Autowatering untuk tanaman dalaman. Idea terbaik yang boleh anda buat sendiri

Bagi banyak pemilik, penyiraman automatik untuk tanaman dalaman akan menjadi penyelamat sekiranya berlaku ketidakhadiran, keberangkatan yang berpanjangan, misalnya, bercuti. Ia akan memberi bunga kelembapan yang diperlukan dan mencegah kematiannya. Lagipun, saya tidak mahu ada orang menanam tanaman yang ditanam begitu keras, dan mempercayai seseorang untuk menjaganya tidak selalu mungkin.

Penyiraman automatik untuk bunga dalaman

Untuk tanaman dalaman, jangka masa dua minggu tanpa penyiraman tidak dianggap kritikal. Untuk meningkatkan peluang bunga untuk bertahan hidup, anda perlu mengeluarkannya dari ambang tingkap, memasangnya dan meletakkan di tempat teduh, memasang tangki air berdekatan untuk meningkatkan kelembapan. Sekiranya anda mempunyai peluang kewangan yang lumayan, anda boleh mengatur penyiraman automatik di rumah dengan bantuan sistem siap pakai. Terdapat juga alat yang murah - penitis polietilena sederhana, kerucut, periuk berair sendiri atau tikar kapilari.

Autowatering - Faedah

Sistem penyiraman automatik dalaman mempunyai kelebihan yang ketara berbanding dengan pilihan lain:

  1. Sediakan penyiraman tanaman yang seragam untuk jangka masa yang panjang.
  2. Kelembapan secara beransur-ansur memasuki tanaman dalam jumlah yang diperlukan.
  3. Sistem yang digunakan mudah, sering menyiram dan tidak perlu dilakukan pemantauan secara berterusan. Penyertaan manusia dalam manipulasi sedemikian adalah minimum.

Cara kerja autowilling tanaman dalaman?

Anda boleh mengatur penyiraman automatik untuk tanaman dalaman menggunakan pelbagai peranti siap pakai:

    1. Periuk pengairan sendiri. Kapal terdiri daripada dua bahagian, substrat saliran digunakan sebagai lapisan. Bahagian atas adalah untuk menanam bunga, bahagian bawah adalah tangki air. Agar bunga dapat menerima kelembapan, tali khas dimasukkan ke dalam pasu. Kelebihan peranti ini adalah petunjuk yang menunjukkan jumlah air yang tinggal.
    1. Bola enema. Labu sfera yang terbuat dari kaca atau plastik dengan pipet penyiraman diisi dengan air dan dimasukkan ke dalam tanah. Apabila tanah kering, oksigen memasuki kaki enema dan mendorong titisan air.
    1. Kon seramik. Ini adalah sejenis "lobak merah" dengan lubang yang dimasukkan ke dalam tanah. Dari kerucut, tiub plastik masuk ke tangki air. Kelembapan berada di bawah tekanan dari kapal ketika tanah mengering. Untuk tanaman besar disarankan untuk menggunakan beberapa alat sedemikian pada masa yang sama..
    1. Tikar kapilari. Adakah tikar diperbuat daripada bahan penyerap. Tikar itu tersebar di permukaan rata, salah satu tepinya diturunkan ke dalam bejana dengan air. Pot bunga dengan bunga tanpa palet diletakkan di atasnya. Tikar akan menarik air dari tangki dan memberikannya ke tanaman. Oleh itu, bunga itu dapat bertahan hingga 3 minggu kekurangan inang dan mereka dijamin tidak akan reput akarnya.
    1. Sistem pengairan titisan mikro siap pakai. Alat penyiraman tanaman secara automatik disajikan dalam bentuk wadah besar dengan air dan tiub yang dilengkapi dengan petua yang dimasukkan ke dalam tanah. Penetes boleh disesuaikan dengan roda khas, dengan mana intensiti pengairan ditetapkan. Terdapat peranti yang dihubungkan ke sistem bekalan air pusat, dilengkapi dengan pemasa, pam dan kawalan program. Mereka menyiram secara berkala pada selang waktu yang ditetapkan.

Lakukan penyediaan makanan sendiri untuk tanaman dalaman

Sistem autowatering untuk tanaman dalaman boleh dilakukan dengan tangan anda sendiri, anda memerlukan barang-barang buatan sendiri untuk ini. Di antara peralatan yang popular, seseorang boleh memilih kaedah di mana bunga disambungkan ke bekas berisi air melalui sumbu buatan. Yang terakhir boleh berupa tali, tali, benang bulu, pembalut. Satu hujung sumbu direndam di dalam lembangan dengan air, yang lain diletakkan di dalam tanah periuk. Oleh kerana perbezaan tekanan kapilari, air dari takungan akan diarahkan ke tanah. Anda perlu bereksperimen dengan bilangan dan ketebalan utas.

Penyiraman automatik dari sebotol untuk tanaman dalaman

Sangat mudah untuk mengatur penyiraman automatik dari botol plastik, untuk ini anda perlu membuat lubang kecil di penutupnya. Untuk meningkatkan daya tahan, beberapa lubang dibuat di bahagian bawah tangki. Perkara utama adalah memilih kadar kebocoran air yang diinginkan, adalah perlu untuk memastikan kelembapan meresap melalui lubang-lubang. Botol diisi dengan air, ditutup dengan penutup dengan lubang, dibalikkan dan dimasukkan ke dalam periuk dengan leher mereka. Kapasiti untuk setiap kilang dipilih secara individu. Satu bunga cukup untuk seminggu sebotol 0,5 liter, dan untuk tab mandi besar anda harus menggunakan bekas 2 liter.

Penyiraman automatik dari penitis untuk tanaman rumah

Pilihan lain yang tidak terlalu mahal: sistem penyiraman automatik dari penitis, ia boleh diatur menggunakan penitis perubatan dan botol plastik:

    1. Di dalam gabus dari bawah botol, anda perlu membuat lubang dan memasukkan penitis ke dalamnya. Pengatur peranti mesti diatur supaya air mengalir dengan perlahan. Botol harus dipasang di atas bukit untuk menimbulkan tekanan pada selang..
    1. Bahagian kedua selang mesti dimasukkan ke dalam periuk dengan tanaman.
    1. Jumlah penitis yang digunakan bergantung pada jumlah pot bunga. Setelah membeli satu penitis untuk setiap kilang dan memasang alat untuk memasang botol, anda boleh mengatur penyiraman automatik untuk beberapa tanaman dalaman.

Angka untuk penyiraman tanaman dalaman secara automatik

Peranti seramik untuk penyiraman tanaman dalaman secara automatik dalam bentuk angka yang berbeza kelihatan lebih menyenangkan secara estetik. Mereka dibebaskan dalam bentuk haiwan dan serangga lucu, gnome. Gambar-gambar di bawah ini mempunyai kerucut "wortel" yang harus tersekat di tanah, di dalamnya berlubang. Di bahagian belakang, air perlu dituangkan ke dalam lubang, ia meresap melalui tanah liat dan secara beransur-ansur membasahi tanah di dalam periuk. Di permukaan kapal, sosok melakukan fungsi hiasan. Satu perlengkapan dapat mengekalkan kelembapan optimum dalam periuk selama lebih kurang satu minggu..

9 Cara Mengatur Penyiraman Auto untuk Tumbuhan Dalaman

Selalunya semasa percutian, pencinta bunga meninggalkan tanaman mereka untuk masa yang lama tanpa perhatian dan penjagaan. Adalah baik apabila ada jiran atau saudara yang baik yang secara berkala akan mengunjungi apartmen dan menyiram bunga.

Dan jika tidak ada, apa yang harus dilakukan? Ada cara untuk menyediakan bunga dengan kelembapan hidup dan mengatur penyiraman automatik untuk tanaman dalaman. Pertimbangkan yang paling mudah dan popular.

