Mengapa hama labah-labah menetap pada tanaman dalaman, dan bagaimana menanganinya

Sekiranya anda mempunyai tanaman dalaman, cepat atau lambat anda akan menghadapi musibah seperti hama labah-labah.

Ini adalah serangga yang agak kecil; ukurannya kira-kira 0,5 mm, walaupun betina dapat mencapai ukuran hingga 1 mm. Mereka bergerak di antara daun dan batang bunga atau tanaman yang terkena di sepanjang jaring nipis, yang mereka sendiri letakkan. Fakta ini memainkan peranan penting dalam pembahagian kutu ini dalam kumpulan yang berasingan..

Tungau labah-labah menetap di tanaman dalaman, hampir selalu, oleh beberapa ratus individu. Agak sukar untuk menyedari bahawa tanaman itu terjejas.

Oleh kerana habitat kegemaran tungau labah-labah di bahagian bawah daun dan ukurannya yang kecil, hanya sedikit yang mula melawannya tepat pada waktunya. Sementara itu, satu generasi kutu digantikan oleh kutu yang lain, dan jumlah mereka hanya bertambah.

Tungau labah-labah boleh mempunyai warna yang paling beragam: dari kuning ke hijau, dan beberapa betina yang jatuh diapaus mempunyai warna merah atau merah. Diapause adalah keadaan di mana semua proses dalam tubuh kutu ini berlaku beratus-ratus kali lebih perlahan, dan pada masa itu mereka mungkin tidak makan.

Tungau labah-labah betina boleh jatuh ke keadaan ini dalam pelbagai keadaan, misalnya, pada suhu yang tidak selesa atau pengurangan waktu siang, dan lain-lain, semasa mereka bersembunyi di tanah atau di tempat terpencil yang lain. Apabila keadaan normal, mereka kembali ke kilang dan meneruskan kehidupan normal.

Sebagai peraturan, tumbuhan menyedari jangkitan ketika jejak pertama aktiviti perosak muncul: ini boleh menjadi titik putih atau kuning di bahagian bawah daun, yang terbentuk akibat gigitan kutu dari tisu tumbuhan dari mana mereka menghisap getah sel.

Dengan lesi besar, daun mungkin berubah warna dan mengering, ini menyebabkan pelanggaran fotosintesis, akibatnya, tanaman mulai sakit dan mungkin mati.

Kerosakan tambahan yang disebabkan oleh hama labah-labah adalah bahawa mereka membawa spora busuk biru dan pelbagai penyakit virus tumbuhan.

Apa yang menyebabkan hama labah-labah pada bunga dan pencegahannya

Faktor utama yang mempengaruhi jangkitan tanaman adalah udara kering di dalam rumah. Untuk pencegahan, perlu mengairi daun dan batang tanaman dengan air biasa, tetapi perlu dengan teliti memastikan bahawa air tidak berlama-lama di inti tanaman, tunas, dll. menyebabkan kerosakan bunga.

Tumbuhan yang baru diperoleh mesti dirawat dengan berhati-hati, jangan letakkan di sebelah haiwan kesayangan anda. Pemula harus diletakkan secara berasingan dan 3 kali dirawat dengan alat khas untuk tungau labah-labah, seperti yang akan kita lakukan di bawah.

Telur perosak ini dapat mengekalkan daya tahannya di tanah sehingga 5 tahun, kerana alasan ini penggunaan tanah di mana mana-mana tanaman sebelumnya tinggal tanpa perlakuan khas tidak dapat diterima.

Pemeriksaan rutin ke atas semua tanaman juga harus menjadi bagian dari kebiasaan anda; kadang-kadang ia dapat digunakan untuk mengesan perosak sebelum tanaman tersebut mengalami kerosakan serius. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa jenis tungau labah-labah, maka kami akan memperkenalkan anda kepada masing-masing.

Jenis hama labah-labah dan gambarnya

Tungau labah-labah biasa - dalam kebanyakan kes adalah perlu untuk mengatasinya. Perosak ini tidak meremehkan hampir semua tanaman dalaman dan dengan senang menyerang beberapa tanaman luaran.

Seperti disebutkan di atas, mereka menjajah tanaman di koloni beratus-ratus individu, lebih suka bahagian bawah daun, setelah tanaman itu cukup rusak, menetap di pucuk atas. Jaring nipis ditenun di antara daun.

Mereka sangat menyukai pohon kelapa sawit dan sitrus; mereka memuja bunga mawar, balsam, ficus dan fuchsia. Tidak menyenangkan adalah hakikat bahawa spesies ini dapat berhijrah jauh dari habitatnya dan dapat dengan cepat mempengaruhi semua bunga dan tanaman di rumah.

Ukurannya tampak bujur sekitar 0,5 mm, namun, betina dapat mencapai 1 mm, merah jambu atau merah, ada juga dua bintik mata.

Tungau labah-labah palsu mempunyai saiz yang lebih kecil, dan hampir mustahil untuk dibuat dengan mata kasar. Bentuknya juga bujur, dan warnanya lebih pelbagai dari hijau hingga merah.

Malangnya, praktikalnya tidak dapat dikesan sebelum tanaman terjejas dengan adil. Oleh kerana, selain ukurannya yang kecil, tungau juga tidak menjerat tanaman dengan jaring laba-laba, tidak mungkin untuk memperhatikannya pada tahap awal jangkitan tanaman.

Tungau laba-laba siklamen, seperti namanya, mempengaruhi siklamen dan bersama dengan mereka: gloxinia, balsamin dan pelargonium, krisan, serta banyak tanaman ubi dan akar-umbi. Badan bujurnya mencapai 0.1 - 0.3 mm dan mempunyai warna tembus kekuningan. Perkara utama yang membezakannya dengan kebanyakan hama labah-labah, ia terletak di bahagian depan daun.

Tidak mungkin dibuat tanpa peralatan khas; pengumpulan hama yang besar menyerupai debu. Daun yang terkena melengkung di sekitar perimeter. Perbezaan lain antara kutu ini dan yang biasa adalah kenyataan bahawa ia terasa hebat di persekitaran yang lembap.

Tungau labah-labah lebarnya serupa dengan siklamen. Ia juga menyebabkan ubah bentuk lembaran, tetapi lebih suka menetap di bahagian bawahnya. Di antara tanaman di mana dia lebih suka menanam termasuk: oleander, euonymus, acuba, ficus, tagetis, buah sitrus, kaktus, senpolia. Selalunya memberi keturunan, yang membawa kepada fakta bahawa tungau coklat kemerahan secara harfiah menutup seluruh tanaman dan menyelimutkannya dengan jaring laba-laba.

Pertarungan melawannya tidak menimbulkan masalah, dan wanita harus berterima kasih untuk ini, kerana mereka bertelur hanya pada daun dan tidak menyembunyikannya di tanah, dll. Ubat yang berkesan untuk perosak ini termasuk sulfur callloid dan celtan. Senpolia dirawat dengan berkesan dengan rendaman selama 15 minit di dalam air, yang suhunya 44.5 darjah celcius.

Perosak lain yang menyerang terutamanya buah sitrus dan pokok palma dan dapat hidup dengan sempurna di udara lembap adalah hama labah-labah Atlantik berwarna hijau kekuningan. Ia menetap di kedua sisi helaian..

Tungau labah-labah merah tidak menghina tanaman dalaman. Laki-laki merah terang mencapai ukuran 0,3 mm, dan betina ungu tumbuh hingga 0,5 mm. Ia membiak secara aktif secara aktif pada suhu tinggi, seperti tungau biasa tidak bertolak ansur dengan kelembapan dengan baik, terutamanya dalam kombinasi dengan sejuk.

Tungau labah-labah Gallic dapat menjangkiti tanaman walaupun semasa menyiram, jika berada di air atau semasa pemindahan, kerana mereka mungkin berada di dalam tanah. Perbezaan lain adalah hakikat bahawa mereka adalah pembawa pelbagai virus.

Cara mengatasi hama labah-labah

Adalah perlu untuk memulakan rawatan tanaman dari tungau labah-labah dengan mencuci batang dan daun tanaman secara menyeluruh; untuk ini, penyelesaian air dan sabun cuci disediakan, ini akan memusnahkan sebahagian besar koloni yang tinggal di kilang.

Kemudian air bunga dengan banyak dan tutup dengan beg selama 3 hari, kelembapan yang dihasilkan akan membunuh baki makhluk hidup. Walau bagaimanapun, selama ini perlu memerhatikan tanaman agar tidak terbakar di bawah sinar matahari..

Langkah yang cukup baik untuk memerangi hama labah-labah adalah menyinari tanaman dengan lampu ultraviolet, terutama daun di bahagian bawah.

