Lupakan legenda bunga dan nama.

Menurut satu versi, legenda mengatakan bahawa Tuhan sendiri menyebut tumbuhan ini "lupa-bukan-saya", kerana ia lupa nama pertamanya yang diberikan kepadanya semasa penciptaannya. Mengenai puisi Jerman yang satu ini mengatakan ini:

“Ketika Tuhan pernah mencipta bunga, dan mereka semua, mengikuti panggilan-Nya, berkumpul dengan jubah mereka yang beraneka ragam dan bertanya, sambil menunduk rendah, apa nama mereka, Tuhan memberi masing-masing nama dan memerintahkan untuk mengingatnya dengan baik.

Tetapi sebelum Tuhan sempat mengatakan ini, salah satu bunga kecil itu kembali dan berseru dengan air mata di matanya: "Tuan, dalam pertemuan yang begitu besar itu saya lupa nama saya." Kemudian, memandangnya, Tuhan dengan penuh kasih berkata: "Jangan lupakan aku!".

Menurut varian lain, yang berikut dilaporkan: “Ketika Tuhan menciptakan dunia dan memberikan nama kepada semua ciptaan, dia secara tidak sengaja lupa menyebut satu bunga kecil yang tumbuh di tebing sungai. Kemudian bunga yang dilupakan itu menghampiri tahta Yang Mahakuasa dan bertanya, dan tidak melupakannya dalam kasih-Nya dan juga memberikannya nama. Untuk ini, Tuhan yang penyayang menjawab: “Aku tidak akan melupakan kamu, jangan lupakan aku. Sekarang biarkan nama anda "lupa-saya-tidak".

Lima kelopak pelupa saya mengingatkan tentang lima indera yang diberikan kepada manusia, dan lima luka Kristus. Batang dan daun hijau "mengajar bahawa kita harus berharap: Tuhan tidak akan melupakan kita..." Nama bunga lupakan-saya-bukan dalam banyak bahasa mempunyai makna yang sama.

Mereka juga mengatakan bahawa lupa-saya-bukan seluruh dunia menahan diri. Di tengahnya, benang sari kuning adalah matahari, dan di sekitar kelopak biru ada langit. Terdapat kepercayaan bahawa malaikat, terbang di atas bumi, menjatuhkan bunga biru di atasnya supaya orang tidak melupakan Syurga. Itulah sebabnya bunga ini dipanggil lupa-saya-bukan..

Menurut parafrasa kuno, seorang pemuda yang sangat mencintai seorang gadis pergi ke paya untuk mengambil sejambak bunga untuk kekasihnya. Mereka memanggil diri mereka dari pelindung biru. Pemuda itu terus maju. Sebaik sahaja dia memijak permaidani biru, dia jatuh ke dalam air. Quagmire menelannya. "Jangan lupa saya!" - adalah kata-kata terakhirnya. Oleh itu, nama bunga-bunga ini muncul - lupa-saya-bukan.
Dan sekarang, ketika dua hati saling mencintai, kemudian berpisah mereka saling melupakan - simbol pemikiran yang tersirat ini: "Jangan lupakan saya".

Sebagai gambaran keinginan yang telah dinyatakan, seorang legenda Austria memberitahu perkara berikut:

“Bertahun-tahun yang lalu, pengantin lelaki berjalan-jalan di sepanjang tebing Danube. Tiba-tiba, seorang gadis muda melihat di tepi tebing curam bunga mekar yang tidak diketahui olehnya pada waktu itu, dan menyatakan keinginan untuk mendapatkannya. Pemuda itu segera membungkuk dan memetik bunga, tetapi ketika dia bangkit, kakinya entah bagaimana tergelincir, dan dia, sambil merobek dirinya, jatuh ke sungai. Tempat itu dalam, tetapi tidak ada pertolongan.

Sia-sia gadis malang itu keletihan, meminta pertolongan, dan pemuda itu bergelut dengan arus, berusaha tetap di atas air - tidak ada yang menjawab. Muncul kembali dari air, dia hanya sempat berteriak kepada kekasihnya: "Jangan lupakan aku!" dan tenggelam. Ketika, beberapa hari kemudian, mayatnya dijumpai, maka tanaman malang itu berada di jari yang terkepal..

Gadis muda itu, berkabung dengan pahit, menguburkan pengantin lelaki dan menanam tanaman ini di kuburnya, yang sejak itu telah menerima nama yang terdiri dari kata-kata terakhir pemuda yang mati sebelum waktunya dalam gelombang. ".

Salah satu tradisi Jerman lama menceritakan tentang nama bunga ini legenda berikut: “Suatu ketika dahulu tinggal seorang budak lelaki dan perempuan di hutan yang sama. Mereka tinggal sendirian di padang gurun, bermain bersama dan saling jatuh cinta. Ketika mereka dewasa, tiba-tiba seorang budak lelaki, yang sekarang muda, memutuskan untuk pergi melihat dunia.
Dengan kesedihan, dia menemani teman masa kecilnya ke seorang gadis melalui hutan beech tinggi, melewati kepala ungu yang terkulai sedih, melewati bunga hawthorn yang ceria hingga ke pinggirnya.

Di sana mereka tiba-tiba melihat biru tua, mirip dengan mata biru besar, bunga, dan dalam kesedihan berpisah masing-masing memetik bunga dan menyerahkannya satu sama lain sebagai kenang-kenangan, meyakinkan mereka untuk saling mengingati dan merobeknya setiap kali dia bertemu mereka, di tanda bahawa mereka tidak saling melupakan.

Dan seperti yang mereka janjikan, begitu juga.

Tahun berlalu, bertahun-tahun lamanya. Dia masih tidak kembali, dan dia, setelah menjadi tua, sudah berubah menjadi nenek tua berambut kelabu. Musim bunga datang lagi, dan sekarang gadis tua itu, yang kini sudah menjadi nenek tua, kembali melalui hutan beech tinggi melewati ungu sedih dan hawthorn yang ceria ke tepi dan tiba-tiba bertemu di sana dengan seorang lelaki tua, sama kelabu seperti dia.

Mereka saling tidak dikenali; tetapi ada bunga biru di tepinya. Kedua-dua mereka membungkuk untuk memetiknya, tangan lama mereka bertemu, dan kedua lelaki tua itu, menangis, saling mengenali, mengetahui bahawa, walaupun bertahun-tahun, mereka tetap setia satu sama lain, dan bahawa tidak seorang pun atau yang lain melupakan ini janji mereka. Sejak itu, bunga biru kecil kami mendapat, seperti yang mereka katakan, namanya "lupa-saya-not".

Ini adalah keseluruhan siri legenda mengenai asal-usul nama bunga yang indah ini, tetapi kemungkinan besar dia mendapat nama dari warna biru indahnya, yang mengingatkan pada warna peti besi syurga, yang membentang ke ruang yang tidak terbatas, di mana fikiran misteri orang percaya berusaha untuk selalu mencari tempat untuk kediaman masa depan jiwanya yang abadi. Lagipun, seseorang tidak boleh lupa bahawa idea keabadian selalu hidup dalam diri seseorang, sebagai pemenuhan janji terbesar yang telah diciptakan oleh Sang Pencipta di dalam hatinya, janji yang dia nantikan dan yang tidak pernah dia lupakan. Ini dapat menjelaskan fakta menarik bahawa bunga ini mempunyai satu nama yang sama di antara semua umat Kristian, "lupa-saya-bukan".

Tentang banyak perkara lain.
Pelancong tertentu datang ke negara lotofage, makan teratai. Setelah merasai hidangan dari daun tanaman, dia melupakan ibunya, lupa akan tanah airnya dan tergoda oleh keindahan tanah asing. Ibunya menunggu lama dan, putus asa, meminta seorang gusliar yang lewat untuk membawa anaknya sejambak pelupa-pelupa. Guslyar bersetuju. Dia datang ke negara timur dan melihat seorang pelancong tenggelam dalam kemewahan dan kekayaan. Dia duduk di atas permaidani Parsi, seorang gadis bermata hitam yang indah mendendangkan lagu-lagu manis kepadanya, anjing-anjing yang marah meraung di kaki pemuda itu, siap setiap saat untuk melaksanakan perintah tuan, dan pengawal yang hebat di pintu dan di belakang bangsawan itu menjaga kesejahteraannya..

