Mengapa anggrek bertukar menjadi kuning: sebab dan kaedah utama menyelesaikan masalah

Anggrek rumah jauh berbeza dengan nenek moyang tropisnya, tetapi masih dianggap sebagai salah satu bunga yang paling menuntut. Adalah perlu untuk memerhatikan banyak keadaan yang berbeza untuk memberi mereka penjagaan yang diperlukan dan menanam tanaman berbunga yang indah. Dan dalam proses itu banyak kesulitan dan masalah dapat timbul, salah satunya adalah menguning daun atau batang anggrek.

Untuk memahami mengapa daun anggrek menjadi kuning, dan apa yang harus dilakukan sehingga proses ini berhenti, dan tanamannya sihat dan cantik, penting untuk memahami keperluan bunga dan memerhatikan syarat-syarat pemeliharaannya. Adalah lebih baik bagi penanam bunga baru untuk memilih jenis yang lebih aneh sehingga merawatnya lebih mudah, dan hasilnya tidak mengecewakan.

Penyebab utama daun anggrek menguning

Sebab-sebab mengapa daun tanaman tropika di rumah boleh berubah menjadi kuning terbahagi kepada semula jadi dan tidak semula jadi. Premis semula jadi, yang dianggap sebagai norma dan seharusnya tidak menimbulkan keprihatinan kepada penanam, adalah proses tumbuh daun baru dan mati. Dan walaupun anggrek adalah bunga yang tidak dicirikan oleh pertumbuhan aktif dan intensif, semua daun yang sama akan muncul, daunnya akan lebih besar daripada yang sebelumnya. Dan kemudian beberapa daun bawah yang tua harus menjadi kuning dan jatuh.

Keadaan penting bagi pertumbuhan normal phalaenopsis dengan kekuningan daun bawah yang jarang berlaku adalah pertumbuhan keadaan daun yang baru, sihat dan cantik, serta bunga anggrek yang berbunga biasa. Sekiranya beberapa daun berubah menjadi kuning, mereka kelihatan lesu dan lembut, jelas penyebab masalah ini berbeza.

Penyebab daun kuning yang paling biasa termasuk:

  1. Kelembapan berlebihan. Air berlebihan untuk anggrek lebih berbahaya daripada kekeringan. Walaupun akar dan bahagian atas kulit kelihatan kering, ini tidak bermakna sudah tiba masanya untuk menyiram tanaman. Untuk tujuan ini, anggrek sering ditanam di dalam periuk lutsinar - untuk melihat keadaan keseluruhan sistem akar. Anda perlu menyiram bunga apabila sebahagian besar akarnya menjadi hijau muda.
  2. Kekurangan kelembapan. Tidak kira seberapa besar anggrek menyukai kemarau tropika, anda tetap perlu menyiram tanaman dari semasa ke semasa. Kekurangan kelembapan yang lengkap akan menyebabkan daun menjadi kuning dengan cepat, satu persatu.
  3. Selaran matahari. Sebilangan menguning daun dalam bentuk bintik atau separuh daun mungkin disebabkan oleh luka bakar dari sinar matahari. Ini berlaku sekiranya anggrek berada di sebelah selatan di bawah cahaya matahari langsung. Tidak ada kilang rumah yang menyukai lokasi ini.
  4. Pencahayaan yang tidak mencukupi. Bahagian utara merugikan tanaman tanpa pencahayaan tambahan, karena anggrek adalah bunga tropis, terbiasa dengan cahaya matahari yang berlimpah.
  5. Penggunaan baja yang tidak betul. Penting bukan sahaja untuk memilih khasiat yang betul untuk anggrek, tetapi juga menerapkannya dalam jumlah yang diperlukan.

Oleh itu, penyebab daun menguning boleh menjadi banyak, tetapi selalunya semuanya bergantung pada tindakan yang salah atau ketiadaannya dari tukang kebun.

Apa pun alasannya tidak mempengaruhi kekuningan daun anggrek, dengan memperhatikan tanda-tanda pertama, adalah penting untuk segera mengambil tindakan dan membantu tanaman. Mengabaikan bunga yang layu boleh menyebabkan kematiannya sepenuhnya. Dan untuk memahami apa yang perlu dilakukan dan bagaimana menolong phalaenopsis, penting untuk mengetahui keperluannya untuk syarat penjagaan dan mematuhi peraturan ini.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya daun mula menguning

Memerhatikan kekuningan daun yang tidak wajar dalam jumlah besar atau sering mengganti satu sama lain, penting untuk mempertimbangkan dengan teliti semua keadaan yang dapat menimbulkan masalah ini. Penanam bunga amatur yang bertanggungjawab tidak mengambil tindakan yang tidak dipikirkan, mengesan perubahan dalam penjagaan tanaman. Oleh itu, akan mudah untuk mengenal pasti punca daunnya menguning..

Untuk menghentikan proses menguning dan mengembalikan anggrek ke penampilan yang sihat dan cantik, perlu mengecualikan faktor yang memprovokasi berlakunya masalah. Sekiranya periuk diletakkan di tempat baru yang tidak sesuai dengan phalaenopsis, anda perlu mengembalikannya ke tempat sebelumnya. Sekiranya pengairan, kembali ke penghidratan yang betul.

Dalam beberapa kes, transplantasi anggrek lengkap, penggantian tanah, dan penyingkiran akar yang tidak sihat diperlukan. Ini harus dilakukan dengan berhati-hati, berhati-hati agar tidak merosakkan akar yang baik. Anda boleh mengambil periuk yang sama di mana bunga tumbuh sebelumnya, dan mengganti tanah sepenuhnya dengan substrat baru. Beberapa akar atas boleh dibiarkan tanpa ditutup dengan kepingan kulit kayu. Mengetahui keadaan dan keperluan orkid, penting untuk mematuhi semua itu dan membantu tanaman menjadi sihat. Untuk mengelakkan kekuningan daun dan batang jauh lebih mudah daripada membetulkan keadaan..

Mengapa batangnya menjadi kuning dan apa yang perlu dilakukan

Menguning batang, atau lebih tepat menyebutnya tangkai bunga, setelah berbunga anggrek adalah proses pertumbuhan tanaman yang normal. Terutama jika phalaenopsis mekar untuk waktu yang lama, menggembirakan bunga baru dan baru di batangnya. Pada akhir peringkat ini, tempoh tidak aktif bermula, dan peduncle paling kerap menjadi kuning dan mengering. Dalam kes ini, anda perlu menunggu sehingga kering sepenuhnya ke pangkal, kemudian memangkasnya, dan apabila anggrek siap untuk berbunga baru, ia akan melepaskan batang muda.

Sekiranya peduncle mulai kering semasa berbunga, dan bunga-bunga itu hilang dan gugur, maka sesuatu telah berubah dalam keadaan merawat anggrek. Selalunya ini disebabkan oleh kekurangan cahaya, termasuk untuk sistem akar. Sekiranya periuk tidak berpindah ke tempat baru, anda perlu memikirkan perubahan lain yang telah berlaku..

Anggrek yang tumbuh di satu tempat, di mana peraturan penjagaan tetap berlaku, boleh berubah menjadi kuning dan kering hanya apabila penyakit berlaku. Tanda-tanda kehadiran parasit, selain daun dan batang berwarna kuning, mungkin terdapat lubang, plak di permukaan, jaring labah-labah dan lain-lain. Dalam kes ini, penggunaan ubat untuk tanaman, transplantasi lengkap dengan mencuci sistem akar dan menanam anggrek di tanah baru diperlukan.

