Mengapa willow menangis untuk kelas 2

Sejak zaman kuno, Iva (Willow) telah menjadi tanda kedatangan musim bunga. Di antara orang Slavia kuno, ia dianggap suci dan melambangkan ketekunan kitaran hidup.

Di antara orang yang berbeza, Willow adalah simbol kesucian dan keabadian, keindahan dan kecanggihan, dan pada masa yang sama dikaitkan dengan kesedihan. Dalam mitos Yunani kuno, Willow selalu dikaitkan dengan dunia orang mati.

Di kalangan orang India di Amerika Selatan, Willow melambangkan persahabatan dan keramahan. Ketika para tamu muncul, kulit pohon yang mulia ini ditambahkan ke tabung dunia.

nama willow

Nama Latin untuk Willow adalah Salix. Dari perkataan Latin sal - water, lix - close.

Di Rusia, willow dikenali dengan nama Willow, Vine, Vetla.

Kata-kata akar Willow terdapat dalam banyak bahasa. Perkataan ini cukup kuno, jadi terdapat beberapa teori mengenai asal usulnya..

Satu versi asal adalah bahawa perkataan itu berasal dari kata kerja Vit. Memang, pada masa-masa lama di Willow, para petani mengaut sejumlah besar barang berharga. Dan pada masa ini, Willow adalah bahan mentah yang sangat baik untuk perabot anyaman.

Menurut versi lain, kata itu berasal dari bahasa kuno dan bermaksud "kayu kemerahan".

Di mana willow tumbuh

Terdapat kira-kira 550 spesies willow, dan mereka tertumpu terutamanya di hemisfera utara. Siberia, China Utara, Eropah Utara, Amerika Utara - tempat di mana anda boleh bertemu dengan pokok ini.

Willow diedarkan secara meluas di tengah-tengah Rusia.

Pokoknya setinggi 15 meter, tetapi terdapat spesies lebih dari 35 meter dengan lebar batang lebih dari setengah meter.

Willow sangat menyukai kelembapan, jadi selalunya pokok penyebaran besar ini atau spesiesnya yang lebih kecil dapat dijumpai di sepanjang tebing sungai dan tasik.

Seperti kalungan yang tergantung dari tepi dahan hijau dan menyentuh permukaan air dengan lembut.

Seperti apa willow

Di Rusia, terdapat sebilangan besar spesies willow, namun yang paling terkenal adalah menangis. Dialah yang sering menjadi pahlawan banyak kisah, puisi dan cerita dalam cerita rakyat Rusia.

Ketinggian pokok ini sehingga 25 meter. Kulit kayu berwarna kelabu perak. Mahkota merebak, sedikit telus dan memancarkan cahaya dengan baik. Rantingnya nipis dan anggun, begitu juga selekoh batangnya.

Apabila willow mekar

Pucuk willow muncul pada musim sejuk. Pucuk merah-kuning dan coklat adalah tanda pertama kebangkitan musim bunga..

Pada bulan April, ketika salji belum mencair, buah pinggang mula bercahaya kuning. Lebah awal, lalat dan rama-rama bergegas ke hari raya. Bagaimanapun, bunga ini adalah sumber madu yang sangat baik.

Sifat penyembuhan willow

Merebus dari kulit kayu Willow melegakan kesakitan reumatik, dan juga digunakan dalam rawatan selesema dan menurunkan suhu.

Kulit kayu willow kaya dengan tanin, oleh itu ia digunakan dalam pembuatan ubat-ubatan dengan sifat disinfektan dan antipiretik. Selain itu, kulit kayu mempunyai kesan diuretik dan diaforetik..

Salicin (diterjemahkan dari bahasa Latin "Willow") juga diperoleh dari kulit pokok ini. Salisin adalah asas aspirin.

Sediaan kulit kayu willow juga mempunyai sifat hemostatik. Dalam proses keradangan pada kulit dan abses, salap dari kulit kayu dan lemak yang dihancurkan digunakan.

Dengan trombophlebitis, mandi kaki dari kaldu Willow.

Kelemumur, keguguran rambut - masalah yang dapat diselesaikan dengan merebus Burdock dan Willow bark.

Namun, jangan menyalahgunakan kaldu willow kerana banyaknya tanin di kulitnya.

Permohonan willow

Willow sangat penting untuk pertanian dan memainkan peranan besar dalam mengisi semula sumber semula jadi..

Willow digunakan sebagai ladang pelindung, mewujudkan iklim mikro sendiri dan kawasan pelindung dari angin untuk menanam.

Di zon tanah yang habis dan habis, Willow sering menjadi "pelopor" dan memperbaiki keadaan tanah untuk tanaman lain. Daun tumbuk willow meningkatkan komposisi zat. Atas sebab-sebab ini, penanaman Willow adalah salah satu teknik penambahbaikan perhutanan..

Sebagai pokok yang tumbuh dengan cepat, Willow adalah sumber bahan yang hebat. Sebilangan spesies dapat menghasilkan tanaman tahunan..

Batang willow digunakan dalam pembuatan perabot anyaman, bakul dan barang isi rumah yang lain. Kesederhanaan pengisian sumber-sumber ini menyelamatkan kekuatan alam dan memungkinkan untuk memelihara ladang hutan yang berharga..

Penggabung menggunakan kulit kayu willow untuk mengotorkan kayu untuk meniru kayu yang lebih mahal dan berharga..

Fakta menarik

Dalam perubatan rakyat, Willow telah dan masih menjadi ubat semula jadi untuk malaria, kerana ia adalah sumber kina yang berharga..

Willow adalah tanaman yang sangat ulet dan tumbuh walaupun di kawasan termiskin dan terbakar.

Willow adalah tumbuhan yang sangat kuno. Ini dibuktikan dengan deposit pembentukan Cretaceous.

Weeping Willow mendapat namanya kerana fakta bahawa ia benar-benar boleh menangis. Dekat dengan kolam, akar willow sering direndam di dalam air. Willow mengeluarkan lebihan cecair dari daun dan menyalak melalui daun.

Willow, ringkasan pemerhatian pekerjaan terhadap alam semula jadi untuk usia prasekolah menengah-kanan

Ringkasan pelajaran memperkenalkan anak-anak kepada alam semula jadi, tema "Willow"

Pengarang pelajaran: Svetlana Davydova, pendidik-metodologi kategori kelayakan tertinggi.

Kandungan Perisian:

Mengenal anak-anak dengan willow (ciri dan kepentingan pertumbuhan bagi manusia dan hidupan liar).
Untuk mengembangkan idea kanak-kanak mengenai penggunaan cawangan willow dalam budaya Kristian dan hukuman mati.
Untuk mengajar kanak-kanak memahami gambaran teka-teki dan ucapan.
Untuk mengembangkan rasa ingin tahu, berfikir.
Meningkatkan minat dalam dunia tanaman.

Peralatan:

Gambar Pokok.

Kemajuan kursus:

Guys, apa nama pokok ini? Willow. Pokok ini mempunyai banyak nama dan saudara. Willow, willow, branch, lozina, rustling tree - pokok ini mempunyai banyak nama dan spesies. Sekiranya telah terjadi pada willow tempatan kita untuk berkeliling saudara-mara mereka, mereka pasti melihat seluruh dunia. Kerana banyak willow yang berbeza tumbuh di seluruh pelosok dunia. Suatu ketika dahulu, pokok ini dibawa ke wilayah kita suatu masa dahulu. Dan sekarang willow telah tersebar di seluruh kawasan kami.

Teka-teki willow

Keriting di sungai diturunkan
Dan sedih dengan sesuatu,
Dan apa yang dia sedih,
Tidak memberitahu sesiapa.

Ini adalah teka-teki menangis mengenai willow. Mari kita renungkan mengapa willow ini disebut menangis? Kerana apa yang mereka anggap willow ini menyedihkan?
Pada awal pagi, tetesan kecil muncul di daun willow nipis. Dan sebaik sahaja angin menggegarkan dahan-dahan pokok, titisan-titisan itu mulai turun, seperti air mata. Pada saat ini, willow menyerupai gadis menangis yang sedih, yang telah melepaskan cabang "rambut" panjangnya. Itulah sebabnya orang-orang menjuluki pohon itu "tangisan willow".

Di tempat yang lembap, berhampiran willow air suka tumbuh. Untuk menumbuhkan pokok baru, cukup untuk memasukkan dahan potong willow ke dalam tanah yang lembap. Orang-orang mengatakan mengenainya: "Pokok willow willow: tumbuh dari pucuk." Willow adalah pokok yang suka kelembapan. Apakah maksudnya? Suka kelembapan, air. Dan willow sangat menyukai air sehingga tidak takut banjir. Kebetulan pada musim bunga willow akan lama membanjiri air, sehingga hanya bahagian atas pokok yang keluar. Dan willow adalah apa-apa.
Nama willow berasal dari perkataan Latin "dekat" dan "air".

Apabila willow mekar, ini bermaksud akhir musim sejuk. Willow, simbol matahari dan musim bunga, adalah salah satu pokok pertama yang membuka tunasnya yang lembut di bawah sinar matahari musim bunga..
Lebah pertama bergegas ke willow. Bagaimanapun, bunga dan pokok lain tidak tergesa-gesa untuk mekar. Pokok-pokok dari mana lebah mengumpul nektar dan kemudian membuat madu disebut tumbuhan beraneka ragam. Ulangi perkataan ini dan cuba ingat.

Pucuk willow pada musim sejuk ditutup dengan topi yang ketat. Pada musim bunga, tunas menjatuhkannya dan anting-anting ditunjukkan atau mereka juga disebut "domba". Mereka dipanggil domba untuk berbulu. Bahkan ada teka-teki: "Anak domba putih melompat di atas lilin nipis." Domba putih adalah tunas willow, dan lilin nipis disebut cabang willow tipis.

Semua willow adalah fotofil, dan apa maksudnya, anda sendiri meneka. Perkataan itu sendiri akan memberitahu anda - "fotofil." Photophilous bermaksud cahaya yang mencintai.

