Penyakit anggrek: penyebab, rawatan dan pencegahan

Pada dasarnya kita membeli anggrek yang sudah berbunga. Pelbagai warna perbungaan menarik peminat kecantikan bangsawan. Peduncles selepas pembelian menghiasi rumah selama 2-3 bulan. Kemudian mereka pudar, dan bunga berikutnya segera muncul. Sekiranya dijaga dengan betul, maka anggrek akan segera berbunga semula, yang utama adalah melindunginya dari penyakit dan perosak. Bunga yang sakit tidak akan dapat membentuk tunas, ia akan layu, kemungkinan kematiannya tinggi.

Masalah mekar anggrek

Sebelum anda cuba merangsang berbunga, anda perlu memahami sebab-sebab ketiadaannya. Mungkin ada beberapa sebab; ini adalah penyesuaian terhadap perubahan pemandangan, kekurangan fosfor, kelebihan nitrogen, rehat semula jadi dalam berbunga atau penyakit jamur.

Orkid tidak berbunga

Hibrida mula mekar setelah 2 tahun. Pembentukan anak panah bunga bermula setelah munculnya daun 6-8. Bilangan tunas pada satu cabang adalah 6 - 35 keping. Kadang kala anggrek menembak panah pada tahun pertama kehidupannya, maka ia tidak mempunyai kekuatan untuk memelihara tangkai bunga, dan ia membuangnya. Anda boleh memahami simptom dengan memeriksa tanaman, kemudian menyelesaikan masalahnya dan mencari jalan keluar. Sekiranya ini adalah penyakit, maka mulailah rawatan, jika kekurangan zat makanan, maka lakukan pembajaan, jika akar busuk, maka tanaman lebih baik untuk membuangnya.

Menyesuaikan diri dengan persekitaran baru

Tunas yang belum dibuka jatuh dalam beberapa hari setelah pembelian, berbunga berhenti setelah 2-4 minggu. Ginjal baru tidak dibuka

Pengilang memperkenalkan sebilangan besar perangsang berbunga

Setelah berbunga melimpah, phalaenopsis membentuk 1-2 tunas bunga, berhenti berbunga dan berhenti tumbuh

Rehat berbunga

Mana-mana bunga memerlukan rehat setelah berbunga, anggrek mekar dengan hemat, atau tidak berbunga, dalam tempoh ini terdapat peningkatan rimpang dan daun

Banyak daun muncul, mereka berwarna hijau terang, mulai retak. Tanpa bunga

Daun kecil tumbuh, urat merah muncul di daun tua. Pucuk baru tidak terbuka, jatuh

Akarnya menjadi hitam, tanaman pudar, tanda-tanda acuan, bintik-bintik, dan deposit muncul di atasnya. Dedaunan bertukar menjadi kuning

  • udara kering
  • kekurangan cahaya;
  • terganggu semasa rehat;
  • draf;
  • suhu udara rendah;
  • substrat yang salah;
  • kelembapan tinggi.

Pucuk anggrek pudar

Fenomena apabila tunas pudar tidak jarang berlaku. Anggrek sangat sensitif terhadap perubahan persekitaran, perubahan suhu, kekeringan dan kekurangan cahaya. Suhu bilik hendaklah 21-25 * C. Semasa rehat, tidak lebih rendah daripada 13 * C. Kelembapan 70-80%.

Sebab-sebab tunas layu:

Semasa membeli kecantikan di kedai, anda harus bertanya berapa umur bunga itu. Di alam liar, dia hidup selama beberapa dekad. Malangnya, di rumah, anggrek tidak hidup sehingga 8 tahun, semuanya bergantung pada persekitaran dan penjagaan

Suhu bilik yang terlalu panas atau tinggi

Pada musim panas, di ambang tingkap, sinar matahari dapat menyebabkan luka bakar pada anggrek. Di tingkap tenggara dan barat, anda perlu membayangi tingkap. Semasa panas, tanaman melepaskan banyak kelembapan, kehilangan air menyebabkan pengeringan dari tunas

Jalan dari kedai ke rumah pada musim sejuk boleh menyebabkan hipotermia bunga. Draf di apartmen juga membawa maut bagi peduncles. Semasa mengangkut bunga, anda perlu mengemas dengan baik, dan berusaha menjauhkan diri dari draf di dalam bilik, tetapi perlu dilakukan pengudaraan di apartmen. Sekiranya di jalan +14, rimpang basah tanaman dapat bertindak balas terhadap sejuk

Apabila tunas muncul, tanah tidak boleh kering. Penyiraman yang terlalu kerap akan menyebabkan kerosakan akar.

Perjalanan dari kedai, bergerak di sekitar apartmen boleh menyebabkan tekanan pada bunga. Persekitaran baru mungkin tidak sesuai untuk tanaman, lebih baik memindahkannya ke tempat lain setelah berbunga

Orkid tidak menyukai prosedur penyemburan. Kelembapan boleh mencetuskan noda pada bunga dan tunas.

Pada musim sejuk, udara dari bateri mengurangkan kelembapan, perubahan suhu berlaku. Sentuhan dengan kaca sejuk boleh menyebabkan radang dingin. Anda tidak boleh meletakkan periuk di atas radiator, anda perlu membasahi udara, meletakkan bekas air di dekatnya, meletakkan periuk di atas dulang dengan kerikil, menambahkan air secara beransur-ansur

Cahaya tidak mencukupi

Waktu siang mesti berlangsung 11-13 jam. Pada musim sejuk, anda memerlukan pencahayaan tambahan. Perlu memindahkan bekas ke tingkap selatan

Tanaman Kejiranan, Buah-buahan

Buah mengeluarkan etilena, ia mempercepat pematangan dan penurunan tunas. Sejambak bunga yang gugur dapat memprovokasi jatuhnya peduncles. Orkid juga tidak suka bunga yang berbau kuat. Tumbuhan dalaman kadang-kadang penuh dengan serangga yang berbeza, kawasan kejiranan seperti itu akan memusnahkan bukan sahaja bunga, tetapi juga anggrek itu sendiri. Dengan kapas, semua serangga dikumpulkan dengan teliti, dirawat dengan racun serangga

Pada musim panas, apabila anggrek dibawa ke loggia, teras di mana tawon, lebah terbang, pendebungaan adalah mungkin. Bunga akan kering, kotak biji akan muncul

Mealybug menyedut jus dari bunga, yang menyebabkan pengeringan mereka. Setelah memeriksa tanaman, anda perlu menyingkirkan parasit

Campuran tanah dari kebun tidak sesuai untuk menanam phalaenopsis. Tanah mengandungi kelembapan berlebihan, sejumlah besar mineral. Komposisi campuran harus merangkumi gambut, kulit pinus, serat kelapa, sedikit pasir dan agroperit.

Tompok gelap pada bunga

Bintik-bintik hitam pada daun anggrek mungkin muncul akibat terbakar sinar matahari. Anggrek paling baik ditempatkan di tempat cahaya yang tersebar. Juga, bintik-bintik gelap pada daun orkid mungkin menunjukkan hilangnya larut. Kulat berbahaya bagi bunga, ia boleh mati. Pertama, bintik-bintik mempunyai warna ungu, kemudian gelap. Sebabnya adalah penyiraman yang kerap.

Klorosis juga boleh menyebabkan daun menghitam. Apabila daun menjadi gelap, mereka melengkung. Kulat juga aktif berkembang di dalam tisu bunga..

Luka hitam-coklat, cembung, corak dalam bentuk cincin, jalur, mosaik - gejala penyakit virus. Bintik-bintik mungkin berwarna kuning, kemudian daun menjadi hitam pada anggrek, piring daun hancur.