Gusliar berdeham dan meminta izin untuk membuat lagu raya. Protes bermata hitam, penjaga mengerutkan kening, anjing menggeram di kecapi, menampakkan taring tajam. Tetapi pemuda itu mengangkat tangan setuju, dan si hussar menyanyi. Dia menyanyikan lagu pengantar tidur yang pernah dinyanyikan oleh ibunya di kepala anaknya... Oleh itu, dia menyanyikannya sebelum pemuda itu membuka padang rumput dan sungai, hutan dan jalan mata air. Dia ingat tanah yang melahirkannya, dia tidak tahu hanya di sebelah mana tanah yang ditinggalkannya itu.

Dengan air mata di matanya, hussar muda itu meminta bocah itu menunjukkan jalan menuju ke tanah airnya, dan sebagai ganti jawapan, si hussler memberinya sekumpulan bunga lupakan, yang bunganya berwarna biru, seperti mata ibunya, dan mereka berbau padang rumput dan hutan di tanah asalnya. Dengan lupa dan lagu, pemuda itu menemukan jalan tanah air. Tetapi tidak kira tergesa-gesa, tidak kira tergesa-gesa, dia mendapati ibunya sudah mati. Dan ketika tangannya yang pucat, layu jatuh di bahu putranya yang kembali, ibunya membuka matanya yang biru dan memaafkan semua dosa kerana kembali ke rumah ayahnya.

Kepercayaan Jerman adalah kebiasaan takhayul yang ada dan masih di Styria untuk berbicara kesedihan rohani dengan bantuan lupa-saya-tidak.

Sekiranya seorang pemuda jatuh cinta, dikatakan dalam almanak tua, kerana sebab tertentu anda tidak boleh menikahi gadis yang anda sayangi, namun cinta ini begitu kuat sehingga dia tidak dapat menanggungnya, maka kesedihan dapat dibantu oleh lupa-saya-tidak. Dia hanya harus pada waktu petang, saat matahari terbenam, pada hari Yohanes Pembaptis, mengambil sebatang rambut gadis kesayangannya, beberapa bunga kering yang dia sumbangkan (sebahagian besarnya, tentu saja, lupa-saya-tidak) atau apa sahaja yang dia sumbangkan sebagai kenang-kenangan dan, merobek bumi dengan paku dari keranda, kuburkan benda ini di sana, dengan mengatakan:

"Cinta, saya memeluk anda dan menguburkan anda. Meninggalkan hati saya dengan kesetiaan dan kesedihan ”.

Biasanya, cinta terkubur dengan cara ini, almanak ini terus mengatakan, berlalu dengan cepat dan meninggalkan hati sendirian. Namun, selalunya, pelupa saya tumbuh di hutan di tempat ia dikebumikan. Maka ini adalah pertanda buruk. Itu bermaksud cinta tidak terkubur.

Menurut kepercayaan yang meluas di selatan Jerman, pelupa-pelupa juga tumbuh di kubur anak-anak yang belum dibaptis, seolah-olah mengingatkan atau, sebaliknya, mencela ibu bapa kerana lupa melakukan upacara ini yang diperlukan untuk setiap orang.

Di England, seperti di beberapa negara lain, kemunculan orang-orang pelupa secara besar-besaran di tempat perkuburan kadang-kadang dianggap oleh orang-orang sebagai peringatan yang dihantar dari orang mati oleh orang mati. Miss Pratt, dalam artikelnya mengenai Battle of Waterloo, mengatakan bahawa tahun berikutnya selepas pertempuran ini, pelupa-pelindung meliputi seluruh medan perang, terutama di tempat-tempat yang menumpahkan darah Inggeris. Bunga-bunga ini, katanya, seolah-olah ingin mengatakan: "Jangan lupa anak-anak lelaki dan saudara-saudaramu yang setia, yang meletakkan kepala mereka untukmu!"

Dalam kepercayaan rakyat Jerman, lupa-saya-bukan memainkan peranan yang dikaitkan dengan banyak warna lain: memungkinkan untuk mendapatkan harta karun.

Sama ada kanak-kanak, pelayan, kesatria itu menemuinya di jalan, maka mereka hanya perlu pergi ke batu terdekat dan menyentuh bunga yang mereka temukan, ia segera dibuka, dan sebuah gua yang indah, semuanya dipenuhi dengan emas, batu permata dan pelbagai khazanah lain. Dan dari situ suara misteri mengatakan bahawa semua ini dapat diambil - ini adalah milik pemilik bunga itu, tetapi anda tidak boleh lupa mengambil yang terbaik, dan ini adalah lupakan-saya-bukan yang koyak.

Tetapi seorang lelaki yang tamak untuk emas biasanya berusaha mengisi sakunya dengan emas dan perhiasan sebanyak mungkin dan, mabuk dengan kekayaan yang tidak dijangka, daun, kehilangan peringatan yang dibuat kepadanya.
"Lihat, jangan lupa yang terbaik," suara misteri itu berulang kepadanya ketika dia meninggalkan gua. Barulah dia mengingat kesalahan yang dia buat dan, sambil memegangi kepalanya, bergegas kembali ke gua. Tetapi sudah terlambat: batu ditutup, dan tidak ada jejak kiri dari pintu masuk ke gua. Sementara itu, akibat ketidaktaatan ini, kurangnya perhatian terhadap kata-kata suara misteri tidak lambat muncul: bukannya emas, timbunan jatuh dari poket, dan bukannya batu berharga, wanita telanjang jatuh...

Legenda Parsi sangat puitis tentang lupa-saya-tidak, yang menceritakan bagaimana suatu pagi seorang malaikat duduk menangis di pintu-pintu syurga, dari mana dia diusir kerana jatuh cinta dengan anak perempuan bumi.

Dia melihat gadis ini untuk pertama kalinya di tebing sungai, ketika dia melepaskan rambutnya yang indah dengan pelupa, jatuh cinta padanya dan tidak lagi dapat berpisah dengannya. Dan sekarang, sebagai hukuman kerana memberikan hatinya kepadanya, dia dikeluarkan dari syurga sehingga anak perempuan bumi ini menanamkan orang-orang pelupa di semua pelosok dunia.

Tugas itu tidak mudah, tetapi gadis itu, yang dipenuhi dengan cinta yang kuat, setuju untuk menunaikannya..

Dan selama bertahun-tahun, dalam cuaca apa pun, siang dan malam, dia berkeliaran di seluruh dunia, menanam bunga comel ini.

Ketika tugas itu selesai, keduanya muncul lagi di depan pintu-pintu surga dan gerbang-gerbang itu tidak ditutup di hadapan mereka: tugas itu, walaupun fana, diterima tanpa kematian. "Kerana," kata penjaga biara surga, "cintanya lebih tinggi daripada keinginan untuk hidup, dan kerana orang yang dia berserah dengan segenap jiwanya adalah malaikat, dan cintanya terhadap syurga menyelamatkan diri dari kerosakan bumi. Semoga dia, "tambahnya," rasakan gula-gula syurga, yang terbesar adalah cinta tanpa pamrih. " pautan

Mengapa disebut lupa-saya-tidak?

Orang yang berbeza mempunyai versi asal asal nama bunga ini. Dan selalunya mereka berdasarkan jalan cerita, ketika salah seorang daripada dua kekasih itu mati dan meminta yang lain untuk tidak melupakannya.

Sebagai contoh, menurut salah satu legenda Yunani kuno, pelupa-pelupa tumbuh dari air mata seorang gadis yang telah lama mengucapkan selamat tinggal kepada kekasihnya.

Legenda lain mengatakan bahawa ketika dewi Flora memberi nama kepada semua tanaman, dia hampir kehilangan bunga biru kecil dan sederhana. Tetapi mereka mengingatkannya pada diri mereka sendiri, dan dewi memanggil mereka sebagai pelupa. Flora juga menganugerahkan dahan-dahan ini dengan kemampuan ajaib untuk mengembalikan ingatan kepada semua orang yang melihatnya..

Secara umum, nama bunga myosotis bermaksud "telinga tikus" (tetikus Yunani, telinga-telinga).

Mengapa disebut lupa-saya-tidak?

Untuk semua orang, bunga biru sederhana yang saya sayangi lupa-saya-tidak dalam kebanyakan bahasa mempunyai nama yang sama, yang diterjemahkan sebagai "Jangan lupakan saya." Contohnya, lupa-saya-bukan dalam bahasa Inggeris, Vergissmeinnicht dalam bahasa Jerman. Lebih-lebih lagi, setiap negara mempunyai legenda tersendiri mengenai penampilan nama yang tidak biasa, dan semuanya berkaitan dengan cinta dan kesetiaan. Dan menurut mitos Yunani kuno, dewi Flora, yang menyebarkan nama ke tumbuh-tumbuhan yang berbeza, tidak memperhatikan bunga biru sederhana ini. Sudah pergi, dia mendengar bisikan bunga "Jangan lupakan aku!". Dan kemudian Flora melihatnya dan memanggil bayi bermata biru sebagai pelupa.