Willow tumbuh dengan cepat, tetapi mereka hidup - tidak lama, mengikut standard pokok. Adakah anda ingat pokok mana yang kita panggil "hati panjang"? Ek. Dan willow hidup selama bertahun-tahun seperti orang (sehingga 70). Tetapi untuk jangka masa pendek, pokok ini berjaya membawa banyak faedah..

Tunas willow dan catkins dimakan oleh beberapa burung. Dan belukar - willow - burung digunakan untuk hidup.
Cabang willow dengan daun pergi untuk memberi makan haiwan, terutama kambing dan domba.

Sejak zaman kuno, sifat penyembuhan dan penyembuhan willow telah diketahui oleh manusia. Dengan infus dan decoctions luka penyembuhan willow, penyakit.

Di sungai dan di dataran rendah
Mereka selalu tumbuh,
Joran mereka di bakul
Dan kotak akan datang.

Kulit dan ranting willow digunakan untuk menenun bakul, perabot. Mereka juga membuat cat dari akar willow.

Suatu ketika dahulu di sekolah dan unit tentera, kanak-kanak dan tentera dipukul kerana tidak taat. Mereka memukul mereka dengan batang willow. Guru untuk kanak-kanak dan pegawai untuk tentera yang dilengkapi dengan dahan willow, mereka disebut "batang". Pelakunya adalah tongkat dan dihukum: "Pussy-willow berwarna putih, hit untuk tujuan" atau "Saya tidak mengalahkan, willow menghukum". Anda ingat bahawa willow adalah nama lain untuk willow.

Lebih dari dua ribu tahun yang lalu, Yesus memasuki kota suci Yerusalem... Orang-orang menyambutnya dengan gembira, meletakkan dahan-dahan palma yang dipotong di bawah kakinya.
Tetapi pokok palma tidak tumbuh di semua negara, sehingga banyak orang tidak dapat bertemu hari ini dengan ranting sawit di tangan mereka. Di Rusia, Ukraine mereka digantikan oleh cawangan willow. Pada Hari Liturgi, mereka suci dan dibawa pulang dengan hati-hati ke... untuk mencambuk anak-anak mereka. Tetapi tidak menyakitkan, tetapi untuk anak-anak menjadi sihat dan patuh.

Soalan:

1. Mengapa lebah suka willow?
2. Di mana willow suka tumbuh?
3. Mengapa willow disebut sebagai "pohon penyayang kelembapan"?
4. Berapa lama willow hidup?
5. Untuk mana salah satu spesies pokok ini disebut "weeping willow"?
6. Apa itu: "anak domba putih melompat pada tirus"?
7. Adakah haiwan memakan willow?
8. Bagaimana orang menggunakan willow?
9. Willow - tanaman madu? Mengapa?
10. Bagaimana willow digunakan untuk menghukum pelaku?

Sastera untuk pelajaran "Willow":

Berhampiran sungai, di tebing
Willow menangis, willow menangis.
Mungkin dia kasihan pada seseorang?
Mungkin panas di bawah sinar matahari?
Mungkin angin suka bermain
Willow menarik untuk kuncir?
Mungkin willow dahaga?
Mungkin kita mesti bertanya?

"Perbualan Willow lama dengan Hujan"

- Lapan - di jalan raya,
Sembilan di padang rumput.
- Apa yang anda fikir hujan?
Mungkin menolong?
- Dua - di bawah cemara lama,
Berhampiran timbunan - enam.
-Apa yang anda fikir hujan,
Anda tidak boleh mengira?
- bunga aster bergegas
Kira semuanya,
Sepuluh - di tepi,
Lima di bawah aspen.
Nah, bagaimana saya salah mengira,
Lama bersusah payah!
Tiba-tiba tidak mencukupi untuk semua orang
Saya ada air!
(I. Tokmakova)

Pada tahun 1930, filem "The Rogue Song" mengenai penculikan seorang gadis di pergunungan Kaukasus dilancarkan dalam edaran Amerika. Pelakon Stan Laurel, Lawrence Tibbett dan Oliver Hardy telah melakonkan watak jahat dalam filem ini. Anehnya, pelakon ini sangat mirip dengan pahlawan.

Mengapa willow menangis?

Penduduk jarang di negara kita tidak melihat willow menangis. Pokok ini membangkitkan rasa sedih dan sedih dengan dahan yang bengkok dan air mata yang telus. Tetapi mengapa willow menangis? Lagipun, ini adalah fenomena yang agak luar biasa bagi pokok..

Betul, willow adalah salah satu dari sedikit tanaman berkayu yang mampu membuang air besar. Inilah sebenarnya sains yang membenarkan fenomena pokok tangisan. Guttation menunjukkan bahawa titisan air terbentuk di daun pokok, yang dianggap oleh banyak orang, terutama penyair, sebagai air mata berkayu. Sebenarnya, penjelasan saintifik untuk tangisan willow cukup mudah. Sebagai peraturan, willow menangis tumbuh di tebing kolam, tasik atau sungai. Oleh itu, masalah dengan pengambilan kelembapan dan pemakanan dari tanah tidak timbul. Oleh kerana udara di takungan biasanya lembap, penyejatan kelembapan berlebihan tidak berlaku. Dan, jika tidak ada proses pemutihan, pohon willow yang sama, pohon itu akan mati kerana kekurangan mineral berguna. Pengambilan lebihan cecair yang tepat pada masanya memberikan akses ke akar pokok ke nutrien.

Sebagai peraturan, proses pelepasan cairan oleh daun terjadi ketika akar telah menyerap terlalu banyak cairan, yang perlu dikeluarkan secepat mungkin. Selalunya, usus berlaku pada waktu malam atau pada awal pagi, atau pada kelembapan tinggi pada bila-bila masa sepanjang hari..

Tetapi ada alasan yang lebih puitis untuk munculnya nama weow willow. Ini adalah legenda lama, romantis dan sangat tragis. Ini adalah kisah Xyusyan yang cantik, yang tinggal di tebing sungai. Sekali sekala untuk mengumpul ramuan perubatan, dia bertemu dengan penunggang yang tidak dikenali. Itu adalah pemburu dari kampung berhampiran. Dalam pertemuan pertama antara anak muda, perasaan kekuatan luar biasa muncul, ia pergi ke majlis perkahwinan dan membahagiakan keluarga. Tetapi pemimpin perompak itu, yang gengnya berlindung di pergunungan berdekatan, memutuskan untuk mencegah kebahagiaan kekasih dengan membunuh pengantin lelaki dan mencuri Susyan yang cantik. Perompak itu menyerang jalan yang dipandu pengantin lelaki setiap hari. Perompak itu mencederakan pemburu muda itu, tetapi berkat kuda yang setia, dia dapat sampai ke tempat yang ditentukan untuk bertemu dengan pengantin perempuan yang cantik itu. Jiwa itu tidak meninggalkan jasadnya sehingga dia memberi amaran kepada pengantin perempuan tentang pengejaran dan bahaya yang menimpanya. Tetapi tidak ada lagi kesempatan untuk bersembunyi dengan pengantin perempuan yang malang itu. Kemudian dia bergegas ke pohon willow dan mulai berdoa kepada Tuhan agar dia mengubahnya menjadi pohon. Tuhan mendengar doa gadis itu dan mengubahnya menjadi willow yang menangis. Tidak menjumpai keindahan, perompak meninggalkan kampung, ibu bapa gadis miskin itu meraikan berkabung untuk anak perempuan mereka seolah-olah mereka telah meninggal dunia. Dan willow menangis masih berdiri di tebing sungai, berkabung kerana cintanya yang hilang.

Sudah tentu, legenda hanya kekal sebagai legenda. Tetapi jika anda melihat dengan teliti, willow yang menangis itu sangat menyerupai seorang gadis dengan kepangnya yang longgar, yang bersandar dari kerinduan dan kesedihan ke bumi atau air dan menjatuhkan air mata kristal.

Toptunova Zoya, khas untuk laman web Pochemuchkam.ru

Legenda willow menangis.

Legenda akan mendedahkan willow kepada kita,
Kita akan mengetahui rahsia selama ribuan tahun.
Rahsia pokok, air matanya,
Rahsia apa yang telah lama dilupakan.

Di satu kampung, di pinggir Bumi,
Di ufuk, berhampiran air biru
Tinggal, ketawa dan disayangi
Orang yang tidak tahu menitiskan air mata di kubur.
Orang yang tidak tahu tangisan bayi,
Tidak mengetahui kehidupan penuaan.

Ada seorang gadis willow di kampung itu,
Cerdas dan langsing, anggun, cantik.
Rambut - keriting berwarna chestnut,
Mata mendalam, warna lautan.
Dia suka dan disayangi,
Hampir semua keperluan hidup memberinya.
Raul adalah nama kekasihnya,
Dia mengimpikan kebahagiaan dengan kehendaknya.

Sekali di tengah malam di hutan yang dalam
Wanita tua itu muncul, menekan jalinan.
Dia mendapat tahu mengenai sudut bumi,
Di mana kebahagiaan, cinta - di siling.
Dia mahu bermain petak umpet dengan orang,
Wanita tua itu pintar, dan orang bodoh.
Dia mendengar tentang Raul dan Willow,
Cinta tidak lebih panas daripada ini di seluruh dunia..
Nah, jika tidak ada di dunia yang dapat menghancurkan cinta,
Bagaimana dengan kematian.

Willow duduk mengagumi sungai,
Saya menyaksikan matahari bermain dengan air.
- "Kecantikan hei kenapa awak sendiri?
Mungkin sungai tahu dendam? "-
Wanita tua itu bertanya, duduk dekat Willow.
- "Kenapa, kamu benar-benar diva tempatan!"
- "Kebencian. Kebencian. Apa kata itu?"
- "Kebencian - adakah ini baru bagi anda?"
- "Ya, baru. Katakan padaku, dan siapa kamu?"
- "Saya Kematian... Saya... bukan dari negeri ini.
Adakah anda mendengar sayang saya,
Bahawa di sungai anda ada batu kebaikan.
Bagus dan sukakan apa yang anda mahukan,
Semuanya akan menjadi kenyataan bahawa anda akan meneka dia ".
- "Serahkan pada diri sendiri, saya tidak memerlukannya,
Esok Raul akan menjadi suami saya,
Saya gembira, gembira, disayangi, cinta,
Saya hidup tanpa batu dan akan hidup ".

