Kaedah yang paling berkesan untuk memerangi kutu daun pada bunga dalaman

Aphids adalah serangga kecil yang tidak aktif yang memakan getah tanaman. Parasit, tidak seperti nyamuk atau tawon, tidak menggigit seperti lalat, tidak merosakkan makanan. Tetapi! Ketika melihat jajahan terkecil di bunga kegemaran, perempuan simpanan itu menyedari bahawa dia membenci kutu daun untuk citarasa citarasa dan menyatakan perang nyata terhadap penjajah. Pertimbangkan senarai ubat anti-aphid yang paling berkesan dan lembut.

Punca berlakunya

  • Aphids tanpa penerbangan, tidak seperti hama labah-labah, tidak aktif. Dia tidak dapat menempuh jarak jauh dengan sendiri. Ini bermaksud angin membawa parasit ke bunga dalam ruangan melalui tingkap terbuka atau membuangnya ke daun ketika tanaman berada di jalan.
  • Larva aphid tetap dapat bertahan di tanah untuk waktu yang cukup lama, yaitu, alasan kedua untuk munculnya masalah adalah pemindahan bunga ke tanah yang dijangkiti.
  • Dan akhirnya, kutu daun adalah sahabat semut yang setia. Serangga ini saling bergantung. Semut melindungi tanah jajahan dari kumbang kecil, kumbang kecil dan pemangsa semula jadi yang lain, dan kutu memberi para gembala padi - makanan dalam bentuk larutan gula. Perlu diperhatikan bahawa kutu memancarkan nektar manis setelah antena semut menyentuhnya. Berpindah ke habitat baru, para gembala juga mengambil kutu daun, sambil memilih tanaman terbaik untuknya. Oleh itu, semut memberikan keluarga mereka sumber gula tanpa gangguan. Perhatikan tetamu yang tidak diundang di apartmen? Seterusnya menunggu penampilan kutu daun.

By the way, kutu daun bersayap dapat bergerak secara bebas. Cukup untuk satu individu memilih tanaman, maka dalam proses pembiakan akan muncul keseluruhan penyelesaian.

Cara mengesan kutu daun pada tanaman dalaman?

  • Parasit terbang dilahirkan dengan proboscis tajam. Mereka menusuk kulit tanaman dan menghisap jus yang kaya karbohidrat. Lokasi standard berada di sepanjang batang, pada pucuk muda, di bahagian bawah daun.
  • Kutu daun tidak menyentuh bahagian berkayu dari tumbuhan kerana ketidakupayaan untuk menembusi lapisan keras. Apabila makanan berbunga layu atau lignifikasi, individu tumbuh sayap dan terbang mencari sumber pemakanan baru.
  • Mengesan aphid adalah mudah. Setiap serangga mencapai panjang badan 1-3 mm, kadang-kadang hingga 5-7 mm, dan oleh itu serangga perosak dapat dilihat dengan mata kasar. Bahagian tanaman yang terkena koloni perlahan-lahan layu, cacat dan kering. Kuncup sampel berbunga dipamerkan tanpa mekar.
  • Kadang kala aphid memprovokasi penampilan pada daun (atau tunas) formasi patologi - pertumbuhan yang menyebabkan kecacatan tumbuhan. Lebih-lebih lagi, perosak adalah pembawa virus fitopatogenik, yang tidak bergejala. Kilang itu mati, tetapi nyonya rumah tidak memahami apa yang berlaku.

Kaedah memerangi kutu daun pada bunga dalaman menggunakan ubat rumah / rakyat

Cara memerangi penggunaan resipi rumah adalah baik kerana tidak mengandungi bahan toksik. Prinsip operasi berdasarkan proses biologi. Oleh kerana aphids bernafas pada kulit, infus resep, membuat filem di badan, menyebabkan pelanggaran fungsi penting ini (pernafasan).

  • Jika tidak, memerangi sebarang perosak melibatkan pemeriksaan tanaman dalaman secara berkala. Semasa menyiram atau menyuburkan bunga, setiap kali anda perlu memeriksa pucuk, batang, simpul daun dengan teliti. Langkah sedemikian akan memberi masa untuk mengenal pasti individu bujang, mencucinya di bawah air yang mengalir biasa dan mencegah kemunculan koloni.
  • Sekiranya terdapat lebih dari selusin kutu daun, disarankan untuk memotong dan memusnahkan kawasan yang terjejas. Mengeluarkan dahan dan batang sebaiknya dijauhkan dari bunga lain, agar individu yang mencolok tidak menyebarkan jangkitan ke seluruh ruangan. Tumbuhan yang masih ada dibilas dengan teliti di bawah air dan dikuarantin selama seminggu..
  • Jangan tergesa-gesa meletakkan bunga yang baru dibeli di rumah hijau rumah anda, lebih baik mengasingkan sumber bahaya yang berpotensi untuk sementara waktu untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan.
  • Sekiranya mustahil untuk mengeluarkan bahagian-bahagian bunga masing-masing, tanah jajahan harus disembur dengan tincture air dari tembakau (40 g per 1 l) atau bawang putih (30 g per 1 l).

Pada nota! Tembakau dianggap ubat yang terbukti dan berkesan terhadap kebanyakan perosak tanaman dalaman. Penyemburan secara teratur dengan warna daun dan batang dapat dianggap sebagai langkah pencegahan yang tidak berbahaya..

  • Dengan kerosakan ketara pada bunga aphids, anda boleh menggunakan warna celandine. Pada satu liter air selama sehari bersikeras 300 g segar atau 100 g celandine kering. Bunga yang sakit dicuci secara harfiah dalam tincture, selepas itu disembur dengan teliti selama seminggu lagi..
  • Pada musim panas, daun tomato digunakan untuk memerangi kutu daun. Jisim hancur (400 g) dituangkan ke dalam 1 liter air dan direbus selama 30 minit. Sepotong sabun tanah (3-4 g) ditambahkan ke dalam larutan suam.
  • Dalam memerangi kutu daun, bahan mentah seperti kulit sitrus kering, serta resipi dengan lada pahit, jarum pain atau cowberry, telah membuktikan diri mereka dengan baik. Dari mereka infus disediakan dengan penambahan sabun, di mana mereka mandi atau menyemburkan tanaman.

Ia menarik! Dipercayai bahawa aphid tidak bertolak ansur dengan bau geranium. Letakkan beberapa pot pelargonium di antara tanaman dan masalah serangga tidak akan pernah berlaku.

Kaedah kawalan aphid kimia

Bagi mereka yang tidak berisiko menggunakan racun perosak dalam kawalan perosak, atau lebih suka tidak mempercayai keberkesanannya, perlu melihat lebih dekat produk biologi.

  • Sebagai contoh, Fitoverm menurut maklumat pada bungkusan berkesan terhadap kebanyakan spesies kutu daun. Ubat ini terdapat dalam ampul dan botol, dicairkan mengikut arahan. Penyelesaiannya memproses tanaman dan tanah (substrat). Tiada ulasan negatif.
  • Positif dalam memerangi kutu daun ditandai dengan cara "Actellik" (2 ml). Menurut keterangan, hasil pemprosesan berlaku dari beberapa minit hingga beberapa jam. Semasa menyemburkan ubat di bilik, langkah keselamatan mesti dipatuhi. Isi rumah lebih baik meninggalkan kawasan masalah sama sekali.
  • Ubat "Calypso" dalam florikultur dalaman digunakan pada kadar 1 ml produk per 2 liter air. Jangan semburkan tanaman dalam cuaca panas.

Pasar untuk racun serangga berlimpah dengan banyak ubat anti-aphid lain. Walau bagaimanapun, hampir semua hanya digunakan di kawasan terbuka. Kemungkinan penggunaannya di dalam rumah adalah senyap.

Perhatian! Sama sekali tidak memberikan hasil dan membahayakan:

  • penyelesaian dengan bahan pencuci
  • menyembur Coca-Cola
  • formulasi berasaskan marigold
  • amonia.

Langkah pencegahan

Mencegah bencana lebih menguntungkan daripada menghilangkan akibatnya. Sudah tentu, mustahil untuk melindungi bunga dari kerosakan sepenuhnya, tetapi mengikuti peraturan berikut akan mengurangkan risiko masalah dengan ketara:

  • karantina wajib untuk tanaman baru
  • mengekalkan kelembapan sederhana di apartmen
  • pemeriksaan bunga mingguan
  • menyembur dengan tincture buatan sendiri (dari senarai di atas) sebagai profilaksis.

Dalam memerangi serangga, ingatlah - kutu daun tidak kekal. Kebenaran ada di pihak anda!

Kaedah untuk memerangi kutu daun pada tanaman dalaman

Bagi kebanyakan suri rumah, tanaman dalaman adalah jalan keluar. Namun, mereka sepanjang tahun menggembirakan mata dengan bingkai hijau dan warna terang. Tetapi kadang-kadang haiwan peliharaan mula sakit: penampilannya kehilangan daya tarikannya yang lalu, daunnya kering dan menghitam, tunasnya gugur. Sebab perubahan tersebut mungkin adalah kutu daun.

Mengenai perosak

Ia adalah serangga penghisap yang memakan jus tumbuhan. Mereka mempunyai badan bujur dengan anggota badan yang panjang. Alat oral memanjang, menusuk, oleh itu, semasa memberi makan daun aphid pada tusukan daun dan batang. Aphid tidak aktif dan berbeza dalam ukuran kecil, hanya dari 0,5 hingga 7 mm. Yang terbesar adalah wanita. Warnanya bervariasi, tetapi serangga putih atau hijau lebih biasa pada bunga dalaman.

