Pakis: jenis dan jenis, cadangan penjagaan

Daun, atau kerana vaya lebih tepat - ini adalah bahagian tanah tanaman, yang disajikan dalam bentuk piring daun sirus lebar, dipotong dari pangkal ke hujung. Pucuk bunga muda mempunyai bentuk lingkaran yang berpintal erat, yang, ketika tumbuh, meluruskan dan mengembun.

Untuk melihat, lihatlah gambar bunga pakis dalaman dan namanya.

Penampilan ini dijelaskan bukan hanya oleh asal tanaman kuno, tetapi juga dengan berada di kelas pertengahan antara lumut, alga dan gimnosperma tumbuh-tumbuhan. Jenis tumbuh-tumbuhan ini tergolong dalam keluarga Acrostichaceae (Pterisaceae). Tanah air hampir semua spesimen bunga pakis yang tumbuh di rumah adalah subtropik dan tropis..

Apakah jenis pakis rumah: gambar, nama dan keterangan bunga dalaman

Pada pandangan pertama, semua pakis adalah sama, tetapi berjumlah lebih dari 10 ribu spesies, ia berbeza dari segi struktur, kitaran hidup dan ukuran.

Keluarga pakis merangkumi tanaman dalaman dan kebun. Semasa memilih tumbuh-tumbuhan, perlu dipertimbangkan bukan hanya penampilan bunga, tetapi juga keperluan varieti ini untuk keadaan hidup. Berikut adalah jenis pakis yang paling terkenal dan namanya:

Nefrolepis

Maidenhair

Asplenium, Tulang

Blehnum (Debryanka)

Risalah (Filitis)

Pelleta

Platicerium (tanduk)

Polypodium (millipede)

Pteris

Tsirtomium

Davallia

Semua jenis pakis di atas ditanam di rumah tanpa banyak usaha. Mereka berkembang dengan baik dalam keadaan bilik dan mampu membiak. Sebagai peraturan, ini adalah tumbuh-tumbuhan yang tidak bersahaja, tetapi bergantung pada spesiesnya, mungkin ada beberapa nuansa.

Nephrolepis adalah salah satu wakil bunga yang paling tahan tumbuh di rumah. Milik keluarga Davaliev. Selalunya digunakan oleh penternak untuk membiakkan jenis baru. Termasuk lebih dari 30 jenis yang berakar umbi di iklim tropika. Di bawah ini disediakan spesies pakis dalaman, nama mereka dan penerangan ringkas.

Nefrolepis yang ditinggikan adalah tumbuh-tumbuhan herba dengan rimpang menegak padat dan roset daun sirus yang besar. Pada ketinggian, ia boleh mencapai 70 cm. Vayi memiliki warna hijau muda dan bentuk berbentuk pisau pembedah. Sistem akar membentuk bulu mata bersisik (proses), yang merupakan pendahulu pucuk muda.

Nephrolepis berbentuk hati - spesies ini mempunyai daun berbulu dengan bentuk yang agak runcing, diarahkan secara menegak ke atas. Pada proses akar terdapat pembengkakan ubi, yang mana tunas muda bercambah. Dalam dimensi keseluruhan, bunga itu hampir dengan spesies sebelumnya.

Adiantum adalah tumbuhan rapuh dengan daun bulat halus yang mempunyai sifat penghalau air. Milik keluarga Pterisov.

Varieti bunga rumah pakis Adiantum disediakan di bawah dengan gambar yang sesuai:

Rambut Adiantum venerein - mempunyai wye berbentuk baji dengan potongan bulu yang sangat nipis. Asas prosesnya berwarna coklat atau hitam. Spesies tumbuhan yang sangat suka kelembapan yang secara praktikalnya tidak bertolak ansur dengan udara kering.

Adiantum cantik adalah spesimen yang besar, tingginya 1 m. Ia mempunyai plat daun segi tiga yang luas dengan tangkai daun ungu-hitam. Wii berulang kali menjulang dan agak rapuh, seperti rimpang bunga.

Shallow adiantum adalah semak kecil setinggi 25 cm, dengan sistem akar yang menjalar. Plat kepingannya kaku, berbentuk segitiga belakang. Petiole kasar pada sentuhan dan dicat dengan warna coklat atau coklat.

Asplenium adalah sejenis spesies pakis dalaman yang masih dikenali sebagai tulang. Ia mempunyai pelbagai jenis daun. Milik keluarga Aspelenev. Spesies yang meluas di seluruh dunia. Ia dianggap sebagai salah satu wakil yang paling berharga dalam bidang rawatan perubatan..

Berikut adalah spesies pakis rumah yang popular dalam pertanian amatur. Di bawah setiap ciri terdapat gambar jenis bunga yang sesuai.

Asplenium yang mengandung bawang adalah perwakilan spesies yang besar, mencapai ketinggian lebih dari 1 m. Ia memiliki vey berbulu tiga, di mana tunas tumbuh, menimbulkan tunas baru.

Asplenium South Asia adalah tumbuhan yang sangat besar, tingginya hingga 1.5 m. Ia mempunyai roset yang padat yang terdiri daripada kepingan daun yang sedikit bergelombang. Ini adalah semak sempit, dicat dengan naungan hijau muda dengan tangkai nipis ungu dan urat menegak.

Sarang Asplenium adalah tanaman dengan daun yang sempit mencapai ketinggian 70 cm. Roset terbuka lebar, sehingga semak memiliki kemiripan visual dengan sarang burung (dari mana nama spesies berasal).

Blechnum pakis dalaman adalah bunga domestik yang besar setinggi 1 m. Ia mempunyai daun rona hijau muda. Spesies ini memerlukan udara lembap, tetapi pada masa yang sama udara segar. Sesuai untuk penanaman luar.

Leaflet (Filitis) - spesies yang daunnya tidak biasa untuk pakis - keseluruhan, memanjang dengan hujung runcing. Vayi dikumpulkan dalam soket lebat setinggi 35 cm. Skema warna tanaman berkisar dari warna hijau muda dengan urat putih hingga bunga kapur yang lebih tepu.

Foto pemandangan pakis dalaman dengan penerangan ringkas disediakan dalam artikel di bawah:

Satu-satunya wakil spesies ini ialah risalah scolopendra Phyllitis scolopendrium L. Tumbuhan ini mencapai ketinggian 60 cm, vayi dicat dengan warna hijau terang dan mempunyai permukaan berkilat yang berkilat. Plat kepingan berbentuk pisau pembedah atau xiphoid dengan sempadan yang sedikit bergelombang.

Pellaea adalah pakis dari keluarga Sinopteris.

Keistimewaan spesies ini adalah keperluan iklim kering dan hangat. Warna pelat daun juga tidak biasa - warna tepu hijau gelap. Vayi lembut yang panjang membolehkan anda menanam bunga sebagai tanaman ampel.

Varieti pakis dalaman dengan gambar dan nama dijelaskan di bawah:

Pelet berbentuk lembing adalah tumbuhan herba dengan tangkai menjalar. Plat daun dipasang ke soket setinggi 60 cm. Cayna cirrus dengan tepi padat dan pelek berterusan.

Pelate berdaun bulat - tumbuhan dengan rimpang menjalar dan tangkai daun bersisik. Plat kepingan berkulit agak bulat mempunyai tepi yang sedikit melengkung.

Platicerium (tanduk) adalah pakis dengan dua jenis plat daun. Vayas bawah dipersembahkan dalam bentuk "poket", yang tujuannya adalah untuk mengumpulkan air dan memberikan sokongan untuk seluruh bunga. Jenis daun kedua kelihatan seperti kipas sempit setinggi 1 m. Lembaran berkulit berwarna hijau muda mengingatkan tanduk rusa dengan sentuhan, itulah sebabnya muncul nama kedua tumbuhan.