Cara menjimatkan kelembapan dengan kos terendah

Kehilangan kelembapan dapat dikurangkan - tidak sukar dilakukan. Perlu diingat bahawa kaedah ini hanya boleh digunakan sebagai kaedah terakhir, kerana ia mempunyai banyak kekurangan berbanding sisi positif.

  • lembapkan benjolan tanah dengan baik dengan meletakkan pot bunga di dalam bekas air selama sehari;
  • keluarkan periuk dari ambang tingkap di tempat yang teduh. Semua orang tahu bahawa semakin kurang cahaya yang diterima oleh tumbuhan, semakin lambat tumbuh dan berkembang. Oleh kerana itu, kelembapan akan habis. Kaedah ini mempunyai minus besar, bunga dalaman lembut boleh mati tanpa cahaya matahari;
  • kurangkan tanaman dengan memotong daun dan perbungaan, sehingga air akan meninggalkan lebih sedikit, tetapi setelah pemangkasan tersebut bunga akan mengembalikan kekuatan dan hiasannya untuk waktu yang sangat lama;
  • buat pot bunga di dalam bekas besar di bahagian bawahnya yang akan diperluas tanah liat yang dibanjiri air. Untuk kecekapan yang lebih besar, bahan basah atau gambut di strata dapat diletakkan di antara periuk;
  • mengatur rumah hijau yang diperbaiki untuk tanaman dengan menutupnya dengan filem, tetapi dengan jangka panjang dalam reka bentuk ini, bunga-bunga dapat menjadi berkulat atau busuk. Di samping itu, akan memerlukan banyak usaha untuk menyesuaikan tanaman yang masih hidup agar tetap berada di luar rumah.

Oleh kerana anda dapat melihat kelemahan yang ketara, dan jika anda ingin mengekalkan keindahan dan hiasan bunga dalaman, maka perlu dipertimbangkan kaedah yang lebih lembut untuk mengekalkan kelembapan.

Cara membuat autowatering tetes lakukan sendiri

Kaedah mudah dan tidak mahal ini membolehkan anda meninggalkan tanaman dalam jangka masa yang lama. Untuk membinanya, anda memerlukan botol plastik kosong dengan penutup.

Beberapa lubang dibuat di penutupnya. Tuangkan ke dalam sebotol air, skru penutupnya dan lekatkan ke tanah di sebelah kilang.

Lubang harus dibuat sedemikian rupa sehingga air mengalir dengan senyap, dan tidak mengalir keluar dalam tetesan. Ukuran botol dipilih berdasarkan seberapa besar bunga perlu disiram dan berapa lama tanaman dibiarkan tanpa pengawasan.

Sebotol setengah liter akan cukup untuk periuk kecil, tetapi untuk periuk besar lebih baik mengambil bekas 2 liter atau lebih.

Sistem Jahat

Sistem pengairan yang mudah digunakan dan terkenal, yang melibatkan penggunaan bekas air besar dan sumbu buatan sendiri. Mereka boleh menjadi benang, benang, pembalut, tali kasut. Satu hujung dipasang di dalam periuk dengan pasak kayu, ujungnya diturunkan ke dalam air.

Sekiranya anda sering pergi dari rumah, anda boleh memasang sumbu semasa menanam dengan memasukkannya ke lubang di bahagian bawah periuk. Hanya dalam kes ini tali sintetik boleh digunakan untuk sumbu sementara.

Sebelum memulakan sistem pengairan seperti itu, perlu diuji - air mesti memasuki tanah dengan kelajuan yang betul. Mudah disesuaikan, cukup memasang bekas air berbanding dengan pasu tanaman dengan betul.

Hidrogel, tanah liat berbutir, bola

Hidrogel atau tanah liat dalam bentuk butiran, yang boleh dibeli di kedai bunga dan direndam dengan air, berfungsi dengan baik untuk membuat automatik. Bahan ini bukan sahaja dapat menyerap sejumlah besar kelembapan dengan sempurna, tetapi juga memberikannya kepada tanaman jika perlu..

Untuk melengkapkan pengairan jenis ini, anda memerlukan:

  • ambil periuk sedikit lebih besar daripada yang sebelumnya;
  • tuangkan tanah liat atau hidrogel ke bahagian bawah;
  • perlahan-lahan mengeluarkan gumpalan tanah dengan akar bunga, cuba untuk tidak runtuh;
  • masukkan ke dalam periuk yang sudah siap;
  • tuangkan kekosongan di sisi dengan hidrogel dan tutup tanah dengan bungkus plastik.

Cukup bagus untuk menumpahkan tanaman atau meletakkan pot bunga di dalam air untuk sementara waktu, dan bunga anda akan menerima kelembapan yang dapat memberi kehidupan untuk waktu yang lama.

Penitis

Kaedah lain yang berkesan untuk melengkapkan penyiraman automatik untuk tanaman dalaman dengan tangan anda sendiri adalah dengan menggunakan penitis perubatan. 1 titis diambil untuk setiap periuk.

  • memotong jarum, kencangkan penitis ke panjang yang dikehendaki, gantungkan beban di hujungnya;
  • isi baldi dengan air dan turunkan hujungnya dengan berat;
  • pasang hujung bebas ke dalam periuk dan buka pengatur ke keadaan yang diingini.

Kon berwarna-warni

Produk asli ini diciptakan di negara kita - air dituangkan ke dalam kerucut berwarna, kemudian disambungkan ke kaki khas, yang kemudian tersangkut ke tanah di sebelah kilang.

Kelebihan kaedah penyiraman ini adalah seperti berikut:

  • penyelesaian asli dan praktikal;
  • penampilan menarik estetik;
  • tidak perlu membina struktur yang kompleks.

Tikar kapilari

Ini adalah sejenis permaidani yang terbuat dari bahan penyerap yang boleh dibeli di mana-mana kedai bunga. Satu tepi permaidani ini jatuh ke dalam air, dan bunga diletakkan di kedua.

Sistem Autowatering Industri

Sekiranya anda sering melakukan perjalanan perniagaan yang panjang, anda boleh membeli sistem penyiraman automatik industri untuk tanaman dalaman.

Aqua Globs yang paling popular, terdiri daripada mentol kaca dan kon seramik.

Kon diletakkan di dalam tanah, dan termos disambungkan ke bekalan air menggunakan selang khas..

Juga dikenali adalah sistem Gardena, yang terdiri daripada pam, pemasa, saluran. Dengan membeli penyiraman automatik tanaman dalaman yang serupa, anda dapat memberikan kelembapan hingga 36 bunga.

Pot Bunga Penyiraman Sendiri

Penanam ini mempunyai dua bahagian bawah antara bahagian bawah pertama dan yang kedua adalah tangki air. Dalam kes ini, penyiraman yang lebih rendah dilakukan, dan bunga menyerap kelembapan sebanyak yang diperlukan, sementara risiko genangan air dari koma bumi adalah minimum.

  • keupayaan menanam tanaman dalaman untuk orang yang sering berada di luar;
  • kilang yang terletak di dalam periuk seperti itu tidak memerlukan penyiraman berkala yang menyeluruh;
  • penjimatan masa;
  • keadaan yang sangat baik untuk menanam tanaman dalaman, kerana ia sendiri mengatur penggunaan kelembapan.

Sistem penyiraman automatik yang dimasukkan ke dalam cache-pot sangat mudah, tetapi mempunyai kelemahan: ketidakupayaan untuk menggunakannya untuk tanaman muda. Keadaan paling asas untuk kelancaran operasi adalah sistem akar yang terbentuk dan dikembangkan dengan baik.

Tetapi baru-baru ini, periuk "pintar" telah muncul di pasar yang membolehkan tanaman muda disiram secara automatik.

