perlu menanam anggrek di dalam bekas yang akan membiarkan cahaya yang mencukupi. Sebagai tambahan, bahagian bawahnya harus mengandungi sejumlah besar lubang saliran agar air tidak bertakung di dalam substrat. Periuk plastik lutsinar khas dijual untuk memenuhi keperluan ini..

Pot orkid mestilah telus atau lut dan mengandungi banyak lubang

Pot bunga khas untuk bekas biasa untuk anggrek juga mendapat populariti. Mereka berfungsi sebagai periuk kedua reka bentuk yang lebih estetik dan pada masa yang sama berfungsi untuk mengumpulkan kelembapan berlebihan dari substrat.

Pelekat seperti itu kelihatan cantik secara estetik di bahagian dalam pelbagai gaya.

Baru-baru ini, penyelesaian moden telah muncul untuk memberi sistem cahaya cahaya dan kemasukan udara segar dan menghilangkan kelembapan berlebihan. Ini adalah pasu yang dibuat dalam bentuk pagar yang kerap mengelilingi substrat dan sistem akar bunga. Penyelesaian seperti itu secara maksimum menghampiri keadaan tanaman.

Periuk seperti itu membawa keadaan orkid lebih dekat dengan semula jadi

Dalam ukuran, periuk harus melebihi jumlah bola sistem akar tanaman hanya 1-2 cm. Anggrek suka berkerumun. Substrat yang berlebihan akan menyebabkan pengumpulan kelembapan berlebihan, yang penuh dengan pembentukan penyakit jamur dan kulat, serta peningkatan risiko pengaktifan proses membusuk. Kadang-kadang anggrek melepaskan akar individu di luar periuk, ini adalah perkara biasa.

Beberapa akar di luar periuk - normal untuk anggrek

Penyediaan substrat

Tanah biasa tidak akan sesuai sebagai tanah untuk tanaman ini. Sistem akar anggrek memerlukan penyiaran dan kebebasan di angkasa. Oleh itu, periuk diisi dengan zarah kulit kayu, kerepek, ranting yang cukup besar.

Substrat berdasarkan kulit kayu pinus, arang dan lumut sangat sesuai untuk anggrek

Substrat siap boleh dibeli di kedai. Walau bagaimanapun, persiapannya tidak sukar. Ia terdiri daripada komponen berikut:

  • kulit pokok (pinus atau larch), dihancurkan hingga ukuran 1-1,5 cm;
  • zarah arang;
  • tanah liat yang diperluas;
  • lumut sphagnum;
  • ranting kecil (pilihan).

Sebelum digunakan, kulit kayu mesti direbus dalam bekas besar selama 5 minit dan dibiarkan sejuk sepenuhnya. Selepas itu, ia dikeringkan pada suhu bilik. Proses ini memakan masa sehari..

Slivers, kepingan kulit kayu, tanah liat yang diperluas, arang, cawangan kecil - semua yang diperlukan untuk substrat

Penting! Sekiranya substrat lama tidak dijangkiti patogen atau parasit, disyorkan untuk menambahkan sejumlah kecil ke yang baru. Ini akan membantu mengekalkan komposisi biokimia tanah..

Cara persediaan untuk memindahkan orkid itu sendiri

Proses transplantasi terdiri daripada beberapa peringkat berturut-turut:

    Pertama sekali, anda perlu mengeluarkan benjolan substrat dengan hati-hati dengan sistem akar orkid dari periuk. Tarik daun tidak perlu. Lebih baik membalikkan anggrek, memperbaiki pangkal bunga di tangan anda, dan mengetatkan periuk secara beransur-ansur. Lebih kerap daripada itu, benjolan itu sendiri dibebaskan dengan beratnya sendiri. Sekiranya kaedah ini tidak berjaya, lebih baik memotong periuk lama dan membebaskan tanaman.

Semasa mengeluarkan bunga, anda perlu memegangnya dengan teliti di pangkal

Substrat lama harus dikeluarkan sepenuhnya.

Bilas akar anda dengan selesa dengan kepala pancuran

Pemeriksaan menyeluruh harus menunjukkan semua akar yang tidak sihat

Semua akar yang reput dan kering mesti dibuang.

Akar Orkid yang Sihat berwarna Hijau

Menanam tanaman di periuk baru

Proses menanam anggrek yang disediakan dengan cara ini dalam bekas baru memerlukan beberapa langkah.

  1. Lapisan saliran 2-2,5 cm (tanah liat yang diperluas atau batu yang dihancurkan) dituangkan ke dalam periuk yang dibasmi kuman.
  2. Sedikit substrat baru ditambahkan di atas longkang..
  3. Anggrek diletakkan di dalam periuk, akarnya diedarkan secara merata ke seluruh isi bekas. Pangkal tanaman mestilah 1-1.5 cm di bawah pinggir periuk.
  4. Sokongan untuk tangkai bunga harus dipasang pada tahap ini, sebelum substrat tertidur, sehingga akar tidak terluka secara tidak sengaja. Ia harus terletak berdekatan dengan pangkal bunga..

Sokongan dipasang sebelum substrat baru dituangkan.

Substrat dituangkan dengan ketat, tetapi tidak diketatkan

Penting bahawa anggrek dipasang oleh substrat di semua sisi dan tidak jatuh ke satu sisi. Dianjurkan untuk meninggalkan beberapa akar di permukaan untuk memperbaiki proses fotosintesis..

Video: pemindahan orkid

Penjagaan Transplantasi

Setelah mentransplantasikan anggrek, perlu mewujudkan keadaan yang baik sehingga ia berakar secepat mungkin dalam substrat yang dikemas kini. Baginya, pencahayaan, kelembapan, suhu adalah penting.

Dalam sebulan setelah prosedur penempatan semula, tidak digalakkan memberi makan kilang.

Penyiraman dan kelembapan

Sekiranya fasa persediaan memakan masa lebih dari 2 jam, maka anggrek dapat disiram segera setelah penempatan semula, sehingga akar akan mengekalkan tahap kelembapan yang diperlukan. Sekiranya penyediaannya lebih cepat, maka penyiraman pertama harus dilakukan dalam 3-4 hari, bergantung pada kelembapan di dalam bilik.

Proses menyiram anggrek tidak seperti pada tanaman dalaman biasa. Substrat harus cukup tepu dengan kelembapan, dan untuk ini lebih baik meletakkan pot bunga di dalam bekas dengan air suam dan diamkan selama kira-kira 15 minit. Namun, selepas ini, air mesti disalirkan sepenuhnya. Kelembapan berlebihan yang berterusan menyebabkan reput akar.

Mencelupkan periuk dengan anggrek di dalam air adalah kaedah terbaik untuk menyiram

Anda perlu menggunakan air yang disucikan, ini akan membantu mengekalkan tahap keasidan substrat yang normal - pH 5.5-6.5.

Orkid memerlukan tahap kelembapan udara yang cukup tinggi (60-90%). Sekiranya udara di dalam bilik kering, maka semburkan secara berkala dengan pistol penyembur. Prosedur ini juga menyumbang kepada sedikit pelembapan tanah dan menyegarkan tanaman..

Penyemburan dengan air menyegarkan dan melembapkan tanaman di antara pengairan

Dalam kes ini, anda perlu memastikan bahawa air tidak terkumpul di axil daun. Ini akan menyebabkan penyakit busuk dan kulat..

Kelembapan berlebihan menyebabkan pangkal busuk.

Untuk mengatasi masalah kekeringan udara yang berlebihan, pemasangan alat pelembap udara di ruangan di mana anggrek berada akan membantu. Di samping itu, kaedah yang lebih berpatutan dapat digunakan: sebagai contoh, menggantung bahan tenunan basah pada pemanasan radiator.

Suhu dan pencahayaan

Turun naik suhu normal yang besar memudaratkan fungsi normal anggrek. Perubahan maksimum suhu udara harian di dalam bilik di mana bunga berada tidak boleh melebihi 5-7 darjah. Anggrek suka panas, tetapi tidak panas: suhu yang selesa bagi mereka adalah dari +20 hingga +25 ° C. Penyejukan hingga + 12... + 15 ° C mengancam terlalu banyak tanaman.