Izinkan saya mengingatkan anda bahawa baru-baru ini saya memberitahu anda ungkapan "goy is".

  • 3322 pandangan

Mengenai Pengarang:

Pencarian jejak peradaban, dikeluarkan sebagai pakar di TV, menulis artikel. Di laman web kami, anda dapat membaca dan menonton laporan video mengenai ekspedisi ke Mesir, Itali, Siprus, India, Kreta, Ural, Kutub Utara, dll..

Lupakan-saya-tidak

Kata lupa-saya-tidak menonjol dengan jelas dari semua kata nama Rusia yang lain dalam komposisi morfologinya, mengikut kaedah pendidikannya. Ia terbentuk dari bentuk mustahak (dengan penolakan), jangan lupa (rujuk: vanka-vstanka; jongkok).

Acad lain. I. I. Sreznevsky dalam bukunya "Komen mengenai pembentukan kata-kata dari ungkapan" berkata: "Antara yang jarang berlaku. Saya harus meletakkan perkataan tanpa disedari dari ungkapan yang saya tidak tahu, jangan lupa lupakan-saya-bukan dari ungkapan (Vergissmeinnicht) ”212. (Rujuk tahu semua).

Perkataan lupa-saya-tidak pertama kali didaftarkan dalam leksikografi literatur kami pada akhir abad ke-18. Dalam penghasilan perkataan "Kamus Akademi Persekutuan Rusia" tahun 1793, kita dapati artikel khas mengenai kata lupa-jangan-atau lupakan aku (perkataan AR 1793, bahagian 4, hlm. 482). Oleh itu, lupakan saya di sini muncul sebagai ungkapan yang dibuktikan, sebagai nama bunga (lih. Fr. Le pet "obliiez ras, seperti Vergissmeinnicht). Berikut adalah petikan yang sesuai dari Kamus Akademi Sains Rusia:" Lupakan-saya-tidak, ki, s. Atau Jangan lupa saya Myosotis arvensis. Rumput tahunan dengan batang sederhana, daun berbentuk lembing, kasar; bunga kecil, biru muda, di tengahnya adalah sisik kuning yang menyekat bukaan di tiub bunga; biji kasar. Ia tumbuh di Eropah di ladang kering ".

Dalam perbendaharaan kata Jerman-Rusia yang Lengkap. kita dapati: “Vergiß mein nicht, Myosotis palustris. mata tikus, kilang lupa-saya-nots ”(Adelung, Full. Lex., 2, hlm. 792).

Dalam "Kamus Akademi Rusia" tahun 1814, jangan lupa saya disorot dengan kata khas: "Jangan lupakan saya. Rumput sama dengan Forget-Me-Not ”(Sr. AR, 1814, 3, hlm. 1315).

Adalah pelik bahawa dalam kamus tahun 1847, sama seperti dalam kamus Akademi Sains Rusia, bersama dengan kata lupa-saya-tidak, nama lupa-saya-tidak disebut sebagai nama bunga yang sama (kata-kata 1847, 2, ms 435). Ini menekankan sifat penjejakan, penerjemahan nama. Ini masuk ke dalam dialek Rusia dari bahasa sastera, dari bahasa intelektual. Etimologi ungkapan ini diketahui..

M. Fasmer dalam "Kamus Etimologi Rusia" menulis mengenai perkataan lupa-saya-tidak: "lupa-saya-bukan" Vergißmeinnicht ", von jangan lupa" vergiß nicht ", zu lupa di Nachahmung von nhd. Vergißmeinnicht (lihat dem 15. Jhdt, s. Kluge-Götze EW. 650), frz. le ne m "oubliez pas dass., engl. förgetmenot, schwed. förgätmigej, dän. Muflemmigei, wie poln. niezapominajka, s. Sandfeld Festschr. V. Thomsen 172, Fraenkel Zeitschr. 13, 233, Vasl., 2, s. 209).

Seperti yang ditunjukkan oleh E. Frenkel dalam tinjauan buku karya E. Dickenman "Untersuchungen über die Nominalkomposition im Russischen", korespondensi langsung dengan kata Rusia lupa-saya-tidak, juga dibentuk dengan menelusuri kata-kata yang sesuai dari bahasa Jerman dan Perancis (Vergißmeinnicht dan le ne m "oubliez pas), adalah, kecuali bahasa Poland (dan wilayah Rusia, jelas dari bahasa Poland) niezapominajka, juga neaizmìrstele Latvia, neužmirštuõle Lithuania, nemiršele 213. Akibatnya, dalam kes ini kita berhadapan dengan fakta pelacakan bahasa Eropah antarabangsa. hanya dengan penyebaran tanaman yang berkaitan secara meluas, tetapi juga dengan fungsi emosional dan sosialnya.

Yang perlu diperhatikan ialah keseragaman pendidikan akhiran dan kesamaan jantina tatabahasa dalam niezapominajka terlupa Rusia dan Poland.

Walaupun kedudukan sepi sebagai dasar pelupa dalam sistem kata nama kata benda (rujuk pengerasan q - seperti dalam kata-kata bangun, kebiasaan, dll., Rujuk tirai, pewarnaan, dan lain-lain, serta kehilangan hubungan langsung dengan jangan lupa bentuk mustahak), kata lupa-saya-tidak cepat berasimilasi dengan golongan kata nama (rujuk turunannya, yang menjadi sebahagian daripada norma bahasa sastera Rusia pada separuh kedua abad ke-18, kata lupa-saya-tidak). Ia tersebar luas dalam dialek Rusia di utara, jalur Rusia Tengah dan selatan, walaupun terdapat banyak nama tempatan untuk tanaman ini, misalnya: hernia, myronium, kayu oak (di wilayah Smolensk ini adalah nama tumbuhan Veronica chamaedris, yang sama di Kaluga, dll..), dan lain-lain Tetapi persoalan terminologi dialek yang popular, antara lain, dan setara dialek dengan kata sastera lupa-saya-tidak, jauh melampaui sejarah perkataan itu sendiri. Kajian mengenai isu ini memerlukan perbezaan yang jelas antara keturunan yang berbeza dari keluarga Borage (yang merujuk kepada pelupa-pelupa) 214. The lupa-me-nots adalah liar, lumpur, berpasir, rawa (Myosotis palustris), hutan (Myosotis silvatica), jarang (Myosotis sparsiflora), lurus (Myosotis ketata), pertengahan (Myosotis intermedia), berambut kaku (Myosotis hispida cp. 215 nama tempatan tumbuhan lain dari keluarga yang sama: (batang burdock, veronica oak, lembu, dll.).

V. Dahl dalam kamus penjelasannya mencatat penggunaan sehari-hari kata lupa-saya-bukan dalam arti "hadiah untuk ingatan." Pada saat yang sama, dia menunjukkan bahawa kata lupa-saya-tidak, kecuali tanaman dan bunga Myosotis (oblast izmoden rakyat, rambut, kura-kura), dalam dialek Smolensk disebut tumbuhan Veronica chamaedris (hernia, myronium, kayu oak) (lwn Dalia, 2, hlm 1347).

Secara semula jadi, timbul persoalan: bilakah kata lupa-saya-tidak muncul dalam bahasa Rusia? Ada sebab untuk berfikir bahawa perkataan itu belum lagi dalam bahasa Rusia pada pertiga pertama abad ke-18. Dalam perbendaharaan kata Jerman-Latin dan Rusia Weisman (1731) kata ini tidak dicatat: nama Jerman bunga ini (Vergiß mein nich, Latin. Chamaedris) diterjemahkan sebagai berikut: "Ramuan Hamedris" (Weisman, h. 670). Jelaslah, makalah pelacak Rusia tidak melupakan saya, dan buku pelupa sehari-hari tidak wujud atau tidak begitu popular ketika itu. Pengesahan tidak langsung kesimpulan ini dapat menjadi kenyataan bahawa orang Poland. niezabudka adalah pinjaman yang eksplisit dan, lebih-lebih lagi, lewat dari bahasa Rusia, sementara niezapominajka Poland, yang menembusi beberapa dialek Barat Rusia, tidak mencapai bahasa sastera Rusia.