Cara mencegah kekuningan daun dan batang

Ketika membeli anggrek, setiap penanam perlu mempelajari sebanyak mungkin informasi mengenai tanaman itu agar sihat, menyenangkan dengan warna biasa, dan untuk mencegah kekuningan daun dan batang. Dan walaupun phalaenopsis dianggap sebagai bunga rumah yang menuntut dan aneh, ada juga syarat di mana ia tumbuh dengan sihat dan cantik.

Penjagaan Orkid yang betul

Dari hari-hari pertama kehidupan anggrek di apartmen, adalah penting untuk menetapkan penyiraman bunga yang betul dan teratur. Pada musim sejuk, cukup untuk melembapkan tanaman setiap 8-10 hari sekali, pada musim panas - tidak lebih dari sekali seminggu. Anda perlu menyiram bunga hanya melalui kuali, tanpa menuangkan air dari atas ke dalam periuk.

Untuk memahami bahawa phalaenopsis memerlukan penyiraman, anda perlu memperhatikan akar yang lebih rendah di dalam periuk. Apabila mereka menjadi warna hijau muda, yang menghampiri rona putih, maka tanaman memerlukan kelembapan.

Kelembapan dan suhu bilik

Penting untuk memantau tahap kelembapan di dalam bilik di mana anggrek tumbuh. Bagi banyak bunga, ini adalah faktor yang lebih penting daripada penyiraman. Kelembapan optimum untuk phalaenopsis adalah 45-60%, oleh itu, pada musim sejuk, ketika pemanasan berfungsi, anda perlu kerap menyemburkan tanaman dengan air bersih.

Bagi suhu udara, anggrek boleh tumbuh pada 18 darjah, tetapi juga terasa hebat pada 26 darjah. Walau bagaimanapun, suhu optimum untuk berbunga adalah tepat 18-20 darjah.

Lampu dan gubahan bunga

Faktor ketiga dalam pertumbuhan anggrek yang sihat dan betul adalah pencahayaan. Sinar matahari langsung, seperti sisi utara yang teduh, sama merosakkannya untuk keindahan tropika. Tempat terbaik untuk anggrek adalah ambang tingkap di sebelah timur atau tempat berdiri di dekatnya. Sinar matahari pagi tidak akan membahayakan daun bunga, tetapi cahaya ini akan cukup.

Memindahkan dan membaja orkid

Phalaenopsis adalah tumbuhan yang tidak menyukai pemindahan dan secara praktikal tidak memerlukannya. Satu-satunya keadaan apabila anda perlu memindahkan anggrek adalah pertumbuhan aktif dan ukuran kecil pot. Ini dapat difahami dengan jumlah akar yang mulai tumbuh di luar periuk: semakin banyak, semakin cepat anda memerlukan yang baru - yang lebih besar. Penting untuk memindahkan tanaman ke dalam bekas plastik lutsinar yang sama, menggantikan substrat.

Untuk memberi makan anggrek, anda boleh melakukannya sekali dalam setahun, pada awal musim bunga, untuk merangsang keluarnya dari tahap tidak aktif dan pertumbuhan aktif bunga. Penting untuk membeli baja khas; produk sejagat tidak sesuai untuk phalaenopsis.

Oleh itu, menguning daun dan daun anggrek paling sering merupakan proses fisiologi normal pertumbuhan tanaman, tetapi dalam beberapa kes harus menimbulkan kebimbangan bagi penanam. Setelah melihat tanda-tanda pertama, anda perlu segera bertindak balas terhadap gejala dan memberi anggrek keadaan yang diperlukan untuk pertumbuhan yang selesa.

Penting untuk mengetahui peraturan dan keperluan untuk menanam phalaenopsis agar mereka tumbuh dengan sihat dan cantik. Anggrek adalah bunga yang aneh, tetapi jika dikehendaki, syarat untuk merawatnya mudah diperhatikan. Kemudian ia akan tumbuh, mekar dan gembira dengan penampilannya.

Mengapa daun menjadi kuning di anggrek: apa yang perlu dilakukan?

Kedai bunga menghargai anggrek kerana keindahannya yang halus dan halus. Tetapi keanggunan rapuh itu mesti dilindungi dan dijaga dengan baik. Oleh itu, jika anda melihat bahawa daun anggrek mulai menguning, anda perlu segera bertindak. Kami memberitahu yang mana!

Anggrek bertukar menjadi daun kuning: sebab dan penyelesaian

Berbelanja di puncak berbunga

Sebilangan besar tukang kebun awal melakukan kesalahan yang sama setelah membeli anggrek yang sudah mekar di kedai. Tidak perlu berusaha menjaga keindahan bunga, yang sudah tertekan kerana perubahan pemandangan. Biarkan dia menyesuaikan diri dengan tempat baru tanpa perubahan mendadak, penyiraman berlebihan dan makan berterusan. Sebaiknya hantarkan bunga ke karantina selama dua minggu dan hanya menontonnya.

Kualiti air yang buruk

Sekiranya air untuk pengairan terlalu keras, lama-kelamaan ia menyebabkan klorosis daun. Plat menjadi kuning, tetapi urat tetap cerah dan hijau. Dalam kes ini, anda perlu mentransplantasikan anggrek ke dalam tanah baru, memberi makan dengan persediaan khas dan menggunakan air suling, cair atau air yang baik untuk pengairan.

Kelembapan berlebihan

Cuba memberi kelembapan sebanyak mungkin pada anggrek, pemula sering melimpahnya. Oleh kerana itu, tanah menjadi terlalu padat, udara tidak menembus di sana, akarnya membusuk dan daunnya menjadi kuning. Kurangkan penyiraman dengan segera sekiranya daun kelihatan melembutkan, dan akar atau batangnya menjadi gelap. Kawal kelembapan substrat secara mendalam dengan tongkat kayu.

Kekurangan kelembapan

Kekurangan kelembapan juga penuh dengan masalah, kerana anggrek mulai kering. Penyiraman mungkin terlalu jarang atau saliran yang terlalu kuat. Tingkatkan jumlah penyiraman dengan segera, dan pot bunga dalaman juga dapat dimasukkan ke dalam baskom dengan air suam selama 20-30 minit.

Baja berlebihan

Untuk memanjangkan bunga anggrek yang indah, banyak yang mula memberi makan secara berkala. Tetapi lebihan baja menyebabkan fakta bahawa tanaman itu mula mati. Contohnya, hujung daun berubah menjadi kuning kerana terlalu banyak makan anggrek dengan kalsium.

Kekurangan baja

Tanaman hiasan yang mekar mesti diberi makan mengikut jadual supaya mereka dapat menanam daun dan tunas. Kekuningan dan bintik-bintik tidak rata pada daun anggrek mungkin menunjukkan kekurangan nutrisi. Bersama dengan daun, pucuk bawah secara beransur-ansur berubah menjadi kuning dan mati, jika keadaan tidak diperbaiki tepat pada waktunya.

Udara kering

Anggrek tropika menyukai iklim yang lembap dan hangat, dan udara di lintang kita lebih kering. Terutama masalah ini sering dijumpai di pot bunga dalaman, yang berada di ambang tingkap di atas dapur atau di atas radiator. Sekiranya anda melihat bahawa daun mula berubah menjadi kuning dan kering, beli pelembap, letakkan semangkuk air di sebelahnya, atau semburkan anggrek dari botol semburan.

Pencahayaan yang tidak betul

Anggrek cukup murung, dan pelbagai jenis mempunyai keperluan pencahayaan yang berbeza. Ada yang memerlukan cahaya matahari yang cerah, dan yang lain memerlukan naungan separa, jadi pastikan bunga anda tumbuh di tempat yang diperlukan untuknya. Oleh kerana kekurangan cahaya matahari pada jaringan anggrek, pigmen hijau dihasilkan dengan lebih teruk, dan disebabkan oleh kekurangan bekalan, munculnya sinar matahari. Dalam kes pertama - daun berubah menjadi kuning lebih sekata, dan yang kedua - menunjuk ke tempat, di tempat pembakaran.