Anggrek disimpan dengan baik di bilik yang terang, namun cahaya matahari langsung tidak boleh dikecualikan. Sesuai adalah susunan bunga di tingkap yang menghadap ke timur. Pada waktu musim panas, sangat berguna untuk melindungi tanaman dari sinar matahari langsung dengan meredupkan tingkap dengan kertas, kerajang atau kain ringan. Tirai juga dapat mengatasi tugas ini dengan sempurna..

Anda boleh menyesuaikan intensiti cahaya matahari dengan bantuan tirai

Adakah jenis orkid itu penting

Secara amnya, keluarga anggrek mempunyai keadaan hidup yang serupa di alam. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa di beberapa anggrek, sistem akar terlibat dalam fotosintesis, jadi mereka memerlukan periuk lutsinar. Untuk spesies yang akarnya tidak memerlukan cahaya, misalnya, untuk Dendrobiums, anda boleh mengambil bekas plastik atau seramik legap.

Dendrobium tidak memerlukan periuk lutsinar

Spesies yang paling biasa untuk penanaman rumah adalah Phalaenopsis, kerana ia mempunyai pelbagai warna yang kaya. Semua Phalaenopsis ditransplantasikan secara sama rata dan memerlukan langkah penjagaan yang sama. Mereka memerlukan pembungkusan yang telus.

Phalaenopsis - salah satu jenis anggrek dalaman yang paling popular

Pengecualian dari peraturan umum adalah anggrek yang tumbuh tanpa substrat, misalnya, spesies Wanda. Tumbuhan seperti itu menerima nutrien dan kelembapan langsung dari udara. Mereka tidak memerlukan pemindahan.

Anggrek yang tumbuh tanpa substrat tidak memerlukan transplantasi

Cara menanam pucuk anggrek

Keperluan sedemikian timbul apabila daun berpasangan dengan tunas akar muncul di peduncle (anak-anak).

Tumbuhan baru yang terbentuk di peduncle siap dipisahkan

Semasa menjalankan proses, seseorang harus dipandu oleh peraturan berikut:

  1. Sebelum anda memotongnya dari tanaman induk, anda perlu membiarkannya tumbuh.
  2. Apabila akarnya mencapai 3-4 cm panjang, bayi dapat dipisahkan. Untuk melakukan ini, potong batang pokok induk pada sentimeter pada setiap sisi lampiran.

Bayi itu diambil dari tanaman induk bersama dengan bahagian peduncle

Tidak lebih dari satu pucuk harus ditanam dalam satu periuk.

Tanaman anggrek muda yang dipisahkan akan menyenangkan tuan rumah dengan berbunga

Cara menyusun orkid dengan indah selepas pemindahan

Orkid itu sendiri sudah menjadi elemen dalaman yang indah, menggabungkan estetika, kecerahan, minimalis dan keindahan. Periuk yang direka dengan indah akan melengkapkan rancangan ini. Untuk pendaftaran, kedua-dua bahan semula jadi dan buatan.

Senarai bahan hiasan yang boleh digunakan:

  • lumut, pelbagai unsur kayu;
  • coaster terang buatan di bawah periuk dengan orkid;
  • coaster buatan sendiri yang diperbuat daripada bahan semula jadi (kayu, batu);
  • kapal seramik dan tanah liat;
  • pendakap dengan unsur kayu untuk menggantung tanaman;
  • pengisi sintetik terang;

Galeri foto: contoh hiasan orkid di kawasan pedalaman

Memindahkan anggrek ke dalam periuk baru memang mudah. Prosedurnya cukup mudah, mengetahui beberapa nuansa, bahkan seorang pemula dapat menerapkannya. Tertakluk pada kekerapan pemindahan, perhatian terhadap langkah-langkah pemulihan dan petua penjagaan, epifit cantik ini akan merasa yakin dan menggembirakan anda dengan keindahannya yang unik untuk jangka masa panjang.

Cara memindahkan orkid ke tempat baru

Setiap penanam harus mempunyai pengetahuan tentang cara menanam tanaman. Orkid, seperti tanaman dalaman lain, secara berkala perlu dipindahkan. Prosedur ini diperlukan untuk pertumbuhan bunga yang sihat. Artikel tersebut akan memfokuskan kepada cara memindahkan orkid dengan betul.

Bilakah saya memerlukan pemindahan?

Untuk menjaga kesihatan tanaman, anda perlu mengetahui mengenai ciri-ciri pemindahannya.

Terdapat tanda-tanda di mana mereka menentukan keperluan menukar periuk di rumah:

  • Alga dan lumut terbentuk di dinding periuk. Ini membuktikan pengumpulan tanah, pengudaraan yang lemah. Sekiranya tidak ada yang dilakukan, akar akan reput kerana kelembapan yang tinggi.
  • Sistem akar menempati seluruh pot. Ia dilihat dengan baik dalam periuk lutsinar. Dalam kes ini, anda perlu memindahkan bunga ke dalam bekas yang lebih besar.

Orkid sesuai dengan bahagian dalam mana-mana

  • Kerosakan pada sistem root. Akar yang sihat mempunyai warna kehijauan. Apabila akar hitam, kering atau berkulat kelihatan melalui periuk, perlu dilakukan pemindahan orkid.
  • Sekiranya serangga, perosak dijumpai di substrat.
  • Setelah menyiram, dedaunan tetap lembap, turgor tidak pulih. Mula-mula anda perlu memeriksa akarnya, dan kemudian meneruskan pemindahan.
  • Orkid berputar dengan bebas, bergerak di dalam bekas yang ditanam.

Penting! Akar udara di luar tangki pendaratan tidak perlu dikeluarkan.

Akar udara di luar periuk - fenomena biasa yang tidak memerlukan pemindahan

Berapa kerap untuk memindahkan orkid

Proses pemindahan ke dalam bekas baru, penggantian substrat menyebabkan tekanan kepada tanaman. Ini boleh menyebabkan penyakit dan menangguhkan pertumbuhan akar untuk sementara waktu. Oleh itu, tidak digalakkan untuk sering memindahkan orkid, cukup 1 kali dalam 2-3 tahun.

Sekiranya tanaman tidak memerlukan pemindahan segera, maka lebih baik melakukan ini pada musim bunga, dengan permulaan fasa pertumbuhan aktif. Selama beberapa tahun pertumbuhan tanaman, proses berikut berlaku:

  • Substrat mula terurai, oleh itu, kehilangan nafas sebelumnya, lumut mula muncul..
  • Akar di bahagian tengah merosot kerana kelembapan tinggi, kekurangan udara. Akar mulai tumbuh dari lubang saliran, penampilan umum dan hiasan semakin merosot.
  • Akar yang tumbuh dari batang mengalami kering, terutama pada musim sejuk.

Cara memilih periuk dan tanah

Semasa memilih pot bunga baru untuk anggrek, anda mesti terlebih dahulu mengambil kira keperluan sistem akar bunga. Di kedai-kedai anda boleh menemui periuk yang berbeza..

Periuk terbaik dianggap telus. Mereka boleh mempunyai pelbagai warna. Dalam bekas seperti itu, akarnya dapat dilihat dengan jelas, mempunyai cahaya yang cukup, mereka tidak tumbuh ke dinding periuk.

Pasu tembikar atau pot bunga sangat sesuai untuk ambang tingkap yang terkena cahaya matahari..

Pot dalam bentuk tongkat atau jaring tidak sesuai untuk tumbuh di rumah. Substrat di dalamnya akan kering kerana kekurangan kelembapan. Mereka mungkin sesuai untuk tumbuh di rumah hijau dengan kelembapan tinggi..

Pot dalam bentuk tongkat boleh dijadikan elemen reka bentuk.