Hanya ada satu jalan keluar - untuk menghancurkan tanaman, virus tidak dapat diubati, tetapi ada kemungkinan besar jangkitan massa, jangkitan mudah dipindahkan ke bunga jiran. Aphids membawa virus, oleh itu kawalan serangga adalah suatu keharusan.

Tompok kuning muncul bersama dengan titik hitam. Mereka muncul ketika sinar matahari terarah ke daun. Untuk menghilangkan masalah tersebut, anda harus menyusun semula bunga di tempat yang selamat..

Penyakit Orkid Bakteria

Semasa membeli tanaman di kedai, anda perlu memeriksa keseluruhan bunga dengan teliti. Sekiranya bintik-bintik, acuan, lingkaran cahaya atau gelap, ubah bentuk didapati, maka contoh ini paling baik ditinggalkan di kaunter.

Reput bakteria coklat

Tompok coklat muncul di bilik dengan kelembapan tinggi dan suhu rendah. Kulat secara beransur-ansur meliputi semua bahagian tumbuhan. Reput bakteria meliputi plat daun. Bintik-bintik menjadi berair, secara beransur-ansur mereka menjadi gelap, tumbuh, saling berhubungan. Selalunya jangkitan berlaku pada daun muda.

Sekiranya kawasan kecil rosak, maka bunga itu dapat dibantu. Untuk ini, kawasan yang dijangkiti dipotong dengan pisau bersih ke tisu yang sihat. Potongan itu ditaburkan dengan arang. Dengan jangkitan besar-besaran, rawatan tidak akan membantu, tanaman perlu dikeluarkan, dan bumi mesti diganti.

Akar busuk

Suhu dan kelembapan yang tinggi menyumbang kepada penampilan kulat. Daun ditutup dengan bintik-bintik coklat, rimpang menjadi lembut, di pangkal, akar putih anggrek mulai menghitam.

Akar dan tanah dirawat dengan larutan Fundazole 0.2% atau Topsin 0.2%. Rawatan dijalankan setiap 2 minggu 3 kali. Anda boleh merendam bekas dengan bunga dalam penyediaan selama beberapa minit. Untuk profilaksis, substrat dibasmi kuman sebelum menanam bunga.

Reput kelabu

Lapisan berbulu kelabu pada dedaunan menunjukkan jangkitan pada bunga dengan busuk kelabu. Bintik-bintik muncul pada bunga anggrek dalam bentuk titik coklat. Sebabnya mungkin peningkatan nitrogen, suhu rendah, kelembapan yang banyak.

Kawasan yang terjejas dikeluarkan, tanaman disembur dengan penyediaan racun kulat. Substrat dan keupayaan untuk diproses.

Reput hitam pada orkid

Bunga yang suka panas boleh membusuk hitam. Daun orkid bertukar menjadi hitam kerana hipotermia. Jangkitan kulat meliputi bahagian bawah tanaman, termasuk akarnya. Tompok-tompok hitam pada daun muncul di anggrek, lebih kerap tumbuh-tumbuhan dengan imuniti yang lemah menderita. Vitalitas dapat dikurangkan kerana penyakit lain atau serangga berbahaya..

Anggrek perlu segera dipindahkan ke bekas lain dengan campuran yang bersih. Sebelum menanam, semua bintik-bintik sakit dipotong dengan pisau, akar hitam dikeluarkan, dirawat dengan cecair Bordeaux. Bunga itu perlu dijaga dengan teliti. Sekiranya reput telah merangkumi sebahagian besar tanaman, maka ia akan musnah. Terdapat kebarangkalian jangkitan orkid yang berdekatan.

Fusarium reput

Apabila bilik tidak berventilasi, kelembapan tinggi menyebabkan fusarium. Daun berubah menjadi kuning, menjadi lembut, melengkung dari masa ke masa, acuan muncul di akar dan bunga merah jambu di daun.

Dedaunan dirawat dengan Fundazolum (0.2%), tiga kali sehari, dan ejen digunakan semasa penyakit. Hentikan penyiraman buat sementara waktu, jangan biarkan draf.

Penyakit anggrek dan rawatannya

Penyakit perlu dikesan tepat pada waktunya, dengan memperhatikan perubahan tanaman. Perkara utama adalah tidak melewatkan masa di mana anda dapat menolong bunga. Kawasan yang bersaiz kecil terkena rawatan. Dengan jangkitan besar-besaran, anggrek musnah. Sekiranya langkah pencegahan telah diambil, maka penyakit ini tidak mengerikan bagi tanaman.

Anthracnose

Stagnasi kelembapan pada daun, kelembapan tinggi membantu mengembangkan anthracnose. Bintik-bintik bulat coklat gelap dengan batas yang jelas muncul di daun. Kerosakan meningkat dari masa ke masa. Plak berwarna merah jambu atau hitam muncul.

Kelembapan di dalam bilik mesti dikurangkan menjadi 40-50%. Pastikan pengudaraan bilik, untuk mengelakkan air masuk ke dedaunan. Daun sakit dikeluarkan, bahagian keratan dilincirkan dengan abu atau arang batu. Pindahkan anggrek ke tempat yang kering, kerap mengalirkan air dari palet. Sekiranya berlaku kes, agen kimia digunakan: Ridomil, Skor, Topsin-M, Mikosan.

Tempat daun bakteria

Dalam cuaca panas, kemungkinan penyakit berjangkit. Ia muncul dalam bentuk bintik-bintik gelap yang gelap dengan sempadan kuning. Bakteria menembusi melalui kerosakan pada plat daun. Mula-mula, hujung daunnya rosak, kemudian keseluruhan cetakan plat daun. Anda boleh membawa bakteria dengan tanah, air, perosak.

Bintik-bintik itu dipotong, potongan diserbuki dengan arang batu, berminyak dengan iodin hijau yang cemerlang. Mengasingkan bunga dari tanaman tetangga buat sementara waktu. Sekiranya selepas 7-10 hari tidak muncul bintik-bintik gelap, anggrek dikembalikan ke tempat itu.

Cendawan serbuk pada rawatan orkid

Titik putih terbentuk di daun. Acuan putih pada anggrek merangkumi semua bahagian tanaman, seolah-olah ditaburkan dengan tepung. Tompok-tompok putih pada daun orkid muncul pada suhu tinggi dengan kelembapan yang tinggi. Tumbuhan mengukus dan membusuk, cetakan muncul di dalam periuk dengan anggrek.

Pencegahan cendawan tepung adalah penyemburan bunga dengan Fitosporin. Rawatan dijalankan dengan ubat Scor. Semburkan ubat ke bahagian tanaman di mana terdapat bintik-bintik putih pada anggrek, kecuali bunga. Cara lain adalah menggunakan sulfur koloid, memproses dengan ketat mengikut arahan.

Karat

Bagi anggrek, karat adalah penyakit yang jarang berlaku. Ia menyebabkan kulatnya, yang menetap di semak yang lemah. Warna berkarat muncul di bahagian dalam cadar..

Kawasan yang terjejas dipotong, bahagian dilincirkan dengan larutan alkohol sebanyak 25%. Rawat kecantikan Mikasan, Ritomil, Skor yang dijangkiti. Alat disembur ke bahagian tanaman.

Cendawan sooty (hitam)

Perosak yang menetap di atas bunga (serangga skala, kutu daun, serangga mealy) tidak memberi akses cahaya ke orkid. Mereka menyumbat seluruh bahagian bawah helaian. Cacing yang paling berbahaya, yang memakan jus tumbuhan, sambil mengeluarkan racun. Titik-titik hitam muncul di bintik-bintik manis bunga, ketika daun berubah menjadi hitam, ia jatuh. Belukar semakin lemah dan mati. Lebih kerap, jangkitan berlaku pada musim sejuk atau dengan kelebihan nitrogen.

