Mengapa daun orkid bertukar menjadi kuning? Apa yang perlu dilakukan untuk menyelamatkan bunga?

Orkid adalah bunga yang eksotik dan sangat cantik. Dia memiliki bentuk kuncup aneh yang tidak biasa, dan kelopaknya dapat dicat dengan berbagai warna. Kemunculan keindahan tropika ini sedikit sebanyak tidak peduli. Tetapi tanaman ini sangat menuntut iklim mikro dan perawatan, dan bertindak balas secara mendadak terhadap sedikit perubahan persekitaran. Selalunya anggrek mati selepas beberapa waktu, terutamanya jika jatuh ke tangan tukang kebun yang tidak berpengalaman.

Keadaan tanaman dapat dinilai berdasarkan jenis dedaunan. Oleh itu, anda harus sentiasa memberi perhatian sekiranya daun anggrek bertukar menjadi kuning. Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan ini dan langkah-langkah apa yang perlu diambil untuk menyelamatkan keindahan tropika, kita akan sampaikan dalam artikel ini.

Maklumat ringkas

Anggrek dalaman tergolong dalam keluarga besar tanaman yang dipanggil Orchid. Di persekitaran semula jadi, mereka tinggal terutama di hutan tropika dengan iklim yang panas, kelembapan tinggi dan hujan yang berpanjangan. Hampir semua orkid hiasan di negara kita berasal dari orkid Phalaenopsis, yang lebih suka menetap di pokok dan batu. Dalam iklim sederhana, wakil keluarga ini tidak begitu umum, misalnya, di Rusia terdapat lebih dari 400 spesies. Walau bagaimanapun, penternak telah membiakkan pelbagai jenis hiasan hibrid yang boleh ditanam di rumah hijau atau di rumah. Tetapi bagi mereka, anda perlu berusaha mewujudkan keadaan yang sedekat mungkin dengan keadaan semula jadi.

Mengapa daun orkid bertukar menjadi kuning? Daun mana-mana tumbuhan adalah petunjuk kesihatan. Dan jika ada tanda yang membimbangkan, maka anda perlu mencari alasan.

Kekuningan di tengah kilang

Mengapa anggrek bertukar menjadi daun kuning di tengahnya? Biasanya masalah ini berpunca dari kekurangan cahaya semula jadi, yang cukup biasa di negara kita. Cahaya adalah prasyarat untuk proses fotosintesis, dan dengan kekurangan sinar matahari, daun mulai berubah menjadi pucat dan kuning. Apabila pencahayaan tidak mencukupi, kawasan yang berlorek biasanya menjadi yang pertama menderita..

Dalam kes ini, perlu memindahkan tanaman ke tempat yang lebih cerah atau menambah cahaya buatan - menggunakan lampu.

Daunnya menjadi kuning dan akarnya membusuk

Sering kali anggrek telah pudar dan daunnya menjadi kuning. Dalam kes ini, penyiraman berlebihan kemungkinan besar disalahkan. Masalahnya ialah tumbuhan ini mempunyai fasa pertumbuhan aktif dan dorman. Dan ketika tempoh kedua bermula, perlu untuk membina semula rejim pengairan, kerana kilang itu tidak lagi memerlukan banyak kelembapan. Selain itu, lebihan air di dalam periuk dapat dinilai berdasarkan keadaan akarnya: mereka mulai membusuk.

Untuk membetulkan ralat ini, anda perlu mengurangkan isipadu air dan kekerapan pengairan dan dalam seminggu untuk mengurangkan angka ini menjadi sifar. Kilang ini harus berehat selama dua minggu, dan hanya selepas itu penyiraman dapat disambung semula.

Dengan lebih berhati-hati, anda perlu belajar bagaimana menentukan sama ada tanaman memerlukan air atau tidak. Anda boleh menggunakan ranting kering sebagai petunjuk: setelah menyiram, letakkan di dalam substrat, dan jika setelah dua hari tetap basah, penyiraman berlebihan. Seiring berjalannya waktu, dengan memperoleh pengalaman, fasa pertumbuhan dan dorman serta perubahan rejim air akan ditentukan secara intuitif.

Kekuningan dan kekeringan akar

Terdapat satu lagi jawapan untuk persoalan mengapa daun anggrek bertukar menjadi kuning. Daun boleh menderita bukan hanya dari kelembapan berlebihan, tetapi juga kekurangannya. Ini dapat ditentukan oleh kekeringan akar. Untuk membetulkan keadaan, anda perlu mengatur rejim penyiraman yang kompeten. Bunga tropika disiram dengan banyak, 2 kali seminggu, tetapi kelembapan berlebihan harus mengalir ke dalam kuali. Pada fasa dorman, tanaman disiram tidak lebih dari sekali seminggu.

Selepas pemindahan

Tukang kebun baru sering mengeluh: "Memindahkan anggrek - daunnya menjadi kuning sekarang." Masalahnya adalah bahawa tumbuhan eksotik dan sangat berubah-ubah ini tidak dapat ditransplantasikan, hanya bergantung pada pengalaman dengan jenis haiwan peliharaan hijau yang lain.

Merawat kecantikan yang suka panas tidak boleh disebut mudah dan tidak membebankan. Transplantasi jauh lebih sukar, kerana anda perlu mengambil kira banyak nuansa kecil dan tidak merosakkan akar rapuh ketika bergerak. Dan walaupun semuanya berjalan lancar pada pandangan pertama, tidak ada yang menjamin bahawa bunga itu tidak akan binasa atau jatuh sakit semasa tempoh penyesuaian. Satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah ini ialah belajar dari rakan yang lebih berpengalaman..

Dedaunan jatuh

Mengapa anggrek bertukar menjadi daun kuning dan gugur? Selalunya, ini menunjukkan lebihan baja. Ingin menggembirakan keindahan yang berubah-ubah, penanam bunga secara tidak wajar meningkatkan jumlah baja yang digunakan dan jumlah pembajaan. Terutama memberi kesan negatif terhadap kelebihan kompleks mineral dengan komponen yang mengandungi nitrogen.

Ini berlaku kerana tanaman, yang didorong oleh perangsang dan nutrien, berusaha dengan cepat menjatuhkan daun lama dan menanam yang baru. Penyelesaian untuk masalah ini adalah dengan mengurangkan jumlah dan kuantiti pembajaan.

Yellowness di sekitar tepi

Mengapa hujung daun menjadi kuning pada anggrek? Kemungkinan besar, masalahnya adalah kelembapan yang tidak mencukupi. Walaupun untuk jenis hiasan, iklim yang panas dan lembap lebih disukai. Dan jika ini biasanya tidak menjadi masalah di rumah hijau, maka di rumah, terutama pada musim pemanasan, udara dalaman menjadi sangat kering.

Dengan kelembapan yang tidak mencukupi, hujung daun mula berubah menjadi kuning, kemudian keseluruhan tepi, dan tempat tumbuh ke tengah dan lebih jauh. Dalam kes ini, pelembap rumah tangga atau penyemburan yang kerap akan membantu, terutamanya semasa tempoh berbunga..

Dedaunan menghitam dan jatuh

Sekiranya daunnya mula-mula berubah menjadi kuning, kemudian menjadi hitam dan opal, ia mungkin akan mendapat selaran matahari. Anggrek menyukai cahaya, tetapi cahaya matahari langsung membakar daun. Dan jika anda tidak menyusun semula periuk untuk waktu yang lama, anda akan melihat bahawa di bahagian yang terang terdapat lebih banyak daun yang rosak. Ciri khas dari masalah ini adalah bahawa bintik-bintik hanya muncul di tempat yang telah membakar sinar matahari.

Anda perlu bertindak seperti ini: bayangkan tanaman dari cahaya matahari langsung atau susun semula di tempat lain. Daun yang rosak tidak boleh disentuh - anggrek itu sendiri akan memutuskan sama ada untuk menyembuhkan luka bakar atau membuang sayur-sayuran yang rosak.

Menguning daun bawah

Tukang kebun baru sering bertanya mengapa daun bawah menjadi kuning pada anggrek. Sebenarnya, tidak ada yang mengerikan dalam keadaan seperti itu. Ini adalah proses semula jadi untuk mematikan dedaunan lama. Dan ia selalu berlaku dengan cara yang sama: daun bawah menjadi kuning dan kering, dan hijau muda baru muncul di bahagian atas. Dalam kes ini, kilang itu tidak memerlukan pertolongan, ia akan mengatasinya sendiri. Setelah kepingan benar-benar kering, ia dapat dikeluarkan dengan hati-hati, dan juga membersihkan bahagian-bahagian yang mati dari bagasi.

Yellowness di bahagian atas

Bagaimana jika daun anggrek bertukar menjadi kuning dari atas? Mungkin keseluruhannya adalah kekurangan nutrien, terutamanya kompleks mineral yang mengandungi kalium. Nampaknya seperti ini: tanaman itu kekurangan zat makanan, dan hijau di atas mula berubah menjadi kuning, urat muncul di atas kepingan, dan mereka jatuh. Penyelesaian untuk masalah - memberi makan tepat pada masanya dan berkala.

Ketat

Masalahnya mungkin disebabkan oleh fakta bahawa haiwan itu sudah lama melebihi "pangsapuri" dan memerlukan pemindahan. Pada tanaman yang ditumbuhi tumbuh-tumbuhan, akarnya diperah dan cacat parah, sehingga tidak dapat memastikan pengiriman nutrien ke daun, yang menyebabkannya menderita. Penyelesaiannya adalah pemindahan kecemasan ke dalam bekas yang berdiameter 2-3 cm lebih besar daripada yang sebelumnya. Periuk terlalu besar tidak diperlukan - dengan substrat yang banyak, air mula berlama-lama, dan akarnya membusuk.