Aphid membiak dengan cepat (sehingga 20 generasi setiap musim) dan membentuk koloni. Dari satu betina, hingga 100 larva dapat muncul. Diperlukan dua minggu untuk mengubah larva menjadi serangga dewasa. Serangga dibahagikan kepada individu bersayap dan tanpa sayap, yang melakukan pelbagai fungsi. Yang pertama menangkap tanaman lain, yang terakhir membentuk koloni.

Terdapat beribu-ribu spesies kutu daun. Tidak mudah mengenal pasti satu spesies atau spesies lain, kerana perosak dapat menyesuaikan diri dengan persekitarannya dengan baik dan dapat diubahsuai. Kutu daun lebih kerap terdapat pada bunga muda di bahagian dalam daun. Anggrek, bunga raya, mawar, fuchsias, siklamen sering dipendakan.

Sebab-sebab penampilan

Apakah aphid yang terdapat pada tanaman dalaman? Nampaknya bunga rumah berada di tempat tertutup di mana tidak ada serangga, tetapi ini tidak begitu..

Aphids memasuki apartmen dalam kes berikut:

  • Pemerolehan bunga baru yang sudah dijangkiti kutu daun. Selepas pembiakan, ia akan menangkap tanaman lain di rumah. Serangga juga boleh dijumpai pada bunga potong;
  • Memindahkan bunga ke tanah yang dijangkiti.
  • Penembusan ke dalam bilik melalui balkoni atau tingkap terbuka. Sebilangan suri rumah secara khusus membawa tanaman ke udara segar, tidak mengesyaki bahawa dengan itu meningkatkan risiko perosak.
  • Aphid boleh dibawa dari jalan ke apartmen dengan pakaian mereka sendiri. Penjaja parasit lain adalah haiwan peliharaan, terutama anjing. Mereka membawa serangga dari jalan di bulu mereka.

Untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan, ketika membeli bunga baru, beberapa hari pertama lebih baik menjauhkannya dari tanaman lain. Tanah untuk pemindahan boleh dimasukkan ke dalam peti sejuk sebentar. Sekiranya dijangkiti, selsema akan membunuh serangga dan larva mereka.

Tanda-tanda kejadian

Kerana serangga membiak dengan cepat. Penting untuk tidak melewatkan saat ketika kutu hanya menetap di haiwan peliharaan. Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui gejala jangkitan hama..

Tanda aphid pada tanaman dalaman adalah:

  • Kehilangan penampilan, bunga itu tidak lagi kelihatan sihat dan menarik.
  • Daun melekit, yang kemudian bertukar menjadi hitam. Ini berlaku kerana aphid mengeluarkan jus berlebihan semasa memberi makan.
  • Daun muda melengkung dan kering.
  • Di permukaan daun anda dapat melihat jejak aphids - tusukan kecil.
  • Tunas layu dan jatuh. Kadang-kadang walaupun pada tanaman yang dihuni oleh perosak, tunas terbuka, tetapi dalam kes ini ia akan kecil dan cacat.
  • Kemunculan semut di sekitar kilang. Rahsia yang ditinggalkan oleh perosak adalah rawatan sebenar bagi mereka.

Sekiranya tanda-tanda perosak pertama dikesan, bunga yang dijangkiti harus segera diasingkan untuk mencegah kutu bergerak ke tanaman lain. Kemudian teruskan pemusnahan parasit.

Cara untuk melawan

Sekiranya anda tidak menangani perosak, tanaman itu akan mati sepenuhnya dari masa ke masa. Jadi, bagaimana cara membuang aphid dari tanaman dalaman? Terdapat penghalau serangga kimia dan rumah.

Kaedah nombor 1

Anda perlu membawa pasu bunga ke jalan. Kaedah mudah ini sesuai untuk waktu musim panas. Faktanya ialah semut merah dan kumbang kecil adalah musuh utama kutu daun. Perkara utama adalah mencari habitat mereka dan tidak akan ada jejak perosak.

Kaedah nombor 2

Rawatan tanaman dengan tangan dengan sabun. Adalah mungkin untuk menghilangkan kutu daun dengan cara ini hanya jika koloni perosak tidak berjaya tumbuh. Serangga dikeluarkan secara manual dari kilang, kemudian rawatan sabun dilakukan. Sabun cucian biasa adalah ubat yang sangat baik untuk kutu daun pada tanaman dalaman. Pemprosesan mesti dilakukan dengan berhati-hati agar larutan sabun tidak masuk ke tanah.

Kaedah nombor 3

Celandine. Ia membantu jangkitan bunga yang teruk. 100 g kering atau 350-400 g bahan mentah segar direbus dalam satu liter air selama 30 minit. Kemudian saya biarkan selama sehari, dan bunga yang dijangkiti disembur.

Kaedah nombor 4

Penyediaan tincture adalah jawapan kepada persoalan bagaimana menangani kutu daun di rumah. Warna bawang yang terbukti dengan baik. Untuk penyediaannya, mentol diambil bersama sekam. Untuk penggunaan infus: dandelion, chamomile, kulit sitrus, jelatang, kelim kuda, bahagian atas kentang, serbuk mustard.

Sekiranya tanaman disembur dengan kemasukan tanaman berbau, ini hanya akan meningkatkan kesannya. Bau yang kuat menghalau perosak. Menghilangkan kutu daun akan membantu: kayu cacing, tomato, celandine, bawang putih. Untuk kesan yang lebih besar, sabun abu dan aromatik ditambahkan ke warna bawang putih. Sediakannya seperti berikut:

  1. Bawang putih dengan tatal kulit dalam penggiling daging (30-35 g).
  2. Tuangkan dengan satu liter air dan bersikeras selama sehari.
  3. Sebelum menyemburkan, abu dan 3 g sabun sabun ditambahkan ke infus.

Untuk mengelakkan berlakunya kutu daun, anda boleh mendapatkan geranium di rumah. Bau parsli, dill dan pudina wangi juga menghalau serangga..

Kaedah nombor 5

Anda boleh menghilangkan serangga menggunakan prosedur air. Untuk melakukan ini, mereka mengatur mandi untuk bunga dalaman dan membersihkan serangga dengan air dengan lembut.

Kaedah nombor 6

Tembakau. Sekiranya aphid berjaya diperhatikan pada awal penampilannya. Kilang itu mesti dirawat dengan kemasukan tembakau. Daun segar atau kering dituangkan dengan air, dalam nisbah 1 hingga 10, dan kiri. Selepas sehari, larutan direbus dan direbus selama satu jam. Kemudian tincture disejukkan dan sedikit serpihan sabun ditambahkan ke dalamnya. Untuk memproses tanaman dengan larutan tembakau diperlukan selama tiga hari.

Kaedah nombor 7

Memproses kilang dengan bahan kimia. Sebaiknya gunakan hanya dengan jangkitan teruk, apabila resipi di rumah tidak membantu. Pasar menawarkan pelbagai pilihan produk kawalan perosak. Anda boleh memilih ubat agresif dan lebih lembut.

  1. "Actara." Untuk mendapatkan penyelesaian, 2 g ubat dicairkan dalam 10 l air. Kemudian, dengan agen yang diperoleh, dalam dua peringkat, tanaman disembur. Rawatan pertama dijalankan setelah pengesanan kutu daun, yang kedua setelah dua minggu, untuk pencegahan. Actara tidak membahayakan tanaman. Serangga mati 24 jam selepas diproses.
  2. Intavir. Ubat ini tersedia dalam bentuk tablet 8 g. Satu tablet dilarutkan dalam air, larutan yang dihasilkan disembur dengan tanaman. Hanya larutan segar yang digunakan. Ubat ini tidak toksik kepada tumbuhan, mengekalkan kesan pelindungnya selama dua minggu selepas rawatan. Dianjurkan untuk tidak membiarkan cahaya matahari memukul bunga setelah menyemburkan, ini boleh menyebabkan luka bakar..
  3. "Ubat 30 Plus." Ini adalah minyak mineral yang bertindak segera pada larva dan orang dewasa. Dalam kes pertama, ia melarutkan cangkang telur, dan yang kedua menyumbat alat oral. Tidak berbahaya kepada tanaman.

Pemprosesan mesti dilakukan di kawasan berventilasi dan sarung tangan sekali pakai. Selepas prosedur, tanaman paling baik ditinggalkan di udara segar..

Aphid adalah perosak berbahaya yang dapat dengan cepat menetap dan memusnahkan bunga dalaman. Sehubungan dengan penyebaran serangga yang cepat, penting untuk memerhatikannya dalam masa dan bertindak balas dengan cepat. Oleh itu, penjagaan tanaman domestik tidak dapat dilakukan tanpa pemeriksaan menyeluruh dan berkala, untuk perosak. Sekiranya terdapat satu individu, perlu segera memproses bunga dalaman dengan salah satu cara.

Aphid pada tumbuh-tumbuhan dalaman, cara menghilangkannya

Aphid pada bunga dalaman adalah tetamu yang paling kerap dijumpai di tumbuh-tumbuhan. Ia dicirikan oleh fecundity yang sangat besar dan kepelbagaian spesies yang hebat. Hanya di negara-negara Eropah anda dapat menemui 1000 spesies, dan semuanya dijelaskan sekitar 4000.

Ciri biologi aphids

Aphids (Aphidoidea) adalah serangga kecil, biasanya 2-3 mm. Sebilangan spesies boleh mencapai panjang 5 mm. Bentuk badan berbentuk bujur atau ovoid, menyerupai titisan kecil.

Mereka boleh membiak dengan parthenogenesis - wanita menghasilkan hanya wanita tanpa penyertaan lelaki. Individu bersayap menakluki wilayah baru, dan individu tanpa sayap memberikan penyelesaian besar-besaran.