Semasa memilih periuk harus dipandu oleh petua berikut:

  • Pot mesti mempunyai lubang saliran di mana kelembapan berlebihan akan keluar dan udara akan mengalir. Sekiranya terdapat sedikit daripadanya, anda perlu membuat yang lain sendiri.
  • Semasa memuatkan semula bunga, diameter periuk baru mestilah 1-2 cm lebih besar.
  • Periuk yang terlalu besar tidak diperlukan, kerana setelah memeriksa dan mengeluarkan akar yang tidak sesuai, periuk sebelumnya mungkin muncul. Di samping itu, sejumlah besar substrat mengering lebih lama.

Nota! Dalam periuk telus, anggrek tidak boleh berdiri di bawah cahaya matahari langsung. Jika tidak, kesan rumah hijau dibuat, tanah menjadi panas, akarnya mati, alga muncul.

Anggrek, terutamanya phalaenopsis, tidak akan dapat bertahan hidup di bumi sederhana, ia memerlukan substrat khas. Sedia boleh dibeli di kedai bunga. Ia terdiri daripada dua jenis:

  • Untuk orkid epiphytic. Ini berisi potongan akar pakis, kulit kayu pinus, gabus anggur yang dipotong-potong, lumut, arang oak atau birch.
  • Campuran untuk menanam anggrek boleh disediakan dengan tangan anda sendiri. Proses ini agak menyusahkan dan memerlukan pelaksanaan langkah demi langkah dari semua tindakan sesuai dengan arahan.

Pembasmian kuman tanah

Dengan penyediaan tanah sendiri, perlu diingat bahawa dia perlu menjalani prosedur pembasmian kuman. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan:

  • Ketuhar. Dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 200 darjah, letakkan campuran selama 20 minit.
  • Pembeku. Campuran tanah mesti disimpan di dalam peti sejuk selama 24 jam..

Penyediaan Transplantasi

Bagaimana cara memindahkan orkid ke dalam bekas baru? Untuk memindahkannya, anda mesti bersiap sedia untuk melakukan pemindahan. Ini akan mengurangkan kemungkinan kesan negatif yang berpotensi..

Sebelum prosedur, anda perlu menyediakan inventori dan item berikut:

  • periuk baru dengan lubang saliran;
  • saliran;
  • tanah khas;
  • Zelenka atau yodium, untuk rawatan kawasan akar yang rosak;
  • alkohol untuk pemprosesan antiseptik alat dan bekas;
  • memotong gunting untuk menghilangkan akar yang tidak dapat digunakan;
  • kepingan busa polistirena atau corak wain keseluruhan berguna untuk penetapan anggrek yang boleh dipercayai di dalam periuk.

Dengan bantuan gunting, akar mati dipotong, ditaburkan dengan abu

Selepas peringkat pertama, anda boleh meneruskan penyediaan bunga itu sendiri. Prosedur ini merangkumi langkah-langkah berikut:

  • Dapatkan orkid dari periuk. Untuk melakukan ini, ia mesti disiram dengan banyak dan dibiarkan selama beberapa lama sehingga akarnya tertinggal di belakang dinding periuk. Mungkin menguli dinding periuk dan mengetuk tapak tangan yang lemah di bahagian bawah akan cukup. Sekiranya selepas manipulasi ini tanaman tidak dapat dicapai, anda boleh memotong periuk lama.
  • Semasa mengganti tanah sepenuhnya, akar harus dibebaskan dari tanah lama..
  • Pot bunga dan gunting (secateurs) dikenakan rawatan antiseptik.
  • Sekiranya terdapat perosak dalam sistem akar, akarnya boleh direndam di dalam air - maka serangga akan mati.

Kaedah Pemindahan

Tukang kebun baru kadang-kadang tertanya-tanya: bagaimana menanam orkid di rumah dengan betul. Terdapat dua cara.

Pindahkan ke blok

Dalam kes ini, blok adalah sekeping kulit kayu oak, kayu balsa. Ia mestilah ukuran yang sesuai sehingga akarnya dapat sesuai dengan baik.

Sebagai blok, anda boleh menggunakan hambatan

Untuk fiksasi, akarnya dilekatkan pada blok dengan tali pancing, tanpa menghancurkannya. Akar dibiarkan ditutup dengan lumut di atas, untuk mengelakkan kering. Akar disembur secara berkala dengan air. Blok dengan bunga boleh dimasukkan ke dalam pot bunga hiasan atau digantung di kabinet, dinding.

Pindahkan ke substrat

Bagaimana cara memindahkan orkid ke dalam substrat di rumah? Di substrat, bunga juga dapat dipindahkan dengan dua cara: dengan pemindahan dan pemindahan lengkap.

Kedai bunga menggunakan kaedah transshipment apabila substrat sebelumnya disimpan dalam keadaan baik, jika akarnya mempunyai masa untuk tumbuh dan tidak sesuai di pot bunga. Lapisan saliran diletakkan di dalam periuk yang lebih besar dan bunga dengan benjolan tanah lama diletakkan di dalamnya. Ruang kosong ditutup dengan kulit kayu, lumut, kesesakan lalu lintas..

Sekiranya deposit substrat, kebolehtelapan air dan kelembapan yang buruk, perlu dilakukan penggantian tanah sepenuhnya. Untuk melakukan ini, saliran diletakkan di bahagian bawah, dan substrat baru diletakkan di atas. Akar anggrek dibersihkan dari tanah lama, akar buruk, kemudian anggrek diletakkan di dalam bekas baru dan ditutup secara beransur-ansur dengan campuran tanah baru.

Perhatian! Adalah perlu untuk memastikan bahawa tidak ada kekosongan pada akarnya, ia dipenuhi dengan kulit kayu.

Rawat selepas menanam semula tanaman

Selepas pemindahan, bunga yang lemah mesti dijaga dengan baik, mematuhi semua peraturan dan cadangan.

Anggrek paling sesuai ditempatkan di bilik dengan suhu 20-23 ° C tanpa draf dan cahaya matahari langsung. Tidak digalakkan menyusun semula pot bunga dari tempat ke tempat. Di kawasan yang berlorek, anggrek akan bertahan selama kira-kira 10 hari.

Anggrek ditanam secara eksklusif di tanah lembap, jadi 3-4 hari pertama tidak boleh disiram. Lumut dibenarkan.

Sekiranya pertumbuhan anggrek berhenti, persekitaran yang lebih lembap mesti diwujudkan. Untuk melakukan ini, anda boleh membuat rumah hijau kecil. Pot orkid harus diletakkan di dalam beg dan disembur secara berkala ke dalam supaya titisan tidak jatuh pada bunga. Ia juga perlu dilakukan pengudaraan secara berkala.

Dalam keadaan seperti itu, bunga terletak sehingga pertumbuhannya kembali lagi. Sebulan selepas penempatan semula, anggrek harus diberi makan baja.

Penting! Anggrek di rumah hijau tidak boleh berdiri di bawah cahaya matahari.

Pindahkan pemindahan periuk selepas pembelian

Setelah memperoleh anggrek di kedai, timbul persoalan: adakah mungkin untuk memindahkan anggrek mekar baru ke dalam bekas lain yang sesuai untuk kawasan pedalaman. Buat pemindahan jika perlu atau mengikut rancangan. Sekiranya kerosakan pada sistem akar, akar hitam, cetakan, bahagian mati dapat dilihat di dalam periuk, pemindahan harus dilakukan secepat mungkin.

Sekiranya anggrek tumbuh dengan baik, daunnya tidak pudar, akarnya dalam keadaan baik, anda tidak perlu tergesa-gesa dengan pemindahan. Lebih baik menunggu hingga April, ketika hari semakin meningkat, bilik dipenuhi dengan cahaya yang menyebar dan sering ditayangkan.

Dengan akar yang sihat, transplantasi anggrek baru paling sesuai dirancang untuk musim bunga

Anggrek di gambut di kedai memerlukan penyiraman, perlu diingat bahawa gambut kering perlahan-lahan, jadi pada musim sejuk mereka menyiram bunga 1 kali sebulan, dan pada musim panas 1 kali seminggu. Dalam kes ini, air tidak boleh terkumpul di kuali.