Foto, nama dan perihalan spesies pakis Platicerium disediakan di bawah dengan penerangan ringkas:

Platycerium bercabang dua - pakis ini mempunyai roset yang terdiri daripada daun hijau dengan warna kebiruan. Ia mencapai ketinggian 70 cm. Pangkal bunga berbentuk Vayi berbentuk baji dengan lekukan.

Hill Platicerium - hampir sama dengan pandangan yang dinyatakan di atas. Walau bagaimanapun, spesimen ini lebih padat, dan daunnya tidak dibedah dengan mendalam.

Platicerium besar adalah perwakilan yang sangat besar, lebar saluran keluarnya mencapai 1.5 m. Sehubungan dengan dimensi, ia tumbuh, sebagai peraturan, di rumah hijau rumah atau kebun musim sejuk, di beranda, dll..

Polypodium (millipede) - spesimen tergolong dalam keluarga Polypodiaceae. Ia jarang terdapat dalam koleksi rumah. Keanehan bunga adalah struktur sistem akar. Tumbuhan ini mempunyai banyak bekas luka pada akar (maka nama kedua).

Di bawah ini ditulis mengenai jenis polifodium pakis dalaman (dengan foto):

Emas polipodium adalah bunga dengan rimpang pendek yang menjalar ditutup dengan sisik emas lembut. Belukar mencapai ketinggian hingga 1 m dan mempunyai daun nipis berkulit. Wii cirrus dibedah dengan hujung yang sedikit runcing.

Polipodium pimple - mempunyai sistem akar bercabang yang menjalar ditutup dengan timbangan. Bentuk daunnya, seperti polipodium emas, tetapi permukaannya tidak licin, tetapi ditutup dengan tonjolan.

Pteris (Pteris) - pakis dengan rimpang bawah tanah yang pendek, dari mana tandan tumbuh vayi. Mereka tumbuh pertama, dan kemudian menekuk puncaknya. Genus ini, berjumlah kira-kira 250 spesies di kawasan tropika dan subtropik, merangkumi beberapa tanaman rumah yang paling terkenal. Mereka adalah geofit, yang bermaksud bahawa mereka boleh disimpan di dalam periuk. Spesies tertentu mempunyai vas yang berbeza, pendek steril dan janin lebih lama, dengan sporangia di bahagian bawah.

Oleh itu, tanaman dengan vaya jenis yang sama boleh menjadi steril. Spesies berikut adalah jenis dan jenis pakis yang biasa..

Cretan Pteris (Pteris cretica) - dengan vaya jenis yang sama, dari 2 hingga 6 daripadanya terletak di satu tangkai hitam. Pteris cretica diimport dari England pada tahun 1802 dan mengalami perubahan yang ketara..

Terdapat banyak jenis spesies ini, misalnya, atau "Roweri" dengan daun kerinting.

Xiphoid Pteris (Pteris ensiformis) - berasal dari Asia tropika dan Australia, hampir tidak pernah berlaku dalam bentuknya yang murni, tetapi variasi ‘Evergemiensis’ dengan garis putih pada waiyi atau ‘Victoriae’, yang kelihatan sama, semakin meluas. Kedua-dua jenis ini bagus untuk periuk kecil dan taman botol. Tetapi apabila vaji panjang muncul, penampilan mereka agak merosot.

Pteris gemetar (Pteris tremula) - tingginya hingga 1 m. Berasal dari New Zealand, yang bagus untuk disimpan di konservatori yang luas dan hangat.

Berikut adalah gambar pakis dalaman, yang namanya tertera di atas.

Tsirtomium adalah tumbuhan yang tidak bersahaja dengan daun berkilat dengan tepi halus atau bergerigi. Milik keluarga Shchitovnikov. Contoh yang jarang berlaku ini bukan sahaja salah satu yang tertua, tetapi juga salah satu yang paling tahan lasak..

Jenis pakis dalaman dengan nama dan foto disediakan di bawah:

Cirthium sabit adalah tumbuhan herba dengan daun sirus yang dibengkokkan ke bahagian atas. Contoh ini merujuk kepada wakil pakis yang tahan fros.

Fern rochfordianum - bunga dengan daun cirrus tunggal dengan bahagian atas berkilat dan tepi bergerigi. Ketinggiannya mencapai 50 cm.

Davallia atau sumbing - milik keluarga Davallievs. Ia mempunyai rimpang coklat kecoklatan yang sedikit melampaui batas tepi periuk. Selalunya tumbuh sebagai tanaman ampel..

Varieti pakis dalaman: foto, nama dan perihalan jenis rumah

Berikut adalah senarai jenis bunga pakis dalaman yang paling popular yang berasal dari spesies Adiantum.

"Fritz Luthii" - bunga dengan bentuk segitiga daun hingga 30 cm. Mahkota cukup subur, tetapi tidak terlalu tebal.

"Fragrans" - tanaman dari pelbagai ini adalah semak yang subur, di setiap cabang di mana banyak daun tumbuh.

"Fragrantissima" - pelbagai besar dengan diameter mahkota hingga 1,5 m. Daunnya lebar dan menyebar dengan hujung runcing.

Tidak kurang biasa adalah penanaman jenis nefrolepis bunga pakis di dalam rumah.

Cordifolia adalah varieti yang sangat padat dengan mahkota yang cukup subur. Daun bulat terletak di sepanjang paksi pertumbuhan bunga.

"Exaltata" - contoh ini ditanam sebagai tanaman ampel. Panjang daunnya mencapai 1 m. Belukarnya cukup subur dan luas.

"Bostoniensis" - varietas ini mempunyai bentuk lempeng daun kerinting atau bergelombang, kerana ia kelihatan sangat tidak biasa. Ini adalah semak lebat hingga lebar 0,5 m. Mahkota padat dan sangat subur.

Salah satu spesies yang paling biasa dalam pengeluaran tanaman rumah adalah pteris. Variasi yang tidak bersahaja ini akan menjadi hiasan yang terang dari bahagian dalam mana pun. Sebilangan jenisnya dijelaskan di bawah..

"Cretica" - semak kecil dengan diameter hingga 40 cm. Vaiya bentuknya memanjang pada tangkai nipis.

"Alexandrae" - varieti ini mempunyai warna yang tidak biasa - urat utama daun dicat dengan naungan krim.

"Ensiformis victoriae" - tumbuh dalam bentuk semak kecil berwarna hijau-perak. Struktur tanaman menyerupai struktur cemara.

Di sini anda dapat melihat foto varieti pakis ini:

Berikut adalah cadangan untuk merawat tanaman ini..

Cara menjaga pakis dalaman di rumah: peraturan asas

Pertimbangkan dengan lebih terperinci pakis yang paling biasa dan tidak bersahaja, yang mudah dijaga walaupun di rumah..

Jenis pakis yang sangat popular adalah pteris, yang dirawat di rumah memerlukan pematuhan dengan peraturan asas.

  • Lokasi: Penumbra atau bayangan. Tingkap utara atau timur yang hebat.
  • Suhu: Pteris ensiformis dan Pteris tremula tidak lebih rendah daripada 18 ° С, Pteris cretica hingga 10 ° С.
  • Kelembapan: Tinggi.
  • Substrat: Campuran bunga tanah dengan kompos daun.
  • Penyiraman: Mengekalkan kelembapan koma tanah. Gunakan air lembut pada suhu bilik.
  • Berpakaian teratas: Pada musim panas, setiap 2 minggu, separuh kepekatan baja mineral kompleks.
  • Pemindahan: Setiap tahun pada musim bunga.
  • Pangkas: Waiyi lama, tidak sedap dipandang dengan kerap. Selalunya, rimpang muda segera muncul.
  • Pembiakan: Spora atau pembahagian sistem akar.
  • Perosak, penyakit: Jarang, tetapi mungkin: serangga skala, kutu daun, hama labah-labah, nematoda, reput akar.