Agak ingin tahu bahawa walaupun dalam "Lexicon of Russian and French, di mana hampir semua perkataan Rusia berada dalam urutan abjad Rusia" (1762, bahagian 1), kata lupa-saya-tidak tidak diletakkan. Sementara itu, tidak ada keraguan bahawa pada suku terakhir abad XVIII. perkataan lupa-saya-tidak telah memasuki kehidupan seharian sastera-linguistik. Ini dibuktikan dengan penggunaan kata ini dalam bahasa karya Derzhavin, Karamzin, Dmitriev. Puisi Derzhavin "Lupakan-saya-tidak":

Bunga lupa-saya-bukan yang comel!

Anda lihat, kawan saya, saya, meratap,

Datang dari anda, cahaya kecil saya:

Pada Karamzin: "Delrive masuk ke dalam perahu yang penuh dengan bunga mawar, murung dan pelupa" (Karamzin. Kisah kota Zhanlis. Bahagian 1. Pemikiran bebas dan takwa. M., 1816, h. 112).

Oleh kerana perkataan lupa-saya-tidak telah dimasukkan ke dalam kamus pembahasan Rusia dan asing-Rusia dalam dekad terakhir abad ke-18, dapat diasumsikan bahawa kata itu dibentuk selewat-lewatnya pada pertengahan abad ke-18, selewat-lewatnya tahun 50-60. abad ini.

Dalam bahasa fiksyen abad kesembilan belas. perkataan lupa-saya-tidak sangat popular. Oleh itu, dalam mesej P. A. Vyazemsky “I. I. Dmitriev ”(1822):

Menenunkan keabadian lupa-saya-tidak

Di karangan bunga anda dengan mawar cinta.

Dalam puisi "Dua Malaikat" (1831):

Mawar yang indah tersenyum seharian,

Embun ini tidak akan bertambah,

Tetapi akan memberi warna pada ingatan hati, lupakan-saya-tidak,

Ikrar untuk hidup dan syurga.

Dalam novel Gogol "Viy": ". dia perasan. sekeping cermin di hadapannya yang dilupakan oleh pelupa. ".

Di atas batu gurun, lupakan saya pada musim bunga

Seorang tanpa rakan berbunga,

Dan ribut dan hujan lebat melanda,

Dan seperti sebelumnya batu yang tidak bergerak.

Bunga yang sedih sejak itu

Cinta itu sayang; degupan jantung,

Apabila dia melihat.

Dia dipanggil lupa-saya-tidak.

Dalam catatan S. T. Aksakov mengenai Pemburu Gun dari Provinsi Orenburg: "Tidak diketahui dari mana datangnya rumput, bunga, semak dan pohon, lupakan, daffodil liar, air mata cuckoo, talnik dan birch" Walau bagaimanapun, seseorang tidak dapat menolong tetapi memperhatikan fakta bahawa kata lupa-saya-tidak pernah dijumpai dalam bahasa Pushkin (sesuai dengan kata-kata bahasa Pushkin).

Untuk mencirikan penggunaan kata lupa-saya-tidak dan persekitaran lisannya dalam fiksyen Rusia dari 40-an abad XIX. sudah cukup untuk membatasi diri kita kepada tiga atau empat contoh.

Di A.N. Ostrovsky:

Akan memberikan senyuman bunga kecil -

(Snegurochka, halaman 4, aplikasi 2);

"Anda lihat, pinggir jalan: lupa-saya-not, pansies, bunga jagung, telinga jagung" ("Bakat dan Peminat," 3, aplikasi 3). Rabu Goncharov berada di "Tebing": ". Pintu dibuka dan muncul di hadapannya. Polina Karpovna, terbungkus awan, dengan blaus muslin. dalam topi telus dengan telinga dan pelupa "(bahagian 2, 16).

A. Maikov dalam puisi “Anakku, tidak ada hari-hari yang diberkati. ":

Sudah penuh! jangan menenun kalungan anda dengan subur

Dan kepala saya yang tidak dilupakan.

Grigorovich dalam "Adventures of Nakatov": "Lihatlah, Sonya, sungguh menyenangkan," wanita tua itu melanjutkan, menghulurkan tangannya yang kuat dengan sejambak halus buatan-lupa. ".

Pada Kozma Prutkov dalam puisi "Lupakan-saya-not-not dan koma":

Goyang Pakhomych di tumit,

Sekumpulan pelupa yang dibawa bersama mereka.

Artikel itu diterbitkan di bawah tajuk "Sejarah kata Rusia lupa-saya-tidak" dalam jurnal: Prace filologiczne, t. 18, cz. 2, (Warszawa, 1964). Arkib telah menyimpan naskhah dengan hak cipta dan naskah di 10 halaman. Terdapat juga versi naskah sebelumnya (pada 6 lembaran format kecil, ditulis pada waktu yang berlainan dengan pensil dan dakwat), yang memasukkan teks akhir dengan sedikit variasi. Dalam teks akhir, potongan versi asal berikut tidak ada: “Digunakan secara meluas dalam gaya bahasa sastera yang berlainan, kata lupa-saya-tidak juga tersebar dalam pidato rakyat yang meriah. Bentuk dalaman perkataan ini senang dimeriahkan dalam bahasa puitis. Dia mengenal pasti makna simbolik lupa-saya-bukan dalam penciptaan lisan dan seni. (Bandingkan puisi album seperti ini:

Malaikat turun dari langit,

Agar sayang

Saya tidak pernah lupa.

Perubahan semantik yang ketara adalah perkataan lupa-saya-bukan dalam bahasa Rusia untuk abad ke-19 dan ke-20. belum menderita ”.

Ini diterbitkan di sini menurut cetakan yang disahkan dengan naskah, dengan pengenalan sejumlah pindaan dan penjelasan yang diperlukan. - M. L.

Catatan oleh imp. Akademi Sains, 22, pr. 2, 1873, S. 248.

Zeitschrift für slavische Philologie, B. 13, Doppelheft ½, Leipzig, 1936, S. 233.

Lihat, sebagai contoh, kursus botani umum (V. N. Lyubimenko. Kursus botani umum, Berlin, 1923, ms 790), kamus botani (N. I. Annenkov. Kamus botani atau koleksi nama tumbuhan Rusia dan banyak tumbuhan asing M., 1859; P. E. Volkenstein. Glosari istilah terpenting yang digunakan dalam perihalan tumbuh-tumbuhan. St. Petersburg, 1874), pengenal tumbuhan, dll di bawah.

Lihat: Tumbuhan rumpai USSR. Panduan untuk definisi rumpai USSR. L., 1935, ay 3.P. 433–436.

Kongsi pautan yang dipilih

Klik kanan dan pilih Salin Pautan

Lupa-saya-bukan bunga - penerangan dan ciri-ciri tanaman

Hampir semua wanita di planet kita tidak peduli dengan bunga. Seseorang suka bunga tulip yang ketat, seseorang suka bunga mawar cantik atau anggrek eksotik. Berapa banyak orang - begitu banyak rasa. Tetapi di alam ada bunga yang akan menarik perhatian semua orang. Ini adalah pelupa, seperti titisan langit dengan matahari di dalamnya, dengan aroma yang lembut dan halus.

Sejarah Asal dan Penampilan

Sukar untuk mengatakan dari mana kilang itu berasal. Dalam satu sumber, Pegunungan Alpen (Switzerland) disebut tempat kelahiran pelupa, di wilayah lain - beberapa wilayah di Eropah utara. Jenis tanaman ini tumbuh di hampir semua benua (Asia, Eropah, Amerika Selatan, Amerika Utara dan Australia), di kawasan yang mempunyai iklim lembap. Di alam, permaidani biru pelupa dapat ditemukan di kawasan yang cerah, tebing sungai dan sungai, dan bahkan di paya.

Bunga paling popular

Terdapat banyak cerita dan legenda mengenai asal usulnya, setiap negara mempunyai tersendiri, dan setiap orang menceritakan tentang cinta, kesetiaan dan berpisah dengan kekasih.

Anda sudah dapat memahami dengan satu nama seperti apa bunga lupakan-saya-bukan - setelah dilihat, warna biru lembutnya tidak dapat dilupakan.

Lupa-bukan-bunga: penampilan tumbuhan

Lupa-saya-bukan tergolong dalam genus tumbuhan herba keluarga Burachnikov. Bunga tumbuh hingga 30 - 35 sentimeter, setiap tahun, dengan batang bercabang dan bunga kecil dikumpulkan dalam perbungaan. Bunga itu sendiri berwarna biru pucat, merah jambu dan juga putih..