Nah, inilah hari perkahwinan,
Pengantin - bunga.
Cinta mereka indah, seperti tumbuh lembut.
Dan bagaimana dengan Raoul? Dia memutuskan untuk pengantin perempuan
Beri batu cinta dari bawah.
Berdiri di tepi sungai di tempat yang sama,
Di mana Yves cuba menggoda Kematian...
- "Tetapi ada syaratnya, anda adalah kawan saya yang jarang berlaku,
Bersama-sama kita terbang ke tak terhingga,
Anda akan memeluk saya dengan tangan,
Dan dengan Willow anda akan selamanya! ".
Dan Raoul melompat untuk Willow-nya
Dengan Kematian hingga ke dasar sungai ini.
Air ditutup dan semakin gelap.
Lilin gereja padam.

Iva Raul menunggu dan memanggil,
Mencari sehingga gelap.
Dengan perasaan pelik untuk sungai saya pergi,
Di mana dengan Raul duduk pada waktu malam.
Dan setitik air mengalir di pipiku,
Air garam adalah air mata.
Mereka berguling dan jatuh ke sungai mereka,
Mawar perkahwinan layu.

Kata-kata wanita tua itu benar-benar -
Raul berdiri berhampiran Willow.
Tetapi willow tidak nampak,
Raoul hanya jiwa.
Sekarang mereka selamanya bersatu.

Willow menunggu dan air mata jatuh.
Rambut telah menjadi dedaunan.
Mata tidak nampak, wajah tidak kelihatan -
Kulit ditutup dengan kulit kayu.

Hingga hari ini dia menunggu tunangnya,
Menangis, dari kesedihan Nemea,
Tidak mengetahui bahawa Raoul adalah jiwa
Keabadian berdiri di sebelahnya.

Siapa yang menangis kerana willow menangis?

Dari semua pokok, willow menangis paling dekat dengan saya. Sesuatu di dalamnya sangat memikat, misteri, misteri. Menyebarkan lengan, dahan, membongkok ke sungai, willow melihat ke hamparan air dan meneteskan air mata sedih ke dalamnya. Tetapi tentang siapa willow merindukan, siapa dia berkabung, dan apa dendam begitu kuat menetap di hatinya yang cantik, besar dan suci?

Seperti biasa, legenda akan membantu kita menjelaskan rahsia yang akan disimpan dalam ingatan kita.

Suatu ketika dahulu tinggal seorang gadis cantik Syusyan. Desa dari mana asalnya terletak di tebing sungai yang tenang dikelilingi oleh pohon willow. Hiburan kegemaran gadis itu ialah datang ke sungai dan, duduk di tepi pantai, menyaksikan percikan air.

Pada suatu hari, Syusyan bertemu dengan seorang pemuda tampan dengan kuda di tepi sungai itu. Orang-orang muda segera jatuh cinta satu sama lain, sehinggakan mereka memutuskan mulai sekarang untuk selalu bersama. Setelah beberapa lama, diputuskan untuk mengirim jodoh kepada ibu bapa Xuxiang, membincangkan perincian perkahwinan dan menetapkan tarikh.

Namun, kisah gembira tidak ditakdirkan untuk menjadi kenyataan: pemimpin perompak tempatan telah lama memerhatikan kecantikan muda. Setelah mengetahui perkahwinan yang akan datang, dia sangat marah dan memutuskan untuk membunuh kekasih gadis itu.

Perompak itu mengejutkan pemuda itu ketika dia sekali lagi memburu di pergunungan, dan mencederakan pemuda itu. Kuda yang setia membawa tuan yang mati kepada gadis itu. Sebelum pergi ke dunia bayang-bayang, pemuda itu memberitahu kekasihnya bahawa dia perlu berlari: perompak hendak mencarinya, tetapi dia tidak lagi dapat melindungi kekasihnya.

Setelah mengatakan ini, pemuda itu menghela nafas, memejamkan mata dan tidak bergerak lagi. Menangis Susyan, mencium kekasihnya, bergegas ke willow yang tumbuh di pantai, dan meminta pertolongan. Gadis itu meminta Tuhan untuk mengubahnya menjadi willow dan perompak tidak dapat menangkapnya. Yang Maha Tinggi mendengar doa-doa kesedihan gadis yang dibunuh dan...

Tidak kira berapa banyak ibu bapa mencari Susyan tersayang, mereka tidak dapat menjumpai jejaknya. Mereka memutuskan bahawa gadis itu mati. Dan di tebing sungai yang sama, willow menangis berdiri, meneteskan air mata pahitnya ke dalam air sejuk, dan semua orang memanggil kekasihnya.

Cerita indah. Sama ada ia nyata atau tidak, sukar untuk dinyatakan. Lagipun, siapa tahu, mungkin di setiap willow ada gadis seperti itu yang kehilangan sesuatu atau seseorang? Atau mungkin pokok-pokok ini meratapi kita yang pernah kita hilang, atau yang kita lupakan?

Bagaimanapun, titisan kecil yang muncul di daun willow yang menangis pada awal pagi sangat mirip dengan air mata. Di bawah angin sepoi-sepoi, mereka jatuh ke tanah: dengan cara ini pokok itu menghilangkan rasa sakit yang tidak ada.

Ngomong-ngomong, willow menangis juga disebut Babylon. Kenyataannya adalah bahawa pada zaman kuno itu adalah spesies pokok gugur utama yang digunakan untuk landskap. Willow menangis tumbuh di sepanjang tebing Sungai Efrat, di sekitar popar dan asam jawa.

Ngomong-ngomong, pokok willow hidup sekitar 60 tahun dan selama ini boleh mencapai ketinggian 15 meter. Mungkin itulah sebabnya terdapat lebih banyak rujukan mengenai "tangisan tua yang tumbuh di tebing sungai." Willow mekar, membuka anting-anting keperakannya, dan mungkin, dalam masa yang singkat ini, sesuatu sangat menggembirakan.

Baiklah, dan akhirnya, kita mesti mengatakan bahawa willow yang menangis itu bukan hanya pohon misteri, tetapi juga berguna: infusi yang dibuat dari kulitnya digunakan pada zaman kuno sebagai ubat untuk demam. Faktanya ialah di kulit willow beberapa spesies willow mengandungi zat yang disebut "salicin", sehingga ekstrak kulit kayu dapat digunakan sebagai antipiretik. Asid salisilat pertama kali ditemui di willow dan dinamai sempena willow, kerana "willow" dalam bahasa Latin disebut - salix...

Pembentangan untuk projek ilmiah "Ivushka"

Penerangan persembahan untuk slaid individu:

"Seorang ahli sifat tanah asli" Projek "Ivushka menangis" Ketua projek: Guru sekolah rendah V. Redkina Susunan Kandungan Institusi Negeri "Sekolah Menengah Hutan" 2015

Saya ingin mencari jawapan untuk soalan berikut: Mengapa willow dipanggil menangis? 2. Mengapa willow menangis?

Air mata willow (guttation) Topik penyelidikan: "Weeping ivushka" Objek kajian: Subjek penyelidikan: Layout Kandungan willow

Tujuan: untuk mengetahui mengapa willow disebut menangis dan mengapa ia menangis? Produk karya kreatif saya: Willow menangis? Hipotesis:

mengunjungi perpustakaan melakukan kerja kreatif Rancangan penyelidikan: mencari maklumat di Internet

Keriting turun ke sungai Dan sedih dengan sesuatu, Dan apa yang dia sedih, Tidak memberitahu sesiapa. Willow

Mengapa willow dipanggil menangis? Alam mempunyai banyak misteri. Tidak semua orang tahu mengapa willow menangis. Dia memikat dengan pandangannya, meneteskan air mata sedih ke permukaan air yang jernih. Apa yang dirindui oleh pokok ini? Adakah alasan baik untuk kesedihan ini? Untuk jawapan, anda boleh beralih kepada tradisi kuno orang atau ahli biologi biasa! Metafora indah "weeping willow" dan julukan "weeping willow" mempunyai beberapa kisah asal usul mereka: puitis, iaitu cerita rakyat, dan ilmiah. Mari kita mulakan dengan puisi. Dia lebih cantik dan lebih menarik. Banyak legenda dan kepercayaan dikaitkan dengan willow. Kenapa betul pokok ini? Faktanya adalah bahawa willow telah lama dikreditkan dengan kekuatan ajaib. Kenapa dia menangis? Bayangkan pagi-pagi: titisan embun berkilau pada daun willow yang tipis, angin bertiup, bermain dengannya, titisan mulai jatuh - dan willow nampaknya menangis. Adakah dia mempunyai alasan untuk menitiskan air mata?

Mengapa willow dipanggil menangis? Pertama, willow dianggap salah satu azimat paling kuat dari roh jahat. Jadi dia menangis kerana dia sentiasa perlu melindungi rumah dan anak-anaknya. Dan siapa atau apa yang akan menjaga kemnya yang langsing dan ranting-ikal yang indah? Kedua, jika ranting willow kecil tetap ada setelah pengudusan, maka anda tidak boleh memijaknya, tetapi hanya membakarnya. Willow menangis kerana kesakitan dan kebencian. Ketiga, ada kepercayaan: jika ada hujan es yang kuat di jalan untuk waktu yang lama, tidak berhenti, maka anda perlu membuang ranting willow ke halaman, maka hujan es akan berhenti. Dan ini juga menyebabkan air mata di pohon yang indah ini. Keempat, pada hari Minggu kelapa sawit, rakan-rakan ditimbang dengan ranting willow yang menangis dan dihukum: "Willow berwarna merah - berdetak dengan sia-sia, willow putih - mengalahkan sebabnya." Walaupun mereka berusaha melakukannya dengan ringan, tetapi willow, merasakan kebiasaan ini, menundukkan kepalanya dan menangis. Kelima, di Ivan Kupala mereka membuat kerang willow, menghiasnya dengan karangan bunga dan pita, dan kemudian gadis-gadis itu berlayar ke tengah sungai dan meninggalkannya di sana. Dia tidak lagi dapat ke pantai dan berakar di sana. Ini adalah alasan lain untuk menangis atas nasib anda.

