Jenis pakis: penerangan setiap spesies, ciri, penanaman dan penjagaan

Pakis adalah sekumpulan besar tanaman spora archegonal yang tergolong dalam jabatan Polypodiophyta. Mereka diedarkan hampir di seluruh dunia, meliputi banyak habitat ekologi, lebih memilih tempat teduh dengan kelembapan tinggi. Sebilangan besar spesies (2/3) tumbuh di hutan tropika di Asia, Australia dan Amerika Selatan. Di sini anda dapat melihat bilangan jenis pakis morfologi dan ekologi terbesar..

Polypodiophyta adalah kumpulan tumbuhan spora terbesar. Pada masa ini, takson mempunyai 300 genera dan 12 ribu spesies pakis. Antaranya terdapat bentuk berumput dan berkayu.

Ciri-ciri biologi

Pakis adalah tumbuhan vaskular abadi yang dicirikan oleh dominasi sporofit berdaun dalam kitaran hidup. Gametofit cukup primitif dan hanya berfungsi untuk pelaksanaan salah satu peringkat pembiakan.

Pakis mempunyai semua organ vegetatif khas (batang, akar dan daun), namun pada beberapa perwakilan, batang udara tidak ada. Tumbuhan dari kumpulan ini mempunyai 2 bentuk kehidupan: berumput (khas untuk kebanyakan spesies) dan berkayu. Yang terakhir hanya terdapat di hutan tropika. Jenis pakis seperti ini mempunyai batang tanah yang maju hingga setinggi 25 meter. Ketiadaan organ vegetatif ini adalah ciri beberapa spesies flora benua sederhana..

Mengikut ciri ekologi, spesies pakis biologi dan nama kultivarnya dibahagikan kepada tiga kumpulan:

Pakis adalah tumbuhan spora, bukan angiosperma. Oleh itu, mereka tidak pernah mekar.

Ciri-ciri anatomi dan morfologi

Batang pakis mempunyai struktur anatomi yang kompleks, yang didasarkan pada tisu konduktif primer, yang disajikan dalam bentuk jumbai tertutup. Penebalan kambial sekunder pada tanaman ini tidak ada. Bundel yang dikendalikan terletak di tengah dan terdiri daripada trakeid xilem yang dikelilingi oleh dinding siphon (yang disebut floem sel saringan dengan saringan pada dinding membujur).

Bahagian pakis yang paling dikenali adalah daun. Dalam foto, anda selalu dapat mengenalinya dengan ciri khas pelat, tanpa mengira jenis tanaman. Organ vegetatif ini adalah ciri hiasan utama tanaman penanaman berbentuk pakis..

Wakil jabatan Polypodiophyta dicirikan oleh fenomena macrophyllia (daun besar). Oleh itu, daunnya disebut vayayas. Bergantung pada jenis pakis, panjangnya bervariasi dari 2-4 mm (dalam epifit) hingga 6 meter pada tanaman seperti pokok. Bilah daun sangat beragam dalam bentuk dan pemotongan, tetapi yang paling biasa adalah rumit dua kali dan tiga kali.

Pengelasan

Dalam klasifikasi Polypodiophyta, watak morfologi memainkan peranan penting. Oleh itu, nama-nama spesies popaprotniks dapat ditentukan dari foto dengan menilai secara visual struktur vaya (ukuran dan bentuk piring, sifat pemotongan, warna) dan batang (jika ada).

Tiga kelas utama dibezakan di jabatan ini: Uzhovnikovye (Ophioglossopsida), Marratiopsida (Marratiopsida) dan Polypodiopsida (Polypodiopsida). Kumpulan taksonomi terakhir merangkumi bilangan spesies terbesar, antaranya terdapat spora hetero dan spora sama.

Pakis hiasan

Pada masa ini, terdapat banyak jenis dan jenis pakis yang ditanam untuk tujuan hiasan. Bentuk daun tumbuhan yang eksotik menjadi alasan penggunaannya yang berkesan dalam reka bentuk landskap..

Pakis mempunyai banyak sifat hiasan yang berguna, termasuk kesederhanaan dan kemampuan untuk mentolerir separa teduh dengan tenang. Bergantung pada skop aplikasi, tanaman ini secara konvensional dibahagikan kepada 3 kumpulan:

  • dalaman (atau rumah) - berfungsi sebagai hiasan bilik, ditanam di bekas penanaman;
  • taman - ditanam di tanah terbuka;
  • air.

Dalam foto tersebut, spesies pakis domestik kelihatan jauh lebih eksotik daripada pakis kebun, kerana fakta bahawa spesimen yang hidup secara semula jadi di kawasan tropika paling sering dipilih untuk penanaman dalaman. Di kebun, lebih mudah menanam spesies tempatan yang lebih baik disesuaikan dengan keadaan iklim yang sederhana..

Pakis sangat bagus untuk digunakan dalam lansekap, terutama ketika membuat taman semula jadi yang disebut, menyerupai masyarakat semula jadi. Oleh kerana tanaman ini bersifat hygrophilous, mereka dapat ditanam di dekat kolam dan digunakan untuk menghias tanah basah.

Spesies pakis asli, tumbuh secara semula jadi di bawah keadaan persekitaran yang serupa dengan di kebun, dicirikan oleh tahap kestabilan yang tinggi dan tidak bersahaja. Di Rusia, sifat tersebut dimiliki oleh perwakilan Polypodiophyta, tumbuh di iklim sederhana. Pakis seperti itu mudah dibiakkan dan tumbuh. Walau bagaimanapun, sebahagian besar spesies hiasan tergolong dalam spesies tropika, yang tetap berakar di kebun tempatan.

Pakis boleh digunakan untuk membuat pelbagai komposisi, kerana dedaunan vaya yang terbuka menggabungkan sempurna dengan angiosperma dan bawang yang mekar dengan cerah. Terdapat juga sekumpulan spesies berbatu yang digabungkan secara harmoni dengan batu dan oleh itu sesuai untuk ditanam di ladang batu. Satu lagi sifat pakis kebun yang unik adalah bahawa ia membantu menghentikan pertumbuhan rumpai..

Kumpulan khas terdiri daripada spesies pakis akuarium yang disebut, yang ditanam di bahagian bawah bekas kaca dengan ikan. Tumbuhan ini betul-betul berakar di persekitaran air. Pakis biasa jenis ini termasuk:

  • ceratopteris;
  • filipina thailand;
  • pterygoid dan pakis akuatik India;
  • marsilia.

Pakis akuarium tumbuh dengan cepat dan berkembang biak secara bebas di persekitaran akuatik. Ia bagus sebagai hiasan rumah ikan tiruan..

Nama-nama

Di antara 12 ribu wakil Polypodiophyta, hanya bahagian yang tidak penting sesuai untuk tumbuh di dalam rumah. Pada masa yang sama, tidak seperti varietas kebun, kebanyakan spesies pakis domestik dalam keadaan semula jadi tumbuh di kawasan tropika, dan bukan di kawasan beriklim sederhana. Oleh itu, kunci kejayaan penjagaan tanaman ini adalah memastikan kelembapan tinggi dan pengecualian suhu rendah. Pengecualian adalah penduduk gunung yang boleh bertolak ansur dengan tenang +10 darjah.

Kumpulan nama terkenal spesies pakis dalaman termasuk:

Nama dan gambar spesies pakis dalaman akan ditunjukkan dalam artikel di bawah. Nilai yang dinyatakan di atas dibezakan oleh kestabilan yang baik dan, dengan penjagaan yang betul, dapat mentolerir keadaan hidup dengan baik walaupun pada musim pemanasan. Penanam bunga yang berpengalaman dengan mudah mengenali nama gambar spesies pakis dari kumpulan ini. Walau bagaimanapun, selain tanaman ini, terdapat banyak jenis dan varieti eksotik yang kurang biasa, tetapi sangat indah.

Berikut adalah ciri ringkas, nama dan gambar spesies pakis dalaman, yang paling sering digunakan untuk menghias premis rumah dan pejabat.

Maidenhair

Adiantum (lat. Adiantum) adalah genus pakis kerinting yang sangat indah dengan vayas berbentuk kipas ciriform, yang segmennya berbentuk obovate, trapezoid atau berbentuk baji. Kumpulan ini mempunyai sekitar 200 spesies yang habitatnya meliputi Afrika selatan, wilayah subtropika di Eropah, China dan India, serta bahagian pergunungan di Asia.

Pakis dari genus ini dianggap paling bersahaja dalam penanaman rumah. Penampilan hiasan yang paling biasa disebut rambut setia (lat. Adiantum capillus-veneris). Di Rusia, terdapat juga Adiantum pedikular (Adiantum pedatum).

Asplenium

Genus Asplenium (lat. Asplenium) adalah sekumpulan pakis epiphytic yang secara semula jadi tinggal di zon tropika Afrika, Australia, New Zealand dan India Utara. Di antara perwakilan takson ini terdapat tumbuh-tumbuhan dengan kedua-duanya dibedah dan dengan daun utuh, bentuknya boleh berbeza. Dalam spesimen dalaman, vaya besar dan dikumpulkan dalam soket.

Dalam florikultur hiasan banyak spesies ditanam, antara yang paling biasa adalah:

  • Asplenium berbentuk sarang - mempunyai keseluruhan daun berkulit hingga 75 cm.
  • Asplenium viviparous - pakis dengan vena yang dibedah berbentuk arcuate sepanjang 40-60 cm.
  • Aspenium bulbous - tumbuhan gugur dengan vektor sirkus enam puluh sentimeter yang berbentuk bujur-segitiga.

Adiantum cukup bersahaja dalam penanaman, jika anda mengikuti peraturan penjagaan.

Tsirtomium

Dari sepuluh wakil genus ini, hanya satu yang tumbuh di rumah - cirthium berbentuk sabit (Latin Cyrtomium falcatum), yang berasal dari tropika dan subtropika. Walau bagaimanapun, berbanding dengan pakis lain, tanaman ini tahan sejuk..

Tsirtomium mempunyai veyes yang disinari dengan kulit yang panjang 35-50 cm dengan segmen yang seperti saber dan sedikit bengkok. Dalam florikultur hiasan, pelbagai Rochfordianum, di mana pinggir risalah bergerigi, popular.