Kaedah yang berkesan untuk memerangi hama labah-labah adalah rawatan tanaman dengan alkohol. Walau bagaimanapun, alkohol mesti digunakan dalam bentuk tulennya tanpa mencairkan, sedikit menyemburkan daun tanaman.

Jangan lupa bahawa kutu juga boleh bersembunyi di celah-celah tingkap dan tirai, dan lain-lain, kerana alasan ini, rawatan dan pencegahan tidak boleh hanya terhad kepada merawat tanaman, perlu memproses semua jenis tempat pengumpulan perosak yang berdekatan..

Cara menghilangkan tungau labah-labah menggunakan ubat-ubatan rakyat

Bawang putih. Untuk 10 liter air, kami mengambil 20 g. Bawang putih yang dicincang dengan teliti dan campurkan semuanya dengan baik, tapis larutan dan semburkan tanaman.

Kuda Kuda. Kami menelusuri akar dan daun lobak dalam penggiling daging, kita perlu mendapatkan sepertiga baldi jisim gulung, kemudian semuanya diisi ke dalam baldi dengan air hingga penuh, dicampur dan dimasukkan selama 1 jam. Setelah melakukan regangan, kami menggunakan larutan yang dihasilkan untuk menyemburkan tanaman dan tempat pengumpulan hama labah-labah.

Ejen penyembur berikut disediakan dengan merebus ubi siklamen di dalam air selama 40 minit. Jisim yang dihasilkan disuntik selama sehari, kemudian disaring. Rawatan semula mesti dilakukan tidak lebih awal dari 5 hari.

Terdapat tanaman seperti itu, penyemburannya tidak dibenarkan. Tetapi bagi mereka ada ubat tradisional untuk hama labah-labah: perlu memotong bawang putih dengan halus, memasukkannya ke dalam balang atau bekas lain (jangan tutup). Letakkan di sebelah kilang dan tutup semuanya dengan polietilena. Biarkan selama beberapa jam.

Bahan Kimia Spider Mite

Sudah tentu, penggunaan ubat khas akan menjadi kaedah paling berkesan untuk menghilangkan hama labah-labah..

Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa kaedah untuk memerangi serangga biasa di sini tidak akan berguna. Kumpulan ubat lain akan diperlukan: acaricides dan insectoacaricides.

Acaricides: Appolo, Bicol, Bitoxibacillin, Borneo, Demitan, Envidor, Neoron, Nisoran, Omayt, Sunmayt, Talstar, Floromayt, Flumayt

Racun serangga: Agravertin, Akarin, Actellik, Aktofit, Amitraz, Vertimek, Dursban, Karate, Kleschevit, Magus, Mitak, Oberon, Phenazaxin, Fitoverm, Fufan, Etisso

Semasa menggunakan ubat ini, pastikan anda menggunakan langkah perlindungan diri seperti: cermin mata, sarung tangan, dll. Ikutilah arahan penggunaan ubat dengan tegas, agar tidak membahayakan orang lain dan tidak meracuni diri sendiri.

Sebagai permulaan, cubalah menyingkirkan perosak dengan ubat-ubatan rakyat, kerana ini adalah pilihan yang kurang toksik dan lebih selamat.

3 kaedah memerangi hama labah-labah pada tanaman dalaman

Pemilik tanaman dalaman lambat laun menghadapi pembentukan jaring tertentu di daun. Sekiranya anda melihat bahawa ia berbeza dengan yang dapat ditinggalkan labah-labah, maka tanaman itu diserang oleh koloni tungau labah-labah.

    Apa bahaya yang boleh ditimbulkan hama laba-laba pada tanaman dalaman? Sekiranya terdapat jaring labah-labah? Penyebab perosak Bagaimana mengenali kutu pada tanaman dalaman Kaedah kawalan perosak

    Bahan kimia khas Produk biologi

Apa bahaya yang boleh menyebabkan hama labah-labah pada tanaman dalaman

Malangnya, pada peringkat awal, hama labah-labah pada tanaman dalaman hampir tidak kelihatan. Orang dewasa tumbuh maksimum satu milimeter. Selain itu, hama suka menetap di daun bawah, bersembunyi di bawah mahkota tanaman.

Tungau labah-labah pada tanaman dalaman baik, seperti di tempat lain. Menetap di daun, serangga itu secara aktif bertelur, segera memakan jus dan meninggalkan kotoran. Sebaik sahaja larva dilahirkan, koloni mula tumbuh secara eksponensial. Dan produk penghidupan mereka adalah tepat di mana mereka melindungi keturunan masa depan.

Semasa menghisap jus, kutu melanggar struktur daun, kerana mereka mulai membusuk. Di mana terdapat reput, ada jangkitan yang memprovokasi penyakit seluruh tanaman. Akibatnya, keseluruhan bunga menjadi tidak dapat digunakan. Jangkitan yang sama ditularkan pada kaki serangga ke tanaman lain, di mana prosesnya mula berkembang dengan lebih cepat..

Sekiranya ada web?

Terdapat dua jenis hama labah-labah yang berlainan cakar - biasa (hitam) dan merah. Kedua-duanya tergolong dalam kelas Arachnids. Terlepas dari subspesies, ciri-ciri jaring laba-laba selalu muncul. Lebih-lebih lagi, ia sering dijumpai di bahagian dalam (bawah), kerana di sana terdapat perosak bertelur, dan jaring adalah perlindungan keturunan masa depan.

Selain itu, seperti kebanyakan arachnid, serangga bergerak melalui dahan tanaman dengan bantuan jaring. Pada dasarnya, populasi yang besar suka "duduk" di laman web mereka.

Punca perosak

Kajian tidak menunjukkan hubungan kausal mengapa kutu memilih bunga tertentu. Perosak jalanan hanya bergerak dari tumbuh-tumbuhan berdekatan yang sudah tidak berguna lagi. Oleh itu, tidak perlu dilakukan pembahasan mengenai jenis tanaman tertentu.

Tetapi sebab-sebab yang meningkatkan risiko jangkitan adalah:

    pembelian tanah yang dijangkiti perosak berkualiti rendah; meletakkan pasu di jalan; tingkap terbuka; berdekatan dengan tanah - rumah persendirian, tingkat bawah bangunan bertingkat tinggi.

Walau bagaimanapun, telah diperhatikan bahawa beberapa spesies tanaman dalaman lebih disukai untuk hama labah-labah. Kumpulan risiko termasuk adenium, anthurium, fuchsia, violet, ficus, pelargonium, petunia, geranium dan hydrangea, dan balsamine adalah makanan istimewa utamanya. Sekiranya marigold atau clematis tumbuh di kebun, pemantauan bunga dalaman lebih berhati-hati, kerana hama labah-labah adalah sakit biasa.

Menarik! Tungau labah-labah adalah peminat pokok buah-buahan yang besar, oleh itu, jika mereka berada di halaman / taman / kebun, kemungkinan hama pada tanaman dalaman lebih banyak.

Cara mengenali kutu pada tanaman dalaman

Terdapat sejumlah tanda atau gejala yang memungkinkan untuk mengesan kerosakan pada tanaman rumah oleh koloni perosak. Ia:

    pembentukan bintik-bintik coklat gelap pada daun dengan lubang mikroskopik di tengahnya. Ini adalah jejak makan jus; daun kering, melengkung ke tunas dan jatuh; kelambatan pertumbuhan; kutu mungkin kelihatan seperti titik hitam atau merah, kerana kebanyakan berhenti tumbuh sudah 0,5 mm; jaring laba-laba dan plak putih (sebenarnya ini adalah telur), dalam kebanyakan kes, terbentuk di bahagian belakang atau melekat pada batang bunga; kehadiran titik hitam atau merah di web.

Setelah menemui hama labah-labah pada bunga, jangan panik. Untuk menggali kilang secara kekal, tanah jajahan memerlukan sedikit masa, yang lebih dari cukup untuk mengambil langkah-langkah yang diperlukan.

Kaedah Pengurusan Perosak

Memerangi hama labah-labah pada tanaman dalaman boleh dilakukan dengan penggunaan bahan kimia khas, produk biologi atau ubat-ubatan rakyat. Ramai yang melakukan kesalahan melawan perosak dengan penghalau serangga. Arthropoda ini tergolong dalam spesies arachnid, dengan kata lain kepada haiwan. Oleh itu, kaedah untuk membuang serangga terhadapnya tidak berkesan.

Oleh itu, banyak tukang kebun berusaha melawan kutu dengan bantuan "Actar" yang terkenal, yang merujuk kepada racun serangga yang hanya mempengaruhi serangga, dan haiwan secara praktikal tidak bertindak balas terhadapnya. Walaupun begitu, dengan bantuan beberapa ubat, dapat memproses bunga dari hama labah-labah di rumah..