Sejarah nama

Lupakan-saya-tidak - bunga hutan, kebun dan taman depan, kecil dan halus dengan kelopak warna langit dan inti yang cerah. Ia juga disebut "telinga tikus", itulah bagaimana Myosotis diterjemahkan dari bahasa Latin. Nama popular adalah seperti berikut:

Menurut legenda, Flora, dewi seluruh dunia tanaman, tidak melihat bunga kecil dan lupa memberinya nama. Tanpa disedari, dia menjadi ketakutan dan mula diam-diam mengulangi: "Jangan lupa saya!", Setelah mendengar ini, Flora, tersenyum, memberinya nama - Lupa-saya-tidak. Sejak itu, orang mula mendakwa bahawa dia mempunyai kemampuan untuk mengembalikan kenangan yang dilupakan. Tetapi ini hanyalah legenda.

Mengapa disebut lupa-saya-tidak tidak diketahui dengan tepat, tetapi dari hampir semua bahasa namanya mempunyai terjemahan yang sama, dan bermaksud: "Jangan lupakan saya, tolong!".

Tempoh berbunga berlangsung hampir lima bulan, dari Mei hingga akhir September, semuanya bergantung pada varieti.

Spesies dan jenis

Di dalam genus, terdapat lebih dari 45 spesies bunga, terutama di antaranya hutan, yang terdapat di seluruh planet ini. Tetapi yang paling popular adalah: lupa-saya-bukan paya, lupa-saya-bukan hutan dan taman lupakan-saya-bukan Alpine. Jenis tanaman ini paling sering dijumpai di kebun depan rumah persendirian dan di taman awam..

Lupakan-saya-bukan paya

Tumbuhan yang mencapai ketinggian hingga 30 sentimeter, dengan tunas tetrahedral bercabang. Berbeza dengan bersahaja dan berbunga panjang yang banyak (Mei-September). Dalam tempoh ini, setelah berbunga tunas, yang baru muncul, menggantikan yang mati.

Lupakan-saya-bukan bidang

Ia dianggap sebagai rumpai berusia dua tahun atau satu tahun yang tumbuh hingga 60 sentimeter, dengan bunga kecil pada sikat kelabu tanpa daun. Diagihkan di hampir semua bahagian selatan, barat dan timur Rusia.

Lupa-saya-tidak menjalar

Ia tumbuh di bahagian Artik di Hemisfera Utara. Berkat kulit kepala pucuk, ia melindungi diri dari kesejukan. Kelopak tanaman dibandingkan dengan warna dengan safir.

Hutan

Anda boleh bertemu dengan tanaman berusia dua tiga tahun ini di Carpathians, di bahagian Eropah Rusia dan di Caucasus. Ia lebih suka tumbuh di padang rumput lembap, di hutan, di pergunungan, dengan kelembapan yang mencukupi. Bunga pelupa hutan nada biru dengan kelopak bujur dan pulau. Masa berbunga tidak lama: Mei-Jun.

Lupakan Alpine

Bunga gunung yang bersahaja di alam tumbuh di sistem pergunungan Alps, Carpathians dan Caucasus. Gunung "peri" menyukai cahaya dan tidak takut dengan tanah berbatu. Belukar berumput dari 5 hingga 15 sentimeter dengan daun hijau-perak besar dan perbungaan terletak di atasnya dengan bunga biru, ungu, putih atau merah jambu terang. Keindahan pergunungan akan menggembirakan semua pencinta keindahan liar, yang paling utama adalah tidak melewatkan saat ketika pelupa mekar. Ia mekar hanya 40-50 hari.

Lupakan-saya-bukan merah jambu

Seorang lagi wakil keluarga Burachnik dengan bunga berwarna merah jambu gelap. Dia suka kawasan separa teduh dengan tanah yang subur, kelembapan sederhana. Tahan terhadap kemarau dan fros..

Putih lupa-saya-tidak

Tumbuhan musim bunga berbunga awal. Sejenis alpine lupa-saya-tidak, hanya warna kelopak bunga berwarna putih.

May Queen, simbol hutan dan padang rumput, dengan aroma harum - lupakan-saya-tidak. Ia juga disebut sebagai tanda musim bunga yang akan datang kerana berbunga awal. Semua orang bermimpi memiliki permaidani biru bunga liar di taman depan mereka, tetapi kebun bunga dan tukang kebun paling kerap menanam jenis hibridnya..

Banyak jenis pelupa

Anda boleh mengusahakan katil bunga dan petak taman dengan bantuan pelupa kebun dengan membuat permaidani bunga padat dengan bunga menarik dengan warna halus. Baru-baru ini, jenis ini adalah yang paling popular, kerana ketekunan dan ketahanannya..

Perhatian! Pada musim sejuk, tidak bersalji, lebih baik menutup kawasan dengan taman lupakan; tanpa tempat tinggal, tanaman itu boleh membeku.

Dianjurkan untuk menanam bunga selama dua tahun, pada tahun ketiga mereka tumbuh dengan kuat, hiasannya hilang: bunga menjadi kecil dan jarang, dan batangnya sangat panjang dan berbaring di tanah.

Lupakan-saya-tidak berbunga kecil

Wakil tahunan kecil seumpamanya 3-15 sentimeter, dengan bunga menunjuk ke atas.

Bunga langka

Ini berbeza dengan saudara-mara dalam sebilangan kecil perbungaan kesepian. Di atas daun bujur bujur, sedikit kasar, kelopak kecil berwarna biru pucat hampir putih bunga naik.

Jangan lupa tanam di tanah terbuka

Tidak ada perbezaan khusus antara spesies penanaman; hanya memerlukan perawatan yang berbeza. Lupakan-saya-not-love-shad-love akan tidak selesa di bawah sinar matahari langsung dan sebaliknya, varietas yang terasa hebat di bawah sinar matahari akan pudar lebih cepat, di luar tempat.

Mula-mula anda perlu menyediakan tanah:

  1. Cari tempat yang sesuai untuk mendarat.
  2. Buang rumpai.
  3. Memupuk tanah yang tidak baik dengan bahan tambahan mineral pada musim luruh.

Penanaman benih

Benih ditanam pada bulan Mei-Jun di tempat-tempat rumah hijau yang disediakan khas, dan pada akhir bulan Ogos atau awal September (jika musim luruh lewat), pemindahan dilakukan di mana pelupa selalu tumbuh. Tidak perlu risau, berkat sistem akar berserabut yang superfisial, adalah mungkin untuk memindahkan spesimen berbunga walaupun.

Perhatian! Untuk memilih biji yang rosak, anda perlu memasukkannya ke dalam air masin. Yang buruk dan yang manja akan melayang, dan yang baik akan tetap berada di bahagian bawah. Benih yang dipilih harus dicuci dengan air bersih, dikeringkan, dan anda boleh mula menyemai.

Lubang untuk biji mestilah kecil - 1-2 sentimeter, biarkan jarak baris sekitar 30 sentimeter. Pukulan nipis kemudian, jurang yang sama.

Menanam anak benih

Terdapat dua jenis penanaman: musim bunga dan musim luruh. Pada musim bunga, anak benih ditanam di tanah dengan tunas yang sudah dimulakan, jika mereka mahu berbunga pada tahun semasa, pada bulan April. Prosesnya mudah: anak benih diturunkan ke dalam sumur dengan air dan tertidur.

Pada musim luruh mereka menanamnya di tanah terbuka untuk melihat tanaman yang lembut mekar pada musim bunga, mulsa dengan gambut dan tutupi dengan embun beku besar.

Tempat pendaratan terbaik

Tidak semua jenis di tempat yang sama berasa selesa. Paya lupa saya akan kehilangan warnanya dan pudar di tempat yang cerah, dan Alpine akan mati di tempat teduh. Hutan lupakan-saya - tumbuhan yang tidak bersahaja, teduh separa lebih baik untuknya, tetapi di bawah naungan penuh dan di bawah sinar matahari ia akan menyenangkan dengan pewarnaan bunga yang indah dan kecerahan daun.

Melupakan lupa-saya-bukan

Tiga kali pembajaan tanah akan mencukupi. Juga:

  • sebelum berbunga, pelupa muda harus disenyawakan menggunakan baja mineral;
  • pada musim luruh, pakaian organik dan mineral akan diperlukan;
  • pada musim bunga sedikit gambut dan humus diperkenalkan ke dalam tanah.

Persediaan musim sejuk

Untuk memastikan musim sejuk yang selamat, usaha khusus tidak diperlukan. Lupa-saya-not-tahan menahan sekejap sejuk. Tetapi dalam keadaan beku yang teruk dan ketiadaan penutup tempat tidur semula jadi (salji), perlu menutupi tempat tidur bunga dengan bunga.