Akar busuk

Pembusukan sistem akar menampakkan diri dengan cara yang berbeza, tetapi dalam banyak jenis anggrek, hanya kerana ini, daun mulai berubah menjadi kuning. Selalunya, penyebabnya adalah melimpah atau terlalu banyak. Dalam kes ini, anda perlu dengan cepat mengeluarkan anggrek dari periuk, menyingkirkan tanah lama sebanyak mungkin dan memotong akar yang busuk.

Rawat semua kepingan dengan arang batu yang dihancurkan, hijau cemerlang atau antiseptik khas, dan kemudian tanam ke tanah baru. Untuk sementara waktu, daun kuning akan jatuh, tetapi yang sihat akan tumbuh sebagai gantinya..

Perosak dan parasit

Di daun anggrek, hama labah-labah dan kutu daun suka menetap, dan mereka bersembunyi di bahagian belakang. Sekiranya mereka masih mempunyai lapisan dan lekatan yang pelik, periksa pinggan di semua sisi. Apabila pertumbuhan coklat ditambahkan ke dalamnya - ini adalah kudis, yang menarik daun lezat.

Warna kuning, bintik-bintik coklat dan lapisan perak yang mengingatkan penyemburan adalah tanda-tanda thrips yang pasti. Dan jika lengkap dengan kekuningan adalah ubah bentuk plat kepingan - kemungkinan besar ini adalah nematod. Basuh anggrek dengan lembut dengan sabun dan air dan rawat dengan racun serangga!

Penyakit dan jangkitan

Sekiranya bintik-bintik kuning bulat secara beransur-ansur menjadi gelap dan tersebar di semua daun dan batang - kemungkinan besar, ini adalah kulat. Masalah orkid yang paling biasa adalah anthracnose, cendawan serbuk, dan reput kelabu. Kesemuanya diperlakukan dengan cara yang sama: dengan memotong radikal kawasan berpenyakit dan rawatan dengan racun kulat..

Titik bakteria muncul sebagai warna kuning tua pada daun lembut. Pada dasarnya, ia mempengaruhi plat lama, jadi cukup untuk memotongnya dan merawat potongan dengan arang batu atau yodium. Dan jika disyaki ada virus, anggrek perlu segera diusir dari orang lain dan dirawat dengan antibiotik. Walaupun tindakan pantas mungkin tidak membantu dalam kes ini, tetapi virus agak jarang berlaku..

Sebab semula jadi

Semua daun mempunyai kitaran hidup mereka sendiri, dan secara beransur-ansur bertambah tua dan pudar. Dalam kes ini, daun bawah adalah yang pertama mati, dan mereka mula menjadi kuning dari tepinya. Selalunya, proses ini berulang setelah berbunga, pada awal musim bunga atau musim sejuk.

Sebab lain yang mungkin adalah penyesuaian terhadap perubahan keadaan yang tajam, tetapi muda dan hijau akan segera muncul setelah daun mati. Dalam kes ini, jika keadaan lain betul, anda juga tidak perlu melakukan apa-apa.

Apa yang perlu dilakukan agar daun anggrek tidak berubah menjadi kuning?

Sekiranya masalahnya adalah merawat anggrek yang tidak betul, maka anda perlu menetapkan rejimen yang sihat secepat mungkin. Apabila masalahnya adalah kulat atau jangkitan, buang serpihan yang rosak secepat mungkin dan rawat tanaman dengan racun kulat. Tetapi jika masalahnya adalah virus atau akar, sayangnya anggrek lebih baik dimusnahkan.

Mengapa daun orkid menjadi kuning dan apa yang perlu dilakukan mengenainya

Anggrek dari rumah semula jadi atau rumah hijau yang sesuai jatuh dalam keadaan yang sama sekali berbeza. Mereka mengalami tekanan semasa pengangkutan. Di kedai, mereka tumbuh tanpa pencahayaan yang cukup dan penyiraman yang betul. Untuk berbunga berterusan, mereka terlalu jenuh dengan perangsang. Dengan rezim penyiraman dan berpakaian yang tepat, mereka berkembang dengan baik. Tetapi walaupun dalam keadaan optimum, keadaan, daunnya kering dan menguning. Sama ada ini adalah manifestasi masalah atau tidak ada alasan untuk risau?

Kekuningan disebabkan oleh dua kumpulan penyebab: semula jadi (semula jadi) dan yang disebut "menyakitkan", termasuk kesalahan penjagaan dan faktor luaran. Dan selalunya kes ini tidak terhad kepada kekuningan.

Dedaun jatuh selepas menguning

Daunnya boleh pudar, kemudian menjadi kuning, dan akan jatuh sepenuhnya. Sekiranya, setelah menguning daun, penyebab utamanya tidak dihilangkan, maka segera untuk bertahan hidup tanaman akan berusaha untuk mengekalkan akar dan intinya, ia tidak akan mempunyai kekuatan untuk mengekalkan daun. Anggrek perlu menyingkirkan dedaunan agar tidak mati.

Penyebab utama daun anggrek rumah yang popular seperti phalaenopsis, dendrobium, dan lembu adalah kekurangan cahaya dan kelembapan. Selalunya, terutama anggrek permulaan, dengan mengambil kira hakikat bahawa anggrek tidak memerlukan penyiraman yang kerap, mereka mungkin lupa untuk memeriksa keadaan substrat pada waktunya dan, jika perlu, lembapkannya.

Keadaan yang serupa timbul dengan pencahayaan. Telah diketahui bahawa anggrek menyukai matahari, mereka diletakkan di ambang tingkap di bawah sinar matahari langsung, dengan harapan bahawa anggrek akan tumbuh dengan indah dan cantik, tetapi ini adalah idea yang buruk: mereka juga merosakkan mereka seperti kekurangan cahaya. Daun anggrek di bawah sinar matahari langsung cepat habis, berubah menjadi kuning dan jatuh.

Mengapa daun berubah menjadi kuning selepas pemindahan

Pemindahan ke dalam pot baru untuk anggrek selalu menimbulkan tekanan. Sekiranya daun mula menguning setelah dipindahkan, anda perlu melihat apakah intinya cedera. Ia mudah dirosakkan, terutamanya untuk pemula..

Ia juga bernilai memeriksa kebersihan dan kualiti substrat. Sekiranya substrat dipasang sendiri, ia memerlukan penyediaan yang teliti (mencuci, mengeringkan) sebelum digunakan.

Juga, selepas pemindahan, anda tidak boleh memberi makan bunga dengan baja, tetapi lebih baik membiarkannya dibiarkan selama beberapa minggu.

Batangnya bertukar menjadi kuning

Sekiranya anda melihat kekuningan pada batang, anda boleh menambahkan beberapa lagi penyebab utama kekuningan:

  • Kerosakan mekanikal. Sebarang kecederaan, jatuh atau patah boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan. Perkara ini harus diingat, terutamanya jika haiwan atau anak kecil ada di rumah. Ada kemungkinan bahawa anggrek dalaman mungkin berada di bawah beratnya sendiri. Substrat di mana anggrek hidup biasanya ringan, dan jisim daun, daun bunga dan bunga di atasnya (semasa berbunga) lebih berat. Sekiranya tanaman tidak dibantu dengan segera dan tapak kerosakan tidak diubati dengan antiseptik, batangnya akan menjadi kuning dan mati secara beransur-ansur.
  • Selaran matahari. Bukan hanya matahari yang dapat membakar anggrek, tetapi juga pencahayaan buatan. Sekiranya anda memilih lampu fito yang salah atau memasangnya terlalu dekat dengan tanaman.