Legenda kuno mengenai pohon yang menangis. Ada legenda yang mengatakan, pada zaman kuno, willow mengangkat dahannya tinggi ke langit. Dedaunan hijau berkeroncong di bawah angin, mengundang burung untuk memutar sarangnya. Pokok itu terbentang lebih tinggi ke matahari, menyebarkan dahannya bukan hanya ke sisi, tetapi juga ke atas. Untuk pokok willow, tidak mengapa langit menjadi biru, kerana tanaman lebih mementingkan tanah yang baik dengan akar dan sinar hangat dengan dahan. Pada masa itu, seorang gadis cantik jatuh cinta dengan pemburu muda. Tarikh mereka diadakan di bawah willow, yang dapat dilihat dari jauh dalam cuaca apa pun. Perasaan pasangan itu saling berlaku, jadi lelaki itu menghantar jodoh kepada ibu bapanya. Kedua-dua pihak gembira pada perkahwinan yang akan datang, menantikan hari yang berharga. Malangnya, kecantikan itu telah lama menarik perhatian seorang perompak yang marah dengan berita perkahwinannya yang akan berlangsung. Memutuskan bahawa tidak ada yang berani menghalangi keinginan dan perasaannya, dia menyusun rancangan yang tidak masuk akal. Bersama dengan anak buahnya, penyamun itu mengawasi pemburu untuk membunuh saingannya, dan kemudian dengan tenang mencuri gadis itu..

Legenda kuno mengenai pokok tangisan Seorang lelaki muda cedera parah, tetapi dapat melarikan diri dari perompak. Dari sekuat tenaga, dia berusaha menangkap kekasihnya untuk memberi amaran akan bahaya yang akan terjadi. Mati dalam pelukan gadis itu, pemburu meminta kecantikan untuk berlindung di tempat yang selamat. Untuk mencari perlindungan, wanita malang itu bergegas ke kawasan willow di mana saat-saat terbaik dalam hidup telah berlalu. Doa yang pahit membuat keajaiban: gadis itu berubah menjadi pokok muda. Sekarang dia tidak takut dengan perompak, kerana dalam bentuk ini mereka tidak mengenali kecantikannya. Ketika ketakutan penganiayaan oleh penyamun itu hilang, gadis itu mula meratapi kekasihnya. Air mata tidak berhenti, mengalir ke dahan pohon willow hijau. Akibatnya, sebuah kolam terbentuk di dekatnya, yang mengingatkan pada peristiwa hari-hari yang lalu. Sejak itu, khabar angin tentang mengapa willow menangis telah tersebar luas. Setiap pokok baru menyokong kekasih malang itu dalam kebenciannya seumur hidup..

Penjelasan ahli biologi Willow, memang menyerupai gadis menangis yang sedih, yang ranting rambutnya sedih membungkuk di atas air, dan tetesan-air mata jatuh dari daunnya, membentuk banyak bulatan yang menyimpang di sisi air. Willow menangis pada waktu malam atau lebih dekat ke pagi, seperti gadis-gadis yang tertipu, yang terjaga di siang hari dan berusaha untuk "melihat", dan pada waktu malam menangis ke bantal dari harapan yang panjang dan tidak dipenuhi. Kesedihan apa yang membuat willow melankolis menangis? Apa yang berlaku dalam hidup mereka sehingga mereka membeku dalam busur yang sedih dan membosankan dan tidak dapat menahan air mata mereka? Sudah tentu, ada penjelasan saintifik yang sangat diperlukan untuk fenomena ini, kerana tanpa penjelasan sedemikian dalam hidup kita - tidak ada. Penjelasannya adalah ini. Oleh kerana willow tumbuh terutamanya di sungai, kolam dan tasik, akarnya tenggelam di dalam air, yang akan diterima oleh willow dengan banyaknya. Oleh itu, anda perlu membuang lebihan air. Dan udara berhampiran tasik atau sungai lembab. Penyejatan semula jadi tidak berlaku, atau sangat tidak penting, dan air dengan mineral berguna tidak sampai ke mahkota. (Seperti keran air: tutup, dan tidak akan ada hasil akhir, dan tidak ada faedahnya: jangan basuh pinggan atau rebus cerek dengan air.)

Bila willow menangis...

Rendah menundukkan kepalanya yang ditutupi selendang gelap, seorang wanita membisikkan doa. Setiap hari Ahad, dia datang ke gereja untuk mengalihkan pandangan ke wajah suci. Menggigit sapu tangan, dari semasa ke semasa menghela nafas lebat, mengesat air mata. Orang yang melihatnya buat pertama kalinya melemparkan pandangan simpati dengan pemikiran: “Sesuatu dalam jiwa saya sakit. "Yang lain, berbisik:" Untuk anak dosa penyesalan. "

Nadia - Harapan

Gred ketujuh Nadia dari peminat tidak ada akhir. Gadis itu menggemari pakaian yang cantik, dan rambutnya yang panjang berwarna coklat muda selalu digayakan dengan gaya rambut yang bergaya. Berulang kali Nadia melihat bagaimana budak-budak pada waktu rehat mengagumi fotonya di Dewan Kehormatan sekolah. "Kad truf" utama Nadi menari. Selama beberapa tahun dia menghadiri lingkaran koreografi, dan tidak ada satu pun cuti sekolah yang lengkap tanpa penyertaannya. Tarian anggun untuk muzik berirama menawan hati muda semakin banyak. Tepuk tangan yang berpanjangan tidak dilepaskan dari panggung, dan gadis itu mengulangi langkah yang dilaluinya beberapa kali. Tanda-tanda perhatian "terpikat" dari semua pihak. Dia tidak mahu membezakan salah seorang lelaki agar tidak menyinggung perasaan orang lain.
Ketika Nadia pindah ke kesepuluh, pendatang baru muncul di kelas. Tidak ada yang berkawan dengan Andrey. Ramai yang takut kepadanya. Kejahatan Hooligan diperhatikan di belakangnya sesekali. Setelah beberapa lama, kertas dari polis datang ke sekolah. Buat pertama kalinya dimaafkan. Tetapi ketika kes-kes itu mulai berulang, kelas diarahkan untuk memutuskan untuk terus tinggal di sekolah. Guru kelas Olga Stepanovna memutuskan untuk memberi peluang kepada setiap pelajar untuk memberitahu pendapat mereka. Lebih separuh daripada kelas memilih untuk mengusir Andrei dari sekolah. Nadia tidak dapat menahan diri:
"Bagaimana anda boleh menilai seseorang jika anda tidak mengenalnya?" Seseorang menjadi Andrew kawan?
- Di sini anda berkawan! Seseorang menjerit. - Bantu dia menjadi lelaki.
"Sangat mudah untuk menyinggung perasaan, lebih sukar untuk dimengerti," kata Nadia. - Anda tidak boleh seperti itu. Mari bantu Andrew bersama. Siapa yang bersetuju "?
Nadia bangun dari mejanya untuk melihat semua orang yang menyokongnya. Dia melihat sekeliling kelas, secara tidak sengaja melirik pelakunya. Andrei berdiri di papan hitam, tidak mengalihkan pandangannya dari Nadia. Kesunyian berlaku selama beberapa minit. Tidak ada yang berfikir untuk menghulurkan bantuan. Olga Stepanovna mengangkat bahu tidak percaya. Dari semua yang dia dengar, dia mesti membuat "keputusan". Andrei terus memerhatikan Nadia. Saya melihat bagaimana mata terbakar dengan kemarahan. Gadis itu tidak mengharapkan giliran seperti itu.
-. Mereka tidak berbuat demikian! - diperah dengan kejam. - Sekiranya demikian, saya sendiri akan mendapat perlindungan daripada Andrei. Lihat bahawa dalam sebulan dia akan menjadi lebih baik. Biarkan ia menjadi tempoh percubaan untuknya.
Pandangan rakan sekelas yang tidak mesra "makan" Nadia dari semua pihak. Olga Stepanovna gembira kerana sekurang-kurangnya satu orang dari kelas membuat keputusan yang tepat.

Lelaki sejuk

Nadia pulang sendiri. Menjadi jelas bahawa setelah semua yang terjadi, mereka membencinya.
Taufan berkecamuk dalam jiwa saya. Di belakangnya, terdengar langkah kaki. Seseorang mengejarnya. Gadis itu tidak berfikir untuk menoleh.
"Sekarang seluruh kelas memberontak terhadap kamu." - itu adalah Andrey. Dia risau akan Nadia dengan hatinya. - Kenapa awak memberi syafaat kepada saya?
- Sayang sekali, - Nadia bersikap dingin dan alami. - Jangan risau. Saya akan bertahan entah bagaimana.
Dengan senyap kami sampai di rumah Nadin. Kedua-duanya terkejut mengetahui bahawa mereka tinggal di kawasan kejiranan..
- Setelah kematian ayah, mereka memutuskan untuk pindah ke tanah air ibu mereka. Di rumah ini, "Andrei menunjuk bangunan pangsapuri dengan tangannya," kami menyewa sebuah apartmen. " Ida untuk melawat saya!
Nadia tidak berfikir untuk menolak. Suasana buruk hilang.
Di sebuah apartmen yang pelik, gadis itu melihat dengan penuh rasa ingin tahu. Andrew segera berlari ke dapur untuk memanaskan teh. Beberapa minit kemudian, dengan ramah dijemput ke meja. Semasa perbualan, orang-orang muda tidak menyedari bagaimana senja memerintah di luar tingkap. Nadia bergegas pulang.
"Esok aku akan mengejarmu." Baik? - mencadangkan Andrey. Gadis itu menganggukkan kepalanya. Di pintu keluar tersenyum ramah.
- Ngomong-ngomong, anda lelaki yang baik.
Ungkapan ini lama dikenang oleh Andrei.