Penting! Semua jenis pteris sangat sensitif terhadap draf. Tumbuhan membentuk begitu banyak spora yang sering "pertumbuhan muda" muncul di dalam pasu tanaman tetangga. Tanam tanaman kecil ini di dalam pasu yang sangat kecil!

Cara merawat pakis Asplenium di rumah dijelaskan secara ringkas di bawah..

Kostenets - diedarkan ke seluruh dunia, terutamanya di kawasan tropika. Terdapat 20 hingga 800 spesies.

  • Lokasi: Tempat yang terang, tanpa cahaya matahari langsung.
  • Suhu: 16-24 ° C, tetapi pada musim sejuk sekurang-kurangnya 18 ° C
  • Kelembapan: Sederhana.
  • Substrat: Campuran bunga tanah dengan kompos daun.
  • Penyiraman: banyak, tetapi anda perlu mempertimbangkan bahawa semuanya bergantung pada kelembapan udara dan suhu di apartmen.
  • Berpakaian terbaik: 1 kali dalam 2 minggu dengan baja mineral dan organik pada musim bunga dan musim panas.
  • Pemindahan: Seperti yang diperlukan.
  • Pemangkasan: angkat daun kering dan tangkai daun yang diperlukan.
  • Pembiakan: Spora, pembahagian semak.
  • Perosak, penyakit: Hama labah-labah, serangga skala.

Merawat pakis Davallia di rumah cukup sederhana dan tidak akan memakan masa lama..

Davallia adalah spesies pakis eksotik. Genus tanaman tahunan, tumbuh dengan cepat.

  • Suhu: 18-21 ° С pada musim panas, sekurang-kurangnya 16 ° С pada musim sejuk.
  • Kelembapan: Rendah.
  • Penyiraman: Melembabkan secara sederhana pada musim sejuk dan banyak pada musim panas tahun ini.
  • Berpakaian atas: Baja cair 2 kali sebulan semasa tumbuh-tumbuhan aktif.
  • Pemindahan: Seperti yang diperlukan pada musim bunga.
  • Pembiakan: Dengan membahagikan belukar.
  • Perosak, penyakit: Skala; tanaman itu tumbuh dengan sangat teruk.

Penjagaan rumah untuk pakis dalaman Polypodium (millipede) terdiri daripada mengikuti beberapa petunjuk.

  • Lokasi: Suka kesejukan dan bayangan.
  • Suhu: pada musim panas hingga 23-25 ​​° С, dan pada musim sejuk sekurang-kurangnya 13 ° С.
  • Kelembapan: Tinggi.
  • Penyiraman: Tempoh musim luruh-musim sejuk adalah sederhana, tempoh musim bunga-musim panas perlu disiram dengan banyak.
  • Berpakaian atas: Pada musim gugur dan musim sejuk tanpa berpakaian atas, dan pada musim bunga dan musim panas seminggu sekali dengan baja mineral dan organik.
  • Pemindahan: Pada Musim Bunga.
  • Pembiakan: Dengan membahagikan belukar.
  • Perosak, penyakit: Aphids, whiteflies, scutes, nailstail, thrips, root root.

Cara merawat nephrolepis pakis dalaman dijelaskan secara ringkas di bawah.

  • Lokasi: tempat terang dengan cahaya yang menyebar, cahaya matahari langsung tidak dibenarkan.
  • Suhu: pada musim panas - 15-17 ° C, dan pada musim sejuk sekurang-kurangnya 14 ° C.
  • Kelembapan: Tinggi.
  • Penyiraman: Pada musim panas, penyiraman lebat disarankan, dan pada musim sejuk - sederhana.
  • Berpakaian teratas: pada musim panas 1 kali dalam 2 minggu dengan bantuan baja organik dan mineral yang kompleks.
  • Pemindahan: 1 kali setahun pada musim bunga.
  • Penyebaran: Pembahagian rimpang dan keratan.
  • Perosak dan penyakit: Skala, reput akar.

Cara menanam pakis dalaman (dengan video)

Sebelum menanam pakis bunga bilik, anda harus tahu bahawa tanaman ini cukup sensitif terhadap perubahan keadaan percambahan. Penyesuaian dengan substrat nutrien baru boleh bertahan sehingga 2 bulan. Adalah lebih baik untuk memperbaharui tanah dan menukar periuk dengan transshipment - kaedah pemindahan bunga dalaman, yang mengekalkan lapisan tanah lama di rimpang.

Sebagai peraturan, prosedur ini dilakukan pada musim bunga. Pakis adalah tanaman rumah yang lebih suka tanah longgar dengan kekotoran jarum, daun dan gambut. Keasidan tanah yang paling baik ialah pH 5-6.5. Untuk penyediaan sendiri campuran tanah, bahan berikut diperlukan:

Semua komponen dalam senarai mesti dicampur dalam nisbah 1: 1: 1: 1,5.

Untuk melakukan pemindahan, perlu mengambil periuk berdiameter 2-3 cm lebih besar daripada yang sebelumnya. Di bahagian bawah, letakkan lapisan saliran setebal 2-2,5 cm. Pindahkan tanaman dengan berhati-hati tanpa merosakkan akarnya. Selepas itu, cukup untuk mengisi ruang yang tinggal dengan tanah segar dan tuangkan air pada suhu bilik.

Tonton video mengenai pemindahan pakis dalaman yang betul, yang menunjukkan secara terperinci keseluruhan proses:

Cara menanam pakis tanaman dari spora di rumah

Keluarga pakis adalah subkelompok tumbuh-tumbuhan yang disebarkan oleh spora. Ini adalah sejenis "benih" yang tumbuh dan matang pada bunga vayah.

Berikut ini adalah arahan langkah demi langkah mengenai cara menanam bunga pakis di rumah dari spora.

Pakis terbesar

N. ZAMYATINA (Taman Botani Tumbuhan Ubat).

Seorang seniman yang bercita-cita tinggi, ketika dia diminta untuk menggambar pakis yang digunakan dalam bidang perubatan, menarik tanaman pertama yang dia temui di Taman Hutan Izmailovsky dan sangat terkejut ketika dia diberitahu bahawa ini bukan spesies yang sama. Ia sungguh mengejutkan baginya bahawa pakis berbeza.

Di dunia terdapat lebih dari 10.000 spesies pakis, di bekas USSR terdapat lebih dari 2.000 dan bahkan di wilayah Moscow 19, di antaranya terdapat dua yang boleh dimakan - pakis pakis dan burung unta.

Saya menemui pakis yang boleh dimakan ketika keluarga saudara saya menetap di Timur Jauh. Agak luar biasa, tetapi lazat. Kadang-kadang pakis masin muncul di kedai Hadiah Alam di Moscow. Selalunya mereka menjual payau, ia dituai untuk dieksport di hutan Wilayah Khabarovsk dan dimakan dengan rela di negara-negara Asia Timur, terutama di China dan Jepun..

Nama Latin untuk pakis yang dibelah adalah Pteridium aguillinum. Kata pertama pteridium bermaksud sayap, dan yang kedua berasal dari kata akuila - helang. Nama itu, nampaknya, diberikan untuk kesamaan bentuk daun pakis ini dengan sayap burung besar, tetapi ada pendapat lain: pada potongan tangkai daun, ikatan vaskular membentuk sosok yang menyerupai helang berkepala dua.

Untuk mengenali bracken dengan lebih baik, buka album pengeluaran semula Shishkin. Sketsa "Pakis di Hutan. Siverskaya", yang ditulis pada tahun 1883, disimpan di Galeri Tretyakov. Dan pada tahun 1886, Shishkin kembali menarik helang di tempat yang sama, tetapi dari sudut yang berbeza..