Menguning semula jadi

Daun semua tumbuhan, termasuk anggrek, mengandungi beberapa pigmen semula jadi pada masa yang sama. Sebagai tambahan kepada klorofil, karoten dan xanthofil terdapat di dalamnya. Klorofil membekalkan tanaman dengan bahan organik melalui tindak balas kimia fotosintesis. Di dunia, proses pemusnahan dan pemulihannya berlaku secara berterusan. Oleh itu, warna hijau daun sentiasa ada. Tetapi sebagai hasil daripada proses tertentu (dalaman dan luaran), pigmen hijau tidak lagi dihasilkan. Daun mula kelihatan kuning, oren atau bahkan coklat..

Mengapa daun bawah menjadi kuning pada phalaenopsis

Setiap varieti anggrek mempunyai jangka hayat daunnya sendiri - dari setahun hingga 3 tahun. Sebagai contoh, di Phalaenopsis (Phalaenopsis), kekuningan satu atau dua daun di peringkat bawah diperhatikan setiap tahun. Daun paling awal berubah menjadi kuning secara merata, dari hujung ke pangkal. Proses ini berlangsung selama 2-3 bulan, dan pada akhirnya, daun menguning meninggalkan dan diganti dengan yang baru..

Proses ini melengkapkan kitaran pengembangan seterusnya. Ia tidak menjadi perhatian, dengan syarat tanda luaran lain menunjukkan keadaan tanaman yang sihat. Daun - tahan lasak, bunga dengan tunas (sekiranya berbunga) - tanpa layu. Akar udara - hijau muda atau perak, penampilan normal.

Kemunculan bayi akar juga menyebabkan tumbuhan mengarahkan semua nutrien untuk perkembangannya. Daun untuk alasan ini mungkin mula berubah warna..

Cara menyelamatkan orkid jika semua daun bertukar menjadi kuning

Dalam kebanyakan kes, warna berubah dengan alasan yang sama sekali berbeza. Kekuningan daun phalaenopsis yang selalu tidak dijangka atau besar selalu membimbangkan. Fakta ini memerlukan reaksi cepat..

Pantas, tiba-tiba layu dengan menguning batang dan lebih dari 2 daun adalah tanda masalah serius.

Dalam sebilangan besar kes, penyebab kekuningan daun terletak pada kesalahan dan kehilangan perawatan. Pelbagai Perbezaan Pelarasan Biasa:

  • penyiraman dan pemakaian top yang tidak betul;
  • lebihan atau kekurangan pencahayaan;
  • hipotermia;
  • kerosakan titik pertumbuhan.

Kurang biasa, jangkitan dan perosak bakteria dan kulat adalah penyebab lesi, yang menyebabkan layu dan bahkan kematian anggrek dari pelbagai jenis..

Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah menentukan sebabnya. Pertimbangkan setiap risalah dengan teliti, dan bergantung pada tanda dan tahap kekuningan, buat keputusan untuk menyelesaikan masalahnya

Kelembapan berlebihan

Daun boleh menjadi sakit akibat penyiraman yang berlebihan. Selalunya - kerana mod yang dipilih dengan tidak betul. Anggrek suka tanah lembap, bagaimanapun, jumlah kelembapan mesti diberi dos. Epiphytes menggunakan substrat terutamanya untuk sokongan dan fiksasi, dan bukan untuk pemakanan dan sokongan hidup. Sekiranya terdapat aliran air biasa melalui periuk lutsinar, kulit lembap yang gelap dapat dilihat, akar busuk dapat dilihat. Kemungkinan pertumbuhan kulat. Bekas dengan tanaman itu berat, dan dindingnya ditutup dengan setetes air dari dalam..

Lebih berbahaya lagi apabila tanaman itu dibanjiri air setelah musim kemarau yang berpanjangan.

Daunnya berubah menjadi kuning dan hilang turgor - tanda pertama masalah. Orkid harus segera berhenti menyiram. Tanaman ini boleh dipindahkan dan dibatasi hanya dengan menyemburkan lapisan atas tanah segar.

Sekiranya hampir semua dedaunan berubah menjadi kuning, akar gelap kelihatan - prosesnya terlalu jauh. Anggrek mesti dipisahkan dari pangkal, bahagian tanaman yang rosak harus dikeluarkan sepenuhnya. Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu akar yang sihat - cuba buat semula. Untuk melakukan ini, pasangkan anggrek ke kayu sokongan dengan serat kelapa dan letakkan di bawah penutup lutsinar di tempat yang terlindung dari cahaya matahari langsung. Proses perawatan selama tempoh ini hanya dilakukan dengan sedikit membasahi penyokong dan merawat daun dengan sapuan yang sedikit lembap.

Pelembapan

Teknik penyiraman yang salah akan menyebabkan keadaan sebaliknya - kekurangan kelembapan. Pembasahan bahagian atas membawa kepada fakta bahawa kelembapan tidak sampai ke akar atau diedarkan secara tidak rata. Akarnya menjadi putih dan tidak elastik, daun bawah dengan tanda-tanda layu. Dalam kes ini, air tanaman dengan rendaman. Pada musim panas, jika perlu, lakukan lebih kerap.

Air keras dengan kandungan garam mineral yang tinggi tidak sesuai untuk anggrek. Kehadiran mereka ditunjukkan oleh lapisan keputihan di kilang. Pemindahan hanya dibenarkan untuk tanaman yang tidak berbunga. Semasa berbunga, anda boleh mencuci garam berlebihan dengan merendam berulang kali dalam air yang disaring atau disuling suam.

"Makan berlebihan" dengan makanan tambahan

Baja yang berlebihan, pemilihannya yang tidak betul juga boleh menyebabkan pengisian asas substrat yang berlebihan. Bunga yang dibeli di kedai pada mulanya tumbuh dengan baik dan bahkan melepaskan peduncles baru. Dan setelah beberapa tahun, dia mungkin muncul tanda keletihan - daun kuning yang lembap. Ia memerlukan masa dan usaha untuk membawa tanaman yang berpenyakit ke keadaan yang sihat..

Pemindahan dalam kes ini tidak akan membantu. Keindahan tropika dikuarantin. Tambahan setengah bulan pertama dikecualikan sepenuhnya. Kemudian anda boleh mula membaja 1 atau 2 kali sebulan. Pertama, dengan baja khas untuk anggrek, kemudian dengan nitrogen untuk membina jisim daun. Hanya selepas pemulihan sepenuhnya, suplemen pembungaan perangsang kalium dapat disambungkan.

Rindu dalam memilih tahap pencahayaan

Anggrek dengan daun berkulit tebal seperti kelembapan yang mencukupi dan warna terang. Kekurangan faktor-faktor ini tidak langsung tercermin dalam perkembangannya. Mereka boleh tumbuh satu atau dua tahun di ambang tingkap yang berlorek. Dan kemudian tiba-tiba mula menjatuhkan daun dan menjadi kekuningan.

Agar fenomena seperti itu tidak mengejutkan, tukang kebun - pencinta eksotik perlu memahami keadaan pemeliharaannya. Fotofil Lelia, Cattleya dan kacukannya memerlukan cahaya matahari langsung dan bahkan penyinaran pencahayaan tambahan. Bagi tanaman dengan warna daun hijau muda, cahaya berlebihan mungkin tidak selamat. Sebagai contoh, Paphiopedilum (Paphiopedilum) terasa baik dalam cahaya yang menyebar dan naungan separa.

Lebih kerap, perubahan warna penutup daun berlaku di bawah pencahayaan yang berlebihan. Sekiranya tindakan cahaya matahari panjang, bintik-bintik terbakar dengan bintik-bintik botak kecoklatan akan muncul. Segera di beberapa daun, kelihatan sempadan kuning, bintik-bintik penyok berwarna kekuningan. Untuk melindungi anggrek, anda harus memindahkannya ke tempat yang sejuk dan kurang terang (atau membayangi tingkap), berhenti menyiram, hidupkan pelembap.