Kutu daun domestik memakan jus tanaman dalaman, kemudian serangga mengeluarkan rahsia manis dan melekit yang mengotorkan daun dan menarik semut. Foto ditunjukkan di bawah..

Kitaran pembangunan

  1. Telur. Pada musim bunga, larva menetas dari telur yang terlalu sejuk.
  2. Larva segera setelah menetas mula memakan jus, dan lebih suka pucuk muda, bahagian atas.
  3. Imago Setelah mencair, larva menjadi betina dewasa, dapat membiak.

Semasa musim panas, disebarkan oleh parthenogenesis. Serangga cenderung lahir secara langsung. Hanya wanita yang bersayap dan bersayap. Mereka dengan cepat menjadi dewasa secara seksual, jumlah mereka bertambah secara eksponensial. Hanya dalam satu bulan, jumlah keturunan dari satu individu boleh mencapai ratusan ribu.

Lebih dekat dengan musim luruh, jantan bersayap mulai muncul, dengan pertolongannya betina bertelur yang disenyawakan yang mampu musim sejuk.

Kepelbagaian spesies kutu daun

Jenis kutu daun berikut terdapat pada bunga dalaman.

Aphids labu

Selalunya, tanaman diserang tembikai, atau disebut juga "aphid putih". Warnanya hijau muda, dengan bentuk badan yang serupa dengan setetes. Dari tanaman lebih suka timun, kapas. Parasitizing pada lebih daripada 300 spesies tumbuhan.

Aphid hitam

Nama "aphid hitam" merujuk kepada spesies yang ditandai dengan warna gelap, hampir hitam. Tubuh mereka bulat, kulit lebih padat daripada putih.

Aphid akar

Ini adalah perosak yang sangat khusus yang membuat parasit pada akar kecil. Tanda untuk mengesan jangkitan:

  • layu tumbuhan;
  • kerencatan pertumbuhan;
  • daun menguning.

Serangga itu sendiri hanya dapat dilihat semasa pemindahan..

Dalam kes kutu akar, tanaman memerlukan bantuan segera. Ia disikat dengan lembut dari akar. Bumi ditumpahkan oleh racun serangga sistemik - Aktara.

Bahaya disebabkan oleh aphids

Kerosakan dari kutu daun cukup ketara. Serangga memakan getah tanaman, dan sejak mereka membentuk banyak koloni, mereka menjangkiti sejumlah besar tanaman, menyebabkan kerosakan yang sangat serius pada pertanian. Mereka juga pembawa penyakit virus, menyebarkannya melalui air liur.

Tanda-tanda ciri kerosakan aphid

Kehadiran Aphidoidea agak mudah ditentukan - ia jelas kelihatan dengan mata kasar. Tetapi ada tanda-tanda kehadirannya yang lain:

  • Memusing daun, ubah bentuk pucuk muda.
  • Ikatan bahagian atas, daun muda - melekat disebabkan oleh rahsia yang dirembeskan oleh serangga.
  • Kehadiran semut yang menjaga jajahan.

Tempat kegemaran penempatan hama - puncak tunas, tunas, bunga, daun muda.

Cara mendapatkan perosak pada bunga

Serangga memasuki apartmen dengan cara berikut:

  • Individu bersayap dapat terbang melalui tingkap terbuka, tingkap.
  • Sejambak bunga jalanan atau rumah hijau sering menjadi sumber parasit.
  • Beranda, balkoni. Bunga yang dibawa ke luar diserang oleh perosak ini..

Cara menghilangkan kutu daun pada bunga dalaman

Anda boleh melawan kutu daun pada bunga dengan pelbagai kaedah. Racun serangga kimia dan yang disediakan sendiri berfungsi dengan baik..

Prosedur untuk mengesan perosak:

  1. Perjuangan melawan aphids bermula dengan pemangkasan kebersihan. Pucuk, tunas, bunga yang terjejas teruk boleh dikeluarkan.
  2. Bilas tanaman di pancuran dengan span sabun.
  3. Ganti tanah atas - ia mungkin mengandungi serangga yang jatuh semasa diproses.
  4. Rawat dengan racun serangga.

Penting: setelah pemusnahan perosak dalam satu salinan, semua peserta koleksi tanaman mesti diperiksa dan diproses, untuk mengelakkan jangkitan semula.

Kaedah pengeluaran perindustrian yang paling berkesan

Melawan perosak, persiapan usus-kontak digunakan, dan juga kaedah tindakan sistemik.

Bahan kimia tindakan sentuhan, segera setelah digunakan, memberikan kesan yang dapat dilihat, kerana ia bertindak secara langsung pada patogen. Mereka digunakan dengan menyemburkan pada jisim lembaran. Mereka memerlukan rawatan berulang mengikut arahan. Ini termasuk: Spark, Intavir, Actellik, Intavir, Fufanon, Fitoverm.

Ubat sistemik menembusi ke dalam tisu tanaman dalaman melalui akar, ketika menyiram, menjadikan jus sel beracun kepada serangga penghisap. Bahan mempunyai jangka hayat yang panjang sekitar tiga minggu. Dengan bantuan mereka, dimungkinkan untuk menghancurkan kutu daun dengan mudah tanpa tenaga kerja tambahan: Actara, Golden Spark, Bi-58 baru.

Resipi rakyat untuk menghilangkan aphids

Penghalau kutu daun buatan sendiri membolehkan anda menentang perosak..

Kaldu Tembakau

Tuangkan 80 g rumput tembakau, debu atau serpihan, dengan 1 liter air panas, rebus selama 30 minit. Saring kuah yang dihasilkan, tambahkan air ke isipadu asal.

Merebus bahagian atas kentang

Kentang paling atas 150 gr, tuangkan 1 liter air mendidih, rebus selama 30 minit, kemudian tapis.

Lada segar dan panas

Rebus selama 60 minit 10 gram tansy kering, 50 gram lada panas dalam 1 liter air, tapis.

Bawang putih

Dalam 1 liter air, tekan 50 g shag, 15 g bawang putih segar selama 3 hari, tapis.

Cadangan umum untuk memproses decoctions dan infusions

Decoctions atau infusions, sebahagian besarnya, dibuat dari tumbuhan yang mempunyai sifat toksik. Dalam kepekatan tinggi, mereka menjadi berbahaya bagi bahagian tubuh yang terdedah, organ pernafasan, terutama bagi orang yang mempunyai kecenderungan untuk alahan.

Penting: Semasa mengendalikan campuran buatan rumah, langkah keselamatan yang sama mesti diikuti seperti ketika menggunakan bahan kimia.

  • Penyemburan dilakukan di bilik mandi atau di luar rumah.
  • Penggunaan peralatan pelindung diri: sarung tangan, topeng.
  • Basuh tangan dan muka dengan baik selepas prosedur..

Dengan campuran yang telah disiapkan, daunnya dibasahi dengan teliti, terutama bahagian belakang. Pembasahan dilakukan dengan menyemburkan, atau mencelupkan ke dalam larutan. Untuk lekatan yang lebih baik, disarankan untuk menambahkan sabun cair - 1 sudu teh setiap 5 liter larutan, atau isi rumah, 20 g parut. Selepas 5 hingga 7 hari, ulangi rawatan. Prosedur dijalankan 3 kali.

Langkah pencegahan

Langkah-langkah pencegahan memungkinkan untuk mengenali perosak lebih awal, atau untuk mencegahnya.

  • Pemeriksaan pengumpulan serangga secara berkala.
  • Pemprosesan pencegahan bunga yang dibawa dari balkoni, beranda.
  • Kuarantin untuk penduduk baru.

Aphid adalah perosak yang berbahaya dan meluas, tetapi ia dapat dibuang dengan mudah. Penting untuk tidak memulakan proses jangkitan, tetapi untuk memulakan pertarungan tepat pada waktunya.

Cara menghilangkan kutu daun pada bunga dalaman di rumah

Tumbuhan rumah yang sihat dan tumbuh dengan baik adalah kebanggaan perempuan simpanan mana-mana rumah. Mereka menambah keselesaan, warna baru ke pedalaman. Oleh itu, akan memalukan apabila kutu daun muncul di bunga dalaman.

Serangga ini tidak hanya memperlambat pertumbuhan tanaman, merosakkan daun dan tunasnya, tetapi juga menyebabkan kematiannya. Ini tidak dapat dielakkan sekiranya hama tidak dibuang tepat pada waktunya. Apa itu aphid, bagaimana menyingkirkannya tanaman dalaman - kita akan menganalisisnya dalam artikel ini.

Apa itu aphid?

Kerana tidak memperhatikan "musuh" -nya, tidak mungkin berurusan dengan dia dengan berkesan. Aphids, parasit pada banyak tumbuhan, termasuk tanaman dalaman, termasuk dalam serangga kecil dari susunan sayap bersayap. Secara keseluruhan, kira-kira 4000 spesies serangga ini hidup di Bumi, di mana kira-kira seribu terdapat di Eropah. Sebahagian besar, aphid berukuran 2-4 mm serangga; beberapa spesies panjangnya 7 mm. Semua spesies aphid dibezakan dengan warna, walaupun ini tidak mudah. Aphid menyesuaikan diri dengan cepat dan berubah warna.

Aphids adalah serangga parasit. Ini mempunyai proboscis, yang menembusi tisu lembut tumbuhan dan memakan jusnya yang kaya dengan karbohidrat. Perosak itu mengeluarkan cecair manis yang disukai oleh serangga lain, terutamanya semut. Semut membuat koloni kutu daun mereka sendiri, melindungi mereka, mempromosikan pembiakan, memindahkan ke tempat baru, dan bahkan memindahkannya ke rumah mereka sendiri untuk musim sejuk.