Pteris

Pteris (lat. Pteris) adalah genus yang menggabungkan 250 spesies pakis tropis dan subtropis dengan daun anggun, di antaranya terdapat hijau biasa dan beraneka ragam.

Jenis berikut sangat popular dalam penanaman rumah:

  • Pteris Kreta.
  • Pteris berdaun panjang.
  • Nyamuk pteris.
  • Pteris menggeletar.

Semua pakis yang suka kelembapan ini tidak bersahaja dalam penanaman dan hanya menuntut kepada sistem pengairan.

Nefrolepsis

Genus nephrolepsis (lat. Nephrolepis) mempunyai 40 bentuk epiphytes dan terestrial yang tumbuh di kawasan tropika Amerika, Afrika, Asia Tenggara dan Australia. Pakis ini mempunyai daun sirus klasik yang boleh tumbuh hingga 3 meter atau lebih. Nefrolepsis dianggap sebagai wakil pakis hiasan yang paling tahan lasak. Selain itu, sangat mudah dihasilkan semula, kerana ia membentuk kumis mendatar, yang mengingatkan pada strawberi.

Terdapat 2 pilihan untuk mengembangkan nefrolepsis:

  • dalam periuk;
  • dalam pasu gantung (tanaman ampel).

Pada masa ini, nefrolepsis yang tumbuh di kebun musim sejuk menjadi popular..

Pelleta

Di antara wakil genus Pellaea (lat. Pellaea) tidak hanya terdapat penduduk tropika dan subtropik, tetapi juga "penduduk" daerah beriklim sederhana. Untuk bentuk daun yang khas, tanaman ini dijuluki "Button Ferns.".

Tidak seperti kebanyakan kerabatnya, pelet lebih suka udara kering, yang menghilangkan keperluan untuk melembapkan udara bilik secara buatan. Walaupun begitu, tanaman ini dianggap sebagai salah satu jenis pakis yang paling berubah-ubah, oleh sebab itu tanaman ini jarang berlaku dalam hiasan florikultur..

Spesies dalaman yang paling biasa adalah pelet berdaun bulat (lat. Pellaea rotundifolia). Pakis ini tidak mempunyai batang (Vayi tumbuh langsung dari rimpang). Daun berwarna kulit hijau gelap, berwarna pinat, dengan segmen bujur.

Pakis taman

Paku taman adalah tanaman terbuka yang padat yang tidak memerlukan manipulasi khas untuk memberi mereka bentuk estetik (pemangkasan, dll.). Spesies dengan daun hijau mempunyai warna tepu terang, yang pastinya akan menyegarkan gamut dari mana-mana laman web. Dengan bantuan pakis, anda boleh membuat belukar yang rimbun dan aneh yang akan memberikan sentuhan eksotik pada reka bentuk bunga.

Antara spesies pakis kebun, yang paling biasa adalah:

  • pemain ski;
  • shchitovniki;
  • adintum;
  • pelbagai pendayung;
  • osmunda;
  • burung unta;
  • woodsia;
  • goluchniki;
  • risalah.

Antaranya, 4 wakil dapat dibezakan, paling sering digunakan di kebun di Rusia. Di bawah ini akan ditunjukkan nama dan gambar spesies pakis kumpulan ini, serta ciri ringkasnya.

Pengekod wanita

Pengekod wanita (Latin Athyrium filix-femina) adalah pakis yang tersebar di zon sederhana di Hemisfera Utara. Habitat tanaman ini meliputi kawasan hutan di Eurasia dan Amerika Utara.

Coder-skipper wanita mempunyai daun terbuka yang cantik dengan warna hijau muda, di sebelah bawahnya terdapat sporangia yang ditutupi dengan tudung berpinggang. Pakis ini tumbuh hingga 1-1.2 meter dan boleh kekal tanpa tanam selama 10 tahun..

Pakis lelaki

Tiroid jantan, atau disebut pakis jantan (lat. Dryopteris filix-mas), dicirikan oleh daun hijau gelap, berkulit dan berkilat di bawah sinar matahari dan tumbuh hingga 1,1 meter. Nama itu diberikan kepada spesies tersebut kerana perisai menyerupai bracts berbentuk ginjal yang melindungi organ yang membawa spora.

Dryopteris filix-mas diedarkan secara meluas di Eropah, Siberia dan Amerika Utara. Dalam berkebun hiasan, terdapat dua bentuk spesies ini: Crispa dan Furcata, yang mempunyai bentuk daun yang asli.

Orlyak biasa

Bracken biasa (lat. Pteridium aquilinum) adalah besar enam puluh sentimeter perennial dengan vayas hijau muda yang langsing, yang secara semula jadi tinggal di zon iklim sederhana di Hemisfera Utara dan Amerika Selatan. Secara semula jadi, boleh tumbuh hingga satu setengah meter.

Daun payau berbentuk deltoid yang padat tumbuh hampir mendatar, membentuk sudut hampir tepat dengan tangkai daun. Spesies ini dapat tumbuh di tanah yang kering dan tidak subur..

Bulu burung unta

Bulu burung unta (jika tidak - burung unta biasa) adalah pakis abadi besar (hingga 1.5 m), sangat mudah tumbuh dalam budaya dan popular dalam berkebun lanskap. Daunnya yang berbentuk pinus ganda berbentuk bulat menyerupai bulu burung unta dalam bentuk, itulah sebabnya nama ini. Nama saintifik untuk pakis ini adalah Matteucia struthiopteris.

Burung unta boleh tumbuh bukan hanya di tempat teduh separa, tetapi juga di bawah sinar matahari. Tidak sesuai dengan jenis tanah, tetapi tidak bertolak ansur dengan tanah kering.

Ciri-ciri tumbuh dan merawat pakis dalaman dan kebun

Semasa menanam pakis kebun, 4 faktor utama mesti dipertimbangkan:

  • kelembapan tanah;
  • "berat" tanah (tanah harus ringan);
  • mengingini
  • keadaan separa teduh.

Ini bermaksud bahawa tanaman itu tidak boleh ditanam di bawah sinar matahari langsung atau tidak dilindungi dari angin, sebelum wai yang rapuh dan rapuh sangat rentan. Oleh kerana pakis adalah tanaman yang menyukai kelembapan, mustahil untuk mencegah pengeringan tanah secara berlebihan, namun pengairan yang berlebihan, yang menyebabkan genangan air di dalam tanah, juga berbahaya. Keadaan lain yang diinginkan adalah kelembapan udara yang mencukupi, yang biasanya terdapat di bawah kanopi hutan..

Rejim agroteknik semestinya mengambil kira ciri spesies spesifik yang tumbuh di lokasi, kerana pakis yang berbeza mempunyai keperluan yang berbeza untuk kelembapan, cahaya dan suhu.

Berbanding dengan spesies domestik, pakis kebun tidak bersahaja. Mereka secara praktikal tidak memerlukan makanan, dan beberapa spesies bahkan tahan terhadap suhu rendah dan dapat bertahan pada musim sejuk di kawasan terbuka.

Situasinya berbeza dengan spesimen yang digunakan untuk menghias premis. Oleh kerana pakis dalaman ditanam dalam keadaan khas (kelembapan rendah, berbeza dengan suhu jalan, dan lain-lain) dan kebanyakannya penduduk di kawasan tropika dan subtropik, perawatannya bersifat khusus.

Tugas utama adalah menjaga kelembapan udara yang mencukupi dengan pengairan dan meletakkan tangki pendaratan di sebelah takungan buatan (misalnya, akuarium). Loji ini diletakkan sedemikian rupa untuk mengelakkan draf dan cahaya matahari langsung.

Tanah harus didekati lebih menuntut (kebanyakannya campuran tanah, pasir gambut dan pasir sungai sedikit berasid). Komposisi substrat dipilih secara individu, bergantung pada spesiesnya. Pakis dalaman secara berkala memerlukan makanan dan pemindahan.

Untuk penyesuaian yang lebih baik, membeli tanaman disyorkan pada musim bunga.

Pembiakan

Pakis yang tumbuh di kebun atau di dalam rumah boleh dibiakkan dengan empat cara:

  • menggunakan spora;
  • pemisahan belukar;
  • misai rimpang;
  • tunas brood.

Untuk pembiakan oleh spora, perlu memotong lembaran yang mempunyai tubercle di bahagian bawah dan mengeringkannya ke dalam beg kertas. Menyemai dilakukan pada pertengahan musim sejuk dalam bekas yang mengandungi substrat gambut, tanah daun dan pasir dalam nisbah 2: 1: 1. Dalam kes ini, spora tumpah ke permukaan, setelah itu dibasahi dengan pistol penyembur dan ditutup dengan lapisan polietilena atau lapisan bumi.

Apabila percambahan berlaku (sekitar bulan kedua), lapisan dikeluarkan untuk memberi akses kepada oksigen muda yang seperti lumut. Apabila pakis mengambil ciri khasnya, tanaman diletakkan di dalam bekas yang berasingan. Yang terakhir mestilah kecil (diameter - 10 cm, tinggi - 7 cm). Pada musim bunga, anda boleh melakukan pemindahan ke tanah terbuka.

Kaedah kedua sangat sesuai untuk spesies dengan rimpang panjang (kurungan, burung unta, dll.). Inti kaedahnya adalah menggali tanaman dan membaginya menjadi dua bahagian, yang diletakkan di dalam tanah sesuai dengan peraturan untuk menanam pakis. Prosedur ini paling baik dilakukan pada musim bunga..

Untuk pembiakan oleh tunas, yang terakhir terputus dari daun dan diletakkan di atas tempat tidur lumut gambut basah, ditutup dengan kaca atau filem untuk menghasilkan kesan rumah hijau. Pemindahan terbuka boleh dilakukan dalam 3 minggu.

Fenugreek Dalaman

Pakis moden adalah salah satu daripada beberapa tanaman tertua yang mengekalkan kepelbagaian yang ketara, setanding dengan yang ada pada masa lalu. Pakis bervariasi dalam ukuran, bentuk kehidupan, kitaran hidup, ciri struktur dan ciri lain. Penampilan mereka sangat khas sehingga orang biasanya memanggil mereka semua sama - "pakis", tidak mengesyaki bahawa ini adalah kumpulan tumbuhan spora terbesar: terdapat kira-kira 300 genera dan lebih daripada 10,000 spesies pakis [1].