0,3% larutan basazol atau 0,2% benlat akan membantu menyembuhkan tanaman. Anggrek benar-benar direndam dalam campuran selama beberapa minit. Di antara rawatan, selang masa adalah 15 hari. Untuk pencegahan, mereka menggunakan minyak pokok Neem, atau mereka menuangkan tanah dengan air suam pada suhu 50-55 darjah. Perosak mati pada suhu 40 darjah celcius.

Penyakit kulat anggrek dan rawatannya

Spora kulat secara aktif berkembang di persekitaran yang lembap. Suhu dan kelembapan yang tinggi mendorong kulat membiak. Plak putih pada akar dan batang, daun menjadi gelap, bintik-bintik yang berbeza muncul di anggrek - ini adalah tanda-tanda jangkitan kulat.

Langkah pencegahan dan rawatan yang betul dapat membantu menghilangkan cetakan pada anggrek. Semakin cepat masalah ditemui, semakin cepat tanaman akan pulih. Bahan kimia dijual di kedai-kedai yang membantu menghilangkan acuan dengan cepat. Rawatan di rumah dilakukan dengan ubat berikut: Fundazole, Fitosporin, campuran Bordeaux, Quadris, Mikasan, Skor, Ritomil, Chistotsvet, Fozalon.

Peraturan untuk rawatan penyakit daun kulat:

  • pengasingan semak yang berpenyakit dari tanaman lain;
  • penyingkiran semua bahagian yang dijangkiti;
  • pembasmian kuman, rawatan dengan arang batu, abu, alkohol, yodium, kayu manis, klorheksidin;
  • adalah perlu untuk merawat tanaman dengan racun kulat;
  • penggantian periuk dan substrat;
  • alat selepas pemprosesan dikalsin di atas api, dirawat dengan alkohol.

Di samping itu, perlu mengurangkan penyiraman, mengudarakan bilik, dan mencegah draf. Penyiraman hanya apabila substrat mengering pada awal hari.

Penyakit Orkid Tidak Berjangkit

Kecederaan tidak berjangkit berpunca daripada pendedahan terma atau selaran matahari. Tumbuhan boleh terkena cahaya matahari dan udara sejuk. Penjagaan rumah yang betul diperlukan..

Lengkung daun

Fraktur berlaku akibat tindakan mekanikal. Tetapi terdapat satu lagi ubah bentuk plat lembaran yang disebabkan oleh kekurangan kelembapan, atau hipotermia yang teruk. Sebilangan bahagian risalah bentuknya tidak teratur dan kelihatan rapuh. Penyebabnya mungkin berlebihan dengan nitrogen, pecah, retak, perubahan warna muncul.

Adalah perlu untuk merevisi rejim suhu, meningkatkan penyiraman, dan meninggalkan baja nitrogen. Mereka mengeluarkan tanaman dari periuk, mencuci akar, kemudian memindahkan bunga ke substrat lain..

Luka bakar daun

Luka bakar adalah haba dan solar. Lesi tidak berwarna dengan sempadan coklat muncul pada musim bunga atau musim panas dengan cahaya matahari yang aktif. Mereka mencetuskan penyejatan pada dedaunan dalam bentuk titisan air. Kerosakan haba berlaku dari lampu rendah semasa pencahayaan. Jalur atau bintik kering muncul di dedaunan.

Spesies fotofil, bermula pada musim bunga, perlu terbiasa secara beransur-ansur dengan cahaya matahari. Luka bakar juga boleh berlaku dari bateri apabila kepingan tergantung di atas radiator. Luka bakar adalah kesan terma dan bukan penyakit. Daun yang rosak sebaiknya dikeluarkan. Letakkan bunga di tempat dengan pencahayaan yang meresap atau bayangkan tingkap.

Frostbite

Frostbite berlaku pada akhir musim luruh atau musim sejuk, ketika phalaenopsis berdiri di tepi tingkap terbuka, atau bersentuhan dengan kaca tingkap. Pertama, kerutan muncul di daun, tubercles, yang berubah menjadi bintik-bintik.

Daun yang rosak tidak dipulihkan, ia dipotong. Belukar disusun semula di tempat yang hangat tanpa draf. Kira-kira 8-10 hari membiarkan bunga itu sendiri tanpa menyiram dan membaja. Sekiranya titik pertumbuhan adalah radang dingin, maka ia akan dikeluarkan. Anggrek seperti itu akan membiak hanya dari bayi yang berakar.

Petua dan Pencegahan

Setelah membeli bunga baru, anda perlu mengkarantina dia. Letakkan anggrek di bilik yang berasingan. Selepas tekanan, semak akan menyesuaikan diri selama sebulan di tempat baru. Rawatan rimpang dan daun dengan tetrasiklin dibenarkan, walaupun ini tidak selalu membantu.

  1. Lebih baik menyemburkan tanaman 2 kali sehari tanpa menjejaskan bunga. Pada musim panas, air 1-2 kali seminggu, pada musim sejuk 1-2 kali sebulan. Anda tidak boleh menyiram bunga dengan air sejuk, akarnya akan membusuk, memanaskan air hingga 35-40 darjah.
  2. Untuk melembutkan air, celupkan sepotong gambut ke dalam baldi yang dibungkus dengan kain kasa, bahagian 10 g per 10 liter cecair. Air pengairan digunakan dimurnikan, boleh dicairkan atau hujan.
  3. Pastikan anda menyediakan saliran yang baik..
  4. Perbezaan suhu tidak boleh melebihi 4 darjah, norma adalah 20-24 * C. Orkid disenyawakan 1-2 kali sebulan.
  5. Gunakan bekas ringan untuk penanaman, buat lubang di dalam periuk untuk pengudaraan, lubang diperlukan di dinding dan bahagian bawah periuk.
  6. Anda dapat mengekalkan kelembapan dengan bantuan akuarium, letakkan anggrek di sebelahnya.
  7. Untuk pencegahan, anggrek disembur 30 hari sekali dengan larutan tembaga sulfat.
  8. Memupuk tanaman dengan kalium menguatkan imuniti tanaman.
  9. Lebih baik membeli campuran siap untuk anggrek di kedai, substrat melalui semua peringkat pemprosesan.
  10. Untuk memerangi lumut atau alga, bungkus periuk dalam kerajang dan letakkan periuk gelap.

Untuk membuat bunga anggrek, periuk dihantar ke tempat yang gelap dengan suhu + 15 * C. Mereka menambah baja fosforik dan meningkatkan kelembapan di dalam bilik. Kemudian letakkan periuk selama 5-6 hari, tanaman di sudut gelap. Selepas 3 minggu, tunas muncul yang akan mekar untuk waktu yang lama.

Anggrek yang dijangkiti tidak boleh dibuang dengan segera sehingga semua kaedah rawatan telah dicuba. Menguatkan imuniti adalah tugas utama dalam memerangi penyakit. Tumbuhan yang sihat akan menentang banyak jangkitan. Sekiranya anda membeli anggrek untuk pertama kalinya, anda harus berjumpa dengan cara merawatnya agar tanaman muda tidak sakit dan mekar lama.

Penyakit orkid yang paling biasa dan rawatannya

Phalaenopsis orchid adalah tanaman yang popular di kalangan penanam bunga, yang terkenal dengan bunga yang panjang dan hiasan. Pada masa yang sama, ia adalah bunga yang berubah-ubah dan aneh yang mempunyai daya tahan yang rendah terhadap penyakit..