Kutu daun sangat subur dengan adanya pangkalan makanan yang baik. Dalam sebulan, seorang wanita mampu menghasilkan sehingga 100 ribu individu baru. Individu tanpa sayap bertanggungjawab untuk pembiakan, dengan sayap - untuk diedarkan.

Punca dan tanda-tanda kerosakan pada kutu tanaman rumah

Bunga dalaman lebih kerap diserang oleh aphids berwarna putih atau hijau muda. Agar tidak melewatkan saat ketika anda dapat menyingkirkannya tanpa banyak bahaya pada tanaman itu sendiri, penting untuk mengetahui tanda-tanda utama ketika bunga dijangkiti kutu daun:

  • penampilan tumbuhan tidak sihat;
  • daun layu dan kemudian menghitam (penampilan kulat);
  • daun dan pucuk ke sentuhan menjadi melekit;
  • daun muda cepat kering, melengkung;
  • pada daun, apabila diperiksa lebih dekat, anda mungkin akan melihat tusukan kecil;
  • tunas layu, cepat gugur, dan bunga-bunga yang mekar kelihatan tidak berubah, cacat;
  • semut dilihat berhampiran tanaman.

Adalah sukar untuk tidak memerhatikan perosak itu sendiri: mereka dikelompokkan di sepanjang pucuk dan di bahagian bawah daun. Terdapat banyak gambar tanaman rumah yang terjejas oleh kutu daun di Internet. Oleh itu, tidak sukar untuk memahami punca keadaan tumbuhan yang tertekan..

Jangan berfikir bahawa tanaman dalaman sepenuhnya terpencil dari dunia luar. Ini khayalan. Aphid pada bunga pasu jatuh seperti berikut:

  • melalui pintu dan tingkap terbuka (kutu daun mempunyai individu dengan sayap);
  • melalui tanaman rumah baru yang dijangkiti kutu daun;
  • melalui tanah yang tercemar;
  • kutu daun boleh masuk ke bilik dengan bantuan pakaian, kasut dan barang keperluan rumah lain.

Aphids menyukai tanaman dengan pucuk lembut. Oleh itu, serangga, begonia, siklamen, krisan primrose dan lain-lain sangat mudah diserang. Kutu daun memintas pokok kelapa sawit kerana daunnya yang keras.

Kaedah untuk memerangi kutu daun di rumah

Dengan pemeriksaan yang teliti, anda dapat mengetahui saat serangga itu tidak berjaya menangkap tanaman sepenuhnya. Pada peringkat awal, sudah cukup untuk menjalankan beberapa prosedur:

  • mengasingkan bunga yang berpenyakit;
  • lap dengan larutan sabun di tempat di mana kilang itu berdiri sebelumnya, serta tingkap dan tingkap itu sendiri;
  • buang daun, tunas yang rosak;
  • ganti lapisan substrat di dalam periuk dengan yang baru (tanah segar mesti dibersihkan);
  • basuh tanaman dengan air sabun atau larutan metil alkohol dan air (1: 1), biarkan selama beberapa jam dan bilas dengan teliti di bilik mandi. Tanah di dalam periuk mesti ditutup dengan selofan.

Dengan penyebaran hama yang rendah, ini sudah mencukupi. Sekiranya kutu daun telah merebak ke seluruh bunga, maka rawatan pengasingan dan sabun sederhana tidak mungkin dapat membantu. Kami akan menganalisis cara utama untuk memerangi kutu daun pada tanaman dalaman.

Cara kimia

Ini adalah kaedah mudah tetapi berbahaya untuk menghilangkan sejumlah besar kutu daun. Sekiranya tidak betul menggunakan sediaan kimia dari perosak, maka ada risiko tidak hanya menghilangkan kutu daun, tetapi juga membahayakan diri mereka sendiri, anggota keluarga, dan binatang peliharaan. Untuk mengelakkan bahaya, lakukan perkara berikut:

  • Ikuti kaedah memasak yang dijelaskan dengan tegas dalam arahan, jangan melebihi jumlah bahan kimia yang digunakan dalam satu masa dan perhatikan langkah keselamatan..
  • Gunakan produk ini dengan segera di semua tanaman dalaman, tanpa mengira sama ada terdapat kutu pada mereka. Jika tidak, perjuangan tidak akan bermakna. Semasa pemprosesan, kutu boleh beralih ke bunga lain dan kemudian kembali. Memproses semua tanaman sekaligus, kami mengurangkan kemungkinan penyebaran serangga perosak. Semasa memproses kilang, penting untuk tidak melewatkan satu petak, kerana aphid bergerak dengan cepat.
  • Ubah racun serangga secara berkala untuk mengawal kutu daun. Serangga ini cepat menyesuaikan diri dengan satu ubat dan menjadi kebal terhadap tindakannya..

Selalunya, Aktara, Fitoverm, Kinmiks, Confidor, Aktarin, Agravertin, Actellik, Karbofos, Tanrek digunakan untuk memerangi kutu daun. Gunakan "artileri berat" seperti itu lebih baik apabila kaedah rakyat tidak membantu.

Kaedah biologi

Kaedah ini bermaksud penempatan serangga lain yang selamat untuk tanaman dalaman, tetapi berbahaya bagi kutu daun. Ini adalah tali leher, kumbang kecil, beberapa spesies tawon. Mengisi makhluk seperti itu di konservatori mereka adalah proses yang memakan masa. Untuk melakukan ini, anda perlu membeli lebih banyak tanaman supaya serangga yang bermanfaat selesa dan ia dapat berakar. Sekiranya jalan di musim panas, lebih baik bawa tanaman yang dijangkiti ke luar dan letakkan di dekat habitat semut merah, kumbang kecil. Kemudian mereka dapat menghilangkan bunga dalaman serangga parasit dengan cepat.

Apabila terdapat banyak bunga, entomophage parasit akan sangat membantu: lysiflebus, predatory gall midge, aphidius.

Cara rakyat

Kaedah memerangi kutu daun yang digunakan oleh datuk nenek kita berkesan dan, tidak seperti bahan kimia, jauh lebih selamat. Kesukarannya ialah mereka perlu dimasak lebih lama. Terdapat banyak resipi kaedah rakyat untuk menghilangkan kutu daun, yang sukar dijelaskan dalam satu artikel. Selalunya bunga bilik disembur dengan campuran siap pakai; terdapat resipi berasingan di mana anda perlu menyiram tanaman dengan penyelesaian yang disediakan. Yang paling popular dari mereka yang kami kaji di atas, tetapi kami akan mempertimbangkannya bersama kaedah lain untuk kejelasan:

  1. Penyelesaian sabun berdasarkan sabun potash isi rumah atau hijau (sudu per 300 ml air). Untuk kesan yang lebih besar, tambahkan sedikit ammonia. Proseskan keseluruhan tanaman dengan campuran yang telah selesai, elakkan masuk ke dalam tanah. Penyelesaian sabun itu sendiri boleh ditambahkan ke semua resipi berikut untuk infus untuk meningkatkan keberkesanan.
  2. Metil alkohol dan air dalam nisbah 1: 1.
  3. Tincture berdasarkan abu (segelas 5 liter air). Jangan campurkan dengan arang.
  4. Penyerapan tembakau (atau shag): 40 gr. tembakau per liter air. Mendesak hari.
  5. Penyemburan dengan larutan hidrogen peroksida: 0.5 g air - 25 g. 3%.
  6. Penyerapan lada merah. Ambil kira-kira 60 g. lada panas, tuangkan setengah liter air, reneh selama satu jam dengan api kecil, dan biarkan selama sehari untuk bersikeras. Untuk penyemburan, ambil 10 gram infusi siap per liter air.
  7. Infusi berasaskan bawang: 6 gr. sekam atau 15 gr. pulpa itu sendiri, dihancurkan ke keadaan lembap, berkeras dalam satu liter air sekurang-kurangnya 6 jam.
  8. Penyerapan bawang putih (35 g. Bawang putih dihancurkan per liter air).
  9. Infusi serbuk mustard.
  10. Penyelesaian cuka: sudu besar cuka 9% per liter air.
  11. Penyerapan beberapa tanaman berbau: celandine, wormwood, sorrel kuda, jelatang, chamomile, dandelion, dill, pasli, puncak tomato, jarum. Anda perlu bertegas lebih kurang satu hari.
  12. Infusi berdasarkan kulit sitrus. Sebelum bersikeras, rebus air dengan kerak.

Ini bukan semua kaedah memerangi kutu daun yang terkenal. Untuk meningkatkan kecekapan, kaedah alternatif juga bernilai bergantian sesama mereka. Perbezaan utama antara resipi tersebut adalah keselamatan relatifnya untuk tanaman itu sendiri dan untuk semua isi rumah (jika rumah itu tidak alergi terhadap ramuan berbau).

Langkah pencegahan

Untuk mengurangkan kemungkinan kutu daun pada tanaman dalaman, beberapa peraturan mesti dipatuhi:

  • pastikan untuk membasmi kuman tanah yang dibawa dari jalan untuk tanaman dalaman;
  • gunakan kelambu di tingkap;
  • tanaman baru di rumah mesti dikuarantin selama seminggu secara terpisah dari tanaman dalaman yang lain;
  • memusnahkan semut jika mereka muncul di rumah;
  • bunga, kutu daun yang hancur, buang tanpa penyesalan, untuk menggunakan substrat, untuk membasmi kuman;
  • simpan geranium (atau pelargonium) di ambang tingkap, marigolds;
  • letakkan sekumpulan kering herba berbau (kayu cacing, celandine, dll.) berhampiran pasu bunga;
  • simpan bunga potong yang disumbangkan dari bunga lain di dalam rumah;
  • memeriksa semua tanaman secara berkala untuk dijangkiti oleh perosak;
  • potong daun kering, tunas;
  • monitor suhu dan kelembapan (panas - rakan kutu daun).