Pakis belum mempunyai daun yang benar. Tetapi mereka mengambil langkah pertama ke arah mereka. Fakta bahawa pakis menyerupai daun sama sekali bukan daun, tetapi secara semula jadi - keseluruhan sistem cabang yang terletak di satah yang sama. Oleh itu, disebut - ploskovetka, atau vaya, atau, nama lain, - jalan depan. Walaupun kekurangan daun, pakis mempunyai bilah daun. Paradoks ini dapat dijelaskan secara sederhana: flatwig, landasan pacu mereka mengalami proses meratakan, akibatnya sebatang kepingan lembaran masa depan muncul - hampir tidak dapat dibezakan dari plat lembaran yang sama. Tetapi pakis secara evolusi tidak punya waktu untuk membelah vayi mereka menjadi batang dan daun. Melihat vayu, sukar untuk memahami di mana "batang" berakhir, pada tahap bercabang, dan di mana "daun" bermula. Tetapi bilah daun sudah ada. Hanya kontur yang tidak muncul di mana bilah daun bergabung sehingga dapat disebut daun.

Dalam florikultur tertutup mengikut klasifikasi yang diterima, pakis dipilih sebagai sekumpulan tanaman daun hiasan. Ini dapat difahami: pelbagai jenis pakis menarik perhatian dengan penampilan asalnya, terutama daun terbuka, yang disebut "vayi". Di rumah, anda boleh menanam puluhan spesies pakis. Masing-masing berbeza dari segi penampilan dan keadaan yang sedikit tumbuh..

Di antara pakis pasu di rumah, yang paling sering ditanam:

ADIANTUM (Adiantum) (rambut Adiantum venerein pakis yang elegan (Adiantum capillus veneris L.) sering dijumpai)

Ia dijumpai di alam liar di iklim beriklim sederhana, subtropika, tropika, di kawasan pergunungan di Kaukasus Utara, Crimea, Asia Tengah... Pakis elegan, Adiantum capillus veneris L., dengan urat sirus pada petioles coklat gelap tipis sering dijumpai dijual mengingatkan pada rambut.

Daun yang dibelah halus membentuk mahkota yang rimbun. Spesies pakis ini tumbuh dengan cepat, hampir menggandakan jumlah daun semasa musim tanam, sangat bersahaja, sangat sesuai untuk landskap sudut gelap ruangan... Adiantum raddianum C. Presl, yang terdapat dalam budaya spesies dari orang yang lebih suka panas, pada masa yang sama bersahaja, berasal dari Amerika Selatan dan adiantum berambut kecil (A. hispidum Swartz.), Sangat berbeza dengan saudara-saudaranya... (lihat di halaman yang berasingan)

ASPLENIUM (Asplenium)

Spesies yang sangat menarik adalah asplenium bersarang (Asplenium nidus), tumbuh terutamanya kerana daun hijau muda yang berkilat, spektakuler. Tidak seperti spesies pakis lain, daun asplemia bersarang tidak terpisah dan membentuk bentuk yang luar biasa. Di tengah daun, urat pusat kelihatan, yang akhirnya menjadi lebih gelap dan lebih ekspresif.

Secara semula jadi, spesies ini dianggap sebagai epifit, berkembang di pohon-pohon hutan hujan pada ketinggian yang cukup tinggi. Aspenium bulbous juga terkenal - tumbuhan terestrial yang indah dengan vaya hijau gelap yang dibelah dua, berdaun, dan berwarna hijau tua. Dalam spesies yang tidak biasa ini, tunas brood (mentol) terbentuk di hujung wai, yang cepat tumbuh apabila terdedah kepada tanah lembap. Berbanding dengan spesies lain, bawang aspenium tumbuh lebih cepat... (lihat bersambung)

NEFROLEPIS (Nephrolepis)

Genus pakis epiphytic atau terestrial dari keluarga Nephrolepis (Nephrolepidaceae). Ini adalah salah satu pakis yang paling popular dan tidak bersahaja yang ditanam dalam budaya bilik. Terdapat banyak jenis nefrolepsis yang dijual yang berbeza dalam bentuk dan panjang wai, khususnya, nefrolepis tinggi (Nephrolepis exaltata). Tanaman ini membentuk roset daun terbuka berwarna hijau muda, panjangnya boleh mencapai 1 m. Di bahagian bawah wai terdapat sorus yang penuh dengan spora, dengan bantuan pakis itu membiak... (lihat bersambung)

PLATICERIUM (Platycerium)

Pakis epiphytic, platysereum dari keluarga millipede, jelas dibezakan dari pakis lain kerana ia membentuk dua jenis vaja, yang dibezakan dengan ketara dari segi bentuk dan pengkhususan: vaja yang mengandung spora menyerupai tanduk rusa dan vaj steril bulat yang terletak di dasar tanaman. Vaya hijau muda mematuhi batang pokok, akhirnya berwarna coklat dan mati, menjadi sumber nutrien, dan dari atas ditutup dengan vay steril yang baru tumbuh. Tidak hairanlah mereka mengatakan bahawa "tanduk rusa" memakan dirinya sendiri. Plicerium bercabang dua sering dijumpai dalam budaya. Panjang daunnya 50-70 cm, tidak digosok sehingga tidak merosakkan perak yang terkulai... (lihat. Bersambung)

Genus Davallia (Davallia Smith) tergolong dalam keluarga Davallia.

Davallia menarik perhatian dengan rimpang merah kecoklatannya yang melebihi tepi periuk, dan karenanya ia mendapat nama "kaki kelinci".

Tanah air dari pakis yang menarik ini adalah kawasan tropika, yang menjelaskan keperluan penjagaan. Pada musim panas, lebih suka suhu antara 18-20 ° C, pada musim sejuk - kira-kira 15 ° C.

Untuk berjaya menanam jenis pakis ini dalam periuk, substrat yang ringan, udara dan lembapan digunakan..

Sentiasa ingat bahawa lebih baik melindungi rimpang - "cakar" dari basah, kemudian akar baru muncul putih dan gebu. Ini juga berlaku untuk penyiraman davallia. Lebih baik menyiram dari atas menggunakan tin penyiram dengan hidung panjang nipis.

Pembajaan berguna dengan baja cair. Hanya baja yang mengambil dos separuh daripada yang disyorkan oleh pengilang. Terdapat banyak jenis tanaman ini, yang berbeza dari segi ukuran dan rupa.

Pelleta

Nama itu berasal dari lat. pellos - gelap (kerana warna petioles dan batang daun yang gelap). Kira-kira 80 spesies diedarkan di kawasan beriklim tropis dan subtropika di kedua-dua hemisfera, tetapi terutamanya di Amerika.

Pteris

Nama genus berasal dari bahasa Yunani. pteron - sayap: berbentuk daun. Kira-kira 250 spesies diedarkan di kawasan tropika dan subtropik New Zealand, Tasmania, Afrika Selatan, Jepun dan Amerika Syarikat.

Untuk penyelenggaraan dalaman, jenis pakis ini (Orlyak, Shchitovnik, Kochedyzhnik, Burung Burung Unta, dll.) Tidak sesuai, tetapi boleh ditanam di kebun.

FRESH-ORLIAK (Pterídium aquilínum)

Spesies tumbuhan pakis herba peranakan dari genus Orlyak dari keluarga Dennstaedtia (Dennstaedtiaceae). Salah satu jenis pakis yang paling biasa di Rusia dan senang dijumpai. Menerima namanya untuk kesamaan daun dengan sayap burung mangsa.

Pakis jenis ini paling baik ditanam sebagai tanaman kebun hiasan bebas, kerana paling tahan terhadap tanah kering, menahan kekurangan kelembapan. Tetapi seperti semua pakis, kurungan tumbuh secara agresif, menakluki wilayah tersebut. Rimpang patah mempunyai sifat perubatan dan digunakan secara aktif oleh ubat tradisional... (lihat. Bersambung)

SHCHITNIK, atau FIRM LELAKI (Dryopteris filix-mas)

Berapa banyak nama pakis, begitu banyak legenda. Dipercayai bahawa tiroid lelaki boleh berfungsi sebagai "perisai" sebenar bagi seseorang - untuk menjadikannya kaya dan tidak dapat dilihat oleh orang lain.

Pakis jantan tergolong dalam genus Shchitovnik. Epitet spesies "filix-mas" secara harfiah bermaksud "pakis jantan." Nama ini berasal dari ritual kuno (Rom) dan bersifat perbandingan, kerana bersama dengan pakis jantan di hutan hingga hari ini terdapat seekor pakis betina. Seperti yang diketahui, pakis jantan (Dryopteris filix-mas) dibezakan dengan daun yang lebih kuat, tegak dan berdaun halus daripada betina.

STOMACH, atau WANITA WANITA (Athyrium filix-femina)

Pakis betina tergolong dalam genus Kochedzhizhnik. Nama khusus "filix-femina" secara harfiah terdengar "pakis betina" dan bersifat komparatif. Dua pakis ("lelaki" dan "betina") biasanya tumbuh bersebelahan, oleh itu mereka telah lama menerima nama seperti yang mereka yakini tidak betul (dari sudut pandang biologi, kerana pakis merebak oleh spora). Pakis betina (Athyrium filix-femina) berbeza jauh lebih lembut, lembut, bengkok, daun halus daripada jantan.

Nilai pemakanan adalah: Orlyak biasa, Burung unta biasa, kayu manis Osmund... Beberapa jenis pakis beracun. Pakis yang paling beracun tumbuh di Rusia adalah wakil dari genus Shchitovnik, yang rizomnya mengandungi turunan phloroglucin. Ekstrak dari kelenjar tiroid mempunyai kesan anthelmintik yang digunakan oleh ubat.

Sedang, lebih suka kesejukan pada waktu malam, tetapi suhu rendah harus dielakkan. Suhu yang paling sesuai ialah sekitar 15-20 ° C, kebanyakan pakis tidak boleh bertolak ansur dengan suhu di bawah 10 ° C dan menderita jika melebihi 22 ° C.