Cache-pot dengan penyiraman automatik Coubi

Coubi - pasu bunga praktikal yang murah yang boleh anda beli di dalam kit, atau sistem autowatering sendiri secara berasingan. Periuk itu sendiri dibuat dari bahan mesra alam dan berkualiti..

Penanam boleh didapati dalam pelbagai warna, jadi sukar untuk mengambilnya dari pedalaman.

Pot Penyiraman Diri Lechuza

Ini adalah periuk pintar dengan pengairan automatik buatan Jerman yang muncul di pasaran baru-baru ini. Ciri khas reka bentuk ini adalah bahawa bunga akan dibekalkan dengan kelembapan selama 12 minggu.

Produk dibuat dari plastik tahan lama, mesra alam, yang tidak takut dengan perbezaan suhu. Untuk udara terbuka, anda boleh membeli pasu bunga lechuza khas dengan penyaliran cecair berlebihan secara automatik.

Pot Bunga Apple Hijau

Sistem pengairan automatik moden dilengkapi dengan roda dan takungan dari mana air dibekalkan.

Petunjuk khas dipasang di dalam periuk, menunjukkan paras air di dalam tangki, dan dengan itu anda dapat menyesuaikan jumlah cecair.

Pot bunga dibuat mengikut teknologi moden dari polistirena berkualiti tinggi..

Penanam Ikea

Pot ini dengan sistem penyiraman automatik dapat memberi kelembapan pada tanaman dalaman selama 2 minggu. Ini adalah produk berkualiti tinggi dan murah yang terbuat dari bahan kitar semula..

Pot bunga mempunyai warna yang berbeza, jadi memilih warna yang tepat tidaklah sukar.

Periuk sendiri dengan penyiraman automatik

Oleh kerana membeli periuk yang dilengkapi dengan sistem penyiraman automatik sangat mahal, terutamanya jika anda memerlukan sebilangan besar daripadanya, anda secara bebas dapat membina sistem serupa dengan menggunakan bahan improvisasi.

Arahan untuk pembuatan penyiraman automatik dengan kos minimum:

  • potong botol plastik dua liter menjadi dua;
  • buat potongan kecil - hingga 3 cm, di bahagian bawah botol. Harus ada 8 daripadanya dan bengkokkan ke dalam - ini adalah pemegang untuk separuh kedua botol;
  • ambil sebotol liter dan potong dua. Di bahagian bawah, buat beberapa lubang dan rentangkan tali sintetik melaluinya;
  • tanam tanaman dalaman di periuk buatan ini;
  • letakkan bunga itu di dalam tangki air siap yang terbuat dari botol 2 liter.

Sistem penyiraman automatik seperti ini mampu memberi kelembapan kepada tanaman untuk jangka masa yang panjang. Di samping itu, anda boleh membuat sistem yang lebih menarik dengan mengambil dua pasu dengan saiz yang berbeza. Air dituangkan ke dalam pot bunga besar dan pasu bunga yang lebih kecil dipasang, di mana bunga itu berada.

Video ini adalah pilihan lain untuk autowatering:

Akhirnya

Terokai semua pilihan yang dicadangkan di atas dan pilih sistem penyiraman automatik terbaik untuk diri anda. Sekiranya tidak ada wang untuk membeli peralatan industri, anda boleh menggunakan bahan improvisasi, dan kemudian perjalanan perniagaan yang kerap tidak akan mempengaruhi pertumbuhan tanaman dalaman.

Titiskan penyiraman untuk bunga dalaman

Adakah anda merancang untuk meninggalkan rumah sebentar? Adakah anda sudah melampirkan burung nuri dan kucing kepada saudara dan jiran? Tetapi bagaimana dengan bunga dalaman? Terdapat beberapa cara sederhana, tetapi dari ini cara tidak kurang bijak untuk menyiram bunga tanpa penyertaan pemiliknya.

Kaedah termudah dan termurah untuk membuat penyiraman automatik untuk bunga dalaman anda adalah sistem pot-in-pot. Untuk melakukan ini, anda perlu memilih periuk yang lebih besar daripada yang di mana bunga tumbuh. Bahagian bawah periuk besar mesti diletakkan dengan kerikil, yang mesti ditutup dengan span atau kain. Ini dilakukan supaya air tidak bertakung dan tidak menguap dengan cepat. Selepas itu, anda boleh meletakkan pot bunga lebih besar dan mengisi jarak antara dinding dengan air.

Untuk membuat sistem pengairan titisan yang lebih kompleks, anda memerlukan botol plastik dengan kapasiti sekurang-kurangnya 5 liter, sistem penitis atau benang semula jadi. Botol itu diletakkan di atas bukit sehingga undang-undang fizik - tarikan graviti - mula berfungsi. Ketinggian botol mestilah lebih besar daripada pot bunga tertinggi.

Di bahagian bawah botol, anda mesti membuat lubang kecil untuk mengalirkan air. Lubang mesti betul-betul di bahagian bawah, sehingga semua air, pada akhirnya, berada di dalam tanah. Selepas ini, letakkan periuk di sekeliling botol dan bawa setiap utas atau tiub ke setiap botol. Sekiranya reka bentuk menggunakan tiub dari sistem penitis, lebih baik menyesuaikan kadar pengambilan air, kerana ada peluang untuk ini. Sekiranya kain atau benang, air itu sendiri secara beransur-ansur akan mengalir ke tanah..

Sekiranya terdapat banyak bunga di rumah atau mereka sangat besar, maka membuat sistem pengairan titisan automatik biasa dengan satu kapasiti menyusahkan dan tidak sesuai.

Dalam kes ini, anda boleh mengatur pengairan titisan untuk setiap periuk secara berasingan. Anda boleh menggunakannya untuk sistem penitis sepenuhnya, dan botol plastik sederhana. Cukup untuk membuat beberapa lubang pada penutup, yang akan menentukan intensiti pengambilan air. Sekiranya periuk kecil, maka harus ada beberapa lubang, kerana sebilangan besar air dapat merosakkan tanaman seperti kekeringan. Setelah mengumpulkan sebotol penuh air, cukup balikkan dan kuburkan ke dalam tanah. Dengan sedikit memperdalam leher botol, secara semula jadi anda akan menyesuaikan kadar kelembapan memasuki tanah.

Sekiranya anda memutuskan untuk menggunakan sistem penitis, cukup isi tangki yang ada dengan air dan sambungkan sistem ke loji. Secara estetik, kaedah ini agak tidak menarik, kerana setiap tumbuhan menyerupai pesakit yang mengalami koma. Tetapi kesannya luar biasa. Sekembalinya anda, anda akan disambut oleh daun bunga kegemaran anda yang berwarna hijau dan segar dan udara segar di dalam bilik.

Dan akhirnya, cara terakhir - peranti ini adalah sumbu pasu. Tetapi perlu untuk menjaganya walaupun semasa penanaman atau pemindahan tanaman. Ini adalah kenyataan bahawa di bahagian bawah periuk diletakkan sehelai kain atau benang kecil, yang disebut sumbu. Kain mesti menyerap kelembapan dengan baik. Di dalam periuk, sangat mustahak untuk membuat lapisan saliran yang baik yang membolehkan udara melewati. Di atas lapisan ini, hujung sumbu diletakkan dan kemudian ditutup dengan tanah. Sekiranya perlu, letakkan sebahagian sumbu ke dalam bekas air, dan akarnya sendiri akan menentukan berapa banyak air yang mereka perlukan untuk hidup.

Penyiraman automatik untuk tanaman dalaman

Autowatering untuk tanaman dalaman akan membantu mengekalkan tahap kelembapan sejak prosedur pengairan terakhir. Ini bukan ubat mujarab, terutama kerana autowatering mempunyai batasannya. Walau bagaimanapun, ini adalah kaedah terbaik, baik dari segi kos kewangan dan kemudahan penggunaan, untuk membuat sebuah oasis kecil di rumah.