Pendidikan semula dengan menari

Setiap pagi, Andrei bertemu Nadia di pintu masuk.
- Helo, pemain pertahanan! Apa rancangan anda untuk pendidikan semula hari ini? - dia bergurau.
Semalam, gadis itu mempertimbangkan banyak pilihan tentang bagaimana meluangkan masa lapang "pembuli". Saya sampai pada satu kesimpulan: menulis dalam bulatan koreografi. Yang mengejutkan Nadia, "pelanggan" segera bersetuju.
Latihan pertama berlaku sejurus selepas kelas. Beberapa pergerakan diubah suai di rumah. Mesyuarat ibu bapa seluruh sekolah semakin hampir. Nadia dan Andrei memutuskan untuk mengejutkan semua orang dengan menghasilkan nombor tarian muzik.
Ketika tuan rumah program konsert mengumumkan jumlah mereka, penonton membeku dalam jangkaan. Pasangan "melayang" ke panggung untuk muzik. Tangan Andrey memeluk Nadia di pinggang. Tangannya terletak di bahu Andrei. Tanpa kesilapan, pergerakan dan langkah yang dipelajari diulang. Dewan tidak dapat menoleh, dan ketika pasangan muda itu berhenti, suara tepukan kuat. "Bravo!" - guru kelas adalah yang pertama menjerit.
Pulang ke rumah, berpegangan tangan. Pada willow yang tersebar luas, Andrey memeluk gadis itu. Dia menarik kepadanya dan mencium. Ciuman pertama dan pernyataan cinta membingungkan kedua-duanya. Pohon yang rimbun bersembunyi dari mata manusia kekasih yang berbisik lama dalam kegelapan.
"Anda tidak tahu mengapa willow disebut 'menangis'?" - Andrei pernah bertanya kepada Nadia.
"Kerana dia menangis," katanya, dan menambahkan dengan penuh mimpi, "ketika sakit.".
“Tili, adunan tili. "
Nadia dan Andrei tidak menyembunyikan hubungan mereka, dan tidak lama kemudian seluruh sekolah mula membicarakan mereka. Anak-anak kelas satu dan mereka tidak lewat, agar tidak berteriak: "Tili, tepung tili - pengantin perempuan!"
Dua tahun berlalu dengan cepat. Peperiksaan lulus. Pada malam prom, seluruh sekolah digantung dengan poster: "Selamat tinggal, sekolah!", "Lulusan bola perpisahan." Pada festival itu, Nadia dan Andrei adalah pasangan yang paling cantik. Pada awal malam mereka dengan sesungguhnya dinyatakan sebagai ratu dan raja bola. Kerana itu, beberapa lelaki cemburu. Beberapa pandangan mendesis tidak lepas dari Nadia. Di tengah tarian yang perlahan, rakan sekelasnya menarik tangannya.
- Hai permaisuri, mari kita menari?
Dari dia membawa wasap. Nadia menggelengkan kepalanya dengan negatif:
- Jangan terasa. Sasha, tapi malam ini saya akan menghabiskan masa dengan Andrei. Dan kemudian, anda hampir tidak boleh berdiri. Jangan minum banyak, masih memenuhi waktu subuh.
Sasha tidak berputus asa. Andrei tidak tahan dan mendorongnya sehingga dia tidak dapat berdiri di atas kakinya dan tertawa ketawa sejagat. Dengan sekelip mata, Sasha dengan marah memerah: - Anda akan membayar saya untuk ini.

Dendam kejam

Majlis graduasi semakin membosankan. Kekasih mahu bersendirian.
- Mari lari dari sini. - mencadangkan Andrey, - kepada willow kami.
Nadia mengangguk setuju.
Hujan turun, dan pasangan muda itu bersembunyi di bawah dedaunan hijau yang rimbun. Hujan turun dari daun tipis seperti air mata.
"Ini seperti menangis," kata gadis itu..
Mendengar suara gemerisik dalam kegelapan, Andrei dan Nadia mengintai. Tidak lama kemudian, di kawasan hijau yang lebat, wajah mabuk rakan sekelas yang tersinggung muncul.
"Adakah burung merpati di sini membuat sarang?" - kata Sasha dengan jahat.
Tidak ada yang pernah melihatnya seperti itu sebelumnya. Nadia merasakan ketakutan yang tidak diketahui.
- Bercakap? - dia mengangguk ke arah Andrey.
Melihat dua lagi orang asing di belakang Sasha, Andrei menyedari bahawa "lawatan" yang tidak dijangka tidak akan berakhir dengan baik. Dia berbisik hampir tidak terdengar kepada Nadia:
- pergi.
Gadis itu menghadapi bahaya, memahami sedikit pertolongan. Dia mengambil lantai gaun malamnya dengan tangannya dan melangkah ke kegelapan, menjatuhkan kasut tumit tinggi di mana sahaja. Dia hendak berlari ke telefon bimbit terdekat, hubungi polis.
- Dan hendak ke mana? - menyekat jalan raya kanak-kanak yang kuat dan menarik tangannya. - Anda dan saya belum menari.
Nadia cuba melepaskan diri, tetapi tidak ada yang berjaya. Jantung berdegup kencang di dada. Tidak jauh, dalam kegelapan, ada jeritan, suara guruh. Mengumpulkan kekuatan, Nadia menjerit:
- Tolong!!
Telapak tangan jantan menutup mulutnya. Ini diikuti oleh beberapa pukulan di perut, yang kehilangan kesedaran. Ketika dia datang, pikiran diliputi oleh rasa sakit, malu dan jijik. Tiga sampah mengejek tubuhnya. "Adakah ini benar-benar terjadi pada saya? - menerjah kepalaku. "Tidak, ini mimpi buruk." "
. Dengan subuh yang akan datang pada hari berikutnya, jeritan menggegarkan pinggiran bandar:
- mereka membunuh!
Andrei ditemui mati tidak jauh dari willow. Nadia - nyaris tidak hidup di ruang bawah tanah yang kotor di beberapa rumah.

Kejutan emosi

Nadia menghabiskan beberapa minggu di hospital. Ketika dia diberitahu tentang kematian Andrei, melihat dari jauh, dia berkata:
- Ini semua salah saya.
Mimpi ngeri menghantui Nadia setiap hari. Dia tidak dapat menjalani kehidupannya yang dulu. Rakan sekelas lulus peperiksaan masuk di universiti, kolej. Nadia sudah tidak mengimpikan apa-apa. Seram mengunjunginya walaupun di rumah ketika dia bersendirian. Kerana takut tidak dihormati, dia tidak ke mana-mana. Penyeksaan sebenar bagi Nadia dan ibunya, Valentina Ivanovna, adalah perbicaraan, di mana bekas mangsa sepatutnya menceritakan segala yang berlaku pada malam itu, secara terperinci. Kenangan seperti itu berakhir dengan gangguan saraf. Dari satu pandangan ke arah "kandang", ia berubah menjadi binatang yang digerakkan. Nadia ingin berlari, bukan untuk melihat wajah-wajah ini yang merosakkan jiwa dan raganya.
Valentina Ivanovna mempunyai kecurigaan mengenai kegilaan mental anak perempuannya, tetapi dia takut untuk mengakuinya. Ibu memahami semua kesakitan jiwa anaknya. Melihat anak perempuannya merana di depan matanya, dia memutuskan untuk menunjukkan psikologi. Pakar itu bercakap untuk masa yang lama dan setelah beberapa ketika menghulurkan tangan:
- Sekiranya hanya sedikit lebih awal. Dia menjelaskan kepada Valentina Ivanovna. - Mungkin cintamu akan membantunya mengatasi "krisis".
Valentina Ivanovna adalah seorang ibu yang penyayang untuk satu-satunya anak perempuannya, yang dibesarkan sendirian. Sungguh menyakitkan untuk menonton, seperti biasa Nadia yang ceria dan ceria berubah menjadi makhluk yang cemberut dan tertutup.
- Tidak ada. Semuanya akan berlalu, dan luka akan sembuh. Ini adalah "coretan hitam" dalam hidup anda, - si ibu dengan lembut membelai kepala puterinya sambil menitiskan air mata. - Anda kuat, tahan.
Kehamilan yang tidak diingini seterusnya melanggar keadaan saraf gadis itu. Paling teruk, anak perogol itu akan dilahirkan - istilah pengguguran terlalu lama. Valentina Ivanovna tidak membantah keputusan tegas putrinya untuk meninggalkan anaknya sebaik sahaja dilahirkan. Sekiranya anak yang dikandungnya akan menjadi peringatan pada malam yang mengerikan itu, apa yang harus dibincangkan?

"Anda adalah orang saya. "

Berdiri di bawah tingkap hospital bersalin, Valentina Ivanovna dengan iri melihat wajah gembira ibu-ibu muda yang dengan lembut memegang "kucing kecil" yang sedang tidur di tangan mereka. Anak perempuannya mempunyai nasib yang berbeza. Wajah Nadi yang keletihan, muncul di jendela tingkat lima wad postpartum, membuatnya tersentak. Anak perempuan tanpa henti menyeka air mata, menyembunyikan matanya. Valentina Ivanovna tidak bertanya mengenai apa-apa. Berpisah dengan anak perempuan yang baru lahir tidak semudah yang disangka.
Valentina Ivanovna menghabiskan sepanjang malam dengan cemas. Menenangkan tidak membantu. Deringan telefon pada waktu malam mengesahkan antisipasi ibu:
- Anak perempuan anda melompat keluar dari tingkap. - kata jururawat itu.
Di dalam, semuanya pecah, semakin sejuk.
Selepas pengebumian anak perempuannya, Valentina Ivanovna sejak sekian lama tidak dapat pulih. Keselamatan bagi seorang wanita bujang adalah makhluk kecil, darah asli - cucu perempuannya. Di sebalik kesusahan yang menimpa, nenek itu memutuskan untuk mengambil gadis itu di bawah jagaannya. Bayi yang tidak bersalah menggantikan Nadia. Membesar, bayi mula memanggil ibu nenek. Valentina Ivanovna gembira dengan ini. Semasa cucu perempuan itu membesar, dia belajar tentang semua perkara.