Perkara yang paling penting dalam rawatan semua makhluk hidup, termasuk tumbuh-tumbuhan, adalah pencegahan. Sekiranya anda mengikuti semua langkah untuk melindungi dari aphids, maka anda akan mempunyai tanaman dalaman yang cantik dan sihat. Oleh itu, anda dapat menemui musuh tepat pada waktunya dan dengan cepat menyingkirkan kutu di rumah, memelihara bunga itu sendiri.

Cara menghilangkan kutu daun pada bunga dalaman: ubat yang berkesan dan cadangan berguna

Memintal daun, tunas layu, kehilangan daya tarikan oleh tumbuhan adalah tanda pertama perosak. Untuk menyelamatkan keindahan di ambang tingkap, anda perlu mengetahui cara menghilangkan kutu daun pada bunga dalaman dan mencegah penampilannya di masa depan. Semasa mengawal parasit, penting untuk mengenal pasti dan menghilangkan penyebab masalah, dan kemudian memusnahkan perosak dengan bantuan ubat-ubatan rakyat atau racun serangga.

Artikel tersebut mengandungi kaedah yang relevan dan berkesan untuk memerangi kutu daun yang akan membantu menyelamatkan tanaman, mengembalikan daya tarikan dan daya hidupnya.

Penerangan mengenai kutu daun dan cara penampilannya di dalam rumah

Aphids adalah serangga kecil dengan kaki panjang dan perut runcing. Mayat bujur mungkin berwarna kuning, hijau, hitam atau merah jambu, tetapi serangga perosak warna putih paling sering dijumpai pada tanaman dalaman.

Satu kutu betina dapat bertelur hingga 100 telur dalam satu waktu, yang dalam beberapa minggu berubah menjadi individu dewasa yang menghancurkan bunga. Parasit dengan bantuan proboscis menyedut jus dari batang dan daun, kehilangan daya hidup dan daya tarikan tanaman. Di samping itu, mereka sering menyebarkan penyakit virus dan kulat (jamur jelaga). Sekiranya langkah-langkah yang diperlukan tidak diambil tepat pada waktunya, perosak dengan cepat menyesuaikan diri dengan habitat mana pun dan membentuk banyak koloni yang dapat memusnahkan semua keindahan di ambang tingkap.

Dari mana asal perosak rumah:

  • melalui tingkap terbuka dan balkoni tanpa adanya kelambu;
  • dengan bunga baru (potong atau dalam pasu);
  • dari pakaian seseorang;
  • melalui tanah yang digunakan untuk pemindahan;
  • pembawa larva boleh menjadi semut yang membiakkan kutu daun untuk makanan mereka sendiri.

Untuk mengelakkan penyebaran kutu daun dari tanaman yang baru diperoleh ke tanaman rumah, karantina selama beberapa hari, serta lakukan rawatan pencegahan dengan racun serangga khas.

Tanda-tanda perosak pada bunga

Kutu daun boleh menyebabkan kerosakan yang besar pada tanaman, jadi penting untuk memulai memerangi parasit secepat mungkin. Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui tanda-tanda perosak di rumah hijau rumah dan memeriksa secara berkala setiap bunga dalaman untuk gejala penyakit.

Manifestasi pertama jangkitan aphid:

  • lapisan melekit dan tusukan kecil muncul di daun dan pucuk muda;
  • tunas bunga cepat pudar dan jatuh sebelum mekar;
  • bunga kehilangan daya tarikannya, layu dan kering;
  • daun menjadi gelap dan melengkung;
  • semut muncul di ambang jendela, tertarik dengan kutu daun, yang digunakan oleh serangga sebagai makanan.

Ubat-ubatan rakyat dan kaedah memerangi kutu daun

Anda boleh mengeluarkan kutu daun dari tumbuh-tumbuhan dalaman dengan menggunakan kaedah improvisasi. Kaedah sedemikian mudah digunakan, berpatutan dan benar-benar selamat untuk flora, orang dan haiwan peliharaan yang sihat..

Algoritma untuk menyelamatkan tanaman rumah:

  1. Pengasingan bunga yang berpenyakit, yang akan menyelamatkan selebihnya dari jangkitan.
  2. Pencegahan penyemburan flora yang sihat.
  3. Rawatan bunga yang terkena dengan cara yang dipilih.

Ubat-ubatan rakyat untuk memerangi kutu daun ditunjukkan dalam jadual:

Kisar 150 g bahan mentah kering atau 350 g rumput segar dan tuangkan 1 liter air. Berkeras dalam gelap selama 24 jam

Menerima infusi tiga kali semburkan tanaman dengan selang sehari

Campurkan 50 g sabun, 0.5 l abu dan 10 l air

Dengan menggunakan larutan yang ditapis, rawat daun dan pucuk yang terkena sehingga hama musnah sepenuhnya.

Dalam pengisar, kisar 30 g bawang putih, tuangkan 1 liter air dan biarkan selama sehari di tempat yang gelap untuk menanam

Dengan produk yang dihasilkan, proseskan bunga tiga kali dengan selang 5 hari

Kisar 500 g bahan mentah, tuangkan 1 liter air dan rebus selama 30 minit. Masukkan 4 g sabun cair ke dalam kuah yang telah disejukkan

Rawat tanaman yang terjejas sehingga pulih sepenuhnya

Satukan bahan mentah dan air dalam nisbah 1: 2 dan biarkan hingga 2 hari

Cairkan infusi yang dihasilkan dengan air dan semburkan bunga. Elakkan bersentuhan dengan tanah untuk mengelakkan kerosakan pada sistem akar.

Kisar 50 g lada dan tuangkan 125 ml air. Rebus campuran selama satu jam dan biarkan mendidih selama sehari

Cairkan infusi yang disaring dalam 10 liter air, gunakan untuk menyemburkan dan menyiram bunga

Tuangkan 100 g kulit sitrus dengan air dan biarkan mendidih selama beberapa hari di tempat yang hangat

Semburkan tanaman yang terkena aphids

500 g jarum pain, tuangkan 2 liter air dan biarkan selama seminggu, kemudian tapis dan cairkan dengan air dalam nisbah 1: 7

Rawat bunga beberapa kali dengan rehat 4 hari

Geranium, dill, pasli, pudina atau marigold akan membantu memerangi kutu daun. Parasit tidak bertolak ansur dengan aroma tumbuhan ini, jadi dengan meletakkan periuk dengan salah satu daripadanya di ambang tingkap, anda bukan sahaja dapat menghilangkan perosak, tetapi juga dapat mengelakkan penampilannya di masa depan.

Kaedah Pengurusan Perosak Mekanikal

Bunga pasu dapat diselamatkan dengan pembersihan mekanikal, tetapi kaedah ini hanya berkesan pada peringkat awal jangkitan. Untuk memelihara tanaman, buang daun, tunas dan pucuk yang rosak dan cuci setiap hari di bawah air yang mengalir. Untuk mencapai kesan maksimum, penyelesaian sabun cucian akan membantu. Prosedur pemprosesan:

  1. Sediakan larutan sabun dari sabun cuci dan air dalam nisbah 1: 6.
  2. Siapkan atribut yang diperlukan, pakai sarung tangan getah.
  3. Lembapkan span dalam larutan dan lap semua daun, pucuk dan batangnya dengan baik. Elakkan bersentuhan dengan tanah.
  4. Bilas kilang dengan air bersih..
  5. Ulangi rawatan setiap hari sehingga parasit dibasmi sepenuhnya..

Sebagai alternatif kepada penyelesaian sabun, anda boleh menggunakan alkohol perubatan - larutkan 6 sudu besar. Dalam 1 liter air. sudu besar dan lap semua daun. Komposisi ini berkesan menghilangkan perosak dan tidak merosakkan daun, kerana amonia cepat menguap dari permukaan..

Untuk menghilangkan kutu daun dengan pasti, ganti bahagian atas tanah, di mana mungkin terdapat telur dan larva perosak. Pada masa yang sama, pilih tanah yang dibasmi kuman berkualiti tinggi atau tahap pembekuan.

Bahan kimia untuk membunuh parasit

Sekiranya ubat-ubatan rakyat tidak berkesan, gunakan persediaan kimia. Pilihan ubat bergantung pada tahap kerosakan dan sejauh mana bencana. Ubat yang paling berkesan termasuk: Decis, Iskra, Fitoverm, Actellik, Confidor, Akarin, Karate.

Urutan penggunaan bahan kimia:

  1. Baca arahan penggunaan produk.
  2. Ambil langkah keselamatan yang disyorkan - pakai penutup dan alat pernafasan, buang haiwan peliharaan dan anak-anak dari bilik. Basuh tangan dengan sabun dan air sehingga bersih selepas rawatan..
  3. Lap daun dan batang dengan span yang dicelupkan ke dalam air sabun dan kemudian biarkan kering.
  4. Taburkan bunga. Luangkan masa memproses di balkoni pada hari mendung pada suhu + 21... 25 ℃, kerana dengan kecekapan ubat yang lebih rendah menurun.
  5. Lakukan penyemburan pencegahan semua tanaman di dalam rumah supaya kutu tidak bergerak di atasnya.
  6. Memproses semula bunga beberapa kali dengan selang 5-7 hari (bergantung kepada cadangan dalam arahan).

Sekiranya tidak dapat menyelamatkan tanaman, buangkannya untuk mengelakkan pencemaran bunga lain.