Kesalahan pemindahan biasa

Anggrek boleh mati sekiranya sejumlah kesalahan dilakukan semasa pemindahan dan dalam beberapa minggu pertama selepasnya.

Kesalahan berbahaya yang paling biasa berlaku:

  • Penggunaan tanah yang tidak sesuai - sejagat atau tanah yang ditujukan untuk tanaman lain. Lebih baik berjumpa dengan penjual di kedai bunga atau tukang kebun yang berpengalaman dalam memilih substrat atau membuatnya sendiri.
  • Pot bunga tidak sesuai saiznya. Dalam periuk yang terlalu besar, substrat mengering untuk waktu yang lama, yang boleh menyebabkan reput akar.
  • Transplantasi dilakukan semasa tempoh berbunga tanaman.

Selepas pemindahan, anggrek tidak perlu disiram selama beberapa hari

  • Tangki tidak mempunyai lubang saliran. Dalam kes ini, kelembapan berlebihan tidak dapat keluar, tidak ada pengudaraan.
  • Substrat yang disiapkan sendiri tidak melepasi prosedur pembasmian kuman.
  • Alat pemangkasan, pot bunga baru tidak menjalani rawatan antiseptik.
  • Kaedah transplantasi dilakukan tanpa pemeriksaan sistem akar. Akar yang rosak kekal dan menghalang pertumbuhan yang sihat.
  • Akar yang dipotong tidak diauterasi dengan hijau yodium yang cemerlang.

Pemindahan orkid adalah prosedur penting untuk pertumbuhan tanaman yang sihat. Kehidupan anggrek yang lebih lama dan pertumbuhannya bergantung pada kualiti kelakuannya. Penjagaan yang betul setelah memindahkan bunga memastikan tempoh pemulihan yang cepat setelah tekanan.

Pemindahan orkid Phalaenopsis di rumah: arahan langkah demi langkah

Phalaenopsis adalah anggrek rama-rama yang telah memenangkan cinta orang Rusia dan tempat di hampir setiap pangsapuri. Tetamu tropika tidak bersahaja jika anda memberikannya keadaan hidup yang diperlukan. Seperti tanaman dalaman yang lain, ia perlu dipindahkan dari semasa ke semasa..

Orkid Phalaenopsis dalam biologi adalah epifit. Secara semula jadi, ia tumbuh di batang pokok tropika, mengumpulkan kelembapan menggunakan akar udara. Akar mengandungi klorofil; fotosintesis berlaku di dalamnya. Anggrek jenis ini tidak ditanam di tanah, tetapi di substrat khas yang membolehkan akar bernafas, dan pasu lut.

Cara menentukan sama ada bunga memerlukan transplantasi?

Semasa membeli anggrek, pemilik bertanya kepada diri mereka sendiri tentang cara menanam bunga dengan betul. Adakah saya perlu segera melakukan transplantasi atau menunggu sehingga akhir berbunga? Cara memilih periuk dan substrat untuk tanaman?

Kami menyenaraikan tanda-tanda yang dapat ditentukan bahawa Phalaenopsis memerlukan transplantasi.

  • Di dinding periuk pengumpulan alga dan lumut kelihatan. Ini bermaksud bahawa substrat berlapis dan tidak berventilasi dengan baik. Akar anggrek boleh reput kerana kelembapan berlebihan. Tujuan transplantasi adalah untuk memberi substrat segar dan berkualiti kepada kilang..
  • Akar memenuhi keseluruhan isi bekas dan saling berkaitan. Ini dapat dilihat dengan jelas melalui dinding periuk yang telus. Dalam kes ini, tujuan transplantasi adalah untuk mengubah kapasiti menjadi lebih besar dan sesuai untuk kilang.
  • Kerosakan pada akar. Akar Phalaenopsis yang sihat berwarna kehijauan dengan mekar keperakan. Sekiranya akar yang menghitam, berkulat atau kering dapat dilihat melalui dinding bekas, tanaman harus dipindahkan.
  • Perosak yang dilihat di dalam periuk - alasan untuk menukar substrat.
  • Daun tanaman lembap dan tidak memulihkan turgor setelah menyiram. Anda perlu mengeluarkan anggrek dari periuk dan mempertimbangkan akarnya.
  • Tumbuhan bergerak bebas di dalam periuk - tanda kematian akar. Ini adalah isyarat untuk pemindahan kecemasan!

Bila perlu dipindahkan di rumah?

Orchid Aalenopsis tidak mempunyai tempoh tidak aktif yang berbeza. Daun dan akar terbentuk sepanjang tahun, dengan gangguan kecil. Pembungaan juga berlangsung beberapa bulan. Momen terbaik untuk pemindahan Aalenopsis:

  • Musim bunga adalah masa kebangkitan dan pertumbuhan aktif. Untuk tanaman dalaman, musim bunga bermula pada bulan Februari dan berakhir dengan bermulanya panas di ambang tingkap.
  • Masa terbaik untuk pemindahan mungkin adalah tempoh selepas mematikan pemanasan pusat. Tumbuhan berehat dari udara panas dan kering, mula tumbuh dengan kuat.
  • Rehat selepas berbunga. Sangat tidak diinginkan untuk menanam Phalaenopsis yang berbunga. Lebih baik menunggu sehingga bunga jatuh dan peduncle dapat dipotong.

Pemindahan orkid Phalaenopsis selepas pembelian

Jadi, anda membeli Phalaenopsis. Cuba tentukan apakah tanaman memerlukan pemindahan.

  • Periksa periuk tanaman. Periuk dan bekas yang rosak yang tidak membenarkan cahaya melewati mesti diganti..
  • Pertimbangkan akar tanaman. Biasanya mereka berwarna kehijauan, keperakan dalam keadaan kering. Anda harus diberi perhatian oleh ketiadaan akar yang kelihatan, serta tanda-tanda reput, jamur, pengeringan dari sistem akar. Dalam kes ini, Phalaenopsis segera dipindahkan..
  • Kaji keadaan substrat. Di kedai, anggrek dijual di substrat yang jauh dari ideal: ia mengandungi bahan tambahan gambut, serat kelapa dan juga getah busa. Semua kemasukan ini mengumpul air, dan akarnya mengalami pengairan. Isi periuk mestilah sedikit lembap, tetapi tidak basah! Bau acuan dan busuk tidak boleh diterima.
  • Kadang-kadang akar tanaman kurang kelihatan. Ingat dengan teliti pinggan plastik dari sisi dan tarik tanaman ke atas untuk melihat sistem akarnya.

Oleh itu, anggrek dipindahkan dari kedai sekiranya perlu. Sekiranya akarnya kelihatan sihat dan tanaman tidak tertekan, tunggu sehingga mekar dan menyesuaikan diri di rumah anda..

Adakah mungkin untuk memindahkan orkid yang sedang mekar?

Apa yang perlu saya lakukan sekiranya saya perlu menanam Phalaenopsis dengan bunga kerana alasan kesihatan? Operasi ini merupakan tekanan yang serius bagi kilang..

Anggrek yang mekar biasanya akan bertahan dari transplantasi tanpa memusnahkan koma jika akarnya menjadi sesak di dalam periuk.

Tetapi selalunya, pemindahan disertai dengan memotong bahagian mati dan menggantikan substrat. Mengeluarkan sebahagian besar akar akan memberi kesan buruk kepada pembungaan. Agar tidak melemahkan Phalaenopsis anda, potong peduncle pada ginjal yang sedang tidur atau potong sepenuhnya. Biarkan anggrek mekar dengan semangat yang baru.

Berapa kerap untuk melakukan pemindahan?