Bunga di kaki lima

Valentina Ivanovna duduk di barisan depan auditorium. Pada konsert sekolah yang dikhaskan untuk Hari Ibu, dijemput Nadia. Selepas persembahan muzik seterusnya, dia berlari ke panggung dengan gaun bola ringan:
- Ibu yang dihormati, lelaki berharga saya! - kata Nadia ke dalam mikrofon. "Terima kasih kerana berada di sana." Saya memberikan tarian ini kepada anda.
Melodi terdengar, dan gadis itu berputar dengan lancar dalam tarian, mengulangi semua "pa" yang dipelajari. Valentina Ivanovna mengagumi cucunya. Keriting rambut coklat muda panjang jatuh dari bahu, berjalan anggun, senyuman manis. Betapa dia kelihatan seperti ibunya! Yang sama ceria, ceria, dan suka menari. Tepukan yang berpanjangan tidak membiarkan gadis itu keluar dari panggung. Tidak lama kemudian dia muncul lagi, tetapi sudah bersama pasangan. Nampaknya dia rakan sekelasnya. Sifat seorang lelaki mengingatkan seorang wanita kepada seorang pemuda - Andrey.
"Pasangan yang cantik," bisik dari penonton..
Ungkapan ini bergema kesakitan di hati ibu. Kenangan membanjiri. Menahan air mata, Valentina Ivanovna bergegas ke pintu keluar.
Melewati willow yang menyebar, seorang wanita tua melihat sejambak bunga di trotoar. Nadya mencuba.

Mengapa willow menangis untuk kelas 2

Angin menyanyikan lagu,

Dengan tenang menggegarkan ivushka.

Jadi dia letih

Berdiri sendiri di kolam.

Sabit dicelupkan ke dalam air,

Cabang condong rendah,

Sunyi menangis pada waktu pagi.

Dari apa? Tapi kenapa?

Ada yang menarik kuncir?

Atau sedikit air untuknya?

Selamanya begitu sedih sendirian

Willow kami di kolam.

Banyak orang bertanya, "Mengapa willow menangis?" Tidak mudah untuk memberikan jawapan pendek untuk soalan ini. Ia terkandung dalam tradisi rakyat kuno dan penyelidikan saintifik. Apa alasan untuk munculnya pelbagai versi penjelasan mengenai fenomena ini?

Ciri khas willow yang suka kelembapan

Pokok yang tidak bersahaja ini tinggal di banyak penjuru planet kita dan mempunyai banyak jenis. Ramai yang menyebutnya pohon willow, vesel, gemerisik, pokok anggur. Biasanya, willow suka tumbuh di tempat-tempat di mana terdapat banyak kelembapan: berhampiran sungai, kolam, tasik. Willows juga menjadi hiasan indah taman moden dengan kolam. Pokok ini sangat mudah ditanam, anda boleh memasukkan dahan yang patah ke tanah yang lembap, ia akan segera berakar. Perkara yang paling penting untuk keadaan hidup willow yang baik adalah jumlah air yang mencukupi, walaupun berlebihan. Inilah sebab utama mengapa willow menangis. Ia boleh tumbuh walaupun dalam bentuk banjir. Diterjemahkan dari bahasa Latin willow bermaksud "dekat air".

Willow berbunga pada awal musim bunga. Anting-anting ginjalnya yang gebu sangat bermacam-macam, wanita lebah yang bekerja segera meluru ke arah mereka. Cabang willow berbunga melambangkan kedatangan musim bunga, hari-hari cerah pertama. Willows juga menyukai banyak cahaya. Dan betapa indahnya pokok yang kelihatan dengan dahan melengkung yang anggun yang menyerupai helai rambut yang panjang!

Rahsia willow kecil

Setiap tanaman mempunyai misteri tersendiri. Semua orang tertanya-tanya mengapa pokok willow menangis. Di muka, daun willow yang tajam ditutup dengan titisan embun. Di bawah pengaruh angin, tetesan jatuh ke dalam air, gambar dibuat bahawa tumbuhan itu menangis. Apakah punca air mata ini? Terdapat banyak kepercayaan, legenda dan penjelasan saintifik untuk pemandangan yang menyentuh hati ini..

Mengapa willow menangis: penjelasan saintifik

Beberapa pokok dapat melepaskan kelembapan pada daun. Proses ini dipanggil guttation. Ia timbul kerana fakta bahawa akar menyerap kelembapan lebih banyak daripada mahkota yang dapat menguap. Apabila usus berlaku:

  • Selalunya, titisan muncul pada waktu subuh, pada waktu malam atau sebelum hujan.
  • Kelembapan tanah yang meningkat menyumbang kepada proses ini..
  • Willow muda lebih cenderung menguap kelembapan di permukaan daun, kerana masih di peringkat pertumbuhan, dan keseluruhan sistem belum seimbang.
  • Guttation juga sesuai dengan banyak tanaman bijirin dan herba..
  • Sekiranya kelembapan berlebihan tidak dikeluarkan, maka bahan mineral tidak akan memasuki mahkota.

Ini adalah tafsiran ahli biologi mengapa tangisan tangisan menangis.

Kepercayaan rakyat yang berkaitan dengan willow

  1. Nenek moyang kita menganggap willow sebagai jimat yang sangat kuat. Dia dikuduskan, dan dia melindungi keluarga dari kesulitan. Ia memerlukan banyak kekuatan, jadi dia menangis.
  2. Cabang pucat-pucat pucat tidak boleh dipijak di bawah kaki, lebih baik membakarnya. Ramai yang percaya bahawa pokok itu boleh menangis kerana kesal dan kesakitan..
  3. Terdapat kepercayaan bahawa dahan willow dapat menghentikan cuaca dengan hujan es yang kuat. Dalam kes ini, dahan dilemparkan ke halaman, dan hujan es berhenti. Willow, selepas itu, mula menangis.
  4. Pentingnya adalah pokok untuk merayakan Palm Sunday. Ia disambut seminggu sebelum Paskah. Semua penganut Ortodoks mengunjungi gereja dan menguduskan cawangan willow. Sebelumnya, tongkat ini juga saling mencambuk, bebas dari dosa terkumpul. Ive hanya boleh menangis.
  5. Willow diberi penghormatan khas pada perayaan Ivan Kupala. Gadis-gadis mengenakannya dengan bunga liar, karangan bunga, pita. Dibuat dari ranting willow, madder, yang kemudian dilemparkan di tengah-tengah takungan. Willow juga menangis atas nasibnya.

Legenda romantik

Terdapat banyak legenda kuno tentang mengapa willow menangis. Sebilangan daripada mereka perlu dipertimbangkan:

  1. Suatu ketika dahulu, willow menarik cabangnya ke langit. Angin bergegas bermain-main di dedaunan, dan burung-burung berduyun-duyun mendengar suara ini dan membuat sarang mereka di sana. Di bawah salah satu willow ini ada satu pasangan cinta: seorang pemburu muda dan seorang gadis cantik. Mesyuarat ini berlangsung sehingga lelaki itu menghantar jodoh kepada gadis itu. Tetapi, malangnya, perompak tempatan itu jatuh cinta dengan kecantikan muda, yang memutuskan untuk membunuh pesaingnya. Dia menjaga pemburu dan memberinya serangan. Gadis itu bersembunyi dengan pengantin lelaki yang sedang mati di bawah willow dan menangis semahu-mahunya sehingga dia berubah menjadi willow. Dia menangis sekian lama sehingga tasik terbentuk dari air matanya. Jadi sejak itu willow menangis di atas kolam.
  2. Dan inilah satu lagi kisah kuno yang indah tentang mengapa willow menangis. Bertahun-tahun yang lalu terdapat panas yang tak tertahankan, matahari mengeringkan bumi, badan air menjadi semakin kecil. Willow kerinting tumbuh di sepanjang tepi satu tasik kecil, yang, untuk mencari kelembapan, berakar sangat dalam di tanah. Setiap hari air di tasik berkurang dan berkurang. Kemudian willow memutuskan untuk memiringkan dahan mereka ke air itu sendiri untuk melindungi dari terik matahari. Oleh itu, mereka melindungi tasik dari penyejatan. Setelah beberapa lama, Tuhan menghantar hujan yang ditunggu-tunggu ke bumi. Pada dahan willow yang panjang, titisan jatuh ke tasik, dan tidak lama kemudian ia dipenuhi dengan air. Jadi willow menjadi penyelamat tasik mereka. Oleh itu, ia dianggap sebagai pertanda baik sekiranya pokok-pokok ini tumbuh pada waktu pagi, berhampiran kolam..

Penting mengenai willow

Pokok willow tumbuh dengan cepat, tetapi jangka hayatnya pendek - 60-70 tahun. Willow memberi manfaat besar kepada burung: mereka bersarang di atasnya dan pada musim bunga memakan buah pinggang-kucing. Cabang willow hijau disukai oleh banyak haiwan: domba, kambing. Orang menggunakan willow untuk tujuan perubatan. Daripadanya membuat decoctions dan infusions untuk rawatan luka dan penyakit lain.

Penerangan mengenai pokok tangisan dan gambar putih willow

Menangis willow adalah pohon yang gugur dengan mahkota yang telus, yang dinobatkan hingga 25 m. Batangnya kuat, kulitnya berwarna kelabu. Mahkota berbentuk kolumnar sempit, kemudian menyebar, lebar, bulat.

Cabang-cabangnya tipis, fleksibel, dengan kulit matte, ungu dan hijau muda, diarahkan ke atas, pucuk sisi digantung ke bawah. Daun berdaun disusun secara bergantian. Plat daunnya lebar, elips, sempit, panjang di beberapa spesies.

Warna daun berwarna hijau tua, bahagian bawah berwarna hijau muda dan kebiruan. Buah pinggang boleh berwarna coklat gelap dan merah-kuning. Bunganya dioecious, kecil, tidak mencolok, dikumpulkan dalam anting-anting. Willow mekar pada awal musim bunga, sebelum daunnya mekar.