Bahan kimia khas

Di antara senjata senjata kimia terdapat ubat-ubatan yang dirancang untuk menangani secara khusus perosak yang berasal dari haiwan, beberapa di antaranya dikembangkan secara eksklusif sebagai alat untuk melawan hama labah-labah.

Bahan aktif dalam dana ini adalah avermectins dan acaricides, jadi jika anda mendapati salah satu daripada yang berikut tidak berfungsi, anda perlu mencari analog dengan bahan ini.

Semasa membuat keputusan untuk menghilangkan perosak dengan bahan kimia, dosnya harus dipatuhi dengan ketat agar tidak membakar rimpang bunga.

Persediaan kimia untuk hama labah-labah:

    "Ticks." Bahan utama cypermethrin tergolong dalam kumpulan acaricidal. Dijual sebagai serbuk larut air. 2 mg serbuk dituangkan ke dalam botol liter dan dicairkan dengan air sejuk. Perlu memproses tanaman dengan penyembur. Masa penghantaran adalah sekitar 7 hari. Apollo. Ubat ini berdasarkan clofentesin. Dijual dalam penggantungan. Ia dihasilkan dalam bentuk pekat dalam ampul 2 ml atau sebagai produk siap dalam botol liter. Kesannya diperhatikan pada hari ketiga. Bagus kerana tidak berbahaya bagi serangga yang bermanfaat. Flumight. Direka berdasarkan flufenzine, kumpulan acaricidal. Dijual dalam bentuk serbuk dalam botol satu dan tiga liter. Sepuluh ml serbuk dilarutkan dalam 2.5 liter air. Adalah perlu untuk memproses "Flumight" setiap hari sehingga hama hilang sepenuhnya. Nissoran. Acaricide yang berkaitan dengan kumpulan hormon. Ia mempunyai kesan yang sangat kuat dalam beberapa jam pertama selepas rawatan. Ubat Jepun dijual dalam bentuk ampul dan dicairkan dalam perkadaran gram (penurunan) per liter air. Sepanjang malam. Acaricide berasaskan proparget lain. Dijual dalam bentuk serbuk larut, dibungkus dalam paket dengan berat yang berbeza dengan dos yang ditentukan untuk sejumlah air.

Semua produk yang dimasak diaplikasikan secara merata pada setiap daun tanaman menggunakan pistol penyembur. Tidak masuk akal untuk mencurahkan bahan itu ke tungau itu sendiri. Racun masuk ke dalam ketika perosak makan.

Semasa menggunakan persediaan di atas, tangan dan mata mesti dilindungi dengan sarung tangan dan cermin mata..

Produk biologi

Produk biologi lebih selamat untuk manusia dan tumbuhan. Bahan aktif hanya toksik kepada organisma yang memakan getah tumbuhan, yang sangat sesuai untuk hama labah-labah.

Mengikut populariti, anda boleh memilih:

    Fitoverm. Lebih berkesan untuk tanaman berbunga dan sering digunakan untuk merawat kebun. Bahan aktif - avermectin berkesan untuk kutu dan aphids. Dijual sebagai serbuk larut. 8-10 mg ubat per liter air. "Verticillin." Rawat tanaman yang terkena 3-4 kali dengan selang 10 hari. Dijual dalam tin plastik siap pakai. Tumbuhan diproses dari pistol semburan. Dalam kes ini, lebih banyak penekanan harus diberikan pada bahagian bawah daun, di mana kutu bertelur. "Actofit." Pekat cecair berasaskan biologi. Bercerai dengan air dalam nisbah 1:10. Semasa memproses, lebih baik membuang anak-anak dan haiwan, gunakan peralatan pelindung. Puncak kecekapan jatuh pada hari ke-4. "Boverin." Hasil yang baik ditunjukkan oleh penyediaan kulat yang tidak berbahaya bagi tanaman, tetapi berkesan terhadap semua jenis perosak. Ini mempengaruhi kutu pada akhir minggu pertama selepas permohonan. Percikan bio. Terdapat banyak ubat "Iskra" dan hanya dengan awalan "Bio" ia akan berkesan terhadap kutu. Dijual dalam bentuk botol 100 ml. Keseluruhan botol diencerkan selama 7 liter dan diproses menggunakan pistol penyembur.

Produk biologi terutamanya bertujuan untuk memusnahkan keturunan masa depan, menghentikan penghasilan semula koloni.

Ubat rakyat

Ammonia terdapat dalam kebanyakan persediaan avermectin dan acaricidal. Oleh itu, jika tanaman sitrus ditanam di rumah, misalnya, pokok limau atau oren, tidak ada gunanya menyingkirkan kutu dengan kaedah kimia.

Untuk menyelamatkan tanaman, anda boleh mencuba resipi berikut:

    Penyelesaian sabun. 200 gram sabun dobi digiling di atas parutan dan dicairkan dalam baldi air suam. Berkeras 3 jam dan semburkan tanaman yang dijangkiti. Sisa sisa boleh digunakan untuk mencuci pinggan. Penyelesaian alkohol. Dalam baldi air 10 liter, 30 ml ammonia dicairkan. Daun boleh disembur atau disapu dengan kain. Bawang putih. 500 gram bawang putih diparut, dicairkan dalam tiga liter air dan berkeras selama 5 hari. Juga semburkan atau lap dengan kain. Infusi Yarrow. 800 gram daun kering dituangkan dengan 10 liter air mendidih. Pertahankan selama tiga hari dan semburkan tanaman. Minyak pati rosemary. Produk harus dibuat pada kadar 3 tetes per liter air. Goncangkan dengan baik dan lap daun yang terkena..

Sudah tentu, ubat-ubatan rakyat baik untuk ketoksikan mereka kepada rumah tangga, tetapi keberkesanannya lemah. Oleh itu, kaedah ini lebih sesuai untuk mengelakkan tetamu yang tidak diingini.

Nasihat! Juga, orang menggunakan kaedah menarik yang lain. "Dichlorvos" biasa diambil. Kilang itu ditutup dengan beg. Aerosol disembur melalui lubang dan ditutup rapat selama 5-10 minit.

Langkah pencegahan

Pencegahan terhadap hama labah-labah melibatkan pelaksanaan langkah-langkah di mana perosak tidak dapat masuk ke dalam rumah. Ini termasuk:

    pembelian tanah hanya di kedai khusus. Dan bumi itu sendiri harus berada di dalam beg kilang yang tertutup rapat; membawa pulang tanaman baru, untuk sementara waktu lebih baik dikarantina dan melihat apakah ada parasit di atasnya; jika koloni kutu sudah diperhatikan di kebun, tanaman dalaman harus dirawat dengan air sabun.

Secara amnya, melindungi tanaman dari parasit agak sukar. Walaupun begitu, jangan susun semula bunga di balkoni terbuka, bawa mereka ke taman atau halaman. Kemungkinan menangkap kutu di jalan adalah beberapa kali lebih tinggi daripada jika serangga masuk ke dalam rumah sendiri.

Tungau labah-labah bukan milik serangga, jadi tidak ada gunanya memerangnya dengan racun dari serangga. Perosak boleh dikeluarkan oleh produk kimia dan biologi. Serta kaedah rakyat. Avermectins dan acaricides bertindak sebagai bahan aktif yang mampu membunuh kutu.

Dengan menggunakan bahan kimia, dosnya harus dipatuhi dengan ketat, melindungi mata dan tangan. Penyelesaian yang terlalu pekat dapat membakar akar bunga.

Cara mengatasi hama labah-labah pada bunga dalaman

Tungau labah-labah (atau jaring labah-labah) adalah perosak tanaman dalaman yang agak biasa. Nasib baik, tanaman yang terjejas dapat diselamatkan dalam masa, kerana terdapat banyak cara yang berkesan untuk mengatasi parasit ini.