Tekanan

Kecantikan eksotik tidak bertolak ansur dengan perubahan. Segala perubahan iklim mikro yang berkaitan dengan pindah ke tempat lain atau mengubah musim menyebabkan keadaan tertekan, yang mempengaruhi dedaunan. Oleh itu, anda perlu memindahkan pot bunga ke tempat baru secara beransur-ansur: ia dipakai selama beberapa jam sehari, supaya tanaman terbiasa dengan keadaan baru.

Ini adalah senarai utama mengapa daun orkid menjadi kuning. Daun tumbuhan adalah yang pertama bertindak balas terhadap perubahan persekitaran, bahkan yang paling kecil. Dan penanam bunga yang penuh perhatian akan memperbaiki keadaan dengan cepat..

Tetapi kadang-kadang lebih sukar untuk menentukan sumber masalahnya. Sekiranya semua kes di atas tidak sesuai, kemungkinan besar kita membicarakan jangkitan kulat atau bakteria atau jangkitan dengan perosak.

Jangkitan

Penyakit bakteria dan kulat pada tanaman domestik sering timbul kerana penyiraman yang berlebihan. Dengan kelembapan yang meningkat, terdapat pertumbuhan kulat yang cepat, sistem akar mula mati dan jangkitan merebak pada bahagian udara tumbuhan. Sekiranya terdapat kecurigaan jangkitan apa pun, maka anggrek mesti dipindahkan, sebelumnya dirawat dengan ubat khas (antijamur dan antibakteria) dan memotong semua kawasan yang terjejas.

Mana-mana tanaman yang mempunyai tanda-tanda penyakit atau perosak yang dijumpai harus ditanam dari jirannya. Kuarantin adalah jaminan bahawa haiwan peliharaan yang sihat tidak akan dijangkiti.

Fusarium reput

Penyakit ini dimanifestasikan oleh tanda-tanda ciri: daun berubah menjadi kuning dan mula melengkung di tepinya. Setelah beberapa lama, keseluruhan tanaman berubah menjadi kelabu. Peringkat terakhir ialah kerosakan batang dan kematian tumbuhan.

Untuk memelihara bunga, diperlukan langkah-langkah kecemasan: memotong semua bahagian yang terjejas dan mencuci Fundazolum yang masih ada dalam penyelesaiannya. Bilas anggrek tiga kali sehari sekurang-kurangnya 10 hari.

Titik bakteria

Terdapat sebab lain mengapa daun orkid menjadi kuning. Daun menjadi kuning tajam dan tidak rata, dan kemudian kehilangan keanjalan dan kedutan mereka? Kemungkinan besar, penyebab bakteria disalahkan. Ia juga dapat dikenali oleh luka khas pada permukaan lembaran, dari mana cairan dilepaskan. Dalam kes ini, anggrek harus dikarantina dan dirawat: memotong kawasan yang terkena, dan merawat tempat potong dengan antiseptik, seperti yodium. Apabila bintik-bintik baru muncul setelah pemangkasan, gunakan salah satu ubat khas untuk melawan noda bakteria..

Anda tidak boleh memindahkan bunga ke haiwan peliharaan yang sihat sehingga anda pasti tahu bahawa penyakit itu tidak akan kembali.

Kutu

Perosak ini mendiami akar tanaman. Mereka merosakkan sistem akar dan batang, kerana bunga tersebut tidak mendapat nutrien yang mencukupi. Akibatnya, daun kehilangan keanjalannya, berubah menjadi kuning dan jatuh. Untuk menyelesaikan masalah, anda perlu merawat bahagian dan akar tanah dengan penyediaan khas dan transplantasikan ke dalam substrat segar.

Whitefly

Kehadiran perosak ini mudah ditentukan oleh ciri keputihan yang muncul pada daun berwarna kuning. Dalam kes ini, anda perlu mencuci seluruh bahagian tanah dengan larutan sabun cucian dan merawat tanaman dengan persediaan khas terhadap perosak. Prosedur diulang 2-3 kali selama seminggu.

Petua Berguna

Daun kuning di anggrek boleh muncul kerana banyak sebab. Tetapi fenomena kedai bunga yang peduli dapat dilihat lebih jarang. Agar bunga eksotik terasa enak, beberapa cadangan mesti diperhatikan:

  1. Gunakan substrat berkualiti.
  2. Simpan bunga di ambang jendela yang dikuduskan, tetapi tidak di bawah sinar matahari langsung.
  3. Menormalkan rejimen penyiraman sesuai dengan musim dan fasa pertumbuhan dan dorman.
  4. Simpan anggrek hanya dalam periuk khas - telus, dengan slot menegak dan lubang di dinding dan bahagian bawah.
  5. Memberi makan secara berkala.
  6. Dalam masa untuk melakukan pemindahan.
  7. Semburkan tanaman secara berkala dengan air suam.

Bilakah saya perlu membunyikan penggera jika daun anggrek menjadi kuning? Punca masalah ini boleh berbeza, dan semuanya berbahaya (kecuali proses semula jadi mati dari peringkat hijau yang lebih rendah). Oleh itu, anda harus sentiasa memperhatikan isyarat penggera dan memberi respons tepat pada masanya. Dan keindahan eksotik itu akan menggembirakan bunga-bunganya untuk masa yang lama.

Anggrek berubah menjadi kuning: penyebab utama, kaedah rawatan dan petua untuk merawat bunga yang sakit (160 foto dan video)

Anggrek adalah salah satu bunga yang paling digemari di gudang kebun. Tumbuhan yang sangat indah, hiasan untuk kediaman mana pun. Tidak menakutkan walaupun dengan watak dan nuansa penjagaan yang berubah-ubah.

Anggrek dapat mengejutkan siapa saja dengan ragamnya, pelbagai warna dan bentuk. Keindahannya yang mempesona akan dapat mengimbangi semua kos merawat tanaman..

Sebab utama mengapa orkid menjadi kuning adalah faktor berikut.

Ringkasan artikel:

Penuaan daun

Sekiranya terdapat hanya beberapa daun kuning, maka jangan panik. Ini mungkin hanya penuaan semula jadi daun ini. Semuanya mempunyai jangka hayatnya sendiri, dan ini berlaku untuk anggrek, mereka diganti secara beransur-ansur, seperti yang disiapkan oleh alam.

Harap maklum, di sini anda dapat menemui banyak idea menarik untuk membuat produk DIY buatan sendiri di pondok musim panas..

Bergantung pada pelbagai anggrek, tanaman itu mungkin kehilangan beberapa daun yang lebih rendah, atau bahkan keseluruhannya. Peraturan yang paling penting dalam masalah ini adalah tidak memotong daun yang berwarna kuning. Mereka sendiri akan kering dan gugur, tanpa pengaruh luaran..

Kekurangan penyiraman

Substrat yang terlalu kering adalah penyebab daun kuning yang lain. Oleh kerana kekurangan kelembapan pada tanaman, metabolisme semula jadi dapat terganggu, yang menyebabkan gangguan fungsi membekalkan nutrien pada tunas dan tunas. Gejala dalam kes ini adalah warna daun yang tidak sihat, dan sarungnya sudah berjalan.

Seperti yang telah anda ketahui, campuran untuk menanam anggrek terdiri daripada kepingan kulit pokok konifer. Apabila anda menuangkan air, air itu meresap ke dalam substrat dan memasuki kuali, tidak cukup memenuhi sistem akar.

Kerana kekurangan nutrien, pengagihan semula tenaga nutrien kepada tunas yang lebih muda berlaku, mengurangkan daun tua. Mereka seterusnya bertukar menjadi kuning dan kering.

Anda boleh mengelakkan masalah seperti itu dengan menyiram dengan betul:

  • rendam periuk dalam tangki air selama 6-7 minit;
  • tarik keluar dan letakkan di atas parut untuk mengalirkan lebihan air. Ketepuan penuh akar dapat ditentukan dengan mengubah warna dari kelabu menjadi hijau.

Beberapa minggu dan tanaman akan bangkit semula.

Kelembapan berlebihan

Salah satu sebab umum mengapa anggrek bertukar menjadi daun kuning. Dengan penjagaan yang berlebihan, penanam bunga memenuhi tanaman sehingga tahap yang tidak dapat dibayangkan. Dengan sejumlah besar kelembapan, bekalan oksigen ke sistem akar tersekat, yang menyebabkan kerosakan mereka.

Selepas itu, akar tidak dapat membekalkan nutrien ke anggrek, yang menyebabkan kekuningan daun. Selain itu, kelembapan berlebihan adalah persekitaran yang sangat baik untuk perkembangan penyakit kulat..

Adalah menjadi kesalahan untuk memusatkan perhatian pada lapisan atas tanah, yang sudah kering pada hari-hari pertama, tetapi kelembapan disimpan lebih dalam selama seminggu. Mengisi kilang, anda boleh menjangkakan hasil yang paling menyedihkan, hingga kematian anggrek.

Kesalahan biasa seterusnya adalah membiarkan lebihan air di dalam kuali. Anggrek hampir seperti di dalam pasu dengan air, yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit.

Orkid kadang-kadang cukup sabar dan untuk masa yang lama tidak menunjukkan tanda-tanda limpahan. Tetapi pemulihan tanaman juga memerlukan banyak masa.