Autowatering untuk tanaman dalaman

Terdapat beberapa cara untuk mengatur penyiraman automatik. Semua kaedah yang dijelaskan dalam artikel ini sama-sama berkesan, tetapi hanya jika tempoh operasi sistem pengairan berlangsung tidak lebih dari 12-14 hari. Ini adalah tempoh maksimum di mana tanaman dapat dibiarkan tanpa pengawasan..

Autowatering untuk tanaman dalaman

Perhatian! Walaupun terdapat had waktu untuk menggunakan sistem penyiraman automatik, beberapa pakar mengatakan bahawa bunga rumah dapat bertahan dengan mudah hingga 1 bulan tanpa penyiraman biasa. Oleh itu, walaupun semasa bercuti panjang, anda tidak boleh risau dengan keadaan tanaman dalaman.

Kerja persiapan meningkatkan tahap kestabilan warna dengan ketara pada rejim yang akan datang.

Berikut adalah beberapa petua praktikal:

  • Pakaian berpakaian terakhir harus dilakukan selewat-lewatnya 2 minggu sebelum beralih ke mod penyiraman automatik. Setelah membaja, tanaman perlu menyerap sejumlah besar cecair untuk penyerapan zat mineral secara normal.
  • Tiga hari sebelum meninggalkan tanaman, tunas, bunga, sebaiknya bahagian dedaunan, harus dipotong. Dengan jisim hijau yang besar, kelembapan menguap terlalu cepat. Ia juga bernilai memeriksa bunga untuk penyakit dan perosak..
  • Untuk mengurangkan suhu dan kecerahan cahaya, tanaman mesti dipindahkan ke pedalaman. Tangki dengan bunga harus diletakkan berdekatan antara satu sama lain..
  • Sebelum berlepas, disarankan agar anda melakukan penyiraman sedikit lebih intensif daripada biasa. Ini akan membolehkan tanah tepu dengan cairan. Juga disarankan untuk menutup bekas dengan bunga dengan lumut basah..

Bola termos dan enema

Kelalang penyiram automatik adalah tangki bulat yang diisi dengan air, ia mempunyai tabung yang mengetuk ke bawah, dengan bantuan cairan itu dimasukkan ke dalam tanah.

Sebagai rujukan: labu untuk pengairan automatik mempunyai kemiripan luaran dengan enema, sehingga kadang-kadang disebut enema bola.

Pada saat tanah kering, oksigen mula mengalir ke kaki enema, yang membantu mendorong jumlah cecair yang diperlukan. Secara umum, "enema" adalah pilihan yang baik untuk penyiraman, tetapi mereka juga mempunyai beberapa kekurangan.

Salah satunya adalah aliran air yang tidak rata dari termos, yang memberi kesan negatif terhadap kualiti pengairan. Tiub secara berkala tersumbat, sehingga kelembapan bertambah buruk ke rimpang. Kadang-kadang air mengalir ke tanah terlalu cepat, dan kadang-kadang berhenti sama sekali. Oleh itu, enema boleh digunakan semasa berlepas, tetapi ini mesti dilakukan dengan berhati-hati.

Bola termos dan enema

Pot Bunga Penyiraman Sendiri

Pot dengan penyiraman automatik sangat mudah dan senang digunakan. Penggunaannya menyediakan pengairan bawah permukaan, kapilari. Di satu bahagian bekas itu cair, dan yang kedua ditujukan secara langsung untuk tanaman. Iaitu tangki berganda atau periuk yang dilengkapi pemisah.

Walau bagaimanapun, peranti mereka mungkin berbeza bergantung pada pengeluarnya. Contohnya, ada yang mempunyai takungan cecair berbentuk kerucut yang dipasang di dalam periuk dan disambungkan ke tiub di permukaan. Reka bentuk yang lain melibatkan kehadiran dua kapal yang dipasang satu dalam satu dan sisi untuk membekalkan cecair. Masih ada yang mempunyai struktur yang boleh dilipat - tangki dilengkapi dengan pemisah khas, tiub penunjuk dan takungan dengan cecair.

Pada nota! Satu-satunya nuansa yang perlu diberi perhatian adalah cara operasi sistem. Ini mulai berfungsi hanya pada saat tanah cukup diisi dengan akar yang bersentuhan dengan lapisan saliran dan "menarik" cairan dari takungan.

Sekiranya tanaman mempunyai rimpang kecil, maka semasa menanamnya di dalam periuk dan mengisi sebahagian besar bekas dengan tanah "kosong", anda harus menunggu sehingga tumbuh dan mula "menarik" kelembapan.

Semasa menanam tanaman muda di dalam bekas besar, anda juga perlu menunggu sekitar 70-90 hari (kadang-kadang bahkan lebih dari 3 bulan) sehingga akarnya cukup besar. Sepanjang tempoh ini, periuk pintar dapat digunakan seperti biasa, iaitu untuk mengairi dengan cara biasa. Atas sebab ini, bekas pintar hanya sesuai untuk bunga dewasa dan bekas yang periuk lamanya setanding dengan yang baru.

Pot Bunga Penyiraman Sendiri

Tikar kapilari

Sistem pengairan autonomi juga dapat dibuat menggunakan tikar kapilari. Mereka diperbuat daripada bahan yang menyerap cecair dengan baik..

Inilah yang anda perlukan untuk mengatur sistem ini:

  1. Sediakan dua palet.
  2. Air dituangkan ke dalam bekas besar.
  3. Kemudian muatkan palet (lebih kecil) dengan bahagian bawah berlubang.
  4. Tikar diletakkan di palet kedua, dan tanaman diletakkan di atasnya.

Di samping itu, permaidani dapat menutupi meja dan meletakkan periuk di atas. Hujung tikar hendaklah dicelupkan ke dalam bekas air. Setelah cecair mula menyerap, ia akan mula bergerak terus ke akar bunga.

Tanah liat berbutir atau hidrogel

Untuk mengautomasikan pengairan, anda juga boleh menggunakan hidrogel atau tanah liat berbutir. Mereka baik kerana mereka dapat menyerap kelembapan dengan sempurna dan memberikannya kepada tanaman, dan proses penyediaan cecair berlaku secara beransur-ansur, yang memberi kesan positif terhadap keadaan flora rumah.

Untuk menyediakan sistem penyiraman automatik untuk tanaman domestik, anda perlu:

  1. Pilih bekas yang luas.
  2. Tuangkan dalam periuk hidrogel atau tanah liat (lapisan).
  3. Letakkan bunga di atas (rimpang tidak perlu dibersihkan dari koma tanah).
  4. Kekosongan di antara dinding tangki dan tanah mesti ditutup dengan sisa produk dan ditutup dengan filem plastik.

Kaedah penyiraman ini dapat digunakan untuk jangka waktu yang agak lama. Ini juga menghilangkan keperluan untuk pemindahan tanaman yang kerap..

Perhatian! Sekiranya terdapat tanda-tanda pengeringan hidrogel atau tanah liat, tuangkan sedikit air ke dalam bekas dengan bunga.

Tanah liat berbutir atau hidrogel

Kon seramik

Yang sangat popular ialah sistem yang menyediakan penggunaan kerucut seramik. Ia kadang-kadang dipanggil sistem lobak merah..

Peranti ini tersekat di dalam tanah, dan tiub yang keluar dari dalamnya diletakkan di dalam bekas dengan cecair. Dengan sendirinya, proses mengepam air tidak memerlukan kawalan luaran. Pada saat bumi mulai kering, tekanan yang bertindak pada kapal memprovokasi aliran bendalir.

Penting! Walaupun kebanyakan pengeluar menyatakan kebolehpercayaan dan kualiti tinggi peranti mereka, pengalaman menunjukkan yang sedikit berbeza. Faktanya ialah wortel sering tersumbat, jadi tekanan yang diperlukan tidak selalu terbentuk di dalam bekas.