Jenis hama labah-labah

Untuk memerangi sarang laba-laba seefektif mungkin, anda perlu mengetahui jenis kutu yang melanda tanaman rumah. Jenis perosak berikut terdapat di alam semula jadi:

  1. Tungau labah-labah merah (Tetranychus cinnabarinus). Jaring laba-laba merah paling kerap mempengaruhi tanaman dalaman. Calla, balsamin, lemon, cineraria, mawar, nightbade, orkid terutamanya dipengaruhi olehnya. Warna badan perosak ini berbeza dari coklat gelap hingga merah terang. Ukuran betina mencapai 0.5 mm, lelaki - 0.3 mm. Anda dapat melihatnya dengan mata kasar jika anda melihat dengan teliti di bahagian bawah helaian. Tungau labah-labah merah tidak bertolak ansur dengan kelembapan tinggi dan suhu rendah, tetapi membiak dengan baik dalam keadaan kering dan hangat. Kadar pembiakan tidak begitu mengagumkan seperti tungau labah-labah biasa, tetapi masih cukup untuk memukul permukaan besar tanaman dalam beberapa minggu.
    Hama labah-labah merah - perosak tanaman dalaman
  2. Hama labah-labah biasa (Tetranychus urticae). Ini adalah spesies yang paling multivora - memakan hampir semua tanaman dan kadang-kadang terdapat pada tanaman pasu, namun ia lebih suka tanaman buah dan beri. Dia mempunyai "cinta" khas untuk pokok epal, kismis dan beri hitam. Peningkatan terbesar dalam jumlah haiwan ini dicapai pada bulan Julai-Ogos. Jaring labah-labah biasa mencapai panjang 0,3-0,6 mm - ia dapat dibezakan oleh mata manusia. Warna badan berbeza-beza bergantung pada tahap kematangan - larva muda mempunyai badan hijau atau kuning, individu yang lebih matang berwarna coklat dan merah. Tungau labah-labah biasa membiak dengan cepat - dalam masa kurang dari sebulan ia dapat menghasilkan hingga ratusan telur, dari mana larva menetas selama seminggu. Hama labah-labah biasa - jenis jaring labah-labah yang paling biasa yang mempengaruhi tanaman buah
  3. Tungau labah-labah palsu (phalaenopsis tick). Jauh lebih kecil daripada jaring laba-laba, hampir mustahil untuk dilihat dengan mata kasar. Perbezaan utama antara tungau palsu dan yang benar adalah ketiadaan web. Anda dapat melihat kehadirannya di kilang hanya dengan badan kecil yang hampir tidak dapat dibezakan yang berjalan di sepanjang cadar. Sangat mustahak untuk membezakan jaring laba-laba dari kutu palsu, kerana keadaan yang pertama membawa maut pada yang kedua menyebabkan berlipat ganda dengan cepat. Oleh itu, hama labah-labah cepat mati dengan kelembapan dan kesejukan yang tinggi, sementara jaring labah-labah palsu terasa sangat selesa dalam keadaan seperti itu.

Tiga lagi jenis kutu - Atlantik, hawthorn dan tarikh - hanya mempengaruhi tanaman buah. Sebagai contoh, Atlantik lebih suka kapas, semanggi, alfalfa, strawberi, pokok epal, pir. Hawthorn (yang paling sering dijumpai di Jerman dan Austria) suka membiak pada pokok epal, plum, aprikot. Tarikhnya hampir tidak dijumpai di Rusia kerana iklim pilihan - lebih selesa bagi mereka di negara-negara panas dan kering seperti Iran, Arab Saudi dan Mesir.

Tanda-tanda kerosakan tanaman

Bagaimana untuk menentukan dengan pasti bahawa tanaman rumah diserang oleh hama labah-labah? Gejala yang mengeluarkan hama agak berbeza:

  1. Di bahagian bawah daun anda dapat melihat telur kecil. Telur yang diletak oleh hama labah-labah sangat kecil, tetapi kerana sebilangan besarnya, kehadirannya dapat ditentukan walaupun dengan mata kasar. Bergantung pada jenis kutu, warna telur dapat bervariasi dari putih hingga kelabu
  2. Tanda yang paling penting dan tidak jelas adalah penampilan jaring labah-labah nipis di bahagian bawah daun atau di antara daun dan pucuk. Garis labah-labah tidak tahan lama dan mudah dilupuskan dari kepingan walaupun dengan tangan kosong. Kutu dapat digerakkan di sepanjang permukaan web, yang dapat dilihat dengan mata kasar.
    Jaring laba-laba nipis di tumbuhan - tanda utama kehadiran sarang labah-labah
  3. Daun menguning. Ini adalah tanda kemudian, yang menunjukkan bahawa tanaman tersebut telah diserang oleh hama labah-labah selama lebih dari seminggu.
  4. Daun yang jatuh dan kering. Daun dan pucuk kering yang dikeringkan dengan kutu segera meringkuk dan jatuh. Daun yang diserang oleh sarang laba-laba kering dengan cepat dan kehilangan warnanya

Melawan hama labah-labah

Keanehan perosak ini, sayangnya, dapat bertahan hidup. Ia membiak dengan cepat dan menghasilkan sebilangan besar telur dalam masa yang singkat. Kerana ini, menyingkirkan hama labah-labah dalam satu atau dua prosedur, sayangnya, tidak akan berjaya. Adalah perlu untuk menerapkan langkah-langkah komprehensif untuk menghancurkan orang dewasa, dan larva, dan bertelur.

Tungau labah-labah pada pelbagai peringkat kitaran hidupnya mati akibat keadaan dan ubat yang berbeza

Bahan Kimia

Bahan kimia kawalan perosak paling berkesan, tetapi boleh menjadi toksik. Semasa menggunakannya, penting untuk mematuhi langkah keselamatan:

  • mengasingkan tanaman yang dirawat dari haiwan dan kanak-kanak;
  • gunakan persediaan dalam topeng pelindung dan sarung tangan;
  • ventilasi dengan teliti atau gunakan produk di luar rumah.

Harap maklum - kutu bukan serangga. Tungau labah-labah adalah haiwan seperti labah-labah, oleh itu racun serangga (bahan kimia untuk menghilangkan perosak serangga) tidak akan berfungsi di atasnya. Anda perlu memilih dari kaedah acaricides:

  1. "Actellik" adalah racun serangga. Ubat ini berkesan terhadap serangga dan kutu. Actellik sangat toksik, oleh itu penggunaannya di dalam rumah tidak digalakkan. Sekiranya anda perlu meletakkannya di loji tanaman, lebih baik mengeluarkan periuk atau balkoni yang berventilasi baik selama rawatan. "Actellik" adalah alat yang sangat kuat dan berkesan, jadi sangat bagus untuk jangkitan besar-besaran pada tanaman. Malangnya, ia tidak membunuh telur, jadi perlu rawatan tambahan dengan acarisida lain. Tidak seperti kaedah lain, ia tidak hanya dapat mengatasi kutu yang paling biasa (merah dan biasa), tetapi juga dengan spesies yang lebih eksotik yang jarang dijumpai di Rusia (tarikh, Atlantik, hawthorn).
    Actellic adalah ubat yang sangat berkesan, tetapi sangat toksik
  2. "Fitoverm" adalah acarisida. Ini kurang toksik daripada Actellik, jadi penggunaannya dibenarkan di tempat tertutup. Namun, untuk kanak-kanak dan haiwan, ia tetap mempunyai risiko yang agak besar, oleh itu, tanaman yang diproses mesti diletakkan di luar jangkauan rumah tangga kecil. Alat ini boleh digunakan tanpa sarung tangan pelindung dan topeng, tetapi pada akhir kerja, anda mesti selalu mencuci muka, mulut, tangan dengan teliti. Fitoverm juga tidak memusnahkan telur tungau labah-labah, hanya orang dewasa dan larva. "Fitoverm" - acarisida yang berkesan dan rendah toksik
  3. Neoron adalah racun asar yang berkesan yang tidak hanya merosakkan orang dewasa, tetapi juga telur kutu. Ia toksik, oleh itu perlu mengingat langkah-langkah keselamatan dan pengudaraan bilik dengan baik selepas penggunaannya. Walaupun dengan cepat menghancurkan populasi perosak, satu penggunaan produk tidak mencukupi - sekurang-kurangnya tiga rawatan tanaman diperlukan. Sebaiknya lakukan dengan selang 3-5 hari - masa ini tidak cukup untuk larva menetas dari telur dan menghasilkan generasi baru. Neoron adalah racun asar yang kuat yang dapat mengeluarkan seluruh populasi dari tanaman.
  4. Sunmight adalah seperti Neoron, alat yang berkesan untuk membunuh kutu dewasa dan larva telur. Ubat ini hanya boleh digunakan setiap enam bulan sekali, jika tidak, perosak dapat mengembangkan imuniti. "Sunmight" digunakan, larut pada kadar 1 g acarisida per 1 liter air. Tumbuhan ini disembur dengan teliti, sangat penting untuk merawat bahagian bawah daun - ubat hanya bertindak dengan sentuhan langsung dengan larva atau orang dewasa.
    "Sunmight" - acarisida dengan tindakan ovicidal

Kaedah biologi

Kaedah ini dikembangkan oleh calon sains biologi G. A. Beglyarov. Intinya mudah - memberi makan hama laba-laba kepada pemangsa yang memakannya di persekitaran semula jadi (acarifagus). Hari ini, kedai kebun menawarkan sachet (beg kecil) yang mengandungi musuh semula jadi kutu - phytoseyulus atau amblyseus. Kaedah perjuangan dalam kes ini adalah seperti berikut: kantung digantung dari salah satu cabang tanaman yang terkena dan dibuka. Pemangsa segera mencari makanan. Dalam satu hari, setiap acariphages memakan beberapa kutu dewasa dan beberapa puluhan telur. Dalam seminggu, koloni tungau labah-labah hancur, dan pemangsa mati beberapa hari kerana kelaparan.