Selaran matahari

Walaupun anggrek tergolong dalam tanaman yang menyukai cahaya matahari, dan ia berguna. Tetapi, seperti yang mereka katakan, berguna semestinya secara sederhana. Pada waktu tengah hari, ketika sinarnya sangat panas, ada baiknya mengorek anggrek untuk mengelakkan terbakar. Cahaya matahari langsung tidak berbahaya pada musim sejuk..

Dari luka bakar, daun cepat berubah menjadi kuning dan kering. Sekiranya anda melihat tanda-tanda pertama, maka anda harus segera menggerakkan anggrek. Kaca dilorek dengan filem khas, kertas surih atau sehelai kertas. Anggrek tidak memerlukan pemangkasan ketika dibakar, daun mati akan jatuh sendiri, dan mereka yang mampu hidup akan dapat pulih.

Cahaya buruk

Pada musim sejuk, waktu siang menjadi lebih pendek dan ini menyebabkan kekurangan cahaya untuk anggrek. Sumber pencahayaan tambahan, anda boleh memilih yang berikut:

  • phytolamp;
  • Lampu pendarfluor;
  • lekapan lampu yang diketuai.

Lampu pijar konvensional tidak boleh digunakan dalam keadaan apa pun. Anda boleh membakar tanaman yang sukar disembuhkan. Peranti harus dihidupkan pada waktu pagi dan petang selama beberapa jam.

Sekiranya suhu bilik turun di bawah 18 darjah, maka tanaman berhenti tumbuh, bunga mengecut dan daunnya mulai menguning.

Sekiranya tidak ada cara untuk memindahkan anggrek ke bilik yang hangat, maka anda harus membina sesuatu seperti topi atau rumah hijau mini agar tetap hangat.

Penyakit dan Perosak

Punca lain ialah berlakunya penyakit atau perosak. Yang paling biasa dari yang terakhir adalah hama labah-labah. Jaringan kecil adalah tanda pertama.

Anda boleh menyingkirkannya dengan kaedah termudah, yang banyak dijual di kedai bunga. Tetapi disarankan untuk melakukan transplantasi dengan penggantian tanah sepenuhnya, kerana hama labah-labah mempunyai masa untuk bertelur di rimpang anggrek. Ini menjadikan pertempuran dadah tidak berguna..

Aphid juga biasa. Lapisan kelabu muncul di daun, yang mana anda dapat menghilangkan diri anda pada peringkat awal. Ia hanya memerlukan penyelesaian sabun, ketepatan dan sedikit kesabaran.

Selain itu, kutu daun adalah pembawa penyakit kulat, yang berbahaya bagi anggrek. Untuk tujuan rawatan, perlu membuang tanaman yang berpenyakit dari yang sihat selama beberapa minggu.

Sekiranya anda melihat bintik-bintik coklat pada daun, yang dari semasa ke semasa berubah menjadi batuk kering, maka ini adalah contoh jangkitan klasik.

Sekiranya penyakit itu baru muncul, maka perlu dicuba racun kulat, mereka harus membantu. Tetapi dalam kes yang lebih maju, tindakan yang lebih radikal akan diperlukan: memotong daun yang berpenyakit dan merawat media dengan disinfektan.

Kesimpulannya

Mematuhi peraturan penjagaan yang paling mudah, anda dapat memperoleh pertumbuhan anggrek yang sangat baik dan berbunga yang cantik. Setelah membaca artikel itu, kekurangan pengetahuan tidak akan membolehkan anda merosakkan kecantikan dan mengetahui apa yang harus dilakukan sekiranya anggrek bertukar menjadi kuning.

Ia memerlukan usaha, masa, tetapi hasilnya sangat berbaloi. Tumbuhan yang sihat akan menggembirakan anda dengan bunganya, menarik pandangan yang mengagumkan.

Mengapa anggrek mula bertukar daun kuning dan cara menghentikannya

Sebab semula jadi

Biasanya pada masa pembelian di kedai, bunga itu berwarna. Pemilik baru segera mencuba menanam dan menyuburkan bunga, yang merupakan kesalahan. Semasa menukar tempat kediaman, tanaman rumah biasanya mengalami tekanan dan memerlukan tempoh tertentu untuk menyesuaikan diri dengan keadaan baru..

Semasa berpindah ke persekitaran rumah, anggrek mesti dikuarantin dalam masa 14 hari. Dia ditempatkan secara berasingan dari tanaman dalaman yang lain dan memantau tingkah lakunya dengan teliti. Hanya dua minggu kemudian, jika akar bunga berada dalam sphagnum, mungkin dilakukan pemindahan tanaman..

Setelah bunga dipindahkan, ia tidak mengalami "penempatan semula" selama dua tahun. Semasa karantina, daun yang pertama kali menunjukkan tindak balas anggrek terhadap "penempatan semula" diperhatikan terlebih dahulu. Lima hari sudah cukup untuk plat daun menunjukkan reaksi mereka..

Sekiranya daun bawah mati - ini tidak menakutkan, kerana proses penuaan semula jadi berlaku. Di beberapa spesies, beberapa daun jatuh, dan, sebagai contoh, anggrek Dendrobium nobile tetap "telanjang". Dan itu juga perkara biasa baginya. Sekiranya daun mati semasa penuaan semula jadi, maka jangan segera mengeluarkannya. Biarkan sehingga kering dan jatuh.

Ketika anggrek berada dalam fasa berbunga atau tidak aktif, proses penuaan semula jadi juga berlaku. Oleh itu, jika anda baru sahaja membeli anggrek, daunnya akan menjadi kuning dan gugur kerana proses penuaan semula jadi..

Video "Bagaimana dan kapan membaja phalaenopsis"

Dari video ini, anda akan belajar bagaimana dan kapan memberi makan anggrek.

Ketidaktepatan dalam penjagaan

Penyiraman yang salah

Anggrek adalah tanaman yang memerlukan rejim penyiraman khas, tanpa pematuhan yang boleh menyebabkan warna daun berwarna kuning. Sekiranya anda lupa menyiram bunga atau, sebaliknya, berlebihan semasa menyiram, maka ini tentu akan mengganggu metabolisme tanaman, dan akibatnya, daun kuning.
Walaupun dengan penyiraman biasa, kekuningan mungkin dilakukan. Sebab apa? Mungkin dengan cara penyiraman. Sekiranya anda menyiram dari tin penyiram, kulit kayu akan dibasahi sedikit. Dengan menyediakan sistem saliran yang baik, cairan tersebut langsung masuk ke dalam bah, dan akarnya tetap tidak jenuh dengan kelembapan. Oleh itu, kekurangan nutrien diwujudkan..
Pucuk muda mempunyai masa untuk memintas, dan yang lama dibiarkan tanpa makanan. Apa nak buat? Cuba beralih ke mod penyiraman yang berbeza. Rendam tanaman dengan periuk dalam bekas air selama tiga puluh minit. Dalam beberapa minggu, tanaman akan sedar..

Sebab lain ialah penimbunan air. Harus diingat bahawa anggrek tidak dapat diisi dengan air, ini menyebabkan fakta bahawa tanah dipadatkan dan kehilangan kebolehtelapan udara, campuran tanah yang tidak bernyawa membawa kepada pengaktifan mikroorganisma dan bakteria, yang menyebabkan reput akar.
Pakar menasihatkan semasa menyiram agar tidak hanya fokus pada permukaan tanah, yang cepat kering. Oleh itu, periuk lutsinar sangat sesuai di mana anda dapat mengesan keadaan akarnya secara mendalam. Sekiranya periuk anda legap, maka anda boleh meletakkan tongkat kayu, dan jika basah, maka terlalu awal untuk disiram. Profesional boleh menentukan sama ada substrat kering atau tidak, hanya mengambil periuk. Berat badan akan sentiasa lebih berat.
Sekiranya penyebab kekuningan daun adalah kelembapan berlebihan, ini dapat ditentukan oleh penampilan tanaman. Bunga itu mudah dikeluarkan dari periuk. Sekiranya berlakunya genangan air, daunnya lembab dan lembut, akarnya menjadi gelap, dan lempeng daun berubah warna tidak hanya dari bawah, tetapi juga ditutup dengan bintik hitam.

Sekiranya bunga mula aktif membusuk, maka anda boleh menyimpannya hanya dengan pemindahan. Anda juga harus menyiram tanaman hanya dengan air lembut, kerana air keras menimbulkan salinisasi tanah.

Masalah pencahayaan

Kekuningan daun mungkin terjadi kerana bunga itu berada di bawah sinar matahari langsung pada hari yang panas dan terbakar. Dalam kes ini, plat daun menjadi kuning tepat di tempat yang terdedah kepada cahaya matahari langsung. Keadaan ini mudah diatasi. Tanaman harus disusun semula, dan pinggan daun yang dibakar tidak boleh dilepaskan, kerana jika bahagian daunnya terkena, plat daun hijau akan memberi makan bahagian yang terbakar. Sekiranya lembaran masih kering, maka ia hanya dikeluarkan.

Berpakaian atas yang tidak seimbang

Kekuningan daun mungkin menunjukkan bahawa tanaman kekurangan nutrien atau, sebaliknya, terlalu banyak. Pupuk anggrek hanya dalam tempoh pertumbuhan. Untuk ini, baja dibeli di kedai khusus. Semasa transplantasi, ini dilakukan setiap dua tahun, dan jika ditransplantasikan menjadi campuran khas, maka pertama kalinya anda tidak boleh membaja, kerana bunga akan mendapat nutrisi dari substrat.