Kedai bunga bersetuju bahawa Phalaenopsis harus dipindahkan sekurang-kurangnya setiap 2-3 tahun. Selama ini, perkara berikut berlaku:

  • Substrat sebahagiannya terurai, kehilangan nafasnya, ditumbuhi lumut dan tepu dengan garam.
  • Bahagian tengah sistem akar mati akibat pengairan, pengudaraan yang buruk, garam berlebihan. Akar mengepang dinding periuk, tumbuh dari lubang saliran.
  • Batangnya tumbuh dari atas, terdedah, sering tergantung di sisi periuk - ini adalah ciri pertumbuhan biologi. Jisim hijau melebihi, periuk mungkin terbalik.
  • Akar muda yang tumbuh dari batang mengalami kering, terutama pada musim sejuk.

Semua tanda ini menunjukkan bahawa saat pemindahan telah tiba. Sediakan periuk untuk orkid. Phalaenopsis dikuburkan di dalamnya hingga ke paras daun bawah. Bahagian batang yang telah mati dari bawah boleh putus.

Di dalam periuk mana yang hendak dipindahkan?

Memilih periuk orkid Phalaenopsis adalah perniagaan yang bertanggungjawab. Pot yang betul harus mengambil kira keperluan sistem akar anggrek - akses cahaya dan udara ke akar.

Jenis periuk

Periuk terbaik adalah plastik lutsinar, seperti di mana anggrek dijual di kedai. Mereka boleh menjadi legap atau warna, pelbagai saiz. Kelebihan periuk seperti itu: akarnya menyala dengan baik, jangan tumbuh ke dinding tangki, ia mudah dikendalikan.

Pasu tembikar berwarna dan pot bunga juga merupakan pilihan yang baik. Ia lebih disukai sekiranya cahaya matahari terkadang mengintip di tingkap rumah anda. Pilih plastik dalam warna cahaya, lebih baik putih.

Pot cache dalam bentuk jaring atau sumpit tidak sesuai pada keadaan bilik! Substrat di dalamnya pasti akan kering. Mereka hanya boleh bekerja di rumah hijau dengan kelembapan tinggi. Atau, sebagai pilihan, periuk seperti itu dapat digunakan untuk tujuan hiasan seperti pada foto di bawah.

Ciri pilihan

  • Periuk mesti mempunyai bilangan lubang saliran yang mencukupi. Air pengairan mengalir melaluinya dan akarnya berventilasi. Sekiranya lubang ini tidak mencukupi, gerudi dinding di beberapa tempat atau potong keretakan di bahagian bawah dengan perlahan hingga sepertiga ketinggian periuk.
  • Untuk penghantaran anggrek, pilih periuk dengan diameter 1-2 sentimeter lebih besar daripada yang sebelumnya. Lapisan saliran setebal 3-5 cm hendaklah sesuai di bahagian bawah.
  • Bekas besar untuk pemindahan tidak boleh dipilih: setelah memproses akarnya, tanaman anda mungkin memerlukan periuk dengan ukuran yang sama atau lebih kecil. Sebilangan besar substrat mengering untuk masa yang lama dan perlahan-lahan diserap oleh akar..

Di tanah mana yang akan dipindahkan?

Setiap penanam pemula mengemukakan soalan - di tanah mana saya harus menanam Phalaenopsis?

Substrat untuk Phalaenopsis boleh dibeli di kedai. Komponen utama substrat yang dibeli adalah kulit kayu pinus..

Komponen lain boleh ditambahkan ke dalamnya: sphagnum lumut, arang, akar pakis.

Perkara utama yang harus anda fokuskan ketika memilih tanah adalah kerapuhan dan pengudaraan yang baik. Komponen harus kasar dan bukan kek. Tanah berbiji halus tidak sesuai untuk anggrek genus Phalaenopsis. Lebih baik membeli kulit kayu pinus tulen.

Pilihan lain adalah menyediakan tanah sendiri. Untuk ini:

  • Kumpulkan kulit kayu pinus dari pokok tumbang (jangan sentuh pokok pain yang hidup!)
  • Bilas kulit kayu dengan baik di dalam air.
  • Dengan menggunakan alat pemotong, potong dengan kepingan berukuran 1.5 - 3 cm.
  • Rebus kulit kayu selama beberapa minit untuk menghilangkan sisa tar, perosak dan kulat patogen.
  • Setelah mendidih, bilas kulit kayu lagi dengan air mendidih atau rebus lagi.
  • Letakkan di atas dulang pengeringan.

Arahan pemindahan: langkah demi langkah dengan foto

Sediakan bahan dan alatan. Anda perlu:

  • Periuk orkid.
  • Lembangan yang sesuai.
  • Substrat Pinus Bark.
  • Saliran - tanah liat yang diperluas, pecahan seramik, kepingan bata merah.
  • Secateurs alkohol atau gunting tajam.
  • Antiseptik - serbuk arang yang dihancurkan, anda boleh aktifkan.
  • Moss sphagnum (jika anda tidak menjumpai, anda boleh melakukannya tanpanya)
  • Pegang untuk menolak substrat di antara akar
  • Pemegang peduncle
  • Ubat Fitosporin untuk pencegahan reput.
  • Sekiranya perlu - racun serangga (dalam keadaan bilik ubat Fitoverm dibenarkan)

Sediakan larutan Fitosporin untuk merendam orkid. Cairkan 1/5 sudu teh ubat dalam sedikit air suam, kemudian cairkan hingga dua liter. Anda boleh menambahkan setetes Epin, yang merangsang sistem imun, ke penyelesaiannya..

Tarik perlahan-lahan tanaman dari bekas dengan pangkal batang. Sekiranya akar mengepang periuk dengan kuat, lebih baik memotongnya dengan gunting.

Sapu akar substrat lama. Sekiranya tidak dapat dikeluarkan, bilas dari akar di bawah aliran air suam.

Campurkan sedikit substrat yang baik dari periuk lama dengan yang baru - ia mengandungi mikroflora biasa untuk tanaman. Sekiranya perosak diperhatikan, tanah mesti dicuci dengan larutan racun serangga..

Periksa akar, daun, dan batangnya dengan teliti. Tanggalkan semua akar yang menghitam, busuk dan berkerut ke bahagian hijau yang sihat.

Keluarkan daun yang berpenyakit dan pudar. Untuk melakukan ini, potong daun di sepanjang urat tengah dan lepaskan bahagiannya dari batang. Potong daun dan daun kering.

Tanamkan akar Phalaenopsis dalam larutan Fitosporin yang telah disediakan selama 30-40 minit.

Keringkan tanaman sedikit dan taburkan semua bahagian dengan serbuk arang.

Di bahagian bawah periuk, letakkan lapisan saliran 3-5 sentimeter. Ini melindungi akar dari basah dan mencegah periuk terbalik, menjadikan bahagian bawahnya lebih berat.

Taburkan lapisan kecil substrat. Pasang kilang dengan meletakkan batang di tengah periuk. Letakkan sokongan untuk peduncles berdekatan.

Isi periuk secara beransur-ansur dengan substrat. Letakkan kulit kayu yang besar, di atas - yang lebih kecil. Tolak kulit kayu secara perlahan di antara akar, mengisi jurang. Jangan menampal tanah, anda boleh merosakkan akarnya!

Apabila periuk diisi dengan kulit kayu, letakkan di atas lapisan lumut sphagnum basah. Moss melindungi kulit kayu dan akar muda dari cepat kering.

Cara duduk anak-anak?

Kadang-kadang di orkid Phalaenopsis, anak-anak terbentuk di batang atau batang pokok. Mereka dapat dipisahkan apabila akar bayi mencapai panjang 5 sentimeter.

  1. Sediakan periuk plastik kecil atau cawan dengan lubang, kulit kayu halus 1 cm, sphagnum, serbuk arang, gunting yang disterilkan. Sedikit tanah liat yang diperluas diletakkan di bahagian bawah untuk kestabilan.
  2. Potong bayi dengan berhati-hati di persimpangan dengan kilang ibu. Sekiranya peduncle adalah bayi, potong bayi dengan serpihan kecil dari peduncle.
  3. Keringkan kepingan selama setengah jam dan taburkan dengan serbuk arang.
  4. Letakkan bayi di tengah periuk. Sebarkan akar dengan lembut. Memegang leher akar, taburkan kulit kayu tanpa mengetatkan.
  5. Ketuk dinding periuk untuk menetap.
  6. Tutup substrat dengan lapisan sphagnum basah.
  7. Pada hari kedua atau ketiga, anda boleh menyiram bayi.

