Apa petua daun dari tanaman dalaman kering dan bagaimana menanganinya

Udara kering adalah yang segera terlintas di fikiran ketika kita melihat hujung kering tanaman dalaman. Tetapi tidak semuanya berkisar pada kelembapan. Terdapat sebab lain mengapa bintik kuning atau coklat muncul di daun..

Setiap penanam telah menghadapi masalah petua daun kering pada tanaman dalaman sekurang-kurangnya sekali. Dan tidak menjadi masalah jika anda membiak begonia, spathiphyllum, mawar atau anggrek. Pada masa yang sama, bunga pasu tidak menunjukkan gejala mengganggu yang lain, terus tumbuh dan bahkan senang berbunga. Mari cuba cari tahu mengapa hujung daun kering di tanaman dalaman, adakah berbahaya dan bagaimana menghilangkan kecacatan.

Selalunya, petua kering kuning, coklat dan bahkan hitam adalah hasil daripada penjagaan yang tidak betul atau reaksi terhadap kehidupan perosak. Proses penuaan semula jadi tidak dapat dikesampingkan. Benar, yang terakhir dapat ditunda dengan mewujudkan keadaan yang paling selesa untuk haiwan kesayangan hijau.

Diagnosis adalah langkah penting dalam menetapkan "rawatan" yang betul

Untuk menentukan mengapa hujung daun menjadi kuning dan kering di spathiphyllum, geranium dan tanaman lain, diagnosis keadaan haiwan hijau. Kerumitan prosedur terletak pada hakikat bahawa pencarian penyebabnya paling kerap harus dilakukan dari sebaliknya, i.e. kaedah pengecualian.

  1. Pastikan keadaan tanaman yang tertekan tidak disebabkan oleh perosak. Mereka suka bersembunyi di pucuk dan di bahagian bawah daun, jadi periksa tempat-tempat ini dengan berhati-hati. Parasit juga boleh berada di akar. Tetapi jangan tergesa-gesa untuk memeriksanya. Mungkin alasannya sama sekali berbeza, dan anda hanya perlu merosakkan sistem akar.
  2. Nilai kekerasan air yang digunakan untuk pengairan. Sekiranya anda tidak mempertahankan air paip sebelum pengairan, tanaman mungkin mengalami kandungan garam yang tinggi, kotoran fluor, klorin dan bahan berat lain yang mengubah ciri tanah, menjadikan substrat tidak selesa.
  3. Bandingkan jadual baja anda dengan jadual pemberian makanan yang disyorkan. Sebab mengapa daun pokok kelapa sawit, dracaena, ficus, anggrek dan tanaman lain kering mungkin sering atau, sebaliknya, berpakaian jarang.
  4. Ukur kelembapan udara. Nilaikan kelembapan di pangsapuri anda sesuai untuk spesies hygrophilous.
  5. Analisis jika tanaman itu sempit di dalam periuk. Salah satu panggilan bangun mungkin adalah akar yang muncul dari lubang saliran..
  6. Tentukan kandungan kelembapan substrat dan tahap pengeringan antara penyiraman. Ini dapat dilakukan dengan sentuhan dan juga dengan bantuan petunjuk yang dijual di kedai bunga..

Sekiranya anda mendapati penyimpangan dari norma hanya pada satu titik, penyebab pengeringan petua, sebagai peraturan, tidak sukar untuk dihilangkan. Tetapi jika setelah analisis awal anda melihat beberapa masalah sekaligus, anda harus mengambil langkah-langkah menyeluruh.

Mendapatkan "rawatan" bunga dalaman: peraturan umum

Terlepas dari alasan mengapa daun Anthurium, Kalanchoe atau Chlorophytum kering, tanaman mana pun tidak akan mengganggu bantuan kecemasan, seperti berikut:

  • Penggantian lapisan permukaan tanah dengan substrat segar. Ini akan mengurangkan risiko pencemaran tanah dan menghilangkan pemendapan garam dari air keras..
  • Membersihkan permukaan daun dari habuk. Untuk tanaman dengan daun halus, ini dapat dilakukan melalui mandi. Sekiranya daun lebih padat dan tidak terdedah kepada kerosakan mekanikal, gunakan kain lembut.

Mandi di bilik mandi harus ditinggalkan jika daun tanaman mempunyai margin (seperti, misalnya, di violet).

  • Perubahan kelembapan udara. Ini akan membantu penyemburan, pelembap atau bekas air biasa, diletakkan di sebelah bunga.

Sekiranya disyaki tanaman itu ditenggelami air, jangan tingkatkan kelembapan sehingga tanah mengering.

  • Penyemakan prinsip penjagaan. Pastikan kilang menerima apa yang diperlukan oleh anda. Setiap haiwan peliharaan hijau adalah individu, dan oleh itu dia perlu memilih program penjagaan diri secara peribadi.

Sebab # 1. Udara kering di apartmen

Banyak perwakilan lintang tropika berpindah ke pangsapuri kami, yang biasanya menjadi panas dan kelembapan tinggi. Tetapi untuk mewujudkan keadaan seperti ini di rumah boleh menjadi sangat sukar, terutama pada musim pemanasan, ketika udara yang sudah kering kering sepenuhnya.

Jangan berfikir bahawa anda dapat menyelamatkan keadaan dengan menambah penyiraman. Dengan ini, anda hanya akan mengalami reput sistem akar, dan oleh itu, daun akan mendapat kelembapan yang lebih sedikit.

Kaedah berikut akan membantu meningkatkan kelembapan:

  • Penyemburan. Dianjurkan untuk menyiram daun dari semburan sekurang-kurangnya 2-3 kali sehari. Jika tidak, langkah ini tidak akan berkesan.

Penyemprotan tidak sesuai untuk tanaman dengan bunga mekar (tetesan jatuh pada perbungaan dapat menyebabkan layu), begitu juga untuk spesies dengan daun puber.

  • Penggunaan pelembap di dalam rumah. Dengan menggunakan pelembap, anda dapat dengan cepat meningkatkan kelembapan ke tahap yang diinginkan..
  • Memasang periuk di atas palet di mana lumut lembap, kerikil atau tanah liat yang diperluas diletakkan terlebih dahulu. Bahagian bawah periuk tidak boleh bersentuhan langsung dengan cecair. Kelembapan dari palet akan menguap, meningkatkan kelembapan secara tempatan.
  • Mencari tempat baru untuk tanaman, jauh dari sumber haba. Sekiranya boleh, tetapkan pengatur pada bateri supaya intensiti pemanasan dapat dikurangkan..
  • Pemindahan sementara ke bilik mandi atau dapur. Di bilik-bilik ini, kelembapan selalu lebih tinggi daripada di bahagian rumah yang lain..

Sebab nombor 2. Tumbuhan dalaman yang menyiram keras

Air paip biasanya terlalu sukar untuk menyiram tanaman. Lebih-lebih lagi, walaupun dibela, jauh dari selalu disukai oleh haiwan peliharaan hijau, kerana mungkin mengandungi banyak garam.

Sekiranya alasan mengapa daun spathiphyllum, begonias, dracaena, mawar kering di sekitarnya ditutup dengan kualiti air, anda boleh mengesyaki masalahnya dengan lapisan putih di tanah atas. Dalam kes ini, teruskan seperti berikut.

  • Tanggalkan plak (jika ada). Cuba jangan merosakkan sistem akar. Masukkan substrat segar ke dalam periuk..
  • Nyatakan dalam direktori bahawa dia lebih suka "minum" kilang. Mungkin dia memerlukan air yang lebih lembut atau sedikit berasid..
  • Kecualikan sepenuhnya penyiraman di bawah air yang mengalir. Pastikan untuk mempertahankan air paip sekurang-kurangnya 24 jam (lebih baik beberapa hari). Saring cecair sebelum digunakan. Sekiranya kekerasan air pegun tidak sesuai untuk tanaman, gantilah dengan rebus, cair atau hujan.