Kehadiran penyakit atau perosak

Bunga itu memerlukan perhatian khusus jika kekuningan daun disebabkan oleh kehadiran parasit atau penyakit berjangkit. Penyakit virus ditunjukkan oleh munculnya cincin cahaya dan bintik-bintik kuning pada daun. Kenyataannya adalah bahawa virus itu dapat menetap di dalam bunga untuk waktu yang lama, tanpa menampakkan diri. Sekiranya terdapat tekanan, ia mengaktifkan dan mempengaruhi tanaman, sehingga menyebabkan kematian. Bakteria dapat dikesan dengan adanya rim kuning pada daun.

Jangkitan bakteria dapat diatasi. Ia perlu untuk memotong luka dan merawat titik potong dengan karbon aktif. Dengan bentuk lanjutan, bakterisida harus digunakan.

Yang paling biasa adalah penyakit kulat. Sebab utama adalah penjagaan yang tidak betul. Manifestasi penyakit boleh berbeza (contohnya, penampilan bintik kuning). Rawatan merangkumi penyingkiran kawasan yang rosak, rawatan luka. Setelah luka sembuh, tanaman mesti dirawat dengan racun kulat.

Cara membetulkan keadaan

Seperti yang kita ketahui, penyebab kekuningan daun pada anggrek bilik boleh berbeza. Agar kecantikan dalaman dapat menjadi sihat, berkembang dengan baik dan menyenangkan dengan bunga yang megah, perlu memastikan perawatannya dengan betul, mematuhi peraturan penyiraman, pemberian makanan dan pencahayaan.
Sekiranya tanaman rumah dan daunnya berubah menjadi kuning, maka perawatan yang sama akan diperlukan, dan keadaannya akan segera diperbaiki.
Selain memastikan perawatan yang tepat, Anda perlu memeriksa bunga dengan hati-hati ketika membeli, agar tidak memperoleh tanaman yang dijangkiti jangkitan atau jamur. Pilihan terbaik adalah membeli bunga pasu dari penjual yang dipercayai..

Mengapa anggrek bertukar menjadi daun kuning di rumah: sebab dan keselamatan tanaman

Anggrek sangat cantik, tetapi sukar dijaga dan bunga murung. Selalunya, kedua-dua penanam bunga dan amatur profesional menghadapi masalah ini: bintik-bintik kuning pada daun anggrek mula muncul.

Kadang-kadang ini disertai dengan kehilangan trugor, layu, memutar, dan penampilan bintik-bintik. Apakah sebab dan akibat fenomena ini? Bila perlu risau dan apa tindakan yang perlu diambil? Teruskan membaca...

Apa itu dan bagaimana rupanya?

Kadang-kadang melihat tanaman, anda mungkin melihat bahawa 1-2 daun bawah menguning dan kering di atasnya, sementara selebihnya tetap hijau tepu dan sihat. Mengapa ini berlaku dan apa yang perlu dilakukan untuk mengembalikan tanaman agar kelihatan sihat? Dalam kes ini, jangan panik: proses semula jadi berlaku, akibatnya daun bawah menjadi kuning dan jatuh. Oleh itu, anggrek membuang dedaunan lama.

Sekiranya, pada anggrek, daunnya mula-mula mereda, menjadi lembap, dan kemudian bintik-bintik kuning mulai terbentuk di atasnya, atau jika daun mulai berubah menjadi kuning di pangkal atau di satu sisi, dan kemudian batangnya mulai menghitam atau memperoleh warna kuning atau coklat, ini adalah tanda bahawa melanggar peraturan menjaga tanaman atau menjadi sakit.

Foto bunga yang terjejas

Di sini anda dapat melihat rupa bentuk anggrek dengan daun kuning:

Apa sebabnya?

Sebab utama kemunculan kekuningan pada daun anggrek adalah pelanggaran peraturan untuk menjaga tanaman. Penyebab menguning daun yang paling biasa termasuk:

  1. Cahaya buruk. Tumbuhan ini memerlukan pencahayaan yang terang, tetapi cahaya mesti disebarkan. Sekiranya anggrek mula berubah menjadi kuning, daun hanya di satu sisi atau bintik-bintik kuning muncul di daun, ini bermakna tanaman itu menerima selaran matahari. Sekiranya semua daun menjadi kuning dan menjadi lembap, ini bermaksud bahawa tanaman, sebaliknya, kekurangan cahaya.
  2. Penyiraman yang salah. Bunga cantik ini suka penyiraman biasa. Tetapi kadang-kadang, tertakluk kepada keadaan ini, anda mungkin melihat bahawa dedaunan mula berubah menjadi sedikit kuning. Ini bermaksud kilang itu ditenggelami air. Ini berlaku apabila periuk untuk tanaman terlalu kecil, dan kelembapan yang berlebihan tidak mempunyai masa untuk pergi. Juga, penyebab kekuningan daun adalah pelanggaran tahap kelembapan pada musim sejuk.
  3. Jangkitan bakteria atau kulat. Sekiranya bunga itu terkena penyakit ini, kekuningan kelihatan tidak hanya pada semua daun, tetapi juga pada batangnya. Tanda lain penyakit ini adalah kelajuan penyebaran kekuningan yang tinggi. Dalam keadaan seperti itu, hampir mustahil untuk menyelamatkan tanaman.
  4. Pelanggaran pemindahan. Sekiranya bunga tidak ditransplantasikan pada waktunya, sistem campak yang ditumbuhi berhenti masuk ke dalam pasu dan cacat, dan bintik-bintik kuning muncul di daun.
  5. Kekurangan kalium. Ini membawa kepada fakta bahawa proses biokimia mula berlaku di kilang, termasuk pengagihan semula kalium dari tisu lama ke yang baru, akibatnya daun matang berubah menjadi kuning dan mati.
  6. Kekurangan zat besi dalam substrat tanah. Ini boleh disebabkan oleh campuran tanah yang awalnya dipilih dengan tidak betul semasa penanaman, atau oleh pengairan dengan air paip berkualiti rendah.
  7. Kekurangan nitrogen dalam substrat. Dalam kes ini, daun berubah menjadi kuning, tetapi tidak jatuh.
  8. Pembakaran kimia. Ini berlaku dengan baja tanah yang tidak berubah, apabila pekat yang terlalu tepu digunakan semasa pengairan.
  9. Penjual yang tidak bertanggungjawab. Seperti yang anda ketahui, semakin besar contohnya, semakin mahal harganya. Oleh itu, banyak penjual menggunakan pelbagai perangsang untuk mempercepat pertumbuhan tanaman. Oleh itu, kadang-kadang keadaan timbul apabila 1-2 tahun selepas pembelian, daunnya menjadi kuning di pangkal, berhenti tumbuh dan jatuh. Ini adalah tanda bahawa penjual terlalu banyak menggunakan perangsang..

Bila perlu risau?

Seperti yang dinyatakan di atas, daun anggrek boleh menjadi kuning di pangkal atau sepenuhnya dan jatuh kerana alasan semula jadi.

Gejala yang menunjukkan bahawa tanaman telah jatuh sakit atau terganggu adalah:

  1. Kemunculan reput pada akar, daun dan batang.
  2. Tompok basah pada daun dan batang.
  3. Mengeringkan.
  4. Daun lembap.
  5. Tahap bawah daun atau satu sisi tanaman berwarna kuning sepenuhnya.
  6. Kemunculan bintik-bintik coklat pada daun dan batang.

Kesan jangka panjang

Sekiranya langkah-langkah tidak diambil tepat pada waktunya, anggrek yang indah mungkin berhenti berbunga, kering, atau proses pembusukan mungkin bermula di atasnya, yang akhirnya akan menyebabkan kematian seluruh tanaman.

Sekiranya penyebab kekuningan daun adalah jangkitan, maka, jika langkah-langkah yang tepat tidak diambil, akan ada risiko penyakit ini menyebar ke tanaman lain.

Rawatan menguning

Sekiranya diperhatikan bahawa daun anggrek tidak berubah menjadi kuning dari proses semula jadi, untuk menyelamatkan tanaman, perkara berikut mesti dilakukan:

  1. Menganalisis keadaan penahanan. Perlu memeriksa apakah bunga itu berada di bawah sinar matahari langsung, untuk memeriksa tanah atau kelebihan kelembapan, untuk memeriksa apakah sistem akar telah tumbuh dan apakah pot terlalu kecil untuknya.
  2. Sekiranya didapati bahawa bunga itu menderita selaran matahari, ia mesti disusun semula.
  3. Sekiranya alasannya tidak mencukupi untuk menyiram, anda mesti:

  • Periksa tanah di dalam periuk. Ia mesti basah.
  • Sekiranya tanah kering, perlu dibasahi dengan air yang ditapis.
  • Kami memutuskan untuk memerhatikan penyiraman dan memantau keadaan bunga.
  • Sekiranya penyebabnya adalah penyiraman berlebihan, maka anda mesti:

    • Tarik tanaman dari periuk, bersihkan dari substrat.
    • Periksa sistem akar untuk membusuk.
    • Sekiranya terdapat tompok busuk di akar, maka ia mesti dipotong dengan tajam, dibasmi kuman dalam larutan pisau permanganat kalium. Taburkan tempat potongan dengan arang.
    • Pindahkan orkid dalam periuk baru.
  • Sekiranya penyebabnya adalah kekurangan kalium, nitrogen dan zat besi, maka baja yang mengandungi bahan yang diperlukan mesti ditambahkan. Baja harus diperkenalkan secara beransur-ansur, memantau perubahan keadaan bunga (ada peningkatan atau tidak ada perubahan).
  • Seterusnya, kami akan memberitahu anda apa yang harus dilakukan sekiranya daun tanaman berubah menjadi kuning dan gugur.