Mencari tempat yang tepat untuk kapal dengan air dapat menyebabkan beberapa masalah, kerana ketika memasang tangki di platform terlalu tinggi, bunga itu hanya dapat dibanjiri, dan jika dipasang terlalu rendah, cairan itu tidak akan sampai ke tanaman sama sekali.

Sekiranya sangat sukar untuk mencari tempat berhampiran kilang untuk memasang takungan dengan cecair, maka anda boleh menggunakan muncung seramik pada botol. Untuk melakukan ini, pasangkan muncung pada terung plastik biasa yang diisi dengan air, dan masukkan ke dalam bekas berisi bunga.

Sistem Jahat

Cara lain yang mudah untuk membuat automatik ialah mengepam air menggunakan tali dari mana sumbu dibuat. Salah satu hujung tali diletakkan di dalam bekas dengan cecair, dan yang lain dibawa ke kilang. Renda, menyerap kelembapan, mengarahkannya terus ke bunga.

Pada nota! Untuk kemudahan, sumbu kadangkala terpaku di permukaan tanah atau dipasang di lubang saliran periuk.

Untuk menjadikan kaedah pengairan berkesan, anda perlu menggunakan tali sintetik yang menyerap air dengan baik. Tali semula jadi tidak akan berfungsi kerana cepat merosot.

Kelebihan sistem ini ialah ia dapat disesuaikan. Apabila tangki air naik di atas paras pasu dengan tanaman, penyiraman akan menjadi lebih kuat. Sekiranya anda menurunkannya di bawah, maka aliran cecair sebaliknya akan berkurang.

Sistem penyiraman automatik DIY

Sekiranya tidak mungkin menggunakan kaedah pengairan yang dijelaskan di bahagian sebelumnya, anda boleh menggunakan cara yang berbeza dan enggan menggunakan penyelesaian dan peranti siap pakai yang terpasang padanya. Malah orang yang tidak berpengalaman dalam pelajaran ini akan dapat melakukan ini tanpa masalah. Lebih-lebih lagi, selain kaedah standard, ada beberapa yang muncul sebagai hasil percubaan oleh tukang kebun amatur dan hanya orang yang merawat flora rumah.

Mari kita lihat beberapa contoh sistem pengairan automatik untuk tanaman dalaman..

Pengairan graviti

Kaedah ini melibatkan pembekalan cecair ke periuk melalui konduktor..

Untuk mempraktikkan kaedah ini, anda memerlukan tali kapas atau polietilena. Salah satu hujung renda perlu dicelupkan ke dalam sebotol air. Bekas berisi cecair mesti digantung atau dipasang di sebelah bunga. Hujung bebas mesti tenggelam dalam campuran tanah..

Penyelesaian ini sangat bagus untuk merawat tanaman dalaman semasa musim cuti..

Sistem pengairan graviti

Menyiram dari botol plastik

Menyiram menggunakan botol plastik adalah salah satu cara termurah dan termudah untuk merawat tanaman. Ini menyediakan penyiraman yang seragam dan membolehkan anda membina sistem pengairan dalam waktu yang cukup singkat. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa anda boleh menggunakan penyelesaian ini hanya sehingga 4 hari.

Penyiraman dilakukan seperti berikut:

  1. Beberapa lubang dibuat pada penutupnya. Semakin banyak dari mereka, penyiraman yang lebih intensif.
  2. Terung dipenuhi dengan air.
  3. Kemudian perlu dibalikkan dan diperdalam ke dalam tanah.
  4. Menyiram tanaman dalaman dari penitis

Pada nota! Untuk membina sistem ini, anda memerlukan beberapa penitis (perubatan) dan satu botol 5 liter. Bilangan warna harus sepadan dengan jumlah penitis.

Penyiraman penitis

Sebagai permulaan, anda harus mengeluarkan petua dari penitis, dan juga memastikan keutuhannya. Sekiranya semasa meniup di salah satu sisi terdapat masalah, maka peranti mesti diganti.

  • Agar penitis tidak melayang ke permukaan, mereka harus diikat dengan kemas dan ditimbang dengan sesuatu.
  • Dalam bekas yang diletakkan di rak tinggi, turunkan bungkusan.
  • Buka pengatur pada tiub dan tutup setelah diisi dengan cecair.
  • Masukkan hujung penitis yang lain ke dalam tanah.
  • Buka pengatur pengairan.

Penyiraman penitis

Kerosakan boleh berlaku semasa pengangkutan bendalir, jadi periksa periuk secara berkala untuk limpahan atau penimbunan. Untuk melakukan ini, dengan bantuan pengatur, kadar aliran cecair diuji pada setiap penitis.

Hanya apabila membuat aliran air yang diperlukan, tepi peranti dapat diturunkan ke dalam bekas dengan tanaman. Kaedah titisan sedemikian akan membolehkan kilang menyerap cecair dengan lebih berkesan..

Terdapat beberapa sistem dan kaedah penyiraman automatik untuk tanaman dalaman. Hanya tinggal menentukan pilihan yang paling optimum, yang paling sesuai dengan keperluan flora rumah.

Sistem penyiraman automatik terbaik untuk tanaman dalaman

Sistem microdroplet

Orang mengatur penyiraman tanaman dalaman secara automatik bukan hanya semasa ketiadaannya. Banyak yang mengaturnya untuk menjimatkan masa, kerana kebetulan para pencinta menanam tanaman hiasan dan makanan yang boleh dimakan di balkoni, loggias, ambang tingkap, dan pekerjaan tetap membolehkan anda berkomunikasi dengan kegemaran anda hanya pada hujung minggu, dalam kes seperti itu, sistem penyiraman automatik tanaman dalaman yang baik jalan keluar dari keadaan.

Terdapat sistem penyiraman automatik yang berbeza. Penyiraman mikrodrop mudah dilakukan apabila banyak tanaman rumah dikumpulkan di kawasan kecil atau hanya dalam satu bilik. Sekiranya ini adalah bilik besar seperti rumah hijau, dan air yang dapat digunakan mengalir dari keran, maka sistem disambungkan ke paip bekalan air pusat. Sekiranya ruangan kecil atau jumlah tanaman tidak memerlukan air dalam jumlah besar, atau kualitinya tidak membenarkan penggunaan air untuk pengairan, maka tangki dipasang, dari mana tabung dialirkan ke setiap periuk. Sistem sedemikian dilengkapi dengan pemasa, mereka mudah dipasang pada waktu yang tepat untuk pengairan, untuk kebolehpercayaan yang lebih besar, mereka dapat dipercayakan dengan kawalan automasi Arduino.

Sudah, banyak orang tahu bagaimana membuat penyiraman automatik tanaman dalaman menggunakan AquaPod 5. Ia terdiri daripada tong dan lima tiub nipis (diameter 4 mm), yang berakhir dengan penitis. Ia boleh disambungkan ke paip bekalan air..

Peranti sedemikian boleh dibuat untuk tanaman yang disiram dengan ketat mengikut jadual, tetapi untuk anggrek, misalnya, ia tidak sesuai.

Video "Autowatering Arduino"

Dari video, anda akan belajar bagaimana alat pengairan automatik berfungsi..

Kon seramik

Selalunya mengatur penyiraman bunga rumah dengan kon seramik. Ini adalah pembinaan yang terdiri daripada kon seramik dan tiub. Bentuk kerucut seperti wortel tersangkut di dalam tanah periuk, dan tiub plastik nipis dipasang di dalam semangkuk air. Apabila bumi mengering, ia tidak menjadi begitu padat, tekanannya melemah, dan air dari tangki memasuki periuk. Semuanya sederhana dan jelas, penting untuk meletakkan kapal dengan air dengan betul, kerana jika terlalu tinggi, maka akan ada banyak air, jika terlalu rendah, maka mungkin ada sedikit air.