Sebab nombor 3. Pelanggaran peraturan penyiraman tanaman

Ketika ditanya mengapa dracaena, "kebahagiaan wanita", anthurium, akar panah mengeringkan hujung daun, mereka biasanya menjawab bahawa tanaman itu terlalu kering. Walau bagaimanapun, bukan sahaja kekeringan yang berlebihan, tetapi penyiraman yang berlebihan dapat menyebabkan masalah kosmetik ini.

Sebilangan besar tanaman rumah bertolak ansur dengan "kekeringan" sementara lebih baik daripada penyiraman berlebihan.

Kadang kala sukar untuk difahami sama ada tanaman ditenggelami air atau kering. Apabila terendam air, daun kehilangan turgor, kelihatan lesu dan tidak bermaya. Mereka nampaknya kekurangan kelembapan. Dan ada. Itulah sebabnya sistem akarnya busuk, yang bermaksud tidak dapat menyalurkan air ke daun.

Semakin rendah suhu bilik, semakin berbahaya adalah penyiraman berlebihan.

Sekiranya anda mengakui bahawa anda mengeringkan atau membanjiri kilang, ikuti cadangan kami..

  • Nyatakan keperluan air tanaman. Ketahui sama ada ia memerlukan penyiraman yang jarang atau banyak, adakah penting untuk mengeringkan koma tanah di antara penyiraman. Periksa juga kaedah penyiraman bunga mana yang lebih disukai - biasa atau di dalam loyang.
  • Analisis kualiti saliran dan lubang saliran. Pelembapan berlebihan, yang mengakibatkan pembusukan dan kemerosotan kebolehtelapan udara tanah, dapat memprovokasi lubang kecil di periuk atau kekurangan saluran air. Sekiranya ada, pindahkan tanaman. Sekiranya tidak ada masalah dengan saliran, biarkan yang kering hampir sepenuhnya, dan baru kemudian menyiram tanaman.
  • Sekiranya berlaku kemarau, air lebih kerap dan banyak. Tetapi jangan biarkan cecair bertakung di kuali. Buat penyiraman berikut setelah mengeringkan sekurang-kurangnya beberapa sentimen lapisan atas tanah - untuk tanaman yang menyukai kelembapan dan setelah pengeringan separa dari lapisan tanah tengah - untuk succulents dan spesies "minum rendah" yang lain.
  • Fikirkan untuk membeli periuk dengan pengairan automatik. Penemuan ini akan menjimatkan anda untuk memilih secara individu kekerapan penyiraman bagi setiap tanaman..
  • Beli meter kelembapan tanah. Gunakan alat ini setiap kali sebelum menyiram untuk memahami berapa banyak air yang diperlukan tumbuhan..

Anda boleh menyiram bunga dengan kerap, tetapi masih akan kehausan jika jumlah airnya tidak mencukupi. Permukaan tanah mungkin tetap lembap, tetapi cecair tidak akan sampai ke akar. Untuk memastikan bahawa kelembapan telah sampai ke akar tidak sukar. Cukup tuangkan air hingga mula meresap ke dalam kuali.

Sebab nombor 4. Penghambatan perosak

Sekiranya perosak dilihat pada daun atau batang, ini mungkin penyebab utama petua menguning. Parasit minum getah sel, sehingga memukul daun. Dalam kes ini, langkah-langkah rawatan harus diambil secepat mungkin, seperti Petua kering mungkin tidak berhenti di situ. Selain itu, tanaman ini dapat menjangkiti jirannya yang sihat..

Selain parasit seperti kutu daun, serangga skala, tungau labah-labah, tukang kebun harus berhati-hati terhadap penyakit kulat. Mereka memusnahkan daun demi daun hingga memusnahkan tanaman sepenuhnya. Kulat sering dikenali oleh bintik-bintik coklat yang menyertai layu dan pengeringan daun.

Terapi kompleks merangkumi langkah-langkah berikut:

  • pengasingan tanaman yang berpenyakit dari tanaman lain;
  • basuh daun dengan sabun dan air;
  • peningkatan kelembapan udara;
  • penggunaan racun serangga;
  • pembasmian kuman penanam sebelum pemindahan.

Oleh kerana tanaman yang berpenyakit boleh bersentuhan dengan tanaman lain, ketatkan langkah keselamatan untuk bunga dalaman yang lain..

Perlindungan terbaik terhadap perosak adalah pencegahan penampilannya. Oleh itu, selalu memproses periuk sebelum menanam, gunakan hanya tanah yang dibungkus atau kalsin kebun. Dan jangan sekali-kali meletakkan bunga yang baru dibeli di sebelah penduduk biasa di taman bunga kediaman anda. Mengasingkan "kedatangan baru" sekurang-kurangnya sebulan untuk memastikan mereka sihat.

Sebab nombor 5. Pot terlalu ketat untuk bunga

Petua daun coklat mungkin muncul jika tanaman ditanam di dalam periuk yang terlalu ketat. Pada saat akar telah menaklukkan seluruh ruang pasu, tanah sudah habis, yang bermaksud bahawa bunga akan kekurangan nutrisi. Mengetahui apakah ini menyebabkan masalah adalah mudah. Sekiranya akar sudah dapat dilihat dari lubang saliran, maka diperlukan pemindahan kecemasan.

Sebab # 6. Kekurangan cahaya atau cahaya matahari langsung

Lokasi yang tidak betul juga boleh menyebabkan penghitaman hujung daun. Lebih-lebih lagi, cahaya yang terlalu terang (cahaya matahari langsung), dan kekurangan pencahayaan membawa kepada hasil yang serupa.

Cuba memahami mengapa daun bunga kering, tidak ada salahnya untuk menganalisis sama ada tumbuhan itu membakar cahaya matahari langsung. Ini memprovokasi penampilan bukan sahaja petua coklat, tetapi juga bintik-bintik keseluruhan. Terutama sekali fenomena ini berlaku selepas menyemburkan pada hari yang cerah..

Menguning kerana kekurangan cahaya kelihatan berbeza. Ia menampakkan diri dalam kehilangan warna yang tidak rata dan mungkin disertai dengan daun yang gugur (paling sering, bunga raya berkelakuan seperti ini).

  • Cari tetingkap (utara, timur, barat daya, dll.) Bunga mana yang lebih suka tumbuh, dan cuba cari tempat yang sesuai untuknya.
  • Sekiranya tidak mungkin meletakkan periuk di tingkap yang terang, dapatkan lampu tambahan. Ia boleh menjadi phytolamp khas atau luminescent biasa.
  • Sekiranya hujung daun berubah menjadi kuning hanya pada satu sisi bunga, cubalah memutar periuk dari semasa ke semasa sehingga semua tunas mendapat cahaya yang cukup.
  • Lindungi tanaman dari sinar matahari yang terang dengan bantuan tirai atau kadbod biasa (ukurannya harus sesuai dengan ketinggian bunga), yang pada siang hari harus diletakkan di antara tingkap dan pot bunga.

Sebab nombor 7. Draf di apartmen

Tumbuhan boleh tumbuh dengan tenang di bilik yang sejuk. Tetapi ia akan bertindak balas dengan teruk terhadap lonjakan suhu yang tajam yang disebabkan oleh jisim udara sejuk. Draf boleh membawa maut kepada hampir semua bunga dalaman. Akibatnya, bintik-bintik sedikit kekuningan muncul di daun, yang memudar sehingga menjadi lut.

Sumber arus udara dan arus udara sejuk bukan hanya tingkap terbuka, tetapi juga penghawa dingin atau kipas yang berfungsi. Letakkan periuk di mana pengaruh udara sejuk minimum, dan bunga akan berterima kasih sekali lagi dengan hijau yang subur dan berair.

Sebab nombor 8. Skema pemberian makanan yang tidak betul untuk bunga dalaman

Penjagaan yang berlebihan terhadap tanaman domestik sering menyebabkan petua menguning. Hal ini berlaku terutama bagi para pekebun yang suka membaja, berpandukan prinsip "semakin baik semakin baik." Seperti penyiraman keras, lapisan putih boleh terbentuk di permukaan substrat, yang mesti dikeluarkan. Pastikan berhenti makan.