    Cara berjimat jika mereka kehilangan turgor, berubah menjadi kuning dan jatuh?

    Sekiranya daun anggrek tidak hanya mulai menguning, tetapi juga gugur, maka tanaman mesti segera dihidupkan kembali:

    Analisis keadaan bunga dan kenal pasti kemungkinan penyebab masalah tersebut.

    Tukar mod dan kaedah penyiraman.

    Pindahkan pasu bunga ke tempat lain.

    Sekiranya orkid di sebelah yucca, peperomia, cordilina atau ararkaria, maka anda perlu mengeluarkannya.

    Ganti tanah dan periuk. Pastikan membasmi kuman baru dengan larutan kalium permanganat sebelum menanam..

    Jangan gunakan baja dan perangsang pertumbuhan sekurang-kurangnya 14 hari.

    Sekiranya terdapat penyakit kulat atau bakteria pada anggrek, ia mesti diubati dengan racun kulat.

    Penjagaan susulan kilang di rumah

    Setelah anggrek pulih, dan daunnya kembali hijau, anda mesti mula mengikuti peraturan penjagaan:

    • Sediakan bunga dengan cahaya yang cukup. Orkid memerlukan cahaya yang banyak tersebar. Waktu siang mesti berlangsung 10-12 jam.
    • Pematuhan dengan rejim suhu: pada siang hari tidak boleh berada pada suhu 18-27 darjah di atas sifar, pada waktu malam - 13-24 darjah.
    • Memastikan perbezaan suhu udara siang dan malam adalah prasyarat untuk anggrek berbunga yang baik.
    • Perhatikan rejim penyiraman. Bumi harus lembap, tetapi tidak basah, dan lebih-lebih lagi, air tidak boleh bertakung di dalam periuk. Anda perlu menggunakan air lembut untuk menyiram anggrek, dan suhunya harus 2-3 darjah lebih panas daripada udara di sekitarnya.
    • Baja mesti digunakan tidak lebih dari sekali setiap 2-3 minggu, adalah mustahak untuk memperhatikan perkadaran yang ditunjukkan pada bungkusan. Setelah menanam tanaman, pemupukan tidak digalakkan, kerana substrat sudah mengandung semua bahan yang diperlukan.
    • Pantau kualiti substrat dan tahap pertumbuhan sistem akar. Pindahkan tanaman tepat pada waktunya.

    Oleh itu, terdapat sebilangan besar alasan untuk munculnya kekuningan pada daun, dan ia berkaitan dengan proses semula jadi dan pelanggaran peraturan penjagaan. Sekiranya kekuningan daun tidak disebabkan oleh sebab semula jadi, maka kurangnya campur tangan pembedahan yang tepat pada masanya dapat menyebabkan kematian tanaman.

    Video berguna

    Tonton video mengenai mengapa daun anggrek menjadi kuning dan cara menyimpannya:

    Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Daun menjadi kuning di orkid phalaenopsis: sebab dan apa yang perlu dilakukan

    Menguning daun adalah salah satu gejala keadaan orkid Phalaenopsis yang menyakitkan, yang memerlukan rawatan yang cepat dan tepat waktu dari penanam. Sebagai peraturan, prosesnya berkembang dengan cepat, jadi perlu untuk memeriksa bunga secara terus-menerus untuk menghindari kematian spesimen.

    Mengapa daun menjadi kuning pada phalaenopsis: penyebab utama

    Sekiranya anda melihat daun kuning di anggrek, jangan panik, terutamanya apabila perubahan warna telah berlaku di tingkat bawah (lihat foto). Ini adalah proses pembaharuan yang normal dan semula jadi, apabila phalaenopsis membuang jisim hijau lama dan perlahan-lahan membangun yang baru - tidak lama lagi, bukannya pinggan daun yang hilang, yang muda.

    Daun kuning juga boleh menjadi hasil perawatan yang tidak betul, yang sering kali dilakukan oleh pemula:

    • Penimbunan air atau pengeringan substrat yang teruk;
    • Penggunaan air sejuk atau keras untuk pengairan;
    • Menerima selaran matahari dalam cahaya yang berlebihan atau, sebaliknya, kekurangan cahaya;
    • Jadual baja yang dilanggar, kekurangan pembajaan sepenuhnya;
    • Kerosakan pada titik pertumbuhan, kesalahan dalam pemindahan tanaman;
    • Subcooling substrat, reaksi terhadap kelembapan udara rendah;
    • Jangkitan perosak atau penyakit.

    Penampilan anggrek juga dipengaruhi oleh penyusunan semula ke tempat baru atau pengangkutan periuk, akibatnya phalaenopsis menderita perubahan suhu dan mikrotraum dari sistem akar. Rawatan, perhatian dan penciptaan keadaan yang tepat pada masanya akan menyelamatkan bunga kuning.

    Orkid bertukar menjadi kuning: apa yang perlu dilakukan

    Daun kuning selalu menjadi bukti kekurangan phalaenopsis, sementara ia dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza. Selalunya warnanya tidak berubah oleh seluruh piring, tetapi dengan hujungnya (lihat foto), tangkai bunga, sistem akar dan batang anggrek itu sendiri mengalami tekanan. Bergantung pada penyebab yang menyebabkan keadaan tanaman yang serupa, terdapat kaedah "rawatan" yang berbeza.

    Mengapa penyiraman berlebihan berbahaya

    Penyiraman substrat adalah penyebab paling kerap menguning jisim orkid yang merosot. Akibat pengumpulan kelembapan berlebihan di dekat akar, mereka mulai membusuk, menderita kekurangan udara. Selalunya, daya tarikan dengan penyiraman menimbulkan kemunculan penyakit kulat dan bakteria yang "menyelesaikan" lemah phalaenopsis.

    Penting: semasa menyiram, anda tidak boleh memusatkan perhatian pada keadaan lapisan atas kulit kayu - selalunya bahagian substrat ini kering apabila komponen di dalam periuk tetap basah.

    Tanda-tanda berikut membuktikan ke teluk anggrek:

      Anggrek penyiraman berlebihan

    Kekuningan sebahagian besar daun dan bahagian tanaman;

  • Kehilangan turgor normal, plat sentuhan lembut;
  • Mengeringkan dan jatuh tunas;
  • Kemunculan bintik-bintik hitam pada daun dan batang tanaman;
  • Mudah menatal dan mengeluarkan bunga dari periuk.
  • Untuk mengelakkan kelembapan berlebihan, selalu perhatikan keadaan phalaenopsis. Penyiraman tidak diperlukan dalam beberapa kes:

    • Kulitnya kelihatan lembap, berwarna gelap;
    • Periuknya berat, pemeluwapan kelihatan di dinding;
    • Akarnya berwarna hijau dan ditekan ke pot bunga.

    Tanaman yang mengalami kelembapan berlebihan dapat diselamatkan - ini memerlukan pemindahan yang tidak dirancang. Anggrek dikeluarkan dengan hati-hati dari periuk, sistem akar diperiksa dan semua proses busuk, rosak, daun yang sakit dikeluarkan. Substrat diganti sepenuhnya dengan segar, sementara penyiraman berikutnya dikurangkan - dalam keadaan ini, phalaenopsis memerlukan kelembapan minimum. Cukup untuk menutup kulit kayu dengan sphagnum lumut, secara berkala menyemburkannya dari pistol penyembur.

    Penyiraman tidak mencukupi

    Sekiranya daun berubah menjadi kuning pada tanaman yang kelihatan sihat (lihat foto), sementara tidak ada bintik basah yang khas dan tanda-tanda sistem akar membusuk, kekurangan kelembapan akan menjadi penyebab kemungkinan hilangnya hiasan. Anggrek berada dalam substrat yang terlalu kering, yang melanggar pemakanan keseluruhan bunga. Phalaenopsis melepaskan daun baru, "menarik" komponen yang diperlukan untuk ini, bukan dari kulit kayu, tetapi dari plat daun bawah dan lama.

    Selalunya, keadaan ini berlaku jika anggrek disiram dari tin penyiram - akarnya tidak mempunyai masa untuk menyerap air kerana pengeluarannya yang cepat melalui saluran air. Anda boleh membantu anggrek dengan beralih ke cara yang lebih berkesan untuk melembapkan substrat dengan rendaman. Untuk melakukan ini, periuk diturunkan ke dalam baskom dengan air pada suhu bilik selama setengah jam, setelah itu dikeluarkan (cairan harus disalirkan).

    Apabila disiram dengan rendaman, phalaenopsis kuning dipulihkan setelah beberapa minggu, selepas itu daun mati dapat dikeluarkan.

    Mengapa tidak boleh disiram dengan air sejuk atau keras

    Air keras pasti menyebabkan pengumpulan garam di dalam substrat, yang secara negatif mempengaruhi keadaan jisim orkid yang merosot. Plat mula menjadi kuning, tanaman kehilangan penampilannya yang menarik, sementara ketiadaan pemindahan hanya memperburuk keadaan. Hanya penggantian substrat yang lengkap dengan segar yang akan membantu phalaenopsis.

    Menyiram dengan air sejuk adalah sebab lain untuk menguning daun bunga. Ketidakseimbangan seperti itu menimbulkan hipotermia sistem akar, keadaannya diperburuk oleh draf dan suhu rendah di ambang tingkap, di mana anggrek berdiri. Cadangan sederhana akan membantu mengelakkan kesalahan asas semasa menyiram:

    • Pertahankan air paip selama beberapa hari sehingga klorin hilang dan garam tenggelam ke bahagian bawah;
    • Panaskan cecair, bawa ke suhu bilik;
    • Pastikan suhu di ambang tingkap stabil bukan sahaja setelah menyiram, tetapi juga pada siang hari;
    • Tiriskan sisa air dari panci tetes, mencegah kelembapan genangan di dekat akar.