Bracken berbeza dari semua pakis lain bukan hanya dari ukurannya, kadang-kadang mencapai ketinggian 1.5 m, tetapi juga kerana ia tidak pernah membentuk semak. Daunnya terletak satu demi satu, jarak kira-kira satu meter, dan dihubungkan di bawah tanah oleh rimpang yang panjang dan bercabang.

Diagihkan kurungan hampir di seluruh dunia, kecuali Antartika dan padang pasir. Ia memasuki gunung hingga ketinggian 3000 m. Di hutan Rusia tengah, daunnya terletak hampir mendatar ke permukaan bumi dan menyerupai taplak meja terbuka di atas meja besar. Ketinggian tebal biasanya mencapai 50-60 cm. Di kawasan lain, sudut kecondongan daun ke cakrawala sedikit lebih besar, di Transcaucasus mereka terletak hampir secara menegak dan sering naik di atas ketinggian manusia.

Secara luaran, daun kepang mirip dengan daun pohon palma dan ia disebut vaya, yang dalam bahasa Yunani bermaksud cabang sawit. Batang daun juga mempunyai nama yang indah - rachis, yang dalam bahasa Yunani bermaksud rabung. Rachis masak adalah pusingan pertama, kemudian cekung di satu sisi, tongkat hijau gelap di atas dengan risalah tiga dengan tunas daun dilipat menjadi bola. Riket dimakan pada usia 5-10 hari, tingginya pada masa ini tidak lebih dari 20 cm. Waktu pengumpulan bergantung pada cuaca dan berlangsung hanya 2-3 hari. Daun mula berputar memberi amaran bahawa rachis terlalu masak dan mengeras..

Satu semak pakis boleh berjumlah ratusan daun dan tinggal di satu tempat selama berabad-abad, tetapi hasil panen yang tidak sesuai dapat merosakkannya dalam 3-4 tahun. Daun yang dipotong tidak tumbuh di tempat yang sama, dan tanaman terpaksa mengembangkan tunas pada segmen rimpang baru, menghabiskan banyak nutrien di atasnya. Oleh itu, potong tidak lebih daripada 1/3 rachis satu rintik setiap tahun.

Pakis lain yang boleh dimakan di hutan kita ialah burung unta, atau bulu burung unta. Dia jauh lebih dikenali daripada brack. Di zon sederhana di Hemisfera Utara, terdapat empat spesies burung unta, di Rusia - dua. Ini adalah tanaman yang sangat indah dan tinggi hingga 170 cm dengan daun membentuk bulatan biasa dan menyerupai corong. Diameter corong di bahagian atas boleh mencapai dua meter. Setiap cincin daun berikutnya muncul di dalam yang sebelumnya, mendorong yang ada ke luar dan ke bawah. Pada semak tua, batang terbentuk secara beransur-ansur, menyerupai mentol berduri setinggi 10-12 cm. Batang ini membezakan patah dari spesies pakis lain..

Terdapat perbezaan lain dalam pakis ini. Seperti yang anda ketahui, pakis membiak dengan spora yang terbentuk di organ khas - sporangia. Di kebanyakan pakis hutan kita, sporangia terletak di bahagian bawah daun dan dikumpulkan dalam plak hitam atau coklat yang disebut sorus. Tetapi di burung unta, mereka hanya menggunakan daun yang mengandungi spora khas yang muncul pada akhir musim panas di tengah corong. Apabila spora matang, daun ini berubah menjadi coklat, menjadi hampir hitam dan berubah menjadi sosis nipis dengan alur urat membujur. Pada masa ini, para pencinta sejambak kering memotong "bulu" yang dapat berdiri di dalam pasu selama beberapa tahun. Setelah musim sejuk, potongan daun retak dan terungkap, melepaskan serbuk spora coklat yang dibawa oleh angin. Pada ketika ini, daunnya seperti bulu burung unta yang berbulu. Mereka tinggal di semak selama beberapa tahun, tetapi tidak sesuai untuk sejambak itu, serbuk hitam terus mengalir keluar dari mereka.

Terdapat satu lagi ciri pakis ini. Burung unta rachis muncul pada musim panas hampir sekaligus. Mereka berwarna hijau pucat, dilipat menjadi "siput" yang padat dan disusun dalam cincin di atas batang. Malah tanaman terbesar tidak mempunyai lebih daripada sepuluh. Pada awal pertumbuhan, "siput" ditutup dengan sisik emas kering, yang harus dihilangkan ketika dituai.

Rachis muda sepanjang 20 cm sesuai untuk makanan. Setelah menuai, batang burung unta memberikan vaya baru, tetapi tanamannya sangat lemah, jadi semua "siput" dapat dipotong dengan segera hanya dari semak tua. Dari semak muda, disarankan untuk mengumpulkan tidak lebih dari separuh rachis, akibatnya, semak dipulihkan sepenuhnya dan bahkan tidak kehilangan bentuknya.

Semasa menuai, rachis harus pecah dengan sedikit. Sekiranya tidak pecah, tetapi pecah, ini bermaksud bahawa ia terlalu masak dan tidak sesuai untuk makanan. Dari masa pengumpulan hingga pemprosesan pakis, tidak boleh lebih dari 4 jam, jika tidak, rachis akan cepat kasar dan tidak dapat dimakan.

Rachis segar tidak sesuai untuk makanan, ia mengandungi kepahitan, sebelum digunakan ia direbus atau masin. Burung unta dan payau berbeza dari segi rasa. Orlyak lebih menyerupai cendawan, dan burung unta itu seperti bunga kembang kol, sedikit manis dan sangat memuaskan.

Rachis yang mekar biasanya dipotong, dicelupkan ke dalam air mendidih dan direbus dengan teliti: seperti kubis, mereka mudah dicerna dan ditaburkan. Orang Jepun percaya bahawa burung unta harus dimasak hanya dalam piring tembaga, maka ia akan mengekalkan warna hijau terang, dan kehadiran tembaga sama sekali tidak mempengaruhi rasa. Semasa memasak, anda boleh menambah garam: 1 sudu hingga 2-3 liter air. Setelah mendidih lagi, rachis dicampurkan dan menunggu mendidih lagi. Rachis yang dimasak dengan betul membentuk cincin yang padat ketika bengkok, pecah lembap, dan kendur yang terlalu matang. Rachis siap dibawa keluar, dibiarkan mengalirkan air dan disejat dalam kuali. Selepas itu mereka digoreng dalam minyak atau direbus seperti cendawan.

Untuk pengeringan untuk masa depan, rachis juga direbus. Semasa pengeringan, sekurang-kurangnya sekali sehari mereka menguli di tangan. Semakin banyak kedutan, semakin baik, dan sebelum makan, anda harus merendamnya selama 2-3 hari.

Tong, tin bukan logam dan kuali enamel sesuai untuk pengasinan pakis. Garam diambil dalam jumlah 20% berat rachis. Lapisan garam nipis dicurahkan ke bahagian bawah bekas, kemudian rachis diletakkan dan garam dituangkan lagi, dan seterusnya. Lapisan garam bahagian atas mestilah sedikit lebih tebal daripada yang lain. Di atas mereka meletakkan penindasan sama dengan berat pakis. Dua minggu setelah menghilangkan penindasan, air garam segera dikeringkan, pakis dipindahkan sehingga rachis atas lebih rendah, dan dituangkan dengan air garam baru, kepekatannya harus sekurang-kurangnya 22%. Sebelum makan, pakis masin direndam selama dua hari, menukar air.

Burung unta itu asin seperti helang, tetapi muatannya kurang. Anda boleh mensterilkannya di bank, seperti tomato, menggunakan air garam 6% semasa menuangkan dengan 0.5 g asid askorbik yang ditambahkan ke dalam 1 liter air garam.