Phytoseyulyus - acarifagus yang memakan hama labah-labah

Kaedah ini diakui oleh saintis dan tukang kebun sebagai sangat berkesan, tetapi tidak sesuai digunakan pada tanaman dengan daun yang sangat puber (contohnya, pada ungu).

Ubat rakyat

Sekiranya tanaman itu baru diserang oleh perosak, dan populasinya masih belum cukup besar, anda boleh menggunakan ubat tradisional:

  1. Alkohol perubatan. Lapisan kapas atau span kecil harus dibasahi dengan larutan alkohol (1:10) dan lap semua daun tanaman dengan teliti. Malangnya, kaedah ini tidak memusnahkan telur kutu, tetapi dapat mengatasi orang dewasa dengan baik. Sekiranya hama labah-labah belum berjaya meninggalkan keturunannya di daun tanaman, maka pemprosesan seperti itu akan cukup untuk menghilangkan perosak. Lihat bahagian bawah daun - jika anda tidak menemui titik tetap keputihan kecil, maka perosak itu belum bertelur. Harap maklum bahawa kaedah ini tidak sesuai untuk tanaman dengan daun nipis dan sensitif (mawar, fuchsia, petunia), tetapi boleh diterima dengan baik oleh lebih lebat (ficus, dieffenbachia, phalaenopsis). Alkohol perubatan adalah ubat universal yang akan membantu bukan sahaja membasmi kuman luka, tetapi juga menyingkirkan perosak tanaman dalaman
  2. Asap tembakau. Kaedah ini tentunya bukan yang paling selamat untuk manusia, tetapi jika anda atau mana-mana isi rumah merokok, anda boleh menggunakan tabiat buruk ini untuk menghilangkan tungau labah-labah. Perokok harus melepaskan asap di kilang. Asap tembakau sangat berbahaya bagi tungau labah-labah dewasa, tetapi tidak menghilangkan telur dan larva. Asap tembakau mengandungi banyak racun dan produk pembakaran yang berbahaya bagi hama labah-labah.
  3. Sabun cucian. Kaedah ini sangat sesuai untuk tanaman dengan daun besar: violet, dieffenbachia, anggrek, beberapa spesies ficus. Sabun cuci mesti disebat ke dalam busa dan minyak daun tanaman yang terkena. Alat ini tidak membunuh kutu secara langsung, tetapi membuat filem yang padat di mana hama tidak dapat bernafas dan memberi makan. Selepas rawatan, tanaman dibiarkan dengan busa di daun selama 3-5 jam, kemudian produk dibasuh dengan mandi air hangat dengan tekanan yang lemah. Tanpa membiarkan tanaman kering, anda perlu menutupnya dengan beg plastik atau “penutup” lain yang tidak akan membiarkan kelembapan menguap dengan cepat. Gabungan filem busa dan kelembapan yang tinggi memudaratkan tungau labah-labah dewasa, namun telur dapat bertahan dari kesan ini - diperlukan rawatan tambahan dengan agen kimia, acarisida. Sabun cuci - salah satu kaedah yang paling berpatutan untuk memerangi hama labah-labah
  4. Bawang putih. Satu kepala bawang putih yang besar mesti dicincang halus dan tuangkan tiga liter air. Campuran ditekan selama lima hari, setelah itu daun tanaman yang terjejas disaring dan disembur. Kaedah ini dapat menunjukkan keberkesanannya hanya pada tahap awal kerosakan, ketika koloni tungau labah-labah masih sangat kecil. Bawang putih sangat berguna bukan hanya untuk manusia, tetapi juga untuk tanaman yang terkena hama labah-labah.

Hama merebak ke tumbuh-tumbuhan lain

Sayangnya, hama labah-labah menyebar dengan cepat ke tanaman tetangga, kerana ia bukan hanya mempunyai kemampuan untuk membiak dengan cepat, tetapi juga kemampuan untuk mengatasi jarak yang agak besar (untuk hama kecil). Langkah berjaga-jaga berikut harus diambil untuk mencegah jangkitan besar-besaran haiwan kesayangan hijau anda dengan tanda kutu.

  • tanaman di mana anda menjumpai kutu mesti diasingkan dengan segera dari tanaman pasu yang lain;
  • semua tanaman yang berada di ruangan yang sama dengan yang terjejas mesti diperiksa tanda-tanda: jaring laba-laba, telur, kutu sendiri;
  • jika beberapa tanaman terjejas, mereka juga mesti diasingkan antara satu sama lain sehingga pulih sepenuhnya.

Pencegahan Tungau Labah-labah

Tungau labah-labah boleh memasuki rumah anda dengan dua cara utama: dengan tanaman baru atau melalui tingkap. Untuk mengurangkan risiko kutu masuk ke dalam rumah dengan ketara, setiap tanaman baru yang dibeli di kedai (walaupun diperiksa) mesti disimpan pada awalnya secara berasingan sehingga ketiadaan penyakit dan perosak disahkan.

Tumbuhan di kedai bunga sering terdedah kepada serangan pelbagai jenis perosak, jadi segera setelah membeli adalah penting untuk menyembuhkan binatang peliharaan baru sebelum meletakkannya di sebelah selebihnya

Serangga perosak dapat memasuki tingkap bersama dengan arus angin, terutama dalam cuaca panas dan kering. Sudah tentu, kita tidak dapat menutup tingkap secara kekal (udara basi tidak kurang berbahaya bagi tanaman daripada tungau labah-labah), jadi kita perlu mewujudkan keadaan yang paling tidak selesa untuk tungau di rumah itu sendiri:

  1. Tungau labah-labah tidak bertolak ansur dengan kelembapan yang tinggi. Gunakan pelembap dan lakukan pembersihan basah secara berkala. Sekiranya tanaman anda bukan penggemar padang pasir dan keadaan kering, semburkannya dengan kerap. Kutu, sebagai peraturan, tinggal di bahagian bawah daun, oleh itu di atasnya anda perlu memberi perhatian semasa menyemburkan.
  2. Basuh daun tanaman dengan air sabun seminggu sekali. Ini meletakkan tanda untuk menyedut jus dari mereka, dan oleh itu perosak akan mati dengan cepat kerana kelaparan.
  3. Tumbuhan yang suka kelembapan boleh dicuci 1-2 kali seminggu di bawah pancuran air suam. Ficus dan ivy mentolerir prosedur ini dengan baik. Kutu yang mungkin muncul di daunnya akan mati akibat aliran air suam.

Apa yang perlu dilakukan dengan succulents? Haiwan peliharaan ini tidak bertolak ansur dengan penyemburan, kelembapan pada daun dan kelembapan yang tinggi pada umumnya - bagaimana melindungi mereka dari hama labah-labah? Nasib baik, perosak ini tidak mengancam succulents. Faktanya ialah succulents mempunyai daun berdaging dengan cengkerang yang padat, yang tidak dapat digigit kutu.

Succulents adalah tanaman dalaman yang cantik dan bersahaja, yang, di samping itu, tidak terancam oleh hama labah-labah

Adakah hama labah-labah berbahaya bagi manusia?

Tungau labah-labah merujuk kepada fitophage - iaitu haiwan yang memakan tumbuhan. Bagi manusia (termasuk kanak-kanak kecil), dan juga untuk haiwan dan burung, ia sama sekali tidak berbahaya. Tungau labah-labah tidak dapat menggigit kulit manusia.

Tungau labah-labah adalah salah satu musuh tanaman domestik yang paling jahat. Nasib baik, dengan menggunakan kaedah yang mudah dan murah, anda dapat menanganinya dengan berkesan, melindungi bunga dari perosak ini..

Tungau labah-labah pada tanaman dalaman - cara mengatasi

Menanam bunga telah menjadi hobi bagi banyak orang. Tumbuhan berfungsi bukan sahaja untuk hiasan rumah, tetapi juga untuk penyucian udara, memberikan kesenangan estetik. Selalunya, bunga kegemaran diserang oleh perosak dan penyakit phyto. Sekiranya hama labah-labah dililit pada tanaman dalaman, banyak tukang kebun berminat untuk menangani parasit secara berkesan.