Pembiakan

Terdapat tiga cara untuk menghasilkan semula:

Untuk memeriksa kualiti benih, anda boleh mencelupkannya ke dalam air masin, jika ia muncul, ini bermakna ia tidak sesuai untuk ditanam. Walaupun ini tidak mencukupi apabila diperlukan, kerana pelupa saya berjaya menghasilkan semula dengan menyemai sendiri. Cukup tanam sebilangan bunga di tempat yang betul, dan di masa depan akan ada pembersihan.

Sekiranya kita membincangkan tentang pelupa-pelupa, maka lebih baik menyebarkannya dengan keratan. Pada awal musim panas, keratan kira-kira 5 cm dipotong dan perlu ditanam bersama dengan anak benih yang tumbuh..

Perhatian! Membahagi semak adalah cara yang berkesan untuk menyebarkan pelupa, kerana tanaman ini mempunyai sistem akar yang kuat.

Penyakit dan Perosak

Penyiraman dan penjagaan yang betul adalah kunci untuk pertumbuhan dan pencegahan tanaman yang sihat dari penyakit dan perosak. Tetapi, ia mudah dijangkiti oleh cendawan tepung dan akar busuk..

Tembaga klorin akan membantu menghilangkan reput kelabu, dan ubat-ubatan yang dijual di kedai khusus atau kaedah rakyat akan membantu menghilangkan kutu daun dan kutu salib. Dengan cendawan serbuk, cenderung menyemburkan bunga dan memastikan peredaran udara yang baik (jika ia adalah rumah hijau), dirawat dengan racun kulat biologi.

Pilihan Penggunaan Landskap

Forget-me-nots sering dijumpai di Eropah. Orang Eropah suka menggunakannya dalam komposisi taman bersama dengan bunga tulip dan bunga bakung. Berhampiran dengan takungan, pelupa saya kelihatan sangat mengagumkan. Di plot anda boleh menemui tempat mereka di taman bunga dan di bawah naungan taman. Di bandar, tanaman itu sering dapat dilihat di periuk di balkoni.

Penggunaan landskap

Oleh itu, dalam penampilan bunga biasa miniatur, melambangkan cinta abadi, kesetiaan dan ingatan, tidak bersahaja, itulah sebabnya ia mendapat populariti di kalangan penanam bunga di dunia.

Legenda Lupa-Aku-Not

Atas sebab-sebab tertentu saya bermimpi tentang pelupa-pelupa -
Turquoise bertaburan dalam herba.
Mereka memandang dengan penuh perhatian dan penuh perhatian.,
Seolah-olah mata yang sedikit sedih.
Saya tidak akan melupakan mekar yang rapuh,
Kelopak biru dan pucat wajah seseorang.
Saya tidak akan melupakan keperitan dan ibadah.
Saya tidak akan lupa penutupan sempadan.
Saya mesti banyak pindah.
Tetapi saya tidak dapat melupakan selamanya,
Seperti serpihan kecil terbaring
Buang langit di padang rumput.

Lupakan-saya-tidak (Myos; tis), dari orang lain - gr. Telinga tikus. Nama ini diberikan kepada bunga itu kerana daunnya ditutup dengan rambut..
Nama popular: rumput demam, segelintir. Marsh-me-not dipanggil: gelas kodok, ketuhar, rambut. Tetapi nama "lupa-saya-tidak" muncul dalam bahasa kita hanya pada akhir abad ke-18 dari bahasa sastera, dari bahasa intelektual.
Orang yang berbeza menambahkan legenda mereka tentang bunga ini, tetapi mereka semua berkaitan dengan konsep kesetiaan, memori yang baik.
Lupakan-saya-tidak, salah satu bunga karangan bunga tradisional Ukraine, adalah simbol ketekunan, cinta abadi.
Sangat menarik bahawa di semua umat Kristian bunga ini mempunyai nama yang sama makna. Dipercayai bahawa sumber ini mungkin adalah mitos Yunani kuno dewi bunga, Flora, yang memberi nama kepada semua tanaman, tetapi melupakan biru kecil yang saya lupakan. Tetapi kemudian, bersama-sama dengan nama paradoks, dia menghadiahkan bunga yang tersinggung dengan kekuatan yang luar biasa: untuk mengembalikan ingatan kepada orang-orang yang melupakan orang yang mereka sayangi atau tanah air mereka. Ia seolah-olah menjelaskan asal usul pelupa dan legenda Kristian. Ketika Tuhan menciptakan bunga-bunga itu, Dia memberikan masing-masing namanya dan memerintahkan untuk mengingatnya dengan baik. Tetapi sebelum Tuhan sempat mengatakan ini, salah satu bunga kecil itu kembali dan berseru dengan air mata di matanya: "Tuan, saya lupa nama saya." Kemudian, memandangnya, Tuhan dengan penuh kasih berkata: "Jangan lupakan aku!".
Dalam legenda rakyat dari pelbagai negara, asal usul pelupa sering kali dikaitkan dengan air mata berpisah dengan orang tersayang. Dalam legenda Hutsul lama, ini digambarkan sebagai berikut. Pasangan yang paling cantik di antara para gembala dan gembala dari Carpathians adalah Ivanko dan Mariyka. Sebaik sahaja berita itu datang bahawa Ivanka mewarisi harta pusaka besar dari sepupu yang telah meninggal dan dia harus kembali ke kampung secepat mungkin. Marijka mengandung: bagaimana jika kekasihnya, setelah menjadi kaya, akan meninggalkannya? Berpisah, dia tidak dapat menahan air matanya. Dan lihatlah! Di mana air matanya jatuh, bunga biru tumbuh. Dia memetiknya satu per satu, memberikannya kepada Ivanka dan berbisik "jangan lupakan aku." Jadi lupa-saya-bukan.
Di Ukraine, pelupa saya ditenun menjadi karangan bunga perkahwinan - untuk kesetiaan antara satu sama lain dan cinta abadi. Tenunan karangan bunga dan hanya dari mereka. Menurut legenda, karangan bunga pelupa, dipakai di leher orang yang disayangi, atau diletakkan di dadanya di sebelah kiri, di mana jantungnya berdegup, memikatnya dan menahannya lebih erat daripada rantai mana pun. Dan ada tanda - jika anda memberi saya lupakan kepada orang yang tidak stabil dalam perasaan, dia akan segera pudar.
Mereka mengatakan bahawa jus lupa-saya-bukan mempunyai sifat baja tempering. Untuk melakukan ini, pisau keluli panas-merah, atau alat keluli pada umumnya, hendaklah dicelupkan ke dalam jus ini dan disimpan di dalamnya sehingga sejuk. Keluli yang dikeraskan dengan cara ini sangat keras sehingga memotong besi dan batu putih. Dengan cara ini, kata mereka, baja dibuat untuk bilah Toledo dan Damascus yang terkenal..


Dari sekian lama, dokumen,
mencapai tablet, bertahun-tahun.
Saya ingin memberitahu anda legenda
mengenai bunga biru sederhana...

Jun... di bawah cahaya matahari memanas,
hari berlumba.
Kekasih berpasangan satu musim panas
berkumpul untuk berjalan-jalan di sepanjang sungai.

Mereka bermain-main dan menyanyi,
Memeluk, berjalan pipi ke pipi,
Bye in my love hop
Jangan datang ke sungai itu sendiri...

Ia adalah bulan Jun seperti kerasukan,
cahaya matahari terpancar di atas air.
Musim panas bernafas konyol,
dan kegembiraan berlari dalam kekacauan...

Di mata kebahagiaan yang tidak dapat dilupakan
Lampu dia bersinar.
Tiba-tiba di tepi curam
dia melihat bunga.

Potongan langit biru,
dan di tengah-tengah matahari itu sendiri.
Berkembang dengan sederhana, seperti fiksyen
muncul dalam kegembiraan tidur siang.

Kehidupan kadang-kadang ditentukan oleh kerumitan:
anda tidak tahu sama ada semuanya berada di bahu jalan?
Cinta itu buta, di mana hati-hati?
Budak itu mendengar: "Saya mahu!"

Dan dia naik... tidak ada rasa takut,
Saya tiba-tiba melupakan segalanya - saya baru sahaja melihat matlamatnya.
Gadis Kegemaran - Burung
bunga yang diinginkan, hanya hop

Cinta di kepalaku berputar
dan dia mengganggu budak itu...
Dia menghulurkan tangan, membongkok...
Turun ke sungai dan jatuh.