Di Taman

Cara menanam pakis

Selembar dengan sebilangan besar sporangia diletakkan di dalam beg kertas dan digantung di tempat yang berlorek. Perselisihan seperti debu terkecil ditaburkan pada musim sejuk di dalam piring air mendidih yang bersih dan panas dengan pemanasan di dalam ketuhar dan tanah hutan yang diayak kaya dengan humus. Mereka tersebar dengan ringan di permukaan, dihancurkan dari atas dengan papan kecil, disiram dengan hati-hati dari penyembur dengan semburan tipis, ditutup dengan filem dan diletakkan di ambang tingkap. Kira-kira sebulan kemudian, pertumbuhan kecil muncul. Pada mulanya, mereka tidak mempunyai akar; mereka memberi nutrisi kepada diri mereka hanya melalui fotosintesis. Beberapa saat kemudian, di bahagian bawah pucuk, sel-sel lelaki serupa dengan botol kecil, yang disebut anteridia, dan sel-sel wanita goblet, archegonia, terbentuk. Sekali dalam setetes air, anteridia berenang ke archegonia dan menyuburkannya. Selepas persenyawaan, embrio berkembang di setiap archegonia, yang segera tumbuh. Sebaik sahaja daun sirosis pertama muncul di tanaman muda, mereka ditransplantasikan ke taman asuhan atau rumah hijau, dan ketika mereka cukup kuat - ke tempat yang tetap di kebun dan disiram dengan banyak. Pakis memerlukan banyak air untuk pertumbuhan yang baik..

Terdapat cara lain yang lebih sederhana untuk menyebarkan pakis: pada musim bunga - dengan membahagi semak, dan pada musim luruh - dengan berkembang. Untuk melakukan ini, pada bulan Ogos atau September, pilih daun terpanjang, bengkokkan ke tanah dan isi dengan lapisan tanah yang tipis dari atas, membiarkan urat tengah terbuka. Tahun depan pada musim bunga, tumbuh-tumbuhan muda muncul daripadanya, yang dapat dipisahkan dan dipindahkan ke tempat yang dipilih sebelumnya.

Fakta menarik dan luar biasa mengenai pakis

Pakis atau pakis mempunyai ciri khas sehingga kebanyakan orang tidak tahu seberapa besar kumpulan tumbuhan spora. Lebih-lebih lagi, mereka tidak mengetahui banyak fakta yang tidak biasa dan menarik tentangnya..

Umur pakis

Pakis muncul di Bumi kira-kira 400 juta tahun yang lalu. Pada zaman Carboniferous, mereka, bersama dengan ekor kuda raksasa, membentuk hutan di mana iklim lembap tropika mendominasi. Pada masa itu, benua di Bumi terletak berbeza. Hutan pakis dan ekor kuda tumbuh di wilayah berdekatan dengan khatulistiwa. Kemudian di tempat ini deposit gambut dan arang batu terbentuk.

Struktur pakis

Vayi dan rimpang diasingkan dari tanaman. Waiyi juga dipanggil pra-lari atau tangan rata. Mereka memiliki bentuk yang berbeda, yang mirip dengan sayap, bulu dan ekor burung, tanduk rusa, hiasan gaun. Bahkan ada pertandingan kecantikan di antara pakis, tempat pertama dianugerahkan kepada Shchitovnik.

Habitat

Pakis dijumpai di mana-mana walaupun di pulau-pulau Artik. Terutama banyak spesies mereka tumbuh di hutan lembap. Tetapi ada kejadian yang terasa menyenangkan di padang pasir, di celah-celah batu dan tinggi di pergunungan, di dinding rumah-rumah bandar.

Sebilangan besar pakis tropis tumbuh di batang pokok dan dahan..

Spesies Pakis Akuatik

Terdapat spesies pakis yang hidup di paya, sungai dan tasik. Bahkan ada yang tinggal di bawah air - Marsilia berdaun empat, ia sering digunakan untuk merancang kolam kecil di kawasan, kerana hiasan. Tumbuhan keluarga Salvinia dengan cepat membiak dan memenuhi permukaan sungai tropika, mereka menghalang pergerakan kapal, mengganggu operasi stesen janakuasa hidroelektrik, dan menyumbat jaring nelayan. Di sawah, spesies Azolla Caroline dibiakkan, yang mampu mengumpulkan nitrogen dan menghalang pertumbuhan rumpai..

Spesies pokok

Berbentuk pakis tidak hanya berumput, tetapi juga berbentuk treel. Mereka tumbuh di kawasan tropika, di mana orang menggunakan batangnya untuk perumahan. Di Hawaii, terdapat pakis seperti pohon hitam yang tumbuh hingga 20 meter. Dan ketebalan batangnya mencapai 50 cm.

Pakis pokok hitam

Legenda pakis yang mekar

Terdapat kepercayaan bahawa seseorang yang menjumpai bunga pakis pada malam yang tidak dapat dilihat di Ivan Kupala akan menjadi tidak kelihatan, dia akan diberi kuasa atas kekuatan gelap dan harta tanah bawah tanah akan terbuka. Tidak mudah mendapatkannya. Menurut legenda, tidak hanya perlu masuk ke hutan belukar pada malam yang gelap, tetapi juga tidak takut pada roh-roh jahat yang telah berkumpul di padang rumput, kerana ia akan segera merobek seorang lelaki jika dia merasa dia takut. Dalam mitologi Latvia, bunga tumbuhan dicari oleh pasangan cinta. Dipercayai bahawa dia akan membahagiakan mereka.

Sebenarnya, pakis tidak berbunga, tetapi berkembang biak dengan spora yang masak di sporangia atau sorus yang terletak di bahagian bawah daun. Spora dibawa dengan bantuan angin dalam jarak jauh dan, masuk ke tanah lembap, ia bercambah.

Penggunaan perubatan

Jantan pakis atau Tiroid telah lama digunakan untuk tujuan perubatan. Penyebutan tumbuhan ini terdapat dalam tulisan Pliny dan Dioscorides.

Di USSR, filixan diperoleh dari rimpang, yang digunakan sebagai anthelmintik. Tetapi ternyata, racun yang terdapat di bahagian bawah tanah tanaman berbahaya bukan hanya untuk cacing parasit, tetapi juga untuk sistem kardiovaskular dan saraf manusia. Dalam eksperimen pada haiwan berdarah panas, didapati bahawa dalam dos toksik, bahan aktif pakis menyebabkan kejang, dan kemudian kelumpuhan sistem saraf pusat dan jantung.

Itulah sebabnya anda tidak boleh memanen rimpang tiroid lelaki secara bebas dan menggunakannya di dalamnya. Oleh kerana rawatan diri boleh menyebabkan keracunan akut, yang dicirikan oleh kemunculan gejala berikut:

Di samping itu, perlu diingat bahawa rizom lelaki Tiroid dikontraindikasikan dalam tempoh melahirkan anak dan dengan adanya patologi berikut:

  • Ulser saluran pencernaan.
  • Anemia.
  • Keletihan.
  • Gangguan fungsi jantung, hati, dan buah pinggang.

Perselisihan lelaki tiroid dalam perubatan tradisional di China digunakan untuk penyakit sistem genitouriner dan penampilan darah dalam air kencing.

Makan

Saintis Jepun telah membuktikan bahawa pakis menghilangkan radiasi. Oleh itu, penduduk Timur sering memakannya. Orlyak dan Burung unta biasa, kayu manis Osmund dan beberapa spesies lain dianggap boleh dimakan. Pakis rachis adalah pucuk muda yang belum berkembang, mereka dimakan seperti sayur, seperti asparagus atau zaitun, atau direndam selama beberapa jam di dalam air masin dan kemudian digoreng. Salad, isi untuk pai, perasa disediakan dari kilang, ia disediakan untuk kegunaan masa depan: acar dan asin.