Perosak berbahaya termasuk hama labah-labah dari kelas Arachnids. Ia membentuk koloni besar dan memakan jus tanaman, menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki pada tanaman dalaman.

Tungau labah-labah pada tanaman - tugas untuk tukang kebun

Tandakan Tandakan

Manifestasi utama kutu yang tidak spesifik menyukarkan pengesanannya. Gejala berikut menunjukkan kerosakan akibat perosak:

  1. Bintik-bintik coklat terbentuk di atas kepingan, seolah-olah dari tusukan dengan jarum nipis.
  2. Dedaunan kering, bunga jatuh.
  3. Melambatkan pertumbuhan dan perkembangan budaya.
  4. Titik merah atau hitam di bahagian belakang daun yang bergerak.
  5. Jaring yang mengepang bunga dan bahagian belakang daun.
  6. Individu berkumpul di web jika populasi besar.

Jaring putih pada tanaman dalaman

Tanda utama kehadiran kutu adalah pembentukan jaring nipis di bahagian bawah daun atau di antara plat daun dan batang. Web yang tidak stabil hanya boleh dikeluarkan dengan tangan. Pergerakan parasit di permukaannya segera diperhatikan.

Labah-labah putih pada bunga dalaman

Tanda-tanda jelas terdapatnya makhluk perosak termasuk kesan molting, mengingatkan pada kelemumur. Selain itu, hama labah-labah meninggalkan pelepasan dalam bentuk bintik putih dan jalur perak di dedaunan.

Punca kemunculan hama labah-labah

Banyak tukang kebun biasa dengan arthropoda secara langsung. Dari mana asalnya serangga berbahaya? Kaedah jangkitan yang biasa berlaku adalah tanaman yang berpenyakit dari kedai. Sekiranya bunga baru muncul di rumah, karantina tidak menyakitkan: mereka meletakkannya secara terpisah selama 2 minggu di tingkap kosong dan memerhatikan tanaman. Sekiranya tidak berlaku kemalangan, bunga itu diletakkan di tempat yang tetap.

Parasit boleh memasuki rumah dari jalan. Apabila pokok, pokok renek, bunga tumbuh di bawah loggia atau tingkap, kemungkinan memukul binatang peliharaan hijau dengan kutu tinggi.

Pada nota! Mungkin kebangkitan wanita yang hidup di tanah, setelah hibernasi berpanjangan dan penciptaan keadaan yang baik untuk kehidupan. Pada telur, fasa tidur boleh menjadi 5 tahun.

Dadah Spider Mite

Alat khas - racun asar akan membantu menghilangkan hama labah-labah untuk jangka masa panjang dan cepat.

Untuk hasil yang berkekalan, patuhi syarat dan cadangan yang ditetapkan dalam arahan. Jangan bereksperimen dengan kekerapan penggunaan dan jangan mengabaikan penyemburan berulang. Mematuhi peraturan keselamatan semasa memproses kilang - produknya beracun.

Ubat produktif termasuk:

  1. Actellik. Ubat yang boleh dipercayai untuk menghilangkan perosak. Penyemburan tumbuh-tumbuhan yang terjejas dilakukan setiap 2 minggu. Manipulasi dilakukan di udara segar menggunakan peralatan pelindung diri. Apabila kawasan yang terkena mencapai ukuran yang besar, disarankan untuk menutup pasu bunga setelah diproses dengan beg plastik.

Actellic - ubat No. 1 untuk hama labah-labah

  1. Bitoxibacillin. Membunuh araknid pada semua peringkat perkembangan. Ia digunakan semasa tanaman berbunga. Pemeliharaan harta tanah dalam bungkusan terbuka terhad kepada 3 jam.
  2. Neoron Berkelahi secara berkesan dengan orang dewasa, merosakkan oviposisi dan larva perosak.
  3. Fitoverm. Bahan aktif dalam komposisi adalah aversektin, yang mempunyai sifat neurotoksik dan memberi kesan buruk kepada parasit.
  4. Berketrampilan. Ubat yang berkesan di kalangan produk baru. Ciri khas Skeleton adalah kematian labah-labah setelah jangka waktu tertentu, jangkitan larva dan seluruh koloni. Satu rawatan menghilangkan hama labah-labah pada bunga dalaman.
  5. Tick-beku. Ia dicirikan oleh sentuhan usus dan bau ringan. Bahan aktif adalah Aversectin. Merujuk kepada analog Fitoverm. Dibuat dalam ampul (4 ml).
  6. Flumight. Ia memusnahkan telur yang pasti, mencegah pembentukan yang baru. Ia membahayakan orang dewasa, tanaman menyingkirkan perosak dengan cepat. Di bawah larangan penggunaan dana yang kerap kerana ketoksikan.

Produk biologi

Kepunyaan sebatian rendah toksik, selamat untuk manusia dan tumbuhan. Kaedah pemprosesan pertama membawa kepada pemusnahan spesimen dan larva dewasa. Ia akan memerlukan 3 rawatan dalam kenaikan 5 hari untuk memusnahkan wanita dan oviposit.

Alat yang boleh dipercayai untuk memerangi hama labah-labah:

  • Actofit;
  • Lepidosida;
  • Agravertine;
  • Vertimek;
  • Tar birch;
  • Apollo.

Pada nota! Mereka tidak menunggu pemusnahan arthropoda seketika - setelah memproses kultur tersebut, ia akan memakan masa dari 3 hari hingga seminggu sehingga mereka mati.

Kaedah tradisional dalam pertempuran dengan hama labah-labah

Sekiranya hama labah-labah dilukai pada tanaman dalaman, bagaimana menangani hama di rumah, ubat-ubatan rakyat akan memberitahu. Ciri khas mereka mudah dimasak dan digunakan..

Sebelum menggunakan produk ubat, perlu merawat tanaman: membersihkannya, mencucinya di bilik mandi. Kemudian basuh tingkap dan pot bunga dengan teliti untuk menghilangkan kutu. Selepas prosedur ini, rawatan tanaman bermula. Anda memerlukan resipi yang berkesan untuk ubat rakyat - merebus atau tingtur, berdasarkan:

  1. Bawang putih. Kaedah pantas untuk mengatasi Arachnids. Tanggapan tukang kebun mengenai merebus bawang putih hanya positif. Ia akan mengambil beberapa kepala bawang putih yang dicincang halus. Jisim dicairkan dengan air mendidih (1 l). Bekas ditutup secara hermetik dengan penutup dan tersembunyi dalam keadaan sejuk. Selepas 5 hari, gunakan campuran untuk meracuni perosak. Sebelum digunakan, cairkan dengan air dalam nisbah 1: 1.
  2. Bahagian atas kentang. Batangnya dihancurkan dan 1 l cecair rebus diperkenalkan. Selepas 4 jam, tanaman berpenyakit disembur dengan larutan.
  3. Celandine. Ia akan mengambil 1 liter air mendidih, di mana tuangkan 2 sudu besar. l daun rumput hijau atau kering. Gunakan selepas 4 jam.
  4. Yarrow. Ambil 100 g bahan mentah per 1 liter var curam. Penyelesaiannya direbus selama 3 minit. Tegaskan 4 jam. Sebelum digunakan, tapis..
  5. Dandelion. Cincang akar dan dedaunan (3 sudu besar. L.) Tuangkan air mendidih. Selepas 4 jam, campuran disaring dan digunakan untuk diproses..
  6. Sabun. Sabun dobi merawat pot bunga dan budaya. Pembuangan busa dilakukan setelah 3 jam.Untuk menjaga kelembapan yang diperlukan, letakkan beg plastik di kilang selama sehari.

Ubat kutu yang popular adalah penyelesaian sabun

Cara menghilangkan hama labah-labah

Jaring labah-labah di sebuah bilik naik cara melawan

Apabila web dijumpai di ruangan mawar, penting untuk mengambil tindakan segera.

Tungau labah-labah di atas bunga mawar

  • pemeriksaan bunga dengan teliti, penyingkiran kawasan yang terjejas;
  • membasuh kilang dengan air suam;
  • menggosok dengan larutan alkohol yang lemah;
  • meletakkan budaya yang terjejas di tingkap yang terpisah;
  • pemprosesan dengan bahan kimia (Neoron, Actellik) dan ubat-ubatan rakyat (sup bawang / bawang putih) di kompleks;
  • panas dengan air mendidih periuk periuk;
  • menutup bunga dengan beg plastik selama beberapa jam:
  • mencuci ambang tingkap, tingkap dengan pencuci.

Kutu merah labah-labah pada orkid

Sekiranya terdapat tanda pada anggrek, perlu mengubah keadaan bunga.