Bertentangan dengan kepercayaan popular, tidak semua pakis adalah tanaman yang menyukai teduh, banyak dari mereka berasal dari hutan tropis, di mana mereka tumbuh di tempat yang cerah. Cahaya terang tetapi menyebar sesuai dengan mereka, seperti tingkap timur atau utara.

Benjolan tanah tidak boleh kering, tetapi pada masa yang sama, genangan air mengancam reput akarnya. Pada musim sejuk, penyiraman terhad.

Hampir semua pakis memerlukan kelembapan yang tinggi. Daun hendaklah disembur secara berkala..

Pada musim bunga, jika akar mengisi periuk; kebanyakan pakis muda mungkin memerlukan pemindahan tahunan.

Cara termudah adalah dengan membahagikan tanaman (jika membentuk pucuk) menjadi 2-3 bahagian pada awal musim bunga semasa pemindahan. Sebilangan pakis menimbulkan tanaman baru di hujung pucuk stolon yang berakar dari tanah (misalnya, nefrolepis tinggi) atau di hujung daun (tulang yang mengandung bawang).

Kaedah yang mungkin tetapi lebih sukar adalah percambahan spora yang terbentuk di sporangia di bahagian bawah bilah daun dewasa.

Pakis tumbuh di bilik biasanya berasal dari negara tropika dan subtropika, jadi mereka harus dilindungi dari cuaca sejuk. Tetapi suhu udara tidak terlalu tinggi dengan kelembapan udara, kerana ini akan menyebabkan penyakit tumbuhan dan mewujudkan keadaan yang baik untuk munculnya perosak. Sebagai tambahan, penghitaman wai dan kerosakan mereka mungkin muncul..

Untuk pemeliharaan pakis, tingkap yang diterangi cahaya matahari pada waktu pagi atau petang paling sesuai. Bagaimanapun, pakis tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung, walaupun mereka sangat menyukai cahaya yang menyebar. Penyiraman berkala diperlukan; benjolan tanah mesti sentiasa lembap. Sekiranya pakis kehilangan kehijauan mereka (kerana pengeringan substrat), potong semua daun, letakkan tanaman di tempat yang terang dan biarkan gumpalan tanah cukup lembap. Setelah beberapa lama, daun baru akan muncul dari bumi.

Pakis dalam mitologi

Dalam mitologi Slavia, bunga pakis dikurniakan sifat ajaib, walaupun pakis tidak berbunga. Dalam mitologi Latvia pada malam Janova, pencinta mencari bunga pakis mitos ini, percaya bahawa ia akan membawa kebahagiaan abadi bagi pasangan mereka.

Pakis [Seperti pakis, Polypodiophyta]

Pakis (Polypodiophyta), atau berbentuk pakis, adalah tumbuhan terestrial yang mempunyai spora dengan daun sirosis yang sangat kuat. Mereka tinggal di darat di tempat-tempat yang teduh, ada di perairan. Sebarkan dengan pertikaian. Menyebarkan secara aseksual dan seksual. Pembajaan pada pakis hanya berlaku apabila terdapat air.

Pembahagian pakis

Pakis tumbuh di hutan teduh dan jurang lembap - tumbuh-tumbuhan herba, lebih jarang pokok dengan daun besar dan sangat dibedah.

Pakis tersebar di seluruh pelosok dunia. Mereka paling banyak dan pelbagai di Asia Tenggara. Di sini pakis menutup sepenuhnya tanah di bawah kanopi hutan, tumbuh di batang pokok.

Pakis tumbuh di darat dan di air. Sebilangan besar berlaku di tempat yang basah dan teduh..

Struktur pakis

Semua pakis mempunyai batang, akar dan daun. Daun pakis yang dipotong kuat disebut vayi. Batang pakis kebanyakan tersembunyi di dalam tanah dan tumbuh secara mendatar (Gamb. 80). Ia tidak kelihatan seperti batang kebanyakan tumbuhan dan disebut rimpang.

Pada pakis, tisu konduktif dan mekanikal berkembang dengan baik. Oleh kerana itu, mereka boleh mencapai saiz yang besar. Pakis biasanya lebih besar daripada lumut, dan pada zaman kuno mencapai ketinggian 20 m.

Tisu konduktif pakis, mahkota, dan ekor kuda, di mana air dan garam mineral bergerak dari akar ke batang dan seterusnya ke daun, terdiri daripada sel panjang dalam bentuk tiub. Sel-sel tubular ini menyerupai kapal, jadi tisu sering disebut vaskular. Tumbuhan dengan tisu vaskular boleh tumbuh lebih tinggi dan lebih tebal daripada yang lain kerana setiap sel di dalam badan mereka menerima air dan nutrien melalui tisu konduktif. Kehadiran tisu seperti itu adalah kelebihan besar tanaman ini..

Batang dan daun pakis ditutup dengan tisu integumen yang tahan kelembapan. Terdapat formasi khas dalam tisu ini - stomata, yang boleh dibuka dan ditutup. Apabila stomata terbuka, penyejatan air dipercepat (ketika tanaman melawan terlalu panas), ketika mereka menyempitkannya menjadi perlahan (ketika tanaman melawan kehilangan kelembapan berlebihan).

Penyebaran pakis

Pembiakan aseksual

Di bahagian bawah daun pakis terdapat tubercles kecoklatan kecil (Gamb. 81). Setiap batuk kering adalah sekumpulan sporangia di mana spora matang. Sekiranya anda menggunting sehelai pakis dengan kertas putih, ia akan ditutup dengan debu kecoklatan. Ini adalah spora yang keluar dari sporangia.

Pembentukan spora adalah pembiakan pakis aseksual..

Pembiakan seks

Dalam cuaca kering dan panas, sporangia terbuka, spora cukup tidur dan dibawa oleh arus udara. Setelah jatuh di tanah lembap, spora bercambah. Tanaman terbentuk dari spora mengikut pembahagian, yang sama sekali tidak seperti tumbuhan yang menghasilkan spora. Ia mempunyai bentuk plat multiselular hijau tipis berbentuk hati dengan ukuran 10-15 mm. Di tanah, ia diperkuat oleh rhizoid. Pada bahagian bawahnya, organ pembiakan seksual terbentuk, dan di dalamnya terdapat sel pembiakan lelaki dan wanita (Gamb. 82). Semasa hujan atau embun lebat, spermatozoa berenang ke ovum dan bergabung dengan mereka. Persenyawaan berlaku dan zigot terbentuk. Pakis muda dengan batang, akar dan daun kecil secara beransur-ansur berkembang dari zigot demi bahagian. Ini adalah bagaimana pembiakan seksual berlaku (lihat Gamb. 82). Perkembangan pakis muda lambat, dan bertahun-tahun akan berlalu sebelum pakis memberi daun besar dan sporangia pertama dengan spora. Kemudian tunas baru dengan organ pembiakan seksual akan muncul dari spora, dll..

Pelbagai pakis

Di hutan yang rimbun dan bercampur secara tunggal atau dalam kumpulan kecil, tiroid jantan tumbuh. Batang bawah tanahnya adalah rimpang dari mana akar dan daun petualangan berangkat.

Terdapat spesies pakis lain: di hutan pinus - patah, di hutan cemara - tiroid jarum, di tebing sungai yang rawa - telipteris rawa, di sepanjang jurang - burung unta dan nomad wanita biasa (Gamb. 83).

Sebilangan pakis, seperti salvinia dan azolla (Gbr. 84), hidup hanya di dalam air. Selalunya pakis akuatik membentuk penutup berterusan di permukaan tasik.

Wakil pakis

Pakis air

Salvinia

Di Salvinia, daun disusun secara berpasangan pada tangkai nipis. Benang nipis, serupa dengan akar bercabang, memanjang dari batang. Sebenarnya, ini adalah daun yang diubah suai. Salvinia tidak mempunyai akar. Bahan dari laman web http://wiki-med.com

Azolla

Pakis azoll kecil bebas di Asia Tenggara digunakan sebagai baja hijau di sawah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa azolla memasuki simbiosis dengan cyanobacteria anabena, yang mampu menyerap nitrogen atmosfera dan mengubahnya menjadi bentuk yang tersedia untuk tanaman.

Peranan pakis

Pakis adalah komponen dari banyak komuniti tanaman, terutamanya hutan tropika dan subtropika. Seperti tanaman hijau lain, pakis membentuk bahan organik semasa fotosintesis dan membebaskan oksigen. Mereka adalah habitat dan makanan bagi banyak haiwan..

Banyak spesies pakis ditanam di kebun, rumah hijau, dan tempat tinggal, kerana mereka mudah bertolak ansur dengan keadaan yang tidak baik bagi kebanyakan tanaman berbunga. Selalunya, untuk tujuan hiasan, pakis dari genus Adiantum ditanam, misalnya, adiantum "rambut venerein", platicerium, atau tanduk rusa, nefrolepis, atau pedang pakis (Gbr. 85). Burung unta biasanya ditanam di tanah terbuka (lihat Gambar. 83, hlm. 102).

Keriting daun pari pakis muda yang boleh dimakan. Mereka dituai pada awal musim bunga pada dua minggu pertama selepas kemunculannya. Daun muda dalam tin, kering, masin. Ekstrak tiroid lelaki digunakan sebagai anthelmintik.

Apakah struktur pakis - ciri daun, akar pakis

Spesies seperti pakis telah tumbuh di planet Bumi sejak zaman berzaman. Tempoh keberadaan mereka adalah berjuta-juta tahun. Tumbuhan mempunyai pelbagai bentuk kehidupan, lebih suka habitat lembap. Struktur pakis yang unik menjadikannya sangat mudah untuk bertahan hidup..

Penerangan mengenai tanaman pakis

Apa itu pakis, ada versi yang berbeza. Para saintis percaya bahawa ini adalah keturunan langsung dari tumbuhan tertua - rhinophytes. Dalam proses evolusi, struktur pakis menjadi lebih kompleks, mengapa pakis dikelaskan sebagai tanaman yang lebih tinggi, tidak ada yang terkejut. Ia mengesahkan:

  • pengembangan tanaman kitaran;
  • sistem vaskular maju;
  • kemampuan menyesuaikan diri dengan persekitaran daratan;

Pakis di alam

Secara definisi, pakis adalah tanaman abadi, tergolong dalam genus tumbuhan spora. Untuk soalan mengenai pakis: adakah semak atau rumput, anda boleh menjawab dengan pasti dalam kedua-dua kes tersebut. Kadang-kadang ia masih pokok.