Kecacatan daun yang dihasilkan tidak dapat merosakkan perkembangan bunga secara keseluruhan, tetapi tidak akan berfungsi untuk menghilangkan luka bakar. Pada masa akan datang, helaian boleh dipotong atau menunggu sehingga ia habis.

Pembusukan inti

Epiphytic mempunyai batang tunggal yang sentiasa tumbuh. Sekiranya disembur secara sembarangan, kelembapan bertakung di sinus dan menyebabkan kerosakan pada daun atas. Mengikuti mereka, batang dan akarnya menderita. Selalunya reput bermula di perapian.

Sekiranya daun mula berubah menjadi kuning dari pangkal, ini adalah tanda amaran. Anda perlu memeriksa keseluruhan tanaman dengan teliti. Akar busuk, tidak seperti hijau yang sihat - berwarna bersahaja, lembut. Semua itu mesti dihapuskan. Situasi yang paling menakutkan adalah ketika hampir tidak ada akar yang tersisa. Tetapi jika terdapat sekurang-kurangnya satu, anda boleh berharap bahawa anggrek akan tumbuh semula.

Pangkalan kayu mesti direbus selama 30 minit, periuk harus dibasuh dan dibasmi kuman. Semua bahagian terbuka mesti ditaburkan dengan abu atau karbon aktif yang dihancurkan. Bahagian yang tidak diproses adalah gerbang di mana bakteria dan kulat bebas menembusi bahagian dalam..

Dianjurkan untuk merawat tanaman dengan dos phytosporin dua kali ganda. Untuk melakukan ini, rendam dalam larutan selama 2 jam, menangkap akar leher. Kemudian ia mesti dipindahkan ke dalam campuran yang disediakan. Boleh ditutup dengan beg plastik dan diletakkan di kawasan perakaran yang hangat dan berlorek.

Jangkitan bakteria

Semua kecacatan daun yang kelihatan - bercak, dalam bentuk jalur atau titik - disebabkan oleh lesi parasit atau bakteria. Kekuningan kuning yang muncul di lembaran atas terakhir menunjukkan bahawa bahagian tengah bunga telah rosak, dan ini sudah menjadi proses yang tidak dapat dipulihkan.

Bakteriosis adalah sebab biasa mengapa anggrek mati. Jangkitan berlaku melalui tanaman berdekatan, air pengairan atau campuran substrat. Dalam masa 12-15 jam, bakteria menembusi tisu dan menghancurkan pektin yang menyokong turgornya. Bentuk bakteria basah yang disebut. Tompok-tompok kekuningan dan kecoklatan pelbagai corak muncul di daun. Individu kemudian bergabung antara satu sama lain, kepingan itu berkerut, menjadi gelap dan boleh mengering.

Agar rawatan berjaya, perlu memulakannya pada peringkat awal jangkitan..

Lukisan mempunyai bentuk individu bergantung pada ketebalan plat daun dan jenis anggrek. Phalaenopsis ditutup dengan nada basah, berkaca, kekuningan. Cattleya - coklat kekuningan, dalam bentuk cincin.

Paphiopedilum - jernih, dengan tepi yang tidak jelas, kawasan tambalan yang meluas di sepanjang urat utama.
Dalam penyakit anggrek, bakteria genus Erwinia atau Burkholderia gladioli menyebabkan. Mereka mempunyai bentuk tongkat - silinder atau melengkung. Mereka mempunyai pergerakan yang melampau, kecepatan perpecahan yang besar. Pembenihan jisim memilih suhu melebihi 25C. Dengan suhu yang lebih rendah, reput juga berkembang, walaupun tidak begitu cepat.

Mikroorganisma membiak dengan kehadiran oksigen dan tanpanya. Penyakit yang mereka alami berkembang dari 2 hari hingga 2 minggu. Tisu akhirnya memperoleh struktur lembek dan mula mengeluarkan cecair kekuningan yang jernih..

Dengan tanda-tanda awal bakteriosis, ia harus:

  1. segera letakkan semula kilang;
  2. untuk membasmi kuman kandungan dengan larutan peroksida atau sebatian yang mengandungi klorin;
  3. tinggalkan hanya kawasan tisu yang sihat;
  4. kawasan pemangkasan minyak dengan hijau berlian;
  5. alat proses atau calcine.

Setelah tempat pemotongan hidup, anda perlu menyiram anggrek dengan penyediaan yang mengandungi tembaga (racun kulat). Tetapi perlu mengikuti dengan jelas dos yang disyorkan dan memerhatikan masa pemprosesan. Antibiotik dengan tetrasiklin, myomycin atau streptomycin dalam komposisi juga sesuai..

Untuk mengelakkan luka bakar kimia dan penghitaman akar, hanya bahagian atas tanaman yang harus dirawat dengan larutan yang berfungsi.

Sekiranya reput berasal dari pangkal batang, tanaman mesti dibasuh dan semua kawasan yang terjejas dibuang. Dalam kes seperti itu, akar biasanya rosak teruk. Untuk 10 hari berikutnya, ia perlu dipindahkan ke tempat yang terang dan tidak terlalu lembap. Mustahil untuk memindahkannya dalam bentuk ini. Cuba elakkan membasahi bahagian luar tanaman. Sekiranya selama ini tidak ada tanda-tanda pembusukan baru, anda boleh melakukan pemindahan ke dalam periuk baru. Pencegahan reput basah adalah mengikut peraturan penjagaan.

Parasit

Selain mikroorganisma dan kulat, anggrek mengalami aktiviti parasit luaran. Di rumah hijau, tunas, peduncles, rimpang merosakkan siput dan siput. Bersama dengan bunga yang baru dibeli, serangga parasit diperkenalkan. Dalam keadaan yang baik - suasana panas dan kering - mereka memakan isi daun, merosakkan akar, membiak secara aktif. Tanaman mula melemah, kehilangan turgor dan hijau, berhenti dalam perkembangan. Serangga terbang kecil, seperti thrips, menembus telur ke dalam daun sukulen dan mencetuskan proses yang merosakkan melalui teras atau loggia..

Perosak serangga utama anggrek:

  • aphid hijau, hitam atau kelabu - menetap di bahagian belakang daun dan tunas muda, selalu berdekatan dengan acuan;
  • hama labah-labah - membentuk ciri-ciri kuning pucat, kecacatan berbentuk bintik-bintik yang semakin gelap dari masa ke masa dengan jaring yang ketara;
  • kudis - secara visual mengingatkan plak coklat keabu-abuan, dilindungi oleh cangkang lilin, sebab itulah sukar untuk mengatasinya;
  • mealybugs - saudara serangga - meninggalkan titisan melekit pada batang.

Langkah-langkah pengendalian parasit lebih berkesan apabila usaha-usaha yang diperlukan telah dilakukan. Bunga itu dirawat dengan air sabun, larutan racun serangga dan semestinya diasingkan dari tanaman lain. Anda mungkin perlu memproses beberapa kali, termasuk dasar tanah..

Rahsia kesihatan tanaman adalah dengan menjaganya. Anggrek harus tumbuh di ruangan berventilasi dengan pencahayaan yang selesa dan kelembapan optimum. Ia mesti diperiksa tepat pada masanya agar tidak terlepas dari permulaan penyakit dan cepat bertindak balas.