Kerucut seramik sangat popular di kalangan tukang kebun, tetapi tidak semua ulasan positif. Terdapat kes-kes ketika kerucut tersumbat, tanah dipadatkan di lubang dan tidak membiarkan air mengalir lebih jauh. Dan tidak semestinya mudah untuk mencari susunan hidangan dengan air yang optimum untuk mewujudkan tekanan yang tepat.

Bola Enema

Terdapat alat autonomi sepenuhnya untuk pengairan. Terdapat produk domestik yang asli seperti aqua-globe - bola bulat dengan leher panjang yang sempit, menyerupai enema, tetapi lebih menyenangkan secara estetik. Kelalang diisi dengan air dan menempel ke tanah pasu bunga dengan leher yang sempit. Apabila bumi menjadi kering, air berasal dari termos. Ini adalah kaedah penyiraman "on demand" yang sangat mudah tanpa selang, benang, tali. Pengalaman akan menunjukkan berapa lama jumlah bola seperti itu cukup untuk setiap bunga. Bola pelbagai warna dapat masuk ke pedalaman dan menjadi hiasan bebas atau menekankan keindahan tanaman.

Pot Penyiraman Sendiri

Mereka datang dengan "pot pintar", sejenis pot bunga dengan autowatering, yang terbuat dari dua pinggan untuk menolong tukang kebun. Bunga ditanam di bahagian atas atau di periuk atas, dan air dituangkan ke bawah, yang naik ke atas melalui sumbu khas, jika diperlukan. Kaedah ini sepenuhnya menghilangkan genangan air dan pengasidan tanah, bunga akan menerima kelembapan sebanyak yang diperlukan. Periuk bawah dilengkapi dengan penunjuk khas yang akan menunjukkan jumlah air sehingga anda dapat mengisi semula dalam masa.

Pot bunga dengan penyiraman automatik boleh didapati di kedai tanpa masalah, penanam ini sangat senang digunakan untuk tanaman dewasa dengan akar yang berkembang dengan baik yang dapat menarik kelembapan.

Kali pertama, tanaman dalam pinggan seperti itu harus disiram, seperti biasa, sehingga ia berakar.

Penyiraman DIY

Tidak kira berapa banyak varian sistem seperti itu, selalunya orang lebih suka mengatur penyiraman tanaman dalaman secara automatik dengan tangan mereka sendiri. Cara yang paling biasa (lama dan terbukti) adalah menyiram dengan sumbu. Jalur kasa atau pembalut yang dipintal, kain kapron atau benang wol diturunkan pada satu hujungnya ke dalam bekas air yang disiapkan untuk pengairan, dan yang lain diletakkan di dalam tanah periuk dan dipasang di sana. Semakin dalam sumbu dikuburkan di dalam tanah, semakin baik kelembapan akan datang. Sekiranya anda memikirkannya semasa menanam tanaman, anda boleh memasukkan sumbu dari bawah melalui lubang saliran.

Sistem pengairan secara automatik untuk tanaman dalaman biasanya dibuat dari kaedah improvisasi. Anda boleh membuatnya dengan sempurna dari botol plastik. Untuk melakukan ini, cukup untuk membuat lubang kecil di penutupnya, isi botol dengan air dan pasangkan secara menegak, sedikit memperdalam leher di tanah. Hanya penting agar tidak terbalik; lebih baik memperkuatnya dalam kedudukan tegak. Ukuran botol bergantung pada jumlah pot bunga dan jangka masa ketiadaan anda. Biasanya botol kecil dimasukkan ke dalam periuk kecil, dan untuk tab mandi, anda memerlukan beberapa botol besar.

Penitis perubatan konvensional sangat senang digunakan untuk mengalirkan air ke bunga. Sekiranya beberapa periuk terletak berdekatan, anda boleh menyiapkan satu tangki untuk diisi, mengisinya dengan air dan menurunkan tepi tiub yang diikat bersama. Untuk menimbang, senang menggunakan dawai logam - ia akan membantu mengekalkan tiub di bahagian bawah pinggan. Beberapa pasu cantik atau hanya sebotol plastik besar yang dipasang di atas periuk boleh dijadikan mangkuk air. Tepi kedua setiap tiub dibebaskan dari muncung dengan jarum dan diturunkan ke dalam tanah hingga ke akar tanaman. Dengan menggunakan roda kawalan, kadar aliran air yang dikehendaki ke akar diselaraskan dengan sempurna.

Kedai bunga hari ini menawarkan tanah liat berbutir atau hidrogel, yang tepu dengan air dan kemudian secara beransur-ansur diberikan kepada tanaman. Sangat mudah untuk menggunakannya - anda perlu meletakkan tanaman semasa pemindahan sehingga di sekitar gumpalan bumi di mana-mana (di bahagian bawah, di sepanjang dinding dan di atas) terdapat lapisan butiran yang mencukupi. Setelah menyiram dari atas, tanah ditutup dengan filem untuk mengelakkan penyejatan. Oleh itu kilang akan menerima kelembapan sebanyak yang diperlukan seumur hidup, sementara pemiliknya tidak hadir.

Anda juga boleh menggunakan tikar kapilari. Ini disebut permaidani yang terbuat dari bahan yang mudah menyerap dan mengekalkan kelembapan. Pot tanaman diletakkan di atasnya, dan satu tepi tikar diturunkan ke dalam air. Kadang-kadang ia dijual bersama dengan palet khas: mereka mengisi palet besar dengan air, meletakkan yang lebih kecil, meletakkan permaidani di atasnya dan meletakkan tanaman. Jadi, di atas permaidani, seolah-olah dalam sejenis sumbu, kelembapan naik ke lubang di periuk.

Terdapat cara lain - rumah hijau. Semua periuk dengan tanaman diletakkan di atas palet atau di lembangan dengan air, ditutup dengan filem, sehingga membina sesuatu yang serupa dengan rumah hijau, di dalamnya kelembapan tinggi akan terbentuk. Jadi bunga pasti tidak akan kering. Kaedah ini mempunyai kekurangannya - tidak sesuai untuk semua tanaman, daun "berbulu" yang ditutupi dengan vili dapat membusuk. Masa yang lama dihabiskan di bawah filem ini akan menyapih tanaman dari udara segar, kemudian mereka harus terbiasa secara beransur-ansur.

Terlepas dari kaedah mana yang anda pilih untuk menyiram tanaman anda, penting untuk mempersiapkannya untuk ketiadaan inang dan mengurangkan keperluan air sebanyak mungkin. Untuk melakukan ini, potong semua bunga dan tunas, pengeringan daun, agar tidak melemahkan tanaman.

Video "Sistem penyiraman DIY"

Dari video, anda akan belajar bagaimana mengatur penyiraman tanaman secara automatik.

Sistem pengairan titisan untuk tanaman dalaman

Sistem penyiraman automatik untuk tanaman dalaman boleh menjadi keselamatan untuk masa ketiadaan anda atau dapat menjimatkan masa anda pada musim panas dengan ketara, apabila tanaman harus disiram lebih kerap daripada biasa.

Peranti untuk menyiram tanaman pasu adalah adik dari sistem pengairan automatik untuk kawasan pinggir bandar. Kesemuanya membekalkan air terus ke zon akar tanaman dengan kaedah titisan. Jumlah air yang dibekalkan dan keteraturan bekalan dapat diukur dalam semua sistem yang dicadangkan. Peranti serupa dihasilkan oleh syarikat dari negara yang berbeza, misalnya, Gardena (Jerman), Brigadier Werkzeuge (Switzerland), Hozelock (Great Britain), Elgo (Israel), Uniflex (Itali), Weninger (Austria), Costa Blanca (Rusia). Untuk memilih sistem yang paling sesuai khusus untuk anda, anda mesti terlebih dahulu memutuskan sama ada ia akan dikendalikan secara berterusan atau sebagai "penyelamat" sepanjang percutian. Soalan penting kedua ialah sama ada anda bersedia untuk menyambungkan sistem ke saluran elektrik dan / atau sistem bekalan air sekiranya anda tiada..