Maklumat tambahan. Semasa menerangkan pakis, seseorang tidak dapat tidak mengingat skema warnanya yang bervariasi, memberikan kesenangan estetik. Tumbuhan ini sering menjadi hiasan laman web yang sebenar. Kelebihan mereka yang tidak diragukan adalah ketahanan terhadap penyakit dan perosak..

Penting! Seperti yang anda ketahui, pakis tidak mekar, tetapi dalam mitologi Slavia, bunga pakis telah menjadi simbol cinta dan kebahagiaan abadi. Pada malam Ivan Kupala, pencinta sia-sia mencari bunga mitos.

Pengelasan biologi pakis

Sebilangan besar spesies pakis merumitkan klasifikasi mereka. Percubaan seperti itu dilakukan oleh saintis kuno. Skim yang dicadangkan selalunya tidak sesuai antara satu sama lain. Klasifikasi pakis moden dibuat berdasarkan struktur sporangia dan beberapa watak morfologi. Semua jenis dibahagikan kepada kuno dan moden..

Tujuh kelas tumbuhan vaskular berikut, pupus dan moden, dikelaskan sebagai pakis:

  1. Aneurophitopsids (Aneurophytopsida) - kumpulan primitif tertua.
  2. Archaeopteridopsida (Archaeopteridopsida) - juga perwakilan kuno yang menyerupai konifer moden.
  3. Cladoxylopsids (Cladoxylopsida) - terdapat versi bahawa kumpulan ini mewakili cabang evolusi yang buta.
  4. Zygopteridopsids (Zygopteridopsida atau Goenopteridopsida) - kumpulan peralihan kepada spesies moden.
  5. Ophioglossopsids atau Ophioglossopsida - pakis moden.
  6. Marattiopsida (Marattiopsida) - perennials bentuk kecil dan besar.
  7. Polypodiopsids (Polypodiopsida - tanaman tahunan atau, lebih jarang, tanaman tahunan dengan saiz yang berbeza). Mereka dibahagikan kepada tiga subkelas: Polypodiidae, Marsileidae, Salviniidae.

Sejarah Spesies Tanaman Pakis

Sejarah pakis bermula pada era dinosaur - 400 juta tahun yang lalu. Dalam iklim hutan tropika yang hangat dan lembap, pakis menguasai Bumi. Beberapa spesies mencapai ketinggian 30 m. Lama kelamaan, keadaan iklim telah berubah secara mendadak. Berapa banyak bencana alam yang harus terjadi sehingga raksasa seperti dinosaur dan pakis pokok hilang.

Dengan kepelbagaian pakis moden, mereka sangat berbeza dengan tanaman tertua, lebih rendah daripadanya dari segi saiz dan pelbagai bentuk. Tetapi sehingga kini, ia adalah kumpulan spora terbesar - 300 genera dan lebih daripada 10 ribu spesies. Pakis meluas, kerana keplastikan persekitaran dan ciri pembiakan yang luar biasa.

Penting! Keadaan pakis yang baik untuk pakis hari ini dipelihara di kawasan tropika dan subtropik, di mana pakis seperti pokok mencapai 20 m.

Kelaziman alam, contoh spesies

Bila dan di mana pakis tumbuh bergantung pada panas dan kelembapan kawasan tersebut. Habitat tanaman di mana-mana mungkin:

  • hutan bawah dan bawah;
  • paya, sungai dan tasik;
  • jurang dan padang rumput basah;
  • celah batu;
  • dinding rumah;
  • tepi jalan.

Di lintang sederhana, beratus-ratus perwakilan pakis berumput dapat dijumpai. Gambaran ringkas beberapa spesies:

  1. Orlyak biasa. Mudah dikenali oleh daun dalam bentuk payung terbuka. Diagihkan di hutan pinus, sesuai untuk dimakan.
  2. Tiroid lelaki. Tumbuhan herba dengan daun hingga 1.5 m, sangat jarang berlaku. Ekstrak Tiroid digunakan dalam perubatan sebagai anthelmintik.
  3. Pengekod wanita. Tumbuhan besar dengan daun berbentuk elegan.
  4. Burung unta biasa. Pakis cantik yang besar. Kerana rimpang panjang, ia membentuk keseluruhan rantai. Digunakan dalam landskap. Daun burung unta rebus boleh dimakan.
  5. Osmund. Tumbuhan dengan rimpang pendek dan daun berkilat panjang tumbuh di Asia Timur dan Amerika Utara..
  6. Mnogoryadnik. Daunnya berwarna hijau gelap dalam barisan..

Penting! Orlyak tumbuh begitu cepat sehingga pendaratannya harus terhad kepada pelbagai pagar yang digali di tanah.

Sesuai untuk penanaman di rumah:

Tumbuhan ini sangat menghiasi bahagian dalam rumah. Junior sangat pelbagai dengan daun beralun.

  1. Hecistorteris pumila dan Azolla cariliniana adalah tanaman paling rendah. Panjangnya tidak melebihi 12 mm.
  2. Epiphytes terasa hebat di pokok dan pokok anggur.
  3. Di kawasan pergunungan, anda dapat menjumpai rambut Venus - tumbuhan yang luar biasa dengan daun terbuka yang indah.
  4. Batang pokok pakis besar di kawasan tropika digunakan sebagai bahan binaan.
  5. Marsilea quadrifolia terasa hebat di bawah air.
  6. Dicranopteris (Dicranopteris) mempunyai tangkai daun kekuatan logam.

Spesies langka seperti pakis:

  • Tiroid adalah sisir;
  • Pengikatan Fegopteris;
  • Brown Mnogoryadnik;
  • Dinding Aslenia;
  • Grodovnik terbahagi.
  • Salvinia pakis terapung tertera dalam Buku Merah Belarus.

Penting! Tumbuhan dengan daun yang cantik mempunyai nilai hiasan, sering digunakan dalam landskap dan dalam penyediaan komposisi bunga.

Berapa banyak pakis hidup

Soalan "berapa tahun pakis hidup" tidaklah mudah. Jangka hayat bergantung pada tempat pertumbuhan dan spesiesnya. Di lintang sederhana, bahagian darat pakis mati dengan bermulanya cuaca sejuk, di kawasan tropika ia dapat tumbuh selama beberapa tahun. Akar adnexal diganti setiap 4 tahun dengan yang baru; rimpang itu sendiri tetap dapat bertahan hingga 100 tahun. Ciri ini membolehkan kilang bertahan dalam apa jua keadaan..

Ciri-ciri pemakanan tumbuhan

Seperti pakis memakan nutrien penting melalui akar dan daun. Unsur surih yang diperlukan dan air yang diserap tumbuhan dari tanah. Daun terlibat dalam proses fotosintesis, mengubah karbon dioksida menjadi asid organik. Jadi pakis mendapat pati dan gula, yang diperlukan untuk kehidupan semua organ.

Analisis struktur tanaman pakis

Nenek moyang tanaman pakis mempunyai struktur primitif. Dalam proses evolusi, ia menjadi lebih kompleks..

Batangnya

Batang pakis kurang berkembang, bersaiz kecil. Ia dipanggil rimpang. Sudah tentu, pakis tropis dengan batang kayu adalah pengecualian. Rimpang kerinting dapat menjangkau jarak jauh.

Daun, Vayi

Daun pakis jauh lebih besar daripada batangnya. Mereka tidak biasa, mereka mempunyai ciri struktur dan pertumbuhan yang berbeza, pelbagai bentuk. Lebih kerap mereka dibedah, cirrus. Vayi - apa yang disebut daun pakis. Batang daun dilekatkan pada bahagian bawah batang - akar atau rimpang. Meneliti mereka, sukar untuk memahami di mana batangnya berakhir dan pada tahap mana daun bermula. Ciri menarik dari waya adalah pertumbuhan bahagian atas, yang merupakan ikal yang melengkung dan secara beransur-ansur terbentuk dalam bentuk siput.

Perkembangan daun bermula di ginjal di bawah tanah dan berlangsung sehingga dua tahun. Hanya pada tahun ketiga mereka dapat muncul di atas tanah. Oleh kerana pertumbuhan apikal, Vaya pakis mencapai ukuran yang sangat besar..

Di kebanyakan tumbuhan, vayas mengambil bahagian dalam proses fotosintesis, tumbuh-tumbuhan dan, pada masa yang sama, dalam pembentukan spora. Spora muncul di sorus, yang terletak di bahagian bawah daun dalam bentuk tuberkel tunggal atau kumpulan.

Sistem akar

Sistem akar terdiri daripada rizom yang kuat dan banyak akar bawahan. Tisu konduktif pada batang dan akar menyerap air dan memajukannya melalui ikatan vaskular ke daun.

Organ pembiakan

Kehidupan pakis terbahagi kepada dua kitaran: panjang aseksual - sporofit dan seksual pendek - gametofit. Organ pembiakan pakis - sporangia, di mana spora berada, terletak di bahagian bawah daun. Spora matang tumpah keluar dari sporangia yang meletup dan dibawa oleh angin yang jauh dari kilang induk. Beberapa saintis membandingkan pembentukan spora dengan berbunga tumbuhan lain..

Hanya sebilangan kecil spora yang tersisa. Fasa seksual bermula apabila spora tumbuh dalam keadaan yang baik menjadi pertumbuhan haploid (gametofit), yang kelihatan seperti plat hijau dalam bentuk jantung berukuran beberapa milimeter. Di bahagian bawah pertumbuhan, organ kelamin wanita dan lelaki terbentuk - anteridia dan archegonia. Sel telur dan sperma yang terbentuk di dalamnya bergabung dalam cuaca basah dan zigot terbentuk, dari mana embrio tumbuhan muda - sporofit berkembang.

Tanaman ini juga dapat membiak secara vegetatif ketika tunas tumbuh di batang dan akarnya. Ini penting bagi tukang kebun yang menanam beberapa spesies di laman web mereka..

Penting! Telah diperhatikan bahawa spesies langka yang indah hanya berkembang biak dengan spora..