Petua kuning juga menunjukkan bahawa anda sudah lama tidak memberi makan tanaman atau tidak menjaga pemakanan seimbang. Kekurangan unsur menampakkan diri dengan cara yang berbeza..

  • Kekurangan kalium: hujung dan tepi daunnya menjadi kuning, tetapi urat tidak berubah warna.
  • Kekurangan nitrogen: petua dan urat menjadi kuning. Daun menjadi lebih kecil dan secara beransur-ansur kehilangan tepu warna mereka (hingga keputihan).
  • Kekurangan kalsium: hujung daun berubah menjadi coklat, kepingannya berubah bentuk, melengkung. Kecacatan itu muncul pada tanah yang terlalu berasid atau terlalu beralkali.
  • Kekurangan zink: daun kelihatan seperti terbakar di bawah sinar matahari. Mereka kehilangan warna. Streaks melakukan.
  • Kekurangan zat besi: daun bertukar menjadi kuning dan pudar. Vena tetap hijau, tetapi menjadi lebih cembung.

Sekiranya hujung tanaman dalaman kering secara eksklusif, dan plat daun itu sendiri tetap sihat, ini jarang menimbulkan masalah serius. Walaupun, tentu saja, semua ini merosakkan penampilan bunga dan mood pemiliknya. Sekiranya ia hanya di udara kering, mungkin semuanya akan berlalu selepas akhir musim pemanasan. Tetapi jika alasannya lebih serius, maka anda tidak dapat menutup mata terhadap penyakit bunga, agar tidak memburukkan lagi keadaan.

Penyakit tumbuhan dalaman: mengapa hujung daun kering?

Mengeringkan hujung daun paling kerap menunjukkan bahawa tanaman itu terkandung dalam keadaan buruk. Dalam bunga yang sihat, air dan nutrien mengalir dengan bebas dari akar ke semua bahagian daun. Sekiranya tanaman rumah melemah, akarnya secara beransur-ansur mati dan terus memberi makan daun hanya sebahagian. Kapal mati atau tersumbat. Untuk mengelakkan hujung daun kering dan mengembalikan bunga ke penampilan yang sihat, anda perlu mengikuti peraturan menjaga tanaman.

Hujung daun tanaman domestik kering kerana pelbagai sebab:

  • keadaan suhu yang tidak sesuai;
  • kesilapan penyiraman;
  • kelembapan udara rendah;
  • kekurangan atau lebihan baja;
  • tanah yang dipilih dengan tidak betul;
  • cahaya matahari yang terlalu terang;
  • pengurangan imuniti dari penyakit yang disebabkan oleh kulat atau perosak;
  • kapasiti periuk tidak mencukupi.

Sebab yang tepat dapat ditentukan hanya dengan mengenali ciri-ciri tanaman tertentu: asal, keadaan tumbuh di alam dan peraturan pemeliharaan di rumah. Selalunya, hujung daun yang kering menunjukkan ketidakcocokan dalam keadaan hidup di mana tanaman itu disesuaikan.

Sekiranya semuanya sesuai dengan syarat penahanan, anda harus memeriksa kilang tersebut. Sekiranya penyebabnya adalah jangkitan atau kerosakan perosak, pelbagai bintik, tuberkel, kawasan yang rusak dapat dilihat pada daun, tanaman itu mempunyai penampilan yang menyakitkan dan tertekan. Anda perlu memeriksa sistem root. Tumbuhan harus dikeluarkan dari periuk dan dinilai sama ada terdapat ruang bebas untuk pertumbuhan dan pemakanan akar, sama ada terdapat kawasan kering, busuk, atau kerosakan lain di atasnya..

Sekiranya tanaman mengalami jangkitan atau penyakit jamur, selain hujung kering pada daun, bintik-bintik dan kerosakan lain yang ketara akan muncul

Hujung daun boleh kering kerana suhu yang tidak sesuai atau perubahan yang melampau. Kesan seperti itu dapat muncul ketika kandungannya terlalu panas atau sejuk. Draf dari tingkap atau udara sejuk dari penghawa dingin memperburuk keadaan.

Perbezaan suhu adalah penyebab pengeringan hujung daun yang sangat biasa. Ia boleh menyebabkan hipotermia jangka pendek semasa pengangkutan kilang pada musim sejuk atau pengudaraan. Perbezaan sering berlaku pada musim bunga atau musim luruh, ketika siang panas dan malamnya sejuk. Tumbuhan di ambang tingkap tertekan.

Sebilangan bunga rumah memerlukan waktu rehat musim sejuk. Selama 3-5 bulan mereka diletakkan dalam keadaan sejuk (biasanya dari +5 hingga +15 ° C), penyiraman dan pemberian makanan dikurangkan. Ini termasuk tanaman sitrus, konifer dan gugur, myrtle, geranium. Sekiranya mereka menghabiskan musim sejuk di dalam bilik, maka keadaan yang terlalu panas, kekurangan atau lebihan cahaya dan udara kering akan menyebabkan hujung daun menjadi kuning dan kering.

Hujung daun tanaman dalaman kering baik dari kekurangan dan penyiraman yang berlebihan. Semuanya bergantung pada jenis tanaman, pada keadaan di mana ia tumbuh di alam semula jadi. Gejala luaran mungkin sama: daun kelihatan lesu, berubah menjadi kuning atau pucat. Petua kering adalah salah satu petanda. Di kilang yang ditenggelami air, benjolan tanah tidak mengering, yang menyukarkan udara sampai ke akar, mereka mulai membusuk dan mati. Akibat limpahan lebih sukar disembuhkan daripada memulihkan tanaman kering.

Sebilangan besar tanaman dalaman suka menyiram dengan air yang lembut dan kadang-kadang berasid. Air paip tidak selalu sesuai. Anda boleh memeriksa keasidannya menggunakan penunjuk khas dengan membandingkan tahap pH semasa dengan bunga yang diinginkan. Serpihan bersisik atau berkapur, yang selalu terbentuk di dalam teko, berbicara mengenai kekerasan air yang kuat. Air seperti itu meninggalkan lapisan dan noda yang mendung setelah pengeringan. Tanda kelebihan garam semasa menyiram tanaman adalah lapisan putih di atas periuk, yang disikat secara mekanikal. Titik cahaya juga muncul di atas tubercles kering di bumi, dan tanah itu sendiri ditutup dengan kerak bumi. Anthurium, gardenia, camelia, anggrek, dan buah sitrus terutama dipengaruhi oleh penyiraman keras. Mereka memberi isyarat ini dengan hujung daun kering dan menguning..

Air keras meninggalkan lapisan putih di dalam periuk

Penyiraman juga penting untuk suhu air. Adalah wajar bahawa ia berada sedikit di atas suhu bilik, terutama untuk tanaman yang suka panas. Akar tanaman menderita air sejuk, mereka dapat membusuk dan mati, tidak dapat membekalkan air dan nutrien ke daun.

Udara dalaman kering adalah salah satu sebab yang paling umum mengapa hujung daun tumbuhan kering, yang memerlukan kelembapan tinggi, dan terkandung dalam iklim mikro yang terlalu kering. Pemilik anthurium, spathiphyllums, gloxinia, cyperus, dracaena sering menghadapi masalah ini. Tumbuhan ini secara semula jadi menerima kelembapan bukan hanya dari akar, tetapi juga menyerapnya secara aktif di daun, sehingga mereka memerlukan penyemburan biasa atau pelembapan buatan udara. Sekiranya penjagaan seperti itu tidak diberikan di rumah, daunnya akan mulai kering dari hujungnya. Hujan lebat di jalan kadang-kadang mengimbangi kekurangan penyelenggaraan bilik ini. Dan pada musim panas atau musim panas dan kering, semasa musim pemanasan, udara tidak cukup tepu dengan kelembapan, dan tanaman mula menderita.