Memerangi air yang tidak dapat ditahan
dalam pengetahuan bahawa dia menghilang dengan alasan yang baik.
Dia hanya dapat berteriak kepada kekasihnya:
"Anda, JANGAN LUPA, tolong, saya!"

Segala-galanya menyala seperti kelam kabut,
Batu! Itu adalah takdir!
Gelombang menghantam batu,
dan menyembunyikan lelaki itu selama-lamanya...

Kebas... gementar, perasaan takut,
dan hanya sungai busa gunung *...
Gadis Kegemaran - Burung
Saya menangis sepanjang hari...

Benjolan di kerongkong, kegelisahan di jiwa,
lampu padam di mata.
Dan di pinggir pantai yang curam
juga memberi bunga itu.

Dan dari masa itu, untuk memberi penghormatan kepada yang menakutkan
untuk bahagian yang terbaik
Bunga itu dipanggil lupa-saya-tidak,
Seperti ingatan yang menggeletar Cinta!

Mereka kadang-kadang dalam kesendirian
menyembunyikan wajah dari mata yang tidak perlu.
Bunga Cinta terlupa
ingatkan kita semua kisah ini.

Sayangi orang yang buta, jauhkan prasangka!
Biarkan hati seperti lampu,
Lupakan-saya-not-not secara langsung -
Sebahagian dari langit, bunga sederhana!

Mengapa lupa-saya-bukan disebut lupa-saya-bukan?

Itulah persoalan yang membingungkan anak perempuan saya hari ini..
Semuanya bermula pada waktu pagi, dalam perjalanan ke tadika, kami bermain dengannya nama-nama bunga, yang ingat apa. Anak perempuan saya segera mengingati pansies, mawar, bunga aster, dan selebihnya harus mencari petunjuk di antara bunga-bunga yang tumbuh di tempat tidur bunga dan rumput: daffodil, tulip, dandelion, buttercup, dan segera lupa-saya-not. Dia belajar nama bunga-bunga ini untuk pertama kalinya dan segera ingat. Dan pada waktu petang, dalam perjalanan pulang, setelah melihat mereka di sebuah tempat tidur bunga, dia berseru: "Oh! Lupakan-saya-not-not!" Dan bertanya: "Mengapa lupa-saya-bukan-disebut disebut lupa-saya-not-nots?".
Saya akui, saya langsung tidak dapat menjawab, kerana saya tidak pernah memikirkannya. Setelah sampai di rumah, mereka memutuskan untuk mengisi jurang pengetahuan dan beralih ke Internet yang maha mengetahui. Anehnya, dalam banyak bahasa, bunga biru sederhana ini disebut dengan nama yang serupa. Dalam bahasa Poland, nama yang sangat lucu adalah "non-memory", dalam bahasa Jerman ia disebut "Vergissmeinnicht", dalam bahasa Inggeris "lupa-saya-tidak", dalam bahasa Perancis "ne-m'oubliez-pas", dalam bahasa Sweden "galoatmigej"... Dan itu saja itu bermaksud "jangan lupakan saya." Jadi mengapa ia disebut?
Terdapat beberapa legenda yang berkaitan dengan pasangan cinta yang terpaksa pergi. Di dalamnya, air mata gadis itu berubah menjadi bunga merpati kecil, yang dia berikan sebagai cenderahati kepada kekasihnya.
Tetapi saya sangat menyukai legenda Yunani kuno mengenai dewi Flora, yang menempa nama semua bunga dan merindui bunga biru sederhana. Dan kemudian tanaman itu dengan bisik berbisik: "Jangan lupa saya..." Flora memutuskan bahawa dia harus dipanggil begitu, dan bahawa bunga itu tidak akan kecewa, memberinya harta istimewa - untuk mengembalikan ingatan kepada orang.
Jawapan yang mudah dan menarik untuk soalan itu ternyata.

Mengapa bunga lupakan-saya-bukan dalam begitu banyak bahasa disebut perkataan dengan makna yang sama - "jangan lupakan saya"?

Lupa-saya-tidak di Rusia dipanggil seperti yang mereka katakan di Internet: goryanka, demam rumput, segelintir.

Saya tidak tahu, sukar untuk diperiksa. Tetapi, kenyataan bahawa nama-nama yang kita gunakan sekarang banyak muncul ketika botani menjadi terkenal, ketika ada banyak kekasih dari golongan elit yang terlibat dengannya, mengumpulkan herbarium. Dan nama-nama itu sering diberikan baru dipinjam dari bahasa-bahasa yang memberi kita sains. Perancis, Jerman, Inggeris, Yunani, Latin.

Dan di Eropah, dan lebih-lebih lagi ruang budaya tunggal, semuanya dipinjam sepanjang masa. Sekurang-kurangnya ingatlah pantheon para dewa Yunani dan Rom. Dengan semua legenda dan mitos yang berkaitan dengan ini.

Oleh itu, menurut komen, tidak, bahasa tidak berkembang sepenuhnya secara bebas. Semua bahasa kita berkaitan dan seluruh budaya kita mempunyai banyak subjek yang berkaitan atau serupa..

Lupa-saya-bukan bunga - penerangan dan ciri-ciri tanaman

Lupakan-saya-tidak - bunga, tahunan atau tahunan, tumbuh di semua benua kecuali Afrika. Di alam liar, ia sering dijumpai di kawasan paya dan di sepanjang tebing sungai. Ia diusahakan sebagai tanaman kebun, sering menjadi hiasan takungan kecil. Perlu dibincangkan mengenai di mana pelupa saya dan bagaimana merawatnya..

Seperti apa bunga lupa-saya-bukan?

Lupa-saya-nots - bunga lembut dan bersahaja, tergolong dalam keluarga Burachnikovs. Selalunya ini adalah tanaman bersaiz sederhana atau bertingkat dengan ketinggian 5 hingga 35-40 cm. Mereka menghias taman dan tempat tidur bunga, gunakan bukan rumput biasa.

Bunga halus dan bersahaja

Forget-me-not popular di kalangan tukang kebun berkaitan dengan:

  • pelbagai tunas pewarna. Di kawasan berhampiran anda boleh menanam bunga biru, merah jambu, putih dan ungu - anda mendapat permaidani pelbagai warna yang indah;
  • batang bercabang, berkat bahawa setiap sentimeter taman ditutup dengan bunga.

Daunnya berwarna hijau, mungkin berbentuk berbentuk pisau pembedah, linier atau skapular. Perbungaan adalah racemose. Di tempat tunas pudar, kotak dengan biji terbentuk. Terdapat banyak dari mereka dan mereka sangat kecil.

Penting! Dalam 1 kg kotak buah mengandungi sekurang-kurangnya 2 ribu pekerja hitam, berbentuk telur, siap menanam benih.

Tunas pelbagai warna pada satu tanaman

Mengapa disebut lupa-saya-tidak

Sangat menarik bahawa penduduk banyak negara di dunia ketika melihat bunga mengucapkan kata yang sama dalam makna, yang sepenuhnya sesuai dengan keterangannya. Dari bahasa Latin namanya dapat diterjemahkan sebagai "telinga tikus". Juga, tanaman ini disebut labu, rumput demam atau segelintir..

Menurut legenda, Flora, berjalan di tanah dan memberi nama kepada semua orang, tidak menyedari tanaman kecil. Dia sangat takut bahawa dia akan ditinggalkan tanpa nama, jadi dia bercakap. Dewi itu mendengar bahawa bunga itu memanggilnya, mengulangi: "Jangan lupakan saya." Dia terkejut dan memutuskan untuk memanggilnya "Lupakan-saya-tidak".

Apabila lupa-me-nots mekar

Ia mekar pada akhir Mei dan awal Jun. Berbunga panjang, rata-rata berlangsung hingga 40 hari, sementara tempat tidur bunga tidak akan tetap tanpa bunga, tunas baru dengan cepat menggantikan pudar.

Lupa-saya-tidak dicirikan oleh berbunga panjang

Jenis dan jenis lupa-saya-not-not

Kira-kira 35 daripada 61 spesies tumbuh di Rusia, tidak termasuk jenis hibrida. Setiap daripada mereka menemui aplikasi dalam reka bentuk landskap. Mengetahui bila lupa-me-nots mekar, anda boleh membuat pelindung sihir di taman.

Lupakan-saya-bukan paya

Ia boleh dijumpai di pantai hampir setiap badan air. Batangnya berwarna hijau, bercabang, tinggi hingga 30 cm. Daun berbentuk pisau pembedah, bunga kecil, berdiameter tidak lebih dari 1.5 cm, berwarna biru lembut. Hibrid lupa-saya-bukan paya adalah Semperflorens. Marsh lupa-saya-tidak berbeza dari yang lain dengan adanya tunas terang yang mempunyai warna biru dan inti kuning.