Pencegahan Aphid

Penjagaan tumbuhan yang betul dan pematuhan dengan langkah pencegahan yang disyorkan akan membantu mencegah kemunculan kutu daun:

  • melakukan rawatan pencegahan tanaman secara berkala;
  • Berhati-hatilah untuk menjaga suhu optimum di rumah, kerana serangga menetap di bilik yang tersumbat dan berventilasi buruk;
  • bunga karantina baru;
  • pasang kelambu di semua tingkap di pangsapuri;
  • jangan letakkan sejambak bunga potong (terutamanya krisan dan bunga ros) berhampiran tanaman dalaman;
  • Rendam tanah baru untuk ditanam selama beberapa hari dalam keadaan sejuk untuk memusnahkan larva dan telur perosak.

Mengekalkan iklim mikro yang baik di rumah, penjagaan tanaman yang cekap dan pematuhan terhadap langkah-langkah pencegahan akan membantu menyelamatkan bunga dalaman dari kutu daun. Sekiranya tidak mungkin untuk melindungi mereka dari perosak, mulailah pertarungan pada pengesanan pertama parasit, mencegah pertumbuhan koloni. Untuk membantu pembasmian serangga mampu memproses mekanik, ubat-ubatan rakyat dan bahan kimia. Pilihan kaedah kawalan bergantung pada skala bencana dan pilihan individu.

Video

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kaedah membunuh kutu daun dan langkah pencegahan, lihat video di bawah:

Ibu muda, isteri dan pekerja bebas secara sambilan. Sebagai pengacara melalui latihan, saya terbiasa mengumpulkan dan memberikan maklumat yang paling lengkap dan boleh dipercayai. Sentiasa meningkat dalam bidang profesional dan berusaha untuk pertumbuhan dan perkembangan peribadi.

Terdapat kesilapan? Pilih teks dengan tetikus dan tekan:

Benang dari emas dan perak, yang pada zaman kuno menyulam pakaian, disebut cantle. Untuk mendapatkannya, wayar logam ditarik dengan kutu untuk waktu yang lama ke keadaan kehalusan yang diperlukan. Dari sinilah muncul ungkapan "tarik (membiakkan) gimlet" - "terlibat dalam pekerjaan yang panjang dan monoton" atau "menunda penyiapan kerja".

Siling regangan yang diperbuat daripada filem PVC mampu menahan 70 hingga 120 liter air per 1 m 2 kawasannya (bergantung pada ukuran siling, tahap ketegangan dan kualiti filem). Oleh itu, anda tidak boleh takut akan kebocoran dari jiran dari atas.

Kebiasaan "ekonomi" menggunakan mesin basuh boleh menyebabkan munculnya bau yang tidak menyenangkan di dalamnya. Pencucian pada suhu di bawah 60 ℃ dan bilasan pendek membolehkan kulat dan bakteria dari pakaian kotor kekal di permukaan dalaman dan membiak secara aktif.

Sekiranya tanda-tanda pertama dalam bentuk kili yang tidak kemas muncul pada barang kegemaran anda, anda boleh menyingkirkannya dengan bantuan mesin khas - alat pencukur. Ia dengan cepat dan berkesan mencukur serat-serat kain yang disatukan menjadi gumpalan dan mengembalikan barang ke penampilan yang baik..

Paling mudah untuk menghilangkan kerak dan karbon dari lapisan besi dengan garam biasa. Tuangkan lapisan garam yang tebal ke atas kertas, panaskan seterika secara maksimum, dan beberapa kali, dengan menekan perlahan, sapu seterika ke atas sampah garam.

Lemon segar tidak hanya sesuai untuk teh: bersihkan kotoran dari permukaan mandi akrilik dengan menggosok dengan setengah potong sitrus, atau basuh microwave dengan cepat, masukkan ke dalamnya bekas air dan irisan lemon selama 8-10 minit dengan kekuatan maksimum. Kotoran yang dilembutkan hanya akan dilap dengan span.

Terdapat perangkap khas untuk melawan rama-rama. Feromon betina yang menarik lelaki ditambahkan ke lapisan melekit yang dilapisi. Mematuhi perangkap, mereka keluar dari proses pembiakan, yang menyebabkan penurunan populasi rama-rama..

Di mesin basuh pinggan, bukan sahaja pinggan dan cawan dibasuh dengan baik. Mainan plastik, pelindung warna kaca dan juga sayur-sayuran kotor, seperti kentang, boleh dimuat ke dalamnya, tetapi hanya tanpa menggunakan detergen.

Sebelum mengeluarkan pelbagai noda dari pakaian, anda perlu mengetahui seberapa selamat pelarut yang dipilih untuk kain itu sendiri. Ia digunakan secara kecil-kecilan ke bahagian benda yang tidak jelas dari dalam selama 5-10 minit. Sekiranya bahan mengekalkan struktur dan warnanya, anda boleh pergi ke tempat.

Aphid pada tanaman dalaman

Bagi kebanyakan orang, florikultur adalah pengalaman yang menyenangkan dan menarik. Dengan satu jenis tanaman, mereka dapat bersorak, membawa kegembiraan dan keselesaan di rumah. Pada masa yang sama, setiap tukang kebun amatur mesti memahami: agar bunga tumbuh dengan selamat, mekar dan berbau, ia memerlukan penjagaan yang berterusan. Malangnya, terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi kesihatan tanaman secara negatif, dan salah satunya adalah serangan serangga perosak.

Perosak yang paling biasa dan terdapat di mana-mana adalah aphid. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, banyak tukang kebun yang terlibat dalam tanaman dalaman, tidak bersedia menghadapinya, mempercayai bahawa masalah ini hanya berlaku untuk tukang kebun. Tetapi, aphids, walaupun ukurannya kecil, jauh dari yang terakhir dalam skala kerusakan yang dilakukan. Oleh itu, saya akan berkongsi pengetahuan yang akan membantu anda memahami dan membasmi penceroboh ini dengan lebih baik..

Apa itu aphid?

Aphids adalah serangga penghisap kecil yang panjangnya sekitar satu milimeter. Warna boleh berbeza: hitam, hijau atau coklat. Biasanya tinggal di tanah jajahan, berkembang biak dalam jumlah yang banyak, terutamanya pada cuaca panas - pada musim bunga atau awal musim panas. Ia memakan jus tanaman hijau muda, sehingga dapat dilihat dengan mata kasar di kawasan dengan penutup tanaman yang lebih halus (iaitu, di mana lebih mudah menusuk kulit) - pada pucuk muda, bahagian bawah daun, tunas, dll. Keriting daun yang rosak, berubah menjadi kuning, pudar, tunas mungkin tidak berbunga sama sekali. Dengan kata lain, kutu daun dapat melemahkan tumbuhan dengan ketara dan membawa kepada penyakitnya yang serius..

Penerangan Perosak

Aphids, parasit pada tanaman dalaman, tergolong dalam serangga Hemoptera urutan (sebelumnya dikaitkan dengan urutan Damselfly). Pada masa ini, kira-kira 4 ribu spesies kutu daun terdaftar, di mana kira-kira 1000 terdapat di Eropah. Ini adalah perosak berbahaya tanaman domestik yang memakan jus tanaman. Sebilangan besar parasit pada bunga kelihatan merosakkan pemakanan daun dan tisu, yang menjadikannya lemah dan layu. Selain itu, kutu daun dapat menyebarkan tanaman virus.

Setiap koloni aphid dari sebarang spesies mempunyai serangga bersayap dan tanpa sayap. Individu bersayap memastikan penyebaran serangga perosak yang cepat pada tumbuh-tumbuhan, tanpa sayap - memberikan pembiakan melalui parthenogenesis (perkembangan embrio tanpa persenyawaan). Menariknya, jika terdapat bekalan makanan yang mencukupi, hanya kutu daun tanpa sayap yang dilahirkan di tanaman, memberikan peningkatan pesat dalam jumlah serangga - tiga generasi dengan jumlah kira-kira seratus ribu individu dapat muncul dari satu betina dalam sebulan. Apabila pucuk menjadi layu atau ligna, ketika akses ke makanan terhalang, bentuk perosak bersayap mulai muncul dalam jumlah besar, yang dapat menempuh jarak jauh. Mereka terbang ke pucuk segar, membentuk jajahan baru pada tanaman tetangga.

Pada musim gugur lelaki dilahirkan. Hasil daripada persenyawaan biseksual, betina bertelur di tempat yang terpencil.

Kaedah kawalan aphid

Kaedah termudah dan paling popular untuk menghilangkan perosak ini adalah dengan menggunakan bahan kimia. Tetapi saya tidak akan memperincikan keterangan mereka secara terperinci: pasaran moden menawarkan pelbagai jenis racun serangga dan racun perosak, dan di kedai khusus atas nasihat pembantu jualan, anda boleh membeli ubat yang sangat berkesan. Namun, perlu diingat bahawa tidak semuanya sesuai untuk mengawal serangga di rumah..

Sebabnya mudah: pelbagai rasa dan bahan kimia yang terdapat dalam penyediaan dapat membuat anda merasa tidak sihat. Oleh itu, saya lebih mengutamakan kaedah rakyat untuk menyingkirkan perosak. Dengan penggunaan yang betul dan teratur, mereka dapat membantu mencapai hasil yang baik..

Pertama, kutu daun yang terdapat pada tanaman pada waktunya dapat dibasmi dengan tangan. Sekiranya jangkitannya teruk, gunakan infus tembakau, kulit jeruk, bawang, bawang putih atau lada merah (dan semakin kuat infus, semakin lama perosak akan kembali), dicampurkan dengan larutan sabun cucian. Semburkan atau lap kawasan tanaman yang rosak dengan sebatian yang telah disediakan. Kerana konsistensinya yang kental, campuran menyelimuti tubuh serangga dan menyebabkan kesukaran bernafas (seperti yang diketahui, kutu bernafas melalui kulit).