Sebilangan besar tanaman dalaman lebih menyukai tanah yang ringan dan bernafas. Sekiranya bumi terlalu berat, tanah liat, tersekat bersama-sama, air bertakung di dalamnya, akar tidak dapat bernafas dan mulai membusuk dan mati, berhenti membekalkan bahan yang diperlukan ke daun, yang menyebabkan pengeringan hujungnya.

Hampir semua bunga di rumah memerlukan pembalut biasa - nutrien di dalam tanah tidak mencukupi untuk pertumbuhan dan perkembangan normal, terutama jika bunga jarang ditransplantasikan. Tetapi di sini ukuran adalah penting - lebihan baja kadang-kadang membahayakan lebih daripada kekurangan. Jenis tanaman yang berbeza memerlukan komposisi dan kuantiti baja yang berbeza.

Selama tempoh pertumbuhan, pada musim bunga dan musim panas, pemberian makan tanaman domestik meningkat, dan pada musim sejuk, dikurangkan menjadi minimum.

Beberapa tukang kebun dipandu oleh prinsip "semakin baik" dan menyuburkan bunga dalaman tidak mengikut arahan pengeluar, tetapi lebih kerap dan lebih intensif. Dan mereka membuat kesilapan. Baja yang berlebihan, terutama yang mengandungi fosforus, menyebabkan garam terbakar pada tanaman, akibatnya hujung daunnya kering. Kesan ini lebih ketara dikombinasikan dengan penyiraman keras. Kekurangan pembajaan tidak hanya mempengaruhi hujung daun kering, tetapi juga penampilan tumbuhan yang lemah secara umum: tumbuh dengan perlahan dan tidak berbunga, daun kelihatan pucat, bintik-bintik kuning muncul pada beberapa.

Beberapa jenis tanaman di rumah terkandung dalam keadaan yang hampir sama, tetapi lingkungan untuk pertumbuhan semula jadi berbeza. Sekiranya mereka berdiri di bilik yang berdekatan, maka salah seorang dari mereka akan menderita. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui dari mana bunga itu berasal dan keadaan apa yang diperlukan oleh spesimen tertentu..

Pelargonium, yang biasa disebut geranium, adalah salah satu tanaman dalaman yang paling popular kerana tidak bersahaja. Geranium suka cahaya, tetapi menyesuaikan diri dengan warna separa. Mereka tidak memerlukan pakaian dan penyemburan atas yang banyak. Reputasi semacam itu membawa kepada pendapat bahawa bunga itu tidak memerlukan perhatian dan perawatan khas yang berterusan, akibatnya ia mati.

Kerana keadaan buruk pada tepi daun geranium bertukar menjadi kuning dan kering

Sekiranya hujung daun kering di geranium dan batas kering muncul di sekitar tepinya, mungkin ada beberapa sebab:

  1. 1. Kekurangan waktu rehat. Salah satu ciri geranium adalah bahawa ia memerlukan musim sejuk yang sejuk pada suhu 13-15 ° C. Tumbuhan akan terasa baik tanpanya, tetapi intensiti berbunga menurun, dan kecacatan muncul di daun.
  2. 2. Penyiraman yang salah. Geranium tidak suka penyiraman berlebihan dan mengalami genangan air di dalam tanah. Oleh itu, tanah harus cukup longgar, dan lapisan saliran diperlukan di bahagian bawah.
  3. 3. Kelembapan tinggi. Pelargonium disesuaikan dengan udara kering, mereka mengekalkan kelembapan di daun dari penyejatan akibat vili. Penyemburan yang kerap dan jarak yang dekat dengan tanaman hygrophilous menyebabkan kematian petua daun.
  4. 4. Tutup periuk. Sekiranya bunga tidak ditransplantasikan secara berkala, tempat pengembangan sistem akar menjadi tidak mencukupi, bahagian udara tanaman tidak mendapat nutrien yang mencukupi. Kemudian hujung dan hujung daun berubah menjadi kuning dan cacat.

Pelargonium diraja adalah jenis tanaman yang paling berubah-ubah, mereka lebih banyak menderita penyakit lain daripada perawatan yang tidak betul.

Spathiphyllum di alam tumbuh di hutan paya lembap dan di pinggir badan air. Di rumah, bunga ini memerlukan sedikit teduhan. Ia disimpan dalam suhu sejuk dan tidak di bawah sinar matahari yang cerah. Posisi optimum adalah di tingkap barat daya atau tenggara, dan bunga akan tidak selesa di tingkap tingkap selatan. Spathiphyllum memerlukan udara lembap, di rumah ini dapat dicapai dengan penyemburan setiap hari atau dengan memasang tangki air terbuka di sebelah bunga.

Sebab utama penampilan petua daun kering di spathiphyllum adalah kelembapan rendah dan penyiraman jarang. "Kebahagiaan feminin" juga dapat menderita cahaya berlebihan, terutama dari sinar matahari langsung, yang menyebabkan luka bakar pada daun. Matahari yang terang menyebabkan pengeringan terlalu cepat dan penyejatan kelembapan. Satu lagi penyebab kecacatan adalah draf..

Hujung kering dan bintik-bintik pada daun spathiphyllum muncul dari selaran matahari.

Aloe adalah tanaman lezat, yang terkenal dengan daya hidup dan kesederhanaan. Ia berasal dari Afrika Selatan, lebih suka iklim yang hangat dan kering, bertolak ansur dengan panas, tetapi tidak dalam keadaan kelembapan yang tinggi. Secara semula jadi, lidah buaya terpaksa mengembangkan sistem akar yang kuat untuk mengeluarkan kelembapan dari tanah. Di rumah, bunga itu terasa enak dengan banyak cahaya, di dalam periuk luas yang dipenuhi tanah untuk sukulen dengan kandungan pasir yang tinggi.

Sebab-sebab penampilan petua daun kering di lidah buaya:

  1. 1. Tutup periuk. Akar lidah tumbuh dengan cepat dan intensif, memenuhi semua ruang kosong. Dengan mengeluarkannya dari periuk, anda dapati tanah hampir penuh sesak. Dalam kes ini, hujung daun kering kerana kekurangan khasiat. Oleh itu, bunga memerlukan pemindahan yang kerap.
  2. 2. Tanah yang tidak sesuai. Aloe lebih suka tanah berpasir yang buruk, dan tanah liat, tanah berat tidak sesuai dengannya. Ia mengekalkan kelembapan, yang memberi kesan buruk kepada kesihatan lidah buaya.
  3. 3. Penyiraman berlebihan. Dalam keadaan lebihan air, akar lidah buaya mulai reput dan mati. Ini boleh mengakibatkan akibat yang cukup serius, hingga kematian seluruh tanaman..
  4. 4. Terlalu kering. Ramai orang tahu tentang cinta aloe terhadap keadaan kering, jadi terlalu jarang menyiramnya, tetapi ini juga salah. Sekiranya tanaman tidak mempunyai kelembapan yang mencukupi, daunnya akan kering, bermula dari hujungnya, menjadi merah dan keriting.
  5. 5. Kekurangan cahaya. Tumbuhan juga memberi isyarat mengenai hal ini dengan daun pucat yang cenderung menguning..
  6. 6. Baja mineral yang berlebihan. Secara semula jadi, lidah buaya tumbuh di tanah berpasir yang lemah, oleh itu rumah tidak memerlukan makanan yang kerap. Banyaknya unsur surih tidak menguatkan tanaman, tetapi membawa kepada kematian petua.

Pokok kelapa sawit mempunyai asal geografi yang berbeza, oleh itu, keadaan optimum untuk pemeliharaannya berbeza. Tanaman tropika sering disimpan di pangsapuri; ia tidak memerlukan penyelenggaraan yang sejuk pada musim sejuk dan terasa hebat pada suhu bilik. Di tempat pertumbuhannya, perubahan suhu sepanjang tahun adalah minimum. Haba dan kelembapan kekal memerlukan pinang, kelapa, karyota, chamedorea. Hujung daunnya menjadi kuning dan kering paling kerap dari udara yang terlalu kering. Howea, rapalostilis, rapis, dan Washington memerlukan keadaan yang lebih sejuk. Pokok palma subtropika sering disimpan di rumah hijau dan konservatori, mereka memerlukan musim sejuk yang sejuk. Sebilangan besar pokok palma bertolak ansur dengan panas, tetapi pada suhu di bawah 12 ° C mereka mula sakit.