Perosak orkid

Air tanaman dan hantar ke dalam beg plastik selama 3 hari.

Pada nota! Tempoh orkid di bawah kesan rumah hijau dilarang berguling. Kehadiran tanda-tanda layu menunjukkan perlunya mengeluarkan bungkusan.

Basuh daun dengan larutan yang disediakan dari 1 sudu besar. l detergen pencuci pinggan dalam 1 liter air. Tingkap tingkap dirawat dengan larutan sabun. Daripada bahan kimia, lebih baik Actellic dirawat dua kali dengan rehat mingguan..

Resipi rakyat dari tanda merah

KomponenTeknologi memasakPermohonan
Kerak sitronRebus dalam 1 liter air 100 g, bersikeras 3 hari.Semburkan daun dengan larutan selepas 4 jam. Kulit kering dibentangkan di dekat peduncle.
Umbi CyclamenRebus selama 1 jam. Masukkan kuah selama sehari dalam gelap, kemudian tapis.Proses lembaran sekali sehari, ulangi selepas 5 hari.
Alkohol perubatanKaedah ini sesuai untuk anggrek dedaunan yang kaku..Cakera basah digunakan untuk merawat kawasan yang terjejas..
Sekam bawangTuangkan air mendidih, selepas 7 jam. Tapis.Penyemburan dilakukan 2-4 kali sehari, rawatan adalah 4 hari berturut-turut.

Tanda cyclamen pada violet

Cyclamen, atau strawberry tick - parasit mikroskopik yang menimbulkan ancaman kepada bunga domestik, termasuk violet.

Pada nota! Kaedah yang popular dalam pertempuran dengan kutu adalah perendaman bunga yang dijangkiti di dalam air yang dipanaskan hingga 45 ° C, setelah sebelumnya mengeluarkan bahagian tanaman yang terkena. Tempoh rawatan air adalah 15 minit. sambil mengekalkan suhu yang diperlukan. Setelah bunga itu dibawa ke tempat yang teduh selama beberapa hari.

Lap dedaunan dan tangkai violet dengan persediaan acaricidal:

  • Aktofitom dan Akarin;
  • Fitoverm dan Agravertin.

Untuk menghilangkan kutu setiap 3 hari.

Tungau labah-labah pada geranium

Tungau labah-labah pada geranium tidak terdedah kepada semua bahan kimia. Mereka ditentang oleh garis acaricides:

  • Kilat dan Kemifos;
  • Fufanon dan Ditox;
  • Kungfu dan Omight;
  • Bi-58 dan Zolon;
  • Iskra-M dan Oberon.

Ubat Tandakan

Tungau labah-labah balsamic

Balsamin yang melanda Arthropoda kelihatan seperti dibasahi dengan air mendidih: batang berwarna merah keabu-abuan, daun kering dan bunga.

Bunga itu harus dicuci dengan teliti dengan air, menggunakan sabun isi rumah atau tar. Balsam sabun ditutup dengan polietilena. Setelah seharian, produk dicuci di bawah pancuran air suam.

Pembantu dalam menghadapi hama labah-labah:

Sunmight - hubungi racun serangga

Pada nota! Langkah pencegahan dalam pertarungan dengan labah-labah labah-labah - penyiraman dan pelembapan lapisan atas tanah secara berkala.

Tungau labah-labah pada ficus Benjamin

Sekiranya corak marmar muncul di daun Benjamin, ini menunjukkan ficus yang tidak sihat: penyebaran hama labah-labah dan pertumbuhan populasi.

Dari bahan kimia hama labah-labah akan membantu:

Produk biologi yang popular di kalangan pengguna: Phytoseyulyus, Ambliseyus.

Tungau labah-labah pada siklamen

Parasit membahayakan siklamen, serta krisan, gloxinia, Kalanchoe dan tanaman domestik yang lain. Haba dan kelembapan adalah keadaan yang optimum untuk kutu siklamen. Bunga yang dijangkiti kelihatan berdebu. Kutu dapat dikeluarkan, jika anda tidak mengabaikan rawatan berulang, menyemburkan tanaman di kawasan sekitar, membersihkan lokasi bunga.

Kedai bunga disarankan untuk menggunakan Aktara: tambahkan beg dalam 2 l air dan tumpahkan ke tanah lembap untuk mengelakkan luka bakar akar. Ukuran ini berlaku untuk semua warna di rumah..

Bertindak melawan hama labah-labah

Sekiranya jaring telah muncul pada bunga dalaman, apa yang harus dilakukan oleh tukang kebun yang tidak berpengalaman, nasihat pakar akan diberikan. Untuk menghilangkan labah-labah, pendekatan yang seimbang diperlukan. Pilihan ubat (racun perosak, produk biologi, ubat rakyat) bergantung pada pengguna dan tahap kerosakan pada bunga.

Cara menghilangkan hama labah-labah pada tanaman dalaman

Tungau labah-labah pada tanaman dalaman adalah parasit biasa yang berbahaya. Kemunculan jaring nipis pada bunga adalah tanda utama kehadiran serangga. Adalah sukar untuk menangani koloni kutu. Kerja pencegahan secara berkala menghalang penyebaran arachnid secara besar-besaran, menyelamatkan tanaman dari kematian pramatang.

Hama labah-labah adalah perosak yang biasa.

Tanda hama labah-labah

Pada waktunya, agak sukar untuk mengenali gejala penampilan parasit pada bunga dalaman. Serangga berbentuk bujur kecil mencapai panjang 1-2 mm, yang menjadikannya sukar dilihat dengan mata kasar. Warna individu bergantung pada pelbagai arthropod. Warna hijau, kuning dan berapi yang lebih biasa, yang bergabung dengan warna daun dan batang. Wanita itu berwarna merah; kitaran hidupnya berlangsung sebulan. Dalam tempoh ini, dia bertelur hingga 100 biji telur. Selepas 3-4 hari, kutu menetas dari telur.

Ciri khas perkembangan parasit adalah daya tahan lama telur (sehingga 5 tahun). Mereka membeku di kulit kayu, daun sinus, di tanah, di ambang tingkap. Selalunya dibawa dari kedai, taska dan rumah hijau. Oleh itu, kutu sukar dikesan dan dimusnahkan.

Kawasan daun yang terkena dibezakan oleh bintik-bintik kekuningan. Sebilangan besar populasi ditentukan oleh jaring khas di bahagian belakang dedaunan atau permukaan tanaman. Dalam kes ini, bunga kelihatan layu, cepat kering dan mati. Dalam kes yang jarang berlaku, perosak tersebut dikenal pasti oleh lapisan debu yang tipis di permukaan tanah.

Jenis hama labah-labah

Di antara banyak jenis tungau labah-labah, berikut terdapat di garis lintang kami:

  1. Biasa. Jenis arachnid yang paling biasa adalah kuning pucat. Lebih suka pucuk muda dan daun fuchsia, mawar, dracaena, ficus. Mereka berbahaya kerana setelah pembiakan mereka merangkak ke spesimen yang berdekatan dan menjangkiti tanaman baru. Titik putih dan kuning pada dedaunan mengeluarkan hama, jaring laba-laba.
  2. Merah. Perwakilan merah terang kecil dianggap sebagai kutu yang paling berbahaya. Ia kurang biasa. Berkembang di bilik dengan suhu udara tinggi. Suka pokok limau, anggrek, mawar..
  3. Kutu palsu adalah perosak terkecil. Mustahil untuk melihat dan mengenali, kerana tidak ada jaring laba-laba yang melekat di arachnid. Serangga berbahaya dikesan hanya setelah spesimen hijau layu. Langkah pencegahan disyorkan untuk mencegah kematian bunga.
  4. Atlantik. Diagihkan di zon iklim lembap atau di bilik dengan kelembapan tinggi. Lebih suka eksotik: sitrus dan pokok kelapa, tetapi mampu berpindah ke mana-mana bunga yang berdekatan..
  5. Cyclamen. Ia hidup di lapisan atas tanah dan pada tanaman (siklamen, krisan, ungu, balsam). Populasi kutu serupa dengan debu, oleh itu, ia tidak segera dikenali oleh penanam. Seperti rakan Atlantik, ia lebih suka iklim lembap..
  6. Luas. Perosak dengan cepat merebak ke seluruh tanaman, membentuk debu merah yang khas. Oleander, kaktus, anthurium berisiko. Memerangi parasit difasilitasi oleh fakta bahawa betina bertelur di kawasan yang kelihatan.
  7. Kaktus rata. Ia ditentukan oleh garis-garis putus-putus kuning dari larva besar pada daun bunga eksotik. Pindah ke contoh lain dengan mudah..
  8. Semanggi. Menghisap jus dari anggrek, ficus, ambutilones, membentuk gerakan.