Anda dapat melihat prosesnya dengan lebih terperinci dalam video di bawah:

Penjagaan Transplantasi

Selepas pemindahan, letakkan anggrek di tempat yang tidak panas, terlindung dari draf dan cahaya matahari. Suhu diinginkan sekitar 20-22 darjah. Jangan ganggu tanaman dan gerakkan periuk tanpa perlu. Anggrek harus tinggal di kawasan yang berlorek selama kira-kira 10 hari.

Oleh kerana Phalaenopsis ditanam di kulit lembab, dia tidak memerlukan penyiraman selama 3-4 hari pertama. Anda boleh menyemburkan lumut, tetapi pastikan tidak ada air yang terkumpul di axil daun.

Lebih banyak maklumat boleh didapati dalam video di bawah:

Cara penyiraman selepas pemindahan?

Phalaenopsis disiram tidak lebih awal dari 3-4 hari selepas pemindahan, mungkin kemudian, bergantung pada suhu dan kelembapan di dalam bilik.

Sehingga tanaman itu berakar, kurang trauma untuk menumpahkannya dengan air suam dari pancuran..

Pastikan keringkan saluran keluar dan daun setelah disiram. Phalaenopsis selepas pemindahan lebih baik dipendekkan daripada melakukan transfusi!

Selepas 2-3 minggu, anda boleh kembali menyiram dengan merendam. Rendam periuk perlahan-lahan dengan tanaman di dalam air suam selama tidak lebih dari 5 minit. Pegang kulit sehingga tidak muncul. Keluarkan periuk dan biarkan air mengalir sepenuhnya. Selepas itu, anda boleh mengembalikan periuk ke tempatnya.

Kemungkinan kesilapan

Kesalahan biasa yang dilakukan semasa pemindahan Phalaenopsis:

  • Pemilihan tanah yang tidak betul.
  • Periuk tidak memberikan pengudaraan dan pencahayaan akar.
  • Saiz periuk tidak betul.
  • Pindahkan ke periuk baru tanpa pemeriksaan koma akar.
  • Pembasmian akar dengan warna hijau, iodin dan bahan lain yang cemerlang.
  • Menyiram dengan merendam segera setelah pemindahan atau penyiraman berlebihan tanaman yang tidak bercabang.

Jadi, orkid Phalaenopsis memerlukan transplantasi yang dirancang setiap 2-3 tahun atau mengikut petunjuk "perubatan". Jangan takut untuk memindahkan tanaman anda. Selepas beberapa ketika, anda akan memahami keperluan dan kehendaknya, memperoleh pengalaman berharga, dan anggrek kesayangan anda akan menggembirakan anda selama bertahun-tahun.

Video berguna

Ketahui lebih lanjut mengenai pemindahan Phalaenopsis dari video di bawah:

Pemindahan orkid di rumah - arahan langkah demi langkah dengan foto dan peraturan untuk memindahkan tanaman atau bayi lama, petua umum untuk penjagaan lanjut

Pemindahan orkid di rumah adalah suatu keharusan bagi setiap pemilik kecantikan eksotik ini. Perlu memindahkan bunga setiap dua hingga tiga tahun kerana pemadatan dan pengoksidaan substrat. Di samping itu, prosedur ini mungkin diperlukan dengan segera, misalnya, jika tanaman itu sakit: reput muncul pada sistem akar, akarnya membeku atau kering, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, anda perlu memikirkan cara memindahkan anggrek dengan betul, pukul berapa lebih baik lakukan dan substrat mana yang harus diutamakan. Kami akan membincangkan semua masalah ini dalam artikel ini..

Penjagaan yang betul, penyiraman dan transplantasi tepat pada masanya diperlukan untuk mana-mana anggrek, termasuk cambria, phalaenopsis, dendrobium, cymbidium, vanda, dll. Di samping itu, kadang-kadang bayi memerlukan penanaman (juga disebut pucuk atau lay) dalam periuk bebas setelah matangnya. Ini adalah cara yang paling popular dan termudah untuk menyebarkan bunga, yang biasanya digunakan setelah tanaman berbunga. Ingat bahawa hanya membeli (sejurus selepas pembelian), mekar, anggrek tua atau sakit, terutama pada musim sejuk, lebih baik tidak mengganggu, kerana pemindahan untuk mana-mana anggota keluarga anggrek banyak tekanan.

Substrat mana yang harus saya lebih suka??

Substrat mana yang harus saya lebih suka? Soalan serupa diajukan oleh sesiapa sahaja yang mempunyai kecantikan eksotik yang tumbuh di ambang jendela. Terdapat pendapat bahawa pilihan terbaik adalah kulit pinus pecahan sederhana atau kecil. Memang, campuran tanah ini dianggap tradisional, tetapi, selain itu, yang lain juga terkenal, yang sejak kebelakangan ini semakin banyak terdapat di rak kedai khusus.

Jadi, anggrek boleh ditanam di jenis tanah seperti ini:

  1. Serat kelapa (kadang-kadang disebut kerepek kelapa). Substrat sedemikian disediakan dari tempurung kelapa luar dengan mencuci, mengeringkan, mensterilkan dan mengisar. Zarah-zarah siap dijual. Kelebihannya termasuk kos berpatutan, organik, kelembapan yang baik, pengudaraan yang sangat baik dan mesra alam. Bahan ini boleh digunakan sebagai substrat bebas, dan sebagai salah satu komponen campuran tanah. Perlu diperhatikan keasidan serat yang neutral, yang selesa untuk pengembangan akar.
  2. Kelapa Mampat. Perbezaan utama dari kerepek kelapa adalah bahawa zarah yang dihancurkan ditekan ke dalam briket. Kelebihannya termasuk kapasiti kelembapan yang baik, pengudaraan, keramahan alam sekitar, dan organik. Bahan ini mempunyai kos yang berpatutan, yang penting bagi banyak tukang kebun. Substrat semacam itu paling sering digunakan untuk menanam anggrek pada blok, iaitu beberapa potong sekaligus (campuran tanah dalam bentuk kelapa ditekan adalah tanah utama), atau sebagai komponen sampingan tambahan tanah.
  3. Gambut (berserat kuda, atau merah). Bahannya adalah lumut sphagnum yang lama, tetapi tidak reput, yang selama berabad-abad telah terkumpul di dasar paya. Kelebihan utamanya adalah proses penguraian yang lambat (dibandingkan dengan kulit kayu pinus), dan kekurangannya adalah keupayaan kelembapan berlebihan dan kemudahan pengeringan. Untuk menanam anggrek di substrat gambut, anda perlu mengekalkan kelembapan tanah pada tahap 60% -65% dan memastikan tahap keasidan tidak melebihi 5.5-6.5 unit.
  4. Moss sphagnum (New Zealand yang paling disukai). Selalunya bertindak sebagai lapisan atas, yang diperlukan untuk mengekalkan kelembapan. Namun, baru-baru ini, produk tersebut dapat dijadikan asas untuk tanah. Kelebihannya adalah kapasiti kelembapannya yang sangat baik, yang menjadikannya mudah untuk menumbuhkan anggrek di lumut, misalnya, epifit, daratan, dan juga anak benih. Satu-satunya kesukaran dalam kes ini adalah penyelenggaraan hidup lumut itu sendiri. Yang terakhir ini banyak dikurangkan kepada keperluan untuk menggunakan hanya air berkualiti tinggi dan yang disucikan, yang bebas dari garam berbahaya dan kekotoran lain.
  5. Tanah liat yang diperluas, ceramis, perlit, vermikulit, batu apung, pasir kasar, kerikil. Dalam kebanyakan kes, bahan yang dipilih digunakan sebagai lapisan saliran setebal dua sentimeter. Tanah liat yang diperluas, batu apung, ceramis dan vermikulit - substrat berpori dan ringan, yang dicirikan oleh kemampuan mereka untuk menahan air, pengudaraan yang sangat baik. Semua bahan lain digunakan sekiranya tiada bahan berpori ringan untuk membuat lapisan saliran..
  6. Serat buatan, seperti bulu mineral atau dolomit. Yang terakhir berfungsi sebagai bahan tambahan yang mengurangkan keasidan substrat. Selalunya, ejen ditambahkan pada kadar 1 gram ejen setiap 1 kilogram substrat.
  7. Arang. Ini adalah salah satu komponen tambahan dari substrat (biasanya bahan tambahan tidak digunakan dalam jumlah yang melebihi 10% -20% daripada jumlah keseluruhan campuran tanah). Kelebihannya terletak pada fakta bahawa zat tersebut adalah penyerap yang sangat baik, yang memiliki kemampuan untuk menyerap sebatian jenis fenolik yang selalu terbentuk semasa penguraian tanah organik. Semasa memilih arang, anda perlu memperhatikan keasidan (semestinya pada tahap 5.5-6.5). Kelebihan arang batu termasuk pengudaraan yang sangat baik (yang sangat penting untuk anggrek), ketahanan terhadap penguraian, serta ketahanan terhadap penyerapan dan penahan air.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang ada substrat dan bagaimana merumuskannya dengan betul untuk penanaman anggrek yang berjaya, anda boleh menonton videonya.