    Selaran matahari dan kekurangan cahaya: apa yang perlu dilakukan

    Orkid Phalaenopsis lebih suka pencahayaan meresap dan cahaya separa cahaya, jadi berada di tingkap selatan atau barat tanpa peneduhan tambahan selalu menimbulkan kemunculan selaran matahari. Perkara yang sama berlaku untuk sumber cahaya buatan - jarak yang terlalu dekat dari lampu phytolamp atau lampu LED pasti akan menimbulkan situasi yang serupa.

    Apabila terbakar sinar matahari dan panas, anggrek mesti dipindahkan ke ambang tingkap, di mana cahaya matahari langsung tidak jatuh. Sekiranya tidak mungkin untuk menukar lokasi, kaca ditutup dengan kertas beralun ringan atau putih polos, filem reflektif. Selepas beberapa hari, daun yang rosak akan kering dengan sendirinya, setelah itu daunnya dapat dikeluarkan tanpa rasa sakit untuk phalaenopsis..

    Kekurangan cahaya juga menyebabkan pemutihan daun, jadi selalu penting untuk memerhatikan "nilai emas" dalam anggrek pencahayaan. Walaupun epifit tergolong dalam tanaman yang tahan naungan, ia tidak dapat dilakukan sepenuhnya tanpa cahaya matahari dan mula meregang di sudut gelap, kehilangan hiasannya dan berubah menjadi kuning.

    Waktu siang untuk phalaenopsis mestilah hampir sama sepanjang tahun, oleh itu, pada musim sejuk, periuk disusun untuk pencahayaan tambahan dengan lampu lampu khas untuk tanaman atau lampu LED.

    Permohonan baja yang tidak betul: apa yang perlu dilakukan sekiranya dosnya tidak betul

    Epiphytes, seperti tanaman lain, memerlukan nutrien yang mereka terima di alam liar dari celah-celah di kulit pokok. Di rumah, pakaian utama anggrek jatuh di bahu penanam sendiri, yang mesti mempelajari peraturan utamanya - kekurangan baja dan kelebihan bekalannya berbahaya.

    Apa yang harus dilakukan jika anggrek menderita kerana pemberian makanan yang tidak betul:

    • Lebihan nutrien dihilangkan dengan pemindahan ke kulit kayu baru atau sistem akarnya dibasuh dengan sempurna di bawah air yang mengalir;
    • Kekurangan baja dikompensasikan oleh formulasi khas untuk anggrek, yang digunakan setiap 2 minggu sekali. Pada mulanya, dos digunakan 2-3 kali lebih sedikit daripada yang disarankan, secara beransur-ansur menjadi normal dalam 3 bulan.

    Kesalahan pemindahan atau kerosakan pada titik pertumbuhan

    Daun anggrek berubah menjadi kuning juga disebabkan oleh pemindahan yang tidak betul ketika tanaman berada dalam substrat yang terlalu padat atau longgar. Dalam kes pertama, akarnya kekurangan udara dan tidak dapat berpartisipasi sepenuhnya dalam fotosintesis; pada yang kedua, bunga itu hanya tergantung di dalam periuk, tidak boleh terpaku pada kulit kayu, yang melanggar pemakanan normal.

    Oleh itu, semasa melakukan pemindahan, seseorang tidak boleh merapatkan kulit kayu dan tidak meninggalkan kekosongan di dalam periuk. Pot bunga harus penuh, dan bahagian akarnya mesti berada di atas substrat.

    Kerosakan pada titik pertumbuhan menyebabkan perubahan warna daun menjadi kuning, prosesnya mempengaruhi batang tanaman dan sistem akar. Pusat ini dapat hilang bukan hanya kerana tekanan mekanikal, tetapi juga disebabkan oleh pengumpulan kelembapan yang berpanjangan, jadi setelah menyiram, pastikan untuk memeriksa anggrek dan mengeluarkan semua sisa air dari bahagian tanaman.

    Memperlahankan pertumbuhan batang utama dan menguning daun berlaku ketika bayi basal muncul. Dalam kes ini, phalaenopsis mengalihkan semua kekuatannya untuk pengembangannya, "melupakan" mengenai jisim hijau utama.

    Mengurangkan kelembapan dan penyejukan substrat

    Phalaenopsis orchid adalah tumbuhan yang berasal dari tropika, oleh itu, untuk perkembangan normal di rumah, ia memerlukan kelembapan yang tinggi. Udara kering menimbulkan kekuningan, pengeringan bunga, yang tidak menambah estetika (lihat foto).

    Anda boleh membetulkan keadaan dengan beberapa cara:

    • Penyemburan udara secara kerap di dekat anggrek dengan botol penyembur untuk mensimulasikan hujan tropika;
    • Penempatan bekas air di dekat periuk, yang semasa proses penyejatan akan meningkatkan kelembapan;
    • Menggunakan pelembap dalaman khas.

    Subcooling substrat juga penuh dengan penampilan daun kuning, sementara tidak hanya plat bawah, tetapi juga baris atas dapat menderita. Situasi yang serupa muncul ketika disimpan di ambang jendela sejuk di musim sejuk, serta penyiraman berlebihan, yang di kompleks membahayakan sistem akar. Anda boleh membetulkan keadaan dengan susunan periuk yang lebih selesa dan normalisasi kelembapan pada substrat.

    Jangkitan Penyakit dan Perosak

    Apabila anggrek mendapat perawatan yang betul dan dijaga dalam keadaan optimum, tetapi daunnya menjadi kuning pula, anda harus memeriksa tanaman dengan teliti untuk dijangkiti hama atau penyakit.

    • Fusarium Penyakit kulat berkembang apabila terkena suhu rendah dan penyiraman berlebihan, gejala utamanya adalah menguning, memutar dan menggelapkan daun. Adalah mungkin untuk menyembuhkan anggrek dengan bantuan tiga kali rawatan "Fundazol" setiap 10-14 hari. Tumbuhan mesti diasingkan dari bunga dalaman yang lain untuk mencegah penyebaran kulat;
    Penyakit Orkid - Fusarium
    • Whitefly Tanda ciri jangkitan hama adalah lapisan putih pada daun, di mana plat menjadi merah atau kuning. Anda boleh melawan serangga dengan bantuan "Actellik" atau racun serangga lain mengikut arahan;
    Penyakit Orkid - Whitefly
    • Tandakan akar. Serangga tersebut menjangkiti anggrek, yang sentiasa berada dalam substrat lembap dan hangat. Kutu mudah dilihat pada proses akar, mengambil phalaenopsis dari periuk. Sekiranya berlaku jangkitan, disyorkan rawatan Agravertin, Actellic atau Apollo..
    Penyakit Orkid - Tandakan Akar

    Tertakluk kepada semua peraturan penyelenggaraan dan penjagaan yang betul, daun anggrek tidak akan menjadi kuning. Ingat: selalu lebih mudah untuk mencegah keadaan bunga dari pada saat itu untuk menghilangkan akibatnya.

    Mengapa anggrek bertukar menjadi daun kuning? Apa yang perlu dilakukan, bagaimana menyelamatkan tanaman

    Budaya eksotik menambah kelainan di bahagian dalam bilik apa pun. Suasana tropika yang tidak dapat dijelaskan disampaikan oleh anggrek. Yang paling popular untuk penanaman di rumah adalah dendrobium, phalaenopsis, papiopedilum, cattleya. Ada banyak nuansa dalam merawat eksotik yang berubah-ubah. Masalah bunga yang paling biasa adalah kekuningan daun daun. Persoalan mengapa daun menjadi kuning di anggrek diajukan oleh pemula dan profesional dalam perniagaan bunga. Seterusnya, kami mempertimbangkan sebab dan kaedah menghilangkan kekuningan.

    Penerangan anggrek, foto

    Anggrek dalam tempoh berbunga memukau dengan keindahan dan penampilan estetiknya. Di samping itu, terdapat varieti dengan aroma yang menyenangkan. Pelbagai bentuk dan warna memukau dengan kemegahan dan kemewahan. Tumbuhan ini mewakili salah satu keluarga tanaman bunga terbesar. Menurut pelbagai sumber, keluarga ini mempunyai 17-30 ribu jenis.

    Kawasan penyebaran budaya meliputi wilayah dari Kutub Utara hingga kawasan tropika. Kepekatan tumbuhan yang paling tinggi diperhatikan di Asia, New Guinea, dan Amerika Tengah dan Utara. Bunga tumbuh di hutan lembap di kawasan pergunungan. Hanya spesies terpilih yang lebih suka iklim savana kering dan panas..

    Budaya ini beragam dari segi bentuk, ukuran dan gaya hidup. Di antara perwakilannya terdapat lianas, tanaman tanah dan epifit. Varieti yang didomestasikan selalunya merupakan budaya epiphytic atau epilithic. Belukar mempunyai sistem akar yang lapang, ditutup dengan bahan spongy dari sel mati yang diisi dengan oksigen. Mereka menyerap kelembapan dan udara yang memberi kehidupan. Sebilangan spesies mempunyai akar hijau yang mengandungi klorofil dan mampu melakukan fotosintesis..

    bunga orkid di rumah

    Sebilangan besar spesies epiphytic mempunyai batang menebal yang membengkak (tuberidium). Ia dapat mengumpulkan nutrien selama musim hujan, dan dengan bermulanya musim kemarau, untuk menyuburkan bunga dengan cadangan yang terkumpul. Wakil tanah mengumpulkan rizab di akar atau tuberidia bawah tanah.