Daun anggrek bertukar menjadi kuning: sebab dan apa yang perlu dilakukan

Anggrek adalah wakil khas kawasan tropika. Dan walaupun mereka menyesuaikan diri dengan keadaan penanaman dalaman, tidak masuk akal untuk memperlakukannya seperti tanaman dalaman yang lain. Ini difahami oleh hampir semua penanam pemula. Tetapi, sayang dan memahami, pemahaman sahaja tidak mencukupi. Juga perlu dilakukan usaha, kadang-kadang cukup besar, sehingga anggrek di rumah terasa paling selesa. Jika tidak, itu bukan sesuatu yang tidak akan mekar, tetapi mungkin tidak bertahan sama sekali..

Selalunya, pencinta orkid yang tidak berpengalaman menghadapi masalah bahawa daun menjadi kuning di anggrek. Fenomena ini memberikan banyak minit yang tidak menyenangkan kepada pemiliknya, terutamanya jika berlaku secara besar-besaran. Dengan sendirinya, mati daun lama adalah fenomena biasa, ia hanya diganti dengan dedaunan baru, dan itu saja. Tetapi jika menguning lebih dari satu daun bermula, langkah segera mesti diambil.

Sehingga kini, orkid yang paling popular adalah phalaenopsis. Dengan menggunakan contohnya, kita akan mengkaji mengapa daun menjadi kuning di anggrek dan apa yang harus dilakukan..

Terdapat beberapa sebab utama:

  • Penyiraman yang salah
  • Tempat yang salah untuk anggrek
  • Titik pertumbuhan yang rosak

Pertimbangkan sebab-sebab ini dengan lebih terperinci..

Anggrek penyiraman yang salah

Kelembapan berlebihan

Selalunya, masalah timbul akibat penumpukan air substrat yang berlebihan, dan bukan kerana terlalu kering. Phalaenopsis tumbuhan adalah epifit dan kulit pokok, yang merupakan asas substrat untuk anggrek, berfungsi lebih banyak untuk menyokong dan memperbaiki tanaman daripada menyuburkannya dan memberikan fungsi penting. Oleh itu, jika substrat sentiasa basah, aliran udara yang mereka perlukan akan sukar ke akar tanaman. Kerosakan akar akan bermula. Gejala pertama ini adalah menguning daun. Bersama ini, mereka kehilangan turgor, menjadi lesu dan kemudian mati. Sekiranya proses dimulakan, reput batang akan bermula dan phalaenopsis pasti akan mati.

Sangat mudah untuk menentukan bahawa phalaenopsis disiram dengan mudah, berkat periuk yang telus. Kelembapan kekal ditunjukkan oleh:

  • kulit lembap yang sentiasa lembap di dalam periuk;
  • akar hijau gelap, ada yang mempunyai tanda reput;
  • sentiasa terdapat pemeluwapan di dinding periuk, titisan air;
  • periuk sentiasa berat.

Apa nak buat

Sekiranya proses menguning daun baru dimulakan dan tanda genangan air dikesan, penyiraman harus dihentikan segera dan seterusnya kurang kerap.

Sekiranya kerosakan pada phalaenopsis adalah ketara, jika sebahagian besar daun berwarna kuning, bintik-bintik hitam muncul di atasnya, sebilangan besar akar dengan tanda-tanda kerusakan muncul, maka phalaenopsis harus segera dikeluarkan dari substrat, semua akar dan daun yang rosak harus dikeluarkan. Setelah itu, bergantung pada tahap kerusakan, teruskan ke keselamatan. Sekiranya kerosakan minimum, anda boleh memindahkan anggrek ke dalam substrat segar dan menghadkan penyiraman dengan ketara. Semasa tempoh resusitasi, anda boleh mengehadkan anda hanya dengan menyemburkan lapisan atas substrat.

Dengan kerosakan yang ketara, langkah yang lebih drastik harus diambil. Anggrek yang sakit tidak tumbuh di dalam periuk. Dalam kes ini, anda harus memilih sokongan yang boleh dipercayai dan stabil (contohnya, sekeping batang pokok), pasangkan tanaman di atasnya dengan serat kelapa, letakkan di bawah penutup kaca atau filem dan letakkan struktur ini di tempat dengan cahaya yang tersebar. Dalam proses resusitasi, hanya penyokong yang dibasahi, dan daunnya disapu secara berkala dengan penyapu basah.

Kekurangan kelembapan

Tetapi kelembapan yang berlebihan tidak hanya boleh menyebabkan daun menjadi kuning pada anggrek. Sebabnya mungkin sebaliknya - penyiraman yang tidak mencukupi. Salah satu tanda utama kekurangan kelembapan oleh phalaenopsis adalah akar putih tanaman. Selalunya ini berlaku dari teknik penyiraman yang salah. Apabila penyiraman dari atas adalah biasa untuk tanaman lain, substrat, yang mengandungi anggrek, tidak cukup basah dan tidak rata. Akibatnya, kekuningan dan kematian daun peringkat bawah berlaku.

Apa nak buat

Dalam kes ini, perlu menyiram phalaenopsis hanya dengan merendam di dalam air. Sekiranya anda sudah melakukan ini, maka tingkatkan penyiraman.

Air yang lemah untuk pengairan

Banyak pencinta anggrek yang baru mula tidak memberi kepentingan dalam aspek ini. Tetapi air yang keras dan masin tinggi dapat menyebabkan kerosakan pada tanaman dan menyebabkan daun menjadi kuning pada anggrek. Deposit garam, deposit keputihan di dinding periuk dan substrat berfungsi sebagai tanda bahawa terdapat banyak garam di dalam air..

Apa nak buat

Sekiranya tanaman anda tidak berbunga dalam tempoh ini, maka anda boleh mengehadkan pemindahan. Semasa fasa berbunga phalaenopsis, anda boleh mencuci garam dari substrat dengan merendam periuk berulang kali ke dalam air lembut suam atau campuran air lembut dan suling.

Garam berlebihan juga boleh menyebabkan penggunaan baja tidak betul. Ini adalah pemberian makanan berlebihan atau baja yang dipilih secara tidak betul untuk anggrek.

Salah tempat

Alasan bahawa daun menjadi kuning pada phalaenopsis boleh menjadi pencahayaan berlebihan dan kekurangannya.

Kekurangan cahaya

Seiring dengan daun menguning dan jatuh, kekurangan cahaya untuk anggrek juga dicirikan oleh peregangan tunas yang berlebihan. Kekurangan cahaya malah boleh menyebabkan daun jatuh dengan tajam..

Apa nak buat

Sekiranya boleh, pindahkan anggrek ke tempat yang lebih terang. Berikan Sorotan Buatan.

Cahaya yang berlebihan

Khususnya untuk phalaenopsis, menguning daun lebih bersifat apabila cahaya matahari terlalu terang. Anggrek ini lebih bertolak ansur daripada kerabatnya. Apabila cahaya matahari langsung menyentuh daun anggrek, tidak dapat dielakkan untuk menerima luka bakar dengan keparahan yang berbeza-beza - dari penampilan sempadan kuning pada lembaran, hingga bintik-bintik luka bakar yang besar di seluruh plat daun.

Apa nak buat

Sekiranya anda mendapat satu atau dua kepingan luka bakar, maka cukup untuk menghapusnya dan memindahkan phalaenopsis ke tempat di mana ia akan terpencil daripada terbakar sinar matahari. Sekiranya berlaku kerosakan serius pada kebanyakan daun, tetapi dengan batang dan akar yang sihat, anda harus memindahkan tanaman ke tempat yang teduh dan berhenti menyiram sebentar, meningkatkan kelembapan udara. Sekiranya bersama-sama dengan daun, batang dan akarnya rusak, maka tidak mungkin menghidupkan semula tanaman.