Terdapat kaedah yang lebih radikal, namun harus digunakan dalam keadaan kebun atau di ruangan yang berventilasi baik. Resepinya adalah seperti berikut: 50 gram sabun dobi larut dalam 0.5 liter air panas, kemudian tambahkan segelas minyak tanah ketiga. Konsentrat yang dihasilkan dicairkan dalam lima liter air. Dengan campuran ini, kita membasuh bahagian tanaman yang terkena pencerobohan aphid, selepas itu - dengan air bersih. Selepas seminggu, prosedur mesti diulang.

Kutu daun pada bunga dalaman

Kutu putih sering dijumpai pada tanaman domestik, walaupun jenis lain juga dapat dijumpai. Koloni perosak dapat menetap di mana-mana bahagian tanaman: batang, daun, akar dan bunga.

Serangga ini dapat muncul pada tanaman dalaman dengan pelbagai cara:

  • Dengan tanaman baru yang mempunyai kutu daun.
  • Untuk terbang dari jalan dari tumbuh-tumbuhan budaya atau liar yang terjejas melalui tingkap dan pintu terbuka, serta sambil menayangkan bunga di jalan.
  • Masuk ke dalam rumah dengan pakaian atau barangan rumah..
  • Koloni kutu daun pada bunga dapat diselesaikan oleh semut yang memakan bantalan dan membawa serangga ini ke tanaman. Selalunya ini berlaku di rumah hijau, begitu juga ketika tanaman dibawa keluar ke beranda atau balkoni.

Pada bunga dalaman, kutu daun biasanya terletak di bahagian bawah risalah atau di sepanjang pucuk, hampir menutupinya sepenuhnya. Perosak menjalani gaya hidup yang tidak aktif, memakan getah tanaman. Daun yang terkena aphid secara beransur-ansur layu, berpusing dan kering, tunas juga mati dan runtuh tanpa berbunga. Perosak itu sendiri dapat dilihat dengan mata kasar, jadi mudah untuk mendiagnosis lesi.

Aphid merebak dengan cepat pada tanaman dalaman, oleh itu, sebagai langkah pencegahan utama adalah pemantauan berterusan tanaman pot dan pemeriksaan untuk pengesanan awal perosak. Perhatian khusus harus diberikan kepada tanaman yang baru diperoleh (disarankan untuk dikarantina selama seminggu), serta bunga yang lemah, yang baru dipindahkan dan berpenyakit. Percepatan pembiakan aphid difasilitasi oleh panas dan udara kering. Sekiranya terdapat serangga perosak tunggal, tindakan segera mesti diambil untuk membasmi mereka. Terdapat jumlah racun perosak yang mencukupi untuk merawat tanaman daripada kutu daun, tetapi tidak dianjurkan untuk menggunakannya di dalam rumah, kerana kebanyakan ubat beracun bagi manusia dan haiwan. Di rumah, kawalan perosak biasanya dilakukan oleh ubat-ubatan rakyat yang telah dicuba dan diuji yang membolehkan anda menyingkirkan serangga tanpa menyebabkan bahaya kepada pemilik dan haiwan peliharaan mereka..

Kaedah untuk melawan aphids

Menggunakan alat dan kaedah mudah dapat mengatasi kutu daun, mencegah penyebaran serangga perosak dan kerosakan tanaman yang ketara. Perlu diingat bahawa langkah pencegahan yang sistematik dan kawalan perosak tepat pada masanya akan membolehkan anda menanam tanaman rumah yang sihat dan kuat..

  • Lebih baik tanam tanaman yang baru diperoleh segera ke tanah yang segar dan dibasmi kuman, kerana kutu daun dan perosak lain dapat berada di dalam tanah.
  • Untuk tanaman dalaman sangat berguna untuk mencuci bahagian tanah di bilik mandi dengan kerap. Ini akan membantu menyingkirkan perosak dengan sedikit kerosakan pada kutu daun. Ini akan berguna untuk menjalankan prosedur yang sama setelah memotong bunga yang sangat teruk..
  • Ubat anti-aphid yang terbukti dan sering digunakan adalah warna air shag atau tembakau (40 g per 1 liter air), yang disembur dengan tanaman.
  • Pengawalan aphid cukup berkesan dengan bantuan tincture bawang putih (30 g bawang putih tanah per liter air berumur 24 jam).
  • Bawang sama digunakan (15-20 g bahan mentah hancur per liter air).
  • Ubat yang berkesan untuk kerosakan yang ketara pada kutu tanaman dalaman adalah celandine yang biasa. Untuk menyediakan infus, diambil 300 gram segar atau 100 gram bahan mentah kering per liter air. Semua bahagian tanaman boleh digunakan. Sebelum digunakan, anda mesti berkeras sekurang-kurangnya sehari. Alat ini juga membantu menyingkirkan thrips dan perisai palsu..
  • Ubat yang baik untuk menyingkirkan kutu daun, selamat sepenuhnya bagi orang dan haiwan peliharaan - bahagian atas tomato. Jisim tanaman digiling dan dituangkan dengan air pada kadar 400 g seliter, direbus selama setengah jam. Sabun ditambahkan ke dalam larutan sebelum digunakan (4 g seliter).
  • Pengupasan kulit sitrus kering bukan sahaja membantu melawan aphids, tetapi juga mempunyai aroma yang menyenangkan. 100 g kerak ditambahkan ke satu liter air suam dan bersikeras di tempat yang hangat selama tiga hari.
  • Sangat berkesan adalah memerangi perosak ini dengan bantuan infusi lada panas merah. Untuk menyediakan produk, 5 hingga 6 polong bersaiz sederhana harus dihancurkan, dituangkan dengan satu liter air dan rebus selama kira-kira satu jam. Biarkan berkeras selama sehari. Untuk pemprosesan, 10 g larutan yang ditapis dicairkan dalam 1 liter air. Untuk keberkesanan yang lebih besar, anda boleh menambah sabun.
  • Untuk memerangi kutu daun pada tanaman dalaman, anda boleh menggunakan infus marigolds, jelatang, mustard merayap, hogweed, pinus atau jarum cemara.

Pada masa ini, terdapat produk berasaskan minyak yang selamat untuk orang. Tetapi penggunaan kaedah sederhana dan berpatutan ini secara berkala dengan prosedur air cukup untuk menghilangkan perosak yang menjengkelkan

Kaedah untuk memerangi kutu daun:

  • Sekiranya terdapat kerosakan kecil pada kutu tanaman, mandi secara teratur di pancuran atau pemangkasan bahagian tanaman yang paling padat dapat membantu.
  • Terdapat persediaan berasaskan minyak yang tidak beracun untuk pengendalian kutu daun, yang bertindak dengan cara yang disasarkan, selamat untuk orang dan tidak memberi kesan berbahaya kepada alam sekitar. Ejen itu disembur secara seragam sehingga terbentuk lapisan di permukaan lembaran. Elakkan mendapatkan bahan khas pada tunas dan bunga, sehingga mereka melekat dan pudar. Anda juga boleh menggunakan racun serangga, tetapi cuba terlebih dahulu langkah-langkah kawalan kutu biologi yang kurang berbahaya..
  • Marigold. Tumbuhan dipotong sepenuhnya semasa berbunga dan dikeringkan. Tumbuhan potong kering diletakkan di dalam piring enamel, dituangkan dengan satu liter air suam dan bersikeras selama 2 hari. Kemudian tapis melalui penapis. Dalam infusi tegang tambahkan 1/2 sudu besar. sudu sabun dobi. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Potongan Hogweed. Penyiraman air daun kering, batang dan akar (100 g per 1 liter air, biarkan selama 24 jam) digunakan terhadap aphids dan hama labah-labah. Hanya bahagian udara yang dituai sebelum dan selepas berbunga.
  • Mustard putih adalah cara lain untuk memerangi kutu daun. Pekat dibuat dengan menegaskan 10 g serbuk dari biji mustard per liter air dalam gelas tertutup rapat atau bekas enamel selama 48 jam, kemudian ditapis. Untuk menyediakan larutan kerja, ditambahkan 150-200 ml pekat per 850 ml air. Kutu daun yang diserang disembur dengan larutan ini..
  • Mustard menjalar. Pada awal berbunga, bahagian udara dikumpulkan, dikeringkan, dan 1-1,2 kg rumput kering dimasukkan selama 24 jam untuk mendapatkan infus. Untuk kuahnya, tekan dalam air selama 6-8 jam dan rebus selama 30 minit. 30 g sabun dimasukkan ke dalam infus dan kuahnya. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Datura biasa. Semasa berbunga, mereka mengumpulkan semua bahagian udara atau daun, tunas dan bunga. Ia kering dan infusi kering (50 g per 1 liter air) disediakan selama 12 jam. Sebelum menyemburkan tanaman yang terkena aphids, 1/3 sudu besar ditambahkan ke infus. sudu sabun dobi.
  • Bahagian atas tomato adalah kaedah lain yang baik untuk melawan kutu daun. 400 g bahagian atas cincang hijau diambil setiap liter air dan direbus selama 30 minit. Untuk penyemburan, tambahkan 4 g sabun pada setiap liter. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Tembakau, shag. Tegaskan 40 g bahan mentah kering dalam satu liter air pada siang hari atau sediakan rebusan 40 g bahan mentah kering dan satu liter air. Ia direbus selama 2 jam, kemudian disejukkan dan isinya diselaraskan dengan air hingga satu liter. Untuk infus dan kaldu sebelum diproses tambahkan sabun (4 g seliter). Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Yarrow. Pada awal berbunga, seluruh bahagian udara dikumpulkan, 80 g tanaman kering dan tanah dikukus dalam air mendidih selama 30-40 minit, kemudian isipadu cecair dibawa ke satu liter dan bersikeras selama 40 minit lagi. Sebelum menyembur masukkan 4 g sabun. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Bawang putih. 20-30 g bawang putih yang tidak dikupas disalurkan melalui penggiling daging, dituangkan dengan satu liter air dan berkeras selama sehari. Sebelum diproses, tambahkan 2-3 g sabun. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Infusi jelatang terhadap aphids: 500 g spekel segar (sebelum berbunga), bersikeras dalam 5 l air selama 12 hingga 24 jam. Infusi segar untuk menyemburkan aphids.
  • Celandine juga berkesan untuk jangkitan kutu daun. Ia dituai semasa berbunga (keseluruhan tanaman diambil). 300-400 g segar atau 100 g rumput cincang kering mesti dikeras dalam 1 liter air selama 24-36 jam atau rebus selama 30 minit. Celandine juga membantu dari perisai dan thrip palsu.
  • Infusi konifer dari aphids. Untuk melakukan ini, tuangkan 500 g pinus atau jarum cemara dengan 2 liter air dan biarkan di tempat yang gelap selama seminggu.Sebelum digunakan, cairkan dengan air (1: 7) dan semburkan.
  • Jeruk melawan aphids: Tuangkan 1 gelen air suam ke dalam 100 g kulit limau kering dan biarkan selama tiga hari di tempat yang hangat. Kemudian semburkan tanaman yang terkena aphid.
  • Bawang mentol. Mentol cincang halus (15 g) atau sisik kering (6 g) dimasukkan ke dalam 1 liter air selama 5-7 jam dalam bekas yang tertutup rapat, kemudian ditapis. Kutu daun yang terjejas disembur.
  • Dandelion ubat (300 g akar hancur atau 400 g daun segar, bersikeras 1-2 jam dalam 10 l air suam (tidak lebih tinggi daripada 40 darjah), tapis dan semburkan terhadap aphids.
  • Abu kayu. 2 gelas abu berkeras dalam 10 liter. air, tambah 50 gr. pencukur sabun dan tanaman yang disembur menyemburkan larutan yang dihasilkan.
  • Penyelesaian sabun dan alkohol adalah cara lain untuk memerangi kutu daun: Larutkan 1 sudu sabun atau sabun pencuci pinggan yang kuat dalam sedikit air suam. Kemudian tambahkan 1 sudu alkohol industri dan 1 liter air. Semburkan seluruh tanaman, jangan lupa bahagian bawah daun, di mana aphids berkumpul atau dengan sikat, pelincirkan koloni aphid atau tenunan jaring. Sekiranya tanaman mempunyai daun lembut, setelah 15 minit, bilas dengan air suam agar tidak terbakar.
  • Rawatan tanaman dengan penyerapan lada panas merah berkesan terhadap kutu daun. Untuk melakukan ini, lada cincang halus (50 - 70 g) tuangkan 1/2 liter air dan rebus selama 1 jam. Masukkan campuran selama sehari, kemudian tapis. Cairkan 10 g larutan yang dihasilkan dalam 1 liter air, tambahkan 5 g sabun cucian dan rawat tanaman.
  • Sekiranya langkah-langkah kawalan biologi tidak memberi kesan positif dalam memerangi kutu daun, maka anda harus menggunakan bantuan racun serangga. Penggunaan phytoerm berkesan, terutama pada suhu udara yang cukup tinggi, serta acarin, actellica, actari, intavira, sparks, karate, karbofos, kinmix.
  • Untuk koleksi besar, dan juga untuk kebun musim sejuk, untuk melindungi tanaman dari aphids, disyorkan entomophages predatory dan parasit: predatory gall midge-aphimiside, lacewing, sapi, serta serangga parasit dari genera aphidius, lysiflebus, praon.

Aphid adalah serangga dari kelas setengah bersayap, yang memakan jus bunga, menusuk daunnya dengan probosisnya. Akibatnya, tanaman rumah melemah, cacat, layu, dan kering. Perosak berkembang biak dengan cepat, dengan kecepatan lebih dari 20 larva setiap hari. Mereka boleh muncul di mana-mana bahagian tanaman: akar, bunga, daun, batang. Parasit biasanya memilih tanaman hiasan dengan daun lembut yang mudah ditusuk..

Mereka sering dijumpai pada tanaman seperti:

Perosak memasuki rumah bersama dengan tanaman dalaman baru yang sudah memiliki tanda-tanda kerosakan, barang atau pakaian rumah tangga, tanaman bunga yang telah berventilasi di jalan. Selain itu, serangga yang melakukan parasit pada tanaman jalanan liar dapat terbang ke apartmen melalui pintu atau tingkap. Sekiranya tumbuh-tumbuhan menghiasi teras atau balkoni, mereka sering memulakan semut yang memprovokasi penampilan kutu daun.

Langkah pencegahan

Terima kasih kepada langkah pencegahan khas, anda dapat mencegah kemunculan kutu putih pada bunga:

  • dari bulan Mac hingga September, sentiasa memeriksa tanaman untuk parasit;
  • kerap menyemburkan, menyiram bunga dan memotong daun yang menguning dari mereka;
  • jangan letakkan budaya hiasan di zon sejuk, dalam keadaan seperti itu mereka diserang secara aktif oleh parasit;
  • memusnahkan kutu daun betina sebaik sahaja dikesan, sebelum mereka bertelur;
  • jika kutu daun hanya muncul pada putik bunga, ia perlu dipotong;
  • ventilasi bilik secara berkala;
  • pada musim panas, letakkan perangkap melekit di dekat tingkap yang menarik parasit dengan baunya;
  • setelah membeli tanaman dalaman baru, letakkan dari pot dengan bunga lain.

Cara mengesan perosak?

Pada peringkat awal, kutu daun dapat dilihat pada batang tanaman dan di bahagian bawah daun. Selain itu, telur bujur yang diletak oleh betina boleh dijumpai pada bunga. Dalam proses pembiakan perosak, koloni terbentuk. Serangga terdapat di kawasan bunga yang berlainan dan cepat berpindah dari satu budaya hiasan ke budaya yang lain.

Bahagian atas bunga yang rosak dan bintik-bintik kekuningan pada daun mungkin menunjukkan kerosakan tanaman. Tanda lain adalah kehadiran pada tanaman cecair melekit yang dikeluarkan oleh serangga..

Cara menghilangkan kutu daun pada tanaman dalaman?

Terdapat beberapa kaedah berkesan yang memudahkan penyingkiran perosak pada peringkat awal kerosakan..

Keluarkan parasit dari tanaman bunga dengan kapas yang direndam dalam air sabun. Bilas tanaman di bawah air suam dengan span yang mesti terlebih dahulu dibasahi dengan larutan sabun cucian. Tutup tanaman sepanjang malam dengan bungkus plastik, dan pada waktu pagi letakkan di bawah air suam dan bilas sabun yang tinggal.

Letakkan pelargonium wangi di sebelah bunga yang dijangkiti. Budaya hiasan ini membantu menyingkirkan serangga hanya dalam beberapa hari..

Tembakau adalah salah satu kaedah yang paling berkesan dalam memerangi kutu daun. Campurkan 50 gram tembakau dengan air (1 liter), biarkan kaldu berdiri, kemudian tapis dan semburkan bunga dengan botol semburan.

Tincture bawang putih mempunyai kesan yang baik. Gosokkan bawang putih (40 gram) pada parutan, campurkan dengan satu liter air rebus dan masukkan ke dalam zona gelap selama sehari. Semburkan bunga dengan komposisi yang telah disediakan, sebelum ini menambahkan larutan sabun cucian (3 gram). Prosedur disyorkan untuk diulang setiap 4 hari..

Semasa mengawal perosak, tincture berdasarkan bahagian atas tomato membantu dengan baik. Campurkan bahagian atas cincang (500 gram) dengan satu liter air, rebus campuran selama 30 minit, kemudian masukkan ke sejuk di tempat yang gelap. Sebelum menyemburkan bunga, tambahkan sabun cair (3 gram) ke rebusan.

Komposisi jarum cemara atau pinus akan cepat menyingkirkan parasit. Campurkan 500 gram jarum konifer dengan dua liter air rebus dan letakkan kuahnya di zon gelap. Selepas 6 hari, komposisi siap mesti dicampurkan dengan air dalam nisbah 1: 7, dan kemudian menyemburkannya dengan budaya hiasan setiap 5 hari.

Merebus celandine memberikan penghancuran aphids yang berkesan. Kisar rumput segar (150 gram) atau celandine segar (350 gram) dan campurkan dengan satu liter air. Letakkan kuahnya di tempat yang gelap selama sehari. Setelah siap, semburkan dengan tanaman seminggu sekali sehingga parasit hilang sepenuhnya.

Dalam memerangi kutu daun, infus berdasarkan jelatang, paprika merah, marigold, kulit oren dan hogweed juga berkesan..

Apa yang harus saya lakukan jika, setelah munculnya kutu putih pada tanaman dalaman, terdapat kesan lesi yang kuat pada mereka? Dalam kes ini, hanya persediaan khas yang mengandungi racun serangga, misalnya, seperti Aktara, Karbofos, Fitoverm, yang akan membantu.

Langkah berjaga-jaga

Untuk penjagaan tanaman, disyorkan untuk menggunakan ubat-ubatan rakyat yang terbukti tidak mempunyai kesan sampingan dan membantu menghilangkan kutu daun dengan cepat. Penggunaan ubat-ubatan yang mengandungi racun perosak hanya dibenarkan dalam kes yang teruk, apabila tanaman domestik memerlukan bantuan kecemasan. Perlu diingat bahawa kebanyakan produk ini sangat beracun, berbahaya bukan hanya pada tanaman, tetapi juga membahayakan manusia dan haiwan..

Bahan aktifUrutan penyediaan komposisiKaedah permohonan