    Perhatian khusus memerlukan bunga anggrek. Bergantung pada spesies, tunas mengejutkan dengan kerusuhan warna dan bentuk. Di Rusia, 419 jenis ditanam. Baru-baru ini, penternak telah membiakkan banyak kacukan yang disesuaikan untuk pembiakan di rumah hijau dan pangsapuri. Walau bagaimanapun, bunga itu mengekalkan keperluan semula jadi pada peringkat genetik. Oleh itu, adalah mustahak untuk mewujudkan keadaan iklim yang paling semula jadi untuk menjaga anggrek di rumah.

    Mengapa anggrek bertukar menjadi daun kuning

    Bunga dalaman menggembirakan pemiliknya dengan mekar yang subur dan berwarna-warni. Tetapi kadang-kadang mereka jatuh sakit. Masalah biasa adalah menguning dan layu dedaunan. Sebarang perubahan negatif dalam penampilan bunga adalah isyarat buruk. Dedaunan kering berbahaya kerana masalah itu boleh mempengaruhi keadaan tanaman jiran. Banyak orang tidak memperhitungkan perubahan warna dedaunan, dan akibatnya, penyakit atau keadaan hidup yang buruk terus menghancurkan semak, dan waktu untuk pemulihan akan hilang. Mungkin ada beberapa sebab untuk ini..

    Sebab semula jadi

    Tidak semestinya ketika menukar warna kehijauan, perlu meningkatkan penggera. Daun boleh berubah menjadi kuning semasa proses penuaan semula jadi. Perubahan hijau seperti itu berlaku pada setiap spesies. Dalam kacukan (contohnya, phalaenopsis) daun bawah selalu kering. Sepasang proses jarang bertukar menjadi kuning. Dalam varieti dendrobium nobile, belukar boleh kehilangan sayur-sayurannya sepenuhnya, baik semasa berbunga dan selepasnya.

    Usia juga mempengaruhi sayur-sayuran - sangat jarang bagi sayur-sayuran untuk mengekalkan penampilan semula jadi dalam jangka masa yang lama. Pembaharuan tahunan pucuk semasa berbunga dan dorman adalah kebiasaan bagi spesies ini dan mempunyai frekuensi tertentu:

    • sekali setahun;
    • Dua kali setahun;
    • sekali dalam 5 tahun.

    Juga, sebab kehilangan warna mungkin kawasan kejiranan yang tidak betul. Tidak digalakkan menanam tumbuh-tumbuhan di sekitarnya seperti araucaria, cordilina, yucca, peperomia. Apabila dijaga dengan betul, tukang kebun jarang menghadapi masalah dengan anggrek. Namun, jika anda melanggar syarat, bunga akan segera bereaksi dengan perubahan warna atau penundaan pertumbuhan.

    Penjagaan yang tidak betul

    Sebab utama dan paling umum mengapa daun mula berubah menjadi kuning adalah rejim pengairan. Lebihan, serta kekurangan kelembapan, menyebabkan gangguan metabolik. Pemula dalam florikultur sering membanjiri tanaman yang halus. Keburukan akibat tindakan tersebut terdiri dari tanah yang padat yang tidak membenarkan udara melaluinya, proses pembusukan akar dan penyambungan bakteria patogen. Penanam bunga yang berpengalaman mengesyorkan memberi tumpuan pada lapisan tengah tanah ketika menyiram. Kerak atas kering dengan cepat dan menyesatkan pemula.

    daun orkid bertukar menjadi kuning

    Sekiranya bunga dalaman tumbuh di dalam bekas lutsinar, maka tidak akan ada masalah untuk menentukan kelembapan tanah. Semasa menggunakan periuk legap, anda boleh menggunakan tongkat kayu (jika basah ketika diletakkan di dalam tanah, terlalu awal untuk menyiram).

    Substrat yang lemah atau dipilih dengan tidak betul untuk jenis tertentu boleh menyebabkan kehijauan menjadi layu. Tanah yang padat dan tidak bernafas juga menjadi faktor kekuningan dan layu. Kekurangan aliran udara dan pemadatan tanah menimbulkan genangan kelembapan dan perkembangan jangkitan kulat. Hijau adalah yang pertama bertindak balas terhadap perubahan dan memberi isyarat kepada pemilik masalah.

    Penggantian tanah tepat pada waktunya, campuran yang tepat untuk setiap jenis anggrek dan susunan periuk yang betul menjamin penyingkiran kemungkinan penyimpangan dalam pengembangan budaya. Pengaruh cahaya matahari langsung dan lokasi periuk berhampiran peralatan pemanasan menyebabkan pemanasan sistem akar terlalu panas dan penyejatan kelembapan berlebihan dari tanah.

    Suhu rimpang dan proses menjadi berbeza, yang menyebabkan berhenti dalam peredaran nutrien. Akibat daripada perubahan tersebut adalah perubahan warna hijau dan kehilangan turgor. Membetulkan keadaan akan dapat mengatur semula bekas dengan bunga ke tempat yang lebih sesuai..

    Seperti yang anda ketahui, dedaunan terlibat dalam proses fotosintesis, sehingga kekurangan pencahayaan mempengaruhi fasa pengembangan. Terlalu banyak cahaya juga berbahaya bagi semak. Budaya ini memerlukan waktu rehat (tidur), dan penggunaan lampu tambahan yang salah boleh menyebabkan tanaman terlalu panas. Anggrek memerlukan 10-12 jam siang untuk perkembangan yang betul..

    bintik kuning pada daun orkid hasil selaran matahari

    Daun berubah menjadi kuning selepas pemindahan

    Tumbuhan yang baru dibeli mesti ditanam semula pada akhir berbunga atau setahun selepas pemerolehan. Kadang kala pemindahan diperlukan untuk dilakukan lebih awal dari masa yang ditentukan. Contohnya, jika rimpang bunga memenuhi seluruh ruang periuk dan mulai keluar, atau substrat itu berstrata terlebih dahulu. Selepas pertukaran tempat tinggal, prosesnya boleh mulai berubah menjadi kuning. Akibat sedemikian mungkin menunjukkan ukuran tanah atau pot yang tidak dipilih dengan betul, atau penjagaan bunga dilakukan dengan pelanggaran.

    Sebelum memulakan pemindahan jenis bunga eksotik, anda harus mempelajari maklumat yang berkaitan atau mendapatkan nasihat pakar. Budaya ini sangat lembut dan rentan dan semua manipulasi dengannya harus dilakukan dengan sangat berhati-hati..

    Dalam proses pemindahan, perlu memperhatikan keadaan akar tanaman. Sekiranya terdapat akar yang kering, busuk, atau cedera, ia mesti dikeluarkan. Jika tidak, semak akan mati kerana kemajuan dalam reput atau mengeringkan akar. Agar tidak melakukan kesalahan yang mematikan, prosedur pemindahan harus dilakukan sesuai dengan cadangan jelas dari tukang kebun yang berpengalaman.

    Daun pudar dan bertukar menjadi kuning

    Prosesnya mulai pudar dan berubah warna ketika turgor hilang. Pucuk yang sihat dibayar, halus, dengan warna tunas yang cerah. Melembutkan turgor adalah petunjuk kesihatan dedaunan tertentu, yang kemudian membawa kepada kekuningan. Terdapat banyak sebab untuk keadaan ini. Yang utama adalah penjagaan yang tidak betul dan keadaan penahanan yang tidak biasa. Kesalahan penjagaan yang sering berlaku adalah penyiraman yang tidak dapat dibaca dan pelanggaran kelembapan.

    Sekiranya di semak dewasa hijau berubah menjadi kuning, maka tidak perlu dilakukan. Ini adalah proses semula jadi pertumbuhan budaya. Namun, apabila kekuningan menjadi perhatian, penyebab penyakit itu harus diketahui terlebih dahulu. Untuk ini, maklumat mengenai jenis tertentu dikaji secara terperinci, dan keadaan pertumbuhan yang diperlukan diciptakan..

    daun kuning orkid

    Sekiranya sebahagian besar tanaman hijau menderita, tanaman memerlukan bantuan. Dalam beberapa kes, disarankan untuk meninggalkan berbunga, dan mentransplantasikan semak menjadi substrat segar, setelah memproses rimpang dari penyakit dan kecederaan. Kekuningan menunjukkan kekurangan nutrisi yang betul pada daun.

    Dalam situasi seperti itu, harus difahami bahawa proses yang rosak tidak lagi dapat diperbaiki. Penyingkiran juga tidak selalu menghilangkan penyakit. Selalunya masalahnya terletak pada batang atau rimpang. Sebarang penyakit berjangkit menyukai persekitaran yang lembap. Sehubungan itu, pada mulanya perlu mengeringkan tanah dan kemudian melakukan rawatan dengan agen antibakteria dan antijamur..

    Baja yang berlebihan juga menyebabkan layu dan jatuh daun. Penting untuk memilih sistem pemakanan yang betul dan mengikuti dengan tegas cadangan pengeluar semasa menggunakan baja. Penyalahgunaan perangsang pertumbuhan dan baja nitrogen memprovokasi percepatan pertumbuhan dan penuaan semak. Oleh itu, penggantian pucuk lama dengan yang baru lebih pantas. Bagaimanapun, tanaman ini berada di bawah pengaruh sediaan buatan, oleh itu ia cepat membuang dedaunan.