Fakta menarik mengenai pakis

  1. Perkataan "pakis" berasal dari Old Slavic - "melambung".
  2. Waii terbesar adalah antara wakil keluarga Schiseev. Dalam beberapa keadaan, panjangnya mencapai 30 meter.
  3. Di sarang Kostenets, bahagian udara tumbuhan membentuk sesuatu seperti mangkuk, dengan radius hingga 1 meter. Daun dan dahan tumbuhan, bulu burung, cacing dan organisma lain jatuh ke dalamnya. Di sini mereka mereput dan membentuk zat mineral dan di dalamnya tumbuhan melepaskan rimpang.
  4. Australia mempunyai pulau Tasmania, yang kebanyakannya ditutup dengan hutan malar hijau. Seperti pakis berlaku di dalamnya, oleh karena itu sifat di atasnya menyerupai prasejarah, dan pulau itu sendiri disebut "pulau pakis".
  5. Secara keseluruhan terdapat lebih dari 10 ribu jenis pakis yang berbeza.
  6. Tumbuhan waiyi padat melindunginya daripada kering.
  7. Di padang pasir Colorado, terdapat marshmallow melekit yang melepaskan bahan melekit khas yang menghalang tanaman kering..
  8. Pakis tidak mempunyai biji.
  9. Pakis betina atau wanita Kochedzhizh dianggap sebagai "akar penyihir" dan dengan pertolongannya seseorang dapat menjatuhkan kutukan pada seseorang dan menyebabkan kerosakan.

Oleh kerana pemanasan global, keberadaan tanaman ini mungkin dalam bahaya, kerana air diperlukan untuk pembiakan dan pertumbuhannya. Pada gilirannya, kehidupan beberapa haiwan dan mikroorganisma bergantung pada pakis, jadi mereka mesti dipelihara.

Pakis

Pakis (Polypodiophyta) adalah jabatan terbesar tumbuhan vaskular tanpa biji, dengan kira-kira 11,000 spesies hidup. Kajian terbaru membuktikan bahawa mereka mungkin merupakan saudara terdekat tanaman benih. Hari ini adalah kumpulan yang berkembang pesat, 75% spesiesnya hidup di kawasan tropika. Hutan hujan, termasuk pakis seperti pokok, terdapat di kawasan tropika dan subtropik di Australia, Amerika, dan Asia..

Selain ekor kuda dan mahkota, pakis adalah kumpulan tanaman tertua. Mereka muncul di akhir Paleozoik - permulaan Mesozoikum. Spesies pokok pakis yang merupakan sebahagian daripada hutan Carboniferous memainkan peranan terbesar dalam komposisi penutup vegetasi Bumi.

Hutan berkarbon. Sumber: https://lib.nspu.ru/umk/

Bentuk pakis hidup

Hari ini, pakis tumbuh di semua benua kecuali Antartika dan dalam pelbagai keadaan persekitaran. Tetapi kepelbagaian spesies dan bentuk hidupnya yang paling besar ditunjukkan di hutan tropika dan subtropika lembap. Di lintang sederhana, semua pakis, kecuali salvinia terapung, adalah tumbuhan herba dengan rizom bawah tanah pendek atau panjang.

Daun pakis rimpang panjang (Linnaeus, bracken, dll.) Memiliki daun pada jarak yang sangat jauh antara satu sama lain kerana kehadiran simpul panjang beberapa sentimeter. Di kebanyakan pakis, daun membentuk roset pada rimpang pendek. Roset mereka sering mati pada musim gugur, dan pangkalnya tetap pada batang nipis (hingga 1 cm).

Di hutan subtropika dan tropis, bentuk pakis hidup lebih pelbagai. Bentuk menjalar daratan tumbuh di tempat teduh, spesies dengan pucuk pendek tegak jarang terjadi.

Pakis terestrial terkecil dari genus Trichomanes mempunyai panjang 3-4 mm hingga 2-4 cm, dan spesies terbesar genus Angiopteris dari keluarga Marattiaceae, yang sering membentuk tebal, mempunyai batang tuberous berdiameter hingga 1 m. daun tumbuh sepanjang 5-6 m dengan tangkai daun panjang yang kuat dan bilah daun yang dibedah dengan kuat.

Angiopteris evecta.
Dihantar oleh: Tidak berbaju, CC BY-SA 4.0

Banyak epifit permukaan, terutamanya dari keluarga Hymenophyllaceae, berada dalam keadaan kelembapan berlebihan; daun transparan bawah mereka dengan ketebalan 1-3 lapisan sel kekurangan stomata dan menyerap kelembapan atmosfera ke seluruh permukaan badan. Epiphytes yang tinggal di mahkota dan di batang pokok berada dalam keadaan kekurangan kelembapan, dan oleh itu mempunyai daun yang lebat, berkulit atau sangat puber.

Salah satu pakis epiphytic yang luar biasa, yang memberikan penampilan yang aneh pada hutan Dunia Lama, sarang asplenium, atau sarang burung, dari jauh memberikan kesan sarang burung yang besar. Pucuknya yang pendek dan tebal dipasang dengan kuat pada batang dan dahan pokok dengan bantuan banyak akar yang terjalin dan sangat puber. Di bahagian atas pucuk, terbentuk roset yang cantik dari daun berkulit, kadang-kadang mencapai panjang 2 m. Seluruh daun dan akar dapat mengumpulkan humus dan menyerap kelembapan dari atmosfer, menyediakan nutrien dan bekalan air.

Di semua hutan tropika, spesies genus Platicerium, atau tanduk rusa, tersebar luas. Batang pendek mereka juga dilekatkan pada kulit pokok dengan banyak akar. Daun vegetatif mempunyai rupa plat bulat rata yang ditekan kuat ke batang dengan pangkalnya, dan bahagian atasnya tertinggal di belakang batang, membentuk ceruk dalam bentuk poket. Kulit pokok yang tertinggal dan daun yang jatuh dari tumbuhan itu sendiri terkumpul di ceruk, iaitu mereka sendiri membentuk tanah.

Pada platycerium besar di ceruk sedemikian, dengan kedalaman lebih dari 1 m, sehingga 100 kg tanah dapat terkumpul; di bawah berat badan mereka, pokok pembawa kadangkala berubah dengan akar. Tidak lama kemudian, daun vegetatif atau spora muncul, bercabang atau bercabang, yang mana pakis disebut tanduk.

Bersama dengan bentuk yang sangat khusus yang dijelaskan di atas, terdapat banyak epifit dan epifit kecil yang tergolong dalam genera Trichomanes dan Schizaea. Daun beberapa spesies ditutup dengan rambut hygroscopic yang menyerap kelembapan dari atmosfera dan mengurangkan penyejatan. Pada yang lain, mereka tidak mengandung rambut, tetapi pada masa kering mereka dapat menjalani animasi yang digantung.

Pakis dalam bentuk pokok anggur jarang berlaku. Sebahagian dari mereka hanya bergantung pada batang pokok, yang lain dilengkapi dengan akar bawahan, paku pada daun atau tangkai daun tipis.

Yang paling menarik adalah genus ligodium, yang mempunyai bentuk hidup yang unik dari daun liana. Sepanjang pucuknya yang menjalar, akar membentang dari sisi bawah, dan di bahagian atas dalam dua baris terdapat daun yang sangat banyak yang dibelah banyak; petioles mereka mampu pertumbuhan jangka panjang, kadang-kadang mencapai panjang 30 m. Meringkuk di batang pokok, mereka membawa pecahan daun lebih dekat ke cahaya.