Perbandingan dengan tanaman herba lain

Seperti pakis - ini adalah pakis, ekor kuda dan mahkota. Kesemuanya dihasilkan semula dengan spora dan mempunyai asal usul yang sama..

Pakis mempunyai ciri khas yang membezakan dari tumbuhan herba lain:

  1. Mereka berbeza dengan alga oleh rimpang dan daun kompleks.
  2. Pada lumut dan pakis, berlaku penggantian generasi gametofit dan sporofit. Gametesophyte berlaku di lumut, sporofit berlaku di pakis. Kehadiran tisu konduktif dalam bentuk ikatan vaskular menjadikan wakil tanaman pakis lebih disesuaikan dengan gaya hidup daratan.
  3. Tidak seperti tanaman berbunga, mereka membiak dengan spora dan tidak berbunga.

Kerana komposisi kimianya yang kaya, pakis mempunyai sifat yang berguna untuk orang. Ia digunakan untuk tujuan perubatan dan memasak, sesuai untuk pengasinan. Perubatan tradisional juga tidak mengabaikan tanaman yang indah..

DIREKTORI Ekologi

Maklumat

Tambahkan ke penanda halaman
Berkongsi ini:

Pakis pokok

Pakis sangat meluas, hampir di seluruh dunia, dan terdapat di berbagai habitat, mulai dari padang pasir hingga rawa, tasik, sawah dan perairan payau. Tetapi kepelbagaian terbesar mereka diperhatikan di hutan lembap tropis, di mana mereka tumbuh dengan banyak bukan hanya di tanah di bawah pokok, tetapi juga sebagai epifit pada batang pokok dan dahan, sering dalam jumlah yang sangat besar (Jadual 18). Sebagai hasil penyesuaian dengan keadaan persekitaran yang berbeza, pakis berkembang bentuk kehidupan yang sangat berbeza dan variasi yang sangat besar muncul dalam bentuk luaran, struktur dalaman, ciri dan ukuran fisiologi. Ukurannya, pakis berkisar dari bentuk pohon tropis (kadang-kadang mencapai ketinggian 25 m dan diameter batang 50 cm) hingga tanaman kecil yang panjangnya hanya beberapa milimeter. [. ]

Cyatea pakis pokok kotor (SuaShea sop1apnpapz) di hutan gunung di pulau Jawa.

Pakis benih mirip dengan pakis asli bukan hanya dalam struktur daun sirus, tetapi juga pada penampilan luaran tanaman: seperti pohon, lianoid, dan berumput. [. ]

Penerangan mengenai tanaman: pakis seperti pokok dengan batang yang ditutup dengan sisik dan mencapai ketinggian satu meter. Setelah dibedah daun membentuk mahkota hingga satu meter atau lebih. Keadaan suhu: dengan yakin termofilik, suhu optimum pada musim sejuk 10-15 ° C. [. ]

Leptopteris adalah pakis seperti pokok yang indah dengan batang lebih nipis daripada Todas, tinggi hingga 2 m dan panjang dua kali, empat kali daun sirus. [. ]

Hanya pakis herba yang terdapat di wilayah USSR (Gamb. 16). Mereka mendiami jurang, hutan lembap, kadang-kadang tinggal di perairan. Pakis pokok hanya terdapat di negara tropika dan subtropika. [. ]

Genus ini merangkumi 200 spesies pakis seperti pokok darat besar, yang biasa terjadi di kawasan tropika dan subtropik, lebih jarang di kawasan beriklim Belahan Selatan. Tumbuhan khas ini mempunyai rimpang dan batang yang menjalar ditutup dengan daun tua yang tumbuh sangat perlahan. Pada spesimen yang lebih tua, batangnya dapat mencapai 1,5 m. Di bahagian atas bagasi terdapat mahkota besar berbentuk daun palem dari daun keras. [. ]

Kedua-dua psilot dan tmeziperitis tumbuh di batang pakis seperti pokok, cemara atau pokok palma, di dasar batang pokok, di tanah humus atau sering di celah-celah batu. [. ]

Pakis moden yang sejarah geologi kembali menjadi karbon. Tanaman tahunan atau jarang sekali, mulai dari bentuk kecil hingga sangat besar. Batangnya berupa batang tegak, dalam bentuk serpihan kadang-kadang mencapai ketinggian yang cukup tinggi, atau berubah menjadi rimpang. Tracheid adalah tangga. Jarang ada kapal. Daun dari jenis yang sangat berbeza, dari segi saiz dan bentuk, venation dan kepadatan. Daun muda dipintal secara spiral. Tumbuhan spora sama spora atau jarang heterogen. Sporangia dalam kebanyakan kes dikumpulkan dalam pelbagai jenis. Bract mungkin atau mungkin tidak ada. Sporangia mempunyai dinding lapisan tunggal dan kekurangan stomata. Terdapat cincin, yang dalam kelasnya sangat pelbagai dan mencapai pengkhususan yang tinggi. Oleh kerana cincin tersebut mengkhususkan, bilangan spora di setiap sporangia secara beransur-ansur berkurang. Gametofit di kebanyakan anggota kelas berwarna hijau, terestrial, dan biseksual, dalam beberapa kes dengan kecenderungan lemah untuk memisahkan jantina, tetapi dalam bentuk spora heterogen, mereka benar-benar berongga dan dikurangkan secara berasingan. Anteridia agak berbeza dengan ophioglossopsid dan marattiopsids: ia lebih kurang menonjol di atas permukaan gametofit, lebih kecil dan menghasilkan bilangan spermatozoa yang jauh lebih kecil (dalam bentuk yang lebih tinggi hingga 32 pada setiap anteridia). [. ]

Seperti yang telah disebutkan, kebanyakan petikan adalah pakis pokok yang benar. Tetapi, walaupun ada di antaranya adalah raksasa di dunia pakis, spesimen dengan batang berukuran rendah atau sederhana, biasanya tidak lebih dari 10 m tinggi, dan selalunya jauh lebih kecil, mendominasi di antara katarak. Di antara mereka terdapat spesies yang benar-benar "tanpa batang," dengan daun yang memanjang di sekumpulan tanah, serta spesies dengan tangkai yang menjalar, misalnya, New Zealand Cyathea Colensoi (Cyathea colensoi). [. ]

Gimenophyllous - pakis kecil epifit, batu atau tanah, penduduk hutan hujan tropika mencapai kepelbagaian terbesar di kawasan pergunungan. Sebilangan besar hymenophyllae terbatas pada peringkat bawah hutan hujan tropika, menetap di akar, batang, dahan pokok yang lebih rendah, biasanya tidak lebih dari 2 m di atas permukaan tanah. Sebilangan spesies tumbuh di pohon yang sama, menempati sebahagian daripadanya, sebagai peraturan, tidak bercampur satu sama lain. Terdapat epifit pilihan: ia boleh didapati di batang pokok dan juga di tanah. Hanya sebilangan kecil spesies genus tri-homanes (Trichomanes) yang biasanya merupakan pakis daratan. Pada waktu senja di tingkat bawah hutan hujan, makhluk lembut ini berdekatan dengan banyak lumut dan cacing hati, selalunya melebihi ukuran selaput dara. Permaidani hijau lumut dan gimenofillovyh menghalang penyejatan dan dengan itu menyumbang kepada pengumpulan kelembapan pada permukaan substrat, sama ada akar, batang pokok dan pakis pokok atau tunggul, batu, tanah. [. ]

Naik lebih tinggi ke pergunungan, kami melihat peningkatan kelimpahan dan kepelbagaian spesies pakis, terutama bentuk terestrial dan epiphytes dari peringkat bawah. Pakis seperti pokok semakin banyak dijumpai. Mereka adalah ciri-ciri tumbuh-tumbuhan, dan sering terjadi di sepanjang sungai dan di habitat terbuka. Terdapat banyak epifit di hutan berlumut, di mana kerana keruh yang berterusan, kelembapan yang sangat tinggi berlaku. Di bahagian mahkota yang lebih jelas, sebaliknya, pakis epifit xerofilik tumbuh. [. ]

Todea dinamakan sempena Ahli Mykologi dari Mecklenburg Heinrich Julius Tode. Ini adalah pakis rendah pohon dengan batang tebal (hingga 00 cm) setinggi 1.5 m. Daunnya berkulit, dua kali lipat, besar, hingga 2.5 m panjang. [. ]

Genera dixonium dibezakan dari genera sitateal dengan ketiadaan sisik dan oleh struktur khas bract yang merangkumi sorus bulat, yang terletak di hujung urat di sepanjang tepi daun. Dixonium bract terdiri daripada dua cusps tertutup, yang bahagian luarnya pada kebanyakan spesies berwarna hijau dan pada asalnya adalah tepi daun yang sedikit diubahsuai, sedangkan bahagian dalam, nipis dan hampir tanpa klorofil adalah penyapu yang benar. Daun dalam tumbuh dengan pangkal ke katil sorus yang dibangkitkan. [. ]

Delta sungai dan tebing rawa yang luas ditutup dengan hutan lebat badut raksasa, ekor kuda, pakis pokok dan tanaman biji setinggi 45 m. Sisa-sisa tumbuhan yang tidak tersusun akhirnya berubah menjadi simpanan arang batu. [. ]

Batang cyatea, kadang-kadang mencapai ketinggian lebih dari 20 m, mempunyai ciri struktur khas hanya pakis seperti pohon. Mereka tidak: mampu menebal sekunder, dan kestabilannya dicapai dengan pengembangan plexus tebal akar adneksa kaku yang membentuk penutup batang, terutama kuat di bahagian bawah, di mana kadang-kadang batang itu sendiri beberapa kali lebih tebal. Daun yang jatuh sering meninggalkan pangkal kerasnya di batang, kadang-kadang daun jatuh sepenuhnya. Daun yang layu di beberapa petikan tetap di batang untuk beberapa lama, membongkok dan membentuk semacam "rok" di bawah daun • mahkota hidup (Gamb. 125). Setelah daun jatuh di batang, seperti bekas luka, bekas daun besar tetap - berbentuk tapal kuda, memanjang atau bulat, jelas kelihatan hanya di bahagian atas batang, dan segera hilang di bawah akar yang terjalin. Kes-kes pencabutan batang dijelaskan, cabang-cabang diperhatikan baik di pangkal batang, dan di bahagian atas. [. ]