Titik pertumbuhan anggrek rosak

Kerosakan tersebut adalah ciri kumpulan monopodial anggrek yang mempunyai satu batang. Titik pertumbuhan phalaenopsis terletak di bahagian atas batang dan boleh rosak baik secara mekanikal dan akibat mula membusuk. Akibatnya, daun phalaenopsis mula menguning dan membusuk dari peringkat atas. Pembusukan secara beransur-ansur merebak ke seluruh batang dan akar. Selalunya, ini adalah hasil dari kelembapan memasuki titik pertumbuhan semasa pengairan dan penyemburan ceroboh..

Apa nak buat

Segera keluarkan bahagian tanaman yang rosak, kurangkan penyiraman, kurangkan kelembapan udara.

Sebab lain

Juga, alasan bahawa daun menjadi kuning di anggrek mungkin pelbagai penyakit kulat yang disebabkan oleh genangan air. Ini mungkin kesan hama, antara yang paling mungkin adalah akar dan hama labah-labah. Sekiranya penyakit dan perosak dikesan, tanaman harus segera dirawat dengan persiapan yang sesuai.

Perubahan tajam dalam keadaan penahanan juga boleh menyebabkan daun menguning. Perkara ini berlaku terutamanya untuk anggrek yang baru dibeli..

Apabila bayi akar muncul pada phalaenopsis dewasa, tumbuhan mengarahkan semua usaha untuk perkembangannya. Akibatnya, tanaman lama mungkin melemah dengan ketara, dan daunnya akan mulai menguning..

Sebab semula jadi. Daun bawah phalaenopsis adalah yang paling tua. Sekiranya dia mula beransur-ansur menjadi kuning dan mati, maka tidak mengapa - masanya telah tiba.

Daun menjadi kuning di orkid phalaenopsis: sebab dan apa yang perlu dilakukan

Menguning daun adalah salah satu gejala keadaan orkid Phalaenopsis yang menyakitkan, yang memerlukan rawatan yang cepat dan tepat waktu dari penanam. Sebagai peraturan, prosesnya berkembang dengan cepat, jadi perlu untuk memeriksa bunga secara terus-menerus untuk menghindari kematian spesimen.

Mengapa daun menjadi kuning pada phalaenopsis: penyebab utama

Sekiranya anda melihat daun kuning di anggrek, jangan panik, terutamanya apabila perubahan warna telah berlaku di tingkat bawah (lihat foto). Ini adalah proses pembaharuan yang normal dan semula jadi, apabila phalaenopsis membuang jisim hijau lama dan perlahan-lahan membangun yang baru - tidak lama lagi, bukannya pinggan daun yang hilang, yang muda.

Daun kuning juga boleh menjadi hasil perawatan yang tidak betul, yang sering kali dilakukan oleh pemula:

  • Penimbunan air atau pengeringan substrat yang teruk;
  • Penggunaan air sejuk atau keras untuk pengairan;
  • Menerima selaran matahari dalam cahaya yang berlebihan atau, sebaliknya, kekurangan cahaya;
  • Jadual baja yang dilanggar, kekurangan pembajaan sepenuhnya;
  • Kerosakan pada titik pertumbuhan, kesalahan dalam pemindahan tanaman;
  • Subcooling substrat, reaksi terhadap kelembapan udara rendah;
  • Jangkitan perosak atau penyakit.

Penampilan anggrek juga dipengaruhi oleh penyusunan semula ke tempat baru atau pengangkutan periuk, akibatnya phalaenopsis menderita perubahan suhu dan mikrotraum dari sistem akar. Rawatan, perhatian dan penciptaan keadaan yang tepat pada masanya akan menyelamatkan bunga kuning.

Orkid bertukar menjadi kuning: apa yang perlu dilakukan

Daun kuning selalu menjadi bukti kekurangan phalaenopsis, sementara ia dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza. Selalunya warnanya tidak berubah oleh seluruh piring, tetapi dengan hujungnya (lihat foto), tangkai bunga, sistem akar dan batang anggrek itu sendiri mengalami tekanan. Bergantung pada penyebab yang menyebabkan keadaan tanaman yang serupa, terdapat kaedah "rawatan" yang berbeza.

Mengapa penyiraman berlebihan berbahaya

Penyiraman substrat adalah penyebab paling kerap menguning jisim orkid yang merosot. Akibat pengumpulan kelembapan berlebihan di dekat akar, mereka mulai membusuk, menderita kekurangan udara. Selalunya, daya tarikan dengan penyiraman menimbulkan kemunculan penyakit kulat dan bakteria yang "menyelesaikan" lemah phalaenopsis.

Penting: semasa menyiram, anda tidak boleh memusatkan perhatian pada keadaan lapisan atas kulit kayu - selalunya bahagian substrat ini kering apabila komponen di dalam periuk tetap basah.

Tanda-tanda berikut membuktikan ke teluk anggrek:

    Anggrek penyiraman berlebihan

Kekuningan sebahagian besar daun dan bahagian tanaman;

  • Kehilangan turgor normal, plat sentuhan lembut;
  • Mengeringkan dan jatuh tunas;
  • Kemunculan bintik-bintik hitam pada daun dan batang tanaman;
  • Mudah menatal dan mengeluarkan bunga dari periuk.
  • Untuk mengelakkan kelembapan berlebihan, selalu perhatikan keadaan phalaenopsis. Penyiraman tidak diperlukan dalam beberapa kes:

    • Kulitnya kelihatan lembap, berwarna gelap;
    • Periuknya berat, pemeluwapan kelihatan di dinding;
    • Akarnya berwarna hijau dan ditekan ke pot bunga.

    Tanaman yang mengalami kelembapan berlebihan dapat diselamatkan - ini memerlukan pemindahan yang tidak dirancang. Anggrek dikeluarkan dengan hati-hati dari periuk, sistem akar diperiksa dan semua proses busuk, rosak, daun yang sakit dikeluarkan. Substrat diganti sepenuhnya dengan segar, sementara penyiraman berikutnya dikurangkan - dalam keadaan ini, phalaenopsis memerlukan kelembapan minimum. Cukup untuk menutup kulit kayu dengan sphagnum lumut, secara berkala menyemburkannya dari pistol penyembur.

    Penyiraman tidak mencukupi

    Sekiranya daun berubah menjadi kuning pada tanaman yang kelihatan sihat (lihat foto), sementara tidak ada bintik basah yang khas dan tanda-tanda sistem akar membusuk, kekurangan kelembapan akan menjadi penyebab kemungkinan hilangnya hiasan. Anggrek berada dalam substrat yang terlalu kering, yang melanggar pemakanan keseluruhan bunga. Phalaenopsis melepaskan daun baru, "menarik" komponen yang diperlukan untuk ini, bukan dari kulit kayu, tetapi dari plat daun bawah dan lama.

    Selalunya, keadaan ini berlaku jika anggrek disiram dari tin penyiram - akarnya tidak mempunyai masa untuk menyerap air kerana pengeluarannya yang cepat melalui saluran air. Anda boleh membantu anggrek dengan beralih ke cara yang lebih berkesan untuk melembapkan substrat dengan rendaman. Untuk melakukan ini, periuk diturunkan ke dalam baskom dengan air pada suhu bilik selama setengah jam, setelah itu dikeluarkan (cairan harus disalirkan).

    Apabila disiram dengan rendaman, phalaenopsis kuning dipulihkan setelah beberapa minggu, selepas itu daun mati dapat dikeluarkan.

    Mengapa tidak boleh disiram dengan air sejuk atau keras

    Air keras pasti menyebabkan pengumpulan garam di dalam substrat, yang secara negatif mempengaruhi keadaan jisim orkid yang merosot. Plat mula menjadi kuning, tanaman kehilangan penampilannya yang menarik, sementara ketiadaan pemindahan hanya memperburuk keadaan. Hanya penggantian substrat yang lengkap dengan segar yang akan membantu phalaenopsis.