Pakis berbentuk treel yang merupakan sebahagian daripada 8 genera sangat pelik. Sebilangan besar dari mereka, misalnya, cyatea (Cyathea) dan dixonia (Dicksonia) terbatas di kawasan pergunungan zon tropika dan subtropis, di mana mereka membentuk kebun yang elegan. Sebilangan besar pakis seperti pokok mencapai 5-6 hingga 10 m, spesimen langka mempunyai ukuran maksimum 20-25 m dan diameter 50 cm. Batangnya, biasanya, tidak bercabang dan membentuk mahkota daun sirus yang terbuka sepanjang 2-3 m di bahagian atas ( di cyatea hingga 5-6 m).

Akar terbentuk di bawah setiap daun, sebahagiannya sampai ke permukaan bumi, sementara yang lain tetap lapang. Akar batang juga ditembusi oleh bundle sclerenchymal, yang memberi mereka kekuatan yang lebih besar. Petioles diarahkan ke atas dan akar diarahkan ke bawah, saling menjalin, membentuk silinder yang kuat di sekitar batang seperti jaring seperti cangkang yang melakukan fungsi pendukung. Tetapi pokok pakis pokok adalah herba gergasi.

Microdonta Cyathea.
Dihantar oleh Alejandro Bayer Tamayo, CC BY-SA 2.0

Oleh kerana pakis tidak mempunyai kambium, mereka tidak memiliki kayu sekunder, kekuatan mekanikal dicapai kerana lapisan sclerenchymic di sekitar bundel pengalir; hanya kadang-kadang korteks luar terdiri daripada tisu mekanikal. Oleh itu, silinder akar daun luar melakukan fungsi sokongan utama. Seiring bertambahnya tanaman, pangkal batangnya mati dan runtuh, tetapi batangnya tidak jatuh, kerana dipegang pada batang dengan menggantung akar.

Adalah mustahil untuk menarik garis yang jelas antara ramuan dan bentuk pokok. Dalam satu spesies, ukuran pakis dapat bervariasi dari beberapa desimeter hingga beberapa meter, yang banyak ditentukan oleh keadaan tanah dan suhu..

Pakis air merangkumi hanya beberapa rumput yang hidup di perairan atau di paya.

Azolla filiculoides - pakis, Salvinia natans (pakis), Ricciocarpos natans (bryophyte).
Dihantar oleh Christian Fischer, CC BY-SA 3.0

Walaupun senarai pendek bentuk kehidupan menunjukkan kepelbagaian morfologi pakis, ini berlaku pada daun, batang dan pucuk secara umum.

Struktur pakis

Sporofit pakis secara strukturnya lebih kompleks daripada lumut. Ia mempunyai tisu vaskular dan badan yang dibezakan dengan baik menjadi batang, akar dan daun. Seperti ekor kuda, mereka mengandungi pucuk diubahsuai bawah tanah mendatar - rimpang. Dalam iklim sederhana, pakis berumput pada awal musim tumbuh dari daun pada rimpang membentuk daun dilipat oleh siput. Dengan berpusing rapat, mereka dengan mudah mengatasi rintangan dan pergi ke permukaan tanah, di mana mereka sudah dapat dibuka dengan tenang tanpa kerosakan..

Ciri utama pakis:

  • kekurangan kambium;
  • makrofilia (daun besar);
  • kekurangan strobiles.

Rimpang pakis

Ciri morfologi pakis sering menghadapi kesulitan terminologi, kerana istilah dan konsep yang dikembangkan untuk berbunga tidak selalu dapat diterima oleh pakis. Ini terutama merujuk kepada konsep rimpang pakis, yang dalam proses pembangunan dapat mengubah sifatnya.

Dalam spesies pakis rimpang yang dikaji, zigot membentuk empat sel semasa pembelahan; haustorium timbul dari satu, akar dari yang kedua, daun dari yang ketiga, batang dari yang keempat, iaitu batang, akar dan daun adalah organ homolog yang setara. Selalunya, akar dan daun germinal berada di depan batang dalam perkembangannya, oleh itu, daun dengan akar di dasar terbentuk. Di dasar tangkai daun pertama, tuberkel meristematik diletakkan, membentuk daun baru dengan akar di pangkal.

Daun seterusnya timbul dari tubercle yang terletak di dasar tangkai daun sebelumnya. Asas semua daun dan akar yang baru muncul bersama-sama membentuk rimpang yang unik untuk semua tumbuh-tumbuhan yang lebih tinggi. Kadang-kadang disebut filogenous, iaitu berkembang dari daun. Walau bagaimanapun, semasa ontogenesis, rizom filogen digantikan dengan yang biasa; sementara tuberkel meristematik (titik pertumbuhan) mula membentuk batang dengan primordia daun.

Pada pakis rimpang panjang di puncak, di dekat sel awal apikal (tubikal), tuberkel dipisahkan dari sel meristematik. Dari situ, rimpang lateral atau daun dapat berkembang, yang juga menunjukkan homologi organ-organ ini. Bahagian atas rimpang pakis rimpang panjang boleh ditutup dengan banyak sisik atau tetap telanjang.

Dalam bentuk rimpang pendek di bahagian paling atas, daun khas diletakkan dengan bilah daun yang tidak berkembang dan pangkalan yang dikembangkan dengan baik, liddopodia, mereka memberikan perlindungan tambahan untuk ginjal musim sejuk. Penanaman tanaman dapat dilakukan bukan hanya karena tunas batang, tetapi juga oleh tunas yang terjadi pada daun daun atau pada daun daun. Selalunya, tunas berdaun seperti itu segera membentuk roset muda, yang jatuh dan melakukan pembiakan vegetatif; tumbuhan seperti itu dipanggil viviparous.

Di beberapa pakis, seperti nefrolepis tuberous, rimpang berbentuk stolon nipis tanpa daun dan ditutup dengan sisik berkulit berkembang dari batang tunas. Datang ke permukaan bumi, mereka membentuk saluran baru. Selain itu, cabang lateral tuberoid muncul di stolon, melakukan penyebaran vegetatif.

Dari akar sebenarnya, akar pakis bawahan, serta di antara badut dan ekor kuda, berbeza kerana ia tidak dapat diletakkan di bahagian tunas yang sudah terbentuk. Akar pakis hidup 3-4 tahun.

Tangkai pakis

Batang (dalam bentuk rimpang berumput) pada masa muda paling sering mempunyai protostela pusat, yang pada bahagian yang lebih tua menjadi struktur jenis siphon dan polystyles dari bentuk yang paling pelbagai, paling sering dengan xilem tengah dan floem periferal. Kadang-kadang saluran darah terbentuk (seperti di Pteridium aquilinum).

Bungkus konduktif dikelilingi oleh exoderm. Tidak ada penebalan sekunder, dan kekuatan batang dicapai secara berbeza daripada dengan Lycopodiopsida dan Equisetopsida: banyak kumpulan jejak daun melewati paling kerap pada jarak yang jauh di korteks dan bersama dengan plat sclerenchymal menguatkan batang. Di beberapa pakis seperti pohon, kekuatan batang juga meningkat kerana lapisan akar aksesori yang keras. Kadang-kadang penutup seperti itu boleh menjadi sangat tebal (hingga beberapa desimeter).

Organ pakis seperti daun

Organ pakis daun spesifik adalah vayi. Mereka dicirikan oleh pertumbuhan puncak yang berpanjangan, yang ditunjukkan dalam pembentukan koklea (kecuali janda) dan jaringan padat urat bercabang. Perkembangan daun di bawah tanah sering berlangsung beberapa tahun, dan di atas tanah - ia selesai dalam 1-1,5 minggu. Di beberapa pakis, misalnya, di adiantum, comptorus, daun menunjukkan sifat batang - rachisnya ditarik ke sebatan berbentuk batang dan, setelah mencapai permukaan bumi, berakar untuk membentuk roset baru. Di ligodium, daun rachis juga menyerupai batang dengan kelakuannya.