Perkembangan pubertas yang kompleks adalah pemerolehan evolusi yang signifikan di cyateans. Bentuk pertumbuhan seperti pohon yang memberi pakis ini kelebihan penting dari segi penggunaan spora cahaya dan penyebaran, sekaligus menimbulkan beberapa kesulitan bagi mereka dalam penyediaan air daun yang tinggi. Oleh itu, mereka terpaksa mengembangkan penutup sisik, rambut, paku yang padat, yang bersama-sama, berorientasi berbeda dan kompleks, membantu menyerap dan menahan air yang ada di udara dalam bentuk hujan dan kabut. [. ]

Wakil klan yang paling terkenal adalah osmund kerajaan. Ini adalah salah satu pakis yang paling indah di Eropah. Rimpang stolpoobrazoe-poe spesies ini meneteskan corong daun besar (hingga 2 m). Di beberapa tempat, misalnya, di Adzharia, batang osmund tebal tebal kadang-kadang naik di atas tanah, berpakaian dengan sisa-sisa daun daun mati dan akar udara hitam sehingga tanaman ini dapat dianggap sebagai pakis seperti pohon jongkok. [. ]

Mahkota daun cirrus menutupi bahagian atas batang cygnus, menjadikan tanaman ini kelihatan seperti pakis seperti pohon atau pohon palem. Di antara semua gymnosperma yang hidup pada zaman kita, hanya cypresses yang mengekalkan jenis daun seperti pakis. Hal ini terutama berlaku untuk stangeria berbulu (Stangeria eriopus), daunnya mengingatkan pada daun pakis sehingga pada awalnya digambarkan sebagai salah satu spesies pakis, yang disebut lomaria wol (Lomaría eriopus). Kemiripan yang lebih besar dengan pakis diberikan kepada tanaman ini oleh batang berbentuk koklea (rachis) daun muda dan bulu mereka melingkar di bahagian atas. Betul, ciri ini bukan ciri semua Cygnus. [. ]

Pada waktu ini, di bentangan luas tanah yang tidak bernyawa sebelumnya, muncul badut kuno dan pakis, yang menjadikan banyak bahan organik. Sumber makanan baru ini mendorong pembentukan spesies haiwan baru yang menguasai bukan hanya daratan, tetapi juga lingkungan udara. Serangga yang muncul di Devonian pada awal yang berikutnya adalah batu arang batu ogoperiod, atau karbon, bertahan 70 juta. bertahun-tahun, telah memberikan banyak bentuk bersayap. Di wilayah luas Carboniferous ditutupi dengan hutan seperti pakis pokok, ekor kuda dan belalang, evolusi yang menyebabkan munculnya pakis biji, dan kemudian gimnosperma, khususnya konifer. [. ]

Kira-kira 70% flora tumbuhan vaskular, berjumlah kira-kira 200 spesies, adalah endemik. ]

Keluarga ulat menyatukan lebih dari 1000 spesies tropika, lebih dari separuh daripadanya adalah pakis seperti pokok. Perwakilan kumpulan kuno ini menggabungkan dalam struktur morfologi mereka baik sifat primitif dan ciri organisasi tinggi, ciri keluarga pakis maju. Sistem pengalir bervariasi dari protostela ke diktiostela kompleks, pubertas dari primitif, terdiri dari rambut, hingga sisik yang rumit, kedudukan luka dari marginal hingga punggung pada urat. Sporangia biasanya besar dengan cincin serong sel-sel menebal, spora sering dengan struktur kompleks tidur bulu, triplet tetrahedral (hanya dua hala di beberapa Dennstedtievs). Gamete-fits berbentuk hati, hijau, menebal di tengahnya. Terdapat sebilangan besar nombor sitrat dalam nombor kromosom yang membentuk baris tidak tetap di mana pautan antara mungkin hilang semasa evolusi. ]

Beberapa jenis blehnum lain juga merupakan tumbuhan herba. Tetapi pakis pokok lebih bersifat subfamili ini. Hampir semua spesies genus kecil Sadleria mempunyai rupa seperti pohon. Dari empat spesies genus ini, hanya terdapat di pulau-pulau Hawaii di hutan dan di lereng pantai yang curam, satu spesies, cytheroid sadleria (S. cyatheoi-des), luar biasa kerana kemampuannya untuk menetap pada aliran lava yang mengeras, muncul sebagai spesimen tunggal yang tumbuh dari spora, tumbuhan lama-kelamaan, kawasan besar dihuni oleh lavas. Penduduk asli Hawaii, sadleria berbentuk pokok dan pakis seperti pohon lain berfungsi sebagai sumber kolam - jisim berbulu yang terdiri dari sisik berbulu lembut yang banyak terdapat di sekitar puncak yang tumbuh dan di dasar tangkai daun pakis ini. Kolam itu digunakan untuk pembalutan untuk mengisi rongga dalaman badan. Pada abad XIX. kolam itu bahkan dieksport dari Hawaii sebagai bahan untuk mengisi bantal dan tilam. [. ]

Spesies Australia dan New Zealand sangat terkenal dalam budaya ini, termasuk cyatea keputihan (C. dealbata), atau pakis seperti pohon keperakan (daunnya yang dewasa ditutupi dengan mekar putih di bawahnya). Ia dijumpai di hutan New Zealand. Cyatei Australia - Cooper cyatea (C. cooperi) dan cyatea selatan (C. australis) secara meluas dan berjaya. ]

Pertikaian setelah pendedahan sporangia dibawa angin dan jatuh di tanah. Gametofit, yang disebut anak benih, terbentuk dari spora yang tumbuh. Pada pakis, misalnya, gametofit adalah piring fotosintetik hijau kecil berbentuk hati, di bahagian bawahnya terdapat rizoid menghisap, dan selain itu, juga alat kelamin - anteridia dan archegonia. Keseluruhan pertumbuhan, serta kedua-dua organ genital, adalah haploid. Di anteridia, spermatozoa motil dengan flagella terbentuk, di archegonia - telur. Sel sperma bergerak di air hujan atau embun ke archegonia; salah satunya memasuki telur, persenyawaan berlaku. Dari telur diploid yang disenyawakan, embrio diploid muncul, yang kemudian berkembang menjadi tumbuhan besar yang kadang-kadang tahan lama (contohnya sporofit pakis seperti pokok masih ada). ]

Dalam pengertian sistematik, pokok-pokok hutan hujan tropika diwakili terutamanya oleh kekacang, murut, dan malpighian; telapak tangan dan pakis seperti pokok dijumpai, banyak tanaman merambat dan epifit, penutup rumput kurang berkembang kerana teduhan lebat. Pokok, disusun dalam bentuk 3-4 tingkat, mencapai ketinggian 60 m atau lebih. Pokok paling tinggi meningkat hingga 92 m (P.W. Richards, 1961). Pada ketinggian yang cukup tinggi, pokok-pokok hutan hujan tropika jauh lebih rendah daripada spesimen sequoia terbesar di pantai Pasifik Amerika Syarikat dan pohon kayu putih Australia, yang mencapai ketinggian 150 m. Walau bagaimanapun, kerumitan struktur hutan hujan tropika dan hubungannya yang kuat dan tidak terganggu dengan atmosfera dan tanah sepanjang tahun menunjukkan peranan pengubah yang sangat tinggi dan tenaga pertukaran jirim dan tenaga dari jenis hutan ini. Memang, stok biomas di hutan tropika lembap mencapai angka tinggi - rata-rata 350-400 t / ha, dan di dataran banjir dan hutan galeri meningkat menjadi 750 bahkan 1200 t / ha. Pengeluaran tahunan dianggarkan secara purata dari 20 hingga 30 t / ha, dalam beberapa kes hingga 50 t / ha. [. ]

Di Eropah Barat, flora Miosen menyerupai flora moden di negara-negara Atlantik Amerika Utara, China Selatan dan Transcaucasia. Di Perancis, pelbagai laurel, sequoia, buluh, pokok palma, pakis seperti pokok tumbuh. [. ]

Di pulau Juan Fernandez, terdapat pokok roset asli - genera robinsonia (Robinsonia, 0 spesies) dan monotypic genus retinodendroi (Rhetinodendron). Robinsonia kadang-kadang menjalani gaya hidup epifit pada pakis seperti pokok. [. ]

The Marattievs bertahan di hutan hujan, sering di tempat-tempat dengan kawasan pergunungan yang sukar, di mana keadaan iklim tidak mengalami perubahan yang signifikan sejak zaman kuno. Sekarang mereka bukan pakis seperti pohon dalam arti kata yang tepat, walaupun kadangkala ukurannya sangat besar. Ukuran besarnya, bagaimanapun, bukan pada batang, tetapi pada daun besar hingga 6 m. Batang pakis ini kecil, jarang mencapai ketinggian 1 m, mempunyai bentuk ubi dan selalunya separuh tersembunyi di dalam tanah. [. ]

Batang cybotium, elastik kerana sebilangan besar akar yang terjalin padat dan tahan terhadap kerosakan, kadang-kadang digunakan untuk menutup jalan di tempat yang rawa. Dan akarnya, seperti akar pakis pokok lain, digunakan sebagai media untuk menanam anggrek dan bromeliad. Banyak jenis cybotium diusahakan sebagai tanaman hiasan. Sebagai contoh, sejak sekian lama, Cybotium Shidv (S. schiedei) seperti pokok Mexico dikenali dalam budaya. [. ]

Flora pakis di habitat terbuka negara tropika, khususnya di sepanjang jalan dan di kawasan pembukaan, adalah sifat tertentu. Jenis pakis pokok cemara (Sua-thea) juga kerap berlaku. Di tempat-tempat yang lembap terdapat rawa stenohlenya (Stenochlaena palustris). [. ]

Dalam genus cybotium, terdapat 10-15 spesies yang tumbuh di hutan tropika Asia (dari Assam ke selatan China dan ke bahagian barat kepulauan Melayu dan Filipina), serta di Hawaii, di Amerika Tengah dan Mexico. Jenis cybotium kebanyakannya adalah pakis seperti pokok dengan batang lurus (jarang menjalar), bahagian atasnya dilindungi oleh penutup tebal rambut lembut panjang; rambut terdapat pada sumbu dua kali, tiga kali daun pinat. [. ]