Buahnya adalah kotak. Benihnya kecil, dengan bulu putih, ringan, dibawa oleh angin dalam jarak jauh. Pokok willow. Foto

Pohon willow menangis adalah perkara biasa di Hemisfera Utara, tropika, Amerika Utara. Willow kerdil tumbuh di pergunungan. Spesies willow seperti vetles, willow, sheluga, rakita dan lain-lain terdapat di bahagian Eropah di Rusia. Spesies semak tumbuh di Siberia dan Asia Tengah.

Tumbuh willow

Di rumah, willow dibiakkan dengan keratan. Keratan yang dilekatkan, dipotong sebelum tunas, cepat berakar. Sebelum pembentukan akar, mereka boleh dimasukkan ke dalam air, dan kemudian ditanam di tanah. Kerana kenyataan bahawa willow tidak aneh dan berakar pada waktu sesingkat mungkin, keratannya tersangkut di tanah rumah hijau, sehingga 2-3 tunas tetap di permukaan tanah.

Willow dibiakkan dengan keratan hijau. Untuk melakukan ini, buat potongan serong di bahagian bawah, lepaskan tanah apikal dan pendekkan plat daun. Kemudian keratan diletakkan di rumah hijau atau di bawah balang.

Semasa menanam pokok renek, mereka menggali lubang kecil 50X50 cm untuk setiap anak benih. Pendalaman diisi dengan campuran tanah yang terdiri dari tanah, kompos, gambut dan baja. Baja mineral ditambah. Kilang ini tidak menuntut di tanah, tetapi lebih suka loam ringan dan sederhana. Penanaman willow paling baik dilakukan di tempat yang cerah dan cerah. Di tempat teduh, pokok-pokok ini tidak tumbuh. Penjagaan khas untuk willow diperlukan pada minggu pertama penanaman.

Anak benih muda memerlukan penyiraman berterusan dan pembajaan dengan baja. Selama musim kemarau, mereka disiram seminggu sekali (20-50 liter air per tanaman). Pada musim bunga, pelonggaran dan sungkupan tanah dilakukan. Cabang kering terputus, membentuk mahkota. Pucuk panjang di bahagian bawah batang dikeluarkan.

Penggunaan willow putih dan kulitnya

Kulit willow putih, kaya dengan tanin, glukosa, flavonoid, asid askorbik dan resin, telah banyak digunakan dalam perubatan rakyat. Kulit kayu willow mempunyai kesan antiseptik, anti-radang, antipiretik dan analgesik. Infus kulit willow putih digunakan untuk kolitis, gout, penyakit wanita, gastritis, pendarahan dalaman, penyakit hati, limpa dan penyakit lain. Merebus daun pokok digunakan untuk pendarahan teruk di usus dan selsema. Wanita hamil dan ibu menyusui tidak digalakkan menggunakan ubat-ubatan yang merangkumi tanaman ini..

Akar willow yang banyak bercabang berfungsi untuk menguatkan tanah dan pasir yang longgar. Pokok willow sering dijumpai di sekitar sungai. Gunakan pokok untuk memperbaiki tebing sungai, terusan, cerun, empangan, tanjakan dan tebing.

Dari batang willow yang tebal, buat mimpi buruk untuk domba, karang untuk ternakan. Kulit batang dan ranting digunakan sebagai pewarna semula jadi, yang mewarnai bulu, kulit dan sutera dengan warna merah, coklat dan kuning.

Kayu yang cukup lembut dan lentur cepat membusuk dan digunakan untuk membuat kraf. Cabang-cabang itu pergi untuk memberi makan ternakan, terutama kambing dan domba. Kulit kayu willow digunakan untuk menyamak kulit. Pada hari minggu kelapa sawit Ortodoks, menurut tradisi lama, dahan pokok muda digunakan sebagai ganti daun palma.

Jus kulit kayu willow adalah sebahagian daripada beberapa produk kosmetik yang melicinkan kedutan kecil dan menghilangkan kemerahan, membersihkan kulit..

Sebelumnya, ranting willow dan kulit kayu ini berfungsi untuk pembuatan pinggan anyaman, perabot, bakul dan produk lain.

Willow putih sering digunakan dalam reka bentuk landskap. Mendarat di taman dan taman hutan. Pertumbuhan pokok yang pesat membolehkan anda menggunakannya untuk menyelimuti jalan raya dan landskap yang pantas.

Kulit willow putih digunakan untuk menyamak kulit. Pucuk berfungsi sebagai makanan ternakan. Di samping itu, willow dianggap sebagai tanaman madu yang berharga. Lebah mengambil nektar, debunga dan gam lebah dari pokok. Semasa penghabluran, madu willow putih menjadi halus, mempunyai warna berkrim, mempunyai rasa yang menyenangkan dan aroma wangi.

Sejarah pokok. Sifat ajaib willow

Pokok yang indah, fleksibel dan anggun ini telah dihargai sejak zaman dahulu lagi. Di Yunani kuno, willow adalah simbol dewi Hecate dan Hera. Penyair Rom menyanyikan pokok ini dalam karya mereka. Di Mesir kuno, itu dianggap sebagai simbol kekuatan dan kebijaksanaan si mati, sehingga dahannya dibakar di kubur pemakaman. Batang willow pertama kali digunakan di Rom kuno.

Pada Zaman Pertengahan, decoctions dan infus dari kulit kayu, daun dan biji willow digunakan untuk menyembuhkan luka dan menghentikan pendarahan.

Pohon willow yang menangis telah lama dianggap feminin dan didedikasikan untuk dewi bulan, bulan dan kesuburan. Mereka juga memberinya sifat ajaib. Dengan batang pohon ini, orang pagan Slavia menghiasi mezbah sebelum upacara. Karangan bunga yang dibuat dari ranting willow adalah mantra cinta yang terkenal. Merebus daun willow dicampurkan dalam minuman kekasih, minuman seperti itu juga dijadikan mantra cinta. Jimat untuk keberuntungan dalam hubungan cinta dibuat dari pokok ini. Hiasan sedemikian dipakai oleh kekasih yang tidak bahagia. Di antara orang Slavia, willow disebut vetla, willow dan rakita. Nama-nama ini digunakan sekarang..

Hari ini, willow dianggap sebagai pohon yang menenangkan dan santai. Bersentuhan dengannya mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf, mengatur pemikiran, menghilangkan sakit kepala dan meningkatkan mood.

Tanda dan takhayul nasional dikaitkan dengan pokok ini. Adalah dipercayai bahawa jika anda mengetuk batang willow, ia akan membawa tuah. Sekiranya anda meletakkan daunnya di bawah bantal, anda akan mendapat impian yang baik.

Sifat willow cukup sensitif, oleh itu, jika bersentuhan dengannya, anda harus sangat ikhlas, terutama tidak menyukai willow pembohong, oleh itu ia boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan atau nasib orang yang tidak jujur.

Mengapa willow dipanggil menangis?

Terdapat tiga versi nama ini: ilmiah, cerita rakyat dan puitis.

Menurut versi saintifik, willow adalah pokok yang dicirikan oleh pelepasan tetes kecil air. Ini kerana akar tanaman menyerap banyak kelembapan, lebih banyak daripada akar yang meninggalkan daun. Di samping itu, willow yang menangis mempunyai bentuk yang pelik. Cabang-cabangnya yang panjang dan melengkung membentang ke tanah, oleh itu perasaan "tangisan" pokok itu. Pohon willow tumbuh di dekat kolam, akarnya tenggelam di dalam air.

Versi puisi berdasarkan pengamatan penyair yang cenderung memperhatikan setiap perincian alam dan mengaguminya. Pada awal pagi, titisan embun berkilau terlihat pada daun willow yang nipis, yang mulai turun dengan sedikit angin. Gambar ini memberi kesan bahawa pokok itu menangis atau menangis.

Versi cerita rakyat didasarkan pada kepercayaan dan legenda rakyat. Menurut satu kepercayaan, ranting willow yang diterangi dimasukkan ke dalam rumah untuk perlindungan dari roh jahat, yang terkecil dibakar, dan pohon ini menangis.

Kepercayaan lain adalah bahawa jika cuaca sudah lama hujan, anda perlu membuang ranting willow ke halaman rumah, maka hujan akan berhenti. Ia juga menyebabkan tangisan pokok sensitif.

Di Ivan Kupala mereka membuat kerang willow, menghiasnya dengan karangan bunga dan pita. Gadis-gadis itu berlayar ke tengah sungai dan meninggalkan kegilaan di sana, tetapi dia tidak dapat berenang ke pantai dan berakar, oleh itu dia menangis.

Terdapat banyak legenda kuno yang menarik yang berkaitan dengan tanaman ini..

Dalam cerita rakyat, anda dapat menemui banyak tanda, peribahasa dan ucapan mengenai willow. Lagipun, dulu kehidupan orang ramai berkait rapat dengan pokok ini. Willow digunakan dalam perubatan rumah tangga, rumah tangga dan rakyat. Dia disembah dan disucikan, dikurniakan sifat unik..

"Willow ditutup dengan embun beku awal - untuk musim sejuk yang panjang".

"Di mana ada air - ada willow, di mana willow - ada air".

Legenda kuno pokok menangis

Ada legenda yang mengatakan, pada zaman kuno, willow mengangkat dahannya tinggi di langit. Dedaunan hijau berkeroncong di bawah angin, mengundang burung untuk memutar sarangnya. Pokok itu terbentang lebih tinggi ke matahari, menyebarkan dahannya bukan hanya ke sisi, tetapi juga ke atas. Untuk willow, tidak mengapa langit menjadi biru, kerana tanaman lebih mementingkan tanah yang baik dengan akar dan sinar hangat dengan dahan.