Tumbuhan ini dipengaruhi oleh pelbagai penyakit, yang masing-masing, jika tidak dirawat, dapat menyebabkan kematian anggrek. Risiko jangkitan meningkat dengan ketara dengan penjagaan yang buruk dan memilih keadaan yang salah. Dalam artikel itu kita akan mempertimbangkan penyakit yang paling biasa dari orkid phalaenopsis, apa yang harus dilakukan apabila bunga itu rosak dan bagaimana merawatnya.

Penyakit berjangkit daun dan akar

Ini adalah sekumpulan besar penyakit kulat, bakteria dan virus yang berpunca daripada penggunaan tanah yang tidak berkualiti, penjagaan dan keadaan yang tidak betul. Jangkitan berkembang dengan cepat, jika anda tidak memulakan rawatan, bunga itu mati dalam masa yang singkat. Racun kulat dan antibiotik sintetik yang diperlukan untuk melawan penyakit berjangkit.

Anthracnose

Penyakit kulat yang mempengaruhi daun orkid. Selalunya berlaku kerana kelembapan yang tinggi di dalam bilik, penyiraman tanaman yang tidak betul. Semasa mereka berkembang, bintik-bintik bulat kecil muncul di bilah daun, secara beransur-ansur saling terhubung. Mereka secara beransur-ansur tumbuh, membentuk kawasan kerosakan hitam yang besar. Dengan penyakit yang berpanjangan, plak khas berwarna merah jambu-kuning muncul di daun dan pucuk.

Adalah mungkin untuk bertarung hanya dengan anthracnose awal. Semua daun yang cacat mesti dikeluarkan, dan tanaman dirawat dengan racun kulat yang mengandung tembaga. Pemprosesan dilakukan dua kali dengan selang 10 hari. Untuk mengelakkan munculnya jamur, jaga kelembapan pada 40-65% dan periksa sinus daun secara berkala.

Titik bakteria

Penyakit khas untuk orkid phalaenopsis. Ejen penyebabnya adalah bakteria patogen yang hidup di tanah yang tidak berkualiti. Faktor penyebab jangkitan dianggap pencahayaan yang terlalu terang dan tidak mematuhi pengairan, pembalut. Penyakit ini dapat dikenalpasti dengan menguning bilah daun di bahagian pinggiran. Kemudian daun menjadi gelap, retak dan melengkung. Di tempat-tempat di mana bakteria berkumpul, sejumlah besar cecair terbentuk.

Untuk mengelakkan kematian bunga, anda perlu memotong semua kawasan tanaman yang terkena, merawat titik potong dengan abu atau yodium. Lakukan rawatan penuh tanaman dan tanah dengan racun kulat kompleks dengan spektrum tindakan yang luas, ulangi prosedur selepas 10 hari.

Cendawan serbuk

Penyakit kulat yang berkembang dalam keadaan kelembapan dan suhu tinggi. Tanda utama jangkitan adalah penampilan lapisan keputihan pada daun dan tunas anggrek. Apabila penyakit itu berkembang, bunga akan kering, jika rawatan tidak dimulakan tepat waktu, ia akan mati dalam 1-2 bulan.

Untuk memerangi cendawan tepung, hanya racun kulat yang digunakan, misalnya, Topsin-M, Skor atau Actellik. Sulfur koloid juga menunjukkan kecekapan yang lebih tinggi. Untuk mencegah jangkitan dengan kulat, disarankan agar tanaman setiap 3 bulan sekali dirawat dengan racun kulat biologi (Fitosporin-M, Fitocid-R), menjaga kelembapan tanah dan udara yang optimum.

Karat

Di antara penyakit kulat lain, karat lebih jarang berlaku dalam penanaman anggrek. Ia berlaku kerana penggunaan tanah yang tercemar atau ketidakpatuhan terhadap peraturan pengairan. Pada peringkat awal, penyakit ini dapat dikenal pasti oleh ciri-ciri bintik terang di bahagian bawah daun. Kemudian formasi berwarna merah lembut terbentuk di atasnya. Pertama sekali, hanya bahagian tumbuhan yang lemah sahaja yang terjejas, kemudian kulat itu masuk ke daun yang kuat dan sihat.

Sekiranya terdapat karat pada anggrek, anda perlu memotong semua kawasan tanaman yang dijangkiti, merawatnya dengan arang atau larutan yodium yang lemah. Selepas itu, lakukan rawatan dua peringkat dengan racun kulat kompleks dengan selang waktu 10 hari. Untuk mengelakkan kambuh penyakit ini, disarankan untuk memindahkan anggrek ke tempat baru dan menjaga kelembapan.

Akar busuk

Penyakit kulat biasa yang sering menyerang tanaman muda. Busuk spesies ini menyebabkan pelembutan akar, akibat proses metabolik terganggu, penyusutan bahagian vegetatif bermula. Daun bertukar menjadi coklat dan kemudian dilembutkan dan kering. Sebagai peraturan, reput akar berlaku dengan latar belakang penyiraman berlebihan atau kelembapan tinggi di dalam bilik.

Untuk memerangi penyakit ini, pertama sekali, anda perlu menyesuaikan syarat penahanan. Sebaiknya ubah tanah dan periuk, perhatikan peraturan penyiraman. Kemudian lakukan rawatan lengkap akar dengan bantuan bahan kimia (Topsin-M, foundationazole), rendam bekas sepenuhnya ke dalam larutan. Pemprosesan semula dilakukan selepas 3 minggu.

Reput kelabu

Penyakit khas dari semua jenis anggrek. Ia berkembang apabila tanaman disimpan pada kelembapan tinggi dan suhu udara rendah. Selain itu, ia mungkin disebabkan oleh sebilangan besar sebatian nitrogen di dalam tanah.

Apabila dijangkiti, bintik-bintik gelap dengan sedikit pubertas muncul di daun, tetapi gejala pertama juga dapat dijumpai pada tunas. Ketika penyakit itu berkembang, reput merebak ke tanah dan akar tanaman. Menjadi kematian bunga, jika langkah tepat waktu tidak diambil.

Rawatan reput kelabu adalah proses yang panjang dan kompleks. Mula-mula anda perlu membuang semua bahagian tanaman dengan berhati-hati dengan tanda-tanda penyakit, merawat tempat potong dengan pembasmi kuman. Semua bahagian tanaman harus dirawat dengan racun kulat, menggantikan tanah. Sekiranya selepas 10 hari anda tidak menggunakan semula ubat tersebut, terdapat risiko jangkitan berulang.

Reput hitam

Penyakit kulat yang sering menyerang anggrek muda setelah dijangkiti perosak atau ketika bunga disimpan di bilik sejuk. Tidak sukar untuk menentukan penyakit ini - bintik hitam asimetri muncul di akar dan daun, yang secara beransur-ansur bergabung antara satu sama lain. Orkid mula mengering dan mati perlahan..

Seperti rawatan jenis reput yang lain, pertama sekali, anda perlu mengganti tanah dan memindahkan tanaman ke dalam periuk baru. Semasa pemindahan, potong semua bahagian bunga yang cacat, rawat kawasan itu dengan arang atau yodium. Sebagai rawatan, sediaan yang mengandung tembaga, misalnya, campuran Bordeaux, digunakan.

Reput coklat

Penyakit bakteria yang berbahaya bagi tanaman muda, yang muncul ketika rejim pengairan tidak digunakan dengan betul atau ketika tanah yang dijangkiti digunakan. Tanda khas penyakit ini ialah munculnya bintik-bintik gelap besar di bahagian bawah bilah daun. Ketika penyakit ini berkembang, mereka bertambah besar, merebak ke tunas dan akar anggrek.

Untuk mengatasi reput coklat, anda perlu mengeluarkan semua bahagian bunga yang dijangkiti, merawat tanaman dengan penyediaan yang mengandungi tembaga. Untuk mengurangkan kemungkinan kambuh, rawatan dengan larutan tembaga sulfat 1% disyorkan setiap 3-4 minggu.