Ingatlah bahawa, tidak kira seberapa baik tanah untuk anggrek, kejayaan menanam bergantung pada penjagaan tanaman yang betul. Jangan lupa tentang perlunya mengekalkan suhu yang selesa (22-26 darjah), kelembapan (50% -60%), pencahayaan (sekurang-kurangnya 8-10 jam cahaya yang tersebar lembut). Juga, jauhkan keindahan eksotik anda dari pemanas, pastikan penyiraman yang betul dan kecualikan kemungkinan cahaya matahari langsung pada daun tanaman.

Peraturan Pemindahan Orkid

Peraturan untuk menanam orkid di rumah akan berguna untuk membiasakan diri dengan setiap penanam. Mula-mula anda perlu mengetahui sama ada tanaman memerlukan transplantasi. Pada prinsipnya, prosedur ini harus dilakukan hanya jika diperlukan, baik yang dirancang atau dalam keadaan darurat. Ramai orang tertanya-tanya apakah perlu memindahkan orkid yang baru dibeli. Menentukan keperluan untuk ini adalah mudah. Cukup untuk memperhatikan sistem akar tanaman. Sebilangan besar tanaman anggrek dijual dalam pasu plastik yang jelas, jadi senang.

Jadi, tanaman itu sihat dan tidak memerlukan transplantasi jika akarnya mempunyai warna berikut:

Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa terdapat beberapa nuansa dengan tanaman yang dibeli. Selalunya anggrek di tapak semaian tidak ditanam di kulit kayu pinus atau kelapa, yang dicirikan oleh keseragaman pengeringan setelah menyiram, tetapi di sphagnum lumut. Kelebihan substrat seperti itu ialah kemampuannya menyerap dan seterusnya mengekalkan kelembapan. Pada masa yang sama, akses ke oksigen untuk sistem akar tanaman dipelihara, dan sifat antiseptik yang sangat baik diperhatikan. Setelah bunga tumbuh, ia ditransplantasikan ke dalam kulit kayu (atau campuran tanah lain), tanpa membuang lumut sphagnum. Dan kemudian kilang itu mula dijual. Harap maklum bahawa lumut kemudian dapat dikesan oleh penanam:

  • di bahagian tengah sistem akar;
  • di bahagian paling atas akar;
  • semua akar.

Sudah tentu, ini tidak boleh membawa kepada akibat yang menyedihkan. Lumut, seperti substrat lain, menjadi lebat dari masa ke masa, mengoksidasi, kering lebih lama. Ini menyebabkan kemerosotan peredaran udara di sekitar sistem akar udara kilang, yang pada gilirannya membawa kepada:

  • kematian sistem akar;
  • reput akar;
  • pengeringan akar;
  • gabungan beberapa masalah sekaligus: pengeringan dan mati.

Untuk mengelakkan masalah seperti itu, perlu diganti sphagnum lumut sekurang-kurangnya sekali setahun. Prosedur seperti itu adalah tekanan untuk tanaman, yang menyebabkan stunting, kekurangan bunga dan beberapa masalah lain. Itulah sebabnya, jika anda membeli tanaman yang ditanam di sphagnum lumut, lebih baik segera memindahkannya ke substrat yang sesuai (kulit pinus atau kelapa ditekan). Tetapi bersiaplah untuk fakta bahawa pertumbuhan dan pembungaan tanaman dapat ditangguhkan sementara. Biasanya memerlukan masa sehingga enam bulan untuk tanaman membiasakan diri dengan keadaan hidup yang baru.

Dalam beberapa kes, penjual tidak memberitahu pembeli bahawa tanaman itu tumbuh bukan sahaja di kulit kayu, tetapi juga di lumut. Oleh itu, penjual bunga menyiram tanaman, seperti yang diharapkan, seminggu sekali. Dalam kes ini, kelembapan sentiasa disimpan di dalam substrat (khususnya, di lumut), kerana lumut tidak kering dalam satu minggu, seperti kulit kayu atau kelapa. Akibatnya, perkara berikut berlaku - akar tanaman bertukar menjadi asam dan membusuk. Selepas itu mereka mati. Foto di bawah menunjukkan bagaimana tahap awal sistem akar anggrek yang hampir mati (pada peringkat ini tanaman masih dapat diselamatkan).

Sekiranya tidak ada yang dilakukan, maka tidak lama lagi akar akan berhenti membekalkan jisim orkid vegetatif dengan bahan berguna. Kilang itu akan mati. Itulah sebabnya analisis mendalam mengenai bunga yang dibeli dan syarat penyelenggaraannya diperlukan..

Ingat! Pemindahan orkid dibenarkan secara eksklusif dalam keadaan tidak berbunga dan sihat sepenuhnya. Sekiranya anda mengabaikan cadangan mudah ini, akibatnya mungkin kematian bunga itu. Lebih baik merawat tanaman, atau biarkan ia mekar. Dalam kes ini, bunga akan lebih siap untuk dipindahkan..

Arahan langkah demi langkah untuk memindahkan orkid

Arahan langkah demi langkah untuk menanam orkid mudah diikuti. Perhatiannya adalah wajib (terutama untuk pemula) jika anda ingin anggrek terus menyenangkan dengan keindahan dan berbunga yang banyak. Jadi, ikuti langkah berikut:

  1. Sediakan bekas untuk pemindahan. Pilihan terbaik ialah periuk plastik lutsinar (boleh diganti dengan matte). Ia mesti mempunyai lubang saliran di mana anggrek akan menerima air. Mereka biasanya terletak di bahagian bawah atau di bahagian bawah dinding sisi. Sekiranya tidak ada lubang di dalam bekas yang anda beli, jangan putus asa, ia boleh dilakukan dengan mudah dengan tangan anda sendiri menggunakan alat tajam (pisau atau kuku panas).
  2. Seterusnya, sediakan semua item lain yang akan membantu dalam pemindahan. Ini adalah dua bekas di mana kita akan merendam akar tanaman untuk keanjalannya yang lebih besar. Anda juga memerlukan gunting (boleh diganti dengan pisau atau alat pemotong kebun) untuk memotong bahagian akar sistem yang terkena, sakit, kering, busuk. Alat untuk membasmi kuman alat tajam (alkohol dan penutup kapas atau sehelai kain untuk menggunakan antiseptik atau anda hanya boleh merebus alat tersebut). Juga, seseorang tidak dapat melakukan tanpa karbon aktif yang dihancurkan, kayu manis tanah, yodium atau hijau cemerlang untuk memproses tempat-tempat pemotongan (jika ada). Anda mungkin memerlukan tali untuk mengikat tanaman.
  3. Sekarang ambil periuk lama dengan tanaman dan angkat bunga dengan teliti. Sekiranya perlu, anda boleh merendam anggrek (langsung di dalam periuk) di lembangan dengan air suam. Dalam kes ini, akarnya akan lebih anjal dan tanaman akan lebih mudah diekstrak. Seterusnya, perlahan-lahan keluarkan isi periuk (tidak akan diperlukan, kerana substrat telah memenuhi tujuannya).
  4. Sekarang bilas akar tanaman di bawah aliran air suam atau rendam dalam bekas dengan cecair yang telah diselesaikan selama dua puluh minit. Selepas ini, zarah-zarah substrat yang melekat pada akar dapat dikeluarkan dengan teliti. Biarkan tanaman selama kira-kira sepuluh hingga dua puluh minit untuk mengeringkan akarnya. Selepas itu, celupkan anggrek ke dalam periuk (kosong) untuk memastikan ukurannya dipilih dengan betul.
  5. Seterusnya, anda perlu memeriksa sistem akar anggrek dengan teliti. Sekiranya terdapat bahagian akar yang kering, busuk atau mati, ia mesti dipotong dengan alat pembasmi kuman yang tajam, menangkap sekitar satu sentimeter tisu yang sihat. Selepas ini, bahagian kepingan dirawat dengan agen yang dipilih (hijau, yodium, kayu manis tanah, karbon aktif yang dihancurkan). Biarkan anggrek selama kira-kira dua puluh minit untuk mengeringkan luka..
  6. Sekarang anda boleh mula menanam tanaman di dalam periuk baru. Di dalam tangki, letakkan lapisan saliran setebal hingga dua sentimeter. Kemudian turunkan anggrek ke dalam bekas yang disediakan secara menegak. Pegang dengan satu tangan, mulailah menuangkan substrat yang telah disediakan. Daun bawah tanaman harus berada di atas batas atas periuk. Anda boleh mengetuk dinding bekas dengan lembut agar sesuai dengan substrat. Tetapi ingat bahawa anda tidak perlu mengisi tanah dengan terlalu ketat, kerana ini akan menyukarkan pengudaraan akar. Akibatnya, anggrek harus berdiri rapat di dalam periuk dan tidak berperingkat.

Nasihat! Dalam beberapa kes, dibenarkan menggunakan substrat lama (hanya kulit kayu pinus atau serat kelapa), jika sesuai. Untuk melakukan ini, unsur-unsur komposisi ini perlu direbus, dan kemudian dikeringkan dengan teliti. Fakta bahawa substrat tidak lagi sesuai untuk digunakan akan ditunjukkan dengan adanya deposit garam putih, bau busuk, spora jamur atau jamur tertentu, serta sampah. Sekiranya ragu-ragu, gunakan campuran tanah baru..

Selepas tanaman dipindahkan, ia tidak boleh disiram sekurang-kurangnya dua hingga tiga hari. Pertama, lebih baik meletakkan bunga di bawah naungan separa, dan setelah tiga hingga empat hari kembali ke tempat asalnya dengan banyak cahaya yang lembut. Ingatlah bahawa jika akarnya dipangkas, tanaman akan memerlukan masa (hingga enam bulan) untuk menyesuaikan dan menanam akar baru. Hanya selepas itu tidak mustahil untuk menunggu penampilan tunas dan bunga baru.

Cara pemindahan bayi di rumah?

Bagaimana cara memindahkan bayi anggrek di rumah? Prosedur ini sama dengan pemindahan tanaman dewasa. Satu-satunya kesukaran adalah pemisahan bayi yang betul dari keadaan ibu. Mari lihat bagaimana memisahkan bayi yang telah terbentuk:

  1. Pada peduncle. Anda perlu memotongnya dengan hati-hati dengan alat pembasmi kuman yang tajam sehingga dapat menangkap kira-kira satu atau dua sentimeter tisu ibu. Kawasan penghirisan semestinya dirawat dengan produk yang sesuai (hijau, iodin, karbon aktif yang dihancurkan atau kayu manis).
  2. Di zon akar. Ia terputus, menangkap tisu ibu hingga dua sentimeter. Prosedur ini dilakukan secara eksklusif dengan alat pembasmi kuman yang tajam, dan tempat potongan diproses dan dikeringkan.
  3. Di sinus daun. Tanaman ini dipotong dengan alat pembasmi kuman yang tajam dengan penangkapan tisu tanaman dewasa hingga dua sentimeter. Tempat pemotongan mesti diproses dan dibiarkan kering sekurang-kurangnya dua puluh minit.

Nota! Anda hanya boleh memangkas bayi yang akarnya telah terbentuk (panjangnya sekurang-kurangnya tiga hingga empat dan tiga hingga lima sentimeter). Tanpa ini, kilang itu tidak akan dapat hidup dalam substrat biasa dan mati.

Sekiranya bayi itu tidak mempunyai akar, maka mereka harus menunggu penampilannya sehingga enam bulan. Sekiranya tidak ada yang berlaku, anda boleh mencuba memotong tanaman kecil dengan tangkapan sehingga dua sentimeter tisu ibu dan meletakkannya di rumah hijau di dalam bekas dengan sedikit substrat atau plastik buih (buat lubang di dalamnya dan letakkan di atas bekas dengan air sehingga roset daun hampir tidak menyentuh cecair ) Di rumah hijau, anda perlu mengekalkan suhu (28-29 darjah) yang selesa untuk pertumbuhan akar, kelembapan (sekitar 90%), dan cahaya (sekurang-kurangnya 12-14 jam sehari). Dalam masa enam bulan, sistem akar akan terbentuk. Stimulan (asid succinic, Kornevin, dll.) Digunakan untuk mempercepat proses..

Ingat bahawa bayi basal mungkin muncul. Ini adalah tumbuhan yang tumbuh secara langsung dari batang spesimen ibu. Akar tidak terbentuk di atasnya. Bayi seperti itu memakan sistem akar tumbuhan dewasa. Bayi seperti itu tidak boleh dipenjara, kerana dia tidak akan hidup sendirian dan mati. Lebih baik meninggalkannya sebagaimana adanya. Dua orkid akan mekar di periuk anda sekaligus.

Petua Penjagaan Tumbuhan Umum

Petua umum untuk penjagaan tanaman mesti diketahui. Peraturan berikut mesti dipatuhi untuk penampilan awal bunga selepas pemindahan anggrek:

  1. Kekalkan suhu 22-26 darjah di dalam bilik di mana anggrek tumbuh.
  2. Berikan perbezaan antara suhu siang dan malam hingga 6-8 darjah.
  3. Pastikan suhu tidak turun di bawah 16 darjah dan tidak meningkat di atas 30 darjah, kerana ini memudaratkan anggrek.
  4. Sediakan pencahayaan lembut yang disebarkan selama 8-12 jam sehari.
  5. Pertahankan kelembapan pada tahap 50% -60% dengan menyemburkan secara kerap (atau lebih baik penyerbukan dengan air) tanaman, menggunakan pelembap, atau menyusun bekas cecair di sekitar bilik.
  6. Hilangkan draf, jarak alat pemanasan atau cahaya matahari langsung ke kilang, kerana ini menyebabkan bunga layu dan peningkatan kemungkinan terkena penyakit (bengkak, terbakar sinar matahari, karat dan banyak lagi).
  7. Jangan letakkan tanaman dalaman berhampiran dengan anggrek yang memerlukan keadaan lain.

Itu sahaja. Ini adalah semua syarat yang harus dipatuhi setelah menanam tanaman, supaya cepat menyesuaikan diri dengan keadaan baru dan mulai mekar. Anggrek, pada dasarnya, tidak boleh dipanggil tumbuhan yang sangat aneh. Dalam praktiknya, mengekalkan suhu, kelembapan, dan tahap cahaya yang selesa untuknya sangat sederhana. Sebagai tambahan, banyak kacukan kini telah dibiakkan yang menjadikannya lebih mudah untuk menyesuaikan diri dengan keadaan perumahan, dan mereka berkembang hingga enam bulan.