Hujung daun selepas pengeringan tidak lagi dipulihkan dan sangat merosakkan penampilan tanaman. Mereka boleh dikeluarkan, tetapi ini mesti dilakukan agar tidak merosakkan tisu hidup, jika tidak, prosesnya akan berlanjutan, lembaran itu mungkin mati sepenuhnya.

Penyebab umum bagi semua jenis pokok kelapa sawit yang mengeringkan daun adalah penurunan suhu yang tajam. Mereka tidak tahan draf, jadi mereka tidak meletakkan pasu dengan pokok palma di dekat tingkap sejuk atau di bawah penyaman udara. Faktor risiko termasuk udara kering, penyiraman yang tidak mencukupi atau berlebihan..

Chlorophytum dianggap sebagai tumbuhan yang tidak bersahaja, ia mentolerir suhu yang luas dan tidak banyak mengalami perubahan keadaan. Tetapi pada bunga ini daunnya kadang-kadang menjadi gelap dan kering di hujungnya. Sebabnya mungkin seperti berikut:

  1. 1. Udara kering di dalam bilik dan penyiraman tidak mencukupi.
  2. 2. Pengairan yang lama dalam tanah. Ia tidak hanya mempengaruhi hujungnya, malah menjadi kuning dan mengeringkan keseluruhan helai.
  3. 3. Kekurangan pemakanan. Kekurangan nutrien dinyatakan dalam pucat daun. Chlorophytum sangat sensitif terhadap kekurangan nitrogen..
  4. 4. Natrium berlebihan semasa memberi makan. Dalam kes ini, hujungnya menjadi hitam dan kering, dan selebarannya tetap cerah.
  5. 5. Kekurangan cahaya. Chlorophytum memberi isyarat mengenainya dengan daun pucat dengan petua kering dan pertumbuhan yang lemah..
  6. 6. Tutup periuk.

Sekiranya pada klorofitum hanya hujung daun kering, selalunya ini menunjukkan keadaan terlalu kering

Dracaena adalah tumbuhan tropika yang memerlukan kelembapan yang tinggi. Kekurangannya adalah penyebab paling kerap menguning dan mengeringkan hujung daun. Bahkan penyemburan harian ke kilang tidak akan mencukupi. Penyelesaian yang ideal adalah memasang kapal terbuka di sebelah pasu bunga yang diisi dengan air yang akan terus menguap, atau membeli pelembap khas.

Dracaena sensitif terhadap pengeringan berlebihan dan pengairan berlebihan. Dalam kedua kes, hujung daun boleh kering. Semasa menyiram, anda perlu fokus pada fakta bahawa benjolan tanah mengering bukan hanya di permukaan, tetapi juga di seluruh kedalaman. Ini biasanya memakan masa sekitar seminggu, tetapi yang pasti, anda dapat memeriksa kelembapan dengan mengetuk periuk di seluruh ketinggian: dengan tanah basah, suaranya akan kusam, dengan tanah kering akan lebih tajam. Tanah mesti dikeringkan dengan baik, jika tidak, air di dalam periuk akan bertakung.

Hujung daun dracaena juga dapat kering dari pendedahan tekanan jangka pendek. Ia boleh menyebabkan hipotermia tajam, draf, cahaya matahari langsung pada daun. Berpakaian yang terlalu kuat menyebabkan garam terbakar di hujung daun.

Mengapa petua daun kuning dan kering spathiphyllum

Selamat petang kawan!

Entah bagaimana kita bercakap tentang jenis bunga apa yang harus disimpan di rumah dan pembaca mempunyai banyak pertanyaan mengenai merawat bunga spathiphyllum yang indah, yang disebut "kebahagiaan feminin", iaitu mengapa daun spathiphyllum kering. Masalahnya dapat diselesaikan sepenuhnya, dan saya ingin membincangkannya: mengapa hujung daun spathiphyllum kering atau daun di tepi, mengapa daun menjadi kuning dan apa yang harus dilakukan.

Dan penyelesaian untuk masalah ini adalah, tentu saja, penjagaan bunga yang betul.

Mengapa daun spathiphyllum bertukar menjadi kuning

Saya akan memberitahu anda mengenai peraturan penjagaan umum kemudian, dan pertama saya akan segera menjawab soalannya.

Dengan kekurangan kelembapan, daun spathiphyllum boleh berubah menjadi kuning. Selalunya aturkan dia berenang di air suam. Dan sebulan sekali berguna untuk mandi air panas. Mandi seperti itu bukan sahaja melembapkan daun, tetapi juga pencegahan penampilan pelbagai perosak yang baik..

Daun boleh berubah menjadi kuning dari luka bakar dengan cahaya matahari yang berlebihan. Dalam kes ini, pilih lokasi yang betul untuk kilang..

Sebab lain untuk menguning daun mungkin ialah kekurangan unsur surih, iaitu kurang diberi makan atau tanah sudah habis dan bunga memerlukan transplantasi.

Hujung daun spathiphyllum kering dan menghitam: apa yang perlu dilakukan

Sekiranya hujung daun menghitam dan kering di spathiphyllum, penyebabnya mungkin udara kering. Sekiranya rumah anda panas, saya cadangkan meletakkan kaleng air di sebelah bunga, air akan menguap dan udara akan dibasahi. Untuk menjadikan segalanya kelihatan cantik dan bergaya, anda boleh menghias balang, misalnya, dengan benang atau kain goni, buat beberapa komposisi - letakkan cawangan dengan rama-rama dari sisa kertas dinding.

Hujung daun dapat kering akibat penyiraman yang tidak mencukupi, serta kekurangan nitrogen.

Tetapi jika sebahagian besar daun berubah menjadi hitam dan kering, daun mengering di sepanjang tepinya, maka sudah ada lebihan semuanya: pengisian tanaman yang berlebihan, jika terlalu banyak, jika sinar matahari langsung.

Mengapa spathiphyllum tidak berbunga

Sekiranya tidak mekar, kemungkinan besar kelembapan tidak cukup di dalam bilik atau sedikit pembajaan digunakan.

Pada suhu rendah, kurang dari 16 darjah, ia juga tidak akan mekar. Tetapi, saya berpendapat bahawa ini tidak berlaku di rumah.

Namun, jika tanaman itu sudah tua, maka berbunga sudah banyak pekerjaan baginya.

Cara merawat spathiphyllum

Saya baru-baru ini mendapat tahu bahawa spathiphyllum juga disebut layar putih untuk bunganya yang kelihatan seperti perahu layar kecil..

Legenda mendakwa bahawa jika spathiphyllum yang rapi tumbuh di rumah anda, yang selesa di sebelah anda, maka anda tidak akan menghadapi kesunyian.

Untuk menjadikan tanaman itu ajaib dan memberi kebahagiaan, anda perlu menjaganya dengan penuh kasih sayang.

Spathiphyllum, pada dasarnya, bunga yang tidak bersahaja dan tidak penting, tetapi suka dalam semua aspek, baik dalam pencahayaan dan penyiraman. Oleh kerana faktor-faktor ini, kekeringan atau kekuningan daun mungkin muncul.

Setelah membeli bunga di kedai di dalam periuk teknikal, anda perlu membiarkannya bertahan selama beberapa minggu, membiasakan diri dengan keadaan rumah, dan kemudian anda boleh memindahkannya ke dalam periuk dengan ukuran lebih besar.

Lokasi Spathiphyllum menyukai cahaya, dia perlu mencari tempat yang terang di apartmen, tetapi cahaya matahari langsung tidak jatuh pada daun, yang boleh menyebabkan luka bakar. Oleh itu, di sebuah ruangan di sebelah utara, ia mesti diletakkan di tingkap, dan di ruangan yang menghadap ke selatan, timur atau barat, di rak, meja sisi atau hanya di lantai berhampiran tingkap.