Fusarium reput

Jenis busuk ini menimbulkan bahaya terbesar bagi anggrek, yang sering menyebabkan kematian tumbuhan. Ia berlaku ketika bunga disimpan di ruangan yang tersumbat, kaedah penyiraman yang salah. Apabila terkena, daun mula berubah menjadi kuning, dan kemudian melengkung dan berubah bentuk. Pada peringkat perkembangan kemudian, mereka memperoleh warna merah jambu, secara beransur-ansur mati.

Rawatannya lama, kerana ada risiko jangkitan semula walaupun tanaman itu dipindahkan ke tempat baru. Cara paling berkesan untuk memerangi reput fusarium dianggap sebagai rawatan harian dengan larutan baseazole 0,2% selama 10-12 hari. Perlu menyemburkan daun bukan sahaja, tetapi juga tunas muda, tunas. Untuk pencegahan, disarankan meletakkan anggrek di tempat yang tidak ada ancaman draf.

Kulat sooty (hitam)

Penyakit kulat yang muncul hanya dengan latar belakang perosak. Selalunya berkembang setelah dijangkiti anggrek dengan kudis, kutu busuk atau kutu daun. Mekanisme pembentukan jamur hitam adalah bahawa serangga membatasi perjalanan cahaya ke daun, menyumbat mulutnya dan mengurangkan kemampuan fotosintesis. Di samping itu, beberapa perosak meninggalkan pembalut atau jus pada tanaman, yang memprovokasi perkembangan jangkitan jamur.

Rawatan penyakit ini agak rumit dan berlaku dalam beberapa peringkat. Pertama, selama 5-7 hari, anda perlu mencuci daun secara berkala, memusnahkan sebahagian besar serangga. Kemudian gunakan racun serangga kompleks, potong semua bahagian bunga yang terkena dan cacat. Hanya selepas itu racun kulat digunakan, misalnya, Ridomil, Topsin-M, Skor, Khom. Pemprosesan dengan ubat ini dilakukan dua kali dengan selang 10 hari. Selepas rawatan, disarankan untuk memindahkan anggrek ke tempat baru.

Pelanggaran penjagaan dan syarat

Selain penyakit berjangkit, ketika menanam anggrek, ada pelanggaran yang terjadi semata-mata pada latar belakang perawatan yang tidak tepat dan keadaan penahanan. Mereka lebih mudah dirawat, biasanya tidak memerlukan penggunaan bahan kimia.

Daun terbakar

Penyakit daun biasa di kalangan anggrek yang berlaku ketika matahari aktif dari separuh kedua musim bunga hingga akhir musim panas. Kemunculan luka bakar pada bilah daun dikaitkan dengan cahaya matahari langsung. Dalam kes ini, kawasan cahaya dengan tepi coklat yang jelas terbentuk. Sekiranya langkah-langkah tidak diambil tepat pada waktunya, ini menyebabkan pengeringan bahagian vegetatif, penampilan lubang melalui (lihat foto).

Sekiranya terdapat luka bakar pada daun, perlu segera menanam tanaman, kurangkan jumlah penyiraman minimum. Sekiranya terdapat kawasan yang terjejas teruk, maka mereka perlu dipotong, dirawat dengan abu kayu. Sepanjang tempoh pemulihan orkid, pembuahan harus dikecualikan sepenuhnya.

Penimbunan air

Rejimen penyiraman adalah bahagian penting dalam perawatan anggrek. Kerana kelebihan atau kekurangan kelembapan di dalam tanah, gangguan metabolik terjadi, khususnya fotosintesis. Ini menyebabkan kelesuan atau bengkak pada daun daun, meningkatkan risiko reput.

Sebagai profilaksis, anda harus menyiram tanaman dengan betul, dan setelah menyiram dengan banyak, perlu mengeringkan bintik-bintik melekit pada daun, misalnya, menggunakan serbet atau kertas turas. Sekiranya pembengkakan dikesan, penyiraman harus dikurangkan dan penyemburan yang dirancang harus dibatasi..

Lengkung daun

Mengubah struktur bilah daun anggrek boleh disebabkan oleh banyak sebab. Masalah ini berlaku dengan latar belakang jangkitan penyakit dan perosak, pendedahan bunga yang berpanjangan kepada cahaya matahari atau kekurangan air. Deformasi daun juga boleh dikaitkan dengan kekurangan kalium dan fosforus di dalam tanah, terutama semasa pemula dan berbunga..

Tunas layu

Terdapat beberapa sebab untuk masalah ini. Seringkali layu tunas yang terbentuk diperhatikan kerana penyiraman yang tidak betul, tetapi juga boleh menjadi penyebab jangkitan bakteria atau jamur.

Selalunya, layu diperhatikan ketika tanaman disimpan di ruangan dengan pencahayaan yang tidak mencukupi, untuk mengelakkan ini, anda perlu merancang lokasi periuk dan menggunakan lampu pendarfluor sekiranya kekurangan cahaya. Selain itu, layu tunas dapat terjadi dengan latar belakang hipotermia tanaman, terutama ketika berbunga bermula lambat. Dalam kes ini, perlu menyesuaikan rejim suhu, tidak membiarkan suhu turun di bawah 22 ° C, dan kelembapan di bawah 65%.

Bunga semakin gelap

Kemunculan bintik-bintik gelap kecil pada bunga adalah masalah biasa bagi semua jenis anggrek. Ia boleh berlaku kerana kerosakan mekanikal walaupun sedikit, misalnya ketika mengangkut kilang. Di samping itu, bintik-bintik kelopak muncul setelah kelembapan di atasnya semasa pengairan, pembentukan kondensat. Lebih jarang, bintik-bintik terbentuk apabila tanaman terus terdedah kepada cahaya matahari langsung..

Penjagaan orkid yang betul di rumah

Anggrek Phalaenopsis terkenal dengan kegilaan dan kesukaran dalam merawat. Untuk mencapai kesihatan berbunga dan tanaman yang panjang, anda mesti mengikuti peraturan berikut:

  • letakkan periuk jauh dari cahaya matahari langsung, lebih baik meletakkan bekas di tingkap timur atau barat pangsapuri;
  • suhu optimum pada musim panas adalah dalam lingkungan 20-25 ° C, dan pada musim sejuk - 16-18 ° C;
  • diperlukan penyiraman dan penyemburan tanaman secara berkala, terutama dengan peningkatan kekeringan udara dalaman. Walau bagaimanapun, semasa tempoh berbunga, air mesti digunakan dengan teliti, mengelakkan kelembapan pada kelopak;
  • air untuk pengairan tidak boleh lebih rendah daripada suhu bilik, mesti diselesaikan dan bersih;
  • pindahkan tanaman tidak lebih dari 1 kali dalam 3 tahun, menggunakan primer khas untuk anggrek;
  • pemakaian top dilakukan hingga 3 kali sebulan selama musim pertumbuhan aktif pada musim panas dan musim bunga, pada musim luruh dan musim sejuk, jumlah baja dikurangkan separuh;
  • sebagai profilaksis, disyorkan untuk merawat bunga sebulan sekali dengan sediaan yang mengandung tembaga atau sulfur koloid.

Untuk bekerja dengan anggrek, disarankan untuk membeli tanah dan pakaian berpakaian khas untuk jenis tanaman ini, kerana mengandungi semua unsur dan mineral yang diperlukan. Hal ini terutama berlaku untuk substrat penanaman, yang sukar dibuat sendiri.

Phalaenopsis orchid adalah tumbuhan yang berubah-ubah dengan imuniti dan daya tahan yang lemah. Terdapat beberapa jenis penyakit bunga ini. Untuk mengelakkan jangkitan dan kematian anggrek, sangat penting untuk memerhatikan perawatan yang menyeluruh dan menjaga keadaan bergantung pada tahap tumbuh-tumbuhan, keadaan iklim dalaman.