Pertimbangkan, sebagai contoh, sistem pengairan titisan automatik untuk tanaman pasu Hozelock AquaPod 5 (UK). Ini ditujukan untuk pengairan semasa cuti, dan untuk penggunaan berterusan. Kit ini merangkumi hos dengan diameter 4 mm (10 m); penyesuai untuk menyambungkan hos ke paip; penyesuai tambahan untuk 1/2 dan 3/4 inci; pemegang pasak (5 keping.) Peralatan ini membolehkan anda menyiram hingga lima dulang dengan tanaman. Satu atau beberapa penitis ditempatkan di setiap baki dengan pot bunga yang dibuat di dalamnya, menyesuaikan bekalan air dengan keperluan bunga. Sekiranya anda perlu menyiram lebih banyak bunga, anda boleh membeli kit lain dan membina sistem. Jumlah penitis yang dibekalkan ke palet bergantung pada keperluan bunga. Untuk hidrofilik - lebih banyak, kurang menuntut - kurang. Kesukaran utama ketika menyambung ke sistem bekalan air adalah panjang selang yang telah ditentukan yang menghadkan jarak dari paip ke kilang. Anda boleh menambahkan pemasa ke sistem, yang akan menyalakannya pada selang waktu yang ditentukan.

Tetapi banyak orang lebih suka menyekat jalan air semasa ketiadaan mereka. Dalam kes ini, outputnya mungkin sistem yang tidak memerlukan sambungan ke bekalan air. Sistem sedemikian dalam banyak cara serupa dengan AquaPod yang dijelaskan di atas, hanya sumber air adalah tangki air. Isi tangki air berbeza. Dalam sistem yang direka untuk penyiraman "pada hujung minggu yang panjang", sistem ini paling kecil, hanya 5 liter. Sebilangan besar air dapat disiram dengan sebilangan kecil tanaman hanya dua hingga tiga hari, jadi kebanyakan pengeluar menawarkan tangki yang lebih besar. Titik kedua bahawa sistem dengan tangki air autonomi berbeza antara satu sama lain adalah kaedah penyediaan air: secara graviti atau melalui pam yang direndam dalam tangki. Kelebihan graviti, di tempat pertama adalah bahawa mereka tidak memerlukan sambungan rangkaian, cukup untuk meletakkan tangki air di atas paras pasu bunga.

Contoh sistem dengan pam adalah sistem pengairan titisan automatik untuk tanaman pasu Gardena 1266 (Jerman). Pakej ini merangkumi pengubah dengan pemasa; pam dengan penapis; 3 pengedar dengan 12 output; hos bekalan (9 m); tiub kapilari (panjang keseluruhan - 30 m); pemegang pasak (36 keping.); penutup akhir (20 pcs.); Tangki air 9 liter dengan penutup. Dengan itu, anda boleh menyiram hingga 36 tanaman setiap hari selama 1 minit pada satu masa. Pam dimatikan menggunakan pemasa yang disatukan dalam pengubah. Penggunaan air bergantung kepada pengedar di mana penyiraman dilakukan. Tiga jenis termasuk dalam pakej: kelabu muda (15 ml / min), kelabu (30 ml / min), kelabu gelap (60 ml / min). Apabila semua penitis digunakan dengan kapasiti penuh, sistem akan menggunakan 1.3 liter air setiap hari. Dengan memvariasikan jumlah dan diameter dispenser, adalah mungkin untuk memberi tanaman 15 hingga 160 ml air setiap hari. Sekiranya anda memerlukan penyiraman autonomi selama lebih dari tujuh hari pada muatan sistem maksimum, ketika semua 36 titik terlibat, anda tidak boleh menggunakan tangki 9 liter yang termasuk dalam paket penghantaran, tetapi piring dengan kapasiti lebih besar (tidak dibekalkan dengan sistem, jumlah yang diinginkan akan dilakukan). Sekiranya jumlah tanaman yang memerlukan penyiraman kurang dari jumlah penitis, lebihan dapat disekat dengan palam khas tanpa membongkar keseluruhan sistem. Tidak teruk dan gangguan elektrik sementara. Sebaik sahaja ia muncul lagi, sistem akan kembali berfungsi dari awal program (penyiraman tanaman setiap hari selama satu minit). Masalahnya boleh timbul hanya apabila daya terputus berulang kali pada siang hari: tanaman akan menerima bahagian yang disiram beberapa hari sekaligus. Di samping itu, pam tidak mempunyai pelindung kering. Sekiranya tangki air kosong, ia akan terus terbiar..

Oleh itu, mungkin lebih baik memilih sistem pengairan titisan yang sepenuhnya autonomi, seperti G.F. AcquaGenius (Itali). Ia terdiri daripada bekas air dengan penutup (isipadu - 18 l); pemegang (16 biji.); palam (20 pcs.); penapis; set selang; pengapit hos. Semua yang diperlukan untuk operasi normal sistem adalah meletakkan tangki di atas paras periuk. Dalam kes ini, ia dapat menyiram hingga 16 tanaman sehingga 18 hari, menyediakan setiap bahagian dari 15 hingga 120 ml sehari, bergantung pada berapa banyak penitis yang anda sambungkan ke periuk. Penggunaan air dalam kesemuanya adalah sama.

Sistem Austria Tropf Blumat (Weninger), yang pada asalnya ditujukan oleh pengeluar untuk menyiram katil bunga, rumah hijau, rumah hijau dan kotak balkoni dengan bunga, dapat memainkan peranan yang sama. Apabila disambungkan ke sistem bekalan air, ia membolehkan anda menyiram hingga 500 kilang sekaligus. Kit ini merangkumi selang utama, tee untuk sambungan, penyambung mortise, port feed-through, konektor, gear pengurangan tekanan untuk menyambung ke bekalan air, kerucut Blumat seramik, penitis. Kerucut seramik bertindak sebagai sensor kelembapan tanah, yang membolehkan tanaman memilih mod pengairan sendiri, yang membezakan sistem dari analog di mana jumlah air yang dibekalkan ditetapkan semasa pemasangan untuk sepanjang tempoh operasi.

Untuk menggunakan sistem di rumah, pengurang pengurangan tekanan tidak diperlukan. Pasang penyambung mortise pada selang dan turunkan ke dalam bekas air dengan jumlah yang sedemikian sehingga tahan selama jangka masa ketiadaan. Di setiap periuk, perlu memasang, setelah diisi dengan air, kerucut seramik, yang berperanan sebagai sensor. Di penutupnya terdapat penggerak membran untuk memasang selang titisan. Untuk setiap kerucut, dengan bantuan bahagian selang, pasangkan jumlah penitis yang diperlukan, bergantung pada ukuran periuk. Semua periuk disambungkan ke rangkaian biasa menggunakan selang..

Sebaik sahaja bumi mengering, paras air di keramik seramik turun, membran turun dan berhenti memerah selang - kelembapan mula mengalir. Lebih-lebih lagi, tidak hanya melalui dinding kerucut, tetapi juga dari penitis yang terletak di sekitar perimeter. Sebaik sahaja tanah menjadi cukup lembap, membran naik semula, sekali lagi meremas selang - penyiraman berhenti. Sensor kerucut boleh didapati dalam dua saiz - tinggi 11 cm (untuk periuk isipadu kurang dari 8 liter) dan tinggi 30 cm (untuk periuk lebih dari 8 liter).

Video ini tidak tersedia..