Mengikut struktur histologi (adanya parenchyma palisade dan spongy), daun ini banyak mengingatkan pada daun tanaman darat yang lebih tinggi, tetapi sel epidermis pada pakis selalunya mengandungi kloroplas.

Pangkal daun, tangkai daun, dan bilah daun dari banyak spesies ditutup dengan sisik, yang kadang-kadang dianggap sebagai mikrofila (daun kecil) - daun yang berasal dari alam. Kepelbagaian bentuk, ukuran, warna adalah atribut sistematik yang penting.

Yang paling biasa untuk pakis adalah veyi yang dibedah dua kali, tiga kali ganda dan lebih tepat. Bahagian tengah bilah daun, mewakili kelanjutan petiole, disebut rachis, dan lobus lateral dari urutan pertama dan berikutnya masing-masing disebut bulu dan bulu..

Bersama dengan daun yang dibedah dalam keluarga yang berbeza terdapat daun utuh. Ini adalah ciri bahawa di hutan tropis lembap pakis kecil, biasanya, memiliki daun padat, dan semua yang besar mempunyai bilah daun. Ini, nampaknya, disebabkan oleh sifat hujan tropis di mana aliran air yang kuat secara bebas melewati bilah daun yang dibedah, tanpa melanggar integritasnya. Vena daun tidak kurang berbeza dari terbuka paling primitif, hingga jaring yang lebih sempurna.

Di kebanyakan spesies pakis, daun menggabungkan dua fungsi - fotosintesis dan sporulasi, namun, banyak spesies menunjukkan dimorfisme daun - beberapa berfungsi sebagai fotosintesis, sementara yang lain hanya sporulasi, misalnya, burung unta, trichomate.

Dalam beberapa spesies (uzhnovikovye, osmunda) terdapat dimorfisme bahagian daun. Bahan paleontologi menunjukkan bahawa ketiga-tiga jenis daun sudah ada di Paleozoikum Awal dan terbentuk secara bebas antara satu sama lain..

Wii Fern Soruses

Analisis organ vegetatif pakis menunjukkan kemampuan mengubah satu organ menjadi organ lain, yang menunjukkan bahawa pembezaan menjadi organ di dalamnya tidak selalu diperbaiki secara genetik.

Penyebaran pakis

Pakis membiak secara vegetatif, aseksual dan seksual. Penyebaran vegetatif berlaku di kalangan pakis secara meluas. Selalunya ia dilakukan dengan bantuan tunas brood yang terjadi pada daun, batang dan akar. Penyebaran vegetatif juga merupakan transformasi batang dan bahkan daun menjadi stolon yang menjalar. Pembiakan aseksual berlaku kerana spora, kebanyakan spesies adalah tanaman yang lengkap, jumlah tanaman yang heterogen di antara pakis adalah kecil.

Pakis Vayi dengan sorus di tepi

Sebagai peraturan, pada musim bunga, kumpulan sporangia - sorus (singular - sorus) muncul di bahagian bawah vaya generatif atau campuran. Pada spesies yang paling primitif, sporangia tunggal terletak di tepi daun, atau di bahagian atas lobus, dengan setiap sporangia dibekalkan dengan urat bebas. Ini menyerupai susunan apikal sporangia di hujung telom riniofit vaskular. Semasa perkembangannya, luka sering dilindungi oleh cangkang yang telus, kemudian secara luarannya menyerupai luka yang disebabkan oleh bakteria atau serangga. Sorus Maraton, menyatu antara satu sama lain, membentuk Sinangi.

Lokasi sporangia atau sorus di bahagian bawah daun bermanfaat secara biologi:

  • pertama, perlindungan sporangia yang boleh dipercayai semasa pematangannya diberikan dan pada masa yang sama intensiti fotosintesis tidak berkurang;
  • kedua, penyebaran spora yang seragam dipastikan;
  • ketiga, ia menghasilkan kemungkinan pengeluaran sporangia yang besar di seluruh permukaan lembaran, dan bukan hanya di sepanjang tepi.

Kitaran pengembangan pakis

Kitaran hidup pakis berbeza dengan lumut dalam dominasi dan kebebasan yang lebih besar dari fasa sporofit aseksual. Sporofitnya berdiameter kurang dari satu sentimeter (seperti pada pakis akuatik, seperti azolla) atau tinggi lebih dari 24 m, dengan daun hingga 5 m atau lebih pada pakis seperti pohon. Gametofit sangat kecil, jarang mencapai diameter 6 mm. Kedua-dua gametofit dan sporofit pakis mengandungi kloroplas dan mampu melakukan fotosintesis.

Kitaran hidup pakis

Sel spora ibu diploid di sporangia mengalami meiosis, menghasilkan spora haploid. Spora matang dilontarkan dari sporangia. Pertikaian boleh berada dalam keadaan rehat dari beberapa hingga puluhan tahun. Mereka yang berada dalam keadaan yang sesuai dapat tumbuh dan menimbulkan gametofit fotosintetik - anak benih - tahap seksual kitaran hidup. Untuk percambahan spora, kelembapan, suhu positif, keasidan tanah tertentu, intensiti cahaya dan kualiti khusus untuk setiap spesies diperlukan.

Pertumbuhan pakis dalam ketebalan sel tunggal, kecuali bahagian tengah, dan dalam bentuk jantung, mempunyai rhizoid yang membetulkannya di dalam tanah. Di kebanyakan orang yang sama, mereka menjalani gaya hidup terestrial, memberikan nutrisi autotrofik. Jangka hayat mereka, sebagai peraturan, dikira dalam beberapa bulan dan hanya pada spesies primitif tertentu, gametofit hidup selama beberapa tahun (kadang-kadang hingga 10-15).

Rhizoid bukan akar yang sebenar, mereka tidak mempunyai tisu konduktif, tetapi sangat membantu mengangkut air dan nutrien dari tanah..

Archegonia seperti labu (organ genital wanita) dan anteridia sfera (lelaki) dihasilkan sama ada pada satu atau pada pertumbuhan yang berbeza. Archegonia terbentuk paling kerap daripada anteridia, yang menyokong persenyawaan silang. Dengan pemakanan yang sangat buruk, pembentukan archegonia ditekan sepenuhnya.

Sel haploid seksual di semua sel spora terbentuk akibat mitosis dari sel haploid. Archegonies multiselular membentuk satu telur setiap satu dan memberikan perlindungan kepada embrio. Spermatozoa yang terbentuk di anteridia dilengkapi dengan flagella, dengan bantuannya mereka berenang ke archegonium di hadapan air semasa hujan, embun atau di pakis air tepat di sungai. Mereka bergerak, memfokuskan pada bahan kimia yang dihasilkan oleh para arkeoni.

Setelah menyuburkan telur dengan sperma, zigot diploid terbentuk, yang berkembang menjadi sporofit baru. Embrio pakis yang berkembang mempunyai perlindungan yang lebih dipercayai daripada char char. Tetapi dia juga tidak dapat memasuki fasa istirahat untuk bertahan musim sejuk yang keras sebagai embrio mani.

Anda akan berminat

Dalam botani, daun adalah organ vegetatif, bahagian pelarian tumbuhan vaskular. Biasanya, mereka sedang membangun...

Botani adalah cabang biologi menyeluruh yang mengkaji tumbuh-tumbuhan. Sebagai sains, ia muncul berdasarkan praktik...

Horsetail (Equisetum) - satu-satunya genus tumbuhan spora vaskular moden, yang lebih kerap diperuntukkan di jabatan Bebas Kuda...

Plown, atau Lycopodium (Lycopodium, dari Lycos - serigala, Podos - kaki) - ini adalah genus kelas...