Penyakit utama anggrek dan rawatannya

Kedai bunga, setelah memperoleh tanaman dalaman yang indah, berusaha mengekalkan penampilannya yang sihat. Tetapi penyakit orkid dapat mencegahnya. Mereka berkembang dengan pelbagai sebab. Adalah perlu untuk memulakan rawatan pada waktunya agar bunga tidak mati.

Penyakit utama anggrek dan rawatannya

Faktor Perkembangan Penyakit

Semasa membeli tanaman, perlu dipertimbangkan keperluan spesies tertentu dan kemungkinan menyediakannya. Selalunya, penyakit phalaenopsis ditunjukkan kerana penjagaan buta huruf:

  • penyiraman yang tidak betul;
  • udara kering;
  • pencahayaan yang lemah;
  • suhu yang tidak sesuai;
  • lebihan atau kekurangan nutrien.

Juga, penyakit orkid dalam keadaan dalaman menimbulkan faktor seperti:

  • pencerobohan parasit;
  • patogen kulat, virus dan bakteria;
  • luka yang tidak dibersihkan.

Selalunya, penyakit phalaenopsis muncul kerana penjagaan yang buta huruf

Perlu melindungi bunga dari perosak yang mungkin:

  • pada tanaman baru yang dibawa masuk ke rumah;
  • pada sejambak bunga;
  • dalam substrat yang tidak dibasmi kuman;
  • pada sayur-sayuran atau buah-buahan yang tercemar di kawasan berhampiran.

Penyakit kulat

Anggrek mempengaruhi pelbagai penyakit kulat.

Reput coklat

Selalunya muncul pada daun muda dalam bentuk bintik coklat muda dan berair. Dari masa ke masa, mereka menempati kawasan yang lebih besar di tumbuh-tumbuhan, menghitamkan dan menyambung. Pucuk juga luar biasa. Berkembang dengan penyiraman lebat dan suhu rendah..

Sekiranya anggrek baru mula sakit, maka rawatannya adalah seperti berikut:

  • kawasan yang rosak dipotong dengan alat tajam, menangkap tisu yang sihat;
  • tempat pemotongan dirawat dengan arang batu yang dihancurkan;
  • ditaburkan dengan bahan yang mengandungi tembaga.

Sekiranya seluruh kultur ditutupi dengan bintik-bintik, maka lebih baik membuangnya agar reput coklat tidak merebak ke tanaman yang sihat. Spastitsvetok sudah mustahil.

Untuk mencegah penyakit ini, mereka memproses kultur dengan tembaga sulfat. Ia digunakan sebulan sekali. Anggrek jenis Phalaenopsis, Cymbidium, Cattleya, Pafeopedilum terjejas.

Reput hitam

Punca bintik hitam di daun:

  • menyembur dengan air di bilik sejuk;
  • pengudaraan yang lemah
  • imuniti tumbuhan yang lemah kerana penyakit atau perosak.

Lawan reput hitam, potong kerosakan dengan pisau yang dibersihkan. Luka dirawat dengan campuran arang atau Bordeaux. Kilang ini dipindahkan. Substrat diganti, periuk disterilkan. Sekiranya daunnya dihitam sepenuhnya, mereka akan membuangnya. Tanaman di sekitarnya disembur dengan ubat-ubatan yang mengandungi tembaga..

Untuk pencegahan anggrek memberikan syarat yang tepat. Di antara jenis yang paling mudah dijangkiti penyakit ini, Cattleya dan Papeopedilum dibezakan.

Akar busuk

Gejalanya adalah warna coklat daun, akarnya bernoda, kemudian menjadi berkerut dan mulai membusuk. Prosesnya sampai ke leher, mentol, rimpang dan batang. Daun kehilangan turgor, kedut, mati dan gugur. Keadaan untuk perkembangan penyakit - peningkatan suhu dan kelembapan, penyiraman berlebihan.

Untuk merawat reput akar, akar dan substrat dirawat. Untuk melakukan ini, periuk direndam dalam larutan Fundazole atau Topsin 0.2%. Prosedur ini dilakukan dalam 3 peringkat dengan selang waktu 10-14 hari. Substrat antara penyiraman hendaklah kering sepenuhnya.

Apabila sistem root rosak teruk, anda harus berusaha mengembangkan yang baru. Untuk melakukan ini, bahagian busuk dipotong, selebihnya dibasuh dan dikeringkan selama beberapa jam. Kilang ini ditanam dalam substrat berkualiti tinggi dan padat. Air jarang. Sekiranya akar muda telah tumbuh, perlu memastikan bahawa proses pembusukan tidak bermula lagi.

Untuk mengelakkan penyakit, campuran tanah yang disinfeksi digunakan semasa menanam. Lebih sering daripada tidak, Cymbidium, Miltonia, Papahedilum Vietnam dipengaruhi oleh jenis reput ini..

Anggrek terdedah kepada pelbagai penyakit kulat.

Reput kelabu

Daun anggrek pertama kali ditutup dengan bintik-bintik gelap dengan lapisan berbulu kelabu yang khas. Lama kelamaan, tanah dan bunga terjejas, di mana bintik coklat muncul.

  • udara sejuk;
  • kelembapan tinggi;
  • kelebihan nitrogen semasa membaja.

Rawatan untuk penyakit anggrek ini terdiri dari membuang kawasan yang rosak dan menyemburkan racun kulat dari pangkal batang dan daun ke bahagian paling atas. Satu ubat tidak digunakan dua kali, kerana kulat mengalami ketahanan terhadapnya..

Mereka menghalang perkembangan reput kelabu dengan menambahkan penambah imuniti semasa menyiram. Bunga diletakkan di antara satu sama lain untuk mengelakkan jangkitan. Menahan suhu, kelembapan dan dos bahan makanan pada tahap yang sesuai untuk jenis tertentu. Penyakit ini menyerang Phalaenopsis, Cymbidium, Cattleya..

Fusarium reput

Nama kedua penyakit ini adalah tracheomycosis. Ia bermula dengan akar yang reput, pucuk muda juga terjejas. Plat daun menjadi lemas, memutar, dan ditutup dengan lapisan merah jambu, kerana miselium jamur menyumbat saluran tanaman. Fusarium busuk berkembang dengan peredaran udara yang lemah di dalam bilik dan kelembapan yang terlalu tinggi.

Untuk menghidupkan semula kilang, ambil langkah-langkah seperti:

  1. 3 kali sehari, pot bunga diletakkan dalam larutan Fundazole 0,2%. Pemprosesan dilakukan dalam masa 10 hari.
  2. Untuk beberapa lama mereka berhenti menyemburkan budaya.

Sebagai langkah pencegahan, ventilasi ruangan, tetapi pastikan bunga itu tidak terdapat dalam draf. Nilai kelembapan optimum juga diperhatikan. Perlu diingat bahawa yang paling mudah diserang penyakit anggrek adalah Phalaenopsis, Miltonia, Epidendrum.

Leher membusuk

Sukar untuk mengesan busuk pada tahap awal perkembangan; ia berkembang di tengah. Anggrek secara beransur-ansur hancur: daun berubah menjadi kuning di leher dan jatuh. Sebabnya ialah sentuhan akar yang berpanjangan dengan air.

Sekiranya reput leher menyerang kultur, ia tidak dapat disembuhkan. Oleh itu, lebih baik memerhatikan penyiraman sederhana, menunggu substrat kering di antara akar.