    Hujung daun anggrek dendrobium bertukar menjadi kuning

    Kekuningan petua proses tidak diperhatikan dengan kerap. Perubahan warna seperti ini diperhatikan dengan kelebihan cahaya matahari atau kalsium dalam substrat. Sekiranya anda tidak membuat penyesuaian terhadap pemakanan budaya dan tidak menyesuaikan pencahayaan dari masa ke masa, keseluruhan proses menjadi kuning. Dendrobium sangat rentan terhadap kekurangan nutrisi, dan terlalu banyak unsur surih di dalam tanah. Sangat berbahaya untuk memberi makan bunga pada tahap awal perkembangannya.

    Pada dasarnya, budaya ini diperoleh di kedai bunga, di mana penjual untuk memanjangkan bunga yang cerah dan lebat menjernihkan substrat dengan pelbagai perangsang pertumbuhan dan baja. Setelah beberapa tahun wujud, semak seperti itu habis dan mati. Sehubungan itu, tidak digalakkan memberi makan kilang yang baru dibeli. Dan setelah karantina diadakan, perlu ditransplantasikan bunga baru ke dalam substrat segar dan bekas baru.

    Baru-baru ini, masalah yang sama umum mengapa daun berubah warna adalah lebihan jumlah kalsium dalam substrat. Ini dipicu oleh pengasinan tanah, yang menghalang penyerapan kultur besi. Dalam kes ini, sistem penerimaan komponen mineral benar-benar terganggu. Prosesnya membosankan, hujungnya menjadi kuning dan melengkung. Tepi platinum menjadi koyak. Pucuk muda bertindak balas sangat kuat terhadap ini. Dalam keadaan seperti itu, perlu menyelamatkan bunga - untuk segera menanamkan akar yang mengalir di bawah air yang mengalir.

    Kelembapan rendah juga menyebabkan pengeringan di tepi platinum lembaran. Penting untuk diingat bahawa iklim semula jadi anggrek terkenal dengan kelembapannya yang tinggi, dan iklim kering di apartmen akan memusnahkan tanaman yang halus. Di bilik dengan udara yang dikeringkan, kultur selalu mulai kering dari hujung daun. Menggunakan pelembap atau menyemburkan semak dengan pistol penyembur akan membantu mengembalikan daya hidup dan penampilan yang menarik pada tanaman..

    Daun bawah orkid Phalaenopsis bertukar menjadi kuning

    Sekiranya hanya daun bawah berwarna kuning, maka jangan tergesa-gesa untuk mendapatkan rawatan. Daun akan kering dan gugur tanpa menyebabkan bahaya pada tanaman. Ini adalah akibat dari proses semula jadi pertumbuhan dan pembaharuan kehijauan. Memotong atau merobek proses sedemikian boleh menyebabkan kecederaan pada exotica yang lembut.

    daun kuning orkid

    Penjagaan yang tidak betul juga mempengaruhi pucuk muda. Tumbuhan yang sihat secara luaran dapat mengubah warna pucuk. Sebabnya mungkin kaedah kelembapan tanah yang dipilih. Ketika menyiram dari kaleng penyiram, kulit kayu kurang dibasahi, kerana semua kelembapan melalui saluran air cepat meninggalkan periuk, tidak mempunyai waktu untuk menyuburkan akar. Dianjurkan untuk menggunakan kaedah pengairan tenggelam. Beberapa minggu setelah mengubah rejim pengairan, bunga akan kembali normal.

    Daun bertukar menjadi kuning di pangkal

    Daunnya boleh berubah menjadi kuning bukan hanya melanggar peraturan perawatan, tetapi juga bergantung pada jenis anggrek. Di Dendrobium, misalnya, pada akhir berbunga, batang dengan pucuk mati sepenuhnya. Tetapi setelah beberapa hari, pucuk muda baru tumbuh di tempatnya. Di Falik, kekuningan diperhatikan semasa radang dingin, titik pertumbuhan mati, pemadatan substrat, dan lain-lain. Ini bukan proses semula jadi, jadi cari tahu sebabnya dan mulailah rawatan secepat mungkin. Pangkal daun mula mati ketika penyakit ini dalam keadaan lalai atau melanggar pemeliharaan tanaman.

    sebiji daun bertukar menjadi kuning di dasar orkid

    Menguning daun di pangkal dapat memberi isyarat pembusukan atau pengeringan dari sistem akar. Dan masalah seperti ini memerlukan penyelesaian segera. Kehadiran jangkitan kulat boleh menyebabkan rimpang membusuk. Kemudian anggrek mesti ditransplantasikan dengan segera, dan akarnya harus dirawat dengan racun kulat. Pengeringan akar sering dikaitkan dengan kekurangan kelembapan akibat pemadatan substrat. Semua masalah yang berkaitan dengan perubahan pada sistem akar memerlukan penyelesaian segera dan segera..

    Juga, perubahan warna di tengah semak mungkin menunjukkan waktu siang yang tidak mencukupi. Proses fotosintesis memainkan peranan penting dalam pengembangan tanaman, oleh itu, jika tidak ada cahaya, bunga menjadi lemah dan tidak dapat dilaksanakan. Kehijauan memudar di tengah - di tempat-tempat yang paling sedikit cahaya matahari jatuh. Untuk mengatasi masalah ini, cukup untuk memindahkan periuk ke bilik yang lebih terang atau mengurus pencahayaan tambahan.

    Daun anggrek yang mekar bertukar menjadi kuning

    Semasa berbunga, masalah dengan daun kuning dapat terjadi jika kondisi kultur dilanggar. Sebilangan spesies semasa berbunga membuang semua sayur-sayuran. Ini adalah proses semula jadi yang normal, jadi tidak ada alasan untuk dikhawatirkan. Dalam kes lain, jika semak berbunga kehilangan kehijauannya, penting untuk menentukan penyebab fenomena ini. Anda harus memberi perhatian kepada:

    • mod penyiraman;
    • kualiti dan kuantiti pencahayaan;
    • penunjuk air;
    • berpakaian atas.

    Bunga membuang dedaunan ketika prosesnya menguning, kerana terdapat penurunan ketara dalam pemakanan dan fotosintesis. Tindakan selanjutnya bergantung kepada keparahan penyakit. Sekiranya tanaman dijaga dalam keadaan yang betul dan tidak ada jangkitan, warna kuning pucuk individu tidak akan mempengaruhi budaya secara keseluruhan.

    Sekiranya alasannya terletak pada masalah lain, maka pada masa yang sama dengan warna berubah, pucuk semak jatuh tunas. Dengan sistem akar yang lemah, hijau mula layu sebaik sahaja berbunga. Selain itu, kekurangan kelembapan pada akar menyebabkan kekuningan, kerana rimpang mula menarik nutrisi yang memberi kehidupan dari pucuk, yang menyebabkan perubahan warna.

    Sangat penting untuk mengatur penjagaan yang betul setelah berbunga. Perhatikan suhu dan keadaan penyiraman yang diperlukan. Dan juga melakukan pemangkasan pucuk yang betul. Selepas pasangan berbunga pertama, bunga harus dipindahkan dengan kapasiti besar baru dengan substrat nutrien segar.

    Apa yang perlu dilakukan dengan daun kuning

    Daun kuning tidak dikeluarkan sehingga kering sepenuhnya. Tumbuhan yang masih kering terus menyuburkan tanaman. Dalam proses semula jadi menukar hijau, bunga itu sendiri membuang daun kering. Sekiranya hanya bahagian pinggan yang berubah warna, maka belukar akan dapat memberi nutrien yang sihat kepada separuh.

    Sekiranya kekuningan muncul di bawah pengaruh penyakit kulat dan berjangkit, mereka pada mulanya berusaha menghidupkan kembali budaya dengan merawat belukar dengan ubat khas dan melakukan pemindahan tanpa membuang proses yang cedera.

    daun orkid bertukar menjadi penyakit berjangkit kuning

    Anda juga boleh mengeluarkan pucuk kering dalam proses pemindahan. Dengan prosedur ini, ada peluang terbaik untuk membuang semua bahagian tanaman yang rosak dan cedera. Sekiranya kultur ditransplantasikan lebih awal, syarat penting untuk membuangnya adalah memeriksa fasa pengeringan. Lembaran dikeluarkan hanya setelah pengeringan lengkap, dan proses ini mungkin memerlukan sedikit masa..

    Selalunya dedaunan bunga tidak dipotong, tetapi dipotong dengan teliti. Pucuk diambil di pangkal dan dikoyak menjadi dua bahagian di sepanjang alur tengah. Lakukan prosedur ini dengan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan sistem batang dan akar. Sekiranya selepas kios luka baru terbentuk di batang, kawasan ini harus dirawat dengan arang batu yang dihancurkan. Ketepatan prosedur penyingkiran helaian dapat dilihat dalam video.

    Sekiranya belukar itu dirosakkan oleh serangan hama atau penyakit yang melekat, maka rawatan kultur harus dilakukan. Dengan mendiagnosis sebab yang tepat, anda boleh memilih cara yang berkesan untuk menyelamatkan bunga.

    Video: penyebab utama daun anggrek menguning

    Kesimpulannya

    Anggrek adalah bunga yang sangat luar biasa yang tidak memerlukan perawatan yang rumit. Walau bagaimanapun, tanaman seperti ini boleh jatuh sakit. Setelah mempelajari semua kemungkinan penyebab kekuningan dedaunan dalam artikel: mengapa daun anggrek menjadi kuning, penanaman akan menjadi lebih berpatutan, dan anggrek dalaman akan menikmati kehijauan yang subur dan berbunga yang banyak.