Lokasi ini akan memberikan warna suria maksimum, sambil menghilangkan terlalu panas.

Dan walaupun spathiphyllum tidak terlalu pilih-pilih mengenai pencahayaan, jika anda menyimpannya dalam keadaan pencahayaan yang buruk, daunnya akan menjadi lebih kecil.

Berpakaian atas. Tentu saja, pakaian berpakaian diperlukan. Tanpa mereka, tidak ada tanaman yang akan hidup lama. Pada mulanya, ketika bunga berkembang, perlu membuat pakaian berpakaian dua kali sebulan, dan sekali sebulan ia akan mencukupi. Sebarang baja mineral, larutan kotoran ayam, jika boleh, sesuai. Anda boleh memakai pakaian berpakaian sepenuhnya dari rawatan rumah.

Pindah. Setiap musim bunga, disarankan untuk memindahkan bunga ke dalam bekas yang sedikit lebih besar daripada yang sebelumnya..

Cara menanam tanaman dalaman, baca di sini >>.

Kelembapan udara. Mungkin keadaan yang paling penting bagi kandungan spathiphyllum adalah kelembapan udara.

Jangan sekali-kali membiarkan udara kering di dalam bilik. Daun tanaman mesti disembur dengan air suam, atur mandi air suam secara berkala.

Biasanya disyorkan untuk menyembur lebih kerap pada musim panas - setiap hari, dan lebih jarang pada musim sejuk. Tetapi pada musim sejuk saya sering melakukan prosedur ini beberapa kali seminggu. Memang, pada masa ini kita mempunyai musim pemanasan, dan pemanasan mengeringkan udara lebih daripada musim panas dalam keadaan semula jadi.

Menyiram spathiphyllum. Spathiphyllum adalah tumbuhan yang sangat hygrophilous. Bumi di dalam periuknya harus selalu lembap, jadi penyiraman mesti diberi perhatian.

Sebaik sahaja tanah atas mula kering, sudah tiba masanya untuk menyiram tanaman.

Menyiram bunga, seperti tanaman dalaman yang lain, anda memerlukan air pada suhu bilik, yang sebelumnya diselesaikan sekurang-kurangnya 12 jam.

Sekiranya air berlebihan terbentuk di bah, ia mesti disalirkan. Spathiphyllum tidak suka genangan air dan lebihannya.

Inilah asasnya, penjagaan yang sukar untuk spathiphyllum di rumah, jika anda mengikuti peraturan ini, daunnya tidak akan menjadi kuning, dan hujungnya tidak akan kering.

Sekiranya spathiphyllum anda rapi, ia mempunyai daun cantik yang berkilau tanpa petua kering, dan bahkan telah mekar, maka semua keinginan anda akan terpenuhi.

Baca petua berguna mengenai tanaman dalaman yang lain:

Mengapakah daun tanaman tertutup menjadi kuning?

Tumbuhan dalaman adalah haiwan peliharaan yang sama dengan hamster, anjing, ikan, kura-kura, kucing kegemaran semua orang. Mereka juga memerlukan perhatian dan perawatan yang meningkat, tetapi jika anak anjing yang kelaparan merengek dan berputar di kaki pemiliknya, maka bunga tanpa air dan nutrien akan pudar.

Kami akan berusaha untuk mengetahui mengapa daun tanaman domestik berubah menjadi kuning dan apa yang perlu dilakukan untuk mengembalikan rupa bunga anda yang sihat.

Sebab-sebab menguning

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan kekuningan tanaman dalaman:

  • keadaan penahanan yang tidak selesa;
  • penyakit berjangkit;
  • perosak.

Dalam sebilangan besar kes, penyebab kekuningan daun yang teruk adalah kesalahan dalam penjagaan.

  • Kekurangan cahaya - sementara lempeng daun tidak menjadi kuning tepu, sebaliknya, pucatnya menjadi pucat. Ia dapat membantu dalam keadaan ini dengan hanya memindahkan haiwan kesayangan ke tempat yang lebih terang.
  • Sinar UV langsung - tumbuhan memerlukan cahaya, tetapi tersebar. Sinaran langsung boleh menjadi sangat berbahaya bagi tisu hijau, kerana luka bakar yang ketara muncul di lempeng daun. Mereka kelihatan seperti bintik-bintik kabur kuning di permukaan, dan mereka kelihatan terutamanya dari sisi tingkap.
  • Draf - sebahagian besar tanaman rumah bertindak balas terhadap angin, aliran udara sejuk memberi kesan paling buruk kepada mereka, menyebabkan penangguhan pertumbuhan dan menguning.
  • Turun naik suhu tidak kurang merosakkan haiwan peliharaan daripada perbezaan suhu di rumah. Cuba melindungi tanaman anda dari mereka.
  • Interaksi dengan permukaan sejuk - bunga biasanya menghadapi masalah serupa pada musim sejuk ketika bersentuhan dengan daun dengan tingkap tingkap beku. Dalam kes ini, mereka berubah menjadi kuning, dan kemudian secara beransur-ansur mulai reput dan mati sepenuhnya.
  • Bekas yang terlalu besar - apabila sistem akar tidak mengisi bekas sepenuhnya, di mana tidak ada akar, kelembapan mula bertakung. Ini memprovokasi lonjakan pertumbuhan jamur dan jamur yang tajam, menyebabkan kemunculan pelbagai jenis reput, yang menyebabkan kematian akar. Akibatnya, bahagian bawah tanah kekurangan air dan nutrien, dan tanaman mengering.
  • Terlalu kecil periuk adalah ekstrem lain, tidak kurang berbahaya bagi tanaman yang ditanam di rumah. Sekiranya terdapat sedikit tanah, maka mereka tidak akan memiliki unsur surih yang berguna, jadi periuk harus selalu dipilih sesuai dengan ukuran sistem akar: tidak lebih, tidak kurang.
  • Saliran yang buruk - jika tidak terdapat lapisan saliran dan lubang di dalam bekas, kelembapan genangan juga muncul, penyelesaian yang berkesan untuk masalah ini adalah dengan memindahkan tanaman ke dalam bekas lain.
  • Tanah yang dipilih dengan tidak betul - banyak tukang kebun pemula menanam semua tanaman rumah di substrat yang sama. Ini adalah pendekatan yang salah, kerana semua haiwan peliharaan hijau mempunyai pilihan masing-masing. Di samping itu, tanah liat yang terlalu padat dan simpanan mineral yang buruk sering menyebabkan kekuningan pada daun daun.
  • Udara yang terlalu kering - tumbuhan eksotik dari kawasan tropika terutamanya dipengaruhi oleh kelembapan rendah. Untuk mengurangkan keadaan, anda perlu membeli pelembap udara, meletakkan air pancut di dekat bunga atau mengisi palet dengan lumut, agar tetap basah.
  • Kadang-kadang daun berubah menjadi kuning sebelum kultur pergi ke tahap tidak aktif, misalnya, siklamen. Ini adalah fenomena semula jadi - dengan bermulanya musim bunga, bunga akan tumbuh semula dengan jisim hijau.
  • Pelanggaran rejim pengairan - untuk tanaman dalaman kekurangan pengairan dan kelembapan tanah sama-sama membawa maut. Dalam kes pertama, akarnya membusuk, dan yang kedua, ia kering. Dalam keadaan apa pun, mereka berhenti menangani aliran air dan unsur mineral ke tanah.
  • Sekiranya hujung daun daun kering, maka kemungkinan besar anda akan mengairi mereka dengan air yang tegak dan terus berdiri dari keran.
  • Dan tentu saja, kekurangan pembajaan juga memperburuk keadaan bunga, walaupun kelimpahannya sering menyebabkan luka bakar kimia, yang tidak lagi dapat disembuhkan.

Penyebab kekuningan kepingan sering menjadi jangkitan pada kulat.