Lupakan-saya-bukan bidang

Tumbuhan herba, di satu tempat tinggal 1-2 tahun. Dikembangkan untuk mendapatkan bahan mentah dari mana ubat disediakan lebih lanjut. Bunganya cukup tinggi, tingginya sekitar 40-60 cm. Batangnya lurus, puber. Bunga biru pucat kecil hingga diameter 2-3 mm dikumpulkan dalam perbungaan racemose yang longgar. Ia mekar pada bulan Mei dan mekar hingga September..

Lupa-saya-tidak menjalar

Tidak diusahakan. Penampilan bergantung pada keadaan di mana bunga tumbuh. Pada pelupa-pelupa yang menjalar tumbuh di rawa, batang bercabang setinggi 40-45 cm. Bunganya terang, biru langit, intinya berwarna kuning. Ia mekar pada musim panas, selalunya pada bulan Jun.

Lupakan-saya-bukan hutan

Dwi tahunan atau tahunan. Warna tunas bergantung pada ragamnya. Terdapat penghuni hutan merah jambu, putih dan biru. Batangnya berwarna puber, cabang, memanjang hingga ketinggian 30-40 cm. Bunganya kecil, berdiameter hingga 1 cm, batang biasanya berakhir dengan sikat yang subur atau ikal 5-6 tunas.

Lupakan Alpine

Lebih suka tanah berbatu, adalah yang utama untuk membiakkan varieti hibrid. Batang tanamannya kecil, tanamannya rendah - tingginya sekitar 10-15 cm. Tunas berwarna biru, berbunga berlangsung selama 25-40 hari.

Nailboat sering digunakan untuk slaid alpine

Lupakan-saya-bukan merah jambu

Kekal ini lebih suka tanah lembap dan teduh separa. Tunas berwarna merah jambu gelap. Sesuai untuk penanaman di kawasan di mana musim kemarau dan musim sejuk menjadi biasa. Berbeza dengan daya tahan yang tinggi.

Putih lupa-saya-tidak

Satu subspesies dari Alpine lupa-saya-tidak. Putik putih salji, awal - musim bunga berbunga.

Lupa-saya-tidak biasa

Sebenarnya liar lupa-saya-tidak. Lebih suka tanah paya dan subur..

Lupakan-saya-bukan padang rumput

Nama lain ialah lupa-saya-tidak atau lupa-saya-tidak. Ciri-ciri sepenuhnya konsisten.

Anda boleh menanam pelupa liar di kebun

Mana-mana spesies tanaman, termasuk yang tumbuh di alam liar, dapat ditanam di bunga. Untuk ini, perennials cukup untuk dipindahkan dari tanah biasa ke kebun. Anda perlu melakukan ini pada musim gugur. Sebaiknya ambil lebih banyak bahan penanaman. Risiko kematian beberapa tanaman agak besar. Tahunan dibiakkan oleh biji.

Dari katil seperti itu, anda tidak boleh melelapkan mata

Lupakan taman abadi: jenis dan jenis

Terutama bagi para pekebun yang mengembangkan pelbagai jenis tanaman hibrid abadi.

Lupakan-saya-tidak berbunga kecil

Bunga tahunan yang tingginya batang tidak melebihi 5-15 cm. Bunga dicat dengan warna biru, batangnya tegak. Diameter tunas 2-4 mm.

Lupakan-saya-bukan bunga

Perennial, yang tanah airnya adalah pergunungan Alpine. Pucuk bunga lupakan bunga-bunga langka besar, terdapat pelbagai warna, tetapi selalunya bunganya berwarna biru tua, merah jambu dan putih. Diusahakan sejak akhir abad XIX.

Yang paling popular di kalangan tukang kebun adalah pelbagai taman Alpine dan kacukannya:

Semasa membeli benih, anda harus memusatkan perhatian pada tempoh berbunga dan tinggi batang, tempoh tumbuh di satu tempat. Anda juga mesti mempertimbangkan jenis mana yang lebih baik digabungkan dengan tanaman lain yang menghiasi rumput padang rumput..

Jangan lupa tanam di tanah terbuka

Bunga itu ditanam di tanah terbuka. Sebagai bahan penanaman, benih atau anak benih digunakan.

Benih disemai di rumah hijau pada bulan Mei atau Jun. Percambahan biji berlangsung sehingga Ogos. Pada awal September, anak benih ditransplantasikan ke tanah terbuka, tetapi ini dilakukan hanya dengan bunga abadi. Tahunan disemai pada akhir April dan pada bulan Jun mereka mekar. Telaga untuk penanaman tidak boleh mendalam - tidak lebih dari 1-2 cm, jarak di antara mereka - 25-30 cm.

Penting! Benih untuk penanaman mesti direndam terlebih dahulu dalam air garam. Penyendiri yang tidak sesuai dan manja muncul. Selebihnya dibasuh dengan air bersih, dikeringkan dan disemai di dalam tanah..

Tumbuh anak benih lupa-saya-bukan

Anak benih ditanam di tanah pada musim gugur, tetapi mungkin pada musim bunga, hanya dalam kes terakhir, batang semestinya sudah siap untuk berbunga. Sekiranya bunga ditanam pada musim gugur, tanah disenyawakan dengan gambut, disiram dengan banyak, ditutup dengan dahan pinus di fros. Pendaratan yang dibuat dengan betul membolehkan anda menikmati bunga yang indah pada awal Mei.

Lokasi pendaratan harus dipilih bergantung pada jenis tanaman. Bunga liar yang tumbuh di rawa akan mati di bukit yang diterangi dengan baik, dan pencinta matahari seperti pelupa Alpine tidak akan bertahan lama di kawasan yang teduh.

Kelimpahan bunga dan ovari bergantung pada kesuburan tanah. Pada musim luruh, baja mineral digunakan pada tanah, dan pada musim bunga, gambut dan humus.

Penting! Lupa-saya-not-tahan tahan fros. Tetapi jika musim sejuk tidak bersalji, bunga harus ditutup dengan pakaian lama, papan atau daun yang gugur.

Hiasan taman yang menawan dan halus

Kaedah pembiakan utama

Tumbuhan membiak dengan biji. Anda juga boleh mencuba membahagikan belukar atau menanam anak benih muda dari keratan.

Pembiakan dengan membahagikan belukar

Tumbuhan ini mempunyai sistem akar yang kuat. Akar yang tumbuh bersama, dari mana banyak batang keluar, hanya membelah dan memindahkan semak yang dihasilkan ke tempat baru. Disiram dengan banyak sepanjang minggu.

Penyebaran dengan keratan

Spesies varieti disebarkan dengan cara keratan. Untuk melakukan ini, batang dipotong menjadi beberapa bahagian, masing-masing kira-kira 5-7 cm. Berkecambah dalam perangsang pertumbuhan, ditanam dengan anak benih yang tumbuh dari biji.

Kemungkinan penyakit dan perosak

Kilang ini jarang jatuh sakit, terutamanya penyebab penyakit ini adalah penjagaan yang tidak betul. Penyiraman yang terlalu kerap, kekurangan cahaya dan panas menyebabkan cendawan serbuk dan reput akar.

Penting! Anda perlu sentiasa memeriksa semak, membuang yang rosak dan merawat batang yang sihat dengan racun kulat.

Beberapa spesies dipengaruhi oleh reput kelabu. Untuk mengatasinya, tembaga klorida digunakan. Kutu daun yang telah berpindah dari tanaman kebun lain dihancurkan dengan larutan sabun dan pelbagai racun serangga..

Pilihan Penggunaan Landskap

Lupa-saya-not-not dalam reka bentuk landskap mempunyai peranan khas. Pereka Eropah menggabungkannya dengan bunga tulip dan bunga bakung yang mekar. Ini membolehkan anda memilih tanaman ini dari jumlah keseluruhan, menekankan keindahannya. Sekiranya terdapat kolam di lokasi, maka spesies paya ditanam di sekitarnya.

Slaid alpine juga tidak dapat dilakukan tanpa bunga ini. Ia ditanam bukan rumput yang membosankan dan untuk menyembunyikan beberapa kekurangan kebun.

Forget-me-not sering digunakan untuk menghias taman dan kolam, katil bandar dan taman. Kepelbagaian spesies membolehkan anda berjaya menggunakan bunga untuk menyelesaikan pelbagai masalah reka bentuk untuk susunan plot kebun.