Dari fakta bahawa gymnosperma terletak di Upper Devonian, ini menunjukkan bahawa nenek moyang gymnosperma harus dicari di antara tanaman Paleozoik yang usianya tidak lebih muda dari Lewat Devonian. Oleh itu, dari jumlah kemungkinan nenek moyang gymnosperma hampir semua pakis tipis jatuh, dari mana mereka sering berusaha mendapatkan gymnosperma. Sebagai nenek moyang mereka, masih perlu dipertimbangkan hanya wakil paling kuno dari jabatan berbentuk pakis. Di antara mereka, kita dapati bentuk spora yang heterogen dengan kayu sekunder yang boleh menimbulkan senam. [. ]

Pengurangan gametofit tertinggi diperhatikan pada tanaman biji. Sangat mengejutkan bahawa di antara tumbuhan yang lebih rendah dan tinggi, semua organisma besar dan kompleks adalah sporofit (kelp, fucus, lepidodendron, sigillaria, calamites, pakis pokok, gymnosperma dan angiosperma kayu). [. ]

Jelas bahawa di bawah peti besi keempat terdapat kelembapan dan senja, seperti di bawah lengkungan sebuah kuil misteri. Seperti candelier besar katedral yang tergantung di atas kepala anda, tergantung pada pokok anggur nipis atau melekat pada batang, seperti sarang raksasa, roset daun daun dari pakis Aspidium nidus avis. Tumbuhan dari tali pinggang hutan ini tidak seperti kita. Di sini anda tidak akan menjumpai di bumi bunga-bunga lembut dan harum atau mempesona dengan keindahan cambuk. Di mana-mana terdapat hanya hijau dari pakis nipis yang nipis, kemudian kecil dan anggun, terlindung oleh batang pohon, kemudian sangat besar, seperti trek, mampu bangkit dari tanah untuk menutupi seseorang, kemudian naik seperti mahkota sawit wai di batang bersisik tinggi. "[. ]

Di Eropah, Transcaucasia Barat, Timur Jauh USSR, Jepun dan Amerika Utara, osmunda (Osmunda), juga biasa di negara-negara tropika dan subtropika, tumbuh di sepanjang pinggiran rawa. Batang osmunda, walaupun pendek, tegak, yang jauh menyerupai pakis seperti pohon. [. ]

Walaupun terdapat banyak penemuan, masih terdapat banyak bintik putih dalam gambaran biogenesis. Hanya tonggak utama yang boleh dipertikaikan. Jadi, sekarang tidak ada keraguan bahawa kemunculan biosfera adalah peristiwa tunggal yang luar biasa. Virus kecil yang tidak penting dan raksasa laut, alga uniselular dan pakis seperti pohon, yang hilang berjuta-juta tahun yang lalu, semuanya hanya dahan dan daun di pohon filogenetik yang sama. Bentuk kehidupan selalu dan di mana-mana mengungkapkan, sehingga dapat disebut, "kekeluargaan", dan semua anaknya berkaitan secara genetik. Sejak hari makhluk pertama muncul di Bumi, hidup hanya datang dari kehidupan. [. ]

Tremas adalah tumbuh-tumbuhan bersahaja yang tumbuh dengan cepat yang hidup di pinggiran hutan dataran dan lereng gunung yang hijau dan separa gugur, biasa di sepanjang jalan dan di kawasan penebangan. Tiga spesies adalah komponen umum dari formasi tanaman sekunder di kawasan tropika, khususnya, ciri khas dari formasi sekunder yang pelik dengan pakis seperti pohon yang tumbuh setelah kebakaran dan penebangan di tempat hutan hujan gunung hujan. Di Cuba, ini adalah komuniti tiga tremas berbunga kecil (Trema micranlha) dan pakis pokok cemara (Cyalliea arbórea), dengan penutup berterusan. dari pakis kurung ekor (Pleri-dium caudaturn). Pembentukan tumbuhan yang serupa adalah ciri tropika di Dunia Lama. [. ]

Di antara tiroid tropis terdapat spesimen besar yang rimpang besar membentuk batang lurus hingga tinggi 15-20 cm dan diameter hingga 8-10 cm dengan daun berkerut menempel di puncak. Penampilan ini adalah ciri khas burung nasar Wallich (B. val-IsYapa), yang tumbuh di kawasan tropika di Asia, Madagaskar dan Afrika. Ia menyerupai pakis seperti pohon kerdil, serta tiroid yang hampir seperti pokok (B. bilobius), tumbuhan yang sangat indah dengan rimpang pendek dan tebal yang naik di atas tanah dan tiga kali, daun empat biji, piring yang mencapai panjang 150 cm. Ia tumbuh di Selatan Asia Timur (Melaka, Kalimantan, Sumatera). [. ]

Kita mempunyai spesies ini di Crimea dan di hutan beech Shady di Caucasus. Polistirena berpakaian (R. ueshit), yang terdapat di hutan New Zealand, Tasmania dan di pulau-pulau subantarctic di selatan New Zealand, membentuk batang setinggi 1 m dan menyerupai pakis pokok. [. ]

Sebahagian besar bentuk bumi mempunyai dua jenis daun - steril dan spora (daun dimorfisme). Pada musim kemarau, hanya daun yang mengandungi spora yang tumbuh. Menurut ahli botani Inggeris R. Holtum, bentuk dimorisme ini menyumbang kepada penyebaran spora: sporangia naik di atas daun di sekitarnya dan dengan demikian terdedah kepada angin kering dan angin. Menariknya, pakis pokok biasanya tidak mempunyai dimorfisme seperti itu. Ini mudah dijelaskan oleh fakta bahawa daun mereka dibesarkan cukup tinggi di atas tanah. Di hutan tropika dataran rendah, pakis pokok terdapat terutamanya di sepanjang sungai atau di kawasan hutan yang lebih ringan. Tetapi mereka menjadi lebih banyak di pergunungan, di mana kelembapan udara digabungkan dengan intensitas cahaya yang lebih besar. ]

Untuk pertumbuhan yang baik, dia memerlukan angin yang cerah, tetapi dengan angin yang berserakan, tempat yang agak lembab, suhu 20-25 ° C pada musim panas dan tidak lebih rendah dari 16-18 ° C pada musim sejuk. Pakis ini suka menyembur dengan air suam dan suam-suam kuku. Masalah utama dalam kandungan. Ia terkena thrips oleh kudis, dengan kekeringan udara yang berlebihan - oleh hama labah-labah. Kedua-dua spesies ini adalah tumbuhan yang luar biasa dengan daun berbulu dan batang pohon yang ditutup dengan sisik coklat berserat. [. ]

Dapat diasumsikan bahawa persamaan yang mencolok dalam struktur luaran sejumlah tanaman (selalunya tidak berkaitan) mencerminkan persamaan yang sama dalam keadaan di mana mereka tumbuh. Sebenarnya, tanaman ini "tertanam" dalam komuniti tanaman yang sama sekali berbeza (Jadual 1.1). Agaknya, dataran tinggi, dan sering pulau-pulau di mana megafit dicotyledonous tumbuh, tidak ada hubungannya dengan pertumbuhan rendah, yang merangkumi pohon palem dan pakis pokok, dan dengan habitat gersang banyak lidah buaya dan agave. [. ]

Genus Blechnum, atau Derbyanka (Brisbylis), dengan pelbagai spesies (lebih dari 200), tersebar terutamanya di kawasan tropika dan subtropika, lebih jarang di kawasan beriklim hemisfera selatan. Hanya beberapa spesiesnya yang memasuki hemisfera utara, dan salah satu daripadanya mencapai zon beriklim utara. Di kebanyakan spesies blehnum, biasanya tebal, naik atau menegak, kadang-kadang rimpang berkayu dan daun pinat, isomorfik atau dimorfik dengan coenosorus di sepanjang urat tengah. Rimpang sering membentuk batang tinggi setinggi 1.5 m, dan daun kemudian dikumpulkan di atasnya menjadi roset yang padat. Pakis seperti itu dengan daun berkilat menyerupai spesies cygnus dalam penampilan. Bersama dengan daunnya yang sangat peristeratal, ia boleh mencapai ketinggian ke-4 (Jadual 36). [. ]

Tidak seperti Cycas Mexico yang lain, biasanya kurang berukuran, spesies dioon dalam keadaan yang sesuai untuk mereka dapat mencapai ketinggian yang tinggi. Salah satu wakil keluarga tertinggi adalah dioon berduri (D. spinulosum). Batangnya yang nipis, tidak bercabang dan langsing dengan mahkota daun berduri melengkung dengan anggun kadang-kadang setinggi 16 meter. Di bawah hutan yang lebat seperti itu, dioon yang berduri (dalam keadaan vegetatif) dapat disalah anggap sebagai pakis seperti pohon atau kelapa sawit (dengan cara ini, salah satu namanya adalah "Palma de Dolores"). Tetapi kehadiran strobile besar, terutama megastrobil (berat hingga 15 kg), tentu saja, membuktikan hubungannya dengan Cygnus. ]

Satu perjanjian antarabangsa yang paling penting mengenai perlindungan spesies adalah Konvensyen Antarabangsa Perdagangan Spesies Liar dan Flora Terancam, Konvensyen Perdagangan Antarabangsa Spesies Terancam, yang ditubuhkan pada tahun 1973, bersamaan dengan Program Alam Sekitar PBB. - UNEP (Program Alam Sekitar Bangsa-Bangsa Bersatu - UNEP) [Wijnstekers, 1992; Hemley, 1994]. Perjanjian ini kini telah dikuatkuasakan di lebih daripada 120 negara. CITES telah meluluskan senarai spesies yang perdagangannya harus dikendalikan, dan negara-negara peserta setuju untuk membatasi perdagangan dan pemusnahan spesies ini. Kira-kira 675 haiwan dan tumbuhan yang dilarang dimasukkan dalam Lampiran No. 1 Konvensyen. Lampiran A 2 menyenaraikan 3.700 haiwan dan 21.000 tumbuhan yang diatur untuk perdagangan antarabangsa. Lampiran No. 1 dan 2 merangkumi spesies hiasan penting seperti anggrek, cemara, kaktus, tanaman serangga, pakis pokok dan sebilangan besar spesies pokok. [. ]