  • Penyakit Fusarium - penyakit ini berlaku dengan genangan air yang berterusan dan membawa kepada kematian akar secara beransur-ansur.
  • Penyakit akhir - penyakit ini menyebabkan cepatnya layu daun, tunas dan tunas muda.
  • Anthracnose - patologi seperti itu paling kerap menyerang bunga dalaman dengan batang yang lignifikasi. Dalam kes ini, kulat cepat merebak ke seluruh tanaman dan menyebabkan munculnya bintik-bintik kekuningan. Seiring waktu, ukurannya bertambah, bergabung dan menukar warnanya menjadi coklat.

Kadang-kadang daun kering apabila parasit menyedut jus penting dari mereka. Tumbuhan rumah sering menarik perosak seperti thrips, aphids, dan hama labah-labah..

  • Thrips - tanda-tanda penampilannya menguning pinggan daun dan rupa plak perak. Perosak itu sendiri biasanya kelihatan di bahagian belakang berhampiran urat daun..
  • Aphids - perosak ini merumput di seluruh jajahan, sehingga mereka dapat dilihat dengan mata kasar. Serangga secara harfiah melekat pada daun pucuk dan tunas muda tanaman dan menyebabkan kematiannya cepat..
  • Tungau labah-labah - terlalu kecil, jadi sukar untuk diperhatikan. Tetapi untuk meneka penampilan parasit akan membantu sarang laba-laba putih keputihan, yang secara harfiah membungkus daun menguning.

Cara mengatasi masalah?

Untuk menyembuhkan tanaman yang berpenyakit, pertama sekali penting untuk menentukan sumber masalahnya. Sekiranya alasannya adalah keadaan penahanan yang tidak selesa, anda hanya perlu mengubah kaedah merawat haiwan peliharaan hijau.

Sekiranya terdapat kekurangan cahaya, perlu meletakkan bunga di tempat yang diterangi, ketika akarnya membusuk, keluarkan semua serpihan yang rosak, pasangkan bunga anda ke dalam substrat segar dan sesuaikan rejim pengairan, dan jika ada kekurangan nutrien mineral, beri makan haiwan kesayangan hijau anda.

Untuk menghilangkan jamur, anda perlu memindahkan tanaman sejauh mungkin dari sisa bunga dan merawat dengan racun kulat. Sebagai peraturan, diperlukan sekitar 3 rawatan dengan kekerapan 7-10 hari. Yang terbaik adalah menangani patologi seperti itu, sebatian "Gamair", "Agate", "Abit", "Trichodermin", "Fitosporin", dan juga cecair Bordeaux.

Penyakit kulat agak biasa di kalangan tanaman dalaman, selalunya dengan rawatan tepat pada masanya ia dapat dikalahkan. Lebih jarang, tetapi haiwan peliharaan hijau menghadapi patologi virus - mereka tidak dapat dirawat. Yang tinggal hanya untuk tukang kebun adalah memusnahkan bunga itu.

Sekiranya tanaman itu terkena hama serangga, maka pertama sekali anda perlu mengeluarkan perosak itu sendiri. Biasanya, untuk ini, mereka melewati permukaan pelat lembaran dengan span yang dibasahi dengan larutan sabun cuci atau infusi tembakau. Selepas ini, tanaman berwarna kuning disembur dengan racun serangga sistemik.

Sekiranya sistem akar rosak oleh serangga, perlu menggali bunga, membersihkannya dari tanah, bilas akar, rendam dalam larutan kalium permanganat dan transplantasi ke tanah lain, lebih baik mengganti periuk.

Kerumitan memerangi perosak terletak pada fakta bahawa mereka membiak dengan sangat cepat, di setiap tanaman selalu ada beberapa koloni serangga sekaligus. Dalam keadaan dewasa, agak sukar untuk memusnahkannya, jadi biasanya memerlukan beberapa rawatan, biasanya sekurang-kurangnya tiga.

Langkah pencegahan

Untuk mengelakkan kekuningan daun menyebabkan kematian haiwan kesayangan hijau yang disayangi, ia harus menyediakan keadaan yang sesuai.

  • Menyiram tanaman hanya setelah benjolan tanah kering sepenuhnya, jika tidak, anda akan mewujudkan persekitaran mikro yang baik untuk mikroorganisma kulat. Pada masa yang sama, seseorang tidak boleh lupa bahawa kebanyakan tumbuh-tumbuhan, terutama yang eksotik, bertindak balas secara negatif walaupun kekurangan kelembapan jangka pendek.
  • Setiap dua minggu perlu memberi baja tanaman, tetapi pakaian atas harus diukur - selalu lebih baik untuk sedikit menyusui bunga daripada memberi susu berlebihan.
  • Sediakan tanaman anda dengan pencahayaan yang terang namun meresap. Bunga tidak mempunyai tempat di bawah sinar matahari, terutama pada musim panas yang panas. Pada musim sejuk, pencahayaan buatan diperlukan, lebih baik menggunakan phytolamp untuk ini. Walau bagaimanapun, luminescent biasa juga sesuai. Waktu siang harus sekurang-kurangnya 10-12 jam.
  • Lindungi haiwan kesayangan anda dari draf.
  • Longgarkan tanah secara berkala untuk membekalkan oksigen ke akar.
  • Pindahkan tanaman dengan segera ke dalam substrat nutrien dan sebidang isi padu yang sesuai.
  • Sebulan sekali, lakukan penyemburan pencegahan daun bunga dengan larutan Fitosporin untuk pencegahan jangkitan kulat.
  • Memusnahkan perosak tepat pada masanya.

Apabila tanaman dalaman disimpan dalam keadaan baik dan sesuai untuknya, plat daunnya tidak akan mulai ditutup dengan bintik-bintik kuning dan jatuh. Sekiranya masalah seperti itu tidak dapat dielakkan - jangan berkecil hati, dalam kebanyakan kes, dengan penghapusan faktor-faktor buruk yang tepat pada masanya, pertumbuhan dan perkembangan budaya dipulihkan.

Mengenai mengapa hujung daun tanaman dalaman menjadi kuning dan bagaimana mengatasinya, lihat video di bawah.

Daun kuning pada tanaman dalaman

Masalah daun kekuningan

Bunga dalaman suka dan memerlukan perhatian yang sewajarnya, seperti semua makhluk hidup di bumi, yang ingin mereka lupakan, hubungan dengan diri mereka dengan cinta. Setiap penanam tahu mengenai perkara ini. Tetapi tidak jarang kita perhatikan masalah daun kekuningan pada tanaman dalaman.

Mana-mana penanam, dan bukan hanya pemula, menghadapi masalah ini. Mengapa daun menjadi kuning - mustahil untuk menyatakan alasannya, jika anda tidak tahu dalam keadaan apa bunga itu. Tetapi ada satu sebab yang umum adalah ciri semua tanaman.

Penuaan semula jadi adalah apabila daun tanaman tertutup menjadi kuning, penyakit seperti itu tidak dapat disembuhkan. Tanaman mungkin muda, menyenangkan mata, tetapi menukar daun adalah semula jadi.

Sekiranya tanaman tidak pudar dan terus tumbuh, tetapi menyingkirkan daun yang berada di bawah, maka kita dapat menyimpulkan bahawa semuanya berjalan lancar. Tetapi ada banyak penyebab penyakit tanaman lain di mana daun kuning muncul.