Anthracnose

Bintik coklat gelap dengan sempadan terbentuk di daun. Dari masa ke masa, mereka tumbuh, bergabung ke kawasan yang luas. Ia juga mempengaruhi dahan dan pucuk, di mana kawasan yang tertekan muncul. Mereka menghalang aliran nutrien ke semua organ budaya. Tekanan berwarna coklat muda dan bentuknya memanjang. Secara beransur-ansur mereka meningkat. Pada peringkat akhir penyakit ini, kemurungan mendapat sapuan ungu coklat atau gelap.

Anthracnose muncul bintik-bintik coklat gelap dengan sempadan

Sekiranya ruangan itu hangat dan kering, kawasan yang terjejas akan retak. Pada kelembapan tinggi, tisu membusuk dan pecah dari sebarang sentuhan. Sekiranya penyakit itu diabaikan, maka daunnya menjadi coklat, dan akhirnya seluruh bahagian tanah mati. Persekitaran yang bermanfaat untuk perkembangan penyakit ini adalah:

  • suhu 23 °;
  • kelembapan 87-88%;
  • kekurangan kalium, kalsium;
  • keasidan tinggi.

Sekiranya anggrek dipengaruhi oleh anthracnose, ia mesti dirawat dengan racun kulat. Anda perlu merawat tanaman dengan Skor atau Oksikhom, Fundazolom, Ridomil Gold, Previkur atau lain-lain. Penyemburan dilakukan dalam 2-3 peringkat dengan selang 7 hari. Kurang berbahaya bagi alam sekitar ialah Fitosporin-M dan Gamair. Tempat yang rosak dikeluarkan. Selepas prosedur perubatan, kurangkan penyiraman dan berhenti makan sebentar.

Penyakit ini dicegah dengan memberi kelembapan pada kultur 40 hingga 70%. Juga kerap menyiarkan premis. Air dari paksi daun dan inti mentol basah dengan serbet. Rintangan yang lemah terhadap anthracnose dibezakan oleh Phalaenopsis, Miltonia, Oncidium, Paphiopedilum.

Cendawan serbuk

Tanda-tanda penyakit ini pada anggrek adalah salutan putih khas pada daun, batang, bunga. Daun berwarna coklat dari masa ke bawah, bintik-bintik kekuningan atau kecoklatan muncul di atas. Oleh kerana itu, proses fotosintesis terganggu, yang memperlambat pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Bentuk berlubang muncul. Sekiranya litas dibalut, maka kainnya cacat. Lubang tetap di atasnya. Jangkitan merebak di persekitaran yang panas dan lembap..

Rawatan harus dimulakan dengan segera apabila organ orkid menjadi putih. Cendawan tepung harus dibanteras dengan salah satu racun kulat seperti Topaz, Skor, Khom, sulfat tembaga, dan lain-lain. Kawasan yang terjejas dipotong dan dimusnahkan. Bunga itu harus diproses di bilik yang sejuk dan kering. Sapukan ubat sekurang-kurangnya 3 kali dengan selang 10 hari.

Semua jenis dipengaruhi oleh cendawan serbuk. Untuk melindungi budaya daripadanya, anda harus mematuhi peraturan tersebut:

  • gunakan peralatan yang dibasmi kuman;
  • tanaman yang dibeli secara transplantasi;
  • terukir substrat;
  • Penjagaan yang betul;
  • semburkan bunga dengan Fitosporin-M.

Tanda-tanda cendawan tepung - salutan putih khas pada daun, batang, bunga

Karat

Bagi keluarga anggrek, penyakit ini jarang berlaku. Anda dapat menentukannya dengan bintik cahaya di bahagian bawah daun, yang setelah beberapa lama memperoleh warna merah. Jadi sporulasi kulat berlaku. Mempengaruhi tanaman yang lemah.

Anda perlu menyingkirkan masalah dengan membuang kawasan yang rosak atau keseluruhan helaian. Potongan dirawat dengan karbon aktif yang dihancurkan atau alkohol 20%. Kilang ini disembur dengan salah satu cara seperti: Topsin-M, Ridomil, Skor.

Adalah perlu untuk merawat budaya secara teratur dengan ubat-ubatan yang meningkatkan kekebalannya. Ini akan mencegah jangkitan karat. Penjagaan yang betul adalah penting..

Cendawan sooty (hitam)

Sebab perkembangan penyakit ini terletak pada kekalahan tanaman oleh perosak seperti kutu daun, kutu daun, serangga skala putih. Pada rembesan manis yang mereka keluarkan, kulat muncul. Lapisan hitam terbentuk, yang menyumbat stomata daun dan menghalang akses cahaya. Tumbuhan menjadi lemah dan mati dari masa ke masa. Menakjubkan budaya muda.

Penyakit ini berlanjutan di bilik dengan peredaran udara yang buruk, di mana terdapat suhu yang tinggi. Ia juga berkembang di lingkungan dengan kelembapan tinggi dan kerumunan tanaman dalaman..

Sekiranya kultur menjadi sakit dengan jamur hitam, ia harus:

  • semburkannya dengan racun kulat - Mikosan lebih selamat, Topsin-M, Skor dan Ridomil juga digunakan;
  • memotong bahagian yang terjejas;
  • lap simpanan jelaga dengan span basah atau letakkan anggrek di bawah pancuran air suam;
  • Selepas itu, keringkan untuk mengelakkan genangan kelembapan;
  • jika serangga dikesan, meneutralkannya dengan racun serangga atau kaedah alternatif: 1 l air, 150 g sabun tanah, 5 g sulfat tembaga.

Cercosporosis

Menurut keterangan, ia adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh kulat. Ciri khas - terdapat kawasan bentuk bulat (garis jarang), yang kemudian berubah menjadi kuning dan bergabung menjadi bulatan besar. Lama kelamaan, tutup helaian sepenuhnya. Tompok lama bertukar menjadi coklat. Penyakit ini berkembang dalam keadaan kelembapan rendah. Lebih kerap terkena Cattleya cercosporosis, Cymbidum, Oncidium, Dendrobium. Oleh kerana daun Cattleya keras, mereka menjadi putih atau kuning ketika sakit.

Untuk menghilangkan cercosporosis, anda perlu membuang kawasan yang rosak, merawat titik potong dengan karbon hijau atau aktif. Kilang itu harus disembur dengan racun kulat. Sesuai untuk setiap jenis rawatan akan berfungsi sebagai pencegahan yang sangat baik.

Acuan

Tanda-tanda penyakit orkid phalaenopsis juga adalah plak yang berketul-ketul putih pada kepingan kulit kayu, di permukaan substrat, akar dan batang. Ini adalah acuan yang disebabkan oleh pertumbuhan acuan atau kulat yang membusuk - reput coklat atau bakteria. Untuk beberapa waktu mereka dalam keadaan tidur, dan dalam keadaan yang baik mereka diaktifkan.

Sekiranya substrat berkulat, pada peringkat awal perkembangan penyakit, ia dilonggarkan dan dikeringkan. Lain kali disiram apabila tanah kering sepenuhnya. Budaya diletakkan di tempat yang terang.

Apabila sistem akar dan batangnya berkulat, tanaman dikeluarkan dan dibasuh di bawah air suam (30-35 ° C). Akar direndam selama 10-15 minit dalam larutan fungisida yang lemah. Bunga itu dipindahkan, membasmi kuman dan substrat. Selepas itu, jangan menyiram 2-5 hari. Penjagaan dan kebersihan yang betul akan membantu mengelakkan jamur..

Titik bakteria

Daun bertukar menjadi kuning, kemudian menjadi gelap, menjadi lembik. Mereka ditutup dengan bintik-bintik lengket yang ditekan dan bisul yang menangis dengan pelek kuning. Bakteria memasuki tisu melalui mikrokrack atau stomata terbuka. Hujung daun dan urat lobar sering berfungsi sebagai tempat penampilan..