Selain yang dijelaskan, terdapat puluhan jenis parasit yang menyerang tanaman dalaman. Tick ​​menyesuaikan diri dengan iklim yang buruk dan melambatkan pembiakan sehingga 10 tahun (diafause).

Kaedah kawalan hama labah-labah

Tungau labah-labah hancur dengan 3 cara:

Bahan kimia dianggap lebih berkesan. Kaedah kawalan yang selamat dan mesra alam adalah kaedah kawalan yang popular. Banyak tukang kebun menggunakan kaedah yang rumit - mereka menggunakan ejen rakyat dan kimia (biologi) untuk menyembuhkan bunga.

Bahan Kawalan Tandakan

Acaricides - bahan kimia yang bertujuan untuk memusnahkan hama labah-labah. Bahan berlaku dari semua subspesies yang ada.

  1. Neoron - sangat toksik, membunuh larva dan orang dewasa.
  2. Flumait adalah agen hormon beracun rendah yang memusnahkan arachnid pada semua peringkat perkembangan. Tumbuhan yang dijangkiti dirawat sebulan sekali..
  3. Actellik - beracun dan berbahaya bagi racun haiwan peliharaan. Ia memberi kesan buruk kepada parasit, mengganggu penyerapan jus. Prosedur penyemburan dilakukan dua kali sebulan di udara terbuka. Tukang kebun memakai pakaian pelindung dan sarung tangan. Produk ini berkesan memusnahkan kutu pada lemon dan mawar dalaman.
  4. Skelta adalah penemuan terbaru oleh ahli kimia untuk memusnahkan koloni kutu. Ubat itu tidak bertindak segera, parasit mati 5-7 hari selepas penyemburan. Untuk pembasmian perosak yang lengkap, 1 rawatan sudah cukup.
  5. Apollo adalah bahan hormon yang sedikit toksik yang bertindak pada individu yang berumur berbeza. Ia digunakan 2 kali dalam 3 bulan.

Juga digunakan adalah Demitan, Karate, Nisoran, Omayt, Fufanon dan persiapan hubungan berkesan yang lain.

Oleh kerana bahan kimia itu beracun dan berbahaya bagi kesihatan manusia, gaun pelindung individu, sarung tangan, alat pernafasan atau topeng dipakai. Haiwan peliharaan dibawa keluar dari bilik sebelum diproses, produk dibersihkan. Bahan digunakan pada bunga yang dijangkiti, bingkai tingkap, ambang tingkap dan tanaman tetangga. Untuk mengelakkan luka bakar, bunga diletakkan di tempat yang teduh sebelum dikeringkan, ruangan itu berventilasi. Kaedah ini digunakan sekiranya ketidakcekapan agen rakyat dan biologi..

Kaedah biologi

Penentang racun serangga yang tidak selamat menggunakan kaedah biologi yang kurang toksik untuk menghilangkan serangga.

Kutu Phytoseid juga membantu melawan parasit dengan memakannya.

Bioproteksi semula jadi tumbuhan di tanah tertutup dan terbuka - Tandakan Phytoseyid (Phytoseiidae lat.). Pemangsa memakan parasit labah-labah dan fitofag lain. Digunakan secara aktif dalam kawalan perosak di rumah hijau dan rumah hijau.

Persediaan biologi dari tumbuhan mengandungi bahan toksik. Dana sedemikian digunakan dengan sangat berhati-hati, dos yang ditunjukkan dalam arahan diperhatikan. Selepas prosedur, bilik itu berventilasi, tangan dicuci dengan sabun dan air. Bunga yang dirawat dikeluarkan di tempat teduh hingga kering sepenuhnya..

Produk biologi yang diminta termasuk Fitoverm dan Aktofit:

  1. Fitoverm adalah ubat yang berkesan terhadap semua jenis kutu dan perosak lain (kutu daun, serangga skala, thrips, dll.). Ia mengandungi avermectins, yang mempunyai kesan lumpuh pada organisma. Alat ini beracun, oleh itu, dalam proses penyemburan, gaun pelindung, pembalut digunakan, binatang peliharaan dibersihkan. Selepas penyemburan, perosak mati pada 2-3 hari.
  2. Actofit adalah produk biologi yang berkesan dan selamat untuk manusia, haiwan, tanah dan alam sekitar. Ia terdiri daripada avermectins - toksin yang dihasilkan oleh kulat tanah. Alat ini mempengaruhi sistem saraf kutu, kutu daun, ulat, tetapi tidak berkesan terhadap larva. Setelah disembur, zat-zat itu jatuh pada serangga, membunuhnya, kemudian mereput menjadi gula. Alat ini tidak ketagihan pada kutu.

Ubat rakyat

Sebelum menggunakan campuran dan suntikan di rumah, disarankan untuk mempersiapkan tanaman dan permukaan bersebelahan dengan teliti:

  • bunga itu dibasuh dengan air mengalir tanpa menggunakan bahan pencuci (sabun menyumbat liang-liang daun);
  • pasu bunga, pasu dengan dulang, ambang tingkap, bingkai tingkap atau alas bunga dibersihkan dengan kain basah dari kotoran, debu dan kemungkinan parasit.
  1. Infusi bawang - 200 g sekam dituangkan dengan baldi air panas, rebus dan berumur selama 2 hari. Campuran yang dihasilkan disaring dan digunakan pada waktu petang untuk penyemburan..
  2. Penyerapan bawang putih disediakan dari 2-3 kepala bawang putih, parut pada parutan halus, dan 1.5 liter air rebus. Ekstrak disimpan selama 4 hari di dalam bekas tertutup di dalam bilik yang gelap dan sejuk. Sebelum memproses, balsem dicairkan dalam nisbah 1: 1.
  3. Penyelesaian tar, sabun isi rumah mengurangkan koloni kutu pada peringkat pembiakan. Buih disimpan selama 3 jam pada bunga dan pasu yang terkena. Setelah mengeluarkan sisa sabun, tanaman ditutup selama 1 hari dengan beg plastik. Ini mengekalkan tahap kelembapan yang diperlukan..
  4. Amonia cair berkesan dalam memproses bunga dengan dedaunan yang ketat. Plat dilap dengan teliti dengan kapas yang dibasahi dengan cecair. Kawasan yang sukar dijangkau disembur dengan alkohol dan air yang dicairkan dalam nisbah 1:10.
  5. Serbuk mustard atau abu yang ditaburkan di tanaman, berkesan mengusir orang dewasa.
  6. Hidrogen peroksida mengatasi jangkitan dedaunan dan pucuk yang banyak. Koloni perosak dibasuh dengan busa.
  7. Antibiotik semula jadi - bunga calendula - digunakan dalam bentuk rebusan atau alkohol. 2 sudu kecil campuran yang dipilih dicairkan dengan 0.5 l air. Ranting dan dedaunan yang dijangkiti dibasuh.
  8. Daun dan akar dandelion (40 g) direndam dalam air panas. Selepas 4-5 jam, infusi disaring dan digunakan untuk mencuci..
  9. Akar lobak merah (200 g) dihancurkan dan 2 liter air dituangkan. Selepas 2 jam, campuran disaring dan digunakan untuk penyemburan..
Infusi bawang disembur dengan tanaman yang mempunyai hama labah-labah.

Pencegahan jangkitan

Langkah pencegahan mencegah jangkitan massa:

  1. Perosak berkembang biak dengan cepat di iklim yang kering dan panas. Sebaiknya perhatikan keadaan suhu, ventilasi dan jaga kelembapan yang mencukupi di dalam bilik. Tumbuhan disembur secara berkala, dedaunan disapu dengan kain lembut dari tisu lembut. Air panas digunakan untuk prosedur, sehingga parasit tidak berpindah ke spesimen yang berdekatan. Pancuran mandi air panas diatur setiap bulan.
  2. Bekas lama dibasuh dengan detergen sebelum digunakan dan disimpan di bilik sejuk..
  3. Bunga baru dibasuh dan dikuarantin selama 2 minggu.
  4. Semasa pemindahan, tanah di dalam periuk dikukus dengan air mendidih.
  5. Perbungaan dan daun yang dibasuh segera dikeluarkan dari periuk.
  6. Bingkai dan tingkap selalu dicuci dengan sabun dan air; permukaan kayu dicat setiap tahun..

Arthropoda cepat menyesuaikan diri dengan keadaan buruk, bertoleransi dengan penyakit. Langkah pencegahan dalam kombinasi dengan kaedah kawalan rakyat atau kimia menghancurkan hama labah-labah pada tanaman dalaman