Tonton barisan

Belok

  • padamkan semuanya
  • Lumpuhkan

Premium YouTube

Pengairan titisan percuma yang sangat sederhana untuk tanaman dalaman.

Ingin menyimpan video ini?

  • Mengeluh

Laporkan video ini?

Log masuk untuk melaporkan kandungan yang tidak sesuai.

Suka video?

Tidak suka?

Teks video

# penyiraman titisan # penyiraman tanaman # penyiraman titisan dengan tangan anda sendiri
Saya telah lama mengetahui tentang pengairan titisan dari botol plastik sederhana dari bawah air. Tetapi saya banyak memikirkannya dan menyempurnakannya sehingga tidak ada lubang dan tidak ada yang tersumbat dengan tanah. Nilailah sendiri. Sangat bajet, hanya perlu ditindaklanjuti untuk menambahkan air tepat pada masanya.Kelebihan utama pengairan titisan untuk tanaman dalaman adalah bahawa air dibekalkan lebih perlahan daripada masa yang diserap oleh bumi. Oleh itu, bumi tidak merendam, tidak berubah menjadi doh dan tidak menyumbat liang, sehingga menghilangkan akar udara dan air. Sekarang anda boleh pergi bercuti dengan selamat dan tidak bimbang tentang tanaman rumah anda.

Sesiapa sahaja yang mahu menyokong saluran saya:
https://www.donationalerts.com/r/thes.
Kad Privatbank No. 5168 7573 1746 0303

25005 Kirovograd wilayah kota Kropyvnytskyi Atas permintaan Leshchenko Svetlana Yuryevna

Empat cara menyiram bunga semasa anda tidak berada di rumah

Kami berurusan dengan autowatering di ambang tingkap

Foto dari lechuza.ru

1. Periuk penyiram sendiri
Sesuai untuk tukang kebun pemula dan mereka yang sering melakukan perjalanan perniagaan. Periuk terdiri daripada dua bahagian: periuk cache (takungan air) dan periuk dalaman di mana tanaman ditanam. Air dituangkan ke dalam periuk secara manual, isipadu bergantung pada ukuran tangki. Sebagai peraturan, bunga itu cukup bertahan selama beberapa minggu.

Foto dari lechuza.ru

Pot cache dengan sistem penyiraman automatik tanaman dalaman LECHUZA (gambar) dilengkapi dengan penunjuk paras air dan berbeza dalam reka bentuk periuk dalaman. Dengan mudah, anda boleh membeli beberapa pot bunga dengan reka bentuk yang sama, tetapi dengan saiz yang berbeza. Beberapa model mempunyai lubang saliran khas dan boleh digunakan di luar rumah..

Harga: periuk kecil untuk tanaman setinggi 20 cm akan berharga 1230 rubel.

Dalam foto: pot bunga dengan penyiraman automatik Mkono Pack Self Watering Planter Pot Bunga Plastik 4 Inch (Warna Campuran) boleh dibeli di al.aliexpress.com dengan harga dari 850 hingga 1000 rubel. Foto dari amazon.com

Penting: Sistem penyiraman automatik di pot bunga pelbagai lapisan tidak dapat dimulakan dengan segera dan mula berfungsi sebaik sahaja akar tanaman mencapai tahap kelembapan. Biasanya memerlukan tiga hingga empat minggu selepas pemindahan. Selama ini kilang mesti disiram dengan cara biasa.

Foto dari gardena.com

2. Satu set untuk hujung minggu (dan bukan sahaja)
Bagi pencinta kebun rumah, dalam koleksi yang terdapat lebih dari selusin tanaman, ada juga penyelesaian yang sesuai. Contohnya, Gardena menawarkan "Kit Penyiraman Hujung Minggu" (gambar) - sistem pengairan automatik yang dirancang untuk 36 tanaman pada satu masa! Walaupun namanya, kit ini sesuai digunakan setiap hari..

Sistem ini berdasarkan bekalan air secara automatik menggunakan pam tenggelam dari tangki berdiri bebas melalui selang. Pam secara automatik bermula sekali sehari dan berjalan selama satu minit. Bekalan air diatur menggunakan tiga dispenser dengan kapasiti yang berbeza (berbeda warnanya). Pengoperasian sistem dipastikan oleh pengubah tertutup, yang disambungkan ke rangkaian elektrik dan dapat digunakan tidak hanya di dalam rumah, tetapi juga di jalan..

Foto dari gardena.com

Kelemahan sistem pengairan automatik bunga rumah ini merangkumi selang tidak terlalu panjang, yang tidak membenarkan tanaman diletakkan jauh antara satu sama lain. Pengilang menasihatkan untuk mengatur tanaman secara berkumpulan - sesuai dengan keperluan mereka untuk menyiram. Kehadiran tangki besar untuk air, wayar dan transformer menjadikan sistem ini tidak begitu estetik untuk pedalaman. Tetapi di sini anda harus memilih: sama ada kecantikan atau kemudahan.

Harga: kira-kira 5 800 rubel.

Foto dari pink-apple.ru

3. Autowatering tanpa periuk
Peranti OlGGol, yang dapat dilengkapi dengan periuk apa pun, juga dapat mengatasi tugas: menyiram bunga jika tuan rumah tidak hadir / pergi bercuti. Ia terdiri daripada tangki simpanan, penutup untuknya, penunjuk paras air (akan menunjukkan waktu untuk menambahkan air) dan campuran saliran (tanah liat yang diperluas, batu apung yang dihancurkan dan vermikulit). Takungan mempunyai cukup air selama tiga hingga empat minggu. Peranti ini dapat digunakan bukan hanya di rumah, tetapi juga di cache-pot di jalan.

OlGGol tersedia dalam tiga saiz (12, 15 dan 19 cm, anda perlu memilih yang sesuai untuk periuk anda), sangat senang dipasang dan digunakan. Seperti halnya periuk pengilap sendiri, hingga akar tanaman mesti disiram dengan cara biasa. Hanya dengan itu anda boleh beralih ke penyiraman automatik, mengikut arahan.

Harga: dari 320 hingga 448 rubel - bergantung pada diameter peranti.

Gambar di sini dan di bawah dari laman web obi.ru

4. Setitik bunga
Peranti untuk penyiraman automatik tanaman dalaman LUX-TOOLS adalah penitis kon yang mengepam air melalui selang dari sumber yang berdekatan. Anda boleh menyesuaikan tahap bekalan air menggunakan kerucut itu sendiri: untuk ini, ia mesti diturunkan ke dalam tanah hingga kedalaman 10 cm. Kadar aliran cecair maksimum adalah 80 - 100 ml dalam 24 jam.

Penting: Tumbuhan dengan penggunaan air yang tinggi memerlukan beberapa penitis seperti itu..

Kelemahan utama peranti: kerucut dan tiub sering tersumbat, sehingga tidak tahan lama. Walau bagaimanapun, kos LUX-TOOLS juga rendah..

Harga: di pasar raya besar OBI, satu set tiga peranti untuk pengairan tetikus tanaman dalaman berharga 729 rubel.

Foto dari amazon.com

Bonus: Rumah Hijau Cactus
Peranti dengan nama yang sangat panjang - Dragon-Lily Smart Succulents Pots Planter Box Home Office Tabletop Garden dengan LED Grow Light dan Timer All-in-one Smart Succulents Planter - akan menarik minat peminat bunga yang tumbuh di meja pejabat. Rumah hijau kecil ini untuk succulents, lumut dan tanaman kecil lain dilengkapi dengan pencahayaan khas dengan pemasa (dirancang untuk 12 jam kerja dan 12 jam "tidur"), mewujudkan keadaan yang baik untuk pertumbuhan dan perkembangan tanaman yang pesat. Berfungsi dari rangkaian (dihubungkan dengan kabel USB).