Mengapa daun bertukar menjadi kuning dan bagaimana mengelakkannya

  1. Salah satu penyebab yang paling biasa adalah kelembapan tanah yang berlebihan. Kekerapan dan jumlah penyiraman di banyak spesies tumbuhan berbeza. Sebilangannya memerlukan banyak air, sementara yang lain tidak memerlukannya selama sebulan, jika tidak, mereka tidak boleh disiram semasa rehat, misalnya, pada bulan-bulan musim sejuk. Juga, banyak spesies tidak suka menyembur, proses ini memprovokasi penampilan bintik-bintik kuning. Dan sebaliknya, terdapat tumbuhan hygrophilous yang mengalami kekurangan air. Tetapi di sini anda harus berhati-hati, kerana air harus berdiri dan tidak sejuk, ini juga boleh mempengaruhi warna daun tanaman domestik. Seperti menyembur, mestilah air suhu bilik yang halus. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Daun kuning

Anda perlu menggunakan pendekatan halus untuk setiap tanaman yang tinggal di kediaman anda. Anda tidak perlu menyiram semua orang dengan cara yang sama, cari tanaman mana yang suka dan tidak suka kelembapan, bagaimana ia berkaitan dengan penyemburan, dan dari pengetahuan ini, buat setiap tanaman jadual penyiramannya sendiri. Lebih baik menyiram lebih kerap dan dengan jumlah yang lebih kecil agar daun kuning tidak merosakkan penampilan tanaman. Penyebab lain daun kuning pada tanaman adalah kemasukan pemanasan. Udara menjadi kering, yang memberi kesan negatif pada bunga, dan jika tanaman berada di dekat radiator, bunga itu tidak selesa dan membuang dedaunan. Anda juga tidak perlu meletakkan bunga di dekat alat pemanas. Sekiranya anda melihat daun kuning di dekat bunga anda, maka anda perlu menyemburkannya sekerap mungkin atau menggantungkan radiator dengan tuala basah, dan juga meletakkan mangkuk air berdekatan. Dan jika anda mempunyai pelembap, maka putar ke arah bunga dalaman.

Lindungi daripada radiator

  • Faktor tidak kurang berbahaya adalah rancangan. Bunga boleh jatuh sakit, mula terkulai dan bertukar menjadi kuning. Jauhkan "binatang peliharaan" anda dari pendingin hawa, kipas angin, sering membuka tingkap pada musim sejuk. Sekiranya anda melihat bahawa tanaman itu menderita sebab ini, susun semula bunga di tempat yang memenuhi keperluannya.
  • Anda perlu memilih cara yang betul untuk menyuburkan tanaman dalaman anda agar tidak memusnahkannya. Ini juga bukan fakta yang tidak penting. Apa yang baik untuk satu tanaman boleh memudaratkan tanaman yang lain. Penyakit pada tanaman yang paling sering terjadi adalah klorosis, daun tanaman menjadi kuning, dan urat di atasnya tetap hijau. Baca dengan teliti arahan sebelum digunakan, bagaimana dan untuk tumbuhan mana suplemen ini diizinkan, yang ingin anda gunakan dalam kes tertentu. Jika tidak, daun kuning boleh merosakkan kehidupan haiwan kesayangan anda dengan serius..

    Baja untuk bunga dalaman

  • Tumbuhan rumah kita mungkin menderita dan menjadi kuning kerana kekurangan zat besi di dalam tanah. Yang paling bergantung pada ini adalah hidrangea dan azalea.
  • Penyakit kulat juga boleh menyebabkan penyakit. Daun di bintik-bintik kuning kotor, kemudian seluruh daun daun layu. Kulat adalah penyakit berjangkit yang berpindah dari bunga ke bunga, apalagi, dalam hal ini, tanah di mana tanaman berada juga terjejas.
  • Terdapat juga pelbagai bunga yang disebut "kecantikan murung". Nampaknya semua peraturan dan ciri dipatuhi, dan bunga menjadi kuning. Ini menunjukkan bahawa tanaman itu tidak selesa dengan jirannya, ia mulai pudar tanpa sebab. Oleh itu, tukar pasu atau keluarkan semua tanaman lain dari bunga seperti itu, ini pasti dapat membantu. Bunga ini merangkumi bunga mawar dalaman, tumbuhan yang sangat berbahaya.
  • Juga, daunnya boleh menjadi kuning kerana bunga itu tidak berjaya ditransplantasikan atau substrat dipilih dengan tidak betul. Atau bunga berubah lokasinya, ini juga memainkan peranan besar untuk kesihatan tanaman.
  • Virus loji tanaman

    Tumbuhan dalaman mudah dijangkiti. Ini adalah salah satu sebab yang paling tidak menyenangkan untuk daun menguning. Sekiranya anda melihat bahawa daun tanaman telah menyusut dan berubah menjadi kuning, maka segera pisahkannya dari tanaman lain, kerana jangkitannya adalah penyakit berjangkit. Dan semua tumbuhan boleh dijangkiti dan mati. Penyakit ini perlu diatasi, tetapi pertama-tama cari tahu "jangkitan" mana yang menyerap bunga anda..

    • Salah satu penyakit mengerikan yang menyerang bunga kita adalah penyakit kuning. Ia mempengaruhi sistem vaskular tumbuhan. Tidak ada metabolisme di dalam tanaman, nutrien tidak melalui sistem sokongan hidup. Tanda-tanda penyakit kuning: bunga tidak tumbuh, kelopak dan daun kuning kelihatan bentuknya jelek. Malangnya, bunga seperti itu ditakdirkan.
    • Virus yang biasa adalah penyakit mozek. Bintik-bintik mosaik, busur, garis, bintang, cincin, garis dengan ukuran dan bentuk yang berbeza muncul di daun bunga. Dan tumbuh-tumbuhan mula kelihatan tidak semula jadi, permukaan daunnya keriting dan keriput. Namun, jangan risau, virus ini tidak banyak membahayakan tanaman.

    Penyakit mosaik

  • Sekiranya plak terbentuk di permukaan daun, seolah-olah ditaburkan dengan tepung, itu adalah cendawan serbuk. Hasil penyakit ini ialah daun mula membengkok ke dalam dan memperoleh warna kekuningan.
  • Perosak

    Sering kali, serangga perosak menetap di bunga dalaman, mereka membawa jangkitan pada kaki, dan juga perlahan-lahan membunuh tanaman dari dalam. Tanda pertama bahawa ada pepijat pada bunga kita lagi berwarna kuning, daun lembap. Lihat lebih dekat dan anda dapat melihat serangga kecil ini: kutu daun, thrips, semut rumah dan banyak musuh tumbuhan lain. Bunga itu juga perlu diasingkan, kerana perosak dapat berpindah ke bunga jiran dengan selamat. Anda boleh menyelesaikan masalah dengan bahan kimia..

    1. Daun menguning di tumbuhan boleh menjadi penyebab hama labah-labah. Pertama, plak terbentuk dalam bentuk jaring, yang menyelimuti seluruh bunga, dan kemudian tanaman menjadi kuning dan mulai kering. Perosak ini dapat memusnahkan semua tanaman kita dalam masa yang cukup singkat. Sangat sukar untuk bertarung dengan kutu, lebih mudah "berpisah" dengan tanaman.
    2. Kutu daun memakan jus dari tanaman, menyedut jus melalui batang dan daunnya, bintik-bintik kuning-coklat terbentuk di tumbuhan dan bunga itu mulai mati. Perosak ini biasanya sangat banyak dan sukar untuk menyingkirkan tanaman dari parasit ini.

    Aphid

  • Skala, serangga yang sangat jahat, membiak dengan cepat, menghasilkan sebilangan besar telur. Ia mempengaruhi bukan sahaja bunga, tetapi juga tanah. Pada tumbuh-tumbuhan yang berbeza anda dapat melihat perisai yang berbeza, mereka berubah warna, bentuk, ukuran bergantung pada tanaman tempat mereka tinggal. Bug ini menyumbat liang-liang tanaman, bunga berubah menjadi kuning kerana kekurangan oksigen dan mati..
  • Cara menyelamatkan bunga

    Daun boleh berubah menjadi kuning kerana pelbagai sebab; tindakan selanjutnya adalah menyelamatkan "kegemaran hijau" kita. Daun manja harus segera dipotong. Cuba cari punca sebenar daun kuning bunga.

    Sekiranya terdapat penyakit berjangkit dan penyakit dari perosak, lebih baik memindahkan bunga ke tanah baru, setelah sebelumnya memproses tanaman.

    Tuangkan akar dengan larutan kalium permanganat yang lemah, dan rawat bahagiannya dengan serbuk karbon aktif. Buang perosak pelbagai jenis dengan bahan kimia yang direka khas secara individu untuk setiap jenis serangga berbahaya. Penjagaan dengan teliti untuk tanaman yang berpenyakit akan menghidupkan bunga anda.