Rawatan anggrek untuk bercak bakteria di rumah: buang kawasan yang berpenyakit, rawat luka dengan hijau, iodin atau arang aktif. Kilang ini diasingkan untuk mencegah jangkitan tanaman lain. Dalam kes yang lebih kompleks, bakterisida atau antibiotik digunakan..

Penyakit virus

Di rumah, mereka jarang mempengaruhi budaya. Dimanifestasikan dengan bintik-bintik mosaik pada daun dan bunga. Kadang-kadang pinggan daun menjadi bergaris atau melengkung. Titik masih bulat.

  • hipotermia atau terlalu panas;
  • lebihan atau kekurangan air.

Rawatan penyakit ini pada anggrek phalaenopsis tidak akan memberikan hasil - mereka harus dibuang.

Penyakit lain

Penyakit anggrek dan rawatannya sering dikaitkan dengan penjagaan yang tidak sesuai.

Pencahayaan redup

Pencahayaan yang buruk mengancam dengan manifestasi seperti itu:

  • mencincang daun;
  • pertumbuhan yang lemah dan cacat memanjang yang tidak membentuk tunas berkembang.

Sekiranya bintik-bintik putih atau bintik-bintik muncul di daun, maka ini menunjukkan terbakar sinar matahari. Untuk mengelakkan ini, tanaman secara beransur-ansur disesuaikan dengan sinar matahari pada musim bunga. Ia berlorek. Jangan semburkan di bawah sinar matahari langsung sehingga titisan air panas tidak menyebabkan luka bakar..

Sekiranya tunas layu, tanaman tidak mempunyai cahaya yang mencukupi. Apabila terdedah kepada cahaya pada musim gugur-musim sejuk, perlu dijaga dengan ketat jarak 20-30 cm, jika tidak, tanaman akan menerima luka bakar termal. Lama kelamaan, mereka akan kering, tetapi bintik-bintik akan tetap ada.

Mod penyiraman yang salah

Sekiranya daun terkulai, menjadi nipis atau berkerut, anda harus melihat kandungan lembapan tanah.

Apabila substrat mengering, mereka juga pecah separuh.

Semasa menyiram tanaman kering, cairan cepat dihantar ke kawasan yang bermasalah. Ia terkumpul di sana, selepas itu tisu terkoyak, jadi penyiraman harus tepat pada masanya.

Edema muncul dengan alasan seperti itu:

  • sentuhan berpanjangan dengan air;
  • penyiraman yang banyak di bilik yang sejuk.

Apabila bintik-bintik basah muncul, perlu segera mengeluarkannya dengan kertas turas, kerana tumbuh dengan cepat. Kemudian tanaman mengancam akan reput. Anda tidak boleh meletakkannya di tingkap yang sejuk selepas menyiram.

Suhu yang tidak betul

Anda tidak boleh meninggalkan bunga di balkoni yang tidak dipanaskan dalam keadaan sejuk sehingga tidak hilang. Semasa ditayangkan, periuk dengan anggrek dikeluarkan dari tingkap, jika tidak, daun akan dibekukan. Dari suhu rendah, mereka retak, memutar dan mengetatkan, tunas menjadi basi.

Dari hipotermia, retakan muncul di tengah atau di tepi daun. Sekiranya petua mereka digantung, tanaman itu mungkin mengalami penyusutan. Dengan perubahan suhu secara tiba-tiba, plat kepingan juga retak dan terbelah, tepinya bertambah cerah.

Sekiranya penyiraman dilakukan dengan betul, dan daunnya berkerut, ada baiknya memindahkan bunga ke tempat yang lebih sejuk. Kemudian penyejatan kelembapan akan menjadi perlahan.

Dos baja yang tidak betul

Apabila memperkenalkan nutrien dalam jumlah yang sombong, budaya menghentikan perkembangan. Akarnya tidak tumbuh, daun menjadi lembap. Sistem akar terbakar akibat overdosis baja dibuktikan oleh jalan buntu mereka. Plat daun mengambil warna coklat. Kadang-kadang, akibat kandungan gula yang tinggi, titisan melekit muncul di atasnya. Sekiranya daun pecah, ia juga boleh menjadi akibat daripada makan berlebihan..

Apabila terdapat banyak nitrogen dalam substrat, plat daun diregangkan. Jisim hijau tumbuh, peduncles sering tidak terbentuk. Sekiranya berbunga berlaku, maka tunasnya sedikit. Anggrek dengan baja yang berlebihan harus dirawat dengan mandi air panas. Prosedur ini dilakukan seminggu sekali..

Sekiranya daun berwarna cerah, kultur kekurangan nitrogen. Apabila mereka berkerut, mereka menyediakan magnesium, kalium, fosfor untuk tanaman lama, dan boron, tembaga, mangan hingga tanaman muda..

Pemadatan substrat

Sekiranya daunnya lemas dan lembik, anda harus melihat keadaan campuran tanah. Lama kelamaan, kehilangan nafas kerana pemadatan, yang dipercepat oleh kulat tanah dan alga. Kemudian akar tidak mendapat cukup oksigen. Mula tercekik.

Kelembapan kurang optimum

Sekiranya kultur melemparkan atau menurunkan daun ke bawah atau daunnya tidak begitu anjal, alasannya terletak pada kelembapan rendah. Ia sangat berbahaya jika digabungkan dengan suhu tinggi. Kelembapan menguap dengan kuat dari tisu, akarnya tidak mempunyai masa untuk mengimbanginya. Mentol, bunga dan tunas juga kering. Apabila anggrek phalaenopsis menderita penyakit kerana penjagaan yang kurang baik, keadaan penahanan harus diubah, jika tidak, tanaman akan hilang. Kelembapan mestilah melebihi 30-40%.

Perosak

Sekiranya rasa melekit muncul di daun - rembesan serangga yang manis, ada baiknya memeriksa tanaman untuk mengetahui adanya serangga seperti itu:

Skala pelindung menyebabkan masalah paling banyak. Ia menyedut jus dari tisu, melepaskan rahsia yang melekit. Tuberkel dan pertumbuhan terbentuk pada daun anggrek, mereka dibungkus. Perosak dikeluarkan dengan larutan alkohol. Apabila terdapat terlalu banyak, budaya harus ditangani dengan Fitoverm. Substrat dan periuk ganti.

Kaedah kawalan perosak orkid

Apabila jaring labah-labah muncul di bunga dan tunas atau di bahagian bawah daun, kultur dipengaruhi oleh hama labah-labah. Dengan peringkat lanjut penyakit ini, tanaman kehilangan turgor, daunnya melengkung dan kering. Serangga menghisap jus dari tanaman, yang menyebabkan kematiannya dari masa ke masa.

Pengawalan perosak adalah seperti berikut:

  • membasuh kilang dengan larutan sabun;
  • memproses tempat di mana ia dan periuk;
  • air dan masukkan selama 3 hari ke dalam beg plastik, pastikan suhu yang tinggi tidak membahayakan bunga.

Budaya juga diserang oleh satu spesies nematoda - serangga ringan sepanjang 1-2 mm. Apabila mereka diserang, daunnya cacat, alur dan bintik-bintik cahaya muncul di atasnya. Sekiranya mereka menjadi gelap, penyakit ini sudah berlanjutan. Bilangan warna kemudian berkurang. Bintik-bintik mati muncul di pseudobulbs, jerawat muncul di akar. Untuk memerangi nematode, mereka melakukan manipulasi berikut:

  • bunga mengasingkan;
  • disiram dengan larutan Dekaris atau Levamisal (1 tablet per 1 liter air);
  • letakkan tanaman di bawah pancuran air panas (40 ° C).