    Menyiram dengan air sejuk adalah sebab lain untuk menguning daun bunga. Ketidakseimbangan seperti itu menimbulkan hipotermia sistem akar, keadaannya diperburuk oleh draf dan suhu rendah di ambang tingkap, di mana anggrek berdiri. Cadangan sederhana akan membantu mengelakkan kesalahan asas semasa menyiram:

    • Pertahankan air paip selama beberapa hari sehingga klorin hilang dan garam tenggelam ke bahagian bawah;
    • Panaskan cecair, bawa ke suhu bilik;
    • Pastikan suhu di ambang tingkap stabil bukan sahaja setelah menyiram, tetapi juga pada siang hari;
    • Tiriskan sisa air dari panci tetes, mencegah kelembapan genangan di dekat akar.

    Selaran matahari dan kekurangan cahaya: apa yang perlu dilakukan

    Orkid Phalaenopsis lebih suka pencahayaan meresap dan cahaya separa cahaya, jadi berada di tingkap selatan atau barat tanpa peneduhan tambahan selalu menimbulkan kemunculan selaran matahari. Perkara yang sama berlaku untuk sumber cahaya buatan - jarak yang terlalu dekat dari lampu phytolamp atau lampu LED pasti akan menimbulkan situasi yang serupa.

    Apabila terbakar sinar matahari dan panas, anggrek mesti dipindahkan ke ambang tingkap, di mana cahaya matahari langsung tidak jatuh. Sekiranya tidak mungkin untuk menukar lokasi, kaca ditutup dengan kertas beralun ringan atau putih polos, filem reflektif. Selepas beberapa hari, daun yang rosak akan kering dengan sendirinya, setelah itu daunnya dapat dikeluarkan tanpa rasa sakit untuk phalaenopsis..

    Kekurangan cahaya juga menyebabkan pemutihan daun, jadi selalu penting untuk memerhatikan "nilai emas" dalam anggrek pencahayaan. Walaupun epifit tergolong dalam tanaman yang tahan naungan, ia tidak dapat dilakukan sepenuhnya tanpa cahaya matahari dan mula meregang di sudut gelap, kehilangan hiasannya dan berubah menjadi kuning.

    Waktu siang untuk phalaenopsis mestilah hampir sama sepanjang tahun, oleh itu, pada musim sejuk, periuk disusun untuk pencahayaan tambahan dengan lampu lampu khas untuk tanaman atau lampu LED.

    Permohonan baja yang tidak betul: apa yang perlu dilakukan sekiranya dosnya tidak betul

    Epiphytes, seperti tanaman lain, memerlukan nutrien yang mereka terima di alam liar dari celah-celah di kulit pokok. Di rumah, pakaian utama anggrek jatuh di bahu penanam sendiri, yang mesti mempelajari peraturan utamanya - kekurangan baja dan kelebihan bekalannya berbahaya.

    Apa yang harus dilakukan jika anggrek menderita kerana pemberian makanan yang tidak betul:

    • Lebihan nutrien dihilangkan dengan pemindahan ke kulit kayu baru atau sistem akarnya dibasuh dengan sempurna di bawah air yang mengalir;
    • Kekurangan baja dikompensasikan oleh formulasi khas untuk anggrek, yang digunakan setiap 2 minggu sekali. Pada mulanya, dos digunakan 2-3 kali lebih sedikit daripada yang disarankan, secara beransur-ansur menjadi normal dalam 3 bulan.

    Kesalahan pemindahan atau kerosakan pada titik pertumbuhan

    Daun anggrek berubah menjadi kuning juga disebabkan oleh pemindahan yang tidak betul ketika tanaman berada dalam substrat yang terlalu padat atau longgar. Dalam kes pertama, akarnya kekurangan udara dan tidak dapat berpartisipasi sepenuhnya dalam fotosintesis; pada yang kedua, bunga itu hanya tergantung di dalam periuk, tidak boleh terpaku pada kulit kayu, yang melanggar pemakanan normal.

    Oleh itu, semasa melakukan pemindahan, seseorang tidak boleh merapatkan kulit kayu dan tidak meninggalkan kekosongan di dalam periuk. Pot bunga harus penuh, dan bahagian akarnya mesti berada di atas substrat.

    Kerosakan pada titik pertumbuhan menyebabkan perubahan warna daun menjadi kuning, prosesnya mempengaruhi batang tanaman dan sistem akar. Pusat ini dapat hilang bukan hanya kerana tekanan mekanikal, tetapi juga disebabkan oleh pengumpulan kelembapan yang berpanjangan, jadi setelah menyiram, pastikan untuk memeriksa anggrek dan mengeluarkan semua sisa air dari bahagian tanaman.

    Memperlahankan pertumbuhan batang utama dan menguning daun berlaku ketika bayi basal muncul. Dalam kes ini, phalaenopsis mengalihkan semua kekuatannya untuk pengembangannya, "melupakan" mengenai jisim hijau utama.

    Mengurangkan kelembapan dan penyejukan substrat

    Phalaenopsis orchid adalah tumbuhan yang berasal dari tropika, oleh itu, untuk perkembangan normal di rumah, ia memerlukan kelembapan yang tinggi. Udara kering menimbulkan kekuningan, pengeringan bunga, yang tidak menambah estetika (lihat foto).

    Anda boleh membetulkan keadaan dengan beberapa cara:

    • Penyemburan udara secara kerap di dekat anggrek dengan botol penyembur untuk mensimulasikan hujan tropika;
    • Penempatan bekas air di dekat periuk, yang semasa proses penyejatan akan meningkatkan kelembapan;
    • Menggunakan pelembap dalaman khas.

    Subcooling substrat juga penuh dengan penampilan daun kuning, sementara tidak hanya plat bawah, tetapi juga baris atas dapat menderita. Situasi yang serupa muncul ketika disimpan di ambang jendela sejuk di musim sejuk, serta penyiraman berlebihan, yang di kompleks membahayakan sistem akar. Anda boleh membetulkan keadaan dengan susunan periuk yang lebih selesa dan normalisasi kelembapan pada substrat.

    Jangkitan Penyakit dan Perosak

    Apabila anggrek mendapat perawatan yang betul dan dijaga dalam keadaan optimum, tetapi daunnya menjadi kuning pula, anda harus memeriksa tanaman dengan teliti untuk dijangkiti hama atau penyakit.

    • Fusarium Penyakit kulat berkembang apabila terkena suhu rendah dan penyiraman berlebihan, gejala utamanya adalah menguning, memutar dan menggelapkan daun. Adalah mungkin untuk menyembuhkan anggrek dengan bantuan tiga kali rawatan "Fundazol" setiap 10-14 hari. Tumbuhan mesti diasingkan dari bunga dalaman yang lain untuk mencegah penyebaran kulat;
    Penyakit Orkid - Fusarium
    • Whitefly Tanda ciri jangkitan hama adalah lapisan putih pada daun, di mana plat menjadi merah atau kuning. Anda boleh melawan serangga dengan bantuan "Actellik" atau racun serangga lain mengikut arahan;
    Penyakit Orkid - Whitefly
    • Tandakan akar. Serangga tersebut menjangkiti anggrek, yang sentiasa berada dalam substrat lembap dan hangat. Kutu mudah dilihat pada proses akar, mengambil phalaenopsis dari periuk. Sekiranya berlaku jangkitan, disyorkan rawatan Agravertin, Actellic atau Apollo..
    Penyakit Orkid - Tandakan Akar

    Tertakluk kepada semua peraturan penyelenggaraan dan penjagaan yang betul, daun anggrek tidak akan menjadi kuning. Ingat: selalu lebih mudah untuk mencegah keadaan bunga dari pada saat itu untuk menghilangkan akibatnya.