Pada masa itu, seorang gadis cantik jatuh cinta dengan pemburu muda. Tarikh mereka diadakan di bawah willow, yang dapat dilihat dari jauh dalam cuaca apa pun. Perasaan pasangan itu saling berlaku, jadi lelaki itu menghantar jodoh kepada ibu bapanya. Kedua-dua pihak gembira pada perkahwinan yang akan datang, menantikan hari yang berharga.

Malangnya, kecantikan itu telah lama menarik perhatian seorang perompak yang marah dengan berita perkahwinannya yang akan berlangsung. Memutuskan bahawa tidak ada yang berani menghalangi keinginan dan perasaannya, dia menyusun rancangan yang tidak masuk akal. Bersama dengan anak buahnya, penyamun itu mengawasi pemburu untuk membunuh saingannya, dan kemudian dengan tenang mencuri gadis itu.

Lelaki muda itu cedera parah, tetapi dapat melepaskan diri dari perompak. Dari sekuat tenaga, dia berusaha menangkap kekasihnya untuk memberi amaran akan bahaya yang akan terjadi. Mati dalam pelukan gadis itu, pemburu meminta kecantikan untuk berlindung di tempat yang selamat..

Untuk mencari perlindungan, wanita malang itu bergegas ke kawasan willow di mana saat-saat terbaik dalam hidup telah berlalu. Doa yang pahit membuat keajaiban: gadis itu berubah menjadi pokok muda. Sekarang dia tidak takut dengan perompak, kerana dalam bentuk ini mereka tidak mengenali kecantikannya.

Ketika ketakutan penganiayaan oleh penyamun itu hilang, gadis itu mula meratapi kekasihnya. Air mata tidak berhenti, mengalir ke dahan pohon willow hijau. Akibatnya, sebuah badan air terbentuk di dekatnya, yang mengingatkan pada peristiwa hari-hari yang lalu..

Sejak itu, khabar angin tentang mengapa willow menangis telah tersebar luas. Setiap pokok baru menyokong kekasih malang itu dalam kebenciannya seumur hidup.

Penjelasan Ahli Biologi

Willow tergolong dalam beberapa pokok pokok yang mampu melakukan proses guttasi (dari kata Latin "gutta" - setetes). Begitu juga, mereka mencirikan kemampuan tanaman untuk melepaskan air titisan dengan daunnya. Ia bermula apabila sistem akar menyerap lebih banyak air daripada yang dapat menguap dari permukaan daun..

  • Ia diperhatikan terutamanya pada awal pagi atau pada waktu malam..
  • Disebabkan oleh kelembapan yang tinggi.
  • Paling sering diperhatikan pada tumbuh-tumbuhan muda yang belum mengimbangi perkembangan permukaan penyejatan daun dan pertumbuhan pesat sistem akar.
  • Melekat pada pokok langka.
  • Ia diperhatikan dalam banyak ramuan dan bijirin..

Sebagai peraturan, willow tumbuh di tebing badan air (berhampiran sungai, tasik, kolam). Rimpang pokok direndam di dalam air untuk bahagian yang signifikan, sehingga ia berlebihan. Secara semula jadi, ada keperluan untuk menghilangkan kelembapan berlebihan. Udara lembap menghalang pokok willow agar tidak dikenali oleh pokok lain melalui penyejatan dari daun. Tanpa mengeluarkan kelembapan berlebihan, zat mineral tidak dapat memasuki mahkota.

Masalah dengan metabolisme air pada tanaman diselesaikan hanya melalui proses usus. Anda boleh membandingkan willow dengan keran air. Untuk membersihkan paip dari karat yang sampai di sana, anda perlu membuka paip dan mengalirkan banyak air kotor ke dalamnya. Jadi tangisan itu tergesa-gesa untuk mengalirkan kelembapan berlebihan dari mahkota melalui daunnya. Oleh itu, pokok bahawa pokok itu bercakap tentang "menangis".

Setiap orang memilih sendiri versi yang patut dipercayai. Mungkin ada penjelasan ketiga: pokok mempunyai jiwa. Oleh itu, menangis dapat membincangkan pengalaman dalaman:

  • kesedihan dari kematian alam yang perlahan di bawah tangan manusia;
  • percubaan untuk mengembalikan keseimbangan air di sekitarnya, mengembalikan kelembapan ke persekitaran semula jadi;
  • output pengetahuan yang diperoleh ke dalam persekitaran maklumat, yang mungkin dimiliki oleh air;
  • kesedihan kerana masalah yang dilihat berhampiran.

Willow yang menangis adalah pokok-pokok yang indah yang patut mendapat perhatian orang-orang di sekitarnya. Melindungi mereka dari penebangan hutan, masa depan semua alam disokong...

Alam mempunyai banyak misteri. Tidak semua orang tahu mengapa willow menangis. Dia memikat dengan pandangannya, meneteskan air mata sedih ke permukaan air yang jernih.

Apa yang dirindui oleh pokok ini? Adakah alasan baik untuk kesedihan ini? Untuk mendapatkan jawapan, anda boleh beralih kepada tradisi kuno orang atau ahli biologi biasa!

Legenda kuno pokok menangis

Ada legenda yang mengatakan, pada zaman kuno, willow mengangkat dahannya tinggi di langit. Dedaunan hijau berkeroncong di bawah angin, mengundang burung untuk memutar sarangnya. Pokok itu terbentang lebih tinggi ke matahari, menyebarkan dahannya bukan hanya ke sisi, tetapi juga ke atas. Untuk willow, tidak mengapa langit menjadi biru, kerana tanaman lebih mementingkan tanah yang baik dengan akar dan sinar hangat dengan dahan.

Pada masa itu, seorang gadis cantik jatuh cinta dengan pemburu muda. Tarikh mereka diadakan di bawah willow, yang dapat dilihat dari jauh dalam cuaca apa pun. Perasaan pasangan itu saling berlaku, jadi lelaki itu menghantar jodoh kepada ibu bapanya. Kedua-dua pihak gembira pada perkahwinan yang akan datang, menantikan hari yang berharga.

Malangnya, kecantikan itu telah lama menarik perhatian seorang perompak yang marah dengan berita perkahwinannya yang akan berlangsung. Memutuskan bahawa tidak ada yang berani menghalangi keinginan dan perasaannya, dia menyusun rancangan yang tidak masuk akal. Bersama dengan anak buahnya, penyamun itu mengawasi pemburu untuk membunuh saingannya, dan kemudian dengan tenang mencuri gadis itu.

Lelaki muda itu cedera parah, tetapi dapat melepaskan diri dari perompak. Dari sekuat tenaga, dia berusaha menangkap kekasihnya untuk memberi amaran akan bahaya yang akan terjadi. Mati dalam pelukan gadis itu, pemburu meminta kecantikan untuk berlindung di tempat yang selamat..

Untuk mencari perlindungan, wanita malang itu bergegas ke kawasan willow di mana saat-saat terbaik dalam hidup telah berlalu. Doa yang pahit membuat keajaiban: gadis itu berubah menjadi pokok muda. Sekarang dia tidak takut dengan perompak, kerana dalam bentuk ini mereka tidak mengenali kecantikannya.

Ketika ketakutan penganiayaan oleh penyamun itu hilang, gadis itu mula meratapi kekasihnya. Air mata tidak berhenti, mengalir ke dahan pohon willow hijau. Akibatnya, sebuah badan air terbentuk di dekatnya, yang mengingatkan pada peristiwa hari-hari yang lalu..

Sejak itu, khabar angin tentang mengapa willow menangis telah tersebar luas. Setiap pokok baru menyokong kekasih malang itu dalam kebenciannya seumur hidup.

Penjelasan Ahli Biologi

Willow tergolong dalam beberapa pokok pokok yang mampu melakukan proses guttasi (dari kata Latin "gutta" - setetes). Begitu juga, mereka mencirikan kemampuan tanaman untuk melepaskan air titisan dengan daunnya. Ia bermula apabila sistem akar menyerap lebih banyak air daripada yang dapat menguap dari permukaan daun..

  • Ia diperhatikan terutamanya pada awal pagi atau pada waktu malam..
  • Disebabkan oleh kelembapan yang tinggi.
  • Paling sering diperhatikan pada tumbuh-tumbuhan muda yang belum mengimbangi perkembangan permukaan penyejatan daun dan pertumbuhan pesat sistem akar.
  • Melekat pada pokok langka.
  • Ia diperhatikan dalam banyak ramuan dan bijirin..

Sebagai peraturan, willow tumbuh di tebing badan air (berhampiran sungai, tasik, kolam). Rimpang pokok direndam di dalam air untuk bahagian yang signifikan, sehingga ia berlebihan. Secara semula jadi, ada keperluan untuk menghilangkan kelembapan berlebihan. Udara lembap menghalang pokok willow agar tidak dikenali oleh pokok lain melalui penyejatan dari daun. Tanpa mengeluarkan kelembapan berlebihan, zat mineral tidak dapat memasuki mahkota.

Masalah dengan metabolisme air pada tanaman diselesaikan hanya melalui proses usus. Anda boleh membandingkan willow dengan keran air. Untuk membersihkan paip dari karat yang sampai di sana, anda perlu membuka paip dan mengalirkan banyak air kotor ke dalamnya. Jadi tangisan itu tergesa-gesa untuk mengalirkan kelembapan berlebihan dari mahkota melalui daunnya. Oleh itu, pokok bahawa pokok itu bercakap tentang "menangis".

Setiap orang memilih sendiri versi yang patut dipercayai. Mungkin ada penjelasan ketiga: pokok mempunyai jiwa. Oleh itu, menangis dapat membincangkan pengalaman dalaman:

  • kesedihan dari kematian alam yang perlahan di bawah tangan manusia;
  • percubaan untuk mengembalikan keseimbangan air di sekitarnya, mengembalikan kelembapan ke persekitaran semula jadi;
  • output pengetahuan yang diperoleh ke dalam persekitaran maklumat, yang mungkin dimiliki oleh air;
  • kesedihan kerana masalah yang dilihat berhampiran.

Willow yang menangis adalah pokok-pokok yang indah yang patut mendapat perhatian orang-orang di sekitarnya. Melindungi mereka dari penebangan hutan, masa depan semua alam disokong.